Komen er eigenlijk nog meer cpu varianten van ryzen uit?
De r3 komt nog.Waterkoker schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 08:14:
Wou deze zelf ook net plaatsen. Het niveau van de gemiddelde techmedia is echt bedroevend.winwiz schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 19:31:
Ik mag deze vent wel. Gewoon alles netjes op een rijtje en daar een gedegen analyse op los laten
[video]
Is het nu werkelijk zo moeilijk om vrijwel uitsluitend games te testen die uit zijn gekomen in het afgelopen jaar, of liever het afgelopen halfjaar, met zowel een passende GPU van AMD en Nvidia, en elke game die niet consistent is eruit te gooien?
Dus i5 en R5, RX480/580 en GTX1060 6/9GB. Werkelijk, hoe moeilijk is dit?

Nee, elke keer moeten er weer wat Gameworks titels tussen gegooid worden die alleen maar onnodige belasting op de CPU core gooien waar de GPU van afhankelijk is. Nogal logisch dat Intel dan beter presteert.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
@DaniëlWW2 Dat de Tech media wat bedroevend is ben ik met je eens (Interessant filmpje over TH), maar dat er oudere games / Gameworks titels meegenomen worden vind ik eigenlijk wel logisch. Er zijn nog genoeg van dit soort games die veel gespeeld worden, als je Ryzen overweegt is het dan wel interessant om te zien hoe Ryzen daarmee presteert. Vervolgens is het aan de reviewer om dit te nuanceren. Gelukkig zijn er ook reviews waar dit wel gebeurt 
Ik heb zelf mijn Ryzen build even uitgesteld na wat onverwachte kosten door een voorrangsfout van een lantaarnpaal
Ik wacht even op het vakantiegeld en hoop dan over een week 2 onderstaande te kunnen bestellen:
Graka & hdd's gaan mee vanuit m'n huidige PC. Gekozen geheugen veranderd wellicht nog.
Ik heb zelf mijn Ryzen build even uitgesteld na wat onverwachte kosten door een voorrangsfout van een lantaarnpaal
Ik wacht even op het vakantiegeld en hoop dan over een week 2 onderstaande te kunnen bestellen:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 224,95 | € 224,95 |
1 | MSI B350 Tomahawk Arctic | € 118,95 | € 118,95 |
1 | Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart | € 84,- | € 84,- |
1 | Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB | € 103,95 | € 103,95 |
1 | Corsair CX450M | € 51,- | € 51,- |
1 | Crucial MX300 2,5" 275GB | € 93,96 | € 93,96 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 676,81 |
Graka & hdd's gaan mee vanuit m'n huidige PC. Gekozen geheugen veranderd wellicht nog.
Overweeg toch 3000/c15 RAM, eigenlijk moet je gewoon voor 2667 gaan, en 3000 is iets van een euro duurder dus. Qua moederbord kan je de MSI PC Mate of de Gigabyte Gaming 3 met de steam actie ook overwegen. Beide zijn eigenlijk wat beter op prijs/features.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik zie geen GPU tussen staan je weet toch wel dat je die nodig hebt hécmndr_adama schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 13:54:
@DaniëlWW2 Dat de Tech media wat bedroevend is ben ik met je eens (Interessant filmpje over TH), maar dat er oudere games / Gameworks titels meegenomen worden vind ik eigenlijk wel logisch. Er zijn nog genoeg van dit soort games die veel gespeeld worden, als je Ryzen overweegt is het dan wel interessant om te zien hoe Ryzen daarmee presteert. Vervolgens is het aan de reviewer om dit te nuanceren. Gelukkig zijn er ook reviews waar dit wel gebeurt
Ik heb zelf mijn Ryzen build even uitgesteld na wat onverwachte kosten door een voorrangsfout van een lantaarnpaal![]()
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler € 224,95 € 224,95 1 MSI B350 Tomahawk Arctic € 118,95 € 118,95 1 Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart € 84,- € 84,- 1 Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB € 103,95 € 103,95 1 Corsair CX450M € 51,- € 51,- 1 Crucial MX300 2,5" 275GB € 93,96 € 93,96 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 676,81
Ja ik wacht ook nog even, aangezien mijn favo webwinkel hem pas de 20ste weer in zijn assortiment heeft wat ik me ook afvraag of er dan inmiddels al een revisie heeft plaats gevonden (b2).
Iemand daar meer over gehoord?
X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's
@D0gtag Zeker, zie de laatste regel uit m'n post
Ik neem m'n gpu mee vanuit m'n huidige build. Die schuift door naar m'n vriendin die niet gamed en dus wel af kan met de onboard HD4250 
@DaniëlWW2 Dank, ik neem het mee, zeker het geheugen. M'n mobo keuze staat wel redelijk vast, ik vind de Arctic simpelweg erg mooi.
Overigens heb ik voor alles een 2e keus, het is de bedoeling om op 23 mei (pay-day) te bestellen bij 1 winkel (ws Megekko) en dan componenten die op voorraad zijn. Als het dan op woensdag geleverd wordt kan ik donderdag (hemelvaartsdag, dus vrij) bouwen en de rest van het weekend genieten
@DaniëlWW2 Dank, ik neem het mee, zeker het geheugen. M'n mobo keuze staat wel redelijk vast, ik vind de Arctic simpelweg erg mooi.
Overigens heb ik voor alles een 2e keus, het is de bedoeling om op 23 mei (pay-day) te bestellen bij 1 winkel (ws Megekko) en dan componenten die op voorraad zijn. Als het dan op woensdag geleverd wordt kan ik donderdag (hemelvaartsdag, dus vrij) bouwen en de rest van het weekend genieten
[ Voor 52% gewijzigd door cmndr_adama op 12-05-2017 14:58 ]
Een prachtige demonstratie van sommige mensen die wel advies geven, maar zelf geen idee hebben. Valt totaal niet op dat er geen GPU is ofzo.
Ja de comments zijn echt briljant, het advies is inderdaad lachwekkend:DaniëlWW2 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 15:03:
[...]
Een prachtige demonstratie van sommige mensen die wel advies geven, maar zelf geen idee hebben. Valt totaal niet op dat er geen GPU is ofzo.
hi seyed
1-please use only 2 slot (not 4),
2 ram(gskill fortis 2400 ryzen special ram) 2-use windows 7 or 8 (10 has very bad boot problems) if dont work with above undo mobo and buy only this gigabit
X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's
Hallo,
Kan iemand mij helpen?
Ik heb mijn geheugens gewisseld ik had hiervoor CL15/3000 van Corsair die niet zo goed gingen met Ryzen.
Nu heb ik CMU32GX4M4C3400C16R gekocht en volgens de lijst zou deze dus 3200 kunnen ( 3400 is de speed ) echter ik krijg hem op geen enkele manier goed.
Daarnaast is de vraag mocht je de settings weten is het dan ook mogelijk enkel 16GB te gebruiken met die snelheid of moet ik de 32GB behouden gezien dat eigenlijk overkill is voor mij.
Hoop dat iemand me kan helpen dat ik de speed van de ram werkend kan krijgen anders is het weer zonde van het geld.
Alvast bedankt.
Kan iemand mij helpen?
Ik heb mijn geheugens gewisseld ik had hiervoor CL15/3000 van Corsair die niet zo goed gingen met Ryzen.
Nu heb ik CMU32GX4M4C3400C16R gekocht en volgens de lijst zou deze dus 3200 kunnen ( 3400 is de speed ) echter ik krijg hem op geen enkele manier goed.
Daarnaast is de vraag mocht je de settings weten is het dan ook mogelijk enkel 16GB te gebruiken met die snelheid of moet ik de 32GB behouden gezien dat eigenlijk overkill is voor mij.
Hoop dat iemand me kan helpen dat ik de speed van de ram werkend kan krijgen anders is het weer zonde van het geld.
Alvast bedankt.
Sinds de biosupdate naar 1.41 beta had ik niet meer geprobeerd of mijn geheugensnelheid omhoog kon (Msi b350m mortar). Had wel 3200 geprobeerd en 2933, maar niet meer 2667. Hij start op op 2667. Hij blijft de processor overklokken op de settings die ik kies (met de laatste officiële bios ging ie met het geheugen op 2667 de processor onderklokken), maar alsnog gaan dingen niet goed. Benchmarks vallen lager uit en cpu-z opstarten duurt ineens minuten langer. Hij blijft heel lang hangen op 25% op de SPD. Als ie dan gestart is kan ik géén gegevens uitlezen van het geheugen.
Op 2400 kon wel de CAS latency omlaag naar 14 met deze bios.
Egesa update gaat hopelijk alles fiksen. Dat gaat ongeveer tegelijkertijd zijn met het uitkomen van Vega, dus dan kan ik volle bak gaan gamen :-) Zin in
Op 2400 kon wel de CAS latency omlaag naar 14 met deze bios.
