Testing, one, two ...
Hoezo ja, nee? Of het werkt (ja) of het werkt niet (nee). Op internet lees ik wisselende ervaringen, maar nooit getest met 7 gen NUC iig.
[ Voor 17% gewijzigd door SpeedingWilly op 28-11-2017 16:39 ]
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
"Weet iemand of dit ECC geheugen gaat werken in de NUC" < JA (ik), "(in single channel)?" < NEE (ECC geheugen wordt niet ondersteunt staat geschreven op desbetreffende productpagina).SpeedingWilly schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 16:38:
[...]
Hoezo ja, nee? Of het werkt (ja) of het werkt niet (nee). Op internet lees ik wisselende ervaringen, maar nooit getest met 7 gen NUC iig.
Testing, one, two ...
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Heb nu nog een M4a78 Pro bordje met een Phenom 910e erin, 4 gb en een simpel passief kaartje.
Draai daar windows 10 op met MCE icm Emby.
Elke NUC zou volgens mij een vooruitgang zijn inmiddels. De prijzen vallen me alleen nog wel een beetje tegen.
Mijn grootste overweging is dat de kast die ik nu heb (een Dign HV5) veel ruimte inneemt, en een Nuc achter m'n plasma kan.
4k etc is niet echt nodig op dit moment, maar het grootste nadeel aan de NUCs is natuurlijk wel dat de processor niet te vervangen is. Vrees dus dat de meest economische keuze wel een i7 is.
Niet zo gek veel eigenlijk. Zo weinig mogelijk geluid is eigenlijk het enige wat ik kan bedenken. Keuze valt wellicht nog tussen een complete Nuc met Win10 en een kit.MAX3400 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 18:29:
@MikeyMan geen idee wat de eisen verder zijn; een NUC7i5 is absoluuut snel zat voor Windows en 4K Kodi/VLC/Netflix. Maar als je kan wachten, raad ik de nieuwe NUC8i3 aan.
Er achter als zijnde tussen de TV en een wand?MikeyMan schreef op donderdag 14 december 2017 @ 18:03:
[knip]
Mijn grootste overweging is dat de kast die ik nu heb (een Dign HV5) veel ruimte inneemt, en een Nuc achter m'n plasma kan.
[knip]
Testing, one, two ...
Ja, met een vesa mount?hardware-lover schreef op donderdag 14 december 2017 @ 18:49:
[...]
Er achter als zijnde tussen de TV en een wand?
Duidelijk. Dat zou idd prima kunnen indien de ruimte daarvoor voldoende is.
Testing, one, two ...
Ja ik heb een fullsize versterker, dus een scherm staat bij mij netjes op een standaard. Tegen de muur wordt nikshardware-lover schreef op donderdag 14 december 2017 @ 19:19:
[...]
Duidelijk. Dat zou idd prima kunnen indien de ruimte daarvoor voldoende is.
Neem dan gewoon een Atom/Pentium/Celeron model : Je hebt echt geen i7/i5/i3 nodig voor een HTPCMikeyMan schreef op donderdag 14 december 2017 @ 18:47:
Niet zo gek veel eigenlijk. Zo weinig mogelijk geluid is eigenlijk het enige wat ik kan bedenken. Keuze valt wellicht nog tussen een complete Nuc met Win10 en een kit.
Zelf heb ik nog het oude model : pricewatch: Intel NUC DN2820FYKH
Op dit moment kan je prima vooruit met dit model : pricewatch: Intel NUC 6CAYH
Maar ergens begin volgend jaar komen deze schatjes eraan : https://nl.hardware.info/...hdmi-20-ondersteuning-aan
Dan zijn we hopelijk af van de haperende HDMI toestanden en DTS problemen die soms optreden
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik heb zelf een paar maanden terug een Asrock bordje gekocht met daarop zo een Celeron J3455. Zelfde als die Nuc6 meen ik. Ik draai er LibreElec op en via docker nog wat extra zaken. Voor dat doel werkt het fantastisch en superstabiel. 4k en HDR gebruik ik niet overigens. Voor HDR support heb je een hoger modelletje nodig.nero355 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 00:21:
[...]
Neem dan gewoon een Atom/Pentium/Celeron model : Je hebt echt geen i7/i5/i3 nodig voor een HTPC
Maar ergens begin volgend jaar komen deze schatjes eraan : https://nl.hardware.info/...hdmi-20-ondersteuning-aan
Dan zijn we hopelijk af van de haperende HDMI toestanden en DTS problemen die soms optreden
Heb ook een tijdje Windows erop gedraaid en dat ging ook makkelijk icm 4GB ram.
Grootste voordeel? TDP van niks, daardoor erg zuinig en passief gekoeld.
Is er al iets bekend wanneer de nieuwe NUC's komen?nero355 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 00:21:
[...]
Neem dan gewoon een Atom/Pentium/Celeron model : Je hebt echt geen i7/i5/i3 nodig voor een HTPC
Ben namelijk aan het afwegen om mijn bestaande HTPC te upgraden met een GT1030 voor 4K content of de overstap maak naar een NUC.
Voorwaarde is dan wel dat ik zonder problemen wil genieten van 4K@60Hz met DTS-HD/True HD audio etc...
Halverwege december zijn de nieuwe Gemini Lake processoren aangekondigd. Daarin zaten onder andere de Pentium Silver J5005, Celeron J4105 en Celeron J4005. Van de J5005 en de J4005 komen nieuwe NUC's. Zie de roadmap (deze is van eind september 2017):Peule_P schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:00:
[...]
Is er al iets bekend wanneer de nieuwe NUC's komen?
Ben namelijk aan het afwegen om mijn bestaande HTPC te upgraden met een GT1030 voor 4K content of de overstap maak naar een NUC.
Voorwaarde is dan wel dat ik zonder problemen wil genieten van 4K@60Hz met DTS-HD/True HD audio etc...

Er zitten dus nieuwe NUC's aan te komen, vooral op het lage verbruik. En het zal niet heel erg lang meer duren gezien de Gemini Lake aankondiging net geweest is. De i3/i5/i7 moeten nog even wachten tot een generatie 8. Ik ben zelf eigenlijk wel benieuwd naar de performance van de J5005 en J4005. Ben vooral benieuwd hoe die het gaat doen tegenover de NUC7i3BNK.
[ Voor 4% gewijzigd door Robkazoe op 03-01-2018 17:17 ]
Wat @Robkazoe al zegt : Ze komen eraan!Peule_P schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:00:
Is er al iets bekend wanneer de nieuwe NUC's komen?
Hou er wel rekening mee dat de nieuwe NUC's ook een periode nodig hebben om tot normale prijzen te zakken.Ben namelijk aan het afwegen om mijn bestaande HTPC te upgraden met een GT1030 voor 4K content of de overstap maak naar een NUC.
De laatste generatie begon ergens op € 159 en zit nu op € 119 wat de normale prijs is IMHO.
