Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 877867

Topicstarter
je gewoon geen baan kunt vinden in je studierichting. Ik ben vorige zomer afgestudeerd aan het HBO richting media/communicatie. Ik wist al dat het een lastige markt zou worden maar een dik half jaar later zit ik nog steeds thuis zonder uitzicht op een baan. Qua tijd valt het misschien nog mee, maar ik heb het idee dat het ook nog wel even gaat duren. In het begin was het wel even leuk, maar elke dag vrij en geen verplichting voelt gewoon verkeerd en ook niet relaxed. Financieel heb ik momenteel nog een buffer waardoor ik niet in aanmerking kom voor eventuele bijstand, maar het moet ook niet veel langer meer duren, het kost mij gewoon elke maand geld.

Ben wel een paar keer op gesprek geweest maar het gebrek aan ervaring, een te lange reisafstand of gewoon geen klik komt elke keer om de hoek kijken. Over mijn brief en cv al menig complimenten mogen ontvangen en ook persoonlijk laat ik wel een goede indruk achter, maar toch... concurrentie is zwaar. Het aanbod van vacatures is daarnaast gewoon erg slecht, zeg maar niets. En mocht er één staan, komen daar doodleuk 300 reacties op, dus ben je op voorhand al bijna kansloos.

Ik kom langzamerhand tot de conclusie dat de markt ook niet meer aantrekt. De journalistiek/media/communicatie sector is al jaren aan het reorganiseren en nog steeds wordt het overgrote deel ingevuld door stagiaires of zogenoemde ervaringsplekken en natuurlijk de min of meer verplichte freelancers.

Op mijn leeftijd (26) zou het leven aan mijn voeten moeten staan, maar ik voel mij behoorlijk geremd. Al die opmerkingen van bekenden dat 'jouw tijd echt nog wel komt' heb je niks aan en ondertussen gaat zelfs de zoektocht naar een bijbaan ook stroef, waardoor je gewoon hele dagen ongewenst op de bank vertoeft. Met soms twee dagen per week werken bij een tijdelijke klus ga je ook geen verschil maken.

De laatste tijd heb ik mezelf afgevraagd: wat nu? De realiteit is gewoon dat ik niet snel binnen mijn sector aan de slag kom en een (lager opgeleid) bijbaan ben ik te oud of te duur voor. Ik merk dat de schuldhulpverlening/budgetcoach hoek mij eigenlijk wel trekt, maar een goede opleiding kost een paar duizend euro en krijg je geen vergoeding voor van het UWV omdat het niet voorkomt op de kansrijke beroepenlijst. Bovendien merk ik al dat ook daar een groot deel van de banen op vrijwillige basis zijn. Mensen die elkaar helpen onder het motto 'ik help je wel even' vanuit een maatschappelijk project. Ook daar is nog maar de vraag of er uiteindelijk wel brood mee op de plank komt... en als ik iets niet wil is straks met twee nietszeggende opleidingen achterblijven. En ergens voelt het raar om na het met bloed zweet en tranen afronden van je opleiding erachter komen dat het allemaal voor niets is geweest.
Wat meer Tweakers gerelateerd heb ik ook nagedacht over een baan in de IT-sector maar iets met Big Data of programmeren zie ik mezelf niet in werken, ondanks het grote aanbod van vacatures/traineeships.

Ik ben benieuwd of meer mensen in hetzelfde schuitje zitten (misschien ook qua studierichting) en anders hoor ik graag hoe mensen hun leven hebben omgegooid nadat ze erachter kwamen dat er met bijvoorbeeld een opleiding psychologie, sportleraar of communicatieprofessional geen droog brood te verdienen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-06 10:58
Ha DoWhat,

Welkom op T.net :)

Mag ik vragen in welke regio je actief op zoek bent naar je eerste job?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
D_Jeff schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:20:
Ha DoWhat,

Welkom op T.net :)

Mag ik vragen in welke regio je actief op zoek bent naar je eerste job?
Regio Gelderland, maar ik ben bereid maximaal 2 uur enkele reis te reizen. Al ligt mijn voorkeur vanzelfsprekend onder de 1 uur enkele reistijd... ;)

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:28
De vooruitzichten waren toen topicstarter in 2013 begon aan die 'studie' natuurlijk ook al verre van rooskleurig.

De oplossing ligt voor de hand: doe een master in een relevante richting waar wel fatsoenlijk knaken mee te verdienen zijn. Dat zal zich ruimschoots terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Je zult je eisen toch wat minder strak moeten trekken dan. Reistijd hebben wel meer mensen last van. Wat definieer je als "veel"?

Ik denk dat veel mensen een uur als normaal beschouwen, anderhalf uur voor een goede baan, en daarna wordt het lastig. Maar als jij bijvoorbeeld een half uur al lang reizen vindt, ja, dan wordt het lastig.

Hoeveel sollicitaties heb je daadwerkelijk uitgevoerd? Puur uit interesse, want ik ken ook mensen die er één per maand uitstuurden, en dat al veel vonden....

Edit: ja, ik zie het al. Gelderland.... :/ De meeste dingetjes zijn toch in de Randstad te vinden helaas. Gelukkig hoef ik er alleen te werken, maar de makkelijk te vinden banen zijn toch daar.

[ Voor 16% gewijzigd door Jeroenneman op 27-01-2017 10:26 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Wat voor functie in jouw richting zou je willen doen? En welke onderdelen van je studie vond je het leukst, en in welke was je goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Rukapul schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:24:
De vooruitzichten waren toen topicstarter in 2013 begon aan die 'studie' natuurlijk ook al verre van rooskleurig.

De oplossing ligt voor de hand: doe een master in een relevante richting waar wel fatsoenlijk knaken mee te verdienen zijn. Dat zal zich ruimschoots terugbetalen.
Mee eens. Ik denk sowieso dat in algemene zin een goede master opleiding zichzelf uiteindelijk ruimschoots terug zal betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basst85
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-11-2024
Heb je hier misschien al gesolliciteerd? https://nepworldwide.nl/technologie-maakt-tv/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik heb niet het hele verhaal gelezen, maar stel je niet gewoon te hoge eisen voor een baan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o_f_course
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-06 10:14

o_f_course

Och...

Reclame wereld of voorlichting iets voor je?
Ik zie steeds bij Lukien (Ede) vacatures staan.

facts don't care about your feelings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 150104

-

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 150104 op 13-02-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jeroenneman schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:24:
Je zult je eisen toch wat minder strak moeten trekken dan. Reistijd hebben wel meer mensen last van. Wat definieer je als "veel"?

Ik denk dat veel mensen een uur als normaal beschouwen, anderhalf uur voor een goede baan, en daarna wordt het lastig. Maar als jij bijvoorbeeld een half uur al lang reizen vindt, ja, dan wordt het lastig.

Hoeveel sollicitaties heb je daadwerkelijk uitgevoerd? Puur uit interesse, want ik ken ook mensen die er één per maand uitstuurden, en dat al veel vonden....

Edit: ja, ik zie het al. Gelderland.... :/ De meeste dingetjes zijn toch in de Randstad te vinden helaas. Gelukkig hoef ik er alleen te werken, maar de makkelijk te vinden banen zijn toch daar.
Reistijd is voor mij dus geen probleem, maar werkgevers twijfelen toch of je het wel elke dag gaat trekken en je moet ook maar geluk hebben dat je een aantrekkelijke vergoeding krijgt, anders is het de moeite niet als je flink moet bijleggen om daar te komen. Verhuizen is geen optie omdat ik hier eigenlijk net woon en alles heb ingericht, en omdat je er in de Randstad per definitie op achteruit gaat qua oppervlakte, locatie en dat tegen een hogere prijs. Daarom ben ik bereid iedere dag te reizen. Ik heb ze gisteren toevallig geteld en inclusief bijbanen in de regio kom ik uit op 62 sollicitaties, 5 gesprekken gehad. En ik solliciteer alleen als het mij ook wat lijkt of ik kans maak. Niet bij de lokale supermarkt waar je het antwoord al weet dan zou ik er makkelijk tien per dag kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nog niet, ik ga het straks even goed bekijken maar op het eerste gezicht komt het allemaal te technisch over. Ik ben meer van de inhoud, dus redactioneel/onderzoekend. Dat vond ik ook het leukste tijdens de opleiding en was ik goed in, maar dat zijn geen aantrekkelijke functies voor een werkgever helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:52
Als je het niet erg vindt om van media / communicatie naar de iets meer technische hoek te verschuiven, is er wel werk. Je komt dan in de hoek van webdesign en (front-end) web development.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
o_f_course schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:30:
Reclame wereld of voorlichting iets voor je?
Ik zie steeds bij Lukien (Ede) vacatures staan.
Bedankt, die zie ik ook regelmatig voorbij komen, alleen momenteel niet op mijn gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CH40S schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:30:
Ik heb niet het hele verhaal gelezen, maar stel je niet gewoon te hoge eisen voor een baan?
Goede vraag. In het begin misschien wel, maar tegenwoordig al niet meer. Daarom ook 2 uur reizen als optie. Het liefst natuurlijk wel studiegerelateerd, merk dat ik bij andere banen expliciet moet uitleggen waarom ik met mijn achtergrond voor die (lagere) functie solliciteer en dan kiezen ze je uiteindelijk niet omdat ze bang zijn dat je snel weg bent of gewoon geen serieuze interesse in de sector hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 150104 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:30:
Goh, alsof ik mijzelf terug zie 3 jaar geleden. Zelfde opleiding, zelfde regio en uiteindelijk een jaar thuisgezeten na het behalen van mij diploma. Ik zag dit al enigszins aankomen halverwege mijn opleiding en ben mij toen gaan storten op front-end development zodat ik mijzelf iets meer kon onderscheiden van de overvloed aan werkzoekende "grafisch vormgevers".

Gelderland was voor mij een hel om een ICT gerelateerde baan te vinden en ben uiteindelijk uitgeweken richting omg. Eindhoven. Hier heb ik met wat geluk een paar freelance projecten mogen draaien en daardoor eindelijk wat op mijn c.v mogen zetten. Uiteindelijk een baan gevonden als junior front-end developer en doorgegroeid tot volledig webdeveloper. Tijdens dat proces heb ik mijzelf in mijn vrije tijd flink bijgeschoold op het gebied van back-end development.
Bedankt voor je ervaring! Ik zoek dus niet specifiek richting de ICT. Media heeft nog steeds de voorkeur en anders iets praktisch richting budgetcoach.... al zijn daar (ondanks dat veel mensen in de schulden zitten) de banenverwachtingen ook niet rooskleurig ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:47
Vaak zie ik dat al die recruiters die via linkedin een bericht sturen HBO communicatie gedaan hebben, daar is altijd wel werk in te vinden.

Maar de opmerking over een master is denk voor lange termijn het beste. Ik denk dat HBO communicatie de meeste studenten heeft, dit was 10 jaar geleden ook al. Ik weet nog dat mijn ex niet verder kwam dan office manager type banen (niets mis mee, maar met een hbo studie snel over gekwalificeerd) Dus dan wordt het flink concurreren met al die andere afgestudeerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Opeenvolgende reacties plegen we op het forum te combineren in een enkele reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
muffstuff schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:43:
Vaak zie ik dat al die recruiters die via linkedin een bericht sturen HBO communicatie gedaan hebben, daar is altijd wel werk in te vinden.

