Toon posts:

Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1

Pagina: 1 ... 77 78 79 Laatste
Acties:

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:56

mphilipp

Romanes eunt domus

Poumelie schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:34:
[...]
Dat zit dus ook in die montageprijs verwerkt. Dus die uurprijs die je in gedachte hebt wat de installateur uiteindelijk overhoudt is een heel stuk lager dan je nu schetst.
Dat snap ik. Maar er zit alsnog heel veel licht tussen €100 en €40/50, en een prijs van €4000-€5000 voor de montage van een badkamer (zie de link die ik eerder postte) en €13000.

Bovendien halen monteurs dat soort spul per pallet of in ieder geval in grotere hoeveelheden dan wij. Een klusje dat wij thuis doen is daarom veel duurder qua materiaal dan wanneer een vakman het doet, want die koopt bij de groothandel. En een hamer gaat langer dan een jaar mee. Zijn allemaal uitgaven die ingecalculeerd zijn. Maar dan nog is €13k buitensporig voor wat er geleverd wordt.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:40
edit, foutje

[Voor 98% gewijzigd door Poumelie op 02-03-2023 14:40]

• Poumelie
mphilipp schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:39:
[...]

Dat snap ik. Maar er zit alsnog heel veel licht tussen €100 en €40/50, en een prijs van €4000-€5000 voor de montage van een badkamer (zie de link die ik eerder postte) en €13000.

Bovendien halen monteurs dat soort spul per pallet of in ieder geval in grotere hoeveelheden dan wij. Een klusje dat wij thuis doen is daarom veel duurder qua materiaal dan wanneer een vakman het doet, want die koopt bij de groothandel. En een hamer gaat langer dan een jaar mee. Zijn allemaal uitgaven die ingecalculeerd zijn. Maar dan nog is €13k buitensporig voor wat er geleverd wordt.
wij haalden die ook bij de groothandel op naam van de bekenden die ons hielpen (prof klussers, maar hielpen ons in eigen tijd) en het was nog steeds godsgruwelijk duur (in deze tijd). Naja ik laat het ook hierbij. Mijn punt is duidelijk. Ik hoop dat mensen bij opvragen offertes verder denken dan uurloon als het gaat om geleverd vakwerk waar fysiek materiaal en apparaten voor nodig zijn.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Poumelie schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:42:
[...]
wij haalden die ook bij de groothandel op naam van de bekenden die ons hielpen (prof klussers, maar hielpen ons in eigen tijd) en het was nog steeds godsgruwelijk duur (in deze tijd).
Als jij een wasserij hebt, haal je toch ook niet per wasbeurt je wasmiddel? Spul als tegellijm, kit en weet ik wat voor consumables haal je in het groot. Daarom ben jij per klus meer kwijt dan een vakman.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

• MaikVeritas
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-03 13:54
Aurum schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:55:
[...]

Degene die je lijkt te linken is geen echt hout volgens mij maar een plastic laagje. Dat houdt zich natuurlijk erg goed in de badkamer. Als je een staaltje besteld krijg je een betere indruk van het materiaal.
Echt hout is natuurlijk wel onderhevig aan de werking ervan. Dus het kan goed gaan of niet dat ligt ook helemaal aan hoe je het beschermd en hoe het hout er zelf aan toe is.

Edit: het staat bij de omschrijving dat het kunstof is. dus dat kan prima in de badkamer.
Klopt, dat had ik ook gezien. Was vooral benieuwd naar mensen die zoiets gedaan hebben maar dan met b.v. Teak hout o.i.d.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:52
mphilipp schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:45:
[...]

Ik weet niet of jullie er een rekenmachine bij hebben gepakt, of misschien zelf enorme salarissen verdienen waardoor je niet schrikt van 13k per maand op je rekening. Stel dat ik de klus met 2 man doe, 2 weken lang, vang ik €6500 per man voor 2 weken werk. Dat is dus €13000 per maand. Er gaan maanden voorbij dat ik dat niet per maand op mijn rekening krijg hoor. En ik vind dat ik best aardig betaald wordt.

Dus ja, als we het normaal vinden dat het werk alleen €13000 mag kosten ben ik uitgepraat. Het is trouwens nóg 'erger' als iemand 3 weken in z'n eentje het werk doet. Dan vangt ie €13k voor 3 weken werk, wat neerkomt op €4300 per week. Als je even simpel doet en dat met 4 vermenigvuldigd, krijg je een maandsalaris van €17k.

Ik heb respect voor iemands kennis en kunde, en ben best bereid daarvoor te betalen. En ik misgun niemand een goede boterham voor vakwerk. Vakwerk kost nu eenmaal geld. Het gaat mij er een beetje om dat het die bedragen heel normaal worden gevonden en men (de handel bedoel ik dan) er gewoon naartoe werkt. En de klanten (zo blijkt uit de reacties hier) vragen zich niet eens meer af of het wel nog proportioneel is. We praten wel over €108/uur voor 120 uurtjes werk (3x5 dagen à 8 uur). Ik vind het best royaal betaald. Ligt dat aan mij?
Die 13k gaat je tegellijm, leidingwerk e.d. nog af. Das zo 3k.

Dan de btw nog, dan de inkomstenbelasting nog. Weer 40 procent.
Dan komt iemand in een bus voorrijden, die kost geld, ik denk dat ik zo 5 a 10k aan gereedschap gebruik in een badkamer wat kapot kan, afschrijft en slijt.

Dan gaat er eens in de zoveel badkamers misschien een keer wat fout, waardoor een vloertje open moet oid, of je maakt schade, kan altijd.

Dan zijn er nog klanten die niet betalen en waar je kan fluiten naar je centen.

En je hebt nog uren dat je offertes maakt, administratie doet, 2 of 3 keer langs moet voor je de klus hebt.

Als je vanuit loondienst maar die 13k kijkt lijkt t heel veel geld, maar dat is het echt niet. Ja een paar k minder kan zoals ik aangaf, maar zo buitensporig als jij t schetst is het echt niet.

Enne, over die 100 per uur die je aanhaalt, zeg je ook tegen een advocaat dat t nergens op slaat, of vind je het daar opeens wel normaal?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Makrolon schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:14:
[...]
Enne, over die 100 per uur die je aanhaalt, zeg je ook tegen een advocaat dat t nergens op slaat, of vind je het daar opeens wel normaal?
Dat zijn, samen met makelaars, notarissen en aannemers de grootste dieven :+
en vergeet slotenmakers en ontstoppers niet

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:55

Rzaan

Altijd zoekende

Weet er iemand of de kleur Cool Sunrise geborsteld van Grohe, enigszins overeenkomt met geborsteld messing?

Of weet er iemand een winkel waar dit in de showroom staat?
Iets. Een kraan, een douchekop, een afvoer, wat dan ook.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:20
mphilipp schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:45:
[...]

Ik weet niet of jullie er een rekenmachine bij hebben gepakt, of misschien zelf enorme salarissen verdienen waardoor je niet schrikt van 13k per maand op je rekening. Stel dat ik de klus met 2 man doe, 2 weken lang, vang ik €6500 per man voor 2 weken werk. Dat is dus €13000 per maand. Er gaan maanden voorbij dat ik dat niet per maand op mijn rekening krijg hoor. En ik vind dat ik best aardig betaald wordt.

Dus ja, als we het normaal vinden dat het werk alleen €13000 mag kosten ben ik uitgepraat. Het is trouwens nóg 'erger' als iemand 3 weken in z'n eentje het werk doet. Dan vangt ie €13k voor 3 weken werk, wat neerkomt op €4300 per week. Als je even simpel doet en dat met 4 vermenigvuldigd, krijg je een maandsalaris van €17k.

