Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 10:16

Gelunox

Hardware addicted

Ik had een BeQuiet bracket aangevraagd toen m'n koeler & mobo nog in een lopende order zaten. uberhaupt niets binnengekregen, ik had wel het geluk dat ik het uiteindelijk gewoon met de megeleverde amd bracket kon mounten

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Eerste indrukken zonder stresstesten met 1600X + Asus C6H + Trident Z DDR3200c14 Samsung B-die icm AGESA 1006 beta

Heb vorig weekend eindelijk mijn 1600X in elkaar kunnen zetten na lang (2weken) op AM4 bracket gewacht te hebben.

Eerste indruk was positief. Het draaide allemaal gelijk naar behoren. Overclocken en bios (memory) was nog behoorlijk ruw maar dat was te verwachten.

Draai dan nu sinds gisteren het Asus C6H 9943 beta bios met agesa 1006. Moet zeggen, het begint ergens op te lijken :) Heb overigens nog geen uitgebreide stresstests gedaan.

DDR 3200 boot zonder problemen en subtimings zijn eindelijk instelbaar. Dit belooft wel wat voor het non-beta bios dat als het goed is binnen een paar weken door alle mobo merken gereleased zal worden.

Geheugen, finetuning en oc zijn allemaal nog wel wat meer werk dan bij intel.

Memory:
Heb DDR3200 CAS14 geheugen. Het mobo gooit de timings wel erg los. Op 3200 staat het op CAS16.
Dit geldt ook voor veel subtimings. Sommige subtimings zet mobo dan echter weer strakker :?

Bij Origin/BF1 had ik een raar verschijnsel dat alt-tab niet (goed) werkt bij Mem op 3200mhz. Je zit dan naar een zwart scherm te kijken waar je vaak niet meer uitkomt.

Nadat ik met behulp van Aida64 e.d. alle timings vergeleken had (SPD vs wat Bios instelt) heb ik een aantal subtimings in lijn met SPD ingesteld en de zogenaamde ProcODT op 60 Ohm gezet. Daarmee werkt het nu wel beter maar helaas nog niet vlekkeloos allemaal vrijwel naar behoren. De primaire timings heb ik even op 16 gelaten.

OC
Zelfs op stock speed en autosetting wordt de vcore nogal hoog, je ziet regelmatig vcore spikes hoog in de 1.4 komen. Schijnt ook iets met XFR te maken te hebben en vaker voor te komen. Kan misschien geen kwaad maar voelt toch niet helemaal lekker.
Bij 3800Mhz heb ik de vCore nu op ongeveer 1.285-1.300 staan dmv Offset minus 0.075 setting.

Ben geen hardcore oc'er. Mijn doel is altijd, klein beetje erbij zonder heftige (vcore) settings waarbij zaken als "speedstep" gewoon blijven werken.

Bij AMD is dat laatste nog wel behoorlijk lastiger. Je moet dan de overclock aan de p-states gaan koppelen. Dat heb ik maar even geparkeerd voor de toekomst.

Mijn uiteindelijk OC doel is:
  • CPU 3900 (hopelijk 4000mhz) op alle cores met vcore max 1.35 a 1.4.
  • MEM 3200 @cas 14
  • "Speedstep" werkend.
Gaming
Zonder overklok haal ik inderdaad lagere FPS dan met een 6600k @4100mhz. Met overklok (3800+DDR3200) scheelt het niet veel meer.
[list]
[li]GTA V: Lijkt eerlijk gezegd, zelfs zonder overklok, smoother te lopen ondanks lagere FPS.[/li]
[li]BF1: Zonder OC is het duidelijk schokkeriger, zelfs al heb ik nog steeds >100fps. Ook meer tearing. Had met 6600k eigenlijk nooit last van tearing. Met OC komt het allemaal redelijk in de buurt van 6600k[/li]
[/list]

Gaming Update 26mei17
Zonder overklok haal ik inderdaad lagere FPS dan met een 6600k @4100mhz. Met overklok (3900+DDR3200 CAS14 CR1T) scheelt het niet veel meer.
  • GTA V: Lijkt eerlijk gezegd, zelfs zonder overklok, smoother te lopen ondanks lagere FPS.
  • BF1: Schokkeriger is weg. Vond het al zo raar dat ik veel tearing had en BF1 gewoon niet lekker liep ondank >100FPS. Het bleek dat tijdens het tunen blijkbaar de na een crash de monitor refreshrate van 144 naar 60Hz was teruggezet. Na aanpassing loopt het weer als vanouds.... :)
Al met al had ik eigenlijk meer kinderziekten verwacht. Het scheelt natuurlijk dat we twee maanden na release zijn. In die tijd is er een hoop bijgeleerd door Asus c.s. en doorontwikkeld ook bij AMD.
Ook scheelt het dat ik reeds agesa 1006 kan draaien en een high end mobo heb waar Asus veel energie in heeft gestoken qua biosontwikkeling (sijpelt waarschijnlijk weer door naar de Tiers hieronder).

[ Voor 17% gewijzigd door Help!!!! op 26-05-2017 16:22 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 16:37

Isniedood

nee, echt niet!

MazzaG schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 12:39:
[...]

Hoe heb je die Windows reset gedaan? Via Windows 10 instellingen of door nieuw installatiemedium te maken via Media Creation Tool, die te booten, opslag te formatteren en dan te installeren? Indien je het eerste hebt gedaan zou je het laatste eens kunnen proberen.
Uiteindelijk dit maar gedaan en het lijkt beter. Er komt wel nog steeds af en toe een spike voorbij, maar in game is het een stuk minder merkbaar. Helemaal weg is het niet, maar ik weet niet hoe dat was toen ik de computer net had. Ben er pas naar gaan kijken toen het erg merkbaar was. Hopelijk wordt het nog smoother met toekomstige moederbord bios updates.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Isniedood schreef op zondag 21 mei 2017 @ 10:29:
[...]

Uiteindelijk dit maar gedaan en het lijkt beter. Er komt wel nog steeds af en toe een spike voorbij, maar in game is het een stuk minder merkbaar. Helemaal weg is het niet, maar ik weet niet hoe dat was toen ik de computer net had. Ben er pas naar gaan kijken toen het erg merkbaar was. Hopelijk wordt het nog smoother met toekomstige moederbord bios updates.
Ik zou eerder denken dat het aan windows of nvidia drivers ligt, denk niet dat het een bios/cpu-driver-probleem is. Maar ik zal voor je duimen. :)

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sicinc
  • Laatst online: 05-09 19:59
Net zelf een systeem opgebouwd en kan melden dat de Be quiet! Pure Rock met een AM4 bracket geleverd wordt (via Azerty aangeschaft). Plaatsen van de koeler is echt kinderlijk eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
  • Laatst online: 09-09 20:21
AGESA 1.0.0.6 met x40 memory multiplier.
http://www.overclock.net/...hread/15900#post_26106654

[ Voor 18% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 21-05-2017 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCharming
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09-2024
sicinc schreef op zondag 21 mei 2017 @ 10:40:
Net zelf een systeem opgebouwd en kan melden dat de Be quiet! Pure Rock met een AM4 bracket geleverd wordt (via Azerty aangeschaft). Plaatsen van de koeler is echt kinderlijk eenvoudig.
Heb al gezocht, maar ik kan nergens een Cryorig AM4 bracket vinden. Had inderdaad de hoop dat je dat ook bij Alternate kon bestellen voor een paar euro, maar kan het nergens bestellen, zo ver ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWisent
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-05 22:13
MrCharming schreef op zondag 21 mei 2017 @ 12:05:
[...]

Heb al gezocht, maar ik kan nergens een Cryorig AM4 bracket vinden. Had inderdaad de hoop dat je dat ook bij Alternate kon bestellen voor een paar euro, maar kan het nergens bestellen, zo ver ik weet.
http://www.cryorig.com/getam4.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCharming

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog meer "Ryzen is baas content". 8)

Komt dus neer op dat een niet locked i5 met een niet Z bordje gelimiteerd is op 2400mhz, en meer dan dat helpt ook bij Intel qua framerates. Meer win dus voor B350 en Ryzen. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 01:05
Ik heb sinds kort een probleem met mijn systeem.
Ik heb sinds maart draaiend op 1.232 voor 3.8 en waren de temps lager idle ging die na 36
nu staat ie constant boven de 40 ( niet onmogelijk met het mooie weer natuurlijk ) echter dat is niet het probleem. Als ik geheugen laat op 2133 of 2933 of wat dan ook maakt helemaal niet uit. Met stress test van aida word ie ong 75. ( heb stock cooler gaat straks naar waterkoeling , maar iets dat 2/3 maanden zo stabiel werkte lijkt me sterk dat ie opeens zo doet?

Nu als ik CS GO speel valt ie soms uit tijdens het gamen en soms van kijken naar youtube.
Sinds ik hem in maart heb draait ie op dezelfde settings en heb ik dat nooit gehad tot nu 2 dagen op rij.
Sinds maart dat ik hem heb is die ook hooguit maar paar keer uit geweest en werkte hij altijd gewoon goed.

Wat kan evt reden zijn dat ie nu plotseling wel steeds uitvalt? Scherm word zwart en toetsenbord/muis valt uit gezien de lampjes uitgaan. Echter pc draait nog wel en alle lampjes in de pc blijven ook gewoon aan.
Soms komt ie niet echt meer tot leven tot ik hem zelf restart en soms restart ie wel uit zichzelf.

Vind dit behoorlijk irritant wat al die tijd gewoon goed werkte en nu plots 2 dagen uit het niets uitvalt.

[ Voor 6% gewijzigd door Fordius op 21-05-2017 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
1,232v is wel heel erg laag voor 3,8ghz. Ik denk dat dit gewoon niet stabiel is. Ga eerst eens terig naar stock en kijk of de problemen weggaan. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Men9079
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-01 01:14
Mijn 3.75 ghz staat stabiel op 1.2750 v. Ik zou in stappen van 0.0125v verhogen en telkens een stresstest doen. Wanneer het meerdere uren aan blijft dan is het waarschijnlijk stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 01:05
Misschien wel laag, maar dan had ik toch eerder problemen moeten ondervinden?
Heb in die maanden heel veel BF1, CS Go en Total War gespeeld enz. Nooit geen probleem en zelfs
ook een uur stress gedraait wat ook probleem opleverde.

Maar zal eens ff stock speed draaien en kijken wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miscchien hing je op het randje van stabiel? Het is warmer weer, daar door krijgt pc het zwaarder, dat zou ook nog mogelijkheid zijn.
Heb je tussendoor nog bios updates gedaan? Dat kan ook impact hebben.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Hmmm feel the Ryzen, weer een slachtoffer gered van de Intel i5's klauwen :+

https://www.reddit.com/r/...o_play_1080p_60_fps_high/
https://www.reddit.com/r/...080p_60_fps_high/dhvpznf/
Modbreak:Beetje minder fanboyisme mag ook wel. Prima CPU's, maar het is geen voetbalwedstrijd...