Maar de opmerking over een master is denk voor lange termijn het beste. Ik denk dat HBO communicatie de meeste studenten heeft, dit was 10 jaar geleden ook al. Ik weet nog dat mijn ex niet verder kwam dan office manager type banen (niets mis mee, maar met een hbo studie snel over gekwalificeerd) Dus dan wordt het flink concurreren met al die andere afgestudeerden.
Een master volgen heb ik ook over nagedacht, maar ik kwam tot de conclusie dat het niet veel toevoegt. Ik zie nu eerdere studenten dit ook doen met de reden dat ze nog niet weten wat ze straks willen en het nooit kwaad kan...Je stelt het volwassen leven nog een jaartje uit. Leuk om een master op je cv te zetten, maar als het in de praktijk niet veel uitmaakt, of althans de media masters niet zoveel... Er zitten nu zelfs een paar in hetzelfde schuitje, en die zijn dan op papier best waardevol, maar net als mij werkloos. Bovendien ben ik ook wel klaar met school dus dat was een grote reden om het niet te doen, en zou ik nu pas na de zomer kunnen starten. Pas echt een optie als ik voor die tijd nog geen baan heb gevonden en ik het financieel ook kan trekken. Een master is dus ook geen garantie op (sneller) een baan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
Voor de duidelijkheid: vergeet verdere investering in alles wat ruikt aan media, communicatie, journalistiek

Als je wat vindt mooi, maar dat moet je dan als bonus beschouwen.
Een master is dus ook geen garantie op (sneller) een baan.
Je mist het grotere plaatje vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Anoniem: 877867 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:38:
Goede vraag. In het begin misschien wel, maar tegenwoordig al niet meer. Daarom ook 2 uur reizen als optie. Het liefst natuurlijk wel studiegerelateerd, merk dat ik bij andere banen expliciet moet uitleggen waarom ik met mijn achtergrond voor die (lagere) functie solliciteer en dan kiezen ze je uiteindelijk niet omdat ze bang zijn dat je snel weg bent of gewoon geen serieuze interesse in de sector hebt.
Nu weet ik niet welke eisen en wensen je nog meer stelt aan jouw baan, maar als de afstand/tijd tot het werk het enige is waarin je afgezwakt bent, denk ik ook niet dat je snel iets zult vinden. Bedrijven kijken immers vooral naar ervaring en salaris, bijvoorbeeld. Die zal het worst wezen dat jij 2 uur onderweg bent, waarvan 40% in de file, zolang je maar op tijd bent... ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:29
Jeroenneman schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:24:

Misschien dat ik verwend ben omdat ik in de Randstad (Amsterdam) woon, maar ik vind alles boven een half uur reistijd al veel. Werk momenteel in Utrecht, en als ik daar langer dan 45 minuten over doe, erger ik me al groen en geel. Anderhalf uur enkele reis moeten ze me óf buitensporig rijkelijk voor belonen, óf een auto met chauffeur voor geven wil ik dat overwegen.. ;)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Laatst online: 07-05 14:56
CH40S schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:08:
[...]
Nu weet ik niet welke eisen en wensen je nog meer stelt aan jouw baan, maar als de afstand/tijd tot het werk het enige is waarin je afgezwakt bent, denk ik ook niet je snel iets zult vinden. Bedrijven kijken immers vooral naar ervaring en salaris, bijvoorbeeld. Die zal het worst wezen dat jij 2 uur onderweg bent, waarvan 40% in de file, zolang je maar op tijd bent... ;)
Dat is niet waar. Meestal zie een werkgever een lange reistijd ook niet zitten, omdat verwacht wordt dat de werknemer dan snel een andere functie gaat zoeken, of te weinig energie voor het werk overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aurelius142
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-06 12:01
Ben wel een paar keer op gesprek geweest maar het gebrek aan ervaring, een te lange reisafstand of gewoon geen klik komt elke keer om de hoek kijken.
Is het zo dat je zelf geen klik hebt met het bedrijf? Of is het wederzijds. Het kan namelijk geen kwaad om een baan te accepteren ook al is het tijdelijk (ook al is het niet direct je droombaan). Op die manier verkrijg je wel meer werkervaring wat weer van waarde kan zijn in je (toekomstige) loopbaan. Daarnaast heb je dan ook de (luxe) positie dat je kan solliciteren vanuit een baan.

[ Voor 3% gewijzigd door aurelius142 op 27-01-2017 11:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:10
Je kan naar een uitzendbureau gaan en beginnen met de fulltime baan die misschien onder niveau is of niet in je studierichting en kijken of je daar door kunt groeien.

Ik heb dat zelf 4 jaar geleden gedaan. Ik ben achter de telefoon begonnen (ik ben jurist) en kon snel door naar escalatie en heb toen redelijk kort erna een baan aangeboden gekregen in het juridisch team. Ik werk bij een grote organisatie en dit pad wordt door behoorlijk wat mensen gevolgd.

Misschien is dit dus iets om te overwegen, lijkt mij beter dan thuis zitten en een gat in je CV krijgen (dat is ook niet aantrekkelijk voor werkgevers):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bigfoot schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:12:
Dat is niet waar. Meestal zie een werkgever een lange reistijd ook niet zitten, omdat verwacht wordt dat de werknemer dan snel een andere functie gaat zoeken, of te weinig energie voor het werk overhoudt.
Klopt, maar salaris en ervaring zijn belangrijker voor bedrijven. Liefst iemand van 18, met 10 jaar ervaring en dus een laag salaris. ;) Toen ik in 2015 en 2016 aan het job hoppen was, merkte ik niets van het feit dat het een werkgever ook maar iets interesseert hoe lang je onderweg bent, zolang je maar op tijd aan je werkdag kan beginnen. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 25-02-2018 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:00
Ik werk zelf in een media-beroep: de uitgeverij. Je ziet hier heel erg dat de succesvolle grote uitgevers bijna IT-bedrijven aan het worden zijn, zodat ze mee kunnen in de (internationale) concurrentie.

Wat die bedrijven nodig hebben zijn mensen die naast het 'inhoudelijke' ook iets weet van nieuwe ontwikkelingen in het vak, zoals big-data, online business modellen, XML productie, social marketing etc. De ouderwetse vak-inhoudelijke experts zijn er genoeg, IT-ers ook, maar er zijn maar weinig mensen die kunnen werken tussen de inhoudelijke en technische disciplines in.

Ga je dus niet omscholen naar een IT functie, maar zorg dat je je huidige kennis verdiept met wat 'moderne' vaardigheden, dat kan via een master maar ook door ergens korte projecten te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Je hebt het er zelf over dat in je branche veel gewerkt word met freelancers, is het niet een idee om dat ook te gaan doen? Kun je in ieder geval iets van inkomen genereren en ervaring op doen voor je CV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Anoniem: 150104 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:30:
Goh, alsof ik mijzelf terug zie 3 jaar geleden. Zelfde opleiding, zelfde regio en uiteindelijk een jaar thuisgezeten na het behalen van mij diploma. Ik zag dit al enigszins aankomen halverwege mijn opleiding en ben mij toen gaan storten op front-end development zodat ik mijzelf iets meer kon onderscheiden van de overvloed aan werkzoekende "grafisch vormgevers".

Gelderland was voor mij een hel om een ICT gerelateerde baan te vinden en ben uiteindelijk uitgeweken richting omg. Eindhoven. Hier heb ik met wat geluk een paar freelance projecten mogen draaien en daardoor eindelijk wat op mijn c.v mogen zetten. Uiteindelijk een baan gevonden als junior front-end developer en doorgegroeid tot volledig webdeveloper. Tijdens dat proces heb ik mijzelf in mijn vrije tijd flink bijgeschoold op het gebied van back-end development.
Dit lijkt mij ook vanuit het punt van de topicstarter de meest logische route als werkzekerheid en inkomen belangrijk zijn. Een extra opleiding, in welke richting dan ook die meer kans op een baan geeft naast de 1e studie is nooit verkeerd.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Anoniem: 877867 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:01:
[...]

Een master volgen heb ik ook over nagedacht, maar ik kwam tot de conclusie dat het niet veel toevoegt. Ik zie nu eerdere studenten dit ook doen met de reden dat ze nog niet weten wat ze straks willen en het nooit kwaad kan...Je stelt het volwassen leven nog een jaartje uit. Leuk om een master op je cv te zetten, maar als het in de praktijk niet veel uitmaakt, of althans de media masters niet zoveel... Er zitten nu zelfs een paar in hetzelfde schuitje, en die zijn dan op papier best waardevol, maar net als mij werkloos. Bovendien ben ik ook wel klaar met school dus dat was een grote reden om het niet te doen, en zou ik nu pas na de zomer kunnen starten. Pas echt een optie als ik voor die tijd nog geen baan heb gevonden en ik het financieel ook kan trekken. Een master is dus ook geen garantie op (sneller) een baan.
Ik denk dat je met grote zekerheid kan stellen dat jij niet je baan gaat vinden die aansluit op je studie. Dan kan je twee dingen doen, banen accepteren die je een inkomen betalen maar niet je ding zijn, dit doe je een aantal jaar en je legt je er bij neer. Of je doet nu nog een jaar master in een richting die wel een grotere kans gaat geven(dus idd niet media/com/journalistiek doen) en je hebt in ieder geval meer keuze en minder concurrentie. Nu ben je het nog gewend, een jaartje erbij is zo voorbij.

Ik denk namelijk dat je straks op je 30e terug kijkt en denkt, shit had ik toen nog maar dat jaartje gedaan. Maar goed, soms is het ook goed om zoiets mee te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
*knip*
Rukapul schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:44:
[...]

Opeenvolgende reacties plegen we op het forum te combineren in een enkele reactie.

[ Voor 82% gewijzigd door Rukapul op 27-01-2017 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
muffstuff schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:30:
En als afgestudeerde heb je naar mijn mening wat minder luxe. banen afwijzen omdat er geen klik is of reisafstand, tja, dan moet je ook niet klagen straks als je buffer op is en je uitkering niet toereikend is. Tering naar de nering zetten.
5 uur+ per dag in de auto zitten vind jij een goed idee? Dan zit hij binnen 4 maanden met een burn out thuis, nee dat zou ik niet doen.

Die klik vraag ik me idd wel van af van welke kant dat uit kwam, en als het van de kant van TS af kwam of hij dan niet gewoon het moet accepteren en kijken hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Sissors schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:35:
5 uur+ per dag in de auto zitten vind jij een goed idee? Dan zit hij binnen 4 maanden met een burn out thuis, nee dat is lekker zinvol.
Het is natuurlijk niet zo zwart/wit bedoeld. ;) Daarnaast zal zoiets natuurlijk alleen bijdragen bij een burnout en het zeker niet veroorzaken.

Los van dat; ik weet nog heel goed, dat toen ik ging werken ook de baantjes niet voor het uitkiezen had en al helemaal niet in de richting waarop ik wilde gaan (webdevelopment). Uiteindelijk ben ik de detachering in gegaan zodat ik in elk geval kon door groeien aan de hand van certificaten. Tot ik het punt bereikte dat ik echt wat anders wilde gaan doen. Met hulp van een loopbaancoach ontdekt dat dat toch altijd al in mij zat en dat ik het eigenlijk wel wist; richting de webdevelopment. Doordat ik mijzelf hobbymatig veel heb aangeleerd, was het even zoeken (veel mensen waren niet echt bereid, vaak al niet eens voor een eerste gesprek), maar uiteindelijk wel iets gevonden. Vervolgens begon het job hoppen voor mij. Nu, 2 jaar verder, heb ik dan eindelijk een plekje gevonden bij het bedrijf waar ik nu werk en waar ik ontzettend goed en veel geholpen wordt als ik vragen heb.

Ik heb daarbij ontzettend de mazzel dat het bedrijf dichtbij mijn huis is, maar ik heb regelmatig ritten moeten maken voor sollicitatiegespreken voor een uur tot 1,5 uur zelfs een keer. Dus zo heel raar is het niet, om veel te moeten gaan rijden, die krijg je immers ook wel vergoed door het bedrijf.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 25-02-2018 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik werk al een hele tijd in vele ICT/marketing bedrijven, van agencies tot grote internationale organisaties, van omroepen tot medische bedrijven, van startups naar grote gevestigde namen op de sociale markt. Maar ik had dus echt geen idee wat een student "media/communicatie" moet kunnen. De enige persoon die ik ken met zo'n studie achter d'r rug had zich ook gespecialiseerd met een universitaire studie in de methoden & statistiek. Die is de Business Intelligence kant opgegaan.