Ik heb respect voor iemands kennis en kunde, en ben best bereid daarvoor te betalen. En ik misgun niemand een goede boterham voor vakwerk. Vakwerk kost nu eenmaal geld. Het gaat mij er een beetje om dat het die bedragen heel normaal worden gevonden en men (de handel bedoel ik dan) er gewoon naartoe werkt. En de klanten (zo blijkt uit de reacties hier) vragen zich niet eens meer af of het wel nog proportioneel is. We praten wel over €108/uur voor 120 uurtjes werk (3x5 dagen à 8 uur). Ik vind het best royaal betaald. Ligt dat aan mij?
Vanuit jou perspectief ben ik het volledig met je eens. Met kritisch zijn kun je uurloon ontzettend drukken naar "normale" bedragen.

Maar... (zoals altijd) Een zzp'er krijgt nooit 100% van zijn uren uitgekeerd. En daar gaat de rekensom van onwetenden vaal wel over.

Er gaat vanalles verloren in administratie, offertes opmaken en op locaties klanten besprekingen. Zeker als je een toekomstige klant hebt die een gedetaileerd offerte wil zien en vervolgens voor een ander kiest.
Iets wat je als klant normaal vind, maar ik als zzp'er frustrerend zou vinden.
Ook ziet men niet in dat een werkbus al 50K kost en na 5-10j is afgeschreven. Gereedschap wat al snel +15K kost en na 5 a 10j is afgeschreven,
Deze investeringen kosten ook tijd om alles uit te zoeken en regelen, wat niet wordt terugverdiend in werkuren.

Mijn kijk er op, ik denk dat een zzp'er netto onder de streep meer verdiend dan een "gemiddelde werknemer", maar het zal echt niet buiten proporties zijn. En zo wel, dan heeft de zzp'er dat verdiend. Zijn totale werkzaamheden zijn ook boven een "gemiddelde werknemer"

• barry86
Vraag:
Wij gaan onze badkamer ook vernieuwen en bij het uitzoeken van een badkamer meubel, 140cm breed met 2 wasbakken en opbouw kranen mag dit bij de badkamer zaken circa 1500,- kosten.

Bij Ikea en andere online webshops in sanitair kom je al snel op circa de helft uit. Koop je dan hetzelfde of zit er echt kwaliteit verschil in? Mijn gevoel zegt me het eerste....

[Voor 31% gewijzigd door barry86 op 03-03-2023 08:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Skalaar
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:24

Skalaar

What air defence doing?

Rzaan schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 23:42:
Weet er iemand of de kleur Cool Sunrise geborsteld van Grohe, enigszins overeenkomt met geborsteld messing?

Of weet er iemand een winkel waar dit in de showroom staat?
Iets. Een kraan, een douchekop, een afvoer, wat dan ook.

[Afbeelding]
At your service, paar foto’s gemaakt bij verschillende soorten licht.

"Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.." (Guido Weijers, 31-12'22)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

barry86 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:47:
[...]
Maar... (zoals altijd) Een zzp'er krijgt nooit 100% van zijn uren uitgekeerd. En daar gaat de rekensom van onwetenden vaak wel over.
Dat weet ik. Hij mag blij zijn als de helft over blijft. Misschien moeten ze dan de offerte opsplitsen en puur het werk apart specificeren en de materialen apart. Door het samen te ofreren, heb je een mooie manier om het een beetje vaag te houden wat je uurtarief nou precies is. Wees daar dan open over.

Google is een handig ding. Google eens op uurloon in de bouw en uurloon badkamer montage. Ik begrijp alles en snap ook alle argumenten. Maar ik zeg, en daar blijf ik bij, dat €100 per uur rekenen veel teveel is. Als daar allerlei andere zaken in zitten, specificeer het dan, anders krijg ik rare ideeën over zo'n vage offerte. Is toch niet zo moeilijk? Een post van €13k waar dan arbeid en allerlei materialen in zitten vind ik geen offerte. Dat is een post waar je van alles in kan schuiven zogenaamd om mij een hoop geld uit de zak te kloppen. Zo niet, kun je er duidelijker over zijn, toch?

Wij moeten hopelijk allemaal hard werken voor onze centjes, dus is het echt niet teveel gevraagd om een duidelijk en open verhaal neer te zetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

barry86 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:51:
Vraag:
Wij gaan onze badkamer ook vernieuwen en bij het uitzoeken van een badkamer meubel, 140cm breed met 2 wasbakken en opbouw kranen mag dit bij de badkamer zaken circa 1500,- kosten.

Bij Ikea en andere online webshops in sanitair kom je al snel op circa de helft uit. Koop je dan hetzelfde of zit er echt kwaliteit verschil in? Mijn gevoel zegt me het eerste....
Ik zou bij beiden even gaan kijken. Er zijn verschillen in materialen mogelijk. In ons huis zitten van de vorige eigenaar een noname kraan op de wasbak. Staat helemaal niets op. Doet hetzelfde als een dure Grohe, maar dat is het niet. Idem voor hout. Hout is er in verschillende kwaliteiten. En het zal ook wel een verschil maken of iets in een lage lonen land is gemaakt of in Nederland. Kwaliteit kun je niet zien op een foto.

Nou wil ik niet zeggen dat de duurdere beter moet zijn. Want ook al is het betere kwaliteit, wil dat nog niet zeggen dat het niet gewoon 10 jaar goed zijn werk kan doen zonder dat de deurtjes uit een kastje vallen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Skalaar schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:02:
[...]
At your service, paar foto’s gemaakt bij verschillende soorten licht.
Ik heb gisteren prachtige wastafelkranen gezien van Gessi.
Die zijn in Geborsteld Messing PVD

Maar de bijbehordende douche van Gessi is helemaal niet zo bijzonder.

Dus ik voeg me af of de kleur Grohe Geborsteld Cool Sunrise enigszins overeenkomt met Gessi Geborsteld Messing PVD.

• Skalaar

Skalaar

What air defence doing?

Rzaan schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:56:
[...]

Ik heb gisteren prachtige wastafelkranen gezien van Gessi.
Die zijn in Geborsteld Messing PVD

Maar de bijbehordende douche van Gessi is helemaal niet zo bijzonder.

Dus ik voeg me af of de kleur Grohe Geborsteld Cool Sunrise enigszins overeenkomt met Gessi Geborsteld Messing PVD.
Gessi is mooi spul inderdaad, vroeger veel verkocht. Over de kleur kan ik helaas niets zeggen, ik heb hier niets van Gessi..

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Skalaar schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:02:
[...]

Gessi is mooi spul inderdaad, vroeger veel verkocht. Over de kleur kan ik helaas niets zeggen, ik heb hier niets van Gessi..
Mooi, maar ook absurd duur voor sommige zaken die echt niet bijzonder zijn zoals de douche.

Onze gedachte is ook dat ook al is er wellicht een kleurverschil, je ze in je blikveld nooit naast elkaar ziet.
De douche kraan die je niet als je aan de wastafel staat.
Als je onder de douche staat, zie wel de wastafelkraan, maar zie je de douche zelf niet.

• Skalaar

Skalaar

What air defence doing?

Rzaan schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:15:
[...]

Mooi, maar ook absurd duur voor sommige zaken die echt niet bijzonder zijn zoals de douche.

Onze gedachte is ook dat ook al is er wellicht een kleurverschil, je ze in je blikveld nooit naast elkaar ziet.
De douche kraan die je niet als je aan de wastafel staat.
Als je onder de douche staat, zie wel de wastafelkraan, maar zie je de douche zelf niet.
Dan zou ik persoonlijk toch voor 1 merk gaan, en dan alles van Grohe. Met het oog op garantie, want voor zover ik weet heeft Gessi geen kantoor/aftersales e.d. meer in Nederland, hooguit een agentschap.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Skalaar schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:18:
[...]

Dan zou ik persoonlijk toch voor 1 merk gaan, en dan alles van Grohe. Met het oog op garantie, want voor zover ik weet heeft Gessi geen kantoor/aftersales e.d. meer in Nederland, hooguit een agentschap.
Is ook de veilige gedachte.

Maar de wastafelkranen van Gessi vonden we zo mooi, dat we op slag verliefd waren.

Kan ze misschien in Italie ook voor 60% van de prijs van NL kopen.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:43
Rzaan schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:23:
[...]

