Samsung Galaxy Z Fold6 1TB
Ik gebruik voor mijn B6 zelf de Vogels Thin205! Prima mount.m.beisser schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 12:52:
Beste Tweakers,
Dit weekend wil ik mijn LG OLED55B6 aan de muur gaan schroeven. Nu ben ik wel benieuwd naar jullie ervaringen m.b.t. het Wall Mounten van de LG OLED's, gezien de lage positie van de montage gaten.
Welke mount gebruiken jullie? Op welke hoogte?
Op het internet lees ik dat de ideale beeldhoogte 1/3 boven de ogen en 2/3 onder de ogen ligt. En dat punt van 1/3 - 2/3 zal in de meeste gevallen, en natuurlijk afhankelijk van je tv-stoel, op een hoogte van zo'n 95 cm van de vloer komen te liggen.
Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest
Mja, ik zeg dan ook niet dat het (speciaal nog wel) alleen voor Tweakers of TV experts is. Ik geef aan dat de gemiddelde koper echt wel meer verstand heeft of zich meer verdiept heeft in het kopen van een OLED voordat hij/zij het daadwerkelijk koopt dan de gemiddelde andere consument die een TV in een pricerange van 300-800 koopt.rohit schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:24:
[...]
daar vergis je denk ik toch in... Laatst stond ik in de plattetv store in Utrecht en daar gingen er binnen een half uur 2 weg.. 1 van een vrouwtje rond de 30 en 1 voor een echtpaar in de 50+ En beide (stond er langs soms) hadden er geen verstand van.. Dus het ligt er maar net aan in welke winkel je staat en of ze voor de duurste gaan ofniet.. Mijn vriendin die manager van een kledingzaak is die wou ook de OLED omdat ze had gehoord dat oled 1 van de beste tv's zijn op dit moment! (van mij gehoord natuurlijk, maar zo vertel ik het aan nog veel meer mensen) Dus als mensen horen dat OLED de TV is van dit moment is dat ook al een trigger... Je denkt toch niet serieus dat OLED speciaal voor Tweakers/tv experts is?
Ik bedoel, leuk die aantal voorbeelden maar de één is dus een vriendin die op aanraden van jou (denk ik dus ook iemand die wat meer weet van TV's) er eentje koopt en de andere voor een vrouw die het waarschijnlijk ook op aanraden van haar kennissenkring of man één aanschaft.
Kijk naar het gros hier, dat alleen al zullen er gemiddeld meer zijn dan de huis-tuin-keuken consument.
Vraagt je bijna eerder af, denk jij dat de markt voor OLED voor het grootste deel uit 50+'ers of vrouwtjes van 30 bestaat? Misschien voor een klein deel, maar het merendeel zullen echt wel kenners zijn.
Nee dat ook weer niet.. maar echt niet grotendeels kenners hoor... maarja dit is een oneindige discussie haha! Zolang de winkeliers niet bijhouden wat voor een gebruiker je bent zullen we dit niet weten..Silverdax schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:10:
[...]
Mja, ik zeg dan ook niet dat het (speciaal nog wel) alleen voor Tweakers of TV experts is. Ik geef aan dat de gemiddelde koper echt wel meer verstand heeft of zich meer verdiept heeft in het kopen van een OLED voordat hij/zij het daadwerkelijk koopt dan de gemiddelde andere consument die een TV in een pricerange van 300-800 koopt.
Ik bedoel, leuk die aantal voorbeelden maar de één is dus een vriendin die op aanraden van jou (denk ik dus ook iemand die wat meer weet van TV's) er eentje koopt en de andere voor een vrouw die het waarschijnlijk ook op aanraden van haar kennissenkring of man één aanschaft.
Kijk naar het gros hier, dat alleen al zullen er gemiddeld meer zijn dan de huis-tuin-keuken consument.
Vraagt je bijna eerder af, denk jij dat de markt voor OLED voor het grootste deel uit 50+'ers of vrouwtjes van 30 bestaat? Misschien voor een klein deel, maar het merendeel zullen echt wel kenners zijn.
Winkeliers interesseert het doorgaans ook geen flikker, als jij maar de TV met het hoogste marge meeneemt zijn ze blij.rohit schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:30:
[...]
Nee dat ook weer niet.. maar echt niet grotendeels kenners hoor... maarja dit is een oneindige discussie haha! Zolang de winkeliers niet bijhouden wat voor een gebruiker je bent zullen we dit niet weten..
Ja daarom als op dat moment OLED voor hun voordelig is dan verkopen ze die gewoon als 1e..LOTG schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 15:39:
[...]
Winkeliers interesseert het doorgaans ook geen flikker, als jij maar de TV met het hoogste marge meeneemt zijn ze blij.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar de actie in duitsland laatst.. Daar kost de 55B6 normaal 2499, nu heb ik hem geokcht voor 1999 + 500 euro aan waardebonnen.. 1499 dus wat ze overhouden aan de koop, neem aan dat ze geen verlies maken. Dus maken ze er normaal gesproken gewoon minimaal 1000 euro winst op??
[ Voor 31% gewijzigd door Rohit op 27-01-2017 15:53 ]
There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't
Waarom denk je dat dan? Omdat de andere E6 C6 G6 duurder zijn moet deze automatisch een betere SOC hebben?
De B6 kwam pas een half jaar later op de markt dan alle andere "6" schermen. kan het niet gewoon zo zijn dat er ondertussen een betere (en wellicht goedkopere) SOC oplossing op de markt kwam die dus voor de B6 gekozen is door LG?
De B6 haalt (na de software update) de laagste input lag van alle 6 modellen van LG, is dit geen duidelijk teken dat de SOC van de B6 de snelste is? Ik denk dat dat best een reeele inschatting is?
een treffende spreuk
In de E6 en C6 zit een SOC van LG zelf en die presteert beter.pro_6or schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 17:52:
[...]
Waarom denk je dat dan? Omdat de andere E6 C6 G6 duurder zijn moet deze automatisch een betere SOC hebben?
De B6 kwam pas een half jaar later op de markt dan alle andere "6" schermen. kan het niet gewoon zo zijn dat er ondertussen een betere (en wellicht goedkopere) SOC oplossing op de markt kwam die dus voor de B6 gekozen is door LG?
De B6 haalt (na de software update) de laagste input lag van alle 6 modellen van LG, is dit geen duidelijk teken dat de SOC van de B6 de snelste is? Ik denk dat dat best een reeele inschatting is?
"Fundamentally, the LG OLED55B6 and OLED55E6 use different chipsets: the former carries one from Realtek (RTD2999); whereas the latter features LG’s own in-house solution, as you can see from the sets’ respective service menus:
Subjectively, the OLED55B6V’s calibration controls behaved more like a late 2015 EF950V/ EG960V, though it’s still possible to obtain a very accurate greyscale. That said, the B6V’s less refined [Brightness] slider meant that it’s easy to float/ crush blacks unless extreme care was taken during calibration."
Bron: http://www.hdtvtest.co.uk/news/oled55b6v-201611044381.htm
[ Voor 30% gewijzigd door ion op 27-01-2017 18:11 ]
Straks op Eurosport 1 om 2030Major_ton schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 12:53:
[...]
Wanneer is er voetbal op TV? (ik kijk nooit voetbal). Dan zal ik een 2de Ziggo kastje aansluiten en dan maar hopen dat ze in sync spelen.
Het eerste gedeelte geeft aan dat het een andere soc is inderdaad , het tweede gedeelte heeft niet veel met die soc te maken of vergis ik me nuionn schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 18:09:
[...]
In de E6 en C6 zit een SOC van LG zelf en die presteert beter.
"Fundamentally, the LG OLED55B6 and OLED55E6 use different chipsets: the former carries one from Realtek (RTD2999); whereas the latter features LG’s own in-house solution, as you can see from the sets’ respective service menus:
Subjectively, the OLED55B6V’s calibration controls behaved more like a late 2015 EF950V/ EG960V, though it’s still possible to obtain a very accurate greyscale. That said, the B6V’s less refined [Brightness] slider meant that it’s easy to float/ crush blacks unless extreme care was taken during calibration."
Bron: http://www.hdtvtest.co.uk/news/oled55b6v-201611044381.htm
[ Voor 48% gewijzigd door S1NN3D op 27-01-2017 22:18 ]
Wat zijn de verschillen in response tijd dan tussen de B en C?pro_6or schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 13:33:
[...]
de snellere SOC zat dan wel op de B6 tov de C6 (en E6 en G6). Dat vermoed ik althans omdat de B6 in staat is tot de snelste response tijden (na de firmware update) en dat zou ook niet zo gek zijn want de B6 is pas een half jaar later geintroduceerd in dat halfjaar zijn er waarschijnlijk weer snellere/betere chipsets ontwikkeld.
