Gisteravond heb ik Horizon uitgespeeld qua verhaal. Heb er volgens mij bijna 80 uur of iets langer dan 80 uur over gedaan (moet ik ff nakijken) en zit nu op bijna 90%. Moet nog 2 metalen bloemen, 4 Banuk beeldjes, 4 Grazer dummies en 4 Hunting Grounds. (Heb alleen de eerste volledig gehaald, de andere 4 heb ik nog helemaal niet gedaan.) Ik vind het overigens wel jammer dat ik nu, na het afronden van het verhaal, 3 audiologs mis en maar iets meer dan de helft van de datalogs uit de wereld heb. Tevens mis ik enkele glyphs, maar hier heb ik het merendeel wel van.
Ik wil sowieso de collectibles nog verzamelen, de Hunting Grounds doen en zorgen dat ik hem op platinum zet. Of ik daarna nog zin heb om alle datalogs die in de wereld verspreid liggen te gaan zoeken zie ik dan wel. Ik zou dit heel makkelijk kunnen doen door er een guide bij te pakken en te reizen via travel packs, aangezien ik die pas 1 keer gebruikt hebt (toen ik door een domme jump vast kwam te zitten in een loze ruimte onder rotsen; ik had geen zin om een save game te laden dus heb ik mezelf via een travel pack naar het dichtstbijzijnde kampvuur verplaatst). Ik denk alleen dat het onmogelijk is om die 3 missende audiologs alsnog te verkrijgen omdat deze verbonden zijn aan missies? Iemand die daar een antwoord op heeft?
Overigens zal ik mijn conclusie en ervaringen hieronder delen, maar zal ik dit voor de zekerheid tussen spoilertags zetten:
spoiler:Ik wil allereerst zeggen dat ik het een geweldige game vond. Het is lang geleden dat ik zo ben meegesleurd door een openwereld game en dat ik in zo'n korte tijd zoveel tijd heb besteed aan een game. Het feit dat ik de game niet heb weggelegd en vervolgens pas na een paar maanden (of nog langer) weer opgepakt heb zegt voor mij genoeg. De reden dat de game dit met mij deed komt voornamelijk door het verhaal en de wereld. Ik zal hieronder voor mij dan ook de plus- en minpunten (tevens verbeterpunten) opsommen.
Pluspunten:
• Zoals hierboven al gezegd de wereld in combinatie met het verhaal. Voor mij is dit qua verhalen in games één van de meest bijzondere die ik tot nu toe gespeeld heb. Meestal heb ik erg veel moeite met goede verhalen in openwereld games, omdat ik die games vrijwel nooit in een korte periode uitspeel en daardoor steeds te lang uit het verhaal ga om er echt lekker in te komen. Dat is ook een reden dat de games van Naughty Dog of Quantic Dream mij beter liggen aangezien dit games zijn die je binnen een week makkelijk uitgespeeld krijgt.
Toch deed het verhaal van deze game iets met mij waardoor ik maar bleef spelen en deze, voor mijn doen, in een relatief korte tijd uitgespeeld heb. Ik kan verhalen over de Apocalyps erg goed waarderen, scifi, mits goed uitgewerkt, vind ik ook erg tof en natuur, dieren en dinosaurussen spreken mij ook aan. Wat mij betreft hebben ze hier een perfecte combi van gemaakt en is het verhaal dat ze bedacht hebben ook gewoon goed; in ieder geval een erg goede drijfveer om door te blijven spelen. Doordat ze dus een goed verhaal hebben in combinatie met een hele interessante wereld waar dit verhaal zich in afspeelt is het voor mij ook leuker en makkelijker om de wereld te verkennen en doorzoeken. Op deze manier krijg je namelijk meer van de wereld te weten en dat geeft weer meer waarde aan het verhaal. Wat mij betreft dus een perfecte wisselwerking van deze twee elementen.
Overigens vond ik het verhaal op sommige punten ook best emotioneel en ook dat is voor mij zeker een pluspunt aan het verhaal van deze game.
