Laat een hydrofoor plaatsen (drukverhogende pomp) kom je er wel meeDaWayne schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 20:38:
[...]
Hmm, de eerste paal van het huis gaat over 3 tot 6 weken de grond in, dus wat meten gaat niet lukken. Wordt dan toch hopen 😉
Waar plaats je die eigenlijk in het huis? Is wel huge volgens mij.LittleTycoon schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 00:34:
[...]
Laat een hydrofoor plaatsen (drukverhogende pomp) kom je er wel mee
Ligt aan de reden van de limiet. Maar als dat warmte capaciteit van stadsverwarming is.Xtince schreef op maandag 16 april 2018 @ 23:24:
Gezien aantal berichten in dit topic over de warmtecapaciteit per minuut, de vraag toch maar aan de aannemer gesteld. Wij krijgen straks geen cv ketel maar wordt verwarmd via stadsverwarming. Volgens de aannemer kan dat ding 8 liter per minuut aan. Maar als ik een beetje google betekent dat eigenlijk dat ik nooit een regendouche zou kunnen nemen, aangezien de capaciteit niet afdoende is. Vind ik toch wel echt kut! Hoe kan ik dit opkrikken om alsnog een regendouche te nemen en geen fortuin kwijt te zijn?
Edit: zojuist ook gekeken op de website van de leverancier (Ennatuurlijk) en de verhoging van de capaciteit naar 8 naar 10 liter per minuut kost circa €550 (eenmalig). Veel geld! Vooral als ik lees dat een regendouche rond de 12 liter per minuut nodig kan hebben.....
Zoals eerder gezegd laat een dwtw plaatsen.
Is de reden de druk dan idd die pomp.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Douche-WTW lijkt me dan wel slim, zeker omdat het nieuwbouw is (toch?) en je nu overal makkelijk bij kan.
Ik wil er eigenlijk ook een maar in/achter de meterkast gaat het heel erg krap worden.
Ik wil er eigenlijk ook een maar in/achter de meterkast gaat het heel erg krap worden.
Alleen als zijn limiet niet de warmte is die hij kan krijgen maar de maximale waterflow helpt die niets tegen zijn probleemReinier schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 07:14:
Douche-WTW lijkt me dan wel slim, zeker omdat het nieuwbouw is (toch?) en je nu overal makkelijk bij kan.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Eerder in dit topic uit weer een ander topicXtince schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 04:50:
[...]
Waar plaats je die eigenlijk in het huis? Is wel huge volgens mij.
RUFFNECK in "Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1"
Direct na de meter in de emterkast waar drinkwater het huis binnenkomtXtince schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 04:50:
[...]
Waar plaats je die eigenlijk in het huis? Is wel huge volgens mij.
https://www.zelfenergiebe...erbesparende-regendouche/Xtince schreef op maandag 16 april 2018 @ 23:24:
Gezien aantal berichten in dit topic over de warmtecapaciteit per minuut, de vraag toch maar aan de aannemer gesteld. Wij krijgen straks geen cv ketel maar wordt verwarmd via stadsverwarming. Volgens de aannemer kan dat ding 8 liter per minuut aan. Maar als ik een beetje google betekent dat eigenlijk dat ik nooit een regendouche zou kunnen nemen, aangezien de capaciteit niet afdoende is. Vind ik toch wel echt kut! Hoe kan ik dit opkrikken om alsnog een regendouche te nemen en geen fortuin kwijt te zijn?
Edit: zojuist ook gekeken op de website van de leverancier (Ennatuurlijk) en de verhoging van de capaciteit naar 8 naar 10 liter per minuut kost circa €550 (eenmalig). Veel geld! Vooral als ik lees dat een regendouche rond de 12 liter per minuut nodig kan hebben.....
Tjolk is lekker. overal en altijd.
gewoon in de put? Ik heb het een keer gevraagd aan de cv-controleer-man maar die gaf aan bij de cv.LittleTycoon schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 08:49:
[...]
Direct na de meter in de emterkast waar drinkwater het huis binnenkomt
Nee niet in de put, tenminste in de meeste huizen komt waterleiding via de meterkast naar binnen, dus daar direct na de verbruiksmeterthejoker80 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:30:
[...]
gewoon in de put? Ik heb het een keer gevraagd aan de cv-controleer-man maar die gaf aan bij de cv.
Mijn verbruiksmeter zit in de put....LittleTycoon schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:39:
[...]
Nee niet in de put, tenminste in de meeste huizen komt waterleiding via de meterkast naar binnen, dus daar direct na de verbruiksmeter
Dat lijkt me een gekke plek. Je wilt dat ding voor de drukval (krappe, lange leidingen, bochten, meters omhoog) hebben zodat-ie niet hoeft te zuigen.thejoker80 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:30:
[...]
gewoon in de put? Ik heb het een keer gevraagd aan de cv-controleer-man maar die gaf aan bij de cv.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Anoniem: 1043791
Er zijn ook wel heel wat regendouches op de markt die water besparen, niet alleen goed voor de portemonnee en het milieu, maar betekend ook dat een grote CV-ketel niet persé nodig is. Bijvoorbeeld deze:Xtince schreef op maandag 16 april 2018 @ 23:24:
https://nl.hudsonreed.com...hoofddouche-30x30cm-58787
of
https://www.sanitairwinke...rator&utm_campaign=282281
En zo zijn er nog wel veel meer te vinden maar ik weet niet waar je precies naar op zoek bent.
Heeft er hier iemand ervaring met badkamer via Bauhaus? Blijkbaar hebben deze ook een service dat ze alles slopen en bouwen.
Dank! Ik zag dat de Hotbath die ik al voor ogen had een zogenoemde SPS systeem heeft die, als ik onderstaande mag geloven, al bij een CW3 ketel goed werkt. Neem aan dat 8l per minuut te vergelijken is met CW3 of CW4 ketels?Anoniem: 1043791 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:14:
[...]
Er zijn ook wel heel wat regendouches op de markt die water besparen, niet alleen goed voor de portemonnee en het milieu, maar betekend ook dat een grote CV-ketel niet persé nodig is. Bijvoorbeeld deze:
https://nl.hudsonreed.com...hoofddouche-30x30cm-58787
of
https://www.sanitairwinke...rator&utm_campaign=282281
En zo zijn er nog wel veel meer te vinden maar ik weet niet waar je precies naar op zoek bent.
https://www.sanitairwinke...Hotbath%20get%20together&
Wij hebben in ons nieuwe huis een bestaande badkamer van 3.60 bij 2.26m en willen deze opnieuw laten betegelen, en daarnaast willen we een nieuwe douche, radiator en een wastafelmeubel.
Het bad, het toilet en de wastafel zelf kunnen we nog gebruiken omdat die vrij nieuw zijn. Nou zijn we gisteren bij Baderie Utrecht geweest en hebben we daar gehoord dat de totaalprijs (demonteren, installeren en onderdelen) rond de 20k uit zou komen, wat mij behoorlijk aan de hoge kant lijkt.
Komende week gaan we nog langs bij badkamerwarenhuis in Utrecht, maar ik denk dat het wellicht verstandiger is om de onderdelen los aan te schaffen en een loodgieter en tegelzetter in de arm te nemen qua kosten? Ik hoor graag andere tips of adviezen!
Het bad, het toilet en de wastafel zelf kunnen we nog gebruiken omdat die vrij nieuw zijn. Nou zijn we gisteren bij Baderie Utrecht geweest en hebben we daar gehoord dat de totaalprijs (demonteren, installeren en onderdelen) rond de 20k uit zou komen, wat mij behoorlijk aan de hoge kant lijkt.
Komende week gaan we nog langs bij badkamerwarenhuis in Utrecht, maar ik denk dat het wellicht verstandiger is om de onderdelen los aan te schaffen en een loodgieter en tegelzetter in de arm te nemen qua kosten? Ik hoor graag andere tips of adviezen!
Welkom in de wereld van de badkamers. Wen maar aan de prijzenHajoK schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:56:
Wij hebben in ons nieuwe huis een bestaande badkamer van 3.60 bij 2.26m en willen deze opnieuw laten betegelen, en daarnaast willen we een nieuwe douche, radiator en een wastafelmeubel.
Ik ben ook bezig met "inkopen" voor de nieuwe badkamer. Veel rondzoeken op internet, voor het badmeubel bij diverse (web)winkels een offerte gevraagd (met honderden euro's verschil als resutaat, dus rondkijken loont). De verbouwing gaat een ZZP-er (met goede referenties) doen.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
En vergeet de Duitse webshops niet in je zoektocht.
Ik vind het op zich wel meevallen met het prijsverschil van de Duitse webshops. Ieder geval als je A merk wil. Of ik kijk niet goed....Jannibal23 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 19:17:
En vergeet de Duitse webshops niet in je zoektocht.
