Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

MaartehhM schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 09:43:
Tja, bedankt voor de snelle reactie, en ik twijfel echt niet aan jouw kennis en kunde, maar dit is gewoon een verkapte "google het gewoon" reactie, waar ik niet zo veel aan heb. Dat heb ik ook al wel gedaan, maar na 10-15 linkjes klikken is er nog steeds niet echt een systematische manier om "het uit te zoeken zoals je altijd zou doen".

Waar doel je op? Elk component stapsgewijs vervangen en kijken wanneer het niet meer gebeurt? Nog meer googlen? Maar wat aanbeunen? Ik hoef echt geen uitgekauwd stappenplan met 100 screenshots met uitleg, maar een duwtje in de goede richting zou ik al erg waarderen..
Welke versie van win 10 draai jij ?
Je moet op zijn minst versie 1607 op je pc instaleren om van die vastlopers af te komen.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartehhM
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-06 08:41
@Speedy-J Ik draai blijkbaar een oude. Had nog niet geactiveerd ook, maar inmiddels een key gekocht, geactiveerd en is nu aan het updaten. For some reason doet íe het soms een half uurtje, of iets dergelijks, dus laten we hopen dat hij de update goed kan uitvoeren.

Overigens ben ik er achter gekomen dat als ik 2 RAM reepjes installeer, er wel twee herkend worden, maar zowel memtest als windows vinden dat er maar 8 GB aan werkgeheugen is. Betekent dit dat één van de twee defect is?
Dit vermoeden wordt nog eens versterkt door het feit dat met de "kapotte" alleen niet eens beeld krijg whatsoever (dus ook niethet bios in kan).

There is no pleasure in having nothing to do; the real fun is in having lots to do, and not doing it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenrichard197
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-06-2023
Duidelijk :+
Als in je moederbord doet niks of je hebt dan iets snellers/optie rijkers ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 12:38
ikbenrichard197 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:37:
[...]

Duidelijk :+
Als in je moederbord doet niks of je hebt dan iets snellers/optie rijkers ?
Er zit een check in of het product overeenkomt met het doel van het bios. Je krijgt dus gewoon een melding dat het geen geldige bios is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

MaartehhM schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:11:
@Speedy-J Ik draai blijkbaar een oude. Had nog niet geactiveerd ook, maar inmiddels een key gekocht, geactiveerd en is nu aan het updaten. For some reason doet íe het soms een half uurtje, of iets dergelijks, dus laten we hopen dat hij de update goed kan uitvoeren.

Overigens ben ik er achter gekomen dat als ik 2 RAM reepjes installeer, er wel twee herkend worden, maar zowel memtest als windows vinden dat er maar 8 GB aan werkgeheugen is. Betekent dit dat één van de twee defect is?
Dit vermoeden wordt nog eens versterkt door het feit dat met de "kapotte" alleen niet eens beeld krijg whatsoever (dus ook niethet bios in kan).
Dan word het tijd voor rma als je met de defecte ook nog niet eens beeld krijg.
Maar staat je geheugen wel op de qvl list ?

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-09 19:58
Er lijkt iets niet helemaal lekker te zijn met mijn pc, kan toeval zijn, maar ik merk dat hij bv in Chrome soms heel sloom is met scrollen en dan crashed het, mass effect wilt niet meer starten (direct crash) en ook al zijn er geen errors of zo, weet niet, vreemd gevoel..

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Hoeveel volt staat er nu op je geheugen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Moi? Op het moment 1.35volt

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik zou zeggen tikje erbij maar je zit al vrij hoog zie ik.
Misschien een beetje omlaag met je geheugen om te kijken of dat wat oplost, 2933MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
Wat ik mij eigenlijk afvroeg is of jullie de Ryzen processor pakken ivm het gamen of heeft dat er niks mee te maken ?

Zoals reeds gezegd ben ik ook een beetje aan het kijken naar deze proc alleen zal ik de pc niet gebruiken om te gamen :P

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
MdO82 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 16:35:
Wat ik mij eigenlijk afvroeg is of jullie de Ryzen processor pakken ivm het gamen of heeft dat er niks mee te maken ?

Zoals reeds gezegd ben ik ook een beetje aan het kijken naar deze proc alleen zal ik de pc niet gebruiken om te gamen :P
Door zijn setup is Ryzen in alles heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bemsma
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-06-2021
Kan het zijn dat de boxed cooler van de Ryzen 1600 niet zomaar te mounten is op een Gigabyte GA-AB350-Gaming 3?

Ik heb de mounts (adapter) die op het moederbord zaten verwijderd, omdat hij daarop niet past. Maar zonder mounts is de ruimte tussen de schroeven van de koeler en het moederbord te groot...

Afbeeldingslocatie: https://van-eembergen.com/ryzen.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenrichard197
Bemsma schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 19:18:
Kan het zijn dat de boxed cooler van de Ryzen 1600 niet zomaar te mounten is op een Gigabyte GA-AB350-Gaming 3?

Ik heb de mounts (adapter) die op het moederbord zaten verwijderd, omdat hij daarop niet past. Maar zonder mounts is de ruimte tussen de schroeven van de koeler en het moederbord te groot...

[afbeelding]
Lijkt er op dat je backplate niet goed zit. Of dat je de goeie helemaal niet eens hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bemsma
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-06-2021
ikbenrichard197 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 19:21:
[...]

Lijkt er op dat je backplate niet goed zit. Of dat je de goeie helemaal niet eens hebt.
Backplate... Ja daar zeg je zoiets. Gevonden en gemonteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bemsma schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 19:52:
[...]

Backplate... Ja daar zeg je zoiets. Gevonden en gemonteerd!
Daarvoor bestaan er gebruiksaanwijzingen!
Altijd de backplate monteren, het zorgt ook voor steun voor het moederbord zodat je moederbord niet breekt.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2017 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Nog wat pics over de RyZen build, enige wat ik vergeet is waar ik het meest trots op ben en dat is de kabel management achterin xD doh.

