Wat is er eigenlijk veel te doen in Seattle - ik was er helaas maar 1 dagje anders had ik nog zeker dat muziekmuseum bezocht en ... en ...
Dat was idd een mooie discussie toen. Hetzelfde zou ik nu kunnen beginnen om over de keuze voor late aankomst op Fort Lauderdale te beginnen en dan nog naar Miami gaan…Wootlock schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:32:
[...]
Als ik mij niet vergis rijdt hij niet graag auto in de USA
Dat is ook een mogelijkheid tot overweging om het al bij Fort Lauderdale te huren en in te leveren in Miami. Wij gaan een auto huren maar niet op de dag van de aankomst zelf
[ Voor 74% gewijzigd door Van der Berg op 14-11-2025 14:27 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Snap ik. Maar je hebt meer dingen zien en je hebt langs heel veel dingen haasten. Deze reist valt imo onder die laatste categorie. En begrijp me niet verkeerd: daar is helemaal niets mis mee. Het is gigantisch indrukwekkend allemaal daar en ik snap dat je er heel veel wil zien. Maar mocht je ook de wens hebben om af en toe wat rust te pakken of wat meer tijd te hebben voor een wandeling/excursie, dan wordt het te krap.key schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:03:
[...]
Normaal blijf ik graag op 1 of 2 plaatsen tijdens mij vakanties. Maar als een eerste reis naar Canada wil ik natuurlijk wel wat meer zien.
m.b.t. de reis zie je inderdaad de zelfde afwijkingen die ik ook niet logisch vind. Morgen eens goed voor zitten en een verzoek tot een aanpassing op het reisschema indienen.
Andere tips over zuid west Canada zijn welkom!
Je zou al een hoop kunnen winnen door de overnachtingen in Gold Bridge en Williams Lake te laten vervallen. Dan ga je via Jasper terug naar Whistler met een overnachting in Clearwater. Kun je daar op de dag van aankomst/ochtend van vertrek eventueel nog naar Wells Grey PP. Tussen Jasper en Clearwater zijn er genoeg leuke dingen te doen, maar qua natuur gaat het allemaal minder indruk maken als je Banff/Canmore (vergeet daar vooral Kananaskis en Peter Lougheed PP niet)/Jasper net hebt gehad. Of had je specifieke plannen in Gold Bridge/Williams Lake?
Revelstoke is nice, maar ook die zou je kunnen overwegen om over te slaan. Ik vind het minder mooi dan Banff/Jasper. Als je inderdaad vanaf Calgary doorrijdt naar Canmore op dag van aankomst (en dat kan prima), pak je zo weer drie nachten extra. Deze nachten kun je dan onderverdelen tussen Vancouver Island en wellicht nog een nachtje extra Canmore. Dan is op VI er wel de tijd en ruimte om zowel Tofino als Victoria aan te doen.
Dus zoiets:
Canmore 4 nachten (hier is zoveel te doen: Lake Louise/Lake Moraine, Banff NP, Yoho NP. Peter Lougheed PP)
Jasper 3 nachten
Clearwater 1 nacht
Whistler 1 nacht
Parksville 1 nacht
Tofino 4 nachten
Victoria 4 nachten
Vancouver 2 nachten
Het deel van Jasper naar Parksville (inclusief ferry) is dan wat taaier en vaak van accommodatie wisselen. Je zou ook nog een extra nacht Whistler kunnen overwegen om de reis wat op te breken. Is een heel leuk bergdorpje en een dag uittrekken voor de peak 2 peak gondola is zeker de moeite waard.
Disclaimer in mijn verhaal is wel dat ik in Jasper was voor de gigantische brand. Volgens mij was er recent een user hier die het na de brand niet meer de moeite waard vond. Hier kan ik verder niets over zeggen.
[ Voor 5% gewijzigd door Ximenez op 14-11-2025 14:23 ]
Dit is de eerste opzet van de reisorganisatie. Gold Bridge en Williams Lake komt niet vanuit mijzelf.Ximenez schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:16:
[...]
Snap ik. Maar je hebt meer dingen zien en je hebt langs heel veel dingen haasten. Deze reist valt imo onder die laatste categorie. En begrijp me niet verkeerd: daar is helemaal niets mis mee. Het is gigantisch indrukwekkend allemaal daar en ik snap dat je er heel veel wil zien. Maar mocht je ook de wens hebben om af en toe wat rust te pakken of wat meer tijd te hebben voor een wandeling/excursie, dan wordt het te krap.
Je zou al een hoop kunnen winnen door de overnachtingen in Gold Bridge en Williams Lake te laten vervallen. Dan ga je via Jasper terug naar Whistler met een overnachting in Clearwater. Kun je daar op de dag van aankomst/ochtend van vertrek eventueel nog naar Wells Grey PP. Tussen Jasper en Clearwater zijn er genoeg leuke dingen te doen, maar qua natuur gaat het allemaal minder indruk maken als je Banff/Canmore (vergeet daar vooral Kananaskis en Peter Lougheed PP niet)/Jasper net hebt gehad. Of had je specifieke plannen in Gold Bridge/Williams Lake?
Revelstoke is nice, maar ook die zou je kunnen overwegen om over te slaan. Ik vind het minder mooi dan Banff/Jasper. Als je inderdaad vanaf Calgary doorrijdt naar Canmore op dag van aankomst (en dat kan prima), pak je zo weer drie nachten extra. Deze nachten kun je dan onderverdelen tussen Vancouver Island en wellicht nog een nachtje extra Canmore. Dan is op VI er wel de tijd en ruimte om zowel Tofino als Victoria aan te doen.
Dus zoiets:
Canmore 4 nachten (hier is zoveel te doen: Lake Louise/Lake Moraine, Banff NP, Yoho NP. Peter Lougheed PP)
Jasper 3 nachten
Clearwater 1 nacht
Whistler 1 nacht
Parksville 1 nacht
Tofino 4 nachten
Victoria 4 nachten
Vancouver 2 nachten
Het deel van Jasper naar Parksville (inclusief ferry) is dan wat taaier en vaak van accommodatie wisselen. Je zou ook nog een extra nacht Whistler kunnen overwegen om de reis wat op te breken. Is een heel leuk bergdorpje en een dag uittrekken voor de peak 2 peak gondola is zeker de moeite waard.
Disclaimer in mijn verhaal is wel dat ik in Jasper was voor de gigantische brand. Volgens mij was er recent een user hier die het na de brand niet meer de moeite waard vond. Hier kan ik verder niets over zeggen.
