Na dit topic voor een korte periode gevolgd te hebben, vind ik het tijd om een realistisch en hopelijk aansporend en positief advies in te brengen. Ervaring op basis van een recruiter baantje dat ik had, interesse in ontwikkeling van mensen en eigen sollicitatieervaring. Het is een lap tekst geworden, ik hoop dat TS de tijd neemt dit door te lezen, want het is met de beste bedoelingen geschreven.
Fiber schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:58:
Dat iets beters vinden kan natuurlijk ook intern...
Maar goed, ik hoor hier veel te veel negatieve kan niet en hoort niet en wil niet en
veel te weinig positieve inzet en enthousiasme. Kom dan zelf eens met goede tips hoe het wel moet om iemand die al bijna een jaar zonder werk thuis zit te activeren en uiteindelijk aan het werk te helpen in plaats van alles af te kraken
Agree, net zoals met de algemene tendens van
Fiber's punten: er zijn genoeg mogelijkheden en kansen, maar dat komt niet vanzelf. Je zult dingen
actief moeten aanpakken en wellicht hier en daar wat inleveren (minder geld, minder leuke baan) om op lange termijn er beter uit te komen (vast, leuk en leerzaam werk met zekerheid).
Mij advies begint dan ook met iets dat eigenlijk voor alle dingen in het leven geldt:
Neem 100% verantwoordelijkheid. Jij en alleen jij kan ervoor zorgen dat je krijgt wat je wilt.
Dit komt neer op wat eerder genoemd is, doe er alles aan wat je kunt om een (op termijn leuke) baan te krijgen. Dit betekent bijvoorbeeld dat je niet bij de pakken neerzit en niet bedrijven de schuld geeft maar denkt,
"Hey verdorie, ik zit nu al een aantal maanden thuis, wat kan ik eraan doen om hier verandering in te brengen? Wat moet ik zelf beter doen om wel een baan te krijgen?"
Mocht je op dit moment zover zijn, nodig ik je graag uit deze en alle volgende posts verder te lezen. Mocht je (nog) niet toe zijn aan het nemen van de volle 100% verantwoordelijkheid voor de situatie waarin je je bevindt, dan raad ik je aan dit topic (voorlopig) niet meer te openen. Aan jou de keus!
Gelukkig, je hebt er voor gekozen om er tegenaan te gaan, heel goed!
Hier beneden vind je een aantal dingen die je in mijn ogen kunt ondernemen om steeds meer en meer de uitkomst van een sollicitatie te beïnvloeden. Bedenk dat solliciteren niet veel anders hoeft te werken dan een vak op school of een sport die je wil leren. Je moet er gewoon aan beginnen, redelijke tot veel oefenen totdat je het hele spelletje doorhebt, van het schrijven van een brief tot het zetten van de handtekening.
Sommige van onderstaande punten vind je misschien overdreven, overbodig of "stom". Inderdaad, geen enkel punt afzonderlijk gaat je uit het niets een baan aanbieden. De totale effort die jij in jezelf en het vinden van een baan steekt, hopelijk wel. En natuurlijk zullen er altijd specifieke situaties zijn die jij niet 100% in de hand hebt omdat je afgewezen wordt omdat er inderdaad iemand beter was dan jij of wat dan ook. Het idee is juist dat je weer opstaat en doorgaat, gelooft in jezelf, uiteindelijk met een baan als gevolg.
(een aantal punten is wellicht al langsgekomen in dit topic en deze lijst is uiteraard niet volledig)
Solliciteren Algemeen:- Begin bij het begin en zorg dat je CV en LinkedIn algemeen op orde zijn. Tips hiervoor kun je overal en nergens op internet vinden. Taalfouten zijn onacceptabel. Maak LinkedIn aan mocht je dat nog niet hebben.
- In jou geval geldt nu: solliciteer op alles wat los en vast zit, met een positieve insteek. Een enkele openstaande sollicitatie is te weinig. 100% verantwoordelijkheid nemen betekent dat je zoveel sollicitaties hebt lopen dat je gesprekken moet afzeggen omdat je er te veel hebt. Voor iemand die een HBO-diploma heeft zijn er genoeg kansen, je moet ze alleen nemen, door dus zelf initiatief te tonen. Eenmaal ergens aan de slag, kun je nog steeds doorgaan om (intern) een betere/leuke baan te vinden. Daarbij is hier al eerder genoemd dat heel veel mensen ergens ergens terechtkomen dat weinig tot niets met hun opleiding te maken heeft.
- Schakel alles en iedereen in die je kent. Zeg dat je een baan zoekt en in wat voor soort bedrijf het liefst. Bel recruiters, het is hun werk om mensen en bedrijven te koppelen. Vraag op je opleiding aan docenten of ze mensen binnen bedrijven kennen. Je zult zien, er gaan op de gekste (en mischien wel mooiere) plekken deuren open. Ook hier geldt weer, laat zien dat je er bent.
- Kijk elke keer dat je solliciteert je CV na en bedenk of alle relevante zaken erop staan. Zijn er dingen die je normaal niet noemt, die nu wel van toepassing zijn of andersom? Pas je CV aan aan het bedrijf of de functie waar nodig.
