Bij GPU's, zeker 1080Ti's, zie je het verschil wel in de praktijk tussen reference pcb (FE, Inno3D X3 Ultra) vs custom PCB modellen. Maar bij een Ryzen 5 op een mid-range mobo? Het zijn zeker interessante filmpjes, maar ik mis de praktische implicatie volledig. Een 1500X/1600X met een dergelijk model en een dagelijks bruikbare OC? Met wat heatsinks op de VRM lijkt het mij niet echt een punt. Theoretisch ja, praktisch...?DaniëlWW2 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 20:45:
Dit YT kanaal had ik laatst ontdekt omdat ik wat meer wou achterhalen over GPU's. Daar valt al heel wat te leren qua fasen en hoe GPU PCB's zijn opgebouwd. Hij heeft heel wat RX480's gedaan bijvoorbeeld (woot XFX en kennelijk altijd AMD reference PCB), maar ook de 1080 van Nvidia waar het kennelijk nodig was om ook nog even te bezuinigen op onderdelen, want er werd niet voldoende verdient toen ze €800+ kosten. Dat is alleen offtopic hier. Kan je opzoeken.
Nu komt er ook eindelijk eens een AM4 bordje voorbij qua VRM, de B350's van Asrock.
YouTube: PCB Breakdown: Asrock "6"+3 phase AM4 VRM used on the AB35...
Blijkt dus toch een 3 fase te zijn, ook geen doublers. Dat vermoede ik ergens al gezien de prijs en daarom vermeed ik Asrock al toen ik zelf aan het zoeken was naar mijn moederbord.
Zo moet je het denk ik niet zien. Zie het eerder als het bewijs dat je dus geen X370 bordje van een paar honderd euro hoeft te kopen, tenzij je echt het absoluut maximale uit Ryzen wil pushed. Voor die 0.1ghz is het alleen niet te adviseren.Foritain schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 22:56:
[...]
Bij GPU's, zeker 1080Ti's, zie je het verschil wel in de praktijk tussen reference pcb (FE, Inno3D X3 Ultra) vs custom PCB modellen. Maar bij een Ryzen 5 op een mid-range mobo? Het zijn zeker interessante filmpjes, maar ik mis de praktische implicatie volledig. Een 1500X/1600X met een dergelijk model en een dagelijks bruikbare OC? Met wat heatsinks op de VRM lijkt het mij niet echt een punt. Theoretisch ja, praktisch...?
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik ben eigenlijk benieuwd naar wat meer mainstream X370 modellen. Fijn dat hij die VRM video's maakt. Jammer dat nu pas de VRM informatie doorsijpelt. Geen onbelangrijke info, maar die mis je wel in de eerst maand dat een moederbord uit is.
De Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 is wat dat betreft wel interessant. Deze heeft hetzelfde VRM design als de duurdere K7. Als je een moederbord voor de VRM's koopt kan dat wel eens de prijs/performance topper zijn. De andere 'real 6 phases' moederborden zijn 250 euro of duurder. Ik zie nu dat de Asus Prime X370-Pro er ook 6 zou hebben voor 150 euro (!).
Nu maakt het voor overclocking nog niet uit en voldoet 4 phases ook wel. Maar ik kan me voorstellen dat AMD (in bijvoorbeeld 2020) nog een keer een 12 of misschien 16 core mainstream processor naar het AM4 platform brengt. En dan is het fijn als je moederbord daar qua VRM klaar voor is.
VRM bron: https://www.hardwareluxx....rd-vrm-liste-1155146.html
De Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 is wat dat betreft wel interessant. Deze heeft hetzelfde VRM design als de duurdere K7. Als je een moederbord voor de VRM's koopt kan dat wel eens de prijs/performance topper zijn. De andere 'real 6 phases' moederborden zijn 250 euro of duurder. Ik zie nu dat de Asus Prime X370-Pro er ook 6 zou hebben voor 150 euro (!).
Nu maakt het voor overclocking nog niet uit en voldoet 4 phases ook wel. Maar ik kan me voorstellen dat AMD (in bijvoorbeeld 2020) nog een keer een 12 of misschien 16 core mainstream processor naar het AM4 platform brengt. En dan is het fijn als je moederbord daar qua VRM klaar voor is.
VRM bron: https://www.hardwareluxx....rd-vrm-liste-1155146.html
[ Voor 26% gewijzigd door Fleximex op 22-04-2017 23:05 ]
Er was wel een beetje beschikbaar, en je kon aardig afleiden waar je op moest letten als je eenmaal de onderdelen herkent. Ik hoop alleen dat hij dit blijft doen. Gamernexus heeft hem nu ook af en toe te gast en ik hoop dat ze dat flink uitbreiden. Hij werkt meestal ook van een hoge resolutie foto, dat is alles dat hij nodig heeft.Fleximex schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 22:59:
Ik ben eigenlijk benieuwd naar wat meer mainstream X370 modellen. Fijn dat hij die VRM video's maakt. Jammer dat nu pas de VRM informatie doorsijpelt. Geen onbelangrijke info, maar die mis je wel in de eerst maand dat een moederbord uit is.
Ik vind de nieuwe K3 eigenlijk interessanter. Dezelfde VRM als de Gaming 3 als je kijkt, maar wel een X370 bordje met de extra features. Deze gaat denk ik ook redelijk populair worden. Misschien moet die nog een paar euro zakken maar slecht is deze niet.De Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 is wat dat betreft wel interessant. Deze heeft hetzelfde VRM design als de duurdere K7. Als je een moederbord voor de VRM's koopt kan dat wel eens de prijs/performance topper zijn:
https://www.hardwareluxx....rd-vrm-liste-1155146.html
pricewatch: Gigabyte GA-AX370-Gaming K3
Over het algemeen is de Gigabyte line up eigenlijk op elk prijspunt tenminste competitief, als niet het beste bordje is. Als ze nu dezelfde moeite zouden hebben gestoken in hun custom GPU's van AMD. Nee, die moet je vermijden. Zowel koeling als VRM ontwerp is matig.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Het is jammer dat er van sommige borden nog weinig aanbieders zijn. Het is soms moeilijk om de Nederlandse prijzen voor AM4 moederborden te vergelijken.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 23:06:
[...]
Ik vind de nieuwe K3 eigenlijk interessanter. Dezelfde VRM als de Gaming 3 als je kijkt, maar wel een X370 bordje met de extra features. Deze gaat denk ik ook redelijk populair worden. Misschien moet die nog een paar euro zakken maar slecht is deze niet.
Zo zal de ASRock X370 Taichi ook nog wel naar €229 zakken denk ik. Maar de winkels maken dankbaar gebruik van de hoge vraag en het lage aanbod
Verwijderd
In de USA op dit moment $199.Fleximex schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 23:12:
[...]
Het is jammer dat er van sommige borden nog weinig aanbieders zijn. Het is soms moeilijk om de Nederlandse prijzen voor AM4 moederborden te vergelijken.
Zo zal de ASRock X370 Taichi ook nog wel naar €229 zakken denk ik. Maar de winkels maken dankbaar gebruik van de hoge vraag en het lage aanbod
$1 = 0,93 euro
21% BTW
Dus, 199*0.93*1.21 = 224 euro zou de Nederlandse verkoopprijs moeten geven als de Nederlandse winkeltjes bij dezelfde plaats kunnen inkopen als hun veel grotere en meer professionele broers (zoals Newegg) uit de USA. Nu weten we dat de winkeltjes hier altijd wat duurder zijn maar 229 euro zou inderdaad wel gehaald moeten kunnen worden. De Z270 variant zit nu op 230-240 euro. Ik hanteer nooit de minimumprijs want we zagen laatst bij Afuture dat dat een dure grap kan zijn, beter gaan voor een winkel die meer betrouwbaar is.
Ik vraag me af of dat de winkeltjes met opzet hogere winstmarges hanteren op sommige minder dure moederborden omdat ze ook dan nog niet duurder zijn dan de concurrerende moederborden.
Ik vind de Taichi een interessant moederbord zo gauw de prijs normaliseert in Nederland maar ik zou willen dat ze een meer sobere versie hadden gemaakt waarbij alle fratsen zouden ontbreken en die enkel tientjes minder zou kosten: geen SLI, geen RGB, geen decoratief spul wat geld kost, wel goede componenten, overklokbare RAM en alle gebruikelijke interfaces (S/PDIF, USB3 poorten, NVMe, eventueel een PS/2). Misschien kan je het zelfs geschikt maken voor een lager vermogen (dat trekt Ryzen toch niet) zonder dat het enig nadeel heeft voor het gebruik met de huidige R5- en R7-CPU's? De video-connectors mogen van mij ook weg maar misschien doen de bedrijven dat omdat het minder kost om het op alle moederborden te plaatsen dan om een apart model te maken voor wie later een APU koopt. Immers is het niet erg logisch om het system te downgraden van een 1600/1700/1800 naar een APU.
Dat is niet helemaal waar, hij geeft namelijk vaak aan dat hij niet met zekerheid iets kan zeggen omdat hij niet kan meten doordat hij met een foto moet werken. Denk bijvoorbeeld aan zijn twijfel of dat bepaalde fasen bij het een of bij het ander (geheugen) behoren en dat hij vermoedde dat het het geheugen zal zijn omdat het daar dichter bij de in buurt ligt. In dit geval iets wat niet zo belangrijk is volgens hem maar het zou hem wel helpen als hij ook daadwerkelijk de kaarten zou hebben. In principe zou GamerNexus wel wat spul zijn kant uit kunnen sturen nadat zij het hebben ontvangen en wat benchmarks hebben gedaaan. Anderzijds kan ik me voorstellen dat internationale post tussen de USA en de UK niet altijd geheel probleemloos verloopt (tijd, pakketjes die zoek geraken) en dat ze het daarom liever niet doen.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 23:06:
[...]
Er was wel een beetje beschikbaar, en je kon aardig afleiden waar je op moest letten als je eenmaal de onderdelen herkent. Ik hoop alleen dat hij dit blijft doen. Gamernexus heeft hem nu ook af en toe te gast en ik hoop dat ze dat flink uitbreiden. Hij werkt meestal ook van een hoge resolutie foto, dat is alles dat hij nodig heeft.
Een minpuntje van Buildzoid, hij kijkt enkel naar de PCB, dat is zeker interessant maar de passieve koeling is net zo belangrijk voor de gewone gebruiker (die geen gekke toestanden met waterkoeling of stikstof uithaalt met zo'n kaart). Voor de Sapphire Nitro was de teardown van Steve erg nuttige aanvullende informatie die verklaarde wat we bij Computerbase al in de benchmarkscores (temperatuur vs. geluid) hadden gezien.