Dit inderdaad. Ik heb ook veel georiënteerd en op een hele bestelling van 4000 scheelde het misschien 100 euro. Dat was niet interessant ivm levertijden en duitse pakketbezorging.Xtince schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 21:44:
[...]
Ik vind het op zich wel meevallen met het prijsverschil van de Duitse webshops. Ieder geval als je A merk wil. Of ik kijk niet goed....
Al bij badkamerwarenhuis geweest? Ik was best enthousiast over het advies daar...HajoK schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:56:
We gaan zaterdag naar badkamerwarenhuis, hoor daar inderdaad goede verhalen van
thanks!
Afgelopen weekend de badkamer aangeschaft 
Zoonlief bij mijn ouders uit logeren, wij daar (Den Bosch) de meubelboulevard opgezocht en alle badkamerboeren langgeweest. Uiteindelijk geslaagd bij X2O. Belgische firma van origine, doen niet aan rare prijzen maar gewoon "Dit is de prijs, lentekorting - 30/40/50%, komt op € XX,-". Werden ook netjes geholpen zonder poespas.
Wel alleen het materiaal, nog geen tegels. Maar die halen we gewoon bij de Hornbach. Voor een vakman hebben we nu een Werkspot advertentie gezet en wat bedrijven uit het dorp gemaild. Materiaal + tegels nu zo'n € 4400,-, ik verwacht voor de vakman nog zo'n € 5000,- kwijt te zijn waarbij ik zelf al het eenvoudige sloopwerk (niet het tegels bikken) voor mijn rekening neem.
Hopelijk klopt die verwachting en kan hij vlot aan de slag. Gisteren na het douchen namelijk een vochtige streep langs de muur onder de douche
Zoonlief bij mijn ouders uit logeren, wij daar (Den Bosch) de meubelboulevard opgezocht en alle badkamerboeren langgeweest. Uiteindelijk geslaagd bij X2O. Belgische firma van origine, doen niet aan rare prijzen maar gewoon "Dit is de prijs, lentekorting - 30/40/50%, komt op € XX,-". Werden ook netjes geholpen zonder poespas.
Wel alleen het materiaal, nog geen tegels. Maar die halen we gewoon bij de Hornbach. Voor een vakman hebben we nu een Werkspot advertentie gezet en wat bedrijven uit het dorp gemaild. Materiaal + tegels nu zo'n € 4400,-, ik verwacht voor de vakman nog zo'n € 5000,- kwijt te zijn waarbij ik zelf al het eenvoudige sloopwerk (niet het tegels bikken) voor mijn rekening neem.
Hopelijk klopt die verwachting en kan hij vlot aan de slag. Gisteren na het douchen namelijk een vochtige streep langs de muur onder de douche

X2o hebben wij vorige week ook onze waskommen (en daarvoor vrijstaand Bad) gekocht. Prima winkel inderdaad voor bepaalde onderdelen.
Wij gaan voor de casco oplevering van de badkamer. Inmiddels een badkamer ergens anders gekocht met het idee de wasbak te verplaatsen. Nu krijgen we te horen dat dit niet mogelijk is omdat bij casco leidingwerk verplaatsen niet mogelijk zou zijn. Staat ook nergens beschreven. wtf we betalen er uiteindelijk toch voor.
Tuurlijk is dat wel mogelijk, dient alleen je badkamer installateur te doen nadat het huis is opgeleverd. Is mogelijk iets meer werk ivm frezen nadat leidingen vanwege caso werk al zijn weggewerkt in de muren/vloeren?T.E schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 14:51:
Wij gaan voor de casco oplevering van de badkamer. Inmiddels een badkamer ergens anders gekocht met het idee de wasbak te verplaatsen. Nu krijgen we te horen dat dit niet mogelijk is omdat bij casco leidingwerk verplaatsen niet mogelijk zou zijn. Staat ook nergens beschreven. wtf we betalen er uiteindelijk toch voor.
Idd casco is ook echt cascoT.E schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 14:51:
Maar je hebt dan ook redelijk snel na besluit casco al je badkamer gekocht? Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Ben je nu echt veel goedkoper uit?
Heeft één van jullie wellicht ervaring met het op maat maken van een wastafel / badmeubel. Wij zijn opzoek naar een houtenkast met daarop een marmeren wasbak. Helaas komen wij deze nergens (online) tegen, maar zouden dit toch graag willen.
Zoiets als dit meubel, maar ipv de betonnen wastafel een marmeren wastafel.

Bedankt voor jullie ervaringen of tips!
Zoiets als dit meubel, maar ipv de betonnen wastafel een marmeren wastafel.

Bedankt voor jullie ervaringen of tips!
@Laurences Wij hebben een dergelijk badmeubel laten maken bij Van der Veen Meubels & Interieur. Ons meubel is voorzien van een bak met betonlook, maar materiaal is te kiezen.
Tot nu toe erg blij mee, erg degelijk gebouwd en fraai afgewerkt voor een schappelijke prijs (lees: vergelijkbaar met meubels via sanitairwinkel).
Tot nu toe erg blij mee, erg degelijk gebouwd en fraai afgewerkt voor een schappelijke prijs (lees: vergelijkbaar met meubels via sanitairwinkel).
Bedankt! Ik ga contact opnemen met Gerard via zijn mail. Onze voorkeur gaat uit naar maatwerk, omdat ik de prijzen van de badmeubel winkels ronduit belachelijk vindt. In dit geval komt het geld, in onze ogen, terecht bij een vakman ipv een fabriekswinkel.nielsgaastra schreef op woensdag 25 april 2018 @ 13:04:
@Laurences Wij hebben een dergelijk badmeubel laten maken bij Van der Veen Meubels & Interieur. Ons meubel is voorzien van een bak met betonlook, maar materiaal is te kiezen.
Wel als je alles zelf doet ( lees beunhaas tegelwerk etc. )Xtince schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 22:09:
[...]
Idd casco is ook echt casco. Maar muren en vloeren worden bij onafgewerkt opgeleverd en leidingen komen bij de standaard plaatsen badkamer binnen. Diegene die de badkamer kan plaatsen kan dan de leidingen verleggen. Dus gewoon mogelijk na oplevering. Ook beter voor het geval je, je in de loop der tijd bedenkt waar wat moet komen.
Maar je hebt dan ook redelijk snel na besluit casco al je badkamer gekocht? Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Ben je nu echt veel goedkoper uit?
De badkamer vanuit het project bestaat uit tegels van 20x30. Wil je 30x60 en 60x60 tegels dan komt er een meerwerkprijs uit daar val je van je stoel af ( lees 7000+ euro ) Wil je een andere toiletpot, 400 euro er bovenop. Wil je een badmeubel... die beginnen vanaf 1500 euro en dan mag je ook nog eens 120 euro extra betalen om die op te hangen. Met meerwerk worden de uren allemaal herberekend. Echt belachelijk omdat je eigenlijk al voor die uren standaard badkamer betaald hebt. Een tegel van 20x30 is zelfs meer werk dan 30x60 plaatsen omdat je die meer nodig hebt.
Wij hebben een badkamer met bad, douche, 120 cm badmeubel met spiegel, grohe kranen etc, 2 losse toiletten met fontein.
Al het spul gekocht voor 3600 euro. Daar komt nog +- 3000 euro aan tegels bij. Dan nog een beunhaas a 15 euro per uur ( kennis ) Laat die grof gerekend 80 uur werken is 1200 euro. Dan reken ik nog 500 euro voor cement, tegellijm, voegspul, kit etc.
Grofgerekend: +- 9300 euro totaal. We krijgen 2950 euro terug voor de casco badkamer en toiletten kom je uit op 6.350 euro en heb je je badkamer naar wens.
Tijdens ons eerste gesprek bij het bouwbedrijf is gezegd dat leidingwerk verplaatsen mogelijk is.
Nu trekken ze zich daarop terug en geven ze aan dat dit nooit mogelijk is bij nieuwbouw.
Helaas omdat er vloerverwarming in en zal afvoer verplaatsen etc. niet gaan naderhand.
Ga niet tussen de vloerverwarming hakken.
Maargoed op zich nog niet zo'n ramp ook met de standaard plaatsen is de badkamer zowat naar ons wens alleen moeten we misschien naar een kleiner badmeubel van 100 cm.
Heb ook exact dezelfde ervaring met de projectleverancier. Dus ook casco gekozen. Wat zijn de afmetingen van jouw badkamer? Spullen heb je wel goedkoop kunnen vinden, waar heb je ze gekocht? Ben zelf wel wat meer kwijt. En €15 pu voor het laten maken is ook wel erg goedkoop. Al wel werk van diegene gezien?T.E schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:38:toon volledige bericht
[...]
