My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Oeh dan heb ik er een extra!Donstil schreef op maandag 8 september 2025 @ 00:16:
[...]
19, want Sequoia en Kings Canyon zijn officieel apart
Camper: voordelig in de parken etc dat je met de camper kan slapen. Wild kamperen is volgens mij niet toegestaan in de VS, dus je zal wel altijd een camping moeten boeken? En het parkeren in de steden is moeilijker. Iemand tips hoe je dat het beste aan zou kunnen pakken? We willen steden als Austin, Houston, San Antonio en Dallas bezoeken en daarnaast naar o.a. Big Bend en White Sands.
Auto: makkelijker de steden in te rijden. Je moet echter wel iedere dag kijken waar je gaat slapen, is dat lastig in Texas, of toch wel makkelijk?
We zijn op dit moment de route aan het plannen. Hebben jullie tips van dingen die je zeker niet over moet slaan als je die richting op gaat?
Ik normaal ook hoor, maar wilde vrijdagavond naar Seinfeld in Vegas, dus daarom eenmalig op za vliegen -> zondag terug. Zou anders op donderdag terugvliegen, weekend thuis.Donstil schreef op maandag 8 september 2025 @ 07:55:
[...]
Zo dag na thuis komst weer werken. Respect!
Ik hou er altijd een paar dagen tussen, tegenwoordig is de jetlag echt veel meer een ding dan vroeger
Haters everywhere but I don’t really care
Je hebt het wel over Texas hè. Daar rij je zelfs in een bus nog overal makkelijk de stad in. Wild kamperen is juist wel grotendeels toegestaan in de VS (boondocking, RV overnight parking). Altijd even kijken bij de BLM (Bureau of Land Management) of anders even op websites als bijvoorbeeld The Dyrt waar je makkelijk informatie kunt uithalen.shinchan03 schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:05:
Wij willen binnenkort een ronde door Texas gaan maken met zijn 3-en en zijn daarbij nog aan het twijfelen met welk vervoersmiddel we dat willen doen.
Camper: voordelig in de parken etc dat je met de camper kan slapen. Wild kamperen is volgens mij niet toegestaan in de VS, dus je zal wel altijd een camping moeten boeken? En het parkeren in de steden is moeilijker. Iemand tips hoe je dat het beste aan zou kunnen pakken? We willen steden als Austin, Houston, San Antonio en Dallas bezoeken en daarnaast naar o.a. Big Bend en White Sands.
Auto: makkelijker de steden in te rijden. Je moet echter wel iedere dag kijken waar je gaat slapen, is dat lastig in Texas, of toch wel makkelijk?
We zijn op dit moment de route aan het plannen. Hebben jullie tips van dingen die je zeker niet over moet slaan als je die richting op gaat?
Slapen lijkt me ook geen probleem in Texas tenzij je in de wat meer 'rural' gebieden terecht komt (links van Corpus Christi, fors ten zuiden van Houston). Dan moet je wel even op je hoede zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Typhone op 08-09-2025 14:03 ]
Ik heb 2 jaar geleden een kleine tour van Seattle - San Francisco - Dallas gedaan, en het grootste deel met een GMC 7 seater en dat was hemels. San Francisco met een tesla want hoge hellingen etc.shinchan03 schreef op maandag 8 september 2025 @ 10:05:
Wij willen binnenkort een ronde door Texas gaan maken met zijn 3-en en zijn daarbij nog aan het twijfelen met welk vervoersmiddel we dat willen doen.
Ik zou de GMC zeker aanraden qua comfort.
Kun je dan wel ergens centraal parkeren, zodat je daarna makkelijk kan rondlopen door de stad?Typhone schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:01:
[...]
Je hebt het wel over Texas hè. Daar rij je zelfs in een bus nog overal makkelijk de stad in. Wild kamperen is juist wel grotendeels toegestaan in de VS (boondocking, RV overnight parking). Altijd even kijken bij de BLM (Bureau of Land Management) of anders even op websites als bijvoorbeeld The Dyrt waar je makkelijk informatie kunt uithalen.
Slapen lijkt me ook geen probleem in Texas tenzij je in de wat meer 'rural' gebieden terecht komt (links van Corpus Christi, fors ten zuiden van Houston). Dan moet je wel even op je hoede zijn.
Bedankt voor de tips! Dit helpt me al enorm verder.
Jazeker, voor mijn beeldvorming: ben je al ooit in de VS geweest? Ik zou geen parkeergarage inrijden met een RV maar bij elke gemiddelde supermarkt kun je gewoon parkeren en er zijn genoeg algemene parkeerplaatsen te vinden waar je hem meestal kwijt kunt. Ik kon met een Chevrolet Tahoe en een Ford Expedition gemakkelijk de parkeergarages in Chicago, San Francisco, Seattle en Portland in.shinchan03 schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:13:
[...]
Kun je dan wel ergens centraal parkeren, zodat je daarna makkelijk kan rondlopen door de stad?
Bedankt voor de tips! Dit helpt me al enorm verder.
Lang geleden in Texas hadden wij een GMC Van en toen ging dat ook prima en de verwachting is niet dat het nu anders is. Alle wegen in de VS in de steden zijn vrijwel altijd dubbel, triple of vierbaans met gigantische kruisingen dus maak je daar absoluut geen zorgen over.
Zo'n ding was geen enkel probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door Typhone op 08-09-2025 14:17 ]
Zou de auto door Texas ook een goed idee zijn? Of is dat lastig met slaapplekken? Zelf heb ik uiteraard al wat gezocht (via onder andere Booking.com) en daarin lijkt het best makkelijk te zijn ook. Voordeel van een auto is dan wel weer dat je in de stad kan slapen en niet met de camper 's avonds nog naar een campsite moet gaan rijden.
Voor degenen die naar de USA (of Canada) gaan en daar een auto huren is dit mogelijk een interessant artikel om te lezen.
De kern is: autos worden bij ophalen en terug brengen gescand waarna AI vergelijkt en bepaalt of er schade is gereden, inclusief steenslag oid. Heel anders dan zelf maar een paar jaar geleden dus. Inmiddels zijn er apps die je zelf kunt gebruiken om voor en na beelden te maken en te analyseren als eventueel tegenbewijs.
Verhuurders lijken weer een geldmachine gevonden te hebben en (voor ons) opnieuw een reden om vooraf bij bijvoorbeeld Sunnycars te reserveren. Alle dekkingen inbegrepen en geen gezeik met "upselling" bij het ophalen.
Beide kan. Accommodatie vinden, zelfs op korte termijn, is in de VS op de meeste plekken geen enkel probleem. Hooguit bij feestdagen/toeristische plekken kan het een issue zijn maar een hotel is meestal wel te vinden. Voordeel van een camper is dat je alles bij je hebt en nog flexibeler bent. Ik zou niet lange afstanden met een camper willen rijden, het rijdt toch minder comfortabel. Maar goed om terug te komen op het begin, ik zie voor beide opties geen overduidelijke no-go's.shinchan03 schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:30:
Nee ik ben nog nooit in de VS geweest, vandaar dat ik hoopte op wat hulp vanuit deze zijde. Vooral omdat we met zijn 3e zijn en één heeft de voorkeur voor de auto en de andere voor een camper en ik als derde ben meer op zoek wat dan het meest handig is (heb nog niet echt een voorkeur).
Zou de auto door Texas ook een goed idee zijn? Of is dat lastig met slaapplekken? Zelf heb ik uiteraard al wat gezocht (via onder andere Booking.com) en daarin lijkt het best makkelijk te zijn ook. Voordeel van een auto is dan wel weer dat je in de stad kan slapen en niet met de camper 's avonds nog naar een campsite moet gaan rijden.
Ja dat is ook wel mooi he. Als we kiezen voor een auto dan moeten we ook nog kijken wat fijn is. Toch minimaal een SUV denk ik voor goed comfort.bazzemans schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:22:
Zo'n GMC geeft toch ook een heerlijke B.A. Baracus-vibe
Ik zie ook van beiden wel de voor- en nadelen. Maar ik zit met name nog met het bewegingsgemak in de steden. We willen toch Austin, Dallas, Houston en San Antonio bezoeken en met een auto kun je natuurlijk een stuk makkelijker rond.PolarBear schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:34:
[...]
Beide kan. Accommodatie vinden, zelfs op korte termijn, is in de VS op de meeste plekken geen enkel probleem. Hooguit bij feestdagen/toeristische plekken kan het een issue zijn maar een hotel is meestal wel te vinden. Voordeel van een camper is dat je alles bij je hebt en nog flexibeler bent. Ik zou niet lange afstanden met een camper willen rijden, het rijdt toch minder comfortabel. Maar goed om terug te komen op het begin, ik zie voor beide opties geen overduidelijke no-go's.
Vooral als je in de avond nog in de stad wil blijven. Ik had zitten zoeken en het lijkt zo te zijn dat campsites vaak tot 8/10u in de avond open zijn en daarna sluiten. Dan zou je de camper daar moeten parkeren en met een Uber de stad in, dat is natuurlijk alweer een stuk lastiger. Beter is om dan een hotel in het centrum te hebben. In Europa kan ik prima inschatten hoe het werkt in de stad, maar in de VS nog niet, dus als iemand daar ervaringen mee heeft.
Reizen met kleine kinderen is een logistieke uitdaging op zich, dus dat kan de keuze betreft RV of auto wel eens beinvloeden, afhankelijk van wat je zoekt in een Road trip.