Wat betreft Gigabyte, de enige 2 merken die ik momenteel zou mijden zijn MSI (niets dan negatiefs gehoord over hun BIOS tot nu toe, 1 reviewer had 5 DOA's met MSI) en Biostar (voor zo ver ik het heb kunnen overzien geen overklokbare RAM). ASRock maakt nog steeds de beste indruk maar Gigabyte en Asus lijken inmiddels aardig hun EFI's in orde te krijgen.
[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2017 23:42 ]
Sinds gister de Gigabyte GA-AB350-GAMING 3 vervangen door de Gigabyte GA-AX370-Gaming K3, omdat ik de bios erg beperkt vond om te overklokken, daarnaast werden de vrms vrij warm.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 23:06:
[...]
Er was wel een beetje beschikbaar, en je kon aardig afleiden waar je op moest letten als je eenmaal de onderdelen herkent. Ik hoop alleen dat hij dit blijft doen. Gamernexus heeft hem nu ook af en toe te gast en ik hoop dat ze dat flink uitbreiden. Hij werkt meestal ook van een hoge resolutie foto, dat is alles dat hij nodig heeft.
[...]
Ik vind de nieuwe K3 eigenlijk interessanter. Dezelfde VRM als de Gaming 3 als je kijkt, maar wel een X370 bordje met de extra features. Deze gaat denk ik ook redelijk populair worden. Misschien moet die nog een paar euro zakken maar slecht is deze niet.
Over het algemeen is de Gigabyte line up eigenlijk op elk prijspunt tenminste competitief, als niet het beste bordje is. Als ze nu dezelfde moeite zouden hebben gestoken in hun custom GPU's van AMD. Nee, die moet je vermijden. Zowel koeling als VRM ontwerp is matig.
Ik kon bv niet de vcore aanpassen, moest met offset werken, geen LLC en nog meer dingen.
Maar met de Gigabyte GA-AX370-Gaming K3 ben ik ook niet erg vooruit geschoten qua instellingen in de bios, heb nog bv nog steeds geen LLC optie en vcore optie, werkt weer met een offset.
Als ik de aankoop terug kon draaien had ik waarschijnlijk de Asus x370 Prime gekocht.
Verwijderd
Dat zal ik niet tegenspreken, hoe pijnlijk het ook is om die 0,1 GHz te missen (een paar honderd MegaHerz maakt best veel verschil voor Ryzen), maar het is wel aanklachtwaardig dat er geen tussenmodellen zijn, het is of compleet overdreven of compleet basaal, niets ertussen in. Niet gewoon sobere moederborden die perfect overklokbaar zijn (inclusief RAM uiteraard!), alle noodzakelijke interfaces bevatten maar geen fratsen (SLI, RGB, high end audio (dat kan je ook zelf regelen en dan is het waarschijnlijk beter)...) die de meeste mensen niet hoeven te gebruiken. Ik denk dat dit juist heel erg goed zou aanslaan bij mensen die voor een AMD-basis kiezen.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 22:58:
[...]
Zo moet je het denk ik niet zien. Zie het eerder als het bewijs dat je dus geen X370 bordje van een paar honderd euro hoeft te kopen, tenzij je echt het absoluut maximale uit Ryzen wil pushed. Voor die 0.1ghz is het alleen niet te adviseren.
Actually Hardware Overclocking kreeg vorig jaar ineens profiel op het moment dat hij opmerkte dat MSI en Gigabyte cheapasserig waren met de PCB's voor de RX 480 in vergelijking met de GTX 1060, dit werd opgepikt door tal van techtubers en op fora (ook hier).
Ja, het kanaal is erg breed: ook veel Linux, servers, het goedkoop kopen van afgedankte systemen etc.aminam schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 19:32:
[...]
Ja ook wel, sinds wendell zijn gezicht nog verstopte achter die schermen. Zijn laatste paar analyses waren best goed en diepgaand wat am4 betreft. Maar het kanaal verdiept zich ook regelmatig in dingen die ik niet zo interessant vind, maar ik volg ze in ieder geval wel.
Dat maakt het echter misschien juist wel meer interessant, het is leuk om ook eens een andere wereld te zien dan waar je normaal gesproken in aanraking komt.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2017 23:54 ]
Bios is ook beperkt, maar wat verwachte je? De hele AM4 platform release is gewoon niet al te best gegaan. Features zoals LLC komen denk ik nog wel. Dat is tegenwoordig een standaard voor een beetje bord waar je mee kan overclocken. Basale functionaliteit zal nu prioriteit hebben. Met betere features kan je misschien nog iets verder overclocken, dat zien we over een tijdje wel. Ik betwijfel ook of je veel plezier zou halen uit de X370 prime, daar is hier ook het nodige over gemopperd hoor.An1mA schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 23:42:
[...]
Sinds gister de Gigabyte GA-AB350-GAMING 3 vervangen door de Gigabyte GA-AX370-Gaming K3, omdat ik de bios erg beperkt vond om te overklokken, daarnaast werden de vrms vrij warm.
Ik kon bv niet de vcore aanpassen, moest met offset werken, geen LLC en nog meer dingen.
Maar met de Gigabyte GA-AX370-Gaming K3 ben ik ook niet erg vooruit geschoten qua instellingen in de bios, heb nog bv nog steeds geen LLC optie en vcore optie, werkt weer met een offset.
Als ik de aankoop terug kon draaien had ik waarschijnlijk de Asus x370 Prime gekocht.
Voor de geïnteresseerden: bij mijn nieuwe build lijkt het geheugen goed te werken.
CPU: Ryzen 1600
Moederbord: MSI b350 Tomahawk
RAM: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16R (versie 5.39)
Na het in elkaar zetten even aangezet met oude windows-installatie. Dat werkte oké, maar érg lange boot-tijd. Vervolgens de nieuwe 1.3 bios geflasht (ik zat op 1.0). Dat heeft de boot-tijd verkort; nu duurt het circa 10s tot POST.
In bios 1.3 heb ik onder "geheugen" op 'Try It!" geklikt. Vervolgens gekozen voor:
3200 MHz, 16-18-18-36, 1.36V
(of zoiets, ik weet het niet meer zeker)
Bios afgesloten, opgestart en het lijkt prima te werken:

Ik zou ook nog kunnen kijken of ik de CPU iets kan overklokken, maar weet niet of ik daar al behoefte aan heb. Ik heb de standaard koeler, dus misschien niet zo geschikt.
CPU: Ryzen 1600
Moederbord: MSI b350 Tomahawk
RAM: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16R (versie 5.39)
Na het in elkaar zetten even aangezet met oude windows-installatie. Dat werkte oké, maar érg lange boot-tijd. Vervolgens de nieuwe 1.3 bios geflasht (ik zat op 1.0). Dat heeft de boot-tijd verkort; nu duurt het circa 10s tot POST.
In bios 1.3 heb ik onder "geheugen" op 'Try It!" geklikt. Vervolgens gekozen voor:
3200 MHz, 16-18-18-36, 1.36V
(of zoiets, ik weet het niet meer zeker)
Bios afgesloten, opgestart en het lijkt prima te werken:

Ik zou ook nog kunnen kijken of ik de CPU iets kan overklokken, maar weet niet of ik daar al behoefte aan heb. Ik heb de standaard koeler, dus misschien niet zo geschikt.
Die standaard koeler kan wel wat extra's aan. 
Verder heb ik mijn 1700 net iets meer voltage moeten geven. 1,248 was net niet voldoende aangezien ik een aantal C2D's keeg bij de Witcher 3. Het is dus nu het volgende stapje, 1,26v. Ik had er al een paar gehad toen de 1700 stock liep, maar nu werden het er meer, en op momenten dat de CPU load opliep. Het ging meestal mis bij de overgang van gameplay naar dialoog. Het lijkt nu stabieler te zijn.
Overigens nog steeds effectief een undervolt voor 500mhz erbij. Stock piekten de voltages tot voorbij de 1,35v voor zeer korte perioden. Dat was de singlecore boost die nu uit staat. Heb er toch niks aan, en nu zijn de maximale voltages ook lager.
Verder heb ik mijn 1700 net iets meer voltage moeten geven. 1,248 was net niet voldoende aangezien ik een aantal C2D's keeg bij de Witcher 3. Het is dus nu het volgende stapje, 1,26v. Ik had er al een paar gehad toen de 1700 stock liep, maar nu werden het er meer, en op momenten dat de CPU load opliep. Het ging meestal mis bij de overgang van gameplay naar dialoog. Het lijkt nu stabieler te zijn.
Overigens nog steeds effectief een undervolt voor 500mhz erbij. Stock piekten de voltages tot voorbij de 1,35v voor zeer korte perioden. Dat was de singlecore boost die nu uit staat. Heb er toch niks aan, en nu zijn de maximale voltages ook lager.
Geheugen profielen hebben ze denk ik wel iets beter voor elkaar bij Gigabyte dan Asus, maar de K7 heeft wel gewoon de LLC en Vcore settings, dus het kan wel.DaniëlWW2 schreef op zondag 23 april 2017 @ 00:03:
[...]
Bios is ook beperkt, maar wat verwachte je? De hele AM4 platform release is gewoon niet al te best gegaan. Features zoals LLC komen denk ik nog wel. Dat is tegenwoordig een standaard voor een beetje bord waar je mee kan overclocken. Basale functionaliteit zal nu prioriteit hebben. Met betere features kan je misschien nog iets verder overclocken, dat zien we over een tijdje wel. Ik betwijfel ook of je veel plezier zou halen uit de X370 prime, daar is hier ook het nodige over gemopperd hoor.
Ik snap dat de duurdere modellen de eerste updates krijgen etc, maar "vroeger" was het aanpassen van vcore zonder offset een standaard iets net zoals LLC.
Maar Gigabyte dwingt je om de duurdere borden te kopen om zulke "standaard" features.
En wellicht een paar bios updates verder en zitten de features er wel tussen.
Zover ik van the Source begreep, hadden de moederbordfabrikanten voor Ryzen ook minder tijd om hen borden te optimaliseren in tegen stelling tot de borden van Intel
Ik moet zeggen dat de begin april bios van MSI (versie 1.3 voor de Gaming Pro Carbon) al heel uitgebreid is. Load Line Calibration zit er al vanaf versie 1 in. Het enige wat je echt mist is BCLK overclocking. Maar veel AM4 bordjes hebben geen external clock en kunnen dat daarom simpelweg niet.DaniëlWW2 schreef op zondag 23 april 2017 @ 00:03:
[...]
Bios is ook beperkt, maar wat verwachte je? De hele AM4 platform release is gewoon niet al te best gegaan. Features zoals LLC komen denk ik nog wel. Dat is tegenwoordig een standaard voor een beetje bord waar je mee kan overclocken. Basale functionaliteit zal nu prioriteit hebben. Met betere features kan je misschien nog iets verder overclocken, dat zien we over een tijdje wel. Ik betwijfel ook of je veel plezier zou halen uit de X370 prime, daar is hier ook het nodige over gemopperd hoor.