Wel als je alles zelf doet ( lees beunhaas tegelwerk etc. )
De badkamer vanuit het project bestaat uit tegels van 20x30. Wil je 30x60 en 60x60 tegels dan komt er een meerwerkprijs uit daar val je van je stoel af ( lees 7000+ euro ) Wil je een andere toiletpot, 400 euro er bovenop. Wil je een badmeubel... die beginnen vanaf 1500 euro en dan mag je ook nog eens 120 euro extra betalen om die op te hangen. Met meerwerk worden de uren allemaal herberekend. Echt belachelijk omdat je eigenlijk al voor die uren standaard badkamer betaald hebt. Een tegel van 20x30 is zelfs meer werk dan 30x60 plaatsen omdat je die meer nodig hebt.
Wij hebben een badkamer met bad, douche, 120 cm badmeubel met spiegel, grohe kranen etc, 2 losse toiletten met fontein.
Al het spul gekocht voor 3600 euro. Daar komt nog +- 3000 euro aan tegels bij. Dan nog een beunhaas a 15 euro per uur ( kennis ) Laat die grof gerekend 80 uur werken is 1200 euro. Dan reken ik nog 500 euro voor cement, tegellijm, voegspul, kit etc.
Grofgerekend: +- 9300 euro totaal. We krijgen 2950 euro terug voor de casco badkamer en toiletten kom je uit op 6.350 euro en heb je je badkamer naar wens.
Tijdens ons eerste gesprek bij het bouwbedrijf is gezegd dat leidingwerk verplaatsen mogelijk is.
Nu trekken ze zich daarop terug en geven ze aan dat dit nooit mogelijk is bij nieuwbouw.
Helaas omdat er vloerverwarming in en zal afvoer verplaatsen etc. niet gaan naderhand.
Maargoed op zich nog niet zo'n ramp ook met de standaard plaatsen is de badkamer zowat naar ons wens alleen moeten we misschien naar een kleiner badmeubel van 100 cm.
Maar bij jou is het dus niet compleet casco? Aangezien de vloerverwarming al inzit? Anders vloerverwarming ook achtef laten doen een optie.
Bij ons is het rekensommetje iets anders. We zouden 4k terug krijgen bij een casco badkamer. We zijn redelijk losgegaan in de showroom en betalen 3,5k meerprijs voor de tegels en 6k voor wat wijzigingen om de badkamer naar wens te krijgen.T.E schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:38:toon volledige bericht
[...]
Wel als je alles zelf doet ( lees beunhaas tegelwerk etc. )
Casco opleveren zou meer dan 13,5k kosten, dus voor het gemak gekozen.
Jouw prijzen zijn wel extreem hoog, of is je badkamer zo groot?
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Pfff gisteren eerste offerte voor het zetten van de badkamer gekregen. € 15500,- WTF??
Let wel: dat is exclusief materiaal. Alleen leidingwerk, lijm/kit, containerhuur en afvoer materiaal, de rest is puur arbeid.
En niet dat wij nu zo'n grote badkamer hebben; 2,5 X 2,7m.

Let wel: dat is exclusief materiaal. Alleen leidingwerk, lijm/kit, containerhuur en afvoer materiaal, de rest is puur arbeid.
En niet dat wij nu zo'n grote badkamer hebben; 2,5 X 2,7m.
Dat is echt belachelijk. Met wat euro's er af voor wat materialen is dat dik 250 uur bij een uurtarief van 50 euro.
Er zit bij ons al standaard vloerverwarming in.Sport_Life schreef op woensdag 25 april 2018 @ 22:14:
[...]
Bij ons is het rekensommetje iets anders. We zouden 4k terug krijgen bij een casco badkamer. We zijn redelijk losgegaan in de showroom en betalen 3,5k meerprijs voor de tegels en 6k voor wat wijzigingen om de badkamer naar wens te krijgen.
Casco opleveren zou meer dan 13,5k kosten, dus voor het gemak gekozen.
Jouw prijzen zijn wel extreem hoog, of is je badkamer zo groot?
Het gaat bij ons over 2 losstaande toiletten en badkamer van 218 x 289m.
We hebben het materiaal bij sanitairwinkel gekocht. Erg goed geholpen en fijne winkel.
De beunhaas is een goede kennis. Deze heeft bij 2 broers van me de badkamer gedaan. Werkt erg netjes, alles in verstek geslepen. Topwerk. En de prijs is ook wel een kennistarief.
Zoiezo doen we alles casco. Badkamer, keuken. Leidingwerk keuken doen we zelf ook naderhand aanpassen. Stopcontacten zijn standaar verticaal. Kost je 45 euro per stopcontact ze horizontaal te maken. Ga zelf wel even met de pottenboor aan de slag.
Ook een buitenkraan van 425 euro is zelf makkelijk te maken vanuit de keuken doorboren naar buiten.
Ook water/afvoer voor garage is vanuit de keuken te realiseren. Het kost alleen een dagje breek en hakwerk maargoed daarmee bespaar je erg veel geld.
Grote nadeel is dat je dit alles na de oplevering nog moet gaan doen. Vind het ook wel weer een uitdaging en leuk om toch iets zelf aan je huis te gaan doen ipv dat alles voor je gedaan word.
Kom zelf uit de techniek dus vandaar.
vraagje;
Ik heb op de badkamer 1e verdieping van mijn thans in aanbouw zijnde woning een stoomruimte voorzien middels extra muurtje en toegangsdeur. Een verdieping hoger, op zolder en precies boven de stoomruimte, wil ik het stoomapparaat gaan installeren. Vraag is even hoe ik de 22 mm koperleiding van badkamer naar de zolder laat lopen? Is dat een kwestie van vloer doorboren of in muur frezen? In dat laatste geval, de leiding wordt natuurlijk erg warm, maakt dat uit bij infrezen in kalkzand?
Ik heb op de badkamer 1e verdieping van mijn thans in aanbouw zijnde woning een stoomruimte voorzien middels extra muurtje en toegangsdeur. Een verdieping hoger, op zolder en precies boven de stoomruimte, wil ik het stoomapparaat gaan installeren. Vraag is even hoe ik de 22 mm koperleiding van badkamer naar de zolder laat lopen? Is dat een kwestie van vloer doorboren of in muur frezen? In dat laatste geval, de leiding wordt natuurlijk erg warm, maakt dat uit bij infrezen in kalkzand?
Heb je vloerverwarming op zolder? Je zit natuurlijk met leidingen die op de dekvloer lopen zoals elektra etc.borgoe72 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 14:07:
vraagje;
Als je die raakt ben je verder van huis. Kan je het nog laten doen door de aannemer?
Ik ben nog op zoek naar spotjes voor onze nieuwe badkamer en zag deze set, maar nu vraag ik me af of het logisch is om bij een 12 volt set per lampje een driver te hebben zoals in deze set: https://www.123ledspots.n...ots-kreta-8w-dimbaar.html.
Het lijkt mij wat overbodig en ook minder veilig: ik zou de driver bij de spot boven de vloer plaatsen zodat er 12 volt naar de spots boven bad en douche kunnen. Is dat niet logischer?
Het lijkt mij wat overbodig en ook minder veilig: ik zou de driver bij de spot boven de vloer plaatsen zodat er 12 volt naar de spots boven bad en douche kunnen. Is dat niet logischer?
Ik heb deze waterbestendige ip65set gekocht.datadevil schreef op zondag 29 april 2018 @ 07:34:
Ik ben nog op zoek naar spotjes voor onze nieuwe badkamer en zag deze set, maar nu vraag ik me af of het logisch is om bij een 12 volt set per lampje een driver te hebben zoals in deze set: https://www.123ledspots.n...ots-kreta-8w-dimbaar.html.
https://nl.hudsonreed.com...lijstingen-vierkant-71918
Gewoon 220v en 8w ledspot erin gezet dit geeft echt veel licht wat je op een badkamer nodig hebt. Hebben evt ook een dimbare variant. Toen ik ze kocht hadden ze 6 voor deze prijs.
Ik heb dezelfde lampen (maar dan in wit). Maar ik snap je vraagstelling niet zo, je vraagt je iets af of het logisch is, maar je antwoord wat logischer is lijkt op hoe het al is? Ben ff in de war...datadevil schreef op zondag 29 april 2018 @ 07:34:
Elk lampje heeft een eigen driver idd, die heb ik gewoon door het zaaggat op het verlaagd plafond gestopt.
nou ik zou liever 1 centrale driver en vanaf daar 12 volt naar de lampjes ipv per lamp 220 door het plafond.RUFFNECK schreef op zondag 29 april 2018 @ 11:07:
[...]
Ik heb dezelfde lampen (maar dan in wit). Maar ik snap je vraagstelling niet zo, je vraagt je iets af of het logisch is, maar je antwoord wat logischer is lijkt op hoe het al is? Ben ff in de war...
Elk lampje heeft een eigen driver idd, die heb ik gewoon door het zaaggat op het verlaagd plafond gestopt.
Ik ben voor 230 led spots ipv 12 v. Die drivers is alleen maar ellende want die gaan vaak geen jaren mee.
