bakvis schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 17:49:
In de nieuwe opzet is het plan als volgt, samengesteld op electramat:
Woonhuis:
[
Afbeelding]
- Nieuwe hoofdverdeelkast van ABB, bewust ABB omdat nun alamats maar 1 positie breed zijn, alle andere zijn 2 posities en kom ik in ruimtegebrek.
- Hoofdschakelaar 40A
- Alamats 16A 30mA b karakteristiek voor de groepen in het woonhuis
Je hebt nu een verdeler samengesteld met
spanningsafhankelijke aardlekautomaten. Daar is nogal een hoop over te doen zoals je misschien merkt aan de laatste reacties hier.
Even wat feitjes:
- Volgens de huidige aangewezen NEN1010:2015 (en eerdere uitgaven) mogen deze componenten slechts in bepaalde gevallen worden toegepast.
- Als de foutbescherming ook is gewaarborgd wanneer de spanningsafhankelijke aardlekautomaat niet functioneert, oftewel er moet bij kortsluiting naar aarde een andere beveiliging uitschakelen. Als de aardcircuitimpedantie laag genoeg is, bijvoorbeeld omdat je een TN-stelsel hebt met aarde geleverd door de netbeheerder of omdat je gewoon een goede aardelektrode hebt geslagen, zal ook de installatieautomaat snel genoeg afschakelen.
- Als ze worden bediend, beproefd en geïnspecteerd door voldoende onderrichte personen (BA4) of vakbekwame personen (BA5). Thuis heb je meestal geen NEN3140 aanwijsbeleid...
- Volgens NEN1010:2020 zoals die nu is gepubliceerd, mogen spanningsafhankelijke aardlekautomaten überhaupt niet meer worden toegepast!
- Er kwam hier echter laatst voorbij dat er een correctieblad op NEN1010:2020 gaat komen waarna het gebruik van spanningsafhankelijke aardlekautomaten wel is toegestaan, zonder voorwaarden. Dit correctieblad is echter nog niet gepubliceerd en persoonlijk heb ik zoiets van "eerst zien dan geloven".

Vanwege alle discussies hierover zou ik ze zelf überhaupt niet gebruiken. De discussie en normen zijn er natuurlijk niet voor niets, zijn ze wel net zo veilig als klassieke spanningsonafhankelijke aardlekautomaten? Ik geef liever wat meer geld uit voor meer zekerheid.

Voorziening in hoofdverdeelkast richting garage:
- 40A aardlekschakelaar 300mA, bewust hogere afschakelwaarde zodat de aardlek in de garage eerder zal uitschakelen (daar 30mA
Als je er zeker van wilt zijn dat de laatste aardschakelaar eerder afschakelt, moet je niet zomaar een 300mA aardlekschakelaar toepassen maar een
selectieve 300mA aardlekschakelaar. Deze reageert niet alleen pas bij een hogere stroom, maar ook trager zodat de laatste aardlekschakelaar de kans krijgt om de stroomketen te onderbreken.
Onderverdeler Garage:
[
Afbeelding]
- Hoofdschakelaar 40A. Is deze noodzakelijk of kan ik hier ook een krachtgroep gebruiken van 20A C-karakteristiek? Het doel is om de grondkabel spanningsvrij te kunnen maken en spanningsvrij aan de onderverdeler te kunnen werken en dat de schakelaar het dichtst bij de verbruiker als eerste afschakelt.
In iedere verdeelinrichting moet een hoofdschakelaar, dus ook in je garage. Je zou die kunnen vervangen door een automaat, maar dat is niet zo zinvol want die zit er aan het begin van de kabel in jouw woning ook al één. Gewoon een schakelaar pakken dus.
- Kracht groep 16A C-karakteristiek —> kracht groep garage
- Kracht groep 16A B-karakteristiek —> toekomst, laadpaal elektrische auto
- Beide kracht groepen achter een 30mA aarlek 40A
Een laadpaal moet achter een
eigen 30mA aardlekschakelaar komen. Beter gewoon aardlekautomaten toepassen dus.

- Is een aparte aardepen noodzakelijk in de garage of kan dit via de YMVK-AS kabelmantel naar de aardepen in het woonhuis?
Een aparte aardpen is niet nodig, aangenomen dat de aardpen in de woning gewoon voldoet.
Aanvullende bescherming door een 30mA aardlekschakelaar is vereist voor
"contactdozen met een toegekende stroom van ten hoogste 20 A voor algemeen gebruik door leken".
"Een contactdoos voor algemeen gebruik is een contactdoos die niet voor specifiek gebruik is bestemd. Contactdozen voor specifiek gebruik zijn duidelijk herkenbaar door de plaatsing van de contactdoos of een aanduiding bij de contactdoos."
Een Perilex contactdoos in het keukenkastje, is volgens mij wel duidelijk herkenbaar voor een specifiek gebruik en behoeft dus niet aanvullend beschermd te worden.
Uiteraard moet hier wel de
foutbescherming in orde zijn. Als de aardcircuitimpedantie laag genoeg is, bijvoorbeeld omdat je een TN-stelsel hebt met aarde geleverd door de netbeheerder of omdat je gewoon een goede aardelektrode hebt geslagen, kan ook een installatieautomaat snel genoeg afschakelen. Foutbescherming kun je ook prima waarborgen met een 300mA aardlekschakelaar. Stellen dat er 30mA tussen moet "omdat er een stekker aan zit" is wat kort door de bocht. NEN1010 maakt het onderscheid vast aangesloten / met een stekker aangesloten in ieder geval niet.
In principe wel, tenzij de autolader zelf beveiligt tegen DC lekstromen >6mA, dan mag je gewoon type A toepassen. Laten de meeste laders deze beveiliging nou net hebben.

