Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2
Acties:
  • 2.377.526 views

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:38
Matched: Spanningsafhankelijk
Illusion schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:55:
[...]

Die DSN201E lijkt wel een type AC aardlek. @kabeltjekabel of @Xander is deze wel geschikt voor in woningen?
Er zijn verschillende varianten. Type AC mag inderdaad niet gebruikt worden, maar er zijn ook type A varianten.

Maar...
Rimco schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 17:06:
@Killing Time Alhoewel het plaatje nogal verwarrend is lijkt die tenminste wel van het (juiste) A type te zijn. Wat ik nog wel tegen kwam is dat er blijkbaar ook nog regels zijn of deze wel of niet toepasbaar zijn in residentieel gebruik.
Het is een spanningsafhankelijke aardlekautomaat en die mag je inderdaad in veel gevallen niet toepassen. Er zit daarnaast electronica in die (een beetje) energie gebruikt en warm wordt, ik weet niet of ik daar een hele kast mee zou willen vullen.
Lijkt er op dat er dus nog geen zijn in 1 module breed die (officieel) geschikt zijn.
Er zijn ook spanningsonafhankelijke aardlekautomaten van 1 module breed. ;)

https://support.industry....ical-voltage-independent)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Xander
Ethirty schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 19:52:
Was laatst hier niet gemeld dat die compacte alamats niet zijn toegestaan bij thuisgebruik?

Of heb ik dat ergens anders gelezen?
Met "laatst" bedoel je, 4 posts boven die van jou?

Het gaat dan trouwens expliciet niet om "compacte alamats", het gaat om "spanningsafhankelijke" aardlekautomaten. Dat veel compacte aardlekautomaten spanningsafhankelijk zijn, wil niet zeggen dat ze allemaal spanningsafhankelijk zijn, ik heb gisteren al een spanningsonafhankelijk exemplaar gelinkt.

En de normen zeggen ook niets over "thuisgebruik". De normen zeggen:
quote: NEN1010:2015
531.2.2.2 Het gebruik van toestellen voor aardlekbeveiliging met een hulpspanningsbron, die bij een defect van de hulpspanningsbron niet automatisch uitschakelen, is alleen toegelaten indien:
— foutbescherming overeenkomstig het bepaalde in rubriek 411 ook bij een defect van deze hulpvoeding is gewaarborgd of
— de toestellen zijn opgenomen in installaties die worden bediend, beproefd en geïnspecteerd door voldoende onderrichte personen (BA4) of vakbekwame personen (BA5).
Natuurlijk is een installatie thuis geen installatie die wordt bediend, beproefd en geïnspecteerd door voldoende onderrichte personen of vakbekwame personen. Maar er staat een "of" tussen beide regels, geen "en", dus als foutbescherming overeenkomstig het bepaalde in rubriek 411 gewaarborgd blijft mogen ze wel toegepast worden.

Mijns inziens is dat prima gewaarborgd bij een voldoende lage aardcircuitweerstand waardoor de automaat elektromechanisch afschakelt bij sluiting naar aarde. Maar dat artikel van Hager waar @Rimco naar linkt geeft daar weer een hele andere draai aan. :?

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-03 14:54

Ethirty

Who...me?

Nee, dan ben ik het ergens anders ook nog tegengekomen. Maar zonder dat ik de bron terug kan vinden weet ik niet meer wat de reden was waarom het niet zou mogen.

Zou best geweest kunnen zijn dat het spanningsafhankelijk was.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:11

Freakie1NL

Grote Baas

Ethirty schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 11:34:
Nee, dan ben ik het ergens anders ook nog tegengekomen. Maar zonder dat ik de bron terug kan vinden weet ik niet meer wat de reden was waarom het niet zou mogen.

Zou best geweest kunnen zijn dat het spanningsafhankelijk was.
Hier waarschijnlijk dan. Beetje zelfde timing.
https://www.klusidee.nl/F...t-wel.136714/#post-830406

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Xander
LED-Maniak schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:43:
[...]

Dat wel, maar dan zit je dus met die brede units. Die ruimte heb ik niet.
Tja. Er is helaas maar één fabrikant die fatsoenlijke aardlekautomaten van 1 module breed maakt en dat is Siemens. De rest maakt allemaal van die spanningsafhankelijke meuk die in veel gevallen niet eens toegepast mag worden.
Bij het selecteren van een eaton groepenkast was het significant duurder. Dat waren alamat die 1 unit breed zijn.
? Eaton heeft bij mijn weten geen aardlekautomaat van 1 module breed. Dan was het een Eaton kast met een ander fabrikaat componenten?

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:11

Freakie1NL

Grote Baas

Laten we een hele discussie over EMAT vermijden. Wel wat algemene opmerkingen die ook EMAT aangaan.

-) KEMA Keur zonder het bijbehorend rapport zegt helemaal niets. Je kan ook de specificaties laten keuren, dan is hij ook gekeurd er heeft echter niemand naar de werking gekeken. Toch kan hij dan KEMA gekeurd zijn. Zonder rapport zegt dit dus weinig.

-) Uitzondering daargelaten zijn 1 DIN brede ALAMATS spanningsafhankelijke schakelaars.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

Freakie1NL schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 08:36:
...

-) Uitzondering daargelaten zijn 1 DIN brede ALAMATS spanningsafhankelijke schakelaars.
Wat betekent dat? Er zijn nog meer ( B- ) merken die 1 DIN ALAMATs hebben (of 2 DIN "kook-ALAMATs").

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Xander
Navi schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 10:13:
Wat zou er mis zijn dan met een 1 unit brede alamat van bv abb?

In een gewone huisinstallatie is extra compact toch alleen maar handig?
De 1 module brede aardlekautomaat van ABB is een spanningsafhankelijke aardlekautomaat (het is een rebranded GE automaat btw). NEN1010 vindt daar iets over.
531.2.2.2 Het gebruik van toestellen voor aardlekbeveiliging met een hulpspanningsbron, die bij een defect van de hulpspanningsbron niet automatisch uitschakelen, is alleen toegelaten indien:
— foutbescherming overeenkomstig het bepaalde in rubriek 411 ook bij een defect van deze hulpvoeding is gewaarborgd of
— de toestellen zijn opgenomen in installaties die worden bediend, beproefd en geïnspecteerd door voldoende onderrichte personen (BA4) of vakbekwame personen (BA5)
Jouw installatie thuis wordt niet bediend, beproefd en geïnspecteerd door een VOP of VP, dus mogen deze componenten alleen worden toegepast als de foutbescherming gewaarborgd blijft. Bij een lage aardcircuitweerstand is de foutbescherming gewaarborgd omdat de automaat ook tijdig zal uitschakelen bij sluiting naar aarde, maar bij een hoge aardcircuitweerstand zoals in veel TT-stelsels mag je deze aardlekautomaten dus niet toepassen.

Een klassieke spanningsonafhankelijke aardlekautomaat werkt puur elektromechanisch, deze heeft geen spanning nodig om te functioneren. Een spanningsafhankelijke aardlekautomaat heeft netspanning nodig om te functioneren, veelal >90V.

Problemen daarmee zijn:
- Die dingen zijn gevoeliger voor defecten.
- Wanneer door een storing de netspanning zou dalen tot <90V werkt de aardlekbeveiliging niet meer. Een spanning >50V is echter wel gevaarlijk.
- Wanneer de nulgeleider onder de aardlekautomaat onderbroken zou raken functioneert het ding geheel niet meer, maar de fasegeleider met daar op een gevaarlijke spanning loopt nog wel de installatie in.

De warmteontwikkeling is inderdaad ook iets om rekening mee te houden, door de actieve componenten wordt zo'n automaat warmer dan de spanningsonafhankelijke varianten.

En wat is het voordeel? Alleen de maat? In de gemiddelde woonhuisinstallatie met <12 groepen kun je vast wel bredere componenten kwijt.

• Xander
@Blihi Wel een beetje jammer dat je bewezen techniek (elektromechanische spanningsonafhankelijke aardlekschakelaars) inruilt voor spanningsafhankelijke aardlekautomaten.

Je bent bekend met de nadelen daarvan en weet dat ze volgens NEN1010 alleen in bepaalde situaties toegepast mogen worden?

Ik hoef ze niet in mijn woning. En dat is niet omdat er EMAT op staat, ook van ABB of GE hoef ik ze niet. :+

Dan heb ik liever 25A+16A parallelle voedingsbronnen op een component geschikt voor 40A. :Y

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-03 18:42
Nee, is type A en er hoort een type B toegepast te worden.
Ik heb zelf 2 kasten naast elkaar hangen, gecentreerd boven het meterbord. Staat niet eens zo heel lelijk
[Afbeelding]
Grappig. Dat is dus precies de layout waarvan nu een paar keer gezegd is dat het niet mag in een woning. Dat zijn spanningsafhankelijke aardlekautomaten... (of zijn ze voorbeveiligd meteen grote aardlek?)

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 14-09-2021 09:45 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Blihi
@Xander en anderen natuurlijk.

Ik zou natuurlijk de huidige buizen voor wasmachine en droger kunnen gebruiken. Dan kan daar een PV verdeler achter (twee fasen, dus de derde wordt gewoon niet gebruikt en 4x2.5mm2 mag door 16mm buis. De andere 16mm buis kan dan de 6mm2 aardedraad door). Ik houd dan de bestaande 5x2.5 bedrading vrij om straks de warmtepomp op aan te sluiten door midden van een werkschakelaar en de bestaande 6mm2 aardedraad kan vervangen worden door een UTP kabel voor netwerk in de techniekruimte, want die mis ik nog).

Als ik het goed begrijp mag ik in die PV verdeler wel gebruik maken van spanningsafhankelijke aardlekautomaten voor de bescherming van de wandcontactdozen omdat de B20A 300mA alamat in de groepenkast al beschermd tegen wegvallen van de nulspanning, toch?

Bijkomend voordeel is dat ik dan twee eindgroepen minder krijg in de groepenkast, waardoor een van de ALS-en 40A kan blijven omdat er nog maar twee eindgroepen achter zitten.

De gele componenten heb ik nog niet in huis. De andere wel. Ik zou waarschijnlijk toch kiezen voor een nieuwe kast, simpelweg omdat verplaatsen ook een hoop werk is (dan moet er van alles van de muur om ruimte te maken om de boel op te schuiven.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ThGFwuTmACSBUWvlCk0VMaLTeY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YuOS0c0w3Ofq5arUqqOSz0xO.png?f=fotoalbum_large

Ik hoor graag jullie meningen.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 15-09-2021 07:59 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Xander
Blihi schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:54:
[...]

Thanks. Dat ga ik dan toch maar eens bekijken als optie. Kan wellicht ook een 6-din kastje zijn omdat dat ook genoeg ruimte geeft (36+6)
Ik zou voor een volwaardige kast gaan (tenminste 24 modules). Die kast een beetje opschuiven is echt het werk niet, het ziet er netter uit dan met zo'n klein prulkastje en je hebt meteen lekker de ruimte voor de toekomst.

Die mini verdelers van Hager komen ook niet met buisinvoer, ik vind het ondingen.
Die lelijke dingen op de nulgeleider gebeuren uiteindelijk toch wel, maar dan pas in de groepenkast, waar dat ding dus veel dikker is begrijp ik.
Ja uiteindelijk kan die 6mm² of 10mm² van de netbeheerder natuurlijk méér hebben dan jouw stukje 2,5mm². ;)

Je zou ook 4-polig kunnen beveiligen, dan voorkom je overbelasting van de nulgeleider ook.
Blihi schreef op woensdag 15 september 2021 @ 07:55:
@Xander en anderen natuurlijk.

Ik zou natuurlijk de huidige buizen voor wasmachine en droger kunnen gebruiken. Dan kan daar een PV verdeler achter (twee fasen, dus de derde wordt gewoon niet gebruikt en 4x2.5mm2 mag door 16mm buis. De andere 16mm buis kan dan de 6mm2 aardedraad door). Ik houd dan de bestaande 5x2.5 bedrading vrij om straks de warmtepomp op aan te sluiten door midden van een werkschakelaar en de bestaande 6mm2 aardedraad kan vervangen worden door een UTP kabel voor netwerk in de techniekruimte, want die mis ik nog).
Het voelt een beetje wappie-wappie om maar 2 fasen te gaan bedraden naar een onderverdeler maar technisch gezien is er natuurlijk niets mis mee. :+

Overigens krijg je nog steeds bijna 28A door de nulgeleider als één van je PV-sets 16A op zou wekken en je op de andere fase 16A zou afnemen. Ik weet natuurlijk niet wat voor PV sets je hebt liggen en of het aannemelijk is dat de ene teruglevert en de andere niet, wanneer de panelen op dezelfde oriëntatie liggen is dat natuurlijk nogal zeldzaam.

Vanwaar de 6mm² direct naar de hoofdaardrail? Ik ben niet zo'n PV-kenner maar bij mijn weten mag het frame van de PV vereffend worden via de voedingsleiding van de omvormer?
Als ik het goed begrijp mag ik in die PV verdeler wel gebruik maken van spanningsafhankelijke aardlekautomaten voor de bescherming van de wandcontactdozen omdat de B20A 300mA alamat in de groepenkast al beschermd tegen wegvallen van de nulspanning, toch?
Als ik de NEN goed snap dan mag dat inderdaad. Ze mogen worden toegepast in installaties welke door leken gebruikt worden, mits de foutbescherming maar gewaarborgd blijft bij wegval van de spanning. De foutbescherming is natuurlijk prima in orde met die 300mA aardlekschakelaar, je mist dan hooguit de aanvullende bescherming als het ding niet zou functioneren.

Maar ik ben wel raardere uitleg van deze bepaling in de NEN1010 tegengekomen (heb je die PDF van Hager gevonden toevallig?) die weer anders beweert...
Bijkomend voordeel is dat ik dan twee eindgroepen minder krijg in de groepenkast, waardoor een van de ALS-en 40A kan blijven omdat er nog maar twee eindgroepen achter zitten.
Wel goed opletten bij toekomstige uitbreidingen dan hè! ;)
De gele componenten heb ik nog niet in huis. De andere wel. Ik zou waarschijnlijk toch kiezen voor een nieuwe kast, simpelweg omdat verplaatsen ook een hoop werk is (dan moet er van alles van de muur om ruimte te maken om de boel op te schuiven.)
Voor die 5mm ja? Dat klinkt in de gemiddelde woning als een klusje van 10 minuten. Zeker als het bovenste stukje van de leiding naar het plafond met flexbuis is gemaakt (dat is vaak) en er mooie 8-voudige zadels zijn gebruikt is het toch een kwestie van wat schroeven losdraaien, de boel omschuiven en de schroeven weer vastdraaien?

Tenzij er van alles strak tegen de verdeelkast is gemonteerd wat in de weg zit maar dat zit dan voor de grotere kast toch ook in de weg?

• Blihi
Ja, maar Elektramat verkoopt ook spanningsafhankelijke aardlekautomaten en die mogen ook niet toegepast worden volgens NEN1010 (althans, niet zonder meer in huisinstallaties)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Opperhoof hangt van de config af. Als je voor de 1-fase automaten 1 DIN alamats wil plaatsen, bespraart dat ruimte. Maar zoek eens op spanningsafhankelijk.
Voor de kookgroep en laadpaal, kun je een Alamat plaatsen. Heeft je laadpaal DC-lekstroomdetectie?

