Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik weet niet of het hier al voorbij is gekomen aangezien ik niet het hele topic door ga lezen, maar ik heb dezelfde studie gedaan en in hetzelfde schuitje gezeten. Ben uiteindelijk software tester geworden aangezien CMD genoeg aansluit bij IT om binnen te komen bij de grote detacheerders. Leuke baan met veel afwisseling en veel vraag naarAnoniem: 877867 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:15:
je gewoon geen baan kunt vinden in je studierichting. Ik ben vorige zomer afgestudeerd aan het HBO richting media/communicatie. .
Anoniem: 172410
Als je iets met computers kunt, zijn er inderdaad wel kansen. Zelfs al stroom je maar aan de onderkant in, dan heb je gewoon een salaris waar je van kunt eten en zit je in een sector met enorme groeipotentie.Piet_Piraat7 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:38:
Ik weet niet of het hier al voorbij is gekomen aangezien ik niet het hele topic door ga lezen, maar ik heb dezelfde studie gedaan en in hetzelfde schuitje gezeten. Ben uiteindelijk software tester geworden aangezien CMD genoeg aansluit bij IT om binnen te komen bij de grote detacheerders. Leuke baan met veel afwisseling en veel vraag naar
Dit lijkt me toch redelijk logisch: wachten op een antwoord?wimjongil schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 21:44:
Je hebt 62 sollicitaties gedaan in 6 maanden, dat komt neer op nog geen 3 sollicataties per week. Wat doe je de rest van de week?

Bij mij (wel andere sector: Verpleegkundige (waar ze 'HOPEN VAN TEKORT HEBBEN', dat beweren ze toch):
Vacature open in augustus
Direct een sollicitatie brief geschreven.
Vacature gesloten eind september
en dan begint het pas: sollicitatie plannen, agenda's bij elkaar leggen.
1ste gesprek: eerste week van oktober
2de gesprek: derde week van oktober
3de gesprek: vierde week van oktober
Uiteindelijk de job aangeboden.
Dan pas, na contract ondertekening kunnen beginnen begin november.
Maw: In een sector waar ze er om smeken, zijn er nog steeds belachelijk lange HR spelletjes die gespeeld moeten worden. Die al snel 2-3 maanden in beslag nemen.

(en er waren meerdere kandidaten, dus al die andere hebben 1-2 maand zitten wachten en hopen zonder resultaat.)
Onder de norm van 'de juiste man op de juiste plaats'. Wat imo toch wel dikke zever is.
Ik kreeg uiteindelijk de job, omdat ik al ervaring had in dat werkveld (nucleaire geneeskunde) en de andere niet.
Hadden ze toch meteen kunnen afleiden van m'n CV.
[ Voor 10% gewijzigd door Qinshi op 30-01-2017 10:35 ]
Het is sinds enkele dagen een serieuze overweging geworden. Ik kan maanden zo door blijven solliciteren op elke baan, maar de kans is groot dat ik na de zomer nog steeds werkloos ben. Zelfs bijbanen willen niet lukken vanwege het grote overschot. Steeds meer afgestudeerden blijven ook (ongewenst) in hun bijbaantje hangen.Piet_Piraat7 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 08:38:
[...]
Ik weet niet of het hier al voorbij is gekomen aangezien ik niet het hele topic door ga lezen, maar ik heb dezelfde studie gedaan en in hetzelfde schuitje gezeten. Ben uiteindelijk software tester geworden aangezien CMD genoeg aansluit bij IT om binnen te komen bij de grote detacheerders. Leuke baan met veel afwisseling en veel vraag naar
Ik heb op zich wel wat met IT, maar ben inderdaad meer alpha. Heb vroeger Wiskunde A gedaan, geschiedenis, aardrijkskunde etc. Ook, correct me if i'm wrong, zit je als software tester waarschijnlijk hele dagen achter je computerscherm en ik ben meer van de afwisseling. Dingen uitzoeken, schrijven, op locatie mensen interviewen, meelopen etc. Journalistiek (creatief) bezig zijn of droog dingen testen is nogal een verschil. Maar ben benieuwd naar je ervaring! Of ik heb een keuze heb is een ander verhaal, maar uiteindelijk moet je wel dagelijks het werk in de praktijk doen en ik lees dat veel software testers hun werk 'zeer saai' vinden.
Terug naar school voor een master zie ik vooralsnog niet zitten omdat je dan 1-2 jaar uit het werkveld bent en je eigenlijk wel moet weten of je dan inderdaad meer kans op een baan hebt. En ik ben zoals eerder gezegd wel klaar met school. Anders leuke toevoeging op je cv, maar beetje jammer.
Deze week maar eens wat lesmateriaal voor software tester opduiken om een beeld te schetsen.
Als je meer alpha bent dan weet ik niet of testen iets voor je is. Je zit inderdaad hele dagen achter je pc, vaak te neuzen in technische documenten en geautomatiseerde testscripts te schrijven. Ik zelf vind het erg leuk omdat je bij het hele ontwikkel proces betrokken bent; van ontwerp naar bouw naar in beheer name. Presentaties / reviews / demo's, genoeg afwisseling, maar 95% is inderdaad computerwerk. Als jij liever op locatie reist, dingen ontwerpt, stukken schrijft, dan ga je je heil niet vinden in testwerk.Anoniem: 877867 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:45:
[...]
Ik heb op zich wel wat met IT, maar ben inderdaad meer alpha. Heb vroeger Wiskunde A gedaan, geschiedenis, aardrijkskunde etc. Ook, correct me if i'm wrong, zit je als software tester waarschijnlijk hele dagen achter je computerscherm en ik ben meer van de afwisseling. Dingen uitzoeken, schrijven, op locatie mensen interviewen, meelopen etc. Journalistiek (creatief) bezig zijn of droog dingen testen is nogal een verschil. Maar ben benieuwd naar je ervaring!
Van de mensen waarmee ik CMD heb afgerond voert misschien zo'n 10% echt dit soort werk wat jij beschrijft nu uit. Dan reken ik even niet de "social media managers" mee (mensen die gewoon Facebook servicedesk spelen), maar echt de mensen die filmen, montages maken voor bedrijven, websites bouwen, mensen interviewen. Dit zijn wel de mensen die tijdens CMD al de top van de klas waren, een uitstekend portfolio bijhielden en al aan het netwerken waren tijdens de studie. Veel ZZP'ers.
Er zijn zo ontzettend veel rollen te verzinnen waar je zo in kunt rollen, of waar het pad naartoe te overzien is - daar is echt wel wat te vinden.Anoniem: 877867 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:45:
Ik heb op zich wel wat met IT, maar ben inderdaad meer alpha. Heb vroeger Wiskunde A gedaan, geschiedenis, aardrijkskunde etc. Ook, correct me if i'm wrong, zit je als software tester waarschijnlijk hele dagen achter je computerscherm en ik ben meer van de afwisseling. Dingen uitzoeken, schrijven, op locatie mensen interviewen, meelopen etc. Journalistiek (creatief) bezig zijn of droog dingen testen is nogal een verschil. Maar ben benieuwd naar je ervaring! Of ik heb een keuze heb is een ander verhaal, maar uiteindelijk moet je wel dagelijks het werk in de praktijk doen en ik lees dat veel software testers hun werk 'zeer saai' vinden.
Je geeft aan dat je krap bij kas zit en je jezelf nutteloos voelt doordat je geen werk hebt.
Hoe relevant is het eigenlijk dat je je baan "leuk" vindt?
Door een baan te nemen waar je niet echt enthousiast over bent los je deze twee grote problemen in je leven op: je verdient geld en voegt iets toe in de wereld.
Het "leuke" zoals journalistiek pak je op in je vrije tijd, lekker creatief bezig zijn met wat je leuk vindt. Maak er een lekker freelance projectje van, begin een kleine website en je bent dus dubbel nuttig bezig!
Er bestaat een kans dat je baan je heel erg meevalt en je het toch leuk vindt, hoe dan ook sta je beter in het leven en doe je ervaring op.
Wie weet slaag je in je hobby journalistiek projectje en wordt dat je levenswerk.
Je kunt alleen maar winnen!
Dit dus. Dit verhaal hoor ik regelmatig: mensen die afstuderen en hun bijbaan aanhouden om de kosten te dekken, geen baan in hun werkveld/studierichting vinden en zelfstandig aan de gang gaan. Na het eerste jaar hebben ze het zuur gehad en begint het zoet..RMB schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:40:
[...]
Je geeft aan dat je krap bij kas zit en je jezelf nutteloos voelt doordat je geen werk hebt.
Hoe relevant is het eigenlijk dat je je baan "leuk" vindt?
Door een baan te nemen waar je niet echt enthousiast over bent los je deze twee grote problemen in je leven op: je verdient geld en voegt iets toe in de wereld.
Het "leuke" zoals journalistiek pak je op in je vrije tijd, lekker creatief bezig zijn met wat je leuk vindt. Maak er een lekker freelance projectje van, begin een kleine website en je bent dus dubbel nuttig bezig!
Er bestaat een kans dat je baan je heel erg meevalt en je het toch leuk vindt, hoe dan ook sta je beter in het leven en doe je ervaring op.
Wie weet slaag je in je hobby journalistiek projectje en wordt dat je levenswerk.
Je kunt alleen maar winnen!
Het is wel een beslissing met haken en ogen die discipline vereist - die zich uitbetaald in het waar maken van je eigen dromen.
Daarnaast lees ik over de stress die je hebt ervaren tijdens je opleiding doordat er continu dingen van je gevraagd werden. Ik kan je vertellen dat die druk die op school hebt ervaren een lachtertje is met hoe het erin de echte wereld aan toe gaat. Als je niet levert heb je daar namelijk niet alleen zelf last van (zoals op school), maar ook alle mensen met wie je samenwerkt!
Wat betreft de eerdere adviezen over een master opleiding. Ik ben het er volledig mee eens dat dit veel toevoegt. Bedrijven zijn namelijk mi niet vaak op zoek naar mensen die alleen maar uitvoerend zijn (hbo), maar juist naar mensen die meedenken (wo) over de toekomst. Een master in het buitenland is niet alleen maar leuk om te doen, maar staat ook goed op je cv. Men gaat er namelijk vanuit dat een opleiding in het buitenland is weggelegd voor excellente studenten. Tevens is het voor je ontwikkeling natuurlijk goed om ook eens een andere cultuur mee te maken.
Mijn advies zou zijn, ga verhuizen naar de randstad, ga daar een master opleiding doen OF zoek daar een baan. Als het je daar niet bevalt kun je altijd nog terug, maar dan wel met ervaring op zak EN op je cv.
In principe zit ik niet vast aan mijn huurwoning want maandelijks opzegbaar, maar ik zit er net. Het is dus redelijk zonde qua tijd en geld om dichterbij te verhuizen. Bovendien maakt het qua huur niks uit en ga ik er zeer waarschijnlijk gigantisch op achteruit qua woonoppervlakte of zelfs met huisgenoten wonen in plaats van nu heerlijk alleen. Grote kans dat mijn meubels niet passen als ik het vergelijk met de woonoppervlakte van leeftijdsgenoten. Ik ga er dus flink op achteruit qua comfort, financieel maakt het niks uit. Je weet nu wat je achterlaat/opgeeft.Revaes schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:09:
Op een of andere manier blijf je vastzitten in je huidige situatie. Mijn inziens gaat er een wereld voor je open als je zou verhuizen naar een wat meer bevolkt deel van ons land. Daar heb je ineens wel baan perspectief, maar ook als je een opleiding zou willen volgen zit je daar veel dichter bij. Het is mij niet helemaal duidelijk waarom je vast zit aan je huidige huis? Je geeft aan dagelijks naar Amsterdam te willen reizen voor je studie, nu is dat natuurlijk goed mogelijk, maar denk eens aan de tijd die je bespaart als je daar gewoon gaat wonen.
