• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:49

kaanmijo

Picobello B.V.

Wij hebben het tijdens onze afgelopen trip naar de US zo ontzettend naar ons zin gehad en waren zo onder de indruk van alle natuur, dat wij tijdens de reis zelf alweer zijn gaan brainstormen over volgend jaar. We hebben een rondje gemaakt waar de volgende dingen inzitten, maar vragen ons nu af of dit wel te doen is in 3,5/4 weken.
  • San Francisco
  • Yosemite
  • Mammoth Lakes via Tioga Pass
  • Las Vegas
  • Zion
  • Bryce
  • Capitol Reef
  • Arches
  • Salt Lake City
  • Grand Teton
  • Yellowstone
  • Glacier
  • Mount Rainier
  • Olympic
  • Seattle
  • North Cascades
  • Vancouver
Vancouver is in deze lijst optioneel. Naar huis vliegen kan ook via Seattle, maar het leek ons leuk om eens te zien. Huidige planning is om weer in september te gaan, ik verwacht dat alle routes richting Yellowstone e.d. nog wel open zijn (?). We zijn niet echt 'hikers'; we gaan uiteraard wel wandelen, maar dat is dan max. 1 dag en dan weer terug naar een hotel. We zullen niet in de parken gaan slapen e.d.

Zoals te zien is is er wel iets overlap tussen onze afgelopen reis, maar dit zijn dingen die wij ontzettend leuk/mooi vonden en graag nog eens gaan zien.

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en of het misschien te veel is, of dat het juist prima te doen is :).

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:07
kaanmijo schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:23:
Wij hebben het tijdens onze afgelopen trip naar de US zo ontzettend naar ons zin gehad en waren zo onder de indruk van alle natuur, dat wij tijdens de reis zelf alweer zijn gaan brainstormen over volgend jaar. We hebben een rondje gemaakt waar de volgende dingen inzitten, maar vragen ons nu af of dit wel te doen is in 3,5/4 weken.
  • San Francisco
  • Yosemite
  • Las Vegas
  • Zion
  • Bryce
  • Capitol Reef
  • Arches
  • Salt Lake City
  • Grand Teton
  • Yellowstone
  • Glacier
  • Mount Rainier
  • Olympic
  • Seattle
  • North Cascades
  • Vancouver
Vancouver is in deze lijst optioneel. Naar huis vliegen kan ook via Seattle, maar het leek ons leuk om eens te zien. Huidige planning is om weer in september te gaan, ik verwacht dat alle routes richting Yellowstone e.d. nog wel open zijn (?). We zijn niet echt 'hikers'; we gaan uiteraard wel wandelen, maar dat is dan max. 1 dag en dan weer terug naar een hotel. We zullen niet in de parken gaan slapen e.d.

Zoals te zien is is er wel iets overlap tussen onze afgelopen reis, maar dit zijn dingen die wij ontzettend leuk/mooi vonden en graag nog eens gaan zien.

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en of het misschien te veel is, of dat het juist prima te doen is :).
Mooie lijst en zeker een leuke avontuur. Zelf ben ik in San Francisco geweest en wat ik je kan vertellen is een heel leuke stad + Alcatraz eiland en dat ik raad ik je aan.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:54
17 plaatsen in 24-28 dagen lijkt mij nogal gehaast.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:49
matthijst schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:32:
17 plaatsen in 24-28 dagen lijkt mij nogal gehaast.
Hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel dagen je op elke plaats wil zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _jero_813
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 14:48
  • San Francisco
  • Yosemite
  • Las Vegas
  • Zion
  • Bryce
  • Capitol Reef
  • Arches
  • Salt Lake City
  • Grand Teton
  • Yellowstone
  • Glacier
  • Mount Rainier
  • Olympic
  • Seattle
  • North Cascades
  • Vancouver

Misschien nog wat tips voor op de route die je aangeeft.

Net ten noorden van Mammoth Lakes en Tioga pass ligt de ghost town Bodie, is fantastisch.

Op de weg van Bryce naar Moab (wat een fantastische scenic route is trouwens) ligt ook het erg mooie Goblin Valley State Park.

En zoals gezegd door van der berg, Alcatraz moet je zeker bezoeken, wel op tijd reserveren 😀

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Robinho96 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:11:
[...]

Bij veel parken kun je je er met een enkele dag misschien wel van af maken, als je je beperkt tot de bezienswaardigheden langs de weg. Maar dat verschilt heel erg per park. Nou heeft @kaanmijo zelf al een aantal parken gezien dus die kan hij zelf wel inschatten, maar voor bijvoorbeeld Yellowstone zou ik echt wel veel tijd inplannen. Als je bijvoorbeeld alle wegen van Yellowstone wil rijden ben je zowat al een dag bezig, en dan ben je nog niet uitgestapt. Bij de basins van de geysers en hot springs en bij de viewpoints van de yellowstone grand canyon is genoeg te zien om een paar uurtjes per stuk rond te kijken, en je wil ook nog wel bisons zien in Lamar valley. Twee hele dagen lijkt me persoonlijk wel het minimum. Ik was er 3,5 - 4 dagen, en hoewel ik ook wel twee wandelingen gemaakt heb van een paar uur had ik het idee dat ik flink moest doorrennen/doorrijden om alles te zien. Ik heb over mensen gehoord die er te weinig tijd hadden ingepland en dan maar de Yellowstone Grand Canyon oversloegen, waarom ben je daar dan. :|

Op basis van het schema van de eerdere vakantie zou ik zeggen dat de minimale tijden die je er wil besteden als volgt zijn:
  • Yellowstone: zie boven, echt niet minder dan twee dagen.
  • Capitol reef: halve dag, het stukje verharde weg van het park is niet heel groot. De capitol gorge is onverhard maar is ook wel cool om een stukje in te rijden.
  • Arches: een halve dag als je echt niet ver loopt, als je naar een aantal mooie arches toe wil lopen een hele dag.
  • canyonlands (islands in the sky) + dead horse point: het programma is eigenlijk al te vol, maar als je al in Moab bent echt zonde om niet te zien, want het is mooier dan de grand canyon, naar mijn mening... De viewpoints liggen redelijk langs de weg, dus een halve tot een hele dag.
  • Grand teton: als je niet wandelt ga je gewoon de viewpoints langs de doorgaande weg af, dat kan in een halve dag.
  • Glacier en mt. Rainier zijn voor mij een tijd geleden, maar ook daar: als je niet wandelt is het vooral viewpoints, dus ik gok dat je er binnen een dag allebij wel doorheen bent
  • Olympic: het park is redelijk groot, je hebt de bergen, het strand en de regenwouden aan de kust. Als je dat allemaal wil zien, dan toch wel meer dan een dag. Ook die is voor mij wat langer geleden, dus weet ik niet helemaal zeker.
Let wel, dat is dan buiten de flinke afstanden gerekend die er tussen de parken gereden moet worden, en dat is met deze planning heel wat. Je moet er wel tegen kunnen om veel in de auto te zitten.

Als wandelaar besteed ik zelf trouwens minstens dubbel zo veel tijd in elk park, maar dat terzijde. Dit is ongeveer mijn laatste drie vakanties samengenomen, met een totale vakantietijd van een week of 10. :P
_jero_813 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 23:00:
Op de weg van Bryce naar Moab (wat een fantastische scenic route is trouwens) ligt ook het erg mooie Goblin Valley State Park.
De hoeveelheid state parks op het Colorado plateau is sowieso absurd, als je die allemaal wil zien mogen er wel wat dagen bij. :P Ik vond de valley of fire ook mooi, maar met een planning die zo volgepakt zit zou ik hem toch overslaan. Afhankelijk van de route van de Tioga pass naar Las Vegas kom je ook langs de Alabama hills, die zijn ook mooi om even een uurtje foto's te maken.
Huidige planning is om weer in september te gaan, ik verwacht dat alle routes richting Yellowstone e.d. nog wel open zijn.
September is voor de meeste parken een prima maand. Niet te heet, en de kans op ondergesneeuwde wegen is nog nihil. Misschien een minieme kans bij wat hoge passen bij Glacier / Mount Rainier omdat die wat noordelijker liggen.

[ Voor 16% gewijzigd door bwerg op 29-09-2024 00:31 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
Robinho96 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:11:
Het is maar wat je relaxt vindt natuurlijk, zoiets kom je dan op. Dat is dan 14x alles in- en uitpakken. Of je moet met een camper gaan rijden.

San Francisco - 3 nachten (aankomen en 2 dagen stad)
Yosemite - 2/3 nachten
Mammoth Lakes via Tioga Pass - 1 nacht
Las Vegas - 2 a 3 nachten (wil je wat doen, of alleen Strip zien)
Zion
Bryce - 2 nachten
Capitol Reef
Arches - 1 nacht
Salt Lake City - 1 nacht / 2 nachten
Grand Teton - 2 nachten (5 uur rijden vanaf SLC)
Yellowstone - 3 nachten
Glacier - 2 nachten (7 uur vanaf Yellowstone)
Mount Rainier - 1 nacht (8 uur vanaf Glacier)
Olympic - 2 nachten
Seattle - 2 nachten
North Cascades
Vancouver - 2 nachten

Of je nou wel of niet hiked. Ik zou sowieso proberen in de parken te zitten. Het scheelt elke dag rijtijd en je bent er aan het begin en eind van de dag als de meeste dagjesmensen het park weer uit gaan. Plus je zit middenin de natuur.

[ Voor 3% gewijzigd door matthijst op 29-09-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

Thanks, allen! We dachten zelf ook al dat het het misschien iets te enthousiast zou zijn, dus dat wordt schrappen. Eens kijken wat we het beste weg kunnen laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Jullie hebben dit jaar het eerste deel al gedaan toch? Anders misschien in SLC beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

matthijst schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:24:
Jullie hebben dit jaar het eerste deel al gedaan toch? Anders misschien in SLC beginnen.
We hebben dit jaar tot en met Bryce gedaan, inderdaad. We vonden het stuk SF > Bryce echter zo mooi en indrukwekkend dat we dat graag nogmaals willen zien. We konden bijvoorbeeld in Yosemite niet alles doen wat we wilden vanwege de temperatuur en Zion hebben we ook de helft pas gezien.

Daarnaast heb ik een National Park paspoort gekocht in Navajo National Monument en de stempels van de parken daarvoor mis ik dus nog :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibmpc
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 05-09 00:16
Omdat de zomer voorbij is en veel vakantiespul dus voor dumpprijzen weggaat, heb ik zojuist in een opwelling een vouwwagen gekocht! Ik wilde er eigenlijk eerst een huren maar ik kwam er toevallig eentje tegen.

Een vereiste was dat iedere auto hem kan trekken (hij is 1300 kg leeg). Deze kwam toevallig op mijn pad.

Ik ga er nog wel een aantal dingen aan upgraden. Zo ga ik de gehele 110-volt installatie vervangen door USB-C en een Starlink Mini op het dak plaatsen. Ook komen er andere (offroad) banden onder. Ik zou graag een liftkit willen, maar dat hoeft niet direct. Een vouwwagen vergroot mijn bereik enorm. Ik kan nu weekenden weg en twee of drie staten oversteken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:19
Wij zijn eens rustig aan het kijken voor een vakantie in/rond de staat Colorado.

Ik ben zelf al 4 keer in de VS geweest en we willen nu puur gaan voor rust en natuur. 't Idee is om met een camper(van) een week of 2 a 3 lekker rond te trekken en geen heel strakke planning aan te houden.

Aanvullend willen we familie bezoeken in Houston, TX (dat gaan we met een binnenlandse vlucht dan waarschijnlijk doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Iemand wel eens in Galveston, Texas geweest? Ik land om 13.00 in Houston en wil de volgende dag even naar NASA, voordat ik naar San Antonio vertrek. Ik zoek een plek waar ik wat kan rondlopen, zien en eten om een beetje de tijd door te komen dag 1.

Zit er zo op afstand wel uit als een plek waar je een middagje kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:28
PWM schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:03:
Iemand wel eens in Galveston, Texas geweest?
In 2019 ben ik er geweest. Ik heb het Ocean Star Offshore Drilling Rig and Museum bezocht: een boorplatform als museum. Dat was een interessante plek. De Seawall en het strand konden me niet echt bemoeien, maar dat was me denk ik net iets te toeristisch.

Het was overigens mijn tweede stop die dag, de ochtend had ik besteed aan het Lone Star Flight Museum (vlakbij NASA).

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:09

Jebus4life

BE User

Even "paniek" hier gezien mijn vriendin haar paspoort vervalt in januari. We hadden nog (net) tijd om een nieuw paspoort én (nadien) de ESTA aan te vragen voor onze afreis. Maar blijkbaar heb je (sinds enkele jaren?) als Europeaan die naar de VS wilt reizen géén paspoort nodig dat nog 6 maanden geldig is ná je terugkeer. Voor heel veel andere landen is dat de meest gangbare praktijk.

Voor de VS is dit standaard ook zo, maar voor een grote hoop landen zijn er uitzonderingen gemaakt:

https://fam.state.gov/FAM/09FAM/09FAM040309.html
Passport valid for travel to the United States – Your passport must be valid for at least six months beyond your period of stay in the United States (unless exempt by country-specific agreements).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWEx99Aoumq_pAY0PZRw30QDYfo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Cw4iDZ1Zf2KSHSAoQPbViUtx.png?f=user_large

https://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?t=79977

[ Voor 22% gewijzigd door Jebus4life op 08-10-2024 14:28 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:53
Jebus4life schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:26:
Even "paniek" hier gezien mijn vriendin haar paspoort vervalt in januari. We hadden nog (net) tijd om een nieuw paspoort én (nadien) de ESTA aan te vragen voor onze afreis. Maar blijkbaar heb je (sinds enkele jaren?) als Europeaan die naar de VS wilt reizen géén paspoort nodig dat nog 6 maanden geldig is ná je terugkeer. Voor heel veel andere landen is dat de meest gangbare praktijk.