Ik heb zelf de MSI B350M Gaming Pro en ik ervaar het probleem dat bij het opstarten van m'n pc het beeld nog heel lang op zwart blijft en na een 5 seconden pas het post scherm toont en dan laad naar Windows. Ervaar jij dit ook met jouw bord? Daarnaast mis ik nog quick/fast boot opties in de bios, maar hopelijk komt dit allemaal nog goed.Fleximex schreef op zondag 23 april 2017 @ 01:32:
[...]
Ik moet zeggen dat de begin april bios van MSI (versie 1.3 voor de Gaming Pro Carbon) al heel uitgebreid is. Load Line Calibration zit er al vanaf versie 1 in. Het enige wat je echt mist is BCLK overclocking. Maar veel AM4 bordjes hebben geen external clock en kunnen dat daarom simpelweg niet.
De MSI Gaming Pro Carbon heeft dat ook. Zal wel een MSI dingetje zijn.Louw Post schreef op zondag 23 april 2017 @ 03:04:
[...]
Ik heb zelf de MSI B350M Gaming Pro en ik ervaar het probleem dat bij het opstarten van m'n pc het beeld nog heel lang op zwart blijft en na een 5 seconden pas het post scherm toont en dan laad naar Windows. Ervaar jij dit ook met jouw bord? Daarnaast mis ik nog quick/fast boot opties in de bios, maar hopelijk komt dit allemaal nog goed.
Waarom is zowel koeling als VRM ontwerp matig? En waar heb jij deze info vandaan (link)?DaniëlWW2 schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 23:06:
[...]
Het klopt wat @Pikkemans zegt. Maar ik heb wel ervaren dat het sinds versie 1.3 een stuk sneller is:Louw Post schreef op zondag 23 april 2017 @ 03:04:
[...]
Ik heb zelf de MSI B350M Gaming Pro en ik ervaar het probleem dat bij het opstarten van m'n pc het beeld nog heel lang op zwart blijft en na een 5 seconden pas het post scherm toont en dan laad naar Windows. Ervaar jij dit ook met jouw bord? Daarnaast mis ik nog quick/fast boot opties in de bios, maar hopelijk komt dit allemaal nog goed.
Fleximex schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 12:16:
[...]
Nog een voordeel van de nieuwe 1.3 Bios op de Gaming Pro Carbon is dat de POST time nu beter is![]()
Het was dus:
Ongeveer 21 seconden tot POST (ik zag pas bij de 23 seconden een flits van het POST scherm, maar dat komt omdat het beeldscherm uit standby komt) en 8 seconden van POST naar desktop (totaal 29s).
Ook een leuke: het afsluiten van Windows gaat misschien wel sneller dat de uit knop inhouden. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt met andere PC's.
en nu:
Ongeveer 14 seconden tot POST (de flits van POST scherm kwam rond 16 seconden) en 8 seconden naar desktop. Dus totaal 22 seconden. Heel netjes van MSI.
Gigabyte was ietwat zuinig voor hun RX480 G1 PCB ontwerp. Daar kwam ik gisteren achter. Ik heb geen aanleiding kunnen vinden dat het verbeterd was voor de RX580 dus ik zou het niet als eerste keuze hebben. Ze zijn nu wederom goedkoper dan de meeste concurrenten, en ik vermoed dat hier een reden voor zal zijn. Betekent niet dat je GPU willekeurig zal ontploffen over twee weken. Nee, zal gewoon jaren werken tenzij er een productiefout in jouw specifieke exemplaar zit en je pech hebt. Ik zou er alleen niet mee gaan overclocken totdat blijkt dat ze beter zijn dan de RX480. Het is nog steeds beter dan Powercolor, die zou ik echt vermijden.ikbenrichard197 schreef op zondag 23 april 2017 @ 08:48:
[...]
Waarom is zowel koeling als VRM ontwerp matig? En waar heb jij deze info vandaan (link)?
PCB:
YouTube: PCB Breakdown: Gigabyte RX 480 G1 Gaming
Koeling:
http://www.guru3d.com/art...0_g1_gaming_review,6.html
Het probleem met de RX480 was dat die te heet werd, en dan ging de boostclock eraf. Dat kost prestaties. Ik heb wederom geen aanleiding gezien om te denken dat dit verbeterd, kan ook geen reviews vinden, dus het zou niet mijn eerste keuze zijn. De RX580 wordt ook wat warmer, dus een licht verbeterde koeling zal hetzelfde resultaat opleveren. Ik persoonlijk er op zich ook geen problemen mee iets meer te betalen voor betere koeling. Zou ik enigszins beperkt zijn in budget en moeten kiezen tussen een iets betere RX480 of RX580 dan zou ik wel de goedkopere RX580 kopen. Je baseclock is simpelweg beter en ik heb een behoorlijk goede airflow in mijn kast dus ik kan een iets mindere koeler wel aan. Verder hoor je je GPU toch niet als je gamed.
Ik heb dan wel niet de X370 Prime maar de Crosshair Hero en deze heeft zoveel opties waaronder LLC dat ik soms ook niet weet wat ik er mee moet.DaniëlWW2 schreef op zondag 23 april 2017 @ 00:03:
[...]
An1Ma je hebt toch wet koop op afstand?
Is dat niet de periode dat het bord geheugen trained ofzo? Ik heb hetzelfde, maar dat is alleen bij een koude boot.Pikkemans schreef op zondag 23 april 2017 @ 07:03:
[...]
De MSI Gaming Pro Carbon heeft dat ook. Zal wel een MSI dingetje zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 23-04-2017 15:04 ]
Verwijderd
Kies de RX 580 Sapphire Nitro als jij nu een Polaris-kaart wil kopen! De beste koeling van alle Polaris kaarten (alleen over XFX weet ik nog niets). Kies zeker niet voor MSI, of Powercolor! Asus zou je eventueel kunnen overwegen.ikbenrichard197 schreef op zondag 23 april 2017 @ 08:48:
[...]
Waarom is zowel koeling als VRM ontwerp matig? En waar heb jij deze info vandaan (link)?
https://www.computerbase....-lautstaerke-beim-spielen
Zoek ook even op Youtube met: gamernexus scott wasson sapphire. Bekijk dat filmpje en je begrijpt, met de statistieken van de benchmarks in je achterhoofd, waarom je dit model sterk de voorkeur zou moeten geven boven MSI en Gigabyte. Gigantische heatsink, goed contact tussen GPU, GDDR en metaal (dat was bij de RX 480 bij de meeste kaarten, waaronder die van MSI en Gigabyte, niet het geval) en nog wat meer goede features die de kaart koel houden.
Een betere koeling zorgt voor een betere boost/overklok en voor minder herrie bij dezelfde prestaties. win/win
Daarnaast moet je zeker proberen de spanning van de kaart te verlagen, het is zo goed als zeker dat je die aardig kan verlagen met een prestatieverbetering (minder hitte en stabiel). Als ik me niet vergis zag ik AdoredTV zelfs de spanning met 0,1 V verlagen, wat gigantisch is.
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2017 16:18 ]
Volgens mij is dit een Ryzen topic 
https://nl.hardware.info/...et-nieuwe-1004a-microcode
------- Zij hebben een paar van hun Ryzen-systemen bijgewerkt en konden meteen merken dat het opstarten sneller gaat dan voorheen met de MSI X370 Xpower Gaming Titanium. Ook stelt men dat het geheel nu ook werkt met vier 8 GB reepjes DDR4-2.667 dual-rank-geheugen, wat voorheen niet goed zou werken
https://nl.hardware.info/...et-nieuwe-1004a-microcode
------- Zij hebben een paar van hun Ryzen-systemen bijgewerkt en konden meteen merken dat het opstarten sneller gaat dan voorheen met de MSI X370 Xpower Gaming Titanium. Ook stelt men dat het geheel nu ook werkt met vier 8 GB reepjes DDR4-2.667 dual-rank-geheugen, wat voorheen niet goed zou werken
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Dank je heel erg veel voor de info en link !DaniëlWW2 schreef op zondag 23 april 2017 @ 12:02:
[...]
Gigabyte was ietwat zuinig voor hun RX480 G1 PCB ontwerp. Daar kwam ik gisteren achter. Ik heb geen aanleiding kunnen vinden dat het verbeterd was voor de RX580 dus ik zou het niet als eerste keuze hebben. Ze zijn nu wederom goedkoper dan de meeste concurrenten, en ik vermoed dat hier een reden voor zal zijn. Betekent niet dat je GPU willekeurig zal ontploffen over twee weken. Nee, zal gewoon jaren werken tenzij er een productiefout in jouw specifieke exemplaar zit en je pech hebt. Ik zou er alleen niet mee gaan overclocken totdat blijkt dat ze beter zijn dan de RX480. Het is nog steeds beter dan Powercolor, die zou ik echt vermijden.![]()
PCB:
YouTube: PCB Breakdown: Gigabyte RX 480 G1 Gaming
Koeling:
http://www.guru3d.com/art...0_g1_gaming_review,6.html
Het probleem met de RX480 was dat die te heet werd, en dan ging de boostclock eraf. Dat kost prestaties. Ik heb wederom geen aanleiding gezien om te denken dat dit verbeterd, kan ook geen reviews vinden, dus het zou niet mijn eerste keuze zijn. De RX580 wordt ook wat warmer, dus een licht verbeterde koeling zal hetzelfde resultaat opleveren. Ik persoonlijk er op zich ook geen problemen mee iets meer te betalen voor betere koeling. Zou ik enigszins beperkt zijn in budget en moeten kiezen tussen een iets betere RX480 of RX580 dan zou ik wel de goedkopere RX580 kopen. Je baseclock is simpelweg beter en ik heb een behoorlijk goede airflow in mijn kast dus ik kan een iets mindere koeler wel aan. Verder hoor je je GPU toch niet als je gamed.
Verwijderd
Als slecht geïnformeerde mensen inferieure modellen blijven komen van de zogenaamde grote merken MSI en Gigabyte dan blijven ze die maken. Ik kon het even niet laten.
Heb al de b350 al geretourneerd en om dan nu ook het x370 board te retourneren, dat wil ik de webshop niet aan doen, ook al is dat mijn recht. Het is niet dat ik niet tevreden ben, eerder teleurgesteld.Sp3ci3s8472 schreef op zondag 23 april 2017 @ 15:02:
[...]
Ik heb dan wel niet de X370 Prime maar de Crosshair Hero en deze heeft zoveel opties waaronder LLC dat ik soms ook niet weet wat ik er mee moet.