Ook de reisvolgorde die ze aangeven is apart.
Morgen zet ik even alles op een rij met daarin zeker de vraag waarom de beide steden die zijn toegevoegd.
Ik snap het idee als ik Gold Bridge zie op Google, maar als het de lange rit extra waard is...
In ieder geval bedankt voor je info.
Oh en Jasper zelf moet weer ok zijn, alleen in de omgeving zie je natuurlijk ook de gevolgen van de branden, daar ben ik mij van bewust. Al denk ik dat ik mijn dagen er alsnog goed gevuld krijg.
Ja, Seattle en omgeving is echt wel heel leuk waar heel veel te doen is. Je hebt er voor ieder wat wils. De stad zelf is niet heel groot, maar genoeg te doen. Daarnaast heb je in de buurt strand, water, bossen, bergen en zelfs op 2 uur rijden woestijn. Je kan echt alle kanten op.Pat911 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:56:
Wat is er eigenlijk veel te doen in Seattle - ik was er helaas maar 1 dagje anders had ik nog zeker dat muziekmuseum bezocht en ... en ...
Vond dit ook mooi, in Seattle:
https://www.chihulygardenandglass.com/
Haters everywhere but I don’t really care
Seattle (Washington) staat bij mij ook hoog op het lijstje. Een van mijn collega's is er geweest voor een 10-daagse reis in Seattle stad zelf. Als ik Seattle doe is dat waarschijnlijk met de zomer maanden, want het is koud in de winter. Hij zegt een mooie stad wel veel zwervers (daklozen) liepen er rond vertelde hij. Nog bijna 1 maandje tot onze 12-daagse reis naar Miami en ik heb er volop zin in! Eventjes weg van de kou hier
[ Voor 19% gewijzigd door Van der Berg op 19-11-2025 12:13 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Dat ziet er heel mooi uit en leuk!matthijst schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:38:
Vond dit ook mooi, in Seattle:
Ja, heb dat ook wel gehoord dat het de laatste jaren wel achteruit is gegaan met heel veel zwervers. Dat was in 2013 nog niet zo toen ik er woonde.Van der Berg schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:57:
Seattle (Washington) staat bij mij ook hoog op het lijstje. Een van mijn collega's is er geweest voor een 10-daagse reis in Seattle stad zelf. Als ik Seattle doe is dat waarschijnlijk met de zomer maanden, want het is koud in de winter. Hij zegt een mooie stad wel veel zwervers (daklozen) liepen er rond vertelde hij. Nog bijna 1 maandje tot onze 12-daagse reis naar Miami en ik heb er volop zin in! Eventjes weg van de kou hier
Ik ben er in 2022 geweest. Vond toen wel dat er veel zwervers rondliepen maar dat was dan voornamelijk in de zijstraten (stegen). Als je langs doorgaande wegen/door parken liep was het niet zo.Tomcatter_31 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:39:
[...]
Ja, heb dat ook wel gehoord dat het de laatste jaren wel achteruit is gegaan met heel veel zwervers. Dat was in 2013 nog niet zo toen ik er woonde.
Vergeten we whale whatching nogTomcatter_31 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:30:
[...]
Ja, Seattle en omgeving is echt wel heel leuk waar heel veel te doen is. Je hebt er voor ieder wat wils. De stad zelf is niet heel groot, maar genoeg te doen. Daarnaast heb je in de buurt strand, water, bossen, bergen en zelfs op 2 uur rijden woestijn. Je kan echt alle kanten op.
Dat kan midden in de stad in elk willekeurig fastfood restaurant ook natuurlijk
In september in Seattle geweest. Leuk voor 1 a 2 dagen that’s it. Valt weinig te doen. We zijn vanuit daar nog een dag naar Mt. Rainier NP geweest.Van der Berg schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:57:
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
inmiddels de aangepaste reis naar Canada ook ontvangen.
Werd wel nog gewaarschuwd dat we rond het WK in Vancouver zijn. Gezien ik helemaal niks met voetbal heb wist ik niet dat er ook wedstrijden in Vancouver gespeeld werden (of dat het WK dan is).
We willen nu kijken om een week eerder te gaan, maar gezien het weer wellicht de reis anders om te doen.
Vertrekken vanuit Vancouver dan naar Victoria en zo eindigen in Banff.
Wellicht ook leuker om te eindigen met natuurgeweld ipv een (in mijn ogen) een wat saaiere stad.
Het zal flink in drukte schelen, en ons verblijf in Vancouver zal als leuke bijkomstigheid waarschijnlijk ook wat goedkoper zijn(al zijn met naar 2 nachten)
Werd wel nog gewaarschuwd dat we rond het WK in Vancouver zijn. Gezien ik helemaal niks met voetbal heb wist ik niet dat er ook wedstrijden in Vancouver gespeeld werden (of dat het WK dan is).
We willen nu kijken om een week eerder te gaan, maar gezien het weer wellicht de reis anders om te doen.
Vertrekken vanuit Vancouver dan naar Victoria en zo eindigen in Banff.
Wellicht ook leuker om te eindigen met natuurgeweld ipv een (in mijn ogen) een wat saaiere stad.
Het zal flink in drukte schelen, en ons verblijf in Vancouver zal als leuke bijkomstigheid waarschijnlijk ook wat goedkoper zijn(al zijn met naar 2 nachten)
2 nachten Vancouver is ook méér dan voldoende. Stad zelf is weinig te beleven.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
En in ongeveer een half uur rijden kan je bij de Boeing fabriek in Everett zijn. Zo'n tour is denk ik ook wel leuk om te doen voor iedereen. https://www.boeingfutureofflight.com/tourTomcatter_31 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:30:
[...]
Ja, Seattle en omgeving is echt wel heel leuk waar heel veel te doen is. Je hebt er voor ieder wat wils. De stad zelf is niet heel groot, maar genoeg te doen. Daarnaast heb je in de buurt strand, water, bossen, bergen en zelfs op 2 uur rijden woestijn. Je kan echt alle kanten op.
Daar toen in levende lijve nog een Dreamlifter zien landen, uitladen en weer vertrekken.
Voor de liefhebbers. Costco heeft een filiaal geopend in Mullhouse (Frankrijk) in de hoek bij Zwitserland/Duitsland. Kaart is ook geldig in de VS en wel bereikbaar voor ons simpele laven hier in Europa. Helaas hebben wij twee weken verplichtingen maar over 3 weken zijn wij voornemens erheen te gaan. Ben benieuwd. Straks even kijken hoe het lidmaatschap (€36) geregeld kan worden.