- Zorg dat je voor elke sollicitatiebrief een persoon waaraan je de brief kunt richten. Hier kom je achter door eerst te bellen met het betreffende bedrijf. Een simpele vraag of je diegene die de sollicitaties behandelt mag spreken voor een korte vraag kan voldoende zijn om even in contact te komen. Noem duidelijk je naam, stel een gemeende vraag over het bedrijf of de functie en bedank de persoon weer. In je sollicitatie brief kun je nu refereren aan het telefonisch contact.
- Je sollicitatie brief is geen opsomming van de dingen op je CV, dat is je CV namelijk al. Doe research op internet hoe je wel een goede brief schrijft. Taalfouten zijn onacceptabel.
- Zorg dat je 1 a 2 nette setjes kleren klaar hebt liggen voor het moment dat je inderdaad op gesprek gaat. Door dit nu al meteen te doen laat je aan jezelf zien dat je er wat dat betreft klaar voor bent. (Wat "netjes" is hangt natuurlijk af van de situatie, een pak kan veelal wel, maar kan overdressed (en relatief duur) zijn. Een nette broek (liefst geen spijker), overhemd en een jasje voldoet in de meeste gevallen.)
- Ben niet bang om "afgewezen" te worden. Kies ervoor om de afwijzing te zien als een kans om beter te worden. Bel bedrijven nadat je niet aangenomen wordt na, wat had ik beter kunnen doen en wat is het verschil tussen mij en degene die wel aangenomen is?
- Bereid een sollicitatiegesprek goed voor. Lees de vacature goed door en verplaats je in de persoon die jou kan aannemen. Wat zou jij vragen, waar zou je op letten? Dit soort dingen kun je voor een groot deel voorbereiden. Stel zelf ook vragen tijdens een sollicitatiegesprek over de functie.
Zelfbeeld en -vetrouwen
Naast dat (pro-)activiteit m.b.t. het solliciteren belangrijk is, is het denk ik goed om een beetje te werken aan de manier waarop jij jezelf kunt plaatsen in de wereld van banen, "concurenten" en bedrijven. Onderstaande dingen zijn (enkele van vele) simpele "oefeningen" die je kunt doen om actief na te denken over wie je als persoon bent en wat je kunt. Je zult erachter komen dat je (zeker op een aantal specifieke zaken) gewoon veel meer te bieden hebt dan een "concurrent sollicitant". Ook hier geldt dat je niet uit het niets een baan aangeboden krijgt als je deze punten uitvoert, maar ik geloof dat het je kan helpen in het hele sollicitatieproces (en daarbuiten).
- Je hebt een HBO-diploma! Realiseer je even hoeveel mogelijkheden je jezelf bij elkaar gestudeerd hebt!
- Wat vind jij nou leuk?
Maak een lijst van dingen die je leuk vindt. Dit kan alles zijn, gamen, bepaalde sport, bepaalde TV serie, aantal vakken/onderwerpen uit je studie. Er wordt bijna nooit direct gevraagd naar dit soort dingen, maar door hierover na te denken krijg je een beter beeld van wat jij als persoon waardeert in het leven en waar je interesses liggen. - Waar ben je goed in en waar kun je nog verbeteren?
Loop eens door al je HBO-schoolactiviteiten (projecten/vakken/etc), stages, hobby's etc... heen en schrijf op: Wat heb je daar geleerd, waar was je goed in, wat vond je moeilijker? Door dit te doen denk je actief na over wat je kunt en waar je nog kunt leren. Dit geeft je een goede kijk op wat je kunt en je komt er zeker weten achter dat je meer in petto hebt dan je zelf denkt. Waar ben je goed in en waar kun je nog verbeteren? - Hoe werk je graag?
Loop nog eens door al je HBO-schoolactiviteiten (projecten/vakken/etc), stages, hobby's etc... heen en schrijf op: In welke omgevingen heb ik graag gewerkt, was dat in teams of juist alleen, meer creatief of meer met data/cijfers? Door hier over na te denken krijg je een beter beeld van wat je nou echt zoekt. - ...
Aavullend
In de loop van de tijd wordt je handiger in alle bovenstaande dingen en alles wat er nog meer bij komt kijken. Je zult merken dat je keer op keer beter wordt in het samenbrengen van het banenaanbod en jouzelf (zelfbeeld). Op een gegeven moment kun je iets gerichter gaan zoeken (omdat je weet wat je kan en leuk vindt) en daar gerichter naar solliciteren. Maar het staat en valt allemaal met je
eigen inzet en positiviteit, ik hoop dat je dit inziet.
Om je een zetje in de "goede" richting te geven sta ik ervoor open om een dag uit te trekken om IRL bijvoorbeeld je CV/brief of iets anders door te nemen, mocht je dat willen. (Gratis, puur uit interesse, geen commercieel addertje

)
Succes!
TL;DR: Neem verantwoordelijkheid voor de situatie waar je je in bevindt. Ga echt aan de slag met solliciteren, jijzelf bent de enige die het waar kan maken. Je kunt het.