[ Voor 39% gewijzigd door dion_b op 22-05-2017 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat toont ook maar weer eens aan hoe slecht veel mensen zichzelf informeren en hoeveel wordt bepaald door marketing. Hij had nog wel uitgezocht dat van Intel een 7600 zou volstaan maar hij had er blijkbaar geen idee van dat een 1600 hem beter zou dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
voor me werk heb ik een workstation nodig die met 4 schermen kan werken.
omdat er best aardig wat cpu intensiefe programmas draai, wil ik hier een 1600 voor gebruiken.
nu zie ik veel moederborden met onboard graphics, kan ik dit wel gebruiken ? aangezien ik niet over een APU beschik ?
ik dacht 2 beeldschermen direct aan het moederbord,
en de 2 andere via een r550x (of is een r460x beter).

maar als het niet kan omdat ik niet over een APU beschik, word het lastig een video kaart erin te hangen, 2x een 550x tikt ook aardig aan.

ik heb een budget gekregen van ongeveer 1000 euro hiervoor.

dit is wat ik nu heb:
https://azerty.nl/basket/...7aToxO2k6MTMyMjU7aToxO30=

gaat dit werken ?

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCharming
MrCharming schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 13:43:
Heeft iemand een Cryorig koeler en daarvoor een AM4 upgrade kit aangevraagd? Ik heb twee weken geleden het formuliertje ingevuld en nog altijd niks van ze gehoord (behalve standaard "we hebben je aanvraag goed ontvangen"-mailtje). Ik heb ook nog eens support gemaild, maar daar ook geen reactie op gekregen. Zie de bui alweer hangen dat ik weken kan wachten met een dozen aan hardware, maar niet kan bouwen omdat ik zo'n stom bracket niet heb...

Als ik dat geweten had, had ik Scythe of Noctua gekocht.
Bracket is vandaag aangekomen. In totaal is de tijd tussen aanvraag - levering minder dan 2 weken geweest. Ik heb echter nooit een e-mail gekregen dat die verstuurd is (beetje raar, want andere mensen hebben allemaal wel zo'n mail gehad). Cryorig heeft me vanochtend terug gemaild dat ze nog eens gedubbelcheckt hadden en dat die inderdaad verstuurd was, maar tegelijkertijd kwam het pakketje aan.

Niet super relevant voor de meesten, maar als iemand dit nou eens leest omdat die op een Cryorig bracket zit te wachten, dan weet je 't.

Morgen flans ik de boel in elkaar en hopelijk doet alles het dan meteen :P Spannend!

[ Voor 3% gewijzigd door MrCharming op 22-05-2017 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

itcouldbeanyone schreef op maandag 22 mei 2017 @ 18:37:
voor me werk heb ik een workstation nodig die met 4 schermen kan werken.
omdat er best aardig wat cpu intensiefe programmas draai, wil ik hier een 1600 voor gebruiken.
nu zie ik veel moederborden met onboard graphics, kan ik dit wel gebruiken ? aangezien ik niet over een APU beschik ?
ik dacht 2 beeldschermen direct aan het moederbord,
en de 2 andere via een r550x (of is een r460x beter).

maar als het niet kan omdat ik niet over een APU beschik, word het lastig een video kaart erin te hangen, 2x een 550x tikt ook aardig aan.

ik heb een budget gekregen van ongeveer 1000 euro hiervoor.

dit is wat ik nu heb:
https://azerty.nl/basket/...7aToxO2k6MTMyMjU7aToxO30=

gaat dit werken ?
1. De extra connectors zitten erop als de apu's beschikbaar komen, dan heb je minder PCI-e lanes maar wel beeld :vanuit de CPU :)
2. Je weet dat moderne gpu's meer dan 1 scherm over 1 DP connector kunnen aansturen ;)
3. je schermen hebben geen hdmi of dp?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:15
Is er al meer bekend over ITX en Ryzen? Ik kom alleen maar de Biostar moederborden tegen. Ik had gehoopt op wat meer concurrentie daarmee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Damic schreef op maandag 22 mei 2017 @ 18:59:
[...]
1. De extra connectors zitten erop als de apu's beschikbaar komen, dan heb je minder PCI-e lanes maar wel beeld :vanuit de CPU :)
2. Je weet dat moderne gpu's meer dan 1 scherm over 1 DP connector kunnen aansturen ;)
3. je schermen hebben geen hdmi of dp?
Schermen hebben helaas alleen dvi, ik zou 2 budget kaarten kunnen pakken, maar heb geen id hoe deze presteren als ik aan het fotoshoppen ben

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:37
4 schermen is toch een peuleschil met AMD. Zoek er 1 uit met 4 x HDMI en je bent klaar. HDMI naar DVI stelt niets voor.

[ Voor 3% gewijzigd door winwiz op 22-05-2017 20:36 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

winwiz schreef op maandag 22 mei 2017 @ 20:36:
4 schermen is toch een peuleschil met AMD. Zoek er 1 uit met 4 x HDMI en je bent klaar. HDMI naar DVI stelt niets voor.
Of HDMI en DP (wat de meeste hebben) en dan adapters er tussen
SL65 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:41:
Is er al meer bekend over ITX en Ryzen? Ik kom alleen maar de Biostar moederborden tegen. Ik had gehoopt op wat meer concurrentie daarmee...
Tja wachten he, ik zien een Gigabyte bordje mee in de lijst staan

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky_Angelus
  • Laatst online: 20-09-2024
Display to DVI converters bestaan ook, kom alleen 123 via pricewatch niets goedkopers tegen dan linkje.

Dan heb je dus al 3 schermen op die 550 staan.

Tevens, Photoshop zou ik niet als al te grafisch zwaar beschouwen, maar je kan altijd 1 goede kaart nemen (voor 2 a 3 hoofdschermen) en een licht extra kaartje voor je laatste scherm. Draai zelf op werk 3 schermen op 1 Quadro 2200 en zelden dat alle schermen de kaart tegelijkertijd belasten. Zou sowieso even nadenken over wat je wil hebben... Game-kaarten zijn meestal goedkoper, maar de drivers zijn beduidend minder geoptimaliseerd voor CAD/3D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:57
Ik werk in de zakelijke wereld veel met CAD/CAM en VDI
Nvidia kaarten kun je uitlezen via de CLI met nvidia-smi, staat in de bin directory van de Nvidia driver.
Daarbij zie ik 99,99% van de gebruikers meer dan prima zonder Nvidia of ATI kaart afkan qua belasting.
Alleen de specifieke OpenGL en D3D call maken het wat lastiger en vereisen een dikke(re) kaart...

Ontopic
Met de nieuwe Asus bios voor de B350-PLUS krijg ik mijn LPX 3200 geheugen met Hynix chips op 2933, alleen crashte het systeem tijdens booten van het Ubuntu OS.
Stapje vooruit en helaas toch pas op de plaats... 8)7
Ik wacht nog op de nieuwe bios met Agesa 1.0.0.6, anders word het zoeken naar ander geheugen...

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
[b]
Met de nieuwe Asus bios voor de B350-PLUS krijg ik mijn LPX 3200 geheugen met Hynix chips op 2933, alleen crashte het systeem tijdens booten van het Ubuntu OS.
Stapje vooruit en helaas toch pas op de plaats... 8)7
Ik wacht nog op de nieuwe bios met Agesa 1.0.0.6, anders word het zoeken naar ander geheugen...
Ah, Linux, gebruik ik ook.
Meeste mensen hier gebruiken dat andere OS geloof ik
Welke kernel versie?
Wil ook met een AMD gaan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
Vanochtend geupgrade naar 4.12-RC2
Ik heb wat benchmarks in /23 gepost van mijn 1600.
Alles werkt uitstekend!

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Jeej de laatste bios laat mijn R7 1700x terug overclocken en ik kan strakke timings draaien op 2677 *O* nu nog 2993 en 3200 zeker :[

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
SL65 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:41:
Er is vandaag een AMD Q&A op twitch geweest waarbij iemand iets daarover zij.

[Video: https://www.twitch.tv/videos/146654315?t=47m00s]

edit: Ook hier staat iets over ITX

https://videocardz.com/69...299-and-x399-motherboards

[ Voor 12% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 23-05-2017 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Ik heb nu bijna 2 maanden een systeem draaien met een Ryzen 7 1700X i.c.m. een MSI X370 Gaming Pro Carbon.
Redelijk tevreden alleen zouden ze iets moeten doen aan het geheugen probleem.

Daarnaast maak ik 2 of 3 keer per week mee dat in de ochtend (ik zet m'n computer niet altijd uit s'nachts) de pc niet uit standby komt. Schermen blijven uit en ik moet dan resetten.
Ik dacht eerst aan m'n toetsenbord en muis die wellicht worden uitgeschakeld, maar dat is niet het geval.
Daarnaast een schone windows install dus software zal het ook niet zijn lijkt mij.

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Zijn er wat programma's waarmee ik testjes kan draaien (ben daar een leek in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
Wat voor geheugenprobleem heb je dan?

Zelf volg ik het Asus C6H topic elders en er zijn de afgelopen maanden veel kleine en grote issues geweest. Maar met elke betabios wordt er iets opgelost. Het laatste beta bios met Agesa 1006 (Final zou waarschijnlijk binnen een week of 2-4 uit moeten komen) lost ook weer veel issues op.

Korte verhaal: Je issue wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een nog onvolwassen bios en wordt met beetje geluk vanzelf opgelost.

Asus doet tot nu toe heel veel aan biosdevelopment voor de C6H. Neem aan dat MSI dat hopelijk ook doet dus zou zeker de releases in de gaten houden.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
  • Nu online
Wat betreft het geheugen, ik heb 2x een Corsair Vengeance LPX @ 3000mhz, maar hoger dan 2133mhz draait absoluut niet stabiel.

Laten we inderdaad hopen dat een nieuwe bios update straks alles oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 15:29
cliors schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 08:41:
Ik heb nu bijna 2 maanden een systeem draaien met een Ryzen 7 1700X i.c.m. een MSI X370 Gaming Pro Carbon.
Redelijk tevreden alleen zouden ze iets moeten doen aan het geheugen probleem.

Daarnaast maak ik 2 of 3 keer per week mee dat in de ochtend (ik zet m'n computer niet altijd uit s'nachts) de pc niet uit standby komt. Schermen blijven uit en ik moet dan resetten.
Ik dacht eerst aan m'n toetsenbord en muis die wellicht worden uitgeschakeld, maar dat is niet het geval.
Daarnaast een schone windows install dus software zal het ook niet zijn lijkt mij.

