Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2
Acties:
  • 2.344.229 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barkar
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:35
Matched: Spanningsafhankelijk
witterholt schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:35:
[...]

In mijn geval heb ik een ABB groepenkast. Dan laat ik gevoelsmatig liever ook vervangende onderdelen van dat merk plaatsen. Dat is verder nergens op gebaseerd, behalve mijn gevoel en voorkeur dat ik liever dan alles van hetzelfde merk heb. Dat geeft weer een stukje orde en overzicht... ;)
Haha ik val onder exact dezelfde categorie. Hoef geen lappendeken van verschillende merken.
Blihi schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:48:
[...]

Een deel van het antwoord is het gebrek aan documentatie bij goedkopere merken. Probeer maar eens de minimale AC spanning voor een spanningsafhankelijke aardlekschakelaar van EMAT te achterhalen en dat dan in combinatie met het gegeven dat dat volgens NEN1010 maximaal 50 volt mag zijn.

Zo ook voor de precieze afschakelkarakteristiek (die is eigenlijk nodig om zeker te weten dat je selectief bent ten opzichte van de hoofdzekering van de netbeheerder).

Verder zegt een "kema-keur" precies helemaal niets. Dat is een marketing-instrument. (https://keurmerkenwijzer.nl/keurmerken/kema-keur/)

Bij Chinese import kun je ook nog eens het probleem krijgen dat er geen CE markering op staat, of niet de juiste. Dat geeft issues bij de verzekering. Ik zou het een en ander dus niet zomaar bij Ali bestellen.
Kijk. Naar dit soort antwoorden zocht ik. Dank hiervoor! Ik las inderdaad ergens dat dat de CE markering ook "China Export" kan betekenen. Er zit een minimaal verschil tussen de twee logo's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fh2HG2sT0oB6kr5WExMrgvWQMZg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mktiDZLBo5CjfvHXcpul9uNM.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik durf het haast niet aan, maar toch even showen. Nieuwe (paar maand oud) kast: 440x330 Eaton kast met EMAT componenten :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8k5VedkiD09EtrTDnJqTjUMjTO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dmXwT8VPfe4cHVmVri57FOD.jpg?f=fotoalbum_large

- 12x16A B-installatieautomaat
- 3x 40A aardlekschakelaar 30mA
- 2x 16A aardlekautomaat 100mA (2x enkelfase PV-omvormer)
- 2x krachtgroep 16A 3P+N (fornuis en laadpaal)
- 1x hoofdschakelaar 40A

Volledig bedraad besteld bij Elektramat: alles netjes met kammen en 6mm draad aangesloten.

Ik wilde even toelichten hoe deze keuze tot stand is gekomen. De oude situatie was een warboel van oude automaten, componenten van 20 jaar oud en allemaal verschillende merken. Zelfs al 'smeltschade' op een component, verschillende sets draden op 1 automaat.

Toen de laadpaal (Wallbox Pulsar Plus) aangesloten moest worden is de keuze gemaakt voor een volledig nieuwe kast. Dan sta je voor de keuze welk merk/componenten. In deze opstelling is een kast met Eaton- of ABB-componenten bijna 400 euro duurder. Gezien alle andere kosten (laadpaal, elektricien, extra PV) maak je dan de overweging of dit je het waard is. In mijn geval dus de keuze maakt voor EMAT.

Of het de 'beste' keus is? Waarschijnlijk niet. Paste het in het budget en is het netjes en veilig aangesloten? Jazeker.

Achteraf gepraat:
  • Had ik 'niet liever' de beste/duurste/made in Holland-componenten in de kast willen hebben? Ja natuurlijk wel. Net zo lief als ik de meest veilige auto ter wereld zou willen, of alle andere risico's in het leven m.b.t. onveiligheid, ziekte of ongelukken zou willen uitsluiten ;)
  • Heb ik het gevoel een onveilige situatie te hebben gecreëerd? Nee, want ik ben er t.o.v. de oude situatie stukken op vooruit gegaan. Alle bekabeling nieuw, alle groepen netjes aangesloten, alles nagekeken door een installateur.
  • Het verhaal rond de spanningsafhankelijke EMAT aardlekautomaat: dit heb ik pas achteraf beseft. Deze automaten hebben ook een paar weken in de oude kast gezeten, dus waren al aanwezig. Is het reden om ze meteen te vervangen? Nee, daarvoor is het risico me nu te klein. Had ik een andere keuze gemaakt voor dit specifieke component als ik het eerder geweten had: waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FrankHe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 05:23:
[...]

Zodra een overspanningsbeveiliging op is of defect is zal deze zichzelf kortsluiten en de voorbeveiliging (zekering) aanspreken.

Er zijn drie types overspanningsbeveiliging
  • Type 1: Grofbeveiliging
  • Type 2: Middenbeveiliging
  • Type 3: Fijn beveiliging
Type 1 kom je in Nederland weinig tegen omdat infrastructuur over het algemeen in de grond ligt. In het buitenland heb je vaak luchtlijnen, kabels aan palen, en daarbij is een Type 1 beveiliging wel aan te raden.

Een beveiliging in de meterkast is meestal van het type 2 of een combinatie type 2 en 3. Het is aan te raden om bij dichtbij gevoelig apparaat de type 3 beveiliging te herhalen. Bijvoorbeeld een beveiligd stekkerblok bij je computer, home entertainment, server / NAS. Ook LED-verlichting valt onder gevoelige apparatuur.

Let op, zo'n stekkerblok alleen is vaak niet voldoende, zorg ook dat er een type 2 of type 2 + 3 beveiliging in de meterkast aanwezig is.

Je zult zien dat LED-lampen minder snel stuk gaan wanneer de installatie is voorzien van een overspanningsbeveiliging.

De type 3 (fijn) beveiliging vangt voornamelijk kortstondige pieken (transient) af, dus niet zozeer blikseminslag als wel korte piek veroorzaakt door andere apparaten in huis of bij buren in de straat. Die korte pieken worden ook wel netvervuiling genoemd en met een toename van elektronische apparaten wordt deze vervuiling alleen maar erger.

Een overspanningsbeveiliging is opgebouwd uit spanningsafhankelijke weerstanden, varistor genoemd, of MOV. Deze sluiten de individuele fases kort met de nulgeleider. Dat kortsluiten zal uitsluitend zijn gedurende enkele nanoseconden, op het moment dat die kortstondige hoge piekspanning voorbijkomt. Het gaat over het algemeen niet om heel veel energie maar het is voldoende energie om componenten in achterliggende apparatuur (langzaam of snel) defect te laten gaan. De varistor beveiligd deze achterliggende componenten tegen deze schadelijke overspanning.

Naast het kortsluiten tussen fase en nul kan een overspanningsbeveiliging ook de nul kortsluiten ten opzichte van de aarde. Daarom is een goede aardaansluiting van belang. Een overspanningsbeveiliging zonder goede aarde is zinloos.

