Bij de belastingaangifte van een familielid blijkt dat die persoon een behoorlijke bedrag moet terugbetalen. Nu heb ik sterk het idee dat dit komt omdat er te weinig loonbelasting is ingehouden. Ik vraag me echter af hoe kan ik dat nu controleren? Anders komt hij ieder jaar in deze situatie terecht.
Hij heeft drie inkomsten bronnen:
Werkgevever A
Loon voor LH: € 23.260,-
Ingehouden loonheffing: € 2.916,-
Verrekende arbeidskorting: € 3.059,-
Werkgevers ZVW: € 1.571,-
Totaal premies werknemersverzekeringen: € 2.934,-
WIA (UWV)
Loon: € 8.076,-
Ingehouden loonheffing: € 2.939,-
Loonheffingskorting: nee
Ingehouden bijdrage Zvw: € 0,-
Werkgevers ZVW: € 545,-
Totaal premies werknemersverzekeringen: € 977,-
WIA-werknemersverzekering
Loon: € 1.001,-
Loonheffing: € 364,-
Ingehouden bijdrage Zvw: € 56,-
Dus totaal bruto loon is € 32.337,-
Totaal ingehouden loonheffing is € 6.219,-
Een ander familielid heeft bijna hetzelfde bruto loon maar dan bij één werkgever en die heeft als loonheffing ca € 7.800,- dus dat zou betekenen dat er ongeveer € 1.600,- te weinig aan loonheffing is ingehouden. Zo te zien wordt de arbeidskorting netjes bij ééntje maar verrekend dus dat is het niet.
Ik zou graag willen weten welke van de 3 inkomstenbronnen dit nu fout heeft gedaan zodat we het kunnen corrigeren. Het gaat om iemand van 58 jaar.
Zo te zien is de ingehouden loonheffing voor de WIA uitkeringen en WIA vezekering ongeveer 36% die gaan dus uit van de eerste belasting schijf terwijl het totaal loon uitkomt in de tweede schijf met 40,4%. Dat verklaart bij elkaar een verschil van € 348,- aan te weinig ingehouden loonheffing.
Verder kan ik me voorstellen dat werkgever A bij het berekenen van de algemene heffingskorting niet uitgaat van de 2 andere inkomsten bronnen en dus teveel heffingskorting rekent. Dat zou zo'n € 437,- verklaren, bij elkaar dus ca € 785,- en nog niet in de buurt van de € 1.600,-. Maar misschien zie ik wat over het hoofd. Is hier geen online tool voor om dit na te rekenen, het is nog vrij lastig met al die regels.
[
Voor 20% gewijzigd door
Skidmarks op 24-04-2017 12:15
]