Plaats 8 1-f automaten op de bovenste rij met 2-DIN ALS
Op de onderste rij plaats je 3x 4 modules (HS, alamat kookgroep, alamat EVSE). Kan er dan nog ergens een los kastje bij een een (fatsoenlijke) alamat? Heb je bijvoorbeeld een PV-installatie, kun je die mooi op de losse alamat doen.
Netjes verdelen over de fases is een ander verhaal, maar voor het salderen maakt dat niet uit.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Blihi
Opperhoof schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:33:
Mijn huidige groepenkast is 1 fase en moet vervangen worden voor een 3 fase groepenkast. Nu wil ik graag in verband met de beperkte ruimte in de meterkast de afmetingen gelijk houden. Vanwege de ruimte is het handig om te werken met aardlekautomaten. Dit scheelt 3 á 4 aardlekschakelaars. (9 groepen = 3, + kookgroep en 3 fase laadpaal).

Op internet lees is dat het voordeel van deze aardlekautomaten de ruimte besparing is. Een nadeel is dat het in sommige gevallen iets duurder is. Een ander nadeel is als de automaat uitschakeld je niet weet of dit komt door kortsluiting of overbelasting.

Zijn er verder nog nadelen aan deze aardlekautomaten om toch voor losse installatieautomaten en aardlekschakelaars te kiezen?
Dat idee had ik dus ook en werd enigszins afgefakkeld :)

Die kookgroep hoort niet thuis in een 3-fase kast. Dan ben je met gewone automaten dus:
3*2 = 6 din kwijt voor de aardlekschakelaars
9*1 = 9 din voor de automaten
4 din voor de nieuwe krachtautomaat voor de kookgroep
4 din voor de 3-fase laadpaal (of is dat 8 din met een B-type aardlek?)
4 din voor de hoofdschakelaar

Minimaal 27 tot 31 din dus. Dat past prima in een kast van 3x12.

Met aardlekautomaten die 2 din breed zijn krijg je:
9*2 = 18 din voor de automaten

Dus minimaal 30 tot 34 din. Past in dezelfde kast.

Met van die 1-din aardlekautomaten (die zijn spanningsafhankelijk en mogen dus officieel niet) is dat:

Dus minimaal 21 tot 25 din. In dat laatste geval past het al niet in een 24 din kast, dus moet je toch naar een 36 din kast. Mocht je geen B-type aardlek nodig hebben voor de laadpaal is een 24 din kast wel genoeg.

Ik zou het gewoon niet doen. Kies voor een standaardkast met drie aardlekschakelaars (1 per fase), een krachtgroep voor koken en een kracht aardlekautomaat (of aardlek met krachtgroep) voor de auto.

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:02
Blihi schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:24:
[...]

Dat idee had ik dus ook en werd enigszins afgefakkeld :)

Die kookgroep hoort niet thuis in een 3-fase kast. Dan ben je met gewone automaten dus:
3*2 = 6 din kwijt voor de aardlekschakelaars

Minimaal 27 tot 31 din dus. Dat past prima in een kast van 3x12.

Met aardlekautomaten die 2 din breed zijn krijg je:
9*2 = 18 din voor de automaten

Dus minimaal 30 tot 34 din. Past in dezelfde kast.

Met van die 1-din aardlekautomaten (die zijn spanningsafhankelijk en mogen dus officieel niet) is dat:

Dus minimaal 21 tot 25 din. In dat laatste geval past het al niet in een 24 din kast, dus moet je toch naar een 36 din kast. Mocht je geen B-type aardlek nodig hebben voor de laadpaal is een 24 din kast wel genoeg.

Ik zou het gewoon niet doen. Kies voor een standaardkast met drie aardlekschakelaars (1 per fase), een krachtgroep voor koken en een kracht aardlekautomaat (of aardlek met krachtgroep) voor de auto.
Mijn groepenkast is nu 220x330mm. Ik heb onderstaande geconfigureerd. Hier is nog ruimte voor een eventuele toekomstige 4 din kookgroep en 1 - 3 extra groepen als ik de beltrafo eruit haal tzt.

https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/KIUWE15RFN/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzAOdjURgc5fpnNR6oICbHBHHEo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Cogg2Vlra0A1xPXtaavM1NDu.png?f=user_large

Alternatief is onderstaand met 2x aardlekschakelaar en 7 groepen. 2 alamats voor 2 omvormers van zonnepanelen. Nadeel is dat hier dus geen 3 fase kookgroep meer bij kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWLH0Octtw5mUMo-P4LlDZjz9WU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PibI0oo8cmmsapkhikl0uO2S.png?f=user_large

• Blihi
Opperhoof schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:03:
[...]

Mijn groepenkast is nu 220x330mm. Ik heb onderstaande geconfigureerd. Hier is nog ruimte voor een eventuele toekomstige 4 din kookgroep en 1 - 3 extra groepen als ik de beltrafo eruit haal tzt.

https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/KIUWE15RFN/

[Afbeelding]

Alternatief is onderstaand met 2x aardlekschakelaar en 7 groepen. 2 alamats voor 2 omvormers van zonnepanelen. Nadeel is dat hier dus geen 3 fase kookgroep meer bij kan.

[Afbeelding]
Dat zeg ik, die aardlekautomaten mogen dus niet omdat ze spanningsafhankelijk zijn.

• Xander
Japie.G schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:46:
[...]

Nu heb ik ook nog een SEP 30ma 16a ALAMAT liggen. Dit is een 1 module brede alaam. Heeft iemand enig idee van de kwaliteit van deze dingen? Ik wil absoluut geen gepruts op elektra gebied dus als ik beter een eaton kan kopen doe ik dat gewoon.
Het is in ieder geval een spanningsafhankelijke aardlekautomaat, daarover is niet al te lang geleden al discussie geweest in dit topic. ;)

Ik zou het scharen onder "gepruts". Als je hem in de PV-verdeler hebt gepland mag je hem waarschijnlijk wel gebruiken, aangezien de foutbescherming ook bij problemen met de spanningsvoorziening zijn gewaarborgd (door de aardlekschakelaar in de hoofdverdeler). Maar ik zou mooi Eaton halen.

• Xander
Japie.G schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:57:
Vraag, bij deze ABB aardlekautomaat zitten 2 klemmen per pool (zit wel bij meer automaten). Mag ik daar allebei een draad in afklemmen?
Ja, daar mag draad in.
En verder, maakt de aansluitrichting uit? Boven of onder in of uitvoeren? Deze vraag in het algemeen bij dit soort automaten? Het lijkt me van niet, maar wellicht zit ik compleet fout. En als je pv invoert, maakt de aansluitkant dan nog wat uit?
Bij deze automaat maakt dat niet uit.

Bij sommige automaten wel, bijvoorbeeld spanningsafhankelijke aardlekautomaten of type B aardlekschakelaars. Maar dan staat het doorgaans ook wel goed aangegeven.

• Xander
Cyberpope schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:00:
Plan:
Waar fase en nul via de 6mm de aardlek binnenkomt, deze vervangen door een adereindhuls van 2x 6mm en dan vanaf daar met 6mm installatiesnoer dan de aardlekautomaat aansluiten.

Mis ik iets? Ruimte in mijn kast heb ik, dat is geen probleem.
Volgens mij mis je niets. Wellicht is er een makkelijkere optie om de voeding af te takken, in plaats van dubbele adereindhulzen onder de aardlekschakelaar (misschien kun je bestaande aftakblokjes gebruiken of zelfs een kamrail o.i.d.? je hebt niets van de kast laten zien. ;)).

Welke aardlekautomaat ga je gebruiken? Aangezien je de ruimte hebt ga je niet voor een spanningsafhankelijk exemplaar neem ik aan?

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Xander schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:14:
[...]

Volgens mij mis je niets. Wellicht is er een makkelijkere optie om de voeding af te takken, in plaats van dubbele adereindhulzen onder de aardlekschakelaar (misschien kun je bestaande aftakblokjes gebruiken of zelfs een kamrail o.i.d.? je hebt niets van de kast laten zien. ;)).

Welke aardlekautomaat ga je gebruiken? Aangezien je de ruimte hebt ga je niet voor een spanningsafhankelijk exemplaar neem ik aan?
Nee, direct bij de voeding aftakken is wat lastiger. Die heeft al een dubbele aftakking (1 krachtgroep). Dus elke fase gaat naar de krachtgroep en 1x aardlek met daarna 4 groepen. Net te simpel dus aftakblokjes, maar 3x aansluiten op de hoofdschakelaar is beetje te veel.

En nee, wilde gewoon voor een simpele gaan. Is voor mij voldoende.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Xander
Cyberpope schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:17:
[...]
En nee, wilde gewoon voor een simpele gaan. Is voor mij voldoende.
Wat moet ik me voorstellen bij een "simpele"?!

De laatste jaren duiken overal die goedkope 1-module brede aardlekautomaten op, het gros daarvan is spanningsafhankelijk. Daar is niets simpels aan, die dingen zijn juist onnodig complex. In veel gevallen mogen die volgens NEN1010 helemaal niet worden toegepast.

• Blihi
Mars Warrior schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:06:
[...]

[...]

[...]

Ik krijg de indruk dat niemand mijn mooi uitgerekende meterkast kan waarderen :N :N

Door een ervaren elektricien ooit gedaan met kennis van componenten, en daarvan binnen de norm gebruik maken. Dus 4mm2 draad zodat je zonder problemen 4-4.5kW kunt trekken per groep, rekening houdend met het soort apparatuur en het feit dat een smeltzekering (net als automaten) zonder probleem 1.12x de nominale waarde aankunnen (4kW dus) met kortere pieken van 4.5kW _/-\o_

Volgens de NEN1010 kun je over 2.5mm2 al 25A trekken, maar 4mm2 is dan fijn overgedimensioneerd!
Maar zoals hier ook al is besproken, verandert dit plaatje bij zonnepanelen. Met 16A zonnepanelen op 1 fase en 3x25A op de hoofdaansluiting kun je tot 33A over de nul krijgen (25 + cos(180-120)*16). Dus dan voldoet jouw 4 mm2 kabeltje ook al niet meer.

[...]

Ik heb ff eea nagevraagd en nagekeken. De piekbelasting is conform eerder gemaakte berekening. Dus blijkbaar conform verwachting en binnen de uitschakelgrenzen van een 25A hoofdzekering.

Is ff geleden, dus ik moest weer ff zelf snappen hoe het ook al weer zat.

Dit zit dus al ca 20 jaar zo :Y
En de normen waren 20 jaar geleden anders dan nu.
En met de installatie van de slimme meter in 2015 nog volledig doorgemeten en goedgekeurd! Deze oude meuk voldeed destijds dus aan de toen geldende "norm"...
Nee, want toen is de installatie niet 'ingrijpend gewijzigd'. Hij hoefde dus niet aan de nieuwe normen te voldoen, maar aan de oude.

Bij een ingrijpende wijziging (zoals het bijplaatsen van een PV groep) komen de nieuwe normen pas om de hoek kijken.

Maar goed. Heb ff verder gekeken. Een 110x220 kast erbij en dan nog alle wijzigingen moeten doen is relatief duur tov een volledig nieuwe bedrade groepenkast van ca €260 met 10 jaar garantie.

Ik denk nu aan een Eaton kast die perfect op de plek van de huidige Holec kast past, inclusief zij-invoer, en uitgerust met 1-module brede EMAT aardlekautomaten en 3-fase hoofdschakelaar. Ruimte zat dus voor evt. uitbreidingen voor zonnepanelen:
Sorry om je teleur te moeten stellen, maar deze dingen mogen ook niet :( Dit zijn spanningsafhankelijke automaten. Google maar even.
[Afbeelding]

Dus denk toch dat ik het advies van eenieder maar opvolg en dit ga laten doen zodat alles weer lekker bij is qua apparatuur en normering.
Advies: laat het doen, of zorg er in ieder geval voor dat je eerst een kast ontwerpt en deze hier post.
Mogelijk nog wel even goed kijken of er een andere verdeling van de groepen over de fasen mogelijk is om beter onder de 25A per fase te blijven. Met vervangen is het natuurlijk het moment om dat te doen!
In ieder geval: twee aardlekschakelaars meenemen (is verplicht), maar logischer is drie: 1 per fase.

maximaal vier eindgroepen per aardlek. Een van de eindgroepen is een lichtgroep, de andere zijn apparaten.

Voor je PV panelen een aardlekautomaat opnemen.

Apparaten die niet tegelijk aan staan zet je op dezelfde fase. Apparaten die tegelijk aan staan verdeel je.
Ik vermoed echter dat als ik een energieverdeler tussen vaatwasser en close-in boiler zet het probleem al is opgelost, want dat is de (berekende) groep die max 4.5kW doet. Met de verdeler gaat daar minimaal 1kW vanaf en zit ik weer onder de 3.6kW. Scheelt ook meteen 5A op desbetreffende fase!

Al met al dus best een stapeltje verbeteringen _/-\o_
vaatwasser is 2000 Watt? Boiler ook? Ze mogen tegenwoordig wel samen op een groep, maar je zit aan het maximum van 16A, dus je kunt ze niet tegelijk schakelen. Een 20A groep mag geen stopcontacten beveiligen.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mars Warrior schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:06:
[...]

[...]

[...]

Ik krijg de indruk dat niemand mijn mooi uitgerekende meterkast kan waarderen :N :N

Door een ervaren elektricien ooit gedaan met kennis van componenten, en daarvan binnen de norm gebruik maken. Dus 4mm2 draad zodat je zonder problemen 4-4.5kW kunt trekken per groep, rekening houdend met het soort apparatuur en het feit dat een smeltzekering (net als automaten) zonder probleem 1.12x de nominale waarde aankunnen (4kW dus) met kortere pieken van 4.5kW _/-\o_

Volgens de NEN1010 kun je over 2.5mm2 al 25A trekken, maar 4mm2 is dan fijn overgedimensioneerd!

[...]

Ik heb ff eea nagevraagd en nagekeken. De piekbelasting is conform eerder gemaakte berekening. Dus blijkbaar conform verwachting en binnen de uitschakelgrenzen van een 25A hoofdzekering.

Is ff geleden, dus ik moest weer ff zelf snappen hoe het ook al weer zat.

Dit zit dus al ca 20 jaar zo :Y

En met de installatie van de slimme meter in 2015 nog volledig doorgemeten en goedgekeurd! Deze oude meuk voldeed destijds dus aan de toen geldende "norm"...

Maar goed. Heb ff verder gekeken. Een 110x220 kast erbij en dan nog alle wijzigingen moeten doen is relatief duur tov een volledig nieuwe bedrade groepenkast van ca €260 met 10 jaar garantie.

Ik denk nu aan een Eaton kast die perfect op de plek van de huidige Holec kast past, inclusief zij-invoer, en uitgerust met 1-module brede EMAT aardlekautomaten en 3-fase hoofdschakelaar. Ruimte zat dus voor evt. uitbreidingen voor zonnepanelen:

[Afbeelding]

Dus denk toch dat ik het advies van eenieder maar opvolg en dit ga laten doen zodat alles weer lekker bij is qua apparatuur en normering.

Mogelijk nog wel even goed kijken of er een andere verdeling van de groepen over de fasen mogelijk is om beter onder de 25A per fase te blijven. Met vervangen is het natuurlijk het moment om dat te doen!

Ik vermoed echter dat als ik een energieverdeler tussen vaatwasser en close-in boiler zet het probleem al is opgelost, want dat is de (berekende) groep die max 4.5kW doet. Met de verdeler gaat daar minimaal 1kW vanaf en zit ik weer onder de 3.6kW. Scheelt ook meteen 5A op desbetreffende fase!

Al met al dus best een stapeltje verbeteringen _/-\o_
Met die EMAT automaten ga je dus terug in kwaliteit volgens sommigen hier. En de 1-module brede alamats zijn niet toegestaan, want spanningsafhankelijk.

Er is vast ook een mooie kast met A-merk automaten te vinden...

