• camillus
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-12 13:47
Ik heb voor mezelf dit plannetje gemaakt. Ik heb nog twee vrije dagen welke ergens kunnen worden toegevoegd. Ik zat zelf te denken aan Moab en Jackson, maar ik twijfel ook tussen Rocky Mountain en nóg ergens in/bij Yellowstone. Wij houden vooral van natuur, zoals je waarschijnlijk wel kunt zien. Doordat ik met mijn ouders deze reis ga doen, kunnen we geen grote of zware hikes doen, wellicht is dat handig om te vermelden.

1 Aankomst Salt Lake City
2 SLC reizen naar Moab
3 Moab
4 Moab reizen naar Estes park
5 Estes park (Rocky Mountain NP)
6 Rocky Mountain NP
7 Rocky Mountain NP reizen naar Thermopolis
8 Thermopolis reizen naar Red Lodge (onderweg Cody bezoeken)
9 Red Lodge reizen naar Gardiner (via Beartooth Highway)
10 Gardiner (Noord Yellowstone)
11 Gardiner (Noord Yellowstone)
12 Gardiner reizen naar West Yellowstone
13 West Yellowstone
14 West Yellowstone
15 West Yellowstone naar Jackson
16 Jackson (Grand Teton)
17 Jackson (Grand Teton)
18
19
20 Jackson reizen naar SLC

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Moab in 1 dag lijkt me niet heel lang. Als je er bent wil je in ieder geval het island in the sky district van canyonlands, het dead horse point state park en arches NP zien. Als je niet veel gaat wandelen krijg je dat in theorie misschien in een heel volle dag gepropt, maar ik zou er toch minstens twee nemen, zeker met een lange dag rijden ervoor en erna. Als je tijd over hebt ga je je er niet vervelen, je kunt via de colorado river naar castle valley/professor valley, de La Sal-bergen over, desnoods nog naar the needles district van canyonlands. Al is the needles zelf vooral geschikt voor hiken, er zijn niet veel wegen (off-road misschien), maar de entreeweg is ook al prachtig. Inclusief de needles overlook als je omrijden niet erg vindt (zelf niet geweest, lijkt me wel prachtig - canyonlands is mooier dan de grand canyon m.i.).

Yellowstone is verrekte groot, maar daar heb je al wel meerdere dagen voor ingepland. Als je alles goed wil zien lijkt me dat een goede planning.

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 11-12-2025 22:01 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Typhone schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:05:
[...]
Hopelijk is het binnen twee jaar voorbij en komt de normaliteit terug. Maar de Nationale Parken mogen wat mij betreft ernstig beschermd worden c.q. fors duurder worden. Dan maar wat minder toeristen ;).

Dit is gewoon standaard vanaf half juni t/m eind augustus in Yosemite:
[Afbeelding]
Precies dat. En nu vraag ik me persoonlijk nogal af wat de beweegredenen van Trump zijn, maar dat veel Nationale Parken gewoon enorm druk zijn, dus dat je dat wil verminderen en zoveel mogelijk je eigen bevolking ontziet, vind ik niet vreemd.

Maar ik ben ook niet gek, en gezien ik volgend jaar een conferentie in de VS heb, waardoor er een hele goede kans is dat ik daar een vakantie aan vast ga maken, heb ik dankzij tips in dit topic toch snel mijn America the Beautiful pas gekocht voor $80 :P .

• Ximenez
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05:31
camillus schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:35:
Ik heb voor mezelf dit plannetje gemaakt. Ik heb nog twee vrije dagen welke ergens kunnen worden toegevoegd. Ik zat zelf te denken aan Moab en Jackson, maar ik twijfel ook tussen Rocky Mountain en nóg ergens in/bij Yellowstone. Wij houden vooral van natuur, zoals je waarschijnlijk wel kunt zien. Doordat ik met mijn ouders deze reis ga doen, kunnen we geen grote of zware hikes doen, wellicht is dat handig om te vermelden.

2 SLC reizen naar Moab
3 Moab
6 Rocky Mountain NP
13 West Yellowstone
14 West Yellowstone
16 Jackson (Grand Teton)
17 Jackson (Grand Teton)
18
19
Ik zou je eigenlijk adviseren je plan kritisch te bekijken, en dan vooral de eerste week. Die is heel erg gehaast. Moab is met één volle dag veel te kort. Neem daar je tijd om Dead Horse SP, Arches NP en Canyonlands NP te bezoeken. Twee volle dagen daar zijn aan te raden, drie nog beter. Ook een boottocht over de Colorado River is leuk om te doen.
Vervolgens jaag je met sneltreinvaart door Colorado. Dat gaat de staat geen recht doen. Dit hele deel zou ik skippen eigenlijk. Dan hoef je in de eerste week ook niet zoveel kilometers te maken.

Ik weet niet hoe fit je ouders zijn, maar kan me voorstellen dat een dagje extra SLC ook lekker kan zijn om even te aarden. Anders zit je de dag na een lange vlucht al weer dik vijf uur in de auto richting Moab. SLC is geen heel boeiende stad, maar er is voldoende te doen in de buurt. Ook genoeg mooie natuur. Lang niet zo overweldigend als Yellowstone natuurlijk, maar alsnog erg mooi.

[ Voor 10% gewijzigd door Ximenez op 12-12-2025 00:19 ]

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:34

Typhone

Who Dares Wins

2 SLC reizen naar Moab
3 Moab
6 Rocky Mountain NP
13 West Yellowstone
14 West Yellowstone
16 Jackson (Grand Teton)
17 Jackson (Grand Teton)
18
19
Hold your horses wild bronco ;).
Dit is wel ambitieus wat jij hier voor ogen hebt. Ik zou in jouw geval vanaf SLC naar Yellowstone vertrekken (Grand Teton). Dat rondje andersom zoals nu is heel erg ambitieus. Rocky Mountain NP moet je heel erg interessant vinden in vergelijking met Moab als je daar een overnachting plant.

Hoe bekend ben je met het gebied als ik vragen mag? :)

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-12 15:01

Freak187

geen

2 SLC reizen naar Moab
3 Moab
6 Rocky Mountain NP
13 West Yellowstone
14 West Yellowstone
16 Jackson (Grand Teton)
17 Jackson (Grand Teton)
18
19
Ik zou adviseren om 3/4 dagen in Yellowstone te zitten. Het park is enorm en iedere dag erin/eruit rijden kost veel tijd. Op het park is duurder (en minder luxe), maar het geld dubbel en dwars waard als je 's ochtends vroeg op pad gaat en bijna niemand wakker is.

En Moab is een stadje waar je makkelijk 3 dagen kan vermaken. Heel veel te doen.

Kia Niro-EV 2024

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Roosevelt Lodge in het park is ook wel geinig.
Back to basic, in 100 jaar oude cabins :D

Haters everywhere but I don’t really care

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Freak187 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:21:
[...]

Ik zou adviseren om 3/4 dagen in Yellowstone te zitten. Het park is enorm en iedere dag erin/eruit rijden kost veel tijd. Op het park is duurder (en minder luxe), maar het geld dubbel en dwars waard als je 's ochtends vroeg op pad gaat en bijna niemand wakker is.