Daarnaast lees ik over de stress die je hebt ervaren tijdens je opleiding doordat er continu dingen van je gevraagd werden. Ik kan je vertellen dat die druk die op school hebt ervaren een lachtertje is met hoe het erin de echte wereld aan toe gaat. Als je niet levert heb je daar namelijk niet alleen zelf last van (zoals op school), maar ook alle mensen met wie je samenwerkt!
Wat betreft de eerdere adviezen over een master opleiding. Ik ben het er volledig mee eens dat dit veel toevoegt. Bedrijven zijn namelijk mi niet vaak op zoek naar mensen die alleen maar uitvoerend zijn (hbo), maar juist naar mensen die meedenken (wo) over de toekomst. Een master in het buitenland is niet alleen maar leuk om te doen, maar staat ook goed op je cv. Men gaat er namelijk vanuit dat een opleiding in het buitenland is weggelegd voor excellente studenten. Tevens is het voor je ontwikkeling natuurlijk goed om ook eens een andere cultuur mee te maken.
Mijn advies zou zijn, ga verhuizen naar de randstad, ga daar een master opleiding doen OF zoek daar een baan. Als het je daar niet bevalt kun je altijd nog terug, maar dan wel met ervaring op zak EN op je cv.
Ik ben het met je eens dat ik ook concessies moet doen, hoe leuk, groot, goedkoop mijn woning nu ook is heb je er niks aan als je geen baan kunt vinden of als je 4 uur reistijd op een dag hebt. Waarom ik dan niet meteen richting de Randstad ben vertrokken? Omdat een woning daar krijgen nog steeds best lastig/kostbaar is en zonder baan je daar ook niet even gaat wonen. In principe heb ik achteraf nu hetzelfde gedaan hier, maar de locatie en woning zelf maakte het een no-brainer toen ik de loting won bij de woningbouw, gezien sommige mensen al tientallenjaren op deze plek azen en ik het in de tussentijd ook prima kan betalen.
Nog mooier, geen probleem om te verhuizen dus. Je hebt volledig gelijk dat je er waarschijnlijk op achteruit gaat qua oppervlak, je krijgt er echter veel meer voor terug. Je moet je ook niet blind staren op geld nu, de bedragen die je nu extra kwijt bent zijn een investering in een carrière waarmee je dit later in veelvoud terug verdient. Meubel teveel voor je nieuwe huis, soit gewoon op marktplaats verkopen (of ergens stallen). Die paar duizend die je nu extra kwijt gaat zijn verdien je straks toch in een paar maanden terug als je een passende baan hebt.Anoniem: 877867 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 17:13:
[...]
In principe zit ik niet vast aan mijn huurwoning want maandelijks opzegbaar, maar ik zit er net. Het is dus redelijk zonde qua tijd en geld om dichterbij te verhuizen. Bovendien maakt het qua huur niks uit en ga ik er zeer waarschijnlijk gigantisch op achteruit qua woonoppervlakte of zelfs met huisgenoten wonen in plaats van nu heerlijk alleen. Grote kans dat mijn meubels niet passen als ik het vergelijk met de woonoppervlakte van leeftijdsgenoten. Ik ga er dus flink op achteruit qua comfort, financieel maakt het niks uit. Je weet nu wat je achterlaat/opgeeft.
Ik ben het met je eens dat ik ook concessies moet doen, hoe leuk, groot, goedkoop mijn woning nu ook is heb je er niks aan als je geen baan kunt vinden of als je 4 uur reistijd op een dag hebt. Waarom ik dan niet meteen richting de Randstad ben vertrokken? Omdat een woning daar krijgen nog steeds best lastig/kostbaar is en zonder baan je daar ook niet even gaat wonen. In principe heb ik achteraf nu hetzelfde gedaan hier, maar de locatie en woning zelf maakte het een no-brainer toen ik de loting won bij de woningbouw, gezien sommige mensen al tientallenjaren op deze plek azen en ik het in de tussentijd ook prima kan betalen.
Een passende quote : "The definition of insanity is doing the same thing over and over again and expecting a different result"
Oftewel, als je verandering wilt, moet je iets veranderen!
Verder zou ik het gewoon veel breder gaan zoeken, kijk naar wat je sterktes zijn en probeer binnen te komen bij sectoren waar de werkgelegenheid aantrekt (accountmanager, makelaar, of een ander beroep waarbij communicatie en persuasie centraal staan, er zijn vast oneindig veel mogelijke opties buiten de perfect aansluitende baan). Verhuizen is zeker geen investering in je toekomstperspectieven, want het gaat een werkgever primair om jouw productiviteit, kennis en vaardigheden. Een vervolgopleiding in een richting waar veel vraag naar is zou dan weer wel een investering zijn die te overwegen valt.
[ Voor 24% gewijzigd door SPT op 30-01-2017 17:49 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Dat.cooper87 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 17:18:
Hou eens op met denken in problemen/onmogelijkheden en onderneem gewoon eens iets.
Wil ik er wel bij zeggen: iedereen roept als Pavlov direct: IT IT IT. Het is natuurlijk ook Tweakers en het is een sector waar je relatief makkelijk het ver kan schoppen zonder relevante opleiding maar alsnog: Je begint er op 0 en als het je niet ligt wordt het waarschijnlijk niet echt iets.
Maw: Ga heel breed kijken en solliciteren. Zie het ook als een traject waarin je kijkt wat je wel of niet ligt & nee zeggen kan altijd.
[ Voor 19% gewijzigd door GoldenSample op 04-02-2017 06:20 ]
Die €100 per maand is als je thuiswonend bent. Op het WO is het meerendeel uitwonend en is het bedrag (in 2015) €286,15 per maand. Als je uitgaat van een technische master ben je in totaal dus vijf jaar aan het studeren en 'mis' je €17169.Richh schreef op zondag 29 januari 2017 @ 22:29:
Je hebt in Nederland altijd al moeten lenen om te studeren. Sinds enkele jaren is de basisbeurs (€100/maand) vervallen, dat is waar men zo boos over is (mja, die €4800 die het over je studieperiode scheelt dus...)
Daar is de basisbeurs ook niet voor bedoeld. Naast de basisbeurs kon je ook collegegeldkrediet aanvragen, wat op dit moment €165,33 per maand is.Richh schreef op zondag 29 januari 2017 @ 22:29:
Het jaarlijkse collegegeld bedraagt al tijden tussen de 1900 en 2000 euro per schooljaar, de basisbeurs is daar nooit dekkend voor geweest.
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Moeten zij dan evenveel betalen als de gemiddelde belg die aan z'n eigen hogeschool/unversiteit wil studeren? (namelijk inschrijvingsgeld van €699)
Lijkt me nogal heel fout.
Namelijk dat de Belgen bakken belastingen moeten betalen, om eventueel hun kinderen 'goedkoper' naar de hogeschool/universiteit te sturen. Wanneer er dan een Nederlandse student geen zak belasting betaald in België en dan hier goedkoper komt studeren.
Om het nadien af te bollen en voor een hoger loon (omdat daar minder groot percentage hoog geschoolden zijn) te gaan werken in hun thuisland Nederland.
Ja, sterker nog, in een aantal andere EU-landen is het collegegeld nog lager en in Denemarken is het zelfs gratis (zolang je uit de EU/EEA of Zwitserland komt).Qinshi schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 10:57:
Moeten zij dan evenveel betalen als de gemiddelde belg die aan z'n eigen hogeschool/unversiteit wil studeren? (namelijk inschrijvingsgeld van €699)
Ik weet niet hoe het economisch gezien precies zit, maar wie weet is het gemiddeld juist beter voor België als je alles doorberekent? Meer internationale studenten en kennis heeft immers ook waarde. Zonder exacte cijfers moeilijk te zeggen.Qinshi schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 10:57:
Lijkt me nogal heel fout.
Namelijk dat de Belgen bakken belastingen moeten betalen, om eventueel hun kinderen 'goedkoper' naar de hogeschool/universiteit te sturen. Wanneer er dan een Nederlandse student geen zak belasting betaald in België en dan hier goedkoper komt studeren.
Om het nadien af te bollen en voor een hoger loon (omdat daar minder groot percentage hoog geschoolden zijn) te gaan werken in hun thuisland Nederland.
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Ik denk dat dat nog vies tegen valt, om op laag niveau de IT in te rollen (servicedesk, werkplekbeheer) is minimaal een ICT MBO3 diploma nodig, vaak is een ICT MBO4 of zelfs een ICT HBO diploma een eis.GoldenSample schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 06:16:
Wil ik er wel bij zeggen: iedereen roept als Pavlov direct: IT IT IT. Het is natuurlijk ook Tweakers en het is een sector waar je relatief makkelijk het ver kan schoppen zonder relevante opleiding maar alsnog: Je begint er op 0 en als het je niet ligt wordt het waarschijnlijk niet echt iets.
Verder zullen vrijwel alle werkgevers om ITIL foundations en 2 MCSA client certificeringen vragen, toegegeven deze kun je relatief snel halen echter kost zon MBO diploma (inclusief stage(s)) snel een paar jaar.
Ik geloof er niets van dat je zonder relevant diploma/werkervaring bij een serieuze club servicedesk / werkplekbeheerder / junior sysadmin mag spelen.
[ Voor 5% gewijzigd door i_r_ op 04-02-2017 18:53 ]
Die hoor ik vaker, maar daar geloof ik echt niet in. Internationale studenten komen om kennis op te halen, die brengen geen kennis.g0tanks schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:07:
[...]
Ik weet niet hoe het economisch gezien precies zit, maar wie weet is het gemiddeld juist beter voor België als je alles doorberekent? Meer internationale studenten en kennis heeft immers ook waarde. Zonder exacte cijfers moeilijk te zeggen.
Tegelijk geloof ik niet dat een significant percentage Nederlanders naar België gaat om die paar honderd Euro te besparen. Redenen zullen eerder zijn dat het simpelweg dichtstbijzijnde locaties is waar hun gewenste opleiding is (oftewel uit de grensstreek), of dat het een opleiding is waar je makkelijker wordt toegelaten in België dan in Nederland.
Sowieso leert een snelle Google ons dat Nederland als functie van BNP meer uitgeeft aan onderwijs dan België, en het percentage hoogopgeleide (en dan de vraag wat daar onder valt) in België slechts een fractie hoger is dan in Nederland. Maar als je denkt dat je veel meer hier verdient vanwege het enorme tekort aan hoogopgeleiden, dan kom je toch mooi hier werken
Vanaf hier niet meer offtopic reageren over kosten van hoger onderwijs, etc.
[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 04-02-2017 20:43 ]
Terug naar TS, ik had me zelf gericht op een bepaald vak gebied wat uiteindelijk niet mijn ding was. Wat mij eerder op viel is hoe breed sommige opleidingen zijn zonder dat je daar stil bij staat. Wellicht zijn er binnen jou eigen sector Media nog veel meer banen mogelijk waar je totaal geen besef van hebt. Geeft het bij jou universiteit/hoge school geen banen-coach of klop eens bij zo iemand aan. Wederom voor mij is het wel even geleden maar bij mijn middelbare school hadden we zo iemand en die was eigenlijk heel behulpzaam.