Een leuke passieve GT 1030 kan nooit een slechte investering zijn om die tijd te overbruggen
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
De nieuwe generatie (J4005 en J5005) zal toch ook echt HDMI 2.0 hebben ipv een interne adapter van DP naar HDMI of niet?
Peule_P schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 07:20:
beter nog even wachten dus
De nieuwe generatie (J4005 en J5005) zal toch ook echt HDMI 2.0 hebben ipv een interne adapter van DP naar HDMI of niet?
Lijkt er dus wel op.It is equipped with Intel’s Gen10 display controller supporting native HDMI 2.0 output as well as the Local Adaptive Contrast Enhancement (LACE) designed to improve visibility in glare and bright light. So, while graphics performance of Gemini Lake’s iGPU is not higher when compared to the direct predecessor, the revamped media engine, LACE support and the new display pipeline allow Intel to brand it as the UHD Graphics 600-series.
/EDIT :
Als dat echt zo blijkt te zijn : W-T-F Intel ?!?!epias schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 23:50:
Native HDMI 2.0, maar waarschijnlijk geen HDR in Gemini Lake.

Onbegrijpelijk!
[ Voor 71% gewijzigd door nero355 op 05-01-2018 00:52 ]
http://www.zdnet.com/arti...es-canyon-nuc-vr-mini-pc/
http://www.techradar.com/...most-powerful-mini-pc-yet
https://www.engadget.com/2018/01/07/intel-nuc-amd-rx-vega/
En een video van Linus: YouTube: Intel CPU with AMD Graphics HANDS ON! - Hades Canyon NUC
De eerste Intel CPU AMD GPU Nuc die VR Ready zou moeten zijn. Het verbaast mij wel een beetje dat ze deze nu wel aangekondigd hebben, terwijl de J4005 en J5005 variant eerder op de roadmap stonden. Maar dit steelt meer de show dan een low power NUC.
De andere NUCs waren dus wel degelijk aanwezig op de CES. Maar blijkbaar hadden weinig mensen die gespot.
Samenvattend:
- Bean Canyon NUC's zullen de 8th-gen Intel Core “Coffee Lake” chips krijgen.
- June Canyon NUC's:
1. Schijnen al naar retails verzonden te zijn sinds eind 2017.
2. Verwacht 10% boost t.o.v. vorige serie + HDMI 2.0 native support.
3. Prijs tussen de 150 en 250 dollar (afhankelijk van configuratie)
- Dawson Canyon NUC's schijnen ook een upgrade te krijgen naar de 8e generatie Coffee Lake chips.
Daarnaast nog een heel verhaal over de nieuwe Compute Card + Compute Stick nog geen verder vervolg krijgt maar nog niet helemaal gestopt is qua project.
Ik wil hem gebruiken op een LG 4K OLED (HDCP2.2) TV als HTPC, maar mijn ervaringen tot nu toe zijn niet goed. Video is haperig, terwijl de processor niet volledig belast wordt (30-60% cpu belasting). Dit doet zich voor met 1080P materiaal dat ik fullscreen afspeel. Vreemd genoeg niet als ik het windowed afspeel. Ook op een 1080P monitor heb ik hickups. Bij welke software is het aan de orde?
- DVBLink viewer
- Emby
- MPC Classic
- Kodi (store en reguliere download versie)
Ik heb de volgende zaken ondernomen:
- bios naar laatste versie
- speedstep functies in bios uitgezet
- energieprofielen in Windows en de Intel drivers op hoge prestaties
- Shark007 codec pakket geinstalleerd
- drivers geupdate
- andere muis en toetsenbord (ik wist het ook niet meer)
Wat ik ook waarneem is dat de Netflix app de 4K optie niet weergeeft, terwijl ik die wel op andere devices krijg. Volgens Hardware.info is het er op dit device automatisch. 4k 60fps youtube via Edge geeft geen dropped frames, en via Chrome zo'n 10%. Maar ik heb begrepen dat dat komt door Chrome.
Zie ik het voor de hand liggende over het hoofd?
[ Voor 4% gewijzigd door Hans C op 13-01-2018 00:49 ]
Die heb ik dan gelukkig net gemist. Ik zit op 0045.epias schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 01:15:
In de laatste BIOS (0047) zit de Security Advisory-00088 (Speculative Execution) fix. Ik zie al klachten wat betreft performance verschijnen. Als je op 0045 zit, is dat natuurlijk niet van toepassing.
Ik zie nergens hoe je GPU is ingesteld : Zet hem op 512MB of 1GB het liefst.Hans C schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 00:27:
Vraagje. Ik kom er niet uit. Ik heb een Intel NUC 6CAYH gekocht en er 2 x 4GB geheugen en een 512GB grote SSD in geplaatst. Als software heb ik Windows 10 Pro x64 geinstalleerd,
Ik wil hem gebruiken op een LG 4K OLED (HDCP2.2) TV als HTPC, maar mijn ervaringen tot nu toe zijn niet goed. Video is haperig, terwijl de processor niet volledig belast wordt (30-60% cpu belasting). Dit doet zich voor met 1080P materiaal dat ik fullscreen afspeel. Vreemd genoeg niet als ik het windowed afspeel. Ook op een 1080P monitor heb ik hickups. Bij welke software is het aan de orde?
- DVBLink viewer
- Emby
- MPC Classic
- Kodi (store en reguliere download versie)
Ik heb de volgende zaken ondernomen:
- bios naar laatste versie
- speedstep functies in bios uitgezet
- energieprofielen in Windows en de Intel drivers op hoge prestaties
- Shark007 codec pakket geinstalleerd
- drivers geupdate
- andere muis en toetsenbord (ik wist het ook niet meer)
Wat ik ook waarneem is dat de Netflix app de 4K optie niet weergeeft, terwijl ik die wel op andere devices krijg. Volgens Hardware.info is het er op dit device automatisch. 4k 60fps youtube via Edge geeft geen dropped frames, en via Chrome zo'n 10%. Maar ik heb begrepen dat dat komt door Chrome.
Zie ik het voor de hand liggende over het hoofd?
Als ik het me goed herinner stond die bij mijn oudere Atom NUC standaard op 128 of 256MB en dat is te weinig
/EDIT :
Serieus ?! De driver overruled dat in Windows 10epias schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 23:45:
Volgens mij heeft die instelling in de BIOS geen zin, zeker niet met Windows 10. Dat wordt namelijk gewoon door de Display Driver bepaald.
Dat lijkt me best wel raar!
Ik gebruik nog Windows 7 Pro op een oudere pricewatch: Intel NUC DN2820FYKH dus ik kan dat verder niet testen helaas.
[ Voor 14% gewijzigd door nero355 op 14-01-2018 00:01 ]
Ik denk dat er iets anders aan de hand is. Waarschijnlijk iets met de Display Driver. Zeker als je met meerdere programma's dezelfde problemen ondervindt. Ik gebruik zelf Linux, maar heb wel eens met Windows 10 getest en met Chrome had ik toen geen dropped frames, dus het zou prima moeten werken. Mijn tip is om eens niet de laatste drivers te gebruiken. Intel is behoorlijk slordig aan het worden wat betreft bugs. Volgens mij wordt er weinig tot niets meer getest.