En Moab is een stadje waar je makkelijk 3 dagen kan vermaken. Heel veel te doen.
Dit. Yellowstone is echt fan-tas-tisch. Staat nu met stip bij ons bovenaan het mooist bezochte park in de USA tot nu toe. Dat was tot dan toe Yosemite. ;)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Freak187

Freak187

geen

matthijst schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:11:
Roosevelt Lodge in het park is ook wel geinig.
Back to basic, in 100 jaar oude cabins :D
Ik zat in Canyon Village (2018). Oude, maar nette cabins. Geen internet of TV. Heerlijk rustig. En eten in een soort kantine. Je kreeg een beetje een gemeenschapsgevoel. Ik vond het geweldig.

Kia Niro-EV 2024

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Mijn beperkte ervaring met het eten de NP's zelf was trouwens wel dat het tamelijk slecht was. Overpriced is verwacht en wil ik nog accepteren, maar als je er een paar dagen zit is een paar dagen slecht eten voor mij wel een probleem. :P Dat was al beter in Gardiner en Yellowstone West, daar heb je nog steeds toeristenprijzen maar in ieder geval meer concurrentie.

Het zal persoonlijk zijn hoe veel waarde je daaraan hecht. Ik ga veel wandelen en actief zijn en dan is een matig ontbijt met alleen maar heel veel suiker niet zo'n goede basis.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:25
Ximenez schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:16:
[...]

Snap ik. Maar je hebt meer dingen zien en je hebt langs heel veel dingen haasten. Deze reist valt imo onder die laatste categorie. En begrijp me niet verkeerd: daar is helemaal niets mis mee. Het is gigantisch indrukwekkend allemaal daar en ik snap dat je er heel veel wil zien. Maar mocht je ook de wens hebben om af en toe wat rust te pakken of wat meer tijd te hebben voor een wandeling/excursie, dan wordt het te krap.

Je zou al een hoop kunnen winnen door de overnachtingen in Gold Bridge en Williams Lake te laten vervallen. Dan ga je via Jasper terug naar Whistler met een overnachting in Clearwater. Kun je daar op de dag van aankomst/ochtend van vertrek eventueel nog naar Wells Grey PP. Tussen Jasper en Clearwater zijn er genoeg leuke dingen te doen, maar qua natuur gaat het allemaal minder indruk maken als je Banff/Canmore (vergeet daar vooral Kananaskis en Peter Lougheed PP niet)/Jasper net hebt gehad. Of had je specifieke plannen in Gold Bridge/Williams Lake?

Revelstoke is nice, maar ook die zou je kunnen overwegen om over te slaan. Ik vind het minder mooi dan Banff/Jasper. Als je inderdaad vanaf Calgary doorrijdt naar Canmore op dag van aankomst (en dat kan prima), pak je zo weer drie nachten extra. Deze nachten kun je dan onderverdelen tussen Vancouver Island en wellicht nog een nachtje extra Canmore. Dan is op VI er wel de tijd en ruimte om zowel Tofino als Victoria aan te doen.

Dus zoiets:

Canmore 4 nachten (hier is zoveel te doen: Lake Louise/Lake Moraine, Banff NP, Yoho NP. Peter Lougheed PP)
Jasper 3 nachten
Clearwater 1 nacht
Whistler 1 nacht
Parksville 1 nacht
Tofino 4 nachten
Victoria 4 nachten
Vancouver 2 nachten

Het deel van Jasper naar Parksville (inclusief ferry) is dan wat taaier en vaak van accommodatie wisselen. Je zou ook nog een extra nacht Whistler kunnen overwegen om de reis wat op te breken. Is een heel leuk bergdorpje en een dag uittrekken voor de peak 2 peak gondola is zeker de moeite waard.

Disclaimer in mijn verhaal is wel dat ik in Jasper was voor de gigantische brand. Volgens mij was er recent een user hier die het na de brand niet meer de moeite waard vond. Hier kan ik verder niets over zeggen.
key schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:29:
[...]

Dit is de eerste opzet van de reisorganisatie. Gold Bridge en Williams Lake komt niet vanuit mijzelf.
Ook de reisvolgorde die ze aangeven is apart.
Morgen zet ik even alles op een rij met daarin zeker de vraag waarom de beide steden die zijn toegevoegd.
Ik snap het idee als ik Gold Bridge zie op Google, maar als het de lange rit extra waard is...

In ieder geval bedankt voor je info.

Oh en Jasper zelf moet weer ok zijn, alleen in de omgeving zie je natuurlijk ook de gevolgen van de branden, daar ben ik mij van bewust. Al denk ik dat ik mijn dagen er alsnog goed gevuld krijg.
Hier die user die een paar maanden geleden nog 2 nachten in Jasper heeft gestaan (Whistlers campground) O-)

Korte versie: niet doen, gewoon niet. Wellicht een nachtje, zodat je Maligne Lake kan aandoen (mooi met zonsopgang bijv.). Het dorpje zelf was i.t.t. de Icefield Parkway echt behoorlijk uitgestorven (begin september) en meerdere winkels, bars, panden waren dicht en kwamen ook niet meer terug. De natuur is in de omgeving helaas dermate aangedaan dat je je beter op andere parken kunt focussen. We vonden zelf de route vanaf Jasper naar Clearwater erg mooi met Mount Robson park. Je kunt ook nog kijken naar de blue river safari op die route (zelf niet gedaan, maar anderen waren lyrisch).

• Ximenez
TRD07 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:26:
[...]

[...]

Hier die user die een paar maanden geleden nog 2 nachten in Jasper heeft gestaan (Whistlers campground) O-)

Korte versie: niet doen, gewoon niet. Wellicht een nachtje, zodat je Maligne Lake kan aandoen (mooi met zonsopgang bijv.). Het dorpje zelf was i.t.t. de Icefield Parkway echt behoorlijk uitgestorven (begin september) en meerdere winkels, bars, panden waren dicht en kwamen ook niet meer terug. De natuur is in de omgeving helaas dermate aangedaan dat je je beter op andere parken kunt focussen. We vonden zelf de route vanaf Jasper naar Clearwater erg mooi met Mount Robson park. Je kunt ook nog kijken naar de blue river safari op die route (zelf niet gedaan, maar anderen waren lyrisch).
Wat vreselijk voor de locals daar... :-(
Ik ga in 2027 weer die kant op. Dan maar eens met eigen ogen bekijken wat de status is. In 2023 heb ik er ontzettend genoten. Op de weg naar Maligne Lake zagen we toen heel veel beren en elanden.

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:51
Een vraag mbt vlucht naar Amerika met een overstap in Amerika. Als ik mij het goed herinner moeten we door de douane, bagage ophalen en weer opnieuw inchecken voor de domestic vlucht. Ik zit te kijken naar een overstap van 1:30 uur, maar heb het gevoel dat dat veel te kort is. Wat is een reele overstaptijd. 2:30-3:00 uur?

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:46
jan390 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:08:
Een vraag mbt vlucht naar Amerika met een overstap in Amerika. Als ik mij het goed herinner moeten we door de douane, bagage ophalen en weer opnieuw inchecken voor de domestic vlucht. Ik zit te kijken naar een overstap van 1:30 uur, maar heb het gevoel dat dat veel te kort is. Wat is een reele overstaptijd. 2:30-3:00 uur?
Pas hadden we zakelijk nog minder tijd, het is een risico, maar ook erg afhankelijk op welke luchthaven je vliegt en wat de afstanden zijn die je op het vliegveld af moet leggen. Ik zou in ieder geval de MPC app downloaden en die invullen in het vliegtuig, zodat je in de meeste gevallen sneller binnen bent.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03:56
Wij vliegen volgende week maandag al met JetBlue met eindbestemming Fort Lauderdale-Hollywood International Airport (Miami) met een overstap in Boston Logon International Airport. Wij hebben 3 uur de tijd. Je kan beter op veilige overstap tijd kiezen dan dat je straks mist.