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Xander
rbaidjoe schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:57:
[...]

@pentaw1nz
En let ook op met de PV aardlekautomaat. Veel aardlekautomaten hebben een isolatiespanning van minder dan 256V of zelfs ongespecificeerd. Voor de meeste toepassingen zal het niet zo'n probleem zijn, maar in geval van beveiliging van PV installatie kan dat riskant zijn, aangezien een PV installatie een reeele kans heeft om gedurende lange tijd rond 256V te opereren.
In het geval van een 1-fase installatie zal de spanning op alle automaten ongeveer precies hetzelfde zijn, dus het is dan niet alleen voor de beveiliging van de PV installatie relevant.
De aardlekautomaten van ABB hebben een isolatiespanning van meer dan 256V. Die nemen helaas wel twee units in. Als iemand aardlekautomaten weet van een A-merk die maar 1 unit in neemt èn een hogere isolatiespanning heeft dan 256V, schroom dan vooral niet om dat hier te delen.
Het gros van die 1-module brede aardlekautomaten zijn spanningsafhankelijke exemplaren, daar moet je sowieso mee uitkijken, die mag je niet zonder meer toepassen in installaties bediend door leken.

Ik ken maar één "normale" (niet spanningsafhankelijke, elektromechanische) aardlekautomaat, de Siemens 5SV1 serie. Dat is alleen niet de meest budgetvriendelijke optie. En geen idee van de maximale isolatiespanning, die vind ik niet terug.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:15

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@rbaidjoe Automaat die is ingeschakeld ziet geen spanning. Dus zal het alleen bij trippen gelden en ja, die van de PV voert dan waarschijnlijk al langer meer stroom dat is dan eigenlijk niet relevant want de waarschijnlijke situatie is. Maar goed, 253V zou best een harde limiet moeten zijn.

Durf het bijna niet meer te vragen, wat was de gedachten achter de spanningsafhankelijke alamats ook al weer :/

• Xander
Septillion schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:28:
Durf het bijna niet meer te vragen, wat was de gedachten achter de spanningsafhankelijke alamats ook al weer :/
Spanningsafhankelijke aardlekautomaten hebben netspanning nodig om (correct) te functioneren, in tegenstelling tot de klassieke / spanningsonafhankelijke aardlekautomaten.

Veel van deze automaten functioneren pas goed vanaf 90VAC. Een spanning boven 50VAC wordt echter als onveilig gezien, daar tussenin zit dus een gat waar ze niet beschermen. Hoe realistisch is het dat de netspanning terug valt tot onder de 90VAC? Eh, tja. :+

Realistischer is dat de nul onverhoopt onderbroken raakt voor de automaat. Zonder nul verbonden is er natuurlijk ook geen >90VAC tussen fase en nul, dus functioneert de aardlekautomaat niet. Terwijl de fasedraad netjes ononderbroken de installatie inloopt en natuurlijk nog steeds net zo dodelijk is...

Volgens NEN1010 mogen spanningsafhankelijke aardlekautomaten alleen worden toegepast als:
- foutbescherming overeenkomstig het bepaalde in rubriek 411 ook bij een defect van de voedingsbron is gewaarborgd of
- de toestellen zijn opgenomen in installaties die worden bediend, beproefd en geïnspecteerd door voldoende onderrichte personen (BA4) of vakbekwame personen (BA5)

Die laatste voorwaarde voldoe je thuis natuurlijk niet aan, de eerste mogelijke wel. De foutbescherming kan namelijk zijn gewaarborgd door een voldoende lage aardcircuitimpedantie, waardoor het magnetische deel van de installatieautomaat uitschakelt bij sluiting naar aarde. Je mist dan bij niet functioneren van de aardlekbeveiliging alleen de aanvullende bescherming.

Bij een hoge aardcircuitimpedantie zoals vaak in een TT-stelsel met eigen elektrode heb je de aardlekbeveiliging ook nodig om de foutbescherming te waarborgen, in een dergelijke installatie mag je ze dus niet toepassen.

9 van de 10 aardlekautomaten van 1 module breed zijn spanningsafhankelijk. Toch worden ze gek genoeg met bosjes tegelijkertijd verkocht door diverse webwinkels en ook de PV cowboys plaatsen ze graag lijkt het. De A-merken verkopen ze niet (in Nederland), behalve ABB die sinds een tijdje een gerelabelde GE automaat in zijn assortiment heeft.

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-03 11:39
Xander schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:39:
[...]

Volgens NEN1010 mogen spanningsafhankelijke aardlekautomaten alleen worden toegepast als:
- foutbescherming overeenkomstig het bepaalde in rubriek 411 ook bij een defect van de voedingsbron is gewaarborgd of
- de toestellen zijn opgenomen in installaties die worden bediend, beproefd en geïnspecteerd door voldoende onderrichte personen (BA4) of vakbekwame personen (BA5)

Die laatste voorwaarde voldoe je thuis natuurlijk niet aan, de eerste mogelijke wel. De foutbescherming kan namelijk zijn gewaarborgd door een voldoende lage aardcircuitimpedantie, waardoor het magnetische deel van de installatieautomaat uitschakelt bij sluiting naar aarde. Je mist dan bij niet functioneren van de aardlekbeveiliging alleen de aanvullende bescherming.
Bij mij thuis voldoe ik wel aan die laatste voorwaarde :+

Maar idd, als/wanneer de NEN keuring verplicht word in huishoudens heb je grote kans dat er een hoop hierop afgekeurd worden.

• Techneut
  • Niet online
Xander schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:39:
[...]

Spanningsafhankelijke aardlekautomaten hebben netspanning nodig om (correct) te functioneren, in tegenstelling tot de klassieke / spanningsonafhankelijke aardlekautomaten.

Veel van deze automaten functioneren pas goed vanaf 90VAC. Een spanning boven 50VAC wordt echter als onveilig gezien, daar tussenin zit dus een gat waar ze niet beschermen. Hoe realistisch is het dat de netspanning terug valt tot onder de 90VAC? Eh, tja. :+

Realistischer is dat de nul onverhoopt onderbroken raakt voor de automaat. Zonder nul verbonden is er natuurlijk ook geen >90VAC tussen fase en nul, dus functioneert de aardlekautomaat niet. Terwijl de fasedraad netjes ononderbroken de installatie inloopt en natuurlijk nog steeds net zo dodelijk is...

Bij een hoge aardcircuitimpedantie zoals vaak in een TT-stelsel met eigen elektrode heb je de aardlekbeveiliging ook nodig om de foutbescherming te waarborgen, in een dergelijke installatie mag je ze dus niet toepassen.

9 van de 10 aardlekautomaten van 1 module breed zijn spanningsafhankelijk. Toch worden ze gek genoeg met bosjes tegelijkertijd verkocht door diverse webwinkels en ook de PV cowboys plaatsen ze graag lijkt het. De A-merken verkopen ze niet (in Nederland), behalve ABB die sinds een tijdje een gerelabelde GE automaat in zijn assortiment heeft.
Dat is allemaal duidelijk, maar wat is/was eigenlijk het idee er achter ten opzichte van gewone aardlekschakelaars? Is het iets met een productieproces en het belang van doorgang daarvan dat echt alleen afgeschakeld mag worden als het gevaarlijk wordt? Waarbij ik zit te denken aan het meest voor de hand liggende o.a. bij een aanraakspanning hoger dan een bepaalde waarde? Dit omdat ze in gewone huisinstallaties niet zijn toegestaan en in de industrie alleen onder bepaalde voorwaarden.

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:10
Een tijdje terug ging het hier over spanningsafhankelijke en onafhankelijke aardlekautomaten die in groepenkasten worden toegepast. Het wordt afgeraden om spanningsafhankelijke te gebruiken in woningen.

Nu zag ik bijvoorbeeld deze smalle aardlekautomaat van Siemens. https://www.sandervunderi...lekautomaat-1p-n-b16.html
https://support.industry....39?pdti=td&dl=nl&lc=en-WW

Hoe kan ik zien of deze wel spanningsonafhankelijk is? Staat wel dat deze de 0 meeschakelt

• Xander
Murkmans schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:09:
Een tijdje terug ging het hier over spanningsafhankelijke en onafhankelijke aardlekautomaten die in groepenkasten worden toegepast. Het wordt afgeraden om spanningsafhankelijke te gebruiken in woningen.
Het is wat ingewikkelder dan dat, maargoed. ;) Ik zou ze sowieso niet aanraden.
Nu zag ik bijvoorbeeld deze smalle aardlekautomaat van Siemens. https://www.sandervunderi...lekautomaat-1p-n-b16.html
https://support.industry....39?pdti=td&dl=nl&lc=en-WW

Hoe kan ik zien of deze wel spanningsonafhankelijk is?
De Siemens 5SV1 is voor zover ik weet de enige 1-module brede aardlekautomaat die niet spanningsafhankelijk is. Zie bijvoorbeeld https://support.industry....dependent)?dti=0&lc=en-FI
Staat wel dat deze de 0 meeschakelt
Dat heeft er dan weer weinig mee te maken.

• Xander
djoenez schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:17:
• Volgens ABB hoef ik geen rekening te houden met selectiviteit
Ik ben vrij zeker dat ABB hiermee doelt op de extra voorbeveiliging (de rechter 25A automaat die je tekent). De beveiliging van de PV-installatie laten ze zich niet over uit. ;)

Je kunt in plaats van deze 25A ook 40A kiezen, dan kun je deze groepen als de zon schijnt zwaarder belasten dan 25A totaal. Dat kan qua overbelasting voor de verdeelkast weinig kwaad, zo lang je ze maar niet zwaarder belast dan 40A totaal.

edit:
@djoenez Even teruggelezen en ik begrijp dat je de aardlekautomaat voor de PV ook nog niet hebt? Bestel dan een fatsoenlijke in plaats van dat kreupele spanningsafhankelijke ding wat je tekent.

[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 13-02-2022 09:41 ]

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:21
Aiolos schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:25:
Waarom die 25A automaat? Daar kun je toch gewoon 40A van maken? Je wilt voorkomen dat er 25+21 = 46A (of 50A als je de 2 automaatwaardes optelt) door de ALS gaat. Een 40A automaat is dan dus veel logischer.
Ik was uitgegaan van het idee dat de 25A netbeveiliging gedupliceerd moet worden. Maar jij en Xander hebben gelijk, uiteindelijk moet ik zorgen dat er niet meer dan 40A naar de ALS gaat. Leergeld :)
Xander schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:29:
[...]

Ik ben vrij zeker dat ABB hiermee doelt op de extra voorbeveiliging (de rechter 25A automaat die je tekent). De beveiliging van de PV-installatie laten ze zich niet over uit. ;)

Je kunt in plaats van deze 25A ook 40A kiezen, dan kun je deze groepen als de zon schijnt zwaarder belasten dan 25A totaal. Dat kan qua overbelasting voor de verdeelkast weinig kwaad, zo lang je ze maar niet zwaarder belast dan 40A totaal.

edit:
@djoenez Even teruggelezen en ik begrijp dat je de aardlekautomaat voor de PV ook nog niet hebt? Bestel dan een fatsoenlijke in plaats van dat kreupele spanningsafhankelijke ding wat je tekent.
@Xander Al besteld jammer genoeg. Ik had tijdens het bestellen opgezocht of EMAT iets was, las dat EMAT goedkoop maar veilig is. Blijkbaar niet kwaliteit spul als ik jou reactie lees, tzt zal ik deze vervangen.
Bedoel jij trouwens dat selectiviteit met de PV installatie zo niet mag? (dus een 25A ALS achter een 25A groep?) Zou dit dan een 20A moeten zijn?

Over met stugge kabels werken, man wat is 6mm^2 vervelend om in je automaten te proppen. Nu snap ik dat je soepele kabel met een adereindhuls vaak ziet :)

[ Voor 11% gewijzigd door djoenez op 14-02-2022 08:20 ]

• Xander
djoenez schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:33:
[...]

@Xander Al besteld jammer genoeg. Ik had tijdens het bestellen opgezocht of EMAT iets was, las dat EMAT goedkoop maar veilig is. Blijkbaar niet kwaliteit spul als ik jou reactie lees, tzt zal ik deze vervangen.
Geen idee hoe het met EMAT in het algemeen zit (al zou ik het zelf inderdaad niet kopen), maar specifiek deze automaat is een spanningsafhankelijke aardlekautomaat. Deze mogen maar onder bepaalde voorwaarden worden toegepast (alleen wanneer de automaat alleen nodig is als aanvullende bescherming, niet wanneer de automaat ook nodig is voor foutbescherming).

Met ingang van NEN1010:2020 mogen deze helemaal niet meer worden toegepast, alleen is deze uitgave van de norm nog niet aangewezen in het bouwbesluit.
Bedoel jij trouwens dat selectiviteit met de PV installatie zo niet mag? (dus een 25A ALS achter een 25A groep?) Zou dit dan een 20A moeten zijn?
Als je aan de netcode elektriciteit wilt voldoen maximaal B16, alleen deze automaat of lager is (tot zekere hoogte) selectief ten opzichte van de hoofdautomaten.

• Xander
lithoijen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:07:
Nu heb ik nog een aantal aardlekautomaten liggen, als ik deze gebruik om de huidige aardleks en automaten te vervangen is de installatie weer helemaal veilig en volgens de regels en win ik bovendien wat ruimte.
Ik win doorgaans geen ruimte als ik een aardlekschakelaar (2 modules) + 4 eindgroepen (1 module), dus totaal 6 modules, vervang door 4 aardlekautomaten dus totaal 8 modules.

Of heb je spanningsafhankelijke aardlekautomaten? Dan is het maar de vraag of het weer helemaal volgens de regels is.
Klopt dit, of zie ik iets over het hoofd?
Je ziet denk ik over het hoofd dat niet de gehele installatie in 2,5mm² is aangelegd. Bijvoorbeeld schakeldraden zullen 1,5mm² zijn (en soms bij bijvoorbeeld wisselschakelingen is de totale keten langer dan je verwacht!), je kunt ook kortsluiting krijgen in een toestel waar een 0,75mm² aansluitsnoer aan zit, je gebruikt wellicht wel eens een verlengsnoer of haspel om de heg te snoeien...

Gewoon standaard B16 gebruiken tenzij dit voor specifieke groepen echt niet kan is niet zo'n slecht idee, daarom doet iedereen het.
lithoijen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:18:
mits de impedantie tot aan het verste punt laag genoeg is (max Umin/Is = 220V/160Amp = 1,37) dit zou het geval moeten zijn bij kabellengtes < 61m bij 2,5 mm2 , een lengte waar ik ruimschoots onder blijf.
Ook goed om je te realiseren dat zo'n tabel hooguit een ezelsbruggetje is. De totale impedantie is ook afhankelijk van de netimpedantie op de huisaansluiting. Die kan in het buitengebied wel eens veel hoger zijn dan in de hoekwoning naast het transformatorhuisje.

[ Voor 21% gewijzigd door Xander op 14-02-2022 22:14 ]

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11
@Xander Nee het zijn geen spanningsafhankelijke almats van een onbekend merk. Mijn huidige automaten zijn net als de almats 2 modules breed, ik spaar dus een aardlek module (2 modules breed) uit per 4 automaten. In totaal zouden dat 6 module plaatsen zijn.

Zelfs bij 1,5mm2 mag je nog 37m draad hebben als ik e.e.a. goed begrijp (en wisselschakelingen heb ik helemaal niet). 0,75mm2 zou helemaal niet mogen volgens de tabel (en heb ik volgens mij ook nergens) Mag een dergelijk aansluitsnoer wel in nl?

Ik zat er zelf aan te denken om de foutlusimpedantie te meten op al mijn wcd's, zou dat niet afdoende moeten zijn?