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Zijn er wat programma's waarmee ik testjes kan draaien (ben daar een leek in)
Geheugen probleem; bedoel je hiermee dat je geheugen (nog) niet op de gewenste snelheid draait? Zo ja, dan moet je nog even wachten of AMD het met een van de nog komende AGESA updates kan oplossen. Voor andere problemen test je geheugen (of laat het testen) of het goed is en kijk naar de voltage! Heb je het overclock profile van het geheugen gekozen (ongeacht de gekozen snelheid) dat verhoogd de spanning ipv. de standaard 1.2v voor DDR4 op 2133)!

Stanby/crash probleem: Wat zegt de Windows event viewer? Mijn 1700X draaide gelijk sneller dan standaard en heel soms had ik een vastloper(tje) en als ik dan in de event viewer keek dat ik de melding (in de trekking van) dat de core 0 t/m x geen spanning meer kreeg. Ik heb dit opgelost door je spanning van de cpu iets te verhogen +0.0025v. Mijn vriendin heeft/had meer soortgelijke problemen als dat van jou (haar systeem is het zelfde als die van mij). Het systeem toe loopt (af en toe) vast, staat nog aan maar doet niks meer en dan is een reset of aan/uit de enige oplossing. Geen idee of zij de spanning (eindelijk, zoals ik al als tip had gegeven) al iets verhoogd heb maar het is een tijdje weggeweest (deze week had ze er opeens weer 1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Wow dat is wel heel beroerd. Ik heb dan wel LPX 3200 maar ik kan zonder verdere aanpassingen mijn 1700x met 2993 laten lopen.

Normaal loopt hij op standaard snelheden, mocht ik meer power nodig hebben schroef ik hem in Master naar 3700 of 3800 met een druk op de knop. Als de bios echt volwassen is (bijvoorbeeld met AGESA 1006) ga ik wel eens echt sleutelen vanuit de bios.

Het loopt super stabiel

[ Voor 3% gewijzigd door winwiz op 24-05-2017 10:01 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cliors schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 09:21:
Wat betreft het geheugen, ik heb 2x een Corsair Vengeance LPX @ 3000mhz, maar hoger dan 2133mhz draait absoluut niet stabiel.

Laten we inderdaad hopen dat een nieuwe bios update straks alles oplost.
Dat is inderdaad niet hoog. Bij mij werkte >2133 ook niet super.

Met de Agesa 1006 haal ik veel betere resultaten en als ik de C6H thread lees geldt dat voor velen. Het helpt dat in 1006 heel veel subtimings aan te passen zijn. Door mijn SPD waarden op te zoeken en deze in het bios in te voeren werkt 3200 bij mij nu vrij goed.

Denk dus dat Agesa 1006 voor velen een hoop gaat helpen. Maar eerlijk is eerlijk, ook daarna zal er nog het nodige te verbeteren zijn. Dat is ook niet gek voor een gloednieuw, enigszins gehaast, platform. Maar als je het afzet tegen de luxepositie die Intel heeft (elk platform is momenteel een evolutie geen revolutie en meer dan zat geld) valt het me ontzettend mee. Eigenlijk is Ryzen al vrij volwassen. :P

Het is m.i. dan weer wel nadelig dat Intel hun launches naar voren heeft gehaald omdat de Mobo BIOS engineers nu hun aandacht (eerder) moeten gaan verdelen over de verschillende nieuwe platforms. Ik hoop dat hun aandacht voor Intel toch wat meer op hoofdlijnen is omdat hun platform vooral evolutie is en ze dus toch vooral met AMD bezig blijven.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Ik zie met de Beta's 9943 en 9945 wel hele mooie snelheden voorbij komen, zelfs met 4 latjes. Het komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliors
  • Nu online
NINjak schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 09:58:
[...]

Geheugen probleem; bedoel je hiermee dat je geheugen (nog) niet op de gewenste snelheid draait? Zo ja, dan moet je nog even wachten of AMD het met een van de nog komende AGESA updates kan oplossen. Voor andere problemen test je geheugen (of laat het testen) of het goed is en kijk naar de voltage! Heb je het overclock profile van het geheugen gekozen (ongeacht de gekozen snelheid) dat verhoogd de spanning ipv. de standaard 1.2v voor DDR4 op 2133)!

Stanby/crash probleem: Wat zegt de Windows event viewer? Mijn 1700X draaide gelijk sneller dan standaard en heel soms had ik een vastloper(tje) en als ik dan in de event viewer keek dat ik de melding (in de trekking van) dat de core 0 t/m x geen spanning meer kreeg. Ik heb dit opgelost door je spanning van de cpu iets te verhogen +0.0025v. Mijn vriendin heeft/had meer soortgelijke problemen als dat van jou (haar systeem is het zelfde als die van mij). Het systeem toe loopt (af en toe) vast, staat nog aan maar doet niks meer en dan is een reset of aan/uit de enige oplossing. Geen idee of zij de spanning (eindelijk, zoals ik al als tip had gegeven) al iets verhoogd heb maar het is een tijdje weggeweest (deze week had ze er opeens weer 1).
Geheugen zou moeten kunnen draaien @ 3000mhz inderdaad, i.p.v 2133.
Ik heb het geheugen nu op standaard staan (zoals ie uit verpakking komt) omdat al het andere gewoon niet goed werkte.

Windows event viewer heb ik nooit gecheckt eerlijk gezegd. Ik zie wel een zooi fouten (sommige niveau kritiek) maar weet even niet precies meer wanneer het systeem voor het laatst vastliep. De volgende keer gelijk eens bekijken d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
cliors schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 11:35:
[...]

Geheugen zou moeten kunnen draaien @ 3000mhz inderdaad, i.p.v 2133.
Ik heb het geheugen nu op standaard staan (zoals ie uit verpakking komt) omdat al het andere gewoon niet goed werkte.

[...]
Mijn geheugen (Gskill) komt helemaal nergens in lijstjes voor maar draait wel super stabiel op 2400.
Hiervoor heb ik het OC Profile moeten kiezen, ipv. 3000 voor 2400 moeten kiezen en dus draait het geheugen op 1.35v (OC mode).

Ik heb, bij een snelle test, met een verhoging van de voltage, mijn geheugen op 2666 kunnen draaien. Dat was zeker nog niet stabiel en een te korte test en ben er niet verder mee gegaan om te kijken of beter dan (zoals de timings wat te verlagen). Het was/is ook niet van belang want als alles eenmaal door een bios/AMD "gefixed is" koop ik desnoods ander geheugen en gebruik ik deze in een ander systeem (komt vast nog wel wat in huis).

Het geheugen wat jij heb zou (schijnbaar, ook/zeker afhankelijk van het moederbord en bios) makkelijk hoger moeten kunnen dus ik zou nog even kijken of het wel op 1.35v draait (wat nodig is voor als je meer dan op standaard DDR4, wat 2133 is, gaat draaien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik heb op AGESA 1.0.0.1 & 1.0.0.4a en 1.0.0.4, Corsair LPX 3000cl15, zowel 16GB kit als 32GB kits, op 2400 ten alle tijden kunnen draaien, ook met lage SOC voltages en 1.35v.

Op 1.0.0.1 was zelfs 2933mhz cl18 mogelijk (18-18-18-68 1T) bij 1.36v en 1.1v SoC.

2666 op cl16 (16-16-16-38 -> default naar 2T? foutje?) werkte ook, maar op m'n eigen Asus bord reset dat om de 2-3 reboots naar 2133. En dat was ook bij 1.35V, 0.95v SoC geloof ik.

Asus had voor de X370 Pro zojuist een nieuwe BIOS live staan, 0612 -> Geen AGESA update genoemd in de omschrijving helaas, alleen dat het stabiliteit zou toevoegen. Alleen inmiddels lijkt ie weer offline gehaald te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
djunicron schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 15:51:
Ik heb op AGESA 1.0.0.1 & 1.0.0.4a en 1.0.0.4, Corsair LPX 3000cl15, zowel 16GB kit als 32GB kits, op 2400 ten alle tijden kunnen draaien, ook met lage SOC voltages en 1.35v.

Op 1.0.0.1 was zelfs 2933mhz cl18 mogelijk (18-18-18-68 1T) bij 1.36v en 1.1v SoC.

2666 op cl16 (16-16-16-38 -> default naar 2T? foutje?) werkte ook, maar op m'n eigen Asus bord reset dat om de 2-3 reboots naar 2133. En dat was ook bij 1.35V, 0.95v SoC geloof ik.

Asus had voor de X370 Pro zojuist een nieuwe BIOS live staan, 0612 -> Geen AGESA update genoemd in de omschrijving helaas, alleen dat het stabiliteit zou toevoegen. Alleen inmiddels lijkt ie weer offline gehaald te zijn?
Ik heb hem nog ergens op de Asus website gevonden en gelijk maar gedownload ;)

Dit is/was de omschrijving die er bij staat/stond:
PRIME X370-PRO BIOS 0612
Improve system stability
Note: Updating BIOS method suggested
1. ASUS EZ Flash3: Update the BIOS by USB or Internet.
2. ASUS EZ Update: Update the BIOS in Windows environment, please download the ASUS EZ Update -V2.03.16 via the following link http://dlcdnet.asus.com/p...681-1198895981.1478769839
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

"Improve system stability" kan bij Asus werkelijk vanalles betekenen, van betere memory support tot het wijzigen van een typfout in een omschrijving.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 17:45

EaS

Wat ASRock/AGESA info (dit kreeg ik meegestuurd als antwoord op een zijdelings gerelateerde vraag over de X370 Taichi):

"AMD has provided a beta version of AGESA 1006. But our R&D was informed already that the final version of AEGSA 1006 would be quite different from the beta version. So they decided not to release any beta BIOS based on the beta AGESA code.

This final version 1006 should be provided to the motherboard manufacturers today. So our BIOS R&D are busy now creating new BIOS versions based on this. Including testing this might take a few weeks. X370 Taichi will be in the group of models for which BIOS versions are created first."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mja, zelfde als met 1.0.0.4a. AMD weet dat ze "achter lopen" met het hele mem support verhaal.

Ze willen de R3's en het verbeterde mem support deel wel op de markt brengen, maar ze zijn er simpelweg nog niet.