Bij 230 geen last van.
Bij 230 geen last van.
Ik ga ook voor 230 naar iedere lamp zonder gedoe met drivers ed.
Inhakend op de spotjes; Waar laten jullie de centraaldoos? In het midden van de ruimte met een wit plaatje er op? Ik dacht er aan om deze misschien achter de spiegel te plaatsen.
Inhakend op de spotjes; Waar laten jullie de centraaldoos? In het midden van de ruimte met een wit plaatje er op? Ik dacht er aan om deze misschien achter de spiegel te plaatsen.
Dus 230V en dan IP65 spotjes? Dat mag gewoon in elke zone?
Ja bij mij zit er eentje zelfs boven de inloop douche. Tijdens douchen zal toch vocht overal komen dus zou gewoon over een een ip65 plaatsendatadevil schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:22:
Dus 230V en dan IP65 spotjes? Dat mag gewoon in elke zone?
Zorg dat je er altijd bij kan. In princiepe zou je gewoon als je een verlaagd plafond gaat nemen de centraaldoos in het midden maken, alles afmonteren, plafond erin en dan de maten waar de centraaldoos zit opschrijven en niet vergeten. Mocht je er ooit bij moeten dan kan je altijd nog een gat boren en een wit afdekplaatje erop zetten.CodeIT schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:45:
Ik ga ook voor 230 naar iedere lamp zonder gedoe met drivers ed.
Wat is jullie ervaring met wachttijden voor een nieuwe badkamer? Op de radio werd algesproken over 8 maanden voor het inrichten van een gekochte badkamer van een van de grote winkels.
X2O kon op 1 kast na alles binnen 2 weken leveren. De pijn zit meer bij aannemers; ik heb al 2 mailtjes terug gehad van aannemers die simpelweg geen offerte uitbrengen omdat ze tot het eind van 2018 al volgepland zitten.
Anoniem: 1068735
Heeft er iemand ervaring met Bruynzeel kranen en douches.
Mijn oog is gevallen op de Kuna lijn. Gaat zowel om de regendouche als de badkraan.
Ik kende Bruynzeel niet als kranenmerk, vandaar de vraag of deze kranen/douches van goede kwaliteit zijn. Bijv in vergelijking met Hansgrohe.
Maakt Bruynzeel de kranen zelf, of kopen zij deze in.
Bedankt alvast.
Mijn oog is gevallen op de Kuna lijn. Gaat zowel om de regendouche als de badkraan.
Ik kende Bruynzeel niet als kranenmerk, vandaar de vraag of deze kranen/douches van goede kwaliteit zijn. Bijv in vergelijking met Hansgrohe.
Bedankt alvast.
Ik heb 4,5 jaar gewerkt bij Bruynzeel en ik kan je vertellen dat ze vrijwel niets meer zelf maken.Anoniem: 1068735 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 21:59:
Heeft er iemand ervaring met Bruynzeel kranen en douches.
Bedankt alvast.
Neemt niet weg dat ze ook producenten kunnen selecteren die wel aan bepaalde kwaliteitsstandaarden moeten voldoen. Maar net als alle bekende merken hebben ook zij A, B en C kwaliteit in hun assortiment.
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Anoniem: 1068735
Bedankt voor je reactie.Tripl3 D schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:03:
[...]
Ik heb 4,5 jaar gewerkt bij Bruynzeel en ik kan je vertellen dat ze vrijwel niets meer zelf maken.
Neemt niet weg dat ze ook producenten kunnen selecteren die wel aan bepaalde kwaliteitsstandaarden moeten voldoen. Maar net als alle bekende merken hebben ook zij A, B en C kwaliteit in hun assortiment.
Zegt de Kuna lijn van Bruynzeel je iets, of is deze nadat je er hebt gewerkt ontwikkeld?
Hoe kom ik erachter of de Kuna A, B of C kwaliteit betreft?
Ik ben al weer meer dan 7 jaar weg daar, dus daar kan ik helaas niets over zeggen.Anoniem: 1068735 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:27:
Bedankt voor je reactie.
Zegt de Kuna lijn van Bruynzeel je iets, of is deze nadat je er hebt gewerkt ontwikkeld?
Die series veranderen namelijk regelmatig.
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Wij hebben Plieger in onze nieuwbouw project zitten voor het aanleveren van sanitair. Na reactie van wat kennissen over hun ervaring met Plieger vond ik het wel een beetje huiverig tegen over.
Wij hebben voor onze woning meest uitgebreide pakket gekozen en de betegeling gebeurd weer door een ander bedrijf. Hoefde dus alleen voor sanitair naar Plieger, het aangeboden pakket was wat ons betreft voldoende.
Wij hadden deze week een afspraak, ze waren goed voorbereid, we konden 45 min eerder beginnen, tekening was al klaar. Eerst werd e.a. besproken en daarna werden de producten laten zien. Ook goed advies qua budget, aangegeven dat we er niet overheen wilde. Hier werd de hele tijd rekening mee gehouden, wilde ander kast kleur, werd afgeraden omdat bedrag wat we terug zouden krijgen niet in verhouding stond met wat een andere kleur kost. Ander merk zou een optie zijn, maar dan moesten er weer andere kranen op. Toch maar voor nu zo gelaten.
Ook wist hij al wat berekeningen te maken en kosten inzicht te geven voor constructieve aanpassingen, nisjes, regendouche ingebouwd, etc.
Voor de design radiator kregen we iets meer geld terug dan dat deze online kost
Qua prijzen scheelde het niet veel met online, dus we nemen het gewoon bij Plieger af. Ook omdat wij gewoon goed geholpen zijn en tevreden zijn.
Veel positiever ervaring dan de keuken boeren waar we tot nu toe geweest waren, daar hebben wij het gevoel dat er maar half wordt geluisterd.
Onderdelen zijn van Villeroy & Boch subway 2.0 serie en kranen + accessoires van Hansgrohe.
Ben blij dat we dit binnen 1,5 uur konden rond maken.
Wij hebben voor onze woning meest uitgebreide pakket gekozen en de betegeling gebeurd weer door een ander bedrijf. Hoefde dus alleen voor sanitair naar Plieger, het aangeboden pakket was wat ons betreft voldoende.
Wij hadden deze week een afspraak, ze waren goed voorbereid, we konden 45 min eerder beginnen, tekening was al klaar. Eerst werd e.a. besproken en daarna werden de producten laten zien. Ook goed advies qua budget, aangegeven dat we er niet overheen wilde. Hier werd de hele tijd rekening mee gehouden, wilde ander kast kleur, werd afgeraden omdat bedrag wat we terug zouden krijgen niet in verhouding stond met wat een andere kleur kost. Ander merk zou een optie zijn, maar dan moesten er weer andere kranen op. Toch maar voor nu zo gelaten.
Ook wist hij al wat berekeningen te maken en kosten inzicht te geven voor constructieve aanpassingen, nisjes, regendouche ingebouwd, etc.
Voor de design radiator kregen we iets meer geld terug dan dat deze online kost
Qua prijzen scheelde het niet veel met online, dus we nemen het gewoon bij Plieger af. Ook omdat wij gewoon goed geholpen zijn en tevreden zijn.
Veel positiever ervaring dan de keuken boeren waar we tot nu toe geweest waren, daar hebben wij het gevoel dat er maar half wordt geluisterd.
Onderdelen zijn van Villeroy & Boch subway 2.0 serie en kranen + accessoires van Hansgrohe.
Ben blij dat we dit binnen 1,5 uur konden rond maken.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Hoe zijn de ervaringen hier met betonstuc/betonciré als badkamervloer?
Ik ken het als wandafwerking, maar overweeg nu om het op de vloer toe te passen, ook in de doucheruimte. Het betreft overigens een bestaande tegelvloer, waar betonstuc overheen zou gaan. Waterdichtheid zou dus geen issue hoeven zijn.
Waar ik met name naar op zoek ben zijn praktijkervaringen met de gladheid van zo'n vloer als ie nat is, dus bij toepassing in bijv. een doucheruimte. Daar kan ik praktisch niets over vinden op het internet. Het zou zonde zijn als m'n dochter (van nu 2 jaar) dagelijks op haar plaat gaat tijdens het douchen.
Ik ken het als wandafwerking, maar overweeg nu om het op de vloer toe te passen, ook in de doucheruimte. Het betreft overigens een bestaande tegelvloer, waar betonstuc overheen zou gaan. Waterdichtheid zou dus geen issue hoeven zijn.
Waar ik met name naar op zoek ben zijn praktijkervaringen met de gladheid van zo'n vloer als ie nat is, dus bij toepassing in bijv. een doucheruimte. Daar kan ik praktisch niets over vinden op het internet. Het zou zonde zijn als m'n dochter (van nu 2 jaar) dagelijks op haar plaat gaat tijdens het douchen.