Ik heb bij serieuze clubs gewerkt (financiele sector) en daar was HBO (geen ICT) en affiniteit met computers ruim voldoende voor servicedesk werk. Technische kennis is daar vaak ondergeschikt aan communicatieve vaardigheden en het vermogen om kennis snel op te pikken. De technische kennis komt dan vanzelf.i_r_ schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 18:47:
[...]
Ik denk dat dat nog vies tegen valt, om op laag niveau de IT in te rollen (servicedesk, werkplekbeheer) is minimaal een ICT MBO3 diploma nodig, vaak is een ICT MBO4 of zelfs een ICT HBO diploma een eis.
Verder zullen vrijwel alle werkgevers om ITIL foundations en 2 MCSA client certificeringen vragen, toegegeven deze kun je relatief snel halen echter kost zon MBO diploma (inclusief stage(s)) snel een paar jaar.
Ik geloof er niets van dat je zonder relevant diploma/werkervaring bij een serieuze club servicedesk / werkplekbeheerder / junior sysadmin mag spelen.
ITIL en die MCSA certificeringen haalt een HBO'er ook binnen 6 maanden, zo moeilijk is het niet, en is meestal ook niet echt een breekpunt voor werkgevers.
Waarom je nu werkplekbeheer en sysadmins erbij sleept is me niet duidelijk. Beide zijn in mijn ogen echte technische jobs en daardoor buiten bereik voor starters zonder ICT-opleiding. Al merk ik dat niet iedereen hetzelfde bedoelt met werkplekbeheer. Werkplekbeheer is voor mij een echte beheerfunctie die kennis van AD, security, deployment, GPO's en nog wat zaken vereist.
Als je niet te beroerd bent om op lager niveau in te stappen, en dan trainingen te doen, dan is de ICT nog steeds een prima vak voor mensen die niet de juiste studie hebben. Het enige wat je nodig hebt is een werkgever die in zijn personeel wil investeren en bij gebleken geschiktheid ook kansen biedt om door te groeien. Wees niet bang om van werkgever te switchen als je die kansen niet krijgt.
Heb je een up-to-date LinkedIn account? Ik heb zelf de kracht van LinkedIn in het verleden goed onderschat. Nu ik zo'n beetje alles op mijn account heb staan wat ik kan hebben staan, en actief ben met het kijken van nieuws en delen/posten, komen er veel reacties mijn kant op. (Ik ben nog student van 23) Heel veel werkgevers zijn actief op linkedIn en kunnen hierdoor makkelijk in contact komen met jou.
Daarnaast is een portfolio site natuurlijk ook een mooie manier om een mooi CV op te zetten! Als je weinig technische ervaring hebt zou ik Wordpress voorstellen. Je kan dan vaak wel iets moois tevoorschijn toveren in je (nu nog) vrije tijd. En wie weet vindt je dat wel wat en kan je je daar nog meer in verdiepen. verbreden van kennis in je vrije tijd kan nooit kwaad! Je kan dan misschien niet gelijk in je droombaan komen, maar met de jaren mee kan je zeker er naar toe groeien.
Hoop dat je snel een mooie plek vindt!
Dit lijkt me een goede tip. TS, waarom ga je niet bij een lokale of regionale omroep (werk)ervaring opdoen?A4553 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:34:
[...]
vrijwilligerswerk (hoeft niet eens in je studierichting te zijn, deed ik ook niet) om zo je cv te versterken.
[...]
Het niveau is misschien niet altijd je van het, maar het brengt je iig wel in aanraking met hetgeen waar je voor gestudeerd hebt (werkervaring!).
En vaak zijn er bij lokale / regionale omroepen ook contacten bij landelijke omroepen of andere mediabedrijven wat misschien weer tot een baan kan leiden.
Anoniem: 613510
Wellicht een beetje late reactie op dit topic, maar jeetje jouw verhaal resoneert zo hard met mijn eigen situatie van een kleine anderhalf jaar terug.Anoniem: 877867 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:15:
je gewoon geen baan kunt vinden in je studierichting. Ik ben vorige zomer afgestudeerd aan het HBO richting media/communicatie. Ik wist al dat het een lastige markt zou worden maar een dik half jaar later zit ik nog steeds thuis zonder uitzicht op een baan.
-knip-
Zelf heb ik een opleiding Grafische Vormgeving gedaan (mbo4, dus dat werkte ook niet bepaald mee). Drukkerijen, Studio's, online vormgeven, het mocht allemaal niet baten. Het enige wat ik aangeboden kreeg, na tal sollicitatiebrieven/emails/telefoontjes, was een leerwerkervaringsplek voor 35 uur in de week. Dat zou maximaal 300 euro in de maand opleveren, de reiskosten mocht ik zelf ophoesten.
Net als jij heb ik een dik half jaar thuis gezeten en letterlijk alles aangepakt om maar inkomsten te genereren. Van pakketjes tillen in de nacht bij DHL tot callcenter medewerker. Uiteindelijk ben ik de fijnmetaal ingerold via een leer-werktraject en ondanks dat ik het werk op zich wel leuk vond trok het me totaal niet. Het interpreteren van een werktekening ,het bedenken welke tools je nodig hebt en met welke snelheid alles zou moeten gaan is hartstikke tof werk; totdat je 400 stuks van een object moet maken.
Omdat ik het echt totaal niet meer zag zitten ben ik met een loopbaancoördinator om tafel gegaan en na een aantal gesprekken kwam het er op neer dat ik meer uitdaging nodig had. Op aanraden van de beste man ben ik me eens wat gaan oriënteren op wat opendagen van verschillende hogescholen. En ook studies bekeken die echt VER buiten mijn comfort zone lagen. Maar op die manier kwam ik er wel snel achter wat ik niet wou gaan doen. Voedsel en Diëtetiek bijvoorbeeld. Ondertussen volg ik een deeltijd studie hbo ict en dat bevalt erg goed. Goede cijfers en wellicht belangrijker: ik kan het gewoon goed volgen.
Ik ken het gevoel helaas maar al te goed. Het enige wat ik je kan zeggen is: Laat je niet kisten, blijf positief en vind iets om te doen naast het solliciteren. Iets om even je energie in kwijt te kunnen, al zou je elke dag even een uurtje gaan wandelen. Van dagenlang op de bank hangen word je alleen maar suffer. Dat en blijf zo veel mogelijk weg bij de uitzendmaffia. Je bent altijd te oud en te duur.Op mijn leeftijd (26) zou het leven aan mijn voeten moeten staan, maar ik voel mij behoorlijk geremd. Al die opmerkingen van bekenden dat 'jouw tijd echt nog wel komt' heb je niks aan en ondertussen gaat zelfs de zoektocht naar een bijbaan ook stroef, waardoor je gewoon hele dagen ongewenst op de bank vertoeft. Met soms twee dagen per week werken bij een tijdelijke klus ga je ook geen verschil maken.
Dat is gewoon super zuur. Maar nogmaals, blijf positief. Op een gegeven moment moet je de knoop gaan doorhakken. En laat het verleden dan in het verleden, je kunt er nu niks meer aan veranderen. Twijfel en spijt zijn alleen maar negatieve energie. Zodra je een nieuw doel voor jezelf gesteld hebt zul je zien dat het karma balletje weer begint te rollen.En ergens voelt het raar om na het met bloed zweet en tranen afronden van je opleiding erachter komen dat het allemaal voor niets is geweest.
Heb je al gekeken naar deeltijd / duaal? (mits je besluit om terug naar school te gaan)
Ik heb zelf Technische Natuurkunde gedaan. Brede opleiding wat bij vele bedrijven niet bekend is. Achteraf kon ik beter elektro/werktuigbouwkunde moeten doen, maar he, achteraf...
Ik denk dat je gewoon ook is moet solliciteren in andere sectoren. Wellicht op lager nivo. Ik heb zelf ook tijdje thuis gezeten en daar wordt je na een tijd niet vrolijk van en kun je beter gewoon maar werken al is het op ''laag nivo''.
Wat betreft een reistijd van 2 uur enkeltje is niet te doen. max 1 uur. je moet wel realistisch blijven. anders houd je het ook niet vol.
De meeste bedrijven eisen 5-10 jaar ervaring, maar dan wel net uit de schoolbanken qua leeftijd en salaris eis...Kakulukia schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:43:
Als starter blijft er ook niet veel over. Meeste bedrijven eisen toch 2+ jaar relevante werkervaring. Ik vraag me dan af hoe iemand uberhaubt werkervaring kan op doen als je nergens binnenkomt.
Vooral zaak om toch ervaring op te gaan doen. Vrijwilligerswerk, stageplaats.... Maakt niet uit! Ervaring is ervaring. Zelfs al is het mogelijk niet helemaal in de gekozen studierichting. Staat goed op het CV en bovendien doe je contacten op die je mogelijk weer aan een baan kunnen helpen.
Media en communicatie is trouwens inderdaad wel zo'n studierichting waar je in de praktijk vaak net niks mee kunt... De ICT markt trekt momenteel weer aan - dus je zou het in die richting kunnen proberen? Software testen misschien? Daar kun je de communicatie/media kennis wel gebruiken?
hier stond iets interessants, maar het is even weg...
Wat bedrijven goed snappen, zijn de voorhoudingen zoals die liggen bij vacatures. Heb je het over bv journalistiek, dan is er een groot overschot aan sollicitanten, en hebben de bedrijven dus de mogelijkheid om enorm keiskeurig te zijn. Dit geldt dan weer niet voor de ICT sector, waar bedrijven vaak moeten knokken om de gunsten van goed personeel.
Mis je in het begin de boot bij beroepen waar het lastig is, dan kom je er ook niet meer tussen, er zijn dan alternatieven waar je niet mee kan concureren.
Ik zou je willen adviseren om je keuze praktisch te maken, dus alleen kijken naar opleidingen/startposities in richtingen waar genoeg werk te vinden is, en liefst ook met uitzicht op een fatsoenljke beloning.
Het is natuurlijk zuur dat je eigen opleiding dit niet heeft opgeleverd, maar geheel onverwachts kan dit niet zijn. Ik zou zeggen: val hier niet in herhaling. Uiteindelijk is een functie die niet 100% naar je wens is echt beter dan niets....
Ik heb van de week bij de gemeente aangeklopt om mee te denken en voor de bijstand kom ik (nog) niet in aanmerking, maar ze hadden verder ook geen concrete tips dan zo'n startersregeling maar ze konden wel snappen dat het voor mij niet interessant was. Dat mag straks ook niet in combinatie met eventuele bijstand, want het wordt als arbeid gezien (er is een contract). Om nog een master te doen of aan een andere studie te beginnen waren ze ook wat afhoudend over, veel te bang dat ik mezelf straks in de schulden ga werken en bij een ander gemeenteloket terecht kom. Een bijbaantje om zo'n nieuwe studie te bekostigen, zoals veel studenten tijdens hun studie hebben, is ook lastig te vinden als je 27 bent. En als ik nu alvast tot aan de zomer aan het bijverdienen was, had ik dit topic niet geopend.
Ondertussen volg ik wat cursussen via Coursera.org om de tijd te doden, nooit verkeerd.