Aangezien je bij een stekkerblok nooit precies weet of welke draad de fase en welke draad de nul is zul je zien dat er ook een varistor tussen fase en aarde is gemonteerd.

Een stekkerblok bevat dus drie varistors (type 3) tussen:
  • L - N
  • N - PE
  • L - PE
Een 3-fase module in de meterkast bevat vier varistors (type 2 / type 2+3) tussen:
  • L1 - N
  • L2 - N
  • L3 - N
  • N - PE
L1, L2, L3 zijn de die fases (live)
N is de nulgeleider (neutral)
PE is aarde (protective earth)

Alleen in uitzonderlijke gevallen wanneer de overspanning landurig is, vele milliseconden tot seconden lang duurt dan bestaat er de kans dat er een zekering wordt aangesproken.

Toevoeging, bij montage in een meterkast is het heel erg belangrijk om de draden naar de overspanningsbeveiliging zo kort mogelijk te houden. Wanneer de draden te lang zijn dan is de overspanningsbeveiliging niet effectief. Dit geldt voor zowel fases, nul en aardedraad. Zie de montagevoorschriften van de fabrikant.
Bedankt voor de goede uitleg, ik had nog 1 vraagje: sluit ik een 3fase overspanningsbeveiliging (wilde deze kopen: EMAT overspanningsbeveiliging 3-polig+nul) direct na de hoofdschakelaar aan of achter de aardlekschakelaars?

Na een blikseminslag in de straat bij m'n ouders wil ik wel wat extra bescherming inbouwen, gelukkig ging "alleen" de TV er via de CAI aan, maar voor hetzelfde geld was alles in huis het haasje geweest. En dan gaat het hard met een EV/warmtepomp/airco's/etc... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-10 19:58

Ethirty

Who...me?

Geen matches
Crxtreem schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:58:
Ik wil mijn meterkast gaan opschonen en ruimte maken voor de toekomst.
Nu wil ik mijn 2 aardlekschakelaars eruit gooien en dan mijn automaten vervangen voor aardlekautomaten.

Is deze automaat geschikt voor huisinstallaties?
http://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/1313150
Als ik inzoom op de afbeelding staat daar heel duidelijk "spannings-afhankelijk" en daar zijn in dit topic boekwerken vol over geschreven.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Geen matches
Ethirty schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:07:
[...]

Als ik inzoom op de afbeelding staat daar heel duidelijk "spannings-afhankelijk" en daar zijn in dit topic boekwerken vol over geschreven.
Dat is jammer.
Ze waren nu zeer mooi geprijsd.

Toch maar opzoek naar een alternatief.
Zijn er überhaupt fabrikanten de smalle aardlekautomaten hebben of is het minimaal 2 modules breed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:03
Geen matches
[...]

Als ook een type AC RCD is dat nog toegestaan?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:31
Geen matches
[...]

... dat ze in bepaalde gevallen prima gebruikt kunnen worden.

@Crxtreem alle automaten vervangen door alamats kan duur uitpakken. Gaat het alleen om ruimtebesparing? Je kunt misschien ook een kastje bijplaatsen in de meterkast en/of 1-module brede aardlekschakelaars/beltrafo gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:00
Het is een spanningsafhankelijke aardlekautomaat, die mogen lang niet in alle situaties worden toegepast. En ook al mag het in jouw geval wel moet je jezelf misschien afvragen of je wel omveiligere componenten moet willen toepassen als er prima spanningsonafhankelijke alternatieven zijn.
Domba schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:47:
[...]

Als ook een type AC RCD is dat nog toegestaan?
Op de afbeelding staat inderdaad een type AC afgebeeld, maar de link is wel degelijk van een type A:
Type lekstroom A
De afbeelding is generiek, zo is er ook een C6 automaat afgebeeld. ;)

Type AC mag inderdaad niet meer gebruikt worden.
Crxtreem schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:42:
Toch maar opzoek naar een alternatief.
Zijn er überhaupt fabrikanten de smalle aardlekautomaten hebben of is het minimaal 2 modules breed?
Siemens is de enige spanningsaofafhankelijke van 1 module breed die ik ken. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Andrehj schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:29:
[...]

Die Siemens kost bij SV maar 32 euro.
Deze ABB (die hierboven gelinkt was door @tolunaygul12)
https://www.elektramat.nl...kar-30ma-2cdb352501r1165/
kost meer dan het dubbele.
Zou die dan niet spanningsonafhankelijk zijn? (Geen idee hoe je het verschil uit de specs kunt halen).
Nope, deze ABB automaat (in feite een GE automaat met een ander printje erop) is echt spanningsafhankelijk. Dat er met grote letters "voltage dependant" op de zijkant staat geeft dat wel een beetje weg. ;)
Blijft wel bijzondere prijspolitiek. Siemens is bepaald been B-merk.
Tja. Sandervunderink is dan ook wel opvallend goedkoop met die Siemens automaat, je kunt ook prima een webshop vinden die ze voor het dubbele levert. En Elektramat is standaard te duur met alles waar geen Emat op staat :+ (al vind je die betreffende ABB automaat ook niet veel goedkoper, maar wel wat goedkoper)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
Crxtreem schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:07:
[...]

Als ik deze automaat bekijk zie ik niet iets of spannings onafhankelijk staan.
Of kan ik dat aan een bepaald symbool/norm zien?
Je kunt het lezen in het persbericht van Siemens: https://support.industry....dependent)?dti=0&lc=en-CN

En idd kun je het ook aan de norm zien:
Standards IEC/DIN EN 61009-1 (VDE 0664-20);
IEC/DIN EN 61009-2-1 (VDE 0664-21)
Spanningsonafhankelijk: IEC/DIN EN 61009-2-1
Spanningsafhankelijk: IEC/DIN EN 61009-2-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
De bezwaren tegen een spanningsafhankelijke aardlekschakelaar zijn gewoon duidelijk, ze zijn meer dan eens hier de revue gepasseerd. Toch zijn ze naar het lijkt overal te koop. Het lukt me echter tot nu toe nog steeds niet er achter te komen in welke situaties het juist aanbevolen zou zijn om er toch voor te kiezen. Er moeten dacht ik toch zwaarwegende voordelen zijn, al kan ik die zo een-twee-drie niet bedenken, d.w.z. in welke gevallen "de gewone" niet voldoende zou zijn. Anders zouden ze dunkt me nooit bestaan, dan wel gewoon verboden moeten zijn in alle situaties. Misschien iets met extra gevoeligheid, zoals maar een paar mA?

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 03-08-2022 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:54

Freakie1NL

Grote Baas

Hier zelf in 2019 PV laten plaatsen, niet blij met de uitvoerende partij. Die heeft o.a. EMAT geplaatst en slordig gewerkt.

Voor mijn moeder, later in 2019, Zonneplan ingeschakeld. Heel keurig gewerkt, EATON materiaal gebruikt. Niets op aan te merken (oke, oke moest uiteindelijk een 100 mA automaat in, maar snap dat ze het proberen met een standaard automaat).