Voor de VS is dit standaard ook zo, maar voor een grote hoop landen zijn er uitzonderingen gemaakt:

https://fam.state.gov/FAM/09FAM/09FAM040309.html

[...]
Ik wil je niet bang maken, maar hier mijn casus van een +- 1,5 jaar geleden. Mijn zoon had een paspoort geldig t/m 26 jul 2023. Wij kwamen ergens begin april aan en gingen eind april terug (na 26 april). Tijdens de aanvraag van de ESTA geen enkele melding gehad. Reisbureau destijds nog gevraagd of dit kon, maar was geen issue gaven ze aan. Bij aankomst bleek het echter wel een issue, want mijn zoon kwam het land niet in, omdat je paspoort nog 3 maanden geldig moet zijn ná vertrek.

Uiteindelijk moesten we ergens bij customs wachten in een kamertje (alleen ik mocht mee, mijn vrouw en andere zoon moesten buiten wachten) met allerlei andere gestrande mensen. Dat gaf me niet het meest veilige gevoel. Uiteindelijk bleek de customs medewerker niet al te moeilijk te willen doen en gaven ze mijn zoon een stempel in zijn paspoort waardoor hij tot het einde van de vakantie in de USA mocht blijven. Ze gaven wel aan dat dit een uitzondering was, ook omdat de rest van het gezin wel geldige paspoorten had.

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Masch schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:51:
[...]
Ik wil je niet bang maken, maar hier mijn casus van een +- 1,5 jaar geleden. Mijn zoon had een paspoort geldig t/m 26 jul 2023. Wij kwamen ergens begin april aan en gingen eind april terug (na 26 april). Tijdens de aanvraag van de ESTA geen enkele melding gehad. Reisbureau destijds nog gevraagd of dit kon, maar was geen issue gaven ze aan. Bij aankomst bleek het echter wel een issue, want mijn zoon kwam het land niet in, omdat je paspoort nog 3 maanden geldig moet zijn ná vertrek.

Uiteindelijk moesten we ergens bij customs wachten in een kamertje (alleen ik mocht mee, mijn vrouw en andere zoon moesten buiten wachten) met allerlei andere gestrande mensen. Dat gaf me niet het meest veilige gevoel. Uiteindelijk bleek de customs medewerker niet al te moeilijk te willen doen en gaven ze mijn zoon een stempel in zijn paspoort waardoor hij tot het einde van de vakantie in de USA mocht blijven. Ze gaven wel aan dat dit een uitzondering was, ook omdat de rest van het gezin wel geldige paspoorten had.
Mm, dat is toch extreem bizar dan?
Standaard moet je paspoort in de overgrote meerderheid van landen 6 maanden geldig zijn ná je vertrek uit het land. Over een periode van 3 maanden heb ik denk ik zelfs nog nooit gehoord?

Dit is ook de gangbare regel in de VS, waar je paspoort tot 6 maanden na je terugreisdatum geldig moet zijn, behalve dat ze dus een uitzondering hebben voor een land of 120 (pakweg)
Visitors traveling to the U.S. are required to be in possession of passports that are valid for six months beyond the period of their intended stay in the U.S. Citizens of the countries listed below are exempt from thesix-month rule and need only have a passport valid for their intended period of stay.
Bovendien komt dit rechtstreeks van de US Customs & Border Protection site - als de info érgens correct hoort te zijn is het toch daar? Dit staat bijvoorbeeld letterlijk 2 punten boven de uitleg over hoe je een ESTA aanvraag indient

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masch
Ik was destijds helemaal niet op de hoogte van deze regel (en ook het reisbureau waar ik dit boekte niet). Ik ben er wel vrij zeker van dat de customs mededewerker een periode noemde van 3 maanden na vertrek. Het scheelde namelijk maar een paar dagen met de datum op het retour ticket.

(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Typhone

Who Dares Wins

Gewoon standaard 1 jaar aan houden als safety dan is er niks aan de hand toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:58
Thanks voor de reminder, mijn paspoort verloopt in december en ik had onderzoek gedaan en ik vond dat het OK was als je paspoort geldig is tijdens je reis in US. Er is dus verschillende informatie in omloop, ik heb mij gebaseerd op de NL overheids website
Uw Nederlandse paspoort moet geldig zijn tijdens de hele periode dat u in het land bent.
Blijkbaar dus niet... heb nu snel voor donderdag afspraak gemaakt voor een nieuw paspoort... Ik vertrek 25/10, dat zal moeten lukken denk ik. En dan moet ik ook een nieuw ESTA aanvragen.

Maar volgens dit document: https://www.cbp.gov/sites...idity-update-20220316.pdf
Citizens of the countries listed below are exempt from the sixmonth rule and need only have a passport valid for their intended period of stay.
Is het voor ons als Nederlanders dus niet nodig...

Maar het wordt nog mooier, als Nederlander is je paspoort zelfs nog geldig 6 maanden ná expiration date:
9 FAM 403.9-3(B)(2) (U) Countries That Extend Passport Validity for an Additional Six Months After Expiration

(CT:VISA-1991; 05-24-2024)

a. (U) Some countries have agreements or arrangements with the United States whereby their passports are recognized as valid for return to the country concerned for six months beyond the expiration date specified in the passport. The effect of these agreements or arrangements is to extend the validity of the passport for six months beyond the expiration date appearing on the face of the document, for the INA 212(a)(7)(B)(i)(I).

[ Voor 48% gewijzigd door ChiLLeR op 08-10-2024 16:51 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

ChiLLeR schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:45:
Thanks voor de reminder, mijn paspoort verloopt in december en ik had onderzoek gedaan en ik vond dat het OK was als je paspoort geldig is tijdens je reis in US. Er is dus verschillende informatie in omloop, ik heb mij gebaseerd op de NL overheids website

[...]

Blijkbaar dus niet... heb nu snel voor donderdag afspraak gemaakt voor een nieuw paspoort... Ik vertrek 25/10, dat zal moeten lukken denk ik. En dan moet ik ook een nieuw ESTA aanvragen.

Maar volgens dit document: https://www.cbp.gov/sites...idity-update-20220316.pdf

[...]

Is het voor ons als Nederlanders dus niet nodig...

Maar het wordt nog mooier, als Nederlander is je paspoort zelfs nog geldig 6 maanden ná expiration date:

[...]
Hoe ik het lees is er dus als Belg/Nederlander absoluut geen nood aan. Maar verhalen zoals @Masch (dit zijn verhaal niet zomaar uit zijn duim zal zuigen lijkt me) doet een mens dan toch twijfelen... Mijn vriendin heeft voor het einde van de week toch maar een afspraak gemaakt om een nieuw paspoort aan te vragen...

Zelfs zonder spoedprocedure zou dat ten laatste 22/23 oktober binnen moeten zijn en dan hebben we nog een week voor de ESTA aanvraag (recommended minimaal 72 uur, maar in de praktrijk blijkbaar meestal op een aantal uurtjes in orde als je het last-minute aanvraagt).

Maar ik had misschien toch eerst graag de ESTA approved gezien vóór ik zou boeken, gezien het zo last minute is. Maar OK, niets aan te doen, dan hadden we maar een halfjaar geleden moeten beslissen dat we op reis gingen :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:46
Er kan veel op een website staan, ook als het klopt. De immigatie-ambtenaren zijn gewoon mensen. En de vraag is of ze alle uitzonderingsregels zo even uit de mouw schudden...
Een advocatenkantoor hier in de regio had jarenlang de slogan in haar radioreclame: "het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. "
Zo zie ik het hier ook. Misschien is het in principe volgens alle wet- en regelgeving niet nodig om een paspoort met een langere geldigheidsduur te hebben, als je een onwillige immigratie-ambtenaar tegenkomt heb je toch een probleem. Probeer die persoon dan maar (als simpele toerist uit een ver buitenland dat hij/zij op de kaart nog niet kan aanwijzen) te overtuigen dat hij/zij de regels niet kent. En dat kan je vakantie aardig verpesten. Dus een kleine moeite om op tijd een nieuw paspoort aan te vragen voor een dergelijke reis.

[ Voor 5% gewijzigd door Patrick_6369 op 09-10-2024 09:42 ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masch
Jebus4life schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:18:
[...]

Hoe ik het lees is er dus als Belg/Nederlander absoluut geen nood aan. Maar verhalen zoals @Masch (dit zijn verhaal niet zomaar uit zijn duim zal zuigen lijkt me) doet een mens dan toch twijfelen... Mijn vriendin heeft voor het einde van de week toch maar een afspraak gemaakt om een nieuw paspoort aan te vragen...

Zelfs zonder spoedprocedure zou dat ten laatste 22/23 oktober binnen moeten zijn en dan hebben we nog een week voor de ESTA aanvraag (recommended minimaal 72 uur, maar in de praktrijk blijkbaar meestal op een aantal uurtjes in orde als je het last-minute aanvraagt).

Maar ik had misschien toch eerst graag de ESTA approved gezien vóór ik zou boeken, gezien het zo last minute is. Maar OK, niets aan te doen, dan hadden we maar een halfjaar geleden moeten beslissen dat we op reis gingen :+
Waar ik nog aan zat te denken, wellicht geldt de 3 maanden regel alleen voor minors? Het viel me op dat ze heel goed controleerden of hij wel echt mijn zoon was, wellicht bang voor trafficing of zoiets. Verhaal is in ieder geval niet verzonnen ;)

(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

OK, vluchten geboekt, over 3 weken zijn we weg *O*

1 november naar Houston
22 november terug naar huis vanaf Las Vegas

De voorkeur was geweest om heen te vliegen naar Austin en terug vanaf Phoenix, maar het prijsverschil was echt wel stevig, dus dan malen we wat extra kilometers ^^

Eerst even via Texas Hill country tot Big Bend (net ook accommodatie binnen het NP geboekt Bend - alle weken ervoor / erna zitten volledig vol. Dus ik denk dat dat door de verkiezingen komt dat Amerikanen die week eerder thuisblijven. Meevaller voor ons dus zo laat dag _/-\o_). Nadien wordt het ter plekke wat zien wat we gaan doen dus, ik denk niet dat we iets gaan vastleggen...

[ Voor 8% gewijzigd door Jebus4life op 11-10-2024 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Vorig jaar gingen wij eind oktober tot begin november naar die hoek Apache NF, Carlsbad Caverns, White Sands. We hadden niks geboekt en telkens gewoon plek gevonden. Je loopt wel het risico dat accommodaties zoals campings dicht zijn voor het seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:42
We gaan volgend jaar een roadtrip doen van Los Angeles naar Seattle (one way) en zijn de benodigde zaken aan het regelen zoals huurauto, hotels etc. Ik vroeg mij af of er nog meer tips zijn betreffende kortingen, handigheden die we nu nog niet op de radar hebben.

1. ANWB lidmaatschap van 17 euro per jaar geeft korting middels de Triple A card als koppeling.
2. Een huurauto boeken via een buitenlandse site geeft vaak meer korting (Voorbeeld: Alamo.de en de code THPPS15).
3. Monterey heeft een eigen website waar je goedkoper dingen kunt ondernemen daar.

We hebben in ons gezelschap ook een AMEX Gold kaart en Mastercard. Ben benieuwd of er nog tips of aanvullingen zijn waar we aan kunnen denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
1. Ja AAA geeft korting, tegenwoordig is dat vaak niet meer dan de goedkoopste optie via het hotel zelf, maar kan nooit kwaad voor die 17 euro.
2. Ja, ook even kijken op allesamerika forum, daar staat beschreven hoe je via een aantal verhuurders kunt statusmatchen totdat je bv bij Hertz President Circle status hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:07
Ricktachtig schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:25:
We gaan volgend jaar een roadtrip doen van Los Angeles naar Seattle (one way) en zijn de benodigde zaken aan het regelen zoals huurauto, hotels etc. Ik vroeg mij af of er nog meer tips zijn betreffende kortingen, handigheden die we nu nog niet op de radar hebben.

1. ANWB lidmaatschap van 17 euro per jaar geeft korting middels de Triple A card als koppeling.
2. Een huurauto boeken via een buitenlandse site geeft vaak meer korting (Voorbeeld: Alamo.de en de code THPPS15).
3. Monterey heeft een eigen website waar je goedkoper dingen kunt ondernemen daar.

We hebben in ons gezelschap ook een AMEX Gold kaart en Mastercard. Ben benieuwd of er nog tips of aanvullingen zijn waar we aan kunnen denken.
Ja, Los Angeles. Wij zijn eens een keer geweest in Los Angeles, niet echt mijn stad maar wel leuk om het te zien. Gaan jullie ook naar San Francisco? Dat is een veel leuker stad vind ik.

Heel veel plezier met de rondreis! Ik ben benieuwd welke steden jullie doen tot Seattle.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricktachtig
Van der Berg schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 01:14:
[...]

Ja, Los Angeles. Wij zijn eens een keer geweest in Los Angeles, niet echt mijn stad maar wel leuk om het te zien. Gaan jullie ook naar San Francisco? Dat is een veel leuker stad vind ik.

Heel veel plezier met de rondreis! Ik ben benieuwd welke steden jullie doen tot Seattle.
We hebben al 2 keer eerder het Zuidwesten rondje gedaan. Dus dit keer slaan we San Francisco over. In totaal zijn we daar nu zo’n 9 dagen geweest. Leuke stad idd.

Los Angeles gaan we weer heen om wat dagen aan het strand te spenderen, musea voor de kinderen en heb er een vriend wonen die we gaan opzoeken.

Volgens mij is LA een hit of een miss voor mensen. Ik zelf geef niks om Hollywood, maar ik vind bijvoorbeeld Griffith Observatory en met name de hikes daar in de heuvels heel gaaf om te doen. Ook in Malibu heb je een aantal prachtige plekken zoals Point Dume en de stranden. Downtown LA vind ik ook wat ondergewaardeerd soms.