Er zijn campings die het hebben. Mijn ervaring daarmee is dat het niet glad is, maar het kan zijn dat er een coating overheen zat.Bakkenist schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:08:
Hoe zijn de ervaringen hier met betonstuc/betonciré als badkamervloer?
Vond het zelf ook mooi en wil het ook wel in mijn badkamer. Maar het schijnt nogal duurt te zijn
Er is niets mis met de Bruynzeel kranen maar het is natuurlijk geen top kwaliteit, daar is de prijs ook naar.Anoniem: 1068735 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 12:27:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Afgelopen november ben ik begonnen met het demonteren van onze badkamer uit 1991. Hier een verslag van de gebeurtenissen.
Uitgangspunten:
- We hebben twee badkamers, dus renovatie kon op een rustig tempo.
- Zelf alles ontworpen en materialen ingekocht.
- Zelf alles slopen en afval afvoeren.
- Aanleggen nieuwe groep, afvoerleidingen en standpijp tbv wasmachine/wasdroger aansluiting op zolder.
- Alle leidingen vernieuwen & waterontharder aansluiten.
- Vervangen asbesten buizen tbv 'natuurlijke ventilatie' voor mechanische ventilatie met spiro-buis.
- De badkamer is 3,65 bij 2,25.
- Arbeid o.b.v. nacalculatie met vooraf afgesproken uurtarief.
Enkele voorbereidende werkzaamheden door installateur zouden in week 3 plaatsvinden, in week 6 - 8 zou de badkamer betegeld worden en de installateur aanwezig zijn. In november dus begonnen met tegels loshalen, gewoon met een hamer & beitel, tegel voor tegel. Ik wilde zo veel mogelijk tegels heel houden omdat we die nog kunnen gebruiken in de tweede badkamer (zelfde tegels) waar nog een inbouwbad in moet. In een maandje alle tegels behalve vloer en de tegels achter de muur weggehaald. Daarna begonnen aan de vloer. WC pot weggehaald, riool afgedicht met een shitload (pun intended) aan ducttape. Al snel de boorhamer gepakt en een beitel gekocht voor de vloertegels, die zaten een stuk beter vast dan de muurtegels. Splinter voor splinter de vloer verwijderd. In totaal 2650 kg aan tegels & bakstenen uit één badkamer gehaald.
In week drie de tweede douche in gebruik genomen en de oude douche & bad verwijderd. Het bad was met een dubbele rij bakstenen vastgemetseld, daar hebben we met zijn tweeën een goeie dag op lopen bikken zeg.
Omdat de wc een kwartslag gedraaid werd moest er een nieuwe afvoer komen, tijdens het boren is het beton uit de boorkop gevallen... op onze wc beneden. Die stond eigenlijk pas deze zomer op de planning dus is de planning wat gewijzigd. Nieuwe pot gekocht, maar die kon natuurlijk pas geplaatst worden als de wc betegeld was. Dus moesten we nog ruim een maand naar de wc in de tweede badkamer (die trouwens in een gebouw buiten het huis zit...). De geiser van de tweede badkamer bleek het water niet veel warmer dan 35 graden te krijgen, toch wel koud in een ongeïsoleerd gebouw in de winter...
Na een maand is de hele zooi betegeld, douche en wc's aangesloten en kon de afwerking beginnen (lampen ophangen, douchewand, kast etc etc).
Er moet nog een spiegel komen en nog een kast, maar verder is het klaar.
Resultaat:

De paal die daar nog onder het houten blad staat is inmiddels ook weg, wat een k-klus om gaten te boren in keramiek zeg.
Douche (potato kwaliteit)

Arbeidskosten incl BTW (158 uur in totaal) was € 7.395,52
Materiaal (incl het 'klein materiaal' door bouwvakkers geleverd) was € 9.686,61
De zolder is nog niet afgewerkt, dat is een toekomstig project. De WC is met gelijke tegels als de badkamer, drie wanden & vloer donker en de wand waar de wc aan hangt is wit (geen foto).
Uiteindelijk blijkt dat er toch wel één ontwerpfoutje is gemaakt, ik heb het opspattende water onderschat (we hadden hiervoor een douchecabine). De douchewand is nu 1 meter lang, maar dat moet zeker 1,2 meter worden (dat past nog makkelijk, nu is er 1 meter doorloopruimte tussen douchewand en muur.
Uitgangspunten:
- We hebben twee badkamers, dus renovatie kon op een rustig tempo.
- Zelf alles ontworpen en materialen ingekocht.
- Zelf alles slopen en afval afvoeren.
- Aanleggen nieuwe groep, afvoerleidingen en standpijp tbv wasmachine/wasdroger aansluiting op zolder.
- Alle leidingen vernieuwen & waterontharder aansluiten.
- Vervangen asbesten buizen tbv 'natuurlijke ventilatie' voor mechanische ventilatie met spiro-buis.
- De badkamer is 3,65 bij 2,25.
- Arbeid o.b.v. nacalculatie met vooraf afgesproken uurtarief.
Enkele voorbereidende werkzaamheden door installateur zouden in week 3 plaatsvinden, in week 6 - 8 zou de badkamer betegeld worden en de installateur aanwezig zijn. In november dus begonnen met tegels loshalen, gewoon met een hamer & beitel, tegel voor tegel. Ik wilde zo veel mogelijk tegels heel houden omdat we die nog kunnen gebruiken in de tweede badkamer (zelfde tegels) waar nog een inbouwbad in moet. In een maandje alle tegels behalve vloer en de tegels achter de muur weggehaald. Daarna begonnen aan de vloer. WC pot weggehaald, riool afgedicht met een shitload (pun intended) aan ducttape. Al snel de boorhamer gepakt en een beitel gekocht voor de vloertegels, die zaten een stuk beter vast dan de muurtegels. Splinter voor splinter de vloer verwijderd. In totaal 2650 kg aan tegels & bakstenen uit één badkamer gehaald.
In week drie de tweede douche in gebruik genomen en de oude douche & bad verwijderd. Het bad was met een dubbele rij bakstenen vastgemetseld, daar hebben we met zijn tweeën een goeie dag op lopen bikken zeg.
Omdat de wc een kwartslag gedraaid werd moest er een nieuwe afvoer komen, tijdens het boren is het beton uit de boorkop gevallen... op onze wc beneden. Die stond eigenlijk pas deze zomer op de planning dus is de planning wat gewijzigd. Nieuwe pot gekocht, maar die kon natuurlijk pas geplaatst worden als de wc betegeld was. Dus moesten we nog ruim een maand naar de wc in de tweede badkamer (die trouwens in een gebouw buiten het huis zit...). De geiser van de tweede badkamer bleek het water niet veel warmer dan 35 graden te krijgen, toch wel koud in een ongeïsoleerd gebouw in de winter...
Na een maand is de hele zooi betegeld, douche en wc's aangesloten en kon de afwerking beginnen (lampen ophangen, douchewand, kast etc etc).
Er moet nog een spiegel komen en nog een kast, maar verder is het klaar.
Resultaat:

De paal die daar nog onder het houten blad staat is inmiddels ook weg, wat een k-klus om gaten te boren in keramiek zeg.
Douche (potato kwaliteit)

Arbeidskosten incl BTW (158 uur in totaal) was € 7.395,52
Materiaal (incl het 'klein materiaal' door bouwvakkers geleverd) was € 9.686,61
De zolder is nog niet afgewerkt, dat is een toekomstig project. De WC is met gelijke tegels als de badkamer, drie wanden & vloer donker en de wand waar de wc aan hangt is wit (geen foto).
Uiteindelijk blijkt dat er toch wel één ontwerpfoutje is gemaakt, ik heb het opspattende water onderschat (we hadden hiervoor een douchecabine). De douchewand is nu 1 meter lang, maar dat moet zeker 1,2 meter worden (dat past nog makkelijk, nu is er 1 meter doorloopruimte tussen douchewand en muur.
Ik vind het lastig een keuze te maken voor een toilet. Zie even door alle verschillende prijzen het verschil niet meer.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar een Villeroy&Boch Subway 2.0 (wordt vaak genoemd op fora, dus wellicht wel een goede ook geen idee) dan staan er prijzen tussen de €320 tot maar €63 voor de wc pot. Wat zie ik over het hoofd? Hoeveel hebben jullie betaald voor de wc (met inbouwreservoir etc) en wat kunnen jullie me aanraden merk/prijs/webwinkel? Dank!
Als ik bijvoorbeeld kijk naar een Villeroy&Boch Subway 2.0 (wordt vaak genoemd op fora, dus wellicht wel een goede ook geen idee) dan staan er prijzen tussen de €320 tot maar €63 voor de wc pot. Wat zie ik over het hoofd? Hoeveel hebben jullie betaald voor de wc (met inbouwreservoir etc) en wat kunnen jullie me aanraden merk/prijs/webwinkel? Dank!