Hier bij de buren daarom weer Zonneplan aangeraden, toen kwam er weer een Sjonny aannemer die er weer een troep van heeft gemaakt met nog goedkoper materiaal dan EMAT (Chint of zo iets).

Je moet maar geluk hebben met wie uiteindelijk de klus uitvoert.

Om antwoord te geven op de vraag, zou tegenwoordig met de verschillende berichten die op Tweakers zijn geplaatst en elders te lezen vallen gerust een NIET spanningsafhankelijk ALAMAT eisen. Dan kom je vanzelf bij een goed merk uit.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Freakie1NL schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:41:
Om antwoord te geven op de vraag, zou tegenwoordig met de verschillende berichten die op Tweakers zijn geplaatst en elders te lezen vallen gerust een NIET spanningsafhankelijk ALAMAT eisen. Dan kom je vanzelf bij een goed merk uit.
Noark en Chint maken volgens mij ook niet spanningsafhankelijke aardlekautomaten, als je de 2 of 4 modulen brede componenten pakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
MrScratch schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:08:
Allereerst de geplaatste merken, zijn deze goed genoeg of kan ik deze beter vervangen door ABB, Hager of Eaton?
Schneider schaar ik net als de merken die jij noemt onder de A-merken, daar is niets mis mee.

EMat is in mijn ogen wel een B-merk, maar de 4-polige aardlekautomaten zijn volgens mij niet spanningsafhankelijk. Objectief gezien zou dat ook prima moeten voldoen.
Daarnaast is de setup zodanig dat ik nooit in de problemen kom met te hoge amperages op mijn aardlekschakelaars. Doordat ik 3x25A heb, kan er per fase maximaal 25A + 6.5A komen door de aardlekschakelaars, wat onder de 40A ligt. Echter omdat de alamat 16A is, kun je dat vanuit die optiek niet garanderen (theoretisch 25A + 16A). Is dat een probleem?
Nee ik zou ook gewoon rekenen met de maximale AC stroom zoals vermeldt op het typeplaatjevan de omvormer.
Ook het plaatsen van de 1-fase automaat binnen een bestaande aardlek heeft daarmee te maken. Daardoor zal de maximale stroom nooit boven de 40A komen op de aardlek. Echter is het wel een 30mA aardlek, terwijl de omvormer aangeeft dat het een 100mA of 300mA aardlek zou moeten zijn. Vooralsnog werkt het prima, maar is dat een probleem?
Dat is pas een probleem als het tot ongewenst uitschakelen leidt. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:57

timovd

Voorsprong door techniek

@niwresixel, je kunt onderin nog een VKG91T verdeler installeren. (EMat) spanningsafhankelijke aardlekautomaten zijn inmiddels veel besproken in dit topic; die zou ik vervangen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
_eLMo_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:42:
[...]

Hmm, true. Dan zou ik naar 10mm2 moeten? :D
Niet als het H07V2-K is, dus dat scheelt weer. :)
Beter overstroombeveiliging dan. Een C32 automaat zou moeten volstaan? Met mijn laadpaal wil ik net + PV opbrengst kunnen laden (>11kW dus), vandaar 32.
Als je voor die route gaat zou ik gewoon C40 nemen. De componenten die je wilt beveiligen zijn geschikt voor 40A dus ik zou niet weten waarom je lager zou nemen.
_eLMo_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:15:
[...]

Wat moet ik nog doen om alles eruit te halen? 2 aardleks, de hoofdschakelaar en de hoofdschakelaar van de PV verdeler? Alles wat erachter zit is 63A veilig? ABB busboard, comfomaten (B16 groepen), alamats..
Alleen de aardlekschakelaars zouden 63A moeten worden.

De hoofdschakelaar niet, deze is beveiligd door de hoofdzekering. De extra voedingsbronnen (PV) zijn aangesloten achter de hoofdschakelaar dus daar hoef je met de hoofdschakelaar geen rekening mee te houden.

Nja, je zou straks in de situatie met 3 fasen een stroom groter dan 25A door het nulcontact kunnen krijgen zoals eerder benoemd, maar meer dan 40A red je niet.
Plus dat ik eigenlijk nog naar alamats wil voor het huis ook, als ik dat straks doe hoef ik alleen nog de hoofdschakelaars te doen en gaan de aardleks eruit.
Als je aardlekautomaten plaatst ben je al klaar. De hoofdschakelaar kan blijven en 6mm² H07V2-K is genoeg voor 53,5A, of straks 44A. :)

Je laat je toch niet verleiden tot het kopen van spanningsafhankelijke aardlekautomaten he? ;)

• Xander
PASware schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:47:
Mag het onderstaande?
[Afbeelding]

• 2x aardlekautomaat voor warmtepomp, direct na de hoofdschakelaar (via verdeelblokjes)
• 1x 3 fase aardlekautomaat/kookgroep, ook aangesloten na hoofdschakelaar (via verdeelblokjes)
• Gebruik van gesplitte kabels i.p.v. 2 losse kabels.

Ik hoop dat het allemaal een beetje leesbaar en begrijpelijk is (met Visio 2000 gemaakt 8)7 )
Ja, dat mag.

Het wordt wel wat rommelig, kun je niet iets met kamrails doen? Als je de 3 aardlekschakelaars naast elkaar hebt zitten kun je voor de nul een kamrail gebruiken. Misschien kun je ook iets met de aardlekautomaten op een kamrail. Weet je al hoe je de kast precies indeelt?

Een paar kamrails kan ineens een hele hoop draad en aftakkingen besparen. Moet je alleen wel een aantal soortgelijke componenten naast elkaar hebben zitten.

Je tekent smalle aardlekautomaten van 1 module, worden dat spanningsafhankelijke aardlekautomaten?

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Xander schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:36:
[...]

Ja, dat mag.

Het wordt wel wat rommelig, kun je niet iets met kamrails doen? Als je de 3 aardlekschakelaars naast elkaar hebt zitten kun je voor de nul een kamrail gebruiken. Misschien kun je ook iets met de aardlekautomaten op een kamrail. Weet je al hoe je de kast precies indeelt?

Een paar kamrails kan ineens een hele hoop draad en aftakkingen besparen. Moet je alleen wel een aantal soortgelijke componenten naast elkaar hebben zitten.
Mijn normale meterkast zit praktisch vol, dus daar bij pluggen wordt lastig, daarnaast heb ik een beperkte ruimte, dus een 'grote/normale' kast erbij gaat niet lukken. Het worden dan dus kleine module kastjes (1x 2 modules en 1x 4 modules)
Je tekent smalle aardlekautomaten van 1 module, worden dat spanningsafhankelijke aardlekautomaten?
Mijn zonnepanelen aardlekautomaat is een SEP RCE1 die ik kreeg bij montage van zonnepanelen. Dat type zijn ook geschikt voor warmtepomp lijkt mij?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Xander
PASware schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:47:
[...]