Ik snap dat deze situatie lastig voor je is (dat meen ik), maar dit is natuurlijk je reinste onzin. Als je wilt werken, kan je werken. In de horeca, de supermarkt, als nachtportier ergens, in de zorg, bij de slager, de bakker, als chauffeur, post rondbrengen en zo kan ik nog wel 50 verschillende baantjes en sectoren bedenken. Dat je nu geen bijbaantje hebt kan je echt he-le-maal niemand de schuld van geven behalve jezelf.Anoniem: 877867 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:39:
Een bijbaantje om zo'n nieuwe studie te bekostigen, zoals veel studenten tijdens hun studie hebben, is ook lastig te vinden als je 27 bent.
Ik heb op mijn 24e een jaar in Schotland gestudeerd. Ik kende daar niemand, wist niet hoe bepaalde dingen werkten en was nog nooit in de stad geweest waar ik ging studeren en wonen (en het dialect leek de eerste dagen onverstaanbaar haha). Binnen 24 uur na aankomst had ik een bijbaantje. Tuurlijk is dat ook een beetje mazzel, maar met name gewoon pro actief te werk gaan en niet te beroerd zijn om iets te gaan doen wat weinig link met je studie heeft.
In een sollicitatiegesprek kan je prima verkopen dat je, in je zoektocht naar een baan, een jaartje in de kroeg gewerkt hebt. Een jaar niet gewerkt en jezelf parttime vermaakt met cursussen zou bij mij als hiring manager meteen genoeg zeggen over je houding en instelling en normaal gesproken meteen exit betekenen.
Ik heb werkelijk nog nooit gehoord van een werkloze afgestudeerde WO Technische Natuurkunde gehoord. Worst case ging men de IT in als software engineer of iets dergelijks.Kakulukia schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:43:
Ik heb zelf Technische Natuurkunde gedaan. Brede opleiding wat bij vele bedrijven niet bekend is. Achteraf kon ik beter elektro/werktuigbouwkunde moeten doen, maar he, achteraf...
* Rukapul is begonnen met een trimester TN en daarna overgestapt. Overigens was dat na wakker worden 's nachts met de vraag wat ik met TN eigenlijk kon gaan doen
Reken er maar op dat als puntje bij paaltje komt er een work-first traject of iets van dien aard klaar staat waarna je maar al te graag in de nachtdienst bij DHL pakjes gaat sorteren.Anoniem: 877867 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:39:
Ik heb van de week bij de gemeente aangeklopt om mee te denken en voor de bijstand kom ik (nog) niet in aanmerking

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Denk je dat ik al die baantjes niet overwogen heb? Op veel gereageerd, maar ze moeten je niet. Ze zijn bang dat je snel vertrekt als je wat beters hebt gevonden, of ze nemen iemand aan die de helft minder verdiend. En dan heb ik het dus over minimumloonbaantjes waar iedereen hetzelfde krijgt. Laaggeschoolde baantjes (geen specifieke opleiding/ervaring nodig) kan je gewoon mensen van 18 neerzetten. Dan verlies je het, onafhankelijk van je flexibiliteit en werkdrive, alsnog. Gesprek gehad met een werkgever die mij op alle punten gelijk gaf en ik zou daar prima kunnen werken, maar iemand anders scheelt hem de helft in kosten. Keuze snel gemaakt.donleone83 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:56:
[...]
Ik snap dat deze situatie lastig voor je is (dat meen ik), maar dit is natuurlijk je reinste onzin. Als je wilt werken, kan je werken. In de horeca, de supermarkt, als nachtportier ergens, in de zorg, bij de slager, de bakker, als chauffeur, post rondbrengen en zo kan ik nog wel 50 verschillende baantjes en sectoren bedenken. Dat je nu geen bijbaantje hebt kan je echt he-le-maal niemand de schuld van geven behalve jezelf.
Ik heb op mijn 24e een jaar in Schotland gestudeerd. Ik kende daar niemand, wist niet hoe bepaalde dingen werkten en was nog nooit in de stad geweest waar ik ging studeren en wonen (en het dialect leek de eerste dagen onverstaanbaar haha). Binnen 24 uur na aankomst had ik een bijbaantje. Tuurlijk is dat ook een beetje mazzel, maar met name gewoon pro actief te werk gaan en niet te beroerd zijn om iets te gaan doen wat weinig link met je studie heeft.
In een sollicitatiegesprek kan je prima verkopen dat je, in je zoektocht naar een baan, een jaartje in de kroeg gewerkt hebt. Een jaar niet gewerkt en jezelf parttime vermaakt met cursussen zou bij mij als hiring manager meteen genoeg zeggen over je houding en instelling en normaal gesproken meteen exit betekenen.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 877867 op 07-02-2017 14:45 ]
Bijstand zie ik daarom als laatste optie. Ik zit helemaal niet op verplichtingen en doelloze baantjes te wachten. Pakjes sorteren als tegenprestatie levert gewoon helemaal niets op, zowel financieel als baanperspectief.Rukapul schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:29:
[...]
Ik heb werkelijk nog nooit gehoord van een werkloze afgestudeerde WO Technische Natuurkunde gehoord. Worst case ging men de IT in als software engineer of iets dergelijks.
* Rukapul is begonnen met een trimester TN en daarna overgestapt. Overigens was dat na wakker worden 's nachts met de vraag wat ik met TN eigenlijk kon gaan doenOud studiegenoten zijn echter stuk voor stuk goed terechtgekomen net als de WB-ers, EL-ers en TI-ers.
[...]
Reken er maar op dat als puntje bij paaltje komt er een work-first traject of iets van dien aard klaar staat waarna je maar al te graag in de nachtdienst bij DHL pakjes gaat sorteren.
Ik heb dit topic doorgelezen en je bevindt je in een vervelende situatie, maar probeer je iets flexibeler op te stellen. Werk is werk en 'iets' doen is beter dan niets doen voor toekomstige werkgevers. 'Pakjes sorteren als tegenprestatie levert gewoon helemaal niets op, zowel financieel als baanperspectief.' --> goodwill? Je wordt dan i.i.g. gezien als een werker en niet als een couch potato bij mogelijk nieuwe werkgevers. Op je 27ste in de bijstand is slechter dan een baantje hebben, je verdient wat geld en wie weet doe je nog contacten/ideeën op in de tussentijd en voor je eigenwaarde is het ook beter. Je helpt de maatschappij i.p.v. de maatschappij tot last te zijn. Dit laatste is een beetje bot gezegd maar daar komt het natuurlijk wel op neer.Anoniem: 877867 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 14:35:
[...]
Bijstand zie ik daarom als laatste optie. Ik zit helemaal niet op verplichtingen en doelloze baantjes te wachten. Pakjes sorteren als tegenprestatie levert gewoon helemaal niets op, zowel financieel als baanperspectief.
Is dat zo? Ik heb het idee dat zoiets bij sommige werkgevers ook tegen je werkt onder het motto daar zal wel wat mis mee zijn.MasterStig schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 17:16:
Werk is werk en 'iets' doen is beter dan niets doen voor toekomstige werkgevers.
Ik las het hier eerder van iemand die dat zei. Tja, dat zou inderdaad best kunnen, maar ik kan mij niet voorstellen dat niets doen (voor langere tijd) positiever is dan een wat minder flitsend baantje maar wel werken. Dat is hoe ik er tegenover sta als ik mensen zou werven, maar misschien zijn er hier mensen met meer ervaring die weten hoe hier in het algemeen tegenaan gekeken wordt. Best wel interessant om te weten.Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 17:39:
[...]
Is dat zo? Ik heb het idee dat zoiets bij sommige werkgevers ook tegen je werkt onder het motto daar zal wel wat mis mee zijn.
Als je niets doen opvat als thuis op de bank serie kijken zou het mogelijk niet zoveel uitmaken. Als je niets doen opvat als werken aan je compententies en je horizon verbreden dan weet ik zeker dat bloembollen inpakken een minder gunstige invloed heeft op je toekomstige mogelijkheden.MasterStig schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 17:42:
Ik las het hier eerder van iemand die dat zei. Tja, dat zou inderdaad best kunnen, maar ik kan mij niet voorstellen dat niets doen (voor langere tijd) positiever is dan een wat minder flitsend baantje maar wel werken. Dat is hoe ik er tegenover sta als ik mensen zou werven, maar misschien zijn er hier mensen met meer ervaring die weten hoe hier in het algemeen tegenaan gekeken wordt. Best wel interessant om te weten.
Zeker als je als werkgever kan kiezen tussen iemand die vers van school komt of iemand die twee jaar een baantje van niets heeft gedaan, lijkt de keuze voor de eerste snel gemaakt.
'Als je niets doen opvat als werken aan je compententies en je horizon verbreden dan weet ik zeker dat bloembollen inpakken een minder gunstige invloed heeft op je toekomstige mogelijkheden.' Dat eerste noem ik niet 'niets doen', dat is studeren, mits je dat doet op een enigszins erkende manier. Maar het ging hier over de bijstand, dat is voor een groot deel nietsdoen. I.i.g. staat dat vaak niet in verband met studeren. Studeren is inderdaad beter dan bloembollen inpakken.Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 17:48:
[...]
Als je niets doen opvat als thuis op de bank serie kijken zou het mogelijk niet zoveel uitmaken. Als je niets doen opvat als werken aan je compententies en je horizon verbreden dan weet ik zeker dat bloembollen inpakken een minder gunstige invloed heeft op je toekomstige mogelijkheden.
Zeker als je als werkgever kan kiezen tussen iemand die vers van school komt of iemand die twee jaar een baantje van niets heeft gedaan, lijkt de keuze voor de eerste snel gemaakt.
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet op een erkende manier om toch waardevol te zijn voor toekomstige werkgevers. Als ik aangeef me verdiept te hebben in het opbouwen van virtuele omgevingen, of de vogelsoorten op de Nederlandse zandgronden of bijvoorbeeld een reis gemaakt heb, dan toon je initiatief en energie. Dan steekt plichtmatig bloembollen pakken er wat schraal tegen af.MasterStig schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 17:52:
'Als je niets doen opvat als werken aan je compententies en je horizon verbreden dan weet ik zeker dat bloembollen inpakken een minder gunstige invloed heeft op je toekomstige mogelijkheden.' Dat eerste noem ik niet 'niets doen', dat is studeren, mits je dat doet op een enigszins erkende manier. Maar het ging hier over de bijstand, dat is voor een groot deel nietsdoen. I.i.g. staat dat vaak niet in verband met studeren. Studeren is inderdaad beter dan bloembollen inpakken.
Zolang je kunt aangeven dat je bezig bent geweest in de periode dat je geen werk hebt gehad, dan hoeft dat helemaal niet in je nadeel te werken. Het enige wat vaak niet gewaardeerd wordt is absolute passiviteit.
En vergeet niet dat je werkervaring wel een beetje relevant moet zijn. Als je twee jaar post hebt rondgebracht na je afstuderen omdat je geen baan kunt vinden, kan je na een studie rechten nog steeds niet als juridisch medewerker aan de slag bijvoorbeeld.Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 17:56:
[...]
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet op een erkende manier om toch waardevol te zijn voor toekomstige werkgevers. Als ik aangeef me verdiept te hebben in het opbouwen van virtuele omgevingen, of de vogelsoorten op de Nederlandse zandgronden of bijvoorbeeld een reis gemaakt heb, dan toon je initiatief en energie. Dan steekt plichtmatig bloembollen pakken er wat schraal tegen af.