Zijn die 2 bij Parijs niet dichterbij?
Sometimes you need to plan for coincidence
Dat weet ik niet eigenlijk. Vriendinlief (Duitse) kwam met die op de proppenHmmbob schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 07:51:
Zijn die 2 bij Parijs niet dichterbij?
Overigens wil je dan wel héél graag in de VS naar Costco, als je al deze moeite doet
Sometimes you need to plan for coincidence
Hebben wij in September ook gedaan. Was erg de moeite. Paar jaar terug ook in Toulouse geweest bij Airbus, dus moest nu ook wel naar Boeing. Bizar om in levende lijven te zien hoe immens die fabriekshal is.JK schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:03:
[...]
En in ongeveer een half uur rijden kan je bij de Boeing fabriek in Everett zijn. Zo'n tour is denk ik ook wel leuk om te doen voor iedereen. https://www.boeingfutureofflight.com/tour
Daar toen in levende lijve nog een Dreamlifter zien landen, uitladen en weer vertrekken.
Jazeker, als groot fan van de groothandels (vanwege mijn BBQ en mealprep hobby) kom ik daar zeker graag. Vroeger kwamen we ook veel op de NATO/US bases in Duitsland (Ramstein, Frankfurt, Bremen) maar helaas is mijn pa inmiddels met pensioen dus daar kom ik ook al niet meer op. Life is hard 🤓Hmmbob schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:14:
Overigens wil je dan wel héél graag in de VS naar Costco, als je al deze moeite doet
Nice! Ik heb ze niet zien uitladen. Wel aantal keer over zien komen toen ze kwamen landen terwijl ik van werk naar huis ging. Ik zat gedetacheerd bij Boeing toen. Helaas niet op de Everett site, maar in gebouw vlak daarbuiten. Wel met mooi uitzicht op de Olympics.JK schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:03:
[...]
En in ongeveer een half uur rijden kan je bij de Boeing fabriek in Everett zijn. Zo'n tour is denk ik ook wel leuk om te doen voor iedereen. https://www.boeingfutureofflight.com/tour
Heb wel de factory tour gedaan, toen nog de 747 lijn gezien. De laatste -8 vliegtuigen waren toen in productie. Ik vond die factory tour zeker de moeite waard. Maar ja, ben ook luchtvaart liefhebber.
De fabriekshallen zijn echt enorm. En alle vliegtuigen die buiten staan te wachten, soms al gespoten, soms nog niet. Ik vond het erg interessant. Jammer dat je binnen geen foto's mocht maken, maar er is genoeg officieels te vinden online.Rivanov schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:24:
[...]
Hebben wij in September ook gedaan. Was erg de moeite. Paar jaar terug ook in Toulouse geweest bij Airbus, dus moest nu ook wel naar Boeing. Bizar om in levende lijven te zien hoe immens die fabriekshal is.
Airbus is ook wel interessant, dat moet ik eens gaan doen. En dat is ook gewoon te rijden. Hoewel Toulouse wel een stukje rijden is; Hamburg kan je ook tours doen en dat ligt om de hoek. Met enige regelmaat komen die Beluga's over Nederland vliegen. Meestal merk je ze wel op doordat ze wat langzamer vliegen. Verrekijker erbij of mijn Nikon P900 met 83x zoom. Altijd leuk om te zien.
Nice! Ze gewoon zien vliegen is natuurlijk uniek genoeg! Het uitladen was direct naast het gebouw van Future of Flight. Je kon daar zo naar buiten en je liep er bijna tegenaan. Misschien is dat nu wat strenger.Tomcatter_31 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:19:
[...]
Nice! Ik heb ze niet zien uitladen. Wel aantal keer over zien komen toen ze kwamen landen terwijl ik van werk naar huis ging. Ik zat gedetacheerd bij Boeing toen. Helaas niet op de Everett site, maar in gebouw vlak daarbuiten. Wel met mooi uitzicht op de Olympics.
Heb wel de factory tour gedaan, toen nog de 747 lijn gezien. De laatste -8 vliegtuigen waren toen in productie. Ik vond die factory tour zeker de moeite waard. Maar ja, ben ook luchtvaart liefhebber.
Prachtige omgeving daar idd!
Wij zijn in 2017 daar die factory tour wezen doen. Ik weet niet meer wat er toen allemaal stond. Volgens mij waren het 767's en 777's. Er werd nog wat materiaal getoond van de 787.
Wat ook gaaf was, maar dat was in Arizona, om daar bij de boneyard te zijn. Kon daar zelf niet op want het was weekend, maar je hebt er ook een militair vliegveld naast, dus je zag daar A10's vliegen en zelfs de V22 Osprey. Die laatste wilde ik zo graag een keer in het echt zien. Mission accomplished.
PIMA is daar ook een leuk museum.
En los daarvan; in 2024 in Florida een raketlancering, maar dan waarbij de booster terug op land kwam. Ongekend machtig mooi.
Ik heb er wel meerdere daar gezien hoor, want ze gingen meerdere keren per week, maar terug op land met die booster, dat was nieuw voor mij. Uiteraard wist ik dat het kon, vaak genoeg online gezien, maar in het echt is anders. Ik had 'm ook niet verwacht, de lancering zag ik vanuit de auto op de 528 en mensen langs de weg keken naar boven. Dus dus ook, zag de eerste burn om af te remmen. Ik als de sodemieter mijn auto vanaf de snelweg het gras in gestuurd om eruit te springen en het goed te kunenn aanschouwen.
Ook dit jaar nog bij Fort Novosel geweest in Alabama, daar heb je op de militaire basis een museum, specifiek over helikopters. (deel) Opleidingen van Nederlandse Apache-piloten worden daar ook nog wel eens gedaan. En daar werken ook nog wel eens Nederlandse instructeurs. Maar daar had je dus een Chinook met vleugels. Ook een unicum.