Egesa update gaat hopelijk alles fiksen. Dat gaat ongeveer tegelijkertijd zijn met het uitkomen van Vega, dus dan kan ik volle bak gaan gamen :-) Zin in
Sinds deze week ook eigenaar van onderstaand setje (videokaart meegenomen uit vorige build). Ripjaws willen nog niet hoger dan 2133 stabiel.. Volgens verschillende tools wel single rank geheugen. 2400 gaat wel tot windows, en is wat stabieler met 1.1v SOC, maar blijft er af en toe uitklappen. 2666 of hoger boot helemaal niet. Wachten op bios update of ruilen tegen corsair vengeance LPX 3000C15?
1 | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 224,95 | € 224,95 |
1 | Asus Prime X370-Pro | € 155,95 | € 155,95 |
1 | Asus R9280X-DC2T-3GD5 | € 0,- | € 0,- |
1 | Fractal Design Define C | € 79,90 | € 79,90 |
1 | G.Skill Ripjaws V F4-3000C15D-16GVGB | € 124,95 | € 124,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 585,75 |
CMU32GX4M4C3400C16R volgens de compatibility lijst moet deze dus wel 3200 kunnen doen echter krijg ik dat niet werkend. Misschien iemamd die enig idee heeft en het wel werkend heeft.
Dat is een kit met 4x8GB. Lijkt me sterk dat die gaat werken op 3200. Mogelijk dat de compatibility lijst aangeeft dat met 2 van de 4 reepjes 3200 gehaald kan worden?
Ik wil juist maar 16GB gebruiken zodat ik de overige 16GB kan verkopen gezien het overkill is.
Ik heb deze genomen, omdat het op de compatibility lijst stond, maar helaas werkt het allemaal nog niet helemaal dus dik zonde van het geld.
Vind jammer dat nu paar maanden verder nog steeds geen normale snelheden gehaald kunnen worden met 16GB uberhaubt en had ik dus eigenlijk niet eens zoveel geld hoeven uit te geven. Ugh voortaan geen nieuwe stuff halen tot het zeker werkt scheelt met geld smijten
haha
Ik heb deze genomen, omdat het op de compatibility lijst stond, maar helaas werkt het allemaal nog niet helemaal dus dik zonde van het geld.
Vind jammer dat nu paar maanden verder nog steeds geen normale snelheden gehaald kunnen worden met 16GB uberhaubt en had ik dus eigenlijk niet eens zoveel geld hoeven uit te geven. Ugh voortaan geen nieuwe stuff halen tot het zeker werkt scheelt met geld smijten
Ik heb vandaag ook mijn Ryzen 7 binnengekregen, ben voor de onderstaande upgrade gegaan:
Ik kom vanaf een Phenom II X6 1090T welke inmiddels ook al hard richting de 7 jaar gaat, dus is het wel een keertje tijd voor een upgrade
Ik heb een beetje rondgekeken in het topic, en merk dat de geheugentimings nog wel een issue kunnen zijn. Daarop heb ik ook mn geheugen proberen af te stemmen
Ik hoop dat ik van de geheugen issues een beetje gespaard ga blijven.
Heeft iemand nog tips mbt de meest stabiele bios versie voor de Crosshair borden?
Helaas wordt het dit weekend niet bouwen ivm werk en andere verplichtingen
, en ik m'n hele custom watercooling loop ga aanpassen.
1 | AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler | € 331,95 | € 331,95 |
1 | Asus ROG Crosshair VI Hero | € 249,01 | € 249,01 |
1 | G.Skill Trident Z RGB F4-3200C14D-16GTZR | € 219,- | € 219,- |
Ik kom vanaf een Phenom II X6 1090T welke inmiddels ook al hard richting de 7 jaar gaat, dus is het wel een keertje tijd voor een upgrade
Heeft iemand nog tips mbt de meest stabiele bios versie voor de Crosshair borden?
Helaas wordt het dit weekend niet bouwen ivm werk en andere verplichtingen
Twee weken terug mijn systeem geüpgrade met een Ryzen 1600 en Gigabyte GA-AB350 Gaming 3. Vandaag de bracket van de CPU-koeler mogen ontvangen en dat is toch wel een wereld van verschil nu in vergelijking met de stock koeler. De stockkoeler was niet zo heel stil helaas. De Cryorig H7 die er nu op zit is toch een stuk stiller en houdt de CPU ook een stuk koeler.
Draait idle tussen de 30 en 33 graden en onder load op 55 met een stresstest hoor je 'm wel, maar een stuk minder dan de standaard koeler die was mee geleverd.
Draait idle tussen de 30 en 33 graden en onder load op 55 met een stresstest hoor je 'm wel, maar een stuk minder dan de standaard koeler die was mee geleverd.
Bios zal ik gewoon de laatste van pakken. Ik kwam van een 1055T @ 4ghz. Heeft de cpu jarenlang zonder problemen volgehouden. Verschil is echter wel groot te noemen qua perfomanceEelcoB schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 14:48:
Ik heb vandaag ook mijn Ryzen 7 binnengekregen, ben voor de onderstaande upgrade gegaan:
Ik kom vanaf een Phenom II X6 1090T welke inmiddels ook al hard richting de 7 jaar gaat, dus is het wel een keertje tijd voor een upgradeIk heb een beetje rondgekeken in het topic, en merk dat de geheugentimings nog wel een issue kunnen zijn. Daarop heb ik ook mn geheugen proberen af te stemmen
Helaas wordt het dit weekend niet bouwen ivm werk en andere verplichtingen, en ik m'n hele custom watercooling loop ga aanpassen.
Ik heb in maart ook mijn 1090T vervangen door een 1700. Zeer tevreden tot nu toeEelcoB schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 14:48:
Ik heb mijn 1090T nog ,het is nog steeds een fijne cpu.
Mijn 1700 ryzen is natuurlijk een berg sneller op 3.9GHz en ram op 2933MT/s
Mijn 1700 ryzen is natuurlijk een berg sneller op 3.9GHz en ram op 2933MT/s
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Ik ben benieuwd, ik denk dat ik na het weekend toch maar een paar avonden na het werk moet gaan sleutelen, aankomend weekend zie ik het ook niet gebeuren..
Gewoon doen! Verschil is aardig aanwezig, al hoewel ik het in games iets minder merk behalve dat het echt ultrasmooth loopt.
Het is niet dat ik ineens meer fps krijg in wow bvb, maar dat is ook niet écht een lekker voorbeeld
Het is niet dat ik ineens meer fps krijg in wow bvb, maar dat is ook niet écht een lekker voorbeeld
Laat dat nu 1 van de games zijn die ik het meeste draaiz999 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 21:43:
Gewoon doen! Verschil is aardig aanwezig, al hoewel ik het in games iets minder merk behalve dat het echt ultrasmooth loopt.
Verwijderd
YouTube: AMD B350 chipset VRM crash course
Voor het geval er geen aandacht aan is besteed. Het is nuttig voor de mensen die een B350-moederbord overwegen.
Voor het geval er geen aandacht aan is besteed. Het is nuttig voor de mensen die een B350-moederbord overwegen.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2017 00:04 ]
Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU
Die een b350 overwegen met OC & 1700 en hoger anders is dat weinig relevant. Zoals het filmpje zelf aangeeft: elk willekeurig B350 bord heeft genoeg overhead om een 4 core versie van de ryzen te OC'en zonder al te veel belasting op de componenten.Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2017 @ 00:03:
YouTube: AMD B350 chipset VRM crash course
Als je geen OC doet gaat het alleen om welke eisen je stelt aan de extra's zoals usb3.1 gen2 etc etc.
Voor mij voldoet een asus B350 plus.
Ik kan me niet herinneren of ik het hier al gemeld had maar zal dan maar in herhaling vallen.
Ik koop mijn onderdelen in Duitse webshops (mindfactory.de b.v.) en zoek de onderdelen via idealo.de.
Ik ben voor mijn build inc. verzendkosten 80€ goedkoper uit. mobo/ram/ssd/cpu (alles uit één webshop in DE, 80€ verschil met pricewatch maar dat zijn vaak de beste prijzen uit verschillende winkels kom je alsnog duurder uit als je uit een enkele winkel haalt/ extra verzend kosten).
Ter verduidelijking mijn build kost hier in NL ~745€ in DE ~660€ Asus b350plus/1700/m2.960evo.256/16gb3200 ripjaw V of Vengeance LPX.
Je betaald gewoon met paypal en je hebt gewoon garantie zonder extra moeite.
Dit lijkt me logisch maar verzendkosten is soms iets hoger (~15€ DHL totaal).
Mijn vorige/huidige build ook in Duitsland bestelt en prima ervaring mee.

Deze is van vorige week, prijzen fluctueren redelijk bij deze webshop soms is de prijs 650 toen 690 vandaag is het 660
[ Voor 12% gewijzigd door D0gtag op 15-05-2017 11:02 ]
Ik heb vorige week mijn OC van het werkgeheugen teruggezet naar standaard, hierdoor heb ik toch het gevoel dat het systeem hiermee wat snappy'er reageert. Geen idee hoe het kan maar het gaat beter zo.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Ik heb even mijn eigen wenslijst gekopieerd naar de duitse webwinkel.D0gtag schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:46:
[...]
Ik kan me niet herinneren of ik het hier al gemeld had maar zal dan maar in herhaling vallen.
Ik koop mijn onderdelen in Duitse webshops (mindfactory.de b.v.) en zoek de onderdelen via idealo.de.