Niet overruled, want het blijft gereserveerd, het heeft alleen weinig zin. Zie hier.nero355 schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 16:27:
Serieus ?! De driver overruled dat in Windows 10

Ik stoor me er behoorlijk aan. Bij het minste geringste gaat hij al blazen!
Ik heb ook een leuke computer..
Hoe staat je fan profile in de BIOS?Tranzy schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 21:12:
Heeft iemand hier een NUC7i7 model en zo ja. Is het bij jou ook net een föhn?
Ik stoor me er behoorlijk aan. Bij het minste geringste gaat hij al blazen!
Ik heb de 7i5 en mijn profile staat op 50 & 80, zo uit mijn hoofd. Ding springt bijna nooit aan, ook niet met 2160p60 HEVC.
/edit: ben nog steeds in afwachting van een volledig passieve 8i5 maar dat duurt nog ff (lijkt het).
[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 27-01-2018 21:16 ]
Staat nu standaard op Quiet.MAX3400 schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 21:15:
[...]
Hoe staat je fan profile in de BIOS?
Ik heb de 7i5 en mijn profile staat op 50 & 80, zo uit mijn hoofd. Ding springt bijna nooit aan, ook niet met 2160p60 HEVC.
/edit: ben nog steeds in afwachting van een volledig passieve 8i5 maar dat duurt nog ff (lijkt het).
Maar had ook deze geprobeerd die men aanraadt op het Intel forum.

Ik heb het idee dat het mijn HyperX modules ook zijn die nogal warm worden en bijdragen aan een hogere temp.
*offtopic*
ps. @MAX3400 Even wat anders dan de dagelijkse crypto praat
Ik heb ook een leuke computer..
Lijkt erop dat er wel HDR support is, maar geen DTS supportBalance schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 20:44:Voor de liefhebbers de eerste details over de Gemini Lake NUC's
Altijd wat bij de laatste paar generaties... zucht
- Intel NUC Board/Kit NUC7i7DN Technical Product Specification (PDF)
- nieuws: Intel voorziet high-end NUC van passief gekoelde Kaby Lake-R-quadcore
- Quad-core i7-8650U met hyper-threading
- 2x HDMI 2.0
- Intel UHD Graphics 620 (dus geen Iris Plus of eDRAM)
- Geen Thunderbolt 3 of USB Type-C
- Geen DisplayPort maar 2x HDMI 2.0
Edit: De NUC's staan nu ook in Intel Ark
- Intel NUC Kit NUC7i7DNKE (M.2, 2 displays)
- Intel NUC Kit NUC7i7DNKE (M.2 & 2,5-inch, 2 displays)
- Intel NUC Board NUC7i7DNBE (M.2 & 2,5-inch, 3 displays)
Edit 2: Vergelijkingstabel in de topic start is geupdate
[ Voor 29% gewijzigd door Balance op 01-02-2018 13:45 ]
BT4.2?
Bluetooth5 is toch wel al even beschikbaar.
Ben ik de enige die het gek vind om een barebone met een i7-8xxx te nemen, verder voorzien van allerlei lekkers (oa HDMI2), maar dan wel nog met BT4.2? Om te huilen.
Idem de nieuwe Skull NUC's of de pas gepresenteerde NUC7i7DN
Aan de andere kant zijn er ook nog weinig apparaten die Bluetooth 5 gebruiken, dus de impact valt wel mee. En het is gewoon een M.2 kaartje dus je kan zo zelf upgraden, €16 op AliExpress. Maar ik ben het met je eens, het had er gewoon in moeten zitten.
Je link is stuk : https://nl.aliexpress.com...1ac-Wifi/32847887834.htmlBalance schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:44:
@Cafe Del Mar Dat is inderdaad teleurstellend, het viel mij ook al op. In Intel's gloednieuwe NUC's met i7-8650 zit trouwens ook nog een Wireless-AC 8265 met Bluetooth 4.2, en niet de nieuwe 9260. Die lijkt trouwens heel slecht verkrijgbaar.
Aan de andere kant zijn er ook nog weinig apparaten die Bluetooth 5 gebruiken, dus de impact valt wel mee. En het is gewoon een M.2 kaartje dus je kan zo zelf upgraden, [url="[url=\"https://nl.aliexpress.com/item/1730-Mbps-Draadloze-9260NGW-Wifi-Netwerkkaart-Voor-Intel-9260-Dual-Band-NGFF-2x2-802-11ac-Wifi/32847887834.html\"]€16 op AliExpress[/url]"]€16 op AliExpress[/url]. Maar ik ben het met je eens, het had er gewoon in moeten zitten.
Er zijn inderdaad weinig apparaten die al BT5 hebben, maar als je een €1000 kostend toestel koopt (NUC + SSD + memory), dan verwacht ik er althans van dat het wel even kan meegaan. Als je in 2018 nog geen BT5 voorziet, wanneer dan wel?Balance schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 19:44:Aan de andere kant zijn er ook nog weinig apparaten die Bluetooth 5 gebruiken, dus de impact valt wel mee. En het is gewoon een M.2 kaartje dus je kan zo zelf upgraden, €16 op AliExpress. Maar ik ben het met je eens, het had er gewoon in moeten zitten.
Heb je in de NUC7 trouwens ruimte voor een M2 SSD én een M2 BT5 kaartje? Mijn vrouw heeft een NUC7i7BNH (ik zit te wachten op een NUC met een 8ste gen Intel én BT5) en volgens mij had ze maar 1 M2 slotje voor een NVME SSD.
Ik las ergens in comments dat de NUC8 misschien uitgesteld zou worden om meteen "lek-proef" te zijn.
Heeft iemand daar iets van in de media gelezen?
Wat bedoel je met de nieuwe NUC's? De modellen aangekondigd sinds 1/1/2018 (NUC7-i7DN + NUC8 skull)?epias schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 23:32:
Ondersteuning voor Legacy BIOS Booting en USB zijn ook verwijderd in de nieuwe NUCs.
Begrijp ik het goed dat USB-booting verwijderd is? Hoe ga je dan uw W10 installeren
[ Voor 14% gewijzigd door Cafe Del Mar op 02-02-2018 07:35 ]
https://www.computerbase.de/2018-01/gemini-lake-nuc-intel/
https://ark.intel.com/pro...5-4M-Cache-up-to-2_70-GHz
https://ark.intel.com/pro...5-4M-Cache-up-to-2_80-GHz
[ Voor 20% gewijzigd door brommer1 op 02-02-2018 14:38 ]
Anoniem: 836359
![]() | Intel vernieuwt betaalbare NUCs met Gemini Lake-processoren Door Ewout ter Hoeven | dinsdag 20 februari 2018 07:30 |
Intel's compacte NUCs zijn een van de populairste barebones op de markt. De goedkope modellen worden daarbij veelal als HTPC gebruikt, maar ook als simpele office-PC's. Deze serie krijgt nu een update met nieuwe processoren uit de Gemini Lake-reeks en iets gewijzigde I/O. |
Artikel bij de buren, met uitgebreide tabel!