Hier nog wat foto's van de Dreamlifter die ik toen heb gemaakt, ik kwam ze tegen op mijn harde schijf;
:strip_exif()/f/image/oH34tg1erGOIBtbGLvQ1tcI6.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de vliegtuigliefhebbers die naar Florida gaan: bij Orlando international staat een B-52. Klein park op een plek achteraf waar je als passagier normaliter niet langs komt. Ben er vorig jaar even langs gereden. Ideaal om wat goede foto's te make want er staat geen hek omheen, en belangrijker nog: ook geen andere mensen die in de weg gaan staan 
Er is verder niks te doen maar het kost ook niks, leuk om even een uurtje op te vullen.
https://maps.app.goo.gl/49Cj4yENsmaRtwcw6
Er is verder niks te doen maar het kost ook niks, leuk om even een uurtje op te vullen.
https://maps.app.goo.gl/49Cj4yENsmaRtwcw6
Nice! Die wist ik nog niet en kom daar met enige regelmaat.ewrz schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:41:
Voor de vliegtuigliefhebbers die naar Florida gaan: bij Orlando international staat een B-52. Klein park op een plek achteraf waar je als passagier normaliter niet langs komt. Ben er vorig jaar even langs gereden. Ideaal om wat goede foto's te make want er staat geen hek omheen, en belangrijker nog: ook geen andere mensen die in de weg gaan staan
Zal waarschijnlijk een overblijfsel zijn van toen MCO nog een militaire basis was; McCoy Air Force Base.
Overigens kan je vanuit Orlando ook met name 's avonds raketlanceringen zien. Als je maar de juiste kant op kijkt.
100 km verderop en toch zie je de lucht nog oranje kleuren 's avonds nog voor je de raket zelf ziet. Ook kan je de entry burn van de booster zien vanuit Orlando, maar ook dan moet je wel goed opletten en het moet natuurlijk niet te bewolkt zijn. Handig is als je dan ook een livestream aan hebt staan, zodat je weet wanneer je wat kan verwachten.
Space needleRivanov schreef op donderdag 20 november 2025 @ 05:54:
[...]
In september in Seattle geweest. Leuk voor 1 a 2 dagen that’s it. Valt weinig te doen. We zijn vanuit daar nog een dag naar Mt. Rainier NP geweest.
Pike place market
First Starbucks
Great Wheel
Underground tour
In de buurt :
Boeing Factory
Port Townsend
New Dungeness Lighthouse
Forks
Olympia NP
MT Rainier
Net terug uit NYC. Rabobank met Mastercard deed t overal. Ook in de Subway etc. ING v-pay deed t nergens. Maar volgens mij kan je bij ING ook een visa pas (debit) krijgen ipv vpay. En uiteraard doet amex het overal (in tegenstelling tot in Nederland)bazzemans schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:43:
[...]
De betalingen van de debetkaarten an sich is niet het probleem in de VS (buiten Europa). Een debetkaart is eigenlijk niks anders dan een betaalkaart met daaraan gekoppeld een tegoed. Voor ons is gewoon dat dit tegoed op je bankrekening staat. Er zijn ook varianten van (digitale) debetkaarten waar je tegoed op stort (zoals de hierboven door @Van der Berg genoemde ANWB VISA GO CARD depit -sic-). In tegenstelling tot een creditkaart waarbij er (doorgaans) juist géén tegoed (veelal wel een limiet) gekoppeld is, waarbij je achteraf betaald en de facto een lening afsluit. Hoewel in de VS het gebruik van een creditkaart om moverende redenen zeer dominant is, worden er ook debetkaarten gebruikt.
De reden dat Nederlandse debetkaarten vaker niet dan wel worden geaccepteerd in de VS (buiten Europa) is vanwege de gebruikte debetkaartdienst. In Nederland zijn de diensten Maestro (van Mastercard) en V-Pay (van Visa) (nog) heel gebruikelijk. Die betaaldiensten worden doorgaans in de VS niet gebruikt, waardoor je er dus niet mee kan betalen. Maestro en V-Pay worden door Mastercard en Visa uitgefaseerd. Alle debetkaarten gaan daardoor over op de betaaldienst Debit Mastercard of Visa Debit. De debetkaarten zijn dan óók geschikt voor online betalingen en vinden dus aansluiting bij het internationale betaalsysteem zoals ook gebruikt in de VS. Een creditkaart is dan (op andere perks en als back-up na) eigenlijk niet meer nodig.
Dit doe je op één dag..Len020 schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:17:
[...]
Space needle
Pike place market
First Starbucks
Great Wheel
Underground tour
In de buurt :
Boeing Factory
Port Townsend
New Dungeness Lighthouse
Forks
Olympia NP
MT Rainier
En we zijn niet de Needle op geweest. Zijn op het hoogste uitkijktpunt van Seattle gaan kijken (Sky View Observatory), vanuit daar is de Needle maar een klein naaldje.
:strip_exif()/f/image/AJywlZsKXJ1MEQVmTsJoc2ip.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OWHBt2QjN1CbzpJNGDsj4VpR.jpg?f=fotoalbum_large)
Nice! Jaloers.JK schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 22:09:
[...]
De fabriekshallen zijn echt enorm. En alle vliegtuigen die buiten staan te wachten, soms al gespoten, soms nog niet. Ik vond het erg interessant. Jammer dat je binnen geen foto's mocht maken, maar er is genoeg officieels te vinden online.
Airbus is ook wel interessant, dat moet ik eens gaan doen. En dat is ook gewoon te rijden. Hoewel Toulouse wel een stukje rijden is; Hamburg kan je ook tours doen en dat ligt om de hoek. Met enige regelmaat komen die Beluga's over Nederland vliegen. Meestal merk je ze wel op doordat ze wat langzamer vliegen. Verrekijker erbij of mijn Nikon P900 met 83x zoom. Altijd leuk om te zien.
[...]
Nice! Ze gewoon zien vliegen is natuurlijk uniek genoeg! Het uitladen was direct naast het gebouw van Future of Flight. Je kon daar zo naar buiten en je liep er bijna tegenaan. Misschien is dat nu wat strenger.
Prachtige omgeving daar idd!
Wij zijn in 2017 daar die factory tour wezen doen. Ik weet niet meer wat er toen allemaal stond. Volgens mij waren het 767's en 777's. Er werd nog wat materiaal getoond van de 787.
Wat ook gaaf was, maar dat was in Arizona, om daar bij de boneyard te zijn. Kon daar zelf niet op want het was weekend, maar je hebt er ook een militair vliegveld naast, dus je zag daar A10's vliegen en zelfs de V22 Osprey. Die laatste wilde ik zo graag een keer in het echt zien. Mission accomplished.![]()
PIMA is daar ook een leuk museum.