Anyway, Google helpt:
Na de opleiding MIC kun je bijvoorbeeld aan de slag als redacteur of producer bij web, print, tv en/of radio, als communitymanager of als mediamarketeer. Bekende werkgevers zijn Sanoma, Radio 2, NU.nl, NOS op 3 en Het Parool. Ook kun je aan het werk als zelfstandig ondernemer. Binnen de opleiding hebben we daar veel aandacht voor.
Dat klinkt als iets wat enorm generiek is, maar een fantastische basis voor verder specialisatie.

Mijn eerste suggestie was vooral om niet verder te studeren maar gewoon werkervaring op te gaan doen, totdat ik dit soort samenvattingen vond. Ik kan me niet voorstellen dat deze studie je aan een baan gaat helpen want ik weet niet welke meerwaarde iemand met dit studieprofiel biedt. Voor jou hebben ze honderden anderen die wél gespecialiseerd zijn in een van de genoemde beroepen.

Iemand die opgeleid is tot redacteur/communitymanager/mediamarketeer/producer voor web of print of TV of radio heeft veel teveel generieke en veel te weinig specialistische kennis.

Je kan alsnog proberen jezelf omhoog te werken ergens, maar dan moet je praktijkervaring opdoen in een specifieke functie. Bij voorkeur een functie onder leiding van iemand met veel ervaring.

Toch zou ik een studie de voorkeur geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CH40S schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:53:
[...]
Het is natuurlijk niet zo zwart/wit bedoeld. ;) Daarnaast zal zoiets natuurlijk alleen bijdragen bij een burnout en het zeker niet veroorzaken.
Heb het iets subtieler nu opgeschreven :P. Maar hij schreef zelf al dat hij tot 2 uur enkele reis acceptabel vindt. Dat vind ik al heel lang, en nog langer zou ik niet meer aanraden.

Al is verhuizen natuurlijk dan wel weer een mogelijke optie.
Ik heb daarbij ontzettend de mazzel dat het bedrijf dichtbij mijn huis is, maar ik heb regelmatig ritten moeten maken voor sollicitatiegespreken voor een uur tot 1,5 uur zelfs een keer. Dus zo heel raar is het niet, om veel te moeten gaan rijden, die krijg je immers ook wel vergoed door het bedrijf.
De kosten ja, maar je doet het alsnog in je eigen tijd. Ik moet er niet aan denken dat ik bij 5 uur reistijd 4.5 uur van mijn vrije tijd tov nu verlies. En soms heb je weinig keuze, maar meer dan 2 uur enkele reis zou ik wel heel extreem vinden.
Overigens heb ik dat nu ook zelf tov waar ik eerst woonde, en was verhuizen simpelweg mijn oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-06 10:54
Ik merk dat de schuldhulpverlening/budgetcoach hoek mij eigenlijk wel trekt, maar een goede opleiding kost een paar duizend euro en krijg je geen vergoeding voor van het UWV omdat het niet voorkomt op de kansrijke beroepenlijst. Bovendien merk ik al dat ook daar een groot deel van de banen op vrijwillige basis zijn.

Dat is de juiste conclusie. Ook in die richting is weinig betaald werk omdat het halve bankwezen er op aangewezen is na reorganisaties en veel door vrijwilligers gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:13
Je kan altijd nog software tester worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[...]

5 uur+ per dag in de auto zitten vind jij een goed idee? Dan zit hij binnen 4 maanden met een burn out thuis, nee dat zou ik niet doen.

Die klik vraag ik me idd wel van af van welke kant dat uit kwam, en als het van de kant van TS af kwam of hij dan niet gewoon het moet accepteren en kijken hoe het gaat.
De klik meestal van allebei de kanten, qua bedrijfsstijl en de daadwerkelijke werkzaamheden. Soms zag ik het wel zitten, maar het bedrijf niet omdat ze dachten dat ik snel weg was, ook al beloofde ik van niet... erg lastig.

Freelancen is helaas niet kostendekkend (https://www.villamedia.nl...-niet-tot-amper-rondkomen) en wederom erg veel concurrentie, dan kan je beter twee dagen in de week via een uitzendbureau werken... dan verdien je nog meer. :'(

Een master snap ik uit het specialistische punt wel. Ik heb natuurlijk al een interessegebied opgebouwd tijdens mijn studie (financieel/economisch/consumentenbestaan), maar ben wel benieuwd wat een slimme keuze zou zijn. In mijn hoofd heb ik komende zomer ook als beslispunt: baan? Dan accepteer ik die. En anders voor 1 september kijken naar een geschikte vervolgopleiding/cursus/master want een baan in mijn richting gaat 'm zonder relevant opgebouwde ervaring niet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:49
Media en communicatie klinkt voor mij ook als een functie binnen de marketing of HR afdeling van een bedrijf, ipv in de richting van uitgevers of 'klassieke media' (krant, tv) te kijken.

Veel bedrijven willen actiever worden op de moderne media (Twitter, Facebook, etc) tav klantencontact en werving, support, enzovoort.

Wat denk je daar van?

Horizon verbreden is sowieso altijd verstandig als je vast zit, enerzijds door te kijken naar andere functies, anderzijds door je kennis uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Laatst online: 24-06 12:05
Tja.. als er 300 sollicitaties zijn, hoe zorg je ervoor dat jij boven het maaiveld komt? Ondanks dat ik een software ontwikkelaar ben met een vaste baan heb ik me ook die vraag gesteld, er zal ook voor mij wel een periode komen dat het zoeken naar werk lastiger zal worden. Mijn keuze? Een master doen. En dat heb ik gedaan, en behaald. Mijn werk is er niet anders op geworden, maar bij een sollicitatie weet ik dat mijn kansen hoger zijn dan de dozijn anderen met alleen een HBO.

Dus mijn tip aan jou, doe een master..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:51

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:16
De volgende comment is misschien wat grof, maar ik denk dat eerlijkheid je verder brengt.
Anoniem: 877867 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:15:
Op mijn leeftijd (26) zou het leven aan mijn voeten moeten staan, maar ik voel mij behoorlijk geremd.
Uhh, wie zegt dat?

Previous effort gives future results naar mijn mening. Waaruit blijkt dat je vroeger moeite hebt gedaan?

(de aanname klopt in ieder geval nu niet, misschien 1990? Zelfs voor de succesvolle 20-30jarigen tweeverdieners is het doorbijten)
Al die opmerkingen van bekenden dat 'jouw tijd echt nog wel komt' heb je niks aan
Enigzins hebben ze gelijk aangezien 50+ nu oververtegenwoordigd is (in het bijzonder in die regio), dus er is genoeg werk over 10 jaar. Als je zolang wilt wachten.
Ik ben benieuwd of meer mensen in hetzelfde schuitje zitten (misschien ook qua studierichting) en anders hoor ik graag hoe mensen hun leven hebben omgegooid nadat ze erachter kwamen dat er met bijvoorbeeld een opleiding psychologie, sportleraar of communicatieprofessional geen droog brood te verdienen is...
Zoek je oplossingen of lotgenoten?
Op mij komt het over dat je nooit ergens moeite in stopt. En zelfs nu alleen maar op zoek bent naar sympathy in plaats van nieuwe dingen te proberen.

Je opties zijn (onder andere!):
  • gaan genieten van je vrije leven met uitkering en 10 jaar uitzitten tot deze banen vrijkomen
  • naar het buitenland gaan, bv Azië, waar de leeftijd verdeling en groei anders ligt
  • iets gaan doen waar specifiek vraag naar is, of dit nu een specialisme is of 'minachtend' gezien wordt (zorg)
  • eigen bedrijf opzetten in iets wat jij goed kan, kijk open
  • aan ons, en anderen, laten weten naar wat voor functie je op zoek bent en waar
Geef niet op & houd de moed erin: één lucky shot is voldoende!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
geekeep schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 12:48:
Media en communicatie klinkt voor mij ook als een functie binnen de marketing of HR afdeling van een bedrijf, ipv in de richting van uitgevers of 'klassieke media' (krant, tv) te kijken.

Veel bedrijven willen actiever worden op de moderne media (Twitter, Facebook, etc) tav klantencontact en werving, support, enzovoort.
Is inderdaad groeiende. Vooral digital marketing en alles wat daarbij hoort.

Zelfs youtube producties en dergelijke.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Sowieso krijg ik het idee dat je 1 ding voornamelijk niet doet : Jezelf verkopen / zelf solliciteren.

Er zijn ontzettend veel bedrijven die iets willen doen met social media etc maar er zelf nog geen advertentie voor durven te zetten (dat kan pietje er wel even bij doen).

Maak een wervende brief waarin jij vertelt waarom jij het voor een bedrijf beter kan doen dan pietje die het erbij doet, wat is de relevantie van jouw functie en wat is de meerwaarde en verstuur die gewoon naar een aantal bedrijven. Ik ken verschillende mensen die op zo'n manier een baan hebben gevonden bij bedrijven die er nog niet eens over nadachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik heb geen idee hoe lang zoiets duurt, maar zitten werkgevers wel te wachten op iemand van rond de 30 die alsnog geen relevante ervaring heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

edit: vooruit maar

[ Voor 105% gewijzigd door LuNaTiC op 27-01-2017 13:30 ]

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Harm_H schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 13:13:
[...]

Is inderdaad groeiende. Vooral digital marketing en alles wat daarbij hoort.

Zelfs youtube producties en dergelijke.
Toen ik begon waren de vooruitzichten ook niet echt goed, maar werden we binnengehaald met sites als The Huffington Post, Buzzfeed, VICE etc. en wat lokale varianten als de Correspondent. Dat zijn inderdaad flinke spelers nu binnen de mediawereld maar staan ook bekend als onderbetaalde spelers en een hoog copy/paste gehalte, De Correspondent uitgezonderd. Vergelijk het met nu.nl. De bekendste gratis nieuwssite in Nederland. Niemand is er bereid er voor te betalen mochten ze ooit een paywall instellen, terwijl als ze dat direct vanaf de start hadden gedaan mensen dat inmiddels wel gewend waren. Een grote inschattingsfout van de media, en meteen een reden dat het hier nooit van de grond gaat komen. Mensen betalen voor iets wat zogenaamd gratis hoort te zijn gaat niet werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-06 21:21

BLACKfm

o_O

Je zou het ook kunnen zoeken in de aannemerij/wegenbouw :P. Ik ken nog wel een bedrijf die naarstig op zoek is naar mensen die ook maar iets met media/communicatie doen. Kun je gezellig EMVI / BVP plannetjes gaan schrijven (op zich prima werk).

Je kunt in theorie al maandag aan de slag denk ik (DM voor meer info).

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
RodeStabilo schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 13:18:
[...]

Ik heb geen idee hoe lang zoiets duurt, maar zitten werkgevers wel te wachten op iemand van rond de 30 die alsnog geen relevante ervaring heeft?
Over het algemeen hoeft dat geen beperking te zijn. Je bent dan wel gewoon een starter met dito salaris, maar mogelijk met kansen om iets sneller door te groeien door de opgedane levenservaring.

Ik sta in elk geval niet raar op te kijken van eind twintigers die aan hun eerste echte baan beginnen. Heb in elk geval wel afstudeerders gehad in de tweede helft van hun twintiger jaren. Vaak zijn dat juist mensen met een wat uitgebreidere schoolcarriere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Anoniem: 877867 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 13:22:
[...]

Toen ik begon waren de vooruitzichten ook niet echt goed, maar werden we binnengehaald met sites als The Huffington Post, Buzzfeed, VICE etc. en wat lokale varianten als de Correspondent. Dat zijn inderdaad flinke spelers nu binnen de mediawereld maar staan ook bekend als onderbetaalde spelers en een hoog copy/paste gehalte, De Correspondent uitgezonderd. Vergelijk het met nu.nl. De bekendste gratis nieuwssite in Nederland. Niemand is er bereid er voor te betalen mochten ze ooit een paywall instellen, terwijl als ze dat direct vanaf de start hadden gedaan mensen dat inmiddels wel gewend waren. Een grote inschattingsfout van de media, en meteen een reden dat het hier nooit van de grond gaat komen. Mensen betalen voor iets wat zogenaamd gratis hoort te zijn gaat niet werken.
Wat wil je hier nu mee zeggen? Sommige media vinden wel valide business modellen en andere niet. Wat heeft dat met jou te maken?