• Xander
lithoijen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:29:
@Xander Nee het zijn geen spanningsafhankelijke almats van een onbekend merk. Mijn huidige automaten zijn net als de almats 2 modules breed, ik spaar dus een aardlek module (2 modules breed) uit per 4 automaten. In totaal zouden dat 6 module plaatsen zijn.
Ah. :) Dergelijke brede automaten zijn in huisinstallaties een zeldzame verschijning.
0,75mm2 zou helemaal niet mogen volgens de tabel (en heb ik volgens mij ook nergens) Mag een dergelijk aansluitsnoer wel in nl?
Jazeker mag dat. Wat denk je dat er aan je TV ofzo zit? Zo'n snoer is uiteraard afgestemd op het (lage) vermogen van het toestel. Maar een kortsluiting trekt zich natuurlijk weinig aan van de aansluitwaarde.

Nou zal het met dergelijke korte snoeren nog wel loslopen. Een ander verhaal wordt het natuurlijk als je eens een 40m 3x1,5mm² haspel uitrolt.
Ik zat er zelf aan te denken om de foutlusimpedantie te meten op al mijn wcd's, zou dat niet afdoende moeten zijn?
In principe wel, ja. Dan wel de netimpedantie (tussen L en N) meten he, de aardcircuitimpedantie (tussen L en PE) is minder interessant, die zal ongetwijfeld laag genoeg zijn gezien je 30mA aardlekbeveiliging toepast.

Maar mijn keuze zou het toch niet zijn.

Je realiseert je ook dat de kans een stuk groter is dat je bij kortsluiting de hoofdzekeringen meeneemt?

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-12-2025
Xander schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:00:
[...]Geen idee hoe het met EMAT in het algemeen zit (al zou ik het zelf inderdaad niet kopen), maar specifiek deze automaat is een spanningsafhankelijke aardlekautomaat.
EMAT is een geregistreerd merk van Emat Groepenkasten B.V. uit Enschede. Dit bedrijf is volgens Drimble vindbaar onder de website www.elektramat.nl.

Ik geloof er helemaal niets van dat ze ook meer een schroefje of stekkertje zelf maken.
Het ligt dan voor de hand dan ze alles uit China betrekken en daar 'EMAT' op laten stempelen.
Sterker nog, ik kwam b.v. exact dezelfde overspanningsbeveiliging als zij aanbieden op Alibaba tegen (en heb er vervolgens een van OBI gekocht, een Duitse specialist op dat gebied).

Ze zullen best wel een keer iets bij de KEMA hebben gebracht. Je moet echter maar hopen dat meneer Ping nog steeds hetzelfde maakt. Het is niet voor het eerst dan een monster vanuit China van hele andere kwaliteit is dan de uiteindelijke leveringen

Je hebt dus een importeur/groothandel die volgens mij niets anders doet dan Alibaba spul onder een fantasienaam doorverkopen. En dan claimt een A-merk te zijn |:(

Als het fout gaat (claims of grote terugroepactie), dan zal er weinig te halen zijn want er is een hele structuur aan B.V.'s opgezet. Dus EMAT kan gewoon ploffen zonder dat het de eigenaren veel pjin hoeft doen.

Je hebt nl. Ruha Beheer B.V. met als dochter Ruha Holding B.V. Daaronder vallen weer een heel rijtje BV's:
Zekeringkast24 B.V.
Paneelbouw24 B.V.
Emat groepenkasten B.V.
Laadpaal24 B.V.
Pierik elektro B.V.
Groepenkast bestellen B.V.
Elektramat B.V.
Kabel 24 B.V.

Ik snap niet dat mensen om een paar euro te besparen, gestickerd spul van een onbekende fabrikant kopen om zichzelf, hun gezin of bedrijf te beveiligen.

Als je een beetje zoekt, vind je spul van A-merken als ABB, Hager of Schneider voor een paar Euro meer. Op de levensduur van een groepenkast is het verwaarloosbaar.
Zulke bedrijven hebben de expertise om echt goede producten met een bewezen levensduur te maken, een reputatie te verliezen, en de financiele slagkracht om eventuele problemen op te lossen.

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:21
Xander schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:00:
[...]

Geen idee hoe het met EMAT in het algemeen zit (al zou ik het zelf inderdaad niet kopen), maar specifiek deze automaat is een spanningsafhankelijke aardlekautomaat. Deze mogen maar onder bepaalde voorwaarden worden toegepast (alleen wanneer de automaat alleen nodig is als aanvullende bescherming, niet wanneer de automaat ook nodig is voor foutbescherming).

Met ingang van NEN1010:2020 mogen deze helemaal niet meer worden toegepast, alleen is deze uitgave van de norm nog niet aangewezen in het bouwbesluit.

[...]

Als je aan de netcode elektriciteit wilt voldoen maximaal B16, alleen deze automaat of lager is (tot zekere hoogte) selectief ten opzichte van de hoofdautomaten.
Zeer bedankt voor jou reactie. Als ik je zou mogen vragen, wat zou hier een goede ALS voor zijn?

Over je 2e punt. Dus in principe kan je niet volgens de netcode een 5kW 1 fase omvormer aansluiten achter een 3x25A aansluiting, correct? Ik zie dit namelijk best veel gebeuren (hier op het forum), is dit allemaal niet volgens netcode?
Zelfs een 20A ALS zou niet mogen?

• Xander
djoenez schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:56:
@Xander

Sorry, toch nog een vraag,

wat is precies het verschil tussen:
https://www.sandervunderi...kautomaat-1p-n-300ma.html
en:
https://www.elektramat.nl...-pdp-specifications-title

Jij gaf eerder aan dat de EMAT schakelaar gevaarlijk is, en eigenlijk niet meer mag. Maar ik kan hier niet veel over vinden. Ik geloof je meteen, en bestel zo de ABB, maar ik vroeg mij af. Wat is er precies dat gevaarlijk is aan deze unit?
Het is, zoals de meeste 1-module brede aardlekautomaten, een spanningsafhankelijke aardlekautomaat. De meeste conventionele 2-module brede aardlekautomaten zijn spanningsonafhankelijk en functioneren geheel elektromechanisch.

Dat betekent dus dat de EMAT automaat netspanning nodig heeft om te kunnen functioneren. Mocht deze netspanning om wat voor reden dan ook, bijvoorbeeld door een storing, lager zijn dan zo'n 90V (bij de meeste van deze componenten), dan functioneert de aardlekbeveiliging niet meer, maar een spanning van 90V is nog steeds gevaarlijk. Zou de nul onder de aardlekautomaat onderbroken worden dan doet het ding het ook niet meer, ook al staat op de fasedraad dan nog steeds een gevaarlijke spanning van 230V ten opzichte van aarde.

Volgens de nieuwe NEN1010 (2020) mogen deze componenten ook simpelweg niet meer gebruikt worden. Volgens de huidige normen mogen ze wel worden gebruikt, maar niet als ze nodig zijn voor foutbescherming. Oftewel: Een kortsluiting tussen fase en aarde moet worden onderbroken, ook als de aardlekschakelaar niet zou functioneren. In een TN-stelsel of TT-stelsel met lage aardcircuitimpedantie lukt dat ook zonder aardlekbeveiliging, de installatieautomaat zal dan afschakelen.

Maar mocht jouw installatie aan die laatste voorwaarden voldoen dan heb je waarschijnlijk überhaupt geen aardlekbeveiliging nodig voor de omvormer...

• Xander
hnq schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:37:
• onze inductiekookplaat (aansluitwaarde 7400W) is aangesloten op een kookgroep. Zie foto. Nu begrijp ik dat dat 'not done' is. Mag ik dit oplossen met een kookgroep aardlekautomaat: https://www.groepenkastco...rdlekschakelaar-16-ampere? Of is dat ook niet correct?
Dit is een zogenaamde spanningsafhankelijke aardlekautomaat. Die mag je niet zonder meer toepassen. Daar is volgens mij al genoeg discussie over geweest in dit topic.

Tevens zijn het twee aparte aardlekautomaten, uit ervaring blijkt dat dit niet met alle kookplaten goed werkt. Als de kookplaat maar 1 nul heeft gaat het sowieso ongenadig fout (fout aansluiten wordt wel direct afgestraft }) ) maar ook bij kookplaten met 2 aparte nulklemmen heb ik al gevallen gehoord waarbij de aardlekautomaat uitschakelde bij gebruik van de kookplaat. Blijkbaar zijn de verschillende helften van de kookplaat dan toch niet helemaal van elkaar geïsoleerd...
• indien niet correct: als ik de gewone kookgroep plaats achter een 4p aardlekschakelaar, waarbij ik dus 2 van de fases van de ALS gebruik, hoef ik de bestaande perilex aansluiting niet te wijzigen. Klopt dit?
Dat kan ja.
• In de huidige kast zie ik dat een paar draden met lasklemmen verbonden zijn. Ik zou me kunnen voorstellen dat dit niet de bedoeling is?
Dit is inderdaad niet hoe het hoort.
• Er zijn nu twee hoofdschakelaars. Het gedeelte oude stoppen wil ik verwijderen. En dan een hogere nieuwe kast plaatsen. De oude hoofdschakelaar zou ik willen laten zitten. Dat maakt het monteren eenvoudiger. Bezwaar?
Ik zou er een keer afscheid van gaan nemen. Die schakelaar kan goed 40 jaar oud zijn en dit model wil wel eens falen. Toch lullig als straks de nul niet meer mee inschakelt en je alle apparatuur in huis sloopt.

Bij de vorige aanpassingen / vervanging van de groepenkast heeft men de kantjes er al vanaf gelopen (want ja, lekker makkelijk, geen installateur met zegelrecht nodig zo). Ik zou dat niet een tweede keer doen. Alles verslijt en heeft maar een bepaalde levensduur...

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:07

hnq

Xander schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:33:
[...]

Dit is een zogenaamde spanningsafhankelijke aardlekautomaat. Die mag je niet zonder meer toepassen. Daar is volgens mij al genoeg discussie over geweest in dit topic.

Tevens zijn het twee aparte aardlekautomaten, uit ervaring blijkt dat dit niet met alle kookplaten goed werkt. Als de kookplaat maar 1 nul heeft gaat het sowieso ongenadig fout (fout aansluiten wordt wel direct afgestraft }) ) maar ook bij kookplaten met 2 aparte nulklemmen heb ik al gevallen gehoord waarbij de aardlekautomaat uitschakelde bij gebruik van de kookplaat. Blijkbaar zijn de verschillende helften van de kookplaat dan toch niet helemaal van elkaar geïsoleerd...

[...]
Ah duidelijk. Dank, en goed dat ik even gecheckt heb.. Heb de kookplaat opengeschroefd, en er is maar 1 nul, waar wel de twee nuldraden op aangesloten zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door hnq op 03-03-2022 15:01 ]

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

• Xander
@pox-ie Kritiek? Gebruik niet die spanningsafhankelijke aardlekautomaten. Volgens NEN1010:2020 mogen ze niet meer worden toegepast. Deze norm is nog niet aangewezen maar dat is waarschijnlijk een kwestie van tijd.

Volgens de huidige norm NEN1010:2015 mogen ze ook alleen onder bepaalde voorwaarden worden toegepast, grote kans dat je niet aan die voorwaarden voldoet.

Hoeveel PV ligt er straks totaal met de 3 sets? Past dat nog wel op een 1x35A aansluiting? Voorzie je in de nabije toekomst 3-fasen apparatuur? Misschien is dit een mooi moment om daar rekening mee te houden.

• Xander
Je kunt gewoon normale aardlekautomaten (niet spanningsafhankelijk, gewoon elektromechanisch) gebruiken.

Deze zijn meestal wel 2 modules breed.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:15
pox-ie schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:45:

Bedoel je dat ik ipv aardlekautomaten beter een aardlekschakelaar (30mA)met aparte installatie automaten moet plaatsen?

Nee, hij bedoelt dat je andere aardlekautomaten moet nemen, die zijn 2 units breed en hebben geen spanning afhankelijkheid om te kunnen werken.
Er is één model aardlekautomaat van 1 unit die niet spanningsafhankelijk is, moet je even zoeken in dit topic. => Van Siemens dus, zie deze post: Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

dang, net te laat ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Vliegvlug op 05-03-2022 12:11 ]

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Is het toegestaan om onderstaande aardlekautomaten te gebruiken in plaats van losse groepen achter aardlekschakelaars?

https://www.groepenkastbe...ekautomaat-b-16a-30ma-1pn

Ik kom er niet meer helemaal uit. Mijn meterkast is niet meer uit te breiden zonder breekwerk maar dit zou eventueel wel een oplossing zijn om een aantal nieuwe groepen te kunnen plaatsen.
Ik vind echter wat tegensprekende informatie over. Mogelijk is de automaat spanningsafhankelijk (en dat zou niet goed zijn?). Ik weet echter niet hoe ik hier achter kom.

Hier iemand die mij kan helpen? Bedankt alvast :)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Volgens mij is het korte antwoord nee. Bijna al die dingen zijn spanningsafhankelijk.

Er is er geloof ik maar 1 van 1 unit breed die wel goed is, en dat is die van Siemens.

Gezien de prijs geloof ik nooit dat Emat het goede spul levert voor thuis.

• Xander
Ethirty schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:34:
Volgens mij is het korte antwoord nee. Bijna al die dingen zijn spanningsafhankelijk.

Er is er geloof ik maar 1 van 1 unit breed die wel goed is, en dat is die van Siemens.

€27,23 voor de spanningsafhankelijke Emat.

Leg er €10 bij en je koopt een spanningsonafhankelijke elektromechanische Siemens:
https://www.sandervunderi...lekautomaat-1p-n-b16.html

@cptingreenfield Alleen de kookgroep kun je hier niet mee oplossen.

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 10-03-2022 14:44 ]

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ethirty schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:34:

Ook ABB heeft geen spanningsonafhankelijke 1 unit?

• Xander
Navi schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:58:
[...]

Ook ABB heeft geen spanningsonafhankelijke 1 unit?
Nee, dat gerelabelde GE ding is ook spanningsafhankelijk.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:05
Xander schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:52:
[...]

Nee, dat gerelabelde GE ding is ook spanningsafhankelijk.
Ter lering :) Wat is het verschil tussen spanningsafhankelijk en spanningsonafhankelijk?

• Xander
Zwartoog schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:41:
[...]

Ter lering :) Wat is het verschil tussen spanningsafhankelijk en spanningsonafhankelijk?
Basically: De ene heeft een spanning binnen bepaalde marges nodig om te functioneren, de andere niet.

• Xander
Zwartoog schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:21:
[...]

Maar de spanning is toch altijd 230 V +/- 10%?

In welk geval gebeurt het dat én de spanning ver buiten deze range valt (bv bliksem?), én er een hoge lekstroom is?
Een onderbroken nulgeleider bijvoorbeeld. Dan is de spanning op het component misschien wel 0V (tussen L en N). De fasegeleider is echter nog steeds even dodelijk en je spanningsafhankelijke aardlekautomaat doet niets meer...

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:05
Xander schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:23:
[...]

Een onderbroken nulgeleider bijvoorbeeld. Dan is de spanning op het component misschien wel 0V (tussen L en N). De fasegeleider is echter nog steeds even dodelijk en je spanningsafhankelijke aardlekautomaat doet niets meer...
Deze casus snap ik. Dank je voor de les! :)

• pox-ie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-03 18:49
Xander schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:37:
[...]

€27,23 voor de spanningsafhankelijke Emat.