An1Ma je hebt toch wet koop op afstand?
[...]
Is dat niet de periode dat het bord geheugen trained ofzo? Ik heb hetzelfde, maar dat is alleen bij een koude boot.
Er zijn ergere dingen
Wat mankeert er aan de Gigabyte AM4 bordjes ?Verwijderd schreef op zondag 23 april 2017 @ 19:04:
[...]
Als slecht geïnformeerde mensen inferieure modellen blijven komen van de zogenaamde grote merken MSI en Gigabyte dan blijven ze die maken. Ik kon het even niet laten.
Ik had juist het idee dat Gigabyte het juist erg lekker deed de laatste paar jaar met hun mobo's..
Het ging over de (RX 480) videokaarten. De huidige AM4 Gigabyte bordjes lijken gewoon prima.Temujin schreef op zondag 23 april 2017 @ 21:33:
[...]
Wat mankeert er aan de Gigabyte AM4 bordjes ?
Ik had juist het idee dat Gigabyte het juist erg lekker deed de laatste paar jaar met hun mobo's..
Verwijderd
Het ging over de Polaris kaarten. Met de AM4-moederborden van Gigabyte is volgens mij weinig mis. Over de X370 van MSI was die jongen van Actually Hardware Overclocking niet enthousiast.Temujin schreef op zondag 23 april 2017 @ 21:33:
[...]
Wat mankeert er aan de Gigabyte AM4 bordjes ?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2017 22:27 ]
Lekker geschreven artikeltje maar niet heus.winwiz schreef op zondag 23 april 2017 @ 18:56:
Voor Ryzen Master. maar je kan de nieuwe versie ook gewoon met 1.0.0.0 of 1.0.0.1 gebruiken. Zonder HPET dus.High-Precision Event Timer niet meer nodig
Niet het enige wat de sleepbug omvatte, maar goed. Ook erg grappig; deze bug (in Windows) door de verandering in BCLK is voor het eerst opgemerkt in Skylake systemen, waar deze ook veranderd in sleep modes. Ryzen bleek echter hoger te benchen hierdoor, omdat de tijd in Windows "sneller verloopt". AMD hard-reset de BCLK nu na het slapen, waardoor dit niet meer het geval is. Stock 1800X 2400pt Cinebench scores zijn dus helaas niet echt...worden geen verkeerde kloksnelheden meer weergegeven na het ontwaken uit een S3-slaapstand
Verdere uitleg; reddit copy paste - zelf hetzelfde gedaan / bevonden.
spoiler:
I did a simple stopwatch test on his R15 benchmark result,very interesting numbers:(Start the timer when R15 draws the black rendering background,stop when scores were shown)
Before Windows sleep:~22
After Windows sleep:~25
So the speed is actually slower,furthermore the most interesting thing I noticed is how Task Manager's time ACTUALLY SLOWS DOWN(~15% slower) after Sleep mode,you can try it by yourself with the video's time slider.
===
Hmm so could it be running at the same 4Ghz, but the CPU "thinks" it is running slower, thus the same frequency of 4GHz would actually appear to be faster?
Or in other words, a Hz is 1/second. So if it's running at 1000 /second before sleep, but after sleep it's running at 1000 /(0.9 * second), it's going to appear to be running faster when in actuality it's running at the same speed.
If CB is basing it's performance off of perceived time on the CPU, it could be getting "tricked" in to a faster speed.
Before Windows sleep:~22
After Windows sleep:~25
So the speed is actually slower,furthermore the most interesting thing I noticed is how Task Manager's time ACTUALLY SLOWS DOWN(~15% slower) after Sleep mode,you can try it by yourself with the video's time slider.
===
Hmm so could it be running at the same 4Ghz, but the CPU "thinks" it is running slower, thus the same frequency of 4GHz would actually appear to be faster?
Or in other words, a Hz is 1/second. So if it's running at 1000 /second before sleep, but after sleep it's running at 1000 /(0.9 * second), it's going to appear to be running faster when in actuality it's running at the same speed.
If CB is basing it's performance off of perceived time on the CPU, it could be getting "tricked" in to a faster speed.
Nu doen ze net alsof geen van deze verbeteringen zijn doogevoerd. Zowel de 6ns latency als de sleepbug zijn allemaal al bewezen gepatched. Er komen echter nog meer fixes in 1.0.0.4 (non-A), maar dat is niet wat hier staat.Fabrikanten hebben die update inmiddels verwerkt en online gezet, maar deze zijn gebaseerd op 1.0.0.4a, dus een nog nieuwere variant.
On-die Termination & boot voltage voor DRAM zaten er ook al in, net als een limiter om de DRAM re-config aan te passen. De rewrite hiervan is wat je POST een stuk sneller maakt, een prettige aanpassing.
Minder prettig is dat die 6ns in toegangstijd ervoor zorgt dat je zelf dus niet meer die speling in CAS kunt gebruiken om nét even hogere mem speeds eruit te persen. Mensen die op het randje zaten en nét wél 2933 konden draaien, konden dat met 1.0.0.4a niet meer en moesten dan veelal voor 2666 kiezen.
Daarnaast heeft 1.0.0.4a de "silent 2133 reset" geïntroduceerd. Op sommige borden heb je nu die cold-start failure bij hoge mem clocks, terwijl het op andere borden (zoals die van Asus) ervoor zorgt dat je mem snelheid door 2133 wordt overschreven, mits je XMP2.0 profiel 1:1 bruikbaar is. Ik kan nu 2666 instellen wat ik wil, (geen change volgens EUFI) iedere X reboots is het stilletjes weer 2133.
[ Voor 17% gewijzigd door djunicron op 23-04-2017 22:35 ]
http://gamegpu.com/images..._of_War_III_/wd2_proz.png
Oke miss zitten daar niet intels meest up to date cpu's maar toch, leuke winst met name t.o.z. de bijna 1 ghz hogere geklokte fx 9590.
volledige: http://gamegpu.com/rts-/-...-dawn-of-war-iii-test-gpu
Oke miss zitten daar niet intels meest up to date cpu's maar toch, leuke winst met name t.o.z. de bijna 1 ghz hogere geklokte fx 9590.
volledige: http://gamegpu.com/rts-/-...-dawn-of-war-iii-test-gpu
@Pikkemans
En/of is iemand anders dit gelukt ?
EDIT :
Ik vraag dit omdat in eerste instantie het niet mogelijk bleek om dual rank modules te draaien op een AM4 mobo
Uit jouw bevindingen blijkt echter dat het wel degelijk mogelijk is
PS Zou het misschien ook goed gaan kunnen werken op de pricewatch: Asus ROG Crosshair VI Hero ?
Iemand ervaringen daarmee samen met dit geheugen ?
Heb je die Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 nog stabiel weten te krijgen op hogere snelheid ?Pikkemans schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:35:
....
Memory draait nu stabiel op 2666Mhz. Daarboven krijg ik het nog niet stabiel maar heb er nog niet veel tijd aan kunnen besteden. Voor de rest super tevreden met de CPU. Het wachten is nu nog op de RX Vega en dan is de build helemaal af.
EDIT :
Ik vraag dit omdat in eerste instantie het niet mogelijk bleek om dual rank modules te draaien op een AM4 mobo
PS Zou het misschien ook goed gaan kunnen werken op de pricewatch: Asus ROG Crosshair VI Hero ?
[ Voor 7% gewijzigd door DarkSystems op 24-04-2017 00:26 ]
Mijn geheugen wil nog niet boven de 2666Mhz draaien. Ook niet met de laatste bios van MSI (1.30). CPU loopt trouwens op 3,7Ghz.DarkSystems schreef op maandag 24 april 2017 @ 00:15:
@Pikkemans
[...]
Heb je die Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 nog stabiel weten te krijgen op hogere snelheid ?
EDIT :
Ik heb zelf de 16GB variant (CMK16GX4M2B3200C16) en deze heb ik wel werkend op 3200 met mijn MSI B350 Gaming Pro. Dit is met de laatste bios van dat bord (7A39v24).DarkSystems schreef op maandag 24 april 2017 @ 00:15:
@Pikkemans
[...]
Heb je die Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 nog stabiel weten te krijgen op hogere snelheid ?
EDIT :

Hier sinds afgelopen weekend eindelijk mijn geheugen op 3200 kunnen krijgen. Zat hem er uiteindelijk in dat de memory controller wat extra juice nodig was (Soc Voltage iets opgehoogd. Bij +0.012 werd 2933 mogelijk, bij +0.102 werd 3200 mogelijk.) Tijdens cpu/mem stresses geen enkel probleem.
Paar uurtjes later tijdens het gamen helaas een Red Screen of Death gekregen. Geheugen draait nu toch maar weer op 2933, ga komend weekend proberen het iets stabieler te krijgen. En dit keer dan ook maar GPU stresses doen.
[ Voor 7% gewijzigd door Temujin op 24-04-2017 09:39 ]
Vandaag de eerste vorm van zweet gehad bij het overclocken van het geheugen...
De Asus B350-Plus heeft in de bios 3 kleuren
Wit : stock/Auto
Geel : Iets meer dan stock (Maar LPX geheugen werkt al standaard op geel...)
Paars : Over de veilige waarden van Asus heen
Tot nu toe werkte alles prima op Auto en een paar waarden op geel.
VDDRCR SOC : Auto
DRAM : 1.35 / 2666MHz
VTTDDR Auto
Timing 13-15-15-30
CPU 39.5x
Langzaam de waarden verhoogt tot de grens van Asus als veilig/geel heeft staan zonder problemen.
Helaas geen boot op 2933MHz
Dus waarden langzaam verhoogt tot in het paars
VDDRCR SOC : 1.10 (max)
DRAM : 1.4
VTTDDR 0.700
Timing 16-18-18-36
CPU 39.5x
Eerste boot met paarse waarden ging direct fout en ook de Asus safe boot functioneerde niet meer.
Twee keer de battery flip moeten uitvoeren voordat de er weer respons uitkwam...
De Asus B350-Plus heeft in de bios 3 kleuren
Wit : stock/Auto
Geel : Iets meer dan stock (Maar LPX geheugen werkt al standaard op geel...)
Paars : Over de veilige waarden van Asus heen
Tot nu toe werkte alles prima op Auto en een paar waarden op geel.
VDDRCR SOC : Auto
DRAM : 1.35 / 2666MHz
VTTDDR Auto
Timing 13-15-15-30
CPU 39.5x
Langzaam de waarden verhoogt tot de grens van Asus als veilig/geel heeft staan zonder problemen.
Helaas geen boot op 2933MHz
Dus waarden langzaam verhoogt tot in het paars
VDDRCR SOC : 1.10 (max)
DRAM : 1.4
VTTDDR 0.700
Timing 16-18-18-36
CPU 39.5x
Eerste boot met paarse waarden ging direct fout en ook de Asus safe boot functioneerde niet meer.