• Een punt dat ik ook sterk vond en dat sterk samenhangt met het punt hierboven is dat er een aantal personages in zitten die erg boeiend zijn. Voor mij zijn dit Aloy, Elisabet Sobeck, Ted Faro, Rost (alhoewel hij uiteindelijk niet echt een hele grote rol heeft en al snel verdwijnt vond ik hem toch erg tof) en Sylens. Al deze personages hebben de potentie om verder uitgediept te worden (op Rost na misschien) en zijn personages waarvan ik graag meer zou weten. Nou verklapt de after credits scene natuurlijk wel het een en het ander. Dit vond ik enerzijds een enigszins makkelijke manier om te laten weten dat er meer content en/of een tweede deel aan gaat komen, maar anderzijds is Sylens een mysterieus personage waar ik graag meer over wil weten en vind ik zijn drijfveer om meer kennis op te doen in combinatie met het feit dat ik meer wil weten over GAIA (met alle subentiteiten), Zero Dawn, Elysium, FAS en de Apocalyps zo interessant dat ik het niet erg vond dat ze hiervoor kozen en maakte het me dan ook heel nieuwsgierig.
• Sommige side quests zijn echt tof. Ik vond bijvoorbeeld the Hunter's Lodge een erg goede sidequest waarbij je een stukje geschiedenis leert waarin je uiteindelijk zelf verweven raakt. Verder zijn er interessante personages verbonden aan deze side quest en mondt deze uit in een heel tof gevecht. Wat mij betreft zijn zulk soort side quests een verrijking voor de spelwereld.
• De robots zijn wat mij betreft de trekpleister van de game. Vooral de grotere exemplaren zijn geweldig en mijn favoriet is de Rockbreaker. Wat een tof ontworpen robot is dat en wat kan die lastig zijn om tegen te vechten. Ook de eerste keer dat je een Thunderjaw, Stormbird, Tallneck en Behemoth "ontmoet" zijn momenten dat je je ogen even uitkijkt. De overige robots zijn ook erg tof ontworpen en bedacht, maar qua gevechten zijn de grotere toch wel de uitschieters.
• Een punt dat samenhangt met het vorige punt is de gameplay. Die vind ik voor het overgrote deel erg sterk, omdat de gevechten met robots qua gameplay verreweg het sterkste gedeelte van de game zijn. Er zitten ook zeker wel een paar minpunten aan de gameplay, maar die benoem ik wel onder de minpunten. De eerste keer dat je voor een Thunderjaw of Stormbird staat schrik je echt, sta je te kijken van de immensiteit en vraag je je echt af hoe je deze moet gaan verslaan. Op een gegeven moment worden de gevechten tegen de kleinere robots wel heel simpel en zijn ook de grote goed te doen, maar toch zijn deze gevechten erg vet en leuk.
Tevens is de besturing, die erg belangrijk is voor de gameplay, over het algemeen erg goed en soepel. Het is wat dat betreft een heerlijke game om te spelen en ondanks dat ik een paar keer ben doodgegaan doordat ik mis sprong werkt het erg lekker en zorgt dit er mede voor dat de gameplay kan floreren.
• De graphics zijn natuurlijk veelbesproken en zijn ook erg mooi. Ik heb hem op een OG PS4 gespeeld en het ziet er geweldig uit. Uncharted 4 vind ik een mooiere game, maar wat ze hebben gepresteerd is voor een openwereld game ongekend. Zeker zijn er nog een hoop dingen die beter kunnen, maar ze hebben natuurlijk ook te maken gehad met de limiet van de PS4. Als je echter vergelijkingsfilmpjes kijkt tussen Zelda en Horizon en het detail van interactie van Link met de wereld ziet dan zijn er wel verbeterpunten voor Horizon. Ook de destructie zou in Horizon van mij nog wel veel extremer mogen, maar ook hierbij zullen ze te maken hebben gehad met de limiet van de PS4. Overall is het echter een prachtige game, met mooie kleuren, mooie ontwerpen en hele strakke graphics.