Wij hebben deze keer geen ruimbagage maar enkel handbagage per persoon. Het klopt dat je bij het ruimbagage na de douane moet ophalen en deze gelijk op de volgende band kan zetten. Vaak hebben binnenlandse vluchten in Amerika vaak vertraging. Ik heb dat mee gemaakt in mijn vorige reizen naar Amerika.

Ik vloog eens met UNITED een overstap in Chicago O'Hare op een andere UNITED vlucht naar Amsterdam. Mijn koffer ruimbagage ging rechtstreeks en ik hoefde het niet van de band te halen. Daar was 1 uur en 30 minuten overstap ruim voldoende + eten op het vliegveld. Ik herinner mij wel was heel erg veel lopen en ik moest met een bus van de ene kant naar de andere kant toe.

[ Voor 14% gewijzigd door Van der Berg op 13-12-2025 23:29 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:16
Van der Berg schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:44:
[...]

Wij vliegen volgende week maandag al met JetBlue met eindbestemming Fort Lauderdale-Hollywood International Airport (Miami) met een overstap in Boston Logon International Airport. Wij hebben 3 uur de tijd. Je kan beter op veilige overstap tijd kiezen dan dat je straks mist.

Wij hebben deze keer geen ruimbagage maar enkel handbagage per persoon. Het klopt dat je bij het ruimbagage na de douane moet ophalen en deze gelijk op de volgende band kan zetten. Vaak hebben binnenlandse vluchten in Amerika vaak vertraging. Ik heb dat mee gemaakt in mijn vorige reizen naar Amerika.

Ik vloog eens met UNITED een overstap in Chicago O'Hare op een andere UNITED vlucht naar Amsterdam. Mijn koffer ruimbagage ging rechtstreeks en ik hoefde het niet van de band te halen. Daar was 1 uur en 30 minuten overstap ruim voldoende. Ik herinner mij wel was heel erg veel lopen en ik moest met een bus van de ene kant naar de andere kant toe.
Hey @Van der Berg,

Even een vriendelijk vraagje. Zou je in de toekomst voor de luchthavens die je noemt gewoon de IATA codes/afkortingen kunnen gebruiken of gewoon zelfs de naam van de stad alleen (als er maar één luchthaven is)? Ik denk dat de meeste wel begrijpen waar je het dan over hebt als je dit zo doet.

Je hoeft die namen dus niet steeds voluit te schrijven.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Aardig lijstje nieuwe data die je mag gaan aanleveren...
Maar goed, dan mag je wel the Almighty USA in

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdPeHZbzfowUaD9uJPYhuZTEMbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGUMrmtmYu8GW26Ok5Dgnrxf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door _Bailey_ op 13-12-2025 19:08 ]

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:54
Over het algemeen houdt het boekingssysteem van de airline wel rekening mee met overstaptijd, ze laten je soms niet eens een combinatie boeken als het krap wordt. Ervaring op Dulles was in ieder geval ~45 minuten om vanuit het vliegtuig tot voorbij customs/CBP te komen. Koffer moest je van de band pakken, er mee langs een verveeld kijkende meneer achter een balie lopen, en weer op een andere band leggen.

Had 3.5 uur overstaptijd, had makkelijk in 2u gekund. Beetje marge is wel fijn mocht de 1e vlucht vertraging hebben. Stress moet je niet hebben op vakantie.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:23

sebasd

loopt op espresso

_Bailey_ schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:07:
Aardig lijstje nieuwe data die je mag gaan aanleveren...
Maar goed, dan mag je wel the Almighty USA in

[Afbeelding]
Waar haal je dit vandaan? Want ik kan dat niet zo snel op https://esta.cbp.dhs.gov vinden.

Als dit echt zo is is dat een mooie reden om de VS voorlopig te mijden, hoef ik ook niet na te denken over aanvragen voor werk om daarnaartoe te gaan. Ik reis graag, en stap met alle plezier een vliegtuig in voor mijn werk, maar dit slaat voor mij echt nergens op.

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:02
sebasd schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:44:
[...]

Waar haal je dit vandaan? Want ik kan dat niet zo snel op https://esta.cbp.dhs.gov vinden.

Als dit echt zo is is dat een mooie reden om de VS voorlopig te mijden, hoef ik ook niet na te denken over aanvragen voor werk om daarnaartoe te gaan. Ik reis graag, en stap met alle plezier een vliegtuig in voor mijn werk, maar dit slaat voor mij echt nergens op.
Dit is best wel veel in het nieuws geweest afgelopen week. Echter, is nog niet 100% zeker dat dit er gaat komen en sowieso momenteel nog niet van kracht.

https://nos.nl/artikel/25...oeristen-ook-nederlanders

Gaat ver, heel ver. Maar doen overigens wel meer landen. In de periode 2010 - 2015 had ik regelmatig een visum voor India of China nodig, daar leverde je dit soort data en nog veel meer voor aan.

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

renegrunn schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:57:
[...]

Dit is best wel veel in het nieuws geweest afgelopen week. Echter, is nog niet 100% zeker dat dit er gaat komen en sowieso momenteel nog niet van kracht.
Dat had ik gehoord inderdaad, maar dit specifieke overzicht was nieuw voor me. Ik bedoel, een linkje naar mijn LinkedIn vind ik prima (al heb ik daar ook wel een mening over), maar wat er in dat screenshot staat is echt van de pot gerukt.

Edit: ik lees het NOS-bericht nu nog eens goed en daar staat het inderdaad ook. Nou, ben benieuwd of dat erdoor komt. Zo ja, dan hoef ik er niet meer heen zolang dat van kracht blijft.

[ Voor 15% gewijzigd door sebasd op 13-12-2025 20:15 ]

• Sissors
  • Niet online
sebasd schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:13:
[...]

Dat had ik gehoord inderdaad, maar dit specifieke overzicht was nieuw voor me. Ik bedoel, een linkje naar mijn LinkedIn vind ik prima (al heb ik daar ook wel een mening over), maar wat er in dat screenshot staat is echt van de pot gerukt.

Edit: ik lees het NOS-bericht nu nog eens goed en daar staat het inderdaad ook. Nou, ben benieuwd of dat erdoor komt. Zo ja, dan hoef ik er niet meer heen zolang dat van kracht blijft.
Het is een paar jaar geleden dat ik ESTA heb ingevuld, maar wat is er verder nieuw? Nou ja DNA, maar dat zal een swabje zijn bij de luchthaven.

• ewrz
Sissors schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:27:
[...]

Het is een paar jaar geleden dat ik ESTA heb ingevuld, maar wat is er verder nieuw? Nou ja DNA, maar dat zal een swabje zijn bij de luchthaven.
Moet nog zien of ze daadwerkelijk bij low-risk toeristen DNA gaan afnemen, want dat kost bakken met tijd en geld om al dat DNA te digitaliseren en op te slaan (het gaat om tientallen miljoenen mensen per jaar). Het zou kunnen dat ze het alleen in de wet zetten zodat ze het kunnen eisen van hoog-risico reizigers maar niet bij iedereen doen. Zo'n beetje zoals de douane in NL het recht heeft om je koffer te controleren maar dat meestal niet doet.

