Na je afstuderen tot de conclusie komen dat..

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 94.608 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:17
stier schreef op zondag 18 februari 2018 @ 20:42:
We kunnen er allemaal wat van vinden maar er zou vanuit de overheid wel een grotere prikkel moeten komen om te gaan werken. Althans om werken echt lonend te maken, vooral aan de onderkant.

Als je vanuit je uitkeringssituatie ga werken voor slechts het minimumloon verdien je maar een paar honderd euro meer en in sommige gevallen hou je minder over door bijkomende kosten en dergelijke. In de bijstand heb je tenminste nog recht op allerlei toeslagen. Ik kan dan wel begrijpen waarom mensen liever thuisblijven.

Klinkt misschien onethisch maar dat is wel hoe ik er soms tegenaan kijk.
Dat is een hele andere discussie, TS is op zoek naar werk dus hopelijk ook met de intentie om de uitkering stop te zetten? Als ik supermarktmanager zou zijn en ik krijg een sollicitatie van een 26-jarige binnen zou ik niet raar opkijken, maar denk dat de vraag of gedachte dat er iets mis zou zijn wel snel opborrelt. In de maatschappij is het niet zo heel 'normaal' om als hbo'er op zulke banen te reageren, helemaal niet als de economie blijkbaar aantrekt. Dan gaat er bij mij een lampje branden dat er wel meer mis moet zijn want waarom heb je anders een opleiding gevolgd? Of dat het aanvoelt als een verplichte sollicitatie voor de ww-uitkering o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:33

Fiber

Beaches are for storming.

stier schreef op zondag 18 februari 2018 @ 20:42:
We kunnen er allemaal wat van vinden maar er zou vanuit de overheid wel een grotere prikkel moeten komen om te gaan werken. Althans om werken echt lonend te maken, vooral aan de onderkant.

Als je vanuit je uitkeringssituatie ga werken voor slechts het minimumloon verdien je maar een paar honderd euro meer en in sommige gevallen hou je minder over door bijkomende kosten en dergelijke. In de bijstand heb je tenminste nog recht op allerlei toeslagen. Ik kan dan wel begrijpen waarom mensen liever thuisblijven.

Klinkt misschien onethisch maar dat is wel hoe ik er soms tegenaan kijk.
Klinkt vooral lui...

En persoonlijk vind ik luiheid op zich nog niet eens zo heel erg, maar stop dan wel met die jankverhalen dat het allemaal zo oneerlijk is en dat je zo zielig bent en zo.

Nog maar een keer voor de TS:

@Anoniem: 877867 Hier al gekeken en je ingeschreven...? https://werken.belastingdienst.nl/vakgebieden/douane

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stier
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
offtopic:
Hypothetisch: Ondanks dat ik het hier eerder aankaartte lijkt er voor dit probleem geen antwoord te zijn. Stel je woont ergens achteraf zonder ov in de buurt. Je hebt een match voor een baan in de randstad en wil echt verhuizen. Wat zouden jullie doen?

Zoals ik eerder zei hebben zowel de particuliere verhuur als sociale enorme wachtlijsten... dus op korte termijn voor een baan gaan verhuizen is geen realistische optie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-06 18:06
TS is al járen bezig en had dus al járen op een wachtlijst kunnen staan. Ik sta zelf ook al járen op meerdere wachtlijsten. Gewoon, mocht het ooit van pas komen. Tevens zou die ook een tijdje antikraak kunnen gaan wonen. Is nog eens goedkoop ook.

Stop eens in het denken van problemen. Begin met het denken in oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:47
stier schreef op zondag 18 februari 2018 @ 21:51:
offtopic:
Hypothetisch: Ondanks dat ik het hier eerder aankaartte lijkt er voor dit probleem geen antwoord te zijn. Stel je woont ergens achteraf zonder ov in de buurt. Je hebt een match voor een baan in de randstad en wil echt verhuizen. Wat zouden jullie doen?

Zoals ik eerder zei hebben zowel de particuliere verhuur als sociale enorme wachtlijsten... dus op korte termijn voor een baan gaan verhuizen is geen realistische optie.
Huis genoot zoeken, niks leuker dan dat als je 26 bent. goede maat ook zo gek krijgen, appartementje kaal 2 slaapkamers vind je voor 1200 euro per maand, is met twee personen prima te betalen. Particuliere huur heeft geen wachtlijst, je moet gewoon betalen enige wat een issue kan zijn is dat het op basis van 1 salaris is maar er zijn er wel wat die bv hun sociale woning illegaal onder verhuren en dus minder streng zijn. Is dat etisch verantwoord? Nee maar ja je wilt het of je wilt het niet. Als Amsterdam dan niet lukt, Zaandam kan ook prima. Zaandam niet te doen? kijk naar Velzen of Beverwijk. Maar dit gaat op voor elke grote stad. Zoek ook op woongroepen, vaak is de huur dan 500 euro, ook erg leuk als je nog niet zo oud bent want je hebt meteen een leuke sociale omgeving. Geen maat zover te krijgen, zoek dan gewoon eerst op kamers, baby steps, vandaar uit kan je weer lijntjes uitzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door mannowlahn op 18-02-2018 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stier
  • Niet online
muffstuff schreef op zondag 18 februari 2018 @ 22:13:
[...]

Huis genoot zoeken, niks leuker dan dat als je 26 bent. goede maat ook zo gek krijgen, appartementje kaal 2 slaapkamers vind je voor 1200 euro per maand, is met twee personen prima te betalen.
Zonder vrienden en met zwakke sociale skills wordt het moeilijk.
Particuliere huur heeft geen wachtlijst, je moet gewoon betalen enige wat een issue kan zijn is dat het op basis van 1 salaris is
Wel meer vreemde eisen, je moet van alles extra's bijbetalen en een huurbaas waarmee je moet dealen.
maar er zijn er wel wat die bv hun sociale woning illegaal onder verhuren en dus minder streng zijn.
Met onderhuur zijn ze wel een stuk strenger geworden hoor.

https://www.nrc.nl/nieuws...of-een-blokje-om-a1592185
Is dat etisch verantwoord? Nee maar ja je wilt het of je wilt het niet. Als Amsterdam dan niet lukt, Zaandam kan ook prima. Zaandam niet te doen? kijk naar Velzen of Beverwijk. Maar dit gaat op voor elke grote stad. Zoek ook op woongroepen, vaak is de huur dan 500 euro, ook erg leuk als je nog niet zo oud bent want je hebt meteen een leuke sociale omgeving. Geen maat zover te krijgen, zoek dan gewoon eerst op kamers, baby steps, vandaar uit kan je weer lijntjes uitzetten.
Zelfs kamers is niet gemakkelijk meer, je moet studeren of werkend zijn, anders is het einde contract.

Best raar hé, woningnood in één van de best ontwikkelde landen van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
ja maar wat verwacht je dan, dat een huurbaas een werkloze schuwe dibbes het voordeel van de twijfel geeft?

Maar goed het waren een flink aantal mogelijkheden die voor een hoop mensen wel opgaan maar als je geen werk hebt, niet met een huurbaas wil dealen en niet durft te praten, geen extra zoals GWL wil betalen of borg dan ben je vrij gelimiteerd inderdaad.

geen woningnood hoor, groningen staat helemaal leeg of limburg. Maar wanneer je iets wil, daar komt die weer, moet je er wat voor doen.

[ Voor 16% gewijzigd door mannowlahn op 18-02-2018 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-06 14:04

The Inquisitor

Greetings weaklings

muffstuff schreef op zondag 18 februari 2018 @ 22:31:

geen woningnood hoor, groningen staat helemaal leeg of limburg. Maar wanneer je iets wil, daar komt die weer, moet je er wat voor doen.
Maar we hadden het juist over verhuizen naar de Randstad omdat daar meer werk was, en jouw counter is dat er geen woningnood is omdat Groningen leeg staat. Sowieso vraag ik me dat sterk af, want de stad Groningen zit vol met studenten, en als je het over de provincie hebt: tsjah daar is dus ook praktisch geen werk. En dat was nu juist het belangrijke :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
stier schreef op zondag 18 februari 2018 @ 19:42:
[...]
Ik vraag me af hoe zijn sociale leven er verder uit ziet. Heeft hij een vriendin die hem kan steunen? Het zegt een hoop over een persoon hoe hij/zij op sociaal vlak functioneert en daarmee op werkgevers overkomt.
Zo, naast de vele tenenkrommende reacties van mensen die de situatie van de TS imo volledig verkeerd beoordelen, vind ik deze onbeantwoorde vraag van groot belang.

Ik lees steeds het woord "mentaliteit", maar de woorden "karakter", "persoonlijkheid" of "identiteit" vind ik in geen enkele reactie. Juist hier meen ik, dat de problemen van de TS hun oorsprong vinden.
En dat is bijzonder vervelend voor hem, want zulke problemen zijn zeer lastig op te lossen. En vaak slechts gedeeltelijk.

Ik verwacht dat de TS weinig sociale contacten heeft, en geen relatie. Ik ben wel erg benieuwd wat hij hier zelf over kwijt wil. Ik ben bang dat de TS in een concrete werkomgeving enorme moeite gaat krijgen zich staande te houden. Ik ga ervan uit dat hij dit beeld in sollicitatiegesprekken ook oproept, wat uiteraard altijd tot een afwijzing leidt. Ik verbaas me overigens dat hij z'n studie in de communicatierichting met goed gevolg heeft afgerond, want over de daarvoor gevraagde vaardigheden lijkt hij gezien z'n reacties in deze thread slechts in erg beperkte mate te beschikken.