• Als laatste punt wil ik aankaarten dat de game geweldig loopt. Ik ben een aantal bugs tegengekomen, maar die zijn, denk ik, op twee handen te tellen. Voor zo'n grote game waar ik 80 uur in heb gestoken is dat een prestatie van jewelste. Verder ook nagenoeg geen framedrops gezien dus ook wat dat betreft petje af.
• Ik was nog een pluspunt vergeten, namelijk de uitkijkpunten. Ik vind deze echt heel tof gemaakt, omdat je een beeld krijgt van hoe de wereld van de ouden eruit zag en omdat ik echt meeleefde met het verhaal van Bashar Mati; ik probeerde het te plaatsen in de wereld, wat richting het einde steeds beter lukte, en vond het echt een toegevoegde waarde.
Minpunten/verbeterpunten:
• De gevechten tegen de robots hadden van mij moeilijker gemogen (ik speelde op hard). Er zijn een paar momenten waarbij ik het erg moeilijk heb gehad, maar overall ben ik niet vaak doodgegaan en worden de kleine robots heel simpel en zijn de grote robots ook goed te doen, zoals ik al zei. Ik ben nog het meest doodgegaan doordat ik mis sprong en dat had ik liever andersom gezien. (Overigens is dat ook de meest voorkomende oorzaak om dood te gaan in Uncharted voor mij, dus misschien ligt dat aan mij.)
• De gevechten met mensen vond ik veel minder boeiend dan de gevechten tegen de robots. Wellicht logisch, maar de bandietenkampen waren wel erg simpel en de AI van de mensen zou ook zeker een stuk beter kunnen. Tegen het einde kwam je wel iets vaker sterkere, menselijke vijanden tegen, maar echt moeilijk wordt het nooit en dit is wat mij betreft ook zeker een punt dat voor verbetering vatbaar is. Ik zou het graag dynamischer en moeilijker zien.
• Je levelt wel erg snel en daardoor wordt de game ook makkelijker. De bovenstaande punten zijn dan ook enigszins het gevolg daarvan. Omdat ik de game redelijk langzaam doorliep, liep ik qua niveau steeds ver voor op het niveau dat de missies hadden. Hierdoor had ik een hoge life bar, veel skills unlocked en sterke aanpassingen. Ik denk dat dit beter gebalanceerd kan worden en hierdoor de game moeilijker gemaakt kan worden.
• De skilltree mag van mij anders benut worden. Ik had het toffer gevonden als je niet de hele skilltree vol zou kunnen krijgen en hierdoor echt keuzes zou moeten maken in welke richting je je character wilt ontwikkelen. Dit zou je ook mooi kunnen combineren met een new game+ modus door er een trophy aan vast te hangen dat je alle skills moet unlocken. Hiervoor zou je de game bijvoorbeeld 2 of 3 keer door moeten spelen waarbij je dan 2 of 3 keer je character op een andere manier zou moeten ontwikkelen en dus ook andere gameplay krijgt.
Een punt dat hier sterk mee samenhangt is dat ik maar gebruik heb gemaakt van twee verschillende outfits en een paar wapens. Ik heb bijvoorbeeld 'freeze' amper gebruikt en 'infection' helemaal niet gebruikt. Dat is opzich zonde, want ik denk dat die manieren van spelen weer hele andere soorten gameplay op kunnen leveren.
Ik wil hier ook nog aan toevoegen dat je veel te veel ruimte ruimte hebt om outfits en wapens met je mee te dragen. Ik had deze op een gegeven moment tot de max uitgebreid en heb nooit een wapen of outfit moeten verkopen. Ik zou er een voorstander van zijn als je maar een paar outfits en wapens met je mee kan dragen en de overige die je aangeschaft hebt bijvoorbeeld op bepaalde plekken kan storen. Dat zou ervoor zorgen dat je echt keuzes moet maken en dat is nu helemaal niet het geval. Overigens had de ruimte om grondstoffen op te slaan dan wel weer groter gemogen, want hier liep ik continu tegen de max aan en heb ik een hoop rotzooi meegenomen die ik helemaal niet nodig heb gehad; deze had dus, achteraf gezien, verkocht kunnen worden.