In Arnhem zijn er grote bedrijven op zoek naar uitbreiding van digitale marketing. Of zoals eerder aangegeven werd: verkoop jezelf in een functie die nog niet bestaat!

Je kan zelfs een bedrijf beginnen in youtube producties. Of een van de andere tientallen goede reacties.

Ik denk dat je broodnodig in real-life iemand nodig hebt die je kan helpen met een goede second-opinion mbt werk (geen bekenden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
[...]

5 is natuurlijk van de gekke, maar ik heb ooit ook een jaar lang zwolle <> sloterdijk gedaan. Was het kut, nou en of, maar ja ik had niet veel te willen. Klik met een bedrijf belangrijk, ik denk zelfs het belangrijkste, maar ja, als het alternatief werkloos zijn is, dan is het secundaire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
*knip*
Rukapul schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 10:44:
[...]

[ Voor 77% gewijzigd door Rukapul op 27-01-2017 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Harm_H schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 13:36:
[...]

Wat wil je hier %&@# nu mee zeggen? Sommige media vinden wel valide business modellen en andere niet. Wat heeft dat met jou te maken?

In Arnhem zijn er grote bedrijven op zoek naar uitbreiding van digitale marketing. Of zoals eerder aangegeven werd: verkoop jezelf in een functie die nog niet bestaat!

Je kan zelfs een bedfijf beginnen in youtube producties

Ik denk dat je broodnodig in real-life iemand nodig hebt die je kan helpen met een goede second-opinion mbt werk (geen bekenden).
Dat zonder goede verdienmodellen er ook geen betaald werk is. Veel sites mag je enkel schrijven om jezelf wat bekendheid te geven op vrijwillige basis. Daarom zoek ik ook niet echt meer binnen mijn sector, maar kijk ik inderdaad (gedwongen) naar alternatieven. Ik heb mezelf tot de zomer gegeven om een baan te vinden of het daarna over een andere boeg te gooien, daarom kijk ik nu alvast wat rond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:09

Dido

heforshe

Anoniem: 877867 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 13:47:
Dat zonder goede verdienmodellen er ook geen betaald werk is.
Wat is een goed verdienmodel?

Toen twee studentjes een nieuw zoekalgoritme hadden ontwikkeld werden ze ook voor gek verklaard toen ze dat gratis en voor niets aanboden aan de hele wereld. Toen ze in hun businessplan opnamen dat ze consumenten nooit om geld zouden vragen voor hun services werden ze rijp geacht voor het gesticht.

Intussen heeft Google het toch niet slecht gedaan.

Ik ben met je eens dat veel van de traditionele media enorm worstelen met de transitie van de klassieke verdienmodellen naar de nieuwe werkelijkheid. Overigens geldt dat ook voor bijvoorbeeld de film- en muziekindustrie.

Maar om nou te doen alsof er geen geld te verdienen is met niet-klassieke verdienmodellen gaat een paar stappen te ver en ontkent simpelweg het succes van een Google, een Netflix, een Youtube of een Justin Bieber.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Anoniem: 877867 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 13:47:
[...]

Dat zonder goede verdienmodellen er ook geen betaald werk is. Veel sites mag je enkel schrijven om jezelf wat bekendheid te geven op vrijwillige basis. Daarom zoek ik ook niet echt meer binnen mijn sector, maar kijk ik inderdaad (gedwongen) naar alternatieven. Ik heb mezelf tot de zomer gegeven om een baan te vinden of het daarna over een andere boeg te gooien, daarom kijk ik nu alvast wat rond.
Het woord 'gedwongen' vind ik ook apart. Een grof woord voor iets wat in feitelijk jou gegund wordt. Voor niets gaat de zon op.

Anyway - wat voor baan wil je nu vinden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Harm_H schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:00:
[...]

Het woord 'gedwongen' vind ik ook apart. Een grof woord voor iets wat in feitelijk jou gegund wordt. Voor niets gaat de zon op.

Anyway - wat voor baan wil je nu vinden dan?
Gedwongen bedoel ik meer als (nu) niet kunnen doen waarvoor je geleerd hebt. Ik zou maandag ook als broodbakker aan de slag kunnen gaan, maar daar had ik de afgelopen jaren niet mijn opleiding voor hoeven volgen.

Ik zoek nog steeds iets richting redactioneel/communicatie/productie. Een combinatie van dingen bedenken en in de praktijk uitvoeren. In principe heel breed dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:40

Roozzz

Plus ultra

Klinkt een beetje als de situatie waar mijn vriendin een paar jaar terug in zat. Absoluut geen baan te vinden in haar master afstudeerrichting. Bij haar kwam het erop neer dat er zo'n 10-20 banen per jaar beschikbaar komen die redelijk aansluiten (vaak al overgekwalificeerd), met ruim 200 mensen die in deze richting afstuderen. Dat viel samen met het dieptepunt van de crisis dus toen waren er echt geen vacatures meer.
Zij heeft eerst enige tijd druk gesolliciteerd op alles wat maar in de buurt kwam qua expertise (ook open), terwijl ze er een "bijbaantje" op na hield bij een webshop. Toen bleek dat het hem echt niet ging worden, hebben wij eens goed nagedacht wat ze nu echt leuk vond en wilde doen. De conclusie hiervan was dat ze haar eigen bedrijfje is gestart.
Uiteraard duurt dat even voordat het écht draaide, maar je bent in ieder geval iets aan het doen dat je leuk vindt, je ontwikkelt jezelf op een vlak dat vaak onderbelicht is tijdens een studie, verdiend centjes en bouwt ondertussen rustig verder aan je cv. Achteraf gezien is ze nog steeds heel blij met deze keuze (ook al ziet ze zichzelf nog steeds niet als het "ondernemertype".
Kortom ik zou het freelancen niet zomaar terzijde schuiven. Als ik naar mijn werkgever kijk zitten wij te springen om mensen die handig zijn op dit vlak, maar ook beschikken over vakinhoudelijke kennis (of bereid zijn deze op te doen). Dan kan je namelijk een echte meerwaarde zijn. Jezelf beperken tot de traditionele media, wat ik een beetje proef, zou ik dus ten zeerste afraden. Er zijn zat bedrijven die deze kennis ook kunnen gebruiken.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Roozzz schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:09:
Klinkt een beetje als de situatie waar mijn vriendin een paar jaar terug in zat. Absoluut geen baan te vinden in haar master afstudeerrichting. Bij haar kwam het erop neer dat er zo'n 10-20 banen per jaar beschikbaar komen die redelijk aansluiten (vaak al overgekwalificeerd), met ruim 200 mensen die in deze richting afstuderen. Dat viel samen met het dieptepunt van de crisis dus toen waren er echt geen vacatures meer.
Zij heeft eerst enige tijd druk gesolliciteerd op alles wat maar in de buurt kwam qua expertise (ook open), terwijl ze er een "bijbaantje" op na hield bij een webshop. Toen bleek dat het hem echt niet ging worden, hebben wij eens goed nagedacht wat ze nu echt leuk vond en wilde doen. De conclusie hiervan was dat ze haar eigen bedrijfje is gestart.
Uiteraard duurt dat even voordat het écht draaide, maar je bent in ieder geval iets aan het doen dat je leuk vindt, je ontwikkelt jezelf op een vlak dat vaak onderbelicht is tijdens een studie, verdiend centjes en bouwt ondertussen rustig verder aan je cv. Achteraf gezien is ze nog steeds heel blij met deze keuze (ook al ziet ze zichzelf nog steeds niet als het "ondernemertype".
Kortom ik zou het freelancen niet zomaar terzijde schuiven. Als ik naar mijn werkgever kijk zitten wij te springen om mensen die handig zijn op dit vlak, maar ook beschikken over vakinhoudelijke kennis (of bereid zijn deze op te doen). Dan kan je namelijk een echte meerwaarde zijn. Jezelf beperken tot de traditionele media, wat ik een beetje proef, zou ik dus ten zeerste afraden. Er zijn zat bedrijven die deze kennis ook kunnen gebruiken.
Vroeger was freelancen nog een keuze, tegenwoordig verplicht als je enigszins nog in deze sector aan de slag wilt. Ik schrijf (;)) het niet meteen af, maar als starter is het wel bijzonder lastig om naast überhaupt aan opdrachten te komen ook je hoofd financieel boven water te houden. Of je moet een klus hebben die een x aantal afnames garanderen. Je moet het, als je het al doet, samen met een bijbaan doen qua urengarantie zodat je daar toch de maandelijkse lasten mee draagt. Ik ken eigenlijk geen (oud)klasgenoten die serieus aan het freelancen zijn of daar rond van komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-06 08:02
Iedereen maakt wel eens fouten in zijn leven.
De grote valkuil is dat je probeert om koste wat kost van die fout een succes te maken.

In jouw geval. Je hebt een studie gedaan waar misschien 5% van de studenten ooit een relevante baan krijgt.
Je kan blijven hopen dat je bij die 5% komt. Maar je kansen worden elke maand kleiner. Op het moment is het volgende studiejaar alweer begonnen aan hun afstudeer stage/project. En die maken al meer kans dan iemand die al een half jaar thuis zit.

Wat je nu moet doen is je verlies nemen. Ja de afgelopen 4 jaar zijn weggegooid. En je droom om in de media/journalistiek te werken zijn waarschijnlijk even realistisch als mijn carrière als prof voetballer.

Dus je kan kiezen. Of je gaat een nieuwe studie of cursus doen waar wel vraag naar is. Of je gaat werk zoeken in een andere sector.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 669783

Anoniem: 877867 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:09:
[...]

Gedwongen bedoel ik meer als (nu) niet kunnen doen waarvoor je geleerd hebt. Ik zou maandag ook als broodbakker aan de slag kunnen gaan, maar daar had ik de afgelopen jaren niet mijn opleiding voor hoeven volgen.

Ik zoek nog steeds iets richting redactioneel/communicatie/productie. Een combinatie van dingen bedenken en in de praktijk uitvoeren. In principe heel breed dus.
Er zijn bankdirecteuren die in de tussentijd post bezorgen.

Ik zit nu een jaar thuis na gepruts als ZZP'er in de hardware en banenswitchen in de laboratoriumsector.

Je zal dat gat moeten gaan opvullen en je diploma moeten ditchen als criteria voor werk.

Ik heb de dertigste een screening bij Tata steel voor leerling Procesoperator dus zo zie je waar de wereld je soms heen brent.

Veel succes lotgenoot! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RocketKoen schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:40:
Iedereen maakt wel eens fouten in zijn leven.
De grote valkuil is dat je probeert om koste wat kost van die fout een succes te maken.

In jouw geval. Je hebt een studie gedaan waar misschien 5% van de studenten ooit een relevante baan krijgt.
Je kan blijven hopen dat je bij die 5% komt. Maar je kansen worden elke maand kleiner. Op het moment is het volgende studiejaar alweer begonnen aan hun afstudeer stage/project. En die maken al meer kans dan iemand die al een half jaar thuis zit.

Wat je nu moet doen is je verlies nemen. Ja de afgelopen 4 jaar zijn weggegooid. En je droom om in de media/journalistiek te werken zijn waarschijnlijk even realistisch als mijn carrière als prof voetballer.

