Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het gaat voornamelijk om werken in Visual Studio. Dus programmeren, zware applicaties draaien die data importeren e.d.
Gamen in principe niet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer € 1.200,- zat ik naar te kijken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Yes, Dell monitoren heb ik al, net als tobo en muis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vooral veel rekenkracht en IO snelheid. Vandaar Ryzen (veel cores en met lichte OC al op 3.7 GHz te krijgen dacht ik) en een nvme SSD.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet per sé. Denk wel dat Ryzen een pré is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De case hebben collega's van mij ook, dus die is qua formaat goed en volgens mij ook mooi stil. Verder geen specifieke eisen die ik nu kan bedenken.

Ga je overklokken?
Denk het wel, de Ryzen 1700 is redelijk eenvoudig op 3.7 GHz te krijgen AFAIK.

Wat verwacht je van ons?[i]
Heb zelf al redelijk wat gelezen en ben al van de MSI B350 Tomahawk over gestapt op de Gigabyte GA-AB350-GAMING 3.
Vooral de GPU is meer omdat het moet dan goed over nagedacht, dus als daar een goedkoper alternatief (of betere prijs/kwaliteit) voor bestaat mét Displayport en HDMI dan zou dat mooi meegenomen zijn.

De huidige onderdelen die ik in gedachten heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 335,50€ 335,50
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 120,50€ 120,50
1MSI Radeon RX 460 4G OC€ 104,96€ 104,96
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 99,50€ 99,50
1G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX€ 202,65€ 202,65
1Corsair RM650x€ 103,95€ 103,95
1Samsung 960 EVO 500GB€ 237,90€ 237,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.204,96

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Eerste gedachten.
Jij zou ook de RX 550 kunnen gebruiken, misschien wacht je dan wel beter nog een paar weken omdat de kaart net uit is.
pricewatch: Gigabyte Radeon RX 550 D5 2G
De kast die jij uitkiest is lekker stil terwijl het redelijk goed ventileert (niet mutueel exclusief), als je geen mechanische schijf in je systeem gaat plaatsen dan zou je misschien beter voor de Fractal S kunnen kiezen. Dat is grotendeels dezelfde kast maar met verwijderde bays voor mechanische harde schijven, je kan er genoeg SSD's in plaatsen. Als je wel een mechanische harde schijf in je kast wit plaatsen raad ik die af of zou je rubber moeten gebruiken om de trillingen te dempen.
Prijzig RAM-geheugen voor 3200 MT/s als je het mij vraagt. Waarom niet bijvoorbeeld Corsair Vengeance (ik weet niet zeker of dat deze momenteel al goed werkt, dat moet je even opzoeken) of vergelijkbaar geprijsd geheugen wat momenteel al goed werkt in combinatie met dat moederbord? Ik vind de iets betere true latency niet het verschil in prijs waard maar ieder zijn mening daarover.
Wat betreft de voeding, kies vooral voor een goede kwaliteit (hoog rendement, stabiele output, ingebouwde bescherming tegen van alles, semimodulair als je gemak wil maar dat is zeker niet noodzakelijk bij deze kast), zelfs 500 W zou nog ruimschoots volstaan voor jou. Ik weet niet of dat er betere voedingen zijn van dat vermogen die evenveel of minder kosten maar daar wil je misschien even naar kijken. Zie www.johnnyguru.com voor zeer goede reviews van voedingen. Ik schat in dat de voeding die jij uitkoos wel goed zal zijn (ik weet het niet zeker) maar als je de beste waar voor je geld wil dan akan je daar even verder kijken. Misschien wil je overwegen om ook een goede luchtkoeler te kopen, de Wraith is zeker niet slecht voor een boxed koeler maar voor 25-41 euro kan je een koeler kopen die aanzienlijk minder lawaai maakt. Als jij toch maar tot 3,7 GHz wil overklokken (4 GHz. haal jij waarschijnlijk ook wel maar jij hebt groot gelijk als jij dat niet doet in jouw geval ;)) dan is bijvoorbeeld de Cryorig H7 een prima koeler. Ik denk dat de lagere geluidsintensiteit de moeite waard is tenzij de Fractal kast zo goed dempt dat je die Wraith koeler niet hoort maar daar kan ik je niet bij helpen.
Tot slot nog deze tip, ben voorzichtig met het kiezen van de winkel. Een maand geleden werden een hoop mensen gedupeerd door een winkel (Aftuture) die nog zogenaamd bestellingen opnman. geld liet overmaken maar nooit leverde en vlak daarna failliet ging. Heel erg klote als je 100 euro overmaakte, nog veel meer klote als je 1205 euro overmaakt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2017 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het geheugen is erg duur en ik betwijfel het of het verschil met pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 meetbaar is.