Uiteindelijk bleek 1.0.0.4a gewoon al de Proc ODT en mem verbetering te bevatten, maar een aantal bugs zitten er wel in. Die heb je in 1.0.0.4 niet meer, zoals de PCI-Ex bug en de mem reset fouten. Maar goed, velen hebben er niet teveel last van. 1.0.0.6 zou weer hetzelfde gaan, er zou eerst een 1.0.0.6a zijn, die was eind April uitgegeven. Maar rond 7 Mei, bleek dat er meer nodig was en nu is de definitieve versie van 1.0.0.6 dus een ding en schrijft AMD daar zelf over dat het een "eind-Mei" update is. Wat leuk dat ASRock daar zo transparant in is trouwens.

Bij <Een ander merk> is dat toch iets meer een geheim. (net als voor mijn contact daar dat ik momenteel geen Ryzen bord van hen heb)

Toch zou ik graag de 1.0.0.6a in handen krijgen. Zeker voor borden als de Prime X370, BIOS 0604 is simpelweg niet zo heel best (1.0.0.4a).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NINjak
Even een aanvulling op de Prime X370 0612 BIOS (die kort online stond)... daarin zit AGESA 1.0.0.4a

Ik heb de file in HEX bekeken en vond (in ansi) het volgende:
AGESA!V9 SummitPI-AM4 1.0.0.4a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 14:12
Tip voor MSI moederbord gebruikers. Het lijkt erop dat je via de Command Center utility in Windows niet je Fans in smart modus kan zetten met behulp van voltages maar alleen PWM. Dit kan alleen via de BIOS.

Ik heb alleen maar non-pwm fans en die stonden altijd lekker op 100% te blazen.

Echt gênant maar ik heb sinds gisteren eindelijk een stille idle PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Anecdote: zonder mijn ryzen 1600 + pricewatch: ASRock AB350 Pro4 over te klokken (dus met auto voltageregulatie) tot dusver 1x gehad dat Windows ermee kapte (hing zonder op numlock te reageren), na 2-3 uur uptime (in linux 48h daarvoor stabiel). Vandaag een beetje aan het experimenteren met OCen, en een paar keer gebeurd met te lage voltages voor mijn (beschaafde, 3,7ghz) OC.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
0613 voor Asus Prime B350-Plus is uit. Niets bijzonders aan zo te lezen en ook niet de nieuwe AGESA. Vanzelfsprekend heb ik hem niet geïnstalleerd. Nog lekker 2933MHz op 0513.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NINjak
Prime X370 0612 BIOS, nu "gewoon" te downloaden van de Asus website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojaws
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-02 22:48
Wie heeft er ervaring met de Gigabyte AX370 Gaming 5? Ik krijg morgen mijn parts binnen en ben benieuwd of het handig is de laatste bios te installeren.
Systeem:
Mobo: Gigabyte AX370 Gaming 5.
CPU: 1700X.
CPU FAN: Scythe Mugen 5 PCGH.
RAM: Corsair Vengeance LPX 3000MHz 32GB.
Hardeschijf: Samsung 850 EVO 500GB.
Case en PSU had ik al: Cooler Master Silencio 452 en Be Quiet Dark Power Pro 11 650W.
Ook oude GPU komt er tijdelijk in. Wacht nog even af tot Vega. Dan beslis ik over een nieuwe GPU.
Excuses als ik wat teveel info geef, ik dacht beter teveel dan te weinig. Mijn vraag gaat vooral over BIOS versie en de hoogste RAM snelheid. En of iemand andere bijzonderheden is tegengekomen met het bord.
Zal ook zelf mijn ervaring delen als het morgen af is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Dit soort info is altijd interessant:
https://www.reddit.com/r/...6_mhz_to_2933_mhz_memory/

En niet te vergeten:
https://community.amd.com...y-update-4-lets-talk-dram

[ Voor 30% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 26-05-2017 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zijn er eigenlijk AM4 mobo's waarom je extra actieve koeling op de vrm's kunt plaatsen? Heb nu een grote fan gericht staan op de koelblok van de pricewatch: MSI B350M Gaming Pro vermits ik met een NZXT AIO koeler zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuegoFire
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 30-05 23:18
Ik gebruik op dit moment BIOS versie F5J, dat is een beta waar de AGESA 1004a update in zit voor het RAM. Deze heb je wel nodig anders krijg je gegarandeerd problemen met je RAM. Ik zou de F5 versie installeren van de Gigabyte website, moet ik zelf ook nog binnenkort gaan doen. Als je nogsteeds niet kunt booten op 3000MHz heb je een functie "Enable RAM support" (of zoiets). Met die ingeschakeld kon ik booten op 3200MHz.

Handigste is om een USB stick te formatteren met FAT32 en daar de BIOS file op te zetten. Als je de pc aanzet kom je in de BIOS update tool met de "End" toets.
Bojaws schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 23:51:
Wie heeft er ervaring met de Gigabyte AX370 Gaming 5? Ik krijg morgen mijn parts binnen en ben benieuwd of het handig is de laatste bios te installeren.
Systeem:
Mobo: Gigabyte AX370 Gaming 5.
CPU: 1700X.
CPU FAN: Scythe Mugen 5 PCGH.
RAM: Corsair Vengeance LPX 3000MHz 32GB.
Hardeschijf: Samsung 850 EVO 500GB.
Case en PSU had ik al: Cooler Master Silencio 452 en Be Quiet Dark Power Pro 11 650W.
Ook oude GPU komt er tijdelijk in. Wacht nog even af tot Vega. Dan beslis ik over een nieuwe GPU.
Excuses als ik wat teveel info geef, ik dacht beter teveel dan te weinig. Mijn vraag gaat vooral over BIOS versie en de hoogste RAM snelheid. En of iemand andere bijzonderheden is tegengekomen met het bord.
Zal ook zelf mijn ervaring delen als het morgen af is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Eerste indrukken zonder stresstesten met 1600X + Asus C6H + Trident Z DDR3200c14 Samsung B-die icm AGESA 1006 beta

Help!!!! in "AMD Ryzen & AM4 Ervaringen topic"

Even korte update op bovenstaande.

Gaming Update 26mei17
Zonder overklok haal ik inderdaad lagere FPS dan met een 6600k @4100mhz. Met overklok (3900+DDR3200 CAS14 CR1T) scheelt het niet veel meer.
  • GTA V: Lijkt eerlijk gezegd, zelfs zonder overklok, smoother te lopen ondanks lagere FPS.
  • BF1: Schokkeriger is weg. Vond het al zo raar dat ik veel tearing had en BF1 gewoon niet lekker liep ondank >100FPS. Het bleek dat tijdens het tunen blijkbaar na een crash de monitor refreshrate van 144 naar 60Hz was teruggezet in Windows 10 monitor controlpanel. Dit was ook oorzaak dat alt-tab niet lekker werkte onder BF1 (Ingame stond nl. wel gewoon 144hz) Na aanpassing loopt het weer als vanouds.... :)
Heb ook paar uur Prime95 blend gedaan en dat was stabiel.

Moet zeggen dat ik momenteel wel prima tevreden ben. Een oc naar core 4000mhz lijkt ook nog wel haalbaar. Zit nu pas op ongeveer 1.300 vcore.

Zou allemaal alleen maar beter moeten kunnen worden met officiele 1006 bios en verdere biossen. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Help!!!! op 27-05-2017 16:22 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:10
Dankzij PostNL 2 dagen later dan eigenlijk de bedoeling, maar vandaag alles ontvangen en gebouwd. Na nog enkele wijzigingen is dit het geworden:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 225,90€ 225,90
1MSI B350M MORTAR€ 96,50€ 96,50
1Fractal Design Define Mini C Window€ 80,95€ 80,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G4D30AETA€ 116,95€ 116,95
1Corsair CX450M€ 51,-€ 51,-
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 95,90€ 95,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 667,20

RAM staat niet op de QVL maar loopt op dit moment stabiel op 2667, verder heb ik nog geen OC of instellingen getest. Op dit moment wacht ik op de BF1 download, eens kijken hoe dat draait straks in vergelijking met m'n Phenom 1055T :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
Net even een Scythe Mugen 5 PCGH op m'n R7 1700 gezet. Scheelt idle 15 graden en onder load 20-25 vergeleken met de stock koeler. Zeker met dit weer wel prettig :Y

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Wordt het tijd voor een deeltje 2 van dit topic? Wordt nu wel erg moeilijk om info terug te vinden.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:44
Asrock taichi beta bios geïnstalleerd. Ik zat eerst vast op 2667 mhz timing van 16-15-15-15-35 en nu haal ik 3200 mhz met timing 14-14-14-14-32.

Ram: 4 sticks van 8 gb g.skill samsung die.

:9 _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door weebeast op 27-05-2017 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

weebeast schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 16:48:
Asrock taichi beta bios geïnstalleerd. Ik zat eerst vast op 2667 mhz timing van 16-15-15-15-35 en nu haal ik 3200 mhz met timing 14-14-14-14-32.

Ram: 4 sticks van 8 gb g.skill samsung die.

:9 _/-\o_
Heb je die toevallig hier vandaan https://forums.overclocke...back-etc.18760683/page-28

Ik kan nergens anders links vinden naar beta bioses van de x370 ASRock boards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Gelunox schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 18:25:
[...]

Heb je die toevallig hier vandaan https://forums.overclocke...back-etc.18760683/page-28

http://forum.asrock.com/f...PN=8&title=new-agesa-1006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:44
[...]

Ja, dat is hem inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 14:28
[...]

Danku, heb hem geïnstalleerd en ik haal nu 2933 op mn hynix chips. Timings moet ik nog wat aanscherpen.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

weebeast schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 18:36:
[...]

Ja, dat is hem inderdaad
aminam schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 19:09:
[...]

