Hallo allemaal,
Graag jullie advies.
Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht. Voor mij is dit de tweede keer. Er zit dan al een standaard keuken, badkamer en WC in maar daar wil je in de meeste gevallen wat aan veranderen of je wil wat meerwerk.
Met de keuken ging dit vrij soepel. De standaard keuken was bijna €18.000 en hebben uiteindelijk €4.000 bijgelegd voor Miele i.p.v. Bosch, een Quooker, Bora en wat mooiere frontjes. Niet slecht.
Bij de badkamer verliep het erg teleurstellend en wil graag jullie advies.
De standaard badkamer heeft witte tegels, een standaard badmeubel en geen bad.
Wij willen een iets mooier badmeubel, een douche met koper messing en wél een bad. Ook willen we een ander tegeltje dan standaard wit.
Deze wijziging moet ons € 14,412 kosten
De standaard badkamer blijkt een stelpost van maar € 10335 te zijn. Het lijkt mij sterk dat je voor dat geld een badkamer en een WC kan opleveren als onze gewenste badkamer bijna € 25,000 kost.
Als wij ervoor kiezen de badkamer casco te laten opleveren en met een ander in zee te gaan, geldt het volgende:
Badkamer: de wanden worden niet nader afgewerkt en zijn niet gereed voor tegelwerk. Het plafond wordt wel voorzien van spackwerk. De vloer van de badkamer wordt als ruwe vloer (zonder afwerkvloer) opgeleverd, leidingsleuven worden wel gedicht. De vloerverwarmingsleidingen worden conform de indeling van de O-tekening aangebracht op de ruwe vloer (douchehoek wordt gespaard).
De radiator wordt niet geleverd, de enkele wandcontactdoos wordt conform de basis badkamer aangebracht. De riolering t.b.v het toilet en de koud-, warmwaterleiding worden nabij de schacht afgedopt. De koud-, en warmwaterleiding dienen na oplevering vanaf dit punt in eigen beheer naar de beoogde posities van de wastafel en douche aangebracht te worden. De afvoeren zitten wel op positie volgens de 0-tekening bij de wastafel en de douche. Ten behoeve van de mechanische ventilatie wordt op de standaard positie een afzuigventiel aangebracht. Separaat toilet: de wanden worden niet voorzien van spackwerk en worden niet nader afgewerkt (niet gereed voor tegelwerk). Het plafond wordt wel voorzien van spackwerk. De afwerkvloer is wel aangebracht. De riolering t.b.v het toilet en de koudwaterleiding worden nabij de schacht afgedopt. De koudwaterleiding dient na oplevering vanaf dit punt in eigen beheer naar de beoogde positie van het fontein aangebracht te worden.
De afvoer zit wel op positie volgens 0-tekening bij het fonteintje. Ten behoeve van de mechanische ventilatie wordt op de standaard positie een afzuigventiel aangebracht. De aanwezige elektrapunten worden op de standaard posities volgens O-tekening aangebracht.
Ik ben geen expert maar als ik die tekst lees lijkt het mij dat een andere leverancier er dan nog een hele klus aan heeft voordat hij überhaupt kan gaan tegelen.
Zo word je toch gedwongen in zee te gaan met de leverancier/vriend van de bouwer die vervolgens maar €10.000 teruggeeft en je van scratch de badkamer mag ontwerpen.
De standaard badkamer laten opleveren lijkt mij het beste scenario maar dan hebben we geen bad en een wat saaie badkamer
P.s. het gaat hier om een badkamer van 3 bij 2,5 meter. Niet eens groot.