pricewatch: Corsair RM550x is meer dan genoeg voor dit systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mstx schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:05:
Het geheugen is erg duur en ik betwijfel het of het verschil met pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 meetbaar is.

pricewatch: Corsair RM550x is meer dan genoeg voor dit systeem.
Die 12,5% lagere true latency gaat niet veel verschil maken, bij grotere blokken data die van het RAM-geheugen komen of naar het RAM-geheugen gaan (zoals arrays) merk je niet eens enig verschil, hoe goed je reactievermogen ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Dank voor je uitgebreide reactie! :-) d:)b
De webwinkel waar wij desktop systemen bestellen is Azerty, dat zit over het algemeen wel snor ;-)

De reden dat ik voor dit geheugen wilde gaan is vanwege de vermelding op de compatibility list van het mobo in de categorie 3200MHz:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TwWJfBHYDAlpmA5AyCe5moZA/thumb.png

Bron: http://download.gigabyte....mory_ga-ab350-gaming3.pdf

Als een goedkopere variant ook goed werkt op 3200MHz, dan graag uiteraard :-)

[ Voor 23% gewijzigd door plofkip op 03-05-2017 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kipusoep schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:11:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie! :-) d:)b
De webwinkel waar wij desktop systemen bestellen is Azerty, dat zit over het algemeen wel snor ;-)

De reden dat ik voor dit geheugen wilde gaan is vanwege de vermelding op de compatibility list van het mobo in de categorie 3200MHz:
[afbeelding]

Bron: http://download.gigabyte....mory_ga-ab350-gaming3.pdf

Als een goedkopere variant ook goed werkt op 3200MHz, dan graag uiteraard :-)
Het belangrijkste is waar de die vandaan komt: Samsung of Hynix. Samsung werkt momenteel beter, Hynix is moeilijker te tunen en het gaat dus langer duren voordat ze dat in orde krijgen maar waarschijnlijk zal ook dat wel in orde komen. Verder zou ik me er niet te druk om maken als je nu bijv. support ziet t/m 29** MT/s, als die latjes 3200 MT/s ondersteunen dan komt dat de komenende maanden wel goed, je gaat enkel in het begin misschien niet 100% je geheugen kunnen benutten. Stel het desnoods wat conservatiever in in het begin in de UEFI. ;)
Ik kan je niet alle details uitleggen aangezien ik zelf niet alle details begrijp (nog niet in ieder geval) maar de essentie is dat de moederbordfabrikanten (of een ander bedrijf aan welke ze het uitbesteden als dat het geval zou zijn) voor elk latje een hoop metingen moeten doen bij een hoop verschillende parameters, op basis van die data passen ze de software van de UEFI (regeling spanning en zo) aan en dat zorgt ervoor dat die latjes uiteindelijk stabiel gaan draaien met de snelheid en latency die mogelijk is met die latjes. Kortom, het afstellen is op zich niet moeilijk maar het kost wel veel tijd, later in 2017 gaat het waarschijnlijk allemaal in orde komen.

Je moet uiteraard wel even nagaan dat het nu draait met die latjes. Zoek het even op met zoekmachines (Corsair is veel verkocht in combinatie met Ryzen, dat vind je wel).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2017 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
En is het nog het wachten waard op de nieuwe lading mobo's? Is daar al meer informatie over beschikbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Interessante moederborden die nog moeten komen zijn ITX en kleiner. Maar je hebt nu een ATX moederbord, dus dat is een nogal andere markt. Overigens heb je niet echt ATX nodig, mATX of kleiner met PCI Express slot is al prima.

Als voeding is een RM550x of RM650x nogal extreem overdreven. De PC verbruikt 200W of zelfs minder maximaal met een RX550. Eigenlijk is dus alles boven de 300W nogal overdreven. Alleen zijn er amper high-end voedingen van rond de 300W. De Seasonic G-series 360W is er nog wel één.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
-The_Mask- schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 16:38:
Interessante moederborden die nog moeten komen zijn ITX en kleiner. Maar je hebt nu een ATX moederbord, dus dat is een nogal andere markt. Overigens heb je niet echt ATX nodig, mATX of kleiner met PCI Express slot is al prima.

Als voeding is een RM550x of RM650x nogal extreem overdreven. De PC verbruikt 200W of zelfs minder maximaal met een RX550. Eigenlijk is dus alles boven de 300W nogal overdreven. Alleen zijn er amper high-end voedingen van rond de 300W. De Seasonic G-series 360W is er nog wel één.
Als het is om de prijs te drukken, dan heb ik voor een paar tientjes liever alsnog een zwaardere voeding. Daarnaast is de RM650x modulair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kipusoep schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 16:46:
[...]

