koendio schreef op donderdag 6 december 2018 @ 23:38:
Paar maanden geleden nieuwbouwhuis gekocht. deze zou worden voorzien van een goede, maar basis badkamer, geleverd en geplaatst door een badkamerzaak welke bij het project betrokken is (vH uit Gemert). Afgelopen weekend bij deze badkamerzaak geweest om de badkamer (en de 2 toiletten) naar onze wens te laten veranderen. Vandaag de offerte binnengekregen, totale kosten die we bij zouden moeten betalen.... bijna 15.000.
Materialen zijn wel uit het hogere segment en de prijzen van de onderdelen die op de offerte staan, zijn over het algemeen beneden de internetprijzen die ik heb kunnen vinden
Als ik snel een berekening maak, kom ik op bijna 18.000,- aan onderdelen, meeste met 25%korting
We zitten nu erg in dubio wat te doen. het is echt een hoop geld, wel voor een goede badkamer die geheel naar onze zin is, met garanties tegen lekken en waarbij het geheel klaar is bij oplevering. Naar kwalitatief mindere spullen willen/kunnen we in eerste instantie niet, ook omdat deze zaak dit niet heeft.
Iemand ervaring met zoiets?
Zie het, heel krom, als dat je een auto koopt, als auto betaal je een vast bedrag, als je alle onderdelen los gaat kopen en dat monteren ben je een veelvoud kwijt.
Maar voor losse onderdelen uit die complete auto, omdat je ze bv niet gebruikt, krijg je bij de dealer of op marktplaats niet de prijs terug als wanneer je dat onderdeel bestelt bij de dealer.
Hoewel het vaak oneerlijk lijkt wat je terugkrijgt voor een standaardbadkamer/toilet is dat een bedrag waarvoor de badkamerzaak zich heeft ingeschreven voor een project, op basis van tig nette complete "Bruynzeel"-badkamers. (no pun intended, Bruynzeel is niets mis mee)
Meer teruggeven kan eenvoudig niet, alleen bij bv 20 zelfde badkamers en 40 toiletten is die prijs dekkend qua inkoop en manuren.
Een simpele badkamer kost al gauw 10.000 tot 15.000 euro alleen.
Jij bent 22.000 kwijt zeg je, en daarvoor heb je een luxe badkamer en 2 toiletten geheel naar wens, je bent 18.000 aan materialen kwijt zeg je ook. (ca 24.000 zonder die 25% korting)
4.000 aan manuren lijkt me dan heel schappelijk voor op tijd klaar en garantie.
Jullie hebben nu bij de badkamerzaak de ultieme badkamer uitgezocht, met "beperkte" keuzes vanwege hun assortiment. (maar eigenlijk wil je niet goedkoper en kan je alles wat uitgezocht is nergens goedkoper vinden zeg je)
Heb je ook verder gekeken wat vergelijkbaar mooi of ook mooi zou zijn en wat dat kost, bv aan materiaal alleen?
Buiten dat je eigen mensen moet vinden, wat vast zal lukken, wordt ook vaak een stukje logistiek vergeten:
Hoe duurder de materialen, hoe kritischer de klant is, dwz dat voor veel geld een klant iets onbeschadigds en krasvrij`s wil en met minder geen genoegen neemt (uiteraard.

)
En daar treden dan vaak de (logistieke) problemen op, je hebt garantie maar je hebt vaak niet morgen een nieuw designmeubel of kraan. En over tegels heb ik het dan niet, uit dezelfde batch is dan vaak niet meer mogelijk en ook op tegels moet je soms lang wachten.
Dat kan best weer 6-8 weken duren voordat de nieuwe er is, kan je zo lang wachten en heeft de installateur dan weer tijd? Of moet je op hem dan weer even wachten?
En spot je alle krasjes en gebreken op tijd? Ik heb duurdere badkamers gemaakt en hoewel alles onder de loep gaat voordat het geïnstalleerd wordt, mis ik heel soms ook wat.
Wat neerkomt op vervangen en niet omruilen onder garantie (voor mij), de klant verwacht dat voor die prijs (zijn garantie).
Een installateur zal dan eerder een bedrag in mindering accepteren voor een krasje dat verder niemand ziet ipv veel duurder vervangen voor hem. En die aanbieding ligt bij hem, vind je het te weinig dan kan hij niets anders doen dan vervangen.
Geloof me, ook in design komen foutjes en krasjes voor, been there, done that.
De grootste vraag is eigenlijk: Is dat echt jullie droombadkamer en is dat financieel te realiseren? (22k is niet extreem, dat is imo eerder >50k voor een kleine badkamer en twee toiletten)
Een andere vraag is: Hoe lang ben je van plan daar te wonen? Buiten dat een mooie badkamer makkelijker verkoopt als je het huis weg wilt doen, is het de kamer waar je dagelijks twee keer komt om je te ontspannen.
Als je dus blij er van wordt, je droombadkamer ipv "ook mooi", wegen de kosten daar eigenlijk niet tegen op, woon je er bv 15 jaar dan is het maar 1400 per jaar voor die blijheid omdat het ultiem is.
Omgekeerd kan je ook 15 jaar het gevoel hebben dat het het net niet is...…...ondanks dat elke badkamer went en dat verder iedereen het een prachtbadkamer vindt. En dat voor bv 6k minder (400/j bij 15 jaar)
Mijn ervaring is dat mensen die een badkamer, toilet of keuken aanschaffen die eigenlijk "te duur" is maar wel exact naar wens, daar veel langer gelukkig van worden/zijn. Als het het net niet is dan wordt een keuken, badkamer of toilet al snel als gewoon ervaren.
Dat gevoel van "wauw, wat woon ik toch mooi, met een automatische blijheid", en dat elke dag, is niet in geld uit te drukken.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.