Die Levels zou ik me niet teveel op concentreren eigenlijk want ik weet niet hoe ze ze bepaald hebben maar ze komen toch niet echt goed overeen met moeilijkheid. Het is ook niet zo dat je dat level moet zijn om de missie te mogen doen.
Soms had ik een lage level missie, die best heel pittig was, terwijl een van diverse levels hoger peanuts bleek te zijn. Gewoon meegaan met de flow. Het is een open world, maar die gaat ook maar in stukken open op basis van je main quests waardoor je toch nog niet te snel iets tegen komt dat veel te moeilijk is.
Ik ben nu bijna 100u bezig en Level 52, maar nog altijd de main story niet completed (al denk ik dat ik zo wel stilaan in de laatste quest zit). Heb wel al een hele hoop errands, side quests, tallnecks, etc.. .gedaan, waardoor ik wel aan 80% completion zit. Voordeel van deze approach is dat je character level wel hoog is met een hoop skills unlocked. Nadeel is dat de Main Quest dan wel heel erg uitgerokken wordt in tijd, waardoor je wel de flow van het verhaal verliest. Anderzijds bieden veel van de side quests ook extra context rond het verhaal en zijn ze in die zin ook wel nuttig.
Qua graphics is dit ongetwijfeld het mooiste spel dat ik ooit al gespeeld heb. Het is ook enorm tof om te zien hoe bij vergezichten eigenlijk ook alles nog altijd klopt en je alles wat je in de verte ziet ook naartoe kunt gaan en van dichtbij verkennen. Hierbij is er overigens een technische dingetje dat ik mijn hoofd al over gebroken heb: terwijl alles er correct geschaald uitziet, ben je wel veel sneller bij alles dan dat in werkelijkheid zou zijn (gelukkig maar). Vermoedelijk is het gewoon dat je veel sneller rent en klimt dan dat het in het echt zou zijn, alleen valt het eigenlijk niet op.
Een andere sterkte is het verhaal dat mooi verteld wordt en wel de nodige verrassingen heeft. Anderzijds is het wel zo dat het verhaal pas halfweg écht vaart krijgt. Dat is maar goed ook, want de gameplay varieert iets te weinig naar mijn zin, en na een tijd wordt het toch allemaal een beetje repetitief. De enemy design is dan weer heel tof. De manier hoe elke machine duidelijk geïnspireerd is op onze dierenwereld, inclusief hun gedrag, is best wel leuk. Idem ook hoe elk dier uit afzonderlijke componenten bestaat, waar je door de juiste aanpak je voordeel mee kunt halen.