Ikzelf heb aantal jaar geleden met kids van 1 en 3 jaar oud eerst een tour in Florida gemaakt middels SUV en hotels, en aansluitend direct een 5weekse Road trip in West-Amerika.
In Florida had ik never nooit een RV willen hebben, en vice versa. Voor ons was het overnachten in een National Park zelf in een RV, met alle luxe van dien, echt onvergetelijk.
Austin is goed toegankelijk, relatief vriendelijk om met de auto doorheen te gaan. In het centrum zijn het voornamelijk parkeergarages, hoewel je wat kleinere open lots hebt. Parkeergarages zijn in principe niet geschikt voor een camper, een enkeling misschien daargelaten. Austin is relatief voetgangervriendelijk, maar afhankelijk van wanneer je wilt gaan kan het warm zijn (40 graden is niet ongewoon hartje zomer).
Buiten de steden is wildkamperen goed te doen. In Austin is het (gelukkig) weer verboden, het heeft de overlast van daklozen aardig beperkt.
Ik zou me eerst oriënteren op wat je wilt zien in de steden/bestemmingen die je wilt bezoeken en daar het vervoer op aanpassen. Met een camper een stad in en uitrijden en de hele setup, dat kost je toch weer wat tijd en gedoe op vakantie, waar je probeert te ontspannen.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Nee ik ga met 2 vrienden op roadtrip! Dus geen kinderen om rekening mee te houden.paul-s83 schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:37:
@shinchan03 Je geeft aan met zijn 3en op pad te gaan. Neem aan dat #2 je partner is, maar wie is #3?
Reizen met kleine kinderen is een logistieke uitdaging op zich, dus dat kan de keuze betreft RV of auto wel eens beinvloeden, afhankelijk van wat je zoekt in een Road trip.
Ikzelf heb aantal jaar geleden met kids van 1 en 3 jaar oud eerst een tour in Florida gemaakt middels SUV en hotels, en aansluitend direct een 5weekse Road trip in West-Amerika.
In Florida had ik never nooit een RV willen hebben, en vice versa. Voor ons was het overnachten in een National Park zelf in een RV, met alle luxe van dien, echt onvergetelijk.
Omdat we een aantal steden gaan bezoeken zie ik inderdaad toch wat op tegen dat gedoe, dus gevoelsmatig kunnen we dan beter kiezen voor een auto icm hotels. Inderdaad ook dat je met een camper moet kijken waar die een beetje veilig staat.Hillie schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:48:
Ik woon net buiten Austin en werk centraal (vlakbij stadhuis en rivier). Een (huur)camper is een wandelende advertentie, zelfs zonder de Cruise America prints, voor kwaadwillenden in steden, opletten dus met waar je zou gaan parkeren enzo.
Austin is goed toegankelijk, relatief vriendelijk om met de auto doorheen te gaan. In het centrum zijn het voornamelijk parkeergarages, hoewel je wat kleinere open lots hebt. Parkeergarages zijn in principe niet geschikt voor een camper, een enkeling misschien daargelaten. Austin is relatief voetgangervriendelijk, maar afhankelijk van wanneer je wilt gaan kan het warm zijn (40 graden is niet ongewoon hartje zomer).
Buiten de steden is wildkamperen goed te doen. In Austin is het (gelukkig) weer verboden, het heeft de overlast van daklozen aardig beperkt.
Ik zou me eerst oriënteren op wat je wilt zien in de steden/bestemmingen die je wilt bezoeken en daar het vervoer op aanpassen. Met een camper een stad in en uitrijden en de hele setup, dat kost je toch weer wat tijd en gedoe op vakantie, waar je probeert te ontspannen.
We gaan in November, dus zullen niet te maken hebben met hoge temperaturen. Misschien ook daarom heeft een auto de voorkeur, omdat het 's nachts ook kan afkoelen.
Snap wel wat je bedoelt. Wij zijn er ook niet heel lang gebleven. Niet in de laatste plaats omdat één van de twee zwangere reisgenoten eigenlijk nergens eruit wilde en we daardoor alleen een korte hike konden doen.Donstil schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:45:
[...]
Ooh dat verklaard het wel, wij vonden het wel heel mooi maar ook wel een beetje de flair van een echt national park missen.
We hebben ook nog geprobeerd om op Holloman Air Force Base te overnachten, in gezelschap van een Navy-pilot. Alleen daar moest je kennelijk minimaal een week van tevoren door security checks heen om toegelaten te worden. Toen werd het toch maar Alamogordo / White Sands KOA Journey.
Zijn daar ook even langsgewipt bij het White Sands Missile Range Museum dat op de route lag. Wel geinig.
[ Voor 11% gewijzigd door bazzemans op 08-09-2025 21:36 ]
Dat laatste hebben wij dus gemist en baal ik stiekem wel een beetje van, we hadden de tijd niet en dus doorgereden. Alleen hadden er wel tijd voor moeten maken, ziet er op de foto's wel uit als de moeite waard.bazzemans schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:33:
[...]
Snap wel wat je bedoelt. Wij zijn er ook niet heel lang gebleven. Niet in de laatste plaats omdat één van de twee zwangere reisgenoten eigenlijk nergens eruit wilde en we daardoor alleen een korte hike konden doen.
We hebben ook nog geprobeerd om op Holloman Air Force Base te overnachten, in gezelschap van een Navy-pilot. Alleen daar moest je kennelijk minimaal een week van tevoren door security checks heen om toegelaten te worden. Toen werd het toch maar Alamogordo / White Sands KOA Journey.
Zijn daar ook even langsgewipt bij het White Sands Missile Range Museum dat op de route lag. Wel geinig.
Hou er rekening mee dat november best wisselvallig kan zijn, van behoorlijk warm (hoger in de twintig, some weleens tot 30 graden) tot aardig fris, dus zorg dat je een beetje flexibel bent qua kleding.shinchan03 schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:17:
[...]
Nee ik ga met 2 vrienden op roadtrip! Dus geen kinderen om rekening mee te houden.
[...]
Omdat we een aantal steden gaan bezoeken zie ik inderdaad toch wat op tegen dat gedoe, dus gevoelsmatig kunnen we dan beter kiezen voor een auto icm hotels. Inderdaad ook dat je met een camper moet kijken waar die een beetje veilig staat.
We gaan in November, dus zullen niet te maken hebben met hoge temperaturen. Misschien ook daarom heeft een auto de voorkeur, omdat het 's nachts ook kan afkoelen.
Als je vooral dingen in en rond de steden wilt zien en doen, dan zou ik denk ik voor een auto kiezen. Wil je ook nog ergens anders heen? Louisiana/New Orleans (als de geur van urine je bevalt), of andere naburige staten? Vorig jaar ben ik via New Orleans naar Florida gereden, wat bekenden bezocht en via noordelijk Alabama (Muscle Shoals, leuk als je wat interesse hebt in muziek, waar ook een hoop bekende artiesten opnames hebben gemaakt) weer terug richting Austin.
Anyway, er is ook rondom Texas nog wel wat te zien. Buiten Austin heb je Lockhart, de zelfuitgeroepen barbecue hoofdstad van Texas, Fredericksburg, behoorlijk toeristisch, maar ook een interessant museum over de tweede wereldoorlog (admiraal Nimitz komt er vandaan) en er zijn ook best wat leuke zaken op niet al te lange rijafstand.
https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en
Missed out on Lego? Visit Yprabrick : https://store.bricklink.com/lukadad
Ja daar ben ik mij wel bewust van, dus we moeten inderdaad wel zorgen voor voldoende kleding. Voldoende laagjes is altijd wel handig.Hillie schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 02:22:
[...]
Hou er rekening mee dat november best wisselvallig kan zijn, van behoorlijk warm (hoger in de twintig, some weleens tot 30 graden) tot aardig fris, dus zorg dat je een beetje flexibel bent qua kleding.
Als je vooral dingen in en rond de steden wilt zien en doen, dan zou ik denk ik voor een auto kiezen. Wil je ook nog ergens anders heen? Louisiana/New Orleans (als de geur van urine je bevalt), of andere naburige staten? Vorig jaar ben ik via New Orleans naar Florida gereden, wat bekenden bezocht en via noordelijk Alabama (Muscle Shoals, leuk als je wat interesse hebt in muziek, waar ook een hoop bekende artiesten opnames hebben gemaakt) weer terug richting Austin.
Anyway, er is ook rondom Texas nog wel wat te zien. Buiten Austin heb je Lockhart, de zelfuitgeroepen barbecue hoofdstad van Texas, Fredericksburg, behoorlijk toeristisch, maar ook een interessant museum over de tweede wereldoorlog (admiraal Nimitz komt er vandaan) en er zijn ook best wat leuke zaken op niet al te lange rijafstand.
We willen een goede mix doen van steden en de natuur. Qua natuur willen we denk ik het volgende sowieso gaan bekijken: Carlsbad Caverns National Park, Big Bend National park en Palo Duro Canyon State Park.
Op dit moment hebben we nog geen plannen om buiten Texas te gaan kijken (behalve White Sands en omgeving). Muziek is wel iets wat ons interesseert, dus wellicht eens kijken of dat toch tot de mogelijkheden behoort. We willen max een dag of 20 gaan, dus we moeten uiteraard wel kijken of het in de planning zou passen. Voor muziek is Memphis neem ik aan sowieso een aanrader?