Mijn normale meterkast zit praktisch vol, dus daar bij pluggen wordt lastig, daarnaast heb ik een beperkte ruimte, dus een 'grote/normale' kast erbij gaat niet lukken. Het worden dan dus kleine module kastjes (1x 2 modules en 1x 4 modules)
Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat je in de bestaande kast niet iets met kamrails kunt doen en daarmee een hoop draad bespaart en ruimte maakt op de aansluitblokjes...

Heb je er toevallig een foto van?
Mijn zonnepanelen aardlekautomaat is een SEP RCE1 die ik kreeg bij montage van zonnepanelen. Dat type zijn ook geschikt voor warmtepomp lijkt mij?
Dat is een spanningsafhankelijke aardlekautomaat. Volgens de huidige NEN1010 mag die alleen worden gebruikt als de aardlekbeveiliging niet nodig is voor foutbescherming, oftewel als de aardcircuitimpedantie dermate laag is dat een installatieautomaat voldoende is voor foutbescherming. Volgens de nieuwe NEN1010:2020 mogen ze überhaupt niet meer worden toegepast.

Goede kans dat deze automaat dus überhaupt niet geplaatst had mogen worden, maar blijkbaar zijn ze favoriet bij de PV-installateurs.

• Techneut
  • Niet online
Xander schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:53:
[...]

Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat je in de bestaande kast niet iets met kamrails kunt doen en daarmee een hoop draad bespaart en ruimte maakt op de aansluitblokjes...

[...]

Dat is een spanningsafhankelijke aardlekautomaat. Volgens de huidige NEN1010 mag die alleen worden gebruikt als de aardlekbeveiliging niet nodig is voor foutbescherming, oftewel als de aardcircuitimpedantie dermate laag is dat een installatieautomaat voldoende is voor foutbescherming. Volgens de nieuwe NEN1010:2020 mogen ze überhaupt niet meer worden toegepast.
En terecht naar mijn mening, omdat ze alleen maar worden gemaakt en verhandeld vanwege dat ze wat goedkoper zijn. Ik vind dat geen geldige reden om een product met serieuze beperkingen toch, zij het onder voorwaarden, nog toe te laten. Of zijn er hier toch andere meningen over? Van mensen uit de praktijk bijvoorbeeld.

• Xander
Ethirty schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:41:
Klopt, maar waarom moet Nederland zijn eigen normen bovenop de Europese leggen?
Omdat ieder land zo zijn eigen eigenaardigheden heeft. Wij hebben bijvoorbeeld lage hoofdzekeringen en veel TT-stelsels vergeleken met andere Europese landen. Daarnaast zijn er zaken uit andere lokale wetgeving zoals het bouwbesluit of het arbobesluit in normen doorgedrongen. Het is bijvoorbeeld niet zo praktisch als een zone-indeling voor de badkamer niet matcht met gangbare plafondhoogtes volgens het bouwbesluit, om maar eens iets willekeurigs te noemen.

Maar dit specifieke geval is volgens mij geen Nederlandse toevoeging hoor, dat verbod op spanningsafhankelijke aardlekautomaten xoals het in NEN1010 staat komt volgens mij gewoon uit IEC 60364.
We hebben al vaker gezien dat de normen ook ten gunste zijn van de fabrikanten, die notabene meehelpen met de norm.
Noem eens wat voorbeelden dan?

Doel je op zaken als 4-polige aardlekschakelaars voor 1P+N eindgroepen, die even niet mochten en later toch maar weer wel? Dat het weer wel mocht is juist een gevolg van harmonisering met internationale normen, er is zo'n Nederlandse toevoeging geschrapt.

Dat fabrikanten meehelpen met normen lijkt me niet meer dan logisch, waar anders verwacht je dergelijke kennis vandaan te halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Xander schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:53:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_2YRIgbi2cNJSCRF7c_RN5lVGg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/adP3iovPfjtCnttEbqUOXIAI.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVe2wZL9FVorlbFoW580Fk-YxMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFMzAmwCxXwzxVjsXHH34Tuw.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet links van de groepenkast de laadpaal aardlekautomaat en kwh meter. Heb net gemeten en het blijkt dat er 2 groepenkasten naast elkaar zouden passen. Dan zou de huidige naar links moeten en dan rechts een nieuwe kast erbij. Dat geeft een heel stuk meer overzicht, minder kabels en meer mogelijkheid tot verder uitbreiden.

Goede kans dat deze automaat dus überhaupt niet geplaatst had mogen worden, maar blijkbaar zijn ze favoriet bij de PV-installateurs.
Aj, dat wist ik niet. Ik heb nu alles van Schneider Electric. Zou de Schneider Electric aardlekautomaat 1-polig+nul 16A B-kar 30mA (R9D01616) voldoen? En zijn deze dus ook te gebruiken zijn voor de warmtepomp?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
blackd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:48:
Uit interesse; waarom zou jij er dan ook niet voor kiezen in een dergelijke opstelling?
Omdat ik een voorkeur heb om dingen gewoon naar mijn eigen smaak te hebben en ik zit graag wat beter dan de minimale eisen. Ik gebruik ook geen spanningsafhankelijke aardlekautomaten, ook al zou ik in een situatie zijn waar dat mag. Ik gebruik ook geen B-merken als EMat, ook al hebben die netjes alle benodigde keurmerken. Ik rijd mijn autobanden ook niet op tot de 1,6mm. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
@Crxtreem Ik heb volgens mij nog nooit een spanningsafhankelijke 3P+N / 4P aardlekautomaat gezien. Die spanningsafhankelijke aardlekautomaten zijn doorgaans de compacte 1-module brede aardlekautomaten, 4P in 1 module breed gaat hem natuurlijk sowieso niet worden.

Uiteraard kun je zoiets van Siemens kopen. Jammer dat het merk in Nederland niet zoveel voorkomt, de verkrijgbaarheid is slecht, er is alleen een grote hoeveelheid winkels die de 1-module brede aardlekautomaten in het assortiment heeft genomen omdat dit een redelijk uniek product is. Maar je komt dan op zoiets uit: https://www.elektrobode.n...-16a-un-400v-5su13466fp16

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:53

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Robbie-1 als ik de technische informatie van een dergelijke aardlekautomaat bekijk lijkt hij me spanningsafhankelijk (Bedrijfsspanning (meetspanning) > 40V). En die mag je thuis niet gebruiken, zoek maar eens op spanningsafhankelijk in dit topic.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-10 14:29
@Robbie-1 als ik de technische informatie van een dergelijke aardlekautomaat bekijk, lijkt hij me spanningsafhankelijk (Bedrijfsspanning (meetspanning) > 40V). En die mag je thuis niet gebruiken, zoek maar eens op spanningsafhankelijk in dit topic.
Oei, ik hoop niet dat je gelijk hebt, deze is me indertijd door een installateur aanbevolen als een goede oplossing. ik heb er 10 gekocht.
Ik ga mijn kast uitbreiden met een extra kast, dat levert wel de extra ruimte op, maar ik zie dat de bredere versie van Hager dik 60 euro per stuk kost, daar moet ik nog even over nadenken.
Zijn er goedkopere alternatieven die wel toegestaan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
De spanningsafhankelijke aardlekschakelaars zijn weer toegestaan
Kijk op www.nieuws1010.nl voor verdere info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

MadDog11 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:34:
Welkom in de wereld van de NEN. De norm 2020 is nog niet eens officieel verplicht en er zijn al weer aanpassingen en correcties aanstaande.

