Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
olafmol schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:51:
[...]

Tot nu toe heb ik van niemand *in mijn omgeving* gehoord dat er uberhaupt iemand in hun social media of devices is gaan zitten kijken, dus vermoed dat het allemaal wel mee zal vallen en dat een visum nogal overkill is.
Want jij denkt dat dat allemaal handmatig moet gebeuren en er niet al ergens een flag gezet kan worden op het moment dat jij een ESTA aanvraagt?
Freak187 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:18:
[...]

Ik geloof niet dat ze onbekende burgers (dus geen bekende media personen) die ooit een kritisch commentaar op een social media platform, de toegang ontzeggen. Want dan zouden er veel meer verhalen zijn van mensen die rechtsomkeert hebben moeten maken bij aankomst.
En toch zijn er gevallen bekend. Daarnaast gebeurt het al geruime tijd met internationale studenten die kritisch waren op de VS of Israël. Doen alsof het niet iedereen kan overkomen is bijzonder naïef. Volgens mij is het nog niet bij iedereen doorgedrongen hoe serieus de situatie in de VS is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:07
olafmol schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:51:
[...]

Tot nu toe heb ik van niemand *in mijn omgeving* gehoord dat er uberhaupt iemand in hun social media of devices is gaan zitten kijken, dus vermoed dat het allemaal wel mee zal vallen en dat een visum nogal overkill is.
0 keer gecontroleerd de afgelopen reis vorige maand. Niet in Seattle op het vliegveld toen we landen vanuit Europa. En ook niet bij de Canadese / Amerikaanse grens toen we terug de USA inreden vanuit Canada. Beide keren was het even een blik in het paspoort. Vraag wat we kwamen doen. Have a nice day.

0,0 issues. Mensen blazen alles zó op. En het zijn vaak diegene die nog nooit in de USA zijn geweest die de wildste verhalen de wereld in helpen.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:51
The Realone schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:27:
[...]

Want jij denkt dat dat allemaal handmatig moet gebeuren en er niet al ergens een flag gezet kan worden op het moment dat jij een ESTA aanvraagt?

[...]

En toch zijn er gevallen bekend. Daarnaast gebeurt het al geruime tijd met internationale studenten die kritisch waren op de VS of Israël. Doen alsof het niet iedereen kan overkomen is bijzonder naïef. Volgens mij is het nog niet bij iedereen doorgedrongen hoe serieus de situatie in de VS is.
Hoeveel mensen ken jij persoonlijk die de afgelopen 6 maanden naar de VS zijn gereisd en daar hun devices moesten laten inzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Nu online
Rivanov schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:58:
[...]

0,0 issues. Mensen blazen alles zó op. En het zijn vaak diegene die nog nooit in de USA zijn geweest die de wildste verhalen de wereld in helpen.
Ach, zo zijn degenen die er 2 keer op vakantie zijn geweest ineens experts en de graadmeter. Dat het jou niet overkomen is, zegt niks.
olafmol schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:26:
[...]

Hoeveel mensen ken jij persoonlijk die de afgelopen 6 maanden naar de VS zijn gereisd en daar hun devices moesten laten inzien?
Omdat je het vraagt, ik ken er persoonlijk al 1. En dat was een LPR, niet eens een toerist. Heeft wel ruim 20 uur vastgezeten. Maar mijn observatie zegt net zoveel als die van jou. Gewoon een beetje het nieuws volgen en je zou enigzins op de hoogte moeten zijn.
Ik zeg nergens dat de kans nu zo extreem groot is, maar het risico is groter dan ooit en reëel.

En nogmaals, waar iedereen hier aan voorbij lijkt te gaan, zullen ze echt niet zo gauw ter plekke jouw toestel doorzoeken zonder daar een reden voor te hebben. En die reden zal bijna altijd zijn dat ze al hebben vastgesteld dat ze iets van je hebben gevonden wat ze niet aanstaat.

Maargoed, geen zin om hier constant op door te blijven gaan. Als je denkt geen risico te lopen, prima. Je weet zelf goed genoeg wat je op het internet gezet hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03:05
The Realone schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:27:
[...]
Ben jij dit jaar überhaupt zelf in de VS geweest? Op welke “situatie” doel je precies?
Als recreatieve toerist merk je daar echt niets van. Wij zijn net terug van vier weken in de VS, en er is absoluut niets aan de hand.

We kregen nu beiden één vraag bij de CBP en konden direct door. Je zet andermans ervaringen wel erg snel weg als ‘nikszeggend’, terwijl je zelf vooral afgaat op mediaverhalen. Europese media zijn ongenuanceerd over Trumps beleid en suggereren onterecht dat toeristen risico lopen, terwijl het (aangescherpte) beleid zich feitelijk helemaal niet op toerisme richt, tenzij je als toerist iets anders van plan lijkt te zijn.

Wie gewoon onder het VWP reist en de reis goed heeft voorbereid, merkt niets. De problemen ontstaan vooral bij mensen die liegen over het doel van het verblijf (b.v. gaan werken tijdens je verblijf, zoals hier het geval) of een vaag/inconsistent verhaal hebben, wat overigens beleid sinds jaar en dag is in de VS en niets nieuws onder Trump, maar wel aangescherpt. ;)

Trumps beleid richt zich op het voorkomen van illegale immigratie, niet op toeristen pesten die een hooguit een paar weekjes verblijven. Het klopt dat studenten (die een visum nodig hebben) soms wel geraakt worden, maar dat staat volledig los van recreatief reizen naar de VS, wat de meesten in dit topic doen. Die vergelijking hier projecteren als iets relevants is daarmee misleidend.