Ik raad de TS aan een psycholoog op te zoeken. Dat kan meer opleveren dan de deels naive bijdragen van de tweakers hier die, begrijpelijk, meer verstand van IT-gerelateerde zaken hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stier
  • Niet online
muffstuff schreef op zondag 18 februari 2018 @ 22:31:
ja maar wat verwacht je dan, dat een huurbaas een werkloze schuwe dibbes het voordeel van de twijfel geeft?

Maar goed het waren een flink aantal mogelijkheden die voor een hoop mensen wel opgaan maar als je geen werk hebt, niet met een huurbaas wil dealen en niet durft te praten, geen extra zoals GWL wil betalen of borg dan ben je vrij gelimiteerd inderdaad.

Het valt mij wel op dat wil je particulier huren er veel wordt gediscrimineerd. Alleen vrouwen, of studenten, uitsluitend werkenden... noem het maar op. 8)7

Er zullen in de grensstreek vast wel wat huizen vrij zijn, maar daarmee los je het probleem niet op als je in de randstad moet wezen. Als je daarnaast ook geen auto hebt wordt het alleen maar lastiger zonder goed OV netwerk.
Vanoverdegrens schreef op maandag 19 februari 2018 @ 12:31:
[...]

Zo, naast de vele tenenkrommende reacties van mensen die de situatie van de TS imo volledig verkeerd beoordelen, vind ik deze onbeantwoorde vraag van groot belang.

Ik lees steeds het woord "mentaliteit", maar de woorden "karakter", "persoonlijkheid" of "identiteit" vind ik in geen enkele reactie. Juist hier meen ik, dat de problemen van de TS hun oorsprong vinden.
En dat is bijzonder vervelend voor hem, want zulke problemen zijn zeer lastig op te lossen. En vaak slechts gedeeltelijk.

Ik verwacht dat de TS weinig sociale contacten heeft, en geen relatie. Ik ben wel erg benieuwd wat hij hier zelf over kwijt wil. Ik ben bang dat de TS in een concrete werkomgeving enorme moeite gaat krijgen zich staande te houden. Ik ga ervan uit dat hij dit beeld in sollicitatiegesprekken ook oproept, wat uiteraard altijd tot een afwijzing leidt. Ik verbaas me overigens dat hij z'n studie in de communicatierichting met goed gevolg heeft afgerond, want over de daarvoor gevraagde vaardigheden lijkt hij gezien z'n reacties in deze thread slechts in erg beperkte mate te beschikken.

Ik raad de TS aan een psycholoog op te zoeken. Dat kan meer opleveren dan de deels naive bijdragen van de tweakers hier die, begrijpelijk, meer verstand van IT-gerelateerde zaken hebben.
Probleem ligt denk ik meer bij zijn persoonlijkheid. Volgens mij heeft hij geen vriendin, anders had zij hem ongetwijfeld een schop onder zijn kont gegeven of aangespoord om iets te gaan doen.

Offtopic: Mensen zijn nou eenmaal sociale dieren, als je afgezonderd leeft, in een isolement zit ga je de wereld ook heel anders zien. Een vriendin kan daarbij helpen om stabiliteit te bieden.

https://www.sciencedirect...cle/pii/S0306453013002369

https://www.cbs.nl/nl-nl/...ijker-voor-geluk-dan-geld

[ Voor 3% gewijzigd door stier op 19-02-2018 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
stier schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:33:
[...]
Het valt mij wel op dat wil je particulier huren er veel wordt gediscrimineerd. Alleen vrouwen, of studenten, uitsluitend werkenden... noem het maar op. 8)7

Er zullen in de grensstreek vast wel wat huizen vrij zijn, maar daarmee los je het probleem niet op als je in de randstad moet wezen. Als je daarnaast ook geen auto hebt wordt het alleen maar lastiger zonder goed OV netwerk.

[...]
Probleem ligt denk ik meer bij zijn persoonlijkheid. Volgens mij heeft hij geen vriendin, anders had zij hem ongetwijfeld een schop onder zijn kont gegeven of aangespoord om iets te gaan doen.

Offtopic: Mensen zijn nou eenmaal sociale dieren, als je afgezonderd leeft, in een isolement zit ga je de wereld ook heel anders zien. Een vriendin kan daarbij helpen om stabiliteit te bieden.
Er wordt volop gediscrimineerd inderdaad. Als ik straks mijn huis ga verhuren ga ik dat ook doen. Ik discrimineer dan op salaris, baan type, allen maar expats.

Met alleen vrouwen is omdat de rest van de huisgenoten vrouw zijn, dus vrij logisch in veel gevallen. Andersom zie je ook heel vaak.

Discriminatie klinkt idd erg negatief maar soms is dat noodzakelijk als je particulier bent om jezelf te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@stier In een isolement ga je niet snel een vriend(in) vinden. En of een vriendin verandering in z'n situatie zou brengen, betwijfel ik. Een persoonlijkheidsstoring wordt met een schop onder de kont helaas niet opgelost. (dat zou grote besparingen in de gezondheidszorg opleveren ;) )

@muffstuff Discriminatie is vaak erg negatief, ook in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-06 14:04

The Inquisitor

Greetings weaklings

Vanoverdegrens schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:46:
@stier In een isolement ga je niet snel een vriend(in) vinden. En of een vriendin verandering in z'n situatie zou brengen, betwijfel ik. Een persoonlijkheidsstoring wordt met een schop onder de kont helaas niet opgelost. (dat zou grote besparingen in de gezondheidszorg opleveren ;) )
Goed punt, het is inderdaad geen magische oplossing voor problemen. Het zou goed werken als het andersom was: al een partner hebben en dan in een dal zitten, dan heb je iemand om op te steunen en die je er uit kunt trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 24-06 08:16
[...]

Maar hoe sla je je dan door een studie communicatie, want zo'n persoonlijkheid staat haaks op zo'n studie. Het had op zijn minst reden moeten zijn om je af te vragen of je de goede studie wel doet puur op basis of je wel in het profiel past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@FlowSnake Dat eerste vraag ik me dus ook af.
Maar zo'n HBO studie afronden staat net zo haaks op lui zijn (wat hier door bepaalde tweakers beweerd wordt).
Daar kan het probleem imo dus niet hoofdzakelijk liggen.
En dat ie het allemaal voor de lol laat misgaan, geloof ik niet.
Hij vindt z'n plek in de maatschappij niet, wat echt naar is, en waarvoor ie serieus naar oplossingen moet zoeken. Met ondersteuning, want alleen lukt het hem niet.

@The Inquisitor Er zijn flink wat partners die je lekker in het dal laten zitten, en de relatie beeindigen.

[ Voor 16% gewijzigd door Vanoverdegrens op 19-02-2018 14:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
Vanoverdegrens schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:46:

@muffstuff Discriminatie is vaak erg negatief, ook in dit geval.
dat zal wel, ik zie alleen graag wel mijn rekeningen betaald worden en huurders worden zo erg beschermd dat je als particuliere verhuurder van 1 appartement je behoorlijk het schip in kan gaan. Dus discrimineer ik op salaris, type baan en nationaliteit. Ik slaap er wel een stuk prettiger door dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
[...]

Ik denk dat dit ook een mogelijke oorzaak is. Normaal heb je echt wel mensen in je omgeving die je motiveren, samen sparren of gewoon uitdagen wat van je leven te maken en die je naast jezelf ook niet graag teleurstelt. Als je niet veel mensen in je omgeving hebt zeurt er ook niemand aan je kop en hoef je dus geen verantwoording af te leggen, even hard gezegd: niemand is met je bezig. En zo is het cirkeltje rond: weinig contacten -> weinig nieuwe contacten -> nog verder isolement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
Vanoverdegrens schreef op maandag 19 februari 2018 @ 14:15:
@FlowSnake Dat eerste vraag ik me dus ook af.
Maar zo'n HBO studie afronden staat net zo haaks op lui zijn (wat hier door bepaalde tweakers beweerd wordt).
Daar kan het probleem imo dus niet hoofdzakelijk liggen.
En dat ie het allemaal voor de lol laat misgaan, geloof ik niet.
Hij vindt z'n plek in de maatschappij niet, wat echt naar is, en waarvoor ie serieus naar oplossingen moet zoeken. Met ondersteuning, want alleen lukt het hem niet.

@The Inquisitor Er zijn flink wat partners die je lekker in het dal laten zitten, en de relatie beeindigen.
Mwah, als communicatie is wat het is dat ik denk, zelf komende van commerciële economie, dan kan je een aardig eind komen met 'liever lui dan moe'. Maar, respect als je zo'n studie afmaakt zonder dat ook maar iets je interesse heeft gegrepen, waardoor je je bent gaan specialiseren en zodoende je vak bent verstaan.

Jezelf verkopen tijdens sollicitaties is dan een fluitje van een cent. Je kan dan haarfijn de brug slaan tussen wat het bedrijf zoekt, en wat jij kan bieden, en al beginnen te sparren over jouw visies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stier
  • Niet online
@Deezers Deze casus is eigenlijk wel een goede eyeopener dat het krijgen van werk met een lekker inkomen helemaal niet afhangt van je kennis en genoten opleiding. Al ben je academicus met 2 masters is dat nog altijd geen garantie op werk.

Het gaat erom wie je kent, wie er in je netwerk zit en of je echt die gunfactor bezit om werkgevers te overtuigen een meerwaarde bent voor het bedrijf.

@Anoniem: 877867 Is een intelligentie jongen gebleken, hij heeft hbo en is kerngezond en zou prima in de maatschappij mee moeten kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

stier schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:33:
@Deezers Deze casus is eigenlijk wel een goede eyeopener dat het krijgen van werk met een lekker inkomen helemaal niet afhangt van je kennis en genoten opleiding. Al ben je academicus met 2 masters is dat nog altijd geen garantie op werk.