Ik weet nooit zo goed als leek hoe ik deze van der Meer moet inschatten. Hij is duidelijk ervaringsdeskundige maar het is geen officiële nieuwsbron omdat de NEN alle officiële stukken voor betaald wil hebben.

Als ik dan lees dat kabelfabrikanten het hergebruik van kabels liever niet zien dan bekruipt mij al een gevoel van belangenverstrengeling.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
MadDog11 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:34:
Nouja... Volgens NEN1010:1988 t/m NEN1010:2015 zijn ze alleen onder voorbehoud toegestaan, volgens NEN1010:2020 zijn ze verboden, maar volgens een correctieblad op NEN1010:2020 zouden ze toch weer zijn toegestaan.

Dat correctieblad is er alleen nog niet. "MEER1010 gaat ervanuit dat...", "MEER1010 is van mening dat...". Meh, ik koop nog maar gewoon spanningsonafhankelijke componenten denk ik. :+ Maar het lijkt er inderdaad op dat dat correctieblad er gaat komen. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 30-12-2022 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Robbie-1,
Ik kan me dat je dit niet helemaal begrijpt heel goed voorstellen.
Ik ben ook niet werkzaam in installaties, maar tijdens mijn studie werd wel aandacht besteed aan de NEN1010, met name de achtergrond van de voorschriften. Ik kan je daardoor verzekeren dat het helemaal niets heeft te maken met belangenverstrengeling. De commissie bestaat namelijk uit een breed scala van leden uit diverse gelederen.
Volgens mij is dit herroepen van dat verbod zoals de meeste wijzigingen zuiver het gevolg van voortschrijdend inzicht. De achtergrond was dat die spanningsafhankelijkheid bestaat uit dat zo'n aardlekschakelaar voor het uitschakelen gebruik maakt van de netspanning, in tegenstelling tot het gebruikelijke type waar de uitschakelspoel werkt op de somstroom, en dat de netspanning natuurlijk een flinke deuk kan bevatten tijdens een aardsluiting. Dat werd door diverse ingewijden aangevoerd als risico dat deze spanning daardoor vaak te laag zou kunnen zijn voor de uitschakelspoel. Ogenschijnlijk wel steekhoudend, maar wie weet veronderstel ik heeft dit bij vakgenoten toch tot de nodige kritiek geleid, waarop dit uitgebreid is onderzocht, met als resultaat de conclusie dat hier eigenlijk nooit sprake van is en geen reden om het te handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:47
Techneut schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:33:
Robbie-1,
Ik kan me dat je dit niet helemaal begrijpt heel goed voorstellen.
Ik ben ook niet werkzaam in installaties, maar tijdens mijn studie werd wel aandacht besteed aan de NEN1010, met name de achtergrond van de voorschriften. Ik kan je daardoor verzekeren dat het helemaal niets heeft te maken met belangenverstrengeling. De commissie bestaat namelijk uit een breed scala van leden uit diverse gelederen.
Volgens mij is dit herroepen van dat verbod zoals de meeste wijzigingen zuiver het gevolg van voortschrijdend inzicht. De achtergrond was dat die spanningsafhankelijkheid bestaat uit dat zo'n aardlekschakelaar voor het uitschakelen gebruik maakt van de netspanning, in tegenstelling tot het gebruikelijke type waar de uitschakelspoel werkt op de somstroom, en dat de netspanning natuurlijk een flinke deuk kan bevatten tijdens een aardsluiting. Dat werd door diverse ingewijden aangevoerd als risico dat deze spanning daardoor vaak te laag zou kunnen zijn voor de uitschakelspoel. Ogenschijnlijk wel steekhoudend, maar wie weet veronderstel ik heeft dit bij vakgenoten toch tot de nodige kritiek geleid, waarop dit uitgebreid is onderzocht, met als resultaat de conclusie dat hier eigenlijk nooit sprake van is en geen reden om het te handhaven.
Nou een paar jaar geleden was had elke spanningsafhankelijke een werkspanning van >90V nodig voor de werking.
Nu is dat tegenwoordig <50V ofwel onder het niveau van veilige spanning.

Dan zijn er eigenlijk niet zoveel argumenten meer om ze te verbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
leonbong schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 20:43:
[...]

Nou een paar jaar geleden was had elke spanningsafhankelijke een werkspanning van >90V nodig voor de werking.
Nu is dat tegenwoordig <50V ofwel onder het niveau van veilige spanning.

Dan zijn er eigenlijk niet zoveel argumenten meer om ze te verbieden.
Nee dat is zo, maar zou dat de enige aanleiding zijn voor het vervallen van het verbod zijn geweest? Ik vraag me dit af omdat nog niet zo heel lang geleden die grens nog wel op 90V lag. En dat zou dan betekenen dat het opheffen van het verbod alleen zou moeten gelden voor de nieuwere versie. En daar lees ik niets over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
IplugNplay schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:07:
[...]

Een aardlek mag maar 4 eindgroepen beveiligen, ik weet niet of je die als hoofdschakelaar mag gebruiken. (Technisch gezien beveiligd die zoals jij het wil al je groepen en onderverdeelkast)

Alamat heb je 1module breed van aardig wat merken, zo ook het huismerk emat, maar goed abb staat wel mooier. Voordeel van 2 module is de warmteafgifte, dus voor je pv misschien wel 2 modules breed
Kookgroep zal je ook een krachtgroep b16 (alamat) toe moeten passen.
De meeste merken alamats die 1 breed zijn, zijn in Nederland niet toegestaan omdat ze spanningsafhankelijk zijn. Die van ABB en Siemens mag je wel gebruiken.
En je hoeft volgens mij niet per se een aardlek naar je onderverdeler toe, misschien dat iemand anders dat kan bevestigen.
Dat ligt aan het stelsel en hoe en of je de kabel zelf wil beveiligen. Het kan in ieder geval nooit kwaad.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Blihi schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:25:
[...]

De meeste merken alamats die 1 breed zijn, zijn in Nederland niet toegestaan omdat ze spanningsafhankelijk zijn. Die van ABB en Siemens mag je wel gebruiken.

[...]

Dat ligt aan het stelsel en hoe en of je de kabel zelf wil beveiligen. Het kan in ieder geval nooit kwaad.
En ik neem aan EMAT ook? Maar ik snap dat je EMAT niet in dezelfde zin wilt gebruiken :9

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
True schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:38:
[...]