Maargoed, ik zal wel degene zijn die 'naief' is. ;) Toen ik 20 jaar geleden voor het eerst naar de VS ging was er ook al sprake van stemmingsmakerij (toen stond het sentiment 'politiestaat' centraal). In dat opzicht is er niets veranderd, maar kleurt men het nu graag in met negativiteit omtrent Trump.

Een paar maanden terug suggereerde iemand in topic al dat er een negatief reisadvies naar de VS zou gelden, wat gewoon niet waar is (reisadvies is groen), wel gelden aangescherpte adviezen voor bepaalde doelgroepen. Maak dingen alsjeblieft niet spannender dan nodig door verhalen onterecht door te trekken naar regulier toerisme.
Knul schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:21:
[...]

Nouja:

https://www.bnnvara.nl/jo...-vance-met-kaal-eierhoofd

Verhaal zal ongetwijfeld wat genuanceerder liggen, maar toch. Het feit dat een douanebeambte je telefoon wil controleren is wel beangstigend.
Die nuance staat nota bene in het artikel, maar de media kleurt het politiek in en legt ten onrechte een verband met de weigering. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Justinn1988 op 15-10-2025 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Justinn1988 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 01:37:
[...]

Die nuance staat nota bene in het artikel, maar de media kleurt het politiek in en legt ten onrechte een verband met de weigering. ;)
Een nuance die een nuance behoeft door te benadrukken dat er drie verschillende alternatieve redenen opgegeven zouden zijn:
Mikkelsen was refused entry into the U.S. for his admitted drug use -> via Secretary Tricia McLaughlin.

Verbally they said it was because of extremist propaganda and narcotic paraphernalia -> via Mikkelsen.

... cannot overcome the presumption of being an intending immigrant at this time because it appears you are attempting to engage in unauthorized employment without authorization and proper documentation -> via documentatie + getekend door Yamil Valdes Crespo (CBP).
Dat zijn veel varianten, waarvan 2 uit 3 vanuit officiële kanalen, voor media die het zelf in zouden kleuren.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinn1988
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03:05
Stukfruit schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 02:07:
[...]

Een nuance die een nuance behoeft door te benadrukken dat er drie verschillende alternatieve redenen opgegeven zouden zijn:

[...]

Dat zijn veel varianten, waarvan 2 uit 3 vanuit officiële kanalen, voor media die het zelf in zouden kleuren.
Bottom line: als je eerder drugsgebruik in de VS gaat toegeven (New Mexico; zie bron) bij een federale ambtenaar in het kader van een federale aangelegenheid, maak je het jezelf echt heel erg moeilijk. Op federaal niveau is drugsgebruik in de VS een strafbaar feit (los van beleid in een staat), en daarom had die situatie op de ESTA-vraag over drugs een “Yes” moeten opleveren. Had hij dat moeten weten? Misschien niet, maar zijn uitspraak over dat hij dacht dat het niet relevant zou zijn is bizar naïef. Sinds jaar en dag geldt het advies: gedraag je netjes bij CBP en maak het jezelf niet onnodig lastig. En dan toch doen. :D

Hier vul ik het een beetje in, maar ik vermoed dat dát de aanleiding was voor het daarna doorzoeken van zijn telefoon en dan helpt die meme natuurlijk ook niet mee in het gesprek met de federale beambte. Zie ook hier de relevantie tussen het doorzoeken van telefoons en drugs. Ik vind dit dus echt een op zichzelf staande situatie, waar enkel de politieke relevantie van de meme heeft geleid tot media-aandacht en een daarmee foutieve interpretatie van de directe reden waarom hij geweigerd is.

Bottom line 2: doorzoeken van telefoons gebeurt in hooguit 0,01% van de gevallen (er komen bijna een miljoen bezoekers per dag de VS binnen). Dát nu gebruiken voor enige stemmingsmakerij is behoorlijk overtrokken. Overigens heeft de Nederlandse Marechaussee exact hetzelfde recht om gegevensdragers te mogen doorzoeken.

[ Voor 23% gewijzigd door Justinn1988 op 15-10-2025 02:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:18

Grouchy

meep meep

Knul schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:21:
[...]

Het feit dat een douanebeambte je telefoon wil controleren is wel beangstigend.
Iets wat de KMar hier in NL al jaren doet, in ieder geval sinds 2008.

Afijn, momenteel voor de zoveelste keer in de VS. Bij binnenkomst wilde ze deze keer nieuwe vingerafdrukken en dat was wel zo'n beetje.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Justinn1988 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 02:45:
[...]

gedraag je netjes bij CBP en maak het jezelf niet onnodig lastig
De artikelen maken er nergens melding van dat hij dit deed. Ik zou de suggestie willen doen om je eigen ervaring als toerist niet gelijk te stellen aan hoe het bij een ander gaat en de oneindige aannames weg te laten.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Nu online
Justinn1988 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 01:37:
[...]

Ben jij dit jaar überhaupt zelf in de VS geweest? Op welke “situatie” doel je precies?
Als recreatieve toerist merk je daar echt niets van. Wij zijn net terug van vier weken in de VS, en er is absoluut niets aan de hand.
Gast, ik woon in de VS... en door!
Pagina: 1 ... 88 89 Laatste