Ik ben voor mijn build inc. verzendkosten 80€ goedkoper uit. mobo/ram/ssd/cpu (alles uit één webshop in DE, 80€ verschil met pricewatch maar dat zijn vaak de beste prijzen uit verschillende winkels kom je alsnog duurder uit als je uit een enkele winkel haalt/ extra verzend kosten).
Helaas is de prijs vrijwel gelijk met de pricewatch.
Processor en MB zijn goedkoper.
Behuizing, geheugen en videokaart zijn in DE duurder.
Voeding en M2 SSD zijn vrijwel identiek.
Totaal Pricewatch: € 1.020,80
Totaal Mindfactory: € 1.020,25
Er van uitgaand dat je Hollander bent en er ook woont is dat toch niet helaas?Helaas is de prijs vrijwel gelijk met de pricewatch.
Mooi toch dat de Nederlandse shops redelijk kunnen concurreren met de Duitse.
Goed voor onze economie.
In mijn geval dus niet maar dat zal voor iedereen anders zijn, ik denk dat de mensen die alleen (zoals ik) een upgrade set willen wel goedkoper uit zijn. Voor complete systemen/case psu etc zal het verschil per geval anders en of gelijk zijn.ricjuh schreef op maandag 15 mei 2017 @ 11:42:
[...]
Ik heb even mijn eigen wenslijst gekopieerd naar de duitse webwinkel.
Helaas is de prijs vrijwel gelijk met de pricewatch.
Processor en MB zijn goedkoper.
Behuizing, geheugen en videokaart zijn in DE duurder.
Voeding en M2 SSD zijn vrijwel identiek.
Totaal Pricewatch: € 1.020,80
Totaal Mindfactory: € 1.020,25
Wat ook scheelt is of jij neemt wat iedereen neemt of (populaire keuze) of alternatieven neemt, de x370 mobo's zakken nauwelijks in prijs maar zijn vaak wel goedkoper dan in NL.
In mijn geval is het dus ruim 10% verschil dat geld kan ik in een 500gb versie van een m2 steken ipv een 250
Het is ook de moeite waard om even te wachten en prijzen te kijken want de prijzen bij mindfactory kunnen nogal sprongen maken mijn mobo is van 95 vorige week naar 85 deze week en 90 de week daarvoor. enige constante is de cpu die neemt elke week een euro af in prijs of zo
Zojuist mijn 1e overclock uitgevoerd. Heb de Ryzen 1700 in de BIOS op 3400 mhz gezet en het voltage hetzelfde gelaten (1.18750v). Boot naar Windows en test stabiel. Ja, ik weet dat het niet veel is maar was mijn 1e keer 
Ik zou graag 3.6 willen halen. Dan heb ik praktisch een Ryzen 1800x en meer hoeft van mij voorlopig niet. Zou dit kunnen lukken op stock voltage? Iemand die dit gedaan heeft?
Bonusvraag: Ik heb nu dus continu 3400 mhz draaien. De 'eco' functie is dus komen te vervallen want de cpu schakelt niet meer terug naar 1550 mhz als er niks te doen is.
Ben ik iets vergeten? Of is dat normaal? Kost dus wel meer stroom nu.
Ik heb een AsRock B350-m moederbord en heb in de BIOS de CPU Frequency and Voltage Change op 'manual' gezet en bij Boost Clock op 3400 gezet. Voltage niet aangeraakt.
Als iemand dit weet hoor ik het graag.
Extra bonusvraag: De cpu zou op 3000mhz draaien normaal gesproken, maar deed eigenlijk zonder overclock altijd al 3200mhz op all cores onder load. Aldus Ryzen Master. Foutje van Ryzen Master of klopt dit wel?
Ik zou graag 3.6 willen halen. Dan heb ik praktisch een Ryzen 1800x en meer hoeft van mij voorlopig niet. Zou dit kunnen lukken op stock voltage? Iemand die dit gedaan heeft?
Bonusvraag: Ik heb nu dus continu 3400 mhz draaien. De 'eco' functie is dus komen te vervallen want de cpu schakelt niet meer terug naar 1550 mhz als er niks te doen is.
Ben ik iets vergeten? Of is dat normaal? Kost dus wel meer stroom nu.
Ik heb een AsRock B350-m moederbord en heb in de BIOS de CPU Frequency and Voltage Change op 'manual' gezet en bij Boost Clock op 3400 gezet. Voltage niet aangeraakt.
Als iemand dit weet hoor ik het graag.
Extra bonusvraag: De cpu zou op 3000mhz draaien normaal gesproken, maar deed eigenlijk zonder overclock altijd al 3200mhz op all cores onder load. Aldus Ryzen Master. Foutje van Ryzen Master of klopt dit wel?
Prime 95 al gedraaid?
Verder merkte ik met mijn 1700 dat 1,248v niet afdoende was voor €3,5ghz bij games. De Witcher 3 crashte redelijk vaak, terwijl twee uur prime geen probleem was. Toen voltage naar 1,26v gezet en perfect.
Dus ik betwijfel of die overclock van je wel stabiel is. Verder zou 3,6ghz geen probleem moeten zijn, maar dan zal je wel richting de 1,3v gaan.
Verder heeft Ryzen een turboboost, 1700 boost naar 3,2 Dus.
Verder merkte ik met mijn 1700 dat 1,248v niet afdoende was voor €3,5ghz bij games. De Witcher 3 crashte redelijk vaak, terwijl twee uur prime geen probleem was. Toen voltage naar 1,26v gezet en perfect.
Dus ik betwijfel of die overclock van je wel stabiel is. Verder zou 3,6ghz geen probleem moeten zijn, maar dan zal je wel richting de 1,3v gaan.
Thanks voor je reactie DaniëlWW2.DaniëlWW2 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:11:
Prime 95 al gedraaid?
Vreemd dat bij jou 2 uur prime95 wel goed ging, maar The Witcher spelen niet?
Iets met de engine van het spel te maken ofzo en hoe die resources aanstuurt? Grappig.
Ik heb hem nu op 3600mhz gezet. Had er direct 1.25v op gezet en deed een Aida64 stability test. De temperatuur liep na 10 minuten op naar 80c. (Stock cooler)
Dat vond ik wat te hoog, dus heb het voltage nu op 1.20v gezet. Aida64 test 35 minuten gedraaid. Stabiel.
Temps blijven steken op 75c. Dat lijkt me een prima temp voor een stresstest i.c.m. stock cooler.
Net ook een uur Playerunknown's Battlegrounds gespeeld. Geen crashes en cpu nooit boven de 56 graden.
Goedgekeurd? Zijn er nog andere indicaties waaraan ik kan meten dat het voltage te laag (of te hoog) zou zijn?
Bonusvraag op Bonusantwoord = Dus de 1700 heeft een boost op alle cores naar 3200mhz? Dan heb ik nu dus eigenlijk 'maar' 400mhz gewonnen met de overclock? Wel frappant dat de maximale temps wel 25c hoger liggen dan voor de overclock.
Naja, gratis snelheidswinst met nu 15.100 punten op PassMark
[ Voor 4% gewijzigd door Stab op 15-05-2017 15:11 ]
Blijkbaar ook nog een R9Waterkoker schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 08:14:
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
De memory QVL van de Asus Prime X370-Pro is vandaag geupdate, verder geen idee wat er nieuw is maar de Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 staat er nog steeds niet in
.
https://www.asus.com/be-n...70-PRO/HelpDesk_Download/
Ik verwacht binnenkort dus een nieuwe BIOS !

https://www.asus.com/be-n...70-PRO/HelpDesk_Download/
Ik verwacht binnenkort dus een nieuwe BIOS !
[ Voor 8% gewijzigd door Phuncz op 15-05-2017 17:17 ]
Verwijderd
Hij gaf ook aan dat een paar B350-borden de 1700 @1,4V aankunnen! De twee van MSI komen hierbij volgens hem als het beste uit de bus ondanks dat de MOSFETS slecht zijn (het grote aantal compenseert de matige kwaliteit). Volgens hem. Met dat bord van ASRock en een van Asus zou het ook lukken.D0gtag schreef op maandag 15 mei 2017 @ 10:46:
[...]
Die een b350 overwegen met OC & 1700 en hoger anders is dat weinig relevant. Zoals het filmpje zelf aangeeft: elk willekeurig B350 bord heeft genoeg overhead om een 4 core versie van de ryzen te OC'en zonder al te veel belasting op de componenten.
Het enige probleem is dan mogelijk als je in de toekomst een opvolger van Ryzen op het moederbord wil stoppen.
Van de 370-moederborden bevalt de Taichi mij het meest, ze beginnen nu ook eindelijk hun GUI in orde te krijgen dankzij het geklaag van Buildzoid.
Je kan het beter samenvatten als: koop geen gigabyte B350 voor 1700 en hoger voor OC, al het andere is voldoende voor alles onder de 1700 met OC.Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2017 @ 17:58:
[...]