En los daarvan; in 2024 in Florida een raketlancering, maar dan waarbij de booster terug op land kwam. Ongekend machtig mooi.![]()
![]()
Dat was echt het mooiste van de hele vakantie.
Ik heb er wel meerdere daar gezien hoor, want ze gingen meerdere keren per week, maar terug op land met die booster, dat was nieuw voor mij. Uiteraard wist ik dat het kon, vaak genoeg online gezien, maar in het echt is anders. Ik had 'm ook niet verwacht, de lancering zag ik vanuit de auto op de 528 en mensen langs de weg keken naar boven. Dus dus ook, zag de eerste burn om af te remmen. Ik als de sodemieter mijn auto vanaf de snelweg het gras in gestuurd om eruit te springen en het goed te kunenn aanschouwen.![]()
Ook dit jaar nog bij Fort Novosel geweest in Alabama, daar heb je op de militaire basis een museum, specifiek over helikopters. (deel) Opleidingen van Nederlandse Apache-piloten worden daar ook nog wel eens gedaan. En daar werken ook nog wel eens Nederlandse instructeurs. Maar daar had je dus een Chinook met vleugels. Ook een unicum.
Hier nog wat foto's van de Dreamlifter die ik toen heb gemaakt, ik kwam ze tegen op mijn harde schijf;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn broer is ook bij PIMA geweest. Weet niet of hij toen ook bij de boneyard geweest is. Zelf ben ik daar niet geweest. En lancering meemaken in Florida staat ook nog altijd op mijn wenslijst. Dat lijkt me ook wel heel cool. Ik ben wel bij de airshows geweest op Nellis Air Force base en jaren eerder op NAS Oceana in de tijd dat F-14's nog vlogen. Dat was voor mij als fan van het vliegtuig (zie avatar) en de film top gun ook een droom die uitkwam.
De factory tour bij Airbus lijkt me idd ook interessant. Ik heb menig project voor Airbus gedaan, maar factory tour daar nog niet gedaan.
De America the Beautiful pass gaat vanaf 1 januari van $80 naar $250 voor niet-Amerikanen.
Voor een ieder die volgend jaar wil gaan en de pas aan wilde schaffen, sla dit jaar nog je slag door de digitale pass op de NPS website te kopen voor $80. Dan kun je tot volgend jaar november/december vooruit.
Voor een ieder die volgend jaar wil gaan en de pas aan wilde schaffen, sla dit jaar nog je slag door de digitale pass op de NPS website te kopen voor $80. Dan kun je tot volgend jaar november/december vooruit.
Voor Yosemite en Everglades geldt ook nog een $100 dollar toeslag las ik.
Heb toch maar mijn Florida trip over 1.5 week gecanceld. Ik geef mijn geld wel weer uit in het land als het een beetje normaal is.
Heb dit jaar 2x een America the Beautiful pas achter de zonneklep van een huurauto laten hangen. Dat zouden dure geintjes worden volgend jaar.
Heb toch maar mijn Florida trip over 1.5 week gecanceld. Ik geef mijn geld wel weer uit in het land als het een beetje normaal is.
Heb dit jaar 2x een America the Beautiful pas achter de zonneklep van een huurauto laten hangen. Dat zouden dure geintjes worden volgend jaar.
Bedankt voor de tip
Beginning Jan. 1, 2026, the Annual Pass will cost $80 for U.S. residents and $250 for nonresidents, ensuring that American taxpayers who already support the National Park System receive the greatest benefit. Nonresidents without an annual pass will pay a $100 per person fee to enter 11 of the most visited national parks, in addition to the standard entrance fee.
The following parks will have a surcharge of $100 for each nonresident of the US entering the park: Acadia National Park, Bryce Canyon National Park, Everglades National Park, Glacier National Park, Grand Canyon National Park, Grand Teton National Park, Rocky Mountain National Park, Sequoia & Kings Canyon National Parks, Yellowstone National Park, Yosemite National Parks, and Zion National Park.
Leuk, een dagje met de familie (man/vrouw & 2 kinderen), da's dan 400USD.
Of wat dacht je van een rondje Utah...
Canada doet trouwens ongeveer (weer) het omgekeerde volgend jaar:
The Government of Canada announced that the Canada Strong Pass will be available again for these dates:
- December 12, 2025 to January 15, 2026
- June 19, 2026 to September 7, 2026
Beginning Jan. 1, 2026, the Annual Pass will cost $80 for U.S. residents and $250 for nonresidents, ensuring that American taxpayers who already support the National Park System receive the greatest benefit. Nonresidents without an annual pass will pay a $100 per person fee to enter 11 of the most visited national parks, in addition to the standard entrance fee.
The following parks will have a surcharge of $100 for each nonresident of the US entering the park: Acadia National Park, Bryce Canyon National Park, Everglades National Park, Glacier National Park, Grand Canyon National Park, Grand Teton National Park, Rocky Mountain National Park, Sequoia & Kings Canyon National Parks, Yellowstone National Park, Yosemite National Parks, and Zion National Park.
Leuk, een dagje met de familie (man/vrouw & 2 kinderen), da's dan 400USD.
Of wat dacht je van een rondje Utah...
Canada doet trouwens ongeveer (weer) het omgekeerde volgend jaar:
The Government of Canada announced that the Canada Strong Pass will be available again for these dates:
- December 12, 2025 to January 15, 2026
- June 19, 2026 to September 7, 2026
[ Voor 20% gewijzigd door Grouchy op 25-11-2025 23:28 ]
A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
De $100 toeslag voor de genoemde parken is dan dus alleen voor mensen zonder AtB pass. Dat scheelt dan weer iets...
Surcharge alleen als je de pas niet hebt. Maar toch. $250 voor een pas is dan het minimale wat je kwijt bent aangezien de meeste bezoekers wel naar 1 van die 11 parken gaan.
Lees wel dat je nu nog een digitale jaarpas kunt kopen voor $80. Evt een optie als je van de zomer gaat.
Gaan zelf van de zomer naar Florida. Maar de Everglades sla ik dan wel over (2x eerder geweest maar dacht wel geinig als je dr toch bent). Geen $250 waard. Maar wellicht gaan die airboats niet echt de Everglades in (kan me niet herinneren dat ze om een pasje vroegen).
Edit. Een van de nieuwe pas-varianten:
Lees wel dat je nu nog een digitale jaarpas kunt kopen voor $80. Evt een optie als je van de zomer gaat.