[ Voor 8% gewijzigd door shinchan03 op 09-09-2025 10:40 ]
Memphis heeft natuurlijk Graceland, als dat je specifieke trekt, en de hele bluesgeschiedenis. Verder is het een beetje aan het afglijden, wat ik zo her en der oppik. Een kennis die er woont is ook weinig positief over de stad, ook qua criminaliteit vrij matig. Voor muziek zou ik eerder naar Nashville gaan en Austin heeft ook de naam.shinchan03 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:40:
[...]
Ja daar ben ik mij wel bewust van, dus we moeten inderdaad wel zorgen voor voldoende kleding. Voldoende laagjes is altijd wel handig.
We willen een goede mix doen van steden en de natuur. Qua natuur willen we denk ik het volgende sowieso gaan bekijken: Carlsbad Caverns National Park, Big Bend National park en Palo Duro Canyon State Park.
Op dit moment hebben we nog geen plannen om buiten Texas te gaan kijken (behalve White Sands en omgeving). Muziek is wel iets wat ons interesseert, dus wellicht eens kijken of dat toch tot de mogelijkheden behoort. We willen max een dag of 20 gaan, dus we moeten uiteraard wel kijken of het in de planning zou passen. Voor muziek is Memphis neem ik aan sowieso een aanrader?
Als je in en rond Texas blijft, kijk voor natuur ook eens naar wat state parks. M'n moeder heeft in Austin een sightseeing tour met een klein busje gedaan, vertrekt downtown en is een paar uur langs allerlei dingen. Ze vond het een aanrader en het is ook een optie om vrij snel wat interessante dingen in de stad te zien.
Potverdorie zomaar Petrified Forest NP vergeten.bazzemans schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:34:
Lijstje ook maar eens gemaakt.
1. Mt. Rainier
2. Yellowstone
3. Grand Teton
4. Arches
5. Canyonlands
6. Bryce
7. Zion
8. Grand Canyon
9. Joshua Tree
10. Sequoia
11. Saguaro
12. White Sands
13. Carlsbad Caverns
14. Petrified Forest
Nog genoeg parken te gaan dus
Let op wijziging ESTA/kosten per 30 september
Ik dacht misschien niet geheel oninteressant hier deze berichtgeving: Voor de mensen die een nieuwe ESTA nodig hebben of dat de huidige ESTA bijna aan het verlopen is. Het is aangekondigd dat ESTA vanaf 30 september omhoog gaat in prijs van 21 US dollar naar 40 US dollar (omgerekend €34) een verdubbeling. In het nieuwsbericht wordt dan geadviseerd om dit voor 29 september nog te regelen en ben je de komende 2 jaar nog zeker en betaal je niet de verhoging.
Mijn vrouw haar ESTA is verlopen en wij wilde hiermee wachten tot december. Wij hebben nu besloten om op 28 september de aanvraag in te dienen voor een nieuwe ESTA voor haar. In December gaan wij waarschijnlijk voor een 12-daagse rondreis naar Florida Miami en de omgeving.
https://www.travmagazine....ubbelen-per-30-september/
[ Voor 21% gewijzigd door Van der Berg op 10-09-2025 15:04 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
The ESTA application fee is now made up of three parts, the travel promotion fee, the operational fee, and the Treasury General Fund fee.
Congress, through the One Big Beautiful Bill Act (PL 119-21), added the Treasury General Fund fee of no less than $13 and increased the operational fee portion of the ESTA application fee from $4 to no less than $10.
The $17 travel promotion fee portion of the ESTA application has not increased.
Als je vanuit Europa huurt in de VS heb je automatisch CDW en LIS dekking. Dit trucje met de AI-scanner wordt vooral gebruikt om Amerikanen ook die dekking te laten nemen. Als Europeaan heb je hier geen hinder van.DjoeC schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:51:
Ik meen over de nieuwe manier van schadecontrole op huurauto's nog niets gelezen te hebben hier maar:
Voor degenen die naar de USA (of Canada) gaan en daar een auto huren is dit mogelijk een interessant artikel om te lezen.
De kern is: autos worden bij ophalen en terug brengen gescand waarna AI vergelijkt en bepaalt of er schade is gereden, inclusief steenslag oid. Heel anders dan zelf maar een paar jaar geleden dus. Inmiddels zijn er apps die je zelf kunt gebruiken om voor en na beelden te maken en te analyseren als eventueel tegenbewijs.
Verhuurders lijken weer een geldmachine gevonden te hebben en (voor ons) opnieuw een reden om vooraf bij bijvoorbeeld Sunnycars te reserveren. Alle dekkingen inbegrepen en geen gezeik met "upselling" bij het ophalen.
Sunnycars is veel te duur voor de VS. Ter vergelijking: ik vlieg komende vrijdag voor drie weken naar Houston. Rechtstreeks bij Hertz betaal ik nu €568, bij Sunnycars is dat €915 voor een midsize SUV met precies dezelfde dekking. Bij Hertz kan ik bovendien meteen door naar de garage, auto pakken, wegrijden en spaar ik loyaliteitspunten voor upgrades en gratis huurdagen. Bij Sunny moet je, afhankelijk van het vliegveld, mogelijk eerst nog langs de balie met kans op lange wachtrijen.
Dat is slim, ik kom elk jaar wel in de US en heb voor volgend jaar weer een nieuwe nodig omdat de oude afloopt. Helaas is m'n paspoort tot en met juni 2026 geldig en aangezien de ESTA aan je paspoortnummer hangt is deze met een nieuw paspoort instant ongeldig. Nog afgezien van het feit dat je paspoort een half jaar geldig moet zijn bij vertrek.Van der Berg schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:05:
Let op wijziging ESTA/kosten per 30 september
Mijn vrouw haar ESTA is verlopen en wij wilde hiermee wachten tot december. Wij hebben nu besloten om op 28 september de aanvraag in te dienen voor een nieuwe ESTA voor haar. In December gaan wij waarschijnlijk voor een 12-daagse rondreis naar Florida Miami en de omgeving.
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Paspoort kun je toch meteen meenemen als je bezig bent?DexterDee schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:55:
[...]
Dat is slim, ik kom elk jaar wel in de US en heb voor volgend jaar weer een nieuwe nodig omdat de oude afloopt. Helaas is m'n paspoort tot en met juni 2026 geldig en aangezien de ESTA aan je paspoortnummer hangt is deze met een nieuw paspoort instant ongeldig. Nog afgezien van het feit dat je paspoort een half jaar geldig moet zijn bij vertrek.
Dat zou inderdaad kunnen, maar mezelf kennende zal ik die extra euro's voor de ESTA wel op tafel klappen TZTTyphone schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:01:
Paspoort kun je toch meteen meenemen als je bezig bent?
Donstil schreef op maandag 8 september 2025 @ 00:12:
Wij pakken ook wel aardig door:
[...]
Op het gebied van Staten zijn we wel ruim over de helft, 31 stuks.
:strip_exif()/f/image/k1b5UQ8UOzstFdQJLUX24MuW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik hou ook bij welke staten ik allemaal ben geweest. Mijn teller staat op 38 inmiddels
6 maanden nog geldigheid bij het beëindigen. Mijn vrouw haar Paspoort verloopt eind januari 2029. Ze kan dus tot eind augustus 2028 nog reizen? Als we op 28 september aanvraag doen tot 28 september 2027 loopt haar nieuwe ESTADexterDee schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:55:
[...]
Dat is slim, ik kom elk jaar wel in de US en heb voor volgend jaar weer een nieuwe nodig omdat de oude afloopt. Helaas is m'n paspoort tot en met juni 2026 geldig en aangezien de ESTA aan je paspoortnummer hangt is deze met een nieuw paspoort instant ongeldig. Nog afgezien van het feit dat je paspoort een half jaar geldig moet zijn bij vertrek.
[ Voor 6% gewijzigd door Van der Berg op 12-09-2025 17:41 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Ooh cool, waar doe je dat mee?DexterDee schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:16:
[...]
Dat zou inderdaad kunnen, maar mezelf kennende zal ik die extra euro's voor de ESTA wel op tafel klappen TZT
[...]
[Afbeelding]
Ik hou ook bij welke staten ik allemaal ben geweest. Mijn teller staat op 38 inmiddels
Fantastische reis. Prachtige natuur van de Apalachen. En veel cultuur vanaf Charleston (SC) richting het noorden in de Historic Triangle. De historic triangle is echt de moeite waard om te bezoeken om de geschiedenis van de VS en haar onafhankelijkheid te leren kennen.
De Great Smoky mountains zaten wij in Townsend. Townsend adverteert zichzelf als de ‘beautifull side of the Smokies’ of iets in die trant. En dat klopt wel. Pigeon Forge en Gatlinburg vond ik een verschrikking. Maar in Townsend zat ik in een geweldige accommodatie vlak bij een riviertje waar je in kon zwemmen en de ingang naar de Smokies zat op 15 minuten rijden.
Ik heb inmiddels ook een groot aantal staten bezocht, voornamelijk aan de west en oost kust. Het midden westen interesseert me niet zo. De great plaines ofzo.