Hij gaf ook aan dat een paar B350-borden de 1700 @1,4V aankunnen! De twee van MSI komen hierbij volgens hem als het beste uit de bus ondanks dat de MOSFETS slecht zijn (het grote aantal compenseert de matige kwaliteit). Volgens hem. Met dat bord van ASRock en een van Asus zou het ook lukken.
Hoe is dat een probleem dan? verwacht je dat komende revisies, die waarschijnlijk op een lagere procedé gebakken worden, een hogere tdp gaan krijgenHet enige probleem is dan mogelijk als je in de toekomst een opvolger van Ryzen op het moederbord wil stoppen.
Ik verwacht in de toekomst (am4) dat ze een hogere baseclock krijgen met zelfde voltages waarbij hogere voltages (gelijk aan nu) percentueel even hoge clock geven als nu alleen zijn de getallen hoger.
Welke base clock het dan is geen idee maar nieuwe chips zullen niet nieuwe voltages krijgen maar gelijk of minder, niet hoger. Aangezien cpu voltage een ontwerp parameter is bij een tijdens een socket ontwerp, lijkt mij.
Betere procedé en ontwerp zorgen voor hogere clocks met gelijkblijvende verbruik.
Verwijderd
Dat is niet wat hij zei!D0gtag schreef op maandag 15 mei 2017 @ 18:27:
[...]
Je kan het beter samenvatten als: koop geen gigabyte B350 voor 1700 en hoger voor OC, al het andere is voldoende voor alles onder de 1700 met OC.
Integendeel, hij gaf aan dat slechts 4 B350-moederborden in zijn ogen geschikt zijn voor 1,4 GHz voor een 8k: 1 van Asus, 1 van ASRock en 2 van MSI.
7 nm. is niet ver weg, een jaartje of 2, maximaal 3.Hoe is dat een probleem dan?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2017 18:42 ]
Begrijp echt niet hoe die gast er bij komt dat gigabyte niet geschikt is. GB Heeft vrijwel dezelfde type mosfets etc als de asus. En de carbon wordt gebruikt als DE MSI, maar is heel duur, vergelijken met de overige MSI's zijn die echt wel een stuk slechter.Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2017 @ 18:41:
[...]
Dat is niet wat hij zei!
Integendeel, hij gaf aan dat slechts 4 B350-moederborden in zijn ogen geschikt zijn voor 1,4 GHz voor een 8k: 1 van Asus, 1 van ASRock en 2 van MSI.
Vind het maar een onvolledig en apart filmpje.
[ Voor 24% gewijzigd door ikbenrichard197 op 15-05-2017 20:43 ]
Dag Allen
Ik heb zojuist de meest recente bios op mijn b350 tomahawk mobo geinstalleerd.
De vorige versie kon je de ram en de cpu netjes overclocken. Maar de nieuwe versie wilt er niet van weten.
telkens als ik mijn oude overclock wil bewaren restart hij 5x en in windows is alleen de voltage aangepast naar mijn overclock. De cpu en ram blijven op stock snelheid.
Komt dit bekend voor?
Tnx
De vorige versie kon je de ram en de cpu netjes overclocken. Maar de nieuwe versie wilt er niet van weten.
telkens als ik mijn oude overclock wil bewaren restart hij 5x en in windows is alleen de voltage aangepast naar mijn overclock. De cpu en ram blijven op stock snelheid.
Komt dit bekend voor?
Tnx
Ik heb de B350 Tomahawk maar gebruik BIOS versie 1.3. Waarschijnlijk staat je geheugen niet goed. Dat je PC steeds herstart komt door de memory training.yasin76 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 23:08:
Dag Allen
Komt dit bekend voor?
Tnx
Heb je geprobeerd om de BIOS te resetten.
Trouwens hoe is de nieuwe versie van de BIOS, behalve dit probleem?
Reflashen van de nieuwe bios heeft het probleem opgelost.
Niets nieuws eigenlijk
Niets nieuws eigenlijk
CMU32GX4M4C3400C16R
Iemand die deze geheugens werkend heeft op 3000+ heb zelf de b350 tomahawk.
Graag tips hoe je het werkend hebt ( hoeft niet persee de hele 32GB ) 16 GB is voldoende.
Want krijg het met geen mogelijkheid normaal werkend boven de 2133 en ga er toch vanuit dat ie dat makkelijk moet kunnen. Staat wel op de lijst van werkend.
Heb bios 1.5
Iemand die deze geheugens werkend heeft op 3000+ heb zelf de b350 tomahawk.
Graag tips hoe je het werkend hebt ( hoeft niet persee de hele 32GB ) 16 GB is voldoende.
Want krijg het met geen mogelijkheid normaal werkend boven de 2133 en ga er toch vanuit dat ie dat makkelijk moet kunnen. Staat wel op de lijst van werkend.
Heb bios 1.5
@Fordius
Heb je geprobeerd om het SoC voltage iets omhoog te doen? Mijn 16GB setje wou ook voor geen meter in mijn AX370-Gaming 5 maar heb toen de SoC op 1.1v gezet en meteen 3200mhz met de standaard timings zoals aangegeven op de sticks.
XMP liep dan weer niet lekker.
Heb je geprobeerd om het SoC voltage iets omhoog te doen? Mijn 16GB setje wou ook voor geen meter in mijn AX370-Gaming 5 maar heb toen de SoC op 1.1v gezet en meteen 3200mhz met de standaard timings zoals aangegeven op de sticks.
Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850
Ze kunnen allemaal 1.4(25)v aan het punt is dat sommige niet afdoende koeling hebben. De asus heeft een hogere efficiëntie ook al kan hij minder aan, maar hij blijft daardoor dus koeler en kan je VRM pushen.Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2017 @ 18:41:
[...]
Dat is niet wat hij zei!
Daarom geen asus b350m-A die heeft geen vrm koeling en kan je daarom niet te veel pushen.
Maar nuf said, mensen kunnen zelf kijken en beslissen.
Gister geprobeerd om met P-states naast een hoge overclock ook een zuinige Idle te krijgen (met normale OC settings draait ie gewoon vast 1 frequentie). Werkte niet helemaal lekker, hij leek nooit op max te draaien, taakbeheer was de enige die een verandering in frequentie aangaf (HWInfo, Hardware Monitor, etc. deden dat niet) en met ryzen master kan je niet lager dan 3GHz clocken dus je kan niet makkelijk naar bijv 2.4 gaan en dan kijken wat het minimum stabiele voltage is.
Iemand die hier betere ervaring mee heeft?
[ Voor 4% gewijzigd door Gelunox op 16-05-2017 11:18 ]
PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition
Welke software gebruik je?Gelunox schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:17:
Gister geprobeerd om met P-states naast een hoge overclock ook een zuinige Idle te krijgen (met normale OC settings draait ie gewoon vast 1 frequentie). Werkte niet helemaal lekker, hij leek nooit op max te draaien, taakbeheer was de enige die een verandering in frequentie aangaf (HWInfo, Hardware Monitor, etc. deden dat niet) en met ryzen master kan je niet lager dan 3GHz clocken dus je kan niet makkelijk naar bijv 2.4 gaan en dan kijken wat het minimum stabiele voltage is.
Ryzen Master
UEFI (ASRock X370 Gaming K4)
Prime95
Hardware Monitor
Open Hardware Monitor
HWiNFO64
Ik herinner me vaag iets waarmee je bepaalde states kon forceren en vastzetten maar kan niet vinden wat het was...
[ Voor 9% gewijzigd door Gelunox op 16-05-2017 11:46 ]
Ah ik dacht al. Nee mijn BIOS heeft dit niet helaas. Voor Phenom II was er altijd K10Stat.Gelunox schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:45:
[...]
Ryzen Master
UEFI (ASRock X370 Gaming K4)
Prime95
Hardware Monitor
Open Hardware Monitor
HWiNFO64
Ik herinner me vaag iets waarmee je bepaalde states kon forceren en vastzetten maar kan niet vinden wat het was...
Bij mij helpt het in ieder geval niet om de soc voltage op 1.1 te zetten, nog steeds blijft ie compleet vasthangen op 2933 zodat ik een cmos clear moet doen om de pc terug aan te krijgen en op 3200 probeert ie een paar keer te booten, lukt niet, dus gaat naar de standaard mem settings van 2133.DarkBlaze schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 08:24:
@Fordius
Wat ik niet helemaal begrijp, zijn al die problemen/instellingen die ik in dit topic lees nu om het laatste extra fps of hertzjes uit de pc te halen?
Of gebeurd dit bij standaard instellingen.
Als ik een Ryzen 1700, Tachi MB en geheugen dat op de OK lijst van de MB fabrikant staat gebruik, ga ik dan te maken krijgen met een pc die niet op de aangegeven waardes van de gekochte modules loopt?
Als ik een Ryzen 1700, Tachi MB en geheugen dat op de OK lijst van de MB fabrikant staat gebruik, ga ik dan te maken krijgen met een pc die niet op de aangegeven waardes van de gekochte modules loopt?
[ Voor 5% gewijzigd door NietGiftig op 16-05-2017 12:22 . Reden: toetensenbord problen ]
Als je standaardinstellingen draait dan is er niets aan de hand. Standaardinstellingen in deze context is beredeneerd vanuit het perspectief van de CPU. Zie onderstaande afbeelding voor de support van Ryzen:NietGiftig schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 12:19:
Wat ik niet helemaal begrijp, zijn al die problemen/instellingen die ik in dit topic lees nu om het laatste extra fps of hertzjes uit de pc te halen?