En ik neem aan EMAT ook? Maar ik snap dat je EMAT niet in dezelfde zin wilt gebruiken :9
Die van Emat zijn ook spanningsafhankelijk en mogen dus niet in NL.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Blihi schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:46:
[...]

Ik kan inderdaad wel vinden dat spanningsafhankelijk alamats niet toegestaan zijn, maar ik vind niet dat de EMAT alamats spanningsafhankelijk zouden zijn. Waar kan ik dat vinden?

Naarmate ik meer en meer kennis op doe van elektrische installaties voel ik mij meer en meer opgelicht door Elektramat met hun EMAT merk/lijn. Hoe is het überhaupt mogelijk zoiets klaarblijkelijk in de Nederlandse markt aan te bieden terwijl het volgens de NEN1010 (2020) niet toegestaan is?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
True schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:09:
[...]

Ik kan inderdaad wel vinden dat spanningsafhankelijk alamats niet toegestaan zijn, maar ik vind niet dat de EMAT alamats spanningsafhankelijk zouden zijn. Waar kan ik dat vinden?
Op de zijkant van de alamat |:( Daar staat een schema afgedrukt van de interne structuur en daaraan kun je zien dat ze spanningsafhankelijk zijn.

Ook heeft de aardlekautomaat een "Line" en "Load" kant. Een spanningsonafhankelijke automaat heeft die niet.
Naarmate ik meer en meer kennis op doe van elektrische installaties voel ik mij meer en meer opgelicht door Elektramat met hun EMAT merk/lijn. Hoe is het überhaupt mogelijk zoiets klaarblijkelijk in de Nederlandse markt aan te bieden terwijl het volgens de NEN1010 (2020) niet toegestaan is?
Omdat ze wel gebruikt mogen worden in industriele installaties. Spanningsafhankelijke automaten mogen toegepast worden wanneer je er van uit kunt gaan dat ze bediend worden door gekwalificeerd personeel. Ze mogen dus wel in bedrijven (waar installaties achter slot en grendel zitten), maar niet in woonhuizen.

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 02-02-2023 16:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:36
[...]

In het bouwbesluit is nog geen verwijzing naar NEN1010:2020, NEN1010:2015 is dus nog steeds de (veiligheids)norm die bij nieuwbouw (minimaal) moet worden toegepast. Hoeft trouwens niet exact volgens NEN1010, mag ook op een andere wijze als maar minimaal 't zelfde veiligheidsniveau bereikt wordt.

Pas vanaf 't moment dat NEN1010:2020 in 't bouwbesluit wordt aangewezen is die versie (of gelijkwaardig) verplicht voor nieuwbouw en volledige renovatie groepenkast. Voor uitbreiding van bestaande groepenkasten blijft 't volgens rechtens verkregen niveau van toepassing (maar minimaal de norm uit 1962).

Je mag dus in alle tot nu toe bestaande installaties tot in de lengte van dagen uitbreidingen doen met spanningsafhankelijke aardlekautomaten.

Of dat verstandig is is iets anders maar 't is dus ook logisch dat ze nog gewoon verkocht (mogen) worden.

[ Voor 42% gewijzigd door blb4 op 02-02-2023 16:30 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-10 14:56
[...]

[...]

Dat is de nen1010 2020 neem ik aan.
Die is nog niet gekoppeld aan het bouwbesluit, en dus nog niet wettelijk van toepassing op nieuwbouw.

[ Voor 5% gewijzigd door IplugNplay op 02-02-2023 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
IplugNplay schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:20:
[...]

Dat is de nen1010 2020 neem ik aan.
Die is nog niet gekoppeld aan het bouwbesluit.
Ik verwijs even naar post nummer 7 hier: https://www.klusidee.nl/F...ardlekschakelaars.146537/ :
Dus ze mogen volgens NEN1010:2015 ook worden toegepast als de foutbescherming volgens rubriek 411 bij een defect van de spanningsafhankelijke aardlekautomaat is gewaarborgd. Om te snappen wat hier staat moet je wel het verschil tussen foutbescherming en aanvullende bescherming snappen.

Foutbescherming houdt in dat wanneer een metalen gestel onder spanning komt te staan (oftewel kortsluiting naar aarde), er een beveiliging uit moet schakelen. Dat hoeft niet per sé een aardlekschakelaar te zijn, dat kan ook prima een installatieautomaat of smeltpatroon zijn mits de stroom die gaat lopen hoog genoeg is. Deze foutstroom hangt af van de foutcircuitweerstand. In een TN-stelsel (aarding verzorgd door de netbeheerder) zal deze wel laag genoeg zijn, maar in een TT-stelsel (aarding afhankelijk van een aardelektrode) is dat geen gegeven. Je zult dan de aardverspreidingsweerstand of foutcircuitweerstand moeten weten.

Als de aardlekschakelaar niet nodig is voor deze foutbescherming (omdat de installatieautomaat dit al waarborgt), maar alleen wordt toegepast als aanvullend bescherming, zou je het dus mogen toepassen.
Dat lijkt me een vrij uitgebreide uiteenzetting waaruit blijkt dat het in heel specifieke gevallen in een woning toegepast mag worden volgens NEN1010:2015 Het vereist echter wel een stukje documentatie om aan te tonen dat aan de voorwaarden voldaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:47
Blihi schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:46:
[...]

Spannigsafhankelijk mag op zich wel in bepaalde situaties, daarnaast werken de nieuwste types van diverse merken vanaf 50V en mag je dus gewoon in woonhuis toepassen.

PS Of die van Emat vanaf 50V werken weet ik niet.
Nu zou ik persoonlijk geen spanningsafhankelijke kopen voorlopig.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 02-02-2023 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:51
[...]

Wanneer je de goedkoopste Chinese zooi die je kan vinden toepast voor iets dat juist veiligheid moet garanderen, heb je vooral jezelf opgelicht.