Twee keer de battery flip moeten uitvoeren voordat de er weer respons uitkwam...
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Na een aantal weken heerlijk genoten te hebben van mijn Ryzen 1700 met 3200MHz (14 14 14 34) geheugen en een GA-AX370 Gaming 5 zonder problemen was het afgelopen weekend toch raak. Mijn machine weigerde te booten, en bootte standaard in het BIOS. In het bios was een gekke melding te zien: ROM Image is not loaded ROM Image update denied. Load optimized defaults in het BIOS lost het niet op, machine bleef booten naar het bios.
De enige manier om de machine te laten doorstarten was om exit without changes te kiezen ... Dan bootte hij in ieder geval naar Windows.
Uiteindelijk heb ik het opgelost door de bios versie die er al opstond (F5) opnieuw te flashen via @BIOS in Windows. Daarna alle instellingen in het BIOS weer gezet, memory XMP1 weer aan en verhip - De melding in het BIOS weg en de machine boot weer prima.
Edit: Gigabyte heeft al bevestigd dat ze dit issue kunnen reproduceren en werken aan een fix. Het is niet gelimiteerd tot alleen de Gaming 5 of de 370 chipset.
http://forum.gigabyte.us/...ming-update-denied?page=2
Bottom line; Als je dit issue hebt, via exit without saving booten naar Windows en @BIOS installeren. Vervolgens je BIOS opnieuw flashen, rebooten, bios instellen en voila.
De enige manier om de machine te laten doorstarten was om exit without changes te kiezen ... Dan bootte hij in ieder geval naar Windows.
Uiteindelijk heb ik het opgelost door de bios versie die er al opstond (F5) opnieuw te flashen via @BIOS in Windows. Daarna alle instellingen in het BIOS weer gezet, memory XMP1 weer aan en verhip - De melding in het BIOS weg en de machine boot weer prima.
Edit: Gigabyte heeft al bevestigd dat ze dit issue kunnen reproduceren en werken aan een fix. Het is niet gelimiteerd tot alleen de Gaming 5 of de 370 chipset.
http://forum.gigabyte.us/...ming-update-denied?page=2
Bottom line; Als je dit issue hebt, via exit without saving booten naar Windows en @BIOS installeren. Vervolgens je BIOS opnieuw flashen, rebooten, bios instellen en voila.
[ Voor 16% gewijzigd door Yahiko750 op 24-04-2017 13:26 ]
Iemand ervaring met een Gigabyte GA-AB350-GAMING 3 bord met Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200 RAM?
Draait stock op 2133Mhz. het XMP profiel in de bios (versie f6) zet het geheugen meteen op 3200, en de timings kan ik om 1 of andere reden niet aanpassen, alsmede het voltage.
Uiteraard werken deze instellingen niet, en nadat de pc zichzelf enkele keren vlot opnieuw opstart draait ie weer op het normale profie, 2133mhz..
Iemand tips? Geheugen(en bord ook) zitten nog binnen de RMA tijd, dus ik kan wat ruilen.
Draait stock op 2133Mhz. het XMP profiel in de bios (versie f6) zet het geheugen meteen op 3200, en de timings kan ik om 1 of andere reden niet aanpassen, alsmede het voltage.
Uiteraard werken deze instellingen niet, en nadat de pc zichzelf enkele keren vlot opnieuw opstart draait ie weer op het normale profie, 2133mhz..
Iemand tips? Geheugen(en bord ook) zitten nog binnen de RMA tijd, dus ik kan wat ruilen.
I have ADOHLAS syndrom : Attention Deficit Oh Hey Look A Squirrel! Tappie#1541
Hier ook een 1700, met hetzelfde geheugen en hetzelfde moederbord. Op bios F5 heb ik +/- 3.9ghz / 3200 draaien. Zie/lees mijn post hierboven.Tappone schreef op maandag 24 april 2017 @ 13:42:
Iemand ervaring met een Gigabyte GA-AB350-GAMING 3 bord met Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200 RAM?
Ik draai zelf een 1600, maar ik ga je post even nalopenTemujin schreef op maandag 24 april 2017 @ 13:50:
[...]
Hier ook een 1700, met hetzelfde geheugen en hetzelfde moederbord. Op bios F5 heb ik +/- 3.9ghz / 3200 draaien. Zie/lees mijn post hierboven.
Ik draai overigens op custom (of weet ff niet meer hoe dat kopje heet). Dus geen standaard XMP profiel.Tappone schreef op maandag 24 april 2017 @ 13:52:
[...]
Ik draai zelf een 1600, maar ik ga je post even nalopen
Apart, ik kan geen ander profiel kiezen behalve de XMP...misschien toch even terug naar de F5 bios.Temujin schreef op maandag 24 april 2017 @ 13:53:
[...]
Ik draai overigens op custom (of weet ff niet meer hoe dat kopje heet). Dus geen standaard XMP profiel.
Ja, hier mopperde ik ongeveer een maand geleden ook al over. Bekend probleem, niks mis met je hardware.Tappone schreef op maandag 24 april 2017 @ 13:42:
Ik zal vanavond even in mijn bios kijken hoe ik het precies had gedaan. Als ik het zie weet ik precies wat ik moet doen, maar vrij lastig om het zo voor de geest te halen wanneer mijn pc niet in de buurt is.Tappone schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:12:
[...]
Apart, ik kan geen ander profiel kiezen behalve de XMP...misschien toch even terug naar de F5 bios.
Thanks. Al weet ik niet of het nu nog nut heeft, want hij wilt nu niet eens meer naar de BIOS, en het CPU debug lampje blijft branden, RAM lampje knippert af en toe...CMOS clearen heeft geen nut gehad. batterij is er nu uit, straks even proberen met alleen mobo/ram/cpu weer te booten, anders gaat de boel terug. Niks dan problemen gehad met dit ding tot dus verTemujin schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:46:
[...]
Ik zal vanavond even in mijn bios kijken hoe ik het precies had gedaan. Als ik het zie weet ik precies wat ik moet doen, maar vrij lastig om het zo voor de geest te halen wanneer mijn pc niet in de buurt is.
Verwijderd
is CTRL-F1 in het bios niet de oplossing? Bij een heel oud plankje was dit normaal om de memory timings van een gigabyte bord te openen.DaniëlWW2 schreef op maandag 24 april 2017 @ 14:27:
[...]
Ja, hier mopperde ik ongeveer een maand geleden ook al over. Bekend probleem, niks mis met je hardware.
Welke waterkoelers zijn momenteel geschikt voor AM4? Of moet ik echt bij de fabrikant aankloppen voor een bracket wat past op AM4?
Bij de timings kan ik wel gewoon. Ik moet SHIFT en + gebruiken om te verhogen vanaf auto omdat ik een kleiner toetsenbord heb zonder de + knop. Beetje irritant maar het werkt wel. Verlagen is gewoon met de - knop. Ja, de Gaming 3 is met + en - en alleen dat.Verwijderd schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:42:
[...]
is CTRL-F1 in het bios niet de oplossing? Bij een heel oud plankje was dit normaal om de memory timings van een gigabyte bord te openen.
Verwijderd
Dat schreef ik helemaal niet.DaniëlWW2 schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:45:
[...]
Bij de timings kan ik wel gewoon. Ik moet SHIFT en + gebruiken om te verhogen vanaf auto omdat ik een kleiner toetsenbord heb zonder de + knop. Beetje irritant maar het werkt wel. Verlagen is gewoon met de - knop. Ja, de Gaming 3 is met + en - en alleen dat.
Teminste dit is wat de support van gigabyte me ooit toestuurde.
En nu is dit het antwoord.Verwijderd schreef op maandag 24 april 2017 @ 15:46:
[...]
Dat schreef ik helemaal niet.Het was als antwoord op iemand die een vraag stelde op hoe je in de memory timings op een gigabyte bord komen kon. Zo uit m'n hoofd (AM3) was dat middels CTRL-F1.
Teminste dit is wat de support van gigabyte me ooit toestuurde.
Tnx Jammer dat het nog niet wil lopen op hogere waarden.Pikkemans schreef op maandag 24 april 2017 @ 00:32:
[...]
Mijn geheugen wil nog niet boven de 2666Mhz draaien. Ook niet met de laatste bios van MSI (1.30). CPU loopt trouwens op 3,7Ghz.
Wellicht wordt dit met de volgende bios update mogelijk.
Keep me posted please.
Bedankt voor je reactie.Louw Post schreef op maandag 24 april 2017 @ 08:45:
[...]
Ik heb zelf de 16GB variant (CMK16GX4M2B3200C16) en deze heb ik wel werkend op 3200 met mijn MSI B350 Gaming Pro. Dit is met de laatste bios van dat bord (7A39v24).
Mooi dat dit in ieder geval bij velen nu redelijk, tot goed, werkt.
Was echter zelf op het idee te gekomen om m'n eerste grote upgrade uit te voeren met dit Corsair-Vengeance-LPX-32G setje welke uitgevoerd is als "dual" in plaats van "single".
Net als Pikkemans dus maar dan op een Asus-ROG-Crosshair-VI-Hero moederbord.
Vraag me dan ook af in hoeverre ik dit werkzaam zou kunnen krijgen en hoe reeël de kans is dat het geheugen op zeer kort termijn (±2 weken) op 3200 zou kunnen draaien zoals het bedoelt is.
Mits het goed zou werken dan zou ik het wellicht uit willen breiden met nog zo'n setje zodat ik over 64G zou kunnen beschikken.
Toch vreemd hoe een Scythe Mugen op een idle Phenom II X4 (even zonder fan nu) bloedheet wordt en ik bij een Be Quiet! Pure Rock op een Ryzen onder load nog steeds nauwelijks warmte voel...
Nou, Ik vrees dat mijn systeempje dood is...
Bij opstart komt er geen POST/BIOS, cpu debug lampje brand, RAM lampje knippert om de 2 seconden.
Alles eraf gehaald, en alleen met cpu/mobo/ram gestart. CMOS gecleared, en ook de batterij er een half uurjte uit gehad. Met 1 reepje RAM in alle 4 de slots geprobeerd, ook met het tweede reepje getest.
Doet he-le-maal niks meer. Ik heb helaas geen tweede mobo om bijv het RAM te testen..iemand suggesties? of de boel maar op RMA sturen?
Edit: Als dit hier niet thuis hoort hoor ik het graag ,dan maak ik even een apart draadje of post het in een ander topic.
Bij opstart komt er geen POST/BIOS, cpu debug lampje brand, RAM lampje knippert om de 2 seconden.