Ik hoop ooit dat Noctua betaalbaarder zwarte fans gaat maken.. hoewel het wel iets heeft met de RGB, zwart is beter!
En als Vega goed presteert koop ik een asus RoG versie to match de rest.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lBJjFDH.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/17XzUMC.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/03CnYzK.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/czMgi4r.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door JinShepard op 25-04-2017 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenrichard197

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 14:28
JinShepard schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 22:49:
Nog wat pics over de RyZen build, enige wat ik vergeet is waar ik het meest trots op ben en dat is de kabel management achterin xD doh.

Ik hoop ooit dat Noctua betaalbaarder zwarte fans gaat maken.. hoewel het wel iets heeft met de RGB, zwart is beter!

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Waarom zon zware voeding eigenlijk? :0

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JinShepard schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 22:49:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Altijd leuk om te zien. :)
Een luxe systeem zo te zien. Mooie AIO, forse voeding, watergekoelde (of gewaterkoelde? :?) grafische kaart, Asus Hero. Voor mij is dat groene wel heel erg fel zoals het op de foto te zien is (het is maar de vraag in welke mate dat overeenkomt met hoe je het in het echt ziet) maar ieder zijn smaak. ;)

Voor de CPU-koeler heeft Noctua nu wel zwarte fans, waarschijnlijk weet jij dat en merk jij daarom op dat jij hoopt dat ze dat voor de casefans gaan doen. Mijn gok: het zal niet lang duren.
Op zich zijn de fans niet lelijk maar het moet wel bij de rest van je kast passen. Dit was geen probleem voor Noctua (mensen mopperden wel maar kochten het toch aangezien het zo goed is) totdat het ineens een hype werd om doorzichtige kasten te hebben. Als ik losse fans zou kopen dan ook het liefst Noctua.

Twee vraagjes. Wat is dat voor constructie rechts op de bovenste foto?
Heb jij een hond of een kat? :P
Soms haat ik het dat ik zo nieuwsgierig ben. |:(
Ik houd me nu nog in, anders zou ik ook vragen wat voor boeken jij allemaal hebt. :X

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2017 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2017 @ 10:45:
[...]

Altijd leuk om te zien. :)
Voor de CPU-koeler heeft Noctua nu wel zwarte fans, waarschijnlijk weet jij dat en merk jij daarom op dat jij hoopt dat ze dat voor de casefans gaan doen. Mijn gok: het zal niet lang duren.

Twee vraagjes. Wat is dat voor constructie rechts op de bovenste foto?
Heb jij een hond of een kat? :P
Soms haat ik het dat ik zo nieuwsgierig ben. |:(
Ik houd me nu nog in, anders zou ik ook vragen wat voor boeken jij allemaal hebt. :X
Tis een paal voor de katten, katten dus :)

[quote][b]
Thanks haha, origineel was het niet eens de bedoeling om een Fractal design blackout edition te kopen maar gewoon eentje zonder window, maar ja, als je zo'n moederbord heb, en watercooler, dacht ik... waarom niet!?

[quote][b]
aminam schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:10:
[...]

Waarom zon zware voeding eigenlijk? :0
Enige rede was omdat Azerty geen van de andere PSU's had waarmee mijn custom cable mod mee overweg kan/kon. Of het ook zo is, mja, ik ging uit van de informatie op de website. Dit was het laagste wat ik kon krijgen.

Ik heb trouwens nu al 2x een Qcode 8 gekregen, allebei toen windows al was opgestart, weinig info over te vinden en wat ik vind is niet wat ik heb (helemaal niet opstarten) kinderziekte in de bios?

[ Voor 9% gewijzigd door JinShepard op 26-04-2017 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JinShepard schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:19:
[...]

Tis een paal voor de katten, katten dus :)
Gezellig. Leuk dat die daar op kan klimmen. :)
Nu willen we natuurlijk een foto van de kat zien, internet en katten...
Let wel op met de haren in de kast, ik zou die af en toe verwijderen. Katten en honden hun haren en hardware, geen geweldige combinatie.
En misschien de casefans zo afstellen dat er de druk in de kast net iets hoger is dan buiten de kast maar dat doe jij waarschijnlijk al (stof). Blaast 1 case fan lucht naar binnen of allebei? Aangezien de fan op die uit de kluiten gewassen (140 mm?) radiator van jou al lucht naar buiten blaast.

Welke Fractal kast is het? S of (mini)C? Ik denk dat het de S is. Heb jij geen goede luchtkoeler overwogen voor je kast? Die zou hier namelijk in moeten passen (D15 bijvoorbeeld). Ze zijn net zo stil als AIO's, ze koelen net zo goed als entry level AIO's maar ze aanzienlijk minder duur, zeker op de lange termijn (zo'n AIO moet je na een paar jaar weer vervangen en ondertussen is je syteem niet bruikbaar). Als je er de ruimte voor hebt en de clearance voor het geheugen is geen probleem...

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2017 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:44

auto660

1991 240 GL Brick

Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:34:
[...]

Let wel op met de haren in de kast, ik zou die af en toe verwijderen. Katten en honden hun haren en hardware, geen geweldige combinatie.
En misschien de casefans zo afstellen dat er de druk in de kast net iets hoger is dan buiten de kast maar dat doe jij waarschijnlijk al (stof). Blaast 1 case fan lucht naar binnen of allebei? Aangezien de fan op die uit de kluiten gewassen (140 mm?) radiator van jou al lucht naar buiten blaast.
...
Misschien kun je beter even langsrijden? >:)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Verwijderd schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:34:
[...]