(Maar niet allemaal, dus het is zeker belangrijk om uit te zoeken!)
Hetzelfde geldt voor PV-omvormers, die moeten in principe ook achter een type B aardlekschakelaar, tenzij...
PV panelen hoeven soms helemaal geen aardlek inderdaad.
Dat klopt, wederom: wanneer de foutbescherming dus maar is gewaarborgd. In dat geval mag ook de kookplaat helemaal zonder aardlekschakelaar.
Een
30mA aardlekschakelaar mag maar 4 eindgroepen beveiligen, dit is een 300mA exemplaar.
Ik neem aan dat die aardlekschakelaar alleen voor de onderverdeelkast is bedoeld, niet als voorbeveiliging voor de aardlekautomaten in de woning. Al is dat ook wel een manier om
spanningsafhankelijke aardlekautomaten volgens NEN1010:2015 te "legaliseren": zet er een spanningsonafhankelijke aardlekschakelaar voor.

En je hoeft volgens mij niet per se een aardlek naar je onderverdeler toe, misschien dat iemand anders dat kan bevestigen.
Daar zijn we weer: wanneer de foutbescherming maar is gewaarborgd. Als jij je schop in die grondkabel steekt en sluiting maakt tussen fase en aarde moet er wel direct een beveiliging uitschakelen. Als de aardcircuitimpedantie dermate laag is dat de installatieautomaat snel genoeg afschakelt is dat ook goed.
ABB maakt sinds kort inderdaad smalle spanningsonafhankelijke aardlekautomaten, de DS301C:
https://new.abb.com/low-v...akelaars-rcd/ds301c-serie
Maar dat zijn niet de aardlekautomaten welke @
bakvis in zijn configuratie heeft opgenomen, dat is de DS201E:
https://new.abb.com/products/2CDB352501R1165/dsn201e-b16-a30
Dat is een
gerelabelde GE/AEG automaat en die is ook
spanningsafhankelijk.
Maar vanaf NEN1010:1988 (4e druk) t/m NEN1010:2015 zijn daar dus wel voorwaarden aan verbonden!
leonbong schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:47:
[...]
Spannigsafhankelijk mag op zich wel in bepaalde situaties, daarnaast werken de nieuwste types van diverse merken vanaf 50V en mag je dus gewoon in woonhuis toepassen.
PS Of die van Emat vanaf 50V werken weet ik niet.
Ik vraag me af of dat voldoende is om aan de voorwaarden zoals gesteld in NEN1010 t/m 2015 te voldoen.
NEN1010 schrijft letterlijk:
Het gebruik van toestellen voor aardlekbeveiliging met een hulpspanningsbron, die bij een defect van de hulpspanningsbron niet automatisch uitschakelen, is alleen toegelaten indien foutbescherming overeenkomstig het bepaalde in rubriek 411 ook bij een defect van deze hulpvoeding is gewaarborgd
Mooi dat de nieuwere typen
spanningsafhankelijke aardlekautomaten werken vanaf een spanning van 50V, maar volgens mij is een lage netspanning niet het enige defect wat zich kan voordoen. Denk aan een onderbroken nulgeleider, of gewoon simpelweg een defect aan de stroomtransformator? Naar mijn idee zegt NEN1010 dat foutbescherming bij ieder soort defect gewaarborgd moet blijven.
Nu zou ik persoonlijk geen spanningsafhankelijke kopen voorlopig.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Dat hebben ze dus al opgevolgd met:
https://www.nieuws1010.nl...kelaars-IV-24-12-2022.pdfDat document van Hager dekt de lading in mijn ogen ook niet echt.
Ze vergeten bijvoorbeeld dit woordje uit NEN1010 even voor het gemak:
:fill(white):strip_exif()/f/image/QbenKy656Y8sH1wSusErGgFb.png?f=user_large)
En doen het overkomen alsof er "en" staat.
Daarnaast schrijven ze:
‘De norm beschrijft hier de voeding, die de spanningsafhankelijke aardlekschakelaar of -automaat van spanning voorziet, als hulpvoeding. Zou je het wegvallen van die voeding willen garanderen dan moet men voorzieningen aanbrengen in de vorm van een UPS of iets dergelijks, wat uiteraard kostentechnisch niet interessant is.’
Maar NEN1010 zegt helemaal niet dat je de hulpvoeding moet garanderen, ze zeggen dat foutbescherming moet zijn gewaarborgd. Dat lukt ook prima met een installatieautomaat in een TN-stelsel.