Alles eraf gehaald, en alleen met cpu/mobo/ram gestart. CMOS gecleared, en ook de batterij er een half uurjte uit gehad. Met 1 reepje RAM in alle 4 de slots geprobeerd, ook met het tweede reepje getest.
Doet he-le-maal niks meer. Ik heb helaas geen tweede mobo om bijv het RAM te testen..iemand suggesties? of de boel maar op RMA sturen?
Edit: Als dit hier niet thuis hoort hoor ik het graag ,dan maak ik even een apart draadje of post het in een ander topic.
[ Voor 11% gewijzigd door Tappone op 24-04-2017 20:31 ]
Heb je de stroom kabel er ook uit getrokken?Tappone schreef op maandag 24 april 2017 @ 20:19:
Wel handig om specs te geven.Tappone schreef op maandag 24 april 2017 @ 20:19:
Gigabyte GA-AB350-GAMING 3 blijkbaar.
Nee geen idee. Goed kijken of je CMOS daadwerkelijk gereset is. Daarvoor moet ik de stroom er op laten, batterij er uit en dan de pinnen een paar seconden kortsluiten.
[ Voor 12% gewijzigd door Saturnus op 24-04-2017 21:08 ]
Ik ben op dit moment ook geïnteresseerd om een nieuw systeempje te bouwen met deze proc.
Echter heb ik in dit topic voorbij zien komen dat je max 16GB kunt gebruiken.
Echter nu vraag ik mij af komt dit door de processor of het moederbord waardoor je aan dit limiet zit ?
Echter nu vraag ik mij af komt dit door de processor of het moederbord waardoor je aan dit limiet zit ?
2250 WP Zuid PVoutput
Max 16GB per slot. Totaal is het dan 64GB.MdO82 schreef op maandag 24 april 2017 @ 21:13:
Ik ben op dit moment ook geïnteresseerd om een nieuw systeempje te bouwen met deze proc.
Ah merci dan kan ik deze in ieder geval toevoegen aan mijn wensenlijstikbenrichard197 schreef op maandag 24 april 2017 @ 21:17:
[...]
Max 16GB per slot. Totaal is het dan 64GB.
2250 WP Zuid PVoutput
Ik zie soms hele mooie overclocks voorbij komen op een laag voltage. Maar ik vraag me bij sommige echt af of het wel stabiel is. Nou is stabiel vrij relatief, wat zien degene die hun Ryzen overclocken als stabiel? Mijn processor moet 8 uur OCCT met AVX kunnen doorstaan. Maar ik zie ook veel mensen die een uur IBT als stabiel zien.
Ik zit met mijn Ryzen 1700 nu op 3,7Ghz @ 1,3v 8 uur OCCT met avx. Probeer ik echter 3,8Ghz op 1,35v dan crasht hij na 1,5 uur.
Temps komen op 1,3v niet boven de 61 graden uit. Vanaf 1,35v schieten de temperaturen al snel richting de 70 graden.
Wanneer vinden jullie je Ryzen overclock stabiel?
Ik zit met mijn Ryzen 1700 nu op 3,7Ghz @ 1,3v 8 uur OCCT met avx. Probeer ik echter 3,8Ghz op 1,35v dan crasht hij na 1,5 uur.
Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x
Wanneer je geen crashes meer krijgt.hubhib schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:06:
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Dat moment dat je erachter komt dat de koeler die je eigenlijk op het oog oor je Ryzen build had gewoon het AM4 socket ondersteunt en je helemaal niet hoeft te wachten op een bracket.

Niet dat de stock koeler verkeerd is, verre van aangezien ik hem niet hoor, maar dit is ook niet handig.

Niet dat de stock koeler verkeerd is, verre van aangezien ik hem niet hoor, maar dit is ook niet handig.
[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-04-2017 22:25 ]
Ik krijg op 4Ghz @ 1,3v na 1 minuut geen crash, is hij dan stabiel?
Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x
Krijg je nog crashes met dagelijks gebruik?hubhib schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:25:
[...]
Ik krijg op 4Ghz @ 1,3v na 1 minuut geen crash, is hij dan stabiel?
Dat is mijn eis. Onder geen beding crashes
Als CPU stress test niet stabiel is, is die dat ook niet in dagelijks gebruik. De vraag is alleen hoe onstabiel die is. Crashed die elke minuut, uur, dag, week of hooguit één keer in de maand of minder.
AMD Nieuwsdiscussie
Nee, op 3,8Ghz @ 1,35v krijg ik bij dagelijks gebruik geen crashes. Maar toch vertrouw ik het niet als hij na 1,5 uur crasht in OCCT.418O2 schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:28:
[...]
Krijg je nog crashes met dagelijks gebruik?
Dat is mijn eis. Onder geen beding crashes
Zet je CPU terug naar 3,7 en draai opnieuw. Gezien de schaling van Ryzen die voorbij de 3,7ghz zeer matig wordt is er een grote kans dat je CPU dan wel stabiel draait.hubhib schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:30:
[...]
Nee, op 3,8Ghz @ 1,35v krijg ik bij dagelijks gebruik geen crashes. Maar toch vertrouw ik het niet als hij na 1,5 uur crasht in OCCT.
ikbenrichard197 schreef op maandag 24 april 2017 @ 21:03:
[...]
Heb je de stroom kabel er ook uit getrokken?
Excuses, had inderdaad de specs in de post erbij moeten zetten. voor de volledigheid:Saturnus schreef op maandag 24 april 2017 @ 21:07:
[...]
Wel handig om specs te geven.
Gigabyte GA-AB350-GAMING 3 blijkbaar.
Nee geen idee. Goed kijken of je CMOS daadwerkelijk gereset is. Daarvoor moet ik de stroom er op laten, batterij er uit en dan de pinnen een paar seconden kortsluiten.
Gigabyte GA-AB350-GAMING 3
Ryzen 5 1600
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C
Met en zonder stroom erop geprobeerd, met en zonder batterij erin geprobeerd, alle varianten eigenlijk.
Vannacht laat ik hem zonder batterij en stroom staan, en morgen dan nog maar een laatste poging voor ik contact opneem met de winkel..
Had je nog terug geflashed naar de oude bios? Dan is de kans op bricked behoorlijk groot.Tappone schreef op maandag 24 april 2017 @ 23:01:
[...]
[...]
Excuses, had inderdaad de specs in de post erbij moeten zetten. voor de volledigheid:
Ryzen 5 1600
Met en zonder stroom erop geprobeerd, met en zonder batterij erin geprobeerd, alle varianten eigenlijk.
Vannacht laat ik hem zonder batterij en stroom staan, en morgen dan nog maar een laatste poging voor ik contact opneem met de winkel..
Nee, de F6 stond er nog op, het brick verhaal kwam ik inderdaad tegen na wat onderzoek.Saturnus schreef op maandag 24 april 2017 @ 23:12:
[...]
Had je nog terug geflashed naar de oude bios? Dan is de kans op bricked behoorlijk groot.
Okay. Ik zocht naar een (mogelijke) oorzaak van je probleem. Verder weet ik niet of F6 -> F5 flashen mogelijk is, en of dat voor problemen kan zorgen. Vreemd dan, zomaar dood.Tappone schreef op maandag 24 april 2017 @ 23:14:
[...]
Nee, de F6 stond er nog op, het brick verhaal kwam ik inderdaad tegen na wat onderzoek.
Bedankt voor het meedenkenSaturnus schreef op maandag 24 april 2017 @ 23:16:
[...]
Okay. Ik zocht naar een (mogelijke) oorzaak van je probleem. Verder weet ik niet of F6 -> F5 flashen mogelijk is, en of dat voor problemen kan zorgen. Vreemd dan, zomaar dood.
Daar had ik hem al op getest. Dan is hij 8 uur OCCT stabiel. Ik was benieuwd wanneer anderen hun overclock stabiel vonden. Je hebt idd gelijk dat Ryzen rond de 3,8Ghz tegen een muur aan loopt en flink meer voltage lust.DaniëlWW2 schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:52:
[...]
Zet je CPU terug naar 3,7 en draai opnieuw. Gezien de schaling van Ryzen die voorbij de 3,7ghz zeer matig wordt is er een grote kans dat je CPU dan wel stabiel draait.
Ik denk dat je gewoon een vrij typische CPU hebt. Misschien kan je nog wat van die 1,35v afhalen bij 3,7ghz.hubhib schreef op maandag 24 april 2017 @ 23:35:
[...]
Daar had ik hem al op getest. Dan is hij 8 uur OCCT stabiel. Ik was benieuwd wanneer anderen hun overclock stabiel vonden. Je hebt idd gelijk dat Ryzen rond de 3,8Ghz tegen een muur aan loopt en flink meer voltage lust.
Op 3,7Ghz zit ik op 1,3v stabiel. Maar bij 3,8Ghz is zelfs 1,35v niet stabiel. Vandaar dat ik het met je eens ben dat Ryzen rond de 3,8Ghz tegen een muur aan loopt en flink meer voltage nodig heeft. Althans mij chip dan.DaniëlWW2 schreef op maandag 24 april 2017 @ 23:59:
[...]
Ik denk dat je gewoon een vrij typische CPU hebt. Misschien kan je nog wat van die 1,35v afhalen bij 3,7ghz.
Vandaar dat ik me daarom ook afvroeg wat anderen hier als stabiel beschouwen. Aangezien hij er op 3,8Ghz na 1,5 uur uit klapt, maar verder tijdens normaal gebruik en games geen fouten geeft. Op andere fora kom ik verschillende eisen tegen. De één vindt het al stabiel als het bij wijze van de CPU-Z bench door komt, de ander vindt het pas stabiel na 24 uur Prime95. Ik ga hem voorlopig op 3,7Ghz houden, voor mij snel zat.
Ik heb er zelf ook een beetje over zitten dubben. 24 uur prime 95 is overkill maar een korte CPU-Z bench is gewoon geen test. Uiteindelijk had ik dik 2 uur prime 95 gedraaid en ben ik toen gaan gamen met mijn 1700 @3,5ghz met 1,248v. De Witcher 3 is niet helemaal stabiel als game, ik had al een paar c2d's gehad, maar nu werden het er opvallend meer, op momenten dat de CPU load opliep zoals de overgang van gameplay naar dialoogmomenten. Dus voltage uiteindelijk naar 1,26v gezet en sindsdien is alles perfect.hubhib schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 00:12:
[...]
Op 3,7Ghz zit ik op 1,3v stabiel. Maar bij 3,8Ghz is zelfs 1,35v niet stabiel. Vandaar dat ik het met je eens ben dat Ryzen rond de 3,8Ghz tegen een muur aan loopt en flink meer voltage nodig heeft. Althans mij chip dan.