Gaan zelf van de zomer naar Florida. Maar de Everglades sla ik dan wel over (2x eerder geweest maar dacht wel geinig als je dr toch bent). Geen $250 waard. Maar wellicht gaan die airboats niet echt de Everglades in (kan me niet herinneren dat ze om een pasje vroegen).
[ Voor 197% gewijzigd door matthijst op 26-11-2025 07:12 ]
Half Florida is een moeras. Ik heb de laatse keren een airboat tour gedaan net onder Orlando. Moeras, mangrovewoud, vogels en alligators gezien. Voor mij als toerist heeft de Everglades niet echt meerwaarde ten opzichte van dit.matthijst schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:54:
Surcharge alleen als je de pas niet hebt. Maar toch. $250 voor een pas is dan het minimale wat je kwijt bent aangezien de meeste bezoekers wel naar 1 van die 11 parken gaan.
[Afbeelding]
Ik ben hier geweest, leuk park met een kleine dierentuin en niet zo massaal. Maar er zijn veel meer aanbieders in die regio.
https://maps.app.goo.gl/2JQU56yYYNgKoArs8
Paar foto's gebietst van google
/f/image/dXYJVRz8X2mMIpiLsIuZLCOW.png?f=fotoalbum_large)
Zou die dan de Beauty and the Beast hebben genoemd.matthijst schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:54:
Ik ben bij Boggy Creek Airboat Adventures geweest (zit daar net iets boven), ook zeer leuk om eens mee te maken.ewrz schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:05:
[...]
Half Florida is een moeras. Ik heb de laatse keren een airboat tour gedaan net onder Orlando. Moeras, mangrovewoud, vogels en alligators gezien. Voor mij als toerist heeft de Everglades niet echt meerwaarde ten opzichte van dit.
Ik ben hier geweest, leuk park met een kleine dierentuin en niet zo massaal. Maar er zijn veel meer aanbieders in die regio.
https://maps.app.goo.gl/2JQU56yYYNgKoArs8
Ook een kleine gator farm erbij, vlindertuin etc. Deze werken ook samen met Gatorland. Wel heel mooi om een keer mee te maken en het verbaasde mij hoe "smooth" die bootjes over het water glijden.
Ik zou zoiezo niet naar airboat tour operators en andere attracties gaan waar ze gators houden. Zie ze liever in het wild bij voorbeeld Buffalo Tiger's of Tigertail (al heeft Gatorland wel een paar gigantische gators).
@matthijst je hebt geen pasje nodig om de Everglades in te komen. Je betaalt wel tol als je vanuit Naples komt.
@matthijst je hebt geen pasje nodig om de Everglades in te komen. Je betaalt wel tol als je vanuit Naples komt.
[ Voor 15% gewijzigd door MaZo op 26-11-2025 09:39 ]
Leuke aan zo'n gatorfarm vond ik wel dat je zo'n alligatortje mocht vasthouden 
De gator die wij "in het wild" met airboat zagen destijds leek wel een toeristengator die aankwam toen hij de airboat hoorde. Alsof ie een stukje kip verwachtte
Edit, ah, uit review bij Buffalo Tigers ook wel: "It's a must-do because it's a fantastic experience, but you immediately realize the alligators are fed to attract them. They rush to the boat when we stop. They weren't fed in front of us, but it's obvious,"
De gator die wij "in het wild" met airboat zagen destijds leek wel een toeristengator die aankwam toen hij de airboat hoorde. Alsof ie een stukje kip verwachtte
Edit, ah, uit review bij Buffalo Tigers ook wel: "It's a must-do because it's a fantastic experience, but you immediately realize the alligators are fed to attract them. They rush to the boat when we stop. They weren't fed in front of us, but it's obvious,"
[ Voor 35% gewijzigd door matthijst op 26-11-2025 10:12 ]
Wij waren daar afgelopen zomer, en toen zwommen meerdere gators rond de ingang / ligplaats. Tijdens de boat tour voerde de medewerker de gators die op de boot afkwamen brood. Al zei hij wel dat zijn baas dat niet wil.matthijst schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:09:
Leuke aan zo'n gatorfarm vond ik wel dat je zo'n alligatortje mocht vasthouden
De gator die wij "in het wild" met airboat zagen destijds leek wel een toeristengator die aankwam toen hij de airboat hoorde. Alsof ie een stukje kip verwachtte![]()
We krijgen als non-residents een andere pas.matthijst schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 23:54:
S
[Afbeelding]
Dat is wel het extra geld waardnjitter schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:23:
[...]
We krijgen als non-residents een andere pas.
[Afbeelding]
Maar goede kans dat ik volgend jaar naar de VS ga, nog niet zeker, maar voldoende zeker om de tip te gebruiken om nu alvast de pas te kopen.
Ik probeer ook alvast de pas te kopen aangezien ik volgend jaar sowieso wat national parks ga bezoeken. Helaas accepteert de NPS site mijn Nederlandse postcode niet. Iemand daar al succes mee gehad toevallig?
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Lijkt alleen Amerikaanse postcodes te accepteren (90210). Ik twijfel of ik een postcode kan "verzinnen". In het profiel kan ik namelijk wel Netherlands als land opgeven, maar dat doet niks met de acceptatie van de postcode.Ximenez schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:45:
Ik probeer ook alvast de pas te kopen aangezien ik volgend jaar sowieso wat national parks ga bezoeken. Helaas accepteert de NPS site mijn Nederlandse postcode niet. Iemand daar al succes mee gehad toevallig?
https://www.doi.gov/press...able-national-park-access
Qua NPS vond ik dit schokkender:
Er zijn dus dagen dat buitenlandse toeristen niet welkom zijn. Ben benieuwd hoe dat uitpakt.The Department also highlighted resident-only patriotic fee-free days for 2026:
President’s Day (February 16, 2026)
Memorial Day (May 25, 2026)
Flag Day/President Trump’s birthday (June 14, 2026)
Independence Day weekend (July 3–5, 2026)
110th Birthday of the National Park Service (August 25, 2026)
Constitution Day (Sept. 17, 2026)
Theodore Roosevelt’s birthday (Oct. 27, 2026)
Veteran’s Day (November 11, 2026)
Wij gaan volgende maand naar Miami Florida. Leuk om hier te lezen over jullie tips en ervaringen Florida. Wij zijn ook van plan om Everglades te doen. Jeetje lees ik hier half Florida bestaat uit moeras. Ik ben benieuwd en wij gaan eventjes terug naar de zomer gemiddeld 27-graden overdag. Wij vertrekken op 22 december vanaf Schiphol voor een 12-daagse rondreis.