Zolang je kunt aangeven dat je bezig bent geweest in de periode dat je geen werk hebt gehad, dan hoeft dat helemaal niet in je nadeel te werken. Het enige wat vaak niet gewaardeerd wordt is absolute passiviteit.
@TS: niet zo navelstaren, bijbaan zoeken. Leuke baan = leuk, maar nu moet er eerst brood op de plank. Jeetje zeg je bent 27 jaar, en dit soort basic dingen moeten we je nog uitleggen?
[ Voor 29% gewijzigd door upje op 07-02-2017 19:15 ]
Wat als je nou twee jaar in bijzondere rechtszaken bent gedoken of een ander project kan laten zien?upje schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 19:14:
Tja, als je 2 jaar lang post hebt rondgebracht dan kan je in ieder geval aantonen dat je een doorzetter bent en dat je betrouwbaar bent. Als je 2 jaar op de bank hebt gehangen dan heb je aangetoond dat je een hangjongere bent...
[ Voor 25% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 08-02-2017 08:07 ]
Laten we even een situatie schetsen:
Ik kom van het VMBO-TL af, ik kon wel HAVO doen maar mijn kracht ligt in praktisch, en totaal niet in wiskunde en dergelijke. Na mijn VMBO-TL was ik 14 en moest ik een vervolgstudie kiezen. Ja, jemig, wat ga je dan doen? Je bent 14, je hebt geen idee. Ik heb uiteindelijk gekozen voor Fotografie, want ja, als je dan iets gaat doen doe ik het liefste iets wat ik leuk vind. Binnen 3 jaar mijn MBO-4 erdoor geknald en afgestudeerd als vakfotograaf (met een 3 voor wiskunde, staat echt top op je diploma). Maar toen was ik 17 en begon de ellende weer, want met 17 jaar meteen gaan werken is ook niet helemaal mijn idee van ideaal. Tijdens mijn stage destijds (2x een half jaar stage gelopen) kwam ik erachter dat er zoiets als 'CMD' bestond en na wat onderzoek en open dagen te hebben bezocht heb ik mij ingeschreven voor de lotingstudie van de HU. Ik was even vergeten dat ik een 3 voor wiskunde had behaald en was bang uitgeloot te worden, maar uiteindelijk ben ik in de ena hoogste lotingsklasse ingeloot en kon ik starten met mijn HBO studie.
Binnen een jaar heb ik mijn Propedeuse behaald en vervolgens ben ik op stage gegaan. En toen begon het mij te dagen dat het nu of nooit was, want anders dan was het klaar en viel je in de middenmoot. Ik heb voor mezelf de lat enorm hoog gelegd en ben uiteindelijk binnen mijn vakgebied bij een van de grootste corporate bedrijven aan de slag gegaan waar ik maar kon komen. Daar heb ik genetwerkt als een gek. LinkedIn, intern en externe mensen, fotografie klussen gedaan voor alle afdelingen. Gaan en niet meer stoppen totdat je het idee hebt dat je ergens bent. Ik ben in die tijd ook naar de KVK geweest om freelancer te worden als fotograaf (maar ook Social Media) en toen die stage klaar was heb ik in de zomer nog eens een sollicitatie eruit gegooid naar een grote naam in de content creatie en Social Media, waar ik na 3 gesprekken werd aangenomen als Creative voor een zomerperiode. Buiten die dingen om heb ik alle open dagen van de school benut m'n eigen verhaal te vertellen maar ook inzichten te krijgen in hoe mensen de markt nu zien en hoe ik dat voor mijn eigen toepassingen kan gebruiken. Ik kom als freelancer als productie assistent bij veel mensen over de vloer, die kennen weer mensen die iets nodig hebben en zo kom je weer ergens. Ik werk ook al jaaaaren in de horeca, mijn werk vraagt me wel eens wat zaken te ontwerpen en zo kom ik ook weer mensen tegen. Ik heb een aantal gesprekken bij bedrijven gehad die vacatures hadden voor traineeships met doorgroei mogelijkheden en heb daar m'n visitekaartjes achter gelaten.
En nu? Ik zit op schema met mijn studie, studeer in juni af, heb twee projecten die volledig passen bij mijn inzicht van wat ik wil doen na deze studie en ik maak me 0 zorgen over straks. Voor mijn afstuderen had ik geen idee wat ik wou doen, na een oproepje op Facebook en LinkedIn had ik 54 reacties van bedrijven die mij graag wouden hebben. 54?! Ja, lekker makkelijk kiezen dus, not. Er zijn zoveel opties als ik straks klaar ben. Ik kan een master gaan doen, traineeship, ik kan als junior aan de slag, wat ik maar wil. Ik heb de komende maanden twee grote events in mijn vakgebied gepland staan waar ik door mee te werken aanwezig mag zijn (eeuwig, eeuwig dankbaar) en mijn afstudeerproject heeft de potentie om daadwerkelijk ingezet te gaan worden wanneer deze van een hoog genoeg niveau is. In oktober ga ik eerst een maand naar het buitenland en voor de rest? I don't know.
Ik heb gemerkt dat netwerken de key is. Doe eens wat gratis, je hoeft je niet te laten uitmelken maar events zijn de ultieme netwerk borrels. Mijn netwerk is compleet voortgekomen uit mijn stages en daar heb ik zo enorm veel profijt van gehad. Ik hoor mensen wel eens zeggen dat mijn instelling wellicht wat arrogant is, maar ik denk dat ik tijdens mijn VMBO al gerealiseerd heb dat ik stappen wil en ga maken. Dit is ook mijn drive om continue mezelf uit te dagen. Toen ik solliciteerde bij de international van mijn afgelopen stage was ik bloed nerveus. 'Die nemen mij toch niet aan', ik bedoel, ik ben maar een MBO'er en zo goed zijn mijn skills nou ook weer niet (er zijn 3000 betere grafisch designers, 1.6 miljoen betere fotografen en nog duizenden andere CMD'ers die beter werk maken) maar ik heb gemerkt dat jezelf weten te verkopen en de potentie op het alsmaar stappen willen maken echt enorm geholpen hebben. En uiteindelijk was ik wel degene die daar stage heeft gelopen. Dat heb ik toch wel geflikt.
Wellicht heb je er niks aan, maar er zijn best wel wat opties voor traineeships en wellicht zijn er zaken waar je jezelf nog in wil specialiseren, go ahead! Benader organisaties gewoon eens en leg je verhaal uit, veel jonge teams zijn recent zelf afgestudeerd en weten maar goed wat voor een drama het kan zijn. Startups zijn ook altijd super open.
Succes!
[ Voor 3% gewijzigd door Courses op 16-02-2017 17:32 ]
Wat je ook kan doen, en waar je communicatieve skills zeker tot uiting komen, is bij verzekeraars. Het klinkt wellicht suf, maar een schadebehandelaar krijgt een gedegen training on the job, een prima beloning en uitstekende secundaire voorwaarden, onder meer op het gebied van opleidingen. En die baan draait behalve poliskennis op communicatie.
De grootste verzekeraar van het land zit ook nog eens in jouw regio (Achmea, Apeldoorn)
[ Voor 20% gewijzigd door AllSeeyinEye op 16-02-2017 12:19 ]
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Uiteindelijk ben ik bij een ander bedrijf aangenomen om 3 grote terugroepacties op te zetten, dus daar kon ik mijn passie voor communicatie tenminste een beetje kwijt. (Ben er zo ook achter gekomen dat ik projectmanagement leuk vind.) Nadeel is nu dat het bedrijf geen vaste contracten geeft.
Ben nu net begonnen met solliciteren en heb nog 3 maand om wat te vinden. Ik vind het wel leuk om een beetje te testen welke sollicitatiebrieven werken en welke niet; ik snap echter dat niet iedereen die "luxe" heeft.
Mijn advies: accepteer een baan die niet helemaal in jouw richting ligt. Verdien je in ieder geval wat, misschien kan je doorgroeien naar de communicatie-afdeling als je laat zien dat jouw talent daar ligt? En anders is het gewoon werkervaring.
Wat je ook kan doen is je verdiepen in bijv. Java. Daar zie ik veel vacatures voor langskomen
En dat moet je na een vier (?) jarige studie communicatie toch wel geleerd hebben...Courses schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:19:
[...]
Ik heb gemerkt dat netwerken de key is...
Ik lees bij jou ook vooral (pro) actief zijn, hard werken en vooral zelf dingen ondernemen en op mensen en bedrijven afstappen. Petje af van mij hoor.
[ Voor 98% gewijzigd door Deezers op 17-02-2017 10:56 ]
Wat ik je wel wil mee wil geven is dat de economie aantrekt, en de werkzame wereld erg groot. Er zijn zo ontzettend veel uitdagende banen die voor de gewone consument niet direct zichtbaar zijn, dit zijn juist de banen die moeilijk in te vullen zijn.
Waarbij ik direct een realistisch beeld wil scheppen over uitdagend werk. Werk heet werk omdat (bijna) niemand het doet als ze er niet voor betaald krijgen. Anders heet het hobby.
Je geeft aan dat je geen pakjes wil sorteren bij DHL. Nu zeg ik niet dat je ambitie in het pakjes sorteren moet liggen, maar vergeet niet dat DHL een bruisend internationaal bedrijf is.
Binnen DHL zijn er functies om de miljoenen consumenten die gebruik maken te informeren, maar zijn er ook mensen die Zalando ervan moeten overtuigen om klant bij ze te worden en mensen die naar verwegistan moeten om te kijken of daar een vestiging op te zetten. Dan heb ik alle technisch uitdagende innovatieve functies even opzij gezet.
In al deze bovenstaande functies moet je vaardigheden als onderzoeken, informatie overbrengen, theorieën dingen praktisch uitvoeren (kortom de brede dingen die jij opnoemt als er gevraagd wordt wat je zoekt in een baan) gebruiken.
En ik verwacht niet dat je morgen aangenomen wordt om de eerste locatie in Bangladesh te openen, maar ik denk dat je goede kans maakt bij een customer service afdeling, waarna je je prima
omhoog kunt werken als je laat zien waar je goed in bent.
Moraal van dit verhaal, je bent absoluut niet verloren. Probeer goed na te denken wat voor vaardigheden jij allemaal erg goed kunt (en dan een stukje specifieker dan "dingen onderzoeken"). En ga na bij welke bedrijven je dat uit kunt voeren. Hier kan een jobcoach je helpen. En ga dan solliciteren, niet door een briefje te sturen. Nee, bel op, ga langs, leg contact en dan stuur je de brief. Maar dat zou ik een communicatie expert niet uit hoeven te leggen.
[ Voor 11% gewijzigd door Bisti op 17-02-2017 11:00 ]
Inhakend op bovenstaande reactie is het volgende artikel wel aardig: 50 Jobs over $50,000 – Without a Degree. Daarbij gaat het niet om de suggesties om een van die 50 jobs te gaan doen - hoewel ze stuk voor stuk beter zijn dan bijstand - maar dat er veel banen zijn waar je eigelijk niet bar veel opleiding voor hoeft te hebben om in te stromen.