Social media kon je al langer aangeven bij ESTA maar was niet verplicht. Het is wel een beetje de trend waar de hele wereld in beweegt nu alles met AI makkelijker te controleren wordt. Als je in Nederland een AIVD check moet doen voor een vertrouwensfunctie vragen ze er ook naar.

• matthijst
  • Nu online
Sissors schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:27:
[...]

_O-

Jij gaat DNA afstaan voor een vakantie?

• Sissors
  • Niet online
matthijst schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:44:
[...]

_O-

Jij gaat DNA afstaan voor een vakantie?
@ewrz maakt het goede punt dat het niet heel realistisch is. Een vingerafdruk kunnen ze zo digitaliseren. DNA is een ander verhaal.

Maar moet er een swabje worden afgenomen, tja ik zie niet echt in hoe dat een grotere privacy inbreuk is als de vingerafdrukken en iris scans die je al hebt. Want vanwaar zou voor jou dat de dealbreaker zijn en niet de andere dingen die je al moet doen momenteel?

• matthijst
  • Nu online
Ik doe geen Iris scans heur.
En een vingerafdruk lijkt me wel genoeg.
Trump hoeft m’n DNA niet te hebben.

• Stukfruit
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:49:
[...]

Maar moet er een swabje worden afgenomen, tja ik zie niet echt in hoe dat een grotere privacy inbreuk is als de vingerafdrukken en iris scans die je al hebt. Want vanwaar zou voor jou dat de dealbreaker zijn en niet de andere dingen die je al moet doen momenteel?
Je zou kunnen zeggen dat de huidige lead op HHS een goede reden is om het niet te willen, maar laten we het even bij de praktijk houden: een vingerafdruk leidt naar 1 persoon, je DNA helpt ze om een database op te bouwen voor het opzoeken van mensen die er NIET in staan.

Het bevat info over gezondheidsrisico's, aanleg voor bepaalde dingen, enz. Daarmee kun je in de toekomst problemen krijgen als het gedeeld wordt met bv. verzekeraar (aanleg voor ziekte x is duurder) of bij sollicitaties (niet gezond genoeg?). Klinkt dat ongeloofwaardig? Niet meer sinds o.a. Musk even wat overheidsdatabases leeg lijkt te hebben getrokken, maar laten we het alsnog bij de praktijk houden die te bevestigen is: opslaan = risico.

En waarom zou Donald moeten weten of je uit de juiste familiale lijn komt?

Hierboven stond geloof ik ergens dat India en China dit ook al deden. Dat klopt, voor India moet je zelfs opgeven of je (en welke) herkenbare locaties op je lichaam hebt en moet je erg specifiek zijn over zaken zoals je aanhang naar religie.

Maar het afnemen van DNA staat je niet toe om te kiezen bij de informatie die je zelf opgeeft. Dus ja, best wel inbreuk op je privacy (en dat van iedereen om je heen) vergeleken met tien vingerafdrukken, wat op zichzelf al heel ver gaat.

Dat zit wel Schnorr.

• Sissors
  • Niet online
Het lijkt mij een stuk waarschijnlijker dat het idee is dat bij misdrijven ze gevonden DNA kunnen checken tegen wie er naar binnen is gekomen (en nogmaals, in de praktijk vermoed ik meer dat het onuitvoerbaar is). Al die andere dingen gaan ervan uit dat de Amerikaanse overheid DNA data gaat delen met Nederlandse organisaties en bedrijven, en dat die dat dan gaan misbruiken, en dat de Nederlandse wet daar geen problemen mee heeft. In dat geval heb je hele andere problemen dan dat ooit in de VS er wat DNA is afgenomen.

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-12 09:43

Liberteh

All your base belong to me

Sissors schreef op zondag 14 december 2025 @ 08:29:
Het lijkt mij een stuk waarschijnlijker dat het idee is dat bij misdrijven ze gevonden DNA kunnen checken tegen wie er naar binnen is gekomen (en nogmaals, in de praktijk vermoed ik meer dat het onuitvoerbaar is). Al die andere dingen gaan ervan uit dat de Amerikaanse overheid DNA data gaat delen met Nederlandse organisaties en bedrijven, en dat die dat dan gaan misbruiken, en dat de Nederlandse wet daar geen problemen mee heeft. In dat geval heb je hele andere problemen dan dat ooit in de VS er wat DNA is afgenomen.
Nee, er zijn inderdaad totaal geen voorbeelden te verzinnen waarbij (dezelfde) westerse overheden in het diepste geheim informatie van elkaars burgers aan het verzamelen en categoriseren waren waarbij de betreffende data gedeeld werd zodat een overheid op deze manier data kon verzamelen over haar eigen burgers. 8)7

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

• Sissors
  • Niet online
Liberteh schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:44:
[...]

Nee, er zijn inderdaad totaal geen voorbeelden te verzinnen waarbij (dezelfde) westerse overheden in het diepste geheim informatie van elkaars burgers aan het verzamelen en categoriseren waren waarbij de betreffende data gedeeld werd zodat een overheid op deze manier data kon verzamelen over haar eigen burgers. 8)7
Ja overheden gaan in het diepste geheim data delen van hun burgers zodat ze die kunnen doorspelen aan de zorgverzekeraars die helemaal niets met die data mogen doen 8)7 . Want daar ging mijn reactie over.

Goed verhaal. Maar euhm, volgens mij is AWM hier op GoT voor de samenzweringstheorieën. Mijn enige punt was dat uit mijn hoofd tov bestaande ESTA als je de social media verplichting niet meeneemt, enige echte verschil nog DNA is. Waarbij het dus twijfelachtig is of het nou praktisch haalbaar voor ze zou zijn. En nog twijfelachtiger dat ze iets effectiefs ermee kunnen doen (of dat nou voor goed of kwaad gebruik is). Die hele ESTA is security theater, en dit valt daar ook gewoon binnen. Kan je je druk over maken of niet, laat iedereen dat gewoon lekker zelf bepalen.

• matthijst
  • Nu online
Prima inderdaad.
Geef jij je DNA af.
Mocht het zover komen dan ben ik wel even klaar met de VS (dat komt sowieso steeds dichter bij).
Duidelijkheid over 60 dagen als ik het goed heb. Ik wacht nog wel even met boeken om te zien wat ze nou allemaal extra willen weten en afnemen.

• Stukfruit
  • Niet online
De Nederlandse politie gebruikt overigens gewoon diensten van Amerikaanse bedrijven die heel ver gaan.

Maar dat gaat nog steeds voorbij aan het feit dat een vingerafdruk alleen naar jou als individu kan leiden en DNA een stuk meer informatie bevat.

[ Voor 63% gewijzigd door Stukfruit op 14-12-2025 10:10 ]

Dat zit wel Schnorr.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Sissors schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:49:
Vinger en iris zijn jouw probleem en jij kan inschatten of je nu of in de toekomst iets kan doen dat er strafbaar gaat zijn. Dat is anders met je DNA.