Maar de wastafelkranen van Gessi vonden we zo mooi, dat we op slag verliefd waren.
Does it spark you joy? Ik zou ze bestellen, en dan met de kraan in de hand de showrooms langs gaan of iets complementair is.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

big bang schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:53:
[...]

Does it spark you joy? Ik zou ze bestellen, en dan met de kraan in de hand de showrooms langs gaan of iets complementair is.
Dat is een beetje ons idee ook.
Heb je met mijn vrouw geluld? :)

Ik zie wel dat Hotbath ook Geborsteld Messing PVD heeft.
En die kleur die Grohe dan heel chique Cool Sunrise geborsteld noemt, lijkt er ook wel op.
X2O heeft weer een kleur die heet Champagne.
Lijkt er ook op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:26
Rzaan schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:23:
[...]

Is ook de veilige gedachte.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan ze misschien in Italie ook voor 60% van de prijs van NL kopen.
Heel fraai. Maar die ribbels lijken me ellende om schoon te maken.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

SquareOne schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:07:
[...]

Heel fraai. Maar die ribbels lijken me ellende om schoon te maken.
Dat noemen ze 'karakter' als daar vuil inkomt. :)

Geen idee.

Ik heb zojuist een mail gestuurd naar een Italiaans bedrijf die ze heeft voor € 580 per stuk.
Kijken of ze ook naar Nederland versturen en of ze op voorraad zijn zoals ze zeggen.
Ben benieuwd.

In Duitsland zag ik ze voor € 987,60.
In Nderland tot nu toe € 1.224,52.

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-03 19:50
Rzaan schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:25:
[...]

Dat noemen ze 'karakter' als daar vuil inkomt. :)

Geen idee.
De meeste mensen noemen het vooral irritatie. Zou er ook niet aan moeten denken om die nauwe ruimtes binnen de "cirkel" schoon te maken, met alle risico's (buigen, breken) van dien.

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:57
Mijn huis gebouwd in 1999 en gekocht in 2006.

In de badkamer zit een douche met douchebak. Deze laatste kan met zeep en shampoo best glad worden. Mijn vrouw zou het liefst een gelijkvloerse douche willen maar volgen mij gaat dit niet lukken vanwege de afvoer.

In mijn optiek is een totale renovatie kapitaalvernietiging want de badkamer ziet er prima uit.

Heeft iemand misschien een idee hoe de afvoer waarschijnlijk loopt in een douche zoals dit? Is het gewoon een gat in de vloer of loopt er een afvoer naar de koof? ik heb er geen verstand van en ben er bij de bouw ook niet bij geweest helaas.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:44
Bouwtekeningen opvragen bij gemeente?
Dan weet je wellicht hoe de afvoer ligt. Douchebak is niet zo hoog dus misschien is er wel iets mogelijk

[Voor 58% gewijzigd door FitTiv op 03-03-2023 17:32]

• AGD
  • Registratie: November 2021
FitTiv schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:30:
Bouwtekeningen opvragen bij gemeente?
Dan weet je wellicht hoe de afvoer ligt. Douchebak is niet zo hoog dus misschien is er wel iets mogelijk
Bouwtekeningen zijn niet altijd zo gedetailleerd, en de actuele situatie kan altijd afwijken. De enige manier om zeker te weten is om de douchebak te slopen, of misschien met een inspectie camera.

Ik zou de douchebak niet slopen op basis van een bouwtekening als je de risico niet wil nemen dat de situatie anders is dan verwacht.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:25
Mochten Tweakers in Limburg(Spaubeek)tegels zoeken.
https://www.mosa.com/factory-outlet#/

Nette tegels, wel dikke tegels. Tegels zijn rest partijen hotels en dergelijke, zijn niet meer afgeroepen vanuit de fabriek any omdat ze genoeg hadden.

Ter info hebben zelf geen vervoer maar hebben extern vervoerder indien nodig(of zelf iets regelen)
Blijft een outlet dus ze houden niets vast.( Zolang de voorraad strekt)
Ps heb geen aandelen alleen tegels gekocht

[Voor 3% gewijzigd door Offens1490 op 03-03-2023 18:43]

AnimeAdicted

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
wfveennl schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:44:
Mijn huis gebouwd in 1999 en gekocht in 2006.

In de badkamer zit een douche met douchebak. Deze laatste kan met zeep en shampoo best glad worden. Mijn vrouw zou het liefst een gelijkvloerse douche willen maar volgen mij gaat dit niet lukken vanwege de afvoer.

In mijn optiek is een totale renovatie kapitaalvernietiging want de badkamer ziet er prima uit.

Heeft iemand misschien een idee hoe de afvoer waarschijnlijk loopt in een douche zoals dit? Is het gewoon een gat in de vloer of loopt er een afvoer naar de koof? ik heb er geen verstand van en ben er bij de bouw ook niet bij geweest helaas.

[Afbeelding]
Zomaar een gedachte, is antislip verf (oid) niks voor in de wasbak? Als gladheid het probleem is.

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:57
Draakje5 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:59:
[...]

Zomaar een gedachte, is antislip verf (oid) niks voor in de wasbak? Als gladheid het probleem is.
Geen idee dat dit bestaat. Nu nog kijken of het geschikt is voor zo'n kunststof douchebak.

Bedankt voor deze tip!

Ideeën over afvoer blijven welkom.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
AGD schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:11:
[...]

Bouwtekeningen zijn niet altijd zo gedetailleerd, en de actuele situatie kan altijd afwijken. De enige manier om zeker te weten is om de douchebak te slopen, of misschien met een inspectie camera.

Ik zou de douchebak niet slopen op basis van een bouwtekening als je de risico niet wil nemen dat de situatie anders is dan verwacht.
Door de bouwtekening weet je wel waar -als het goed is- de verticale leiding zit en of de loop aangegeven klopt met douchesifon. Dat geeft je iig een grof idee. En lijkt me situatie van oplevering ('99-->'06 kort voor badkamer renovatie). Verder met je eens, wil je het echt weten moet je m eruit trekken.

• Mysterie
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 24-03 21:10
Gezien ik eerder vroeg om ervaringen met Raab Kärcher en een indicatie prijzen. Onze offerte is binnen. First off, qua vriendelijkheid niets te klagen, verkoper dacht ook goed mee in oplossingen daar waar nodig. Maar ik val toch behoorlijk van mijn geloof bij het zien van sommige prijzen. Hij gaf aan als groothandel niks met consumenten van doen te hebben m.b.t. prijzen, dat begrijp ik, maar damn…

Het bad met accessoires is zo’n € 1.600,- exclusief installatie, de installatie kost +/- € 1500,-. Hierbij installeren ze een Procasa bad (kent iemand dit merk?).

Twee dingen waar ik oprecht van schrok:

1. Men rekent ruim € 500,- (dat zit in bovenstaande prijs verwerkt) voor een Grohe Grohtherm 1000 badthermostaat, die op met een random Google zoektocht op minstens 5 plaatsen ruim € 350,- goedkoper is.
2. Twee inbouw nisjes, beide 30x30 in de -in Ytong op te trekken douche wand, daar rekenen ze logischerwijs apart ook voor. De nisjes kosten
€ 600,-, het aanbrengen van een ‘bouwkundige nis’ is daarbovenop nog € 400,- en de montage € 200,-.

Verder hebben we geen echte bijzonderheden qua wijzigingen van de standaard zaken die al in het huis zitten.

Nu maar afwegen hoe graag we de nisjes willen. 🥴

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:26
Mysterie schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:20:
Gezien ik eerder vroeg om ervaringen met Raab Kärcher en een indicatie prijzen. Onze offerte is binnen. First off, qua vriendelijkheid niets te klagen, verkoper dacht ook goed mee in oplossingen daar waar nodig. Maar ik val toch behoorlijk van mijn geloof bij het zien van sommige prijzen. Hij gaf aan als groothandel niks met consumenten van doen te hebben m.b.t. prijzen, dat begrijp ik, maar damn…

Het bad met accessoires is zo’n € 1.600,- exclusief installatie, de installatie kost +/- € 1500,-. Hierbij installeren ze een Procasa bad (kent iemand dit merk?).