Welke Fractal kast is het? S of (mini)C? Ik denk dat het de S is. Heb jij geen goede luchtkoeler overwogen voor je kast? Die zou hier namelijk in moeten passen (D15 bijvoorbeeld). Ze zijn net zo stil als AIO's, ze koelen net zo goed als entry level AIO's maar ze aanzienlijk minder duur, zeker op de lange termijn (zo'n AIO moet je na een paar jaar weer vervangen en ondertussen is je syteem niet bruikbaar). Als je er de ruimte voor hebt en de clearance voor het geheugen is geen probleem...
Zoveel vragen! haha. uhm mijn gehele setup kan je zien in mijn profiel dacht ik, maar tis een Fractal Design R5 Blackout edition, hij blaast lucht naar binnen aan de voorkant en naar buiten aan de achterkant, standaard dus. Heb verschillende filmpjes gezien waarbij het verschil minimaal is. Sowieso heb ik liever dat de warme lucht van de GPU iets sneller weg gaat en niet nog door de radiator moet en het opwarmt. Ik neem een watercooler system omdat ik het een keer wil ervaren, hiervoor had ik een bakbeest van een Noctua en die vond ik ontiegelijk irritant als ik wilde kloten in me pc. Als ik er voor zou gaan zou ik is een BeQuiet proberen.

Kwa stof zitten de air-filters in, en af en toe ff uitblazen doe ik al, zeker in de zomer. Heb proggies die temp bijhouden dus ik ben daar wel goed geïnformeerd over wat er gaande gaat binnen de kast.
auto660 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 12:02:
[...]

Misschien kun je beter even langsrijden? >:)
Rofl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steen447
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 16:07
Ryzen1600

cpuz

Dan plaats ik ook even een foto van mijn systeempje :9 . Zoals je ziet houd ik van compacte en stille systemen. Helaas is er achter de moederbordtray bijna geen ruimte om kabels weg te werken in de CM Silencio 352. Ik vind het in dit geval niet zo'n probleem omdat er toch geen window op zit. Misschien vervang ik hem op een later punt voor een Fractal Define Mini C.

Qua overklok heb ik eigenlijk enkel de frequentie in het BIOS op 3800 MHz gezet, en A-XMP profiel 2 gekozen (MSI moederbord). Voor de rest staat alles op auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

^
Mooi compact systeempje en leuke overklok op je cpu ,welke Ryzen heb je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:37
Heb je wel naar de screenshot gekeken? 😀

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steen447
Speedy-J schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:56:
^
Mooi compact systeempje en leuke overklok op je cpu ,welke Ryzen heb je ?
Het staat in het linker screenshot van CPU-Z vermeld. En in mijn 'signature'. Een Ryzen 5 1600 dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Steen447 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:04:
[...]

Het staat in het linker screenshot van CPU-Z vermeld. En in mijn 'signature'. Een Ryzen 5 1600 dus ;)
Lol ja sorry soms ben ik wel eens blind ,ik zie het nu staan...
Mooie chip en denk ik wel een goede klokker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steen447
Speedy-J schreef op woensdag 26 april 2017 @ 16:18:
[...]

Lol ja sorry soms ben ik wel eens blind ,ik zie het nu staan...
Mooie chip en denk ik wel een goede klokker.
Kan gebeuren natuurlijk :P

Ik heb tot nu toe nog geen moment spijt gehad van de aankoop. Ik moet mezelf alleen nog even in het hele overklokken storten om te kijken wat ik er precies uit kan halen. Maar de performance is voor de komende tijd op deze manier al ruim voldoende. Ik heb overigens nog maar een half uurtje Prime95 gedraaid, maar ik ga ervan uit dat het stabiel is.

[ Voor 23% gewijzigd door Steen447 op 26-04-2017 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Steen447 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 18:26:
[...]

Kan gebeuren natuurlijk :P

Ik heb tot nu toe nog geen moment spijt gehad van de aankoop. Ik moet mezelf alleen nog even in het hele overklokken storten om te kijken wat ik er precies uit kan halen. Maar de performance is voor de komende tijd op deze manier al ruim voldoende. Ik heb overigens nog maar een half uurtje Prime95 gedraaid, maar ik ga ervan uit dat het stabiel is.
Stres hem maar eens met ibt dan zal je zien dat hij plat gaat ,ik heb 1.4v vcore nodig om mijn 1700@3.8GHz echt stabiel te krijgen met ibt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
Dit is echt vaag.. ik doe de pc aan, ik zie de windows login en dan reboot hij weer, om vervolgens wel te kunnen inloggen. De vorige keer (deze ochtend ) kreeg ik dan die Qcode 8. Denk dat ik hem maar terug zet op 2933.. of toch een memtest doen of proper cpu test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Ik heb een milde oc gedaan naar 3750 MHz op stock voltage en dat draait uitstekend. Geheugen blijft goed op 2933 staan.

Dat is op een Ryzen 7 1700 met stock koeler. Enige irritante is dat mijn gigabyte 350 gaming 3 bij opstarten eerst in de bios schiet met twee vage meldingen, echt elke keer. Als ik dan kies voor exit without saving kan ik in no time verder in windows.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Gebeurd dat alleen als je de aanpassing doet of echt elke keer ?
Dus ook bij alles even terug naar de default

[ Voor 26% gewijzigd door MdO82 op 26-04-2017 21:00 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Nee elke keer dat ik hem aan zet of opnieuw opstart, ook zonder dat ik iets aanpas. F6 Bios. Enige aanpassingen vanuit standaard zijn de memory settings op XMP, Voltage op 1,4V, en processor multiplier naar 37,50.

Alles terug naar default zou ik moeten proberen, de exacte foutcodes moet ik ook zo even voor naar boven lopen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Luiaard schreef op woensdag 26 april 2017 @ 21:07:
Nee elke keer dat ik hem aan zet of opnieuw opstart, ook zonder dat ik iets aanpas. F6 Bios. Enige aanpassingen vanuit standaard zijn de memory settings op XMP, Voltage op 1,4V, en processor multiplier naar 3750.