Dus je kan kiezen. Of je gaat een nieuwe studie of cursus doen waar wel vraag naar is. Of je gaat werk zoeken in een andere sector.
Hoewel waar, toch bijzonder pijnlijk. Of zegt een hbo-studie elf nog wel wat? Als ik voor nieuwe studie of cursus ga wil ik toch wel een beetje éxtra zeker weten dat er vraag naar is straks. En anders gewoon een totaal andere richting zoals de persoon hier boven mij. Leuk of niet, maar tot in den treuren hopen op een baan van je studierichting is ook niet haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
BLACKfm schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 13:29:
Je zou het ook kunnen zoeken in de aannemerij/wegenbouw :P. Ik ken nog wel een bedrijf die naarstig op zoek is naar mensen die ook maar iets met media/communicatie doen. Kun je gezellig EMVI / BVP plannetjes gaan schrijven (op zich prima werk).

Je kunt in theorie al maandag aan de slag denk ik (DM voor meer info).
Ik zou hier ook naar kijken. De bouw trekt hard aan en personeel te kort, waar technici vaak niet de juisten kennis hebben om dit op papier te zetten. Lijkt dit mij voor jouw richting juist top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4553
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-06 20:02
Verhaal komt mij ook zeer bekend voor. Studie gedaan waar aan het begin nog zat werk in te vinden was, maar na afloop was de markt ingestort. Ieder jaar studeren er weer tientallen af dus voor jou pakken ze liever een 'verse' afstudeerder. Voordeel is wel dat ik in de randstad woon, en nu met een soort fulltime bijbaan het hoofd boven water weet te houden.

Ook de verhalen van 'je tijd komt nog wel', en 'ga een master doen' komen me bekend voor. Kortaf gezegd 'komt je tijd' niet als je er niet zelf aan werkt. Ik heb mijn cv uit pure wanhoop op een gegeven moment weer online gezet, toen leverde het warempel serieus te overwegen reacties op. Blijf vooral actie ondernemen; stilstand is achteruitgang. Ga trainingen doen, cursussen volgen, vrijwilligerswerk (hoeft niet eens in je studierichting te zijn, deed ik ook niet) om zo je cv te versterken. Er is altijd een link te leggen tussen hetgeen je wil doen, je hebt gedaan en je opleiding.

Het verhaal van 'doe een master want...' geloof ik niet zo in. Voldoende mensen om mij heen hebben een master gedaan en zitten nog steeds thuis. Het is ook een kwestie van heft in eigen handen nemen, een master kan daarbij helpen maar is zeker geen garantie. Mijn ervaring is dat diverse werkgevers weer terugkomen van het master verhaal omdat veel hbo opleidingen een betere praktische opbouw geven voor een latere carrière. Daarbij word je niet zonder meer overal toegelaten met een bachelor. Regelmatig [i]moet[/i/] de vooropleiding aansluiten op de master.

Een nieuwe hbo opleiding zou ik je eigenlijk helemaal niet aanraden. Al is het maar vanwege de gigantische kosten die daaraan zitten. Daarbij kan die opleiding nu misschien goede baangarantie hebben. Over vier jaar kan alles er weer heel anders voor staan. Wellicht dat IT richting langer stabiel blijft, al is dat koffiedik kijken.

[ Voor 13% gewijzigd door A4553 op 27-01-2017 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Laatst online: 22-06 18:21
Volgens mij laat je buffer en leefstijl het nu nog toe om aan een master te beginnen. Ik zou zeggen, werk je tot en met augustus helemaal de pletter, schraap elke Euro bij elkaar en vertrek in september richting het buitenland voor een master. Er zijn vaak prima 1-jarige masters in Engeland te vinden, die kosten wat maar dan heb je én buitenlandervaring én een Master (het liefst ook nog in een perspectiefvolle richting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Michielgb schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:36:
Volgens mij laat je buffer en leefstijl het nu nog toe om aan een master te beginnen. Ik zou zeggen, werk je tot en met augustus helemaal de pletter, schraap elke Euro bij elkaar en vertrek in september richting het buitenland voor een master. Er zijn vaak prima 1-jarige masters in Engeland te vinden, die kosten wat maar dan heb je én buitenlandervaring én een Master (het liefst ook nog in een perspectiefvolle richting).
Is zo'n buitenland experience van toegevoegde waarde? Krijg altijd het idee dat studenten dat kiezen voor een tijdje lang leve de lol en in de hoop recruiters te verbluffen tijdens een sollicitatiegesprek. In de praktijk gaat tegenwoordig bijna iedereen voor een (half)jaartje buitenlandstage/studie. En ik woon net in mijn nieuwe woning, dus die ben ik liever niet kwijt of moeilijk gedoe met onder/verhuren. Ik hecht ook sterk aan het verhaal van A4553 hierboven met betrekking tot masters want het staat misschien leuk op je cv, maar het helpt je niet sneller aan een baan.

@A4553, zonder werkervaring moet je inderdaad bewijzen wat je te bieden hebt naast alle andere tig afgestudeerden die op papier hetzelfde hebben gedaan. Ik kijk regelmatig voor wat 'courses' online, en lees ook nog regelmatig binnen- en buitenlandse vakinhoudelijke sites/magazines zodat ik weet wat er in de professionele wereld speelt qua trends, ontwikkelingen etc. :) Alleen dan jammer dat ik er waarschijnlijk nooit aan de slag ga...

Merk wel dat thuiszitten zonder zicht op iets niet goed is voor je gemoedstoestand. Vandaag voelt echt als zo'n vrijdag waar veel mensen al weekend vieren... Normaal de hele dag door mailtjes, vandaag muisstil en je hoort ook niks van lopende sollicitaties.

Ben wel blij met jullie tips en adviezen :) Ook die bouwkundige. Inderdaad niet meteen waar ik om sta te springen of zelf opkomt, maar op zich best logisch dat zulke dingen ook geschreven moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:29
RodeStabilo schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 13:18:
[...]

Wachten is een groot woord, maar ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het dan nog best goed kan komen ;)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4553
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-06 20:02
Anoniem: 877867 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:55:
[...]
@A4553, zonder werkervaring moet je inderdaad bewijzen wat je te bieden hebt naast alle andere tig afgestudeerden die op papier hetzelfde hebben gedaan. Ik kijk regelmatig voor wat 'courses' online, en lees ook nog regelmatig binnen- en buitenlandse vakinhoudelijke sites/magazines zodat ik weet wat er in de professionele wereld speelt qua trends, ontwikkelingen etc. :) Alleen dan jammer dat ik er waarschijnlijk nooit aan de slag ga...
Zeker waar, daar heb ik ook programmeertrainingen gevolgd, wat haaks staan op mijn opleiding. Inhoudelijk heb ik er niet zoveel aan gehad, het geeft wel aan dat ik technische dingen (tot op bepaalde hoogte) begrijp. Dat kan voor recruiters en toekomstige werkgevers houvast geven voor bepaalde functieprofielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-06 21:21

BLACKfm

o_O

[...]
Ben wel blij met jullie tips en adviezen :) Ook die bouwkundige. Inderdaad niet meteen waar ik om sta te springen of zelf opkomt, maar op zich best logisch dat zulke dingen ook geschreven moeten worden.
Met werknemers die uit de lokale politiek, of een 'kunst'opleiding hebben gedaan (ook kansloos om aan het 'werk' te komen) is de afkomst vaak totaal niet vakgerelateerd.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Laatst online: 22-06 18:21
[...]

Is zo'n buitenland experience van toegevoegde waarde? Krijg altijd het idee dat studenten dat kiezen voor een tijdje lang leve de lol en in de hoop recruiters te verbluffen tijdens een sollicitatiegesprek. In de praktijk gaat tegenwoordig bijna iedereen voor een (half)jaartje buitenlandstage/studie. En ik woon net in mijn nieuwe woning, dus die ben ik liever niet kwijt of moeilijk gedoe met onder/verhuren. Ik hecht ook sterk aan het verhaal van A4553 hierboven met betrekking tot masters want het staat misschien leuk op je cv, maar het helpt je niet sneller aan een baan.
Je bent wel een ster in het bagatelliseren van dingen zeg. :9

Dus in de praktijk gaat bijna iedereen voor de lol een jaartje een MSc volgen in het buitenland? Dat heb je zelf dus ook gedaan? Natuurlijk voegt dat wat toe. Want anders dan jij denkt ga je toch echt buiten de gebaande paden en voeg je wat toe aan je nu nutteloze diploma. Even een scenario-schets:

Je wilt graag verder in de journalistiek/media. Die sector staat zwaar onder druk vanwege internet/IT. Stel nu dat je een IT MSc gaat volgen waarmee je IT-vraagstukken uit de media/journalistieke wereld onder de knie krijgt? Gooi er een studie Business IT tegenaan en je komt echt een stuk verder.
En ik woon net in mijn nieuwe woning, dus die ben ik liever niet kwijt of moeilijk gedoe met onder/verhuren. Ik hecht ook sterk aan het verhaal van A4553 hierboven met betrekking tot masters want het staat misschien leuk op je cv, maar het helpt je niet sneller aan een baan.
Sorry maar volgens mij hoor je gewoon liever dingen die je wil horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Anoniem: 877867 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:49:
[...]

Hoewel waar, toch bijzonder pijnlijk. Of zegt een hbo-studie elf nog wel wat? Als ik voor nieuwe studie of cursus ga wil ik toch wel een beetje éxtra zeker weten dat er vraag naar is straks. En anders gewoon een totaal andere richting zoals de persoon hier boven mij. Leuk of niet, maar tot in den treuren hopen op een baan van je studierichting is ook niet haalbaar.
Niemand kan je zekerheid geven. Maar mijn bescheiden mening is wel dat ten tijde van je propedeuse jaar al lang bekend was dat je het erg moeilijk zou krijgen bij het vinden van een baan. Blind afgaan wat de school zegt is niet verstandig. Die zijn er tegenwoordig ook puur om winst te maken. Winst bestaat uit afgestudeerden (10 k om precies te zijn, InHoland Haarlem). Afgestudeerden komen alleen van nieuwe studenten. HBO Communicatie is overal de hbo opleiding waar de meeste studenten zitten.

Wil je nu wel 'zekerheid'? Kies dan een technische opleiding. Doe onderzoek naar huidig beschikbare banen en welke kant de markt op gaat.

Waar het op neer komt is dat het niet zal komen aanwaaien. je hebt nergens recht op, omdat jij een HBo studie afgerond heb. De zet is aan jou hoe je nu gaat schakelen om jezelf meer perspectieven te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Michielgb schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 16:05:
[...]

Je bent wel een ster in het bagatelliseren van dingen zeg. :9

Dus in de praktijk gaat bijna iedereen voor de lol een jaartje een MSc volgen in het buitenland? Dat heb je zelf dus ook gedaan? Natuurlijk voegt dat wat toe. Want anders dan jij denkt ga je toch echt buiten de gebaande paden en voeg je wat toe aan je nu nutteloze diploma. Even een scenario-schets:

Je wilt graag verder in de journalistiek/media. Die sector staat zwaar onder druk vanwege internet/IT. Stel nu dat je een IT MSc gaat volgen waarmee je IT-vraagstukken uit de media/journalistieke wereld onder de knie krijgt? Gooi er een studie Business IT tegenaan en je komt echt een stuk verder.

[...]

Sorry maar volgens mij hoor je gewoon liever dingen die je wil horen.
Ik ben gewoon realistisch. Ik heb even de master opgezocht die je aanhaalde. Klink tof, ook een master als 'communicatie en beïnvloeding' (al blijf je daarmee deels in je sector zitten). Gemiddeld kost een master 2-5000 euro. Ik ben zonder studieschuld afgestudeerd en om nou een master te gaan doen en het financieel krap te krijgen is niet mijn eerste keuze, een bijbaan vinden gaat jammergenoeg ook stroef.. Ik heb de deadlines voor aanmelding opgeslagen. Wie weet ga ik als ik nog geen baan heb gevonden voor mei/juni, toch een master doen. Dan heb je in ieder geval weer wat up to date kennis en specialisatie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:21

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Lijk me toch niet zo moeilijk ervaringen opdoen in je cv. Google een uurtje naar websites die volgens jouw slecht verwoord zijn en met bepaalde communcatie/marketing handigheden beter over komen of meer klanten kunnen binnen harken. Stuur ze een mailtje ik heb volgend advies, mag ik jullie in ruil voor aanpassen van site text in mijn cv zetten. Zo heb je zo 20 freelance projecten binnen korte tijd op je cv. Dm me maar voor de eerste twee sites :P
Je kan ook Chinese bedrijven mailen over hun krakkemikkige vertaling en gratis aanpassen, Ali express zo op je cv, zo verkoop je jezelf met kleine in spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:47

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Probleem is dat je een waardeloze opleiding hebt (sorry, dat klinkt heel bot, maar er zijn zoveel afgestudeerden, en met zo weinig werk is je kans op een aansluitende baan 0, tenzij je al tijdens je studie zo uitblinkt dat je ergens aan de bak kunt), dus het enige wat je hebt is wat kennis van je vakgebied en een HBO-titel.