Het gaat erom wie je kent, wie er in je netwerk zit en of je echt die gunfactor bezit om werkgevers te overtuigen een meerwaarde bent voor het bedrijf.
Een beetje kennis en opleiding is nooit weg natuurlijk, maar een netwerk is inderdaad minstens zo belangrijk. Als je je MBA op Nijenrode hebt gehaald dan ken je een heleboel mensen die je later verder kunnen helpen en hoor je bij een club die elkaar altijd steunt. Zelfde geldt voor het lidmaatschap van bepaalde studentenverenigingen. Welk vak je dan gestudeerd hebt is dan inderdaad niet zo belangrijk. Premier Rutte heeft geschiedenis gedaan. Het toont vooral aan dat je snel informatie kan opnemen en verwerken.

Edit: Ik zie dat overigens niet negatief of zo. Als ik dat zelf had gewild dan had ik ook gewoon beter m'n best moeten doen op de middelbare school, m'n VWO moeten halen, een studie moeten afmaken, lid van 'het koor' moeten worden, etc. :z
@Anoniem: 877867 Is een intelligentie jongen gebleken, hij heeft hbo...
Zegt ook weer niet alles. Bij InHolland kreeg je je HBO een paar jaar geleden bij een pakje boter of zo geloof ik. (Iets overdreven.) https://www.google.nl/search?q=inholland+diploma

Edit: Ik bewonder overigens iedereen die een HBO diploma heeft, al is het de Pabo of Vrijetijdsmanagement of zo, want het is mij nooit gelukt... _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door Fiber op 19-02-2018 22:00 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
@Anoniem: 877867 Vervellend dat je in deze situatie zit, ik hoop dat je er snel een oplossing voor weet te vinden.

In dit topic zijn al diverse goede tips langsgekomen, maar ik denk dat het vooralsnog belangrijk is dat je überhaupt ergens aan de bak komt (bijvoorbeeld een "lagere" functie bij een groot bedrijf, waar je kunt doorgroeien zodra je jezelf bewezen hebt). Mocht een dergelijke functie je niet helemaal leuk lijken, beschouw het dan maar als een betaalde opleiding waarbij je extra vaardigheden opdoet (en nog belangrijker; een netwerk met waarde ontwikkeld). In dit topic heb ik meerdere malen al langs zien komen dat er behoorlijk veel werk in de IT te vinden is, en dat er na enige doorgroei ook zeker kansen zijn op functies waar communicatie centraal staat (zelf ben ik werkzaam in de advies-/bouwsector, en voorgaande geldt ook in die sector). Wellicht loont het de moeite om toch eens te informeren of je een dergelijke startfunctie binnen kan slepen (what's the worst that can happen? ;)).

In de tijd dat je nog geen baan hebt gevonden kan ik je aanraden om online cursussen te volgen (naast het zoeken van werk uiteraard). Er is een gratis aanbod te vinden op https://www.edx.org/ (aangeboden door diverse universiteiten). Door het volgen van extra cursussen doe je niet alleen extra vaardigheden op (en vaak krijg je een certificaat erbij), maar het geeft ook richting toekomstige werkgevers aan dat je bereid bent om tijd te steken in je eigen ontwikkeling.

Veel succes met de vervolgstappen. d:)b

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stier
  • Niet online
We kunnen ons nu wel allemaal focussen op het probleem, het feit dat meneer geen werk kan vinden... maar denken jullie niet meer dat het in wezen vooral aan zijn persoonlijkheid / karakter ligt?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik wil TS geen diagnoses opplakken maar het zou kunnen dat deze eigenschappen hem belemmeren in het vinden van een vriendin en werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
stier schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 02:09:
We kunnen ons nu wel allemaal focussen op het probleem, het feit dat meneer geen werk kan vinden... maar denken jullie niet meer dat het in wezen vooral aan zijn persoonlijkheid / karakter ligt?

***members only***

Ik wil TS geen diagnoses opplakken maar het zou kunnen dat deze eigenschappen hem belemmeren in het vinden van een vriendin en werk.
Dat is hetzelfde als jaren een Tinder profiel hebben zonder één match geen boost voor je zelfvertrouwen is. Succes maak en behoud je vaak ook door succes te ervaren. Straal je negativiteit en onzekerheid uit, dan ben je dat vaak ook. Als jij lacht naar iemand is de kans groot dat de ander teruglacht, dat werkt aanstekelijk. Als TS op alles wat los en vast zit solliciteert in de hoop op een baan, komt dat ook zo over. Werkgevers zien geen match dan, want je bent niet oprecht uniek en enthousiast. En dat komt dan snel naar voren tijdens een sollicitatiegesprek in real life.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

[...]

Ik wil TS geen diagnoses opplakken...
Of je projecteert nu jouw eigen problemen op de TS... O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stier
  • Niet online
Deezers schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 13:12:
[...]

Dat is hetzelfde als jaren een Tinder profiel hebben zonder één match geen boost voor je zelfvertrouwen is. Succes maak en behoud je vaak ook door succes te ervaren. Straal je negativiteit en onzekerheid uit, dan ben je dat vaak ook. Als jij lacht naar iemand is de kans groot dat de ander teruglacht, dat werkt aanstekelijk. Als TS op alles wat los en vast zit solliciteert in de hoop op een baan, komt dat ook zo over. Werkgevers zien geen match dan, want je bent niet oprecht uniek en enthousiast. En dat komt dan snel naar voren tijdens een sollicitatiegesprek in real life.
@Fiber Wat ik probeer te zeggen is dat er een grote correlatie is tussen het geliefd zijn bij vrouwen het kunnen krijgen van werk. Je persoonlijkheid en vooral charisma bepaalt of ze -werkgevers en vrouwen- je een kans willen geven.

Eigenlijk is het niet meer dan logisch dat je in een isolement beland als je tevergeefs jezelf probeert in te vechten in de maatschappij maar kennelijk daar in faalt. Het is zowel bij mensen als dieren dat een netwerk, dus vrienden en familie een grote invloed hebben op je functioneren. Ik vermoed dat TS geen goed functionerend netwerk heeft, gevolg hij onzeker wordt. Hetzelfde effect zie je bij dieren die verstoten worden van de groep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Al die Polen en andere buitenlanders die hier in Nederland in de loodsen van DHL, PostNL, etc, etc. aan het werk zijn hebben dat te danken aan hun enorme persoonlijkheid en vooral charisma...?

Onzin dus. Dat zijn gewoon harde werkers die niet zeuren maar wel poetsen en lange dagen maken op rottige tijden. Daarom doen zij het werk waar wij Nederlanders geen zin in hebben of te lui voor zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stier
  • Niet online
Doet TS nu wat met onze adviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
stier schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:32:
Is dit een sarcastische poging tot humor of wat? :?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
stier schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:32:
Gaan ze in de VS na de 8ste schietpartij op een school dit kalenderjaar het wapenbezit aan banden leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voodoo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-01 13:46

Voodoo

Lurker

Heb het vermoeden dat de TS niet geholpen wil worden. Gaf een tijdje geleden (zoals vele met mij) al wat concrete tips en bood zelfs aan wat van mijn vrije tijd te spenderen om de motivatiebrieven en CV eens van feedback te voorzien, heb nog geen DM voorbij zien komen.

Neemt niet weg dat het interessant is om eens over dit onderwerp te sparren :>

[ Voor 3% gewijzigd door Voodoo op 21-02-2018 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flavius
Ik heb de indruk dat TS vooral op zoek is naar een bevestiging van z'n slachtofferschap en niet naar concrete manieren om uit z'n huidige situatie te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aljooge
  • Laatst online: 23:13
Fiber schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:02:
Al die Polen en andere buitenlanders die hier in Nederland in de loodsen van DHL, PostNL, etc, etc. aan het werk zijn hebben dat te danken aan hun enorme persoonlijkheid en vooral charisma...?

Onzin dus. Dat zijn gewoon harde werkers die niet zeuren maar wel poetsen en lange dagen maken op rottige tijden. Daarom doen zij het werk waar wij Nederlanders geen zin in hebben of te lui voor zijn...
Omdat veel Polen niet hoeven te werken volgens Nederlands CAO en in povere goedkope woonruimte mogen verblijven waar wij niet permanent mogen wonen.

Dit is oneerlijke concurrentie op arbeidsloon en heeft niets met luiheid te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

CtrAltDelicious schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:15:
Heb het vermoeden dat de TS niet geholpen wil worden. Gaf een tijdje geleden (zoals vele met mij) al wat concrete tips en bood zelfs aan wat van mijn vrije tijd te spenderen om de motivatiebrieven en CV eens van feedback te voorzien, heb nog geen DM voorbij zien komen.

Neemt niet weg dat het interessant is om eens over dit onderwerp te sparren :>
CAD, zou ik je wel mogen PB'en hierover?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voodoo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-01 13:46

Voodoo

Lurker

Racing_Reporter schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 22:42:
[...]

CAD, zou ik je wel mogen PB'en hierover?
Zeker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Flavius schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 18:04:
Ik heb de indruk dat TS vooral op zoek is naar een bevestiging van z'n slachtofferschap en niet naar concrete manieren om uit z'n huidige situatie te komen.
Exact dit, ik heb er 4 alineas voor nodig gehad, jij weet het treffend in 1 zin samen te vatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Misschien is dit wat https://thetalentinstitute.nl/ x maanden training met kans op baan. Studie kost niks en je krijgt zelfs betaald :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:58

dragonhaertt

@_'.'

Je gaat van "Misschien heeft TS geen vriendin die hem kan steunen" naar "TS heeft persoonlijke problemen waardoor hij geen werk EN geen vriendin kan vinden".