Onze reis gaat er in hoofdlijnen zo uit zien:

Los Angeles incl Malibu
Monterey
Yosemite National Park
Redding
Redwoods National Park
Port Orford
Newport
Cannon Beach incl Astoria
Columbia River Gorge
Seattle

Uiteraard genoeg plekken die er bij kunnen zoals altijd. Maar we hebben 3 weken en je moet keuzes maken en plekken over laten voor een volgende keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:31

sebasd

loopt op espresso

Zo, net terug van een paar dagen Portland voor een conferentie. Wat hier eerder over de stad en over de daklozen gezegd is kan ik wel bevestigen. Ze vallen je niet lastig of zo maar het is wel vrij troosteloos.

Ik ben sowieso geen stedenmens maar voor een city trip zou ik een andere plek kiezen.

Zondag een georganiseerde dagtrip door de Columbia River Gorge en naar Mount Hood gemaakt, dat was dan wel weer heel erg mooi. Nou hadden we ook topweer, strakblauwe hemel en 23 graden, maar toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricktachtig
sebasd schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:21:
Zo, net terug van een paar dagen Portland voor een conferentie. Wat hier eerder over de stad en over de daklozen gezegd is kan ik wel bevestigen. Ze vallen je niet lastig of zo maar het is wel vrij troosteloos.

Ik ben sowieso geen stedenmens maar voor een city trip zou ik een andere plek kiezen.

Zondag een georganiseerde dagtrip door de Columbia River Gorge en naar Mount Hood gemaakt, dat was dan wel weer heel erg mooi. Nou hadden we ook topweer, strakblauwe hemel en 23 graden, maar toch.
Ik lees dat meer over Portland. Voor onze aankomende trip hebben we dan ook een AirBnB vlakbij de watervallen in het Columbia River Gorge gedeelte geboekt ipv in de stad Portland zelf. Goed om te lezen dat het daar wel heel mooi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ricktachtig schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 06:58:
[...]
Volgens mij is LA een hit of een miss voor mensen. Ik zelf geef niks om Hollywood, maar ik vind bijvoorbeeld Griffith Observatory en met name de hikes daar in de heuvels heel gaaf om te doen. Ook in Malibu heb je een aantal prachtige plekken zoals Point Dume en de stranden. Downtown LA vind ik ook wat ondergewaardeerd soms.
Vond zelf de Santa Catalina eilanden leuk om te bezoeken, vrij rustig, stukje varen vind ik leuk (met dolfijnen die de ferry begeleiden). daar beetje rondwandelen/rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:13

Freak187

geen

Ik was in Portland vlak voordat Covid uitbrak, toen nog niet zoveel daklozen. Maar het was toen ook al niet echt een hele leuke stad ofzo. Weinig attracties. Leek meer op een Nederlandse provinciestad. Wel goed beloopbaar.

River gorge is wel leuk. Wij zijn toendertijd de stad uitgereden en uiteindelijk bij een dorp met een strand aan de rivier beland. Als het mooi weer is gaat iedereen het water op en in.

En in Oregon mag je niet zelf bezine tanken, dus staat er bij ieder station een medewerker klaar om het voor je te doen. |:(
Het is wel makkelijk, maar daarna moet je natuurlijk een fooitje geven.

[ Voor 19% gewijzigd door Freak187 op 17-10-2024 16:06 ]

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:58
Freak187 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:04:
En in Oregon mag je niet zelf bezine tanken, dus staat er bij ieder station een medewerker klaar om het voor je te doen. |:(
Het is wel makkelijk, maar daarna moet je natuurlijk een fooitje geven.
Is sinds een jaar niet meer het geval. Enkel in New Jersey bestaat dit fenomeen nog. En fooi geven bij iets dergelijks is absoluut niet nodig of verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• camillus
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-07 11:06
Mijn vriendin en ik zijn ons aan het oriënteren voor onze eerste reis naar de USA, een roadtrip langs alle highlights in het westen. We hebben tot nu toe alleen een opzetje gemaakt, maar nog niks geboekt of wat dan ook. We zijn van eind april tot eind mei vrij, en willen in die periode 3 of 3,5 week weg gaan. Wij zijn voornamelijk van de natuur, mij lijken parken zoals Yosemite en Zion prachtig, ookal viel mij op dat er in Yosemite nog best veel gesloten is in die periode (balen!) Wij houden hier in Europa erg van wandelen in de bossen en natuur, maar nog nooit bergen beklommen. Toch ben ik ook erg benieuwd naar de steden & cultuur.

Heeft iemand tips voor ons, over deze eerste opzet/planning? Er is vrij bewust gekozen om in SF te starten, zodat we daar de eerste paar dagen zonder auto kunnen rondkijken. Ik merk dat ik het zelf verder moeilijk vind in te schatten hoe lang te verblijven op welke plekken, ookal besef ik me dat dit voor iedereen anders is. We zouden nog wat extra dagen kunnen inplannen omdat we 4 weken vrij zijn. Alle tips zijn welkom!

Dag Bestemming
1 Aankomst San Fransisco
2 San Fransisco
3 San Fransisco
4 San Fransisco reizen naar Yosemite
5 Yosemite
6 Yosemite
7 Yosemite reizen naar Seqoia
8 Seqoia en Kings Canyon
9 Seqoia en Kings Canyon
10 Seqoia reizen naar Death Valley
11 Death Valley
12 Death Valley reizen naar Las Vegas
13 Las Vegas
14 Las Vegas reizen naar Zion
15 Zion/Bryce/Kolob
16 Zion/Bryce/Kolob
17 Zion reizen naarGrand Canyon
18 Grand Canyon
19 Grand Canyon reizen naar Joshua Tree
20 Joshua Tree reizen naar Los Angeles
21 Los Angeles
22 Los Angeles
23 Los Angeles reizen naar SF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:38
Ik ben in september in San Francisco geweest en heb het nog nooit zo koud gehad als je paar dagen vantevoren 43 graden in Vegas had ;)

San Francisco en Vegas vonden wij heel leuk. LA waren we blij weer te kunnen verlaten.

Het is wel een ongelukkige reistijd. Laatste keer begonnen we eind mei en toen was er veel afgesloten vanwege sneeuw e.d.

Laatste keer was 2019 overigens. Vakantie van 2020 ging niet door vanwege sluiten van de grenzen. Laat je dus ook informeren door mensen die recentelijk nog wel zijn geweest ;)

Het gaat sowieso tof zijn! Alleen de data vind ik persoonlijk minder.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shinoken__
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16-09 11:03
camillus schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:15:

Heeft iemand tips voor ons, over deze eerste opzet/planning? Er is vrij bewust gekozen om in SF te starten, zodat we daar de eerste paar dagen zonder auto kunnen rondkijken. Ik merk dat ik het zelf verder moeilijk vind in te schatten hoe lang te verblijven op welke plekken, ookal besef ik me dat dit voor iedereen anders is. We zouden nog wat extra dagen kunnen inplannen omdat we 4 weken vrij zijn. Alle tips zijn welkom!
Ik zou persoonlijk Kings Canyon / Seqouia niet doen, je hebt ook Seqouias in Yosemite. Van Yosemite richting Death Valley is ook vrij saai als je via Bakersfield rijdt, wij hebben dat stuk in één keer gereden (-7 uur) Met die extra tijd zou je of Page (Horseshoe Bend/Antelope Canyon) kunnen toevoegen tussen de GC en Bryce in of wat meer tijd pakken voor de Highway 1 en die in 2 dagen rijden terug naar SF! Genoeg leuke stops op die route langs de kust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandpatt
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Op zich een aardige route, maar ik mis Page in de planning. En eventueel een stukje route 66.

Bizar om op dag 23 helemaal terug naar SF te gaan, dat lijkt me verloren moeite.
Persoonlijk zou ik Joshua Tree laten vallen om wat meer mogelijkheden te krijgen in je route (tenzij je de extra dagen gebruikt)
Zo zou je dan van Death Valley in één dag naar Zion kunnen (zelfs nog met een stop in Valley of Fire, aanrader). Zo win je daar een dag.
Je kan dan van Grand Canyon naar Vegas over route 66. Van Vegas dan naar LA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

sandpatt schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:43:
Bizar om op dag 23 helemaal terug naar SF te gaan, dat lijkt me verloren moeite.
Inderdaad. Je auto op een andere plek inleveren kost wel wat geld, maar een vakantiedag "verspillen" is ook duur. Je komt daar niet vaak dus wil je je tijd nuttig besteden.

Het zou nog leuk zijn om via de kustweg te rijden, maar dan heb je daar weer extra dagen voor nodig. Dan wil je ook op een aantal plekken een strandwandeling maken, en highway 1 is niet zelden afgesloten waardoor je moet omrijden, dus dan wil je daar ook een extra dag voor hebben. Dat zou ik dus laten zitten, liever meer tijd op andere plekken. Of echt iets anders schrappen.

Ik ben zelf niet in Joshua geweest, en slecht 1 nachtje in LA, maar ik zou die ook schrappen en terugvliegen vanuit Las Vegas of Salt Lake City, wat het dichts bij de laatste natuurbestemming is. De afstanden zijn groot, dus tenzij je van autorijden houdt wordt je van zo'n grote rondrit niet blij. Als je meer parken wil zou ik eerder voor Arches + Canyonlands gaan. Al is SLC als afsluiter denk ik een anticlimax. :P
shinoken__ schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:43:
Ik zou persoonlijk Kings Canyon / Seqouia niet doen, je hebt ook Seqouias in Yosemite.
Ik vond de sequoia's in sequoia NP toch echt wel indrukwekkender dan in Yosemite (waar ze ook zeker mooi zijn, daar niet van). Groter, geconcentreerder, en gewoon meer. King's Canyon was nou niet slecht maar maakte minder indruk op mij, in de Alpen heb ik talloze plekken gezien die mooier waren.

Mogelijk zou ik iets meer tijd nemen voor Bryce en Zion als je daar nog wat mooie wandelingen wil maken. In Zion kost die shuttle-bus veel tijd, dus dan vliegt de dag voorbij als je alle bus stops wil bekijken. Wil je je dan nog naar Angels landing (heb je tegenwoordig een permit voor nodig geloof ik), observation point of canyon overlook, en wil je in Bryce nog de figure 8 loop wandelen (sterke aanrader), dan zit het schema snel vol. Sla je die wandelingen over, dan zal het zo wel gaan. Kolob ben ik niet geweest, maar zoiets zal snel ook een hele dag extra kosten.

Bij de grand canyon mag je ook nog even bedenken of je de noord- of zuidkant doet.

Let er trouwens ook op dat je voor Yosemite op veel dagen een dagslot moet reserveren.

[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 17-10-2024 22:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:39

Smarron

The bend

Smarron schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 20:48:
Ok, wij gaan over een maand ook met vakantie naar de VS (1e keer VS, spannend !!) en de route zal deze worden:

[Afbeelding: Route VS 2017]

En hier de exacte plaatsen waar we verblijven en hoeveel dagen:

Datum Van Naar Hotel
  1. 07/07/2017 Amsterdam San Francisco Kimpton Buchanan
  2. 08/07/2017 San Francisco San Francisco Kimpton Buchanan
  3. 09/07/2017 San Francisco Yosimite Yosemite View Lodge
  4. 10/07/2017 Yosimite Yosimite Yosemite View Lodge
  5. 11/07/2017 Yosimite Mammoth Lakes Mammoth Mountain Inn
  6. 12/07/2017 Mammoth Lakes Mammoth Lakes Mammoth Mountain Inn
  7. 13/07/2017 Mammoth Lakes Las Vegas Excalibur Hotel and Casino
  8. 14/07/2017 Las Vegas Carmel Junction Zion Mountain Range
  9. 15/07/2017 Carmel Junction Carmel Junction Zion Mountain Range
  10. 16/07/2017 Carmel Junction Carmel Junction Zion Mountain Range
  11. 17/07/2017 Carmel Junction Lake Powell Courtyard Page
  12. 18/07/2017 Lake Powell Grand Canyon Red Feather Lodge
  13. 19/07/2017 Grand Canyon Grand Canyon Red Feather Lodge
  14. 20/07/2017 Grand Canyon Sedona Days Inn Kokopelli
  15. 21/07/2017 Sedona Sedona Days Inn Kokopelli
  16. 22/07/2017 Sedona Scottsdale Carefree Resort
  17. 23/07/2017 Scottsdale Scottsdale Carefree Resort
  18. 24/07/2017 Scottsdale Palm Springs Palm Mountain Resort & Spa
  19. 25/07/2017 Palm Springs Palm Springs Palm Mountain Resort & Spa
  20. 26/07/2017 Palm Springs Anaheim Sheraton Park Hotel
  21. 27/07/2017 Anaheim Anaheim Sheraton Park Hotel
  22. 28/07/2017 Anaheim Anaheim Sheraton Park Hotel
  23. 29/07/2017 Anaheim Los Angeles
  24. 30/07/2017 Los Angeles Amsterdam
We hebben al redelijk wat bezoekjes gepland, wat nu globaal op de planning staat:
  • SF (Fishermans Warf, Alcatraz avondtour (e-tickets al ontvangen), Golden Gate
  • Yosimite NP
  • Death Valley
  • Zion NP
  • Dixie NF
  • Bryce NP
  • Horseshoe Bend
  • Antelope Island
  • Page
  • Grand Canyon
  • Seligman (Route 66)
  • Antelope Canyon
  • Rattlesnake Canyon
  • Apache junction
  • Joshua Tree NP
  • Salton Sea
  • Disneyland (for the kids ;) )
Uiteraard is er nog veel meer te zien, maar ben benieuwd of jullie nog tips en suggesties hebben. Kan van alles zijn, tot welke supermarkten we het beste kunnen bezoeken (Wallmart schijnt vrij goedkoop te zijn), lokaal simkaartje kopen wel of niet voor internet (www.arielimobile.com is denk ik wel een optie, maar helaas wordt hotspot/tethering niet geaccepteerd), bepaalde tijdstippen voor bezoeken van parken (om drukte te vermijden, als dat nog lukt midden in de zomer) etc. etc.