“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”
Niets, dat is voor beiden modellen (alle modellen overigens) 0.1 mszwembroek schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 21:09:
[...]
Wat zijn de verschillen in response tijd dan tussen de B en C?
Edit: ik zie dat jullie response time en input lag door elkaar heen gebruiken. Jullie bedoelen input lag dus?
Dan is de B6 iets vlotter, rond de 28ms vs 36, maar is afhankelijk van het input signaal. Zie: Yellowneck in "OLED televisies"
[ Voor 34% gewijzigd door Yellowneck op 27-01-2017 21:18 ]
Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”
Ik denk dat, ondanks het stukje van hdtvtest, een site die ik hoog heb zitten, de B6 wellicht helemaal geen slechtere soc heeft. Marketingtechnisch natuurlijk lastig voor LG.
een treffende spreuk
Wil je ook nog even kijken of banding waarneembaar is bij het voetballen ?Major_ton schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 12:53:
[...]
Wanneer is er voetbal op TV? (ik kijk nooit voetbal). Dan zal ik een 2de Ziggo kastje aansluiten en dan maar hopen dat ze in sync spelen.
1 vraagje niet Oled geraleetrd (sorry).
De beeldkwaliteit van van een Samsung KS8000 is toch exact hetzelfde als een
Samsung KS9000 ?
Ik heb het bewuste stukje ook voor je bekeken op mijn 55E6.ro84 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 09:41:
[...]
Ik heb een stukje gefilmd en op youtube gezet van het fenomeen wat ik zie. Ik wil je vragen er naar te kijken en aan te geven wat je hier van vindt.
Dit is met alle beeldverbeteraars uit (settings van pagina 1) en TruMotion op gebruiker 2 / 10.
Linkje:
YouTube: IMG 1134
trumotion 0/10 : ook zichtbaar
trumotion 3/7 : ook zichtbaar
trumotion helder: grotendeels weg.
Ik dacht dat trumotion helder iets van 5/5 was en meestal heb ik die voor Netflix zo staan.
Ik verkies af en toe een ringeltje om iemand heen boven dat gejudder, wat ik persoonlijk ook erg hinderlijk vind.
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120
Vanavond heb ik het één en ander nog even uitvoerig getest op de 55KS9000 als vergelijk met de 65B6.
- Uncharted 4 op de PS4 voor HDR en motion op 30Hz.
- Destiny op de PS4 omdat ik deze game door en door ken.
- Voetbal via Ziggo voor motion en vertical banding.
- Jurassic World helikopter scene.
- IMAX opening van The Dark Knight Rises.
Ik trap af met de game ervaring. De lage inputlag is iets wat gelijk opvalt voor zowel SDR als HDR content. Het valt positief op als ik op de Samsung speel, maar voor mijn gevoel mis ik weing zodra ik weer naar de B6 schakel. Op beide TV's valt goed te gamen wat de inputlag betreft, al snap ik dat dit ook persoonlijk is. De Samsung is hierin beter, punt.
Een groter verschil zit in hoe de beelden in elkaar overlopen, oftewel de motion handling. De vraag om Uncharted 4 te testen is hier voorbij gekomen, omdat deze game niet vloeiend zou lopen op de OLED TV's. Dit kan ook niet echt anders omdat de game op 30 fps loopt, maar laat ik het zo stellen... Als je het al rot vindt lopen op de B6, dan kom je van een koude kermis thuis als je denkt dat de KS9000 beter zal zijn. De B6 loopt echt rondjes om de KS9000 heen op dit vlak. Ik heb het hoofdstuk "The Twelve Towers" gekozen en dat begint met een cutscene. Ik zou willen dat ik het persoonlijk aan jullie kon laten zien, maar het beeld blijft zoveel duidelijker op de B6 dan op de KS9000. Vooral ook met Destiny (draait ook op 30fps) is het goed te merken. Het beeld wordt bij rondkijken behoorlijk blurry op de KS9000, waar de B6 gewoon goed scherp blijft en je de vijand goed kan blijven volgen. Los van de motion ziet het beeld er op de B6 echt mooier uit. Kleuren zijn meer intens zonder overgesatureerd te zijn en ondanks dat mijn B6 nog eens 10 inch groter is, treed er veel minder aliasing op. Ik had niet verwacht dat er zo'n duidelijk verschil waarneembaar zou zijn en al helemaal niet de B6 dan beter zou zijn. Ik ben zo verbaasd dat ik deze test komende week nog eens ga herhalen.
Overigens ervaar ik op beide TV's geen storende judder, haperingen of screen tearing tijdens het spelen van Uncharted 4. Voor een 30Hz game loopt het zeer mooi. Hetzelfde geldt voor Destiny.
Dan het stukje HDR. Hierbij wordt het verschil tussen beide nog groter. Ondanks alle goede pogingen om HDR op een LCD TV te laten werken, wordt het wel heel erg duidelijk dat HDR om veel meer draait dan peak brightness alleen. Uncharted 4 wordt op de KS9000 wel wat mooier in de HDR modus, maar in vergelijking met de B6 ziet het geheel er flets uit. Het backlight draait op volle toeren en dat maakt alles wel heel helder, maar ook contrastloos omdat de zwartwaarde compleet instort. Echt een wereld van verschil tussen de twee TV's hier.
Was ik gisteren nog enorm verrast door de Samsung toen ik video content aan het vergelijken was, vandaag werd even duidelijk dat de KS9000 zeker geen slechte TV is, maar dat de B6 op gebied van gaming gewoon echt van een andere orde is.
Dan voetbal. Dat zit weer op een aardig gelijk niveau al heeft de KS9000 meer blur. Vertical banding is minimaal aanwezig op de Samsung en volledig absent op de LG. Een spannende wedstrijd is op beide TV's echter een spannende wedstrijd.
Ook is gevraagd om Jurassic World te testen en dan met name de helikopter die voorbij de waterval vliegt. Ik snap precies waar mensen over vallen met de OLED TV's. Je ziet het letterlijk beeld voor beeld voorbij bibberen als de camera draait. Het punt is, je ziet het net zo erg op KS9000. Er is wel een verschil en dat is wederom de bewegingsscherpte. Die is op de B6 een stukje beter wat ervoor zorgt dat zo'n schokkende camera pan nóg meer opvalt.
Hetzelfde geldt voor The Dark Knight Rises. De openingsscene is een memorabel stukje film met een paar mooie camera pans. Stuk voor stuk beter dan die van Jurassic World en beide TV'S liggen nu nog dichter bij elkaar. Ook nu blijft het beeld op de B6 scherper dan op de KS9000.
De conclusie moge duidelijk zijn. OLED bezitters hebben niks te klagen wat motion handling betreft. Het kan uiteraard veel beter, maar die verbetering moeten we gaan zoeken in hoe content wordt opgenomen en gemastered, want een andere TV gaat het ook niet (veel) beter doen. Wat kan helpen is frame interpolatie en dit is wél een puntje waar LG nog iets kan leren. Deze functie werkt gewoon niet optimaal en dus kan het maar beter uit blijven staan.
Als laatste wil ik nog aangeven dat we het effect van de afwezigheid van motion-blur op OLED TV's niet mogen onderschatten. Hoewel het ervoor zorgt dat het beeld bij camerapans scherper blijft, heeft het als nadeel dat elk frame beter te zien is. Dit is, zoals eerder aangeven, heel fijn bij goede content, maar bij een slecht uitgevoerde pan als in Jurassic World werkt het averechts.
Some infinities are bigger than others.
Die hebben juist wel met elkaar te maken.Cardwizard schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 20:13:
[...]
Het eerste gedeelte geeft aan dat het een andere soc is inderdaad , het tweede gedeelte heeft niet veel met die soc te maken of vergis ik me nu
Anti aliasing is ook een probleem, probeer Final Fantasy XV maar eens.
Ik was bij het punt om de tv ervan te verdenken defect te zijn,
Ik speel nu Kingdom Hearts 2.8 op de PS4 pro en de B6 heeft na 30 seconde al Image Retention voor een aantal seconde.
Is dit wel normaal?
We zijn er hier dus wel enigszins aan gewend op onze plasma dus dat zal de overstap uiteindelijk ook niet zo erg maken op dat gebied. We waren vanmiddag nog in de Saturn in Mönchengladbach, daar hadden ze op de oled's gewoon ZDF HD lopen i.p.v. de usual demo filmpjes en ik schrok toch wel hoe slecht van kwaliteit het beeld was. Hopelijk lag het niet aan de tv's...