Ik denk dat ik nog wel een keer Yellowstone (nogmaals) wil bezoeken en dan via het noorden naar Seattle wil. Maar goed.. deze reis was ook weer een aanslag op de portemonnee. Ik kijk bij dit soort reizen niet echt naar de prijs, ik wil voornamelijk dicht in de buurt zitten en dan niet in de 1 of 2 sterren motels.
Kia Niro-EV 2024
Het paspoort moet geldig zijn tot de duur van je verblijf in de VS. Het is niet zo dat je paspoort nog zes maanden geldig moet zijn bij binnenkomst. Voor sommige paspoorten geldt dat wel, maar niet voor Nederlandse.Van der Berg schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:39:
[...]
6 maanden nog geldigheid bij het beëindigen. Mijn vrouw haar Paspoort verloopt eind januari 2029. Ze kan dus tot eind augustus 2028 nog reizen? Als we op 28 september aanvraag doen tot 28 september 2027 loopt haar nieuwe ESTA
Hoe mooi het hier ook is in Canada, wij zijn beiden van mening dat wij toch meer “USA-gangers” zijn.
De parken zijn gewoon wat ruiger en puurder dan hier in Canada. Niet te beginnen over de massa toerisme in de respectievelijke plaatsjes zelf. Banff is gewoon een mondain ski-oord.

Daar lopen de dames op leeftijd ‘s avonds op naaldhakjes naar de dure restaurants, terwijl wij in onze hike / wandelkloffies over straat lopen.
Voor ons dus voortaan enkel Verenigde Staten.
Jasper is overigens wel surrealistisch om te zien, na die hevige bosbranden van vorig jaar. Ruim 32.000 hectare bos afgebrand.. ziet er zó bizar uit. Ook veel units waarin de mensen zelf wonen, die allemaal hun huis verloren zijn,
[ Voor 30% gewijzigd door Rivanov op 13-09-2025 00:48 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Kijk dit soort rauwe info heb ik wat aan haha. Wij waren in dubio dat gebied mee te nemen op de volgende trip maar aangezien wij niet zo’n fan van massatoerisme zijn en die instagram-parken met foto spots schrappen we dat snel. Doet me denken aan toen wij in de Rocky Mountains in een skiplaatsje zaten (kom even niet op de naam) en er allemaal van die Amerikaanse semi- kakkers rondbanjerden.Rivanov schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 00:45:
Zijn sinds paar dagen in Canada. Vanuit Yellowstone naar Waterton Lakes gereden, toen naar Banff en nu in Jasper.
Hoe mooi het hier ook is in Canada, wij zijn beiden van mening dat wij toch meer “USA-gangers” zijn.
De parken zijn gewoon wat ruiger en puurder dan hier in Canada. Niet te beginnen over de massa toerisme in de respectievelijke plaatsjes zelf. Banff is gewoon een mondain ski-oord.![]()
Daar lopen de dames op leeftijd ‘s avonds op naaldhakjes naar de dure restaurants, terwijl wij in onze hike / wandelkloffies over straat lopen.
Voor ons dus voortaan enkel Verenigde Staten.
Jasper is overigens wel surrealistisch om te zien, na die hevige bosbranden van vorig jaar. Ruim 32.000 hectare bos afgebrand.. ziet er zó bizar uit. Ook veel units waarin de mensen zelf wonen, die allemaal hun huis verloren zijn,
Om dan maar wat tegengeluid te geven: naast Banff heb je het stadje Canmore waar het stukken rustiger (en goedkoper) is. Banff vind ik ook overschat en zou ik niet te veel tijd aan spenderen als je alleen op zoek bent naar de highlights.Typhone schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:24:
[...]
Kijk dit soort rauwe info heb ik wat aan haha. Wij waren in dubio dat gebied mee te nemen op de volgende trip maar aangezien wij niet zo’n fan van massatoerisme zijn en die instagram-parken met foto spots schrappen we dat snel. Doet me denken aan toen wij in de Rocky Mountains in een skiplaatsje zaten (kom even niet op de naam) en er allemaal van die Amerikaanse semi- kakkers rondbanjerden.
De blauwe meren (Lake Louise en Moraine Lake) zijn prachtig maar inderdaad Instagram-spots. Jasper is rustiger en mooier vind ik. Uiteraard heb je ook in Banff genoeg hikes waar de meeste toeristen niet komen.
Als je bij beide meren in Banff een halfuurtje wandelt heb je veel plekken voor jezelf. Je weet hoe het gaat bij die Instagram-spots; foto trekken en door. Vroeg opstaan en verder wandelen dan alleen de uitzichtpunten levert je veel meer rust op.
De skilift bij Lake Louise is ook een aanrader trouwens. Daar zagen we een paar meter onder ons twee grizzlies scharrelen.
De reden dat ik Canmore zou adviseren boven Banff is Kananaskis county. Daar vind je nog echt de rust als je de paden opgaat. Vooral Peter Lougheed Provincial Park is echt schitterend en een oase van rust als je dat vergelijkt met Banff. Prachtige wandelingen en veel wildlife ook. Vanuit Canmore kun je ook naar Yoho en Kootenay NP. Zijn ook leuke uitstapjes.
Bovendien zou je de Canadese Rockies eigenlijk alleen al kunnen bezoeken om de weg tussen Banff en Jasper te rijden. De Icefields Parkway is de mooiste weg waarover ik ooit gereden heb.
En als je dan toch in West-Canada bent, pak dan ook Vancouver Island mee. Daar kun je je ook wekenlang vermaken.
Ik zou West-Canada echt van harte aanbevelen.
Heb ook zon strookje in het midden over.DexterDee schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:16:
[...]
Dat zou inderdaad kunnen, maar mezelf kennende zal ik die extra euro's voor de ESTA wel op tafel klappen TZT
[...]
[Afbeelding]
Al vaak gekeken, maar zit niet heel veel bijzonders daar lijkt het (Oklahoma, Kansas, Arkansas bv).
De halve wereld is inmiddels een instagram spot
[ Voor 3% gewijzigd door matthijst op 13-09-2025 10:36 ]
Maar ons gevoel blijft daarmee wel overeind dat wij meer “houden” van de USA.
Icefields Parkway (Highway 93) vanuit Banff naar Jasper is inderdaad schit-te-rend. Daar heb je 100% gelijk in.
We gaan vanuit hier nog naar Whistler en dan paar dagen Vancouver, voordat we volgend weekend weer terugrijden naar Seattle voor de terugvlucht.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
:strip_exif()/f/image/Cj1LQRHKOtGP2pnICKuUqMM2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 49% gewijzigd door Rivanov op 13-09-2025 15:20 ]
Niet voor niets de “fly over states” natuurlijk 😜matthijst schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:32:
[...]
Heb ook zon strookje in het midden over.
Al vaak gekeken, maar zit niet heel veel bijzonders daar lijkt het (Oklahoma, Kansas, Arkansas bv).
Sometimes you need to plan for coincidence
Dan heb ik nog wel een tip voor jeTyphone schreef op zondag 14 september 2025 @ 07:45:
Niks zo mooi als een roadtrip door die rural towns met locals en mooie eettentjes maar ieder zijn ding natuurlijk
Domingo's Mexican & Seafood Restaurant in Boron, CA
Piepklein stadje midden in de Mojave woestijn. Heerlijk gegeten en leuk gepraat met de locals daar afgelopen voorjaar.
Ha, die plek ken ik gewoon! Hebben we een keer een werklunch gehad. Prima gegeten.DexterDee schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:36:
[...]
Dan heb ik nog wel een tip voor je![]()
Domingo's Mexican & Seafood Restaurant in Boron, CA
Piepklein stadje midden in de Mojave woestijn. Heerlijk gegeten en leuk gepraat met de locals daar afgelopen voorjaar.
Het plaatselijke weerstation staat daar trouwens recht voor de deur:
/f/image/p5qISVGaDFlJyF2fZxBsHmwI.png?f=fotoalbum_large)
Sometimes you need to plan for coincidence
Programma:
• Ma 22/12 Aankomst 14:40 Miami en naar hotel
• Di 23/12 Dagtrip vanuit Miami naar Key West
• Wo 24/12 Hele dag vrij Miami
• Do 25/12 Hop-on-hop-off-bustour door Miami inclusief boottocht (2 dagen kaart)
• Vrij 26/12 vervolg Hop-on-hop-off-bustour en de rest van de dag voor ons
• Zaterdag 27/12 Tour Miami City Tour met gids 5 bezienswaardigheden en 4 stops
• Zo 28/12 Hele dag vrij Miami
• Ma 29/12 Dagtrip naar Everglades
• Di 30/12 avondtour Open dubbeldekker bus Night Sightseeing tour Miami non-stop
• Wo 31/12 De terugvlucht in de middag naar Amsterdam
Wij kijken kritisch naar deze programma. Ik denk nog steeds aan Orlando althans met in achtneming van jullie advies erbij, dat Orlando niet veel te bieden heeft naast de pretparken ect. Dat waren wij van plan om een auto te huren van 28 december tot 30 december, dan vervalt het programma Everglades. Op jullie advies hier Key West en Everglades erbij gedaan
[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 17-09-2025 17:16 ]
Dus al 8 uur heen en terug zonder stoppen.
Ik zou een nacht op Key West boeken.
Naar mijn bescheiden mening spendeer je veel te veel tijd in Miami zelf. Ja, het is een leuke stad. Maar in de onmiddellijke omgeving zijn zo veel mooiere en indrukwekkendere dingen te zien. Ik heb een rondreis Florida gedaan en dit waren voor mij wel enkele highlights:Van der Berg schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:03:
Net als andere hier, mogelijk onze plan op papier voor tijdens ons verblijf in Miami:
[...]