All-electric.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xander
bakvis schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:49:
In de nieuwe opzet is het plan als volgt, samengesteld op electramat:

Woonhuis:
[Afbeelding]
- Nieuwe hoofdverdeelkast van ABB, bewust ABB omdat nun alamats maar 1 positie breed zijn, alle andere zijn 2 posities en kom ik in ruimtegebrek.
- Hoofdschakelaar 40A
- Alamats 16A 30mA b karakteristiek voor de groepen in het woonhuis
Je hebt nu een verdeler samengesteld met spanningsafhankelijke aardlekautomaten. Daar is nogal een hoop over te doen zoals je misschien merkt aan de laatste reacties hier. ;)

Even wat feitjes:
  • Volgens de huidige aangewezen NEN1010:2015 (en eerdere uitgaven) mogen deze componenten slechts in bepaalde gevallen worden toegepast.
    • Als de foutbescherming ook is gewaarborgd wanneer de spanningsafhankelijke aardlekautomaat niet functioneert, oftewel er moet bij kortsluiting naar aarde een andere beveiliging uitschakelen. Als de aardcircuitimpedantie laag genoeg is, bijvoorbeeld omdat je een TN-stelsel hebt met aarde geleverd door de netbeheerder of omdat je gewoon een goede aardelektrode hebt geslagen, zal ook de installatieautomaat snel genoeg afschakelen.
    • Als ze worden bediend, beproefd en geïnspecteerd door voldoende onderrichte personen (BA4) of vakbekwame personen (BA5). Thuis heb je meestal geen NEN3140 aanwijsbeleid...
  • Volgens NEN1010:2020 zoals die nu is gepubliceerd, mogen spanningsafhankelijke aardlekautomaten überhaupt niet meer worden toegepast!
  • Er kwam hier echter laatst voorbij dat er een correctieblad op NEN1010:2020 gaat komen waarna het gebruik van spanningsafhankelijke aardlekautomaten wel is toegestaan, zonder voorwaarden. Dit correctieblad is echter nog niet gepubliceerd en persoonlijk heb ik zoiets van "eerst zien dan geloven". :+
Vanwege alle discussies hierover zou ik ze zelf überhaupt niet gebruiken. De discussie en normen zijn er natuurlijk niet voor niets, zijn ze wel net zo veilig als klassieke spanningsonafhankelijke aardlekautomaten? Ik geef liever wat meer geld uit voor meer zekerheid. :)
Voorziening in hoofdverdeelkast richting garage:
- 40A aardlekschakelaar 300mA, bewust hogere afschakelwaarde zodat de aardlek in de garage eerder zal uitschakelen (daar 30mA
Als je er zeker van wilt zijn dat de laatste aardschakelaar eerder afschakelt, moet je niet zomaar een 300mA aardlekschakelaar toepassen maar een selectieve 300mA aardlekschakelaar. Deze reageert niet alleen pas bij een hogere stroom, maar ook trager zodat de laatste aardlekschakelaar de kans krijgt om de stroomketen te onderbreken.
Onderverdeler Garage:
[Afbeelding]
- Hoofdschakelaar 40A. Is deze noodzakelijk of kan ik hier ook een krachtgroep gebruiken van 20A C-karakteristiek? Het doel is om de grondkabel spanningsvrij te kunnen maken en spanningsvrij aan de onderverdeler te kunnen werken en dat de schakelaar het dichtst bij de verbruiker als eerste afschakelt.
In iedere verdeelinrichting moet een hoofdschakelaar, dus ook in je garage. Je zou die kunnen vervangen door een automaat, maar dat is niet zo zinvol want die zit er aan het begin van de kabel in jouw woning ook al één. Gewoon een schakelaar pakken dus.
- Kracht groep 16A C-karakteristiek —> kracht groep garage
- Kracht groep 16A B-karakteristiek —> toekomst, laadpaal elektrische auto
- Beide kracht groepen achter een 30mA aarlek 40A
Een laadpaal moet achter een eigen 30mA aardlekschakelaar komen. Beter gewoon aardlekautomaten toepassen dus. :)
- Is een aparte aardepen noodzakelijk in de garage of kan dit via de YMVK-AS kabelmantel naar de aardepen in het woonhuis?
Een aparte aardpen is niet nodig, aangenomen dat de aardpen in de woning gewoon voldoet.
Blihi schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:07:
Kookplaat moet een 30 mA aardlek, want daar zit een stekker aan.
Aanvullende bescherming door een 30mA aardlekschakelaar is vereist voor "contactdozen met een toegekende stroom van ten hoogste 20 A voor algemeen gebruik door leken".

"Een contactdoos voor algemeen gebruik is een contactdoos die niet voor specifiek gebruik is bestemd. Contactdozen voor specifiek gebruik zijn duidelijk herkenbaar door de plaatsing van de contactdoos of een aanduiding bij de contactdoos."

Een Perilex contactdoos in het keukenkastje, is volgens mij wel duidelijk herkenbaar voor een specifiek gebruik en behoeft dus niet aanvullend beschermd te worden.

Uiteraard moet hier wel de foutbescherming in orde zijn. Als de aardcircuitimpedantie laag genoeg is, bijvoorbeeld omdat je een TN-stelsel hebt met aarde geleverd door de netbeheerder of omdat je gewoon een goede aardelektrode hebt geslagen, kan ook een installatieautomaat snel genoeg afschakelen. Foutbescherming kun je ook prima waarborgen met een 300mA aardlekschakelaar. Stellen dat er 30mA tussen moet "omdat er een stekker aan zit" is wat kort door de bocht. NEN1010 maakt het onderscheid vast aangesloten / met een stekker aangesloten in ieder geval niet.
Blihi schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:03:
Een autolader hoort zelfs type B aardlek te hebben, of klopt dat ook al niet meer?
In principe wel, tenzij de autolader zelf beveiligt tegen DC lekstromen >6mA, dan mag je gewoon type A toepassen. Laten de meeste laders deze beveiliging nou net hebben. ;) (Maar niet allemaal, dus het is zeker belangrijk om uit te zoeken!)

Hetzelfde geldt voor PV-omvormers, die moeten in principe ook achter een type B aardlekschakelaar, tenzij...
PV panelen hoeven soms helemaal geen aardlek inderdaad.
Dat klopt, wederom: wanneer de foutbescherming dus maar is gewaarborgd. In dat geval mag ook de kookplaat helemaal zonder aardlekschakelaar.
IplugNplay schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:07:
[...]

Een aardlek mag maar 4 eindgroepen beveiligen, ik weet niet of je die als hoofdschakelaar mag gebruiken. (Technisch gezien beveiligd die zoals jij het wil al je groepen en onderverdeelkast)
Een 30mA aardlekschakelaar mag maar 4 eindgroepen beveiligen, dit is een 300mA exemplaar.

Ik neem aan dat die aardlekschakelaar alleen voor de onderverdeelkast is bedoeld, niet als voorbeveiliging voor de aardlekautomaten in de woning. Al is dat ook wel een manier om spanningsafhankelijke aardlekautomaten volgens NEN1010:2015 te "legaliseren": zet er een spanningsonafhankelijke aardlekschakelaar voor. :+
En je hoeft volgens mij niet per se een aardlek naar je onderverdeler toe, misschien dat iemand anders dat kan bevestigen.
Daar zijn we weer: wanneer de foutbescherming maar is gewaarborgd. Als jij je schop in die grondkabel steekt en sluiting maakt tussen fase en aarde moet er wel direct een beveiliging uitschakelen. Als de aardcircuitimpedantie dermate laag is dat de installatieautomaat snel genoeg afschakelt is dat ook goed.
ABB maakt sinds kort inderdaad smalle spanningsonafhankelijke aardlekautomaten, de DS301C: https://new.abb.com/low-v...akelaars-rcd/ds301c-serie

Maar dat zijn niet de aardlekautomaten welke @bakvis in zijn configuratie heeft opgenomen, dat is de DS201E: https://new.abb.com/products/2CDB352501R1165/dsn201e-b16-a30
Dat is een gerelabelde GE/AEG automaat en die is ook spanningsafhankelijk.
blb4 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:14:
Je mag dus in alle tot nu toe bestaande installaties tot in de lengte van dagen uitbreidingen doen met spanningsafhankelijke aardlekautomaten.
Maar vanaf NEN1010:1988 (4e druk) t/m NEN1010:2015 zijn daar dus wel voorwaarden aan verbonden!
leonbong schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:47:
[...]