Alles terug naar default zou ik moeten proberen, de exacte foutcodes moet ik ook zo even voor naar boven lopen.
Dat is een serieuze vermenigvuldiger. O-)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Ben nu ook bezig met met een Croshair VI + 1700X + Corsair LPX 3200 in een Fractal Design R5 met HX750i (ja is overkill ;) maar een voeding koop je voor langere tijd) Ik mis alleen nog Vega, dus moet het nog even uitzingen met de R480.

Mijn 6700k gaat de 2600k als file/ftp/mail/plex server vervangen. Er is een grote kans dat die uiteindelijk de deur uit gaat en dat daar ook Ryzen voor in de plaats komt. Maar goed eerst verder met dit apparaat.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartehhM
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-06 08:41
MaartehhM schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 14:11:

Deze quote nog even ter afsluiting en wellicht als hulp voor anderen:

Ik draai nu de laatste versie van Windows 10, en dit heeft inderdaad alle vastloopproblemen opgelost! Mijn tweede reepje RAM is nog steeds stuk, maar die gaat na dit weekend (samen met de werkende) terug naar de winkel voor vervanging.

Bedankt voor alle hulp! Wel ben ik eigenlijk nog benieuwd naar de reden waarom eerdere W10 versies mijn nieuwe build lieten vastlopen..?

There is no pleasure in having nothing to do; the real fun is in having lots to do, and not doing it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
De meeste van jullie bouwen er ook een grafische kaart in ivm het gamen.
Hoe zijn overigens de performance van de on-board grafische kaart ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Welke onboard.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• An1mA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-05 11:27
Luiaard schreef op woensdag 26 april 2017 @ 20:56:
Ik heb een milde oc gedaan naar 3750 MHz op stock voltage en dat draait uitstekend. Geheugen blijft goed op 2933 staan.

Dat is op een Ryzen 7 1700 met stock koeler. Enige irritante is dat mijn gigabyte 350 gaming 3 bij opstarten eerst in de bios schiet met twee vage meldingen, echt elke keer. Als ik dan kies voor exit without saving kan ik in no time verder in windows.
Is een bug in de bios waar sommige users met een Gigabyte bord last van hebben als ze een XMP profiel in gebruik hebben.

Een paar paginas terug staat er een post van, in ieder geval Gigabyte weet er van, maar zijn afhankelijk van AMI een bios fabrikant.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/An1mA-1336/hero/65094263

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Als ik op dit moederbord kijk pricewatch: Gigabyte GA-AB350-GAMING 3
Dan zie ik bij de specs dvi en HDMI, zodoende ging ik ervan uit dat er een videokaart op zat :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• An1mA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-05 11:27
MdO82 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 21:42:
[...]

Als ik op dit moederbord kijk pricewatch: Gigabyte GA-AB350-GAMING 3
Dan zie ik bij de specs dvi en HDMI, zodoende ging ik ervan uit dat er een videokaart op zat :)
In de huidige processors van Ryzen zitten geen onboard grafische kaarten, die komen pas later in het jaar.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/An1mA-1336/hero/65094263

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Kijk even in de startpost van AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 37 misschien wordt het dan duidelijker. Ryzen heeft geen GPU dat is inderdaad voor de volgende serie Raven Ridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
An1mA schreef op woensdag 26 april 2017 @ 21:40:
[...]

Is een bug in de bios waar sommige users met een Gigabyte bord last van hebben als ze een XMP profiel in gebruik hebben.

Een paar paginas terug staat er een post van, in ieder geval Gigabyte weet er van, maar zijn afhankelijk van AMI een bios fabrikant.
Er zal vast in mei wel een nieuwe bios uitkomen die dit verhelpt. Verder draait het super.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
winwiz schreef op woensdag 26 april 2017 @ 21:46:
Kijk even in de startpost van AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 37 misschien wordt het dan duidelijker. Ryzen heeft geen GPU dat is inderdaad voor de volgende serie Raven Ridge
Merci d:)b
Dacht dat het er al was, maar nog even geduld dus ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:22
Damic schreef op woensdag 26 april 2017 @ 21:09:
[...]
Dat is een serieuze vermenigvuldiger. O-)
Je weet het niet he, misschien staat de BCLK op 1 Hz :+

Zou vast een heel gedoe zijn om alles stabiel te krijgen, maar als je aparte clock generator hebt zou het misschien nog kunnen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De QVL van de Gaming 3 is trouwens uitgebreid. :)
download.gigabyte.eu/FileList/Memory/mb_memory_ga-ab350-gaming3.pdf

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:48
De MSI Gaming Pro Carbon heeft weer een nieuwe bios: "Improved memory compatibility". Maar weer eens kijken of mijn Flare X nu wel stabiel boven de 2666MHz te krijgen is :')
Ik zal ook nog even de POST en boot time meten.

https://www.msi.com/Mothe...PRO-CARBON.html#down-bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Laatst online: 18:38
MaartehhM schreef op woensdag 26 april 2017 @ 21:31:
[...]

Deze quote nog even ter afsluiting en wellicht als hulp voor anderen:

Ik draai nu de laatste versie van Windows 10, en dit heeft inderdaad alle vastloopproblemen opgelost! Mijn tweede reepje RAM is nog steeds stuk, maar die gaat na dit weekend (samen met de werkende) terug naar de winkel voor vervanging.

Bedankt voor alle hulp! Wel ben ik eigenlijk nog benieuwd naar de reden waarom eerdere W10 versies mijn nieuwe build lieten vastlopen..?
Ik had dit dus ook, nadat ik 1 van mijn ram reepjes had vervangen was dit probleem opgelost.

Wat staat er eigenlijk bij jou in taakbeheer, onder performance > memory > hardware reserved?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
Helaas. Flare X geheugen werkt nog steeds niet stabiel op hogere snelheden. Bij een crash door geheugen vergeet de bios nog steeds het fan profiel. Ook draait de CPU dan soms op 3200 of 3000 MHz ook al staat het in de bios op 3600MHz. Dus die setting moet ik dan ook opnieuw invoeren en opslaan (ook al zegt de bios dan er geen instellingen verandert zijn).
Opstart tijden zijn hetzelfde.