Fotograferen is trouwens echt een hobby van mij, dus vandaar veel parken die mooie plaatjes op kunnen leveren. Uiteraard gaat de melkweg er ook op (eindelijk zonder licht erbij).

We gaan samen met een vriend en zijn gezin en hebben veel hotels geboekt met daarbij ieder een auto. We starten in SF en eindigen in LA (wat blijkbaar mensen meestal andersom doen). Zodra we de auto's hebben kopen we een koelbox voor in de auto. En hopelijk is de route van Yosemite naar Mammoth Lakes open (Tioga pass). Is nu nog dicht en zou pas in juli open gaan. Dat zou namelijk een enorm lange rit besparen, anders moeten we omrijden.

En wie zijn er allemaal geweest met kleine kinderen (die van mij zijn 5 en 8 ) en hoe is dat bevallen ?
Ik meld me sinds lange tijd ook weer. 7 jaar geleden (zie mijn eigen quote hierboven) zijn we voor het eerst naar de VS geweest en het was echt een reis om nooit meer te vergeten. De vakantie met alles wat we hebben gezien en beleefd heeft eigenlijk nog jaren in mijn hoofd gezeten. Zo onder de indruk van de geweldige natuur (en met name de diversiteit). Elke andere vakantie valt gewoon in het niet vergeleken met een vakantie in de VS. Onze 2e droom was dan ook om ooit weer eens terug te kunnen keren. Dus in 2025 gaan we eindelijk weer terug! d:)b

Uiteraard wel veel geleerd van de vorige reis. Deze was intensief en zwaar, maar uiteraard enorm veel gezien, misschien wel teveel in een tekort tijdsbestek. Ik zie dat hier ook wel veel terug. Je wilt gewoon zoveel mogelijk plaatsen bezoeken, want de natuur is gewoon prachtig en er is eigenlijk veel teveel om in 1 vakantie te kunnen proppen.

Wij wilden het voor de nieuwe reis daarom iets anders aanpakken. Dat betekent minder reizen (3x minder dan de 1e keer), langer op 1 plek verblijven (minimaal 2 overnachtingen tot max 4 overnachtingen, behalve LV en de terugweg naar LV) en de reistijd tussen de bestemmingen korter houden (max 3,5 uur zonder stops). Ook willen we liever natuur zien en de grote steden lekker overslaan en dat is volgens mij nu aardig goed gelukt (behalve LV, want daar vliegen we naartoe en vertrekken we ook weer vandaan naar NL). Dus minder haast en meer bewust genieten. Maar het zal sowieso afzien worden, gezien de periode. Maar dat is lastig te kiezen met schoolgaande kinderen.

Lang getwijfeld om deze keer te kiezen voor een camperreis, maar we denken dat de combinatie auto/hotels veel beter bij ons past. De vorige keer waren we met 2 kids van 5 en 8, komend jaar met 3 kids van 6, 13 en 16. En om wat comfortabeler te zitten dan de vorige keer, hebben we gekozen voor een Full Size SUV.
  • 3-8-2025 Amsterdam
  • 4-8-2025 Las Vegas
  • 5-8-2025 St. George (Snow Canyon)
  • 6-8-2025 St. George
  • 7-8-2025 Springdale (Zion)
  • 8-8-2025 Springdale
  • 9-8-2025 Springdale
  • 10-8-2025 Springdale
  • 11-8-2025 Bryce
  • 12-8-2025 Bryce
  • 13-8-2025 Kanab (Sand dunes, slot canyons)
  • 14-8-2025 Kanab
  • 15-8-2025 Page
  • 16-8-2025 Page
  • 17-8-2025 Monument Valley
  • 18-8-2025 Monument Valley
  • 19-8-2025 Sedona
  • 20-8-2025 Sedona
  • 21-8-2025 Sedona
  • 22-8-2025 Sedona
  • 23-8-2025 Kingman
  • 24-8-2025 Las Vegas
  • 25-8-2025 Amsterdam
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7kU-HZme7AWt8WCcbuEXuhjzcE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIQbw6eOGrmlbQuN8XQHEg5A.jpg?f=fotoalbum_medium
  • Vliegen op Las Vegas, op de weg naar St. George door de Valley of Fire.
  • Snow Canyon ben ik heel benieuwd naar. Mogelijk iets minder bekend (state park).
  • Zion hebben we de vorige keer veel te weinig van gezien, daarom nu 4 overnachtingen om zo genoeg tijd te hebben om het park echt goed te verkennen.
  • Bryce stond de vorige keer op de planning, maar deze hebben we toen ingeruild voor een dagje North Rim. Absoluut geen spijt van gehad overigens. Veel rustiger en langs de weg echt een uur genoten van de kudde bizons.
  • Kanab zijn we de vorige keer zo langs gereden, maar in de directe omgeving zijn toch wel erg mooie wandelingen te maken, bijv. peekaboo, sand dunes, sand caves en met wat geluk misschien nog wel the waves.
  • Page hebben we gezien (Horseshoe bend (nog zonder hekken!), Antelope Canyon), we willen nu de rivier op of Lake Powell.
  • Monument Valley paste de vorige keer niet in ons programma. Dus daar gaan we zeker naartoe.
  • En voor ons persoonlijk save the best for last ... Sedona <3 . Deze stad heeft ons de 1e keer zo verrast in positieve zin. Nooit van gehoord en als een soort doorreis stad (vanuit de Grand Canyon naar Phoenix) waren we daar aanbeland. Vanaf het 1e moment dat we de stad binnenreden waren we verliefd. Lastig uit te leggen wellicht, maar het heeft op de 1 of andere manier iets magisch. Hier gaan we dan ook mooie wandelingen maken en genieten van de rood/groene natuur en zonsondergang. Net als Zion hebben we hier ook 4 overnachtingen.
  • En dan eigenlijk op de weg terug naar Las Vegas, de Route 66 drive (Williams-Seligman-Peach Springs-Kingman (1 overnachting). Onze oudste zoon is echt opgegroeid in het Cars tijdperk, dus veel herkenbaar en ik vind het ook gewoon bijzonder. De 1e keer alleen even in Seligman geweest. Wie weet weer even terug om te kijken of onze namen nog in een winkeltje te zien zijn op de muur.
De reis staat al vast en is ook al geboekt, dus wijzigingen in de route zullen er niet meer zijn. Ik ben wel benieuwd of er nog (minder bekende) plekken zijn op de route die we ook nog zeker moeten gaan bezoeken.

Wat ik tot nu toe heb gevonden op de route (wat ik hierboven nog niet genoemd heb):
Dixie National Forest
Belly of the Dragon
Buckskin Gulch
Historic Navajo Bridge
Navajo National Monument
Sunset Crater
Barringer Crater
Cococino National Forest
Superstition Mountains, eis van mijn vrouw (wordt waarschijnlijk een dagtrip vanuit Sedona, combineren met shoppen)
Hoover dam

Waarschijnlijk komen we er als we er zijn toch wel weer achter dat de helft hiervan totaal niet haalbaar zal zijn, maar goed. Dat zien we dan wel weer, het wordt hoe dan ook weer een overgetelijke ervaring.

Ik heb nu al slapeloze nachten. :X

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo

kaanmijo

Picobello B.V.

Mijn vriendin en ik zijn ons aan het oriënteren voor onze eerste reis naar de USA, een roadtrip langs alle highlights in het westen. We hebben tot nu toe alleen een opzetje gemaakt, maar nog niks geboekt of wat dan ook. We zijn van eind april tot eind mei vrij, en willen in die periode 3 of 3,5 week weg gaan. Wij zijn voornamelijk van de natuur, mij lijken parken zoals Yosemite en Zion prachtig, ookal viel mij op dat er in Yosemite nog best veel gesloten is in die periode (balen!) Wij houden hier in Europa erg van wandelen in de bossen en natuur, maar nog nooit bergen beklommen. Toch ben ik ook erg benieuwd naar de steden & cultuur.

Dag Bestemming
1 Aankomst San Fransisco
2 San Fransisco
3 San Fransisco
5 Yosemite
6 Yosemite
8 Seqoia en Kings Canyon
9 Seqoia en Kings Canyon
11 Death Valley
13 Las Vegas
15 Zion/Bryce/Kolob
16 Zion/Bryce/Kolob
18 Grand Canyon
21 Los Angeles
22 Los Angeles
Mooie reis! We hebben afgelopen september ongeveer hetzelfde gedaan, zie hier onze route. Zoals inderdaad gezegd hierboven staan we in Yosemite ook Sequoia’s, dus je zou ervoor kunnen kiezen om ze daar te gaan bekijken. Er staat een grove met die bomen aan de Tioga Pass richting Death Valley. Zelfs zou ik ook geen dag in Death Valley willen verblijven. Het is daar zó warm dat je er niet echt hikes kan doen, alle grote dingen heb je wel gedaan in je autorit richting LV.

Daarnaast kom je niet in Page. Zou je kunnen overwegen om wel te doen voor Lake Powell en Antelope Canyon. En je kunt ervoor kiezen om de auto gewoon in LA in te leveren. Bij Alamo (volgens mij) is het gratis als je one-way in California weer inlevert, maar dat zou je even moeten checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricktachtig

Dag Bestemming
1 Aankomst San Fransisco
2 San Fransisco
3 San Fransisco
5 Yosemite
6 Yosemite
8 Seqoia en Kings Canyon
9 Seqoia en Kings Canyon
11 Death Valley
13 Las Vegas
15 Zion/Bryce/Kolob
16 Zion/Bryce/Kolob
18 Grand Canyon
21 Los Angeles
22 Los Angeles
Denk dat hier al hele goede tips gegeven zijn. Ik zou er zelf ook rekening mee houden dat eind april er zeker rond Kings Canyon / Sequoia sneeuw gaat liggen op de wegen.

Je zou een one way ticket kunnen overwegen en je route anders in kun delen. Bijvoorbeeld vliegen op San Francisco en vertrekken vanaf Los Angeles / Las Vegas . Deze vliegvelden hebben rechtstreekse verbindingen met Amsterdam.

Ook zou ik voor Zion National Park in het park of in Springdale gaan overnachten en ook proberen of je voor Bryce Canyon in het park kunt overnachten. Deze parken zien er prachtig uit in de ochtend of avond.

Grand Canyon zou ik 1 nacht blijven. Dat is voor de meeste mensen meer dan genoeg. Tenzij je graag bijvoorbeeld een rim to rim hike wilt doen.

Grand Canyon in 1 keer naar ergens in Joshua Tree National Park is een flinke rit. Maar het is te doen als je een dag in de auto fijn vind. Ik ben zelf nog nooit in Joshua Tree National Park geweest. Dus weet ook niet hoeveel overnachtingen leuk zijn daar.

Met de extra tijd van een one way zou ik zeker proberen Monument Valley er proberen in te doen samen met Page.

Dag Bestemming
1 Aankomst San Fransisco
2 San Fransisco
3 San Fransisco
5 Yosemite
6 Yosemite
7 Yosemite reizen naar Sequoia
8 Sequoia
9 Sequoia naar Death Valley
10 Death Valley reizen naar Las Vegas
11 Las Vegas
12 Las Vegas reizen naar Zion
13 Zion
14. Zion
15 Zion reizen naar Bryce
16 Bryce reizen naar Page
17 Page reizen naar Monument Valley
18 Monument Valley reizen naar Grand Canyon
21 Los Angeles
22 Los Angeles
23 Los Angeles naar Amsterdam

Maar als ik zelf 4 weken (28 dagen) zou hebben te besteden zou ik zoiets overwegen in april / mei

1. Amsterdam - San Francisco
2. San Francisco
3. San Francisco
4. San Francisco - Yosemite National Park
5. Yosemite National Park
6. Yosemite National Park
7. Yosemite National Park - Sequoia National Park (vanuit Three Rivers)
8. Sequoia National Park (vanuit Three Rivers) - Los Angeles
9. Los Angeles
10. Los Angeles
11. Los Angeles - Needles
12. Needles - Grand Canyon
13. Grand Canyon - Page (Horseshoe Bend & Antelope Canyon)
14. Page (Horseshoe Bend & Antelope Canyon)
15. Page (Horseshoe Bend & Antelope Canyon) - Monument Valley
16. Monument Valley - Moab
17. Moab (Arches National Park & Canyonlands National Park)
18. Moab (Arches National Park & Canyonlands National Park)
19. Moab (Arches National Park & Canyonlands National Park)
20. Moab - Capitol Reef National Park
21. Capitol Reef National Park
22. Capitol Reef National Park - Bryce Canyon National Park
23. Bryce Canyon National Park - Zion National Park
24. Zion National Park
25. Zion National Park
26. Zion National Park - Las Vegas (via Valley of Fire)
27. Las Vegas
28. Las Vegas - Amsterdam

Maar dit zijn persoonlijke wensen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:01

Kju

Misschien kan ik wat inspiratie meegeven. Ik heb voor volgend jaar al geboekt.
Ik heb eerst bepaald waar ik na toe wil gaan. Vervolgens de route bepaald met de multi-stop functie van Mapquest en gekozen voor re-order en roundtrip. Deze ingevoerd in Stippl.io (gratis). Vervolgens de hotels langs de route geboekt (ook in Stippl.io gezet) en, omdat het kan, ChatGPT onze voorkeuren verteld, per dag verteld waar we gaan, waar we verblijven en geoptimaliseerde dagschema's voor laten stellen, zo nodig de route en hotels weer aangepast.