Wat heb je hiervoor gedaan want als je op je 22e begint op het HBO missen er een paar jaren?? Spreekt ook niet in jouw voordeel tov andere kandidaten. Verder heeft terugkijken nu geen zin meer, dat kan je niet veranderen.Courses schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 17:26:
Ik wil trouwens nog wel even meegeven: Ik lees hier mensen refereren aan 'studie doen zonder uitzicht op werk'. Ik heb toen ik moest starten (2013) zo'n check gedaan voor ongeveer elke sector die er was (verpleging, rechten, grafisch design, noem het op) en overal was de banenkans 'zeer laag'. Als je daar op moet gaan filteren heb je over 4 jaar een overschot aan mensen die wellicht net een studie gedaan hebben die iets meer in trek was. Dat is geen reden om iets wel of niet meer te doen tegenwoordig. Je eigen inzet speelt een veel, veeeeeel grotere rol.
Thuis zitten is niks en heel schadelijk voor verdere kansen op de arbeidsmarkt. Ik liet nooit mensen op sollicitatiegesprek komen als ze thuis hadden gezeten; puur vooroordeel maar met tientallen goede kandidaten beschikbaar neem je de moeite niet eens om ernaar te kijken. Over een paar maanden studeert er weer een lichting concurrenten af en die krijgen een streepje voor bij een sollicitatie. Ik ben het eens met Bisti; neem alles aan en laat dan in de praktijk zien dat jouw kennis en inzet dusdanig is dat ze jou moeten laten doorstromen. Het alternatief is nog een opleiding starten (beter dan thuis zitten) maar ik vrees dat dat jouw arbeidsmarktkansen niet echt zal doen verbeteren gezien jouw leeftijd.
[ Voor 18% gewijzigd door bombadil op 17-02-2017 11:25 ]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Oke dan ga ik het een afgestudeerde communicatie expert wel uitleggen. Je wordt niet aangenomen op een brief. Je sollicitatiebrief zou eigenlijk niet veel meer moeten zijn dan de formele berichtgeving dat je echt solliciteert, maar degene die de brief leest moet eigenlijk van te voren al weten wie je bent.Anoniem: 877867 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:46:
Bedankt voor alle reacties weer. Nog geen baan hier, zelfs geen tijdelijke. Inmiddels in de bijstand belandt, niet blij mee maar ik had er recht op en je moet wat zonder inkomen verder. De tips over netwerken komen mij zeer bekend voor, alleen is dat achteraf altijd lastiger op te bouwen. Ik probeer ook breder te denken qua bedrijven/overheden. Merk dat standaard een -nog zo'n goede- brief sturen niet werkt als er 300 reacties binnenkomen en je op minimaal 1,5 uur reizen woont. Verzekeraars zijn een goede optie, maar ik weet ook uit ervaring dat schadebehandelaars e.d. steeds meer de deur worden gewezen ivm digitalisering. Maar het zou een goede opstap zijn naar wat hogers in de organisatie als je er eenmaal werkt!
Geachte Pietje,
Zoals telefonisch besproken heb ik oprechte interesse in de vacature van pakketsorteerder.
Bijgevoegd mijn CV met daarin alle redenen waarom ik geschikt ben. Schroom niet te bellen als je vragen hebt.
Do What
0612345678
En netwerken is echt niet zo moeilijk. Zoek een vacature, bel het bedrijf op en ga op zoek naar een contactpersoon voor de functie en voer het volgende gesprek:
* Ben jij degene die gaat over de functie pakket sorteerder? Ik heb gezien dat de functie al 1 week (of nog maar 2 dagen) online staat, hebben jullie al veel kandidaten ontvangen? Ja dat snap ik wel, het klinkt dan ook als een leuke functie. Ik heb een HBO OPLEIDING media en communicatie behaald, denk jij dat ik aansluiting kan vinden, ik heb wel ervaring in .... en ...?
Ik ken DHL voornamelijk als consument, is het eigenlijk een leuke organisatie om voor te werken?
Ik stuur mijn brief direct door, zou ik jouw email adres mogen, dan weet ik zeker dat hij op de juiste plaats aankomt.
Tot ziens.
Mocht je het voor die functie niet worden dan bel je drie weken later naar Pietje hoe het ermee gaat en of er nog vacatures in de pijpleiding zitten. En je hebt de start van een netwerk(je). Dit kost minder tijd dan een al goede brief verbeteren.
Meld je aan op LinkedIn en like "interessante" berichten van mensen die bij goede werkgevers werken. Stuur ze een vriendschapsverzoek en een inhoudelijke vraag, maar ook de vraag of ze nog op zoek zijn naar goede mensen.
Lol, de dag dat we een overschot aan engineers of goede IT developers is, die is echt heel verweg. Het tekort is daar voortdurend en er is ook geen explosieve groei aan inschrijven in zulke richtingen.Courses schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 17:26:
Ik wil trouwens nog wel even meegeven: Ik lees hier mensen refereren aan 'studie doen zonder uitzicht op werk'. Ik heb toen ik moest starten (2013) zo'n check gedaan voor ongeveer elke sector die er was (verpleging, rechten, grafisch design, noem het op) en overal was de banenkans 'zeer laag'. Als je daar op moet gaan filteren heb je over 4 jaar een overschot aan mensen die wellicht net een studie gedaan hebben die iets meer in trek was. Dat is geen reden om iets wel of niet meer te doen tegenwoordig. Je eigen inzet speelt een veel, veeeeeel grotere rol.
Ook de vrij ongemotiveerde zeer matige types in deze richting zie ik vlot aan een baan komen. Natuurlijk motivatie, inzet en kunde (leuk dat je gepassioneerd er volgas voor gaat maar als je er geen drol van kan tja..) maken vaak een verschil in waar je uitkomt maar een relevante baan lukt sowieso wel.
Klinkt natuurlijk mooi: ga doen wat je leuk vind, als je echt wilt kom je er wel maar dat is Imho flauwekul.
Dat is sowieso iets waar men moet stoppen te roepen. Je ding doen, niet mijn ei kwijt kunnen. Allemaal leuk aardig maar dat zijn ontzettend luxe zaken. Men vind dat men recht heeft op hun plekje, hun hobby die betaald etc. Gewoon en trap donder je hol en langs bedrijven gaan, fysiek, dan heb je zo een baan. Het spijt mij zeer als dit hard overkomt. Maar als je in de bijstand zit, is 1 1/2 uur reizen enkel zelfs gewoon maar te accepteren. Of je gaat ergens anders wonen. En ja dat is dan op een kamer iets te duur of wat dan ook. Waar hebben we het hier over, geen gezin, net afgestudeerd. Ik denk dat het nog wel erg moeilijk gaat worden als dit je wereldbeeld en dito houding is.GoldenSample schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:08:
[...]
Klinkt natuurlijk mooi: ga doen wat je leuk vind, als je echt wilt kom je er wel maar dat is Imho flauwekul.
Ik snap dat excuses om wat voor reden het wat meer dragelijk maken. Besef je wel dat als afgestudeerde in de bijstand met deze flexibiliteit heel wat werkgevers gaat afschrikken, want het zegt namelijk ontzettend veel over en persoon hoe die met dit soort situaties omgaat. Gaat die persoon bij wijze van pollebellen om in ieder geval wat te doen, of thuis zitten in zelf medelijden.
[ Voor 25% gewijzigd door mannowlahn op 17-02-2017 15:17 ]
Anoniem: 472063
Iemand raadt je aan om in de verzekering wereld te kijken, en dit is een opmerking waar je bizar veel mee kan. De verzekering wereld is vrij groot en Nederland heeft een paar grote winstmakende kantoren. Ik werk zelf in de herverzekering industrie in London, en paar van onze grotere clienten hebben hun kantoor in Nederland (Atradius en Nationale Borg). Dit zijn bedrijven die voor elke functie iemand nodig hebben en iemand die een HBO diploma heeft is zowat een vereiste (lees niet specifiek een HBO diploma).
Naast deze heb je ook nog brokers in Nederland: Aon, Willis of Guy carpenter b.v.. Heb even snel gekeken op de Aon website en zie vacature voor communicatie manager, ik snap dat je nog niet klaar bent voor deze funcite. Maar er is dus wel vraag naar mensen zoals jou, dus kijk ook op de andere broker websites (en onderzoek de hele industrie, er zullen nog veel meer kantoren in Nederland zijn waar ik niks van af weet).
Je zegt dat je nu een leuk huurhuis hebt, vind ik harstikke leuk voor je! Maar ik vind het wel jammer dat je zo negatief denkt over alles terwijl je toch al een hoop gedaan hebt (e.g. je HBO diploma en huis).
Als je meer wilt weten over verzekering/herverzekering help ik je graat met verdere communicatie.
ps. Excuses voor alle taalfouten, kan mij niet herrineren waneer ik voor het laatst zoveel in Nederlands heb getyped....
Nou als je de pagina hiervoor even leest staat een hele uitgebreide postbombadil schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:21:
[...]
Wat heb je hiervoor gedaan want als je op je 22e begint op het HBO missen er een paar jaren?? Spreekt ook niet in jouw voordeel tov andere kandidaten. Verder heeft terugkijken nu geen zin meer, dat kan je niet veranderen.
Thuis zitten is niks en heel schadelijk voor verdere kansen op de arbeidsmarkt. Ik liet nooit mensen op sollicitatiegesprek komen als ze thuis hadden gezeten; puur vooroordeel maar met tientallen goede kandidaten beschikbaar neem je de moeite niet eens om ernaar te kijken. Over een paar maanden studeert er weer een lichting concurrenten af en die krijgen een streepje voor bij een sollicitatie. Ik ben het eens met Bisti; neem alles aan en laat dan in de praktijk zien dat jouw kennis en inzet dusdanig is dat ze jou moeten laten doorstromen. Het alternatief is nog een opleiding starten (beter dan thuis zitten) maar ik vrees dat dat jouw arbeidsmarktkansen niet echt zal doen verbeteren gezien jouw leeftijd.
IT was toen ik startte ook geen sector waar alles voor het oprapen lag. Ik heb genoeg mensen in mijn omgeving die in die wereld zitten maar die hadden het ook knap lastig (en dat zijn niet de ongemotiveerde, thuiszitter die niks willen ondernemen). Het probleem is dat wat jij in 3/4 jaar leert in zulke richtingen vaak alweer verouderd is aan wat er in het werkveld gebeurt (dat merk ik ook met Communicatie & Media).GoldenSample schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:08:
[...]
Lol, de dag dat we een overschot aan engineers of goede IT developers is, die is echt heel verweg. Het tekort is daar voortdurend en er is ook geen explosieve groei aan inschrijven in zulke richtingen.
Ook de vrij ongemotiveerde zeer matige types in deze richting zie ik vlot aan een baan komen. Natuurlijk motivatie, inzet en kunde (leuk dat je gepassioneerd er volgas voor gaat maar als je er geen drol van kan tja..) maken vaak een verschil in waar je uitkomt maar een relevante baan lukt sowieso wel.
En daarbij komt ook nog, ik kan voor geen cent coderen. Het interesseert me echt 0, ik heb een enorm slecht wiskundig inzicht en het past gewoon totaal niet bij mij als persoon. Als nu alle aankomende studenten, dan neem ik even de statistiek van het CBS van 2016 (http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?PA=71450ned) als voorbeeld, 442 567 in totaal op dit moment aan een HBO IT of engineer achtige studie zouden beginnen want daar is 'nooit tekort in', wat denk je dat er met die markt gebeurt? Je kan niet zomaar zeggen 'ga dat maar doen, er is altijd nodig' maar als alle nieuwe studenten dat denken, gaat het ook mis.