Wat opvalt is dat bij de vorige generatie een NUC uitkwam met de middelste chip in de Apollo Lake-lijn, terwijl bij deze generatie is gekozen voor twee modellen, een met de minst krachtige en een met de krachtigste. Vooral de NUC7PJYH met Pentium Silver J5005 lijkt mij erg interessant. Ik ben heel erg benieuwd in hoeverre de ingebouwde GPU profiteert van de extra geheugenbandbreedte.
Anoniem: 836359
Staan al genoemd bij centralpointBalance schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:38:
[afbeelding] Intel vernieuwt betaalbare NUCs met Gemini Lake-processoren
Door Ewout ter Hoeven | dinsdag 20 februari 2018 07:30Intel's compacte NUCs zijn een van de populairste barebones op de markt. De goedkope modellen worden daarbij veelal als HTPC gebruikt, maar ook als simpele office-PC's. Deze serie krijgt nu een update met nieuwe processoren uit de Gemini Lake-reeks en iets gewijzigde I/O.
Artikel bij de buren, met uitgebreide tabel!
Wat opvalt is dat bij de vorige generatie een NUC uitkwam met de middelste chip in de Apollo Lake-lijn, terwijl bij deze generatie is gekozen voor twee modellen, een met de minst krachtige en een met de krachtigste. Vooral de NUC7PJYH met Pentium Silver J5005 lijkt mij erg interessant. Ik ben heel erg benieuwd in hoeverre de ingebouwde GPU profiteert van de extra geheugenbandbreedte.
https://www.centralpoint....boxnuc7pjyh2-num-8111195/?
en beat it
https://www.beat-it.nl/intel-boxnuc7pjyh2
Loont het de moeite om op deze modellen te wachten of kan ik beter voor de i3 gaan?
Tja, zoals altijd : Wat ga je ermee doen ?!Anoniem: 836359 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 18:09:
Loont het de moeite om op deze modellen te wachten of kan ik beter voor de i3 gaan?
Hou er ook rekening mee dat ze in het begin best wel duur zijn en na een tijdje veel redelijkere prijzen hebben
![]() | Gigabyte bouwt Kaby Lake-R-processors in Brix-barebones Door Emile Witteman | donderdag 1 maart 2018 13:37 |
Brix heeft enkele nieuwe varianten van zijn Brix-minicomputer aangekondigd. De barebones zijn uitgerust met mobiele processors uit Intels Kaby Lake-R-generatie. Er kan gekozen worden uit twee processors en twee formaten van behuizingen. |
Deze zien er ook zeer interessant uit! Even in de gaten houden. Ze zijn ook te vinden op Gigabyte.co.nl.
Ik heb net de laatste Millhouse alpha getest, het werkt echter enkel als ik "Auto Adjust Refreshrate" uitzet...
Zodra de refreshrate onder de 30Hz komt heb ik geen audio helaas.
Er schijnt ook daaraan gewerkt te worden, er is iig vooruitgang voor de Linux liefhebbers.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel NUC NUC6i5SYH | € 0,- | € 0,- |
2 | Kingston ValueRAM KVR21S15S8/4 | € 54,90 | € 109,80 |
1 | Intel 535 M.2 80mm SSD 120GB | € 88,33 | € 88,33 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 198,13 |
Deze NUC beschikt echter over enkel HDMI 1.4 en dit ondersteunt geen 4K HDR. Nu speel ik 4K HDR content rechtstreeks af via X-Play op m'n LG OLED TV, maar dan heb ik geen HD Audio enkel normale DD 5.1 en DTS.
Is het theoretisch mogelijk om de nieuwe Intel NUC7i5BNH te kopen en daar m'n bestaande geheugen en SSD in te plaatsen? Volgens de specs zou het geen probleem moeten zijn (DDR4 en m2 SATA).
De NUC gebruik ik voor Plex en Kodi.
Iemand die hier uitsluitsel over kan geven?
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Geheugen kan zo over maar ik zou eigenlijk adviseren om daar wel dual-channel van te maken; dat scheelt een slok op een borrel als het gaat over grafische capaciteiten. Ik heb pricewatch: Crucial CT2K4G4SFS8213 in mijn 7i5 zitten. De SSD is niet getest door Intel maar de 530-uitvoering staat wel op de geteste lijst.Rivanov schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:51:
Is het theoretisch mogelijk om de nieuwe Intel NUC7i5BNH te kopen en daar m'n bestaande geheugen en SSD in te plaatsen? Volgens de specs zou het geen probleem moeten zijn (DDR4 en m2 SATA).
Ik heb nu ook 2 x 4GB erin zitten. Dus dan is het toch al Dual Channel?MAX3400 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:57:
[...]
Geheugen kan zo over maar ik zou eigenlijk adviseren om daar wel dual-channel van te maken; dat scheelt een slok op een borrel als het gaat over grafische capaciteiten. Ik heb pricewatch: Crucial CT2K4G4SFS8213 in mijn 7i5 zitten. De SSD is niet getest door Intel maar de 530-uitvoering staat wel op de geteste lijst.
Qua CPU zou het dus ook moeten werken, aangezien ik de 535 heb.
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Crap, zag het tweetje niet in je boodschappenlijstje...Rivanov schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:59:
[...]
Ik heb nu ook 2 x 4GB erin zitten. Dus dan is het toch al Dual Channel?

Waarom heb je beide nodig ?!Rivanov schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:51:
De NUC gebruik ik voor Plex en Kodi.
Als je gewoon alleen Kodi gebruikt dan kan je makkelijk "downgraden" naar een Atom/Celeron/Pentium NUC die een stuk goedkoper zijn
Wellicht omdat Plex een veel breder en uitgebreider server/service platform is wat onderandere streaming naar mobiele apparaten over heel de wereld mogelijk maakt. En wellicht Kodi er naast als media player omdat het voor sommige mensen nogsteeds fijner aan voelt of wellicht features heeft als player die Plex media center niet heeft?nero355 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 18:57:
[...]
Waarom heb je beide nodig ?!
Als je gewoon alleen Kodi gebruikt dan kan je makkelijk "downgraden" naar een Atom/Celeron/Pentium NUC die een stuk goedkoper zijn
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Ik quote maar even mezelf.Marsman83 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:31:
Ik lees net goed nieuws over de 7i3 en CAY6 NUC's op het LibreElec forum. Schijnbaar zijn er patches beschikbaar waarmee de HD Audioformaten wel onder Linux doorgestuurd kunnen worden naar capabele receivers.
Ik heb net de laatste Millhouse alpha getest, het werkt echter enkel als ik "Auto Adjust Refreshrate" uitzet...
Er schijnt ook daaraan gewerkt te worden, er is iig vooruitgang voor de Linux liefhebbers.
