_Bailey_ schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:54:
[...]
oke, ik had me beter moeten verwoorden. Wellicht kwam het in mijn vorige bericht over alsof ik toeristen uit hun huurauto geslingerd worden, excuses.
Heb daar natuurlijk geen harde cijfers van.
Natuurlijk moet je je niet als toerist begeven in demo's. Maar die razzia's vinden ook plaats waar geen demo's plaatsvinden.
Of ik heb afgelopen weken naar acteurs gekeken, dat kan ook natuurlijk.
Ik doelde gewoon op de praktijk; mensen worden uit hun auto geslingerd. Dat heeft niets met propaganda te maken maar gewoon de dagelijkse praktijk.
Bijzonder wel dat iemand hier dat propaganda noemt hier, maar soit.
De ene heeft wat meer moeite mee wat er in nu in de VS gebeurd en de ander haalt z'n schouders er voor
op.
Zo lang jij als toerist maar niet lastig gevallen worden, is het verder prima.
In Iran zijn (schatting) 33.000 mensen omgebracht in één van de grootste genociden ooit maar de nadruk wordt hier weer gelegd op twee (vervelende) incidenten met ICE. Dat is een soort cherry picking wat hier in dit topic helaas wel vaker voorbij komt. Ik ben helemaal geen voorstander van Trump maar ben wel een groot liefhebber van de natuur, Amerikaanse cultuur, de vrijheid etc etc. Mede doordat ik er gewoond heb (wat ik enkel herhaal zodat nieuwe lezers niet denken dat ik 'zomaar een ongefundeerde mening drop') kijk ik wellicht door wat andere ogen naar de cultuur en probeer ook daarin de afweging te maken dat culturen allemaal anders werken ondanks dat het haaks tegen onze beleving ingaat. 'Onze' is niet per definitie de mijne maar om alles weg te zetten als kul, dom, achterlijk enzovoort enzovoorts is wel erg kort door de bocht.
Ik ben in Duitsland geboren heb daar 9 jaar gewoond en 6,5 jaar gewerkt. Heb een Duitse vriendin ook nog eens. Ben goed bevriend met enkele Amerikanen (ex host-family uit Texas) en ondanks dat het diehard Republikeinen zijn, zijn ze echt niet zo achterlijk als wij hier soms denken. Als je echter twee keuzes hebt in de politiek (democraat/republikein) en de ene gaat zo hard tegen jouw basis kernwaarden in dat de andere optie (Trump kiezen) over blijft dan maakt dat die mensen nog niet direct MAGA aanhanger of Trump-religekkies.
Waar ik probeer tegen te ageren is het drama wat hier elke keer erbij gehaald wordt. Alsof reizen naar de VS opeens overeenkomt met reizen naar een échte bananerepubliek. Er zijn genoeg mensen die de politiek geen reet interesseert en die op zoek zijn naar goede informatie en dan vind ik het - persoonlijk - belangrijker dat deze informatie feitelijk blijft en niet voorzien is van allerlei drama met maximale uitzonderingen erin verwoven die in de prakijk niet (0,00000000001%) voor zullen komen.
Je gaat namelijk niet als aziaat naar de VS maar als Nederlands Staatsburger met een aziatisch uiterlijk. En dat is heel wat anders dan 'aziaat' uit Vietnam om maar iets te noemen. Dat zou het niet moeten zijn natuurlijk (eens) maar daar zit wel een groot verschil in. Dat is in Australië (nog wat strenger) helemaal niet anders maar omdat het daar serene rust en kalmte is hoor je er niemand over.
Fun fact: ik heb de status immigrant als zoon van twee Nederlandse ouders geboren op een NATO-basis in West-Duitsland. Dus ik mag klagen