Leg er €10 bij en je koopt een spanningsonafhankelijke elektromechanische Siemens:
https://www.sandervunderi...lekautomaat-1p-n-b16.html

@cptingreenfield Alleen de kookgroep kun je hier niet mee oplossen.
Deze heb ik ook gezien maar ook voorbij laten gaan omdat ik niet wist dat deze spanningsonafhankelijk was. Waar in de specificaties kan ik terugvinden of een aardlekautomaat spannings(on)afhankelijk is ?

• Xander
pox-ie schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:01:
[...]

Deze heb ik ook gezien maar ook voorbij laten gaan omdat ik niet wist dat deze spanningsonafhankelijk was. Waar in de specificaties kan ik terugvinden of een aardlekautomaat spannings(on)afhankelijk is ?
De specs zijn niet bij alle fabrikanten even duidelijk, maar voor wat betreft de Siemens: https://support.industry....dependent)?dti=0&lc=en-EE

Je kunt het soms ook zien aan vermelde productnormen.

Spanningsonafhankelijk: IEC/DIN EN 61009-2-1
Spanningsafhankelijk: IEC/DIN EN 61009-2-2

Alleen kom je dan budgetfabrikanten tegen die alleen IEC 61009 of IEC 61009-2 op hun product stempelen. Tja. ;)

• Xander
Septillion schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:00:
Nu we het toch over de Siemens alamats hebben, laten deze nog zien of ze trippen door overstroom of een aardfout? En hoe zit dit met die van Eaton of ABB? Kan het gewoon niet vinden :|
Goede vraag. Ik heb wel eens met die Siemens automaten in mijn handen gestaan maar heb er niet op gelet. Ik denk het niet...

Bij de normale aardlekautomaten van ABB zie je het sowieso:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6duc7-stL20qp3xl8aMlTgNcvBk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zIq0A9AF4spwhFq7i3RLZ3Mb.webp?f=user_large
Aan de blauwe verklikker.

Ook bij dit model:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBXtVrx_67dixTflz-4vhpLFqhA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h9j1YiEeZ4Ies3Zcatft8Uzh.jpg?f=user_large

Bij het spanningsafhankelijke exemplaar van ABB GE volgens mij niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_7Vr-yVyJMQAy7w4AFzZVVAht8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Hw9wD7pj4Dopas6YyyejbeVA.webp?f=user_large

Bij Eaton volgens mij ook niet. Raar eigenlijk, de concurrenten hebben dit beter voor elkaar.

• Techneut
  • Niet online
Die spanningsafhankelijke aardlekschakelaar komt hier zo af en toe voorbij. Het is me bekend dat
deze niet meer is toegestaan in huisinstallaties en het is me ook duidelijk waarom, heel begrijpelijk. Echter mogen ze wel onder een paar voorwaarden in bedrijven worden toegepast. Maar omdat ik geen installateur ben is het me niet helemaal duidelijk wat de motieven (kunnen) zijn om hiervoor te kiezen. Immers, althans zoals ik er tegenaan kijk, is het voornaamste verschil de onafhankelijke hulpspanning die ze nodig hebben bij het aanspreken. Er moet dus een belangrijke reden zijn om ze te installeren. Wie o wie kan me dat duidelijk maken.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:15

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Xander schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:37:
[...]

Goede vraag. Ik heb wel eens met die Siemens automaten in mijn handen gestaan maar heb er niet op gelet. Ik denk het niet...

Bij de normale aardlekautomaten van ABB zie je het sowieso:
[Afbeelding]
Aan de blauwe verklikker.

Ook bij dit model:
[Afbeelding]

Bij het spanningsafhankelijke exemplaar van ABB GE volgens mij niet:
[Afbeelding]

Bij Eaton volgens mij ook niet. Raar eigenlijk, de concurrenten hebben dit beter voor elkaar.
Heel erg bedank! Jammer dat het zo moeilijk is om er werkelijk mee in je handen te staan. En nog stommer dat ik het gewoon niet zie in de specs van de fabrikanten :| Want niet weten of je overbelasting of een aardfout hebt is wel gewoon erg irritant...

Maar bij ABB, blauw is alleen zichtbaar na een aardfout?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Richh Je hebt geen hoofdschakelaar. Op zich niet verplicht omdat je een automaat als hoofdzekering hebt (en geen smeltzekering). Ik vermoed dat de draden vanuit de de meter zitten aangesloten op een verdeelklemmenset: https://hager.com/nl/cata...menset-l1-l2-l3-n-avision

Voor 3-fasen heb je wel een hoofdschakelaar nodig, omdat je niet meer in één handeling alle stroom er af kunt halen. Omdat je een automaat hebt, heb je geen installateur nodig met zegelrecht.

Ga je een laadpaal installeren? Die zou ik sowieso voorbereiden op 3 fasen (en met load balancing). Ik kan thuis regelmatig mijn auto opladen met 1x25A en dan is 'ie snel weer vol. Hoeveel ruimte heb je nog in de breedte? Een Hager Vega kast bijvoorbeeld heeft rijen van 18 modules breed en dan kun je mooi 12 (1-fase)groepen met de ALS naast elkaar plaatsen op de bovense rij. Op de onderste rij doe je dan de hoofdschakelaar met 2 alamats voor de laadpaal en kookplaat. Als ik mij niet vergis, heeft de Bora 3 fasen nodig (2 voor het koken en 1 voor afzuiging). Dan heb je nog plek voor de beltrafo en de andere automaten. Zit de beltrafo achter de automaat rechts daarvan? Die EMAT spanningsafhankelijke (zoekterm) alamat zou ik vervangen voor een degelijk exemplaar.

Voor de 3-fasecomponenten ben je in princiepe vrij in de keuze van het merk, maar handig is wel om het bij het zelfde merk te houden, zodat je een kamrail kunt gebruiken en niet hoeft te kl***en met kabels.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:05
timovd schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:46:
@Richh Je hebt geen hoofdschakelaar. Op zich niet verplicht omdat je een automaat als hoofdzekering hebt (en geen smeltzekering). Ik vermoed dat de draden vanuit de de meter zitten aangesloten op een verdeelklemmenset: https://hager.com/nl/cata...menset-l1-l2-l3-n-avision

Voor 3-fasen heb je wel een hoofdschakelaar nodig, omdat je niet meer in één handeling alle stroom er af kunt halen. Omdat je een automaat hebt, heb je geen installateur nodig met zegelrecht.

Ga je een laadpaal installeren? Die zou ik sowieso voorbereiden op 3 fasen (en met load balancing). Ik kan thuis regelmatig mijn auto opladen met 1x25A en dan is 'ie snel weer vol. Hoeveel ruimte heb je nog in de breedte? Een Hager Vega kast bijvoorbeeld heeft rijen van 18 modules breed en dan kun je mooi 12 (1-fase)groepen met de ALS naast elkaar plaatsen op de bovense rij. Op de onderste rij doe je dan de hoofdschakelaar met 2 alamats voor de laadpaal en kookplaat. Als ik mij niet vergis, heeft de Bora 3 fasen nodig (2 voor het koken en 1 voor afzuiging). Dan heb je nog plek voor de beltrafo en de andere automaten. Zit de beltrafo achter de automaat rechts daarvan? Die EMAT spanningsafhankelijke (zoekterm) alamat zou ik vervangen voor een degelijk exemplaar.

Voor de 3-fasecomponenten ben je in princiepe vrij in de keuze van het merk, maar handig is wel om het bij het zelfde merk te houden, zodat je een kamrail kunt gebruiken en niet hoeft te kl***en met kabels.
Dank voor je uitgebreide antwoord! :)

Al met al is de eindconclusie dat het in de huidige groepenkast niet gaat passen (het was sowieso nog een oude foto, waar de kookgroep nog niet bij zat...). Er moet nog een hoofdschakelaar van 4 units breed bij dan, plus de de 4 brede unit voor de laadpaal.
Willen we upgraden naar 3fase, dan moet er dus een tweede kast naast moet komen, ofwel de hele zooi vervangen moet worden. Al met al toch best veel 'moeite' en kosten voor eigenlijk niets waar we direct wat aan hebben.
Kortom: voorlopig houden we het nog wel effe bij 1 fase en de huidige kast. 3fase zal ooit wel gebeuren, maar niet de komende 2/3 jaar denk ik.

Hoe dan ook... uiteindelijk heb ik voor een goede prijs een Tesla Wall Connector Gen 3 kunnen halen. Daarmee mis ik helaas de standaard loadbalancing, maar ik heb nog wat ideeën om dat 'slim' op te lossen. Ik zorg er sowieso voor dat de TWC niet meer dan 25a pakt.
Voordeel van de TWC 3 is dat ie een ingebouwde aardlekschakelaar heeft :)
Verder gaat de bekabeling sowieso 3fase ready worden.

Resteert enkel nog wat ik in de meterkast moet toevoegen...

Volgens mij moet ik dan deze hebben:
https://www.elektramat.nl...lig-nul-25a-b-kar-mhn525/

Of zou jij direct deze halen, zodat we bij een wissel naar 3fase al gelijk klaar zijn?
https://www.elektramat.nl...-25a-6ka-2cds253103r0255/
Echter, is zo'n ding eigenlijk wel in een 1fase groepenkast te gebruiken?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@kevinthe8 Over de tweede: ik mis hier een aardlekautomaat voor de kookplaat. De REM automaat; Ik zie dat je twee PV-installaties hebt? Als je de twee sets verdeelt over twee fasen, zie ik geen probleem. Theoretisch kun je op 41A (25+16) komen, maar in een kast die geschikt is voor 40A voorzie ik geen problemen. Dus even uitzoeken hoeveel A je kunt terugleveren.

Over de derde: "- Automaat van de zonnepanelen installatie vervangen voor een Hager automaat." Dat lijkt mij verstandig. De spanningsafhankelijke aardlekautomaat hoort niet in een groepenkast in een huisinstallatie.

Persoonlijk zou ik de hele kast vervangen, maar in mijn geval zou ik de installatie zelf doen.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:17
@BounceMeister Het hangt er nogal vanaf hoe je "beter" definieert. Overwegingen kunnen zijn:
  • Ruimte. Een 3-fase aardlekschakelaar, een 3-fase automaat en een 3-fase alamat zijn allemaal 4 modules breed. Als je voor al je 3-fase spul een alamat neemt, bespaar je dus ruimte.
    Voor 1-fase ligt dat anders, omdat de automaten maar 1 module breed zijn en alamats 2 modules breed zijn.
    (Overigens zijn er ook wel 1-fase alamats met een breedte van 1 module, maar die zijn vaak spanningsafhankelijk en daarmee niet zonder meer toepasbaar in je huisinstallatie.)
  • Kosten. Alamats zijn duurder dan automaten, dus afhankelijk van het aantal 3-fase groepen kan de goedkoopste optie verschillen.
  • Betrouwbaarheid. Bij meerdere groepen op één aardlekschakelaar vallen alle groepen achter de aardlekschakelaar uit als er ergens een aardlek is, dat is helder. Dat kan een reden zijn om groepen waar de kans op een aardlek groter is (zoals tuinverlichting of PV) op een eigen aardlek (of alamat) te zetten. Idem dito voor groepen waarvan je niet wilt dat ze uitgaan als er ergens in huis een aardlek is (IT-spul/domotica bijvoorbeeld).
Kortom, het hangt nogal van je prioriteiten af waar je voor kiest. Als je voldoende ruimte hebt en de prijs minder belangrijk vindt, dan zou je alles met alamats kunnen doen. Dan is alles onafhankelijk van elkaar qua aardlek.
Ikzelf heb voor de "standaard" groepen 1-fase aardlekschakelaars met 2 of 3 groepen per aardlek en losse alamats voor buiten, PV, kookplaat (vooralsnog de enige krachtgroep) en IT-spul. Het is maar net waar je je prettig bij voelt.

@Vliegvlug
Hmm, dan had ik die post wat anders begrepen, maar dan kan aan mij liggen. Voor zover ik weet heeft een kookplaat geen grotere kans op aardlek dan andere apparatuur. Je zou best meerdere krachtgroepen (waaronder één voor een kookplaat) kunnen combineren achter een 3-fase aardlek. Maar als die andere krachtgroepen naar buiten gaan (PV, EV-lader, warmtepomp) dan zou ik toch eerder voor alamats kiezen (ook vanwege de ruimte)..

[ Voor 33% gewijzigd door Out.of.Control op 14-04-2022 10:00 . Reden: aanvulling ]

• Xander
Septillion schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:28:
Op zich kan een fornuisgroep prima over 2 fases, zelfs met 2x een 1-fase aardlek.
Septillion schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:19:
@BounceMeister Zolang de N ook gescheiden is gaat dat prima. Ofwel, alle stroom van L1 vloeit terug via N1 en alle stroom van L2 vloeit terug via N2. De aardlekschakelaar aan L1/N1 ziet dan netjes geen verschilstroom en zelfde voor L2/N2. Dus dan is het goed.
Ik heb even geen onderbouwing paraat, maar 1 eindgroep aansluiten achter 2 aardlekschakelaars is niet iets wat ik als "goed" zou omschrijven...
Septillion schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:06:
Het is alleen een verplichting dat je het apparaat in één handeling uit kunt zetten, niet dat beide uitschakelen zodra er wat mis is. Dus bij veel fornuisgroepen is de koppeling tussen de groepen niet star maar alleen aan de bovenkant. Je veegt ze dus wel in één beweging uit maar aanzetten of trippen gaat individueel.
En tante Truus die een aardlekschakelaar uitschakelt en denkt vervolgens veilig de kookplaat uit elkaar te kunnen slopen omdat het display uit ging? Die komt toch bedrogen uit in het scenario wat je hierboven schetst. Moet je dan ook de aardlekschakelaars aan de bovenkant koppelen? :+
Septillion schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:19:
Als je plaat twee N aansluitingen heeft zullen deze dus al netjes gescheiden zijn
Los van mijn gevoelsmatige bezwaar, nee zelfs dit is niet altijd zo.

Er bestaan van dit soort "prachtige" kookgroepen wat 2 gekoppelde spanningsafhankelijke aardlekautomaten zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iShp47LT01zHq00VCPEWa0bUbW0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NsaiuKzM662MvuoV2RV7xUjG.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pygAildY37LXojEhGWwfHGep2js=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WwoEeFlRFckbE2YMR5WjRYhc.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjKtKYrjllnopxzJPhc3nsvr70Y=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stZJ71x5Q9l19AUEGWctIeAJ.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzR_JqMCYzf3qEFL9QPhM1K8J88=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ng2ex5EOidlU3jAOViLDCIHn.jpg?f=fotoalbum_small

Ik heb al meerdere voorbeelden gezien van kookplaten met 2 nulklemmen (correct aangesloten) die niet goed functioneerde achter zo'n kookgroep (lees 1 of beide automaten trippen), maar wel achter een normale kookgroep aangesloten op een 2P aardlekschakelaar. Blijkbaar is "gescheiden" nulklemmen toch niet altijd een garantie dat er niet >10,5mA loopt tussen beide helften.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
dreamscape schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:45:
[...]

Het argument van ruimte en geld vervalt onmiddellijk wanneer er tegelijkertijd ook driefasen ALS's worden gebruikt. Voorheen dacht ik nog 'ach, die hadden ze nog liggen in de bus, da's lekker makkelijk', maar die voorraad zou inmiddels toch wel uitgeput moeten zijn.
Bij 3-fasen aardlekautomaten heb je inderdaad een ruimte voordeel t.o.v losse krachtgroepen en 4p aardlek.