Twee dingen waar ik oprecht van schrok:

1. Men rekent ruim € 500,- (dat zit in bovenstaande prijs verwerkt) voor een Grohe Grohtherm 1000 badthermostaat, die op met een random Google zoektocht op minstens 5 plaatsen ruim € 350,- goedkoper is.
2. Twee inbouw nisjes, beide 30x30 in de -in Ytong op te trekken douche wand, daar rekenen ze logischerwijs apart ook voor. De nisjes kosten
€ 600,-, het aanbrengen van een ‘bouwkundige nis’ is daarbovenop nog € 400,- en de montage € 200,-.

Verder hebben we geen echte bijzonderheden qua wijzigingen van de standaard zaken die al in het huis zitten.

Nu maar afwegen hoe graag we de nisjes willen. 🥴
Nisjes juist wel doen, dit lukt achteraf niet meer voor minder. Voor de kraan de standaardversie laten plaatsen en dan zelf vervangen?

• Mysterie
SquareOne schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:23:
[...]

Nisjes juist wel doen, dit lukt achteraf niet meer voor minder. Voor de kraan de standaardversie laten plaatsen en dan zelf vervangen?
Goed punt met de nisjes. Had ik nog even niet zo bij stil gestaan. De badkraan is de standaard versie die ze installeren in de douche, wanneer je een bad neemt nemen ze die uit de gelijke serie over. Dus die gaat gewoon 5x over de kop met een fanfare.

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:00

M-ThijZ

Riding on Rails

Weet iemand welke kleur wit tegenwoordig gebruikt wordt voor het plafond in de badkamer? Ik wil mijn plafond opnieuw doen met Sikkens Alphatex SF en kan die op kleur laten mengen: RAL 9016 (verkeerswit) of RAL 9003 (signaalwit) of zonder pigment 100% wit.

De badkamer heeft donkere tegels, dus om zoveel mogelijk licht te behouden zou ik voor 100% wit kunnen gaan. Gemengd op een kleurcode heeft daar in tegen wel het voordeel dat het later nog eens bij te werken is met verf gemengd op dezelfde kleur (100% wit bij een ander merk kan immers afwijken?).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:59
Verkeerswit wordt naar mijn weten het meeste gebruikt is nieuwbouw. Zit hier overal op de plafonds. Ziet er mooi wit uit, zonder dat het pijn doet aan de ogen.

• Mysterie
M-ThijZ schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:05:
Weet iemand welke kleur wit tegenwoordig gebruikt wordt voor het plafond in de badkamer? Ik wil mijn plafond opnieuw doen met Sikkens Alphatex SF en kan die op kleur laten mengen: RAL 9016 (verkeerswit) of RAL 9003 (signaalwit) of zonder pigment 100% wit.

De badkamer heeft donkere tegels, dus om zoveel mogelijk licht te behouden zou ik voor 100% wit kunnen gaan. Gemengd op een kleurcode heeft daar in tegen wel het voordeel dat het later nog eens bij te werken is met verf gemengd op dezelfde kleur (100% wit bij een ander merk kan immers afwijken?).
Onze woning zal met 9016 worden opgeleverd. Huidige woning is 5 jaar terug ook met die tint opgeleverd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:16
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een douchewand van 110cm?

Wij hebben nu een wand van 120cm maar hierdoor is er slechts 80 cm ruimte tussen de wasbak en het uiteinde van de wand:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

We twijfelen dus om de wand in te korten naar 110cm waardoor er meer beweegruimte is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:02
Aubergine schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:38:

Wij hebben nu een wand van 120cm maar hierdoor is er slechts 80 cm ruimte tussen de wasbak en het uiteinde van de wand:

***members only***

We twijfelen dus om de wand in te korten naar 110cm waardoor er meer beweegruimte is.
Bij 110cm zou ik wel een douchedeur overwegen vanwege het spetteren. Opzich is 110 wel evengoed ruim genoeg natuurlijk in de douche :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:08

***members only***

Even los van de vraag naar de lengte van de douche wand.
Dit lijkt me een inpandige badkamer, zonder daglicht. Ik zou vooral goed kijken naar een verlichtingsplan. Met al die hoeken kan de douche ruimte of de toilet al heel snel donker worden.
Door een deel van de muur te vervangen voor glas kun je al veel (optische) ruimte winnen. Je toilet komt dan alleen wel sneller in beeld als je de badkamer in loopt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aubergine
m181087 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:23:
[...]

Even los van de vraag naar de lengte van de douche wand.
Dit lijkt me een inpandige badkamer, zonder daglicht. Ik zou vooral goed kijken naar een verlichtingsplan. Met al die hoeken kan de douche ruimte of de toilet al heel snel donker worden.
Door een deel van de muur te vervangen voor glas kun je al veel (optische) ruimte winnen. Je toilet komt dan alleen wel sneller in beeld als je de badkamer in loopt.
Klopt! We zetten 4 spotjes in het plafond. Een boven de wc, een in de douchenis en twee bij de wastafel om zo voldoende licht te hebben. Dank voor je post!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Monstera schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:44:
We zijn daarom voor elektrische vloerverwarming én een elektrische radiator gegaan, lekker snel op te warmen en goed te programmeren.
Morfang schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:11:
Ik ga hier ook voor! Ik laat de elektrische radiator gewoon installeren zoals bedoeld, en ik ga ze vragen om de elektrische vloerverwarming (zojuist besteld) mee te installeren. Van wat ik gelezen heb, is de installatie niet zo spannend dus dat zou moeten lukken zonder (al teveel) meerwerk.
We zijn nu een dik jaar verder.
Hoe bevalt de EVV?
Krijgt deze de ruimte goed op temperatuur?
Of alleen de kou uit de tegels?

Geeft de elektrische radiator nog een aanzienlijke meerwaarde?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-03 22:02

***members only***

Ik zou die wand adviseren niet een vaste muur van te maken maar van glas. Dan is je badkamer veel ruimtelijker en lichter. Hebben wij ook gedaan, maatwerk glaswand besteld. Wel met een deur, maar zonder kan ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barry86

***members only***

Ik had een glazen zijwand gepakt en een glazen deur. Veel ruimtelijker.
En als de muur moet blijven dan naar 100-110cm met glazen deur

[Voor 16% gewijzigd door barry86 op 05-03-2023 17:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aubergine
Onze wastafel is 46 cm diep. Waar plaatst men normaliter de spotjes? Boven de wastafel of juist boven de persoon die eraan staat of erachter?

Wij zitten eraan te denken om de spotjes op 45 cm vanuit de muur te plaatsen zodat je licht van voren hebt. Hoe kijkt men hier naar?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:25
Aubergine schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:49:
Onze wastafel is 46 cm diep. Waar plaatst men normaliter de spotjes? Boven de wastafel of juist boven de persoon die eraan staat of erachter?

Wij zitten eraan te denken om de spotjes op 45 cm vanuit de muur te plaatsen zodat je licht van voren hebt. Hoe kijkt men hier naar?
Wat ik zo in het algemeen zie is dus boven badmeubel wc en douche. Het is afhankelijk hoe sterk je de ruimte verlicht. Tevens wil je juist niet je eigen schaduw vergroten.

Maar kan zijn dat er nog nieuwe inzichten zijn dat weet ik niet.
Ben ik aan kijken of ik meerder spotjes individueel kan bedienen zonder x setjes te gaan werken met hun eigen aansturing.

AnimeAdicted

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Draakje5
Heeft er iemand ervaring met Villeroy & Boch Ceramic+?

Is het de moeite waard extra te betalen voor Ceramic+ itt normaal Ceramic?

Bijv:
https://plieger.nl/Produc...df&objectID=8848986079233

https://plieger.nl/Produc...df&objectID=8848985915393

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Makrolon

***members only***

Check of je een glazen douchewand van 110x200 wel boven krijgt ;)

• Skalaar

Skalaar

What air defence doing?