Een samenvatting van de voorlopige planning:

19 juli 2025

• Aankomst in Los Angeles
• Verblijf: Lawndale

20 juli 2025

• Mariposa Grove
• Verblijf: Clovis (Fresno)

21 juli 2025

• Bezoek aan Kings Canyon National Park
• Bezoek aan Sequoia National Park

22 juli 2025

• Bezoek aan de westelijke kant van Yosemite National Park
• Verblijf: Oakhurst

23 juli 2025

• Bezoek aan de oostelijke kant van Yosemite National Park
• Verblijf: Bishop

24 - 26 juli 2025

• Death Valley National Park
• Verblijf: Furnace Creek in Death Valley (3 nachten)

26 - 29 juli 2025

• Verblijf: Kanab
• Coral Pink Sand Dunes State Park
• North Rim Grand Canyon
• Zion National Park

29 - 30 juli 2025

• Bezoek aan Bryce Canyon National Park
• Scenic drives onderweg
• Verblijf: Torrey

30 juli - 4 augustus 2025

• Capitol Reef National Park (daarna door naar Moab)
• Arches National Park
• Canyonlands National Park
• Verblijf: Moab

4 augustus 2025

• Bezoek aan Mesa Verde National Park
• Verblijf: Cortez

5 - 7 augustus 2025

• Verblijf: Albuquerque

7 augustus 2025

• Bezoek aan Roswell en White Sands National Park
• Verblijf: Deming

8 augustus 2025

• Bezoek aan Saguaro National Park (East en West Districts)
• Verblijf: Phoenix

9 - 10 augustus 2025

• Bezoek aan Joshua Tree National Park
• Verblijf: La Quinta

10 - 14 augustus 2025

• Los Angeles
• Verblijf: Los Angeles

Het laatste deel van de reis staat nog niet vast. We zijn al best vaak in LA geweest en er valt voor ons niet echt veel meer te beleven. Voorlopig gaan we er van uit dat er op het eind wat gewinkeld moet worden en we wat pretparken bezoeken maar als we daar van afzien kan het zijn dat ik nog probeer om Carlsbad Caverns en Guadalupe Mountains National Park er tussen te schuiven.

Aangezien ik het commentaar al aan voel komen: Wij vinden het niet erg om veel te rijden, wij doen geen hikes die langer dan een uur duren, een groot deel van de reis hebben we al vaker gedaan en een groot deel van de parken hebben we al eerder bezocht.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Paar dingetjes die niet helemaal lijken te kloppen:
Kju schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:40:
19 juli 2025

20 juli 2025

• Mariposa Grove
Mariposa grove ligt in Yosemite, waar je een paar dagen later naartoe gaat... Ook als je autorijden niet erg vindt is herhaaldelijk heen en weer pendelen tussen twee parken die 3-4 uur uit elkaar liggen niet zinnig.

Als je trouwens niet meer dan een uur wil wandelen dan ben je in mariposa grove dan ook geen hele dag bezig. Je kan er langer blijven, maar als je echt de hele grove wil zien is dat zo'n 300 meter klimmen, als je niet van het wandelen bent is dat fors. Nou kun je best wat rustiger aan die bomen bekijken, maar dan zou ik eerder wat meer tijd nemen in sequoia NP, daar zijn de bomen een stuk toegankelijker te bezichten (veel parkeerplaatsen, veel platte en makkelijk te lopen stukken, meer faciliteiten tussendoor).

Als je in Yosemite maar 1 dagdeel aan mariposa grove besteedt hou je mooi wat tijd over voor glacier point / Taft point op dezelfde dag. Kun je die tweede dag van Yosemite in de vallei zelf besteden. Al stond de parkeerplaats van Taft point bij mij al halverwege de ochtend vol, en dat was eind september...
21 juli 2025

Bedoel je met "bezoek aan Kings Canyon" enkel Grant Grove? Want als je echt kings canyon wil uitrijden is dit samen vijfenenhalf uur rijden, mits je geen files hebt, en dan ook nog effectief twee national parks bekijken, op één dag.

Vanuit LA/Visalia naar sequoia, dan richting Fresno en eventueel nog langs Kings canyon, en daarna mariposa grove gewoon samen met de rest van Yosemite doen voelt een stuk logischer.
24 - 26 juli 2025
...
(3 nachten)
Volgens mij zijn dat twee nachten. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door bwerg op 18-10-2024 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricktachtig
Kju schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:40:
Misschien kan ik wat inspiratie meegeven. Ik heb voor volgend jaar al geboekt.
Ik heb eerst bepaald waar ik na toe wil gaan. Vervolgens de route bepaald met de multi-stop functie van Mapquest en gekozen voor re-order en roundtrip. Deze ingevoerd in Stippl.io (gratis). Vervolgens de hotels langs de route geboekt (ook in Stippl.io gezet) en, omdat het kan, ChatGPT onze voorkeuren verteld, per dag verteld waar we gaan, waar we verblijven en geoptimaliseerde dagschema's voor laten stellen, zo nodig de route en hotels weer aangepast.

Een samenvatting van de voorlopige planning:

19 juli 2025

20 juli 2025

• Mariposa Grove

21 juli 2025

22 juli 2025

• Bezoek aan de westelijke kant van Yosemite National Park
• Verblijf: Oakhurst

23 juli 2025

• Bezoek aan de oostelijke kant van Yosemite National Park
• Verblijf: Bishop

24 - 26 juli 2025

• Death Valley National Park
• Verblijf: Furnace Creek in Death Valley (3 nachten)

26 - 29 juli 2025

• Verblijf: Kanab
• Coral Pink Sand Dunes State Park
• North Rim Grand Canyon
• Zion National Park

29 - 30 juli 2025

• Bezoek aan Bryce Canyon National Park
• Scenic drives onderweg
• Verblijf: Torrey

30 juli - 4 augustus 2025

• Capitol Reef National Park (daarna door naar Moab)
• Arches National Park
• Canyonlands National Park
• Verblijf: Moab

4 augustus 2025

• Bezoek aan Mesa Verde National Park
• Verblijf: Cortez

5 - 7 augustus 2025

• Verblijf: Albuquerque

7 augustus 2025

• Bezoek aan Roswell en White Sands National Park
• Verblijf: Deming

8 augustus 2025

• Bezoek aan Saguaro National Park (East en West Districts)
• Verblijf: Phoenix

9 - 10 augustus 2025

• Bezoek aan Joshua Tree National Park
• Verblijf: La Quinta

10 - 14 augustus 2025

• Los Angeles
• Verblijf: Los Angeles

Het laatste deel van de reis staat nog niet vast. We zijn al best vaak in LA geweest en er valt voor ons niet echt veel meer te beleven. Voorlopig gaan we er van uit dat er op het eind wat gewinkeld moet worden en we wat pretparken bezoeken maar als we daar van afzien kan het zijn dat ik nog probeer om Carlsbad Caverns en Guadalupe Mountains National Park er tussen te schuiven.

Aangezien ik het commentaar al aan voel komen: Wij vinden het niet erg om veel te rijden, wij doen geen hikes die langer dan een uur duren, een groot deel van de reis hebben we al vaker gedaan en een groot deel van de parken hebben we al eerder bezocht.
Ik zou de adviezen die deze tools gegeven hebben zeker heroverwegen. Ik zie voornamelijk plekken qua overnachting die erg ver bij de bestemming vandaan liggen.

Voorbeeld:

- Clovis ligt minstens 2 uur rijden bij Sequoia vandaan. Dus 4 uur op een dag rijden.
- Clovis ligt minstens minstens 1,5 uur rijden bij Mariposa Grove vandaan. Dus ook 3 uur rijden op een dag.

- Kanab naar de parkeerplek van Zion National Park is minstens een uur rijden zonder verkeer. Ga maar van meer tijd uit aangezien het druk is in dat park en je dus erg vroeg op pad moet wil je niet een volle parkeerplaats aantreffen. Vanaf de parkeerplaats moet je nog met de shuttle dienst het park in. Overweeg indien mogelijk Springdale als basis te hebben.

- Kanab als uitvalsbasis voor Grand Canyon North Rim is ook minstens 1u45 minuten rijden. Dus ook 3,5 uur rijden.

- Vanuit Kanab naar Torrey en tussendoor Bryce Canyon bekijken is ook lastig haalbaar. De rit alleen al is 4 uur. Dus je beperkt jezelf tot een heel kort moment om van het park te genieten.

Mocht het een optie zijn zou ik echt overwegen in of nabij de parken te verblijven. Zeker om tijd te hebben in het park en om deze te ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
wodkabuikje schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:40:
Ik ben in september in San Francisco geweest en heb het nog nooit zo koud gehad als je paar dagen vantevoren 43 graden in Vegas had ;)
Hehehe toen wij in oktober 2014 naar Californië gingen vehuizen en daar een wandeling in t park gingen doen, liepen wij bij 21 graden lekker in ons tshirt maar de gemiddelde Amerikaan had de winterjas al aan :+ Tja, als het de hele zomer ~40 graden is geweest dan voelt 21 misschien wel fris ja :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• champion16
  • Laatst online: 10:17
De vorige keer ben ik hier enorm goed geholpen dus probeer ik het hier weer!
Een aantal jaren geleden heb ik (eindelijk) een roadtrip gedaan in zuid-west Amerika en dankzij de tips van dit forum was het geweldig. Het is een veel voorkomende route geworden.
In het kort hebben wij gezien:
- Las Vegas
- Sedona
- San Francisco
- Valley of Fire
- Death Valley
- Grand Canyon
- Hoover dam
- Kings canyon/sequoia park/Yosemity
- Lake Tahoe
- Gedeelte van de route 66 (Flagstaff)

Kortom bijna alle bezienswaardigheden in dat gebied. Natuurlijk heb je ook LA, Mohave en Joshua trees daar..

Ik ben mij nu aan het voorbereiden op een volgende roadtrip naar Amerika.
Als voorkeur hebben wij het liefst meer natuur, dan stedentrips. Dus een voorkeur voor nationa/state parks en toffe wegen onderweg.
Zoek ik op t internet dan is de volgende "logische" trip voor mij eigenlijk Utah. Veel parken (monument, bryce, zion). Yellowstone zit daar echter wel een eindje vandaan.

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen/verhalen van jullie voor potentiele roadtrips die er zijn naast de zuid-west trip en Utah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

@bwerg @Ricktachtig Ik waardeer alle feedback maar we hebben een groot deel van de parken al gezien. We gaan niet voor de full experience, het is vooral nog doen wat we nog hadden willen doen en als er tijd is nog te doen wat we opnieuw zouden willen doen.

Toen we twee jaar geleden in Yellowstone waren was de westzijde gesloten door bosbranden. De 20e (de dag na aankomst, dan zijn we ontzettend vroeg wakker) rijden we vanuit het noorden van LA naar Fresno (Clovis). Dan heb ik de hele middag om naar Mariposa te gaan en terug te komen. We gaan niet klimmen. De 21e doen we vanuit Clovis de westzijde van Yosemite (dus met name de scenic drive naar Glacier Point met twee of drie korte hikes), als we niet te moe zijn nog zonsondergang bij Tunnel View en overnachten we in Oakhurst.

Om Kanab als uitvalsbasis aan te houden ben ik inderdaad nog niet over uit, het is deels omdat ik niet twee keer extra in en uit wil checken en ben me bewust van de afstanden en reistijden. Ik heb Springfield ook overwogen maar een uurtje meer of minder rijden gaf voor mij (nog) geen doorslag. Maar, daar kan ik over een tijdje weer anders denken. Ik heb alle etappes stuk voor stuk opgezocht en overwogen. Het is ook niet definitief, ik boek altijd alles annuleerbaar ;)

Dit was de reis van afgelopen zomer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xJK28GNkOj1OKFVNPAl3a4Nx7c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cN9NCK777MURTqscnpIX9Buk.png?f=fotoalbum_large

Ik ben deze keer trouwens voor het eerst staande gehouden, in Wyoming, door de State Patrol. Ik reed 90 waar 70 was toegestaan. De beste man liet me uiteindelijk gaan met een warning. Hij had geen zin om naar de pinautomaat in het volgende dorpje te rijden en vond het veel interessanter om te horen hoe onze reis tot nu toe was, waar we nog naar toe gingen en waar we vandaan kwamen.

[ Voor 22% gewijzigd door Kju op 18-10-2024 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:46
champion16 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:39:
Als voorkeur hebben wij het liefst meer natuur, dan stedentrips. Dus een voorkeur voor nationa/state parks en toffe wegen onderweg.
Zoek ik op t internet dan is de volgende "logische" trip voor mij eigenlijk Utah. Veel parken (monument, bryce, zion). Yellowstone zit daar echter wel een eindje vandaan.

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen/verhalen van jullie voor potentiele roadtrips die er zijn naast de zuid-west trip en Utah.
Doe een rondje Denver of Salt Lake City. In 2019 hebben wij in 3,5 week dit gedaan:
Denver - Custer SP/Mt Rushmore - Badlands NP - Devils Tower NM - Cody - Yellowstone NP - Grand Teton NP - Salt Lake City - Arches NP - Canyonlands NP - Dead Horse Point SP - Mesa Verde NP - Million Dollar Highway - Black Canyon of the Gunnison NP - Glenwood Springs - Aspen/Maroon Bells - Rocky Mountain NP.
Reisverslag in dit topic op Alles Amerika: https://forum.allesamerik...iewtopic.php?f=36&t=69137
Ik vind dit van mijn 5 keer naar Noord-Amerika nog altijd de mooiste.