Bij 1-fase kun je een klein beetje ruimte besparen door 1 aardlek + 4 groepen = 6 units.
T.o.v 4 aardlekautomaten, das 8 units.
(De 1 unit spanningsafhankelijke aardlekautomaten reken ik niet mee want die mag je niet gebruiken)

• Xander
_eLMo_ schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:55:
In mijn hoofd vind ik dit er mooi uit zien, maar hoe ga ik dit bedraden (netjes, met 6mm2 soepel + adereindhulzen)?
Vanaf de hoofdschakelaar gezien moet elke fase naar 4-5 aardleks/alamats). Ik vermoed dat ik het beste een los kastje kan pakken met een hoofdschakelaar en wat verdeel-rails voor elke fase? Hoe doe je dit mooi bij ABB (of Hager)?
Zowel ABB als Hager hebben aansluitblokjes voor onderin de kast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buSPmBTr0alaRL4K0XWHUWRO-PY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuolgFy1lJedEXtttXiiItYH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxPUkCwDfJ6pC1CGhgC1ETbfAls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLkMdCNq10LF6SeiclH4wEru.jpg?f=fotoalbum_large

Daar zou je al een heel eind mee moeten komen. Verder kun je als er meerdere gelijke componenten naast elkaar zitten een kamrail toepassen, dat scheelt een hoop draad.
Voor die spanningsafhankelijke aardlekautomaat voor de autolader zou ik iets anders uitzoeken.
offtopic:
Nog een twijfel is of ik een remautomaat nodig heb. 25A hoofdzekeringen, en 9kW PV over 3 fases (in principe dus ~14A per fase maximaal), komt op 39A en blijft net onder de 40A. In principe niet dus? Maar wat als de verdeling over de fases niet evenredig verloopt?
(anders: 1x B32 3P+N als remautomaat voor het huis)
Waarom offtopic?

Maar zoals je zegt: Overbelasting van de verdeler lijkt me hier niet aan de orde. A

Aangenomen dat het één 9kW 3-fasen omvormer is dan, als je meerdere 1-fase omvormers hebt hangen is het natuurlijk niet vanzelfsprekend dat die 9kW netjes over 3 fasen is verdeeld.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 00:13:
[...]

Zowel ABB als Hager hebben aansluitblokjes voor onderin de kast.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daar zou je al een heel eind mee moeten komen. Verder kun je als er meerdere gelijke componenten naast elkaar zitten een kamrail toepassen, dat scheelt een hoop draad.
Thnx!
Voor die spanningsafhankelijke aardlekautomaat voor de autolader zou ik iets anders uitzoeken.
Ja, ik heb nu een 2 module brede 20A 30mA alamat, en die word al best warm (met de kWh meter er strak tegenaan). 32A in 1 module breed lijkt mij ook niet echt wat (Vandaar dat ik ook 1 module eromheen vrij hield, voor warmte afvoer).
Wat zou jij aanraden/adviseren?
[...]

Waarom offtopic?

Maar zoals je zegt: Overbelasting van de verdeler lijkt me hier niet aan de orde. A

Aangenomen dat het één 9kW 3-fasen omvormer is dan, als je meerdere 1-fase omvormers hebt hangen is het natuurlijk niet vanzelfsprekend dat die 9kW netjes over 3 fasen is verdeeld.
Het gaat om 2 aparte 3-fase omvormers, een op de zolder van het huis (~5kW) en een in de nieuwe schuur (~3.6kW). Zou dus redelijk netjes moeten verdelen lijkt me.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Blihi
Sport_Life schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:56:
Zojuist de installateur gesproken, hij geeft aan dat Emat geen Chinese import is, maar dat het in Nederland wordt gemaakt. Ik weet niet wie ik moet geloven, de installateur of Tweakers :+

Ik heb het op m'n telefoon opgenomen...
Kijk dan ook even meteen of er geen spanningsafhankelijke aardlekautomaten gebruikt worden, want dat schijnt in Nederlandse woningen helemaal niet te mogen en EMAT heeft geen andere in het assortiment.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blihi schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:08:
[...]

Kijk dan ook even meteen of er geen spanningsafhankelijke aardlekautomaten gebruikt worden, want dat schijnt in Nederlandse woningen helemaal niet te mogen en EMAT heeft geen andere in het assortiment.
Hoe zie ik dat?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Xander
Dre schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 07:51:
Een paar aardlekschakelaars getest die ik had liggen. Tussen de 15 en 30 mA moeten ze afschakelen. 67% van fabricaat "Hager" voldoet niet aan de norm.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ken deze tester niet, maar met wat voor soort lekstroom test je nu?

Bij een sinusvormige lekstroom (type AC) moet de schakelaar inderdaad tussen de 15mA en 30mA (0,5x - 1x IΔN) uitschakelen. Maar bij een pulserende stroom met gelijkstroomcomponenten (type A) moet deze tussen de 10,5mA en 42mA uitschakelen (0,35x - 1,4x IΔN).

Hm, wacht, die Hagers zijn type AC aardlekschakelaars. :+ Dus die zouden eigenlijk helemaal niet moeten uitschakelen bij een type A lekstroom (wat niet wil zeggen dat ze dat niet toch kunnen doen). Vraag blijft eigenlijk hetzelfde, stel je de tester wel goed in?
De TOMZN aardlekautomaten zijn wel rare dingen, want de ingang zit bovenop de automaat. Aansluiten aan de onderkant ("OUT") resulteerde in een paar seconde een raar geluid en gevolgd door een ongewenste geur van elektronica.
Mooi he, spanningsafhankelijke aardlekautomaten. :Y
Andere fabrikanten zijn er niet echt duidelijk in aan welke kant je het moet aansluiten, want dat schijnt soms wel belangrijk te zijn lees ik op internet.
Bij je overige schakelaars maakt het geen verschil.

Zijn die TOMZN automaten nou ook type AC? Waar haal je die dan vandaan? Type AC mag in Nederland al sinds 1997 niet meer worden toegepast en deze zijn toch wel een stukje jonger.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Xander schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:27:
[...]

Ik ken deze tester niet, maar met wat voor soort lekstroom test je nu?

Bij een sinusvormige lekstroom (type AC) moet de schakelaar inderdaad tussen de 15mA en 30mA (0,5x - 1x IΔN) uitschakelen. Maar bij een pulserende stroom met gelijkstroomcomponenten (type A) moet deze tussen de 10,5mA en 42mA uitschakelen (0,35x - 1,4x IΔN).

Hm, wacht, die Hagers zijn type AC aardlekschakelaars. :+ Dus die zouden eigenlijk helemaal niet moeten uitschakelen bij een type A lekstroom (wat niet wil zeggen dat ze dat niet toch kunnen doen). Vraag blijft eigenlijk hetzelfde, stel je de tester wel goed in?

[...]

Mooi he, spanningsafhankelijke aardlekautomaten. :Y

[...]

Bij je overige schakelaars maakt het geen verschil.

Zijn die TOMZN automaten nou ook type AC? Waar haal je die dan vandaan? Type AC mag in Nederland al sinds 1997 niet meer worden toegepast en deze zijn toch wel een stukje jonger.
GMC Profitest 0100 S-II. Deze test stond op standaard instelling (wisselstroom), geen pulserend.

De Hager aardlekautomaten gingen al soms uit voordat de meting begon, dat zou betekenen dat die bij 0,3× 30mA = minder dan 10 mA uitgeschakelen.

De TOMZN komen van Ebay of AliExpress ofzo. Om eens te kijken hoe goed of slecht een goedkope aardlekautomaat werkt. Tot op heden werkt de aardlek-, thermisch- en maximaal beveiliging conform de verwachting. Alleen aansluiten moet je wel aan de goeie kant doen ;)

@Andrehj
Hager schakelt te laat of niet (>30mA) of te vroeg <15 mA uit.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

In het zonnepaneel topic liet iemand zien deze alamat te gebruiken voor zijn omvormer,
https://www.elektramat.nl...r-100ma-85006012/#details

Heb gewaarschuwd dat deze zeer waarschijnlijk spanningsafhankelijk is, gezien eerdere conclusies hier dat er maar weinig fabrikanten het goed doen en Emat daar niet bij hoort.

Maar... hoe of waaraan zie je dat nu eigenlijk, want de documentatie laat te wensen over.

EN 61009-1 zegt "voor huishoudelijk gebruik"

• Xander
Ethirty schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:16:
In het zonnepaneel topic liet iemand zien deze alamat te gebruiken voor zijn omvormer,
https://www.elektramat.nl...r-100ma-85006012/#details

Heb gewaarschuwd dat deze zeer waarschijnlijk spanningsafhankelijk is, gezien eerdere conclusies hier dat er maar weinig fabrikanten het goed doen en Emat daar niet bij hoort.

Maar... hoe of waaraan zie je dat nu eigenlijk, want de documentatie laat te wensen over.

EN 61009-1 zegt "voor huishoudelijk gebruik"
Tja, eigenlijk zie je dat niet.

Je zou moeten weten of de aardlekautomaat voldoet aan IEC/DIN EN 61009-2-1 (spanningsonafhankelijk) of IEC/DIN EN 61009-2-2 (spanningsafhankelijk), maar dat staat er dus niet op.

Het feit dat de aansluitklemmen gecodeerd zijn als "Line" en "Load" is wel een een teken aan de wand, want (vrijwel?) alle spanningsonafhankelijke type A aardlekautomaten mag je op 2 manieren aansluiten.

En dan heb je nog het feitje dat alleen Siemens spanningsonafhankelijke aardlekautomaten van 1 module breed maakt. :+ Maar dat moet je weten, dat zie je natuurlijk niet aan de Emat automaat.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:54
Xander schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:41:
[...]

Je zou moeten weten of de aardlekautomaat voldoet aan IEC/DIN EN 61009-2-1 (spanningsonafhankelijk) of IEC/DIN EN 61009-2-2 (spanningsafhankelijk), maar dat staat er dus niet op.

Het feit dat de aansluitklemmen gecodeerd zijn als "Line" en "Load" is wel een een teken aan de wand, want (vrijwel?) alle spanningsonafhankelijke type A aardlekautomaten mag je op 2 manieren aansluiten.

En dan heb je nog het feitje dat alleen Siemens spanningsonafhankelijke aardlekautomaten van 1 module breed maakt. :+ Maar dat moet je weten, dat zie je natuurlijk niet aan de Emat automaat.
De gelinkte alamat is van type A. Of is "type lekstroom A" iets anders?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Xander schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:41:
[...]

Eindelijk een uitleg die ik, als niet geschoolde elektrotechnicus (leek :p), ook begrijp.
http://www.fdl.nl/SiteCon...ieuws2017/170224hager.pdf

Lijkt me minimaal quotewaardig in de TS als waarschuwing.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Cyw00d schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:55:
Zomaar even een gekke vraag.

Wij hebben een nieuwe meterkast ontvangen. Vervolgens kwam mijn neef kijken en die gaf aan dat elke groep een hoofdschakelaar nodig heeft. Aan de linkerkant is een 1fase (huidig) + 3fase voorbereiding voor de laadpaal.

De hoofdschakelaar onderin is 1 grote schakelaar en ik vermoed ook alvast voor 3 fase.

De oranje, groene en blauwe groepen hebben dus geen eigen schakelaar, klopt dat?

[Afbeelding]
Ik begrijp niet heel veel van het verhaal, maar het beste is om een foto te maken met de kappen er af. Je heb geen aardlekschakelaars, maar wel spanningsafhankelijke aardlekautomaten. Die zijn niet voor huis-tuin-en-keuken installaties.
De kabel onder uit de linker kast gaat naar de laadpaal? Dan lijkt mij dat alle groepen achter de hoofdschakelaar zitten.

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-03 20:54
timovd schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:23:
[...]

Ik begrijp niet heel veel van het verhaal, maar het beste is om een foto te maken met de kappen er af. Je heb geen aardlekschakelaars, maar wel spanningsafhankelijke aardlekautomaten. Die zijn niet voor huis-tuin-en-keuken installaties.
De kabel onder uit de linker kast gaat naar de laadpaal? Dan lijkt mij dat alle groepen achter de hoofdschakelaar zitten.
Bedankt voor je reactie, een aantal posts onder mijn post hebben mij al van een antwoord voorzien. ;)

[ Tesla MIG MYP ]

• Xander
Cyw00d schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:39:
[...]

Bedankt voor je reactie, een aantal posts onder mijn post hebben mij al van een antwoord voorzien. ;)
Maar je was er in dat topic nog niet op gewezen dat die spanningsafhankelijke aardlekautomaten wellicht helemaal niet gebruikt mogen worden...

• Cyw00d
Xander schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:45:
[...]

Maar je was er in dat topic nog niet op gewezen dat die spanningsafhankelijke aardlekautomaten wellicht helemaal niet gebruikt mogen worden...
Nu ben ik weer in de war. De link die @ik222 deelde zijn de schakelaars die geinstalleerd zijn. Dus gecombineerde aardlekschakelaars en zekering in 1. Wat hem en @JanHenk betreft lijkt het dus gewoon te kloppen. Een schakelaar per groep is dus niet nodig dan?

Hier nog een duidelijkere foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2Z4t6l5ekv1Pfn2VWLtm6xPPW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wO7WTu6NJEvH5jD8IYGrN432.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Cyw00d op 13-06-2022 12:36 ]

[ Tesla MIG MYP ]

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Cyw00d Klopt het dat je load balancing hebt en dat je nu dus met maximaal 1x 32A laadt en straks met maximaal 3x20A? Dat kan met de aanname dat je met 1f hoofdaansluiting een 35 of 40A zekering hebt en straks 3x 25A.
Zit er in de laadpaal DC-lekstroomdetectie van <6mA?
Achter één aardlekschakelaar (ALS) mogen maximaal 4 groepen. Nu heb je dus 1-op-1, maar wel met spanningsafhankelijke aardlekautomaten (ALS en automaat gecombineerd).
Ik zou 3 ALS's plaatsen op de rij naast de hoofdschakelaar en 10 (of zelfs 12) normale groepen.
Wat zit er achter groep 10? Waarom is dat een C-uitschakelkarakteristiek?

• Cyw00d
timovd schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:45:
@Cyw00d Klopt het dat je load balancing hebt en dat je nu dus met maximaal 1x 32A laadt en straks met maximaal 3x20A? Dat kan met de aanname dat je met 1f hoofdaansluiting een 35 of 40A zekering hebt en straks 3x 25A.
Zit er in de laadpaal DC-lekstroomdetectie van <6mA?
Achter één aardlekschakelaar (ALS) mogen maximaal 4 groepen. Nu heb je dus 1-op-1, maar wel met spanningsafhankelijke aardlekautomaten (ALS en automaat gecombineerd).
Ik zou 3 ALS's plaatsen op de rij naast de hoofdschakelaar en 10 (of zelfs 12) normale groepen.
Wat zit er achter groep 10? Waarom is dat een C-uitschakelkarakteristiek?
Klopt, we hebben nu tijdelijk 1 fase totdat de netbeheerder (ergens eind dit jaar want druk) de 3 fase komt aansluiten. Daarnaast is er loadbalancing toegevoegd inderdaad.

Kan het zijn dat groep 10 de zonnepanelen zijn? Ik moet nog kijken welke groep wat precies is. Zo niet dan vermoed ik dat het de hele tuin is, voor zij en achter (incl schuur).

Hier een foto van voor de vernieuwing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLHKTXV2XeYdcOng3nEdHFG91Bw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7i9RjGU622Zl9lmhcS69Jz7Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Cyw00d op 13-06-2022 13:10 ]

[ Tesla MIG MYP ]

• Xander
Cyw00d schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:33:
[...]

Nu ben ik weer in de war. De link die @ik222 deelde zijn de schakelaars die geinstalleerd zijn. Dus gecombineerde aardlekschakelaars en zekering in 1. Wat hem en @JanHenk betreft lijkt het dus gewoon te kloppen.
Het zijn inderdaad aardlekautomaten, deze combineren inderdaad een aardlekschakelaar en installatieautomaat in één toestel.