Verwijderd
Alle tv's doen de omzetting door frames om beurten 2 keer en het volgende frame 3 keer te tonen. (2:3 pulldown genoemd).
Er zijn ook andere pulldown ritmes, voor omzetting naar andere framerates (bv. naar 50 hz pal/120 hz etc.)
Het is de manier waarop de tvs de judder maskeren wat ze onderscheidt.
In principe zou het bij oled niet hoeven, want daar zou met exacte frametimes kunnen worden gerekend (de oled pixels moeten het beeld dan gedurende 1seconde/framerate=displaytime weergeven). Echter volgens mij werken de oled panelen intern toch met een bepaalde native feamerate. Ik begrijp dat die net als bij lcd op 60 staat. Dat verklaart volgens mij waarom die panelen ook judder vertonen.
Judder is overigens een van de redenen waarom ik (zie wat posts terug) externe apparaten de framerate conversie laat doen.
Bij 24 Fps input moet je tv ook naar 24 Hz springen en ik neem aan dat het dan ook op 24 Hz verwerkt wordt intern? Of blijkbaar niet als ik het hierboven lees.
[ Voor 22% gewijzigd door Phusebox op 28-01-2017 08:06 ]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
De 2016 OLED reeks heeft een native 120hz scherm. Er kan dus zonder judder een 24hz*5 signaal worden verwerkt. Ik heb dan ook elke vorm van TruMotion uit (enkel Real Cinema) en nergens last van. Panning shots zien er naar mijn mening hiermee prima uit.Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 07:16:
dat hakkelen heet judder. Dat komt doordat de camera bij films op 24hz werkt, terwijl tv-panelen intern op 60 werken. Bij de omzetting van 24 naar 60 ontstaat de judder.
Alle tv's doen de omzetting door frames om beurten 2 keer en het volgende frame 3 keer te tonen. (2:3 pulldown genoemd).
Er zijn ook andere pulldown ritmes, voor omzetting naar andere framerates (bv. naar 50 hz pal/120 hz etc.)
Het is de manier waarop de tvs de judder maskeren wat ze onderscheidt.
In principe zou het bij oled niet hoeven, want daar zou met exacte frametimes kunnen worden gerekend (de oled pixels moeten het beeld dan gedurende 1seconde/framerate=displaytime weergeven). Echter volgens mij werken de oled panelen intern toch met een bepaalde native feamerate. Ik begrijp dat die net als bij lcd op 60 staat. Dat verklaart volgens mij waarom die panelen ook judder vertonen.
Judder is overigens een van de redenen waarom ik (zie wat posts terug) externe apparaten de framerate conversie laat doen.
Daar heb je dus de Real Cinema voor. De TruMotion settings zijn voor het toevoegen en 'customizen' van de motion-blur. Hiermee kan je het beeld dus nog smoother krijgen, met een eventueel soap-opera effect op de koop toe. Dit kan ook gebruikt worden om judder door interpolation (24p@60(i)hz) te maskeren (want daar heeft de LG wel moeite mee), maar dit is dus voor een native 24hz signaal niet nodig. Je kunt het ook gewoon een fijnere kijkervaring vinden (ik vind van niet).Phusebox schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 07:52:
Daar heb je dan ook de dejudder settings voor op een tv en helaas doet Samsung het daar een stukje beter dan LG. Overigens ervaar ik op mijn 5 jaar oude tv nauwelijks judder, die heel enkele keer zou voor mij geen dealbreaker zijn. Heb het op de KS8000 slechts 1x opgemerkt.
Bij 24 Fps input moet je tv ook naar 24 Hz springen en ik neem aan dat het dan ook op 24 Hz verwerkt wordt intern? Of blijkbaar niet als ik het hierboven lees.
[ Voor 28% gewijzigd door Puck op 28-01-2017 08:27 ]
Arrived anxious, left bored
Major_ton schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 23:36:
Als laatste wil ik nog aangeven dat we het effect van de afwezigheid van motion-blur op OLED TV's niet mogen onderschatten. Hoewel het ervoor zorgt dat het beeld bij camerapans scherper blijft, heeft het als nadeel dat elk frame beter te zien is. Dit is, zoals eerder aangeven, heel fijn bij goede content, maar bij een slecht uitgevoerde pan als in Jurassic World werkt het averechts.
Dat verklaart. Ik heb trumotion inderdaad uit staan en real cinema aan.Puck schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 08:06:
[...]
De 2016 OLED reeks heeft een native 120hz scherm. Er kan dus zonder judder een 24hz*5 signaal worden verwerkt. Ik heb dan ook elke vorm van TruMotion uit (enkel Real Cinema) en nergens last van. Panning shots zien er naar mijn mening hiermee prima uit.
[...]
Daar heb je dus de Real Cinema voor. De TruMotion settings zijn voor het toevoegen en 'customizen' van de motion-blur. Hiermee kan je het beeld dus nog smoother krijgen, met een eventueel soap-opera effect op de koop toe. Dit kan ook gebruikt worden om judder door interpolation te maskeren, maar dit is dus voor een native 24hz signaal niet nodig. Je kunt het ook gewoon een fijnere kijkervaring vinden (ik vind van niet).
Klopt. Door de techniek en scherpte van hedendaagse TV's vallen beeldveranderingen meer op en als dit snel gaat (panning shots) lijkt het "hakkelig". Dit is niet de schuld van de TV, maar ik kan me voorstellen dat mensen hier moeite mee hebben. Check in ieder geval altijd of Real Cinema aanstaat!Jesp_J schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 08:23:
Ik heb helemaal geen last van een verkeerde conversie van 24p naar het 120Hz paneel want dat doet de tv idd prima met real cinema aan. Het enige waar ik soms "last" van heb is wat Major_ton hieronder beschrijft. En dit los ik dan op door tru motion te gebruiken (neem dan de artefacts die daardoor soms zichtbaar worden voor lief).
[...]
TruMotion kan dit dus weer deels maskeren, maar kan ook gewoon ongewenste beeldaanpassingen doen. Dit kan bij andere fabrikanten zeker beter geïmplementeerd zijn, maar nogmaals: er gaat niks fout bij het interpreteren en verwerken van het originele beeld.Because OLED has very fast response time with no blur at all from the OLED, this causes the "shimmering". The same juddering is there on LCD, it's just less noticeable because of the blur, also I think the contrast on the OLED makes it more obvious.
[ Voor 14% gewijzigd door Puck op 28-01-2017 08:45 ]
Ik heb besloten de B6 de deur uit te doen. Ik zal er extra gevoelig voor zijn maar ik vind het gestotter bij 24fps content op de B6 verschrikkelijk storend.
In het door puck aangehaalde topic op av forums blijkt dat meer mensen last hebben van stotterende beelden op de B6. De e6 lijkt het wat beter te doen.
https://www.avforums.com/...6-problem-thread.2080374/
Ik kan mij niet vinden in de conclusie van Major dat OLED bezitters niks te klagen hebben wat betreft motion handling. Als de source goed is dan is de motion inderdaad perfect en is de B6 adembenemend mooi. De weergave van 24fps content van streamingsdiensten als Netflix, Amazon of Pathe vind ik echter verre van goed. Je kunt er natuurlijk over discussiëren waar het aan ligt, de "slechte" source of de tv die er niet goed mee om kan gaan. Voor mij is de B6 op dit moment in ieder geval niet de meest geschikte tv. Helaas.
Iedereen bedankt voor het meedenken en de input. Ik kom weer terug als de Sony A1 in de winkels ligt!
Heb je dan toch een oled gekocht?Phusebox schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 08:24:
[...]
Dat verklaart. Ik heb trumotion inderdaad uit staan en real cinema aan.
Jammer! Maar ik begrijp het wel als je er gevoelig voor bent. Kanttekening: de problemen ontstaan alleen bij het gebruik van TruMotion. Verder is de "stotter" die jij ervaart gewoon een eigenschap van OLED. Ik vraag me dan ook af of dit bij andere OLED's "beter" zal zijn. Wellicht alleen als je daarop ook TruMotion gebruikt en het beter geïmplementeerd is.ro84 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:22:
[...]
In het door puck aangehaalde topic op av forums blijkt dat meer mensen last hebben van stotterende beelden op de B6. De e6 lijkt het wat beter te doen.