Als het is om de prijs te drukken, dan heb ik voor een paar tientjes liever alsnog een zwaardere voeding. Daarnaast is de RM650x modulair.
Nee het is niet om de prijs te drukken. En modulair bij een 650W voeding als de RM650x heeft idd nut, omdat die extreem overdreven is. Dat is namelijk een voeding bedoeld voor o.a. twee high-end videokaarten, daarom heeft de voeding ook vier PEG connectors. Neem je een niet zo extreem overdreven voeding, verdwijnt het nut van modulair als sneeuw voor de zon.

Voeding advies en informatie topic - Deel 33 hier vind je meer info over voedingen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-AB350M-Gaming 3€ 97,50€ 97,50
1Fractal Design Define Mini C€ 71,75€ 71,75
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15€ 261,95€ 261,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.172,51

Zoiets lijkt mij dan logischer, mATX moederbord, behuizing en minder overdreven voeding. Voor hetzelfde geld past er dan ook prima 32GB in, geen idee of het nuttig is, maar het is iig een beter idee dan wat je nu hebt.

De videokaart zou ik ook nog eens naar kijken, 100 euro voor een videokaart die alleen maar twee schermen hoeft aan te sturen is nutteloos, één die een derde daarvan kost kan dat namelijk even goed.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
-The_Mask- schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:34:
[...]

Nee het is niet om de prijs te drukken. En modulair bij een 650W voeding als de RM650x heeft idd nut, omdat die extreem overdreven is. Dat is namelijk een voeding bedoeld voor o.a. twee high-end videokaarten, daarom heeft de voeding ook vier PEG connectors. Neem je een niet zo extreem overdreven voeding, verdwijnt het nut van modulair als sneeuw voor de zon.

Voeding advies en informatie topic - Deel 33 hier vind je meer info over voedingen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-AB350M-Gaming 3€ 97,50€ 97,50
1Fractal Design Define Mini C€ 71,75€ 71,75
1Seasonic G-series 360 watt€ 62,95€ 62,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.172,51

Zoiets lijkt mij dan logischer, mATX moederbord, behuizing en minder overdreven voeding. Voor hetzelfde geld past er dan ook prima 32GB in, geen idee of het nuttig is, maar het is iig een beter idee dan wat je nu hebt.

De videokaart zou ik ook nog eens naar kijken, 100 euro voor een videokaart die alleen maar twee schermen hoeft aan te sturen is nutteloos, één die een derde daarvan kost kan dat namelijk even goed.
Tja daar heb je een punt. 32GB ram is natuurlijk wel lekker.
Mocht ik er over 3 jaar wel een dikke gpu in willen zetten, zit ik alleen met de voeding I guess?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:03

Thomg

Aww yiss

Jep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kipusoep schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 17:53:
[...]

Tja daar heb je een punt. 32GB ram is natuurlijk wel lekker.
Mocht ik er over 3 jaar wel een dikke gpu in willen zetten, zit ik alleen met de voeding I guess?
De Seasonic G-series 360W is nog goed voor een Radeon RX 570 of GTX 1060 met één 6 pins PEG connector. Maar waar zou je een snelle videokaart voor willen gebruiken?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
-The_Mask- schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 18:18:
[...]

De Seasonic G-series 360W is nog goed voor een Radeon RX 570 of GTX 1060 met één 6 pins PEG connector. Maar waar zou je een snelle videokaart voor willen gebruiken?
Als de PC over 3 jaar afgeschreven is, kan ik hem privé gratis overnemen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Ja denk het wel. Processor is dan misschien achterhaald, misschien valt het mee, maar dan zou een dikke GPU erin stoppen al behoorlijk wat verschil moeten maken lijkt me.

@-The_Mask- dat geheugen staat overigens niet in de compatibility list van het mobo he?

[ Voor 21% gewijzigd door plofkip op 03-05-2017 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
In zo'n geval zou ik de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M nemen, daarmee kun je ook elke single GPU videokaart toevoegen om er een high-end gaming PC van te maken.

Geheugen zou best kunnen, ik kijk nooit naar de QVL, zo'n lijst is toch altijd extreem incompleet. Overigens moet je er sowieso vanuit gaan dan je met 32GB 3000MT/s geheugen niet op 2933MT/s kan draaien. Maar in de praktijk zal dat voor jouw toch niet echt verschil maken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
-The_Mask- schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 23:01:
In zo'n geval zou ik de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M nemen, daarmee kun je ook elke single GPU videokaart toevoegen om er een high-end gaming PC van te maken.