Vandaar dat ik me daarom ook afvroeg wat anderen hier als stabiel beschouwen. Aangezien hij er op 3,8Ghz na 1,5 uur uit klapt, maar verder tijdens normaal gebruik en games geen fouten geeft. Op andere fora kom ik verschillende eisen tegen. De één vindt het al stabiel als het bij wijze van de CPU-Z bench door komt, de ander vindt het pas stabiel na 24 uur Prime95. Ik ga hem voorlopig op 3,7Ghz houden, voor mij snel zat.
Uiteindelijk denk ik dat een combinatie van een paar uur stresstesten en IRL situaties het beste is.
Verwijderd
Wat is er mis met gewoon direct gamen (of wat voor belastend werk je ook wil doen met de CPU) en zien of dat het stabiel is in plaats van 2 uur lang prime te draaien? Je merkt het toch vanzelf wel?DaniëlWW2 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 00:18:
[...]
Ik heb er zelf ook een beetje over zitten dubben. 24 uur prime 95 is overkill maar een korte CPU-Z bench is gewoon geen test. Uiteindelijk had ik dik 2 uur prime 95 gedraaid en ben ik toen gaan gamen met mijn 1700 @3,5ghz met 1,248v. De Witcher 3 is niet helemaal stabiel als game, ik had al een paar c2d's gehad, maar nu werden het er opvallend meer, op momenten dat de CPU load opliep zoals de overgang van gameplay naar dialoogmomenten. Dus voltage uiteindelijk naar 1,26v gezet en sindsdien is alles perfect.
Uiteindelijk denk ik dat een combinatie van een paar uur stresstesten en IRL situaties het beste is.
Ik vraag me af wat het stresstesten toevoegt, tenzij je een extreme overclocker bent en je de data die daaruit rolt wil gebruiken misschien?
Laat trouwens nog eens wat cijfers zien (FPS bij verschillende spellen en instellingen).
Als het verschil niet al te groot is dan kan het best aantrekkelijk zijn om met een lagere klokfrequentie te beginnen en in een later stadium of voor sommige spellen de klokfrequentie te verhogen. Hierover gesproken, ik hoop dat AMD eens profielen gaat invoeren zodat je per spel de overklok kan regelen. Hun RGT-afdeling heeft die kennis in huis, iedereen die een AMD-kaart gebruikt en AMD Settings heeft gebruikt weet dit.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2017 05:45 ]
Ben ik niet echt met je eens. MSi maakt prima kaarten. En die coolers doen het ook super goed. Gigabyte heeft de plank wel mis geslagen met die RX480.Verwijderd schreef op zondag 23 april 2017 @ 19:04:
[...]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Verwijderd
Ik had het niet over de koelers, ik had het over de koeling, dus passief + actief.Astennu schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 07:38:
[...]
Ben ik niet echt met je eens. MSi maakt prima kaarten. En die coolers doen het ook super goed. Gigabyte heeft de plank wel mis geslagen met die RX480.
Extreem veel lawaai, hele hoge idle temperaturen en gerelateerd aan het lawaai hoge temperaturen.
Op papier gaan Asus en Sapphire redelijk gelijk op maar MSI verliest het ruimschoots. Deze plaatjes laten weinig aan de verbeelding over.

Wat betreft de RX 580 van Gigabyte is hier eerder wat opgemerkt door Daniël, voor de RX 480 van G en MSI geldt hetzelfde verhaal: bezuinigd op componenten maar niet doorgerekend in de prijs, heatpipes die geen contact maken met de GPU en de GDDR5...
Ik leen even iemand anders zijn woorden waar ik het mee eens ben.
It relates to AIBs knowing they will sell a ton more GTX cards than AMD ones. For guys like Gigabyte, ASUS, MSI, they sell mostly GTX cards so they don't bother invest in unique designs for AMD, they re-use the GTX coolers. Often it works horribly due to the differences in die-size not overlapping heatpipes.
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2017 08:19 ]
Mijn MSI 1070 heeft een prima koeler.Astennu schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 07:38:
[...]
Ben ik niet echt met je eens. MSi maakt prima kaarten. En die coolers doen het ook super goed. Gigabyte heeft de plank wel mis geslagen met die RX480.
Neem Palit, volgensmij hadden die zeer goed koelers bij de 1070/1080 maar las gisteren test van Techpowerup en daar komt hun nieuwe Titan X 1080 Ti koeler er minder goed uit dan de concurrentie.
Men zou het gewoon van geval tot geval moeten bekijken. En niet zo gauw een merk afbranden.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
De resultaten van de 580 had ik nog niet gezien.
De RX480 gaming waren een van de beste kaarten die er waren qua cooling.
Als ze de koeler idd anders gemaakt hebben en die nu dus niet meer goed werkt voor AMD GPU's kan dat de resultaten verklaren.
Als ze de koeler idd anders gemaakt hebben en die nu dus niet meer goed werkt voor AMD GPU's kan dat de resultaten verklaren.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Verwijderd
Het ging hier over MSI en Gigabyte voor AMD. Dat was rotslecht voor de RX 480 en de RX 580. Wat MSI voor Nvidia-kaarten doet is irrelevant als het over AMD-kaarten gaat.Help!!!! schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 08:19:
[...]
Mijn MSI 1070 heeft een prima koeler.
Neem Palit, volgensmij hadden die zeer goed koelers bij de 1070/1080 maar las gisteren test van Techpowerup en daar komt hun nieuwe Titan X koeler er minder goed uit dan de concurrentie.
Men zou het gewoon van geval tot geval moeten bekijken. En niet zo gauw een merk afbranden.
Verwijderd
Ik denk dat het eerder is dat Sapphire en Asus een sprong hebben gemaakt door deze keer wel een fatsoenlijke heatsink te gebruiken en die goed te koppelen aan de kaart etc.Astennu schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 08:20:
De resultaten van de 580 had ik nog niet gezien.
Zoek eens op Youtube met: scott wasson gamernexus sapphire teardown
Je ziet direct waarom de Sapphire Nitro wel goed scoort en dat zegt het een en ander over wat waarschijnlijk bij de MSI versie ontbreekt. Waarschijnlijk weer het omhulsel wat voor een Nvidia-kaart (1060) is gemaakt op de RX 480 en RX 580 gezet om minder kosten te maken.
Al iemand 32 GB (2x16 GB, dual rank) op een zo hoog mogelijk snelheid kunnen krijgen ? Blijkbaar werkt iedereen met 16 GB RAM. Ik wil overstappen, maar ik moet eerst van iemand met ervaring horen of het mogelijk is om een 32 GB systeem met een zo hoog mogelijke snelheid (liefst 3200 MT/s of hoger).
Ik heb deze vraag al een paar keer gesteld op dit topic, maar blijkbaar nog niemand met een antwoord (of misschien ondergesneeuwd door het aantal reacties).
Ik heb deze vraag al een paar keer gesteld op dit topic, maar blijkbaar nog niemand met een antwoord (of misschien ondergesneeuwd door het aantal reacties).
Als je je een beetje had ingelezen had je inmiddels kunnen weten dat 3200MT/s of hoger al een probleem is, zelfs met Single Rank. Dit plaatje moet je ook niet onbekend voorkomen:

[ Voor 23% gewijzigd door winwiz op 25-04-2017 08:35 ]
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Het volgende nog gevonden voor je:Tappone schreef op maandag 24 april 2017 @ 23:01:
[...]
Excuses, had inderdaad de specs in de post erbij moeten zetten. voor de volledigheid:
Ryzen 5 1600
[GUIDE] Forcing backup BIOS on Gigabyte motherboards.
Ran into some problems today so I've decided to make a guide on how to kick-start the backup BIOS.
Method #1:
1. Shut your PC down (if you're reading this guide, than your PC isn't working anyways)
2. Hold the power button until the PC starts and shuts down again
3. Press the power button again, your backup BIOS should kick in now and should re-flash the main BIOS if there's anything wrong with it.
Method #2:
1. Shut your PC down
2. Hold the power AND the reset button for about 10 sec, than release.
3. Backup BIOS should kick in anytime soon now.
Method #3:
Had to use this one in order to get my 990FXA-D3 working again. Backup BIOS kicked in using method #2, but I was back to the good ol' no signal state once the procedure finished..
1. Short out pins 1 and 6 on the main BIOS chip (pin #1 should be marked with a red dot or whatever)
2. Tell a friend (or a relative) of yours to press the power on button
3. Remove the ghetto-like jumper you're holding between pins 1 and 6 as soon as you hear a beep.
4. Backup BIOS should kick in again and everything will (hopefully) be fine.
Uhm yeah, that's about it, I guess.
P.S Please bare in mind that the 3rd method should only be used if you have the following options:
Option #1 Follow my dumb advices.
Option #2 RMA the board.
Na m'n topic op het Desktop aankoopadvies forum, zijn alle onderdelen binnen en zit alles in elkaar geschroefd:
Ryzen 5 1600
pricewatch: Gigabyte GA-AB350M-Gaming 3
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
Windows installeren deed 'ie niet, en daarvoor bleek de oplossing 1 RAM reepje eruithalen. Hoewel ik smetteloos door de installatie ben heengekomen, is eenmaal in W10, het systeemallesbehalve stabiel en freezed het, elke keer na dezelfde verstreken tijd van ~2 minuten.
Wat heb ik geprobeerd:
- Bij 2 reepjes RAM kom ik zelden voorbij post, met 1 reepje kom ik wel windows in
- Met XMP aan en uit, op verschillende snelheden en de voltages die 'ie er automatisch bijkiest, maar het maakt allemaal niks uit
- Bovenstaande met stock BIOS (F2) en met nieuwste official bios volgens de website (F4), geen verschil in resultaat.
Het verschilt een beetje of ik een freeze krijg die niet ophoudt, of dat ik een BSOD krijg met "clock_watchdog_timeout" krijg. Google geeft niet echt een coherent verhaal wat dit nou precies betekent. Ik heb overigens niet aan CPU clocks/voltages gezeten in de BIOS, alleen RAM.
Suggesties? andere ram kopen die wel op de QVL staat? of is er iets meer aan de hand?
Ryzen 5 1600
Windows installeren deed 'ie niet, en daarvoor bleek de oplossing 1 RAM reepje eruithalen. Hoewel ik smetteloos door de installatie ben heengekomen, is eenmaal in W10, het systeemallesbehalve stabiel en freezed het, elke keer na dezelfde verstreken tijd van ~2 minuten.
Wat heb ik geprobeerd:
- Bij 2 reepjes RAM kom ik zelden voorbij post, met 1 reepje kom ik wel windows in
- Met XMP aan en uit, op verschillende snelheden en de voltages die 'ie er automatisch bijkiest, maar het maakt allemaal niks uit
- Bovenstaande met stock BIOS (F2) en met nieuwste official bios volgens de website (F4), geen verschil in resultaat.