Als je geheugenmodules plaatst die sneller kunnen dan is er geen garantie dat je de aangegeven geheugensnelheid haalt. Bijv. DDR3000 modules zouden in een Ryzen in principe op DDR2933 kunnen draaien maar als je 2 dual-rank modules hebt dan is DDR2400 hetgeen wat officieel ondersteund is (en daarmee probleemloos draait)
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Om nog even door te gaan op het geheugen: ik sta op het punt een nieuwe computer te kopen en twijfel over de meerwaarde van 3200mhz ten opzichte van 3000mhz. Zo te zien is er weinig garantie dat je uberhaupt 3000 haalt en of die 200mhz die paar tientjes waard is ook maar de vraag. Aan de andere kant: binnenkort nieuwe mobo updates en Ryzen profiteert van zo snel mogelijk geheugen.
Mijn moederbord (MSI B350m Mortar) zou volgens de fabrikant tot 2400 ondersteunen, vanaf 2667 is het overclocked. En dan in overclock modus moet ie behalve 2667 ook 2933 en 3200 ondersteunen.NietGiftig schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 12:19:
Mijn geheugen, Corsair Vengeance LPX met Hynix SK chips erop is 3200 geheugen.
Volgens de QVL wordt Corsair Vengeance LPX 3200 ook ondersteund op 3200. Dit blijkt alleen bij Samsung b-die chips te zijn. Corsair heeft hetzelfde type geheugen twee verschillende chip types gegeven. Er zijn Hynix en Samsung versies van. Die Hynix versie zou in een Intel systeem wel 3200 halen. In mijn Ryzen systeem niet.
De cores van Ryzen zijn 2 clusters van 4 cores (met eventueel cores disabled bij de 6 en 4 core versies) die verbonden worden met elkaar en de rest van de CPU door iets genaamd Infinity Fabric. Infinity Fabric draait 1:1 met de geheugensnelheid. Dit lijkt niet veranderbaar. Zou wel alles oplossen voor nu. Geheugen op 2400 en Infinity Fabric op 4000 ofzo. Maar helaas, ik denk dat dat nooit gaat lukken door hoe de Ryzen werkt.
De Infinity Fabric op 3200 (of 3600 op een X370 bord) zorgt voor veel betere prestaties in games of in ieder geval bepaalde games. Misschien dat het geheugen op 3200 ook wel helpt, maar het is vooral dat dan de Infinity Fabric op 3200 wat allea sneller maakt.
Toch blijken die FlareX modules vrijwel overal op 3200 te lopen, het verschil tov 2933 (mijn vorige modules) is vrijwel niet te merken. Je ziet in de benchmarks wat meer punten her en der, mja. De stabiliteit daarintegen was een verschil van dag en nacht, maar dat kan ook aan mijn mobo liggen uiteraard.
Voor extra stabiliteit zou je of je geheugen iets meer volt kunnen geven of je SOC (bij MSI NB volt). Je NB ofwel SOC is de geheugencontroller geloof ik.z999 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 14:55:
Toch blijken die FlareX modules vrijwel overal op 3200 te lopen, het verschil tov 2933 (mijn vorige modules) is vrijwel niet te merken. Je ziet in de benchmarks wat meer punten her en der, mja. De stabiliteit daarintegen was een verschil van dag en nacht, maar dat kan ook aan mijn mobo liggen uiteraard.
Verwijderd
Dus kunnen ze het niet aan. Ze = de moederborden. Leuk dat de fases het aankunnen maar als het te heet wordt dan kunnen de moederborden het niet aan.D0gtag schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 09:50:
[...]
Ze kunnen allemaal 1.4(25)v aan het punt is dat sommige niet afdoende koeling hebben.
Ik neem verder geen stelling in, alles wat ik aangeef is dat hij voor B350 slechts die 4 modellen aanraadt als je de CPU op maximaal 1,4V wil laten draaien: 2 van MSI, 1 van ASRock, 1 van Asus en 0 van Gigabyte. Ik begrijp niet waarom ze niet met meer goede B350-moederborden of sobere X370-moederborden komen die wel alles leveren wat je functioneel nodig hebt maar die geen bullshit bevatten. Wel goede fases, goede componenten, S/PDIF, voldoende snelle USB-aansluitingen en fancontrollers etc. maar geen SLI, RGB etc.
Dat lijkt mij een gat in de markt.
Iedereen beslist zelf maar het helpt mensen als ze gewapend worden met kennis. De bron is gegeven, iedereen moet maar voor zichzelf beslissen of dat hij/zij er wel of niet naar luistert.Maar nuf said, mensen kunnen zelf kijken en beslissen.
Er komen trouwens binnenkort nog wat nieuwe B350-moederborden uit.
Nieuw in het topic ivm een nieuwe AM4 build
.
Het heeft me een weekend gekost om de boel goed werkend te krijgen maar dan heb je ook wat.
De PC:
Had in het begin nogal veel moeite om up en running te komen, last van veel BSODs. Hierdoor vaak windows opnieuw geïnstalleerd. Na de derde keer begon ik het vaag te vinden want alles verliep prima tot na de standaard installatie van alle software etc. Gezien nu alles naar mijn idee stabiel loopt trok ik de conclusie dat het de Logitech gaming software (5.10) de boosdoener is (software voor de racestuur).
Dat even achterwegen gelaten en hierna bezig geweest met overclocken en memory goed te laten draaien.
Momenteel:
3900 MHz @ (1,281v ryzen master / 1.275v hwinfo) || Max temp ~65c
2934 (16-17-17-35) @ 1.35v Moet kijken of ik dit nog even beter voor elkaar kan krijgen.
In cinebench R15 haal ik ~1310.
Geekbench4 resultaten
Nieuwste versie CPU-Z scores:
Single: 451
Multi: 3638
Al met al best tevreden
Iemand alleen wellicht een tip voor mijn LGS drivers zodat ik weer kan racen?
Toch weer BSOD gehad..
Maar eens even nieuwe settings proberen in de hoop dat dat het wel trekt, iemand verder nog een idee waar het aan kan liggen?
Current:
3850 MHz @ 1.32v
2666MHz (16-17-17-35)
Het heeft me een weekend gekost om de boel goed werkend te krijgen maar dan heb je ook wat.
De PC:
1 | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 222,95 | € 222,95 |
1 | ASRock Fatal1ty X370 Gaming K4 | € 164,45 | € 164,45 |
1 | Sapphire Radeon NITRO R9 FURY 4G HBM with Back Plate (1050Mhz) | € 666,75 | € 666,75 |
1 | Maxtor DiamondMax 22 STM3500320AS, 500GB | € 0,- | € 0,- |
2 | Samsung SpinPoint T166 HD321KJ, 320GB | € 0,- | € 0,- |
1 | NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood | € 65,95 | € 65,95 |
1 | LG 29UM68-P Zwart | € 260,15 | € 260,15 |
1 | Creative Inspire T6100 | € 0,- | € 0,- |
1 | Lepa AquaChanger 240 | € 78,12 | € 78,12 |
1 | Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty) | € 48,50 | € 48,50 |
1 | Steelseries Sensei | € 80,75 | € 80,75 |
1 | Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15R | € 76,61 | € 76,61 |
1 | Steelseries Siberia V2 Blauw | € 0,- | € 0,- |
1 | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Crucial MX300 m.2 525GB | € 154,57 | € 154,57 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.818,80 |
Had in het begin nogal veel moeite om up en running te komen, last van veel BSODs. Hierdoor vaak windows opnieuw geïnstalleerd. Na de derde keer begon ik het vaag te vinden want alles verliep prima tot na de standaard installatie van alle software etc. Gezien nu alles naar mijn idee stabiel loopt trok ik de conclusie dat het de Logitech gaming software (5.10) de boosdoener is (software voor de racestuur).
Dat even achterwegen gelaten en hierna bezig geweest met overclocken en memory goed te laten draaien.
Momenteel:
2934 (16-17-17-35) @ 1.35v Moet kijken of ik dit nog even beter voor elkaar kan krijgen.
Geekbench4 resultaten
Al met al best tevreden
Toch weer BSOD gehad..
Maar eens even nieuwe settings proberen in de hoop dat dat het wel trekt, iemand verder nog een idee waar het aan kan liggen?
Current:
3850 MHz @ 1.32v
2666MHz (16-17-17-35)
[ Voor 3% gewijzigd door Xentor op 16-05-2017 20:16 ]
- iRacing profiel | Ryzen 7700x | 4070 | 32GB DDR5 | -
Volgens mij hebben de x370 k4 en taichi last van instabiel geheugen op een of andere manier. Zelf heb ik een zeer vergelijkbare setup en draai momenteel op ongeveer dezelfde settings.Xentor schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 19:38:
Nieuw in het topic ivm een nieuwe AM4 build.