Danku, heb hem geïnstalleerd en ik haal nu 2933 op mn hynix chips. Timings moet ik nog wat aanscherpen.
Moet wel bekennen dat ik enigszins jaloers ben op jullie, zit hier met een Gaming K4 dus krijg de update wss pas als ie al wat meer getest is. Desalniettemin zit ik wel al op 2933 MT/s met de huidige niet-beta UEFI (v2.4 voor mij, v2.3 voor jullie als ik me niet vergis)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
RAMMon v1.0 Build: 1016 built with SysInfo v1.0 Build: 1121
PassMark (R) Software
www.passmark.com

Memmory summary for PC:
Number of Memory Devices: 2 Total Physical Memory: 32720 MB (32768 MB)
                Total Available Physical Memory: 27012 MB
                Memory Load: 17%    

Item                                             | Slot #1              | Slot #2              
-------------------------------------------------|----------------------|----------------------
Ram Type                                         | DDR4                 | DDR4
       Maximum Clock Speed (MHz)                 | 1067 (JEDEC)         | 1067 (JEDEC)
       Maximum Transfer Speed (MHz)              | DDR4-2133            | DDR4-2133
       Maximum Bandwidth (MB/s)                  | PC4-17000            | PC4-17000
Memory Capacity (MB)                             | 16384                | 16384
Jedec Manufacture Name                           |                      | 
SPD Revision                                     | 1.0                  | 1.0
Registered                                       | No                   | No
ECC                                              | No                   | No
DIMM Slot #                                      | 1                    | 2
Manufactured                                     |                      | 
Module Part #                                    |                      | 
Module Revision                                  | 0x0                  | 0x0
Module Serial #                                  | 0x0                  | 0x0
Module Manufacturing Location                    | 0                    | 0
# of Row Addressing Bits                         | 16                   | 16
# of Column Addressing Bits                      | 10                   | 10
# of Banks                                       | 16                   | 16
# of Ranks                                       | 2                    | 2
Device Width in Bits                             | 8                    | 8
Bus Width in Bits                                | 64                   | 64
Module Voltage                                   | 1.2V                 | 1.2V
CAS Latencies Supported                          | 10 11 12 13 14 15 16 | 10 11 12 13 14 15 16
Timings @ Max Frequency (JEDEC)                  | 15-15-15-36          | 15-15-15-36
       Maximum frequency (MHz)                   | 1067                 | 1067
       Maximum Transfer Speed (MHz)              | DDR4-2133            | DDR4-2133
       Maximum Bandwidth (MB/s)                  | PC4-17000            | PC4-17000
       tCK (ns)                                  | 0.938                | 0.938
       tAA (ns)                                  | 13.750               | 13.750
       tRCD (ns)                                 | 13.750               | 13.750
       tRP (ns)                                  | 13.750               | 13.750
       tRAS (ns)                                 | 33.000               | 33.000
       tRRD (ns)                                 | 3.700                | 3.700
       tRC (ns)                                  | 46.750               | 46.750
       tRFC (ns)                                 | 350.000              | 350.000
                                                 |                      | 
DDR4 Specific SPD Attributes                     |                      | 
       tCKmax (ns)                               | 1.500                | 1.500
       tRFC2 (ns)                                | 260.000              | 260.000
       tRFC4 (ns)                                | 160.000              | 160.000
       tRRD_Smin (ns)                            | 3.700                | 3.700
       tCCD_Lmin (ns)                            | 5.625                | 5.625
       tRRD_Lmin (ns)                            | 5.300                | 5.300
       Minimum Four Activate Window Delay (ns)   | 21.000               | 21.000
       Maximum Activate Window in units of tREFI | 8192                 | 8192
       Thermal Sensor Present                    | No                   | No
       DRAM Stepping                             | 0                    | 0
       DRAM Manufacture                          |                      |
       SDRAM Package Type                        | Monolithic, 1 die, Single load stack
       Maxium Activate Count (MAC)               | Unlimited MAC        | Unlimited MAC
       Post Package Repair Supported             | No                   | No
       Module Type                               | UDIMM                | UDIMM
       Module Height (mm)                        | 32                   | 32
       Module Thickness (front), (mm)            | 2                    | 2
       Module Thickness (back), (mm)             | 2                    | 2
       Reference Raw Card Used                   | Raw Card B Rev. 18   | Raw Card B Rev. 18
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HeoWqs4.png

ik heb alleen geen flauw idee of het hynix of samsung is. pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3466C16D-32GTZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amazigh_N_Ariff
Gelunox schreef op zondag 28 mei 2017 @ 01:07:
[...]

[...]

Moet wel bekennen dat ik enigszins jaloers ben op jullie, zit hier met een Gaming K4 dus krijg de update wss pas als ie al wat meer getest is. Desalniettemin zit ik wel al op 2933 MT/s met de huidige niet-beta UEFI (v2.4 voor mij, v2.3 voor jullie als ik me niet vergis)

[...]

[afbeelding]

ik heb alleen geen flauw idee of het hynix of samsung is. pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3466C16D-32GTZ
Misschien hebt je het gemist, was al eerder gepost in deze treads. Maar deze programma kan je vertellen wie de fabrikant is van die DDR4 die's: http://www.softnology.biz/index.html & http://www.softnology.biz/files/thphn110c.zip
Disclaimer: Je kunt met het programma mogelijke de XMP profielen verwijderen indien je zomaar iets doet.

[ Voor 5% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 28-05-2017 03:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk Samsung gezien de snelheid en timings. ;)
Volgens mij zijn er geen SK Hynix setjes die hoger geclocked zijn dan 3200.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Valt me wel een beetje tegen dat er vandaag de dag geen latjes RAM zijn met een leuk overclock potentieel.
Iemand nog herinneringen aan de winbond bh-5 chips (ddr1)? BH-6, CH-5, of de tccd latjes waren ook fijn. BH-5 draaiden in plaats van losse timings op 333Mhz met genoeg voltage gemákkelijk​ 500-550Mhz cas 2-2-2 (lekker 1:1 met fsb). Reken dat maar eens om naar ddr4 speeds :).

[ Voor 6% gewijzigd door ToFast op 28-05-2017 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NINjak
ToFast schreef op zondag 28 mei 2017 @ 10:44:
Valt me wel een beetje tegen dat er vandaag de dag geen latjes RAM zijn met een leuk overclock potentieel.
Iemand nog herinneringen aan de winbond bh-5 chips (ddr1)? BH-6, CH-5, of de tccd latjes waren ook fijn. BH-5 draaiden in plaats van losse timings op 333Mhz met genoeg voltage gemákkelijk​ 500-550Mhz cas 2-2-2 (lekker 1:1 met fsb). Reken dat maar eens om naar ddr4 speeds :).
Die zijn er wel alleen worden ze nu al door de fabrikant als zo verkocht!

Het is een andere (overclock) wereld geworden waar RAM en ook CPU's naar hun potentie worden getest en verkocht. Die oude tijd van echt "gratis" snelheid is lang geleden. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCharming
Hey,

Ik heb een 1700X, eindelijk geïnstalleerd :) Hij doet het super, ik heb alleen een vraagje over het voltage. Mijn moederbord is GIGABYTE X370 GAMING 5 en alles staat op auto (voltage, LLC).

Hij spiked soms naar 1.531V, wat volgens het internet niet erg is, zolang het maar een spike is. Schijnbaar mag dat niet constant, maar een korte spike kan geen kwaad.

Hij zit alleen ook soms op 1.481V als ik niks zit te doen. Paar Chrome tabs, Spotify en dat is het en hij dwaalt naar 1.45V en hoger. Dan gaat die weer naar 1.28V na 10-20s. Ryzen Master zegt hetzelfde. De temperatuur gaat dan ook van 33 naar 41 graden, wat ik een erg groot verschil vind, zeker omdat dit dus in 2 seconden gebeurt. Bijna 10 graden in 2 seconden, is dat überhaupt realistisch? Werkt die monitoring software goed? (HWINFO64)

Ik heb nu LLC op standard gezet (het 2e niveau), en hij spiked nog altijd zo. Het is mij ook onduidelijk (staat tenminste niet in het boekje), wat de marges zijn van de verschillende LLC niveaus. Ze hebben namen als normal, standard, higher, extreme, wat echt helemaal niks zegt.

Ik kan het voltage en LLC op auto laten en dan gaat die rustig op 3,9GHz zitten als ik dat in de bios instel. Prime95 een uur, Realbench 2 uur, geen enkel probleem. Voltage gaat dan ook niet hoger dan als bij stock.

Is dit normaal? Moet ik me zorgen maken? Moet ik proberen om het voltage vast te zetten in de BIOS op 1.35V?

RAM zit op 1333MHz mocht dat van belang zijn.

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 12:38
Ik denk dat die readouts niet helemaal kloppen. Helemaal als de temperatuur rond de 40 graden zit zal er wel minder dan 1.5 volt doorgaan, of je hebt hele goede koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCharming
418O2 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 12:24:
Ik denk dat die readouts niet helemaal kloppen. Helemaal als de temperatuur rond de 40 graden zit zal er wel minder dan 1.5 volt doorgaan, of je hebt hele goede koeling
Cryorig H5 Universal. Wel een hele grote koeler, maar het is geen Noctua of waterkoeler.

3 case fans die ik op max heb gezet (vanwege het warme weer) Weet niet hoe het bij jullie is, maar hier is het 27 graden.

Het zijn inderdaad spikes wel, boven de 1.5V, maar ik heb bijv nu even naar Ryzen Master getabbed en dan staat er doodleuk 1,46V.

edit: zit te gamen en hij zit op 1.28V... Vind dit echt heel onlogisch.

edit #2: op reddit zegt men dat het XFR is wat de oorzaak is van deze voltages. Wel apart dat die soms boost omdat ik alt tab dan?

edit #3: average voltage is 1.363V, dus niet problematisch. Ook deze post gelezen: https://www.reddit.com/r/...relying_on_turbo/di1h591/

[ Voor 22% gewijzigd door MrCharming op 28-05-2017 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Saturnus schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 16:59:
0613 voor Asus Prime B350-Plus is uit. Niets bijzonders aan zo te lezen en ook niet de nieuwe AGESA. Vanzelfsprekend heb ik hem niet geïnstalleerd. Nog lekker 2933MHz op 0513.
Helaas ben ik in de verleiding gekomen om hem toch te flashen ,de flash is goed gegaan maar pc wilde niet meer posten met de kingston hyperx modules erin.
Gelukkig had ik nog een setje crucial ddr4 2133 wat wel een post gaf gelukkig ,in de bios wat waardes ingetikt en de kingstons er weer in wat ook meteen werkte.
Nu zit ik vast op 2400MHz ipv 2933MHz...

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Speedy-J schreef op zondag 28 mei 2017 @ 15:44:
[...]

Helaas ben ik in de verleiding gekomen om hem toch te flashen ,de flash is goed gegaan maar pc wilde niet meer posten met de kingston hyperx modules erin.
Gelukkig had ik nog een setje crucial ddr4 2133 wat wel een post gaf gelukkig ,in de bios wat waardes ingetikt en de kingstons er weer in wat ook meteen werkte.
Nu zit ik vast op 2400MHz ipv 2933MHz...
Ook niet na CMOS reset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Nee de pc werkte ook niet na een reset ,alleen met ander ram kwam er leven in.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

MrCharming schreef op zondag 28 mei 2017 @ 12:27:
[...]
Cryorig H5 Universal.

edit: zit te gamen en hij zit op 1.28V... Vind dit echt heel onlogisch.

edit #2: op reddit zegt men dat het XFR is wat de oorzaak is van deze voltages. Wel apart dat die soms boost omdat ik alt tab dan?
Heb hier al een paar keer over geschreven in dit draadje. Had gedacht, nu dat weer 5 pagina's ofzo terug is, dat meer mensen het zouden weten en je vraag zouden beantwoorden.