Geheugen zou best kunnen, ik kijk nooit naar de QVL, zo'n lijst is toch altijd extreem incompleet. Overigens moet je er sowieso vanuit gaan dan je met 32GB 3000MT/s geheugen niet op 2933MT/s kan draaien. Maar in de praktijk zal dat voor jouw toch niet echt verschil maken.
Die voeding lijkt me een prima optie inderdaad :-) Ik ben alleen nog niet helemaal verkocht wat betreft het geheugen wat je voorstelt. Die 3200MT/s zou een 'sweet spot' zijn toch? Geen idee wat voor impact 3200 vs 2933 vs 2400MT/s heeft om eerlijk te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kipusoep schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 09:57:
[...]

Die voeding lijkt me een prima optie inderdaad :-) Ik ben alleen nog niet helemaal verkocht wat betreft het geheugen wat je voorstelt. Die 3200MT/s zou een 'sweet spot' zijn toch? Geen idee wat voor impact 3200 vs 2933 vs 2400MT/s heeft om eerlijk te zijn.
3200MT/s kan in sommige geheugenintensieve toepassingen minst geven idd, maar dan moet je wel afhankelijk zijn van geheugenbandbreedte en ik betwijfel nogal als jij dat bent. Daarnaast kun je 3200MT/s met 32GB sowieso vergeten, het lijkt mij sterk dat dat gaat werken. 16GB geheugenreepjes zijn dualrank geheugen en dat wil niet op 3200MT/s lopen in combinatie met Ryzen. Vier reepjes van 8GB geeft ook 32GB maar ook die combinatie gaat normaalgesproken niet op 3200MT/s stabiel lopen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Ik zit nu toch naar deze opstelling te kijken:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 335,-€ 335,-
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 120,50€ 120,50
1Gigabyte Radeon RX 550 Gaming OC 2G€ 103,50€ 103,50
1Fractal Design Define R5 Titanium€ 102,50€ 102,50
1BitFenix Whisper BWG450M€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.240,35

Waarom toch de ATX mobo variant? Omdat die € 20,- mij niet uit maakt en de R5 case beter verkrijgbaar is en sowieso goed is voor montage onder onze bureaus (collega's van mij hebben ook de R5).
De GPU is een RX 550 geworden, stelt nog een klein beetje wat voor :-)

Ik twijfel alleen nog steeds over het geheugen; gaat het samenwerken met het mobo en op welke snelheid. De prijs is echter wel erg aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:32

Tribits

Onkruid vergaat niet

kipusoep schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:42:

Ik twijfel alleen nog steeds over het geheugen; gaat het samenwerken met het mobo en op welke snelheid. De prijs is echter wel erg aantrekkelijk.
Blijft een lastig verhaal op dit moment, aan de ene kant is duidelijk dat lang niet iedere DDR4 module met iedere moederbord en Ryzen processor werkt. Normaal gesproken ga je dan op de QVL van de fabrikant af, maar daar staan in dit geval zo weinig modules op dat het praktisch gezien ook niet werkbaar is. Rest de optie om een systeem te laten assembleren of de modules simpelweg terug te sturen als ze niet met het moederbord werken.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Ik laat het systeem sowieso assembleren bij Azerty. Daarbij kan ik vast wel overleggen of ze willen checken of het RAM werkt en zo niet, contact opnemen voor een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Politoer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-12-2024
@ kipusoep: Ik wil een vergelijkbaar systeem samenstellen met accent op 4k video editing, maar kan niet goed beslissen welk geheugen het beste is. Vooral als je voor Adobe première pro 32GB Ram wilt inzetten, is het plaatje nu niet goed duidelijk te krijgen.
Laat even weten waar je in overleg met Azerty op uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Politoer schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 10:29:
@ kipusoep: Ik wil een vergelijkbaar systeem samenstellen met accent op 4k video editing, maar kan niet goed beslissen welk geheugen het beste is. Vooral als je voor Adobe première pro 32GB Ram wilt inzetten, is het plaatje nu niet goed duidelijk te krijgen.
Laat even weten waar je in overleg met Azerty op uit komt.
Dat gaat nog wel even duren. Azerty gaf in ieder geval aan dat ze het geheugen zullen testen bij de assemblage. Mocht jij eerder zijn, laat het dan ook vooral ff weten! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Politoer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-12-2024
Zal ik doen. Ik volg nu bijna dagelijks het laatste nieuws. Ben jij overigens van mening dat je het verschil tussen 16 en 32 GB RAM betekenisvol zult merken in de praktijk bij het editen van 4k-materiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Politoer schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 16:41:
Zal ik doen. Ik volg nu bijna dagelijks het laatste nieuws. Ben jij overigens van mening dat je het verschil tussen 16 en 32 GB RAM betekenisvol zult merken in de praktijk bij het editen van 4k-materiaal?
Geen idee, maar meer is beter lijkt me ;-)
Pagina: 1