Draakje5 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:21:
Heeft er iemand ervaring met Villeroy & Boch Ceramic+?

Is het de moeite waard extra te betalen voor Ceramic+ itt normaal Ceramic?

Bijv:
https://plieger.nl/Produc...df&objectID=8848986079233

https://plieger.nl/Produc...df&objectID=8848985915393
Wat mij betreft is het de meerprijs niet waard. Bij normaal onderhoud blijft een pot zonder ceramic+ ook netjes.

• Draakje5
Skalaar schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:16:
[...]

Wat mij betreft is het de meerprijs niet waard. Bij normaal onderhoud blijft een pot zonder ceramic+ ook netjes.
Dankjewel. We hebben inderdaad de reguliere aangegeven bij Plieger. Nu wachten op de offerte die we willen aanpassen ( Het V&B sanitair was toch meer naar smaak dan Plieger ) en de kranen van Grohe in de kleur Supersteel.. ben benieuwd. We hebben nu ook de radiator en onderkast weggelaten om wat in de kosten te drukken. :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online

***members only***

Hier een vergelijkbare badkamer, en heb het net even opgemeten en tussen de wasbak en glazendouchewand zit hier ook 80cm en heb mij er in de 4 maanden dat ik de badkamer gebruik nog niet aan gestoord.
Sta er regelmatig met 3 kinders en dan is het wel vrij vol.
De douchewand is hier 1.20 en de spetters komen wel tot het einde van de wand.
En mocht voor een douchewand gaan dan is die (zoals @Makrolon het al aangeeft) lastig om boven te krijgen. Wij hebben hem met doos en al via een steiger door een raam naar boven kunnen krijgen.
Maar met de versprongen wc ziet het er bij jou makkelijker uit om een muur te maken.

Een deur zag ik niet echt zitten ivm extra randen die (iig bij onze vorige badkamer) lastig schoon te houden waren.
Aubergine schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:49:

Hier zitten de spots ook pakweg op het einde van de wasbak, en nooit last gehad dat ik te weinig licht heb dus dan zullen ze wel goed zitten :)

Strava

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Tinusvolkel schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:41:

De douchewand is hier 1.20 en de spetters komen wel tot het einde van de wand.
Vanaf welke maat douchewand zouden spetters nog binnen de doucheruimte blijven bij een inloopdouche?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Rzaan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:50:
[...]

Vanaf welke maat douchewand zouden spetters nog binnen de doucheruimte blijven bij een inloopdouche?
Denk met een 10cm meer de druppels er wel binnen blijven, maar denk dat je als je uit de douche stapt al meer spetters hebt dan tijdens het douchen zelf, dus of die 10cm extra zoveel meerwaarde heeft betwijfel ik.

Strava

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik zit te twijfelen tussen wand van 176 of 160 namelijk.

Maar als je de komende weken weer eens onder de douche staat, kijk eens effe voor me :)

Kan het thuis niet testen, want huidige douche heeft rare vorm.

[Voor 0% gewijzigd door Rzaan op 07-03-2023 08:45. Reden: woord rare eerst verkeerd geschreven]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 22:38
Rzaan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:08:
Ik zit te twijfelen tussen wand van 176 of 160 namelijk.

Maar als je de komende weken weer eens onder de douche staat, kijk eens effe voor me :)

Kan het thuis niet testen, want huidige douche heeft rage vorm.
Mijn douchewand is ca. 174cm en met mijn 1.95m en een regendouche komen er bij lang douchen en haren wassen een paar druppels tot het einde

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yener
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-03 23:54
Rzaan schreef op zondag 26 februari 2023 @ 14:51:
[...]

Beter hier, dan heeft iedereen er wat aan.

De wand achter de toiletpot lijkt me zo'n natuursteen-plaat.

Wat ik me afvraag: Natuursteen is redelijk ruw.
Is dat wel hygienisch genoeg?
Sorry voor de late reactie. Het materiaal is inderdaad ruw en niet glad. Het is namelijk leisteen van slecht 1 mm. Vlekken en spetters zijn geen probleem. Wij adviseren een impregneermiddel en daardoor stoot het water, vocht en vet volledig af.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-03 10:58

***members only***

Wij hebben een douchewand van 110. Ik leg altijd een dubbelgevouwen handdoek (dat zal zo'n 20/25cm extra overbruggen) aan het uiteinde als ik douche. Zie bijgevoegde schematische weergave (niet op schaal :+ ). Na het douchen is deze handdoek vochtig, maar over het algemeen niet erg nat. Druppels die nóg verder komen zijn er eigenlijk sowieso niet.

Maar zoals eerder genoemd, als ik vervolgens de douche uitstap wordt het veel natter dan van eventuele druppels die de douche verlaten bij het douchen zelf. Ik zou persoonlijk dus 110 best aandurven.

Daar moet ik overigens wel bij vermelden dat bij ons de douchekop 90 graden gedraaid is, die zit aan de muur waar bij jou de deur zit. Ik sta er ook altijd in die orientatie in (dus met mijn hoofd naar waar jou wc zit, maar wij hebben ook een glazen wand met daarachter geen wc). Weet niet of dat nog verschil zou maken.

[Edit] Ik ben overigens niet zo groot, slechts 1.74 en de overige leden van mijn gezin nog kleiner. Dus dat is wellicht ook nog een factor om rekening mee te houden.

[Voor 16% gewijzigd door Mania-92 op 07-03-2023 13:02]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• barry86
Sebastiaan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 23:10:
[...]

Mijn douchewand is ca. 174cm en met mijn 1.95m en een regendouche komen er bij lang douchen en haren wassen een paar druppels tot het einde
Wij hadden ook een inloopdouche met douchewand 120cm.
Bij mij met mijn lengte van 1m98 en altijd lang douchen was alles zeiknat daar achter
Bij mij vrouw van 1m65 en altijd kort douchen is er bijna niet 1 druppel.

Gewoon ter info :)

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

barry86 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:59:
[...]

Wij hadden ook een inloopdouche met douchewand 120cm.
Bij mij met mijn lengte van 1m98 en altijd lang douchen was alles zeiknat daar achter
Bij mij vrouw van 1m65 en altijd kort douchen is er bijna niet 1 druppel.

Gewoon ter info :)
Misschien stoppen met break dancen onder de douche?

• Draakje5
Ervaring gezocht.

We hebben een voorkeur voor een Grohe kraan, die is blijkbaar alleen met een waste uitvoering.
De wastafel is er echter een, met 1 gat. En we willen dus 2 kranen. De waste kan daarom volgens de winkel niet gemonteerd worden, waardoor de kraan een gat zou hebben aan de achterkant.

Ik kan echter totaal geen foto's op internet vinden van een wastafelkraan met waste, waarvan de waste niet gemonteerd is. Moeten we dit wel doen, of beter andere kraan zoeken?

[Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 07-03-2023 14:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barry86
Rzaan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:56:
[...]

Misschien stoppen met break dancen onder de douche?
:*)

Ik heb ook al wel gemerkt dat het veel uitmaakt of je een normale douchetijd hebt of achterlijk lang zoals ik graag mag doen :+

• arpeggio
  • Laatst online: 13:52
Draakje5 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:09:
Ervaring gezocht.

We hebben een voorkeur voor een Grohe kraan, die is blijkbaar alleen met een waste uitvoering.
De wastafel is er echter een, met 1 gat. En we willen dus 2 kranen. De waste kan daarom volgens de winkel niet gemonteerd worden, waardoor de kraan een gat zou hebben aan de achterkant.

Ik kan echter totaal geen foto's op internet vinden van een wastafelkraan met waste, waarvan de waste niet gemonteerd is. Moeten we dit wel doen, of beter andere kraan zoeken?
Wastafelkraan in combinatie met een clickwaste

Acties:
  • +1Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:19
Ik zie hier veel voorkomen dat men kiest voor een infraroodpaneel in de badkamer.
Wat ik me afvraag:
- Is dat dan als primaire verwarming (Dus in plaats van vloerverwarming/radiator)?
- Of meer voor extra comfort in de koudere periodes (Dus naast vloerverwarming/radiator)?
- Of andere redenen die ik me niet kan bedanken nu?