Toch wel teleurstellend dat ik dit geheugen setje niet eens stabiel hoger dan 2666MHz krijg. Snap er eigenlijk niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
D.O.C.P profile (ofzo) op 2933 doet hij bij mij ook niet, maar als ik manual doe, doet hij het wel.. waarom? Ik heb geen flauw idee.

Ik heb nog steeds dat de browser heel sloom word en zelfs crashed als ik bv WoW speel en dan alt tab, filmpje kijken ofzo gaat het op een gegeven moment stotteren en crashen dus. Dit had ik niet met mijn oude pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 11:52

Fantasma

Just a ghost.

**

[ Voor 115% gewijzigd door Fantasma op 29-04-2017 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Laatst online: 13-09 10:41

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Nog een mooie review van de Ryzen 1400, maakt ook duidelijk waarom je geen quadcore (zonder HT) meer moet nemen :P. Minimum framerates van de 1400 zijn eigenlijk altijd hoger Intel competitie.

Alleen jammer dat de RX480 resultaten met DX11 zijn, ik denk dat DX12 een betere keuze was.

Wat ik me afvraag met reviews, zo'n graph dat je de frametimes kan zien is erg mooi. Maar kan je dit ook niet uitdrukken in een getal en dan heb ik het niet over de 0.1% low ofzo. Wat ik graag wil zien is een soort van gefiltered cijfer dat het gemiddelde verschil tussen frames laat zien. Met hoogste en laagste 1% uit de berekening. Volgens mij begin ik onzin te praten :p.

Want zoals veel weten is een spel wat constant op een bepaalde framerate loopt veel fijner dan een spel wat constant tussen de 30-120 fps schommet. Ooko al heeft nummer twee uiteindelijk een veel hogere avg fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenrichard197
Fantasma schreef op donderdag 27 april 2017 @ 15:07:
Nieuwe MSI bios: Download, install.
XMP profile 2 (3200Mhz) - Nope, terug naar bios.
XMP Profile 1 (2933Mhz) - YES!, terug naar bios: 2933Mhz wohoow!
Reboot om naar Windows te laten doorstarten.
NOPE!
Terug naar 2667Mhz.
Mei microcode mag van mij gaan komen, ben benieuwd of die iets gaat uithalen....
Net filmpje van MSI gezien, praten ze beetje over de Mei update en Hynix, nu hoop ik helemaal dat het gaat helpen.
Kan je me de link geven van die film met die mei update?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-09 14:12
Deze misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-09 11:52

Fantasma

Just a ghost.

**

[ Voor 101% gewijzigd door Fantasma op 29-04-2017 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenrichard197
+
Fantasma schreef op donderdag 27 april 2017 @ 18:33:
[...]

Inderdaad die van hierboven.
Vanaf 19.20minuten.
Dank jullie wel !

[ Voor 31% gewijzigd door ikbenrichard197 op 27-04-2017 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds de review van Buildzoid ben ik niet zo enthousiast over de MSI-AM4.
+ een hoop DOA's bij de reviewers die zo'n moederbord kregen toegestuurd en serieuze bootproblemen bij gewone klanten.
Na de reclame voor MSI wordt het interessant.
Waarschuwing voor headphone-gebruikers, als je in Youtube het geluidsvolume aanzienlijk beneden de 100% hebt staan maar in de volumemixer het volume voor de browser relatief hoog hebt staan dan kan het geluid nogal hard zijn. Beter de video niet-embedded laden. ;)

Dank je wel MS voor het onmogelijk maken van het uitschakelen van de slechtst bedachte functie van Windows ooit: het mastervolume.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2017 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Hier al tweakers die bios 0609 voor Asus Prime B350-Plus geprobeerd hebben? Op Reddit gematigd negatieve reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steen447

Hier een review van OC3D van de MSI B350 Tomahawk & Mortar moederborden. Deze hebben gelukkig een 4+2 VRM implementatie. Zo te zien goed genoeg om een 1800X op 4GHz te laten draaien. Wel jammer dat ze op de Mortar geen heatsinkje op de soc VRM hebben geplakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Steen447 op 28-04-2017 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Saturnus schreef op donderdag 27 april 2017 @ 23:52:
Hier al tweakers die bios 0609 voor Asus Prime B350-Plus geprobeerd hebben? Op Reddit gematigd negatieve reacties.
Ik durf niet , blijf hangen op bios 0515 en veel minder dan orginele bios 0406 kon "echt wel een een eindeloze voledige sub timings van het geheugen tonen en instellen" .durf met uw ervaringen niet teug gaan naar die versie , en weet ook niet of terug gaan naar die versie ook al die opties terug gaat tonen , domme , had na 2 dagen vorige maand men bios nooit mogen updaten .

ik weet niet of iemand al terug op 0406 bios zit en terug de voledige subtimings van het geheugen kan instellen met de asus prime 350 plus.
Ik had geschat 45 a 50instellingen onder subtimings ofzo , nu 5 na een bios update naar 0515 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Saturnus schreef op donderdag 27 april 2017 @ 23:52:
Ik. Mijn crucial 2x8GB PC3200 setje komt nog steeds niet boven de 2666Mhz uit, dus voor mij niets veranderd.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mensen met Gskill Trident Z RGB sticks kunnen beter ook even opletten. Die sticks kunnen onder bepaalde omstandigheden door het gebruik van de Gskill lightning software de SPD corrupten.

Zie hieronder. M.n. de posts van Mumak (developer van HWiNFO tool) zijn erg nuttig.

http://www.overclock.net/...by_user/id/277025/page/10
http://www.overclock.net/...d/11200_100#post_26042921
http://www.overclock.net/...d/12200_100#post_26052872

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Smollys schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 01:11:
[...]

