Of je nu 6 of 12 dH hebt, een waterontharder scheelt altijd voor kalkopbouw. Dat is bij een hogere hardheid wel wat erger natuurlijk dus het effect kan minder zijn. Bij je waterbedrijf kun je op de site checken wat de pH waarde is. Soms op postcode, soms op basis van de bron waar je water vandaan krijgt.t14wo schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:43:
[...]
Waterontharder wel even kijken wat de hardheid van je water is. Waar ik woon is het water zo zacht, dat een ontharder niets toevoegt. Is namelijk gecheckt toen ik een filter voor mijn espressomachine nodig had. Ze hadden een tool van een fabrikant van ontharders die de PH waarden op postcode kunne checken. En in mijn geval was het water al zo zacht dat ik alleen een filter nodig had en geen ontharder.
En dat kan ik ook wel zien aan mijn zwarte kranen. Ik heb nu na een jaar vrijwel geen kalkaanslag tegen de tijd dat ik de badkamer moet schoonmaken.
Met een hardheid van 6,5dH (=zacht) in ons gebied merkte ik direct op zwarte kranen wanneer de ontharder eventjes niet goed functioneerde.