Verwijderd schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:35:
[...]
Je omschrijft wederom fraai waarom dat inefficiënte gebied van weinig gebruik zoveel stroom kan kosten

Je besteed daar namelijk veel meer tijd, bij normaal gebruik gemakkelijk een factor 13 meer. Vergeet ook niet dat idle niet alleen betekent dat jij niets doet en de pc niets doet. Ook browsen, Word-processing, een muziekje spelen en noem-maar-op tellen mee. In dit geval kan je, gezien de curve, alles met een lage tot gemiddelde belasting, ook nog meetellen. Praktisch alles - behalve vol aan de bak met een zwaar spel - speelt zich bijna af in dat inefficiënte gebied, dat nog eens extra breed wordt met een overgedimensioneerde voeding.
Niet via dm ook prima
Je blijft steeds hangen in een specifieke use case, zonder daar vervolgens uberhaupt de consequenties van door te rekenen. Zelf ben ik een behoorlijke idle master (12 uur per dag) en dan nog is de impact daarvan te verwaarlozen, juist omdat het idle verbruik al zo laag is.
Persoonlijk denk ik dat een normale user zijn pc niet meer dan 6 uur per dag aan hoeft te zetten (school/werk dan ben je er niet), als je dan een gamer pakt die 16 uur per week gamed (weekend warrior) dan kom je op 42-16=26 idle uren en 16 load uren. Die verdeling is voor iedereen anders, daarom heb ik destijds samen met een andere tweaker een rekentool gemaakt. Hoe dan ook er is geen reel scenario te verzinnen waarbij je significant meer gaat betalen puur omdat je een 750W ipv een 400W voeding pakt. Dus de aversie tegen een grotere voeding hoef je daar echt niet op te staven, die rekensom komt gewoon niet uit. Ook niet als je veel idle draait.
Het verhaal van de efficiëntie is inmiddels afgeschoten,
Nee dus, reken het maar eens echt uit op basis van je eigen getallen.
de warmte is direct evenreding aan het verbruik en het geluidsniveau hangt volledig af van de voeding zelf.
Hoe groter de voeding, des te koeler het ding blijft. Voorbeeldje laatste 2 psu reviews bij TPU:
1200W voeding:
https://tpucdn.com/review...00PL/images/fan_speed.jpg
550W voeding:
https://tpucdn.com/review...S550/images/fan_speed.jpg
Als je 400W load pakt op 550W dan komt je delta veel hoger te liggen dan 400W op een 1200W voeding.
Los van dat je hier dus het effect op de geluidsproductie ook direct terug ziet is er een ander effect op de levensduur. Dat zit hem in het feit dat de gebruikte componenten een opgegeven levensduur hebben op x uur hebben op Y graden. Ga je onder die temperatuur dan gaan deze componenten langer mee, ga je erboven dan loopt het hard terug. Hoe dat verloop precies gaat is onderzoek naar gedaan (
pagina 9, had ik al gelinked).
Je hebt voedingen die altijd een fan hebben draaien, maar desondanks praktisch gezien onhoorbaar zijn en je hebt voedingen die geen geluid produceren totdat de fan begint te draaien en dan weet je ook dubbel en dwars dat dat gebeurt.
Elke voeding heeft een curve, waarbij de betere voedingen tot circa 40% op 0 rpm zitten. Heb nog nooit een voeding gezien die op de grens ineens gaat loeien. Mocht die bestaan dan zou ik die lekker niet kopen

.
Dat hoge verbruikt lijkt overigens ook vrij optimistisch. Vergeet niet dat een CPU en GPU die beide aan hun absolute piekbelasting zitten al vrij zeldzaam is en dat een fatsoenlijke PSU op zichzelf ook nog een hoop marge heeft. Daar zit zonder extra marge al een hoop ruimte in.
Klopt deels. Of je al die cores van Ryzen bij gamen helemaal voltrekt is inderdaad twijfelachtig en heel erg afhankelijk per game. In het geval van de gpu waren het al gaming peaks(dus geen furmark). Het is vrij normaal dat je gpu altijd 99% wordt belast. Eventuele andere componenten zijn overigens uberhaupt niet meegenomen (fans, ssd, hdd).
Een game die in ieder geval goed schaalt is Battlefield One. Ik vermoed op basis van de
1700 dat je daar wel de 90%+ load wel kunt halen. Maar wellicht is er een tweaker hier met BAttlefield One en een 1600 die dat even kan testen

.
TLDR: Zie uberhaupt het nut niet in om iedereen een steeds kleinere voeding aan te raden. Buiten de 30 euro die je bespaard zijn er geen tastbare voordelen. Omgekeerd zijn de voordelen er wel. Of dat 30 euro waard is blijft een afweging, maar doen alsof de voordelen niet bestaan gaat er bij mij niet in. Uberhaupt is een voeding altijd een goede investering omdat ze makkelijk 5 jaar mee gaan.