Het is een eeuwige privacy- maar ook juridisch risico voor niet alleen jezelf maar ook alle huidige en toekomstige familieleden. Denk bijv. aan de stiekeme DNA-opname van de Pakistaanse bevolking toentertijd om Bin Laden te vinden (want het is aan het DNA te zien als een familielid kwam opdagen). Heb een databank van een paar miljoen extra mensen per jaar en het wordt heel erg interessant voor de drielettercode-organisaties.

Is overigens niet nieuw en niet alleen voor buitenlanders: https://www.theguardian.c...us-border-patrol-dna-data

Ik ben er een half jaar geleden nog op vakantie geweest en wacht wel decennium voor de volgende die kant op.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
hier op aansluitend;

The Trump administration’s Transportation Security Administration is reportedly giving immigration officials details of all air travelers as part of the president’s push to carry out an unprecedented mass deportation campaign.

https://www.independent.c...a-ice-trump-b2883730.html

ik heb het hier al eerder gedeeld; De Duitsers in 1940-45 zouden stikjaloers zijn geweest op deze ICE club van Trump.

• ewrz
Naarmate de technische mogelijkheden groeien gaat de hele wereld meer data verzamelen en verwerken en die trend gaat niet gekeerd worden vermoed ik.

Uitgezonderd DNA doet Europa inmiddels hetzelfde, neemt van niet-EU-burgers vingerafdrukken en digitale foto's. Die data wordt ook gewoon gedeeld met de politie en andere organisaties.

https://travel-europe.europa.eu/ees/data-held-by-ees

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:17

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Politieke beschouwingen en discussies mogen in AWM. Laten we hier bij de praktische zaken houden.

• key
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-12 12:47

key

TRD07 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:26:
[...]

[...]

De planning tot nu toe:
2 nachten canmore
2 nachten golden
1 nacht Lake Louise
2 nachten Jasper
2 nachten Clearwater
2 nachten Whistler Creek
1 nacht parkville (noodzakelijke overnachting)
2 nachten Torino
3 nachten Victoria (ook ivm reis over Vancouver Island)
3 nachten Vancouver
Dag erna vroeg richting vliegveld

Ik zit er aan te denken om golden over te slaan en langer in canmore te blijven
De trip richting yoho np is ook geen roomse reis.

Andere tips zijn welkom

Eerste keer canada dus ik wil wel een goede indruk krijgen van het land. 2 nachten is dan ook het minimum.

• derpadin
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-12 06:50

2 SLC reizen naar Moab
3 Moab
6 Rocky Mountain NP
13 West Yellowstone
14 West Yellowstone
16 Jackson (Grand Teton)
17 Jackson (Grand Teton)
18
19
Ik heb in september een groot deel van deze lijst gedaan. Je zou ook nog naar Custer State Park kunnen kijken, dat vond ik zelf echt een heel leuk park om rond te rijden. Veel wildlife, mooie natuur en leuke wegen (needles highway).

• camillus
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-12 13:47
derpadin schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:25:
[...]

Ik heb in september een groot deel van deze lijst gedaan.
Thanks voor de tip over Custer State Park. Hoe was het weer jij jou, en dan vooral de temperatuur?

• derpadin
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-12 06:50
camillus schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:09:
[...]

Thanks voor de tip over Custer State Park. Hoe was het weer jij jou, en dan vooral de temperatuur?
Was perfect in september, in Salt Lake City en Moab warm, overige plekken rond de 20-25 graden. In Yellowstone kan het “s nachts behoorlijk koud zijn in een camper.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

derpadin schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:25:
[...]

Ik heb in september een groot deel van deze lijst gedaan. Je zou ook nog naar Custer State Park kunnen kijken, dat vond ik zelf echt een heel leuk park om rond te rijden. Veel wildlife, mooie natuur en leuke wegen (needles highway).
Custer is zeer underrated. Heel erg mooi park en needles highway, iron mountain road en de wildlife loop road zijn wel aanraders. Vergeet ook Sylvan Lake niet.

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:43
key schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:53:
[...]

De planning tot nu toe:
2 nachten canmore
2 nachten golden
1 nacht Lake Louise
2 nachten Jasper
2 nachten Clearwater
2 nachten Whistler Creek
1 nacht parkville (noodzakelijke overnachting)
2 nachten Torino
3 nachten Victoria (ook ivm reis over Vancouver Island)
3 nachten Vancouver
Dag erna vroeg richting vliegveld

Ik zit er aan te denken om golden over te slaan en langer in canmore te blijven
De trip richting yoho np is ook geen roomse reis.

Andere tips zijn welkom

Eerste keer canada dus ik wil wel een goede indruk krijgen van het land. 2 nachten is dan ook het minimum.
Ik vind Victoria niet heel erg spanned en geef meer om natuur. Als je Victoria skipt zou je een extra dag in Lake Louise of Jasper kunnen doen. Ik heb in 2016 1.5 week in Banff NP doorgebracht en me geen moment verveeld.
Vanaf Golden kan je nog een dag trip naar Glacier NP doen. Een extra dag in Tofino is ook niet verkeerd, al vind ik Ucluelet aantrekkelijker om te verblijven. Als je tegen de tijd dat je op Vancouver Island bent nog steeds geen beren hebt gezien kan je daar nog een beren boot excursie doen.

Je zult een goede indruk krijgen van het Westen van Canada, maar er is nog zo veel meer te zien. Ik woon zelf in Nova Scotia.

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

pieter.a schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:38:
[...]

Je zult een goede indruk krijgen van het Westen van Canada, maar er is nog zo veel meer te zien. Ik woon zelf in Nova Scotia.
offtopic:
Ah, tof. Wij hebben in geloof ik 2011 een rondreis met camper gemaakt door Nova Scotia en Newfoundland, echt een heel mooi stuk van Canada. Stuk minder toeristisch dan de Rockies en de grote meren, wat minder ruig misschien, maar echt heel mooi. Heel veel leuke kust-/vissersdorpjes, mooie natuur, echt een aanrader. Zou er graag nog een keer naar toe gaan.

• Van der Berg
Leuk om hier alles te lezen met het reizen naar USA. Ik zit toch al een beetje in spanning want aanstaande maandag is het zover voor ons, om op vakantie te gaan naar Miami en de omgeving, eventjes 12-dagen weer de zomer weer in.

Ik heb dit keer geen losse simkaart e-simkaart genomen, dit zou mij €15,96 kosten voor 20GB. Nu heb ik bij Odido mijn abonnement verhoogd van Unlimited Basis naar Unlimited Snelst tot 14 januari en betaal hierdoor slechts €7,72 extra. Ik heb straks in Amerika 75GB met onbeperkt bellen en in ons hotel gratis Wi-Fi. Ik denk dat ik hierdoor goedkoper uit ben dan een losse e-sim

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 18-12-2025 19:58 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• key

key

pieter.a schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:38:
[...]

Ik vind Victoria niet heel erg spanned en geef meer om natuur. Als je Victoria skipt zou je een extra dag in Lake Louise of Jasper kunnen doen. Ik heb in 2016 1.5 week in Banff NP doorgebracht en me geen moment verveeld.
Vanaf Golden kan je nog een dag trip naar Glacier NP doen. Een extra dag in Tofino is ook niet verkeerd, al vind ik Ucluelet aantrekkelijker om te verblijven. Als je tegen de tijd dat je op Vancouver Island bent nog steeds geen beren hebt gezien kan je daar nog een beren boot excursie doen.