- Cape Canaveral / NASA Kennedy Space Center
- Daytona Beach
- Everglades
- Key Largo / Key West
- (Disney World, Universal Studio's, Vulcano Bay)
Ieder het zijne natuurlijk, maar je zou mij persoonlijk voor geen goud meerdere dagen in een Hop-On Hop-Off bus geduwd krijgen. In anderhalve dag was ik wel klaar met sightseeing Miami. Nu ben ik overigens geen zonaanbidder, je doet me geen plezier om mij een hele dag op een bedje op Miami Beach te laten liggen.
Gratis bonus tip: Alligator Jerky
Toptijd gehad in de steden in ieder geval, kan niet wachten om weer terug naar de USA te gaan. Zal wel weer een paar jaar overheen gaan nu, helaas. De grootste tip die ik hier nog wel kan geven is download die MPC app. De rij op JFK was echt makkelijk 2 uur, wij met onze app waren er met 20 minuten doorheen en bij de metro.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 19% gewijzigd door kaanmijo op 18-09-2025 20:19 ]
- Eerste week zaten we op Acadia National park in Maine: een soort schiereiland en werkelijk prachtig! Heel gemoedelijke dorpjes en prachtige kustgebieden.
- Daarna een weekend Sunapee Lake in New Hampshire. Vooral populair bij Amerikanen uit de stad als Boston, en ik snap wel waarom. Prachtig groot meer en omgeving met veel watersport mogelijkheden. Zelf ook een dag op een boot gezeten met vrienden.
- De tweede week op Cape Cod doorgebracht en ook de eilanden Martha's Vineyard en Nantucket bezocht. Heel pittoreske dorpjes, mooie natuur en stranden maar ook hier een heel fijne sfeer en plek om vakantie te vieren.
- Laatste weekend in Boston doorgebracht. Hier vooral met onze dochter dingen gedaan als het Boston Children's Museum en New England Aquarium.
:strip_exif()/f/image/MkjWKyrzSgDZIZugnkYbulnZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Acadia
Miami vind ik echt zwaar overrated. Misschien wel de meest overrated stad die ik heb gezien.DexterDee schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:56:
[...]
Naar mijn bescheiden mening spendeer je veel te veel tijd in Miami zelf. Ja, het is een leuke stad. Maar in de onmiddellijke omgeving zijn zo veel mooiere en indrukwekkendere dingen te zien. Ik heb een rondreis Florida gedaan en dit waren voor mij wel enkele highlights:
- Cape Canaveral / NASA Kennedy Space Center
- Daytona Beach
- Everglades
- Key Largo / Key West
- (Disney World, Universal Studio's, Vulcano Bay)
Ieder het zijne natuurlijk, maar je zou mij persoonlijk voor geen goud meerdere dagen in een Hop-On Hop-Off bus geduwd krijgen. In anderhalve dag was ik wel klaar met sightseeing Miami. Nu ben ik overigens geen zonaanbidder, je doet me geen plezier om mij een hele dag op een bedje op Miami Beach te laten liggen.
Gratis bonus tip: Alligator Jerky
Ik zou het ook echt niet als uitvalsbasis gebruiken. Zoals gezegd zijn er zoveel leukere plekken in Florida.
The best is yet to come
Hehe, zonder iemand tegen de schenen te willen schoppen zo denk ik over heel Florida. Paar jaar geleden geweest voor een golftrip en het weer was perfect (medio maart) maar het staat voor mij simpelweg te ver af van de normale Amerikaanse cultuur.Dean Martin schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 07:30:
[...]
Miami vind ik echt zwaar overrated. Misschien wel de meest overrated stad die ik heb gezien.
Ik zou het ook echt niet als uitvalsbasis gebruiken. Zoals gezegd zijn er zoveel leukere plekken in Florida.
Die grote pretparken heb ik helemaal niets mee (inclusief de bende rondrennende kinderen die erbij horen
Wat, een binnenlandse vlucht van Miami naar Key West?Van der Berg schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 07:39:
Dank jullie allemaal voor het meedenken dat waardeer ik. Het lijkt mij heel leuk Miami en wordt heel vaak overgezegd, Populaire zijn de stranden ect. Ik zal aan de hand van jullie advies nog het een en ander proberen aan te passen. Ik denk nu ik al zoveel besteedt samen met mijn vrouw werkt willen echt een vakantie. 1 dag heen en terug vliegen.

Laten we het erop houden dat jouw reisvoorkeuren, nogal.. eeeeh, afwijkend zijn

Den_S85 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:02:
[...]
Wat, een binnenlandse vlucht van Miami naar Key West?![]()
Ik was er een paar weken geleden. De kustlijn van miami beach lag vol bruin zeewier (https://stjohns.floridahe...s%20in%20large%20amounts.).Van der Berg schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 07:39:
Dank jullie allemaal voor het meedenken dat waardeer ik. Het lijkt mij heel leuk Miami en wordt heel vaak overgezegd, Populaire zijn de stranden ect. Ik zal aan de hand van jullie advies nog het een en ander proberen aan te passen. Ik denk nu ik al zoveel besteedt samen met mijn vrouw werkt willen echt een vakantie. 1 dag heen en terug vliegen.
Dit lag overigens ook op key west. Even lekker zwemmen vanaf het strand zat er dus niet in.
Let op dus op dat nog steeds is als je gaat, anders zou het wel eens een grote deceptie kunnen worden. Ten noorden (cocoa beach) was dit nauwelijks aanwezig.
Verder hadden wij miami ook wel in 2 dagen gezien. Little havana is aardig en paar plekken sfeervol. Artistieke wijk (wynwood) vond ik nog wel 1 vd leukste dingen om overdag doorheen te lopen. In het donker moet je daar volgens mij niet zijn (zoals op veel plekken in miami)
Hoogtepunt van florida was wel de boottocht op key west. We hadden captain howie, www.makeitsocharters.com
Één van de mooiere stukken van de VS..... en net wat minder gewild bij de internationale toerist, laten we dat zo houden :-).renegrunn schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 00:11:
Als een soort van tegengeluid, wij zijn net terug van 2 weken Noord-Oost kust.
Die mening delen we danTweakGP schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:35:
[...]
Één van de mooiere stukken van de VS..... en net wat minder gewild bij de internationale toerist, laten we dat zo houden :-).
Qua reisafstand vind ik het niet zo gek, het is sneller dan de auto en de auto rit naar Key West is ook weer niet zo bijzonder. Ik heb er zelf ook naar gekeken, als je in de buurt van het vliegveld van Miami verblijft is het perfect mogelijk er een daytrip van te maken.Den_S85 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:02:
[...]
Wat, een binnenlandse vlucht van Miami naar Key West?![]()
Maar goed, Key West ben ik zelf ook geen groot fan van dus ik zou het helemaal overslaan. Er zijn leukere dingen te doen in Florida.
Tiogatours is ook een bekende volgens mij.continue12345 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:59:
We willen graag een camper reis gaan maken naar Las vegas. Heeft iemand tips waar ik dit kan boeken ? Er is een nederlandse website www.camper.nl maar zijn er nog meer? Ik zoek ook tips voor internet ter plekke dat ook echt goed werkt ivm werken op afstand af en toe.
Afgezien van het strand en een dagje / avondje South Beach (Ocean Drive, Lincoln Road, etc.) is Miami niet veel. Iconische hotspots als Delano hebben de covid periode helaas niet overleefd.Van der Berg schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 07:39:
Als je vrouw van shoppen houdt zou je eventueel nog een dag naar Sawgrass Mills mall (Fort Lauderdale) kunnen gaan.
Verder zou ik voor de Everglades afraden naar de airboat operators te gaan die alligator shows e.d. aanbieden. Beter zie je ze in het wild bij bijvoorbeeld Buffalo Tiger's Airboat Tours of Tigertail Airboat Tours.
[ Voor 5% gewijzigd door MaZo op 19-09-2025 12:06 ]
Eens. Die hele White Mountain regio tot aan Bar Harbor is schitterend.TweakGP schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:35:
[...]
Één van de mooiere stukken van de VS..... en net wat minder gewild bij de internationale toerist, laten we dat zo houden :-).
Kia Niro-EV 2024
Delano gaat over 2 maanden weer openMaZo schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:04:
[...]
Afgezien van het strand en een dagje / avondje South Beach (Ocean Drive, Lincoln Road, etc.) is Miami niet veel. Iconische hotspots als Delano hebben de covid periode helaas niet overleefd.
Als je vrouw van shoppen houdt zou je eventueel nog een dag naar Sawgrass Mills mall (Fort Lauderdale) kunnen gaan.
Verder zou ik voor de Everglades afraden naar de airboat operators te gaan die alligator shows e.d. aanbieden. Beter zie je ze in het wild bij bijvoorbeeld Buffalo Tiger's Airboat Tours of Tigertail Airboat Tours.
Klopt, zag dat ze aan het verbouwen waren. Maar het zal me verbazen als het de oude setting en sfeer kan behouden.Typhone schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 21:00:
[...]