Het verschilt een beetje of ik een freeze krijg die niet ophoudt, of dat ik een BSOD krijg met "clock_watchdog_timeout" krijg. Google geeft niet echt een coherent verhaal wat dit nou precies betekent. Ik heb overigens niet aan CPU clocks/voltages gezeten in de BIOS, alleen RAM.
Suggesties? andere ram kopen die wel op de QVL staat? of is er iets meer aan de hand?
There is no pleasure in having nothing to do; the real fun is in having lots to do, and not doing it.
Gewoon uitzoeken waarom het instabiel is gewoon zoals je dat zou doen bij elke andere PC.
AMD Nieuwsdiscussie
Tja, bedankt voor de snelle reactie, en ik twijfel echt niet aan jouw kennis en kunde, maar dit is gewoon een verkapte "google het gewoon" reactie, waar ik niet zo veel aan heb. Dat heb ik ook al wel gedaan, maar na 10-15 linkjes klikken is er nog steeds niet echt een systematische manier om "het uit te zoeken zoals je altijd zou doen".
Waar doel je op? Elk component stapsgewijs vervangen en kijken wanneer het niet meer gebeurt? Nog meer googlen? Maar wat aanbeunen? Ik hoef echt geen uitgekauwd stappenplan met 100 screenshots met uitleg, maar een duwtje in de goede richting zou ik al erg waarderen..
Waar doel je op? Elk component stapsgewijs vervangen en kijken wanneer het niet meer gebeurt? Nog meer googlen? Maar wat aanbeunen? Ik hoef echt geen uitgekauwd stappenplan met 100 screenshots met uitleg, maar een duwtje in de goede richting zou ik al erg waarderen..
[ Voor 12% gewijzigd door MaartehhM op 25-04-2017 09:44 ]
There is no pleasure in having nothing to do; the real fun is in having lots to do, and not doing it.
Heb je de BIOS instellingen op DCOP aangezet?
Anders even terug naar standaard 2133 en langzaam aan de instellingen aanpassen.
Indien dat stabiel is kun je DCOP aanzetten op 2400/2666 en checken of dat werkt.
Controleer ook of de juiste timings en voltage ingesteld staan.
Zonder DCOP gaat het geheugen naar 1.2, maar dat heb ik vanaf het begin al op minimaal 1.35v staan
Anders even terug naar standaard 2133 en langzaam aan de instellingen aanpassen.
Indien dat stabiel is kun je DCOP aanzetten op 2400/2666 en checken of dat werkt.
Controleer ook of de juiste timings en voltage ingesteld staan.
Zonder DCOP gaat het geheugen naar 1.2, maar dat heb ik vanaf het begin al op minimaal 1.35v staan
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Eerst gewoon testen op standaard instellingen, dus zonder geheugenfrequentie aan te passen. Is dit instabiel test je één reepje in elk slot, is dit stabiel andere reepje in elk slot en dan beide reepjes in verschillende sloten. Dan komt er vanzelf een conclusie uit, stabiliteit kun je testen met Memtest.
AMD Nieuwsdiscussie
Probeer DCOP uit te zetten en je RAM handmatig in te stellen. Wanneer je je PC voor het eerst gebruikt zou ik de snelheid sowieso op 2133Mhz zetten. Het voltage van je ram zou ik op 1,35v zetten en de timings moet je van de website van Corsair halen. Als je de beschikking hebt over een andere PC zou ik ook even een bootable USB maken met Memtest86, die kun je draaien zonder Windows te hebben geïnstalleerd. Dan weet je zeker dat je geheugen stabiel is, of niet.MaartehhM schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 09:34:
Na m'n topic op het Desktop aankoopadvies forum, zijn alle onderdelen binnen en zit alles in elkaar geschroefd:
Ryzen 5 1600
Wat heb ik geprobeerd:
@MaartehhM Je geheugen werkt, ok (nog) niet goed maar het werkt, dus even je geheugen testen met memtest (dus "OS" met memtest starten van een dvd/cd/usb) standaard op 2133, zonder overclock profiles en kijken of er fouten in de modules zitten.
In het verleden kreeg ik altijd al problemen bij het installeren van Windows als er wat met het geheugen aan de hand is. Dus Windows niet kunnen installeren en (bv. lees) fouten krijgen is bij mij al een "red flag" voor het geheugen!
In het verleden kreeg ik altijd al problemen bij het installeren van Windows als er wat met het geheugen aan de hand is. Dus Windows niet kunnen installeren en (bv. lees) fouten krijgen is bij mij al een "red flag" voor het geheugen!
[ Voor 8% gewijzigd door NINjak op 25-04-2017 10:03 ]
Volgens mij gaat er hier iets niet goed. Ik heb de GB versies niet, maar van MSI de RX 570 en RX 580 Gaming X binnen en die maken onder load echt geen zuchtje geluid, net als de 470/480 in de tijd.Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 08:08:
[...]
Ik had het niet over de koelers, ik had het over de koeling, dus passief + actief.
Extreem veel lawaai, hele hoge idle temperaturen en gerelateerd aan het lawaai hoge temperaturen.
Op papier gaan Asus en Sapphire redelijk gelijk op maar MSI verliest het ruimschoots. Deze plaatjes laten weinig aan de verbeelding over.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat betreft de RX 580 van Gigabyte is hier eerder wat opgemerkt door Daniël, voor de RX 480 van G en MSI geldt hetzelfde verhaal: bezuinigd op componenten maar niet doorgerekend in de prijs, heatpipes die geen contact maken met de GPU en de GDDR5...
Ik leen even iemand anders zijn woorden waar ik het mee eens ben.
It relates to AIBs knowing they will sell a ton more GTX cards than AMD ones. For guys like Gigabyte, ASUS, MSI, they sell mostly GTX cards so they don't bother invest in unique designs for AMD, they re-use the GTX coolers. Often it works horribly due to the differences in die-size not overlapping heatpipes.
Mijn voorbeeld was dan ook alleen bedoeld om aan te geven dat het meestal geen zin heeft om generalisaties te maken over koelers/merken etc. Of het nu AMD, NVidia of andere fabrikant betreft is daarbij niet relevant.Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 08:20:
[...]
Het ging hier over MSI en Gigabyte voor AMD. Dat was rotslecht voor de RX 480 en de RX 580. Wat MSI voor Nvidia-kaarten doet is irrelevant als het over AMD-kaarten gaat.
Lees gewoon reviews en baser je daar op is mijn devies.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
En naar de laatste versie van Windows 10 updaten. Maar dat zal je misschien al hebben.MaartehhM schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 10:19:
@-The_Mask- @hubhib @NINjak Super, ik ga aan de slag!
Je bent een held! Methode 2 werkte uiteindelijk, in eerste instantie niet omdat de stekker van de reset switch niet lekker werkte blijkbaar.. op de gok een stekkertje uit een oud front paneltje gesloopt, aan deze gesoldeerd aan de snoertjes van m'n huidige front panel, en jouw advies opgevolgd....tadaa!
Nu zit ik iig in de BIOS
Weet je zeker dat je het nieuwste BIOS hebt? Mijn Gaming 3 zat uit de doos op F5, F6 erop gezet (staat op Gigabyte site) en met G.Skill RAM geen enkel probleem met de settings op XMP.MaartehhM schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 10:19:
@-The_Mask- @hubhib @NINjak Super, ik ga aan de slag!
Idiocracy: it is real!
Verwijderd
Succes aan iedereen die moeite heeft om het moederbord (weer) goed werkende te krijgen. Als iemand die iets later instapt ben ik blij met jullie pionierswerk waar ik later de vruchten van kan plukken (met minder gedoe). 
Ja, ze kregen laat informatie maar dan nog valt het op dat de verschillen tussen de bedrijven best groot zijn, variërende van 3200 MT/s vanaf dag 1 tot 6 DOA's achter elkaar en moederborden die automagisch gebrickt worden.
Je moet alleen wel goed de RAM-modules en het moederbord uitzoeken.
ASRock haalde zelfs al vanaf de eerste dag die 'snelheid'.
Ik heb geen idee wat er in de toekomst mogelijk gaat zijn voor dual rank maar het zal waarschijnlijk in ieder geval verbeteren t.o.v. hoe het nu is.
3200 MT/s is niet echt een probleem, althans niet voor het platform, het probleem lijkt vooral bij de moederbordfabrikanten (EFI's) te liggen.winwiz schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 08:35:
Als je je een beetje had ingelezen had je inmiddels kunnen weten dat 3200MT/s of hoger al een probleem is, zelfs met Single Rank. Dit plaatje moet je ook niet onbekend voorkomen:
Ja, ze kregen laat informatie maar dan nog valt het op dat de verschillen tussen de bedrijven best groot zijn, variërende van 3200 MT/s vanaf dag 1 tot 6 DOA's achter elkaar en moederborden die automagisch gebrickt worden.
Je moet alleen wel goed de RAM-modules en het moederbord uitzoeken.
ASRock haalde zelfs al vanaf de eerste dag die 'snelheid'.
Ik heb geen idee wat er in de toekomst mogelijk gaat zijn voor dual rank maar het zal waarschijnlijk in ieder geval verbeteren t.o.v. hoe het nu is.
AdoredTV vond het ook meevallen, hij had echter wel eers de spanning met 0,1 V verlaagd. Hoe dan ook, na die toestanden met het hergebruiken van GTX-omhulsels en het bezuinigen op componenten zonder de prijs te verlagen zal ik voorlopig niet voor die merken kiezen. Voor deze ronde zou ik sowieso voor de Sapphire Nitro gaan op basis van zowel de testen als de constructie van de kaart (GamerNexus). Ik zal eens zien of dat ik nog wat andere benchmarks kan vinden voor de RX 580 kaarten, inmiddels zou dat toch wel moeten lukken.Foritain schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 10:00:
[...]
Volgens mij gaat er hier iets niet goed. Ik heb de GB versies niet, maar van MSI de RX 570 en RX 580 Gaming X binnen en die maken onder load echt geen zuchtje geluid, net als de 470/480 in de tijd.
[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2017 13:31 ]
Voor de AB350M is F4 het nieuwste BIOS.Investig8or schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 13:06:
[...]
Weet je zeker dat je het nieuwste BIOS hebt? Mijn Gaming 3 zat uit de doos op F5, F6 erop gezet (staat op Gigabyte site) en met G.Skill RAM geen enkel probleem met de settings op XMP.
M over het hoofd gezien

Idiocracy: it is real!
Vraag me af wat er gebeurt als je de bios van de gigAB350 op gigAB350M doet.....
Niks.ikbenrichard197 schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 13:47:
Vraag me af wat er gebeurt als je de bios van de gigAB350 op gigAB350M doet.....