Als je graag Utah wat uitgebreider bekijkt, dan kun je er voor kiezen om 'mijn' rondje aan te houden en vanaf Arches/Canyonlands zuidelijker af te zakken door Utah en dan te eindigen in Las Vegas. Of je begint in SLC, gaat dan via Yellowstone/Grand Teton zuidelijker om in LV te eindigen.
Overigens knip ik de 2e helft van de vakantie er vooral van af omdat dit niet de must-sees heeft die iedereen wil zien, ik vond die 2e helft minstens net zo mooi als de eerste!

[ Voor 3% gewijzigd door Patrick_6369 op 18-10-2024 15:14 ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Kju schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:04:
@bwerg @Ricktachtig Ik waardeer alle feedback maar we hebben een groot deel van de parken al gezien. We gaan niet voor de full experience, het is vooral nog doen wat we nog hadden willen doen en als er tijd is nog te doen wat we opnieuw zouden willen doen.
Lijkt me niet echt een reden om van Yosemite naar Sequoia NP te rijden en dan weer terug naar Yosemite, maar hé, het is jouw planning. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Daar wordt de rijtijd toch niet minder van, zoals hij ook aangeeft?
Helemaal als je niet voor "de full experience gaat" lijkt het wat zonde om 2 uur heen en weer 2 uur terug in de auto te zitten? Ik ben d'r sowieso geen fan van en slaap altijd in een park, maar als je nou 2 uur moet rijden voor een hele dag, naja, dat moet maar dan, maar 2 uur rijden voor wat bomen en dan 2 uur terug?
Of ik begrijp 't verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ik ben het met jullie eens, 2 uur heen en weer rijden ziet niemand zitten. Alleen: het duurt allemaal echt geen 2 uur heen en 2 uur terug. Het ligt er aan vanaf welk punt in het park je rekent ;) In Yellowstone had ik trouwens ook het liefst in het park gelogeerd maar geen beschikbaarheid op mijn data, althans, nog niet naar mijn zin. En over Kanab ben ik nog niet uit, heb ik hierboven ook aangegeven.

@matthijst die middag in Mariposa is vulling voor die middag. We rijden er vanuit LA naar toe, parkeren, daarna met de shuttle verder. Vanaf de parkeerplaats is het iets meer dan een uurtje naar het hotel.

[ Voor 21% gewijzigd door Kju op 18-10-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimRam
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:36

Toen we twee jaar geleden in Yellowstone waren was de westzijde gesloten door bosbranden. De 20e (de dag na aankomst, dan zijn we ontzettend vroeg wakker) rijden we vanuit het noorden van LA naar Fresno (Clovis). Dan heb ik de hele middag om naar Mariposa te gaan en terug te komen. We gaan niet klimmen. De 21e doen we vanuit Clovis de westzijde van Yosemite (dus met name de scenic drive naar Glacier Point met twee of drie korte hikes), als we niet te moe zijn nog zonsondergang bij Tunnel View en overnachten we in Oakhurst.

Om Kanab als uitvalsbasis aan te houden ben ik inderdaad nog niet over uit, het is deels omdat ik niet twee keer extra in en uit wil checken en ben me bewust van de afstanden en reistijden. Ik heb Springfield ook overwogen maar een uurtje meer of minder rijden gaf voor mij (nog) geen doorslag. Maar, daar kan ik over een tijdje weer anders denken. Ik heb alle etappes stuk voor stuk opgezocht en overwogen. Het is ook niet definitief, ik boek altijd alles annuleerbaar ;)

Dit was de reis van afgelopen zomer:
[Afbeelding]

Ik ben deze keer trouwens voor het eerst staande gehouden, in Wyoming, door de State Patrol. Ik reed 90 waar 70 was toegestaan. De beste man liet me uiteindelijk gaan met een warning. Hij had geen zin om naar de pinautomaat in het volgende dorpje te rijden en vond het veel interessanter om te horen hoe onze reis tot nu toe was, waar we nog naar toe gingen en waar we vandaan kwamen.
Kun jij die reis in meer detail delen evt via DM/PM(Ik zie dat de screenshot Polarsteps is?). Mijn vrouw en ik hebben de west kust 2 keer gehad en zijn ons aan het orienteren voor een meer binnenlandse route waar jouw route meer op aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

@SimRam ik had het hier ook gepost. De link naar Roadtrippers doet het nog. Hotels zijn daarna nog gewijzigd maar globaal was de route ongewijzigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricktachtig
Een aantal jaren geleden heb ik (eindelijk) een roadtrip gedaan in zuid-west Amerika en dankzij de tips van dit forum was het geweldig. Het is een veel voorkomende route geworden.
- Las Vegas
- Sedona
- San Francisco
- Valley of Fire
- Death Valley
- Grand Canyon
- Hoover dam
- Lake Tahoe

Kortom bijna alle bezienswaardigheden in dat gebied. Natuurlijk heb je ook LA, Mohave en Joshua trees daar..

1 optie noem je al zelf. Maar er zijn zoveel mooie road trips te doen in Amerika. Te veel om op te noemen. Toch maar een paar dan:

- Utah, Arizona : Monument Valley, Canyonlands National Park, Arches National Park, Capitol Reef National Park, Dead Horse Point State Park, Valley of the Gods, Goblin National Park, Grand Staircase Escalante. Allemaal prachtige natuur

- Pacific Northwest : Seattle, Olympic National Park, Mt Rainier, North Cascade National Park, Vancouver (Island), Crater Lake, Oregon Coast, Columbia River Gorge etc

- Yellowstone, Grand Teton, Salt Lake City etc

- Colorado & Rocky Mountains

En dan heb je nog in het oosten prachtige trips

Kijk hier eens ter inspiratie: https://www.doetsreizen.nl/reizen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricktachtig
Ieder zijn ding natuurlijk wat hij / zij prettig vind in een vakantie. Ik snap het gemak van slapen op 1 plek voor langere tijd zeker. Maar je betaalt er uiteindelijk voor met vele uren in een auto. Dat is een afweging om te maken of je het dat waard vind. Persoonlijk ben ik het liefste in de ochtend met zonsopgang en in de avond met zonsondergang in een park. Het ziet er dan prachtig uit en is heerlijk rustig. Maar ik hou dan ook van een vakantie zo relaxed mogelijk te houden. Dus 's ochtends even een bakkie koffie en dan met 5 minuten het park in lopen, een mooie hike doen en in de middag even zwemmen en later in de middag terug het park.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricktachtig
Kju schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:20:
Ik ben het met jullie eens, 2 uur heen en weer rijden ziet niemand zitten. Alleen: het duurt allemaal echt geen 2 uur heen en 2 uur terug. Het ligt er aan vanaf welk punt in het park je rekent ;)
Ik heb gerekend van Clovis naar General Sherman Tree in Sequoia. Dit aangezien dit toch iets is wat de meeste mensen graag willen zien. Dat is zonder verkeer op de weg 2 uur rijden heen en 2 uur terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Kju schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:20:
Ik ben het met jullie eens, 2 uur heen en weer rijden ziet niemand zitten. Alleen: het duurt allemaal echt geen 2 uur heen en 2 uur terug. Het ligt er aan vanaf welk punt in het park je rekent
Wat heb je eraan om met het gunstigste punt van het park te rekenen? Als je naar Kings Canyon NP en Sequoia NP bezoekt zien ga je naar Cedar Grove en de Giant Forest, niet naar de park-entree. Van Mariposa Grove naar de Giant Forest of Cedar Grove is toch echt 3 uur reistijd, pauzes en files niet meegerekend.

Als je het leuk vindt, vooral doen, maar maak niet de fout om gewoon "het nationale park" als bestemming in de reis te stoppen en er dan achter te komen dat je daar toch echt nog 3 uur bovenop mag tellen voor rijafstand in het park zelf. Bij de parken in de bergen is dat effect tien keer groter dan bij een 'plat' park als Bryce of Arches.

[ Voor 6% gewijzigd door bwerg op 18-10-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

@Ricktachtig Wij reizen al jaren zo. Iedereen heeft z'n eigen voorkeuren. En wat je zegt, twee uur naar General Sherman klopt, maar ik rij er niet in 1 keer naar toe.

@bwerg Helemaal met je eens maar heb vertrouwen. Dit is niet mijn eerste rondreis in de VS en ik heb er zeker rekening mee gehouden.

Ik begrijp jullie argumenten maar nogmaals, ik ben er (ook vrij recent al) geweest, ik ben me wel bewust van de afstanden voor het California-deel van de reis. Wij doen geen lange hikes, we doen graag korte hikes en scenic drives met uitzichten. Daar heb je echt niet veel tijd voor nodig. Daarnaast is het maar de vraag of je Yosemite kan bezoeken. De vorige keer moest ik het hele reisschema omgooien omdat er bosbranden waren.

Bryce, Zion en Capitol Reef doen we voor het eerst. Bryce en Zion wilde ik in eerste instantie zelfs op 1 dag doen en Capitol Reef zou ik eigenlijk overslaan. Als het leuk blijkt te zijn ga ik er nog wel een keer terug. Moab doen we voor de derde keer. Alles tussen Mesa Verde en LA is ook nieuw voor ons.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ricktachtig
Kju schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:15:
@Ricktachtig Wij reizen al jaren zo. Iedereen heeft z'n eigen voorkeuren. En wat je zegt, twee uur naar General Sherman klopt, maar ik rij er niet in 1 keer naar toe.

@bwerg Helemaal met je eens maar heb vertrouwen. Dit is niet mijn eerste rondreis in de VS en ik heb er zeker rekening mee gehouden.

Ik begrijp jullie argumenten maar nogmaals, ik ben er (ook vrij recent al) geweest, ik ben me wel bewust van de afstanden voor het California-deel van de reis. Wij doen geen lange hikes, we doen graag korte hikes en scenic drives met uitzichten. Daar heb je echt niet veel tijd voor nodig. Daarnaast is het maar de vraag of je Yosemite kan bezoeken. De vorige keer moest ik het hele reisschema omgooien omdat er bosbranden waren.

Bryce, Zion en Capitol Reef doen we voor het eerst. Bryce en Zion wilde ik in eerste instantie zelfs op 1 dag doen en Capitol Reef zou ik eigenlijk overslaan. Als het leuk blijkt te zijn ga ik er nog wel een keer terug. Moab doen we voor de derde keer. Alles tussen Mesa Verde en LA is ook nieuw voor ons.
Iedereen zijn ding inderdaad. Het klopt dat iedereen op zijn / haar manier de vakantie beleeft. Er zijn genoeg toeristen die zeggen naar Nederland op vakantie te gaan en dan alleen Amsterdam bekijken of naar New York City gaan en genoeg hebben aan het Vrijheidsbeeld, Central Park en Times Square. Zo zit het ook met National Parks. Je hebt mensen die graag het park wil ontdekken en alle mooie plekjes willen zien en beleven en je hebt mensen die nemen een kijkje en vinden het wel genoeg.

Denk dat bewustzijn het woord is. Ik heb er heel veel aan gehad op forums toen mensen mij er bij het plannen op gingen wijzen dat je niet zomaar even via Google Maps je reis kunt gaan plannen en verwachten dat de reistijd klopt en niet veel hoger gaat worden. En ook dat in een park je vaak al meer dan een uur bezig bent om binnen te komen en er zo ontzettend veel te zien is. Laat staan in de zomermaanden waar het zo druk is dat je er niet eens meer in komt.

Het is goedbedoeld advies. En volgens mij ben je je er ook van bewust zo te horen. Dus dat is prima. Je gaat sowieso een te gekke reis tegemoet. En dat is het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimRam
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:36
Kju schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 15:29:
@SimRam ik had het hier ook gepost. De link naar Roadtrippers doet het nog. Hotels zijn daarna nog gewijzigd maar globaal was de route ongewijzigd.
Apart ik klik er op en krijg Page not found. Bedankt elk geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ook zojuist geboekt voor juli 2025. 3 weken richting Florida voor een kindvriendelijke vakantie ;)

Ik denk dat het dit gaat worden (maar nog niet definitief):

08-jul Clear water beach
09-jul Clear water beach
10-jul Orlando
11-jul Orlando
12-jul Orlando
13-jul Orlando
14-jul Orlando
15-jul Sarasota
16-jul Sarasota
17-jul Fort Myers
18-jul Fort Myers
19-jul Orlando
20-jul Orlando
21-jul Orlando
22-jul Orlando
23-jul Orlando
24-jul Orlando
25-jul Orlando
26-jul Orlando
27-jul Vliegen

De keys hebben we gezien, en achten we niet heel bijzonder voor onze dochter. Vanuit Orlando kun je nog makkelijk wat trips maken buiten de thema parken.

[ Voor 74% gewijzigd door Dean Martin op 19-10-2024 18:38 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camillus
Bedankt iedereen voor de feedback, we gaan er mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:33
Dean Martin schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:49:
Ook zojuist geboekt voor juli 2025. 3 weken richting Florida voor een kindvriendelijke vakantie ;)

Ik denk dat het dit gaat worden (maar nog niet definitief):

08-jul Clear water beach
09-jul Clear water beach
10-jul Orlando
11-jul Orlando
12-jul Orlando
13-jul Orlando
14-jul Orlando
15-jul Sarasota
16-jul Sarasota
17-jul Fort Myers
18-jul Fort Myers
19-jul Orlando
20-jul Orlando
21-jul Orlando
22-jul Orlando
23-jul Orlando
24-jul Orlando
25-jul Orlando
26-jul Orlando
27-jul Vliegen

De keys hebben we gezien, en achten we niet heel bijzonder voor onze dochter. Vanuit Orlando kun je nog makkelijk wat trips maken buiten de thema parken.
Cool! Wij hebben 2 jaar geleden met onze kids van 1 en 3 een rondje Florida gedaan, inclusief de Keys.

Nu willen wij aankomende meivakantie 2025 weer terug naar Florida. En nu ze iets ouder zijn is het wellicht makkelijker om wat meer centraal te zitten en bijv. vanaf Orlando en nog 1 andere plek e.e.a. te ondernemen.