Zojuist heb ik mijn HDMI en Bios bijgewerkt naar de laatste versie via Windows en nu werken de HD audioformaten ook met lagere refreshrate dan 30Hz. Auto Adjust werkt nu dus ook met de nightlies van LE9.0
- Crucial CT4G4SFS8213 - 4GB • DDR4 (SODIMM) • 2.133Mhz • kit van 1
- Adata SX7000NP 128GB NVMe • M.2 • 80mm • 3d v-nand (TLC) • PCI-e 3.0 x4
Als je de NUC aanzet, gaat de ring LED aan de voorkant continu knipperen net voordat je de drie opties ziet: F2 voor bios, F7 voor update, F10 voor boot menu. Niks werkt op dit moment: wat ik ook indruk, de NUC blijft knipperen en ik blijf hangen op dit scherm.
UPDATE: Ik heb in het bios onder Devices, "SATA" en "USB Legacy" helemaal uitgezet. Daarmee leek de ring led niet meer te knipperen en de F toetsen het gewoon te doen. Ik heb ook de SSD verwijdert en opnieuw geplaatst maar samengevat komt het hierop neer:
Ik moet echt direct na indrukken Power knop de F10 continu ingedrukt houden, dan verschijnt wel de optie UEFI Option 1 Windows Bootloader. Als ik die kies ben ik supersnel in Windows. Ook
Als ik een seconde of 2 na aanzetten of pas als er beeld is (de melding dat je F2, F7 of F10 kan indrukken) op F10 druk, is er alleen een optie om naar UEFI shell te booten.
Idem dito voor de F2 toets om in de bios te komen: als te laat op F2 druk zie ik in de bios wél de NVMe drive onder devices maar niet onder Boot options. Als ik direct na aanzetten F2 ingedrukt houd, zie ik de NVMe drive wél onder de boot options.
Ik heb dus W10 kunnen installeren door direct en continu F10 ingedrukt te houden, vanaf USB te booten en setup te doorlopen. De NVMe SSD is GPT geformatteerd als NTFS via Windows Setup. Als ik in Windows ben werkt alles gewoon prima.
Hoe kan dit? Is de SSD dan incompatible met het bios?
[ Voor 72% gewijzigd door Jazco2nd op 25-03-2018 13:32 ]
Check eens Pagina 73 @ https://www.intel.com/con...NUC7i3BN_TechProdSpec.pdf en vergelijk het knipperen met de uitleg daarJazco2nd schreef op zondag 25 maart 2018 @ 11:45:
Als je de NUC aanzet, gaat de ring LED aan de voorkant continu knipperen net voordat je de drie opties ziet: F2 voor bios, F7 voor update, F10 voor boot menu. Niks werkt op dit moment: wat ik ook indruk, de NUC blijft knipperen en ik blijf hangen op dit scherm.
Daarnaast kan het gewoon zijn dat de SSD gaar is of niet compatible is inderdaad. Zag tijdens het zoeken ook een lijst waarop stond dat een SSD van WD niet compatible was. Die van jou stond er echter niet bij...
Thanks voor dat document! Helaas zegt dat tabelletje helemaal niks. Behalve dat mijn continu knipperen "Intel Ready Mode" is...nero355 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 20:04:
[...]
Check eens Pagina 73 @ https://www.intel.com/con...NUC7i3BN_TechProdSpec.pdf en vergelijk het knipperen met de uitleg daar
Daarnaast kan het gewoon zijn dat de SSD gaar is of niet compatible is inderdaad. Zag tijdens het zoeken ook een lijst waarop stond dat een SSD van WD niet compatible was. Die van jou stond er echter niet bij...
pricewatch unsorted: Intel NUC Gemini Lake NUC7PJYH2Robkazoe schreef op maandag 26 maart 2018 @ 23:57:
Misschien een rare vraag maar gaan we ooit nog wat horen van de Gemini Lake nucs?
Testing, one, two ...
Hoe staat het nou hiermee ondertussenMarsman83 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:31:
Ik lees net goed nieuws over de 7i3 en CAY6 NUC's op het LibreElec forum. Schijnbaar zijn er patches beschikbaar waarmee de HD Audioformaten wel onder Linux doorgestuurd kunnen worden naar capabele receivers.
En zijn de low end CAY6 NUC's nu ondertussen een beetje bug free wat betreft het hele HDMI gebeuren ?
Ik zit echt te twijfelen wat ik nou moet doen om H.265 support te krijgen in laten we zeggen "NUC formaat" :
- Intel zit te klooien met zowel de oudere als de nieuwere modellen.
Of er zitten bugs in of er wordt iets niet ondersteund op gebied van geluid of HDR en dergelijke...
- De nVidia Shield TV leek een oplossing, maar het nieuwe 2017 refresh model heeft geen infrarood ontvanger meer voor mijn Logitech Harmony Remote 650, tenzij je de Pro versie koopt die weer overal uitverkocht is
En doordat Android TV als hoofd OS erop zit is dat ook niet altijd ideaal, want rare bugs omtrent de refreshrates en resoluties en dergelijke...
/First World Problems

Op de compatibiliteitslijst staan namelijk maar een handjevol dure 240GB. Ik heb aan 128GB ruim voldoende, ging om de snelheid.
Wil niet weer een miskoop doen. De ADATA SX7000NP kan je dus niet automatisch mee booten, alleen handmatig via het bootmenu.
Helemaal met je eens, het is ronduit belachelijk wat een ellende 4K HDR met zich meebrengt. Dit zag je echt niet toen met 1080p en 720p of Dolby Digital en DTS.nero355 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:33:
[...]
Hoe staat het nou hiermee ondertussen
En zijn de low end CAY6 NUC's nu ondertussen een beetje bug free wat betreft het hele HDMI gebeuren ?
Ik zit echt te twijfelen wat ik nou moet doen om H.265 support te krijgen in laten we zeggen "NUC formaat" :
Of er zitten bugs in of er wordt iets niet ondersteund op gebied van geluid of HDR en dergelijke...
- De nVidia Shield TV leek een oplossing, maar het nieuwe 2017 refresh model heeft geen infrarood ontvanger meer voor mijn Logitech Harmony Remote 650, tenzij je de Pro versie koopt die weer overal uitverkocht is
En doordat Android TV als hoofd OS erop zit is dat ook niet altijd ideaal, want rare bugs omtrent de refreshrates en resoluties en dergelijke...
/First World Problems![]()
Bij mij werkt net nuc 7i3bnh nu trouwens prima onder Windows 10 en LE9 nightly, sinds ik de bios en HDMI update uitgevoerd had.
Overigens heb ik sinds gisteren ook de Odroid C2 voor op de slaapkamer. Ben aangenaam verrast door het apparaatje! 4K 60hz en dtshd zonder probleem! Ook Hevc werkt goed.
Bordje is evengroot als mijn oude rpi2 en past in dezelfde behuizing. Zit zelfs een infrarood ontvanger op zodat mijn Harmony het ook prima doet.
En dat alles voor 80euro!