Toen ik startte, zoals eerder aangegeven, was alles ruk. Ook al had ik VWO met cum laude afgestudeerd, was ik Rechten gaan studeren en daar ook cum laude afgestudeerd, de banenkans was gewoon extreem laag. Tja, dan kan je kiezen of voor iets gaan doen wat je totaal tegen staat en 4 jaar met tegen zin uitzitten (laten we wel wezen, niemand gaat 4 jaar lang een FT studie volgen waar diegene geen interesse bij heeft) OF je gaat wat doen wat je wel tof vind, en je maakt er zelf wat van? Communicatie & Media, niet alleen op mijn school studeren er zo'n 100 studenten per semester af, er zijn ook meerdere dezelfde studies door het hele land waar ook mensen afstuderen. Dan heb je nog de losse Communicatie en losse Media gerichtte opleidingen, zelfde verhaal. En toch maak ik me geen zorgen, gek toch? Je moet er gewoon zelf wat van gaan maken. In Nederland hebben we het voorrecht te kunnen gaan studeren, dat is uiteraard top. Maar er zit zoveel verschil in eigen inzet en doorzettingskracht, dat je er echt zelf aan moet gaan trekken. Enkel een studie volgen maakt je geen geschikte werknemer.
Die hadden het net zo lastig als iets waar de baankans nihil is, sph-studenten en TS bijvoorbeeld?Courses schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:49:
[...]
IT was toen ik startte ook geen sector waar alles voor het oprapen lag. Ik heb genoeg mensen in mijn omgeving die in die wereld zitten maar die hadden het ook knap lastig (en dat zijn niet de ongemotiveerde, thuiszitter die niks willen ondernemen). Het probleem is dat wat jij in 3/4 jaar leert in zulke richtingen vaak alweer verouderd is aan wat er in het werkveld gebeurt (dat merk ik ook met Communicatie & Media).
Interessant dan want dat herken ik niet.
Ho-ho ik zeg niet dat iedereen dat moet doen. Ik zou ook never nooit een IT Developer moeten worden, programmeren is iets waar ik absoluut niet geschikt voor ben.En daarbij komt ook nog, ik kan voor geen cent coderen. Het interesseert me echt 0, ik heb een enorm slecht wiskundig inzicht en het past gewoon totaal niet bij mij als persoon.
Ik zeg alleen dat het absoluut niet waar is dat overal zo'n 'golf' in vraag en aanbod van overschot en tekort zit.
Natuurlijk, als de hemel valt zijn we allemaal blauw! Natuurlijk gebeurt dat niet, mensen kunnen het niet, willen het niet, hebben andere kwaliteiten etc. Maar dat geld altijd. Ik zeg enkel dat je, binnen je kwaliteiten en interesses, moet zoeken naar een opleiding met een (relatief) goed perspectief. Daarbij zeg ik dat het dus niet waar is dat je dan alsnog grote kans hebt dat er, 4 jaar studeren later, een overschot aan dat type afgestudeerden is.Als nu alle aankomende studenten, dan neem ik even de statistiek van het CBS van 2016 (http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?PA=71450ned) als voorbeeld, 442 567 in totaal op dit moment aan een HBO IT of engineer achtige studie zouden beginnen want daar is 'nooit tekort in', wat denk je dat er met die markt gebeurt? Je
Zeg ik niet en gebeurt toch niet.kan niet zomaar zeggen 'ga dat maar doen, er is altijd nodig' maar als alle nieuwe studenten dat denken, gaat het ook mis.
Ik noem het naïef. En er is meer dan rechten en 'iets met marketing en communicatie'Toen ik startte, zoals eerder aangegeven, was alles ruk. Ook al had ik VWO met cum laude afgestudeerd, was ik Rechten gaan studeren en daar ook cum laude afgestudeerd, de banenkans was gewoon extreem laag. Tja, dan kan je kiezen of voor iets gaan doen wat je totaal tegen staat en 4 jaar met tegen zin uitzitten (laten we wel wezen, niemand gaat 4 jaar lang een FT studie volgen waar diegene geen interesse bij heeft) OF je gaat wat doen wat je wel tof vind, en je maakt er zelf wat van? Communicatie & Media, niet alleen op mijn school studeren er zo'n 100 studenten per semester af, er zijn ook meerdere dezelfde studies door het hele land waar ook mensen afstuderen. Dan heb je nog de losse Communicatie en losse Media gerichtte opleidingen, zelfde verhaal. En toch maak ik me geen zorgen, gek toch? Je
Succes, met de cynische pet op voorspel ik dat je uit eindelijk, na een paar keer deze 'geen vast contract, moeilijk een volgende baan'-cyclus teleurgesteld raakt. Als je dan echt heilig gelooft in 'je komt er wel als je maar hard genoeg wil' dan pleurt de eigenwaarde onder je poten vandaan.moet er gewoon zelf wat van gaan maken. In Nederland hebben we het voorrecht te kunnen gaan studeren, dat is uiteraard top. Maar er zit zoveel verschil in eigen inzet en doorzettingskracht, dat je er echt zelf aan moet gaan trekken. Enkel een studie volgen maakt je geen geschikte werknemer.
Echt ik hoop dat ik ongelijk krijg.
Ik krijg nu begeleiding om te kijken hoe ik mezelf het best kan profileren. Heb na mijn studie geen meters kunnen maken, mis daardoor steeds ervaring en de volgende lichting komt alweer van school af. Je komt er voor je gevoel gewoon niet tussen. Wat voor baan zou ik willen? Wat als ik nooit aan de slag kom binnen mijn eigen sector? Wat heb je aan je diploma als je 'm niet gebruikt? Houd er helaas rekening mee dat het nog tot september kan duren voor ik überhaupt aan de slag kan nu de zomervakantie in aantocht komt.
Ben de afgelopen tijd wel in contact gekomen met leeftijdsgenoten die in hetzelfde schuitje zitten, dus mijn probleem is (helaas) niet uniek, er worstelen nog veel meer mensen mee.
Ik ken vakgenoten, prutsers die wel over een groot netwerk beschikken waardoor ondanks matige vaardigheden toch altijd mooie baantjes weten te regelen.
Of je goed of slecht bent in je werk doet er helemaal niet toe.
Met die instelling ben je dan ook direct kansloos.Anoniem: 877867 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:15:
Het aanbod van vacatures is daarnaast gewoon erg slecht, zeg maar niets. En mocht er één staan, komen daar doodleuk 300 reacties op, dus ben je op voorhand al bijna kansloos.
Verander die instelling in een "er reageren 300 mensen waarvan er 299 kansloos zijn, want ik reageer ook" instelling.
Dat is natuurlijk geen enkele garantie, maar als je de gesprekken al in gaat van ik ga weer glansrijk ten onder hier dan kom je er nooit. Beetje zelfverzekerder kan geen kwaad. Jij hebt niets te verliezen; het bedrijf waar je solliciteert heeft wat te verliezen, namelijk de beste kandidaat van die 300!
Als dat je instelling is dan breng je dat onbewust ook over. En daar hoef je helemaal niet betweterig of arrogant voor te doen.
Succes in elk geval
Ik zou je niet zo focussen op wat jij als je eigen sector beschouwt. Tegenwoordig zijn beroepen lang niet meer zo afgebakend af vroeger. Doen alsof je niets aan je diploma hebt is daarom ook pessimistisch - je hebt tal van hard en soft skills opgedaan, die je ook elders kunt inzetten. Mocht je totaal ergens anders terecht komen, dan is je pluriformiteit juist een pluspunt, omdat je kruisverbanden kunt leggen die voor anderen minder voor de hand liggen. Ik merk regelmatig dat zelfs obscure vaardigheden van jaren geleden me opeens van pas komen.Anoniem: 877867 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 12:15:
Wat als ik nooit aan de slag kom binnen mijn eigen sector? Wat heb je aan je diploma als je 'm niet gebruikt?
Sowieso is je opleiding maar het begin. Daarna gaat wat je doet pas echt tellen. Je opleiding is een basisset vaardigheden waarmee je kunt instappen, maar welk pad je daarna kiest bepaalt je waarde voor werkgevers. Wat dat betreft is media en communicatie juist een prachtige opleiding. Dat kan je overal wel gebruiken en inzetten.
Een HBO werk- en denkniveau en affiniteit met computers is genoeg. Beter nog, daarmee heb je meer kans dan met een MBO-papiertje.i_r_ schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 18:47:
[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 26-05-2017 11:50 ]
Niet alle banen worden vergeven via (openbare) vacatures. Als er een goede open sollicitatie binnenkomt is dat voor veel bedrijven veel interessanter om een kandidaat te benaderen dan het hele circus te moeten optuigen met alle kosten en inspanningen van dien.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Iedereen kan servicedesk/helpdesk werk doen zolang je ongeveer weet hoe je een pc aanzet en er is vrijwel altijd vraag naar vooral bij de grote ISP's omdat het echt baggerwerk is.LankHoar schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:34:
Inhakend op wat @Anoniem: 172410 hierboven zegt: ik heb zonder MBO/HBO diploma een baan gekregen als service desk medewerker. Fast forward 4 jaar en ik ben 4x gepromoveerd en werk inmiddels alweer ruim een jaar als knowledge manager bij een ander bedrijf. Je kunt veel krijgen zolang je maar over de juiste mentaliteit en soft skills beschikt. En zelf door blijft leren en dat ook laat zien.
Zelf als student een paar jaar bij Ziggo en KPN gewerkt, kpn ging nog, Ziggo was echt om te huilen.
En een andere baan aangeboden krijgen is promotie?
[ Voor 3% gewijzigd door Nopheros op 26-05-2017 16:44 ]
Van junior naar medior naar senior naar knowledge manager binnen dat bedrijf, toen door naar een andere. 3 promoties dus (4 functies). En idd, dat zei ik om aan te tonen dat je makkelijk bij een SD/HD aan de slag kunt, en iedereen zichzelf op kan werken - diploma of niet.Nopheros schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:41:
[...]
En een andere baan aangeboden krijgen is promotie?
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Uiteindelijk heb ik toch werk gevonden bij een werkgever. In de e-learning, het ontwikkelen van digitaal lesmateriaal dus. In mijn geval is het een mix van het bouwen/ grafisch ontwerpen en schrijven ervan. Misschien is dat een tip om je mogelijkheden daar eens in te verkennen, zeker met een communicatie opleiding. En veel bedrijven willen ook iets (gaan) doen met e-learning. Als je aardig weet hoe je met computers en software moet werken dan zijn er inderdaad zoveel dingen waar je zou kunnen instromen.
die lijst klopt toch langs geen kanten.Rukapul schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:06:
Bijzonder om <27 bijstand te kunnen krijgen. Dat moet een gemeente zijn met geld teveel.
Inhakend op bovenstaande reactie is het volgende artikel wel aardig: 50 Jobs over $50,000 – Without a Degree. Daarbij gaat het niet om de suggesties om een van die 50 jobs te gaan doen - hoewel ze stuk voor stuk beter zijn dan bijstand - maar dat er veel banen zijn waar je eigelijk niet bar veel opleiding voor hoeft te hebben om in te stromen.
Ik zie veel technische profielen: elektricien/loodgieter/...
sorry ze, maar voor al die jobs heb je wel degelijk een opleiding nodig en certificaten.
en je verdient zoveel omdat je 60u werkweek doet.