Compact/normaal/breed/comfort, kleur, vlakspoel/diepspoel, antibacterieel, randloos, ceramic+, vifresh, slim seat, soft close, quick release. Zoveel variabelen die de prijs bepalen.
Kijk ook naar de combipacks incl. zitting, dat kan wel wat schelen.
Edit: €63 kan niet.
Kijk ook naar de combipacks incl. zitting, dat kan wel wat schelen.
Edit: €63 kan niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Reinier op 10-05-2018 12:58 ]
@Reinier ik snap de verschillen dus niet echt. Wat hebben mijn billen nu echt nodig, haha?
Als ik Villeroy&Boch google kom ik bijv tegen:
https://www.badkamerxxl.n...=37729&269=7071&439=14351
En
https://www.saniweb.nl/vi...0UHAQAEAQYBSABEgI1PPD_BwE
De zitting is iets anders, maar dat is toch ook makkelijker achteraf te vervangen. Zou toch niet zoveel verschil in moeten zitten?
En
De zitting is iets anders, maar dat is toch ook makkelijker achteraf te vervangen. Zou toch niet zoveel verschil in moeten zitten?
Je tweede link is alleen de zitting met klep.Xtince schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 13:16:
@Reinier ik snap de verschillen dus niet echt. Wat hebben mijn billen nu echt nodig, haha?
En

Als ik de wc pot neem. Moet ik dan alleen nog een inbouwreservoir nemen? En kan dat elk willekeurig reservoir zijn of moet ik ook opletten op merk/soort?
Via de sites die je in je links hebt staan kun je sets samenstellen en zie je de diverse mogelijkheden. Je zult je er zelf toch wat verder in moeten verdiepen wat voor jou wel/niet vereist is en welke kwaliteit je wilt. Persoonlijk zou ik voor een Geberit gaan (bijv. up320).
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Die eerste foto heeft een slimseat. Dat is een iets duurder deksel voor de Subway 2.0.Xtince schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 13:16:
En
Verder inderdaad tal van keuzes binnen die subway series.. ceramicplus is wel echt een aanrader!
Onze nieuwe badkamer wordt op de wand grotendeels betegeld met 60 x 30 mat witte tegels. Kan iemand mij overtuigen van het nut van wat duurdere tegels hiervoor?
Maakt de dikte van de tegel veel uit? Kwaliteit? (Even los van eerste sortering, qua kleur) Gemaakt van een witte scherf, of juist niet? (kwam ik ook ergens tegen)
Wat is wijsheid qua wandtegels? Ik neig zelf een beetje om gewoon bij een Hornbach of iets vergelijkbaars een paar pakken te kopen voor zo'n € 15 m2. Maar misschien hebben jullie hier goede/slechte ervaringen mee? Hoor het graag.
Maakt de dikte van de tegel veel uit? Kwaliteit? (Even los van eerste sortering, qua kleur) Gemaakt van een witte scherf, of juist niet? (kwam ik ook ergens tegen)
Wat is wijsheid qua wandtegels? Ik neig zelf een beetje om gewoon bij een Hornbach of iets vergelijkbaars een paar pakken te kopen voor zo'n € 15 m2. Maar misschien hebben jullie hier goede/slechte ervaringen mee? Hoor het graag.
even een kort vraagje; ik snap in de offerte niet helemaal het volgende:
badvuloverloop combinatie
tweeweg inbouw hot bath laddy 009
inbouwhanddouche hotbath laddy hds 3
maar wat is dan de kraan? ik ben het even kwijt
en kan het ook niet vervangen worden door:
https://www.badkamerwaren...et-cascade-uitloop-chroom
zoiets+ een handdouche?
zoiets+ een handdouche?
[ Voor 29% gewijzigd door SmileAlot op 14-05-2018 14:31 ]
Je kraan mis je inderdaad.
Je hebt nu inbouw en de badmengkraan die jij post is opbouw. Esthetisch verschil. Inbouw vind ik zelf een stuk mooier.
Je hebt nu inbouw en de badmengkraan die jij post is opbouw. Esthetisch verschil. Inbouw vind ik zelf een stuk mooier.
oke, maar wat is dan de badvuloverloop combinatie en die tweeweg inbouw laddy?Jannibal23 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:46:
Je kraan mis je inderdaad.
de handdouche begrijp ik
Badvuloverloop is dat het water niet uit een uitloop komt maar uit het gaatje waar het water ook in verdwijnt als je de kraan te lang laat aanstaan zodat je bad niet overloopt. De tweeweg inbouw kraan is de inbouwkraan plus het afbouwdeel (de knoppen en de plaat). Tweeweg betekent dat er een knop op zit om of het water naar de handdouche te laten gaan of naar je badvuloverloop.
Thanks! Ik had het inmiddels ook gevonden! Best mooi uit die afvoer! Helemaal met volledig inbouwLabbers schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:44:
Badvuloverloop is dat het water niet uit een uitloop komt maar uit het gaatje waar het water ook in verdwijnt als je de kraan te lang laat aanstaan zodat je bad niet overloopt. De tweeweg inbouw kraan is de inbouwkraan plus het afbouwdeel (de knoppen en de plaat). Tweeweg betekent dat er een knop op zit om of het water naar de handdouche te laten gaan of naar je badvuloverloop.
De 009 is een inbouw thermostaat met 2 weg omstel inrichting.SmileAlot schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:28:
even een kort vraagje; ik snap in de offerte niet helemaal het volgende:
zoiets+ een handdouche?
De badvulcombinatie is in de plaats van de traditionele opbouw badkraan. Je bad wordt gevuld via de overloop van je bad.
De HDS3 is overigens een losse badset, bedoeld voor een opbouw badkraan, dit moet worden een losse wandhouder met wateruitloop + slang + handdouche. Nu mis je de aansluiting van je handdouche. (M501 + M010 + M350)
Overigens zou ik eerder kiezen voor een badrand inbouw combinatie zoals de B065
[ Voor 4% gewijzigd door Freubel op 14-05-2018 20:04 ]
Een quote is een gebrek aan originaliteit
Witte scherf is wat zwakker maar vaak wat goedkoper, rode scherf is wat sterker maar bij de geringste beschadiging komt dus de rode scherf te voorschijn. Wat kwaliteit betreft, leg de tegel op zijn kant en kijk langs de rand. Hoe goedkoper de tegel - hoe meer hij bolt en holt (gebogen) en let vooral op de afwerking op de rand. Loopt de kleur bv iets over de rand, dat ga je namelijk weer zien na het voegen.Jannibal23 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 10:07:
Onze nieuwe badkamer wordt op de wand grotendeels betegeld met 60 x 30 mat witte tegels. Kan iemand mij overtuigen van het nut van wat duurdere tegels hiervoor?
Wij verkopen altijd profi keram tegels, mat / glans 30x60 niet gerectificeerd voor € 19,95 de m2. Nooit klachten op gehad en behoorlijk recht.
Hier voor onze tweede badkamer de goedkope Hornbach gerectificeerd mat witte tegels gebruikt. Zou ik niet weer doen, beschadigen erg snel (al bij installatie). Bij een beetje tegelhuis kan je voor iets meer toch wel betere kwaliteit krijgen denk ik.Jannibal23 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 10:07:
zelfde ervaring met goedkope praxis witte tegels in de keuken.hammy87 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:56:
[...]
Hier voor onze tweede badkamer de goedkope Hornbach gerectificeerd mat witte tegels gebruikt. Zou ik niet weer doen, beschadigen erg snel (al bij installatie). Bij een beetje tegelhuis kan je voor iets meer toch wel betere kwaliteit krijgen denk ik.
Medeforummers, graag jullie ervaringen / advies.
Wij hebben besloten om onze badkamer 2,68 bij 2,13 (5,5 m2) en toilet 1,24 bij 1,00 (1,25 m2) casco op te laten leveren omdat de bouwer belachelijke meerwerkprijzen rekende en onze wensen alsnog niet kon laten realiseren. (1100 euro voor een drain ipv vierkant doucheputje, dat soort zaken)
We hebben voor 5500 spullen uitgezocht, dat wil zeggen: tegels, 2x inbouw toilet, inbouw regendouche, badkamermeubel met dubbele kranen, spiegel, designradiator, drain, en fonteintje + kraan voor het toilet beneden. Ik heb nu 2 offertes van aannemers om dit te realiseren en schrik echt van de bedragen.
De aannemers moeten het volgende doen:
- dekvloer hoeft alleen in de douchehek gelegd te worden, ligt al wel in de rest van de badkamer / het toilet
- kleine aanpassingen leidingwerk badkamer (meeste zit al op de juiste plek, afvoer douche moet alleen verplaatst worden en aansluiting bij de wastafel verdubbeld)
- opbouwen van extra muur met nis voor inloopdouche
- inbouwen douchekraan in plafond en in nieuwe gerealiseerde muur
- verlagen plafond badkamer, spots inbouwen en stucen
- tegelen (bij het toilet beneden alleen vloer en achterwand, zij wanden worden door andere partij al gestuct.