Daarnaast heb je jezelf klemgezet in je omgeving met een nieuw huis, want als je nu een schitterende baan in Den Helder aangeboden krijgt, gaat dat em alsnog niet worden.
Kortom: je zult op een manier alsnog vooruit moeten, wellicht via rotbaantjes, of door ergens alsnog zo op te vallen (lees: eigen initiatief opzetten, dat vinden werkgevers heel interessant) dat je een goede baan krijgt. Zoek iets waar je goed in bent, bedenk er een plan mee (zie suggesties van caanova1984 bijvoorbeeld) en ga ervoor. Het hoeft niet eens geld op te leveren, als het je maar nuttig bezighoudt, en CV-vulling geeft.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Er zijn maar weinig mensen die precies dat doen waarvoor ze gestudeerd hebben. Beperk je niet tot banen in je studierichting maar solliciteer op alles wat er ook maar vaag mee van doen heeft of wat je gewoon leuk lijkt. Een studie levert je namelijk een bepaalde kennis op, maar nog veel belangrijker, een bepaald niveau. En voor bepaalde vakken zijn de specifieke eisen toch niet invulbaar dus zijn ze daar op zoek naar "wie wil en kan".
In de IT zijn bijvoorbeeld testers gevraagd, als je dat leuk lijkt dan ben je bij een sollicitatie zonder direct passende vooropleiding niet kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nu wil ik niet vervelend zijn, maar het aantal mensen die minstens het niveau van HBO communicatie hebben is nou niet heel beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Anoniem: 877867 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 16:40:
[...]
Ik heb even de master opgezocht die je aanhaalde. Klink tof, ook een master als 'communicatie en beïnvloeding' (al blijf je daarmee deels in je sector zitten). Gemiddeld kost een master 2-5000 euro. Ik ben zonder studieschuld afgestudeerd en om nou een master te gaan doen en het financieel krap te krijgen is niet mijn eerste keuze, een bijbaan vinden gaat jammergenoeg ook stroef.. Ik heb de deadlines voor aanmelding opgeslagen. Wie weet ga ik als ik nog geen baan heb gevonden voor mei/juni, toch een master doen. Dan heb je in ieder geval weer wat up to date kennis en specialisatie.
Oftewel als je nu een master gaat doen ga je enigszins financieel krap komen te zitten, je hebt geen baan... Hoezeer verwacht je reeel in juni nog een master te kunnen doen zonder helemaal financieel krap te komen zitten?

Want ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar die van mij die wordt steeds leger als ik geen inkomsten heb en de tijd vordert.
Oftewel nu kan het nog, maar in mei/juni wordt het veel moeilijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gomez12 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 19:08:
[...]

Oftewel als je nu een master gaat doen ga je enigszins financieel krap komen te zitten, je hebt geen baan... Hoezeer verwacht je reeel in juni nog een master te kunnen doen zonder helemaal financieel krap te komen zitten?

Want ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar die van mij die wordt steeds leger als ik geen inkomsten heb en de tijd vordert.
Oftewel nu kan het nog, maar in mei/juni wordt het veel moeilijker...
Het laatste gedeelte volg ik niet echt. Wat maakt het uit als ik nu 2000 euro betaal of in september? Geld is geld. 2000 euro is veel geld. Als er in het ergste geval nu nooit meer wat binnenkomt kan ik het nog driekwart jaar uithouden tot ik 0 sta, met die 2000 euro eraf dus een stuk korter. Voor mij staat inkomen (en dus een baan) eigenlijk vóór het volgen van een nieuwe opleiding. Ik ontwikkel mij liever intern bij een bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Je hebt 62 sollicitaties gedaan in 6 maanden, dat komt neer op nog geen 3 sollicataties per week. Wat doe je de rest van de week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:33

Fiber

Beaches are for storming.

[...] nadat ze erachter kwamen dat er met bijvoorbeeld een opleiding psychologie, sportleraar of communicatieprofessional geen droog brood te verdienen is...
Als je goed bent in je vak en ondernemend bent is er volgens mij in elk vakgebied goed geld te verdienen...

Alleen niet meer op de ouderwetse manier. De hierboven genoemde drie beginnen dan sowieso voor zichzelf en worden dan iets van mental coach, personal trainer, lobbyist, VLOGger, etc. Die hebben een youtube kanaal, schrijven boeken, komen in de media, adviseren politici, etc. Alles om klanten of volgers of adverteerders te krijgen...

De dame hieronder kan goed leven van haar website en youtube kanaal:

http://gewoonwateenstudentjesavondseet.nl

Niet dat ik dat allemaal kan en doe hoor, ik ben zeg maar de beste stuurman aan de wal, maar als communicatie deskundige (In vier jaar studie moet je toch heel wat geleerd hebben...) moeten dit soort trends en daarop inhaken toch een eitje zijn...?

Met jou opleiding weet je als het goed is precies wat een merk is, hoe je dat opbouwt en onderhoudt en uitbreidt en aanpast. Tegenwoordig moet je in steeds meer beroepen zelf een merk worden.

Aan de andere kant, voor gewone kantoorbanen als office manager, customer service medewerker, gemeente ambtenaar, etc. etc. heb je geen gespecialiseerde opleiding nodig. Paar weken inwerken en elke hbo of zelfs stevige mbo opleiding voldoet dan.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nielsonurscreen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-09-2022
Hi DoWhat.

Sinds midden December ben ik afgestudeerd en sinds eergisteren heb ik mijn diploma; ook een richting in de communicatie. Met veel talen en kennis van social media. Deze combo schijnt erg in trek te zijn, ookal zag er ik er ERG tegenop. Ik heb namelijk 0,0 grafisch kennis en dát is juist een plus of soms een must.

Wat ik zie is dat er een hybride-specialist gevraagd lijkt te worden: iemand die marketingcommunicatie kent, creatief is en die beeldend onderlegd is. Je raad het al: dat zijn er maar heel weinig! Ik zit nu al in het moment dat ik die vrije tijd me irriteert, omdat mijn studentenbaan niet genoeg brood op de plank brengt. Ik wil zsm een baan.

Solliciteren pak ik dan ook strategisch aan: ik heb een groot C.V. gemaakt waar AL mijn werkervaring in staat, alle nevenactiviteiten. Per functie de taken mijn persoonlijke inbreng en alle competenties. Wanneer ik een leuke baan vind bel ik eerst om vragen te stellen om te weten of de ik wel bij de baan pas. Daardoor weet de organisatie ook dat ik serieus interesse heb. Vervolgens leg ik in mijn motivatiebrief(klassieke AIDA-model uit) uit wat mijn persoonlijke eigenschappen zijn, wat mijn de taken van mijn afgelopen werk onder andere was. Mijn CV beschrijft uitvoerig wat die taken waren.
In het sollicitaitegesprek leg ik dan mijn competenties uit die ik bij al die taken heb opgedaan. Vervolgens vertel ik die gehele mix van taken, persoonlijkheid en competenties wil toepassen in het bedrijf, met praktische ideeën.

Met kortere woorden: ik probeer zoveel mogelijk te analyseren of ik bij de werkgever pas voordat ik solliciteer. Ik analyseer gehele website, kijk ik op LinkedIn en YouTube en dán bel ik.
Leuk telefoongesprek? -> ik begin aan mijn motivatiebrief en verzoek of ze op mijn motivatiebrief willen reageren. Na het verzenden van de brief begin ik een lijst van onderwerpen die ik wil inbrengen voor de vacature. Ideeën laten borrelen en tot concept schetsen.
Geen leuk telefoongesprek?-> Next!

Daarnaast ben ik bezig met een cursus voor progammeren/coderen omdat ik meer competenties wil opdoen. Je had het zelf al over een cursus volgen. Bekijk https://www.laudius.nl/a-z-alle-cursussen eens

Wat ik van veel mensen vernomen heb is samen te vatten in 4 woorden: netwerken, netwerken, LinkedIn, LinkedIn. De vraag die ik mezelf dan stel is: - waar kan ik netwerken? - hoe moet ik mezelf verkopen?
-wat is LinkedIn? - hoe kan ik mezelf verkopen op LinkedIn?

Succes. Ik voel je pijn ;) , hopelijk kan je iets met mijn commentaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wimjongil schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 21:44:
Je hebt 62 sollicitaties gedaan in 6 maanden, dat komt neer op nog geen 3 sollicataties per week. Wat doe je de rest van de week?
Ik werk af en toe via een uitzendbureau, dus wanneer mogelijk ben ik de andere dagen aan het werk. ;)

@Fiber Klopt. Soms moet je gewoon dingen doen, uitproberen, je passie volgen zoals bovenstaande 'student' ook gedaan heeft. Wat mijn passie is probeer ik in deze tijd ook uit te vinden.

@Nielsonurscreen Respect! In het begin reageerde ik ook alleen op dingen waar ik écht gemotiveerd voor ben, maar na een half jaar ga je ook op dingen reageren die totaal niks met je studie te maken hebben. Hopelijk zijn we allebei snel aan de slag! Ik merk ook dat steeds meer functies en taken samensmelten en je álles moet kunnen of dat willen ze graag horen/geloven. Ik heb gelukkig een vrij specifieke scriptie geschreven destijds, dus weet wel wat van de ontwikkelingen in de markt af.

Ik ga de komende dagen de verschillende opties eens af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:11

Don Quijote

El Magnifico

Ik heb wel het gevoeld dat je vooral in problemen en onmogelijkheden denkt.

Hoe bot het ook klinkt, je hebt een waardeloze opleiding gedaan wat betreft carrière perspectief. Je hebt niet alleen concurrentie van andere mensen die dezelfde opleiding volgen, maar het is ook nog eens een richting waarin mensen met totaal andere opleidingen ook proberen een graantje mee te pikken.

Als je doel is zo snel mogelijk een goede baan vinden, dan moet je echt die master gaan doen en dan niet een nutteloze media master. Wellicht mag je op sommige universiteiten niet direct bij alle richtingen instromen, maar meestal is er dan wel een tussen jaar (of hoe ze die ook tegenwoordig ook noemen) wordt aangeboden.

Ja die 2,000 euro klinkt als heel veel geld, maar is in het grotere plaatje peanuts. Er is bijna geen investering te bedenken met een hoger rendement/risico verhouding. Toen ik vijf jaar geleden afstudeerde (snijdvlak IT en business) zaten er aardig wat HBO doorstromers in mijn groep. Ik denk dat 90% van mijn jaar voor het afstuderen al een "goede" baan. Wellicht zal het nu iets minder extreem zijn; maar een relevante Master kan bijna gelijk staan aan een baangarantie. Daarbij. Nu je weet hoe moeilijk het kan zijn om een baan te vinden, zorg er dan ook voor dat wanneer je een Master doet je uitblinkt. Zorg ervoor dat je cum laude afstudeert; dat klinkt als een flinke uitdaging, maar gelukkig is dat redelijk goed te doen op de Nederlandse Universiteiten als je maar gewoon iets meer tijd investeert dan je normaal gewend bent.

