Leuk

Mijn vriendin en ik gaan eind augustus een volle week naar NY, nadat we daar twee jaar terug al eens twee nachten zijn verbleven onderweg naar de westkust.
Is 7 dagen NYC te lang / te kort?
Wat ons betreft niet. Er is zoveel te doen. We gaan dit keer juist zeven dagen omdat we de vorige keer het idee hadden dat we in twee dagen van highlight naar highlight renden.
In een week heb je echt de tijd om de stad daadwerkelijk te beleven. Natuurlijk zijn er toeristische highlights die we op de planning hebben staan zoals het bezoeken van Ellis Island, het overlopen van de Brooklyn Bridge en het doen van een movie tour. En ook zullen we wel wat museums meepakken. Maar ook de diverse wijken leren kennen door er te eten, te shoppen, te slenteren etc... vinden we dit keer belangrijk en dan is een dag zo weg. Bedenk dat bijvoorbeeld Brooklyn al een wereldstad op zichzelf is.
Welke stad (steden?) zouden jullie combineren?
Dat is persoonlijk denk ik. Boston is voor zover ik weet een meer Europees aandoende stad en dat spreekt ons erg aan maar voor de historie van de andere twee geldt hetzelfde.
Wij doen Philadelphia waarschijnlijk aan als dagtrip vanuit NYC. Dat is niet zo ver weg namelijk, anderhalf uur met de trein of twee uur met de bus. Je zou ook meerdere steden kunnen meepakken: een week NYC en twee keer een halve week voor twee andere steden.
Landen in NY, daar X dagen blijven en dan doorrijden... of omgekeerd (bvb landen in Boston)? Wat lijkt jullie het meest praktische?
Mijn voorkeur heeft het altijd om de langste periode als laatste te doen. Dan heb je nog een week relatieve "rust" zonder verplaatsingen. Maar ik bedenk me nu: als je Boston (meest noordelijk), NYC en Philadelphia/Washington (meest zuidelijk) zou combineren slaat dat nergens op natuurlijk want dan zit New York halverwege

Is september een goede periode qua drukte, prijs, temperaturen? Of kan oktober bijvoorbeeld een wereld van verschil maken?
Voor wat betreft New York heb ik me daar wat in verdiept. Ten eerste het weer: augustus kan nog klam en heel erg warm zijn maar dat "risico" nemen wij gewoon. September is wat dat betreft al een stuk beter. De maand oktober schijnt qua weer wel een aantrekkelijke periode te zijn (Indian summer....) maar dat zal ook iets doen met de hotelprijzen vermoed ik. Vluchten zijn in oktober wel weer goedkoper dan in augustus meen ik.
Wat september betreft is er één ding waar je wel op moet letten. Volgens mij er is de tweede week al een fashionweek in NYC en dat zal al iets doen met de hotelprijzen maar vanaf half september is er elk jaar een VN conventie en dan zijn de hotelprijzen sky high. Dus zoek even uit wanneer dat is en zorg dat je dan weg bent uit New York, of er nog niet bent.
Om de verplaatsing te maken zouden we sowieso een auto huren.
Zo te zien ga je puur voor de steden en niet voor de natuur tussen de steden? Waarom zou je dan in godsnaam een auto huren? In de steden zelf gebruik je die totaal niet en in tegenstelling tot de rest van de VS is het treinverkeer tussen Boston, NYC, Philadelphia en Washington nu juist prima geregeld. Van noord naar zuid (of andersom) is dat een heel mooi treinritje wat zelfs in georganiseerde reizen wordt aangeboden. Niet dat ik zo'n geplande reis zou boeken maar dat terzijde.
Qua overnachting lijkt airbnb ons momenteel het meest interessant, al moeten we potentieel 4 slaapplekken regelen als we NYC, Boston, Philly EN DC willen zien.
Airbnb is in New York wel een dingetje. Daar zijn hele strenge voorwaarden aan verbonden, vanuit het stadsbestuur wordt het ontmoedigd, meer dan hier in A'dam. Het mag alleen als de eigenaar het gebouw zelf ook bewoont en dan nog voor hele specifieke woningen (iets met in een aantal delen gesplitste familiehuizen).
In Manhattan zelf ga je sowieso niets legaal vinden op Airbnb, in Brooklyn wellicht nog wel maar dat is niet altijd duidelijk te constateren. Alleen in Jersey City (ten westen van Manhattan) is het nog helemaal legaal maar ook daar wil men er vanaf. Jersey City zou overigens niet mijn voorkeur hebben qua slaapplek omdat je eerst een trein moet pakken om op Manhattan en bij de metro te komen. Brooklyn of Long Island/Queens is dan een stuk beter. Veel hangt af van je budget.
Ps.
Wij gaan die week in elk geval niet in de drukte van Times Square zitten. Belangrijkste is dat je snel op de metro kunt stappen.
[
Voor 3% gewijzigd door
D-e-n op 22-02-2020 17:39
]