Dit vind ik nogal serieuze aannames, aangezien er verder totaal niet over een relatie of gebrek daaraan wordt gesproken. Volgens mij ben je een beetje je eigen problemen aan het afspiegelen op iemand anders.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:25
dragonhaertt schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:28:
[...]

Je gaat van "Misschien heeft TS geen vriendin die hem kan steunen" naar "TS heeft persoonlijke problemen waardoor hij geen werk EN geen vriendin kan vinden".

Dit vind ik nogal serieuze aannames, aangezien er verder totaal niet over een relatie of gebrek daaraan wordt gesproken. Volgens mij ben je een beetje je eigen problemen aan het afspiegelen op iemand anders.
We gaan hier niet stier afvallen hè, daar heeft hij z'n eigen topics al voor gehad O-)

Maar het zal niet de eerste zijn die ik in een negatieve spiraal zie belanden en uiteindelijk wel "content" zijn met de hand ophouden bij de overheid. Of dit terecht is of niet ga ik geen uitspraak over doen, maar de vraag is hoe je deze houding actief kan ontmoedigen om iemand uit zo'n situatie te halen.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stier
  • Niet online
Alle vacatures zitten bijna allemaal wel in de randstad. Weet iemand waar en hoe ik op korte termijn woonruimte kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57

Onbekend

...

stier schreef op zondag 25 februari 2018 @ 09:48:
Alle vacatures zitten bijna allemaal wel in de randstad. Weet iemand waar en hoe ik op korte termijn woonruimte kan krijgen?
Vaak is antikraak gaan wonen de snelste manier. Je kunt daarvoor denk ik gewoon het beste bij jouw nieuwe werkgever informeren of hij iemand in de buurt kent die je verder kan helpen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:43
Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sylex
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-07-2023
Probeer Facebook, er zijn een aantal Facebook groepen met 10k+ members waarin mensen op zoek zijn naar huisgenootjes. Als je echt iets voor jezelf zoekt, dan ben ik bang dat je de hoofdprijs moet betalen via vrije sector.

[ Voor 3% gewijzigd door Sylex op 25-02-2018 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
15,05€/uur !!!! :N :r

HBO/universitair geschoold met eerste ervaring en bereid op kuttijden te werken. Afhankelijk van je werkweek (32/36 uur) is dat bruto 2080-2340€/maand.
En dan zoeken ze iemand die fluitend naar z'n werk gaat.... 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 221563

Vanoverdegrens schreef op zondag 25 februari 2018 @ 13:44:
[...]

HBO/universitair geschoold met eerste ervaring en bereid op kuttijden te werken. Afhankelijk van je werkweek (32/36 uur) is dat bruto 2080-2340€/maand.
Zijn er anders n hoop die voor minder werken. Als starters positie lijkt me dat niet zo verkeerd hoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

[...]

Als starter voor 36 uur €2340 per maand is echt niet zo beroerd.
Wat denk je dan dat je krijgt, meteen 4k+, voor een dergelijke functie?
Dit is een startersfunctie, vakrelevante opleiding begint pas nadat je bent begonnen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FlowSnake
[...]

* FlowSnake hoopt dat zijn sarcasme detector flink stuk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

[...]

Je had natuurlijk ook gewoon een vak kunnen leren... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Tja wen er aan, Nederland lage lonen land. Het is echter een stuk meer dan niets en kan helpen om door te groeien.

Ik krijg ook nog steeds veel te weinig betaald maar wel al een stuk meer dan toen ik een paar jaar terug begon. :+ Dat komt niet omdat ik niets ben blijven doen

[ Voor 22% gewijzigd door GoldenSample op 25-02-2018 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stier
  • Niet online
Ik zoek betaalbare woonruimte. Haast onmogelijk op Funda.

Zelfs voor een kamer betaal je veel meer dan bij een woningcorporatie. Weet niet of je recht hebt op huurtoeslag?

Waarom is het in NL zo moeilijk om flexibele woonruimte te krijgen?

FB groepen willen ALLEEN studenten en werkenden.

[ Voor 6% gewijzigd door stier op 25-02-2018 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
GoldenSample schreef op zondag 25 februari 2018 @ 20:59:
[...]

Tja wen er aan, Nederland lage lonen land. Het is echter een stuk meer dan niets en kan helpen om door te groeien.

Ik krijg ook nog steeds veel te weinig betaald maar wel al een stuk meer dan toen ik een paar jaar terug begon. :+ Dat komt niet omdat ik niets ben blijven doen
Voor ongeschoold werk vind ik dit een prima salaris. Er wordt alleen gevraagd om een diploma om een eerste schifting te kunnen maken, en enig denkniveau te garanderen. Diepgaande kennis op welk gebied dan ook lijkt niet nodig te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
TommyboyNL schreef op zondag 25 februari 2018 @ 21:12:
[...]

Voor ongeschoold werk vind ik dit een prima salaris. Er wordt alleen gevraagd om een diploma om een eerste schifting te kunnen maken, en enig denkniveau te garanderen. Diepgaande kennis op welk gebied dan ook lijkt niet nodig te zijn.
Ach, het minimumloon is een kleine 10 euro per uur, dus het kan nog slechter. Als hbo'er voor 10 euro per uur aan de slag gaan is pas een belediging, al zijn er in sommige sectoren amper banen dus accepteren ze zo'n hongerloontje maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Laatst online: 22:01
unezra schreef op zondag 25 februari 2018 @ 19:09:
[...]

Dit is een startersfunctie, vakrelevante opleiding begint pas nadat je bent begonnen.
Hangt er vanaf wat je gedaan hebt als opleiding en in welke sector je begint. Het maximum wat ik van start salarissen zie voorbij komen is 4400, maar dat is in België. Een equivalent salaris in NL zit waarschijnlijk net onder de 4k.
Als je echt poen wilt scheppen is NL (en BE) toch echt niet het land waar je moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Voor een goed salaris is Zwitserland het land om te zijn. Maar daar baan kwijt dan openbare tewerksteling (daarom is daar alles zo schoon). Daar start je met 3,5K netto. Maar is alles ook vreselijk duur. In Duitsland liggen de salarissen lager dan in NL, maar wonen wel weer duur in de steden, hoger dan in NL. Nederland is echt niet so slecht.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Wim-Bart schreef op maandag 26 februari 2018 @ 00:30:
Voor een goed salaris is Zwitserland het land om te zijn. Maar daar baan kwijt dan openbare tewerksteling (daarom is daar alles zo schoon). Daar start je met 3,5K netto. Maar is alles ook vreselijk duur. In Duitsland liggen de salarissen lager dan in NL, maar wonen wel weer duur in de steden, hoger dan in NL. Nederland is echt niet so slecht.
Wat ingenieur van EPFL/ETH start daar met 5-6k netto (afhankelijk van canton). Kan je redelijk van leven, maar zoals je al zegt, alles is erg duur.

[ Voor 6% gewijzigd door AndRo555 op 26-02-2018 00:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

AndRo555 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 00:41:
[...]

Wat ingenieur van EPFL/ETH start daar met 5-6k netto (afhankelijk van canton). Kan je redelijk van leven, maar zoals je al zegt, alles is erg duur.
Klopt, en als buitenlander krijg je geloof ik bij werkeloosheid 3 maanden de tijd om nieuwe baan te vinden en anders moet je het land uit, En staatsburgers moeten werken voor hun "uitkering". Alles wat buiten werkt met een reflecterend hesje is werkeloze die werkt voor uitkering, al heb je 30 doctor titels en ben je 5 voudig ingenieur.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
Wim-Bart schreef op maandag 26 februari 2018 @ 00:47:
[...]

Klopt, en als buitenlander krijg je geloof ik bij werkeloosheid 3 maanden de tijd om nieuwe baan te vinden en anders moet je het land uit, En staatsburgers moeten werken voor hun "uitkering". Alles wat buiten werkt met een reflecterend hesje is werkeloze die werkt voor uitkering, al heb je 30 doctor titels en ben je 5 voudig ingenieur.
Maar als je een werkloze ingenieur bent doe je het wel echt verkeerd in het huidige economische klimaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stier
  • Niet online
Nou, liever een bijstand dan een hongerloontje?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flavius
stier schreef op maandag 26 februari 2018 @ 03:25:
Nou, liever een bijstand dan een hongerloontje?
Liever lui dan moe, bedoel je? :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

AndRo555 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 00:19:
[...]

Hangt er vanaf wat je gedaan hebt als opleiding en in welke sector je begint. Het maximum wat ik van start salarissen zie voorbij komen is 4400, maar dat is in België. Een equivalent salaris in NL zit waarschijnlijk net onder de 4k.
Als je echt poen wilt scheppen is NL (en BE) toch echt niet het land waar je moet zijn.
Neuh. Als je serieus goed wil verdienen moet je naar een land als de UK gaan en in de City gaan werken.
Nadeel: Je levensonderhoud is daar ook godsgruwelijk duur en voor je het weet heb je een daily commute van een uur, anderhalf uur enkele reis. (Iets dat veel mensen in Nederland al als onoverkomelijk zien.)

Er zullen vast HBO startsalarissen van €4400 zijn maar dat zijn de excessen. Voor een normale baan en zeker de baan in die advertentie is dat loon echt heel erg netjes. Het is een startersbaan, je komt net van school en word opgeleid in een richting die maar gedeeltelijk direct in het verlengde van je studie ligt. (Een specifieke studie is namelijk voor zo'n baan niet vereist. Ze hebben het nog net over een WfT cert dat een pré is maar da's niet heel spannend en zeker geen HBO cert. Het zijn vakspecifieke certs en sommigen daarvan zullen zeker op HBO niveau of hoger zitten maar het instap WfT cert absoluut niet. Waarschijnlijk staat het er ook alleen als pré in om iets meer zekerheid te krijgen dat je het vak van financieel adviseur leuk vind.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Niet online
[...]