==

De 1700X heeft zo'n beetje het minste voltage nodig under load van alle R7's. Maar de range waarin ie goed werkt is kort. Het is een hoog lekkende, zuinige versie van de 8 core chips.

De meest foute config:
- LLC laag, niveau "1" (van 5).
- VCore hoog (laten we 1.4 zeggen), SoC laag (0.800v).
- XFR aan, core multi op auto.
- Mem OC.
- P-state voltage overrides.

Wat je gaat zien, is dat de CPU nu méér dan 1.4v gaat krijg idle. Input vanaf de VRM naar low load blijft nu super hoog, ookal gaat ie terug naar ~2200mhz omdat er weinig gebeurt (0-10%) load. Gaat de CPU richting load, gaat power management em ook nog eens de offset geven. De stock voltages voor de 1700X zijn al extreem hoog. Waarschijnlijk heeft AMD hiervoor gekozen omdat deze CPU vaak niet boven de 3.95Ghz uit kan komen, ongeacht voltage.

Ga je vervolgens PCI-Ex & Mem belasten, met lage SoC voltages, dan kletterd je Vcore gigangtisch onderuit. Nu is 1.20v voor de stock speeds vaak genoeg op een 1700X (Nice!) maar als je XFR aan heb staan, en je P-state offset pas bij 90-100% load op treed (zelden in games / Photoshop, etc), gaat deze er dus AF.

Je kan dan inderdaad idle / mild cpu-focussed load 1.45+v op de Vcore (dit gaat op de lange termijn schade doen!).
In games, drops, tot als ik anderen mag geloven, 1.25v als je 1.40v instelt. (LLC te laag, het is wel een 90(!!!) Ampere core package op de 1700X)
Vervolgens krijg je wel XFR + LLC overshoots, waardoor 1.5v aantikken als je van >40% load naar minder switched best voor kan komen. Dit doet al helemaal lange termijn schade aan je CPU.

===

De juiste settings;

Eerst CPU OC, daarna RAM.

- LLC middelmatig, enkel te testen door te kijken wat het verschil is tussen idle (0-3% total load) en max blend load (mem + CPU + iets dat je GPU naar PCI-Ex3.0 trapt) & AVX (max) load. Idealiter wil je idle = loaded / max loaded voltages zien. Dat red voor de R7's geen enkele VRM / CPU lijkt het.
- VCore laag. Vast voltage. (Dus géén XFR!)
- SOC stock tot je je mem gaat OC-en.
- P-state OC is secondair, een verfijnslag.

Waarschuwing over LLC: Afhankelijk van de kwaliteit / sterkte van je VRM setup, kan een té hoge LLC (veelal de bovenste 40% van de standen) voor een heftige overshoot zorgen van enkele milisec, wanneer je een max load taak be-eindigd. De response van de VRM duurt simpelweg te lang. XFR + LLC 100%( standje 5) -> offset + overshoot van up to 0.135V!!! Dus je 1.40v Vcore gaat dan naar 1.53v, wat schadelijk is. nu is dit maar kort, maar als je taken draait die zwaar zijn, kan je rustig 10x per seconde naar max load -> medium load -> max load switchen. Dit gaat in nanoseconden.

Kijkend naar gemiddelden; zou je 1.33v in kunnen stellen voor 3.8Ghz fixed. Meteen geen XFR meer nodig zeg maar. Met LLC 2 of 3 (40-60%) zou je willen zien dat in games / zware load, je voltage naar 1.31v oid zakt. Of misschien 1.28v. Maakt niet uit, als het maar stabiel is, goed testen dus. In idle, zal je 1.33v zien. In overshoot drops / over compensatie, zie je wellicht 1.35v langs komen. Prima.

Mijn 1700; 3.875ghz 1.35v ingesteld 50% LLC -> Games / AVX = 1.331v soms zelfs 1.310v. Idle = 1.350v, max 4 threads beladen veranderd dit niet (meer). Overshoot af en toe naar 1.356v of 1.383v (AVX2 alternating).
SoC staat op 0.920v, dit is genoeg voor 2666 cl16 momenteel.

Test het even goed, op Reddit zal je al verhalen vinden van mensen die aan tonen dat je met foute settings of zelfs auto settings met 1.52v spikes of hoger snel (weken) degradatie krijgt.

Community results laten zien dat je op de 1700X de volgende (load!) VCores nodig hebt:
3.8: 1.228v min, 1.33v gemiddeld, 1.38v max.
3.9: 1.35v min, 1.350v gemiddeld, 1.373v max.
4.0: 1.34v min, 1.373 gemiddeld, 1.41v max.
4.05: 1.383v min, 1.40 gemiddeld, 1.45v max.

Die laatste gaat, gezien je situatie met de fluctuatie van je VCore, em niet worden. ;)

Met een R5 Universal, zou dit alles ook in dit weer en met goede pasta eigenlijk niet boven de 40C idle moeten komen, of ~70C in games. (mits zeer CPU bound)

Succes en veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmacist
  • Laatst online: 07-08 20:51
Eergisteren mijn nieuwe AMD Ryzen 1700 build in elkaar geknutseld.

Jammer dat mijn geheugen: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3200 (XMP settings: 16-18-18-38 voor 3200 MT/s) niet verder krijg dan 2666 op 16-18-18-40. Bij hogere snelheden krijg ik een zwart scherm en moet ik het moederbord resetten.

Ik heb nochtans de laatste F4 BIOS versie voor mijn Gigabyte B350M Gaming 3 µ-ATX moederbord geïnstalleerd.

En welke fatsoenlijke overclock kan ik krijgen met de standaard Wraith cooler ? Ik zit nu op 3.7 GHz op 1.35V: ik weet niet of dit een hoge voltage is voor die snelheid of dat ik nog een beetje verder kan op 3.8 GHz op 1.35V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Laatst online: 13-09 17:45

EaS

MrCharming schreef op zondag 28 mei 2017 @ 12:21:
Hey,

Ik heb een 1700X, eindelijk geïnstalleerd :) Hij doet het super, ik heb alleen een vraagje over het voltage. Mijn moederbord is GIGABYTE X370 GAMING 5 en alles staat op auto (voltage, LLC).

Hij spiked soms naar 1.531V, wat volgens het internet niet erg is, zolang het maar een spike is. Schijnbaar mag dat niet constant, maar een korte spike kan geen kwaad.
In default ("auto") mode is de SMU ('System Management Unit') actief. In "auto" mode word standaard een voltage correctie in het bereik van ongeveer -120 tot -144mV toegepast. Trek deze maar eens van je piekwaarden af. Niets om je zorgen over te maken.

Zo gauw er ook maar enige mate van overklokken word toegepast stopt de SMU met het aansturen van de voltage controllers.

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCharming
Hartstikke bedankt voor deze informatie! Ik volg dit topic vrij religieus, maar heb de laatste weken weinig tijd gehad, dus vanaf pagina 40-50 ben ik een beetje opgehouden :)

Ik ga eens aanrommelen met jouw hulp. Het is inderdaad zo dat hij nu gemiddeld rond de 1.31V zit, dus als ik dat instel zal het qua temperaturen niet veel anders zijn dan "auto" voltage. SoC heb ik op 1.15V staan, in plaats 1.1V wat standaard is. Ik ga eens zonder proberen, om te kijken of m'n RAM dan ook naar 1333MHz gaat.

Ik heb eigenlijk alles op auto laten staan omdat die toch al trekt als een beer, maar een standaard voltage is niet slecht als die nu zo fluctueert misschien. Een andere reden is dat ik er niet goed achter kon komen wat de marges van de LLC waren op dit moederbord (gigabyte gaming 5).

Hij draait nu idle op (netflix, tiental chrome tabs, wat monitor software), op 42-45 graden, maar het is ook ontzettend warm hier. De zon staat de hele dag op m'n kamer en ik heb een grote glazen schuifdeur. In de ochtend is die inderdaad 35-40 graden. Na een paar keer Cinebench vliegt die wel naar 68 graden.

Nogmaals bedankt, ik ga het uitproberen en ik rapporteer terug met de resultaten!

edit: Als ik het goed begrijp uit jouw post, zou ik ook gewoon de frequency op stock kunnen zetten en 'm eens op 1.25V of 1.3V zetten? Dat is misschien ook wel een interessante positie. Ik heb sowieso al geen nood aan 16 threads (wel leuk natuurlijk), maar de stock frequency is ook wel prima. Ik heb tot nu toe niks gedaan met p-states (ben ook niet 100% zeker of dat gaat op dit bord), dus dan zou die wel z'n downclock en XFR behouden met frequency op auto en een fixed voltage, toch? En 1.3V met een fatsoenlijke LLC zou dan eigenlijk voldoende moeten zijn?

Dan hoef ik niet met p-states te werken en heb ik toch een zuinige chip die stabiel is. Redelijk ideaal. Dus als je daar iets over kon zeggen, zou ik dat zeer waarderen!

[ Voor 20% gewijzigd door MrCharming op 28-05-2017 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-06 11:31
Vorige week mijn Ryzen build in elkaar gezet, werkte lekker :

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 326,-€ 326,-
1Asus ROG Crosshair VI Hero€ 242,50€ 242,50
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 103,95€ 103,95
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15R€ 269,49€ 269,49
1Corsair RM550x€ 90,50€ 90,50
1Samsung 850 EVO 1TB€ 329,-€ 329,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.361,44

Sinds gisteren werkt hij niet meer zo lekker, ik krijg met geen mogelijkheid meer video output. VGA led op het moederbord blijft branden.
Hij vertoont ook geen BIOS boot meer op het scherm.

Het systeem werkt verder wel, windows boot normaal, en de pc is over te nemen via teamviewer.
In de device manager laat hij alleen geen display adapters meer zien in de lijst, alleen als ik show hidden devices aanzet.

Ik heb al vanalles geprobeerd :
Andere GPU (in verschillende sloten)
Andere PSU
RAM reseat en in andere sloten
CMOS reset
Bios flashbacks

Oftewel is waarschijnlijk of mijn CPU niet meer helemaal lekker, of m'n moederbord, maar hoe kom ik erachter welke als ik bv niet in de bios kan om het eea te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
izzo schreef op zondag 28 mei 2017 @ 21:23:
Vorige week mijn Ryzen build in elkaar gezet, werkte lekker :

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 326,-€ 326,-
1Asus ROG Crosshair VI Hero€ 242,50€ 242,50
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 103,95€ 103,95
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15R€ 269,49€ 269,49
1Corsair RM550x€ 90,50€ 90,50
1Samsung 850 EVO 1TB€ 329,-€ 329,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.361,44

Sinds gisteren werkt hij niet meer zo lekker, ik krijg met geen mogelijkheid meer video output. VGA led op het moederbord blijft branden.
Hij vertoont ook geen BIOS boot meer op het scherm.