Delano gaat over 2 maanden weer open. November 2025
Welk hotel heb je gezeten in NYC, als ik vragen mag? Ik verdrink eerlijk gezegd een beetje in het aanbod...kaanmijo schreef op donderdag 18 september 2025 @ 18:13:
Wij zijn hier net weer terug van een tripje NYC en DCErg van genoten, zowel de drukte van NYC als de (extreme) rust in DC. Eerste paar dagen vrij slechte ochtenden gehad qua weer in NYC, daarna knapte het wel redelijk op. Met de trein naar DC viel me ook alles mee, wat wiebeliger dan hier maar prima comfortabel. Trein reed ook prima op tijd dus niks over te klagen. Wel een bloedhitte gehad in DC, dat was wel even pittig afentoe. Wat verder opviel was hoe uitgestorven deze stad is, het leek wel weer lockdown. Ik heb gewoon compleet lege straten in die stad gezien. Ons hotel zat in Georgetown, wat wel altijd vrij druk en gezellig was. Die National Guard in DC staat overigens vooral uit hun neus te eten, ze doen echt de hele dag vrijwel niks daar. Pure machtsvertoon vanuit de overheid.
Toptijd gehad in de steden in ieder geval, kan niet wachten om weer terug naar de USA te gaan. Zal wel weer een paar jaar overheen gaan nu, helaas. De grootste tip die ik hier nog wel kan geven is download die MPC app. De rij op JFK was echt makkelijk 2 uur, wij met onze app waren er met 20 minuten doorheen en bij de metro.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Sonder The Dutch. Niet op Manhattan, maar Long Island City op 5 minuten loopafstand van de metro, haltes Queens Plaza (E, M, R) en Queensboro Plaza (7, N, W). Manhattan is +-5 min met de metro vanaf die stations, eerstvolgende station na deze stop is Lexington Ave wat al op Manhattan is.JKP schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 02:49:
[...]
Welk hotel heb je gezeten in NYC, als ik vragen mag? Ik verdrink eerlijk gezegd een beetje in het aanbod...
Wij vonden het echt ontzettend relaxed, mooi hotel en lekker rustig.
Na een rondreis Amerika ben ik nu aan het kijken naar een rondreis door zuid-west Canada van ca 21 dagen.
De grote lijnen die ik in gedachte heb:
Calgary (wellicht direct door naar Canmore)
Canmore (Banff)
Lake Louise (en Ice field Parkway)
Jasper
Clearwater
Whistler
Parksville
Ucluetet
Victoria
Vancouver
Steden als Whistler zal ik zelf niet verblijven.
Over een 1,5 week ga ik in gesprek voor een indicatie wat de mogelijkheden zijn. Graag neem ik jullie adviezen en ervaringen ook mee. In mijn reis naar Amerika heb ik veel gehad aan dit forum en alle tips.
Iemand een idee hoe het is gesteld met bijv de bosbranden? Jasper is bekend van de branden van vorig jaar, maar ook dit jaar zijn er flinke branden geweest o.a. op Vancouver Island.
Wij deden een vergelijkbare trip in juni 2023 en de hoogtepunten waren zeker Vancouver Island en Banff en Jasper. Let wel, dat was dus Jasper voor de enorme brand. Op Vancouver Island is het vooral de kust die interessant is en de bosbranden zijn veelal in het binnenland, dus heb je er geen last van zolang de wegen niet zijn afgesloten - maar daar kun je niet op plannen. In Jasper en Banff is dat anders, maar ik kan niet inschatten wat precies de impact is voor bezoekers.
Wij deden destijds 3 nachten Lake Louise, 4 nachten Jasper en 2 nachten Banff en ik heb geen spijt van de vele tijd daar. Jasper was veel leuker dan Banff, het is iets minder commercieel en wat authentieker en de natuur is net wat ruwer.
Hier zou een handtekening kunnen staan.
De reistijd die ik momenteel in gedachte heb is eind mei begin juni. Brosbranden zullen er op dat moment nog niet echt zijn. Al zijn de temperaturen ook nog niet erg hoog natuurlijk.
Als dat je reisperiode is, zou ik starten in Vancouver en eindigen in Calgary. Eind mei zullen Lake Louise en Moraine Lake nog bevroren zijn. In de Rockies zullen ook veel trails nog afgesloten zijn vanwege de sneeuw.key schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:23:
Het idee is inderdaad langer bij Jasper, (in de buurt van) Banff te verblijven.
De reistijd die ik momenteel in gedachte heb is eind mei begin juni. Brosbranden zullen er op dat moment nog niet echt zijn. Al zijn de temperaturen ook nog niet erg hoog natuurlijk.
Hoeveel tijd heb je op Vancouver Island? Je hebt daar nu drie verschillende plekken. Als je korter dan een week hebt, zou ik er maximaal twee doen. Je moet natuurlijk heen en terug met de ferry wat je al flink wat reistijd kost. Misschien wil je nog een dagje whale watchen, dan blijft er weinig over. Parksville zou ik sowieso skippen. Afhankelijk van je tijd is het verstandiger om je te beperken tot één kant van het eiland.
[ Voor 26% gewijzigd door Ximenez op 25-09-2025 16:09 ]
Natuurlijk ben ik zelf ook toerist, maar ik merk dat ik steeds minder heb met deze vorm van massatoerisme en de manier waarop het op steeds grotere schaal wordt uitgerold. Het haalt toch iets weg van de beleving en rust die deze plekken juist zo bijzonder maken. Uiteraard is toerisme uit Azie voor de VS een potentiële goudmijn.
Daarnaast zijn mijn ervaringen met Aziatische (welvarende) toeristen in westerse landen niet bepaald positief, maar dat is persoonlijk.
De totale tijd die ik voor ogen heb is ca 21 dagen voor de gehele reis waarbij ik Calgary waarschijnlijk alleen de vluchthaven zal zien.Ximenez schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:02:
[...]
Als dat je reisperiode is, zou ik starten in Vancouver en eindigen in Calgary. Eind mei zullen Lake Louise en Moraine Lake nog bevroren zijn. In de Rockies zullen ook veel trails nog afgesloten zijn vanwege de sneeuw.
Hoeveel tijd heb je op Vancouver Island? Je hebt daar nu drie verschillende plekken. Als je korter dan een week hebt, zou ik er maximaal twee doen. Je moet natuurlijk heen en terug met de ferry wat je al flink wat reistijd kost. Misschien wil je nog een dagje whale watchen, dan blijft er weinig over. Parksville zou ik sowieso skippen. Afhankelijk van je tijd is het verstandiger om je te beperken tot één kant van het eiland.
Parksville heb ik 1 dag in gedachte als overnachtingslocatie en daarna verder te trekken naar Ucluetet. Op de meeste locaties staat nu 2 dagen in de planning. muv Canmore (Banff 3 dagen)
Dat Lake Louise nog bevroren is is wel iets waar ik rekening mee moet houden. Wellicht toch iets later gaan.
Whale watchen twijfel ik nog over. Het lijkt me geweldig om te zien, maar die dag ben je grotendeels kwijt m.b.t. tijd.
Het probleem is vaak dat als je voor het eerst naar een land toe gaat, je te veel wilt zien.
in ieder geval ook bedankt. Ik neem je tips zeker mee.
1. Vancouver Airport - North Vancouver [Capilano Park]
2. North Vancouver - Telegraph Cove (6:30u) [Boodschappen en veel rijden]
3. Telegraph Cove - Campbell River (2:20u) [Whale watching Telegraph Cove]
4. Campbell River - Ucluelet (3:30u) [Wandelen Pacific Rim National Park Reserve]
5. Ucluelet [Wandelen Pacific Rim National Park Reserve]
6. Ucluelet - Victoria (4:50u) [Lang reizen en stad Victoria]
7. Victoria [Stad Victoria]
8. Victoria - Vancouver (3:00u) [Stad Vancouver]
9. Vancouver [Stad Vancouver]
10. Vancouver - Boston Bar (3:00u) [Hell's Gate Air Tram]
11. Boston Bar - Salmon Arm (4:20u) [Historic Hat Creek Ranch]
12. Salmon Arm - Revelstoke (3:10u) [Revelstoke National Park]
13. Revelstoke - Radium Hot Springs (2:35u) [Glacier National Park of Canada]
14. Radium Hot Springs - Storm Mountain Lodge (2:00u) [Kootenay National Park]
15. Storm Mountain Lodge - Lake Louise (0:45u) [Banff National Park: Johnston Canyon & Yoho National Park]
16. Lake Louise [Banff National Park: Lake Louise, Lake Agnes and Plain of Six Glaciers]
17. Lake Louise ['Banff National Park: Moraine Lake en wat tijd in hotel wegens ronduit k*tweer]
18. Lake Louise - Jasper (2:45u) [Icefields Parkway]
19. Jasper [Jasper National Park: Maligne Canyon & Athabasca Falls]
20. Jasper [Jasper National Park: Valley of the Five Lakes en Edith Cavell]
21. Jasper [Jasper National Park: Maligne Lake]
22. Jasper - Banff (1:00u) [Banff National Park: Icefields Parkway en Lake Louise Ski Chairlift]
23. Banff [Banff National Park: Lake Minnewanka]
24. Banff - Calgary Airport
Hier zou een handtekening kunnen staan.
Jep, keuzes, keuzes.key schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:58:
[...]
De totale tijd die ik voor ogen heb is ca 21 dagen voor de gehele reis waarbij ik Calgary waarschijnlijk alleen de vluchthaven zal zien.