Reden dat ik het vraag is dat ik nu zelf aan het oriënteren ben voor een badkamerverbouwing / nieuwe badkamer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

IR verwarmt alleen objecten. Je ziet het vaak in van die (spuuglelijke) welness zuilen in douches. Om een ruimte voor te verwarmen is het niet bijster effectief.

@Draakje5 De bediening van de waste gaat via de achterkant van de kraan. Dat is dus altijd open. Anders goed zoeken op de site van Grohe, meestal kan je wel een versie zonder en een versie met vinden.

@Rzaan In de regel wordt 140cm aangehouden als maat. Spettervrij zal het nooit helemaal zijn met een open verbinding.

[Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 07-03-2023 16:22]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Draakje5
@Señor Sjon
Deze kraan is er helaas niet zonder waste in deze kleur.
Winkel zegt: "wastafelkraan is standaard met waste (om de afvoerplug te bedienen). Echter is dit een wastafel met 2xkraangat en 1xafvoer. De waste kan dus niet worden gemonteerd. Dit houdt in dat er een gat in de achterzijde van de kraan zit. Dit ter info."

https://www.sanitairwinke...OjOFbza6C7JRoCNYwQAvD_BwE

Wat is wijsheid. Andere kranen nemen of valt bovengenoemde niet op en is het geen issue?

[Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 07-03-2023 16:56]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

https://www.grohe.nl/nl_n...n-br-l-size-23541001.html

Zo te zien alleen de kleurtjes met waste en de chromen variant wel te krijgen zonder.

Dan maar een keukenkraan? :+
https://www.grohe.nl/nl_n...enmengkraan-30505DC0.html

Al eens bij bv hansgrohe gekeken?

[Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 07-03-2023 17:01]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Señor Sjon schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 16:22:
IR verwarmt alleen objecten. Je ziet het vaak in van die (spuuglelijke) welness zuilen in douches. Om een ruimte voor te verwarmen is het niet bijster effectief.
Als je donkere tegels hebt een een IR paneel aan het plafond kan het prima werken denk ik?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-03 10:58
yay schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 15:36:
Ik zie hier veel voorkomen dat men kiest voor een infraroodpaneel in de badkamer.
Wat ik me afvraag:
- Is dat dan als primaire verwarming (Dus in plaats van vloerverwarming/radiator)?
- Of meer voor extra comfort in de koudere periodes (Dus naast vloerverwarming/radiator)?
- Of andere redenen die ik me niet kan bedanken nu?

Reden dat ik het vraag is dat ik nu zelf aan het oriënteren ben voor een badkamerverbouwing / nieuwe badkamer.
Het is juist bedoelt als (extra) verwarming tijdens bijvoorbeeld het afdrogen, zonder dat je heel de ruimte moet verwarmen. Laatste keer dat ik er een tegenkwam was deze ook gewoon geschakeld op de lichtschakelaar.

• Draakje5
Señor Sjon schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:01:

Zo te zien alleen de kleurtjes met waste en de chromen variant wel te krijgen zonder.

Dan maar een keukenkraan? :+
https://www.grohe.nl/nl_n...enmengkraan-30505DC0.html

Al eens bij bv hansgrohe gekeken?
Hansgrohe heeft ook wel wat ja, maar we hadden al het andere al van grohe supersteel. Misschien dan maar de essence S kraan. Al ben ik misschien bang dat die erg klein uitvalt.

https://www.grohe.nl/nl_n...n-br-s-size-23590DC1.html

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Draakje5 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:31:
[...]

Hansgrohe heeft ook wel wat ja, maar we hadden al het andere al van grohe supersteel. Misschien dan maar de essence S kraan. Al ben ik misschien bang dat die erg klein uitvalt.

Je moet voor je kranen ook even kijken op Idealo.de

Ik heb vorige week via die zoeksite Grohe kranen besteld. Scheelde 20-30% met Nederland.
Ben nu bezig met Italiaanse kranen van Gessi in Italie. Scheelt enorm. Inclusief transport zou ik in Nederland 50% meer kwijt zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• arpeggio
  • Laatst online: 13:52
Draakje5 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 21:31:
[...]

.... Misschien dan maar de essence S kraan. Al ben ik misschien bang dat die erg klein uitvalt.

Dit is precies het model dat ik in mijn badkamer heb. Die wordt inderdaad alleen geleverd met een trekwaste.
Bij mijn wastafel heb ik die weggelaten en een clickwaste gemonteerd. Zie foto.
Aan de achterkant van de kraan houd je een klein gaatje waar het hendeltje van de trekwaste had moeten zitten. Maar daar zie je in de praktijk helemaal niets van.

In jouw geval kun je twee van deze kranen monteren op je wastafel en het afvoergat afsluiten met een enkele clickwaste.
De S-size van deze kraan is naar mijn smaak nog best robuust. Als je echt je hoofd onder de kraan wil steken, is het wellicht wat krap.

Mijn kraan heb ik overigens 2 jaar geleden bij Obadis in Duitsland gekocht. Toen was geborsteld nikkel nog verkrijgbaar, wat nu dus supersteel is geworden.

[Voor 6% gewijzigd door arpeggio op 07-03-2023 22:53]

• Draakje5
arpeggio schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:47:
[...]

Dit is precies het model dat ik in mijn badkamer heb. Die wordt inderdaad alleen geleverd met een trekwaste.
Bij mijn wastafel heb ik die weggelaten en een clickwaste gemonteerd. Zie foto.
Aan de achterkant van de kraan houd je een klein gaatje waar het hendeltje van de trekwaste had moeten zitten. Maar daar zie je in de praktijk helemaal niets van.

In jouw geval kun je twee van deze kranen monteren op je wastafel en het afvoergat afsluiten met een enkele clickwaste.
De S-size van deze kraan is naar mijn smaak nog best robuust. Als je echt je hoofd onder de kraan wil steken, is het wellicht wat krap.

[Afbeelding]

Mijn kraan heb ik overigens 2 jaar geleden bij Obadis in Duitsland gekocht. Toen was geborsteld nikkel nog verkrijgbaar, wat nu dus supersteel is geworden.
Fijn, dankjewel! Deze kraan die jij hebt is er nu dus wel in supersteel zonder waste.

Maar als ik het begrijp is het geen heel groot probleem, dus zouden we ook voor de Large kunnen gaan met waste en die dus open laten achterin de kraan.

• twi
Zijn er nog mensen met praktische tips over de breedte, hoogte, diepte en plaatsing van een (betegelde) nis in een douchemuur? Qua hoogte is de plaatsing bij ons met 120cm wel prima, maar de afmetingen zijn nu vastgelegd op 60x30x7cm.

De muur zelf is 120cm breed en de tegels zijn (standaard nieuwbouw) 25x33 en worden verticaal geplaatst. Daarom neig ik ernaar om de nisgrootte ter grootte van 3 volledige tegels uit te laten voeren. Mits de tegelzetter natuurlijk met de horizontale en verticale voegen rekening houdt.

• Skalaar

Skalaar

What air defence doing?

Draakje5 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 03:57:
[...]

Fijn, dankjewel! Deze kraan die jij hebt is er nu dus wel in supersteel zonder waste.

Maar als ik het begrijp is het geen heel groot probleem, dus zouden we ook voor de Large kunnen gaan met waste en die dus open laten achterin de kraan.
De waste zat er wel bij, maar hebben ze niet gemonteerd. Dit is ook geen enkel probleem. De enige situatie waarin ik het zou afraden, is als er recht achter de kraan een spiegel zit. Maar dit zie je tegenwoordig vrijwel nooit meer. Een jaar of 15-20 geleden waren meubelen met een spiegelpaneel op de wastafel nog vrij populair, tegenwoordig moet je heel erg je best doen om nog zoiets te vinden.

Lang verhaal kort: gewoon de kraan nemen die je mooi vindt en je niet druk maken of er een gaatje achterin zit i.v.m. het niet monteren van de standaard meegeleverde waste.