Het systeem werkt verder wel, windows boot normaal, en de pc is over te nemen via teamviewer.
In de device manager laat hij alleen geen display adapters meer zien in de lijst, alleen als ik show hidden devices aanzet.

Ik heb al vanalles geprobeerd :
Andere GPU (in verschillende sloten)
Andere PSU
RAM reseat en in andere sloten
CMOS reset
Bios flashbacks

Oftewel is waarschijnlijk of mijn CPU niet meer helemaal lekker, of m'n moederbord, maar hoe kom ik erachter welke als ik bv niet in de bios kan om het eea te bekijken.
worden andere pcie devices wel herkend? Of heb je die niet tot je beschikking? had je beta bios met agesa 1.0.0.6 geinstalleerd, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-06 11:31
Helaas heb ik die niet, heb net ook maar m'n cpu een reseat gegeven, helaas niet geholpen, en ik heb de agesa 1006 ook geprobeerd inderdaad.

[ Voor 22% gewijzigd door izzo op 28-05-2017 22:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

MrCharming schreef op zondag 28 mei 2017 @ 20:35:
[...]

Ik heb eigenlijk alles op auto laten staan omdat die toch al trekt als een beer, maar een standaard voltage is niet slecht als die nu zo fluctueert misschien. Een andere reden is dat ik er niet goed achter kon komen wat de marges van de LLC waren op dit moederbord (gigabyte gaming 5).

Hij draait nu idle op (netflix, tiental chrome tabs, wat monitor software), op 42-45 graden, maar het is ook ontzettend warm hier. De zon staat de hele dag op m'n kamer en ik heb een grote glazen schuifdeur. In de ochtend is die inderdaad 35-40 graden. Na een paar keer Cinebench vliegt die wel naar 68 graden.
68 graden Cinebench is vrij normaal. 40+ Idle (nahjah, quasi idle) is ook niet heel erg raar, maar lager met gunstig gekozen settings en langzaam draaiende fans is zeker mogelijk. Lager dan 27-30 graden idle krijg je een R7 niet snel.
MrCharming schreef op zondag 28 mei 2017 @ 20:35:
edit: Als ik het goed begrijp uit jouw post, zou ik ook gewoon de frequency op stock kunnen zetten en 'm eens op 1.25V of 1.3V zetten? Dat is misschien ook wel een interessante positie. Ik heb sowieso al geen nood aan 16 threads (wel leuk natuurlijk), maar de stock frequency is ook wel prima. Ik heb tot nu toe niks gedaan met p-states (ben ook niet 100% zeker of dat gaat op dit bord), dus dan zou die wel z'n downclock en XFR behouden met frequency op auto en een fixed voltage, toch? En 1.3V met een fatsoenlijke LLC zou dan eigenlijk voldoende moeten zijn?

Dan hoef ik niet met p-states te werken en heb ik toch een zuinige chip die stabiel is. Redelijk ideaal. Dus als je daar iets over kon zeggen, zou ik dat zeer waarderen!
Je kan inderdaad prima kijken naar wat je nodig hebt aan voltage voor Stock of XFR waarden. (maar dan voor alle cores). Alleen let wel, je CPU gaat met vaste Vcore en clock speeds niet meer terugclocken. En dat is niet heel erg lijkt het, liever dat ie altijd op 1.38v 4000mhz loopt, dan dat ie 1.25-1.50v pakt met hoge spikes en XFR gebruikt om slechts 2 cores naar 3800 te boosten met idle 800-2200mhz. Of tenminste, dat vertellen Asus / Gigabyte / MSI / AMD mensen ons.

Dus nee, als je em op {wat dan ook} hard instelt, dan doet XFR / Q&Q het niet meer. Echter zijn de stroom besparingen er nog zeker wel. Ik zie hier op altijd 3876mhz, stroom verbruik van ~20-30W langskomen (mij bekende waarden voor GPU / HDD's / Fans etc afgetrokken) voor de CPU. Waarbij ik gok dat m'n X370 ~16W gebruikt, buiten z'n RAM.

Volgens mij is dat slechts een fractie hoger dan stock met Q&Q aan. Je Load voltage is key in stroom verbruik. Op 1.28v meet ik 70W, op 1.35v (1.331v load) meet ik 130W en op 1.4v (load) meet ik ~205W. De 65W TDP (+ voeding losses) klopt dus wel voor de 1700. En een kleine OC is nog prima. Maar een 4000+ mhz OC wordt dus 80C+ met een reden, het stroom verbruik bij hogere VCores is enorm.

Maar inderdaad, 1.30v zou een leuk startpunt kunnen zijn. LLC op 30-40% zetten, en dan kijken hoe hoog je kan komen. Dan heb je waarschijnlijk rond de officiële TDP aan stroomgebruik (100W aan t stopcontact CPU + SoC only) een iets hoger dan stock snelheid op alle cores en mooie temps.

P-states in en verfijning van je OC, maar tot EUFI's echt stabiel en "final" zijn ook een beetje tijdsverspilling. AGESA 1.0.0.1 heb ik moeite gestoken in mem OC's met diverse kits, en toen 1.0.0.4a landde, was het op géén van de 3 systemen meer een haalbare config.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
pharmacist schreef op zondag 28 mei 2017 @ 18:00:

Jammer dat mijn geheugen: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3200 (XMP settings: 16-18-18-38 voor 3200 MT/s) niet verder krijg dan 2666 op 16-18-18-40. Bij hogere snelheden krijg ik een zwart scherm en moet ik het moederbord resetten.

Ik heb nochtans de laatste F4 BIOS versie voor mijn Gigabyte B350M Gaming 3 µ-ATX moederbord geïnstalleerd.

En welke fatsoenlijke overclock kan ik krijgen met de standaard Wraith cooler ? Ik zit nu op 3.7 GHz op 1.35V: ik weet niet of dit een hoge voltage is voor die snelheid of dat ik nog een beetje verder kan op 3.8 GHz op 1.35V.
Er zit een witte sticker op je geheugen, daar staat een code op waarmee je het geheugen kunt identificeren.

Ik heb zelf het type geheugen zonder de goeie Samsung B-die chips.... (ver 4.24)
Mijn LPX draait prima op 2666 met allerhande timings, maar zodra ik hoger ga boot de PC niet of hangt het OS.
Wacht nog op AGESA 1006, maar vermoedelijk word het een setje nieuw RAM...

Code staat links naast het CE logo
Afbeeldingslocatie: http://static.nix.ru/autocatalog/memory_modules_corsair/283510_2258_draft.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
HWInfo64 vertelt meestal ook wel wie de chipbakker is.

Welk geheugen bedoel je precies? Deze? pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
Want als ik hier kijk zie ik meerdere mensen die het op jouw MB draaiende hebben op hogere snelheden (met de timings vermeld): http://rymem.vraith.com/detailed_ram/715

[ Voor 124% gewijzigd door foppe-jan op 29-05-2017 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmacist
  • Laatst online: 07-08 20:51
foppe-jan schreef op maandag 29 mei 2017 @ 09:04:
HWInfo64 vertelt meestal ook wel wie de chipbakker is.

[...]

Welk geheugen bedoel je precies? Deze? pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
Want als ik hier kijk zie ik meerdere mensen die het op jouw MB draaiende hebben op hogere snelheden (met de timings vermeld): http://rymem.vraith.com/detailed_ram/715
Het is inderdaad dit merk en type geheugen, echter 32 GB setje, dus 2x16 GB en niet 16 GB (2x8), zoals op die link die je geeft. Misschien dat dit het probleem is.

Overigens heb ik gisteren mijn AMD Ryzen op 3.8 GHz proberen te draaien, maar het hangt al bij een voltage van 1.362 V. Verder dan 3.7 GHz krijg ik hem niet stabiel bij 1.350 V. Ik heb de standaard Wraith cooler (die ik best wel mooi vind en heerlijk stil) en mag en kan geen te gekke dingen doen met de voltage (en dus de temperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 14:28
pharmacist schreef op maandag 29 mei 2017 @ 09:18:
[...]

Het is inderdaad dit merk en type geheugen, echter 32 GB setje, dus 2x16 GB en niet 16 GB (2x8), zoals op die link die je geeft. Misschien dat dit het probleem is.

Overigens heb ik gisteren mijn AMD Ryzen op 3.8 GHz proberen te draaien, maar het hangt al bij een voltage van 1.362 V. Verder dan 3.7 GHz krijg ik hem niet stabiel bij 1.350 V. Ik heb de standaard Wraith cooler (die ik best wel mooi vind en heerlijk stil) en mag en kan geen te gekke dingen doen met de voltage (en dus de temperatuur).
16gb latjes zijn wss dual rank, het is bekend dat die niet de hogere snelheden halen op een ryzen platform. Maar dat kun je voor de zekerheid nog even checken.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
pharmacist schreef op maandag 29 mei 2017 @ 09:18:
[...]

Info regarding memory CMK32GX4M2B3200C16

Average clockspeed: 2530 MHz
Average CAS timing: 16.5

Motherboard name Memory serial code Frequency Timings System info
ASRock AB350 Gaming K4 CMK32GX4M2B3200C16 2130 MHz 15-15-15-36-51-2T http://valid.x86.fr/5xwivs
Asus CROSSHAIR VI HERO CMK32GX4M2B3200C16 2928 MHz 18-18-18-36-69-2T
http://valid.x86.fr/zg5t0a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCharming
djunicron schreef op maandag 29 mei 2017 @ 00:44:
[...]

68 graden Cinebench is vrij normaal. 40+ Idle (nahjah, quasi idle) is ook niet heel erg raar, maar lager met gunstig gekozen settings en langzaam draaiende fans is zeker mogelijk. Lager dan 27-30 graden idle krijg je een R7 niet snel.
Ja, nu om 10u 's ochtends is het mooi koel en draait die op 33-37 graden idle. Daar ben ik heel tevreden mee :)
[...]

Je kan inderdaad prima kijken naar wat je nodig hebt aan voltage voor Stock of XFR waarden. (maar dan voor alle cores). Alleen let wel, je CPU gaat met vaste Vcore en clock speeds niet meer terugclocken. En dat is niet heel erg lijkt het, liever dat ie altijd op 1.38v 4000mhz loopt, dan dat ie 1.25-1.50v pakt met hoge spikes en XFR gebruikt om slechts 2 cores naar 3800 te boosten met idle 800-2200mhz. Of tenminste, dat vertellen Asus / Gigabyte / MSI / AMD mensen ons.

