WPN schreef op donderdag 21 september 2023 @ 00:51:
Ik typ deze post met veel schaamte, ben bang dat we (door naiviteit) aan iets vast zitten dat veel te duur is voor wat aangeboden is. We hebben een offerte getekend terwijl de intentie bij het binnenlopen niet was om akkoord te gaan maar orienteren op kosten en mogelijkheden. We begonnen bij deze partij omdat deze werd aangeraden door iemand waar we vertrouwen in hebben en daar zelf ook zaken mee heeft gedaan naar tevredenheid.
Wij moeten de standleiding van onze woning vervangen omdat deze nog van gietijzer is en volgens inspectie wel aan vervanging toe is. Dit houdt voor ons in dat de badkamer er deels uitgesloopt moet worden en het toilet een verdieping lager ook omdat de standleiding daar doorheen loopt. Daarnaast is de het geheel wel aan een update toe, vorige bewoner heeft het ongeveer 20 jaar geleden erin laten zetten gok ik. Daarnaast laten we nog andere zaken verbouwen in het huis dat nodig aangepast moet worden zo ook een keuken.
Douche is ongeveer 2x2 en toilet 1x1. De douche heeft echter verschillende hoeken vanwege kolommen rare bouwstijl. Er zit nu een bad in met douchewand, een badmeubel met spiegelkast en een toilet. Huis komt uit 1964.
Het huidige bad is in totaal met die rand die er omheen zit bij een inbouwbad,170 ongeveer. Echter voor een stuk aan de kopsekant is er 3 a 4 centimeter overheen getegeld in de hoogte, feitelijk lijkt het er dus op dat dat stuk van het bad in de kolom gefreest is.
Afgelopen zondag zijn we naar deze partij gegaan om ons te gaan orienteren op mogelijkheden. Waren de enige klanten binnen en hadden de kleine bij ons omdat we alleen wilde orienteren. We werden eigenlijk vrijwel direct aan tafel geplaatst om zaken te bespreken, drinken erbij, net afgebakken snackje erbij.
Ik daar uitgelegd dat we moeten verbouwen en updaten vanwege de standleiding en dat we ons aan het orienteren zijn op kosten. Ik had ook de maten opgemeten van alle muren in de breedtes, maar was vergeten van 1 muur waar een klapraam bovenzit de hoogte op te meten en in het algemeen de hoogte van de badkamer en omdat we in het bad staan om te douchen gaf mij dat een vertekend beeld van de hoogte. Dit was geen probleem, hij maakte een schatting van de hoogte van de badkamer op basis van bouwjaar van het huis en gezegd dat er een KS klapraam aanwezig is. Daarnaast heb ik hem ook nog verschillende fotos van de badkamer laten zien waaronder ook van bad met daarboven het klapraam.
Beste man is aan het tekenen geslagen, terwijl we over de badkamer spraken en over allerlei andere zaken.
Mijn wens is om een zelfde soort bad terug te plaatsen (omdat we een kleine hebben die helemaal weg is van in bad gaan), badmeubel en een toilet. Er valt niet heel veel te schuiven in de layout als er een bad terug komt, mede ook omdat ik niet de gehele vloer wil openslopen om volledig nieuwe afvoerpijpen te plaatsen. Qua afmeting houdt dit in dat het bad dan max 160 zou worden volgens verkoper omdat hij niet zo ver over de rand mag tegelen of niet kan garanderen dat het 170 bad gaat passen. Uit de baden die er te kiezen waren, was er eigenlijk maar 1 mogelijkheid en dat was een schuin aflopend bad, dus ipv rechthoekig bad werd het een rechthoek met een schuine rand.
Dit vonden we niets en verkoper ook niet (mede ook met de mededeling kleine wordt groot en hoe vaak zit je nou in bad) en die wilde toen inloopdouche neerzetten. Maar hij zei dat het 120 moest zijn om goed te douchen (en ik weet niets daarvan dus ik geloof hem). Bij die douchewand zou de doorloop tussen de wc of het badmeubel erg krap zijn, dat was niet acceptabel en rade hij ook af.
Vervolgens is er een douchecabine naar boven gekomen met een hoek instap.Een cabine van 1x1x2 met 2 schuifdeuren die de hoek openen zodat je in kan stappe en het geheel met een zwart frame er omheen.
Dit leek te passen in de tekeningen die hij maakte. Kleur en soort tegels (marmerlook) waren wat we leuk vinden. badmeubel en spiegelkast erbij.