Maar het zijn niet zomaar aardlekautomaten, het zijn spanningsafhankelijke aardlekautomaten. Deze mogen volgens NEN1010 niet zomaar worden geplaatst, maar alleen in installaties:
- die worden bediend, beproefd en geïnspecteerd door voldoende onderrichte personen (BA4) of vakbekwame personen (BA5)
of:
- waar foutbescherming gewaarborgd blijft als de spanningsafhankelijke aardlekbeveiliging niet functioneert. Bijvoorbeeld omdat je een TN-stelsel hebt of een TT-stelsel met lage aardverspreidingsweerstand waardoor de installatieautomaat ook tijdig uitschakelt bij sluiting naar aarde.

Oftewel aardlekautomaten zijn prima, maar specifiek deze aardlekautomaten mogen misschien wel niet geplaatst worden. Misschien ook wel, dat kan ik aan de foto niet zien. ;)

Er staat al een hoop meer hierover in dit topic zoals @timovd al linkte.

• Cyw00d
Xander schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:25:
[...]

Het zijn inderdaad aardlekautomaten, deze combineren inderdaad een aardlekschakelaar en installatieautomaat in één toestel.

Maar het zijn niet zomaar aardlekautomaten, het zijn spanningsafhankelijke aardlekautomaten. Deze mogen volgens NEN1010 niet zomaar worden geplaatst, maar alleen in installaties:
- die worden bediend, beproefd en geïnspecteerd door voldoende onderrichte personen (BA4) of vakbekwame personen (BA5)
of:
- waar foutbescherming gewaarborgd blijft als de spanningsafhankelijke aardlekbeveiliging niet functioneert. Bijvoorbeeld omdat je een TN-stelsel hebt of een TT-stelsel met lage aardverspreidingsweerstand waardoor de installatieautomaat ook tijdig uitschakelt bij sluiting naar aarde.

Oftewel aardlekautomaten zijn prima, maar specifiek deze aardlekautomaten mogen misschien wel niet geplaatst worden. Misschien ook wel, dat kan ik aan de foto niet zien. ;)

Er staat al een hoop meer hierover in dit topic zoals @timovd al linkte.
Thanks voor de info. Ik heb ze zelf niet geinstalleerd, ze zijn geinstalleerd door iemand die specifiek meterkasten plaatst bij Laderthuis.nl, dit was een aanrader ivm het plaatsen van de nieuwe laadpaal en de simpelweg verouderde meterkast. Dus ik ga er van uit dat hij alle diploma's en kennis heeft om dit te mogen installeren.

Verder heb ik er te weinig kennis van en zie het ook niet zitten om de kap weg te halen als ik eerlijk ben. Alles eromheen kan ik prima een foto van plaatsen, maar dat gaat niet helpen ben ik bang. :P

[ Tesla MIG MYP ]

• Xander
Cyw00d schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:50:
[...]

Thanks voor de info. Ik heb ze zelf niet geinstalleerd, ze zijn geinstalleerd door iemand die specifiek meterkasten plaatst bij Laderthuis.nl, dit was een aanrader ivm het plaatsen van de nieuwe laadpaal en de simpelweg verouderde meterkast. Dus ik ga er van uit dat hij alle diploma's en kennis heeft om dit te mogen installeren.
Nou, jij hebt er meer vertrouwen in dan ik. :+

Er wordt helaas wat afgeprutst, ook door vakmensen.
Verder heb ik er te weinig kennis van en zie het ook niet zitten om de kap weg te halen als ik eerlijk ben. Alles eromheen kan ik prima een foto van plaatsen, maar dat gaat niet helpen ben ik bang. :P
Je zou moeten kunnen zien of het een TN-stelsel is. In een TN-stelsel wordt aarde meegeleverd door de netbeheerder. Dit zie je bijvoorbeeld doordat er een aardedraad of -blokje aan de buitenkant uit de hoofdzekeringkast komt, of doordat er een aardedraad vanuit het meterbord de groepenkast in loopt (daarvoor moet het deksel eraf).

Is het geen TN-stelsel, dan is het een TT-stelsel. Wil je de situatie dan beoordelen dan moet je de aarding meten, dit lukt je niet zonder de nodige apparatuur.

edit:
@Cyw00d Overigens had je in de oude kast ook al spanningsafhankelijke aardlekautomaten (één van EMat en één van ETI). En zo te zien een groep zonder aardlekbeveiliging (Groep 8 / de Hager automaat). Mocht dat in jouw situatie niet kunnen dan hebben zo te zien 4 verschillende installateurs zitten slapen. :+

[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 13-06-2022 17:28 ]

• Cyw00d
Xander schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:14:
[...]

Nou, jij hebt er meer vertrouwen in dan ik. :+

Er wordt helaas wat afgeprutst, ook door vakmensen.

[...]

Je zou moeten kunnen zien of het een TN-stelsel is. In een TN-stelsel wordt aarde meegeleverd door de netbeheerder. Dit zie je bijvoorbeeld doordat er een aardedraad of -blokje aan de buitenkant uit de hoofdzekeringkast komt, of doordat er een aardedraad vanuit het meterbord de groepenkast in loopt (daarvoor moet het deksel eraf).

Is het geen TN-stelsel, dan is het een TT-stelsel. Wil je de situatie dan beoordelen dan moet je de aarding meten, dit lukt je niet zonder de nodige apparatuur.

edit:
@Cyw00d Overigens had je in de oude kast ook al spanningsafhankelijke aardlekautomaten (één van EMat en één van ETI). En zo te zien een groep zonder aardlekbeveiliging (Groep 8 / de Hager automaat). Mocht dan in jouw situatie niet kunnen dan hebben zo te zien 4 verschillende installateurs zitten slapen. :+
Ik zie bij de hoofdschakelaar niets naar buiten komen. Bovenin zie ik wel dit naar buiten komen en op een aardedraad aansluiten, verder niets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCUTVEfYbPtGvcQbtWpLuGiekus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5F4uOQMDDGNZBZTIs9DtOk3F.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is er zo erg aan de manier hoe hij het aangesloten heeft? Hij komt nog een keer terug om 3 fase aan te sluiten dus dan kan ik hem een paar vragen stellen hierover.

[ Tesla MIG MYP ]

• Xander
DutchWing schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:13:
Ik had even diverse vragen:

1. Is dit nu ook een spanningsonafhankelijke aardlekautomaat?
[Afbeelding]
Denk het, ik heb nog nooit 3P+N spanningsafhankelijke aardlekautomaten gezien. Je zou het kunnen zien aan de norm, een spanningsonafhankelijke aardlekautomaat moet aan 61009-2-1 voldoen, maar dit is niet zichtbaar op de foto. Geen idee eigenlijk hoe ze het schematje op een spanningsafhankelijke automaat tekenen, wellicht kun je het daar ook aan zien.
2. Wat is nu het verschil tussen een aardlek en een selectieve aardlek? Is een selectieve aardlek per sé nodig voor de schuur bijvoorbeeld, of volstaat een 30mA aardlek ook gewoon?
Een normale aardlekschakelaar moet uitschakelen binnen 300ms (bij de nominale aanspreekstroom), een selectieve aardlekschakelaar binnen 500ms. Hij is dus trager.

Je gebruikt selectieve aardlekschakelaars nooit voor eindgroepen, maar bijvoorbeeld voor het beveiligen van een onderverdeler waarin je weer normale aardlekschakelaars toepast. Oftewel, in toepassing met aardlekschakelaars in serie achter elkaar aangesloten waar je selectiviteit wilt bereiken.
3. Ik had begrepen dat als je PV panelen wilt; je een aardlekautomaat B karakteristiek nodig hebt als de transformator niet gescheiden is intern. Maar dan is het advies alle automaten om te zetten naar B karakteristiek, is dat echt nodig? Neem aan standaard 30mA behalve als fabrikant nadrukkelijk aangeeft 300mA?
Dus als ik gewoon standaard een 30mA B karakteristiek neem zit ik safe voor als ik ooit PV panelen neem.
Er zit een verschil tussen:
- de karakteristiek van een aardlekautomaat of installatieautomaat: B, C of D
- het type aardlekbeveiliging van een aardlekautomaat of aardlekschakelaar: AC, A of B.

Jij bedoelt dat je in sommige gevallen Type B nodig hebt. Dat is iets heel anders dan B-karakteristiek. Je portemonnee merkt het verschil ook.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Xander schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:35:
[...]

Denk het, ik heb nog nooit 3P+N spanningsafhankelijke aardlekautomaten gezien. Je zou het kunnen zien aan de norm, een spanningsonafhankelijke aardlekautomaat moet aan 61009-2-1 voldoen, maar dit is niet zichtbaar op de foto. Geen idee eigenlijk hoe ze het schematje op een spanningsafhankelijke automaat tekenen, wellicht kun je het daar ook aan zien.

[...]

Een normale aardlekschakelaar moet uitschakelen binnen 300ms (bij de nominale aanspreekstroom), een selectieve aardlekschakelaar binnen 500ms. Hij is dus trager.

Je gebruikt selectieve aardlekschakelaars nooit voor eindgroepen, maar bijvoorbeeld voor het beveiligen van een onderverdeler waarin je weer normale aardlekschakelaars toepast. Oftewel, in toepassing met aardlekschakelaars in serie achter elkaar aangesloten waar je selectiviteit wilt bereiken.

[...]

Er zit een verschil tussen:
- de karakteristiek van een aardlekautomaat of installatieautomaat: B, C of D
- het type aardlekbeveiliging van een aardlekautomaat of aardlekschakelaar: AC, A of B.

Jij bedoelt dat je in sommige gevallen Type B nodig hebt. Dat is iets heel anders dan B-karakteristiek. Je portemonnee merkt het verschil ook.
Ga dat met de aardlekautomaat 3P + N even uitzoeken. Ik heb nu een 16B - 30mA - A aardlek ivm de warmtepomp 3 fase.

Fabrikant geeft alleen aan 16Amp zekeren. Of bedoelen ze met de kleine lettertjes eronder dat een B aardlek beter was? Zal anders fabrikant even bellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DD2N3fN6IA9gAxuQ13QOq0VqPi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tccsr0D86i3q1eE9eDeiVFsc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik bedoel het laatste inderdaad, beetje slecht verwoord. Maar klopt het dat standaard kiezen voor een B aardlek de beste keuze is, of gewoon wachten tot ik PV panelen neem en dan pas de juiste type daarop afstemmen?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:07

Illusion

(the art of)

Xander schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:35:
Bij de emat spanningsafhankelijke automaat zie je op het schema dat L en N worden afgetakt en naar het regelcircuit gaan.
Bij die van siemens worden L en N alléén voor de testknop gebruikt. Voor het meetcircuit zie je alleen een trafo-symbool.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-03 15:42
grasmanek94 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:04:
"Hoe" werkt een "overspanningsbeveiliging" in een meterkast eigenlijk?

Sluit deze een fase kort? => zodat de hoofdschakelaar uit gaat, of zorgt deze ervoor dat de aardlekautomaten uitschakelen?

Stel een nul komt los te liggen in een 3-fase woning. Ik zou een overspanningsbeveiliging op de correcte wijze installeren.
Gaat alsnog al mijn apparatuur kapot?
Gaat alleen de hoofschakelaar uit?
Of gaan enkele of alle aardlekschakelaren uit?
Of alle van bovenstaande?
Zodra een overspanningsbeveiliging op is of defect is zal deze zichzelf kortsluiten en de voorbeveiliging (zekering) aanspreken.

Er zijn drie types overspanningsbeveiliging
  • Type 1: Grofbeveiliging
  • Type 2: Middenbeveiliging
  • Type 3: Fijn beveiliging
Type 1 kom je in Nederland weinig tegen omdat infrastructuur over het algemeen in de grond ligt. In het buitenland heb je vaak luchtlijnen, kabels aan palen, en daarbij is een Type 1 beveiliging wel aan te raden.

Een beveiliging in de meterkast is meestal van het type 2 of een combinatie type 2 en 3. Het is aan te raden om bij dichtbij gevoelig apparaat de type 3 beveiliging te herhalen. Bijvoorbeeld een beveiligd stekkerblok bij je computer, home entertainment, server / NAS. Ook LED-verlichting valt onder gevoelige apparatuur.

Let op, zo'n stekkerblok alleen is vaak niet voldoende, zorg ook dat er een type 2 of type 2 + 3 beveiliging in de meterkast aanwezig is.

Je zult zien dat LED-lampen minder snel stuk gaan wanneer de installatie is voorzien van een overspanningsbeveiliging.

De type 3 (fijn) beveiliging vangt voornamelijk kortstondige pieken (transient) af, dus niet zozeer blikseminslag als wel korte piek veroorzaakt door andere apparaten in huis of bij buren in de straat. Die korte pieken worden ook wel netvervuiling genoemd en met een toename van elektronische apparaten wordt deze vervuiling alleen maar erger.

Een overspanningsbeveiliging is opgebouwd uit spanningsafhankelijke weerstanden, varistor genoemd, of MOV. Deze sluiten de individuele fases kort met de nulgeleider. Dat kortsluiten zal uitsluitend zijn gedurende enkele nanoseconden, op het moment dat die kortstondige hoge piekspanning voorbijkomt. Het gaat over het algemeen niet om heel veel energie maar het is voldoende energie om componenten in achterliggende apparatuur (langzaam of snel) defect te laten gaan. De varistor beveiligd deze achterliggende componenten tegen deze schadelijke overspanning.

Naast het kortsluiten tussen fase en nul kan een overspanningsbeveiliging ook de nul kortsluiten ten opzichte van de aarde. Daarom is een goede aardaansluiting van belang. Een overspanningsbeveiliging zonder goede aarde is zinloos.

Aangezien je bij een stekkerblok nooit precies weet of welke draad de fase en welke draad de nul is zul je zien dat er ook een varistor tussen fase en aarde is gemonteerd.

Een stekkerblok bevat dus drie varistors (type 3) tussen:
  • L - N
  • N - PE
  • L - PE
Een 3-fase module in de meterkast bevat vier varistors (type 2 / type 2+3) tussen:
  • L1 - N
  • L2 - N
  • L3 - N
  • N - PE
L1, L2, L3 zijn de die fases (live)
N is de nulgeleider (neutral)
PE is aarde (protective earth)

Alleen in uitzonderlijke gevallen wanneer de overspanning landurig is, vele milliseconden tot seconden lang duurt dan bestaat er de kans dat er een zekering wordt aangesproken.

Toevoeging, bij montage in een meterkast is het heel erg belangrijk om de draden naar de overspanningsbeveiliging zo kort mogelijk te houden. Wanneer de draden te lang zijn dan is de overspanningsbeveiliging niet effectief. Dit geldt voor zowel fases, nul en aardedraad. Zie de montagevoorschriften van de fabrikant.

[ Voor 4% gewijzigd door FrankHe op 21-06-2022 05:28 ]

• Xander
roefje schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:24:
Op mijn vorige vraag kreeg ik wel wat reacties. Echter ging dit meer in op de airco die komt dan op de vraag of ik 1 van de bestaande groepen kan vervangen danwel een nieuwe groep voor een bestaande ALS te plaatsen.

Dus is er iemand hier die hier wat zinnigs over kan zeggen.
Het meest zinnige lijkt me om gewoon de B16 groep te laten zitten. Waarom wil je dat antwoord niet horen?
Kan ik 1 van de 2 linker B16 groepen vervangen door een C20 groep?
Nee, niet zomaar 1 op 1, dit zijn ABB flexomaten en daarvan is er geen C20 exemplaar te koop.
Of liever een nieuwe C20 (met of zonder aardlek) groep eraan koppelen voor de ALS.

