Verwijderd schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 16:27:
Vraag eens aan hem hoe hij het heeft opgezet als je wil. Heeft hij Level1Techs (daar deden ze het vanuit Arch) als bron gebruikt? Zij meldden een boottijd van 1-2 seconden (Skylake), ik weet echter niet hoe ze dat voor elkaar kregen, ik moet de details nog opzoeken, dat was niet zo relevant tot het moment dat bleek dat dit voor Ryzen mogelijk is. Los hiervan, booten in een virtuele machine is minder vervelend dan booten buiten de virtuele machine, je kan in ieder geval nog even wat lezen of een video verder bekijken of zo, niet echt een issue, gewoon de boot in de VM op tijd starten en je hoeft helemaal niet te wachten.
[...]
Dat is dan wel weer spijtig en helaas te verwachten, je merkt het bij veel programma's (browsers, games...) dat ze daar slecht op reageren.
Het probleem was dat met Ryzen alles in dezelfde IMMOU-groep werd gegooid waardoor het niet mogelijk was om de virtuele machine met een kort lijntje de grafische kaart te laten benaderen, dus geen gaming in die virtuele machine. Zoals ik het begrijp, als het niet helemaal klopt dan zal iemand het wel corrigeren.
Ik geloof dat hij Xen gebruikt. We zijn nu op werk Vagrant & Virtualbox gewend, maar ik weet dat dat bijzonder slecht werkt met passthrough, dus ik verwacht dat het niet lekker daarop werkt, maar ik heb hem ook over Xen gehoord.
Verwacht dat die 2 sec boot tijd dus het resumen van een Windows box is.
Om het passthrough probleem goed uit te leggen;
De BIOS is echt EUFI boot met een eigen ID. Die kan dus "goed" in je VM booten. Zelfs drives die je niet verbonden hebt met het host systeem.
IPV de chipset driver heb je een VF IO chipset driver nodig. Deze moet een eigen IOMMU group ID krijgen, zodat de sub componenten aanspreekbaar worden. Momenteel zit alles op PCI-lanes, chipset + Graphics etc, op één group. Het is niet eens een te lang lijntje, je kan simpelweg niet de virtuele driver voor de chipset installeren en de "echte" graphics driver.
(en volgens mij kan je dus niet echt meer een video kijken tijdens het booten

)
Let wel, je GPU moet ook een EUFI boot mode hebben wil je uberhaubt dit zonder vertaal layer voor elkaar krijgen. Mijn GTX 1080's hebben dit niet, m'n GTX 760 heeft dit niet, naar mijn weten hebben alle 1080 Ti's dit niet...
Dit vertraagd een heel aantal dingen bij een shutdown-startup van een VM en daarnaast betekend het dat er toch een (hardware level) vertaling nodig is. Maar ondanks dat, zou een Ryzen bak + GTX1080 dus toch ~99% van de performance kunnen leveren in Arch Linux Win 10 VM omgeving.
Overwatch speelt dus gewoon 4K @ 56-60fps. Ik heb met hem samen gespeeld na die switch en hij speelde hetzelfde als voorheen. (Dus ik verwacht weinig reporting bias & performance opschepperij)
==
Opmerkelijk dat er nog zoveel issues spelen, maar misschien eigenlijk ook niet. En als AMD de group indeling oplost, dan moeten MB fabrikanten nog steeds dingen in orde maken met hun specifieke componenten. En het is ook niet bepaald een out of the box oplossing.
Persoonlijk was ik door deze n=1 ervan overtuigd dat het met wat knutselwerk (Arghh Linux) aan drivers / VM's etc wel prima zou moeten werken. Guess not...
Moet nog maar eens navragen welk exact bord dat nou is.
[
Voor 7% gewijzigd door
djunicron op 03-06-2017 10:40
]