Dus nee, als je em op {wat dan ook} hard instelt, dan doet XFR / Q&Q het niet meer. Echter zijn de stroom besparingen er nog zeker wel. Ik zie hier op altijd 3876mhz, stroom verbruik van ~20-30W langskomen (mij bekende waarden voor GPU / HDD's / Fans etc afgetrokken) voor de CPU. Waarbij ik gok dat m'n X370 ~16W gebruikt, buiten z'n RAM.
Ah! Ik was dus onder de indruk dat met VCore VAST, maar Frequency STOCK (auto dus), je gewoon een mooie stroombesparing hebt, maar XFR, downclocks en dergelijke behoudt. Als dat niet het geval is, vind ik het al minder interessant. Dan moet ik toch eens na 1006 met P-states gaan spelen.

Ik heb nu 'm op 1.25V VCore vast gezet. Hij lijkt *wel* XFR of tenminste boost te gebruiken, want verschillende cores gaan naar 3,86GHz. Beetje apart dus? Hij komt onder load ook niet boven de 59 graden, dus het is wel een interessante setting, voor het warmere weer...
Volgens mij is dat slechts een fractie hoger dan stock met Q&Q aan. Je Load voltage is key in stroom verbruik. Op 1.28v meet ik 70W, op 1.35v (1.331v load) meet ik 130W en op 1.4v (load) meet ik ~205W. De 65W TDP (+ voeding losses) klopt dus wel voor de 1700. En een kleine OC is nog prima. Maar een 4000+ mhz OC wordt dus 80C+ met een reden, het stroom verbruik bij hogere VCores is enorm.

Maar inderdaad, 1.30v zou een leuk startpunt kunnen zijn. LLC op 30-40% zetten, en dan kijken hoe hoog je kan komen. Dan heb je waarschijnlijk rond de officiële TDP aan stroomgebruik (100W aan t stopcontact CPU + SoC only) een iets hoger dan stock snelheid op alle cores en mooie temps.

P-states in en verfijning van je OC, maar tot EUFI's echt stabiel en "final" zijn ook een beetje tijdsverspilling. AGESA 1.0.0.1 heb ik moeite gestoken in mem OC's met diverse kits, en toen 1.0.0.4a landde, was het op géén van de 3 systemen meer een haalbare config.
Inderdaad. Ik heb een beetje met geheugen aangerommeld, maar had niet veel zin om er veel aan te doen, want hoorde al van veel mensen die alle AGESAs hebben doorgelopen, dat ze hun settings kwijt raken. Ik heb nog even de BETA van F6D overwogen, maar eigenlijk geen zin om te sleutelen als het toch straks weer weg is.

Volgens HWINFO trekt die bij zo'n max load 107W op CPU Package Power. Geen idee hoe accuraat dat is. Hij gaat net niet naar de 90A.

edit: Nog een kleine vraag, ik heb al wat gegoogled maar het wordt mij niet duidelijk. BIOS handleiding geeft ook geen uitkomst. Wat doet VAXG bij Ryzen? Ik lees dat dit voor de videocontroller is, maar er zit geen iGPU op de CPU van mijn R7, dus is dit een nutteloze functie voor mij? Doet die überhaupt wat? Op auto laten staan, low of maakt het helemaal niks uit?

[ Voor 8% gewijzigd door MrCharming op 29-05-2017 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
vagx lijkt me alleen relevant als je een apu installeert (aangenomen dat je mobo video-uitgangen heeft, moet het natuurlijk ook biosondersteuning bevatten daarvoor :) ).
De manier om daar achter te komen is 1. voltage zoeken waarbij de CPU niet te warm wordt in jouw kast / met jouw koeling. En als ik het goed begrijp LLC instellen op 2 of uiterlijk 3, als je die optie hebt (b350 mobo's hebben dat meestal (nog) niet).
2. multiplier hoog beginnen, en dan telkens een stap lager zetten als blijkt dat hij niet stabiel is bij testen (Prime95 torture test of aida64).

[ Voor 71% gewijzigd door foppe-jan op 29-05-2017 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
djunicron schreef op zondag 28 mei 2017 @ 17:04:
[...]

Heb hier al een paar keer over geschreven in dit draadje. Had gedacht, nu dat weer 5 pagina's ofzo terug is, dat meer mensen het zouden weten en je vraag zouden beantwoorden.
d:)b
Als AGESA 1006 goed blijkt te zijn over een paar weken ga ik hier werk van maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Speedy-J schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 12:47:
Wordt het tijd voor een deeltje 2 van dit topic? Wordt nu wel erg moeilijk om info terug te vinden.
Topic moet denk ik inderdaad niet te lang worden. Zitten op ongeveer 2500 posts. Bij andere topicreeksen kom ik verschillende groottes tegen van ongeveer max 1000 tot max 10.000 posts.

Wilde eigenlijk even wachten met volgend deel tot de Final AGESA 1006 (biossen) uit is. Dat leek me een mooi ‘natuurlijk’ startpunt voor een volgend deel. Zou binnen enige weken gereleased moeten worden.

Maar als veel van jullie /de mods dat te lang vinden duren dan kan ik het natuurlijk eerder aanmaken.

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrCharming
Ik vind 1006 release ook wel een mooi startpunt. Als een paar fabrikanten 't uithebben, is dat wel een mooie reden voor een nieuw topic :)

Mijn resultaten voor m'n R7 1700X:

1.3V 3,8GHz, geen probleem.
1.3V 3,9GHz, instant crash bij cinebench.
1.35V 3,9GHz, lijkt stabiel, maar haal lagere scores bij Cinebench dan met 3,8GHz.
1,36V 3,9GHz, stabiel, maar weer lagere scores bij Cinebench.
1,29V 3,8GHZ, zit in de test, maar hij houdt 't al 10m vol in Realbench.

Ik denk dat ik voor de laatste optie ga. Heb nu een high LLC met 1,29V en 3,8GHz. Bij 1,36V gaat die toch over de 80C, soms tikt die zelfs 85C aan, wat ik erg warm vind. Voor die 100MHz, vind ik zo'n temperaturen het niet echt waard. Zoals ik zei, in Cinebench haal ik lagere scores bij 3,9GHz (1600 bij 3,9Ghz en 1650 bij 3,8GHz). Bij 1,28V/3,8GHz kom ik niet over de 75C heen. De temperatuurmeter in m'n kamer (niet zo'n goede, maar toch) zegt dat het 29 graden is. Hij haalt max zo'n 150W, maar zit meestal tussen 110-120W.

Ik vind dit een redelijk aangename setting. Kan straks eens proberen of die ook op 1.28V het doet. In de winter als 't vriest kan ik het raam open zetten en eens de 4,0GHz met 1.4V proberen, maar dat laat ik voor nu even :P

Ik gebruik overigens Realbench en ga nu wat Battlefield 1 proberen. Ik heb ook Cinebench en Passmark (99th percentile voor CPU heeeuh 8)7 ) gebruikt om te testen. Ik heb gelezen dat Prime95 eigenlijk niet realistisch is en veel mensen vinden Intel Burn ook maar een ruktest. Ja, hij wordt extreem heet, maar het is blijkbaar absoluut geen realistisch scenario. Iemand nog andere benchmarks/stresstests die aan te raden zijn als realistisch scenario?

Ga nu beetje Battlefield 1 doen, dat is het meest realistische scenario voor mij! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Help!!!! schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:06:
[...]

Topic moet denk ik inderdaad niet te lang worden. Zitten op ongeveer 2500 posts. Bij andere topicreeksen kom ik verschillende groottes tegen van ongeveer max 1000 tot max 10.000 posts.

Wilde eigenlijk even wachten met volgend deel tot de Final AGESA 1006 (biossen) uit is. Dat leek me een mooi ‘natuurlijk’ startpunt voor een volgend deel. Zou binnen enige weken gereleased moeten worden.

Maar als veel van jullie /de mods dat te lang vinden duren dan kan ik het natuurlijk eerder aanmaken.
Dat is idd een goed idee zo is het ook weer gelijk overzichtelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 07-09 15:36
Gigabyte Agesa 1.0.0.6 betas zijn uit: http://forum.gigabyte.us/thread/886

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
  • Laatst online: 09-09 22:44
Ik heb tot op heden nog geen issues gehad met de memory timings, anders dan dat ik deze handmatig in moest stellen in de UEFI, ik draai momenteel met mn G.Skill RGB 3200 de volgende timings zonder problemen:

Memory timings

Tot op heden nog geen problemen ervaren met de Ryzen build, behalve een gestorven M.2 SSD.

De enige onhebbelijkheid van het Hero bord is het feit dat deze nogal lang over z'n post doet, en vaak de 1e cold boot aan gaat, na een paar tellen weer uit, en weer aan. Verder geen meldingen dat er iets niet goed zou zijn. Zijn er nog andere mensen die dit issue ook hebben?

UEFI is nog niet geupdate, dus wellicht dat dit verbeteringen met zich mee brengt, huidige versie weet ik zo even uit mijn hoofd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCharming
Gaming 5 en F6F, XMP doet 't het voor mij. 3200MHz!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 11:52

Fantasma

Just a ghost.

Amazon.FR 1600X voor 228.98 euro. (exclusief verzending?)
(naar België is het 230.89 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UtopiaM
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-10-2024
Nu de TridentZ's 3200cl14, so far so good. Xmp pakte hij direct.

Heb al 4x gereboot, still 3200 /cheer, nu hopen dat het zo blijft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
  • Laatst online: 09-09 22:44
-The_Mask- schreef op maandag 29 mei 2017 @ 18:19:
[...]

Dat is toch al meer dan 10 jaar normaal voor een heel groot deel van de moederborden.
Niet bij mijn weten, ik heb op geen enkele machine gezien die ik gedurende mijn PC historie gebouwd heb gezien, niet een normale power on, waarbij alles gaat draaien, en dan weer een complete shutdown, gevolgd door een normale opstartprocedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
EelcoB schreef op maandag 29 mei 2017 @ 22:37:
[...]

Niet bij mijn weten, ik heb op geen enkele machine gezien die ik gedurende mijn PC historie gebouwd heb gezien, niet een normale power on, waarbij alles gaat draaien, en dan weer een complete shutdown, gevolgd door een normale opstartprocedure.
Dit heb ik ook nooit meegemaakt in normale situatie. Bij Phenom en Ryzen alleen bij het wijzigen van echte kernzaken zoals geheugensnelheid, maar dan ook slechts een maal na het aanpassen van de bios.

Misschien je bios eens helemaal resetten en/of opnieuw in flashen.

[ Voor 5% gewijzigd door Saturnus op 29-05-2017 22:44 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 66 Laatste