Zorg ook dat je tijdens de master actief meedoet met alle bedrijvendagen en dergelijke. Wij kregen bijvoorbeeld Facebook en Google op bezoek, gingen kijken bij grote consultants en kwamen bij de grootste multinationals over de vloer. De contacten die daar werden gelegd hebben voor veel mensen tot banen geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Wat wil je daarmee zeggen? Opleidingen die nu veel kans op een baan geven hoeven dat over vier jaar totaal niet meer te doen en andersom. Zelfs een vak waarbij je traditioneel gebeiteld zal is soms zomaar niet meer relevant.

Iemand verwijten dat hij beter had moeten kiezen is mosterd na de maaltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DivWhis schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 05:09:
Ik heb wel het gevoeld dat je vooral in problemen en onmogelijkheden denkt.

Hoe bot het ook klinkt, je hebt een waardeloze opleiding gedaan wat betreft carrière perspectief. Je hebt niet alleen concurrentie van andere mensen die dezelfde opleiding volgen, maar het is ook nog eens een richting waarin mensen met totaal andere opleidingen ook proberen een graantje mee te pikken.

Als je doel is zo snel mogelijk een goede baan vinden, dan moet je echt die master gaan doen en dan niet een nutteloze media master. Wellicht mag je op sommige universiteiten niet direct bij alle richtingen instromen, maar meestal is er dan wel een tussen jaar (of hoe ze die ook tegenwoordig ook noemen) wordt aangeboden.

Ja die 2,000 euro klinkt als heel veel geld, maar is in het grotere plaatje peanuts. Er is bijna geen investering te bedenken met een hoger rendement/risico verhouding. Toen ik vijf jaar geleden afstudeerde (snijdvlak IT en business) zaten er aardig wat HBO doorstromers in mijn groep. Ik denk dat 90% van mijn jaar voor het afstuderen al een "goede" baan. Wellicht zal het nu iets minder extreem zijn; maar een relevante Master kan bijna gelijk staan aan een baangarantie. Daarbij. Nu je weet hoe moeilijk het kan zijn om een baan te vinden, zorg er dan ook voor dat wanneer je een Master doet je uitblinkt. Zorg ervoor dat je cum laude afstudeert; dat klinkt als een flinke uitdaging, maar gelukkig is dat redelijk goed te doen op de Nederlandse Universiteiten als je maar gewoon iets meer tijd investeert dan je normaal gewend bent.

Zorg ook dat je tijdens de master actief meedoet met alle bedrijvendagen en dergelijke. Wij kregen bijvoorbeeld Facebook en Google op bezoek, gingen kijken bij grote consultants en kwamen bij de grootste multinationals over de vloer. De contacten die daar werden gelegd hebben voor veel mensen tot banen geleid.
Dat extra kennis altijd wel handig is ontken ik niet. Ik ben wel realistisch over het volgen van een Master. Vorige zomer heb ik met hetzelfde bijltje gehakt en zag ik geen toegevoegde waarde. Ook was ik behoorlijk klaar met studeren, de constante druk van presteren en hijgende deadlines, slechte begeleiding, afhankelijkheid en zijn de meeste Masters in het Engels waarvoor je ook eerst een toelatingstest moet doen van zo'n 250 euro en het moet je liggen. Allemaal redenen om het níet te doen. In het bedrijfsleven heb je ook te maken met deadlines e.d. dat snap ik ook wel. Het liefst wil ik gewoon zo snel mogelijk aan het werk. De scholingsvoucher van het UWV is ook nog een optie. Ik blijf de komende tijd stug doorsolliciteren en bedenken wat ik nou eigenlijk wil. Direct omscholen blijft in mijn ogen raar als je net klaar bent met een opleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 05:40:
[...]

Wat wil je daarmee zeggen? Opleidingen die nu veel kans op een baan geven hoeven dat over vier jaar totaal niet meer te doen en andersom. Zelfs een vak waarbij je traditioneel gebeiteld zal is soms zomaar niet meer relevant.

Iemand verwijten dat hij beter had moeten kiezen is mosterd na de maaltijd.
Daar ben ik het niet mee eens. Opleidingen met enorme structurele overschotten en slechte arbeidsmarktperspectieven slaan zelden geheel om. Dit is niet een geval varkenscyclus. Andersom komt wel voor maar dan typisch door externe invloeden zoals bijvoorbeeld SPW door gejojo met kinderopvangtoeslag.

Het verwijt betreft overigens niet zozeer de keuze zelf, want mensen moeten dromen en ambities na kunnen jagen, maar al die jaren vrijwel niets doen en na afstuderen met vragen zitten die vier jaar ervoor net zo golden is op zijn minst naïef.

Het mag duidelijk zijn dat de grootste verwijtbaarheid ligt bij opleidingen die een onrealistisch beeld schetsen en niet gaandeweg bijsturen om er nog wat van te maken. Dit zijn immers doodgewone beroepsopleidingen.
Anoniem: 877867 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 11:32:
Direct omscholen blijft in mijn ogen raar als je net klaar bent met een opleiding.
Dat is het ook, maar dat heeft dus vooral te maken met de waarde van de eerste opleiding. En omscholen is een zwaar woord omdat het vaak bijscholing zal zijn om daadwerkelijk unieke toegevoegde waarde te kunnen bieden.

Zou je streetsmart* zijn geweest dan had je dat allang informeel tijdens de studie geregeld. Nu dat niet het geval is, is een formeel traject logisch.

*Bij gebrek aan een betere term. Ik ken mensen die nooit een opleiding hebben afgerond, maar er altijd in slaagden om werk te hebben, vaak zelfs boven het niveau (en arbeidsvoorwaarden) waar je ze gekwalificeerd voor zou achten.

[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 28-01-2017 12:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 02:11
Anoniem: 877867 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 11:32:
[...]

Dat extra kennis altijd wel handig is ontken ik niet. Ik ben wel realistisch over het volgen van een Master. Vorige zomer heb ik met hetzelfde bijltje gehakt en zag ik geen toegevoegde waarde. Ook was ik behoorlijk klaar met studeren, de constante druk van presteren en hijgende deadlines, slechte begeleiding, afhankelijkheid en zijn de meeste Masters in het Engels waarvoor je ook eerst een toelatingstest moet doen van zo'n 250 euro en het moet je liggen. Allemaal redenen om het níet te doen. In het bedrijfsleven heb je ook te maken met deadlines e.d. dat snap ik ook wel. Het liefst wil ik gewoon zo snel mogelijk aan het werk. De scholingsvoucher van het UWV is ook nog een optie. Ik blijf de komende tijd stug doorsolliciteren en bedenken wat ik nou eigenlijk wil. Direct omscholen blijft in mijn ogen raar als je net klaar bent met een opleiding.
Je komt hier om een eerlijk verhaal te horen. 90% van de mensen hier zegt goedbedoeld hetzelfde: verbreed óf je horizon qua sector waar je in wilt werken óf ga je specialiseren. Toch reageer je daar keer op keer negatief op, denk je in problemen en onmogelijkheden en ben je eigenlijk niet bereid offers te brengen (behalve reistijd). Je hebt geld nodig, maar kan zogenaamd geen bijbaan vinden (waarom niet gewoon de horeca?), een Master heeft volgens jou geen toegevoegde waarde (bizarre redenering, bij veel grotere werkgevers kom je niet eens meer binnen zonder Master en die 2000 euro heb je zo bij elkaar gespaard als je bijvoorbeeld gewoon in de horeca gaat werken) en naar het buitenland gaan mensen alleen om te feesten in jouw ogen. Je komt over als zelfingenomen, de wijsheid in pacht hebbend en niet bereid tot concessies. Daarnaast ben je hier alleen maar bezig om goedbedoelde hulp/adviezen te weerleggen in plaats van het serieus te onderzoeken of overwegen.

Ik zeg niet dat je zo bént als persoon, maar dit is wel hoe je overkomt. Ga denken in mogelijkheden. Change it, leave it or accept it. Je lijkt alledrie niet te willen doen momenteel. Dan ga je nergens komen.

Waarbij ik me ergens ook wel afvraag hoe je dit niet hebt zien aankomen: je bent HBO afgestudeerd in een niet-specialistische opleiding, wilt werken in een veld waar geen werk is en betrekt dan ook nog een nieuw huis in een regio waar al amper werk is, laat staan in de media sector die toch echt 99% in de Randstad zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
donleone83 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 12:45:
[...]

Je komt hier om een eerlijk verhaal te horen. 90% van de mensen hier zegt goedbedoeld hetzelfde: verbreed óf je horizon qua sector waar je in wilt werken óf ga je specialiseren. Toch reageer je daar keer op keer negatief op, denk je in problemen en onmogelijkheden en ben je eigenlijk niet bereid offers te brengen (behalve reistijd). Je hebt geld nodig, maar kan zogenaamd geen bijbaan vinden (waarom niet gewoon de horeca?), een Master heeft volgens jou geen toegevoegde waarde (bizarre redenering, bij veel grotere werkgevers kom je niet eens meer binnen zonder Master en die 2000 euro heb je zo bij elkaar gespaard als je bijvoorbeeld gewoon in de horeca gaat werken) en naar het buitenland gaan mensen alleen om te feesten in jouw ogen. Je komt over als zelfingenomen, de wijsheid in pacht hebbend en niet bereid tot concessies. Daarnaast ben je hier alleen maar bezig om goedbedoelde hulp/adviezen te weerleggen in plaats van het serieus te onderzoeken of overwegen.

Ik zeg niet dat je zo bént als persoon, maar dit is wel hoe je overkomt. Ga denken in mogelijkheden. Change it, leave it or accept it. Je lijkt alledrie niet te willen doen momenteel. Dan ga je nergens komen.

Waarbij ik me ergens ook wel afvraag hoe je dit niet hebt zien aankomen: je bent HBO afgestudeerd in een niet-specialistische opleiding, wilt werken in een veld waar geen werk is en betrekt dan ook nog een nieuw huis in een regio waar al amper werk is, laat staan in de media sector die toch echt 99% in de Randstad zit...
Nee ik kan je wel zeggen dat thuiszitten ook niet goed is voor je gemoedstoestand... Ik baseer het deels op mensen die wél een master hebben afgerond en ook nog werkloos zijn. Ik ben dan eerder voorstander van traineeships waar je ook meteen in de praktijk gaat werken dan nog 1-2 jaar in de schoolbanken terugkruipt. Ben je bijna 30 als je klaar bent en aan je eerste echte baan begint en moet concurreren met mensen van 22. En over mijn regio, tja dat besef ik mezelf ook. Dit was een kans die iedereen zou aangrijpen en je in de Randstad ook zeker niet snel krijgt. In feite kan ik elke maand opzeggen... maar als alles net nieuw is doe je dat toch minder snel ;) Daarom: reizen tot ik een grotere buffer heb of zekerheid in de vorm van een contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 02:11
Anoniem: 877867 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 12:57:
[...]

Nee ik kan je wel zeggen dat thuiszitten ook niet goed is voor je gemoedstoestand... Ik baseer het deels op mensen die wél een master hebben afgerond en ook nog werkloos zijn. Ik ben dan eerder voorstander van traineeships waar je ook meteen in de praktijk gaat werken dan nog 1-2 jaar in de schoolbanken terugkruipt. Ben je bijna 30 als je klaar bent en aan je eerste echte baan begint en moet concurreren met mensen van 22. En over mijn regio, tja dat besef ik mezelf ook. Dit was een kans die iedereen zou aangrijpen en je in de Randstad ook zeker niet snel krijgt. In feite kan ik elke maand opzeggen... maar als alles net nieuw is doe je dat toch minder snel ;) Daarom: reizen tot ik een grotere buffer heb of zekerheid in de vorm van een contract.
Maar dit is wel een beetje het dubbele wat ik steeds teruglees: je bent voorstander van traineeships (waar overigens steeds vaker een afgeronde Universitaire opleiding een harde eis is) maar als hier voorgesteld wordt om naar bijvoorbeeld traineeships in andere sectoren te gaan kijken dan lijk je daar (nog) niet voor open te staan.. Moet je zelf misschien gevoelsmatig nog de knop omzetten dat jouw droombaan in jouw droomsector momenteel geen optie is?