De PC:
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler € 222,95 € 222,95 1 ASRock Fatal1ty X370 Gaming K4 € 164,45 € 164,45 1 Sapphire Radeon NITRO R9 FURY 4G HBM with Back Plate (1050Mhz) € 666,75 € 666,75 1 Maxtor DiamondMax 22 STM3500320AS, 500GB € 0,- € 0,- 2 Samsung SpinPoint T166 HD321KJ, 320GB € 0,- € 0,- 1 NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood € 65,95 € 65,95 1 LG 29UM68-P Zwart € 260,15 € 260,15 1 Creative Inspire T6100 € 0,- € 0,- 1 Lepa AquaChanger 240 € 78,12 € 78,12 1 Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty) € 48,50 € 48,50 1 Steelseries Sensei € 80,75 € 80,75 1 Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15R € 76,61 € 76,61 1 Steelseries Siberia V2 Blauw € 0,- € 0,- 1 Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB € 0,- € 0,- 1 Crucial MX300 m.2 525GB € 154,57 € 154,57 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.818,80
Momenteel:
Geekbench4 resultaten
Al met al best tevreden
Toch weer BSOD gehad..
Current:
3850 MHz @ 1.32v
2666MHz (16-17-17-35)
3,9@1.3125v
2666mhz met iets hogere timings
Er is dus idd een nieuwere OC bios uit maar heb er nog geen verbetering van ondernomen. Maar bij mij is het nu helemaal stabiel. Wat irritant is is dat hij bij een coldboot eerst nog een keer herstart voordat hij de POST door is.
B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW
@aminam ik vermoed dat je 1.325 bedoelt en niet 3.125V 
Als een MSI ryzen bord herstart is het teken dat er iets mis is met je geheugen.
Als een MSI ryzen bord herstart is het teken dat er iets mis is met je geheugen.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
woops, aangepastDamic schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 22:04:
@aminam ik vermoed dat je 1.325 bedoelt en niet 3.125V
B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW
Ah thanks dan ga ik eens wat meer met de memory tweaken, zelfs bios alles op auto geeft nog bsods.. hehe.aminam schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 22:01:
[...]
Volgens mij hebben de x370 k4 en taichi last van instabiel geheugen op een of andere manier. Zelf heb ik een zeer vergelijkbare setup en draai momenteel op ongeveer dezelfde settings.
3,9@1.3125v
2666mhz met iets hogere timings
Er is dus idd een nieuwere OC bios uit maar heb er nog geen verbetering van ondernomen. Maar bij mij is het nu helemaal stabiel. Wat irritant is is dat hij bij een coldboot eerst nog een keer herstart voordat hij de POST door is.
Thanks voor de tip!
- iRacing profiel | Ryzen 7700x | 4070 | 32GB DDR5 | -
Ter info:
[–]ShikatsuWatercooled FuRyzen (XFX R9 Fury | R7 1800X) 3 points 4 hours ago
All vendors are waiting for 1.0.0.6, since 1.0.0.5 doesn't give enough improvement to rewrite UEFI parts from scratch again, because the workarounds and bugfixes will break anew. Source: Elmor (ASUS ROG representative) on overclock.net, but finding his post takes me too much time now.
[ Voor 15% gewijzigd door foppe-jan op 17-05-2017 23:08 ]
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years
Zojuist m'n Ryzen build voor het eerst aangeslingerd na de ombouw, en aanpassing van de waterkoeling. Ik kreeg m'n Ryzen 7 1700 met een aantal kromme pinnen in de doos... Gelukkig recht weten te buigen, en ik krijg gelukkig een post scherm. De zaak is lekvrij, dus nu verder afbouwen, gaat nog wel even duren, want ik moet het in de verloren uurtjes doen...
Hier begint het gezeur ook weer.
Uit het niets (letterlijk) herkent het moederboard het geheugen weer niet als 3200, blijft constant rebooten ondanks dat ik de max keer op keer op 1 zet, etcetc. Heb elke bios geprobeerd, ik krijg het niet meer zoals het was. Geweldig...
Ik heb écht spijt dat ik voor Msi gekozen heb.
*edit, nu gooit ie ook constant mijn oc's er weer af.
*edit2, product kan alleen terug naar azerty als hij in standaard settings het wel gewoon doet. Overclocks worden niet gedekt.
Hij weigert nu compleet de cpu hoger te zetten en geen enkele overclock werkt. GREAT.
Uit het niets (letterlijk) herkent het moederboard het geheugen weer niet als 3200, blijft constant rebooten ondanks dat ik de max keer op keer op 1 zet, etcetc. Heb elke bios geprobeerd, ik krijg het niet meer zoals het was. Geweldig...
Ik heb écht spijt dat ik voor Msi gekozen heb.
*edit, nu gooit ie ook constant mijn oc's er weer af.
*edit2, product kan alleen terug naar azerty als hij in standaard settings het wel gewoon doet. Overclocks worden niet gedekt.
Hij weigert nu compleet de cpu hoger te zetten en geen enkele overclock werkt. GREAT.
[ Voor 30% gewijzigd door UtopiaM op 18-05-2017 17:51 ]
Ik heb zelf een build gedaan:
Echter heb ik na twee weken problemen gekregen. Alles deed het prima na de build. Echter is bij de een na laatste update van windows 10 pro het mis gegaan. De monitor wilde op "maar" 120 hz en de driver voor de video kaart crashte. Afijn vervelend maar valt mee te leven. De reden van deze comment is het crashen van de computer na de laatste windows 10 pro update. Hoewel de computer nog aanstaat geeft het beeldscherm abrupt zwart beeld. Dit gebeurd altijd wanneer chrome bezig is. Na het opnieuw opstarten van het systeem doet alles het weer prima. Ik vermoed dat het aan de Ryzen 1600 processor ligt. (Temperatuur 63 graden, niet overclocked en ram was in het begin stabiel) Mocht iemand kunnen helpen, heel graag!
1 | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 221,50 | € 221,50 |
1 | Asus PRIME B350-PLUS | € 95,51 | € 95,51 |
1 | MSI Radeon RX 480 Gaming X 4G | € 272,30 | € 272,30 |
1 | WD Blue WD10EZEX, 1TB | € 49,95 | € 49,95 |
1 | Phanteks Eclipse P400S Zwart | € 74,50 | € 74,50 |
1 | Acer GN246HL (UM.FG6EE.B06) Zwart | € 228,50 | € 228,50 |
1 | Steelseries Apex M500 (Qwerty US) | € 99,- | € 99,- |
1 | Logitech G502 Proteus Spectrum | € 59,90 | € 59,90 |
1 | Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2400C14 | € 70,75 | € 70,75 |
1 | Seasonic G-series 450 watt | € 71,- | € 71,- |
1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 168,50 | € 168,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.411,41 |
Echter heb ik na twee weken problemen gekregen. Alles deed het prima na de build. Echter is bij de een na laatste update van windows 10 pro het mis gegaan. De monitor wilde op "maar" 120 hz en de driver voor de video kaart crashte. Afijn vervelend maar valt mee te leven. De reden van deze comment is het crashen van de computer na de laatste windows 10 pro update. Hoewel de computer nog aanstaat geeft het beeldscherm abrupt zwart beeld. Dit gebeurd altijd wanneer chrome bezig is. Na het opnieuw opstarten van het systeem doet alles het weer prima. Ik vermoed dat het aan de Ryzen 1600 processor ligt. (Temperatuur 63 graden, niet overclocked en ram was in het begin stabiel) Mocht iemand kunnen helpen, heel graag!
Lijkt mij extreem sterk dat het de CPU zou zijn. Een software probleem of videokaartdriver probleem is veel logischer, ook omdat het is begonnen na een softwareupdate. Videokaart driver dus up-to-date? Moederbord firmware up-to-date? Alle andere drivers up-to-date?
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Zie https://www.reddit.com/r/...raphics_card_is_breaking/ en bedank MS.Bataafsimon schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 21:35:
Ik heb zelf een build gedaan:
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler € 221,50 € 221,50 1 Asus PRIME B350-PLUS € 95,51 € 95,51 1 MSI Radeon RX 480 Gaming X 4G € 272,30 € 272,30 1 WD Blue WD10EZEX, 1TB € 49,95 € 49,95 1 Phanteks Eclipse P400S Zwart € 74,50 € 74,50 1 Acer GN246HL (UM.FG6EE.B06) Zwart € 228,50 € 228,50 1 Steelseries Apex M500 (Qwerty US) € 99,- € 99,- 1 Logitech G502 Proteus Spectrum € 59,90 € 59,90 1 Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2400C14 € 70,75 € 70,75 1 Seasonic G-series 450 watt € 71,- € 71,- 1 Samsung 850 EVO 500GB € 168,50 € 168,50 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.411,41
The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years
Gisteren even een RX580 erbij geprikt naast mijn RX480 op een B350 bord. Voor rendering werkt dat in ieder geval hartstikke prima kan ik zeggen dus ik hoef niet te upgraden naar X370.