Heb je weleens van OSMC gehoord? Hun flagship device heeft precies wat jij wil. Niet de bedoeling om off topic te gaan (zie mijn NUC SSD probleem hierboven). Maar de VERO van OSMC bied je:nero355 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:33:
[...]
Hoe staat het nou hiermee ondertussen
/First World Problems![]()
- 10bit, HDR, 4K, x265, volledige en correcte ondersteuning van alle surround formaten, dat zie je direct op je receiver, infrarood met verlengkabel, RF remote, 5 jaar ondersteuning(!), supersnel, kleiner en veel zuiniger, geen Android maar Debian Stretch.
Heb er eentje besteld en die moet deze week binnen komen. Mijn NUC is te omslachtig aan het worden maar wil ze allebei een kans geven. En de slechtste van de twee gaat dan naar V&A of naar de slaapkamer.Jazco2nd schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:23:
[...]
Heb je weleens van OSMC gehoord? Hun flagship device heeft precies wat jij wil. Niet de bedoeling om off topic te gaan (zie mijn NUC SSD probleem hierboven). Maar de VERO van OSMC bied je:
- 10bit, HDR, X, volledige en correcte ondersteuning van alle surround formaten, dat zie je direct op je receiver, infrarood met verlengkabel, RF remote, 5 jaar ondersteuning, supersnel, kleiner en veel zuiniger, geen Android maar Debian Stretch.
Ben er erg tevreden mee iig, LE8 erop en alles werkte direct.
Netflix 4k/HDR zal ie niet ondersteunen of mag deze optie ook nog in het lijstje met mogelijkheden?Jazco2nd schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:23:
[...]
Heb je weleens van OSMC gehoord? Hun flagship device heeft precies wat jij wil. Niet de bedoeling om off topic te gaan (zie mijn NUC SSD probleem hierboven). Maar de VERO van OSMC bied je:
- 10bit, HDR, X, volledige en correcte ondersteuning van alle surround formaten, dat zie je direct op je receiver, infrarood met verlengkabel, RF remote, 5 jaar ondersteuning, supersnel, kleiner en veel zuiniger, geen Android maar Debian Stretch.
Testing, one, two ...
Onmogelijk. NF leunt tegen Widevine en dat kan niet "geinstalleerd" worden op de Vero. Met enig geluk haal je 1080p max maar that's it.hardware-lover schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:09:
[...]
Netflix 4k/HDR zal ie niet ondersteunen of mag deze optie ook nog in het lijstje met mogelijkheden?
De OSMC builds met Kodi 18 Alpha ondersteunen gewoon Netflix op de Vero, ook Amazon Video.. maar heb geen idee hoe het met 4k zit. Andere 4k content wordt gewoon afgespeeld.MAX3400 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:13:
[...]
Onmogelijk. NF leunt tegen Widevine en dat kan niet "geinstalleerd" worden op de Vero. Met enig geluk haal je 1080p max maar that's it.
Als je er een FLIRC USB receiver in stopt, heb je gewoon infrarood.nero355 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:33:
MAX3400 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:13:
[...]
Onmogelijk. NF leunt tegen Widevine en dat kan niet "geinstalleerd" worden op de Vero. Met enig geluk haal je 1080p max maar that's it.
Je hebt helemaal gelijk, ik zie net een post van Sam Nazarko, de persoon achter de VERO 4K:Jazco2nd schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:21:
[...]
De OSMC builds met Kodi 18 Alpha ondersteunen gewoon Netflix op de Vero, ook Amazon Video.. maar heb geen idee hoe het met 4k zit. Andere 4k content wordt gewoon afgespeeld.
Netflix werkt met Kodi 18 dus prima en de VERO is ook in staat 4k materiaal af te spelen, maar Netflix 4k zal niet werken. Totdat Netflix zelf een officiële Kodi binary addon uitbrengt?HW acceleration with Widevine isn’t possible. It’s not allowed by Netflix.
En nu weer ontopic:
Welke betaalbare 128GB SSD kan ik het beste aanschaffen voor de Intel NUC7i3BNK? Want de Adata sx7000 is niet compatibel en het lijstje van Intel met compatibel SSDs is klein.
[ Voor 9% gewijzigd door Jazco2nd op 28-03-2018 00:07 ]
Dan pak je toch de 120/128GB versie uit dezelfde reeks/generatieJazco2nd schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:38:
Heeft iemand een tip welke NVMe SSD wél werkt met de NUC7i3BNK?
Op de compatibiliteitslijst staan namelijk maar een handjevol dure 240GB. Ik heb aan 128GB ruim voldoende, ging om de snelheid.
Wil niet weer een miskoop doen. De ADATA SX7000NP kan je dus niet automatisch mee booten, alleen handmatig via het bootmenu.
Morele steun! Thnx!Marsman83 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:14:
Helemaal met je eens, het is ronduit belachelijk wat een ellende 4K HDR met zich meebrengt. Dit zag je echt niet toen met 1080p en 720p of Dolby Digital en DTS.
Die is wel wat duurder... maar goed om te weten!Bij mij werkt net nuc 7i3bnh nu trouwens prima onder Windows 10 en LE9 nightly, sinds ik de bios en HDMI update uitgevoerd had.
Misschien ook maar eens naar kijken danOverigens heb ik sinds gisteren ook de Odroid C2 voor op de slaapkamer. Ben aangenaam verrast door het apparaatje! 4K 60hz en dtshd zonder probleem! Ook Hevc werkt goed.
Bordje is evengroot als mijn oude rpi2 en past in dezelfde behuizing. Zit zelfs een infrarood ontvanger op zodat mijn Harmony het ook prima doet.
En dat alles voor 80euro!
UiteraardJazco2nd schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:23:
Heb je weleens van OSMC gehoord?
Ik vond dat apparaat teveel naar een Raspberry Pi achtig ding ruiken wat betreft formaat en hardware toen ik erover las, maar misschien moet ik er een keer wat meer over lezen en zit ik er gruwelijk naastHun flagship device heeft precies wat jij wil. Niet de bedoeling om off topic te gaan (zie mijn NUC SSD probleem hierboven). Maar de VERO van OSMC bied je:
- 10bit, HDR, 4K, x265, volledige en correcte ondersteuning van alle surround formaten, dat zie je direct op je receiver, infrarood met verlengkabel, RF remote, 5 jaar ondersteuning(!), supersnel, kleiner en veel zuiniger, geen Android maar Debian Stretch.
Laat alsjeblieft weten wat de resultaten zijnMAX3400 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:27:
Heb er eentje besteld en die moet deze week binnen komen. Mijn NUC is te omslachtig aan het worden maar wil ze allebei een kans geven. En de slechtste van de twee gaat dan naar V&A of naar de slaapkamer.
Ik heb bij mijn grote HTPC zo'n ding : pricewatch: Philips OVU412000 USB IR-Receiverepias schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:52:
Als je er een FLIRC USB receiver in stopt, heb je gewoon infrarood.