Ik hoorde vanochtend op de radio, toeristen uit het buitenland moeten straks 250 US dollar betalen voor het bezoeken van de Nationale Parken en dat staat ook hoog op mijn planning
Ik hoorde vanochtend op de radio, toeristen uit het buitenland moeten straks 250 US dollar betalen voor het bezoeken van de Nationale Parken en dat staat ook hoog op mijn planning
[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 26-11-2025 11:49 ]
Er gaat nogal wat conflicterende informatie rond, niet geheel verbazingwekkend. De site van de NPS stelt dat je er wel degelijk in kunt op die dagen, maar tegen betaling:PolarBear schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:10:
https://www.doi.gov/press...able-national-park-access
[...]
Er zijn dus dagen dat buitenlandse toeristen niet welkom zijn. Ben benieuwd hoe dat uitpakt.
https://www.nps.gov/planyourvisit/passes.htm#changes-in-2026
Beginning in 2026, free entrance on these days will be for US citizens and residents only. Nonresidents will pay the regular entrance fee and any applicable nonresident fees.
Ah het free deel is alleen voor residents. Dat zou logischer zijn.diabyte schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:13:
[...]
Er gaat nogal wat conflicterende informatie rond, niet geheel verbazingwekkend. De site van de NPS stelt dat je er wel degelijk in kunt op die dagen, maar tegen betaling:
https://www.nps.gov/planyourvisit/passes.htm#changes-in-2026
[...]
Wij hebben net ook alvast aangevraagd en liepen tegen hetzelfde aan. Via een tip elders hebben wij 00000 ingevuld en werd geaccepteerd. Inmiddels de pas voor $80 ontvangen en 1 jaar geldig.diabyte schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:00:
[...]
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Lijkt alleen Amerikaanse postcodes te accepteren (90210). Ik twijfel of ik een postcode kan "verzinnen". In het profiel kan ik namelijk wel Netherlands als land opgeven, maar dat doet niks met de acceptatie van de postcode.
Die betaalde toegang tot de nationale parken is alleen voor een handjevol heel bekende parken. Het overgrote deel is en blijft gratis. Het gebied Everglades is ook veel groter dan het Everglades National Park.
Een aantal als "Everglades" gemarkete airboat tours zijn eigenljk in Big Cypress of een van de Wildlife Management Areas, waar je geen toegang hoeft te betalen. Alles noord van Tamiami Trail/US41 is formeel geen deel van het Everglades National Park.
Ik zou je er als toerist allemaal niet te veel zorgen over maken, voor een bioloog misschien belangrijk maar als toerist zie je het verschil echt niet. Zoek gewoon een handige locatie voor een tour en je vermaakt je wel.
:strip_exif()/f/image/xoZ46h6Ay52hxyKSkJpbQwXr.png?f=user_large)
Een aantal als "Everglades" gemarkete airboat tours zijn eigenljk in Big Cypress of een van de Wildlife Management Areas, waar je geen toegang hoeft te betalen. Alles noord van Tamiami Trail/US41 is formeel geen deel van het Everglades National Park.
Ik zou je er als toerist allemaal niet te veel zorgen over maken, voor een bioloog misschien belangrijk maar als toerist zie je het verschil echt niet. Zoek gewoon een handige locatie voor een tour en je vermaakt je wel.
:strip_exif()/f/image/xoZ46h6Ay52hxyKSkJpbQwXr.png?f=user_large)
Uiteindelijk maar iets vergelijkbaars gedaan. Cijfers van postcode met een 0 ervoor. Op de pas is dat verder niet terug te vinden, en het is tenslotte de 2025 pas die sowieso door iedereen aan te schaffen is. Zal wel goed komen, en anders merken we het vanzelf...Bas.013 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:18:
[...]
Wij hebben net ook alvast aangevraagd en liepen tegen hetzelfde aan. Via een tip elders hebben wij 00000 ingevuld en werd geaccepteerd. Inmiddels de pas voor $80 ontvangen en 1 jaar geldig.
Nooit met die pas gewerkt, maar is er een controle of je wel of geen resident bent op het moment dat je de pas moet tonen, of is dat bij de aanschaf? Anders kan ik wel een handeltje beginnen met resident-passes hier.
Ze checken de pas en je ID als je het park binnenrijdt.
The budget is all-in? I'm afraid you will have to increase the budget.
Spam link express, is gewoon een spammer.Rivanov schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:06:
The budget is all-in? I'm afraid you will have to increase the budget.
Oh verrek. Had die link nogeens niet gezien. Inderdaad..Vorkie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:13:
[...]
Spam link express, is gewoon een spammer.
Ja, de America the Beautiful pass gaat maar over de betaalde toegang tot 2.000 parken en recreational area's. Echt maar een handjevol :-).ewrz schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:40:
Die betaalde toegang tot de nationale parken is alleen voor een handjevol heel bekende parken.
Maar de extra toeslag van USD 100 gaat inderdaad maar over een park of 12. Maar laten dat nou wel de parken zijn die de meeste toeristen aandoen. Doe je er meerdere dan ben je dus nu gewoon USD 250 kwijt ipv 80.
[ Voor 26% gewijzigd door TweakGP op 26-11-2025 16:47 ]
Ik had al een recreation.gov account waarin een nederlandse postcode (1234AB) stond. Toen ik daarop inlogde was er verder geen enkel probleem mee. Wellicht dat ze dit alleen voor nieuwe accounts doen?Ximenez schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:45:
Heb je ook wat proberen te kopen? Bij mij stond er van een aantal jaar terug ook een NL postcode in, maar zodra je door wilt naar betalen in het winkelmandje krijg je een foutmelding over ongeldige postcode. Ook bij het wijzigen van je profiel geeft ie vervolgens een foutmelding.njitter schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:43:
[...]
Ik had al een recreation.gov account waarin een nederlandse postcode (1234AB) stond. Toen ik daarop inlogde was er verder geen enkel probleem mee. Wellicht dat ze dit alleen voor nieuwe accounts doen?
Nee, dat nog niet. Goed om te weten!diabyte schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:11:
[...]
Heb je ook wat proberen te kopen? Bij mij stond er van een aantal jaar terug ook een NL postcode in, maar zodra je door wilt naar betalen in het winkelmandje krijg je een foutmelding over ongeldige postcode. Ook bij het wijzigen van je profiel geeft ie vervolgens een foutmelding.