Parksville heb ik 1 dag in gedachte als overnachtingslocatie en daarna verder te trekken naar Ucluetet. Op de meeste locaties staat nu 2 dagen in de planning. muv Canmore (Banff 3 dagen)
Dat Lake Louise nog bevroren is is wel iets waar ik rekening mee moet houden. Wellicht toch iets later gaan.
Whale watchen twijfel ik nog over. Het lijkt me geweldig om te zien, maar die dag ben je grotendeels kwijt m.b.t. tijd.
Het probleem is vaak dat als je voor het eerst naar een land toe gaat, je te veel wilt zien.
in ieder geval ook bedankt. Ik neem je tips zeker mee.
Ik zou adviseren om het voor jezelf even van dag tot dag uit te schrijven inclusief reistijd zoals hierboven ook is gedaan. Bedenk dat vier uur rijden in West-Canada niet gewoon vier uur rijden is. Vaak is er nog heel veel moois te zien onderweg. Zeker als je Canada ook te voet wil ontdekken, is het handig om op sommige plekken wat langer te blijven. Anderen vinden het weer prima om heel vaak van locatie te wisselen. Het schema hierboven zou voor mij te veel stops met maar één overnachting zijn, maar zoals je ziet is dat voor iedereen anders.
De keuze tussen auto of camper maakt ook veel uit.
Onze route zag er globaal als volgt uit. We reisden per auto.
3 nachten Vancouver. Het voordeel van hier beginnen is dat je door de jetlag heel vroeg wakker bent. Huur op je aankomstdag een fiets en ga op de eerste volle dag voor dag en dauw Stanley Park in. Dan ben je er voor de hordes toeristen.
Als je geen stadsmens bent, kan hier prima een dag af.
Het jetlagvoordeel heb je natuurlijk elders ook. Als je wel in Canmore begint, boek dan bijvoorbeeld vroeg de shuttle naar LL/LM. Ze kunnen eind mei ijsvrij zijn, maar is echt een risico.
3 nachten Tofino
3 nachten Victoria
De drie nachten Tofino werden uiteindelijk drie nachten Campbell River wegens bosbranden. Dat was tweede week juni. Houd er dus rekening mee dat dat kan gebeuren en heb een plan B gereed.
De rit tussen Tofino en Victoria is best lang, maar Tofino (en vooral Pacific Rim) leek ons dusdanig uniek dat we dat waard vonden.
In Victoria waren we een groot deel van de dag kwijt aan whale watching. We zagen walvissen, orka's en veel ander wildlife. Voor mij een onvergetelijke ervaring die ik 100% aanraad.
1 nacht North Vancouver
1 nacht Whistler
1 nacht Kamloops
Dit is een taaier stukje met dagen achter elkaar accommodaties wisselen. Niet ideaal, maar wederom: keuzes, keuzes.
We kozen voor de overnachting op North Vancouver omdat we op dezelfde dag al de ferry overtocht hadden en omdat je tussen Vancouver en Whistler de Sea to Sky highway hebt. Niet zo mooi als de Icefields Parkway, maar zeker de moeite waard. We trokken daar een dag voor uit; er zijn wat state parks met mooie wandelingen onderweg plus Shannon Falls.
Na de overnachting in Whistler pakten we daar 's ochtends de peak to peak gondola die heel gaaf is. We zagen hier ook nog een zwarte beer lopen.
Van Whistler naar Kamloops rijd je via Hwy 99. Wordt niet vaak genoemd als highlight, maar het was er voor ons wel eentje. De route 'bovenlangs' naar Jasper is tot aan Lilloet heel gaaf.
Kamloops is niet boeiend, puur een plek om de rit naar Jasper op te breken en wat boodschappen in te slaan. Dat wordt in Jasper allemaal een stuk duurder.
We kozen ervoor om Wells Gray PP over te slaan. We hadden al genoeg watervallen gezien en wilden op tijd arriveren in Jasper. Dat is anders wanneer je van oost naar west gaat; dan maakt Wells Gray meer indruk denk ik. Ook Mount Robson PP sloegen we over.
4 nachten Jasper
3 nachten Canmore
Jasper was voor de bosbrand. Weet niet hoe groot de impact is op alle trails en activiteiten. Elke avond reden we hier over Maligne Lake Road waarbij we struikelden over de elanden en beren die vlak langs de weg lopen. Ook hierbij geen idee wat voor impact de bosbrand daarop heeft gehad.
Canmore verkozen we boven Banff want goedkoper en meer een outdoor vibe. Zoek ook vooral wat op over Kananaskis County: veeeel minder druk dan Banff en minstens zo mooi.
2 nachten Calgary.
Had wel een nachtje korter gemogen. Niet een boeiende stad en de laatste dag ben je vooral tijd aan het doden voordat je terugvliegt. Kun je beter vanaf Canmore terugrijden.
[ Voor 4% gewijzigd door Ximenez op 25-09-2025 22:57 ]
Calgary is niet heel spectaculair. Ik ben geen fan van Amerikaanse steden maar Vancouver en Victoria zijn toch de twee steden waar je je prima kan vermaken. Dus wat dat betreft een prima keuze. In Vancouver is het leuk fietsen, mocht je daarin geinteresseerd zijn. Langs de kustlijn van het centrale schiereiland liggen goede fietspaden waar je geen last hebt van kruisingen. Er geldt wel een helmplicht.key schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:58:
[...]
De totale tijd die ik voor ogen heb is ca 21 dagen voor de gehele reis waarbij ik Calgary waarschijnlijk alleen de vluchthaven zal zien.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Net terug van een paar weken Canada. Wij stonden 2 dagen in Jasper met de camper, maar dat zou ik nu (de komende jaren) niemand meer aanraden. De bosbranden hebben daar echt te veel verwoest en veel van de schoonheid weggehaald.key schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:23:
Het idee is inderdaad langer bij Jasper, (in de buurt van) Banff te verblijven.
Icefield parkway was mooi (vooral de uitstapjes), maar persoonlijk vond ik de rit van Jasper naar Clearwater (Mount Robson park
[ Voor 8% gewijzigd door Van der Berg op 28-09-2025 13:18 ]
Wij gaan ook naar Miami en wij zijn van plan met American Airlines met een tussenstop in Philadelphia vanuit Amsterdam. €642 vanochtend nog per persoon. 12 dagenPWM schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:20:
Ik moet in December een week naar Miami. Ik ben vrijdag klaar, maar vlieg pas zondag terug, dat scheelde bijna €1800,- op het ticket, snel verdiend. Ik wil even de auto pakken naar Key West. Ik ben alleen, maar dat ben ik gewend. Nog tips voor een hotel in Old Town Key West? Kosten maken me niet zoveel uit, als er maar een lekkere vibe is.
Ik spaar ook de miles bij American Airlines van eerdere vluchten.
[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 29-09-2025 21:56 ]
Marquesa hotel is leuk, fijne vibe! Is niet oceanside, mocht je dat belangrijk vinden dan is Pier house leuk.PWM schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:20:
Ik moet in December een week naar Miami. Ik ben vrijdag klaar, maar vlieg pas zondag terug, dat scheelde bijna €1800,- op het ticket, snel verdiend. Ik wil even de auto pakken naar Key West. Ik ben alleen, maar dat ben ik gewend. Nog tips voor een hotel in Old Town Key West? Kosten maken me niet zoveel uit, als er maar een lekkere vibe is.
La Concha heb ik zelf geen ervaring mee, maar een vriend verbleef er recent en het is net helemaal opgeknapt, was hem goed bevallen. Dat is wel een wat groter hotel, onder de Marriott vlag.
Ibis Bay resort was ook erg leuk. Kamer aan een soort binnenplaats waar een mega oude schildpad woonde.PWM schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:20:
3101 North Roosevelt Boulevard.
Wij hebben inderdaad genoten in het Pier House. Klein prive strandje met ligstoelen en een terras aan/boven het water waar het heerlijk toeven was. Ligt lekker centraal bij de boulevard en winkels. Aanrader!Tuniq schreef op maandag 29 september 2025 @ 22:36:
[...]
Marquesa hotel is leuk, fijne vibe! Is niet oceanside, mocht je dat belangrijk vinden dan is Pier house leuk.
La Concha heb ik zelf geen ervaring mee, maar een vriend verbleef er recent en het is net helemaal opgeknapt, was hem goed bevallen. Dat is wel een wat groter hotel, onder de Marriott vlag.
Planning is een rondje Florida, alles op sloom tempo:
3 nachten Biscayne (Everglades en Biscayne National Park)
2 nachten Islamorada
2 nachten Key West
3 nachten Sunny Isles Beach
3 nachten Ormond Beach (Daytona, Cape Canaveral)
6 nachten Orlando
[ Voor 74% gewijzigd door ZieMaar! op 01-10-2025 07:37 ]
Ik ben in mei 2024 met AA naar Miami via Phili gevlogen, enorme drama op de terugvlucht met vertraging en missende vlucht terug richting AMS, werden compleet aan ons lot overgelaten en moesten zelf een dag later een andere vlucht boeken met bijbehorende kosten. sowieso was de service aan boord erg slecht van AA.Van der Berg schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:55:
[...]
Wij gaan ook naar Miami en wij zijn van plan met American Airlines met een tussenstop in Philadelphia vanuit Amsterdam. €642 vanochtend nog per persoon. 12 dagen
Ik spaar ook de miles bij American Airlines van eerdere vluchten.