Ik durf niet , blijf hangen op bios 0515 en veel minder dan orginele bios 0406 kon "echt wel een een eindeloze voledige sub timings van het geheugen tonen en instellen" .durf met uw ervaringen niet teug gaan naar die versie , en weet ook niet of terug gaan naar die versie ook al die opties terug gaat tonen , domme , had na 2 dagen vorige maand men bios nooit mogen updaten .

ik weet niet of iemand al terug op 0406 bios zit en terug de voledige subtimings van het geheugen kan instellen met de asus prime 350 plus.
Ik had geschat 45 a 50instellingen onder subtimings ofzo , nu 5 na een bios update naar 0515 :'(
Ik durf ook niet haha. 0406 heb ik nooit gehad, maar klinkt precies wat wij nodig zijn. In ieder geval een indicatie dat het mogelijk is, en tevens in lijn met de reactie van Asus dat ze nog veel bios updates willen uitbrengen.
brama schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 03:06:
[...]

Ik. Mijn crucial 2x8GB PC3200 setje komt nog steeds niet boven de 2666Mhz uit, dus voor mij niets veranderd.
Ok dat is jammer, dus geen verbetering op geheugen gebied.
Help!!!! schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 10:12:
Mensen met Gskill Trident Z RGB sticks kunnen beter ook even opletten. Die sticks kunnen onder bepaalde omstandigheden door het gebruik van de Gskill lightning software de SPD corrupten.

Zie hieronder. M.n. de posts van Mumak (developer van HWiNFO tool) zijn erg nuttig.

http://www.overclock.net/...by_user/id/277025/page/10
http://www.overclock.net/...d/11200_100#post_26042921
http://www.overclock.net/...d/12200_100#post_26052872
Thanks. Die heb ik hier in gebruik. Aangezien de LED's geen 'externe' aansturing hebben en ze vragen om SPD niet op read only te hebben zette mij al aan het denken...dat als het fout gaat je ernstige beschadigingen kan hebben. Goed om te weten dat je ze maar beter niet kan instellen als je ook andere dingen op je PC aan het doen bent. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, hij had een probleem maar wist de oorzaak niet.

Nu weet men waardoor alle Trident RGB sticks kapot kunnen gaan in bepaalde omstandigheden.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Blijkbaar. Deze is dan interessanter: YouTube: RoadtoRyzen: G.Skill RGB Ryzen update (RMA experience rant) (Beetje langdradig wel.)

Best schokkend. Je led's instellen betekent dat je garantie vervalt omdat dat je SPD aanpast. 8)7

Hier iemand die de led software niet eens gebruikt en ook corrupte SPD heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door Saturnus op 28-04-2017 12:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
En de tweede ronde van "ik koop AMD hardware, dus ik was €20 goedkoper uit met twee weken wachten"...

Behalve de 1700 die €20 in prijs zakte blijft dat als ik twee weken had gewacht, ik ook €20 had kunnen krijgen van gigabyte als steam code...
http://gaming.gigabyte.eu/AMDmotherboard/index.aspx

Dit is al de vierde keer, van de drie keer dat ik AMD hardware heb gekocht. :')

Maar het geld voor de Gaming 3, en daarboven, dus als je meer geluk hebt dan ik, doe er dan je voordeel mee. :)

[ Voor 13% gewijzigd door DaniëlWW2 op 29-04-2017 00:34 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Je weet toch dat je nooit iets mag kopen, je moet altijd wachten. Als je niets doet, kan je namelijk ook niets mis doen :>

#mindblown

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phuncz schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 18:23:
Je weet toch dat je nooit iets mag kopen, je moet altijd wachten. Als je niets doet, kan je namelijk ook niets mis doen :>

#mindblown
Nee, dit is gewoon erg aan het worden. :P

5850, twee weken later waren de meeste modellen €20 goedkoper geworden.
7950, twee weken later was mijn keuze €20 goedkoper.
1700, twee weken later was die €20 goedkoper.
Moederbord, twee weken nadat ik die in mijn PC had hange krijg je €20 terug via een steam tegoed.

8)7
Ik durf zowat geen nieuwe GPU meer te kopen zo. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad zeg, ik kan niet in je portemonnaie kijken maar wel beetje Zeeuws meisje gevoel :P

Iedereen steekt graag E40 in zijn zak maar kom op early in de curve, USD/EUR FX tja..

En op de termijn die jij met je hardware doet is de afschrijving van dit meerbedrag peanuts ;)

Leermoment: Als Daniël boven koopknop hangt = Abort en +14dgn voor retry.... :P

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had dus een week van tevoren de boel ook al in een winkelmandje gedaan en besloot toen toch te wachten. Toen was de boel bij elkaar iets van €15 goedkoper. :P

Ik ben gewoon een Nederlandse hardwarewinkels/AMD filantroop. :+

Maar ik zal waarschuwen als ik een Vega GPU koop of de toch de RX580. Het lijkt een goede indicator te zijn wanneer de prijzen gaan dalen. :') :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^
LOL, en alvast bedankt, ik ben ook niet altijd even gelukkig in dit soort dingen.. :P

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 18:37:
Maar ik zal waarschuwen als ik een Vega GPU koop of de toch de RX580. Het lijkt een goede indicator te zijn wanneer de prijzen gaan dalen. :') :P
Ik zit bij je in het team. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenrichard197
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 18:37:
Ik had dus een week van tevoren de boel ook al in een winkelmandje gedaan en besloot toen toch te wachten. Toen was de boel bij elkaar iets van €15 goedkoper. :P

Ik ben gewoon een Nederlandse hardwarewinkels/AMD filantroop. :+

Doe dat :+
Dan weet ik ook gelijk wat ik ga doen ivm een nieuwe GPU kaart .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Wie heeft er ook last van een soort 'micro stutter' bij het afspelen van muziek? Valt niet te herleiden naar processor load. Misschien de geluidschip. Of storing van netwerkchip of videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Saturnus schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 19:45:
Wie heeft er ook last van een soort 'micro stutter' bij het afspelen van muziek? Valt niet te herleiden naar processor load. Misschien de geluidschip. Of storing van netwerkchip of videokaart.
Kan jij het wat duidelijker omschrijven?
Kortstondige vertraging bij het afspelen? Wat neem je precies waar? Welke hardware en software gebruik je en hoe is die hardware aangesloten? Is de muziek lokaal of van een cloud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasin76
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-01-2024
Heeft iemand zijn ryzen 5 1600 al stabiel boven de 4ghz kunnen liften? Mijne is blijven hangen op 3.93 ghz:) krijg da ding nie hoger spijtig genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:49:
[...]