Meen je dit nu echt? Teruggerekend naar een fulltime baan van 40uur per week, dan kom je op €2600 per maand; aan het begin van je carrière is dat bedrag zeer zeker niet slecht.

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
[...]

Dit is gewoon een redelijk salaris hoor, ik weet niet wat voor verwachtingen jij hebt als verse hbo school verlater, maar ik denk dat je dan nog van een koude kermis thuis komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
muffstuff schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:16:
[...]

Dit is gewoon een redelijk salaris hoor, ik weet niet wat voor verwachtingen jij hebt als verse hbo school verlater, maar ik denk dat je dan nog van een koude kermis thuis komt
En geen werkervaring, vergeet vooral dat niet.

Ik als verse hbo-er zat er wel boven, maar puur door mijn werkervaring van 'kutbaantjes'.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mannowlahn
Of mijn perceptie van de werkelijkheid is gewoon niet meer up to date, maar hebben al die hbo'ers het zo hoog in de bol tegenwoordig of zien we hier met TS en vanoverdegrens gewoon een uitzonderlijke niet realistische kijk op de werkelijkheid? Want tering zeg,hoe komen al die gasten er bij dat ze meteen anderhalf modaal salaris naar binnen harken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
unezra schreef op zondag 25 februari 2018 @ 19:09:
[...]

Tussen 2340€ en 4k+ liggen werelden.
Een startsalaris voor een HBO/WO'er zou toch best 2500-3000€ mogen zijn, afhankelijk van het aantal uren. (zo'n 20% hoger dan die 15€/h)
Met zo'n salaris belanden hoger opgeleide mensen (als ik het NL-systeem goed begrepen heb) al snel in het toeslagencircus, waar ze imo niet thuishoren.

Ik heb die advertentie nogmaals (beter) doorgelezen, en vraag me af waarom voor dit werk überhaupt HBO/WO'ers gezocht worden. Bij mij in Dld. zijn dit banen waarvoor uit het leerlingstelsel (stevig MBO-niveau), opleiding "Bankkaufmann/frau", gerecruteerd wordt. Die verdienen na Havo/Vwo, tijdens hun opleiding al zo'n 1000-1200€ bruto, wat bij overname na behalen van hun diploma met ~2500€+ verder gaat (35-38,5uur)
Dat is dus al hoger dan deze ING-baan, bij minder opleiding. (ben je ook jonger dan een HBOer)
En daarbij is het leven in Dld. in de meeste gebieden goedkoper dan in NL. (dure steden/streken is niet de regel, maar uitzondering!)

Wellicht is het onderwijssysteem in NL verantwoordelijk voor dit soort scheve verhoudingen. Teveel hoger opgeleide mensen, waardoor deze overgekwalificeerd op werkplekken landen, waar een lager opgeleid persoon net zo goed zou kunnen functioneren.

@muffstuff Ik ben geen verse HBO-schoolverlater, dus voor die koude kermis hoef ik niet bang te zijn. Ik ben 50+er, en vergelijk hier gewoon met een ander, niet bepaald klein of onbelangrijk EU-land, dat nogal in de buurt van NL ligt, en om die reden best ter vergelijking bekeken mag worden. Vooral NRW is een goed met NL vergelijkbaar bondsland.
Een modaal inkomen is ~2800€/mnd, waar dit inkomen voor een hoger opgeleid persoon dus behoorlijk onder zit. (van meteen anderhalf maal modaal binnen harken is dus geen sprake)

[ Voor 14% gewijzigd door Vanoverdegrens op 26-02-2018 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Vanoverdegrens schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:28:
[...]

Een startsalaris voor een HBO/WO'er zou toch best 2500-3000€ mogen zijn, afhankelijk van het aantal uren. (zo'n 20% hoger dan die 15€/h)
Met zo'n salaris belanden hoger opgeleide mensen (als ik het NL-systeem goed begrepen heb) al snel in het toeslagencircus, waar ze imo niet thuishoren.

Ik heb die advertentie nogmaals (beter) doorgelezen, en vraag me af waarom voor dit werk überhaupt HBO/WO'ers gezocht worden. Bij mij in Dld. zijn dit banen waarvoor uit het leerlingstelsel (stevig MBO-niveau), opleiding "Bankkaufmann/frau", gerecruteerd wordt. Die verdienen na Havo/Vwo, tijdens hun opleiding al zo'n 1000-1200€ bruto, wat bij overname na behalen van hun diploma met ~2500€+ verder gaat (35-38,5uur)
Dat is dus al hoger dan deze ING-baan, bij minder opleiding. (ben je ook jonger dan een HBOer)
En daarbij is het leven in Dld. in de meeste gebieden goedkoper dan in NL. (dure steden/streken is niet de regel, maar uitzondering!)

Wellicht is het onderwijssysteem in NL verantwoordelijk voor dit soort scheve verhoudingen. Teveel hoger opgeleide mensen, waardoor deze overgekwalificeerd op werkplekken landen, waar een lager opgeleid persoon net zo goed zou kunnen functioneren.

@muffstuff Ik ben geen verse HBO-schoolverlater, dus voor die koude kermis hoef ik niet bang te zijn. Ik ben 50+er, en vergelijk hier gewoon met een ander, niet bepaald klein of onbelangrijk EU-land, dat nogal in de buurt van NL ligt, en om die reden best ter vergelijking bekeken mag worden. Vooral NRW is een goed met NL vergelijkbaar bondsland.
Het niveau van het HBO is al meer dan 15 jaar ontzettend aan het dalen. Door meerdere redenen, HBO scholen krijgen alleen geld als er iemand afstudeert waardoor men ook de eisen wat lager gemaakt heeft om ook de mensen die het eigenlijk niet aankunnen toch te laten slagen.(bron, mijn pa die recentelijk met pensioen is, die als docent op een hbo gewerkt heeft). Maw een hbo diploma is tegenwoordig allemaal niet zo prestatie meer, vergeleken bv met de jaren 90. De laatste jaren dat mijn pa nog werkzaam was kreeg hij gewoon telefoontjes van hoger af of student x niet gewoon een 4 kon krijgen ipv een 2 zodat hij wel over zou gaan/slagen. Ook kreeg hij steeds meer te maken met studenten die bv wiskunde hadden laten vallen maar toch informatica wilden studeren 8)7 Het onderwijs in Nederland is gewoon steeds meer afgebroken.

Dan het salaris, ik ben van mening dat als je als verse hbo een start salaris van 2400 euro prima is hoor, ga je maar bewijzen en dan komt dat salaris erg snel.

Wat ik nu ga zeggen zal een hoop tegen de schenen trappen, maar in nederland hebben we niet teveel hoog opgeleiden. We hebben het niveau van hbo naar beneden getrokken zodat er een hoop meer mensen een hbo diploma konden halen. Zie een hbodiploma van nu meer als een dikke MBO+ diploma uit de jaren 90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Vanoverdegrens schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:28:
[...]
Even snel gerekend, maar €2500 per maand bij 40 uur is €14,42 per uur. Lager dus dan de €15,05 die de advertentie bied. :) (Het gaat om een 36 uurs baan waardoor het bruto maandloon €2350,- is. Heel niet verkeerd voor 36 uur.) Genoemd uurloon bij 40 uur is goed voor 2.608,- per maand. (Bron: https://www.salaris-infor...mrekenen-naar-een-uurloon)

Daarbij is de genoemde advertentie semi-ongeschoolde arbeid, waar ze toevallig graag hebben dat je een HBO papiertje mee neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@muffstuff Ok, dat relativeert de zaak natuurlijk. Ik ga van het duitse onderwijssysteem uit, en dacht dat ik het niveau hier met NL kon vergelijken. Kennelijk een onjuiste aanname.
Het NL-systeem ken ik vanaf de '90er jaren niet meer, omdat ik toen emigreerde.

@unezra 2500€ natuurlijk bij 35uur en 3000€ bij 38,5.
Je wilt de zaken verdraaien, krijg ik het gevoel. ;)
En de opleiding Bankkaufmann/frau kun je makkelijk op je 20e afhebben, want Realschule-Dld(~Havo) is 4 jaar + 3 jaar opleiding, wat voor een HBO-diploma niet lukt. (meervoudig klassenoverspringers daargelaten)

[ Voor 38% gewijzigd door Vanoverdegrens op 26-02-2018 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Vanoverdegrens schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:49:
@muffstuff Ok, dat relativeert de zaak natuurlijk. Ik ga van het duitse onderwijssysteem uit, en dacht dat ik het niveau hier met NL kon vergelijken. Kennelijk een onjuiste aanname.
Het NL-systeem ken ik vanaf de '90er jaren niet meer, omdat ik toen emigreerde.

@unezra 2500€ natuurlijk bij 35uur en 3000€ bij 38,5.
Je wilt de zaken verdraaien, krijg ik het gevoel. ;)
3K bij 38,5 voor een HBO schoolverlater zonder werkervaring?
Really. Da's flink boven modaal.

Ik deel @muffstuff's mening. Of wij zijn gek en niet meer realistisch, of de mensen die met een HBO papiertje denken meteen boven modaal te kunnen starten hebben een reality check nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
unezra schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:55:
[...]

3K bij 38,5 voor een HBO schoolverlater zonder werkervaring?
Really. Da's flink boven modaal.
Ik hoef geen reality-check, want ik heb zo'n papiertje niet eens. Ik weet wel ongeveer wat bij mij in Dld. gebruikelijk is, en projecteerde dat op dit ING-aanbod.

"Het modaal inkomen 2017 volgens het CPB is € 37.000.
Per maand is dit bruto € 2.855 en netto ongeveer € 2.152."
Bron: https://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen-2017/

Omdat in het modale inkomen alle banen van schoonmaker tot CEO meegenomen worden, lijkt me een modaal salaris voor een hoger opgeleid persoon best normaal.
Ik ben zelf geen HBO/WOer maar mijn ex wel, en die begon dik 20 jaar geleden met 4200DM(~2100€) via een uitzendburo en kreeg na 4 maanden een vast contract bij de klant waar ze zat, wat 5500DM(~2750€) als startsalaris opleverde. En 20 jaar geleden was je geld nog flink meer waard dan nu. (nu verdient ze ~5500€/35uur, als niet leidinggevend ingenieur-elektro)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
@Vanoverdegrens Wellicht is het in jouw geval gewoon tijd om te stoppen met vergelijken tussen Duitsland en Nederland, en projecteren wat in jouw ogen redelijk is. Je bent al meer dan 25 jaar niet bekend met hoe het in Nederland gaat, en gezien jouw leeftijd heb je ook weinig zicht op hoe het werkt op de startersmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Het wettelijk minimumloon is in Nederland 1578 euro bruto per maand. 9,11 euro per uur. Alles daarboven kan je volgens de overheid dus 'prima' van leven. Met het laagste salaris kan je nog aanspraak maken op toeslagen waardoor je inkomen stijgt, al zouden ze ook gewoon het loon kunnen verhogen en de toeslagen afschaffen.... Dus 2500 voor enigszins geschoold werk tot 1600 voor geen diploma. Al kan je met een hbo-salaris vaak nog wel promotie maken, en bij zo'n minimumsalaris blijf je gewoon tot in den treuren toe hetzelfde verdienen waardoor je net kan rondkomen maar geen grote sprongen maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Vanoverdegrens Helaas, maar het modale salaris is iets anders dan het gemiddelde salaris. :)
Daarbij vergelijk je Duitsland met Nederland, terwijl dat totaal onvergelijkbaar is. Da's hetzelfde als salarissen in de City (Londen) vergelijken met de salarissen op pak 'm beet Terschelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@unezra Ik ben bekend met het verschil "modaal/gemiddeld".
Wat aan NRW en NL zo totaal onvergelijkbaar is, als 2 vrijwel evengrote naast elkaar gelegen regio's binnen de EU (!!!), is mij volstrekt onduidelijk.
Als dat werkelijk zou kloppen, en een verschil in levensomstandigheden om die reden gerechtvaardigd zou zijn (de teneur van bovenstaande deels vervelend op de man geformuleerde reacties), dan kan beter vandaag dan morgen de stekker uit de EU/europese eenheidsgedachte (wat ik zou begroeten) getrokken worden.
Zolang de politiek echter nog deze eenheid als basisgedachte hanteert, denk ik dat een vergelijking tussen nabijgelegen regio's met vergelijkbare economische activiteit en welvaart geenszins misplaatst is, sterker nog, deze regio's een aanpassing voor wat betreft de levensomstandigheden niet zou misstaan. (tussen voormalig BRD en DDR is deze aanpassing bijv. in volle gang en werpt veel discussiestof op)
Londen en Terschelling zijn idd onvergelijkbaar, voor bijv. Nijmegen en Krefeld geldt dat veel minder. Laatsgenoemde steden zouden in een functionerende europese unie zelfs vergelijkbaar moeten zijn, om het slagen van deze europese unie te bevestigen.

@TommyboyNL Een vervelende "kijk naar jezelf/ bemoei je met je eigen zaken" reactie, op een toon, die een zinvolle discussie misstaat. Jammer.
NL is overigens voor mij best van belang, want als EU-burger leef ik in dezelfde unie als alle NL'ers.
Ik interesseer me overigens ook voor wat er in andere EU-landen zoal gebeurt, waar m'n beperkte talenkennis me uiteraard nogal belemmert. Het hechter worden van de band tussen de landen van de EU, en hun inwoners, kan ik helaas niet herkennen. De bewoners van elk land/regio wensen teveel aan de eigen identiteit vast te houden, om een slagen van de EU uiteindelijk mogelijk te maken. Bovenstaande discussie levert hiervoor een goed bewijs.

"en projecteren wat in jouw ogen redelijk is": voor een afgestudeerd persoon, met een studieniveau zoals ik het uit de '80 jaren ken, en zoals ik het in Dld. nu ken, vind ik in mijn ogen 15€/h bruto een onredelijk laag inkomen. Dat gaf ik met m'n 1e reactie hieromtrent al aan. Bij mij in Dld. zijn hogere bedragen gebruikelijk (zo zie ik ze iig in mijn werkomgeving zwart op wit voorbij komen), en die vind ik redelijk.
Wat de de lage-lonen-sector betreft vind ik de inkomens bij ons vaak onredelijk laag, en het onbreken van het toeslagencircus dat NL kent, maakt dat werknemers met lage lonen ook minder gecompenseerd worden. (daar zijn weer andere instrumenten voor, die imo niet erg goed werken)
Hier zie ik NL tov Ddl. in het voordeel, maar dat was bij deze advertentie waar hoger opgeleide jonge mensen gezocht worden, niet het thema.

@Deezers De door mij al aangehaalde toeslagen, nivelleren op lager inkomensniveau veel, en passen inkomens tevens aan de gezinssituatie van de werknemer aan (als ik dat thema goed begrepen heb). Ik ben persoonlijk niet zo dol op dit soort instrumenten, voor de duitse tegenhangers ervan geldt hetzelfde.

Algemeen krijg ik de indruk, dat in NL gepoogd wordt, jonge volwassenen nogal lang in de kinderrol te houden, en pas relatief laat als volwaardig volwassen aan te zien. (bewijs bijv. het stijgend min.loon tussen 18 en 23 jaar)
Deze omgang met jongeren vind ik onjuist, en dat is mijn mening als 50+er.
Ik behandel iedere 18+er als volwaardig volwassen, voor zover zijn individuele ontwikkeling dat toestaat. Dat lijkt me redelijker, dan al in wet- en regelgeving een onderscheid binnen te deze groep te maken. Dit onderscheid ontstaat door de verschillen binnen deze groep vanzelf en behoeft imo niet gestuurd te worden.

Ik hoop op een iets relaxtere voortgang van deze discussie, want ik ben oprecht geinteresseerd naar de verschillende zichtwijzen op dit punt, dat een centrale plaats in vrijwel ieders leven inneemt. Ik heb ook niets kwaads in de zin met de vergelijkingen die ik vaak maak, integendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

muffstuff schreef op maandag 26 februari 2018 @ 10:22:
Of mijn perceptie van de werkelijkheid is gewoon niet meer up to date, maar hebben al die hbo'ers het zo hoog in de bol tegenwoordig of zien we hier met TS en vanoverdegrens gewoon een uitzonderlijke niet realistische kijk op de werkelijkheid? Want tering zeg,hoe komen al die gasten er bij dat ze meteen anderhalf modaal salaris naar binnen harken?
Ik denk een nogal verkeerd wereldbeeld. Of je moet gelijk aan de slag kunnen bij een groot bedrijf met een zeer gewilde studie.

Er is een reden dat het modaal heet. Waarom starters dan gelijk denken bovenmodaal te kunnen gaan verdienen, ik zou het echt niet weten. Zeker niet met 0 jaar ervaring.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
@Vanoverdegrens TL;DR. Zoek het lekker uit. En inderdaad: Bemoei je met je eigen zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@Jeroenneman De reactie van @muffstuff is ook geheel aan de strekking van mijn reactie op de advertentie van ING voorbij.
1,5xmodaal = ~55k€. Een belachelijk uit de lucht gegrepen bedrag, dat niet uit mijn toetsenbord kwam.
Ik vind de ~2050-2350€ x 12 = ~25-28k€ waar het hier om gaat iig geen hoog inkomen. Is duidelijk beneden modaal, en imo geen beloning om goed hoger opgeleid personeel te werven. Daar krijg je normaal gesproken de kneusjes voor, die hun diploma niet waard zijn. Vooral binnen de financiele sector, waar de beloning normaliter heel behoorlijk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
TommyboyNL schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:55:
@Vanoverdegrens TL;DR. Zoek het lekker uit. En inderdaad: Bemoei je met je eigen zaken.
Tsja, asociaal. Het enig passende woord....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Vanoverdegrens schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:55:
@Jeroenneman De reactie van @muffstuff is ook geheel aan de strekking van mijn reactie op de advertentie van ING voorbij.
1,5xmodaal = ~55k€. Een belachelijk uit de lucht gegrepen bedrag, dat niet uit mijn toetsenbord kwam.
Ik vind de ~2050-2350€ x 12 = ~25-28k€ waar het hier om gaat iig geen hoog inkomen. Is duidelijk beneden modaal, en imo geen beloning om goed hoger opgeleid personeel te werven. Daar krijg je normaal gesproken de kneusjes voor, die hun diploma niet waard zijn. Vooral binnen de financiele sector, waar de beloning normaliter heel behoorlijk is.
Dat zijn de starters hé. Volgens mij ligt het bruto salaris van een WO opgeleid persoon op 2800 na anderhalf jaar. (Consultancy.nl).

Dan vind ik 2300-2500 echt niet slecht voor een HBO functie. Misschien waren de tijden 20 jaar zoveel beter, maar nu is dit de realiteit. Voor jou, tien anderen die er wel genoegen mee nemen..
Verder is wat er in Duitsland en Zwitserland gebeurt allemaal niet zo relevant verder. Daar moet je net willen wonen. In Nederland is 2300-2500 gewoon normaal voor een HBO zonder werkervaring.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Vanoverdegrens schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:55:
het is keer 13 ivm vakantiegeld ;) En iets beneden modaal voor ene startende hbo'er vind ik persoonlijk helemaal niet raar. Het is en hbo'er geen universitaire afgestudeerde in een vakgebied waar een hoop vraag naar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Jeroenneman schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:03:
[...]
Verder is wat er in Duitsland en Zwitserland gebeurt allemaal niet zo relevant verder.
Zwitserland niet, nee. (want geen EU en ver weg van NL)
Duitsland uiteraard wel, iig zolang de EU nog bestaat.
Er wordt politiek al over fiscale eenheid gedebatteerd. In dat licht lijken me verschillende beloningssystemen binnen één geografisch gebied met vrijwel welvaartsgelijkheid onpassend en onwenselijk. (maar goed, de EU is over zo'n 10-15 jaar sowieso passé, en dan heb je weer gelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

muffstuff schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:04:
[...]
het is keer 13 ivm vakantiegeld ;) En iets beneden modaal voor ene startende hbo'er vind ik persoonlijk helemaal niet raar. Het is en hbo'er geen universitaire afgestudeerde in een vakgebied waar een hoop vraag naar is.
Veel bedrijven kennen een 13e maand.
Niet helemaal correct, maar voor de vuist weg is het dus 14x ipv 12x. :)

Voor in principe ongeschoolde arbeid op HBO niveau is dat salaris echt heel prima. (Daarbij is het mogelijk om vanaf daar verder te groeien. Vaak is zoiets een kweekvijver voor financieel specialisten die met de nodige Wft certs flink meer kunnen gaan verdienen dan het startsalaris.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Laten we wel wezen, een HBO opleiding is niet heel bijzonder (als in, 35% eindigt zijn educatie met een HBO of hoger papiertje). Daarmee verdien je bij de ING dus op basis van 40 uur (wel eerlijk vergelijken) zonder een relevante opleiding te hebben al een modaal salaris. En dat zou verschrikkelijk onderbetaald zijn?
En dit zullen over het algemeen niet de mensen zijn met de meest gevraagde HBO studies. Immers als jij HBO IT of elektrotechniek ofzo hebt gedaan, ga je natuurlijk niet bij de ING werken in zo'n functie. Dit is meer voor de HBO communicatie studenten.

Ik zie hier wel een paar reacties die te fel zijn misschien, tegelijk is dit volgens mij niet het eerste topic waar je alles 1 op 1 met Duitsland ging vergelijken om aan te tonen hoe slecht we het hier in Nederland hebben.
Toevallig recent nog collega gehad die in Duitsland ging werken, puur voor het hogere salaris. Toen kwam hij erachter dat na zijn hogere huur (en dat je blijkbaar in Duitsland bij verhuizen je keuken meeneemt, wtf) er eigenlijk onder de streep nauwelijks iets meer overbleef van zijn hogere salaris.

Maar je kan het heel hard hebben over één EU, maar landen blijven hun eigen wetgeving houden, dat wilde toch iedereen ook? In Nederland is het bijvoorbeeld weer ondenkbaar dat een volwassene €5 per uur betaald, in Duitsland is dat schijnbaar compleet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Sissors schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:24:
Laten we wel wezen, een HBO opleiding is niet heel bijzonder (als in, 35% eindigt zijn educatie met een HBO of hoger papiertje). Daarmee verdien je bij de ING dus op basis van 40 uur (wel eerlijk vergelijken) zonder een relevante opleiding te hebben al een modaal salaris. En dat zou verschrikkelijk onderbetaald zijn?
Die snap ik ook niet. Blijkbaar word er niet verder gekeken dan "HBO + Salaris" terwijl het in feite ongeschoolde arbeid is. Zelfs een Wft cert is een pré, geen eis. Studierichting totaal irrelevant.
En dit zullen over het algemeen niet de mensen zijn met de meest gevraagde HBO studies. Immers als jij HBO IT of elektrotechniek ofzo hebt gedaan, ga je natuurlijk niet bij de ING werken in zo'n functie. Dit is meer voor de HBO communicatie studenten.
Of voor piloten. :)
(Nee, niet ik.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

stier schreef op zondag 18 februari 2018 @ 15:46:
[...]

@Anoniem: 877867 Wat doe je eigenlijk hele dagen? Kom je nog buiten...?
Best relevante vraag eigenlijk... O-)
TNW schreef op zondag 18 februari 2018 @ 15:18:
[...]

Dat is dan wel handig om door de TS te communiceren. Autisme kan best wel een impact hebben waardoor de (enigszins strenge) adviezen van mensen hier minder van toepassing zijn.

Maar zelfs dan nog moet je dingen uiteindelijk zelf doen. Ik heb ook een diagnose en mijn ervaring is dat je niet hoeft te wachten op dat instellingen/overheid vanzelf iets voor je doen.
Autisme en dan communicatie studeren...? Is dat niet een beetje hetzelfde als een psychische aandoening hebben en dan psychologie gaan studeren...? Last van je rug hebben en dan fysiotherapie gaan studeren...? O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
[...]

Ik ben zelf destijds begonnen met 2250 bruto per maand (heb 3 technische universitaire graden). Het salaris was laag maar de opleidingsmogelijkheden waren ruim en het carrière perspectief was uitstekend.

Nu - 4 jaar later - verdien ik 98% meer (126% meer als je de bonus meetelt) dan destijds omdat ik meerdere keren promotie heb gemaakt.

Zonder die startersfunctie was me dit waarschijnlijk niet gelukt.

Ik zou starters aanraden om verder te kijken dan het basissalaris van de eerste functie.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stier
  • Niet online
Fiber schreef op maandag 26 februari 2018 @ 18:58:
[...]

[...]

Autisme en dan communicatie studeren...? Is dat niet een beetje hetzelfde als een psychische aandoening hebben en dan psychologie gaan studeren...? Last van je rug hebben en dan fysiotherapie gaan studeren...? O-)
Hoe bedoel je? Wil je daarmee zeggen dat hij beter voor een andere studie had kunnen kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
[...]

[...]

Mwah, niet echt goede vergelijkingen;

Overigens zijn er helaas veel latent psychische train wrecks die psychologie studeren. Kunnen ze lekker alle persoonlijke shit analyseren, en dusdanig op anderen projecteren om anderen een aandoening aan te lullen vanuit de theorie.

Mbt fysio, fysio is niet per definitie het oplossen van rugklachten, dan wel het verzachten van het leed. Als jij lekker schoffelt en het schiet erin, betekent dat niet dat je je diploma maar moet inleveren. Noch dat als jij een afwijking hebt in je ruggenwervels, dus ongeschikt bent om... ;)

Als autist communicatie studeren, nja. Lastig, ik kan het niet plaatsen. Misschien als data analist van de marketingprojecten, waarbij kwalitatief onderzoek wordt gelabeld om patronen te doorbreken. Maar ja, dan moet je ook nog in zo'n team passen, en dan gaat het snel berg afwaarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
[...]

... een psychische aandoening hebben en dan psychologie gaan studeren...?
Slecht voorbeeld, want die ben ik al vaak tegen gekomen. ;)
xelfer schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:14:
[...]
Ik zou starters aanraden om verder te kijken dan het basissalaris van de eerste functie.....
Dat vind ik wel een goed punt. Ben echter niet van mening dat die banale verkoopfunctie van financiele produkten een laag instapsalaris rechtvaardigt. Dat kan idd anders liggen, zoals in jouw geval. Bij m'n ex was haar uitzendbaan (op HBO/WO-niveau) de instap die een contract bij een grote firma opleverde. Dat kan een tijdelijk financieel offer waard zijn.
Sissors schreef op maandag 26 februari 2018 @ 16:24:
Laten we wel wezen, een HBO opleiding is niet heel bijzonder (als in, 35% eindigt zijn educatie met een HBO of hoger papiertje). ....

Ik zie hier wel een paar reacties die te fel zijn misschien, tegelijk is dit volgens mij niet het eerste topic waar je alles 1 op 1 met Duitsland ging vergelijken om aan te tonen hoe slecht we het hier in Nederland hebben.

Toevallig recent nog collega gehad die in Duitsland ging werken, puur voor het hogere salaris. Toen kwam hij erachter dat na zijn hogere huur (en dat je blijkbaar in Duitsland bij verhuizen je keuken meeneemt, wtf) er eigenlijk onder de streep nauwelijks iets meer overbleef van zijn hogere salaris.
Die 35% verrast me. Dat ligt in Dld. flink lager, cijfers ken ik niet. Relativeert uiteraard wel mijn kritiek.
Neppapiertjes is geen teken van een onderwijssysteem dat klopt.

In dat andere topic ging het min of meer over het minimumloon voor jongeren die nog geen 23 zijn. Vind ik nog belachelijker dan dit instapsalaris. Ik wil met de vergelijking niet aangeven dat het in Dld. allemaal beter is (minimumloon bij ons is hetzelfde als in NL, maar dan vanaf 18 ipv 23), maar dat het in NL best anders zou kunnen, als daarvoor de wil zou bestaan. (het geld is best voorhanden) Die ontbreekt, ook gezien de tegenwind die mijn zichtwijze oproept, kennelijk.
Een ander gebied waar in NL een blik over de grens veel goede ideen kan opleveren is de woningmarkt. Die deugt namelijk in NL van geen kant. Hier sta ik echter minder alleen met m'n mening, als ik de reacties van anderen goed interpreteer.

Ik weet niet waar je collega in NL werkte en waar in Dld., maar in NRW is de vrije huur op vergelijkbare locaties altijd lager dan in NL. En keukens blijven bij ons ook vaak staan, maar als je als huurder dat ding zelf gekocht hebt, neem je hem uiteraard mee, of verkoopt hem de volgende huurder. Lijkt me normaal.

[ Voor 54% gewijzigd door Vanoverdegrens op 26-02-2018 22:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Beetje off topic, maar in Duitsland nemen huurders inderdaad hun keuken mee bij verhuizingen, ook als het woningbouw is.
Wat mij betreft voldoende argument om om elke andere vergelijking met dat land tot niet relevant te verklaren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Vanoverdegrens schreef op maandag 26 februari 2018 @ 20:49:
[...]
Dat vind ik wel een goed punt. Ben echter niet van mening dat die banale verkoopfunctie van financiele produkten een laag instapsalaris rechtvaardigt. Dat kan idd anders liggen, zoals in jouw geval. Bij m'n ex was haar uitzendbaan (op HBO/WO-niveau) de instap die een contract bij een grote firma opleverde. Dat kan een tijdelijk financieel offer waard zijn.
Het is geen laag instapsalaris. Het is een verdomd net salaris voor iemand die net van school af komt en semi ongeschoolde arbeid gaat verrichten.

Een junior systeembeheerder heeft een (fors) grotere verantwoordelijkheid en verdient in de regel veel minder. Die zijn blij met €2000 bruto per maand. Waarom zou iemand met een enkel Wft certje die toevallig HBO heeft gedaan dan dik €500 per maand meer verdienen? Da's pas raar.
[...]
In dat andere topic ging het min of meer over het minimumloon voor jongeren die nog geen 23 zijn. Vind ik nog belachelijker dan dit instapsalaris. Ik wil met de vergelijking niet aangeven dat het in Dld. allemaal beter is (minimumloon bij ons is hetzelfde als in NL, maar dan vanaf 18 ipv 23), maar dat het in NL best anders zou kunnen, als daarvoor de wil zou bestaan. (het geld is best voorhanden) Die ontbreekt, ook gezien de tegenwind die mijn zichtwijze oproept, kennelijk.
Wat is er mis met het minimum jeugdloon? De meeste mensen onder de 23 wonen nog thuis, in gevallen word dat minimum loon los gelaten en hooguit als referentiepunt gebruikt. Het is een minimumloon voor een leeftijdsgroep die over het algemeen nog niet de financiële verantwoordelijkheden heeft die die groep wel heeft als ze ouder zijn.

Daarbij, het geld is voor handen? Voor bepaalde takken van sport worden juist relatief veel studenten in gezet, waardoor een bedrijf kan renderen. Waarom denk je dat in de supermarkt er relatief veel jonge mensen werken? Die zijn goedkoper, waardoor de winstprognose beter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcunator
  • Laatst online: 12-11-2024
Wat is er mis met het minimum jeugdloon? De meeste mensen onder de 23 wonen nog thuis, in gevallen word dat minimum loon los gelaten en hooguit als referentiepunt gebruikt. Het is een minimumloon voor een leeftijdsgroep die over het algemeen nog niet de financiële
Stukje projectie hier imo. Je bent op je 21e financieel onafhankelijk. Als je dan het huis wordt uitgegooid moet je gewoon voor jezelf zorgen hoor. Als jij dan het minimumjeugdloon (1330,- euro) verdient kan ik me voorstellen dat het lastig is om rond te komen.

Ik zeg niet dat ik voor een leeftijdsverlaging van het minimumjeugdloon ben, maar om nou te zeggen dat het loon prima is omdat de meeste mensen nog thuis wonen is natuurlijk niet een sterk argument. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:01

Dhrax

Prog Lord

Wil je snel een baan ? School je dan om tot schilder, stukadoor e.d.

Je hebt nu (met alle respect) een vrij uitzichtloze opleiding gedaan, het is van alles net niks en je hebt geen ervaring. Voor een werkgever ben je niet interessant. Voor jou 10 anderen met betere papieren en ervaring. Je bevind je in een erg verzadigde markt waar veel meer aanbod dan vraag is.

Dit komt misschien erg bot over maar het is wel de realiteit, ik spreek uit ervaring.

Pak gewoon een baan die je leuk lijkt om de tijd de overbruggen en inkomen te generen. Daarnaast zou ik gericht gaan kijken wat je in de toekomst zou willen en me hier meer op gaan richten. Je bent nog jong dus hebt nog legio mogelijkheden.

[ Voor 21% gewijzigd door Dhrax op 28-02-2018 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nowhereman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:51

Nowhereman

Ygenweis

Zoals al meer mensen hebben voorgesteld, zeg ook ik; laat je omscholen. Je zegt dat de IT sector je niet zo trekt maar een job als project manager is wellicht meer in je straatje? Er zijn bedrijven die HBO geschoolden een traineeship aanbieden bij een bedrijf waar je dan je omscholing direct in de praktijk kan brengen en als je het goed doet houdt je er waarschijnlijk ook meteen een vaste job aan over. Als je wil kan ik je wel wat gegevens sturen van zo'n bedrijf, geen idee of ik dat hier zo neer mag plempen i.v.m. reclame enzo.

-Pwn the day-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saveljos
  • Laatst online: 22:16
unezra schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 06:46:

[...]

Wat is er mis met het minimum jeugdloon? De meeste mensen onder de 23 wonen nog thuis, in gevallen word dat minimum loon los gelaten en hooguit als referentiepunt gebruikt. Het is een minimumloon voor een leeftijdsgroep die over het algemeen nog niet de financiële verantwoordelijkheden heeft die die groep wel heeft als ze ouder zijn.
Omdat je als 18 jarige ook te maken kunt hebben met enorme kosten?
Denk aan tandarts kosten of niet vergoede zorg.
Of iemand die vanwege omstandigen het huis uit moet.
En succes met huurtoeslag dan.. Aangezien je als 22 en jonger maar toeslag krijgt op huurwoningen tot 417 euro. (aka woningen waar je tig jaar op moet wachten. Je hebt geluk als je via via een particuliere huurwoning geregeld krijgt die voor jou de inkomenseisen wat minder nauw neemt.)
En met de huidige huizenprijzen is het opbouwen van een vermogen gewoon nodig wil je überhaupt een klein beetje kans maken op die markt. Leuk hoor sparen als je 5,- per uur verdient.

Nee jeugdloon zou van mij betreft direct afgeschaft mogen worden. Als een bepaalde baan een normaal salaris niet waard is zou de baan geen bestaansrecht mogen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

saveljos schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 13:59:
[...]

Omdat je als 18 jarige ook te maken kunt hebben met enorme kosten?
Denk aan tandarts kosten of niet vergoede zorg.
Of iemand die vanwege omstandigen het huis uit moet.
En succes met huurtoeslag dan.. Aangezien je als 22 en jonger maar toeslag krijgt op huurwoningen tot 417 euro. (aka woningen waar je tig jaar op moet wachten. Je hebt geluk als je via via een particuliere huurwoning geregeld krijgt die voor jou de inkomenseisen wat minder nauw neemt.)
En met de huidige huizenprijzen is het opbouwen van een vermogen gewoon nodig wil je überhaupt een klein beetje kans maken op die markt. Leuk hoor sparen als je 5,- per uur verdient.

Nee jeugdloon zou van mij betreft direct afgeschaft mogen worden. Als een bepaalde baan een normaal salaris niet waard is zou de baan geen bestaansrecht mogen hebben.
Leuk. Dan is jouw potje pindakaas ook opeens €1,- duurder. :)
Eens zien hoe blij mensen dáár van worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:32

Seraphin

Meep?

Vanoverdegrens schreef op maandag 26 februari 2018 @ 14:42:

Wat aan NRW en NL zo totaal onvergelijkbaar is, als 2 vrijwel evengrote naast elkaar gelegen regio's binnen de EU (!!!), is mij volstrekt onduidelijk.
De verschillen zijn onder andere de belastingwetgeving (IB, BTW, MRB, BPM, VRH, OZB en aanverwante heffingen, energiebelasting, precario, accijns en ga zo maar door), een ander zorgstelsel, een ander sociaal vangnet, verschillende faillissementswetgeving (en daardoor een andere uitwerking van hypotheken en dus woningprijzen), ga maar door.

Wat als "normaal" kan worden beschouwd als bruto- en/of nettosalaris en de daarmee samenhangende koopkracht en positionering tov de rest van de arbeidsmarkt is daarmee onvergelijkbaar.

Terugkerend naar de steen des aanstoots: de vacature betreft kantoormedewerkers van ING. Het meest verbazende aan dat profiel is dat daar een HBO diploma voor wordt gevraagd (een opleiding tot hypotheekadviseur was altijd MBO-niveau, kantoorbedienden stijgen daar echt niet boven uit). Ik neem aan dat dit vooral komt doordat ING graag ziet dat deze mensen doorstromen naar functies op een hoger niveau.

Het geboden salaris is, voor de gevraagde werkzaamheden en zeker met het oog op doorgroeipotentieel, ronduit goed te nomen: €2600 op basis van 40 uur per week. Dat ligt aan de bovenkant van wat in het topic over salarissen vaak voorkomt voor HBO-starters. (tel daarbij op dat ING een 13e maand toekent, en het jaarsalaris van deze ING kantoormedewerker komt, op 40 uur gerekend, als uit op €36296; praktisch modaal dus).

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Volgens mij gaan we een beetje te veel off topic en is TS @Anoniem: 877867 tien dagen geleden of zo al afgehaakt... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafiosen
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-12-2021
Fiber schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 18:31:
Volgens mij gaan we een beetje te veel off topic en is TS @Anoniem: 877867 tien dagen geleden of zo al afgehaakt... O-)
Wel handig voor diegene die aankomende zomer in het zelfde pakket gaan zitten. Met een vergelijkbare breede opleiding ben ik ook aan het overwegen of er uberhaupt wel een baan mogelijk en dat een master de enige juiste keuze is. Maar voor een degelijke master moet eerst een pre-master gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:28
Fiber schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 18:31:
Precies.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.