Moet alles nog gaan boeken, maar die vliegtickets he, wat een prijzen! En nadeel van Orlando is dat er geen directe vluchten mogelijk zijn. Dan is vliegen naar bijv. LA, SF of LV toch wat makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
paul-s83 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:49:
[...]

Cool! Wij hebben 2 jaar geleden met onze kids van 1 en 3 een rondje Florida gedaan, inclusief de Keys.

Nu willen wij aankomende meivakantie 2025 weer terug naar Florida. En nu ze iets ouder zijn is het wellicht makkelijker om wat meer centraal te zitten en bijv. vanaf Orlando en nog 1 andere plek e.e.a. te ondernemen.

Moet alles nog gaan boeken, maar die vliegtickets he, wat een prijzen! En nadeel van Orlando is dat er geen directe vluchten mogelijk zijn. Dan is vliegen naar bijv. LA, SF of LV toch wat makkelijker.
Ik vlieg direct Frankfurt-Tampa. Inderdaad niet goedkoop ;)

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclon80
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online
We hebben vanwege weersomstandigheden in de bergen bij Ouray (Colorado) ons schema aan moeten passen, wat maakt dat we nog drie nachten elders te vullen hebben… heb jij de tip voor ons? We reizen in n RV met ons zoontje van vier.

We zijn nu in Mesa Verde, we gaan door naar Canyon de Chelly en zoeken vanaf daar drie nachten om uiteindelijk in Page te raken. Weet jij ons te verrassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Voor de hand liggende suggestie: alles richting Moab? Canyonland needles district ligt "om de hoek", en er is daar nog veel meer te zien/doen, ook buiten de nationale parken om. Castle valley, Manti-La Sal mountains. Al heb ik niet uitgezocht hoe het weer daar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

SimRam schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:28:
[...]

Apart ik klik er op en krijg Page not found. Bedankt elk geval!
Het stond niet meer public. Nu wel. Op het eind hebben we Pikes Peak wel gedaan (absolute aanrader) maar hebben we Garden of the Gods overgeslagen. Ik had net niet genoeg tijd in Durango (tip van @matthijst, die raadde ook aan om Mesa Verde op de doorreis over te slaan of meer tijd in te plannen en dat was zeker een goede aanrader) voor meer dan een lunch op doorreis maar ben er wel doorheen gereden. Wat er niet op staat en we wel hebben gedaan is een bezoekje aan Deadwood maar dat heeft pas zin als je de serie leuk vond.

[ Voor 9% gewijzigd door Kju op 20-10-2024 12:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

- Las Vegas
- Sedona
- San Francisco
- Valley of Fire
- Death Valley
- Grand Canyon
- Hoover dam
- Lake Tahoe

Het Noordoosten (New England) is ook prachtig en aan te raden. Acadia National Park, White mountains, Boston…. heel anders dan de woestijnen van Utah, maar hun eigen charme.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Random tip, nalv dat ik zag dat Sting 19 en 20 mei in Denver staat.
(amfitheater daar is wel leuk).
Check ticketmaster voor steden waar je heen gaat voor evenementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
Misschien dat iemand hier tips heeft.

Voor het gedeelte tussen Yosemite National Park en Redwoods National Park zijn we nog op zoek naar een concrete keuze / invulling. Dit ziet er als volgt uit:

18-05 : Yosemite National Park (logeren in Yosemite Valley lodge)
19-05 : Yosemite National Park (logeren in Yosemite Valley lodge)
20-05 :
21-05 : Regio Redwoods National Park
22-05 : Regio Redwoods National Park
23-05 : Newport, Oregon

We zijn op zoek naar tips / adviezen over de beste route om te rijden op 20-05 en 21-05 vanaf Yosemite Valley om op 21-05 uiteindelijk aan te komen in de regio van Redwoods National Park.

We zien zelf 2 opties:

1. Rijden via de I5 en overnachten in Redding om vervolgens richting Crescent City te gaan en daar te overnachten.

2. Rijden via de 101 en op die route een tussenstop te zoeken en uiteindelijk richting Crescent City te gaan.

Het liefste rijden we beide dagen niet langer dan 5,5 uur. Dus welke route zou dan qua tijd het meest haalbaar en realistisch zijn? Ik ga er vanuit dat de 101 het altijd wint op hoe mooi het is.

Verder ben ik benieuwd of Crescent City wel een leuke plek is om 2 nachten te verblijven en we niet misschien beter kunnen gaan voor Brookings of Klamath.

[ Voor 8% gewijzigd door Ricktachtig op 22-10-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 01:25

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Ricktachtig schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:27:

Voor het gedeelte tussen Yosemite National Park en Redwoods National Park zijn we nog op zoek naar een concrete keuze / invulling. Dit ziet er als volgt uit:

20-05 :

We zijn op zoek naar tips / adviezen over de beste route om te rijden op 20-05 en 21-05 vanaf Yosemite Valley om op 21-05 uiteindelijk aan te komen in de regio van Redwoods National Park.

We zien zelf 2 opties:

1. Rijden via de I5 en overnachten in Redding om vervolgens richting Crescent City te gaan en daar te overnachten.

2. Rijden via de 101 en op die route een tussenstop te zoeken en uiteindelijk richting Crescent City te gaan.

Het liefste rijden we beide dagen niet langer dan 5,5 uur. Dus welke route zou dan qua tijd het meest haalbaar en realistisch zijn? Ik ga er vanuit dat de 101 het altijd wint op hoe mooi het is.

Verder ben ik benieuwd of Crescent City wel een leuke plek is om 2 nachten te verblijven en we niet misschien beter kunnen gaan voor Brookings of Klamath.
I-5 is inderdaad niet veel aan tot Redding en Redding zelf is ook niet echt geweldig, dus ik zou inderdaad voor 101 kiezen. Mendocino/Ft. Bragg zijn leuke plaatsjes om een nacht te verblijven, maar dat ligt wel op ruim 6 uur rijden vanuit Yosemite. Als dat te lang is kun je ook stoppen in Petaluma of Healdsburg, maar ik zou denk ik persoonlijk er voor kiezen door te rijden en te accepteren dat die dag iets langer is.

De rit naar Crescent City is leuk, veel moois om te zien en stops te maken. Crescent City zelf is aardig, maar twee dagen lijkt mij ook wat veel ja. Sowieso zou ik denk ik genoeg hebben aan 1 dag in Redwood National Park (zó groot is het niet), maar dat ligt voor jou misschien anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:08
Is het in jullie ervaring (veel) goedkoper om zelf een reis te boeken i.p.v. een pakketreis? Mijn vriendin en ik zouden graag volgend jaar voor de derde keer naar Amerika gaan. We hebben het rondje Las Vegas/SF/LA met nationale parken gedaan en een paar jaar later Washington/New York/Boston en de parken en plekjes aldaar.

Het lijkt ons volgend jaar wel wat om Yellowstone en de Rockies te bezoeken. Het valt ons echter tegen hoeveel duurder dit is t.o.v. de eerdere reizen die we hebben gemaakt. Ja, inflatie heeft toegeslagen, maar het standaardrondje LA is ~3000pp, terwijl bovengenoemde reis al snel 5000+ wordt. Beetje gortig imo.

Nu vind ik het comfort van een pakketreis wel prettig - verstand op 0 en lekker van A naar B rijden en onderweg genieten. Mocht dit nou honderden - of misschien wel duizenden - euro's schelen, moet ik het misschien heroverwegen.

Destijds (met m'n vorige reizen) zat het verschil tussen de 100 en 300 eu, voor dat geld wil ik wel ontzorgd worden. Benieuwd naar jullie ervaringen :)

Oh, en nog tips om echt te doen/zien?
https://www.doetsreizen.nl/reizen/the-rockies-vanuit-denver/ lijkt me een erg mooie reis met eigenlijk alles wat we in gedachten hebben, maar misschien zie ik wat over het hoofd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rivanov
  • Laatst online: 21:25
In 2016 hebben we een pakketreis geboekt bij WRC Reizen. Dit was, na New York, onze eerste grotere rondreis door Amerika. Zijn toen aan we Westkust geweest.

In 2017 zijn we naar Florida gegaan en heb ik in eerste instantie wederom naar een pakketreis gekeken, om daarna zelf de reis samen te stellen. Kwam toen onder aan de streep +/- € 1.200,- goedkoper uit, wanneer ik alles zelf regelde (vlucht, hotels, huurauto) t.o.v. pakketreis. Dus dat jaar heb ik alles zelf geregeld.

Volgend jaar gaan we wederom een rondreis maken door Amerika en ga dan weer alles zelf regelen. Net zo makkelijk en je bent flexibeler. Bestemming wordt dan hoogstwaarschijnlijk North West (vliegen op Seattle en van daaruit rond)

[ Voor 7% gewijzigd door Rivanov op 23-10-2024 10:14 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
Knul schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 09:39:
Het lijkt ons volgend jaar wel wat om Yellowstone en de Rockies te bezoeken. Het valt ons echter tegen hoeveel duurder dit is t.o.v. de eerdere reizen die we hebben gemaakt. Ja, inflatie heeft toegeslagen, maar het standaardrondje LA is ~3000pp, terwijl bovengenoemde reis al snel 5000+ wordt. Beetje gortig imo.

Nu vind ik het comfort van een pakketreis wel prettig - verstand op 0 en lekker van A naar B rijden en onderweg genieten. Mocht dit nou honderden - of misschien wel duizenden - euro's schelen, moet ik het misschien heroverwegen.
Vorig jaar Yellowtone gedaan en dat was aan vaste kosten:
3 nachten SLC - Hampton Inn downtown - $495
3 nachten Colter Bay Village - $1244
3 Lake Lodge Yellowstone $1098
2 nachten Roosevelt Lodge $285
2 nachten Old Faithful Lodge $481
1 nacht BW Surestay Twin Falls $130
3 boise Hyatt Place Boise DT - $708
3 Portland Hampton Inn Suites - $451

Hotels: $4892
Auto $1728
Vlucht: 2154 euro

Voordeel van zelf boeken vind ik dat je precies kan uitkiezen welk hotel je krijgt en op welke lokatie je wilt zitten.
Heb 1x een pakketreis gedaan, in 2003 naar Florida, en daarna was ik er wel klaar mee.
Sindsdien zelf alles uitzoeken en boeken en dat bevalt tot nu toe goed,
Recent ook niet meer gekeken naar pakketreizen, maar ik gok dat je dan ook niet standaard in de parken zit?

[ Voor 3% gewijzigd door matthijst op 23-10-2024 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
Is het in jullie ervaring (veel) goedkoper om zelf een reis te boeken i.p.v. een pakketreis? Mijn vriendin en ik zouden graag volgend jaar voor de derde keer naar Amerika gaan. We hebben het rondje Las Vegas/SF/LA met nationale parken gedaan en een paar jaar later Washington/New York/Boston en de parken en plekjes aldaar.
Volgend jaar rond de meivakantie doen wij een reis met 2 gezinnen naar New York en aansluitend een rondreis door Florida.(Orlando - Miami)

Verschil in prijs tussen zelf boeken en een pakketreis was vrij klein, met het verschil dat de pakketreis betere hotels kon boeken voor het zelfde geld. Denk aan resorts aan het water tov hotel kilometers het binnenland in.

Wij hebben dus uiteindelijk een reis op maat laten boeken via kidsreizen. onderdeel van vanverre volgens mij. We moeten hem nog maken, maar financieel dus wat mij betreft een aanrader.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-09 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

matthijst schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:11:
[...]
Voordeel van zelf boeken vind ik dat je precies kan uitkiezen welk hotel je krijgt en op welke lokatie je wilt zitten.
Heb 1x een pakketreis gedaan, in 2003 naar Florida, en daarna was ik er wel klaar mee.
Sindsdien zelf alles uitzoeken en boeken en dat bevalt tot nu toe goed,
Recent ook niet meer gekeken naar pakketreizen, maar ik gok dat je dan ook niet standaard in de parken zit?
Mee eens, ik kies veel liever zelf de vlucht en hotels uit. Ook geen gezeik als de tour operator ineens op de fles gaat...

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rivanov
En je kunt makkelijker tussentijds switchen van hotel. Wij zaten in Miami en zouden de volgende dag naar Key West gaan voor enkele nachten. Keek toen nog even op Booking.com en zag een mooier hotel dan hetgeen we in eerste instantie geboekt hadden en die was zelfs nog goedkoper. Dus het ene geannuleerd en het ander geboekt. :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
https://www.doetsreizen.nl/reizen/the-rockies-vanuit-denver/ lijkt me een erg mooie reis met eigenlijk alles wat we in gedachten hebben, maar misschien zie ik wat over het hoofd.
Die hotels zijn wel OK zie ik.
Snow Lodge in Yellowstone, The View in Monument Valley bijvoorbeeld.

Zo op het oog lijkt het wel duur.
Als ik kijk wanneer ik doorgaans ga (15 augustus), dan kom ik voor 2p op € 11.366,10.
Zou denken dat dat goedkoper moet kunnen.

Small SUV - 1716.99 EUR
Tickets - 1980
Heb je 7600 euro over voor 21 nachten. 360 per nacht.

[ Voor 28% gewijzigd door matthijst op 23-10-2024 12:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:10

Grouchy

meep meep

Doe het liever zelf, meer vrijheid & minder gezeik als er ergens iets geannuleerd/veranderd wordt. Dan ben je ook wat flexibeler met hotels omboeken als het e.e.a. tegenvalt of andersom.
Plus zoas dit jaar in Jackson, WY waren de kamers rond de 700USD per nacht. Dan zet je lekker wat punten in om de kosten te drukken.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:08
matthijst schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

Die hotels zijn wel OK zie ik.
Snow Lodge in Yellowstone, The View in Monument Valley bijvoorbeeld.