En goed dat je het van je afschrijft. Thuiszitten is sowieso slecht. Bijbaan vinden dus en daar misschien gewoon even niet picky in zijn. Dan heb je wat te doen én verdien je geld. Je zal zien hoe snel je gemoedstoestand dan verbetert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
donleone83 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 13:15:
[...]

Maar dit is wel een beetje het dubbele wat ik steeds teruglees: je bent voorstander van traineeships (waar overigens steeds vaker een afgeronde Universitaire opleiding een harde eis is) maar als hier voorgesteld wordt om naar bijvoorbeeld traineeships in andere sectoren te gaan kijken dan lijk je daar (nog) niet voor open te staan.. Moet je zelf misschien gevoelsmatig nog de knop omzetten dat jouw droombaan in jouw droomsector momenteel geen optie is?

En goed dat je het van je afschrijft. Thuiszitten is sowieso slecht. Bijbaan vinden dus en daar misschien gewoon even niet picky in zijn. Dan heb je wat te doen én verdien je geld. Je zal zien hoe snel je gemoedstoestand dan verbetert.
Ik heb toevallig net dit traject gevonden, omscholing tot software engineer maar wel richting de mediawereld: https://hilversummediacam...eid-en-op-zoek-naar-werk/
http://www.hva.nl/makeitwork/icter-in-wording/info.html
Kosten: 1000 euro (+ reiskosten elke dag naar Amsterdam)
Reageren voor half februari.. even goed doorlezen nu :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:11

Don Quijote

El Magnifico

Ik lees wel dat het hier om een certificaat gaat op HBO niveau? Ik weet niet precies hou zich dat verhoudt tot een HBO diploma. Wellicht de moeite van het uitzoeken waard. Het is mij ook niet helemaal duidelijk welke vakken er precies worden gegeven. Software engineer is redelijk breed.

Tot slot terugkomend op je verhaal dat je denkt dat een Master geen meerwaarde heeft. Die trainneeships die je zo graag zou willen doen? Bijna bij alle grote multinationals is een WO master een vereiste. Bij mijn werkgever worden alleen starters aangenomen met een Master titel achter hun naam. Daarnaast is je terugkomende punt over de kosten echt ongekend simplistisch gedacht. Geld lenen om in jezelf te investeren is bijna nooit een slecht idee, zeker niet als je het dit keer doet met het oog op hoeveel banen er voor je klaar staan na het afronden van de Master.

Echt, probeer dit iets rationeler te bekijken. In dit geval een keuze maken tussen een certificaat op HBO niveau en een WO Master diploma op basis van de kosten is echt een ontzettend onhandige.

Als je dadelijk gewoon een normale baan op WO niveau krijgt na het behalen van je Master, zal die 2000 euro een lachertje zijn gebleken. Met een beetje WO startsalaris kan je dat in twee maanden bij elkaar sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 323791

"Na je afstuderen tot de conclusie komen dat.." om even terug te komen op de TT.

Dat je misschien geen zin hebt om gelijk deel te nemen aan het maatschappelijk jargon dat bedrijfsleven heet en je liever een jaartje met rugzak e.d. de wereld in gaat trekken. Voor de meesten lijkt dat op "weglopen voor je verantwoording"( baan zoeken en hebben) voor anderen kan het eerder een andere visie zijn onder de noemer "de wereld intrekken en je ogen de kost geven en allerlei nieuwe 'ervaringen'/ inzichten opdoen die bijdrage tot je verdere algemene ontwikkeling. Iets dat wanneer je via het ge-ijkte pad thuis niet zal krijgen. (= studeren,baan zoeken en werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rukapul schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 11:56:
Daar ben ik het niet mee eens. Opleidingen met enorme structurele overschotten en slechte arbeidsmarktperspectieven slaan zelden geheel om. Dit is niet een geval varkenscyclus. Andersom komt wel voor maar dan typisch door externe invloeden zoals bijvoorbeeld SPW door gejojo met kinderopvangtoeslag.
Media, communicatie en die hele hoek is typisch iets dat goed gaat in goede tijden en slecht gaat in slechte tijden. Wat er ingeleverd is op het vlak kranten en andere traditionele media, is er dubbel en dwars bij gekomen op het internet. Het is een enorm breed gebied met tal van taken en rollen die gespeeld kunnen worden. We hebben nu net een erg slechte periode achter de rug en dat merkt TS ook.

Het is wel een wereld die enorm is veranderd en enorm blijft veranderen. Vroeger hadden organisaties woordvoerders, tegenwoordig is iedereen woordvoerder voor zijn bedrijf, mede door de sociale media. Daar zul je mee om moeten gaan, maar er liggen dus ook tal van kansen.
Anoniem: 323791 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 18:12:
Voor de meesten lijkt dat op "weglopen voor je verantwoording"( baan zoeken en hebben)
Ik ken maar weinig mensen die het zo zouden noemen, zeker als je het zelf financiert.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 29-01-2017 06:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik vraag me toch al een paar dagen enkele meer of minder relevante dingen af...

Je komt met je vraag op Tweakers. Waarom niet op Adformatie, Markting Tribune of whatever welke andere grote site die relevant is voor jouw vakgebied...?

Je bent 26. Dan heb je best lang over je HBO gedaan... Meesten zijn volgens mij rond de 20, 21, 22 en max 24 of zo? Wat heb je in de tussentijd gedaan?

Je hebt financieel nog een redelijke buffer. Je kan dus blijkbaar wel goed geld verdienen en er mee om gaan. Waarom lukt dat nu niet meer? Of heb je een eenmalige mazzel gehad? (Loterij, erfenis, etc. Ik hoef geen details te weten hoor.)

Je hebt een studie van 4 (vier) jaar of wellicht meer gedaan? Ik mag toch hopen dat je daar wat geleerd hebt en nu ergens redelijk goed in bent. Ik bedoel, als je de Pabo doet kun je les geven, als je bedrijfseconomie doet kun je boekhouden en zo, als linguïstiek doet kun je vertalen. Wat kan jij nu goed?

Je zit blijkbaar vast aan een huis in provincie...? Lijkt me toch niet echt handig op een leeftijd waarop je nog flexibel wil zijn? Wellicht toch slimmer om een appartementje in een van de grote steden te zoeken, al valt dat ook niet meer mee tegenwoordig.

De economie trekt weer aan en er komen weer steeds meer functies vrij op een lager niveau dan jouw studie zoals magazijnmedewerker, pakketbezorger, etc. Hard werken, weinig verdienen, onder je niveau waarschijnlijk, maar je bent wel bezig, onder de mensen, verdient wat, laat zien dat je niet lui bent, etc...

Je hebt nu nog een buffer blijkbaar. Wat ga je doen als je geld op is over een paar maanden...? Wellicht toch alvast eens bij het UWV langs. Niet alleen voor een eventuele uitkering, maar vooral ook voor een jobscoach of zo. Er lopen daar mensen rond met uitgebreide netwerken die soms vacatures hebben die nooit online komen of zo... En ze geven daar ook cursussen netwerken, linkedin, elevator pitchen, etc.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fiber schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:37:
De economie trekt weer aan en er komen weer steeds meer functies vrij op een lager niveau dan jouw studie zoals magazijnmedewerker, pakketbezorger, etc. Hard werken, weinig verdienen, onder je niveau waarschijnlijk, maar je bent wel bezig, onder de mensen, verdient wat, laat zien dat je niet lui bent, etc...
Je moet wel oppassen dat toekomstige werkgevers je hierdoor niet onderschatten. Fraai is anders, maar soms werkt het wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Anoniem: 172410 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 19:43:
[...]

Je moet wel oppassen dat toekomstige werkgevers je hierdoor niet onderschatten. Fraai is anders, maar soms werkt het wel zo.
Tja, als je echt goed bent in je vakgebied kun je tijdens je studie al bijna beginnen, vraagt je stagebedrijf je direct weer terug of rol je direct door in de eigen onderneming die je tijdens je studie al bent begonnen... Lijkt me dus sowieso al te laat om je daar nog druk om te maken...

Hoeft trouwens ook niet per se dat soort fysiek werk te zijn. er worden ook nog steeds mensen gevraagd als administratief, commercieel, logistiek, marketing, of whatever medewerker. Als je in zo'n functie begint en je doet je werk goed dan kun je ook best doorgroeien of van daar uit verder zoeken. En voor dat soort functies vragen ze toch vaak HBO niveau, maar vaak zonder dat te specificeren naar een bepaalde opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qinshi
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-05 15:01
Hoe kan het dat men in Nederland spreekt over 'studie schuld'.
Zijn het daar dan Amerikaanse toestanden aan het worden in Nederland? Namelijk dat je moet lenen om te studeren.

Zou alvast de grote toevloed van Nederlandse studenten verklaren aan de Vlaamse hogescholen/universiteiten. Waar ik persoonlijk tegen ben, aangezien wij massaal zware belastingen betalen om het inschrijvingsgeld iet wat onder de €800 te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Jup 100*/* lenen hiero inmiddels! Collegegeld 1900e

[ Voor 21% gewijzigd door Scorpei op 29-01-2017 21:40 ]

Owner of http://scorpei.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-06 00:10
euchromatic schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:15:
Ik werk zelf in een media-beroep: de uitgeverij. Je ziet hier heel erg dat de succesvolle grote uitgevers bijna IT-bedrijven aan het worden zijn, zodat ze mee kunnen in de (internationale) concurrentie.

Wat die bedrijven nodig hebben zijn mensen die naast het 'inhoudelijke' ook iets weet van nieuwe ontwikkelingen in het vak, zoals big-data, online business modellen, XML productie, social marketing etc. De ouderwetse vak-inhoudelijke experts zijn er genoeg, IT-ers ook, maar er zijn maar weinig mensen die kunnen werken tussen de inhoudelijke en technische disciplines in.

Ga je dus niet omscholen naar een IT functie, maar zorg dat je je huidige kennis verdiept met wat 'moderne' vaardigheden, dat kan via een master maar ook door ergens korte projecten te doen.
De beste tip in mijn ogen gezien jouw situatie. Door jezelf te verbreden met IT kennis kan je jezelf onderscheiden ten opzichte van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:14
Qinshi schreef op zondag 29 januari 2017 @ 21:19:
Hoe kan het dat men in Nederland spreekt over 'studie schuld'.
Zijn het daar dan Amerikaanse toestanden aan het worden in Nederland? Namelijk dat je moet lenen om te studeren.

Zou alvast de grote toevloed van Nederlandse studenten verklaren aan de Vlaamse hogescholen/universiteiten. Waar ik persoonlijk tegen ben, aangezien wij massaal zware belastingen betalen om het inschrijvingsgeld iet wat onder de €800 te houden.
Scorpei schreef op zondag 29 januari 2017 @ 21:39:
Jup 100*/* lenen hiero inmiddels! Collegegeld 1900e
Je hebt in Nederland altijd al moeten lenen om te studeren. Sinds enkele jaren is de basisbeurs (€100/maand) vervallen, dat is waar men zo boos over is (mja, die €4800 die het over je studieperiode scheelt dus...) Het jaarlijkse collegegeld bedraagt al tijden tussen de 1900 en 2000 euro per schooljaar, de basisbeurs is daar nooit dekkend voor geweest.
Voor de student met wat armere ouder valt een grotere basisbeurs weg, maar voor hem/haar blijven er genoeg mogelijkheden en giften over. Het is bovendien helemaal niet zo dat de modaal verdienende ouder meer aan zijn kind schenkt.

Desalniettemin denk ik persoonlijk denk ik dat iedere investering in scholing enorm belangrijk is. In plaats daarvan is onze overheid aan het nivelleren geslagen (alles voor de 'voorbeeldgezinnen') en heeft men alle financiering voor HBO/WO weggeplukt, maar biedt men die nu wél aan voor MBO. Niets ten nadele van het MBO hoor, maar het is maar waar je als kenniseconomie in wil investeren, toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 29-01-2017 22:29 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.