Same here, gevoelig voor de judder en daarom niet de B6 gehaald (ondanks mooie aanbiedingen op het moment). Hoop ook op de Sony A1...Puck schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:45:
[...]
Jammer! Maar ik begrijp het wel als je er gevoelig voor bent. Kanttekening: de problemen ontstaan alleen bij het gebruik van TruMotion. Verder is de "stotter" die jij ervaart gewoon een eigenschap van OLED. Ik vraag me dan ook af of dit bij andere OLED's "beter" zal zijn. Wellicht alleen als je daarop ook TruMotion gebruikt en het beter geïmplementeerd is.
Nee op mijn oude LG.
Ik heb voor mijn 55E6 een 55EF950V gehad en wat mij onmiddellijk opviel was de veel betere motion weergave bij TroMotion aan. Was dat niet zo geweest dan had ik waarschijnlijk de E6 teruggebracht. Veel beweren dat de B6 ongeveer gelijk is aan de 950V chipset, dus ik kan me wel voorstellen dat sommige klagen als dat zo is.Puck schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:45:
[...]
Ik vraag me dan ook af of dit bij andere OLED's "beter" zal zijn. Wellicht alleen als je daarop ook TruMotion gebruikt en het beter geïmplementeerd is.
Met goed bronmateriaal zal de B6 zonder meer erg goed presteren maar bij slechter materiaal wat duidelijker zijn met he tonen van foutjes.
Ik snap je conclusie volkomen. Ik zou denk ik ook hetzelfde gedaan hebben gezien de prijs die moet betalen. Ik vermoed ook dat de E6 inderdaad beter presteert met TruMotion en de foutjes een beetje wegmoffelt. Zoals al gezegd zie ik op de E6 bijv. met "helder" of Trumotion 5/8 relatief weinig beeldfouten en is het judder eigenlijk zo goed als weg.ro84 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:22:
[...]
Ik heb besloten de B6 de deur uit te doen. Ik zal er extra gevoelig voor zijn maar ik vind het gestotter bij 24fps content op de B6 verschrikkelijk storend.
Ik kan mij niet vinden in de conclusie van Major dat OLED bezitters niks te klagen hebben wat betreft motion handling. Als de source goed is dan is de motion inderdaad perfect en is de B6 adembenemend mooi. De weergave van 24fps content van streamingsdiensten als Netflix, Amazon of Pathe vind ik echter verre van goed. Je kunt er natuurlijk over discussiëren waar het aan ligt, de "slechte" source of de tv die er niet goed mee om kan gaan. Voor mij is de B6 op dit moment in ieder geval niet de meest geschikte tv. Helaas.
Iedereen bedankt voor het meedenken en de input. Ik kom weer terug als de Sony A1 in de winkels ligt!
Tegenstanders beweren dat je de goed materiaal moet voeren. Maar we zitten wel met het feit dat de streamingdiensten veel comprimeren. Ook op Netflix varieert de kwaliteit enorm. Soms erg veel ruis, soms framedrops, soms slechte zwartwaarden etc.
Die ruis is op mijn plasma bijvoorbeeld ook wel te zien. De Sony 55W905 gaat fluitend om met problemen en daar zie je zeer weinig tot niets van de ellende, maar die kan native ook maar tot 0.05 zwartwaarde en zal alles daaronder niet kunnen laten zien terwijl oied dat wel kan.
Major_ton heeft volgens mij ook een punt: zet je tv's naast elkaar dan blijkt plotseling het motionprobleem wat mee te vallen: ook andere tv's laten steekjes vallen. Ik was ook wat gefixeerd op motion en heb daarom de Sony55W905 van het werk mee naar huis gesleept en naast de 55E6 gezet via actieve hdmi-splitter.
Ook de Sony liet op kritieke punten ook wat foutjes zien maar minder opvallend. Met Trumotion aan werd dat verschil wat vereffend en acceptabel.
Ook werd duidelijk dat op andere punten de Sony weg werd gespeelt: kijkhoek, DSE bij voetbal (daar ben ik erg allergisch voor), vlekkerig wit, slechter zwart, beelddiepte etc. Daar zou ik me ook steeds aan ergeren.
De Sony 55A1 staat ook op mijn lijstje en denk dat motion nog wat stabieler zal zijn. (Hopelijk hebben ze ook wat gedaan aan Android
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120
De C6 schijnt er ook beter mee om te gaan lees ik in het AV-forum: The trumotion stutter is b6v soc related, seen it on 2 b6v and haven't noticed it on 2 differend c6v.Shocked schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 10:36:
Ik vermoed ook dat de E6 inderdaad beter presteert met TruMotion en de foutjes een beetje wegmoffelt. Zoals al gezegd zie ik op de E6 bijv. met "helder" of Trumotion 5/8 relatief weinig beeldfouten en is het judder eigenlijk zo goed als weg.
Dan ben ik ook wel benieuwd of dit wellicht opgelost kan zijn in de nieuwe firmware, als ze daar de performance hebben geoptimaliseerd om ook zo de input-lag naar beneden te halen. Probably not, maar kan zijn...Yamaka schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 11:34:
[...]
De C6 schijnt er ook beter mee om te gaan lees ik in het AV-forum: The trumotion stutter is b6v soc related, seen it on 2 b6v and haven't noticed it on 2 differend c6v.
Ben echt benieuwd naar wat Sony uit die X1 kan halen samen met een oled paneel.
Ik wil het niet per se een "issue" noemen: het is simpelweg een eigenschap van OLED. Het is de balans tussen scherpte VS motion-blur. You can't have them both. Daarnaast zorgt het hoge contrast ook nog eens dat je nog meer verschil ziet tussen de ene frame en de andere (en dus meer hapering). En die scherpte, response-time en contrast is nou juist waarom OLED geprezen wordt.VorteXLP schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 12:34:
Als ik zo lees over motion handling en panning shots ben ik bang dat mijn jaren oude LG Infinia 55LX9500 het op dat gebied beter doet dan de 6 en 7-series OLEDs waar ik nu interesse in heb? Totaal geen issues met irriterende shots atm.
Dat men nu dit "probleem" probeert op te lossen door TruMotion in te schakelen is iets anders (maar ergens begrijpelijk), alleen levert dit dus andere problemen op. De E6 doet dit schijnbaar wel iets beter dan de B6 door de betere Soc. Deze problemen kunnen met TruMotion op LCD net zo goed voorkomen (mits dezelfde LG software), alleen is TruMotion op LCD niet nodig door de hogere motion-blur (en daardoor minder scherp).
Bevalt dit je niet? Koop dan geen OLED, of wacht af of TruMotion (eventueel bij andere fabrikanten) beter is geïmplementeerd. Al ben ik van mening dat TruMotion sowieso meer kwaad dan goed doet.
EDIT: Je oude LG Infinia doet het dit dus "beter" omdat hij andere zaken "slechter" doet.
[ Voor 36% gewijzigd door Puck op 28-01-2017 13:31 ]
Dit vat het aardig samen inderdaad. Ik kan mij best voorstellen dat mensen zich hier aan ergeren en zelfs, zoals reeds aangegeven, hun OLED TV hiervoor weer terugbrengen. De motion-handling op een OLED TV ís nou eenmaal anders. Niet beter of slechter, maar anders. Hoe iemand dat ervaart is persoonlijk en ik kan niet bepalen voor iemand of iets goed op slecht is.Puck schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 12:56:
[...]
Ik wil het niet per se een "issue" noemen: het is simpelweg een eigenschap van OLED. Het is de balans tussen scherpte VS motion-blur. You can't have them both. Daarnaast zorgt het hoge contrast ook nog eens dat je nog meer verschil ziet tussen de ene frame en de andere (en dus meer hapering). En die scherpte, response-time en contrast is nou juist waarom OLED geprezen wordt.
Dat men nu dit "probleem" probeert op te lossen door TruMotion in te schakelen is iets anders (maar ergens begrijpelijk), alleen levert dit dus andere problemen op. Deze problemen kunnen met TruMotion op LCD net zo goed voorkomen (mits dezelfde LG software), alleen TruMotion op LCD niet nodig door de hogere motion-blur.
Bevalt dit je niet? Koop dan geen OLED, of wacht af of TruMotion (eventueel bij andere fabrikanten) beter is geïmplementeerd. Al ben ik van mening dat TruMotion sowieso meer kwaad dan goed doet.
EDIT: Je oude LG Infinia doet het dit dus "beter" omdat hij andere zaken "slechter" doet.