De meeste parken zijn en blijven gratis en heb je ook straks geen toegangspas (wat de America the Beautiful pas is) voor nodig. Welke parken een toegangspas vereisen (al dan niet betaald) is gewoon op te zoeken bij NPS.TweakGP schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:40:
[...]
Ja, de America the Beautiful pass gaat maar over de betaalde toegang tot 2.000 parken en recreational area's. Echt maar een handjevol :-).
Maar de extra toeslag van USD 100 gaat inderdaad maar over een park of 12. Maar laten dat nou wel de parken zijn die de meeste toeristen aandoen. Doe je er meerdere dan ben je dus nu gewoon USD 250 kwijt ipv 80.
De meest bekende parken moet je inderdaad als niet-inwoner extra voor gaan betalen. Amerika zou Amerika niet zijn als er niet handige ondernemers opduiken die er daar een weg omheen gaan vinden (zoals gratis parken die qua natuur vrijwel hetzelfde zijn, indianenreservaten met hun eigen regels etc.)
Misschien is dat zelfs wel de bedoeling. Een beetje een rem op het massatoerisme en de toeristen wat meer verdelen over verschillende locaties.
https://www.nps.gov/aboutus/entrance-fee-prices.htm
Naja. Mensen willen toch graag de bekende parken zien. Daarom zijn ze ook zo populair 🙃
komende meivakantie wil ik graag met het gezin (totaal 6) naar Orlando om daar een paar parken te bezoeken en mogelijk ook vanuit daar Cape Canaveral bezoeken.
Nu zag ik dat er geen rechtstreekse vluchten meer zijn op Orlando. Er zijn wel vluchten naar Miami. Dus ik had het idee opgevat om rechtstreeks naar Miami te vliegen, daar 2 dagen 2 blijven en ontdekken. Vervolgens te road-trippen naar Orlando en daar een uitvalsbasis te zoeken voor een dag of 6 dan weer terug naar Miami en weer retrour naar huis.
Slaat iemand hier op af of aan?
Er zijn geen heel jonge kinderen bij, jongste is 6
Overigens overweeg ik ook New York - Orlando ipv Miami - Orlando, uiteraard dan met een vlucht
Nu zag ik dat er geen rechtstreekse vluchten meer zijn op Orlando. Er zijn wel vluchten naar Miami. Dus ik had het idee opgevat om rechtstreeks naar Miami te vliegen, daar 2 dagen 2 blijven en ontdekken. Vervolgens te road-trippen naar Orlando en daar een uitvalsbasis te zoeken voor een dag of 6 dan weer terug naar Miami en weer retrour naar huis.
Overigens overweeg ik ook New York - Orlando ipv Miami - Orlando, uiteraard dan met een vlucht
[ Voor 7% gewijzigd door TF op 26-11-2025 19:34 ]
Vorig jaar op met 2 jonge kids direct op Tampa gevlogen in de meivakantie. Daar direct huurauto opgehaald en naar Orlando gereden. Niet goedkoop, wel perfecte vliegtijden destijds.TF schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:25:
komende meivakantie wil ik graag met het gezin (totaal 6) naar Orlando om daar een paar parken te bezoeken en mogelijk ook vanuit daar Cape Canaveral bezoeken.
Je kunt vanaf Frankfurt nog direct naar MCO, weet niet of dat een optie voor je is?TF schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:25:
Moet het Schiphol zijn, dan is het misschien een optie om niet vanaf hetzelfde vliegveld terug te vliegen. Als je binnen het KLM netwerk wil blijven kun je heen vliegen naar MIA en dan MCO-JFK-AMS doen op de terugweg, scheelt je 3 uur rijden.
Vorige meivakantie heb ik uiteindelijk voor Brussel-IAD-MCO gekozen met United. Was €250 p.p. goedkoper dan de opties vanaf AMS. Ik woon in Limburg dus qua afstand maakte het mij niet veel uit.
Ga van de zomer ook zo idd: heen AMS-MIA (direct). Terug MCO-JFK-AMSTF schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:25:
Delta overstap op JFK is in dezelfde terminal dus je loopt zo naar de volgende gate. Max 15 min lopen ofzo.
Jullie zouden dan mooi die JFK-stop kunnen gebruiken om de stad te zien.
Met Delta/KLM vliegen wij.
Vanaf Tampa kan je ook rechtstreeks terug naar Amsterdam. Is ongeveer 1,5 uur rijden vanaf orlando. Maar niet alle dagen.
[ Voor 5% gewijzigd door matthijst op 26-11-2025 21:27 ]
Ik adviseer je te kijken of je via Fort Lauderdale-Hollywood International Airport kan aankomen (Miami). Dit is vaak veel goedkoper dan op Miami International vliegveld aan te komen. Wij vliegen volgende maand naar Miami en de omgeving (22/12 tot 31/12) met JetBlue via Schiphol met een overstap van 3 uur in Boston en vliegen door op Fort Lauderdale-Hollywood International Airport, en dit was veel goedkoper dan op Miami International vliegveld te vliegen.TF schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:25:
Wij wilde graag rechtstreeks met de KLM op Miami International vliegen, maar dat koste ons €1.248,90 per persoon (23/12 tot 01/01) en veel te duur. Wij vliegen daarom met JetBlue dat ons per persoon €654,29 heeft gekost voor een retourtje (22/12 tot 31/12) vanaf Schiphol. Op de terugvlucht vanuit Miami hebben wij een overstap van 11 uur en 14 minuten in Boston. Wij plannen hebben plannen om Boston te bezoeken. Vergeet ook niet te kijken voor een cashback op CashbackXL voor jou vliegtickets en hotels (Dat scheelt toch wat euro's). Onze gehele vakantie, alleen vlucht met hotel en met ontbijtbuffet heeft ons €1.211,30 per persoon gekost. Op YouTube werd er gezegd aankomen op Fort Lauderdale-Hollywood International Airport dat het veel goedkoper is, en dat bleek ook waar te zijn gemiddeld toch ruim €300 per persoon tijdens het boeken van onze vakantie dan via Miami International vliegveld, en een andere Airliners. Ik adviseer je om overstap zo kort mogelijk te houden voor je kinderen.
Succes met het boeken en je bent ruim op tijd. Ik deed alles helaas op het laatste moment.
[ Voor 70% gewijzigd door Van der Berg op 27-11-2025 13:57 ]