Maar voor een apparaat in de woonkamer heb ik dat soort fratsen liever niet : CIR op de NUC's is echt geweldig wat dat betreft
Duimen dat Intel hun Gemini Lake NUC's fixt dan maar ?!
Vero is binnen; hoezo plug & play. Moest even stoeien met mijn sources maar een HDR-source van 73Mbit wordt binnen 2 seconden gestart (wired netwerk) en gaan. Auto-switch naar 23.97fps vlekkeloos. Ga morgen/weekend eens spelen/tweaken maar het is nu al een alternatief voor de huidige NUC / nukken
[ Voor 64% gewijzigd door MAX3400 op 29-03-2018 20:03 ]
Ik had niet anders verwacht, heb al 4 maanden een VEROMAX3400 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 07:40:
@Jazco2nd @nero355 hoop dat ie vrijdag binnen is dus weekend even testen. Kom er zeker op terug.
Vero is binnen; hoezo plug & play. Moest even stoeien met mijn sources maar een HDR-source van 73Mbit wordt binnen 2 seconden gestart (wired netwerk) en gaan. Auto-switch naar 23.97fps vlekkeloos. Ga morgen/weekend eens spelen/tweaken maar het is nu al een alternatief voor de huidige NUC / nukken
Grootste voordeel is ook OSMC, een Odroid met LibreElec kan je echt alleen Kodi mee draaien en verder ben je overgeleverd aan de grillen van de LE developers. Met OSMC heb je gewoon Debian Stretch. Mijn VERO is dus ook mijn complete NAS met oa SyncThing, NextCloud, Flexget+Transmission (die laatste 2 heb ik tijdelijk uitgeschakeld omdat ik alleen die 2 via VPN wil, heb nog niet uitgevogeld hoe dus nu draait dat op een RPi3 met OSMC in de slaapkamer).
Heel veel plezier ermee. Ik ga binnenkort ook eens Retrogaming proberen. Op het forum is daar een aparte build voor dacht ik.
Hoelang heb je er op moeten wachten?MAX3400 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 07:40:
@Jazco2nd @nero355 hoop dat ie vrijdag binnen is dus weekend even testen. Kom er zeker op terug.
6 dagen incl weekend ertussen. Daadwerkelijk verzenden was maandagavond tot vandaag.
Nice. Zit er ook al enige tijd naar te kijken. Heb nu een Intel NUC maar die ondersteund enkel HDMI 1.4 dus geen 4K HDR. Speel dat nu af via X-Play op m'n LG OLED maar dan heb ik geen HD audio.MAX3400 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 20:22:
[...]
6 dagen incl weekend ertussen. Daadwerkelijk verzenden was maandagavond tot vandaag.
De VERO 4K en de Odroid C2 lijken dezelfde chipset te hebben, maar de Odroid C2 is beter tot nu toe : Gigabit Ethernet i.p.v. Fast EthernetMarsman83 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:28:
Zat toevallig ook naar die Vero icm OSMC te kijken. Ben uiteindelijk toch voor de Odroid C2 icm LibreElec gegaan ivm prijs. Enige wat die mist is volgens mij HDR wat ik las maar heb dat op de slaapkamer toch niet.
Ben er erg tevreden mee iig, LE8 erop en alles werkte direct.
De VERO 4K heeft wel betere support uiteindelijk denk ik... lastig

Zit de laatste tijd meer te lezen over players dan mijn huidige NUC en HTPC te gebruiken

Hier nog zo een, constant lezen of er al iets beters is. Nieuwe drivers, bios of andere versie kodi/LibreElec..nero355 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 22:39:
[...]
De VERO 4K en de Odroid C2 lijken dezelfde chipset te hebben, maar de Odroid C2 is beter tot nu toe : Gigabit Ethernet i.p.v. Fast Ethernet
De VERO 4K heeft wel betere support uiteindelijk denk ik... lastig
Zit de laatste tijd meer te lezen over players dan mijn huidige NUC en HTPC te gebruikenBleh...
Terwijl mijn Nuc nu eigenlijk prima werkt!
Ook mijn Odroid doet het nu prima.
- Geen gezeik met aan/uit via remote.
- Allerlei vage beperkingen of stomme beslissingen doordat het AMLogic SoC wordt gebruikt of de eigenaar van het project een rare gast is die niet snapt hoe een HTPC hoort te werken!
Dus...
Iemand al een Gemini Lake NUC getest ?!
Er staat minimaal één review op YouTube. Nog geen HDR ondersteuning op dit moment en de Intel reacties spreken elkaar tegen. In de specificaties is HDR ondersteuning opgenomen maar volgens een Intel medewerker zou dat niet juist zijn. Youtube tester kon het niet aan de praat krijgen en maakt ook melding van de tegenstrijdige Intel Forum reacties.nero355 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:48:
Gisteren 5 uur weggegooid aan het VERO 4K forum lezen en heel eerlijk gezegd heb ik nog steeds veel liever een Intel NUC als compacte oplossing :
- Geen gezeik met aan/uit via remote.
- Allerlei vage beperkingen of stomme beslissingen doordat het AMLogic SoC wordt gebruikt of de eigenaar van het project een rare gast is die niet snapt hoe een HTPC hoort te werken!
Dus...
Iemand al een Gemini Lake NUC getest ?!
Ik kan op dit moment niet linken naar desbetreffende video, zelf even zoeken.
Testing, one, two ...
En hoe zit het met DTS/DTS-HDhardware-lover schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 20:22:
Er staat minimaal één review op YouTube. Nog geen HDR ondersteuning op dit moment en de Intel reacties spreken elkaar tegen. In de specificaties is HDR ondersteuning opgenomen maar volgens een Intel medewerker zou dat niet juist zijn. Youtube tester kon het niet aan de praat krijgen en maakt ook melding van de tegenstrijdige Intel Forum reacties.
Ik kan op dit moment niet linken naar desbetreffende video, zelf even zoeken.
In de specificaties staat namelijk alleen Dolby vermeld!

Heb je niet toevallig naar de specificaties van de toslink uitgang gekeken (hoewel dan DTS ook nog mogelijk zou kunnen zijn). Ik zie een vermelding voor Intel HD audio 7.1 voorbij komen in de opsomming?nero355 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 23:59:
[...]
En hoe zit het met DTS/DTS-HD
In de specificaties staat namelijk alleen Dolby vermeld!
Testing, one, two ...
https://www.intel.com/con.../NUC7xJY_TechProdSpec.pdfhardware-lover schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 00:48:
Heb je niet toevallig naar de specificaties van de toslink uitgang gekeken (hoewel dan DTS ook nog mogelijk zou kunnen zijn). Ik zie een vermelding voor Intel HD audio 7.1 voorbij komen in de opsomming?
- Pagina 11
- Pagina 20
Lijkt me allemaal HDMI gerelateerd
Maar veel belangrijker: vier cores met acht threads met Iris Plus-graphics! Hopelijk zien we ze snel in nieuwe NUC's verschijnen.
