Vandaag zowel de zwarte S8 als S8+ uitgebreid kunnen testen, bevoelen en filmen.
Devices zijn gewoonweg erg mooi, dat spreekt voor zich. De footprint van de normale S8 is echt heel fijn, lijkt gewoon een minitoestel te zijn in vergelijking met mijn BlackBerry Priv. Is qua formaat ongeveer gelijk aan de LG G6. Toestel ligt lekker in de hand, doordat het toestel aan zowel voor- als achterkant symmetrisch is en een goede bolling heeft. Een stuk minder scherp dan bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S6 Edge, wat niet fijn was. De vingerafdrukscanner is prima bereikbaar bij de 5,8" S8, maar bij de grotere S8+ was dat toch wel erg behelpen. Schermen zagen er natuurlijk meer dan prima uit, maar waren standaard wel wat gelig afgesteld.
Devices werden tijdens testperiodes toch nog wel redelijk warm. Afwerking qua finish vond ik gewoonweg niet mooi, erg vingerafdrukgevoelig en daar had ik graag een matte afwerkingslaag gezien ofzo. Eerste camera- resultaten zagen er erg goed uit, irisscanner vond ik mwah. Toestel was er wel mee te unlocken, maar vond het al met al elke keer wat lang duren eerlijk gezegd. Gebaseerd op eerste ervaringen zou ik dat gewoonweg niet gaan gebruiken. Interface is erg kaal, maar wel á la Samsung en niet helemaal mijn stijl. Dat kan natuurlijk gepersonaliseerd worden met een andere launcher, iconpack enzo dus dat zie ik niet als groot minpunt. Er is dus een fysieke Bixby-knop aanwezig, ook niks voor mij. Ik zou hopen dat zo iets ooit aanpasbaar wordt naar iets wat jij wilt, bijvoorbeeld het opstarten van WhatsApp, e-mail app of een internetbankieren-applicatie. Daarnaast is die eigen assistent nog wel heel erg beperkt en zie ik gewoonweg als bloatware tot en met.
Al met al erg mooi toestel, for sure, gewoonweg niet helemaal mijn ding. Qua design moet een toestel gewoon bij mij passen en dat doen de zwarte S8's voor mij duidelijk niet. Ikzelf ben uiteraard ook benieuwd naar de andere kleuren, maar ik baar me wat zorgen over de vingerafdrukken. Mensen die dat juist aantrekkelijk vinden of die het minder boeit kopen wat mij betreft op basis van een middag spelen een zeer mooi toestel. Naast het unlocken van het scherm door de knop aan de zijkant of vingerafdrukscanner, kun je ook op de virtuele homebutton drukken als het scherm uitstaat. Na een lichte trilling gaat het scherm aan en kun je de code invoeren of je iris laten scannen. Ook kun je alsnog je vinger scannen natuurlijk, leuk wel.
Uiteraard zijn accuduur, Bixby of de camera niet uitgebreid getest voor een final oordeel, maar toch