Hij gaf aan te kiezen voor het goede kwalitatieve merk Ben voor sommige zaken. Het meubel was eerst huismerk maar vriendinlief vond een ander meubel toch veel mooier vanwege de greeploze lades. Dit was geen probleem maar zou wel duurder zijn. Deze meubelkast is van het merk Ben ook. Verkoper gaf ook aan dat Ben een goed merk zou zijn kwalitatief.
Al met al hebben we daar bijna 4 uur gezeten en was het tijd om af te sluiten. Hij ging de prijs berekenen en we hadden geluk het was nog de laatste dag van de kortingsweken waardoor we als we zouden beslissen sowieso 15% korting zouden krijgen. Ik heb toen aangegeven dat we zoals gezegd aan het orienteren waren op de kosten en niet gelijk wilde accepteren. En toen kwam het, waarbij de alarmbellen wel rinkelden maar ik dit niet heb toegestaan. Hij ging kon nog meer korting geven omdat we zo'n goede klik hebben en omdat we misschien ook wel een keuken wilden gaan halen bij hun. Hij kwam toen met korting op de materialen van 23% (installatie kosten werden op een andere pagina gehouden omdat die direct doorgaan naar de aannemer volgens verkoper en ze daar niets aan kunnen veranderen) maar meer kon ie er niet van maken omdat ie anders ontslagen zou worden. De prijzen zonder korting en met korting stonden op een blaadje geschreven en logischerswijs zou alle korting komen te vervallen als we later zouden beslissen, maar hij gaf ook aan ik wil jullie niet onder druk zetten natuurlijk.De prijs zakte dus voor de materialen en in al onze naiviteit dachten we ja dit lijkt eigenlijk wel goed want hij heeft ook ruim de tijd genomen voor ons en deze partij werd ons ook aangeraden dus dit zal goed zijn. En toen hebben we getekend, door de vermoeidheid toch het idee iets leuks te hebben ondanks rinkelende alarmbellen ........ Verkoper gaf aan dat alles op de offerte nog aan te passen is gezien we een installatie pas in januari of later willen uitvoeren en hij dus nog niets bestelt. Logischerwijs als er duurdere artikelen gekozen zouden worden dat dit dan aangepast zou worden.
Zo terugdenkend aan het doornemen van de offerte met de verkoper hield hij zijn hand/pen dusdanig over het papier dat tekst bij de afbeeldingen van de artikelen niet goed leesbaar was.
Thuisgekomen waren we erg moe en zijn gaan slapen. Maandagavond heb ik de offerte doorgenomen en ben gaan zoeken op de artikel codes die erbij staan omdat ik bij verschillende artikelen zag staan dat dit het huismerk was. Onder andere de toiletpotten en spiegelkast en de kraan op het badmeubel.
In mijn zoektoch op de artikelcodes kwam ik op de website van sanidirect uit en heb bijna alle artikelen wel teruggevonden met prijzen erbij. De zaken waar ik geen prijzen van kon vinden waren de tegels en tegellijm en voegen (verkoper gaf aan dat in verstek zagen erg moeilijk was en dat dit vaak niet goed zou gaan waardoor uurkosten enorm omhoog gingen en raadde dit dus ook af om te doen vandaar profielen dat was nu helemaal de business tegenwoordig)
De kranen op de wastafel en het fonteintje in de wc zijn beide van verschillende merken. De een was van Ben en de ander het huismerk.
Beide wcpotten van het huismerk. Meubel en wastafel van het merk Ben. Spiegelkast van huismerk. Inbouwreservoirs zijn van het merk Ben. Tegels onbekend. IN offerte staat ook niet per artikel de kosten benoemd, alleen een totaalkosten.
Het meeste is dan ook van Saniselect huismerk of Ben. Allen de regendouche met inbouw knoppen die ik dan wilde zien is van Hansgrohe.
Ik ben daarna rond gaan kijken of ik andere artikelen kon vinden die ik dan zou willen wisselen. De kranen kom ik om beetje gelijk te houden uit op Hansgrohe ook, en het lijkt er op dat deze nagenoeg zelfde prijs zijn als huismerk/Ben merk op de sanidirect website. Dus dat wil ik gaan aanpassen in de offerte, waarbij dan ook de verwaching is dat de prijs niet stijgt.
Vervolgens wil ik het inbouwreservoir omzetten naar een Geberit UP720 (vanwege inbouw diepte ruimte besparen) en de toiletpot zou ik graag een V&B subway 3 voor willen hebben met zitting (witte pot is 300 euro en zwarte pot is 500 euro, beide randloos).
In de wisselzoektocht op alternatieve producten kwam ik echter ook dezelfde douchecabine tegen bij een andere website en onder een andere naam. Maar de afbeelding bij de douchekabine zijn exact hetzelfde, is gewoon het zelfde plaatje. Maar bij de gevonden website, is deze cabine de helft goedkoper en is dan van het merk Sagu.
