Batilan schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:04:
[...]
Bedankt voor je tips, het is niet ons doel om voor een dubbeltje op de 1 rang te zitten, maar als ik een offerte ontvang waar niet eens merk en type omschreven staat, waar je tijdens je bezoek niet meer info krijgt m.b.t. prijzen dan "duurder" en "minder duur", en waarvan ook de installateur eerlijk aangeeft dat hij een marge krijgt, dan vraag ik me af waarom alles zo on-transparant gemaakt wordt. Volgens de "adviseur" bij Simon de Haas in Zwolle werken ze met "vaste prijzen" en is korting niet mogelijk, daarentegen zijn de prijzen prijsvast voor maximaal 1 week "vanwege Oekraïne". Ik wordt hier niet vrolijk van en met mij vele anderen als ik de verschillende review sites bekijk met ervaringen van anderen met deze clubs. Er zijn natuurlijk ook mensen die wel goed geholpen worden, badkamer adviseurs zijn ook net mensen en verschillen qua competenties, maar het aandeel ontevreden klanten lijkt bij dit soort clubs toch wel duidelijk hoger.
Wat betreft gewicht: de installateur kan ook het Solid Surface bad van Simon de Haas installeren, dus een ander Solid Surface bad moet ook lukken. We hebben dus ook bij Simon de Haas geen advies gehad om niet een Solid Surface bad te kopen, dat hebben we tot op heden ook niet gekregen bij andere (serieuze?) badkamer adviseurs zoals Concordia en 1e kamer. Volgens mij leveren vrijwel alle badkamer leveranciers ook Solid Surface baden?
Ik begrijp dat AquaSplash een merk van Wiesbaden is en we daardoor niet weten of we over een aantal jaren als het bad "stuk" gaat nog reserve onderdelen kunnen krijgen? Dit bad hebben we vooral gekozen op esthetiek / persoonlijke smaak, dat is voor ons een belangrijk aspect, maar natuurlijk wil je geen poreus bad (ik weet overigens niet precies wat je bedoelt met een "badbal" (ik badder nooit met ballen

)). Als je een A-merk weet met een vergelijkbare vormgeving dan houd ik me aanbevolen.
Persoonlijk vind ik de Acryl baden die ik heb gezien altijd een beetje "flimsy" aandoen omdat het bijna altijd wat "hol" en licht aanvoelt (doe altijd de "kloptest"), maar ik begrijp dat er ook "solide" acryl baden zijn? Overigens is mijn egaa helemaal weg van die "mat witte" solid surface baden en waskommen, ik vind dat dat weer helemaal niets (persoonlijke smaak I know), nu hoop ik eigenlijk dat die bruisbal geen spaan heel laat van zo'n mat wit solid surface bad

Hoewel ik me begin af te vragen of het bad van keuze ook niet mat is
Kortom: ik zoek naar betrouwbare merken en leveranciers die de spullen tegen een "fatsoenlijke prijs" leveren (voor mijn part met een marge voor de installateur, zo lang het maar transparant is). En daarvoor heb je al een aardige aanzet gegeven
EDIT: ook nog maar even een plaatje van de badvorm van onze voorkeur:
[Afbeelding]
Grappig, qua vormgeving geef je nagenoeg hetzelfde bad aan als @
Rzaan alleen heeft hij de acryl variant.
Wat prijzen betreft, ook bij ons is de prijsvastheid op dit moment een maand. Dit heeft te maken met prijsstijgingen die fabrikanten op dit moment bijna wekelijks doorgeven. Hier kan een toonzaal of showroom ook niets aan veranderen, kijk voor de gein eens hier:
https://www.dropbox.com/s...0%2811-7-2022%29.pdf?dl=1
Of dit aan de oorlog in Oekraine ligt, geen idee. Feit is wel dat dit zorgt voor bijzonder onstabiele prijzen en die gaan alleen omhoog, nooit omlaag. Mijn gevoel zegt wel dat de fabrikanten zo meteen aan het eind van het jaar recordwinsten bekend gaan maken.
