Eenzelfde ervaring had ik bij normale tv via de decoder van kpn/telfort (arcadyan hmb2260) Het 1080i signaal werd vloeiender weergegeven op mijn oude 1080p led lcd van Samsung dan op de Oled55b6v. Uiteraard merkte ik dat de B6 tien keer beter was qua zwartwaardes en kijkhoeken. Plus hdr is het echte wow moment, 4k is part of the deal / gaat hand in hand.Phusebox schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 07:56:
Gisteren mijn ruim 5 jaar oude LCD tv eens in gebruik genomen op de slaapkamer... en ja zwart is meer donkergrijs, maar verder is het beeld bij normale tv gewoon beter dan op de OLED. Dat komt uiteraard met name door de upscaling naar 4K maar goed bevestigd wel mijn gevoel dat ik van te voren had, het verschil is geen enorme sprong in beeldkwaliteit, voor mij, ten opzichte van 5 jaar geleden.
Ja met de juiste content wel, maar die kun je op 1 hand tellen. Heb nu diverse 4K HDR gekeken (Planet Earth II, Passengers, Netflix series) en daarvan zijn er een paar scenes waar het echt meerwaarde heeft. Vooral bij Netflix voegt het niks toe.
Juist omdat oled qua ontwikkeling nog onstuimig is, er jaarlijks verbeteringen zijn, nieuwe HDR standaarden komen plus HDMI 2.1 pas vanaf volgend jaar opgepakt zal worden wacht ik af alvorens ik definitief oled in huis neem. De KS8000 heb ik voor de tussentijd besteld als transitiemodel. Nee, het is lang niet zo'n gave kijkbeleving als oled want same old, same old led lcd (oké, het is verder uitgekristalliseerd met quantom dots). Noch is ie zo rijkelijk uitgerust met HDR standaarden. Wel is het een stuk beter dan mijn huidige Samsung led uit 2012. Ik kan in de tussentijd toch genieten van 4k HDR gamen op een 10 bit paneel. Dat ik dan inlever op kijkhoeken, zwartwaardes ed neem ik voor lief.
De Oled55b6v gaf mij een kijkje in de keuken van oled om te zien wat er is naast led. Maar voordat ik werkelijk anderhalf keer zoveel als de KS8000 stuksla op een oled wil ik graag een model in huis halen zodra de industrie klaar is met beslissen welke standaarden allemaal nodig zijn. En ja, zo kun je oneindig blijven wachten want er zullen altijd nieuwe standaarden blijven komen. nieuws: Hdmi 2.1 krijgt ondersteuning voor 8k/60, dynamische hdr en Game Mode... dynamische HDR en VRR in het vooruitzicht is wel het wachten waard.