Zo op het oog lijkt het wel duur.
Als ik kijk wanneer ik doorgaans ga (15 augustus), dan kom ik voor 2p op € 11.366,10.
Zou denken dat dat goedkoper moet kunnen.

Small SUV - 1716.99 EUR
Tickets - 1980
Heb je 7600 euro over voor 21 nachten. 360 per nacht.
Zie dat de tickets op mijn beoogde datum (mei) rond de €600 pp zijn als je vanaf Frankfurt vliegt. Prima te doen.

Daarnaast staat een pick-up hoog op mijn wensenlijstje, zie dat die rond de €2000 gaan, dus zelf regelen it is :) Voorgaande keren ook typisch Amerikaanse auto's gehuurd (Mustang cabrio en een Dodge Charger), dus de pick-up ontbreekt nog.

Dank allen tot dusver! Ga vanavond eens het een en ander bij elkaar klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

Ricktachtig schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 14:27:

20-05 :

We zien zelf 2 opties:

Met welk voertuig ga je rijden? Ik heb met een RV de 101 gereden... en dat is niet grappig. Stijl omhoog en omlaag, haakse bochten... je hoorde al het servies heen en weer schuiven.
Je rijd feitelijk op de klippen naast de oceaan... geen enkel recht stuk.

De 101 is de hele tijd draaien en keren.. vermoeiend rijden. Maar goed.. ligt er ook aan of je graag rijdt.
Wel een mooei route.. maar vermoeiend.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
Scott schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:24:
[...]

I-5 is inderdaad niet veel aan tot Redding en Redding zelf is ook niet echt geweldig, dus ik zou inderdaad voor 101 kiezen. Mendocino/Ft. Bragg zijn leuke plaatsjes om een nacht te verblijven, maar dat ligt wel op ruim 6 uur rijden vanuit Yosemite. Als dat te lang is kun je ook stoppen in Petaluma of Healdsburg, maar ik zou denk ik persoonlijk er voor kiezen door te rijden en te accepteren dat die dag iets langer is.

De rit naar Crescent City is leuk, veel moois om te zien en stops te maken. Crescent City zelf is aardig, maar twee dagen lijkt mij ook wat veel ja. Sowieso zou ik denk ik genoeg hebben aan 1 dag in Redwood National Park (zó groot is het niet), maar dat ligt voor jou misschien anders.
Bedankt voor de suggesties. Ik ga er naar kijken.

Maar 1 dag voldoende? Ik lees juist dat Redwoods National Park enorm groot is en zelfs van begin tot het einde al een gebied van 2 uur rijden is. Veel plekken zijn al dus een heel stuk rijden bij elkaar verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
Freak187 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:42:
[...]

Met welk voertuig ga je rijden? Ik heb met een RV de 101 gereden... en dat is niet grappig. Stijl omhoog en omlaag, haakse bochten... je hoorde al het servies heen en weer schuiven.
Je rijd feitelijk op de klippen naast de oceaan... geen enkel recht stuk.

De 101 is de hele tijd draaien en keren.. vermoeiend rijden. Maar goed.. ligt er ook aan of je graag rijdt.
Wel een mooei route.. maar vermoeiend.
We rijden in een minivan. Dus geen camper oid. Maar dan alsnog is het voor sommige passagiers ws niet heel prettig rijden. Toen we highway 1 reden tussen San Francisco en Los Angeles hadden ook een aantal passagiers aardig last van wagenziekte door alle bochten en hoogteverschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life

Jebus4life

BE User

Jebus vertrekt richting Houston.
Eerst nog even de city-hopper vanuit Brussel op en dan de rechtstreeks vanaf Amsterdam.

Als de burgeroorlog uitbreekt na de verkiezingen ben ik jullie bron te plaatse 🫡

*Eerst nog daargeraken natuurlijk, ik vlieg echt niet graag -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:29
De tickets voor komend jaar zijn weer gekocht waarbij we in grote lijnen de volgende route willen gaan volgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvKDlHA9ztSPADVovhTZjVMIQTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxhmUt6fTgfCspr6JcE8Wp3S.jpg?f=fotoalbum_large

In de parken hebben we inmiddels ook de accomodaties vastliggen. De route ertussen ligt dus nog open. Dagen Denver aan het eind zijn deels reserve/nog anders te besteden. Volgende stap is het reserveren van een fijne reisauto. Als er mensen zijn die nog suggesties hebben irt de concept route dan ben ik daarin zeer geïnteresseerd!

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Bear Lake is weinig te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Laatst online: 21:29
Dat hoor ik van meer mensen. Het idee achter de opzet van de route is dat we niet uren achter elkaar onderweg zijn. Bear lake lijkt daarom een mooie break opweg naar Grand Teton. Je kunt er zwemmen en dat is met de verwachte temperaturen rond die tijd een welkome afwisseling. Maar als je rond die locatie een alternatief hebt dat meer te bieden heeft dan houd ik me aanbevolen natuurlijk.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
Afgelopen zomer zijn wij in 1x naar GT gereden.
Bear Lake is maar 2 uur rijden. Tussen Bear Lake en GT heb je wel wat leuke dorpjes waar je kunt stoppen. Montpellier, Paris, Jackson, Afton.
Vind 't zelf fijner om ergens 3 nachten te zitten, dan 1 en 2, helemaal als er niet heel veel te doen is (en omdat GT erg mooi is).

[ Voor 4% gewijzigd door matthijst op 02-11-2024 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fikkie007
  • Laatst online: 05-09 13:16
Driek schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:49:
[...]

Volgend jaar juli.
Ik hoor graag de ervaringen! En veel plezier alvast.
Inmiddels weer één week thuis van onze 4-weekse rondreis in het westen van USA. Wij hebben uiiteindelijk deze kayaktocht gedaan https://www.tripadvisor.c...ke_Tour-Page_Arizona.html.

In onze groep totaal 6 mensen, verdeeld over 3 kayaks + nog één gids erbij. Was leuk om te doen, aangezien je vanaf het water de canyon in gaat, valt het erg mee met de drukte tijdens de wandeling in de canyon (niet denken dat je alleen bent, er zijn meerdere partijen die zo'n tocht aanbieden en er op dat moment ook zijn). Gids had bij ons ook genoeg te vertellen. Op de terugweg nog langs de kant aangemeerd om te zwemmen. Dus mocht je nog twijfelen, zou ik het zeker doen, was ook leuk om na een aantal dagen gewandeld te hebben eens iets anders te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Die heb ik ook gedaan, inderdaad een leuke activiteit. En vanaf het strandje ook nog een stuk de canyon in gelopen. Maar zo fotogeniek als het bekende drukke stuk van de canyon is het niet, dus verwacht geen vervanging van de foto-shoot bij de upper en lower antelope canyon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:34
Fikkie007 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:19:
[...]

Inmiddels weer één week thuis van onze 4-weekse rondreis in het westen van USA. Wij hebben uiiteindelijk deze kayaktocht gedaan https://www.tripadvisor.c...ke_Tour-Page_Arizona.html.

In onze groep totaal 6 mensen, verdeeld over 3 kayaks + nog één gids erbij. Was leuk om te doen, aangezien je vanaf het water de canyon in gaat, valt het erg mee met de drukte tijdens de wandeling in de canyon (niet denken dat je alleen bent, er zijn meerdere partijen die zo'n tocht aanbieden en er op dat moment ook zijn). Gids had bij ons ook genoeg te vertellen. Op de terugweg nog langs de kant aangemeerd om te zwemmen. Dus mocht je nog twijfelen, zou ik het zeker doen, was ook leuk om na een aantal dagen gewandeld te hebben eens iets anders te doen.
Thanks!
ik had deze ook opgeslagen inderdaad.
Ik zie dat de antelope niet bij de prijs is inbegrepen, weet jij wat dit nog extra kost?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Antelope canyon vanaf lake Powell is gewoon vrij in te varen, en daar waar het water ophoudt kun je nog een heel eind doorlopen. Dat komt uiteindelijk uit bij de lower Antelope canyon (het Navajo-beheerde gedeelte met een rondleiding). Voor zover ik me kan herinneren is dat stuk afgesloten met een hek, en vanaf lake Powell kun je dat deel dus niet in.

Zo was het in ieder geval 5 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:34
ok, eigenlijk geven ze dus gewoon de verwachting aan, je komt in de antelope maar niet in het navajo beheerde gedeelte.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:33
Na onze Florida trip in 2022 (Orlando, Miami, Keys en weer terug naar Orlando) zijn wij zijn weer een vakantie naar Florida aan het plannen in de voorjaarvakantie 2025.

Ik volg al enige tijd de ticketprijzen en de trend is dat ze elke dag omhoog gaan, dus ik heb fomo om de vliegtickets alvast vast te leggen voordat ze onbetaalbaar worden (deze twijfel heeft me al 400 piek gekost nu)

DIt is het plan voor mijn vrouw en 2 kids van 4 en 6:

beide rechtstreekse vluchten via Delta:
19-04 AMS - Tampa
03-05 Tampa - AMS

Dat we onszelf 2 weken kunnen vermaken is geen probleem want er is genoeg te doen in Florida. Ikzelf heb het plan om 1 week een villa in Orlando (Davenport e.g.) te huren, en 1 week losse hotels te boeken.

Nu de vraag, is er een Tweaker die een soortgelijke combi heeft gedaan in het verleden? Overige tips zijn uiteraard ook welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _jero_813
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 14:48
peacelord schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:16:
De tickets voor komend jaar zijn weer gekocht waarbij we in grote lijnen de volgende route willen gaan volgen.

[Afbeelding]

In de parken hebben we inmiddels ook de accomodaties vastliggen. De route ertussen ligt dus nog open. Dagen Denver aan het eind zijn deels reserve/nog anders te besteden. Volgende stap is het reserveren van een fijne reisauto. Als er mensen zijn die nog suggesties hebben irt de concept route dan ben ik daarin zeer geïnteresseerd!
Waarom overnachten bij Thermopolis? Vanaf Cody kun je via Thermopolis (dinosaurus museum) doorrijden naar bv Buffalo, daar is tijd genoeg voor zonder je te haasten. De dag erna vanaf Buffalo via Devil's Tower naar Spearfish. Hiermee win je 1 dag en die kan je dan ergens anders besteden bv in de black hills met het plaatsje Deadwood en Mount Rushmore. En dan vanaf daar doorrijden naar Badlands.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
Een dezer dagen onze tickets voor september 2025 ook maar alvast boeken.
Hoogstwaarschijnlijk gaan we op en terug vanuit Seattle vliegen om vanuit daar rond te gaan.
Amsterdam - Seattle rechtstreeks met Delta zit nu op +/- € 2.200,- voor twee personen. Zaterdag 30 augustus heen zaterdag 20 september terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• camillus

Dag Bestemming
1 Aankomst San Fransisco
2 San Fransisco
3 San Fransisco
5 Yosemite
6 Yosemite
8 Seqoia en Kings Canyon
9 Seqoia en Kings Canyon
11 Death Valley
13 Las Vegas
15 Zion/Bryce/Kolob
16 Zion/Bryce/Kolob
18 Grand Canyon
21 Los Angeles
22 Los Angeles
Naar aanleiding van jullie tips hebben we de eerder gedeelde route uiteindelijk aangepast naar onderstaande. We hebben een one way ticket overwogen maar dat kost zoveel extra, dat we er toch voor hebben gekozen om met een tussenstop terug te reizen naar SF (beginpunt). Mochten er nu nog tips zijn, horen we het graag! En stel dat je nog 1 of 2 nachten extra zou mogen toevoegen, waar zou je dat dan doen?

1 Aankomst San Fransisco
2 San Fransisco
3 San Fransisco
5 Yosemite
6 Yosemite
7 Yosemite reizen naar Lone Pine
8 Lone Pine via Death Valley reizen naar Las Vegas
9 Las Vegas
10 Las Vegas
11 Las Vegas reizen naar Zion
12 Zion
13 Zion reizen naar Bryce
14 Bryce reizen naar Page
15 Page
16 Page reizen naar Grand Canyon
17 Grand Canyon
18 Grand Canyon reizen naar Joshua Tree
19 Joshua Tree reizen naar Los Angeles
20 Los Angeles
21 Los Angeles
22 Los Angeles reizen naar [tussenstop]
23 [Tussenstop] reizen naar SF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Mooi rondje zo lijkt me!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

camillus schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:54:
En stel dat je nog 1 of 2 nachten extra zou mogen toevoegen, waar zou je dat dan doen?
Wat suggesties waar je toch al bent, of langs komt:
  • De little lakes valley op doorreis. Wel even controleren of die dan al toegankelijk is want het ligt nog wat hoger dan de tioga pass road.
  • De valley of fire. In de vroege lente zou het weer daar aangenaam moeten zijn.
  • Als je van wandelen houdt, nog een extra dag bryce of zion. Bij zion kan je naar angels landing (tegenwoordig wel alleen met permit), observation point of een hele lijst van kortere wandelingen. Bij bryce is de figure 8 loop een sterke aanrader, de fairyland loop is uitgestrekter en rustiger. Of kijk nog even bij red canyon, om de hoek bij Bryce.
  • Grand canyon Noord. Uit je lijstje maak ik op dat je alleen zuid doet. Wederom even controleren of die wel sneeuwvrij is in die periode.
  • Highway 1 tussen Morro bay en Monterey, als tussenstop tussen LA en SF. Die is wel vaak ergens afgesloten vanwege landverschuivingen, dus hou er rekening mee dat je uiteindelijk toch moet omrijden door het binnenland. De kusten en stranden zijn mooi, en je kan er veel zeeleeuwen / zee-olifanten / zee-otters / pelicanen zien.

[ Voor 16% gewijzigd door bwerg op 08-11-2024 20:17 ]

Pagina: 1 ... 73 ... 87 Laatste