Voor mij nooit meer AA, afgelopen zomer met KLM naar LAX gevlogen, dit was veel beter.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Ja wat een drama is dat geweest voor jullie. Nu kies ik voor ons met een overstaptijd van meer dan 3 uur voor op de heen en de terugvlucht. Wat vervelend terwijl AA zelf moet regelen voor een aansluitende vlucht voor jullie en wat een slechte service inderdaad.gielie schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:24:
[...]
Ik ben in mei 2024 met AA naar Miami via Phili gevlogen, enorme drama op de terugvlucht met vertraging en missende vlucht terug richting AMS, werden compleet aan ons lot overgelaten en moesten zelf een dag later een andere vlucht boeken met bijbehorende kosten. sowieso was de service aan boord erg slecht van AA.
Voor mij nooit meer AA, afgelopen zomer met KLM naar LAX gevlogen, dit was veel beter.
Als je van snorkelen houdt zou ik Islamorada omruilen voor een nachtje Key Largo en dan een trip naar het John Pennekamp Koral Reef State Park doen. Is ons erg goed bevallenmatthijst schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:50:
Oh, goeie tips voor Key West. Pas zitten kijken en toen kwamen sommige nog niet naar voren. Lijkt erop dat er nu voor augustus volgend jaar beschikbaarheid zichtbaar wordt. Marquesa lijkt me mooi centraal, alles op loopafstand.
Planning is een rondje Florida, alles op sloom tempo:
3 nachten Biscayne (Everglades en Biscayne National Park)
2 nachten Islamorada
2 nachten Key West
3 nachten Sunny Isles Beach
3 nachten Ormond Beach (Daytona, Cape Canaveral)
6 nachten Orlando

Turtle Hospital (Marathon) en Robbie's (Islamorada) waren voor ons leuke stops op de Keys.
Wij zaten in het Wicker Guesthouse in Key West, dan zit je midden in het levendige gedeelte! Dikke aanrader!PWM schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:20:
12 maanden (of eerder) van tevoren zoeken is inderdaad niet zo praktisch, maandje of 9/10 is perfect.matthijst schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:50:
Oh, goeie tips voor Key West. Pas zitten kijken en toen kwamen sommige nog niet naar voren. Lijkt erop dat er nu voor augustus volgend jaar beschikbaarheid zichtbaar wordt.
En dan richting de daadwerkelijke datum nog even 'refreshen', kan soms veel geld schelen.
[ Voor 30% gewijzigd door TommyGun op 30-09-2025 15:27 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Reserveer meestal zsm (ook leuk dat uitzoeken) en sommige boek ik om als goedkoper, of prepay ze alvast ergens tussendoor als ik de dollarkoers mooi vind.
We beginnen in Orlando en reizen vanaf daar naar Sarasota/Venice/Fort Meyer/Naples(welke precies staat nog niet vast) > Miami > Keys > Melbourne > terug naar Orlando
We gaan o.a.: Universal Studios pretpark, Kennedy Space Center, Everglades verkennen, american football/baseball match bezoeken, monstertrucks indien we dat ergens kunnen vinden
Ik heb Revolut afgesloten om wat goedkoper geld te kunnen wisselen/pinnen. Ik ben nu aan het orienteren op een eSIM voor een voordelige databundel, is het de moeite om ook belminuten af te sluiten? Met mijn KPN bundel daar bellen is vrij prijzig. Of kan je alles wel doen met alleen een databundel/wifi in het hotel?
Bij Airalo kan ik data + belminuten afsluiten, 10GB - 200min bellen - 100sms voor €30,50. bij gosim.nl 10GB data voor €17,95. Scheelt toch wel wat.
We hebben nu 1 hotelovernachting geboekt, om de dag erna de auto op te halen en op pad te gaan. Het plan is om dan on-the-go de rest van de overnachtingen te boeken, zodat we flexibel zijn in waar we korter/langer willen blijven. Ik denk dat dit wel los loopt, maar gezien de horrorverhalen die ik soms op internet lees, zouden ze daar lastige vragen over stellen bij de Douane? We nemen beide een flinke zak geld mee, dus ik verwacht niet dat ze het idee hebben dat wij daar komen om te werken of iets dergelijks. Last minute hotels boeken moet denk ik wel lukken, of hebben jullie daar andere ervaringen mee?
De verblijftips hierboven heb ik toegevoegd aan mijn lijstje, klinkt allemaal erg goed! Hebben jullie nog must-see/do tips voor Florida? Ik zoek eigenlijk nog een plek/plaats die niet al te toeristisch is. Als ik google op "things to do in Florida" dan krijg ik voor mijn gevoel voornamelijk de tourist traps te zien.
blaap
Wat betreft de financiën:
Je hebt het over Revolut om geld te kunnen wisselen/pinnen. Heb je dan de debit card daarvan? Ik zou adviseren om de goedkoopste Visa of American Express Credit Card aan te vragen en Revolut te laten voor wat het is.
Doe jezelf een plezier en doe dit juist niet. Geld kan je kwijtraken of in ergste geval gestolen worden. In de USA doe je alles met een creditcard, zelfs een kopje koffie om de hoek reken je af met een plastic kaart.We nemen beide een flinke zak geld mee, dus ik verwacht niet dat ze het idee hebben dat wij daar komen om te werken of iets dergelijks.
Ik zou op Schiphol, of na aankomst bij de eerste de beste ATM 100 dollar uit de muur trekken. Meer dan zat voor noodgeval of een fooi voor een kamermeisje.
Wat betreft hotels, last minute boeken heeft het voordeel dat je flexibel bent, maar waarschijnlijk ben je wel duurder uit t.o.v. vooraf boeken.
[ Voor 4% gewijzigd door paul-s83 op 01-10-2025 21:47 ]
[ Voor 4% gewijzigd door blaatschaaap op 01-10-2025 21:49 ]
blaap
Ik heb het vorig jaar gewoon gedaan met de databundel van KPN, werkte overal prima.blaatschaaap schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:29:
Volgende week ga ik voor het eerst naar Amerika. Een auto gehuurd om 3 weken lang door Florida cruisen samen met een vriend.
We beginnen in Orlando en reizen vanaf daar naar Sarasota/Venice/Fort Meyer/Naples(welke precies staat nog niet vast) > Miami > Keys > Melbourne > terug naar Orlando
We gaan o.a.: Universal Studios pretpark, Kennedy Space Center, Everglades verkennen, american football/baseball match bezoeken, monstertrucks indien we dat ergens kunnen vindenen veel op strandstoeltjes liggen.
Ik heb Revolut afgesloten om wat goedkoper geld te kunnen wisselen/pinnen. Ik ben nu aan het orienteren op een eSIM voor een voordelige databundel, is het de moeite om ook belminuten af te sluiten? Met mijn KPN bundel daar bellen is vrij prijzig. Of kan je alles wel doen met alleen een databundel/wifi in het hotel?
Bij Airalo kan ik data + belminuten afsluiten, 10GB - 200min bellen - 100sms voor €30,50. bij gosim.nl 10GB data voor €17,95. Scheelt toch wel wat.
We hebben nu 1 hotelovernachting geboekt, om de dag erna de auto op te halen en op pad te gaan. Het plan is om dan on-the-go de rest van de overnachtingen te boeken, zodat we flexibel zijn in waar we korter/langer willen blijven. Ik denk dat dit wel los loopt, maar gezien de horrorverhalen die ik soms op internet lees, zouden ze daar lastige vragen over stellen bij de Douane? We nemen beide een flinke zak geld mee, dus ik verwacht niet dat ze het idee hebben dat wij daar komen om te werken of iets dergelijks. Last minute hotels boeken moet denk ik wel lukken, of hebben jullie daar andere ervaringen mee?
De verblijftips hierboven heb ik toegevoegd aan mijn lijstje, klinkt allemaal erg goed! Hebben jullie nog must-see/do tips voor Florida? Ik zoek eigenlijk nog een plek/plaats die niet al te toeristisch is. Als ik google op "things to do in Florida" dan krijg ik voor mijn gevoel voornamelijk de tourist traps te zien.
https://www.kpn.com/mobie...bundels/buitenland/wereld
Douane heeft bij mij niet naar geld gevraagd, als ze het vragen gewoon normaal antwoord geven. Beetje net als de politie die bij een alcoholcontrole vraagt waar je naar toe gaat, dat jij onderweg bent naar tante Truus interesseert ze niet maar de manier waarop je antwoord geeft kan aanleiding geven tot nader onderzoek. Niet lollig gaan doen, gewoon normaal antwoord geven. Je hebt gespaard en je hebt je credit card bij.
Bij Miami kun je Crandon Park bezoeken op Key Biscayne, oude dierentuin die gesloten is en nu als park in gebruik is. Kost niks en vrij rustig, veel dieren te zien.
Everglades heb ik de laatste keren overgeslagen, heb een airboat tour gedaan bij Orlando in de buurt en dat zag er voor mij hetzelfde uit als de Everglades. Een moeras met alligators er in. Voor een bioloog is er misschien verschil.
Ik ben hier geweest, naast de airboat tour is er ook een dierentuin en een loopbrug door een mangrovewoud. Vond het prima. En niet zo massaal allemaal.
https://maps.app.goo.gl/XcygntnruAgJcsMV7