Ik heb die gesprekken ook dagelijks, en elke dag leg ik weer uit dat wij geen invloed op de prijzen hebben die de aannemer gaat rekenen voor je materialen. Bij projectbouw heb je daar ook geen keuze in, bij particulier wel degelijk. Mensen met een nieuwbouw woning begrijpen vaak ook niet dat de materialen pas 1 of 2 jaar later gekocht worden en betaald moeten worden. Aangezien het op dit moment echt koffiedik kijken is wordt er dan ook met een risico opslag gerekend, betaal je nu € 100,00 voor dat wastafelkraantje, over 1 of 2 jaar kun je daar zonder problemen 15 tot 30 % bij rekenen. Als ik de marges zie waar op dit moment de projecten van vorig jaar mee uitgeleverd worden dan wordt je daar als winkel echt diep ongelukkig van. Er zijn zelfs projecten waar een negatieve marge op zit. Tot zover dan even de prijzen.
Solid surface is (in mijn mening) een bijzonder tricky product, het ziet er mooi uit, voelt prettig aan maar is gewoon super kwetsbaar. Als het beschadigd is valt het nagenoeg niet te repareren en het is micro poreus. Hoe ze het ook wenden of keren, daarom kom je het bijvoorbeeld ook bijna nooit in keukenbladen tegen. Er komt teveel risico bij kijken. Grote nadeel is dan ook dat op het moment dat je een bad neemt in dat materiaal je eigenlijk ook de wastafel in dat materiaal moet nemen. En daar gaat een heel ander verhaal spelen, tandpasta zit chloor en bleek in, make up, haarverf, aceton, nagellak noem maar op. Dat wil je echt niet gaan gebruiken in een materiaal wat zo kwetsbaar is. Dat grote fabrikanten het maken kun je ze niet kwalijk nemen, kwestie van vraag en aanbod. Mensen willen graag de badkamer van hun dromen hebben. Prima als je het neemt, je bent in ieder geval wel gewaarschuwd, en dan ligt de bal bij de klant.
Dat niet al mijn "medebroeders" hetzelfde advies geven klopt, niet iedereen zit hetzelfde in elkaar.
Sommigen missen de kennis, andere de interesse enzovoort. Ik ben zelf altijd praktisch ingesteld, ik weet dat het design na 2 jaar geen fluit meer voorstelt en dat men daar op "uitgekeken" is. En dan gaat het praktische komen, je badkamer heeft namelijk een economische levensduur van circa 20 / 25 jaar. Dus na die 2 tot 3 jaar gaat het pas beginnen. Ik vind dat je daar als adviseur een "plicht" hebt dat je mensen daar op moet wijzen. Net zoals een autoverkoper moet aangeven dat alhoewel die mooie auto 250 km per uur kan, het is niet wenselijk en vaak ook niet toegestaan. Wat je vervolgens met die informatie doet moet je zelf weten. Een opzet kom is heel leuk om te zien, maar heb je het er voor over dat je 20 jaar lang na het gebruik een doekje over het blad moet halen omdat het anders kapot gaat ?
Wat merken betreft, tijdens een gesprek komen bij mij altijd alle boeken op tafel en iedereen is vrij om gelijk alles op te schrijven, ik maak daar ook nooit een geheim van omdat ik zelf ook vind dat je moet weten wat je koopt. Dat het niet op de uiteindelijke uitdraai staat kan kloppen. Dat is dan ook een stukje marktbescherming, kun je het wel of niet mee eens zijn maar dat is vaak wel het gevolg van het internet. Een dozenschuiver op een luguber achterkamertje heeft minder kosten dan de toonzaal waar je de informatie, adviezen, etc krijgt. Daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan.
Lang verhaal zo op de vroege ochtend maar ik hoop dat het een beetje inzicht geeft.