- monteren / installeren van de producten en inbouwtoiletten.
Zelf had ik rekening gehouden met de vuistregel dat installatie ongeveer gelijk ligt aan kosten materiaal, en omdat wij wat extra wensen hadden verwachtte ik 6000 / 7000 euro.
De twee offertes die ik nu binnen heb bedragen echter 9000 en 10750. Was mijn inschatting onrealistisch of zijn deze offertes toch wel erg hoog?
Wij hebben besloten om onze badkamer 2,68 bij 2,13 (5,5 m2) en toilet 1,24 bij 1,00 (1,25 m2) casco op te laten leveren omdat de bouwer belachelijke meerwerkprijzen rekende en onze wensen alsnog niet kon laten realiseren. (1100 euro voor een drain ipv vierkant doucheputje, dat soort zaken)
We hebben voor 5500 spullen uitgezocht, dat wil zeggen: tegels, 2x inbouw toilet, inbouw regendouche, badkamermeubel met dubbele kranen, spiegel, designradiator, drain, en fonteintje + kraan voor het toilet beneden. Ik heb nu 2 offertes van aannemers om dit te realiseren en schrik echt van de bedragen.
- dekvloer hoeft alleen in de douchehek gelegd te worden, ligt al wel in de rest van de badkamer / het toilet
- kleine aanpassingen leidingwerk badkamer (meeste zit al op de juiste plek, afvoer douche moet alleen verplaatst worden en aansluiting bij de wastafel verdubbeld)
- tegelen (bij het toilet beneden alleen vloer en achterwand, zij wanden worden door andere partij al gestuct.
Zelf had ik rekening gehouden met de vuistregel dat installatie ongeveer gelijk ligt aan kosten materiaal, en omdat wij wat extra wensen hadden verwachtte ik 6000 / 7000 euro.
De twee offertes die ik nu binnen heb bedragen echter 9000 en 10750. Was mijn inschatting onrealistisch of zijn deze offertes toch wel erg hoog?
Beide, ben ik bang.hsslt schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:34:
Wij zitten in een vergelijkbaar schuitje. Aannemers kunnen momenteel gewoon vragen wat ze willen, want ze zijn allemaal enorm druk. Wij hebben een offerte (voor alleen het werk) van 15500,- voor een ongeveer gelijkwaardige badkamer. Schatting was ongeveer 2 weken werk met 2 man. Zelfs al zou dat 160 manuur betekenen dan kom je op een kleine 100 euro per uur.
2 aannemers hebben aangegeven te druk te zijn, een ander mailde terug dat hij liever geen 'nee' verkoopt, maar we dan wel tot april 2019 moeten wachten, stuk of 4-5 aannemers hebben niet eens de moeite genomen om te reageren....
Ik verwacht nog 2 offertes van aannemers die afgelopen week langs zijn geweest en morgen komt er ook nog één. Ik hoop dat zij met wat realistischer bedragen komen.
Waar en wanneer gaat dit verhaal spelen als ik vragen mag ?
hsslt schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:34:toon volledige bericht
Medeforummers, graag jullie ervaringen / advies.
Begrijp ik nou goed dat je ongeveer 10 partijen hebt aangeschreven ? 
Tjolk schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:08:
[...]
Beide, ben ik bang.
Wij zitten in een vergelijkbaar schuitje. Aannemers kunnen momenteel gewoon vragen wat ze willen, want ze zijn allemaal enorm druk. Wij hebben een offerte (voor alleen het werk) van 15500,- voor een ongeveer gelijkwaardige badkamer. Schatting was ongeveer 2 weken werk met 2 man. Zelfs al zou dat 160 manuur betekenen dan kom je op een kleine 100 euro per uur.
2 aannemers hebben aangegeven te druk te zijn, een ander mailde terug dat hij liever geen 'nee' verkoopt, maar we dan wel tot april 2019 moeten wachten, stuk of 4-5 aannemers hebben niet eens de moeite genomen om te reageren....
Ik verwacht nog 2 offertes van aannemers die afgelopen week langs zijn geweest en morgen komt er ook nog één. Ik hoop dat zij met wat realistischer bedragen komen.
Jep. Tot nu toe 1 serieuze offerte ontvangen, ik hoop er volgende week nog 2 te krijgen zodat we ook daadwerkelijk kunnen vergelijken.
Einde van dit jaar (oplevering huis is Q4, 2018) omgeving Rotterdam. Toevallig nog tips voor aannemers?Freubel schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 07:01:
Waar en wanneer gaat dit verhaal spelen als ik vragen mag ?
[...]
Nou ik ben toch behoorlijk ontdaan over de manieren dat de projectontwikkelaar extra geld weet af te troggelen met tegels.
Het “gerectificeerd leggen” is duurder. De “normale”, afgeronde tegel, is namelijk goedkoper om te leggen.
En dit terwijl de gerectificeerde tegel van de fabriek af al gewoon een strakke rand heeft. :’)
Om te huilen
Het “gerectificeerd leggen” is duurder. De “normale”, afgeronde tegel, is namelijk goedkoper om te leggen.
En dit terwijl de gerectificeerde tegel van de fabriek af al gewoon een strakke rand heeft. :’)
Om te huilen
[ Voor 15% gewijzigd door keanu_ op 18-05-2018 13:27 ]
Maar doordat het zo strak is, komt het ook op de tiende millimeter nauwkeurig, omdat je dat anders blijft zien. Bij de normale tegel heb je iets meer speling als tegelzetter.
Eigenlijk dus wel logisch.
Eigenlijk dus wel logisch.
De man heeft gelijk. Wil je het netjes doen dan zit er veel meer werk aan gerectificeerd. Het geringste verschil in lijm dikte en wanden ga je zien. Dit omdat de voeg 2 mm is en blijft. Is het niet perfect dan krijg je schaduwrandjes onder je tegels. Niet gerectificeerd heeft een grotere voeg en is daardoor veel meer vergevingsgezind.keanu_ schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:26:
Nou ik ben toch behoorlijk ontdaan over de manieren dat de projectontwikkelaar extra geld weet af te troggelen met tegels.
Om te huilen
Nee helaas niet. Ik had graag even voor je gekeken wij hebben echter geen bouwteams richting Rotterdam. Qua materialen kunnen wij zeker iets betekenen voor je, winkel zit echter in Amsterdam.hsslt schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:17:
[...]
Einde van dit jaar (oplevering huis is Q4, 2018) omgeving Rotterdam. Toevallig nog tips voor aannemers?
Ik begrijp het zeker wel, maar 1000,- extra op amper 20m2 vind ik wel erg gortigFreubel schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 20:45:
[...]
De man heeft gelijk. Wil je het netjes doen dan zit er veel meer werk aan gerectificeerd. Het geringste verschil in lijm dikte en wanden ga je zien. Dit omdat de voeg 2 mm is en blijft. Is het niet perfect dan krijg je schaduwrandjes onder je tegels. Niet gerectificeerd heeft een grotere voeg en is daardoor veel meer vergevingsgezind.
Interessant topic!
Mijn vriendin en ik kopen binnen een paar weken een huis. Er zit op dit moment een kleine badkamer op de benedenverdieping met enkel een wastafel en een douche. We willen graag een badkamer realiseren in de kleinste slaapkamer (3.84m x 1.75m). In de badkamer willen we graag zowel een aparte douche en een apart bad, én een toilet. De enige indeling die we kunnen bedenken waarin deze combinatie in onze ruimte mogelijk is, is deze:

Tekening bij de badkamerzaak:

De scheidingswand tussen douche en badmeubel willen we tot het plafond laten lopen, en ongeveer 1.1m breed maken.
Het voorbeeld van hoe het eruit kan zien kwam ik ergens online tegen. In eerste instantie vonden we het er wat gek uitzien, maar hoe langer we erover nadenken hoe meer we overtuigd worden. Als je doucht wordt inderdaad elke keer je bad nat, maar daar dient het natuurlijk ook voor. Ik weet niet of dat heel erg is, maar correct me if I'm wrong
Wat wel misschien een echt nadeel zou kunnen zijn, is tocht/kou. Mijn vriendin denkt dat het snel koud wordt eens de douche is uitgezet. Ik twijfel eraan, door de scheidingswand en omdat de radiator best dicht bij de opening staat.
Wat denken jullie? Is er iemand die ervaring heeft met een dergelijke indeling?
Alvast bedankt!
Mijn vriendin en ik kopen binnen een paar weken een huis. Er zit op dit moment een kleine badkamer op de benedenverdieping met enkel een wastafel en een douche. We willen graag een badkamer realiseren in de kleinste slaapkamer (3.84m x 1.75m). In de badkamer willen we graag zowel een aparte douche en een apart bad, én een toilet. De enige indeling die we kunnen bedenken waarin deze combinatie in onze ruimte mogelijk is, is deze:

De scheidingswand tussen douche en badmeubel willen we tot het plafond laten lopen, en ongeveer 1.1m breed maken.