Wat ik HEEL graag wil gaan testen (en dus ook zal gaan doen wanneer ik de tijd kan vinden) is of een C6, E6 of G6 model géén last heeft van TruMotion stutter. Als dit namelijk het geval, dan ga ik een case starten bij LG, want dan is de B6 gewoon flawed.
Even ter verduidelijking wat ik bedoel met TruMotion stutter. Zodra De-Judder wordt ingeschakeld onder de 'user' setting (de waarde maakt niet uit), dan kan het beeld gaan stotteren. Dit komt eigenlijk alleen maar voor wanneer er kleine bewegingen zijn in het beeld. Bijvoorbeeld als de camera stilstaat en iemand zit veraf aan een tafel en beweegt zijn/haar hoofd, dan treed dit effect op. Een mooi voorbeeld doet zich ook voor met de film Interstellar. Aan het begin van de film krijgen Cooper, Murph en Tom een lekke band met de pick-up waar ze in rijden. Cooper stapt uit en inspecteert de auto. Op dit moment wordt en vanaf een redelijke afstand gefilmd en het lopen van Cooper om de auto heen gaat heel schokkerig. Uiteraard loopt deze scene prima met TruMotion uit, maar voor mij zou de 'user' setting op De-Judder 2/10 en De-Blur 10/10 ideaal zijn voor een vloeiende motion zonder het soap-effect te introduceren. Als TruMotion judder niet had opgetreden, had ik voor deze settings gekozen en nooit mee omgekeken. Dit is voor mij ergernis nummer 1 van mijn B6. De De-Blur functie heeft verder geen invloed op de stutter en eigenlijk is de ze optie überhaupt zinloos op een OLED TV. Er valt namelijk niet zoveel te 'De-Blurren'. Hoe dan ook, ik ben er nog niet klaar mee en ik hoop snel het testen voort te kunnen zetten.
Uit de testresultaten van rtings.com een aantal maanden terug kwam al de conclusie dat de B6 iets slechter presteerde op dat gebied.Yamaka schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 11:34:
[...]
De C6 schijnt er ook beter mee om te gaan lees ik in het AV-forum: The trumotion stutter is b6v soc related, seen it on 2 b6v and haven't noticed it on 2 differend c6v.

Ik heb de bluray van Interstellar. Ik zal voor je dat stukje bekijken en TruMotion in en uitschakelen op de 55E6.
Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
Wat me wel opviel vandaag in de winkel is dat de zwarte rand (optisch?) groter lijkt op de B6 in vergelijking met bijvoorbeeld een Samsung KS8000. Is dit ook echt zo of leek het maar zo? Heb het niet opgemeten daar maar ik vond de rand dus vrij fors. In ieder geval voor mijn gevoel meer dan wat ik nu heb (1,3 cm meen ik)
Verder valt het beeld in een winkel niet echt te beoordelen want ik haalde de OLED er niet tussenuit zonder naar het typenummer te kijken.
[ Voor 70% gewijzigd door Phusebox op 28-01-2017 17:17 ]
De zwarte rand rond het beeld op de 65B6 is precies 8mm. Inclusief metalen kopse rand is het 10,5mm. De zwarte rand van de 55KS9000 die hier staat is 6mm en inclusief de metalen kopse rand is het ook 10,5mm. Hopelijk geeft deze informatie wat mentale rustPhusebox schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 15:56:
Als ze nu gewoon een motion blur functie toevoegen met gradatie settings is het opgelost lijkt me?
Wat me wel opviel vandaag in de winkel is dat de zwarte rand (optisch?) groter lijkt op de B6 in vergelijking met bijvoorbeeld een Samsung KS8000. Is dit ook echt zo of leek het maar zo? Heb het niet opgemeten daar maar ik vond de rand dus vrij fors. In ieder geval voor mijn gevoel meer dan wat ik nu heb (1,3 cm meen ik)
Verder valt het beeld in een winkel niet echt te beoordelen want ik haalde de OLED er niet tussenuit zonder naar het typenummer te kijken.
Weet niet of er nog verschil zit tussen de 65 en 55 inch modellen. Uiteraard lijkt het op de 65 optisch kleiner.Major_ton schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 18:18:
[...]
De zwarte rand rond het beeld op de 65B6 is precies 8mm. Inclusief metalen kopse rand is het 10,5mm. De zwarte rand van de 55KS9000 die hier staat is 6mm en inclusief de metalen kopse rand is het ook 10,5mm. Hopelijk geeft deze informatie wat mentale rust
Nou hier komt ie dan. Ik heb de scene op de Bluray van Interstellar tig-keer afgespeeld met alle mogelijke opties.Major_ton schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 13:49:
[...]
Wat ik HEEL graag wil gaan testen (en dus ook zal gaan doen wanneer ik de tijd kan vinden) is of een C6, E6 of G6 model géén last heeft van TruMotion stutter. Als dit namelijk het geval, dan ga ik een case starten bij LG, want dan is de B6 gewoon flawed.
Een mooi voorbeeld doet zich ook voor met de film Interstellar. Aan het begin van de film krijgen Cooper, Murph en Tom een lekke band met de pick-up waar ze in rijden. Cooper stapt uit en inspecteert de auto. Op dit moment wordt en vanaf een redelijke afstand gefilmd en het lopen van Cooper om de auto heen gaat heel schokkerig. Uiteraard loopt deze scene prima met TruMotion uit, maar voor mij zou de 'user' setting op De-Judder 2/10 en De-Blur 10/10 ideaal zijn voor een vloeiende motion zonder het soap-effect te introduceren. Als TruMotion judder niet had opgetreden, had ik voor deze settings gekozen en nooit mee omgekeken. Dit is voor mij ergernis nummer 1 van mijn B6.
Ik heb een Sony BDP-S790 (die kan upscalen naar 4K) bluray speler.
TruMotion
uit: iets onrustig beeld, ook andere scenes vind ik ietsjes soms wat "stotteren". Dit is waarschijnlijk het normale 24p gedrag wat als normaal beschouwd kan worden
0/0 en 0/0 : wat onrustig, zelfde als bij optie uit, weinig of geen verschil in de scene
2/10 en 10/10 : ook nog wat onrustig, zeker geen sterk gejudder ofzo, ietsjes beter
3/10 en 10/10: idem als boven
5/10 en 10/10 : beweging is vloeiend, ik zie echt geen gehakkel als Cooper om de auto heen loopt, het is gewoon goed
optie helder: ook goed, deze heb ik meestal aanstaan en is waarschijnlijk Trumotion 5/5 en 5/5
In ieder geval heb geen sterk gehakkel of judder waargenomen in de betreffende scene. Het verschil tussen 2/10 of 5/10 is subtiel te noemen en zelfs 2/10 zou ik accepteren.
Ik heb mijn scherm nog niet gekalibreerd en gebruik preset normaal bij de bluray.
(MIjn tv is omgeruild een week of 2 geleden en heeft de 100 uur nog niet gehaald. Vandaar dat ik er nog weinig moeite insteek.)
Als de B6 zo sterk blijft judderen, dan is dat wel een dingetje.
Woon je in de buurt? Kom gerust langs.
Moet ik nog wat bekijken?
Bedankt voor het testen! Dat is erg nuttige informatie. Ik heb nu weinig tijd om er dieper op in te gaan, maar ik kom er één dezer dagen even op terug. Waarschijnlijk trek ik komende dagen iemand van LG aan zijn vessie ;-)Shocked schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:21:
[...]
Nou hier komt ie dan. Ik heb de scene op de Bluray van Interstellar tig-keer afgespeeld met alle mogelijke opties.
Ik heb een Sony BDP-S790 (die kan upscalen naar 4K) bluray speler.
TruMotion
uit: iets onrustig beeld, ook andere scenes vind ik ietsjes soms wat "stotteren". Dit is waarschijnlijk het normale 24p gedrag wat als normaal beschouwd kan worden
0/0 en 0/0 : wat onrustig, zelfde als bij optie uit, weinig of geen verschil in de scene
2/10 en 10/10 : ook nog wat onrustig, zeker geen sterk gejudder ofzo, ietsjes beter
3/10 en 10/10: idem als boven
5/10 en 10/10 : beweging is vloeiend, ik zie echt geen gehakkel als Cooper om de auto heen loopt, het is gewoon goed
optie helder: ook goed, deze heb ik meestal aanstaan en is waarschijnlijk Trumotion 5/5 en 5/5
In ieder geval heb geen sterk gehakkel of judder waargenomen in de betreffende scene. Het verschil tussen 2/10 of 5/10 is subtiel te noemen en zelfs 2/10 zou ik accepteren.