Gratis pro-tip: zoek op 'gladde body' als je dat gaatje echt niet wilt. Dit is in sanitairland de term voor een kraan zonder gaatje voor de waste.

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:12

Mooody

elmoody

Het is tijd om sanitair uit te kiezen voor ons nieuw te bouwen woning.

We hebben een "stelpost", welke te besteden is bij een grote badkamerzaak. Vrijwel elk groot sanitair-merk is er te vinden.

Grohe, Geberit, Villeroy & Boch en Duravit ken ik, maar heb geen idee hoe die kwaliteit tot elkaar verhouden. Ik lees dat bijv. Villeroy & Boch veel kunststof gebruikt in de muurbeugels en daardoor iets minder hufterproof is. Kan ook lulkoek zijn.

Welk merk heeft de voorkeur bij jullie eigenlijk? Welk merk moet ik sowieso laten liggen. Of ontloopt het elkaar allemaal vrij weinig?

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
twi schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:35:
Zijn er nog mensen met praktische tips over de breedte, hoogte, diepte en plaatsing van een (betegelde) nis in een douchemuur? Qua hoogte is de plaatsing bij ons met 120cm wel prima, maar de afmetingen zijn nu vastgelegd op 60x30x7cm.

De muur zelf is 120cm breed en de tegels zijn (standaard nieuwbouw) 25x33 en worden verticaal geplaatst. Daarom neig ik ernaar om de nisgrootte ter grootte van 3 volledige tegels uit te laten voeren. Mits de tegelzetter natuurlijk met de horizontale en verticale voegen rekening houdt.

[Afbeelding][Afbeelding]
Zou sowieso nooit op precies die 3x tegelmaat incl. voegen gaan zitten, altijd net iets smaller. Zodat je aan beiden kanten een 1 tot 2 cm van een tegel moet halen o.i.d. Je zult zien dat je anders net een halve cm tekort komt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Poumelie
praliwi schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 07:35:
[...]

Zou sowieso nooit op precies die 3x tegelmaat incl. voegen gaan zitten, altijd net iets smaller. Zodat je aan beiden kanten een 1 tot 2 cm van een tegel moet halen o.i.d. Je zult zien dat je anders net een halve cm tekort komt.
Precies dit hebben wij ook gedaan. Die voeg wil je sowieso niet meerekenen. Zorg dat er een hele tegel in past en haal daar een klein stukje vanaf.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:09
Poumelie schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 08:40:
[...]

Precies dit hebben wij ook gedaan. Die voeg wil je sowieso niet meerekenen. Zorg dat er een hele tegel in past en haal daar een klein stukje vanaf.
Sorry, maar je kunt toch gewoon het stuk dat krap/ruim is eerst tegelen, en daarna de zijkanten met of of zonder overlap daarna moet er nog gekit worden, dus bewust 1 CM krapper gaan zitten lijkt me wel wat overdreven.

We hebben hier een hele douchewand gemetseld op de breedte van 1 vloertegel, gaar prima. Dat hebben we ook niet bewust 1/2cm smaller gedaan.

• Skalaar

Skalaar

What air defence doing?

Mooody schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:50:
Ik lees dat bijv. Villeroy & Boch veel kunststof gebruikt in de muurbeugels
Welke muurbeugels bedoel je hier?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twi
Uiteindelijk heb ik gewoon de volgende tekening gestuurd. Met daarbij de opmerking dat ik hoop en verwacht dat het vakmanschap van de tegelzetter rekening houdt met het mooiste resultaat. Zelf hoeft een tegelaar mij niet te vertellen hoe ik mijn werk moet doen, maar n.a.v. reacties hier blijkt het helaas toch nodig (vooral bij nieuwbouwprojecten).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-03 13:52
Rzaan schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:34:
[...]

[...]

We zijn nu een dik jaar verder.
Hoe bevalt de EVV?
Krijgt deze de ruimte goed op temperatuur?
Of alleen de kou uit de tegels?

Geeft de elektrische radiator nog een aanzienlijke meerwaarde?
Excuus, ik zie je reactie nu pas.

De EVV beviel goed, maar doet het al een tijdje niet meer. Geen idee waarom, en aangezien alles weggewerkt is, ook geen manier om het te checken. Vrij dom. Toen ie nog werkte, waren de tegels aangenaam warm. Weet niet meer of de ruimte ook lekker op temperatuur was.

De elektrische radiator is prima (gebruik hem vooral voor handdoeken drogen).

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Morfang schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:41:
[...]

Excuus, ik zie je reactie nu pas.

De EVV beviel goed, maar doet het al een tijdje niet meer. Geen idee waarom, en aangezien alles weggewerkt is, ook geen manier om het te checken. Vrij dom. Toen ie nog werkte, waren de tegels aangenaam warm. Weet niet meer of de ruimte ook lekker op temperatuur was.

De elektrische radiator is prima (gebruik hem vooral voor handdoeken drogen).
No worries.

Ik denk dat ik toch maar voor VV op de waterpomp ga.
Dan kan ik hem 24/7 aanlaten, dus dan is het warm op elk moment van de dag.

Daarnaast op zoek naar een mooie designradiator, waar we ook handdoeken of badjas aan kunnen hangen.
Heb er 2 op het oog, maar verschrikkelijk duur (hoe kan dat toch dat alles wat ik mooi vind, duur is?)

Kan ze wel in een kleur laten spuiten, dus niet afhankelijk van wit of zwart of chroom.
Wel dan de elektrische uitvoering zodat ik hem ook kan inschakelen als de VV in het huis uit staat.
Dus het is een bijverwarming voor de vloer óf de hoofdverwarming als de VV uitstaat (in de lente of zo)

[Voor 5% gewijzigd door Rzaan op 10-03-2023 10:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:43
Rzaan schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 10:51:
[...]

Heb er 2 op het oog, maar verschrikkelijk duur (hoe kan dat toch dat alles wat ik mooi vind, duur is?)
Let ook op dat veel van die mooie dingen vaak gefotografeerd zijn in een badkamer groot als een balzaal. Stel je zo'n ding dan voor in je eigen, kleine badkamer dan valt het toch vaak wat tegen, en is het soms het geld niet waard (zeker voor een ruimte waar je ca een half uur per dag bent).

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Aubergine
twi schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:15:
Uiteindelijk heb ik gewoon de volgende tekening gestuurd. Met daarbij de opmerking dat ik hoop en verwacht dat het vakmanschap van de tegelzetter rekening houdt met het mooiste resultaat. Zelf hoeft een tegelaar mij niet te vertellen hoe ik mijn werk moet doen, maar n.a.v. reacties hier blijkt het helaas toch nodig (vooral bij nieuwbouwprojecten).

[Afbeelding]
Is dit niet heel kleinerend? Was je niet af geweest met alleen links zonder de groene vink?

• Makrolon
Aubergine schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:16:
[...]

Is dit niet heel kleinerend? Was je niet af geweest met alleen links zonder de groene vink?
Of een 'nis rondom graag op hele tegels laten uitkomen' opmerking.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:05
twi schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 09:15:

[Afbeelding]
De zin 'rekening houdt met het mooiste resultaat' is natuurlijk subjectief.
Dan kan nog steeds voor de weg van minste weerstand gekozen worden en het dan afdoen met 'ja maar dit is toch mooi?'

My 2 cents; nissen/tegelpatronen moet je vanuit het midden naar buiten gaan trekken.
dus of een voeg op hart muur, of hart tegel op hart muur en dan evenredig naar buiten werken.

PSN: Flix20-NL

• Draakje5
We zijn zoekende of de opstelling op de foto van het fonteintje + kraantje de meest handige is, of dat het handiger is kraangat rechts te nemen i.p.v. links?

We hebben een kraantje met een boog ; die kunnen we niet in het midden monteren want dan is de fontein te ondiep en spat het water er overheen. Dus we zouden de keus hebben uit kraangat links en rechts. Ervaringen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• twi
Aubergine schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:16:
[...]

Makrolon schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:38:
[...]

