Verwijderd schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:30:
[...]
Voor werk in een winkel, bioscoop, restaurant e.d. nemen ze ook iemand van 16 aan. Magazijnwerk in principe ook. 'Iets' op kantoor (callcenter e.d.) is wél minimumloon (9 euro) maar daar moeten ze je ook geschikt voor vinden en met mijn opleiding denken ze dat ik meer in mijn mars heb, zo weg ben, de baan niet serieus neem of iets anders. Verloop is hoog daar dus willen ze iemand die er voorlopig ook wel blijft.
Maar waar solliciteer je dan op (callcenter gericht)? Verkoper - stroom?
Ik had (ondertussen heb) ervaring als manager binnen een relatief groot bedrijf, het bedrijf ging slecht en ik moest plaatsmaken (een knaap van 18 ging mijn functie overnemen). Binnen 2 weken werd ik aangenomen op een callcenter (niet verkoop..), mijn salaris ging gedeeld door 3 (de ww zou hoger zijn, maar dat was niet voor mij bestemd om reden dat ik het niet wil).
Ik vind het raar dat iemand met een HBO opleiding, die van geluk mag spreken hetzelfde salaris te krijgen als ik toen had, niet aangenomen zou worden.. Iemand die stiekem helemaal geen werkervaring heeft, te snel weg zou zijn. Dit terwijl ik aan de top van een bedrijf stond, hadden ze hier geen moeite mee bij het callcenter (in Gelderland ook nog eens toevallig..).
Dit werk heb ik bijna een jaar gedaan en vervolgens bij een ander bedrijf een soortgelijke functie als voorheen gekregen. Ja het was een jaar met tegenzin naar werk gaan, maar alles beter dan een WW en een gat in je CV.
Ook leuk, een oud manager van de kledingketen: Chasin, vervult nu een klantenservice baantje bij mijn vriendin. Jarenlang ook ver boven minimum verdiend, maar totaal geen problemen om als klantenservice medewerker aan de slag te gaan.
Wat mij opvalt (ik heb ondertussen al teveel gelezen, en eigenlijk alles met een negatieve gedachten/kijk van jou ( @ topicstarter ), is dat je echt ontiegelijk negatief bent. Elke tip kaats je af als: ja maar iemand die ik ken is dat ook niet gelukt, ja maar dan heb ik nog geen zekerheid; want iemand die ik ken.., ja maar dat durf ik niet, ja maar dat wil ik niet.
Als jij (want daar lijkt het sterk op) niks wilt, dan is het thuiszitten toch simpelweg wat jij liever wilt?
Ik las ook nog een bericht van je dat je zei dat je aankomende maandag (toen der tijd) aan de slag kon bij de bakker (ik weet niet of dit sarcasme was of serieus..) maar dat vond je (zoals je overkwam) onbenullig. Ja jammer, had je gewoon moeten doen..
Met bepaalde punten vind ik je realistisch maar met de meeste punten simpelweg negatief.
De ene keer zeg je dat je gewoon een functie wilt, ook al is het niet in het straatje van je opleiding, de andere keer zeg je weer dat je iets zoekt in het straatje van je opleiding.
Ook had je gezegd indien je voor september (2017) geen baan had, dat je inderdaad een master opleiding ging starten (volgens mij ook weer niet gedaan?).
Het is realistisch om te denken dat een master niet de oplossing is op dit moment, want inderdaad het kan je zelfs meer problemen opleveren.
Je hebt geen inkomen, een master kost genoeg geld en wat als het fout gaat (je haalt de studie niet of je krijgt wederom geen werk). Dit is inderdaad een groot risico en momenteel misschien niet de beste oplossing. Het is belangrijk om op zijn minst een inkomen te hebben en vanaf het moment dat je financiële zekerheid hebt verder te kijken om eventueel een master te doen (hier kijk jij gelukkig in tegenstelling tot veel andere wel realistisch naar.. Maar, je zorgt er tegelijkertijd ook niet voor om het wél mogelijk te maken om zo'n opleiding te volgen. De tip is immers niet slecht of fout, maar momenteel, denk ik, niet de beste).
Een neefje van mij, afgestudeerd in Wageningen, eerst zijn bachelor -> master en vervolgens heeft hij de Professor titel bereikt. Die werkt nu al bijna 2 jaar in callcenters want geen werk in zijn vakgebied. Jep een professor als call-agent (af en toe mag hij een les geven op de uni, dat is het).
Waarom hij wel en jij niet? Een HBO is niks vergeleken wat hij bereikt heeft, toch is hij nu met zijn 2e call-agent baantje bezig zonder commentaar als: dit wordt te saai voor jou, jij bent te duur (hoe kan iemand met een HBO achtergrond duurder zijn dan iemand die de titel Professor draagt???). Een callcenter hoeft helemaal geen salaris te betalen die in lijn staat met je HBO opleiding, geen enkel bedrijf die niet in jouw opleidingsgebied valt hoeft dit.. Geef jij tijdens de sollicitatie misschien de indruk dat jij te goed bent voor het desbetreffende baantje? Toon jij wel voldoende interesses?
Een bouwvakker zal ook niet in een kostuum van het duurste merk op sollicitatie gaan, pas je dus aan op het type werk / sollicitatie.
Wat mij opvalt is dat ze bij bepaalde callcenters (heel veel in de regio wageningen-ede-arnhem) juist serieuze mensen zoeken, maar dan voor het (lage) salaris wat hun hanteren. Hun willen niet lager opgeleiden mensen trainen die vervolgens weer weggaan. Die willen mensen wat doorzetten (iemand met een Prof titel die hebben veelal wel een klein beetje doorzettingsvermogen).
Zie jezelf momenteel als een werkloze zonder werkervaring, niet als een alfa-mannetje met een HBO opleiding (dit laatste betekent niks, wel je werkloosheid zegt iets).
Accepteer een ''simpel'' baantje (jij kan niet beweren dat dit niet kan, tenzij je dit niet wilt), doe iets, hier krijg je namelijk (positieve) energie van en dat helpt je weer op weg naar iets beters. Ga post bezorgen, ga magazijnwerk doen of laat je afkraken door klanten terwijl je een klantenservice baantje uitvoert. Alles is beter dan niks doen.
Je kunt het!
[
Voor 10% gewijzigd door
LopendeVogel op 16-02-2018 10:58
]