Spannigsafhankelijk mag op zich wel in bepaalde situaties, daarnaast werken de nieuwste types van diverse merken vanaf 50V en mag je dus gewoon in woonhuis toepassen.

PS Of die van Emat vanaf 50V werken weet ik niet.
Ik vraag me af of dat voldoende is om aan de voorwaarden zoals gesteld in NEN1010 t/m 2015 te voldoen.

NEN1010 schrijft letterlijk:
Het gebruik van toestellen voor aardlekbeveiliging met een hulpspanningsbron, die bij een defect van de hulpspanningsbron niet automatisch uitschakelen, is alleen toegelaten indien foutbescherming overeenkomstig het bepaalde in rubriek 411 ook bij een defect van deze hulpvoeding is gewaarborgd
Mooi dat de nieuwere typen spanningsafhankelijke aardlekautomaten werken vanaf een spanning van 50V, maar volgens mij is een lage netspanning niet het enige defect wat zich kan voordoen. Denk aan een onderbroken nulgeleider, of gewoon simpelweg een defect aan de stroomtransformator? Naar mijn idee zegt NEN1010 dat foutbescherming bij ieder soort defect gewaarborgd moet blijven.
Nu zou ik persoonlijk geen spanningsafhankelijke kopen voorlopig.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. :)
habbekrats schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:58:
Voor iedereen die het nog eens ineen kee wil lezen ipv over 20 posts verdeeld
https://www.nieuws1010.nl...ke-aardlekschakelaars.pdf
Dat hebben ze dus al opgevolgd met: https://www.nieuws1010.nl...kelaars-IV-24-12-2022.pdf
Dat document van Hager dekt de lading in mijn ogen ook niet echt.
Ze vergeten bijvoorbeeld dit woordje uit NEN1010 even voor het gemak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWNCnoVHQ64CB3bT0bGlBiRjUkY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QbenKy656Y8sH1wSusErGgFb.png?f=user_large
En doen het overkomen alsof er "en" staat.

Daarnaast schrijven ze:
‘De norm beschrijft hier de voeding, die de spanningsafhankelijke aardlekschakelaar of -automaat van spanning voorziet, als hulpvoeding. Zou je het wegvallen van die voeding willen garanderen dan moet men voorzieningen aanbrengen in de vorm van een UPS of iets dergelijks, wat uiteraard kostentechnisch niet interessant is.’
Maar NEN1010 zegt helemaal niet dat je de hulpvoeding moet garanderen, ze zeggen dat foutbescherming moet zijn gewaarborgd. Dat lukt ook prima met een installatieautomaat in een TN-stelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-10 14:56
Xander schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:35:

[...]

Een 30mA aardlekschakelaar mag maar 4 eindgroepen beveiligen, dit is een 300mA exemplaar.

Ik neem aan dat die aardlekschakelaar alleen voor de onderverdeelkast is bedoeld, niet als voorbeveiliging voor de aardlekautomaten in de woning. Al is dat ook wel een manier om spanningsafhankelijke aardlekautomaten volgens NEN1010:2015 te "legaliseren": zet er een spanningsonafhankelijke aardlekschakelaar voor. :+
Danku, dat is een goed detail om te weten.

als hij m als hoofdschakelaar heeft dan moet die sws alles schakelen dus ook die rij alamats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-10 17:43

bakvis

Tweakers.Nerd

Xander schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:35:
[...]

Je hebt nu een verdeler samengesteld met spanningsafhankelijke aardlekautomaten. Daar is nogal een hoop over te doen zoals je misschien merkt aan de laatste reacties hier. ;)

Even wat feitjes:
[list]
• Volgens de huidige aangewezen NEN1010:2015 (en eerdere uitgaven) mogen deze componenten slechts in bepaalde gevallen worden toegepast.
[list]
• Als de foutbescherming ook is gewaarborgd wanneer de spanningsafhankelijke aardlekautomaat niet functioneert, oftewel er moet bij kortsluiting naar aarde een andere beveiliging uitschakelen. Als de aardcircuitimpedantie laag genoeg is, bijvoorbeeld omdat je een TN-stelsel hebt met aarde geleverd door de netbeheerder of omdat je gewoon een goede aardelektrode hebt geslagen, zal ook de installatieautomaat snel genoeg afschakelen............
Hulde voor deze post! Je status als karmakeizer voor groepenkasten is bij deze denk ik bewezen ;) !. Ons huis dateert uit 1969, de eerste stap die ik dus ga ondernemen is controleren of de aarding via de aardelektrode nog afdoende is, ik heb zomaar een flauw vermoeden dat de kwaliteit in de laatste 50 jaar wat is afgenomen.

Ik neem je adviezen ter harte, 1 module spanningsonafhankelijke aardlekautomaten zijn beschikbaar of niet te betalen (ABB DS301C kost 180 euro p/s, dat loopt in de papieren, 1800 euro enkel aan aardlekautomaten).

Wat is het advies hier in?
- 2 module brede aardlekautomaten die wel spanningonafhankelijk zijn? Zo ja, welke adviseer je?
- "Standaar" opstelling met hoofd aardlekschakelaar en normale automaten ter overspanningsbeveiliging?

Zoals vaak, als je geen professional bent en je jezelf gaat inlezen op een onderwerp gaat de beerput open en krijg je steeds meer vragen 8)7

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

onetime schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:55:
@procyon Automaten en alamats zijn er in verschillende versies. O.a. in 1 of 2 module breedte.
De 2 module breedte versie kan zijn warmte beter kwijt, en is mogelijk ook degelijker.
De interne onderdelen kunnen robuuster worden uitgevoerd, daar is dan ruimte voor.
Belangrijker is dat de 1 module brede modules over het algemeen spanningsafhankelijk zijn en dat als onwenselijk wordt beschouwd.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:38
Ethirty schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:56:
[...]

Belangrijker is dat de 1 module brede modules over het algemeen spanningsafhankelijk zijn en dat als onwenselijk wordt beschouwd.
https://www.sandervunderi...lekautomaat-1p-n-b16.html

Dit is wel een goede 1 module brede spanningsonafhankelijke. (Maar wat ik begrijp ook echt de enige 1 module brede die OK is).

[ Voor 8% gewijzigd door Whiskey48 op 08-03-2023 19:03 ]

Pagina: 1 2

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.