Kan jij het wat duidelijker omschrijven?
Kortstondige vertraging bij het afspelen? Wat neem je precies waar? Welke hardware en software gebruik je en hoe is die hardware aangesloten? Is de muziek lokaal of van een cloud?
Het lijkt alsof het geluid in een 0.0625 seconden durende loop schiet. Frequentie van dit gebeuren lijkt meerdere malen per minuut te zijn. Realtek ALC887 als Pricewatch klopt. Driver Realtek_Audio_Win7-10_V6017940. Alle software en enhancements uitgeschakeld. Daarop een analoge koptelefoon in de frontspeakerpoort achter op moederbord. Muziek komt van het netwerk. Geen map drive i.v.m. leeg lopen WMP database als die map drive een keer niet bereikbaar is.
Driver versie *940 draait sinds kort, *910 gebruikte ik tijdens de eerdere post. Even aanzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Draai je stock clocks ? Ik zie wel vaker mensen klagen van bizarre fenomenen, maar dat is meestal als er een overclock toegepast is. Misschien hebben er heel veel mensen een overclock draaien, dat kan ook :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Phuncz schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 00:13:
Draai je stock clocks ? Ik zie wel vaker mensen klagen van bizarre fenomenen, maar dat is meestal als er een overclock toegepast is. Misschien hebben er heel veel mensen een overclock draaien, dat kan ook :D
Ja stock. En geheugen van 3000MHz op 2933MHz met timings die slapper zijn dan het 3000MHz XMP profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Probeer toch maar eens een dag op 2133 (1066MHz is dat ;)) om het uit te sluiten dat het daaraan ligt. Het was ook een clean install, geen bestaande of geupgrade install ? Probeer ook de nieuwste Ryzen drivers (deze week) te installeren om te vermijden dat het met core-parking en overdadige CCX transfers heeft te maken.

Ik zou verwachten dat het veroorzaakt wordt door (correct me if I'm wrong) te hoge PCIe clock (foute CRC, re-transfer) of CPU cache misses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Clean W10CU. Zojuist amd-chipset-drivers-software-17.10rcp22-apr27 geïnstalleerd.
PCI Express klok zou gewoon 100MHz moeten zijn (99,80 MHz CPU-Z). Helaas geen Clockgen aanwezig.
Inmiddels meerdere potentiële oplossingen toegepast dus exact herleiden kan al niet meer. We zullen zien.

[ Voor 8% gewijzigd door Saturnus op 29-04-2017 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik overweeg om een Ryzen 1700 aan te schaffen als upgrade voor mijn i7 3770 voor videomontage.

Nou ben ik op de hoogte van de performance- gain met snel geheugen, dus is mijn oog gevallen op een setje g.skills van 3200mhz.

Zijn er inmiddels al b350 moederborden die deze snelheid ddr4 ondersteunen? Heeft iemand ervaring en kan me er een aanraden?

Bonusvraag: de b350 mobo's ondersteunen ook eenvoudige overclocking toch?

Dank allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Stab schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 18:14:
Ik overweeg om een Ryzen 1700 aan te schaffen als upgrade voor mijn i7 3770 voor videomontage.

Nou ben ik op de hoogte van de performance- gain met snel geheugen, dus is mijn oog gevallen op een setje g.skills van 3200mhz.

Zijn er inmiddels al b350 moederborden die deze snelheid ddr4 ondersteunen? Heeft iemand ervaring en kan me er een aanraden?

Dank allen.
Gskill met a-xmp moet je hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
Stab schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 18:14:

Dank allen.
Ja. Maar voor een 8 core Ryzen is het wel aanbevolen om een moederbord met minimaal 4 echte VRM phases te kopen als je ook wilt overclocken.

Dus bijvoorbeeld wel de Gigabyte GA-AB350-GAMING 3 en MSI B350 Tomahawk. Maar niet de MSI B350M Gaming Pro of ASRock Fatal1ty AB350 Gaming K4.

https://www.hardwareluxx....rd-vrm-liste-1155146.html
Onder 'CPU VCC' en dan onder 'echte Phasen'. De 'x 2' moet je bij Asrock wegdenken. Dus als er '4' staat is het beter dan '3 x 2'

[ Voor 11% gewijzigd door Fleximex op 29-04-2017 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
  • Laatst online: 30-12-2024
Oke dank. Dan koop ik een van die!

Is het RAM snelheidsprobleem inmiddels al opgelost of verbeterd bij deze borden? Krijg ik gewoon 3200mhz als ik er een setje dual g.skills 16gb op 3200mhz in prik? Of heeft dat nog meer voet in de aarde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
Stab schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 19:42:
Oke dank. Dan koop ik een van die!

Is het RAM snelheidsprobleem inmiddels al opgelost of verbeterd bij deze borden? Krijg ik gewoon 3200mhz als ik er een setje dual g.skills 16gb op 3200mhz in prik? Of heeft dat nog meer voet in de aarde :)
Het wordt langzaamaan verbeterd met elke bios update. Maar in mei komt er vanuit AMD een update waardoor geheugen beter werkt. En zou het me niet verbazen dat dan elke setje zijn XMP snelheid haalt.
Ik heb nu een Flare X setje. Een van de setjes die het beste met Ryzen werkt. Maar ik kom niet eens boven de 2666MHz uit zonder (instant) crashes. Dus zekerheid is er simpelweg tot die update nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fleximex schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 19:53:
[...]