Grapje zeker? Die reorganiseren de boel juist flink. Vandaar dat ik nu ook verder dan mijn sector kijk... Zelfs een beroep als buschauffeur is niet meer veilig met alle vormen van nieuw (zelfbestuurbaar) vervoer.Raoul.TLS schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 22:12:
Heb je gekenen bijn het ANP of TMG of ze daar wat voor je hebben
Niet als je een pool bent op werkspotQinshi schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 13:25:
[...]
die lijst klopt toch langs geen kanten.
sorry ze, maar voor al die jobs heb je wel degelijk een opleiding nodig en certificaten.
Mechwarrior Online: Flapdrol
Reorganiseren betekend niet alleen maar dat er mensen uitgaan. Vaak worden erbij een reorganisatie ook nieuwe juniors aangenomen als goedkopere (en vaak ook beter bij de tijd zijnde) vervanging van de gevestigde orde. Ook zou ik je willen aanraden om er niet zo'n negatieve houding op na te houden. Met een ''dat hoef ik toch niet te proberen''-houding ga je er zeker niet binnen komen.Anoniem: 877867 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 13:31:
Grapje zeker? Die reorganiseren de boel juist flink. Vandaar dat ik nu ook verder dan mijn sector kijk... Zelfs een beroep als buschauffeur is niet meer veilig met alle vormen van nieuw (zelfbestuurbaar) vervoer.
Over automatisering ed zal ik als jou was me niet te druk maken. Je hebt nu een baan binnen je vakgebied nodig om je carrière te beginnen, elke baan die nu bestaat binnen je vakgebied is goed genoeg. Zodra je die baan hebt kan je je druk gaan maken om verdere stappen op de ladder, iets wat met een relevante baan en werkervaring ook veel makkelijker is.
Om deze beroepen in NL uit te voeren heb je geen diploma nodig.Qinshi schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 13:25:
[...]
die lijst klopt toch langs geen kanten.
en je verdient zoveel omdat je 60u werkweek doet.
Het enige verplichte certificaat om op de bouw te mogen werken is een VCA, zodat je veilig werkt.
Als je beetje handig bent en van zwaar werkt houdt zijn er zat baantjes als elektricien, stukadoor, tegelzetter, kalkzandsteen lijmer, vloerenlegger, opperman of metselaar. Als je dat 5 jaar op de bouw hebt gedaan en echt het vak geleerd hebt kan je als ZZP-er erg leuk verdienen.
PS. kalkzandsteen lijmer en ytong steller is het eenvoudigst te leren, niet echt zwaar werk en er is op het moment redelijk wat vraag naar.
[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 27-05-2017 16:05 ]
Waarom ben je daar niet mee doorgegaan?CrystalViriS schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 19:27:
Ik heb ongeveer 2 jaar een eigen bedrijf gehad, omdat ik geen werk kon vinden bij een werkgever. En harkte daar wel wat geld mee binnen. Bovendien bleef ik bezig, wat erg belangrijk is. Ook om een gat in je CV te voorkomen.
Die werken tenminste wel hard voor hun geld...
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Ik vond het niet leuk meer om te doen. Het was één grote brok ellende om opdrachtgevers bijvoorbeeld op tijd te laten betalen. Het was meer regel dan uitzondering dat je toch minimaal een aantal betaalherinneringen moest sturen. Maar ook om ze binnen acceptabele tijden input te laten aanleveren. Altijd weer smoesjes.. en uiteindelijk gaat er ontzettend veel tijd inzitten om iedereen na te bellen, te mailen etc. En jij kunt niet verder met de opdracht. Inkomen was niet altijd stabiel genoeg ik had daar hoogstwaarschijnlijk geen hypotheek mee kunnen regelen bijvoorbeeld. Dat is makkelijker in loondienst.Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 17:05:
[...]
Waarom ben je daar niet mee doorgegaan?
Ik neem het de polen ook niet kwalijk.
Mechwarrior Online: Flapdrol
Indien dat niet het geval is:
Ik zat aan de andere kant van het spectrum: civiele techniek. Daarmee wordt er aan meerdere kanten aan je getrokken. Heeft ook nadelen, mais bon...
Je zegt maximaal een reistijd van 2 uur te accepteren. Sta je open voor verhuizen? Dat zegt voor een werkgever al heel veel. Voor mijn huidige baan ben ik vanuit midden Limboland naar Gelderland (grens met Utrecht) verhuisd.
Het hangt natuurlijk af van je situatie. Ik woonde nog lekker bij mijn ouders en die juichen het natuurlijk toe als je voor je nieuwe baan uitvliegt
"In het begin was het wel even leuk, maar elke dag vrij en geen verplichting voelt gewoon verkeerd en ook niet relaxed"
Mensen zoals jij maken Nederland! Het gezonde knagende gevoel om aan de slag te gaan. Vooral niet opgeven en kijk of het waard is om te verhuizen voor een mooie baan als deze langs komt.
Als je Nederlander bent kom je dan juist in de armoedeval.
Een bedrijf opstarten is ook niet gemakkelijk als je niet over een breed netwerk beschikt.Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 17:05:
[...]
Waarom ben je daar niet mee doorgegaan?
[ Voor 77% gewijzigd door stier op 28-05-2017 15:00 ]
En dat is de instelling die ons land onder meer naar de klote helpt. De uitkeringstrekkers (nofi) hebben m.i. veel te hoge standaarden. Die verwachten een eengezinswoning te kunnen bewonen en op vakantie te kunnen, pretparken kunnen bezoeken etc.stier schreef op zondag 28 mei 2017 @ 14:52:
[...]
Als je Nederlander bent kom je dan juist in de armoedeval
Ik opteer voor woningdeling als j niet zelfstandig de kosten op kan brengen.
Polen worden ook niet slechter van met 5 of 6 in een woning zitten.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Ik ben van mening dat de uitkeringen en lage inkomens fors omhoog moeten, vooral om uitsluiting tegen te gaan. Een mens wordt echt niet gelukkiger als je 40-uur per week moet werken en dan nooit extra geld hebben om op vakantie of dagje weg o.i.d. te kunnen.AllSeeyinEye schreef op zondag 28 mei 2017 @ 16:20:
[...]
op vakantie te kunnen, pretparken kunnen bezoeken etc.
Die kosten in de zorg vind ik wel een zorgelijk puntje. Ik ben erg benieuwd wat behandelingen, medicijnen en verplegers echt kosten, en welke kosten allemaal overhead zijn.
Maar terug naar het onderwerp: Na je opleiding een geschikte baan vinden.
Eigenlijk moet je voordat je aan een opleiding begint, kijken of er van uit het bedrijfsleven wel voldoende vraag naar is. Helaas helpen de opleiding je daar vaak niet mee, en die willen vaak alleen maar nieuwe studenten lokken, ongeacht of ze daarna wel werk vinden.
Speel ook Balls Connect en Repeat
tldr: Breder zoeken. Niet een beetje breder maar veel breder. Als je eenmaal ergens binnen bent en hebt laten zien dat je kan werken kun je eens gaan denken aan functies die je wellicht leuker vind of beter bij je passen.
Je idee is leuk, maar zie je verkeerd. Er is áltijd wel iemand met meer werkervaring en die krijgen voorrang, al is het maar een week. Hoe. Dan. Ook. Behoorlijk frustrerend.Fiber schreef op zondag 28 mei 2017 @ 21:10:
TS heeft een afgeronde blabla-HBO opleiding. Welke richting boeit voor veel functies helemaal niet. Ik zie niet in waarom je met dat papiertje niet ergens zou kunnen starten als junior administratief / logistiek / marketing / klantenservice / commercieel/ whatever kantoor functie je maar kan verzinnen-medewerker. Als je ook maar een klein beetje met een computer en een telefoon en zo kan omgaan kun je binnen een paar weken prima leren op welke knopjes je dan moet klikken en wie je moet bellen en zo.
tldr: Breder zoeken. Niet een beetje breder maar veel breder. Als je eenmaal ergens binnen bent en hebt laten zien dat je kan werken kun je eens gaan denken aan functies die je wellicht leuker vind of beter bij je passen.
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
Als ik een term zie als geld harken ben je dat stadium wel voorbijstier schreef op zondag 28 mei 2017 @ 14:52:
Een bedrijf opstarten is ook niet gemakkelijk als je niet over een breed netwerk beschikt.
Als je gewoon full time solliciteert, minimaal 8 brieven per dag de deur uit, elke dag, en daarnaast netwerken op LinkedIn, Facebook en alle mogelijke banensites en uitzendbureau's kom je er heus wel een keer tussen hoor.Racing_Reporter schreef op zondag 28 mei 2017 @ 21:51:
[...]
Je idee is leuk, maar zie je verkeerd. Er is áltijd wel iemand met meer werkervaring en die krijgen voorrang, al is het maar een week. Hoe. Dan. Ook. Behoorlijk frustrerend.
Alleen niet met bovenstaande instelling en de instelling van de TS...
@Anoniem: 877867 Directe vraag: Hoeveel sollicitaties heb je op dit moment lopen en hoeveel zijn er afgelopen week de deur uit gegaan...?
Van werkloos thuis op de bank hangen wordt een mens ook niet gelukkiger...stier schreef op zondag 28 mei 2017 @ 16:30:
[...] Een mens wordt echt niet gelukkiger als je 40-uur per week moet werken en dan nooit extra geld hebben om op vakantie of dagje weg o.i.d. te kunnen.
[ Voor 18% gewijzigd door Fiber op 28-05-2017 22:01 ]
- "afgestudeerd aan het HBO richting media/communicatie"
- "op gesprek geweest maar het gebrek aan ervaring, een te lange reisafstand of gewoon geen klik"
- "journalistiek/media/communicatie sector"
- "leeftijd (26)"
- "Ik merk dat de schuldhulpverlening/budgetcoach hoek mij eigenlijk wel trekt"
- "baan in de IT-sector maar iets met Big Data of programmeren zie ik mezelf niet in werken"
Met 26 jaar oud word je als het goed is niet op je leeftijd afgeschreven. Ik neem aan dat je wat stages hebt gedaan, en daarmee ook relevante werkervaring hebt opgebouwd. Kan je daar niet wat mee?
In de journalistiek/media/communicatie-hoek liggen de banen zonder relevante werkervaring niet voor het oprapen. Maar misschien is het beter om open sollicitaties te schrijven i.p.v. zoeken naar vacatures.
Als de richting communicatie je erg goed ligt zou ik banen in die richting zoeken, en dan kijken of je dat kunt combineren bij openstaande vacatures voor in de verkoop, informatievoorziening of consultant.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Daar kan ik het toch echt niet mee eens zijn. Ik zie dit regelmatig van dichtbij gebeuren en dat is geen pretje. De omstandigheden zijn regelmatig zo slecht dat ze wettelijk gewoon niet door de beugel kunnen en dat er stelselmatig politie voor verschillende voordeuren staat kan ook niet veel goeds betekenen.AllSeeyinEye schreef op zondag 28 mei 2017 @ 16:20:
Polen worden ook niet slechter van met 5 of 6 in een woning zitten.
Naar alternatieven kijken is op zich niet verkeerd, maar mensen maar in een woonkazerne proppen omdat het anders te luxe wordt is ook geen oplossing.
Verder las ik eerder in dit topic dat je alleen reageert op vacatures waar je een kans denkt te maken. Daar ga je ook al de fout in. Gewoon OVERAL op reageren. Ik voldeed ook bij lange na niet aan de functieomschrijving van mijn huidige baan, maar ben daar toch zonder al te veel moeite aangenomen.
Een gezonde dosis interesse en motivatie is stukken belangrijker dan voldoen aan het profiel.
Dit topic is gesloten.