Het voorbeeld van hoe het eruit kan zien kwam ik ergens online tegen. In eerste instantie vonden we het er wat gek uitzien, maar hoe langer we erover nadenken hoe meer we overtuigd worden. Als je doucht wordt inderdaad elke keer je bad nat, maar daar dient het natuurlijk ook voor. Ik weet niet of dat heel erg is, maar correct me if I'm wrong
Wat wel misschien een echt nadeel zou kunnen zijn, is tocht/kou. Mijn vriendin denkt dat het snel koud wordt eens de douche is uitgezet. Ik twijfel eraan, door de scheidingswand en omdat de radiator best dicht bij de opening staat.
Alvast bedankt!
[ Voor 1% gewijzigd door marvel27 op 22-05-2018 15:13 . Reden: afbeeldingen gecorrigeerd ]
Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.
175 is wel krap voor een bad. Heel goed opmeten zou ik zeggen voordat je iets koopt. Over de hele geprojecteerde breedte van het bad.
Persoonlijk zou ik het bad een kwart slag draaien en de douche ernaast zetten. Als je dan in bad ligt zit je minder ingesloten voor je gevoel.
Verder moet je even goed kijken met deur + toilet. Deur compleet in de hoek gaat niet, want die kan dan niet meer draaien. Scharnier moet toch een paar cm uit de hoek vandaan. Ik kan de maat niet lezen, maar een standaardmaat is 83cm. Dan houd je dus 90 cm over voor het toilet + inbouwreservoir.
Kun je de deur niet naar buiten laten draaien misschien? Gebeurt vaak bij badkamers en geeft je ineens een stuk meer speling.
Persoonlijk zou ik het bad een kwart slag draaien en de douche ernaast zetten. Als je dan in bad ligt zit je minder ingesloten voor je gevoel.
Verder moet je even goed kijken met deur + toilet. Deur compleet in de hoek gaat niet, want die kan dan niet meer draaien. Scharnier moet toch een paar cm uit de hoek vandaan. Ik kan de maat niet lezen, maar een standaardmaat is 83cm. Dan houd je dus 90 cm over voor het toilet + inbouwreservoir.
Kun je de deur niet naar buiten laten draaien misschien? Gebeurt vaak bij badkamers en geeft je ineens een stuk meer speling.
Ik vind het een leuke indeling eerlijk gezegd.
Is het slim om de glaswand helemaal tot aan het plafond te laten lopen? Ik denk dat je schimmel en dergelijk beter voorkomt als je daar wat ruimte overlaat zodat de luchtstroom daar ook langs loopt.
Detail: ik zou de plankjes met douchespul/shampoo, aan de andere kant doen. Makkelijker te pakken als je staat te douchen.
Is het slim om de glaswand helemaal tot aan het plafond te laten lopen? Ik denk dat je schimmel en dergelijk beter voorkomt als je daar wat ruimte overlaat zodat de luchtstroom daar ook langs loopt.
Detail: ik zou de plankjes met douchespul/shampoo, aan de andere kant doen. Makkelijker te pakken als je staat te douchen.
We hadden graag onderstaande wastafel + kasten in onze badkamer gehad. Prijs laten maken, weliswaar op maat, 4800€ alstublieft
Iemand die weet waar ze dat zouden verkopen in een winkel? De afmetingen die wij nodig hebben zijn gewoon min of meer standaard maat dus wie weet dat er een fabrikant dit in het gamma heeft...
https://imgur.com/a/ERUF7jp

Iemand die weet waar ze dat zouden verkopen in een winkel? De afmetingen die wij nodig hebben zijn gewoon min of meer standaard maat dus wie weet dat er een fabrikant dit in het gamma heeft...
Hoe breed is dat dan? Lijkt me niet echt standaard.
Je hebt daar wel een goede afvoer voor het toilet? Of kan die eenvoudig worden aangelegd?marvel27 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:10:toon volledige bericht
Interessant topic!
[afbeelding]
[afbeelding]
Alvast bedankt!
We zijn op zoek naar een 150cm à 170cmhansvk schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:04:
Hoe breed is dat dan? Lijkt me niet echt standaard.
Ik vind het wat van Detremmerie weg hebben. Misschien hebben zij iets voor je in hun assortiment.Stancke schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:04:
We hadden graag onderstaande wastafel + kasten in onze badkamer gehad. Prijs laten maken, weliswaar op maat, 4800€ alstublieft![]()
Afvoer voor het toilet is geen probleem: op dit moment zit er aan de andere kant van de korte muur een toilet. Uit de bouwkundige keuring bleek dat dat helemaal opnieuw aangelegd moest worden, en stiekem verkiezen we ook een toilet in de badkamer. Het toilet verhuist dus naar de andere kant van dat muurtje, en de afvoer kan doorgetrokken worden.hansvk schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 21:06:
[...]
Je hebt daar wel een goede afvoer voor het toilet? Of kan die eenvoudig worden aangelegd?
Goed punt van het bad, is inderdaad krap. De muur is effectief 175cm, hebben we gemeten. Een bad van 170cm zou dus moeten lukken.Tjolk schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:52:
175 is wel krap voor een bad. Heel goed opmeten zou ik zeggen voordat je iets koopt. Over de hele geprojecteerde breedte van het bad.
Bedankt voor je suggestie ivm de alternatieve indeling! Hadden we nog niet over nagedacht. Ga ik eens mee aan de slag.
Ivm de deur: die zit er nu al in, en zullen we laten zitten. De deur zelf is 82cm en opent naar binnen. Zou in principe moeten lukken met het toilet, maar moeten we op letten inderdaad. Naar buiten openen, of zelfs deur verkleinen zijn opties waar we mee rekening houden.
Bedankt voor de tips!
[ Voor 55% gewijzigd door marvel27 op 23-05-2018 11:25 ]
Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.
Kijk eens bij AssentiStancke schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:04:
We hadden graag onderstaande wastafel + kasten in onze badkamer gehad. Prijs laten maken, weliswaar op maat, 4800€ alstublieft![]()
Hallo iedereen,
Ik weet niet of ik hiervoor in het juiste topic ben (kon eigenlijk geen beter topic vinden), maar ik zit met een klein probleem: mijn loodgieter heeft af laten weten nadat mijn woning is opgeleverd.
Zodoende heb ik nu geen loodgieter om de badkamer voor te bereiden voor de tegelzetten (DSS 800/3 WTW drain stellen/aansluiten, Grohe Grohtherm inbouwkraan uitsleuven/plaatsen).
Is er hier toevallig iemand die nog een ZZP loodgieter weet die wellicht interesse zou hebben in de klus?
Ik weet dat het overal druk is momenteel etc. etc. etc. ik heb inmiddels 6 loodgieters gesproken. 4 hadden het te druk, 1 kwam niet opdagen en de laatste is een man van 62 die nog nooit een WTW douche drain had aangesloten, ik durfde hem daardoor de klus eigenlijk niet te gunnen.
De klus staat inmiddels ook al 2 dagen op werkspot, maar ook daar wordt nog niet hard op gereageerd.
Door het wegvallen van deze ene loodgieter staat de volledige afwerking van mijn badkamer nu stil (het eerste wat nu moet gebeuren is loodgietwerk).
Hopelijk kan iemand mij hier de gouden tip geven!
Ik weet niet of ik hiervoor in het juiste topic ben (kon eigenlijk geen beter topic vinden), maar ik zit met een klein probleem: mijn loodgieter heeft af laten weten nadat mijn woning is opgeleverd.
Zodoende heb ik nu geen loodgieter om de badkamer voor te bereiden voor de tegelzetten (DSS 800/3 WTW drain stellen/aansluiten, Grohe Grohtherm inbouwkraan uitsleuven/plaatsen).
Is er hier toevallig iemand die nog een ZZP loodgieter weet die wellicht interesse zou hebben in de klus?
Ik weet dat het overal druk is momenteel etc. etc. etc. ik heb inmiddels 6 loodgieters gesproken. 4 hadden het te druk, 1 kwam niet opdagen en de laatste is een man van 62 die nog nooit een WTW douche drain had aangesloten, ik durfde hem daardoor de klus eigenlijk niet te gunnen.
De klus staat inmiddels ook al 2 dagen op werkspot, maar ook daar wordt nog niet hard op gereageerd.
Door het wegvallen van deze ene loodgieter staat de volledige afwerking van mijn badkamer nu stil (het eerste wat nu moet gebeuren is loodgietwerk).
Hopelijk kan iemand mij hier de gouden tip geven!
[ Voor 4% gewijzigd door Da_maniaC op 23-05-2018 13:38 ]
Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!