Deze is te vinden op de website saniweb.nl onder dat merk en verschillende zaken zijn daar ruim goedkoper of wel van beter bekend merk zoals geberit.
Ik heb ook nog de muur opgemeten waar de douchecabine tegen aan zou komen te staan, waar het klapraam boven zit. Deze muur is nog geen 180cm hoog, terwijl de cabine met framewerk 2 meter is omdat de verkoper een aanname deed van de hoogte van de muur (ook na het zien van de foto). Dat zou inhouden dat er een stuk frame loos de hoogte in gaat. Gezien er nog zo'n 8 centimeter brede rand richting het raam gaat zal het klapraam daar niet tegenaankomen maar het steekt dan wel loos de lucht in en bevindt zich voor het klapraam. Dit ziet er niet uit en zal voor montage ook niet bevoordelijk zijn als de topkant niet goed gemonteerd kan worden lijkt mij.
Ik heb ook nog gegoogled op Ben sanitair kwaliteit en kom daarbij op reviews uit op Trustpilot.
https://nl.trustpilot.com/review/bensanitair.nl
Hoewel het maar 75 stemmen betreft geeft 45% van de stemmen een 1 ster en lees ik alleen maar klachten over de kwaliteit (lekken) dat Ben geen service heeft en blijven doorverwijzen naar de verkopende partij. Vervoglens staan er bij de reviews ook reacties vanuit 2 personen van Ben sanitair (geven ze aan tenminste) die eigenlijk precies doen waar de klachten over gaan, doorverwijzen naar de leverende partij.
Zoals aangegeven, wat nu getekend is, is 13K aan materiaal tot aan een schoonmaaksponsje toe voor de aannemer die het zou installeren.
De INSTALLATIE kosten hebben we geen akkoord op gegeven omdat ik dat door de aannemer zou willen laten doen die ook andere klussen zal gaan uitvoeren in het huis. De installatie kosten zijn beraamd op 11K
De order staat ook onhold omdat ik met een aannemer bespreek over de installatie. Er is volgens zeggen dus nog niets bestelt.
Ik heb de partij gisteravond ook netjes gemaild dat de ingetekende douchecabine niet gaat passen en de reden gegeven daarvan. Vandaag heb ik daar nog geen reactie op ontvangen. Als ik dat morgen ook nog niet heb ontvangen dan stuur ik vrijdag nogmaals een mail met de mededeling dat de tekening niet goed zal passen vanwege de foutieve inschatting van de wandhoogte onder het klapraam.
Hoe meer ik dus tegenkom hoe deprimerender het aanvoelt, en platgezegd dat we belazerd zijn mt onze naiviteit. Ik ben ook geen ster in onderhandelen.
Het liefst zou ik vandaag nog alles annuleren. In hoeverre kan ik de overeenkomst ongedaan maken op basis van foutieve tekening bijvoorbeeld?
Op zich sta ik er ook wel voor open om mijn pijnpunten aan te laten passen en andere tekeningen te laten maken.
Ander tips zijn ook welkom
De aannemer die verschillende klussen gaat doen gaf ook aan dat mogelijk een centimeter of 30 van de kolom waar het bad tegenaan staat afgehaald kan worden. Daar gaat nu de afvoerbuis van de CV ketel doorheen en is zeker niet volledig meer nodig daarvoor. Dit zou inhouden dat er toch bad van 170 geplaatst zou kunne worden. De ingekorte kolom zou dan ook nog aagevuld kunnen worden tot de breedte van een bad met een voorzetmuur waarin dan weer de leidingen en knoppen voor douche/bad verwerkt kunnen worden.
PS: is er voor een regendouche een richtlijn dat deze niet dicht op het plafond zou mogen zitten in centimeters?
edit
Overigens heeft de verkoper me ongeveer 20 paginas laten tekenen. Voornamelijk de artikelen maar ook aanvullende voorwaarden (zoals als er een douchewand is, dan wordt dat ingemeten na montage van de badkamer en kan het nog 6 tot 8 weken duren voor de douche gereed is.)
Hij hing daarbij een verhaal op dat hij het onzinnig vond om al die pagina's te laten tekenen en dat dit met 1 handtekening ook af had gekunt maar dat dit zo nog verplicht is vanuit de organisatie. Maar hij wees mij ook niet op de pagina's met voorwaarden, hij gaf mij de stapel papieren en had geel gemaakt waar een krabbel nodig was.
in de offerte zie ik in totaal ook 8 zakken tegellijm van 25 kg, is dat normaal?