[Afbeelding]
Liever helemaal geen C20. Als je niet de bestaande B16 eindgroep wilt gebruiken zou je een B16 of C16 aardlekautomaat kunnen plaatsen. Kies dan wel een regulier exemplaar, deze zijn meestal 2 modules breed in plaats van 1 module zoals je tekent. Het merendeel van de 1 module brede aardlekautomaten is spanningsafhankelijke rotzooi.

• roefje
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-03 08:32
Xander schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:41:
[...]
Het meest zinnige lijkt me om gewoon de B16 groep te laten zitten. Waarom wil je dat antwoord niet horen?
Okay, ik wil dit best horen, maar zoals ik al aangaf, gaf de airco specialist aan dat er een C20 in moet, dus als iemand zegt dat dat niet hoeft hoor ik ook graag waarom. In een andere reactie heb ik ook al laten weten dat het om 3 binnenunits gaat met een vermogen van 3,5kw, 2,5kw en 1,5kw, totaal dus 7,5kw. Denk daarom dus dat er gezegd wordt dat er een C20 in moet.
[...]
Nee, niet zomaar 1 op 1, dit zijn ABB flexomaten en daarvan is er geen C20 exemplaar te koop.
Dank, hier kan ik wat mee.
[...]
Liever helemaal geen C20. Als je niet de bestaande B16 eindgroep wilt gebruiken zou je een B16 of C16 aardlekautomaat kunnen plaatsen. Kies dan wel een regulier exemplaar, deze zijn meestal 2 modules breed in plaats van 1 module zoals je tekent. Het merendeel van de 1 module brede aardlekautomaten is spanningsafhankelijke rotzooi.
Ook dank hiervoor, wist niet dat de 1 module brede automaten minder goed zijn.
Nu ik beter weet kies ik de 1 module brede dus ook niet, niet dat het nodig is maar anders had ik dat misschien wel gedaan om ruimte te besparen.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:12
Xander schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:41:
[...]
Het merendeel van de 1 module brede aardlekautomaten is spanningsafhankelijke rotzooi.
Jij bent niet echt fan van die spanningsafhankelijke aardlekautomaten, da's wel duidelijk. Volgens NEN1010 zijn ze echter wel toegestaan. Op installatiejournaal.nl is hier recent 2 x aandacht aan besteed in een blog van adviseur en opleider Jan van der Meer. Deze zijn ook direct op zijn eigen site (www.nieuws1010.nl) te downloaden:

SPANNINGSAFHANKELIJKE AARDLEKSCHAKELAARS WEL OF NIET TOEGESTAAN?
SPANNINGSAFHANKELIJKE AARDLEKSCHAKELAARS WEL OF NIET TOEGESTAAN (II)

Zijn conclusie is dat 't - tot NEN1010:2020 is ingegaan toegestaan is om in alle installaties spanningsafhankelijke aardlekschakelaar/automaten toe te passen en dat na 't ingaan van NEN1010:2020 voor alle bestaande installaties ook toegestaan blijft.

In 't tweede deel verwerkt hij 't commentaar van een fabrikant die van mening is dat spanningsafhanelijke aarlekbeveiliging niet is toegestaan, zijn conclusie blijft 't zelfde.

't Gaat er hier niet direct over of 't verstandig is of niet om ze toe te passen, 't is in elk geval volgens NEN1010 toegestaan.In 't tweede artikel geeft hij ook wel overwegingen waaruit je kan afleiden dat er wel meer risico's zijn die vanuit NEN1010 als een aanvaardbaar risico worden gezien.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Xander
blb4 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:26:
[...]

Jij bent niet echt fan van die spanningsafhankelijke aardlekautomaten, da's wel duidelijk. Volgens NEN1010 zijn ze echter wel toegestaan.
Onder bepaalde voorwaarden, ja.
Zijn conclusie is dat 't - tot NEN1010:2020 is ingegaan toegestaan is om in alle installaties spanningsafhankelijke aardlekschakelaar/automaten toe te passen
Nee, dat lees je toch echt verkeerd.
Volgens de op dit moment van toepassing zijnde editie van NEN 1010,
NEN 1010:2015+C2:2016, mogen voor aanvullende bescherming ook, de ter dis-
cussie staande, spanningsafhankelijke aardschakelaars worden toegepast.
Dit is toegelaten als voor de foutbescherming door automatische uitschakeling
van de voeding een toestel voor overstroombeveiliging (bijvoorbeeld een
installatieautomaat) wordt toegepast dat bij een fout tijdig uitschakelt
.
Het mag dus alleen als foutbescherming gegarandeerd is als de aardlekbeveiliging niet functioneert. Dit is zeer zeker niet in "alle installaties" het geval. Dat is in een TT-stelsel bijvoorbeeld afhankelijk van de aardverspreidingsweerstand. Wanneer deze te hoog is, zal een installatieautomaat niet tijdig uitschakelen. Je gaat veel te kort door de bocht als je leest dat het in alle installaties toegepast mag worden.

Omdat er zoveel mitsen en maren aan zitten ben ik er inderdaad niet echt fan van. Waarom zou ik er fan van moeten zijn? Ze zijn in ieder opzicht inferieur aan de conventionele elektromechanische aardlekautomaten en voordelen zie ik eerlijk gezegd niet.
en dat na 't ingaan van NEN1010:2020 voor alle bestaande installaties ook toegestaan blijft.
Nou, dus in ieder geval niet voor een groot deel van de installaties waar NEN1010:2015 op van toepassing is zoals bevestigd door die artikelen.

NEN1010:2007 schrijft trouwens al precies hetzelfde als NEN1010:2015. Eerdere normen misschien ook wel, even geen zin om nog verder terug te zoeken. ;)

• Xander
blb4 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:13:
[...]

't voordeel is meestal de breedte (1 module breed ipv 2) en vaak ook de (veel lagere) prijs.
Siemens maakt ook spanningsonafhankelijke in 1 module breed. :)

De prijs? Tja.

Voor zo'n spanningsafhankelijke Emat automaat die je veel ziet betaal je €28,05. De variant van ETI die je ook veel tegenkomt kost zelfs €39,33.

Een conventionele spanningsonafhankelijke aardlekautomaat van ABB koop je voor €32,85. Het 1 module brede exemplaar van Siemens voor €37,50.

Is dat de besparing werkelijk waard voor componenten die je doorgaans voor een jaar of 30 plaatst? Voor mij niet.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:12
Interessant, ik had die Siemens aardlekautomaat compleet gemist. Prijsverschil is idd niet dramatisch.

Ok, dus de conclusie is spanningsafhankelijke aardlekautomaten mag onder bepaalde omstandigheden wel maar je zit altijd goed met spanningsonafhankelijke aardlekautomaten (bij ingaan van NEN1010:2020 sowieso verplicht voor nieuwe installaties) en als de breedte een probleem is dan kan je die van Siemens nemen.

[ Voor 60% gewijzigd door blb4 op 04-07-2022 20:32 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Xander
blb4 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:28:
Interessant, ik had die Siemens aardlekautomaat compleet gemist. Prijsverschil is idd niet dramatisch.
2 dagen terug had iemand in dit topic een kast met deze automaten laten samenstellen. leeri003 in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Ok, dus de conclusie is spanningsafhankelijke aardlekautomaten mag onder bepaalde omstandigheden wel maar je zit altijd goed met spanningsonafhankelijke aardlekautomaten
Ja, dat ja.

Ook in een TN-stelsel of in een TT-stelsel met voldoende lage aardverspreidingsweerstand zou ik ze niet toepassen, ook al zou het daar volgens NEN1010:2015 nog mogen. Er is zoveel discussie over die dingen dat het wachten is op de eerste slimmerik met een "deze mogen niet in woningen!" opmerking, daar komt alleen maar gezeur van. :+

Daarnaast zijn ze inderdaad vanaf NEN1010:2020 verboden en ik loop graag op zaken vooruit. ;) Dat verbod is er vast niet voor de lol gekomen, denk ik dan. Mooi dat Jan van Meer andere dingen kan bedenken die net zo gevaarlijk zijn maar die wel mogen volgens die norm. Maar: Die mogen dus wel volgens die norm, spanningsafhankelijke aardlekautomaten niet. Verdere discussie mag hij van mij dan met de normcommissie voeren. :P

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wellicht een simpele vraag maar sluit wel aan bij het onderwerp spannings(on)afhankelijke aardlekautomaat. Binnenkort worden er bij mij zonnepanelen geïnstalleerd door een hierin gespecialiseerde partij. De documentatie van de omvormer schrijft een 300mA aardlekautomaat voor. De kans is groot dat er dan zo'n B16 300mA EMAT alamat wordt geïnstalleerd (want goedkoopste). TT stelsel.

Nu heb ik een paar vragen rondom wat men gaat doen:
1. Welke NEN norm is van toepassing bij aanpassingen aan de installatie: NEN 1010:2015 of NEN 1010:2020? Ik vermoed de laatste bij noemenswaardige aanpassingen.
2. Mag deze alamat in een huisinstallatie gebruikt worden? Op snippets van 1010 die ik tegenkom staat dat het niet mag (bijvoorbeeld documentje van Hager) omdat de veiligheid niet goed geborgd kan worden in huisinstallaties vanwege spanningsafhankelijkheid.
3. Is een lastscheider aan de DC zijde verplicht indien de omvormer geen eigen mechanische methode heeft om de DC af te koppelen.
4. Moet de PV-aardlekautomaat direct afgesplitst worden vanaf de hoofdschakelaar of mag dit ook via een aansluitblok onderin de kast?

En afhankelijk van de antwoorden op de bovenstaande vragen: mag ik naleving van de NEN 1010 op deze vlakken eisen of is dat onredelijk?

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Xander
spone schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:41:
1. Welke NEN norm is van toepassing bij aanpassingen aan de installatie: NEN 1010:2015 of NEN 1010:2020? Ik vermoed de laatste bij noemenswaardige aanpassingen.
NEN1010:2015, want NEN1010:2020 is (nog) niet aangewezen in het bouwbesluit of de opvolger die daar op moet komen (besluit bouwwerken en leefomgecing).
2. Mag deze alamat in een huisinstallatie gebruikt worden? Op snippets van 1010 die ik tegenkom staat dat het niet mag (bijvoorbeeld documentje van Hager) omdat de veiligheid niet goed geborgd kan worden in huisinstallaties vanwege spanningsafhankelijkheid.
Ja, als de foutbescherming maar gewaarborgd blijft wanneer de aardlekbeveiliging niet functioneert. In een TT-stelsel hangt dat dus af van de aardverspreidingsweerstand: gaat er bij sluiting naar aarde voldoende stroom lopen om ook de installatieautomaat snel genoeg uit te laten schakelen? Daar zul je voor moeten meten tenzij de aardverspreidingsweerstand toevallig ergens genoteerd staat.
3. Is een lastscheider aan de DC zijde verplicht indien de omvormer geen eigen mechanische methode heeft om de DC af te koppelen.
Ja. Maar bestaan er nog omvormers die geen DC lastscheider hebben?
4. Moet de PV-aardlekautomaat direct afgesplitst worden vanaf de hoofdschakelaar of mag dit ook via een aansluitblok onderin de kast?
Dat maakt niet uit.

Houd je ook rekening met dit verhaal? https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls
Vooral in een 1-fase installatie loop je nogal snel tegen grenzen aan.
En afhankelijk van de antwoorden op de bovenstaande vragen: mag ik naleving van de NEN 1010 op deze vlakken eisen of is dat onredelijk?
Dat lijkt mij redelijk.

Sommige partijen vinden het nodig om te gaan discussiëren welke versie van het bouwbesluit / de norm toegepast mag worden. Als je van mening bent dat zonnepanelen geen ingrijpende wijziging zijn, kun je zomaar beargumenteren dat de geldende norm ten tijde van het bouwen van de woning mag worden gehanteerd. Toen bestonden zonnepanelen of spanningsafhankelijke aardlekautomaten wellicht nog niet.

Als je discussie wilt voorkomen kun je beter de van toepassing zijnde normen in de overeenkomst laten opnemen, als de installateur dat niet al zelf doet.

• Xander
spone schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:30:
Die waarde is helaas onbekend. Ik kan (uit ervaring) wel zeggen dat de aardlek functioneert, stroom i.c.m. vocht laten de aardlek klappen, maar of dat snel genoeg is kan ik niet meten.
Het is juist de vraag of een installatieautomaat binnen 0,2s af zou schakelen bij sluiting naar aarde, in het geval er geen aardlekschakelaar tussen zit. Alleen dan is de foutbescherming dus gewaarborgd wanneer de aardlekbeveiliging niet functioneert en zou je spanningsafhankelijke aardlekautomaten mogen toepassen.

In dat geval is het trouwens de vraag of er überhaupt aardlekbeveiliging nodig is voor je omvormer. Natuurlijk wel als de fabrikantinstructies 300mA voorschrijven zoals je zegt. Of schrijven ze 300mA voor wanneer je een aardlekschakelaar toepast? ;)

Het feit dat andere aardlekschakelaars functioneren is natuurlijk heel mooi maar heeft weinig hiermee te maken.
Goeie. 3x25A installatie, omvormer wordt (waarschijnlijk) 1x16A afgezekerd. Samen 41A worst case op een max van 40A aardlek waar 2 verbruiksgroepen van 16A elk op zitten plus 16A automaat met meterkast WCD die max 1A doet. Die durf ik wel aan, maar wel goed om in gedachten te houden. Eventueel kan ik deze vervangen door een 6A automaat dan zit het helemaal netjes binnen de grenzen als ik hier geen denkfouten maak.
Die 1A of 2,5% overbelasting in een theoretisch geval zou ik persoonlijk überhaupt niet wakker van liggen. 32A CEE contactdozen hebben "we" ook jaren lang met 35A smeltpatronen beveiligd bij gebrek aan iets wat beter past en 4x16A eindgroepen op een 63A aardlekschakelaar in een verdeelkast net een voeding van >63A is blijkbaar ook normaal. ;)

Vooral in 1-fase installaties is dit iets om in de gaten te houden, want met 1x40A + 16A zit je al aan 16A of 40% theoretische overbelasting, dat zijn serieuzere cijfers.

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 04-07-2022 23:00 ]

• Blihi
barkar schreef op maandag 11 juli 2022 @ 08:56:
Er wordt hier vaker gesproken over de goede merken voor in de groepenkast (ABB, Hager en Eaton) en de mindere merken/slechte merken/meuk. Wat zorgt eigenlijk voor dit verschil in kwaliteit, waar moet ik dan aan denken? En waarom, als bepaalde merken van slechte kwaliteit zijn, mag het verkocht worden in Nederland?
Een deel van het antwoord is het gebrek aan documentatie bij goedkopere merken. Probeer maar eens de minimale AC spanning voor een spanningsafhankelijke aardlekschakelaar van EMAT te achterhalen en dat dan in combinatie met het gegeven dat dat volgens NEN1010 maximaal 50 volt mag zijn.

Zo ook voor de precieze afschakelkarakteristiek (die is eigenlijk nodig om zeker te weten dat je selectief bent ten opzichte van de hoofdzekering van de netbeheerder).

Verder zegt een "kema-keur" precies helemaal niets. Dat is een marketing-instrument. (https://keurmerkenwijzer.nl/keurmerken/kema-keur/)

Bij Chinese import kun je ook nog eens het probleem krijgen dat er geen CE markering op staat, of niet de juiste. Dat geeft issues bij de verzekering. Ik zou het een en ander dus niet zomaar bij Ali bestellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 11-07-2022 15:49 ]

Pagina: 1 2

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.