Ik heb inmiddels Golden al laten vervallen. Het meeste is vanuit Canmore ook prima te bezoeken, waaronder Yoho. En dit scheelt weer een dag inpakken, rijden en weer inchecken. Extra dag Banff is het resultaat.
Tofino hebben we 2 dagen, en 1 dag rijden van Tofino naar Victoria. Op de weg er naar toe zal genoeg te zien zijn. We willen in ieder geval bij Tofino of in Victoria een wale watch trip maken. Ik hoop in ieder geval rond Banff al beren te zien.
We willen een combinatie tussen natuur en de 2 grotere steden maken. Waarbij natuur wel het grootste deel is.

Nu nog op zoek naar een betrouwbare sim in Canada. Canadiansim.com heeft een mooie prijs en zou gelinkt zijn aan Rogers, maar veel info vind ik niet echt. Geen idee of het betrouwbaar is.

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:51
Van der Berg schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:49:
Leuk om hier alles te lezen met het reizen naar USA. Ik zit toch al een beetje in spanning want aanstaande maandag is het zover voor ons, om op vakantie te gaan naar Miami en de omgeving, eventjes 12-dagen weer de zomer weer in.

Ik heb dit keer geen losse simkaart e-simkaart genomen, dit zou mij €15,96 kosten voor 20GB. Nu heb ik bij Odido mijn abonnement verhoogd van Unlimited Basis naar Unlimited Snelst tot 14 januari en betaal hierdoor slechts €7,72 extra. Ik heb straks in Amerika 75GB met onbeperkt bellen en in ons hotel gratis Wi-Fi. Ik denk dat ik hierdoor goedkoper uit ben dan een losse e-sim
Hoezo denk je dat? Volgens mij is het een vrij simpele rekensom?

• Van der Berg
bazzemans schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:02:
[...]

Hoezo denk je dat? Volgens mij is het een vrij simpele rekensom?
Ik dacht omdat ik normaal €23,48 betaal voor Unlimited Basis + €15,96 voor een losse e-sim USA dat is al totaal €39,44

Iedereen bedankt voor het wegwijs maken voor onze vakantie in Florida was erg nuttige tips. Ik kijk er naar uit en erg benieuwd.

• bazzemans
Precies, je hebt het berekend. Geloof niet dat het hogere wiskunde is :Y)

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:43
sebasd schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:54:
[...]
offtopic:
Ah, tof. Wij hebben in geloof ik 2011 een rondreis met camper gemaakt door Nova Scotia en Newfoundland, echt een heel mooi stuk van Canada. Stuk minder toeristisch dan de Rockies en de grote meren, wat minder ruig misschien, maar echt heel mooi. Heel veel leuke kust-/vissersdorpjes, mooie natuur, echt een aanrader. Zou er graag nog een keer naar toe gaan.
offtopic:
Ja het is helemaal niet verkeerd "hier". Newfoundland zijn we een aantal jaar terug geweest en dat is ook zeker voor herhaling vatbaar. Naar Gross Morne is alleen al 3 dagen rijden+veerboot, dus dat is alleen de moeite met een langere reis.

Geef maar een gil als je nog reistips zoekt. Of een test automation baan in Canada misschien? ;) (dat doe ik ook)

• Ximenez
key schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:11:
[...]

Ik heb inmiddels Golden al laten vervallen. Het meeste is vanuit Canmore ook prima te bezoeken, waaronder Yoho. En dit scheelt weer een dag inpakken, rijden en weer inchecken. Extra dag Banff is het resultaat.
Tofino hebben we 2 dagen, en 1 dag rijden van Tofino naar Victoria. Op de weg er naar toe zal genoeg te zien zijn. We willen in ieder geval bij Tofino of in Victoria een wale watch trip maken. Ik hoop in ieder geval rond Banff al beren te zien.
We willen een combinatie tussen natuur en de 2 grotere steden maken. Waarbij natuur wel het grootste deel is.

Nu nog op zoek naar een betrouwbare sim in Canada. Canadiansim.com heeft een mooie prijs en zou gelinkt zijn aan Rogers, maar veel info vind ik niet echt. Geen idee of het betrouwbaar is.
Beren zien in die regio zou moeten lukken. Blijft altijd mazzel hebben natuurlijk.
Rond Banff kun je het beste de Trans-Canada HWY 1 vermijden. Die is afgerasterd, wildlife blijft hier ver van de weg. Je kunt de Bow Valley Parkway 1A pakken als je de tijd hebt. Veel mooiere en rustige weg met goede kans op o.a. beren. De snelheid ligt hier logischerwijs wel lager omdat de dieren hier soms wel in de berm of op de weg staan. Deze weg is in bepaalde periodes afgesloten, check even of dat in jouw reisperiode valt.

Rond Canmore kun je Highway 40 richting Kananaskis nemen. En daar de afslag naar de Smith Dorrien Trail. Dat is een deels onverharde weg met zeer goede kans op wildlife.
De skilift bij Lake Louise gaat over een grasweide waar vaak grizzlys gezien worden. Wij zagen er daar ook twee scharrelen.

Bij Jasper is Maligne Lake Road een kans met veel wildlife.

Voor alles geldt: rond zonsondergang en zonsopgang heb je de meeste kans. Maar ook midden op de dag kun je ze zomaar tegenkomen. Het blijft geluk hebben, maar je kunt je kansen vergroten.

Onderweg naar Vancouver vanaf de Rockies zagen wij ook beren langs de weg. Let vooral op treinsporen: daar wordt veel voedsel over vervoerd. Af en toe valt er wat af en dat is gratis eten voor de beren.

• key

key

Ximenez schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:03:
[...]

Beren zien in die regio zou moeten lukken. Blijft altijd mazzel hebben natuurlijk.
Rond Banff kun je het beste de Trans-Canada HWY 1 vermijden. Die is afgerasterd, wildlife blijft hier ver van de weg. Je kunt de Bow Valley Parkway 1A pakken als je de tijd hebt. Veel mooiere en rustige weg met goede kans op o.a. beren. De snelheid ligt hier logischerwijs wel lager omdat de dieren hier soms wel in de berm of op de weg staan. Deze weg is in bepaalde periodes afgesloten, check even of dat in jouw reisperiode valt.

Rond Canmore kun je Highway 40 richting Kananaskis nemen. En daar de afslag naar de Smith Dorrien Trail. Dat is een deels onverharde weg met zeer goede kans op wildlife.
De skilift bij Lake Louise gaat over een grasweide waar vaak grizzlys gezien worden. Wij zagen er daar ook twee scharrelen.

Bij Jasper is Maligne Lake Road een kans met veel wildlife.

Voor alles geldt: rond zonsondergang en zonsopgang heb je de meeste kans. Maar ook midden op de dag kun je ze zomaar tegenkomen. Het blijft geluk hebben, maar je kunt je kansen vergroten.

Onderweg naar Vancouver vanaf de Rockies zagen wij ook beren langs de weg. Let vooral op treinsporen: daar wordt veel voedsel over vervoerd. Af en toe valt er wat af en dat is gratis eten voor de beren.
Mooie info. Bedankt
De bow valley Parkway is inderdaad een stuk van 17 km afgesloten zodat mensen daar kunnen fietsen zonder auto's. De weg parallel eraan kom ik in ieder geval bij Johnston upper en lower canton.