Cores | Base freq | Turbo freq | L3 | vPro | DRAM freq | iGPU EUs | iGPU Freq | |
Core i7-8559U | 4 / 8 | 2.7 | 4.5 | 8 MB | No | 2400 | 48 EUs | 300 / 1200 |
Core i5-8269U | 4 / 8 | 2.6 | 4.2 | 6 MB | No | 2400 | 48 EUs | 300 / 1100 |
Core-i5-8259U | 4 / 8 | 2.3 | 3.8 | 6 MB | No | 2400 | 48 EUs | 300 / 1050 |
Core i3-8109U | 2 / 4 | 3.0 | 3.6 | 4 MB | No | 2400 | 48 EUs | 300 / 1000 |
Intel Ark | AnandTech
Gewoon Native HDMI aanwezig deze keer hoorMarsman83 schreef op woensdag 4 april 2018 @ 23:57:
En dan hopelijk zonder die achterlijke DP>HDMI converter! Gewoon native HDMI 2.0b erop.
Ik ben geinteresseerd in de Core i3-7100U. Wat deze moet kunnen is:
- Afspelen alle formaten voor 1080p (Plasma ftw!) -> Check
- transcoden voor Plex (kan de mijne al) -> Check
- Low power 10W (Huidige i3 verbruikt 35W) -> Check
- Slots voor SSD EN 2.5" -> Check
- Qbittorrent, Kodi, PlexServer en SickRage moeten tegelijkertijd kunnen draaien (kan nu ook al dus check)
Nu is mijn enig twijfelpunt het m2 kaartje.
Er is een WD Green 120GB beschikbaar die uiterst zuinig is:
Stroomverbruik
Start 2.8 W
Stand-by 0.08 W
Maar die heeft een throughput van max 545MB/s terwijl snellere PCI-E ssd's de 3GB halen.
Ik heb echter geen idee wat dat in de praktijk betekent.
Is dat nodig als ik op de SSD alleen het OS en de applicaties heb staan?
Het downloaden zal gebeuren op de SATA schijf, en ik bewaar alles nog op een externe USB schijf.
Bonusvraag: waarom zijn de concurrenten met gelijke cpu en features 50 euro duurder? Mis ik iets of wil Intel perse de goedkoopste zijn?
[ Voor 6% gewijzigd door LaTiNo156 op 06-04-2018 11:39 ]
Werkelijk elke ssd gaat genoeg zijn voor jouw doel.LaTiNo156 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:38:
Hi guys. Ik ben op zoek naar een vervanger van mijn ASRock Vision HT met i3 die geen h265/HVEC kan afspelen.
Ik ben geinteresseerd in de Core i3-7100U. Wat deze moet kunnen is:
- Afspelen alle formaten voor 1080p (Plasma ftw!) -> Check
- Low power 10W (Huidige i3 verbruikt 35W) -> Check
- Slots voor SSD EN 2.5" -> Check
- Qbittorrent, Kodi, PlexServer en SickRage moeten tegelijkertijd kunnen draaien (kan nu ook al dus check)
Nu is mijn enig twijfelpunt het m2 kaartje.
Er is een WD Green 120GB beschikbaar die uiterst zuinig is:
Stroomverbruik
Start 2.8 W
Stand-by 0.08 W
Maar die heeft een throughput van max 545MB/s terwijl snellere PCI-E ssd's de 3GB halen.
Ik heb echter geen idee wat dat in de praktijk betekent.
Is dat nodig als ik op de SSD alleen het OS en de applicaties heb staan?
Het downloaden zal gebeuren op de SATA schijf, en ik bewaar alles nog op een externe USB schijf.
Bonusvraag: waarom zijn de concurrenten met gelijke cpu en features 50 euro duurder? Mis ik iets of wil Intel perse de goedkoopste zijn?
Dit vind ik altijd interessant : Waarom zou je nog willen transcoden als elk apparaat tegenwoordig gewoon een GPU heeft die i.c.m. iets van Kodi of VLC gewoon alles kan afspelenLaTiNo156 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:38:
Zelfs buiten de deur kan je gewoon een VPN gebruiken als je genoeg upload hebt, maar als je die niet hebt dan begin je ook niet aan zoiets lijkt me ?!
Niet zo vreemd hoor. Thuis verzamel ik 4k HEVC releases om op Vero/OLED af te spelen, die zijn 50-80 GB. Ik heb ook echter clients/devices die via Plex kijken, dat gaat dus niet over Ziggo upload (zucht geen glas hier), en zeker niet vanaf bijv. hotel Wifi.nero355 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 23:00:
[...]
Dit vind ik altijd interessant : Waarom zou je nog willen transcoden als elk apparaat tegenwoordig gewoon een GPU heeft die i.c.m. iets van Kodi of VLC gewoon alles kan afspelen
Zelfs buiten de deur kan je gewoon een VPN gebruiken als je genoeg upload hebt, maar als je die niet hebt dan begin je ook niet aan zoiets lijkt me ?!
@nero355 Ik wilde even een praktijktest afwachten om het e.e.a. bevestigd te krijgen.nero355 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 02:09:
[...]
https://www.intel.com/con.../NUC7xJY_TechProdSpec.pdf
- Pagina 11
- Pagina 20
Lijkt me allemaal HDMI gerelateerd
De geteste HD-audio formaten schijnen het prima te doen, het zijn er in ieder geval meer dan degenen die op pagina 20 staan vermeld. Zoals wel vaker het geval is, is de informatie vanaf Intel blijkbaar (nog) niet helemaal kloppend.
HDR is een no go (op dit moment).
Testing, one, two ...
Heb een nieuwe laptop gekocht van de week en ben ook met een Vero aan het spelen; kan het niet verantwoorden een 7i5 te laten verstoffen vanwege sommige kleine ergernissen die ik ermee heb/vind.
Klinkt goed! Nou alleen nog effe wachten op wat normalere RAM prijzen en dan wil ik de J5005 powered versie wel hebben : pricewatch: Intel NUC Kit 7PJYHhardware-lover schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:49:
@nero355 Ik wilde even een praktijktest afwachten om het e.e.a. bevestigd te krijgen.
De geteste HD-audio formaten schijnen het prima te doen, het zijn er in ieder geval meer dan degenen die op pagina 20 staan vermeld. Zoals wel vaker het geval is, is de informatie vanaf Intel blijkbaar (nog) niet helemaal kloppend.
En als die tegen die tijd ook wat goedkoper wordt dan vind ik dat helemaal niet erg!
Heeft trouwens wel humor die gast :
Met Vodka de koelpasta verwijderen! w00tAfter removing the heat sink and professionally cleaning the thermal paste from the chip with a toothbrush and some solvent (read: Stolichnaya vodka) it looks like this.
Met als sidenote dat er vooral kans is dat LibreELEC in de toekomst wel HDR support zal bieden wat ik echt helemaal prima vindHDR is een no go (op dit moment).
[ Voor 3% gewijzigd door nero355 op 10-04-2018 01:36 ]