Het wordt langzaamaan verbeterd met elke bios update. Maar in mei komt er vanuit AMD een update waardoor geheugen beter werkt. En zou het me niet verbazen dat dan elke setje zijn XMP snelheid haalt.
Waarschijnlijk. Wat denk jij? Blijft het verstandiger om latjes met geheugen te kopen wat uit de fabriek van
Samsung komt of krijgen ze Hynix uiteindelijk net zo goed aan het werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 20:07:
[...]

Waarschijnlijk. Wat denk jij? Blijft het verstandiger om latjes met geheugen te kopen wat uit de fabriek van
Deze video was hier gepost en deze man van AMD zegt dat met die mei update dat ze meer sticks op hogere snelheden kunnen laten werken "especially Hynix chips".

Vanaf 19:20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had het gezien. De vraag is alleen nog steeds waarom het zoveel moeilijker is om het voor Hynix te tunen dan voor Samsung, dat zit me niet helemaal lekker. Sowieso natuurlijk een beetje een aanfluiting dat hier moeilijk een goede uitleg over te vinden is en dat hier niet naar wordt gevraagd door de journalisten terwijl het toch best een belangrijke kwestie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenrichard197
Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 20:07:
[...]

De volgende update wordt vooral betere ondersteuning voor Hynix.
Ik zou geen speciale amd ddr komen, is veel te duur en je kan zelf ook wel de timings invullen in de bios. Heb ik ook gedaan en draait 2933 met wat kleine aanpassingen.
Heb een 3000 corsair met hynix er op. Dit in combo met een GiBy-b350m gaming 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenrichard197
Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 20:30:
Ik had het gezien. De vraag is alleen nog steeds waarom het zoveel moeilijker is om het voor Hynix te tunen dan voor Samsung, dat zit me niet helemaal lekker. Sowieso natuurlijk een beetje een aanfluiting dat hier moeilijk een goede uitleg over te vinden is en dat hier niet naar wordt gevraagd door de journalisten terwijl het toch best een belangrijke kwestie is.
Heeft waarschijnlijk met de gevoeligheid van de chip te maken betreft voltage die nodig is. Samsung heeft net iets minder volt per mhz nodig, als in betere optimalisatie. Zou niet meer dan 10% meer uitgeven omdat het nou zo nodig een samsung chip moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je voor het advies.
ikbenrichard197 schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 20:45:
[...]

De volgende update wordt vooral betere ondersteuning voor Hynix.
Ik zou geen speciale amd ddr komen, is veel te duur
Enig idee waarom? Is het geheugen van Samsung sowieso duurder of wordt er momenteel misbruik gemaakt van de grotere vraag naar dit geheugen omdat er een AMD-stempeltje op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 14:28
weet iemand wat de updates zijn van de nieuwe x370 chipset driver die amd eergisteren uitgebracht heeft?

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geerbeer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-04 14:46
Ik heb zojuist de Ryzen 1600 besteld, daar komt een Asus X370-Pro bij en Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4-3000Mhz RAM bij.

Ik lees hier en daar dat 3000Mhz niet gesupport wordt? Is dat waar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Geerbeer
Officieel wordt er nog niks hoger dan 2666 gesupport vanuit AMD. Zie openingspost.

3000 kun je halen dmv overklokken (mits je moederbord dit voldoende ondersteunt) en hiervoor de baseclock (normaal 100mhz) aanpassen/overklokken. Er zijn namelijk geen memory straps / profiles aanwezig voor de 3000 snelheid.

Dus 3000 kan maar is minder straightforward. 2933 kan met jouw geheugen wel.

De profiles gaan steeds met stapjes van 266 omhoog
1866
2133
2400
2666
2933
3200

Op zich is de winst van 2933 naar 3200 ook niet zo heel hoog dus vaak niet echt de meerprijs van 3200 geheugen waard.

[ Voor 31% gewijzigd door Help!!!! op 30-04-2017 10:06 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenrichard197
Help!!!! schreef op zondag 30 april 2017 @ 07:49:
@Geerbeer
Officieel wordt er nog niks hoger dan 2666 gesupport vanuit AMD. Zie openingspost.

3000 kun je halen dmv overklokken en hiervoor de baseclock (normaal 100mhz) aanpassen/overklokken. Er zijn namelijk geen memory straps / profiles aanwezig voor de 3000 snelheid.

Dus 3000 kan maar is minder straightforward. 2933 kan met jouw geheugen wel.

De profiles gaan steeds met stapjes van 266 omhoog
1866
2133
2400
2666
2933
3200

Op zich is de winst van 2933 naar 3200 ook niet zo heel hoog dus vaak niet echt de meerprijs van 3200 geheugen waard.
Wat hij zegt, plus de 3000Mhz heeft daarbij de beste prijs/performance.
Heb zelf ook de Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4-3000Mhz RAM bij en deze doet het goed op 2933 Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Help!!!! schreef op zondag 30 april 2017 @ 07:49:
@Geerbeer
3000 kun je halen dmv overklokken en hiervoor de baseclock (normaal 100mhz) aanpassen/overklokken. Er zijn namelijk geen memory straps / profiles aanwezig voor de 3000 snelheid.
Klopt, alleen ondersteunt de Asus Prime X370 Pro dat niet :|
Maar dan nog, het is 3% verschil in geheugenklok die dan nog eens een beperkte invloed heeft op de performance van de CPU dus al bij al is het niet zo'n ramp om 2933 te draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenrichard197
Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 20:48:
Dank je voor het advies.
[...]

Enig idee waarom? Is het geheugen van Samsung sowieso duurder of wordt er momenteel misbruik gemaakt van de grotere vraag naar dit geheugen omdat er een AMD-stempeltje op zit?
Denk dat je het eerder zo moet zien:
Audi vs BMW vs Mercedes.

Ze leveren alle een vorm van kwaliteit maar zijn toch anders. Niet goed, niet slecht etc...
Pagina: 1 ... 18 ... 66 Laatste