De trail bij canmore staat op de lijst. Die had ik nog niet gevonden

De tip van de treinrails is een hele mooie.
Vanmiddag naar het reisbureau om de definitieve offerte te bespreken en na controle van beschikbaarheid van de hotels boeken.

Alle info is en blijft welkom.

Ook inzake simkaarten voor canada.

• Ximenez
key schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 09:36:
[...]

Mooie info. Bedankt
De bow valley Parkway is inderdaad een stuk van 17 km afgesloten zodat mensen daar kunnen fietsen zonder auto's. De weg parallel eraan kom ik in ieder geval bij Johnston upper en lower canton.

De trail bij canmore staat op de lijst. Die had ik nog niet gevonden

De tip van de treinrails is een hele mooie.
Vanmiddag naar het reisbureau om de definitieve offerte te bespreken en na controle van beschikbaarheid van de hotels boeken.

Alle info is en blijft welkom.

Ook inzake simkaarten voor canada.
Je reis ziet er ook een stuk beter uit zo! Slim om langer in Canmore te blijven en niet te veel te verkassen. Vanuit Canmore is heel veel te doen. Yoho NP en Kootenay NP zijn vanaf daar prima aan te rijden.

De whale watch die je mogelijk gaat doen kan inderdaad vanuit Tofino of Victoria. Als je ook kans wil maken op orka's is Victoria de beste keus. Daar zitten een aantal residents in de buurt, ik geloof dat je die in Tofino niet of minder hebt. Als je in Victoria bent, stap je waarschijnlijk op in Fisherman's Wharf, wat al een attractie op zich is.

Qua eSim heb ik prima ervaringen met Saily.

[ Voor 4% gewijzigd door Ximenez op 20-12-2025 14:10 ]

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:31

Grouchy

meep meep

Eerder dit jaar eSIM4Travel gebruikt, prima ervaring. Was wel de andere kant van Canada (Rogers, Bell, Telus); Nova Scotia, Prince Edward Island, New Brunswick en wat Quebec.
Mis meteen de lobster (rols), poutine, garlic fingers en donair.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• key

key

Orca's zou mooi zijn. Dus Victoria voor de whale watch.

Poutine en rootbeer staan op de lijst. Lobster rolls sla ik even over. Ben niet zo van het vissige eten.

Mbt de simkaart is het wat lastiger infinite vinden. Canadiansim zou van Rogers moeten zijn en heeft prima bundels. Maar om nu te zeggen dat ik erg veel info over die zaak vind....
Iemand ervaringen?

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-12 11:28

Wootlock

Evilution

key schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:09:

Mbt de simkaart is het wat lastiger infinite vinden. Canadiansim zou van Rogers moeten zijn en heeft prima bundels. Maar om nu te zeggen dat ik erg veel info over die zaak vind....
Iemand ervaringen?
Ik weet niet of je KPN hebt, maar als je de Canada bundel activeert ben je vaak net zoveel geld kwijt als een e-sim zonder al het gehannes.

"Don't let your dreams be memes"

• key

key

Wootlock schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:14:
[...]

Ik weet niet of je KPN hebt, maar als je de Canada bundel activeert ben je vaak net zoveel geld kwijt als een e-sim zonder al het gehannes.
Ik heb al jaren een abonnement bij Ben (onbeperkt). Helaas geen mogelijkheden daar.

In de USA heb ik een T-Mobile sim gekocht voor 1 maand, werkte prima.
T-mobile lijkt niet actief te zijn in Canada.

Vanmorgen overigens mijn akkoord gegeven op de reis :)

• Van der Berg
Op het moment vanuit JetBlue op 32020 ft met 815 KM per uur onderweg vanaf Schiphol naar Boston en dan door naar Miami. Ja, vaak is een losse simkaart duurder. Goed berekening maken. Voor mij als Odido klant was het goedkoper dan een losse e-sim te kopen van €15,96 voor 20GB data. Ik betaal deze maand slechts €7,72 extra voor mijn bundel met Unlimited Snelst, en ik heb 75GB beschikbaar. Op 14 januari ga ik weer omlaag naar Unlimited Basis.

Vroeger kon ik dit niet doen, omdat bij toenmalige T-Mobile nog niet mogelijk was. Dan zit je wel vast aan een losse e-sim. Het is dus per provider om dit te checken.

Voor KPN:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fmUYA2J4HostjOfOsDJjdx_ul8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BpndAOb1pJGcDu9CpeWtgBHQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of bij KPN hetzelfde is als bij Odido, bij Odido mag je eens in de maand je abonnement aanpassen of omhoog of omlaag.

Ook heeft dekking Canada

Update: Aangekomen in Boston. Verbinding hier is via T-Mobile Odido 5G. Het is geen 75GB maar 100GB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmPMiHBtlcQbyXl6_tENy2s5ezY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m3TRLNFFak6hvHlNZOMsC0JK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Van der Berg op 22-12-2025 22:10 ]

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-12 11:28

Wootlock

Evilution

37,50 per maand of eenmalig 35 euro voor een extra bundel.
Ik denk dat mijn keuze niet moeilijk is en ik voor de eenmalige 35 euro ga..

"Don't let your dreams be memes"

• bazzemans
Wootlock schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:57:
37,50 per maand of eenmalig 35 euro voor een extra bundel.
Ik denk dat mijn keuze niet moeilijk is en ik voor de eenmalige 35 euro ga..
Dan kan je niet zo goed rekenen, want die 37,50 euro daar gaat je reguliere maandbedrag nog VANAF. Oftewel, stel je hebt nu een abonnement van 27 euro per maand dan is het verschil slechts 10,50 euro.

Mijn keuze is dan niet moeilijk en dan ga ik voor de eenmalige 10,50 euro.

(Tenzij je flauw doet, omdat je geen KPN-abonnement hebt..)

Edit: sterker nog, even gekeken naar mijn abonnement. Kost mij 5 euro per maand meer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiYWb-UTCNetSA5R2TJdvoNua3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dBTEh1GTyfWkB2KrQaV32w6n.png?f=fotoalbum_large

Ook de bevestiging dat het maandelijks opzegbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clFDodvygjAmZNNVhXJOV2P3CRg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yCIqA7HMh1JDQto6XsqOVqAN.png?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door bazzemans op 23-12-2025 11:28 ]

• Freak187

Freak187

geen

Ik had een esim bundel van 5GB gekocht voor 3,5 weken vakantie in de USA. Had aan het einde nog over. Er is tegenwoordig overal WIFI. Je hebt minder nodig dan je denkt.

Kia Niro-EV 2024

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-12 15:51

Sorcerer8472

Mens sana?

Nadeel bij KPN / Odido bundel verhogen/verlagen is dat je abo-periode soms ongunstig valt en je bijv. 2 maanden moet ophogen.

Maar dan nog is de snelheid en stabiliteit veel hoger dan bij veel e-sim providers. Bij KPN mag je ook op alle netwerken zonder problemen, bij e-sims mag je soms alleen op T-Mobile USA en dat is niet het beste netwerk. Soms ook alleen 4G wat ook substantieel langzamer kan zijn afhankelijk van je regio, bij KPN 5G op alle netwerken in de VS. Heb helaas geen gegevens over Odido. Vodafone heeft alleen zakelijk leuke bundels voor de VS en Canada.