Of een 'nis rondom graag op hele tegels laten uitkomen' opmerking.
Klopt, heb ook aangegeven dat ik over de mogelijkheden en benamingen zelf geen kennis heb. Hopelijk verzacht dat het wat. Moet daar wel bij zeggen dat de leverancier van de tegels (weer een ander bedrijf dan de tegelzetters en de partij die sanitair levert) al eens aan ons heeft aangegeven dat we er niet van uit moeten gaan dat er bijvoorbeeld vanuit de punt van een bad wordt begonnen met tegelen om het lijnenspel van de voegen uit te laten komen. Daardoor hebben we al onze initiële plannen afgezien (vloertegels door laten lopen in een deel van de muur en de wanden van het bad) en voor een eenvoudigere optie gekozen. Vandaar dat ik heel duidelijk aan wilde geven wat ik wel en niet wil.

Met de beschrijving "nis rondom graag op hele tegels laten uitkomen", heb ik niet het vertrouwen dat dit duidelijk via de tussenpersoon bij de tegelzetter aan gaat komen.

[Voor 8% gewijzigd door twi op 10-03-2023 12:34]

• Aubergine
Simonwitlof schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:39:
Waar kan ik het beste mijn badkamer kopen?
:+ :+

• Makrolon
Flix20 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:42:
[...]

De zin 'rekening houdt met het mooiste resultaat' is natuurlijk subjectief.
Dan kan nog steeds voor de weg van minste weerstand gekozen worden en het dan afdoen met 'ja maar dit is toch mooi?'

My 2 cents; nissen/tegelpatronen moet je vanuit het midden naar buiten gaan trekken.
dus of een voeg op hart muur, of hart tegel op hart muur en dan evenredig naar buiten werken.
Ja, alleen wat doe je dan als je een reepje van 5 cm naast een raam overhoud? Dan is t mooier niet vanuit t hard van de muur te werken.

Of als.je t iets aanpast en een lijn van hele tegels in t hart van de deuropening krijgt, of met hele tegels aan t eind van een wandje uit komen, dan krijg je aan de tegelstrip altijd een snaar strak resultaat.

Je kan dus niet stellen dat t altijd mooier is om vanuit t hart te werken ;)

• Draakje5
Wij zijn wel geschrokken van de offerte van de installateur en tegelzetter. 1 badkamer en 2 toiletten. 16.400 euro voor het werk en wat klein materiaal. (Wel inbouwkranen monteren en een wandje bij de douche) Maar tegels en sanitair komt er nog bij.

Via projectbouw lijkt toch iets voordeliger te zijn. En dan hebben we de badkamer en toiletten al meteen erin bij oplevering.

[Voor 7% gewijzigd door Draakje5 op 11-03-2023 16:50]

• m181087
Heel eerlijk; ik schrik niet eens van die prijs.

• Draakje5
m181087 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:17:
Heel eerlijk; ik schrik niet eens van die prijs.
We hadden de offerte op max 13k geschat. Ook omdat de installateur ergens tijdens een gesprek tussen neus en lippen door 12k noemde.

• m181087
Draakje5 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:30:
[...]

We hadden de offerte op max 13k geschat. Ook omdat de installateur ergens tijdens een gesprek tussen neus en lippen door 12k noemde.
Ja, dan snap ik hem. Er zullen vast goedkopere installateurs zijn, maar deze prijs is helaas niet heel extreem.

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-03 23:39
Vraagje over het plaatsten van stopcontacten in de badkamer.
Is het toegestaan om een WCD naast het bad en het badmeubel te hebben; dus niet op onderstaande positie maar meer naar links beneden tussen bad en meubel?

Als ik dit plaatje bekijk wel namelijk inclusief de volgende uitleg:
Het is belangrijk om een stopcontact (wandcontactdoos) te hebben in de buurt van de wastafel. Apparaten als een scheermachine, elektrische tandenborstel of föhn worden hier vaak gebruikt. Het stopcontact moet wel minimaal 60 cm van de waterbron (kraan) af zitten. Daarnaast dient het stopcontact te zijn voorzien van randaarde en moet de groepenkast zijn voorzien van een aardlekschakelaar.

d'n oliesjeik

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04:00
Draakje5 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:49:
Wij zijn wel geschrokken van de offerte van de installateur en tegelzetter. 1 badkamer en 2 toiletten. 16.400 euro voor het werk en wat klein materiaal. (Wel inbouwkranen monteren en een wandje bij de douche) Maar tegels en sanitair komt er nog bij.

Via projectbouw lijkt toch iets voordeliger te zijn. En dan hebben we de badkamer en toiletten al meteen erin bij oplevering.
Prijs is denk ik best redelijk. Wij betalen 15k voor 1 badkamer + toilet + randje tegels in de keuken. Hebben ook besloten casco te doen omdat er niets kon via de projectleverancier. Dus die 16k klinkt mij ook niet heel vreemd in de oren.

• barry86
Lijkt mij ook “normaal”

• Draakje5
Maar hoe is dit als uurloon te beargumenteten?

Laat ik er de kosten voor lijm e.d. afhalen. Dan kom ik misschien uit op -3k, 13k tot. Laat de tegelzetter 2.5 weken bezig zijn en de installateur 1.5 weken. Dan is dat toch een uitermate flink uurloon voor 1 maand arbeid?

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-03 10:30
Draakje5 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:43:
We zijn zoekende of de opstelling op de foto van het fonteintje + kraantje de meest handige is, of dat het handiger is kraangat rechts te nemen i.p.v. links?

We hebben een kraantje met een boog ; die kunnen we niet in het midden monteren want dan is de fontein te ondiep en spat het water er overheen. Dus we zouden de keus hebben uit kraangat links en rechts. Ervaringen? [Afbeelding]
Kraangat links, kraan rechts. Dat voelt logischer vanuit de plek waar je staat.

📷 Insta

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 27-03 19:36
Wat zijn nu goede kranen voor de badkamer?
Wij willen mat zwarte kranen. 2x wastafel (meng) , 1x bad thermostaatkraan en 1x douchethermostaatkraan.

Bij de vrienden van de show (sanisale) geweest voor een offerte voor een complete badkamer (kranen, toilet, bad, easy drain, spiegel, douchewand) . Op de offerte staan echter geen merken. Ben zelf wat gaan speuren en kon qua materiaal 3 k goedkoper dan sanisale.

Ik met het prijsverschil naar de verkoper van sanisale, wel meteen aangegeven dat ik niet weet welke merken hij op z'n offerte heeft gezet dus misschien dat ik appels met peren vergelijk. Volgens de verkoper is de weisbaden die ik zelf had uitgezocht rommel.... Even gezocht en komt hier slechte reviews tegen.

Maar wat is dus wel een goed merk met mat zwarte kranen?

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:02
Oliesjeik1 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:46:
Vraagje over het plaatsten van stopcontacten in de badkamer.
Is het toegestaan om een WCD naast het bad en het badmeubel te hebben; dus niet op onderstaande positie maar meer naar links beneden tussen bad en meubel?

[Afbeelding]

Als ik dit plaatje bekijk wel namelijk inclusief de volgende uitleg:
Het is belangrijk om een stopcontact (wandcontactdoos) te hebben in de buurt van de wastafel. Apparaten als een scheermachine, elektrische tandenborstel of föhn worden hier vaak gebruikt. Het stopcontact moet wel minimaal 60 cm van de waterbron (kraan) af zitten. Daarnaast dient het stopcontact te zijn voorzien van randaarde en moet de groepenkast zijn voorzien van een aardlekschakelaar.

[Afbeelding]
Een stopcontact moet 60cm bij de kraan van de wastafel vandaan zitten en minimaal 60cm van natte zones waaronder het bad/douche. Het hele bad is een natte zone.

Dus als het al lukt je stopcontact 60cm van je kraan vandaan te plaatsen zit hij echt binnen 10cm van het bad. Je huidige stopcontact zit eigenlijk al niet juist. Laat staan als je hem nog dichter op het bad plaatst.
Pagina: 1 ... 77 78 79 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee