@
unezra Ik ben bekend met het verschil "modaal/gemiddeld".
Wat aan NRW en NL zo totaal onvergelijkbaar is, als 2 vrijwel evengrote naast elkaar gelegen regio's binnen de EU (!!!), is mij volstrekt onduidelijk.
Als dat werkelijk zou kloppen, en een verschil in levensomstandigheden om die reden gerechtvaardigd zou zijn (de teneur van bovenstaande deels vervelend op de man geformuleerde reacties), dan kan beter vandaag dan morgen de stekker uit de EU/europese eenheidsgedachte (wat ik zou begroeten) getrokken worden.
Zolang de politiek echter nog deze eenheid als basisgedachte hanteert, denk ik dat een vergelijking tussen nabijgelegen regio's met vergelijkbare economische activiteit en welvaart geenszins misplaatst is, sterker nog, deze regio's een aanpassing voor wat betreft de levensomstandigheden niet zou misstaan. (tussen voormalig BRD en DDR is deze aanpassing bijv. in volle gang en werpt veel discussiestof op)
Londen en Terschelling zijn idd onvergelijkbaar, voor bijv. Nijmegen en Krefeld geldt dat veel minder. Laatsgenoemde steden zouden in een functionerende europese unie zelfs vergelijkbaar
moeten zijn, om het slagen van deze europese unie te bevestigen.
@
TommyboyNL Een vervelende "kijk naar jezelf/ bemoei je met je eigen zaken" reactie, op een toon, die een zinvolle discussie misstaat. Jammer.
NL is overigens voor mij best van belang, want als EU-burger leef ik in dezelfde unie als alle NL'ers.
Ik interesseer me overigens ook voor wat er in andere EU-landen zoal gebeurt, waar m'n beperkte talenkennis me uiteraard nogal belemmert. Het hechter worden van de band tussen de landen van de EU, en hun inwoners, kan ik helaas niet herkennen. De bewoners van elk land/regio wensen teveel aan de eigen identiteit vast te houden, om een slagen van de EU uiteindelijk mogelijk te maken. Bovenstaande discussie levert hiervoor een goed bewijs.
"en projecteren wat in jouw ogen redelijk is": voor een afgestudeerd persoon, met een studieniveau zoals ik het uit de '80 jaren ken, en zoals ik het in Dld. nu ken, vind ik in mijn ogen 15€/h bruto een onredelijk laag inkomen. Dat gaf ik met m'n 1e reactie hieromtrent al aan. Bij mij in Dld. zijn hogere bedragen gebruikelijk (zo zie ik ze iig in mijn werkomgeving zwart op wit voorbij komen), en die vind ik redelijk.
Wat de de lage-lonen-sector betreft vind ik de inkomens bij ons vaak onredelijk laag, en het onbreken van het toeslagencircus dat NL kent, maakt dat werknemers met lage lonen ook minder gecompenseerd worden. (daar zijn weer andere instrumenten voor, die imo niet erg goed werken)
Hier zie ik NL tov Ddl. in het voordeel, maar dat was bij deze advertentie waar hoger opgeleide jonge mensen gezocht worden, niet het thema.
@
Deezers De door mij al aangehaalde toeslagen, nivelleren op lager inkomensniveau veel, en passen inkomens tevens aan de gezinssituatie van de werknemer aan (als ik dat thema goed begrepen heb). Ik ben persoonlijk niet zo dol op dit soort instrumenten, voor de duitse tegenhangers ervan geldt hetzelfde.
Algemeen krijg ik de indruk, dat in NL gepoogd wordt, jonge volwassenen nogal lang in de kinderrol te houden, en pas relatief laat als volwaardig volwassen aan te zien. (bewijs bijv. het stijgend min.loon tussen 18 en 23 jaar)
Deze omgang met jongeren vind ik onjuist, en dat is mijn mening als 50+er.
Ik behandel iedere 18+er als volwaardig volwassen, voor zover zijn individuele ontwikkeling dat toestaat. Dat lijkt me redelijker, dan al in wet- en regelgeving een onderscheid binnen te deze groep te maken. Dit onderscheid ontstaat door de verschillen binnen deze groep vanzelf en behoeft imo niet gestuurd te worden.
Ik hoop op een iets relaxtere voortgang van deze discussie, want ik ben oprecht geinteresseerd naar de verschillende zichtwijzen op dit punt, dat een centrale plaats in vrijwel ieders leven inneemt. Ik heb ook niets kwaads in de zin met de vergelijkingen die ik vaak maak, integendeel.