Nog een klein detail: sommige gebieden hebben regionale providers, bijv. afgelegen national parks waar je alleen Commnet kunt gebruiken (o.a. Death Valley en Monument Valley hebben zulke plekken). Met KPN mag je daarop (weliswaar 3G), met Odido ook geloof ik, met de meeste e-sims niet.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Van der Berg
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:27:
Nadeel bij KPN / Odido bundel verhogen/verlagen is dat je abo-periode soms ongunstig valt en je bijv. 2 maanden moet ophogen.

Maar dan nog is de snelheid en stabiliteit veel hoger dan bij veel e-sim providers. Bij KPN mag je ook op alle netwerken zonder problemen, bij e-sims mag je soms alleen op T-Mobile USA en dat is niet het beste netwerk. Soms ook alleen 4G wat ook substantieel langzamer kan zijn afhankelijk van je regio, bij KPN 5G op alle netwerken in de VS. Heb helaas geen gegevens over Odido. Vodafone heeft alleen zakelijk leuke bundels voor de VS en Canada.

Nog een klein detail: sommige gebieden hebben regionale providers, bijv. afgelegen national parks waar je alleen Commnet kunt gebruiken (o.a. Death Valley en Monument Valley hebben zulke plekken). Met KPN mag je daarop (weliswaar 3G), met Odido ook geloof ik, met de meeste e-sims niet.
Dat hoeft niet zo te zijn ik heb het aangepast tijdens mijn factuur datums. Als je dat doet betaal je de volgende maand weer Unlimited Basis prijs. Ik vind dit veel handiger en zal voortaan als ik naar Amerika kom op deze manier doen. Ik moet op 14 januari weer mijn abonnement verlagen naar Unlimited Basis.

Ik heb nu mijn eerste factuur met Unlimited Snelst €31,19 ik betaal normaal €23,48 voor Unlimited Basis

[ Voor 10% gewijzigd door Van der Berg op 23-12-2025 14:12 ]

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:02
Dus, we slaan zonder blikken of blozen 10K kapot om 2 weken met vrouw en kids door de USA te trekken met alle comfort van dien (luxe hotels, slapen in National Parks, gunstige vliegtijden, dikke SUV onder je kont), maar we gaan wel als een stel wiskundigen aan de slag om te zien hoe we het goedkoopst kunnen internetten?

Noem mij maar simpel, maar ik koop gewoon vooraf een E-sim met een databundel welke ik normaliter never nooit niet op krijg voor een paar tientjes en spendeer mijn kostbare tijd liever aan treffen va andere voorbereidingen :)

[ Voor 6% gewijzigd door paul-s83 op 23-12-2025 15:05 ]

• Van der Berg
paul-s83 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:03:
Dus, we slaan zonder blikken of blozen 10K kapot om 2 weken met vrouw en kids door de USA te trekken met alle comfort van dien (luxe hotels, slapen in National Parks, gunstige vliegtijden, dikke SUV onder je kont), maar we gaan wel als een stel wiskundigen aan de slag om te zien hoe we het goedkoopst kunnen internetten?

Noem mij maar simpel, maar ik koop gewoon vooraf een E-sim met een databundel welke ik normaliter never nooit niet op krijg voor een paar tientjes en spendeer mijn kostbare tijd liever aan treffen va andere voorbereidingen :)
Andere groot voordeel ik hoeft ook niks te activeren en of een e-sim in te stellen. Vroeger moest ik altijd e-sim instellen/activeren. Nu werkte het gelijk bij aankomst

• silverchaoz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:15
Wij zijn van plan om volgend jaar naar Las Vegas te gaan voor een paar weken road trip. Normaal huren we via Alamo wat prima en reliable is, maar ik wil dit keer persé een Ford Mustang en dat is wat Alamo niet kan garanderen als je geland bent.

Nu las ik vanuit internet suggesties komen om een Mustang op Turo te huren, alleen heb ik totaal geen ervaring ermee en lees wel veel "horror" verhalen, maar goed, op het internet lees je vaker horror dan goede verhalen.

Iemand binnen Tweakers ervaring met Turo en waar je op moet letten?

• bazzemans
paul-s83 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:03:

Ergens heb je gelijk, alleen waarom zou je meer betalen voor data als dat niet nodig is en je provider (mits dat KPN of Odido is) biedt een goede dienst? Goedkoper en praktischer. Lijkt mij een prima tip voor mensen die op zoek zijn naar een databundel.

Oh ja en we hebben drie keer de westkust gedaan. Nog nooit 10k kapot geslagen.

• ewrz
Je kunt bij KPN een losse bundel krijgen die 31 dagen geldig is vanaf activatie, geen gedoe met abonnementsperiodes. 25 euro voor 10gb. Vorig jaar gebruikt. Dag voor vertrek geactiveerd, werkte direct bij aankomst en ik had overal verbinding. Kun je ook niet vergeten het weer uit te zetten.

"Normaal" tarief is 2,50 per MB waardoor je voor die 10gb dus 25.000 euro zou moeten betalen ipv 25 8)7

https://www.kpn.com/mobie...tenland/wereld#landentool

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Van der Berg schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:00:
[...]

Andere groot voordeel ik hoeft ook niks te activeren en of een e-sim in te stellen. Vroeger moest ik altijd e-sim instellen/activeren. Nu werkte het gelijk bij aankomst
Hoe is dit antwoord relevant op wat hij zegt? Zelfs na 2x lezen mis ik wat.

Interessanter is dat er nog zoveel mensen KPN gebruiken ;). Maar die databundeltjes voor de USA zijn allemaal zo duur nog niet. Gelukkig.

[ Voor 15% gewijzigd door Typhone op 23-12-2025 22:34 ]

• Jarwo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:01
PolarBear schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:54:
[...]

Ik kom echt al 15 jaar in de VS, ik heb dit echt nog nooit maar dan ook nog nooit gehad. Zelfs met autohuur niet.
nee? hotels in Las Vegas zetten toch zo'n 100-150$ deposit op je kaart dat je pas na afloop terugkrijgt? En daarmee ook uitkijken met op tijd uitchecken. Dat moest daar bij die automaten gedaan worden ik zat er aan te denken wat er zou gebeuren als je net één minuut over elf uitklokt. En dat verhaal van die deposit heb ik vaker gehoord.

wat ik nog wil zeggen is dat ik op dertien december op de campus van brown univeristy liep en ik vond het daar kick ass, carrie tower bijvoorbeeld en die hippe studentenstraten, binnen het half uur dat ik was weggegaan wegens ondergaan van de zon, had je daar nét enkele minuten later die schietpartij ik hoorde dat allemaal meters achter me, echt een onwerelds gevoel om dat van zo dichtbij bijna mee te maken. En ik dacht nog wel bij mezelf, hier zou ik kunnen wonen....

op de nieuwste paginas lees ik iets over DNA en telefoonummers en sociale media registratie, dacht ik dat het was, maar zie, toen die vingerafdruk, gezichtsfoto en rontgenscanner werd geïntroduceerd zeiden we allemaal precies hetzelfde he, en dat vinden we momenteel. normaal. Iedereen allemaal veel avontuur toegewenst, nu het nog kan, in de toekomst wordt het alleen maar moeilijker en duurder.

[ Voor 3% gewijzigd door Jarwo op 24-12-2025 05:51 ]

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste