• JK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-10 14:17

JK

Carthrax schreef op woensdag 16 september 2026 @ 08:08:
[...]

@JK ja en dan ook echt over de koppen lopen. Ben je voor 10 uur in de ochtend is het prima te doen hoor maar daarna is het chaos.
Dat is wel heel erg. Gelukkig zijn er 4 Walmarts relatief dicht bij elkaar daar.

• JK

JK

Hier ook weer terug uit de USA. Black Hills omgeving verkend (incl. Devils Tower) en de Denver omgeving incl. Pikes Peak en Rocky Mountain NP. Bijna 3000 km gereden in 7 dagen (ik tel de reisdagen niet mee, want dan rijd je toch weinig), maar vanwege afstanden en tijd ook niet alles kunnen doen. Custer SP helaas moeten laten schieten. Maar dat komt dan een volgende keer wel. Op Pikes Peak had ik heel licht last van hoogteziekte, tot ik ineens het visitor center binnen ging en waar het ik denk wel 25 graden was (buiten was 15 graden). Toen werd ik echt naar. Dus kort binnen gebleven daar en daarna weer naar buiten en zakte het echt nare gevoel gelukkig weg.

Vliegtuig heen naar Chicago was in Economy bijna leeg. Ik kon dan ook makkelijk van plek wisselen en had niemand voor of achter mij, hele rijen waren leeg. Op de korte binnenlandse vluchten had ik Starlink internet aan boord (gratis), dus met 400/50 Mbit internetten gaat best lekker.

Verblindende koplampen van auto's heb je in de regio waar ik was veel minder dan in Florida. Kan wellicht komen door de vele heuvels, die je in Florida niet hebt en dus constant getrakteerd wordt op een bak licht in je ogen.

Hoop weer een keer minstens 3 weken in Amerika te blijven. Maar goed, mijn vrouw was met onze twee kleinere kinderen thuisgebleven en dat wil ik haar ook niet te lang aandoen. En kinderen mee zien we nog niet zitten. De oudste kan wel mee, de jongste maakt de vakantie kapot en maakt er een negatieve ervaring van en dat is jammer als je vele duizenden euro's uitgeeft. Ik heb het nu nog niet berekend, maar ik denk dat de 7 volle dagen excl. reisdagen mij ook zo 3000 euro heeft gekost all-in. Vroeger (lees: 8-10 jaar terug) kon ik daar 3 weken van roadtrippen per persoon.

Op de vlucht van Chicago naar Amsterdam was er nog een vrouw schuin tegenover mij die 3 uur in de vlucht tijdens het lopen flauw viel en goed hard terecht kwam. Die lag dus even in het gangpad, gelukkig wel hulp van diverse passagiers toen er werd omgeroepen of er iemand was met die arts of verpleegster was. Kon het hele geval aanschouwen van uit mijn stoel, omdat ze dus echt schuin naast me zat. Toen ze uiteindelijk weer stond, ging ze weer, maar toen konden ze haar opvangen. Ik vroeg me nog even af of we wellicht zouden omkeren om ergens te landen, maar was gelukkig niet nodig.

En bij de landing op Amsterdam ging de passagier die direct naast me echt heel erg goed over z'n nek. Die leegde z'n complete maag in twee zakken en die zakken zaten daarna goed vol.Je hoorde de brokken goed in de zak vallen. :X Wel benieuwd waar hij die zakjes vandaan had, want ik heb ze alle vier de vluchten niet bij mijn stoel gezien.. maar kan zijn dat ik erlangs keek in het stoelzakje omdat het er altijd zit en het mij niet meer opvalt.

[ Voor 22% gewijzigd door JK op 19-09-2026 17:26 ]

• Aquafreak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:39
Ik heb een auto gehuurd voor een rondreis in West-Amerika via Hertz. Ik was van de vorige keren gewend dat bij de boekingsbevestiging specifiek benoemd stond dat LDW & LIS waren inbegrepen.

Bij deze bevestiging staat dat echter niet, maar er is niks veranderd aan de regels toch? Bij het boeken via Hertz.nl moeten die verzekeringen er standaard bij zitten toch?

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb 2.5 dag te besteden in Seattle. Hotel is in Bellevue en ik heb een auto. Zondag ga ik naar de NFL en zaterdag pak ik de Boeing tour. Als iemand nog advies heeft voor een day-trip, in mijn eentje, houd ik mij aanbevolen. De stad zelf ben ik vaak geweest, dus daar heb ik niets nieuws te doen.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:52
PWM schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:49:
Ik heb 2.5 dag te besteden in Seattle. Hotel is in Bellevue en ik heb een auto. Zondag ga ik naar de NFL en zaterdag pak ik de Boeing tour. Als iemand nog advies heeft voor een day-trip, in mijn eentje, houd ik mij aanbevolen. De stad zelf ben ik vaak geweest, dus daar heb ik niets nieuws te doen.
Mount Rainier. Hebben wij vanuit Seattle ook als day-trip gedaan vorig jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBmvWKRpmdjXHQSxB95jD9yVFiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzzyqTJTtlXM8oIoToKq7MsE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smi3kGhFkjeOfG5lpS-SKuMZEig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDLvQJjLmgkn6q4rGeBUOiyj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRbUqm0PhEfg24mrtjpI4DNpBkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/is1g7i6ZNQRmYTWVPmCSBxEQ.jpg?f=fotoalbum_large

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:14
Aquafreak schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:24:
Ik heb een auto gehuurd voor een rondreis in West-Amerika via Hertz. Ik was van de vorige keren gewend dat bij de boekingsbevestiging specifiek benoemd stond dat LDW & LIS waren inbegrepen.

Bij deze bevestiging staat dat echter niet, maar er is niks veranderd aan de regels toch? Bij het boeken via Hertz.nl moeten die verzekeringen er standaard bij zitten toch?
Volgend jaar voor Canada via Hertz.nl staat in de reservering:
Loss Damage Waiver

Afgelopen zomer in de VS stond er onder extra's te betalen bij afhalen:
Liability Insurance Supplement 0.00 EUR
Loss Damage Waiver 0.00 EUR

Haters everywhere but I don’t really care

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:55

Grouchy

meep meep

Afgelopen week nog geboekt bij ze voor 2 trips die plaatsvinden in October en November.
Liability Insurance Supplement
Loss Damage Waiver

In het nederlands staat er dan:
Bescherming tegen aansprakelijkheid - Inclusief
Bescherm de auto - Inclusief

Staat in beide bevestigingen, ophalen is in Californië en Texas.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:40
Heb het hier al vaker genoemd volgens mij, San Juan Island. Anderhalf uurtje rijden vanuit Bellevue, lekker met de ferry over en een whale/orca watching tour doen of lekker op het eiland(je) genieten :D

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:03

Wootlock

Evilution

Day trip vanuit Seattle zou ik ook voor Mount Rainier kiezen.
+- 2 uur rijden en je kan er goed de hele dag rondkijken / hiken.
Paar jaar geleden ook geweest in november, toen hadden we wel sneeuwkettingen nodig en was de weg open tot het visitor center (lag al een laag sneeuw van 30-50cm :D )

"Don't let your dreams be memes"

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:55

Grouchy

meep meep

Mount Rainier NP +1

Als het echt rotweer is de Turner Joy en/of US Naval Undersea museum west van Seattle effe aandoen.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Aquafreak
Grouchy schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:35:
Afgelopen week nog geboekt bij ze voor 2 trips die plaatsvinden in October en November.
Liability Insurance Supplement
Loss Damage Waiver

In het nederlands staat er dan:
Bescherming tegen aansprakelijkheid - Inclusief
Bescherm de auto - Inclusief

Staat in beide bevestigingen, ophalen is in Californië en Texas.
Beide staan niet bij mijn bevestiging van de komende boeking. Dan heb ik blijkbaar een speciaal tarief waar dat niet bij zit...

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:32

Typhone

Who Dares Wins

Aquafreak schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:22:
[...]

Beide staan niet bij mijn bevestiging van de komende boeking. Dan heb ik blijkbaar een speciaal tarief waar dat niet bij zit...
Op de EU of de US website geboekt?
Volgens mij is het bij EU verplicht dat het erbij zit maar ik weet dat als je op de Amerikaanse versies van de sites gaat boeken dit vrijwel altijd exclusief is.

• Aquafreak
Typhone schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:25:
[...]

Op de EU of de US website geboekt?
Volgens mij is het bij EU verplicht dat het erbij zit maar ik weet dat als je op de Amerikaanse versies van de sites gaat boeken dit vrijwel altijd exclusief is.
Op EU site geboekt. Het zou inderdaad erbij moeten zitten, vandaar mijn verbazing.

• diabyte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:17
Aquafreak schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:09:
[...]

Op EU site geboekt. Het zou inderdaad erbij moeten zitten, vandaar mijn verbazing.
Heb je toevallig geboekt met een online gevonden corporate (CDP) code? Dat wil ook nog wel eens effect hebben op verzekeringen bij autohuur.

• Aquafreak
diabyte schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:38:
[...]

Heb je toevallig geboekt met een online gevonden corporate (CDP) code? Dat wil ook nog wel eens effect hebben op verzekeringen bij autohuur.
Klopt! We hebben die van de ANWB gebruikt.

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-10 22:31
Ik zou eenieder die een auto will huren in de VS aanraden om in ieder geval de prijs via usatogo.com te checken. Dit is een affiliate link naar Alamo, inclusief verzekeringen.

Heb verder geen connecties met die website, maar in 9 van de 10 gevallen komen ze als goedkoopste uit de bus. Je krijgt een ontvangstbevesting van Alamo zelf. Ik heb tientallen keren via hun website geboekt en het is wat mij betreft de moeite van een gratis accountje waard.

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:10

Freak187

geen

Als je een luchtvaart fanaat bent, kun je ook naar Flying Heritage en Combat museum. Ligt bij Paine Field (noordelijk van Seattle).

Dit museum is gestart door een rijke Microsoft directeur en heeft een enorme collectie van luchtwaardige vliegtuigen. Ook een originele V2 raket.

Kia Niro-EV 2024

• JK

JK

Mount Rainier NP, wat al genoemd is. Hele mooi omgeving en anderhalf tot twee uur rijden, dat is op steenworp afstand. :)

En een korte attractie zelf in de stad, maar die ken je waarschijnlijk al, is Wings over Washington. Seattle's antwoord op Disney's Soarin' ride. Ik vond 'm leuk, maar dat is wel heel erg kort. In 2017 zijn we in die hoek van Amerika geweest. Geen idee of ze 'm nog verder hebben bijgeschaafd.

Hier trouwens heel stevig verkouden, vorig jaar in de USA ook al. Het begon daar al lichtjes, maar nu zit ik denk ik op de piek. Ik weet niet of het nu komt door met veel mensen in een aluminium buis met droge lucht of dat het komt door de korte nachten en veel doen. Want ik heb soms echt bizar korte nachten gehad en daarna hele dagen gedraaid (en weinig tot geen last van moeheid). 3,5 uur slapen of 4,5 uur slapen was niet gek. Gelukkig ook wel 6 uur en 7 uur, maar te weinig slaap is nooit goed, natuurlijk. Maar vorig jaar dus ook al. Met de lange roadtrips voor zover bekend had ik er nooit last van, maar de korte trips met veel doen in korte tijd wel.

[ Voor 15% gewijzigd door JK op 23-09-2026 10:36 ]

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

JK schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:31:
Mount Rainier NP, wat al genoemd is. Hele mooi omgeving en anderhalf tot twee uur rijden, dat is op steenworp afstand. :)

En een korte attractie zelf in de stad, maar die ken je waarschijnlijk al, is Wings over Washington. Seattle's antwoord op Disney's Soarin' ride. Ik vond 'm leuk, maar dat is wel heel erg kort. In 2017 zijn we in die hoek van Amerika geweest. Geen idee of ze 'm nog verder hebben bijgeschaafd.

Hier trouwens heel stevig verkouden, vorig jaar in de USA ook al. Het begon daar al lichtjes, maar nu zit ik denk ik op de piek. Ik weet niet of het nu komt door met veel mensen in een aluminium buis met droge lucht of dat het komt door de korte nachten en veel doen. Want ik heb soms echt bizar korte nachten gehad en daarna hele dagen gedraaid (en weinig tot geen last van moeheid). 3,5 uur slapen of 4,5 uur slapen was niet gek. Gelukkig ook wel 6 uur en 7 uur, maar te weinig slaap is nooit goed, natuurlijk. Maar vorig jaar dus ook al. Met de lange roadtrips voor zover bekend had ik er nooit last van, maar de korte trips met veel doen in korte tijd wel.
In Amerika hebben ze dat mooie spul NiteAid ofzo wat een soort hoestdrank met slaapmiddel + paracetamol is. Regel die een paar en je bent snel weer de oude denk ik. Enige wat ik nog nooit gevonden heb in de VS is neusspray met xylometazoline maar wellicht krijg je dat echt alleen over the counter bij een pharmacy.

• JK

JK

Typhone schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:37:
[...]

In Amerika hebben ze dat mooie spul NiteAid ofzo wat een soort hoestdrank met slaapmiddel + paracetamol is. Regel die een paar en je bent snel weer de oude denk ik. Enige wat ik nog nooit gevonden heb in de VS is neusspray met xylometazoline maar wellicht krijg je dat echt alleen over the counter bij een pharmacy.
Ik ben nu al weer terug, helaas. Dus dat kan ik daar nu niet halen. :) Was kort en daarom duur als je het per dag rekent. Ik heb daar vorig jaar Afrin gekocht. Daar zit oxymetazoline hydrochlorine in, niet helemaal gelijk, maar lijkt sterk op elkaar. Het werkte redelijk, alleen de spray uit zo'n flesje is slechter dan hoe we dat hier hebben.

Ik sliep vooral kort door deels biologische klok en dat ik gewoon veel wilde doen en daarom ook niet meer kon slapen. Meestal lag ik ook pas lokale tijd richting middernacht of soms daarna pas op bed. Als ik weinig hoefde te reizen kon ik wat rustiger aan doen, maar er zijn dagen geweest dat ik 8 uur in de auto zat. Dat is heel veel, want normaal was mijn stelling altijd dat ik niet meer dan 6 uur op een dag wilde reizen. Maar goed, je hebt kort de tijd en je wil veel zien. Overigens voelde ik mij echt gewoon goed en wakker overdags, anders zou ik niet in de auto stappen. Op de motor in Nederland heb ik ook altijd de regel dat als ik merk dat ik niet voldoende focus heb, ik niet ga rijden.

Volgende keer wil ik weer eens 3 weken op pad, maar ik wil mijn vrouw niet te lang met de kinderen achterlaten. Als ze ouder zijn is het weer wat anders. Heb wel enorm genoten van de 7 volle dagen (excl. reisdagen) en genoeg gezien om nog lang van te kunnen genieten.

Kids meenemen zien we nu nog niet zitten. De oudste (bijna 6) wel, maar de jongste (bijna 4) niet. Overigens beviel mij de vlucht van AMS -> ORD -> DEN en vice versa mij prima. Beter dan AMS <-> MCO. En ook beter dan AMS -> IAD -> MCO. De vluchten zijn net niet lang genoeg dat je last van je kont krijgt en niet meer weet hoe je moet zitten en dat gevoel na een stukje lopen door de cabine ook snel terug zou komen. :+ En heel was ook erg luxe met een vrijwel lege econoomy class naar ORD toe.

Nu hopen dat de authorizations op mijn cc snel eraf gaan. Duurt soms eeuwen... bij Buc-ee's is het nog wachten tot het juiste bedrag toont van het tanken en bij Best Western zijn er twee pre-authorizations gedaan. Ik heb dan Curve gebruikt in combi met Bybit kaart en een ING kaart. Dus dat kost wellicht ook nog wat meer tijd voor dat soort dingen zijn afgerond. Scheelt wel een berg aan extra bankkosten omdat je bezig bent andere valuta. Curve pakt al die kosten (tot op zekere hoogte).

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Ga jij compleet alleen van jouw vrouw/vriendin op vakantie, begrijp ik dat nu goed? :D
Niet dat ik daar een (negatieve) mening over heb maar ik vind het wel interessant als jouw uitvalsoord Amerika is.

• Carthrax
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:04
Met 4 jaar is het prima te doen hoor, je kan het leuk maken door bijvoorbeeld elk uur of 2 uur een kleinigheidje te geven. Toen onze dochter 4 was hebben wij dat zo gedaan en dat ging helemaal goed, uiteindelijk had ze het eigenlijk niet nodig want ze vermaakte zich wel. Maar dat is een optie.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:40
Nu we net terug zijn van een reis van een maand naar Griekenland (Athene en Kreta), staat voor medio 2027 de volgende trip naar de VS alweer in de steigers. Het globale concept is momenteel om vanaf Schiphol naar San Diego te vliegen (4 dagen), om vervolgens via Seattle (4 à 5 dagen) en Chicago (4 à 5 dagen) door te reizen naar eindbestemming New York (1 tot 1,5 week). De exacte dagindeling staat echter nog niet definitief vast; daar zijn we nog over aan het nadenken.

Omdat we er vroeg bij zijn met de voorbereidingen, zijn de hotels inmiddels alvast vastgelegd via het Flying Blue-portaal van Booking. Alle overnachtingen zijn bewust geboekt met de optie tot 100% kosteloos annuleren tot vlak voor de uiterste deadline, mochten de plannen, vluchtschema's of vakantiedagen onverhoopt nog wijzigen.

[ Voor 9% gewijzigd door Van der Berg op 23-09-2026 12:56 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra 2 - S26 Ultra 1TB - Tab S12+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• JK

JK

Typhone schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:12:
Ga jij compleet alleen van jouw vrouw/vriendin op vakantie, begrijp ik dat nu goed? :D
Niet dat ik daar een (negatieve) mening over heb maar ik vind het wel interessant als jouw uitvalsoord Amerika is.
Ja klopt, doen we hier wel vaker. Even eruit. Ze zuigen energie, met name de jongste. De oudste is over het algemeen zo makkelijk als wat. Mijn vrouw werkt in de zorg en werkt vaak weekenden. Dus na een volle werkweek heb ik ook nog geregeld de kinderen en dus staat mijn eigen leven op pauze en begin ik op maandag weer met werk zonder echt rust te hebben gehad.
We zijn door omstandigheden ook nog eens laat ouders geworden, ik heb bijna 40 jaar mijn eigen leven geleid, waar het al anders is als je kinderen hebt op jongere leeftijd en je die vrijheid later krijgt.

Ik ben nu 4x zelf op vakantie gegaan, de eerste keer een dag of 5 naar Gran Canaria om te motorrijden in de bergen (aanrader als je een A-rijbewijs hebt!), daarna 2x naar Florida, nu een keer naar Colorado + Black Hills. Hoezo is het interessant? Amerika zijn we al jaren gek van, dit was mijn 21e keer, samen zijn we 18x geweest. Drop mij maar ergens in Amerika met een rijbewijs, smartphone en creditcard en ik kom er wel. Maar dat is ook de reden dat ik maar kort ging. Uiteraard gaan we als gezin ook minstens 1x per jaar op vakantie. Dit jaar 3x als gezin.

Niet elk kind is hetzelfde, dat het vanaf 4 jaar goed kan is leuk, maar echt niet met elk kind. De oudste die kan de volgende keer makkelijk mee. De jongste is 3 jaar en dat noemden ze al een 'sterke peuter'. Zeer sterke eigen wil, donders slim, kan zeer goed praten en kent veel woorden en begrijpt veel. Luistert slecht, zeer eigenwijs.

Eerdere verdere vakanties waren met haar de eerste dagen/week nooit leuk (mijn vrouw kreeg ze echt aan het huilen) en zonde van het geld. Daarom gaan we naar een Center Parcs of camping en dan is het goed. Zodra ze ouder is en emotioneel verder gegroeid is, kan ze mee naar Amerika. Binnenkort wordt ze 4 jaar en ik ben heel benieuwd hoe ze het op school gaat doen. Maar vreemde ogen dwingen, zeggen ze.

Maar om even mijzelf weer terug te vinden en even geen rekening te houden met anderen (en voor mijn vrouw hetzefde) gaan we eens per ~jaar een keer er tussenuit. Voor mij was het anderhalf jaar terug. Alleen mijn vrouw gaat niet naar de USA, maar andere plekken. Of ik hierna weer een keer alleen naar de USA ga.. geen idee. Het bevalt me wel om gewoon af en toe met niemand rekening te houden en de mooie dingen daar te zien zonder gezeik aan je kop. :+

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

@JK
Zeer plausibele uitleg en ik ben wel enigzins jaloers erop kan ik jou vertellen ;). Wij hebben zelf geen kinderen (ook geen kinderwens) dus ik kan mij sommige zaken alleen maar vanaf 'de rand' voorstellen maar niet vanuit een insider invalshoek. Dat kinderen een vakantie kunnen verstoren geloof ik echter meteen. Om die reden boek ik in het vliegtuig nooit meer van die bulkhead stoelen want daar zitten opeens alle babies/kleine kinderen van het hele vliegtuig de hele weg te joelen. Dat was één keer en nooit meer en aan het einde had ik €1000,- extra betaald om dat gejengel niet te hebben hoeven horen ;).

Ik vind de hikes altijd leuk om te doen maar vriendinlief is daar geen heel groot fan van omdat ze veelal op hoogte zijn en zij daar niet zo goed tegen kan. Die had in Denver al 3 dagen hoofdpijn vanwege de hoogte hehe. Op korte termijn echter met een neefje van mij praten en dan willen we een complete trek doen door de Wind River Range, als voorbereiding daarop gaan we echter wel eerst in Europa de uitrusting testen en beoordelen. Dat is dan al met al maar 10 dagen dus dat valt ook wel mee :).

Verder wel roerend mee eens: geef mij een telefoon, creditcard en een auto en ik vermaak me wel in de VS.

• JK

JK

Typhone schreef op donderdag 24 september 2026 @ 10:06:
@JK
Zeer plausibele uitleg en ik ben wel enigzins jaloers erop kan ik jou vertellen ;). Wij hebben zelf geen kinderen (ook geen kinderwens) dus ik kan mij sommige zaken alleen maar vanaf 'de rand' voorstellen maar niet vanuit een insider invalshoek. Dat kinderen een vakantie kunnen verstoren geloof ik echter meteen. Om die reden boek ik in het vliegtuig nooit meer van die bulkhead stoelen want daar zitten opeens alle babies/kleine kinderen van het hele vliegtuig de hele weg te joelen. Dat was één keer en nooit meer en aan het einde had ik €1000,- extra betaald om dat gejengel niet te hebben hoeven horen ;).

Ik vind de hikes altijd leuk om te doen maar vriendinlief is daar geen heel groot fan van omdat ze veelal op hoogte zijn en zij daar niet zo goed tegen kan. Die had in Denver al 3 dagen hoofdpijn vanwege de hoogte hehe. Op korte termijn echter met een neefje van mij praten en dan willen we een complete trek doen door de Wind River Range, als voorbereiding daarop gaan we echter wel eerst in Europa de uitrusting testen en beoordelen. Dat is dan al met al maar 10 dagen dus dat valt ook wel mee :).

Verder wel roerend mee eens: geef mij een telefoon, creditcard en een auto en ik vermaak me wel in de VS.
Het voordeel van wel kinderen hebben, is dat ze mij eigenlijk weinig storen in een vliegtuig of restaurant. Ik filter het grotendeels weg. :+ Tenzij ze natuurlijk tegen je stoel trappen, dat blijft wel irritant, maar maak ik zeer zelden mee of dan zeggen de ouders er wel meteen wat van. Maar gejank of gejoel, ik filter het weg.

Maar kinderen zijn blij als ze kunnen spelen en eventueel zwemmen en de vakanties naar CP of een camping zijn gewoon altijd goed. Het nadeel is weer dat als je Amerika gewend bent, je dat niet echt als vakantie ziet. En uiteraard ben je voor de kinderen op vakantie en zeker als ze jong zijn ben jij hun butler. Dus daarom zijn uitstapjes naar Amerika voor mij echt heerlijk. Hoe ouder ze worden, hoe makkelijker het is en langzaamaan gaan we die kant op. Maar elk kind en elke volwassene is anders, dus mijn mening kan ook weer compleet vreemd lijken voor een andere ouder.

Hikes zijn geweldig. Ik heb ze niet te ver gedaan in m'n eentje. Zeker niet in gebieden met beren enz. en als het mis gaat, zit het thuisfront wel met een probleem. Maar samen hebben mijn vrouw en ik wat leuke hikes gedaan. Als je vriendin in Denver al hoofdpijn krijgt, dan moet je zeker niet verder de bergen in gaan met hikes, dat is voor haar niet leuk en ook niet voor jou. In Denver had ik nergens last van, in Nederland op 2500 m hoogte ook niet.

Alleen Pikes Peak dus op 4300 m dat ik niet lekker werd maar pas toen ik binnen in de warmte zat + misschien dat etenslucht (vis) uit het restaurant ook niet hielp. Buiten had ik alleen hoofdpijn, maar was het goed te doen. Mijn vrouw had de vorige keer in Breckenridge echt last van hoofdpijn, maar dan zit je al op 2900 m.

Wind River Range ziet er goed uit! Als je dat met je neefje zou kunnen doen is dat leuk. Slim om in Europa de gear alvast goed te testen.

Anyway, mijn zoontje (bijna 6 jaar) wil een keer mee en dan denk ik dat Florida een leuke start is. Alleen de vliegtickets zijn niet meer zo leuk qua prijs. En ze hebben daar geen frikandellen...

• PWM
  • Niet online

PWM

Na vele vele NBA en MLB potjes, wil ik zondag naar de NFL in Seattle. Ik ken deze stadions en de dynamiek niet goed.

Ik wil max 400 voor een kaartje betalen. Zijn de prijzen hier een beetje gelinkt aan de kwaliteit van de plek, of kan het ook zo zijn dat een goedkoper kaartje betere plek heeft.

https://www.ticketmaster....utm_content=SGT_PG_HOME_7

• PWM
  • Niet online

PWM

Van der Berg schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:49:
Omdat we er vroeg bij zijn met de voorbereidingen, zijn de hotels inmiddels alvast vastgelegd via het Flying Blue-portaal van Booking. Alle overnachtingen zijn bewust geboekt met de optie tot 100% kosteloos annuleren tot vlak voor de uiterste deadline, mochten de plannen, vluchtschema's of vakantiedagen onverhoopt nog wijzigen.
Via FB Earn Online krijg je meer Miles per boeking bij Hotels.com. En daar krijg je weer 10% kickback per nacht. Dat is eigenlijk altijd de betere optie.

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:14
PWM schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:34:
Na vele vele NBA en MLB potjes, wil ik zondag naar de NFL in Seattle. Ik ken deze stadions en de dynamiek niet goed.
Ik zou laag in 309 gaan zitten. Mooi middenlijn en goed overzicht.

https://aviewfrommyseat.com/venue/Lumen+field/309/

[ Voor 8% gewijzigd door matthijst op 28-09-2026 19:55 ]

Haters everywhere but I don’t really care

• Baran4ik
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-09 09:41
Goedemiddag!

Het is weer tijd: ik ga deze week weer voor twee weekjes richting LA. Dit keer gaat de 3-jarige ook mee.

Wij willen heel graag een road tripje maken voor 6-8 nachten: onze thuisbasis westelijk LA - San Francisco - Las Vegas - en weer terug LA. Alle tips zijn welkom: voor eten, slapen, hikes, leuke stop (houd heel erg van Western het western sfeertje, dus als mensen nog leuke stops weten met film locaties oid). Ik hou heel erg van auto rijden, dus lange ritten is voor mij geen probleem, maar het moet wel een beetje leuk blijven voor de passagiers, wil dus niet langer dan 5 uur per dag rijden.

Het is altijd een droom van mij geweest om erg te kamperen in de VS. Het liefst in een woestijn-achtige setting, maar bos is ook leuk. Ik weet dat je niet overal mag kamperen (zeker niet op private land). Maar als mijn familie en vrienden geen tent hebben, dan moet je dat ook allemaal regelen, tent slaapzakken etc. Misschien makkelijker om gewoon een airbnb/hotel/motel/lodge te boeken.

Dag 1. The Big Surr is weer open en daar willen we heel graag gebruik van maken. Vorig jaar was het mooiste stuk dicht. Ik hoor op Instagram hele toffe verhalen over Cambria (ik hoor andere toffe dorpjes langs de highway 1 + specifieke accommodatie graag!!!!). Dit is ongeveer 3.5 uur rijden van onze thuisbasis en zit ongeveer op de helft richting San Francisco. Overnachten in the Big Surr in een authentieke lodge is misschien wel leuker, maar behoorlijk prijzig, zeker als je met 4 volwassenen bent (en een kind). Vaak is hier ook een minimum van 2 nachten in het weekend.

Dag 2. Rijden richting San Francisco. Misschien een klein hike of ergens stoppen en bekijken in the Big Surr. Daarnaast wil ik de 15 mile scenic route doen bij Carmel-by-the-sea. en dan hopelijk ergens in de middag arriveren in SFO. (Alle tips voor accommodatie geduurd deze tip zijn welkom).

Dag 3 SF: Golden Gate Park, Golden Gate bridge, misschien Alcatraz tour, Ferry building.

Dag 4. Route naar LV. Nu wordt het leuk. Je hebt dus eigenlijk 3 routes richting LV:
  1. De mooie route via de oostkant van SF righting Yosimite and Tioga Pass en dan via Death Valley richting LV. Dan kun je bijv. ergens overnachten in Yosimite. Nadeeltje is wel de prijzige entree van de Yosimite. Die is tegenwoordig $250 (per auto) voor internationale bezoekers. Is het waard om hier door heen te rijden voor $250? Vanaf Lee Vining is het ongeveer 5.5 uur rijden naar LV. En dan kun je eventueel wat bezoeken in DV, zoals Dabriski point, Artist's palette. Of misschien via Lone Pine en dan een paar film locaties bezoeken.
  2. Dit is de langste route: Als je niet wilt betalen voor de Beautiful Annual Pass dat kun je ook helemaal naar beneden rijden, Via Fresno, en dan via Delano (hier overnachten), richtig DV rijden (hier weer overnachten) en dan direct naar LV. Deze route is dus 2 nachten.
  3. De makkelijkste route, maar volgens mij ook een redelijke saaie: via I-5 richting Bakersfield via Barstow richting LV. Ergens op deze route slaap je ook ergens.
Dag 5: arriveren in LV. Het liefst rond 18:00/19:00 voordat iedereen mega moe is. Vorig jaar ook geweest. Vond het echt ontzettend leuk.

Dag 6. LV

Dag 7. Terug naar LA.

Dus als het goed is (als je dan de Yosimite route doet) dan vertrek je zaterdag en kom je vrijdag weer aan in LA.

En de rest van de dagen ontspannen in LA met vrienden en familie. Disneyland, automuseum, Cars&Coffee, die diner uit Heat, hikes en strand in Malibu staan sowieso op de planning.

Wat denken jullie? Excuses voor de lap tekst. Ik lees jullie reacties met heel veel plezier. Alle tips wat betreft de route, eten, accommodaties op de route, stops etc. zijn mega welkom. Ik heb i.i.g nog niks geboekt :D Tips voor 'bang for buck' wat betreft accommodatie zijn altijd welkom. Hebben jullie wel eens gebruik gemaakt van Hotwire of Priceline voor accomodatie?

Thanks!

• HC_N.ick
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:51
Baran4ik schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 13:39:
Dag 4. Route naar LV. Nu wordt het leuk. Je hebt dus eigenlijk 3 routes richting LV:
  1. De mooie route via de oostkant van SF righting Yosimite and Tioga Pass en dan via Death Valley richting LV. Dan kun je bijv. ergens overnachten in Yosimite. Nadeeltje is wel de prijzige entree van de Yosimite. Die is tegenwoordig $250 (per auto) voor internationale bezoekers. Is het waard om hier door heen te rijden voor $250? Vanaf Lee Vining is het ongeveer 5.5 uur rijden naar LV. En dan kun je eventueel wat bezoeken in DV, zoals Dabriski point, Artist's palette. Of misschien via Lone Pine en dan een paar film locaties bezoeken.
  2. Dit is de langste route: Als je niet wilt betalen voor de Beautiful Annual Pass dat kun je ook helemaal naar beneden rijden, Via Fresno, en dan via Delano (hier overnachten), richtig DV rijden (hier weer overnachten) en dan direct naar LV. Deze route is dus 2 nachten.
  3. De makkelijkste route, maar volgens mij ook een redelijke saaie: via I-5 richting Bakersfield via Barstow richting LV. Ergens op deze route slaap je ook ergens.
Het lijkt alsof je al vaker in de VS bent geweest, maar als ik advies mag geven over de afstanden en reizen met een klein(er) kind.

De Tioga pass is een hele mooie route, wij zijn alleen al op de Tioga een halve dag kwijt geweest. Dan heb je Yosemite en Death Valley nog niet gehad (excl. de reistijd/drukte). Laatste keer was alleen al door Yosemite heen rijden (zeker niet alles gezien en alleen de hoofdroute aangehouden) bijna een dagtaak door drukte en teveel moois. Zeker niet 250 dollar waard als je feitelijk maar 1-2 uur hebt. Onze zoon ziet een tak en een plas water en we zijn zo een halfuur verder. Blijven zitten in de auto doet niets met de kosten helaas.

Je kan ook een (kleiner) park uitzoeken in de buurt van Las Vegas: Valley of Fire of Red Rock Canyon. Je zit dichterbij LV en je kan dan meer tijd/aandacht besteden aan het park. Vonden wij erg de moeite waard, hoewel we toen nog geen kind hadden.

Wij vonden overnachten in Death Valley echt super gaaf (en heet, 52 graden op de dag dat we gingen) maar hebben we ons de laatste keer niet aan gewaagd met een kleintje maar als de temperaturen in de buurt van die van LV zitten is het wel te doen.

Onze zoon is altijd erg leuk en lief onderweg (ook tijdens een eerdere camperreis) maar zodra we in Amerika waren was hij het nergens mee eens. Hier hadden we op voorzien door niet dagelijks te moeten rijden maar hierdoor zijn we toekomstige reizen wel anders gaan plannen. We zijn recent ook weer met de camper weggeweest voor 3 weken en daarna 2 dagen Efteling voor hem, het enige wat hij antwoordt als er wordt gevraagd waar we zijn geweest is het de Efteling :+.

Hoewel wij dus de mooiste herinneringen maken met onze (verre) reizen, blijft alleen zoiets echt hangen bij onze zoon (die ook 3 is). Doe daarom ook vooral iets wat je kind echt leuk vindt, zoals Disney wat je al aangaf voor de 2e week. En verder: Veel plezier! :D

• Baran4ik
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-09 09:41
HC_N.ick schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 14:20:
[...]

Het lijkt alsof je al vaker in de VS bent geweest, maar als ik advies mag geven over de afstanden en reizen met een klein(er) kind.

De Tioga pass is een hele mooie route, wij zijn alleen al op de Tioga een halve dag kwijt geweest. Dan heb je Yosemite en Death Valley nog niet gehad (excl. de reistijd/drukte). Laatste keer was alleen al door Yosemite heen rijden (zeker niet alles gezien en alleen de hoofdroute aangehouden) bijna een dagtaak door drukte en teveel moois. Zeker niet 250 dollar waard als je feitelijk maar 1-2 uur hebt. Onze zoon ziet een tak en een plas water en we zijn zo een halfuur verder. Blijven zitten in de auto doet niets met de kosten helaas.

Je kan ook een (kleiner) park uitzoeken in de buurt van Las Vegas: Valley of Fire of Red Rock Canyon. Je zit dichterbij LV en je kan dan meer tijd/aandacht besteden aan het park. Vonden wij erg de moeite waard, hoewel we toen nog geen kind hadden.

Wij vonden overnachten in Death Valley echt super gaaf (en heet, 52 graden op de dag dat we gingen) maar hebben we ons de laatste keer niet aan gewaagd met een kleintje maar als de temperaturen in de buurt van die van LV zitten is het wel te doen.

Onze zoon is altijd erg leuk en lief onderweg (ook tijdens een eerdere camperreis) maar zodra we in Amerika waren was hij het nergens mee eens. Hier hadden we op voorzien door niet dagelijks te moeten rijden maar hierdoor zijn we toekomstige reizen wel anders gaan plannen. We zijn recent ook weer met de camper weggeweest voor 3 weken en daarna 2 dagen Efteling voor hem, het enige wat hij antwoordt als er wordt gevraagd waar we zijn geweest is het de Efteling :+.

Hoewel wij dus de mooiste herinneringen maken met onze (verre) reizen, blijft alleen zoiets echt hangen bij onze zoon (die ook 3 is). Doe daarom ook vooral iets wat je kind echt leuk vindt, zoals Disney wat je al aangaf voor de 2e week. En verder: Veel plezier! :D
Bedankt voor jouw reactie!`

Wel vaker geweest, maar niet met een 3-jarige :D, dat wordt wel interessant LOL.

Als wij besluiten om die Tioga Pass, dan willen we denk ik ook daar overnachten, tenzij het onmogelijk wordt om een accommodatie te vinden. Ik heb inderdaad geen rekening gehouden met drukte daar, dus misschien ben ik iets te optimistisch. Maar als je deze route niet pakt, dan moet je dus de 'saaie' route pakken.

8)

• PWM
  • Niet online

PWM

Vandaag naar Mount Rainier geweest vanuit Seattle. Verbazingwekkend mooie tocht (ik nam de 410 naar Paradise). Prachtige bossen, veel water, mooie uitzichten, zeker de moeite waard als je in de buurt bent.

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:40
Mount Rainier was het eerste national park dat ik in de VS bezocht. Dan koester je er sowieso al goede herinneringen aan. Als je in de buurt bent, zeker de moeite waard en makkelijk vanaf Seattle bereikbaar.

Een andere tip voor als je Seattle bezoekt, kijk eens of je de stad kan aandoen vanaf het water. Wij verbleven destijds bij vrienden buiten de stad (in een gated community, op zichzelf weer een ervaring), in de Tacoma-Seattle regio. Zij namen ons mee naar Bremerton (daar stond de belangrijkste reparatiewerf voor de Pacifische floot in WO2) en van daaruit namen we de Ferry naar Seattle. De stad vanaf het water benaderen is weer heel anders dan vanuit de lucht. Je hoeft er ongetwijfeld niet per se een ferry voor te nemen, grote kans dat er ook wel boottours vanuit de haven van Seattle gaan.

Toen wij er waren was ook de zogeheten Duck Tour nog actief. Dat was een tour in een amfibisch voertuig uit WO2, die zowel door de stad als over Lake Union ging. Mooie ervaring om te zien dat het meer tevens landingsbaan is voor watervliegtuigen. Helaas gaat die tour niet meer doordat er ongelukken mee waren. Niet heilig genoeg.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Mooie typo!

[ Voor 78% gewijzigd door Dean Martin op 04-10-2026 09:36 ]

The best is yet to come

Pagina: 1 ... 96 97 Laatste

Let op:
Het gaat hier om de vakantiebestemming "USA". Politiek getinte opmerkingen zijn dan ook niet nodig, die horen in AWM