(RX580 is max. 1% sneller
)

(RX580 is max. 1% sneller
[ Voor 6% gewijzigd door mstx op 19-05-2017 08:12 ]
Voor renderen of bijvoorbeeld ook mining is een moederbord met B350 chip ook geen probleem, voor gaming wel. Dan krijg je problemen met het te kort aan bandbreedte, last van microstuttering en fps drops in CrossFire.mstx schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 08:10:
Gisteren even een RX580 erbij geprikt naast mijn RX480 op een B350 bord. Voor rendering werkt dat in ieder geval hartstikke prima kan ik zeggen dus ik hoef niet te upgraden naar X370.![]()
[afbeelding]
(RX580 is max. 1% sneller)
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Klopt, gelukkig is de enkele RX580 op 1080p daar snel zat voor.-The_Mask- schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 08:44:
[...]
Voor renderen of bijvoorbeeld ook mining is een moederbord met B350 chip ook geen probleem, voor gaming wel. Dan krijg je problemen met het te kort aan bandbreedte, last van microstuttering en fps drops in CrossFire.
Dat is de RX480 ook...mstx schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 09:42:
[...]
Klopt, gelukkig is de enkele RX580 op 1080p daar snel zat voor.
Misschien nuttig om een link naar deze site in de TS te stoppen? Je kunt hier zowel op moederbord als op geheugen zoeken naar info over de behaalde maximumsnelheden: http://rymem.vraith.com/
[ Voor 51% gewijzigd door foppe-jan op 19-05-2017 17:05 ]
Je kan er jammergenoeg niet zomaar bepaalde types ram vergelijken (op grote of snelheid), desalnietemin heb ik er maar even voor gezorgd dat die van mij er ook tussen staan http://rymem.vraith.com/detailed_ram/961foppe-jan schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 16:28:
[...]
Misschien nuttig om een link naar deze site in de TS te stoppen? Je kunt hier zowel op moederbord als op geheugen zoeken naar info over de behaalde maximumsnelheden: http://rymem.vraith.com/
Mijn FlareX staat hier gewoon tussen?! The fuck is going on?Gelunox schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 17:26:
[...]
Je kan er jammergenoeg niet zomaar bepaalde types ram vergelijken (op grote of snelheid), desalnietemin heb ik er maar even voor gezorgd dat die van mij er ook tussen staan http://rymem.vraith.com/detailed_ram/961

Weer een nieuwe Bios:
CROSSHAIR VI HERO BIOS 1201
Update AGESA code to 1.0.0.4a and improve system compatibility
2017/05/15
Volgens mij was de vorige (1107) ook AGESA 1.0.0.4a
CROSSHAIR VI HERO BIOS 1201
Update AGESA code to 1.0.0.4a and improve system compatibility
2017/05/15
Volgens mij was de vorige (1107) ook AGESA 1.0.0.4a
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
^ @winwiz
Dat klopt. 1201 is nu paar dagen uit.
" no major change from 1107 except for a few bugfixes. Those who have keyboard issues in UEFI might be happy with this one (Logitech G510s confirmed working). "
Beta bios met Agesa 1006 komt hopelijk ook snel nu. Is wachten op toestemming AMD.
Asus slaat Agesa 1005 over.
" no major change from 1107 except for a few bugfixes. Those who have keyboard issues in UEFI might be happy with this one (Logitech G510s confirmed working). "
Beta bios met Agesa 1006 komt hopelijk ook snel nu. Is wachten op toestemming AMD.
[ Voor 24% gewijzigd door Help!!!! op 19-05-2017 20:20 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
waar staan die beta biossen? Wil dat wel even in de gaten houden
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Ik ben eigenlijk wel helemaal klaar met mijn Ryzen 1700. Tenminste er vanuit gaande dat dat de schuldige is van de problemen. SteamVR Frame timings laten iedere +-10 seconden een missed frame zien. Zelfs wanneer ik hem Idle heb. Oftewel de headset ligt stil en er gebeurd helemaal niks. Telkens een spike van 1 frame dat vervelend merkbaar is tijdens het gamen.
Internet afgezocht maar ik lees niemand met hetzelfde probleem. Uit pure wanhoop windows reset gedaan. Andere SSD geprobeerd en bios naar Safe settings gezet, maar niks mag baten. Ben ik echt de enige? Rocket league heeft continu 250 frames, maar hapert aan alle kanten.
Dit is mijn pc:
Internet afgezocht maar ik lees niemand met hetzelfde probleem. Uit pure wanhoop windows reset gedaan. Andere SSD geprobeerd en bios naar Safe settings gezet, maar niks mag baten. Ben ik echt de enige? Rocket league heeft continu 250 frames, maar hapert aan alle kanten.
Dit is mijn pc:
1 | AMD Ryzen 7 1700 Boxed | € 328,50 | € 328,50 |
1 | Gigabyte GA-AB350M-Gaming 3 | € 94,89 | € 94,89 |
1 | MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G | € 570,95 | € 570,95 |
1 | BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart | € 65,80 | € 65,80 |
1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 141,50 | € 141,50 |
1 | Corsair RM650x | € 102,50 | € 102,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.304,14 |
had je die 1080 al langer dan je CPU? Ik begreep via het interweb dat NVidia VR nogal wat latencyproblemen heeft..Isniedood schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 22:59:
Ik ben eigenlijk wel helemaal klaar met mijn Ryzen 1700. Tenminste er vanuit gaande dat dat de schuldige is van de problemen. SteamVR Frame timings laten iedere +-10 seconden een missed frame zien. Zelfs wanneer ik hem Idle heb. Oftewel de headset ligt stil en er gebeurd helemaal niks. Telkens een spike van 1 frame dat vervelend merkbaar is tijdens het gamen.
Dit is mijn pc:
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Ryzen 7 1700 Boxed € 328,50 € 328,50 1 Gigabyte GA-AB350M-Gaming 3 € 94,89 € 94,89 1 MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G € 570,95 € 570,95 1 BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart € 65,80 € 65,80 1 Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 € 141,50 € 141,50 1 Corsair RM650x € 102,50 € 102,50 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.304,14
Ja heb ik, maar ik heb dezelfde problemen ook met Rocket League.foppe-jan schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 23:09:
[...]
had je die 1080 al langer dan je CPU? Ik begreep via het interweb dat NVidia VR nogal wat latencyproblemen heeft..
had ook gelezen dat een windows 10 update moeilijkheden gaf.Isniedood schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 22:59:
Dit is mijn pc:
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Ryzen 7 1700 Boxed € 328,50 € 328,50 1 Gigabyte GA-AB350M-Gaming 3 € 94,89 € 94,89 1 MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G € 570,95 € 570,95 1 BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart € 65,80 € 65,80 1 Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 € 141,50 € 141,50 1 Corsair RM650x € 102,50 € 102,50 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.304,14
Het klinkt mij meer in de oren als een driverprobleem. Heb je daar al wat verschillende van geprobeerd? (Primair videokaart, evt chipset drivers -- van GB of standaard windows drivers?)Isniedood schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 23:24:
[...]
Ja heb ik, maar ik heb dezelfde problemen ook met Rocket League.
[ Voor 3% gewijzigd door foppe-jan op 19-05-2017 23:48 ]
Gebeurt het ook als je video afspeelt (desnoods bij 4k 60fps)? Dan zou je dat eventueel ook met een linux live distro kunnen testen om te kijken of het iets met Windows en/of drivers te maken heeft.
En heb je al een memtest gedaan? Zo niet: wellicht memtest86 proberen vannacht.
Jeej wat moet hier nou staan. Flickr
Moet ik ergens maar eens downloaden.Moortn schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 23:58:
Gebeurt het ook als je video afspeelt (desnoods bij 4k 60fps)? Dan zou je dat eventueel ook met een linux live distro kunnen testen om te kijken of het iets met Windows en/of drivers te maken heeft.
Ik denk dat Linux proberen de volgende stap wordt. Al ben ik daar volledig mee onbekend. Ik heb alle drivers inmiddels 3 x gecheckt
Wel geprobeerd maar zonder succes. Overweeg nog een Windows clean install voor de creators update.foppe-jan schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 23:48:
[...]
Het klinkt mij meer in de oren als een driverprobleem. Heb je daar al wat verschillende van geprobeerd? (Primair videokaart, evt chipset drivers -- van GB of standaard windows drivers?)
.
Kan ik niks over vinden, enkel dat het problemen gaf icm AMD videokaart. Die heb ik niet. Het is wel zo dat ik het een maand geleden niet had volgens mij. Afgelopen periode is hij sowieso bijna niet aan geweest.badluckboy schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 23:31:
[...]
had ook gelezen dat een windows 10 update moeilijkheden gaf.
Je lijkt iig niet de enige te zijn -> https://www.reddit.com/r/...n_megathread_week_of_may/Isniedood schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 07:32:
[...]
Moet ik ergens maar eens downloaden.
Ik denk dat Linux proberen de volgende stap wordt. Al ben ik daar volledig mee onbekend. Ik heb alle drivers inmiddels 3 x gecheckt
[...]
Wel geprobeerd maar zonder succes. Overweeg nog een Windows clean install voor de creators update.
.
[...]
Kan ik niks over vinden, enkel dat het problemen gaf icm AMD videokaart. Die heb ik niet. Het is wel zo dat ik het een maand geleden niet had volgens mij. Afgelopen periode is hij sowieso bijna niet aan geweest.
Speelt dit sinds je de w10 creator's update hebt geinstalleerd?
@winwiz
Via link uit topicstart: ROG Crosshair VI overclocking thread
Elmor de Topicstarter is in dienst van Asus. Hij werkt bij ROG MB R&D en richt zich vooral op de high end boards. Veel interessante info in die thread.
Via link uit topicstart: ROG Crosshair VI overclocking thread
Elmor de Topicstarter is in dienst van Asus. Hij werkt bij ROG MB R&D en richt zich vooral op de high end boards. Veel interessante info in die thread.
[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 20-05-2017 08:07 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Iedereen slaat 1005 over want die brengt meer bugs met zich mee dan ze oplossing. Erg jammer van AMDHelp!!!! schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 20:17:
^ @winwiz
De RC van 1006 komt ergens volgende week, dan wordt het nog veel testen dus ja de eerste ongeteste versie kunnen begin juni gereleased worden maar echt nuttig zal nog wel een week of 2, 3 duren tot midden juni.
^
Thx.
Voor C6H bezitters: Gloednieuwe beta biossen, zonder changelog, hier:
http://www.overclock.net/...d/15900_100#post_26106654
Wellicht dus al gebaseerd op 1006 maar iig met nieuwe memory multipliers en subtimings schijnen nu ook instelbaar te zijn.
Flash op eigen riscio!
Thx.
Voor C6H bezitters: Gloednieuwe beta biossen, zonder changelog, hier:
http://www.overclock.net/...d/15900_100#post_26106654
Wellicht dus al gebaseerd op 1006 maar iig met nieuwe memory multipliers en subtimings schijnen nu ook instelbaar te zijn.
Flash op eigen riscio!
[ Voor 13% gewijzigd door Help!!!! op 20-05-2017 12:00 ]
PC Specs
Hoe heb je die Windows reset gedaan? Via Windows 10 instellingen of door nieuw installatiemedium te maken via Media Creation Tool, die te booten, opslag te formatteren en dan te installeren? Indien je het eerste hebt gedaan zou je het laatste eens kunnen proberen.Isniedood schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 07:32:
[...]
Moet ik ergens maar eens downloaden.
[...]
Wel geprobeerd maar zonder succes. Overweeg nog een Windows clean install voor de creators update.
.
[...]
Kan ik niks over vinden, enkel dat het problemen gaf icm AMD videokaart. Die heb ik niet. Het is wel zo dat ik het een maand geleden niet had volgens mij. Afgelopen periode is hij sowieso bijna niet aan geweest.
Asus ROG STRIX X370-F Gaming | AMD Ryzen 7 1700 @3.8GHz (stock Wraith Spire RGB cooler) | 16GB G.Skill Trident Z RGB @3000MHz | MSI GeForce GTX 1660 Ti Gaming X
Heeft iemand een Cryorig koeler en daarvoor een AM4 upgrade kit aangevraagd? Ik heb twee weken geleden het formuliertje ingevuld en nog altijd niks van ze gehoord (behalve standaard "we hebben je aanvraag goed ontvangen"-mailtje). Ik heb ook nog eens support gemaild, maar daar ook geen reactie op gekregen. Zie de bui alweer hangen dat ik weken kan wachten met een dozen aan hardware, maar niet kan bouwen omdat ik zo'n stom bracket niet heb...
Als ik dat geweten had, had ik Scythe of Noctua gekocht.
Begreep dat dit in de Benelux zo'n 3 wekend duurde.MrCharming schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 13:43:
Heeft iemand een Cryorig koeler en daarvoor een AM4 upgrade kit aangevraagd? Ik heb twee weken geleden het formuliertje ingevuld en nog altijd niks van ze gehoord (behalve standaard "we hebben je aanvraag goed ontvangen"-mailtje). Ik heb ook nog eens support gemaild, maar daar ook geen reactie op gekregen. Zie de bui alweer hangen dat ik weken kan wachten met een dozen aan hardware, maar niet kan bouwen omdat ik zo'n stom bracket niet heb...
Scythe is dan zo'n week sneller, Noctua weet ik niet eigenlijk, maar inderdaad, de SE modellen voor AM4 zijn zeker prima. BeQuiet deed er ook z'n weekje over om de hardware te versturen voor AM4.
Neemt niet weg dat Cryorig prima hardware maakt. Vind ook vooral hun fans echt goed. Doen niet veel onder voor BQ fans (al snel €18-27) of Noctua's (ook €20-30), zeker als je de prijs (€15-19) meeneemt. De static pressure van hun high perf fans is ook echt hoog, ~10% lager als die van Corsair b.v. maar dan wel 28dB (!!!) stiller op max toeren. (ja, 38-39dB vs 58dB voor 2.1mg/Hg (2.2 Corsair) druk!)
Als je de optie nog hebt om de boel te wisselen bij je retailer, zou je dat natuurlijk kunnen overwegen. Er zit alleen practisch geen verschil tussen de series van Scythe, Cryorig en Noctua, puur utilitair gezien. Ze geven je allemaal ~100-300mhz meer dan de AMD Stock coolers. Ryzen is vrij consistent; meer voltage = hoger TDP = meer hitte. En gezien 1.4125V op de Vcore z'n beetje het hoogste is wat je veilig kan instellen, kan je allerlei fancy coolers gebruiken, maar voordeel levert het je niet echt op.
In retrospect, een ~ €35 Artic Freezer 33 plus, BQ Dark Rock Pure, of vergelijkbare Fuma (geen standaard AM4) of Ninja 4, zijn veel kosten-effectiver dan een Cryorig R1 Uni, BQ Dark Rock (pro) 3 of Noctua 15 SE.
Ja, tuurlijk, ze koelen zo'n 10 graden beter in het €60+ segment, maar het gaat je in de parktijk geen extra Mhz opleveren op Ryzen, is mijn ervaring.
Hm ja, achteraf had ik dan liever wat anders gekocht, maar nu zit ik dus al 2 weken "in het proces". Of ik dan ook echt sneller uit ben als ik zou omruilen is nog maar de vraag. Misschien duurt het zelfs langer als ik moet gaan ruilen en dan weer Noctua of BQ of wie dan ook mag gaan mailen.
Ik wacht gewoon maar af, maar ik dacht alleen niet dat het 2+ weken zou duren om mijn proof of purchase uberhaupt te bevestigen.
Ik heb trouwens zelf de H5 universal. 50e is wel een beetje de max voor een koeler voor mij en deze is blijkbaar redelijk stil, goede kwaliteit van lagers en hij ziet er mooi uit. Ik ben niet van plan om gigantisch hoge voltages er doorheen te jagen om 4,1GHz te halen, dus zo'n Noctua van 80e of een waterkoeler zijn voor mij ook niet nodig.
Ik wacht gewoon maar af, maar ik dacht alleen niet dat het 2+ weken zou duren om mijn proof of purchase uberhaupt te bevestigen.
Ik heb trouwens zelf de H5 universal. 50e is wel een beetje de max voor een koeler voor mij en deze is blijkbaar redelijk stil, goede kwaliteit van lagers en hij ziet er mooi uit. Ik ben niet van plan om gigantisch hoge voltages er doorheen te jagen om 4,1GHz te halen, dus zo'n Noctua van 80e of een waterkoeler zijn voor mij ook niet nodig.
Noctua AM4 bracket duurde bij mij ook makkelijk 2 weken.
PC Specs
Bequiet bracket was hier binnen 1 week binnen.
Gisteravond mijn nieuwe pc in elkaar gezet, gedeeltelijk dankzij informatie op dit forum.
Mijn Ryzen 5 1600 staat nu op 3.75 ghz met 1.250v met base koeler. Ik kom na 3 uur Prime 95 op 74 graden uit. Voor nu lijkt het me prima, wanneer ik er meer ventilatoren in stop dan ga ik naar 3.8 of 3.85.
Mijn memory is Hynix, Ik heb het op 2666, 14-16-16-34 stabiel gekregen. Voor nu ben ik daar zeker tevreden mee, mijn GTX 1060 bottleneckt snellere RAM.

Thanks allemaal
Mijn Ryzen 5 1600 staat nu op 3.75 ghz met 1.250v met base koeler. Ik kom na 3 uur Prime 95 op 74 graden uit. Voor nu lijkt het me prima, wanneer ik er meer ventilatoren in stop dan ga ik naar 3.8 of 3.85.
Mijn memory is Hynix, Ik heb het op 2666, 14-16-16-34 stabiel gekregen. Voor nu ben ik daar zeker tevreden mee, mijn GTX 1060 bottleneckt snellere RAM.

1 | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 220,50 | € 220,50 |
1 | MSI B350 Tomahawk Arctic | € 118,95 | € 118,95 |
1 | MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G OCV1 | € 277,50 | € 277,50 |
1 | Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Wit | € 84,11 | € 84,11 |
1 | G.Skill Trident Z RGB F4-3000C16D-16GTZR | € 151,95 | € 151,95 |
1 | Seasonic M12II Evo 520W | € 66,- | € 66,- |
1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 168,50 | € 168,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.087,51 |
Thanks allemaal