• De robots zijn erg gebonden aan hun gebied en wat mij betreft hadden ze vrijer rond mogen lopen. Ik zag eerder iemand schrijven dat het bijvoorbeeld vet zou zijn als je een Thunderjaw zou kunnen tracken en zijn destructie daardoor zou kunnen volgen. Ik weet niet of het te chaotisch wordt als je achterna gezeten wordt door een robot en die enkel af te schudden is door hem te killen. Ik snap best dat ze daar een goede balans in hebben moeten vinden, maar iets meer vrijheid had van mij zeker gemogen. Om nog een voorbeeld te geven: ik vind het erg jammer dat de Tallnecks rondjes lopen en meer niet. Ik zou het heel wreed vinden als je Tallnecks echt in het wild tegen zou komen die niet per se gebonden zijn aan een vast gebied. Wellicht heeft dit ook deels te maken met de limiet van de PS4. Zo had ik ook graag kuddes gezien van Tallnecks of kuddes van tientallen Grazers, maar dat zal technisch wel niet mogelijk geweest zijn.
• Wat mij betreft zou je nog meer robots moeten kunnen mounten. Ik zou het echt heel vet vinden als je bijvoorbeeld een sawtooth zou kunnen mounten als je hem overgenomen hebt. Ook zou een Glinthawk erg tof zijn om over te kunnen nemen en dit zou als voordeel hebben dat je heel snel de wereld over kan reizen.
• Er hadden van mij meer echte dieren in mogen zitten en hier hadden ze ook nog iets meer mee kunnen doen. (Paarden die je kan gebruiken om te reizen bijvoorbeeld of dieren tegen robots laten vechten wellicht?) Het aanbod aan dieren was nu best wel karig. Een punt dat overigens niet heel zwaar meeweegt voor mij.
• De verkopers hadden van mij diverser mogen zijn. Ik kreeg nu een beetje het idee dat vrijwel iedere verkoper hetzelfde aanbod had. Ik weet dat dit niet helemaal waar is en dat je in het begingebied nog niet alles kon krijgen, maar er zat niet echt heel veel verschil in. Zo vond ik het raar dat je in het begin al schaduwoutfits en -wapens kon krijgen terwijl dat in principe de sterkste outfits en wapens zijn. Alleen in Meridian zat wel echt verschil in verkopers.
• De Shield-Weaver outfit is wel heel erg OP. Ik had deze bemachtigt voordat ik de laatste missie ging doen en deze maakt je wel erg sterk. Ik zou iedereen dan ook aanraden om deze nog niet te dragen zolang je de game niet uitgespeeld hebt. Ik vond het eindgevecht namelijk wel tof, maar het werd nu te makkelijk voor mij; ik ben dan ook niet doodgegaan.
• Waarom wordt er tegen het einde van de game door Aloy gezegd dat GAIA weer tot leven gebracht kan worden, maar horen we hier uiteindelijk niks meer van terug? Zou dit zijn omdat we dit terug gaan zien in latere delen? Ik vind het in ieder geval raar dat er met geen woord meer over gerept wordt.
Al met al nog best een paar minpunten of beter gezegd punten die in mijn ogen verbeterd kunnen worden. Deze punten wegen echter niet op tegen de dingen die goed zijn gedaan in mijn ogen en dat zijn dan ook de dingen die absoluut overheersen voor mij. Daarom vond ik het ook een geweldige game en denk ik dat ze DLC of sequels nog beter zouden kunnen maken als ze met deze punten aan de slag gaan.
Als mensen deze post te lang vinden en vinden dat dit eerder thuishoort onder een review laat het me dan even weten. Ik wil namelijk niet voor topicvervuiling zorgen door te lange posts te plaatsen.
[
Voor 4% gewijzigd door
dvd-linden op 01-04-2017 15:38
]