Ik heb mijn scherm nog niet gekalibreerd en gebruik preset normaal bij de bluray.
(MIjn tv is omgeruild een week of 2 geleden en heeft de 100 uur nog niet gehaald. Vandaar dat ik er nog weinig moeite insteek.)
Als de B6 zo sterk blijft judderen, dan is dat wel een dingetje.
Woon je in de buurt? Kom gerust langs.
Moet ik nog wat bekijken?
Nou weet ik niet wat voor instellingen de uploader heeft gebruikt voor de toestellen maar je ziet wel duidelijk een verschil in motion handling. Met name bij 1:08 (verder nog meer bij 0:20, 0:25, 1:02, 1:18)
Bij de Samsung heeft de uploader truemotion aan gezet, zodat er extra frames tussen worden geplakt. Bij de LG staat dit uit. Geen eerlijke vergelijking dus.Yellowneck schreef op zondag 29 januari 2017 @ 02:12:
Omdat we dan toch al hard bezig zijn de televisies te vergelijken met betrekking tot motion handling (judder/stutter/etc): zag zojuist een interessant vergelijkingsfilmpje op Youtube. Naast elkaar de LG B6 en de Samsung KS7000 (in filmpje staat KS8000 maar is de US variant voor de KS7000 hier).
[video]
Nou weet ik niet wat voor instellingen de uploader heeft gebruikt voor de toestellen maar je ziet wel duidelijk een verschil in motion handling. Met name bij 1:08 (verder nog meer bij 0:20, 0:25, 1:02, 1:18)
En bron/bewijs hiervoor?JSTPS schreef op zondag 29 januari 2017 @ 02:57:
[...]
Bij de Samsung heeft de uploader truemotion aan gezet, zodat er extra frames tussen worden geplakt. Bij de LG staat dit uit. Geen eerlijke vergelijking dus.
M'n bron is m'n eigen ogen. Als je bij de ene tv ziet dat er constante haperingen zijn, en bij de andere tv is dit niet, dan klopt er iets niet. Ik weet toevallig dat The Grand Tour op Amazon meer op blu ray (24fps ong) framerate zit dan op de framerate die je ziet op de Samsung.
Maar als ik de 2 tv's van hierboven zo snel vergelijk gaat mijn voorkeur toch uit naar de B6.
Veel fijnere kleuren. En contrast.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Voor jullie vast simpel, maar ga het toch maar vragen.
Hoe heet het dan als het beeld heel erg beweegt terwijl het stil staat op beeld. Vooral te zien bij slechte kwaliteit van de bron, maar ook bijna altijd bij gestreepte shirts/broeken.
Irriteer me hier al jaren aan en dacht dat dit voornamelijk aan de tv lag. Maar de B6 doet het ook. Is dit te beïnvloeden?
Bijvoorbeeld bij 'Wie Is De Mol' uitzending gisterenavond. Sigrid heeft een gestreepte lange grijze broek aan. Nogal drukke stof. Het scherm lijkt dit gewoon niet te kunnen verwerken en de broek beweegt op beeld terwijl die stil staat.
Bij RTL boulevard zie je dit ook vaak. Gestreepte blouses, ruitjes truien en drukke figuren om shirts.
Valt dit ook te beïnvloeden met TruMotion en Judder? Ik dacht namelijk dat het voornamelijk lag aan SD kwaliteit wat naar 4K omgezet moet worden en dus voor elke pixel er een aantal bij geproduceerd moeten worden door de tv?! Maar het gebeurt ook gewoon bij HD en UHD materiaal. Het is wel veel beter zichtbaar bij SD materiaal. Kan me uitzendingen herinneren van een herhaling van een reisprogramma wat echt al oud is waar ze steeds steden in beeld brachten met oude trappen. Die trappen leken gewoon te bewegen! (Bij demo filmpjes van Samsung UHD HDR zag ik het ook trouwens)
Maar goed. Het is vast al lang duidelijk haha. Wat is het en waar ligt het aan? Kan ik het verminderen?
Gisteren ook die uitzending gezien maar mijn FullHD tv had daar geen problemen mee. Heb je sharpen en andere beeldverbeteraars uit staan?
Ja uiteraard alle beeldverbeteraars uit staan. Scherpte staat maar op 10 geloof ik. Amper aan in ieder geval. Ga het googelen. Bedankt.Phusebox schreef op zondag 29 januari 2017 @ 11:00:
Dat is veelal moiré effect, Google maar eens. Als je twee grids of rasters over elkaar heen legt (pixel grid van je tv en het patroon van de kleding) en daar mee schuift krijg je zogenaamde moiré patronen.
Gisteren ook die uitzending gezien maar mijn FullHD tv had daar geen problemen mee. Heb je sharpen en andere beeldverbeteraars uit staan?
Ja, vermoed ook dus dat beiden toestellen in vrijwel fabrieksinstellingen staan. Dat wil zeggen beiden televisies, de B6 met Trumotion ingeschakeld en de KS7000 met Real Motion Plus ingeschakeld. Vond alleen opmerkelijk te zien dat de Samsung hierin een stuk 'beter' is (misschien is effectiever een beter woord). Weet echter niet of ik het daadwerkelijk mooier ga vinden, misschien een beetje te artificial en te 'SOE'. Anyways, had voor de gein dezelfde aflevering van The Grand Tour eens op mijn plasma televisie afgespeeld en het komt heel erg dicht in de buurt van de LG OLED. En eerlijk gezegd ben ik al die tijd al erg tevreden geweest over de motion hierop dus denk dat ik dat ook wel zal zijn met de OLEDMajor_ton schreef op zondag 29 januari 2017 @ 08:01:
Hoewel ik het ook niet kan bewijzen lijkt het er inderdaad sterk op dat er bij Samsung iets van FI aanstaat. Ik heb het filmpje even op YouTube zelf bekeken om te zien of er nog een zinvolle omschrijving bij staat, maar het lijkt er op dat beide TV's gewoon op hun native settings draaien en er wordt alleen over brightness gepraat. Zonder je even in te verdiepen in de instellingen voor beide TV's kan je net zo goed een staafmixer met een poffertjespan gaan vergelijken. Het is volkomen zinloos. Misschien moet ik ook maar eens zo'n YouTube filmpje gaan maken ;-) Met een 200mbit lijn moet het toch lukken om 2 keer Amazon HDR te draaien.
Als jij het The Grand Tour eens afspeelt en dan vergelijkt met het bovenstaande filmpje. Komt jouw E6 dan eerder in de buurt van de motion op de B6 of de KS7000?Jesp_J schreef op zondag 29 januari 2017 @ 09:03:
Ik heb hier ook een E6 staan en ik heb tru-motion ook altijd aanstaan om 24p content vloeiender te laten verlopen. En ik neem ook geen enkele vorm van tru-motion stutter waa (alleen af en toe een processsing foutje). Als je iets hebt wat ik op Netflix kan testen dan doe ik het graag.
Ja, qua kleur en contrast moet je eigenlijk nooit afgaan op vergelijkingvideo's. Maar wel interessant om zo te zien hoe het verschil in motion is.Phusebox schreef op zondag 29 januari 2017 @ 11:13:
Filmpje met die twee tv's is ook wel crap opgenomen. Het beeld op de oled is veel te flets. Het shot van boven waar ze door de woestijn rijden lijkt wel zwart/wit.
Verwijderd
Waarom heb je tru-motion bij 24p content aanstaan? Real cinema lijkt me de aangewezen modus voor deze frame rate (tru motion dus uit). De tv gebruikt dan 5 native frames om 1 24p frame af te beelden (panel = 120 Hz native, 5 * 24 = 120). Dit past precies en dus heb je geen interpolatie nodig.Jesp_J schreef op zondag 29 januari 2017 @ 09:03:
Ik heb hier ook een E6 staan en ik heb tru-motion ook altijd aanstaan om 24p content vloeiender te laten verlopen. En ik neem ook geen enkele vorm van tru-motion stutter waa (alleen af en toe een processsing foutje). Als je iets hebt wat ik op Netflix kan testen dan doe ik het graag.
dit scherm is zeer goed in 24p te tonen.
ik heb ook real cinema op on staan
en de tru motion uit(bij tru motion krijg ik andere rare artifacts in het beeld
oled 65e6v,denon avrx7200,dune 4k solo,samsung uhd k8500,asw speakers rondom,svs sb13 ultra
Ik heb veel opgezocht en nog steeds is het mij niet duidelijk. Ik ben gaan luisteren in de MM, maar de omstandigheden lenen zich daar niet goed toe...
Met wat ik hier lees twijfel ik weer om toch voor een E6 te gaan omwille van de judder, stutter discussie. Maar dan moet het geluid ook wel de moeite zijn want dan neem ik geen aparte soundbar.
Dat de bas zonder sub niet vet is verwacht ik wel maar is het aanvaardbaar? Een sub bijplaatsen gaat blijkbaar niet echt...
Alle info welkom!
5750Wp SE - LG OLED65C8 + SK10Y
wat wil je precies weten, ik luister eigenlijk nooit, omdat ik daar een versterker voor heb.
mij vrouw gebruikt de soundbar wel eens ,en die is er dik tevreden over.
oled 65e6v,denon avrx7200,dune 4k solo,samsung uhd k8500,asw speakers rondom,svs sb13 ultra
De real cinema functie van deze tv werkt ook perfect. Geen enkele last van judder door de omzetting van 24p naar het 120hz paneel. Maar... Ik ben nou eenmaal erg gevoelig voor beelden die niet vloeiend in elkaar overlopen wat je eigenlijk standaard hebt bij 24p content. En doordat deze tv supersnel schakelende pixels heeft (0.1 ms) valt het bij oleds beter op dan bij tvs die langzamere pixels want door de langzaam schakelende pixels krijg je meer blur. Dit is heel duidelijk zichtbaar bij panning shots. Je kunt dit bijvoorbeeld goed zien in de helikopter scene van Jurassic World op +/- 15.20 (en dan vooral kijken naar de waterval). Daarom zet ik dus tru motion aan waardoor de beelden mooier in elkaar overlopen. Heb dan geen last van het Soap Opera Effect (mss ben ik daar niet gevoelig voor)Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 11:24:
[...]
Waarom heb je tru-motion bij 24p content aanstaan? Real cinema lijkt me de aangewezen modus voor deze frame rate (tru motion dus uit). De tv gebruikt dan 5 native frames om 1 24p frame af te beelden (panel = 120 Hz native, 5 * 24 = 120). Dit past precies en dus heb je geen interpolatie nodig.
Misschien dat de filmstudios straks op een hogere framerate gaan filmen als straks iedereen een tv heeft met een super lage pixel responstijd. Ik ben iig voor. In het echte leven nemen je ogen ook veel meer beelden per seconde waar en daarvan zeggen we ook niet dat het er nep uit ziet. Kunstmatig gemaakte beelden (zoals explosies, instortende gebouwen enzo) moeten dan natuurlijk wel nog beter gemaakt worden zodat niet opvalt dat het nep is.
Gamers nemen al jaren niet voor niets geen genoegen met 24 fps.
maar dat was bij netflix geen idee of dit 24p is ,in ieder geval 60i.
heb je de blu ray ook al eens geprobeerd.die is 24p
want bij netflix heb ik dat ook vreselijk,(bij black sail, had ik tru motion aan staan, en werd gek van andere artefacts bij fakkels, en drukke muren.)
Geluid is voor mij belangrijk (voor muziek heb ik een audiofiel systeem). Bij de B6 zou sowieso een soundbar + sub komen. Voor een groter systeem heb ik de ruimte niet.raymen12345 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:57:
ik heb al een tijd de 65e6.
wat wil je precies weten, ik luister eigenlijk nooit, omdat ik daar een versterker voor heb.
mij vrouw gebruikt de soundbar wel eens ,en die is er dik tevreden over.
Een goed apart systeem zal altijd beter zijn, dat weet ik. Maar hoe ver kom je met de E6 soundbar? Als ik 's avonds kijk kan de TV toch niet cinema-luid staan, de kinderen slapen erboven...
Het komt voor mij vooral op kwaliteit: is het geluid zuiver en realistisch. Niet hol of schel, goed over het volledige frequentiebereik. Hoe zijn de stemmen en hoe is de bas? Kun je fijn naar een film kijken of denk je steeds dat je veel mist?
Thanks voor de hulp.
Kortom, die soundbar geeft heel fatsoenlijk geluid (voor een tv dan hè...)
Nog een opmerking, sommigen menen dat die soundbar "spuuglelijk" is. Ik kan me daar enkel wat bij voorstellen als de tv op de standaard voet staat. Dat staat m.i. log, maar hangend aan de muur komt de e6 veel beter tot zijn recht.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler
de soundbar komt mooi uit onder de tv.
maar dit is mijn mening natuurlijk,en die van mijn vrouw
heb de b6 en c6 gezien, en dat oogt iets strakker,dan zon e6.
Het verschil is hier redelijke goed te zien inderdaad, maar ik zou het zo niet willen op mijn B6 als je kijkt naar hoeveel detail de Samsung verliest in ruil voor iets smoothere motion. Benieuwd naar de specifieke settings...Yellowneck schreef op zondag 29 januari 2017 @ 02:12:
Omdat we dan toch al hard bezig zijn de televisies te vergelijken met betrekking tot motion handling (judder/stutter/etc): zag zojuist een interessant vergelijkingsfilmpje op Youtube. Naast elkaar de LG B6 en de Samsung KS7000 (in filmpje staat KS8000 maar is de US variant voor de KS7000 hier).
[video]
(om maar even te zwijgen over de overbelichte luchten, rode hoofden van zo'n beetje elk persoon in beeld, gele woestijnen: want dat is vast beter te krijgen op de Samsung).
[ Voor 26% gewijzigd door Puck op 29-01-2017 13:24 ]
Verwijderd
Hoe ervaar je dat dan in de bioscoop? Heb je er daar ook last van?Maar... Ik ben nou eenmaal erg gevoelig voor beelden die niet vloeiend in elkaar overlopen wat je eigenlijk standaard hebt bij 24p content. En doordat deze tv supersnel schakelende pixels heeft (0.1 ms) valt het bij oleds beter op dan bij tvs die langzamere pixels want door de langzaam schakelende pixels krijg je meer blur.
In de bios heb ik er minder last van maar daar hebben ze ook geen pixel responsetijd van <0.1 ms. Ik vond de Hobbit er trouwens ook prima uit zien. Snap niet waar die mensen allemaal over klagen.Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 14:32:
[...]
Hoe ervaar je dat dan in de bioscoop? Heb je er daar ook last van?
Verwijderd
Apart. Verschil tussen OLED en bioscoop projectie is wel dat de laatste een soort 'BFI' (black frame insertion) gebruikt. In bioscoop projectie wordt een beeldje alleen verlicht als het precies juist georiënteerd staat, vervolgens gaat de lamp uit en weer aan als het volgende beeldje precies op de goed plek voor de lens staat.Jesp_J schreef op zondag 29 januari 2017 @ 14:37:
[...]
In de bios heb ik er minder last van maar daar hebben ze ook geen pixel responsetijd van <0.1 ms. Ik vond de Hobbit er trouwens ook prima uit zien. Snap niet waar die mensen allemaal over klagen.
Bij Oled worden de beelden na elkaar geprojecteerd -zonder- BFI interval, 120 beelden per seconde. Misschien dat dit verschil je parten speelt? Het zou motionblur kunnen veroorzaken, maar het is allemaal perceptie.
Of het zijn artefacten in de opname maar dan zou je het ook in de bioscoop moeten zien.
Het wordt hoog tijd dat ik weer eens naar een 2D voorstelling in de Bioscoop ga. Meestal zit ik in een 3D IMAX voorstelling.Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 15:05:
[...]
Apart. Verschil tussen OLED en bioscoop projectie is wel dat de laatste een soort 'BFI' (black frame insertion) gebruikt. In bioscoop projectie wordt een beeldje alleen verlicht als het precies juist georiënteerd staat, vervolgens gaat de lamp uit en weer aan als het volgende beeldje precies op de goed plek voor de lens staat.
Bij Oled worden de beelden na elkaar geprojecteerd -zonder- BFI interval, 120 beelden per seconde. Misschien dat dit verschil je parten speelt? Het zou motionblur kunnen veroorzaken, maar het is allemaal perceptie.
Of het zijn artefacten in de opname maar dan zou je het ook in de bioscoop moeten zien.
Systemen met BFI hebben over het algemeen een soepelere motion dan wanneer er sample and hold gebruikt wordt zoals bij de OLED TV's. Verder is Real Cinema inderdaad erg goed voor 24p content, maar zoals eerder door andere werd aangegeven is 24p content op zichzelf niet altijd prettig om naar te kijken. Van mij mag er ook zsm in 48p gefilmd gaan worden.
Door de De-judder stand van TruMotion op 2/10 te zetten overkom je het meeste hakkelige lopen bij camerapans, blijven gezichten mooi scherp als ze draaien in beeld en kom je niet in de buurt van het soap-effect. Voor mij blijft de beleving zo toch nog filmisch. Helaas gaat er op de B6 dan het één en ander fout op sommige momenten waardoor de conclusie is dat TruMotion beter uit kan staan en het werk alleen aan de Real Cinema stand over te laten.
Overigens ben ik door medeforummerer G_M_C getriggered om eens met madVR in Kodi te gaan experimenten. Ik heb een krachtige laptop met Ci7 4720HQ en GTX-970m gpu, alleen is de HDMI poort gelimiteerd tot v1.4. Ik heb pas één korte test kunnen doen met de ondertussen befaamde Jurassic World scene en dat zag er hoopvol uit. Morgen ga ik verder, maar het zou mij niks verbazen als ik straks een HTPC'tje in elkaar ga knutselen. Plotseling ben ik ook erg benieuwd geworden naar de nieuwe OPPO UHD-BD speler.
To be continued...
zou dit een beter en vloeiender beeld geven dan
BFI zorgt vooral voor een hogere motion resolution, de oleds met sample en hold halen native maar 300 lijnen en met trumotion rond de 600. De bewegignsresolutie is dus behoorlijk matig.Major_ton schreef op zondag 29 januari 2017 @ 15:56:
[...]
Het wordt hoog tijd dat ik weer eens naar een 2D voorstelling in de Bioscoop ga. Meestal zit ik in een 3D IMAX voorstelling.
Systemen met BFI hebben over het algemeen een soepelere motion dan wanneer er sample and hold gebruikt wordt zoals bij de OLED TV's. Verder is Real Cinema inderdaad erg goed voor 24p content, maar zoals eerder door andere werd aangegeven is 24p content op zichzelf niet altijd prettig om naar te kijken. Van mij mag er ook zsm in 48p gefilmd gaan worden.
To be continued...
Maar BFI zorgt wel voor lagere helderheid, dus ik gok dat dat ook de reden is waarom het niet bij de huidige OLEDs zit.
Maar volgens mij is dit ook dan echt het enige nadeel van de huidige gen oleds. De helderheid is wmb goed zat (mijn plasma doet maar 110 cd/m2 op een window en ongeveer 50 cd/m2 op een full screen).
Plasma is ook verre van ideaal, maar daar kan ik beter mee leven dan met LCD / LEDLCD.
[edit]
Ik heb zelf tot nu toe maar 1 OLED gekalibreerd (die van vorig jaar, 4k/hdr). Maar ik moet zeggen, ik kan prima leven met het overall plaatje wat daar geproduceerd wordt. Qua beweging was het minder dat mijn plasma, maar het fors betere contrast maakte echt alles goed
Dat extra beetje zwart en vooral de fors betere helderheid.
Mijn huidige plasma doet 0.003 cd/m2 (en dat is al super zwart) Maar 0 is toch net iets fijner. Geeft veel meer punch.
Wel interessant is dat de huidige lcd's al betere native zwartwaarden hebben dan mijn eerste plasma (pz85).
[ Voor 24% gewijzigd door Adlermann op 29-01-2017 17:19 ]
Ja denk dat Kodi/MadVR beter in staat is om frame interpolation toe te passen dan de beperkte chipset in een TV? Je laat dan madVR een 24p bronbestand omzetten naar een 60p. Dan spuugt die een 60p signaal uit wat je TV beter (zonder pulldown) kan handlen dan een 24p signaal. Denk ik?raymen12345 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 16:57:
nog niet echt met kodi en madvr gestoeit.
zou dit een beter en vloeiender beeld geven dan
[ Voor 3% gewijzigd door Yellowneck op 29-01-2017 17:20 ]
Mischien iets met kodi gaan testen,heb een redelijke pc, waar ik het mee kan testen
Ik weet niet naar welke bioscoop jij gaat, maar wat jij omschrijft is projectie van een analoge filmrol. En ik ken in elk geval eigenlijk geen enkele bioscoop die dat nog gebruikt. Misschien een verdwaald filmhuis?Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 15:05:
[...]
Apart. Verschil tussen OLED en bioscoop projectie is wel dat de laatste een soort 'BFI' (black frame insertion) gebruikt. In bioscoop projectie wordt een beeldje alleen verlicht als het precies juist georiënteerd staat, vervolgens gaat de lamp uit en weer aan als het volgende beeldje precies op de goed plek voor de lens staat.
In de bioscoop kijk je naar 3 dlp projectie met een Laser lichtbron.
Je kijkt er wel naar perfect 24fps, maar niet naar bfi of dat soort zaken.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Verwijderd
Ja, ik had het idd over film. Hoe werkt dat dlp met laserbron projectie dan?JvS schreef op zondag 29 januari 2017 @ 18:08:
[...]
Ik weet niet naar welke bioscoop jij gaat, maar wat jij omschrijft is projectie van een analoge filmrol. En ik ken in elk geval eigenlijk geen enkele bioscoop die dat nog gebruikt. Misschien een verdwaald filmhuis?
In de bioscoop kijk je naar 3 dlp projectie met een Laser lichtbron.
Je kijkt er wel naar perfect 24fps, maar niet naar bfi of dat soort zaken.
Het lijkt in die zin wel op oled. Volledig uit pixels, en instant respons.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Is er iemand die kan vertellen of er nog genoeg ruimte is tussen de TV en de muur om de netwerkkabel (en HDMI kabel) naar een kabelgoot te leiden?
Everybody happy??? I soon change that here we go...
Als je vanaf je windows pc een video laat afspelen op apparaat: .. .. (in mijn geval de B6) gebruikt hij dan de hardware om af te spelen van de TV? Of gebruikt hij de windows pc?
En als jullie een bluray hebben gedownload hoe spelen jullie die af?
Bedankt voor de feedback!Vulcan750 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 13:12:
Ik vind het geluid van mijn 55e6 heel acceptabel. Stemmen zijn helder, muziekprogramma's zijn ook prima te doen. Uiteraard kom je wel wat bas tekort, maar geheel afwezig zijn lage tonen ook weer niet. Een akoestische gitaar of een piano klinkt gedetailleerd zoals zo'n instrument hoort te klinken. (op de laagste registers na dan). Film met 2.0 geluid doet mij niet direct naar de av-reciever rennen. Enkel voor meerkanaals geluid gaat bij mij de reciever nog aan.
Kortom, die soundbar geeft heel fatsoenlijk geluid (voor een tv dan hè...)
Nog een opmerking, sommigen menen dat die soundbar "spuuglelijk" is. Ik kan me daar enkel wat bij voorstellen als de tv op de standaard voet staat. Dat staat m.i. log, maar hangend aan de muur komt de e6 veel beter tot zijn recht.
Nog iemand die zijn ervaring kan delen mbt het geluid van de E6 modellen?
Perfect kan ik wel zeggen
Ook heeft de dune play lute ,wat het blu ray menu overslaat
Kretek:
Het geluid ,net nog eens een stuk gekeken van jurassic world
En je mist wel behoorlijk wat vergeleken een 5.1 set, komt nergens in de buurt
Ik zelf zou niks kijken via de soundbar behalve tv programmas ,een film doet hij geen recht
Thanks.raymen12345 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 21:02:
Kretek:
Ik zelf zou niks kijken via de soundbar behalve tv programmas ,een film doet hij geen recht
Mag ik vragen waarom je dan voor de E hebt gekozen en niet de goedkopere B, als je toch via een externe set gaat?
Zijn er buiten het betere geluid (en 3D) nog voordelen van de E tov de B?
En ik het design in die tijd geweldig vond
Ook kijkt mijn vrouw best wat programmas via de soundbar
Zie jij nog een verschil tussen de ingebouwde mediaspeler van de TV en de Dune? En zo ja, wat valt dan op?raymen12345 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 21:02:
Blu ray rips speel ik af met een dune 4k solo
Perfect kan ik wel zeggen
Ook heeft de dune play lute ,wat het blu ray menu overslaat
Kretek:
Plus met de dune kan ik atmos en dts:x beluisteren
Dat lukt met de lg niet
Verder werkt de speler welgoed
Verwijderd
Ik heb ook een E6 (55 inch) en ik vind het geluid prima. Bewust voor een E6 gekozen om klaar te zijn met afdoende geluid omdat ik niet in surround geluid geloof. Bovendien ben ik het het gerommel met een aparte HDMI versterker (surround receiver) en de talrijke speakers liever kwijt dan rijk. Ik ben hier geloof ik wel wat a-typisch in, want "iemand met een OLED wil toch ook zeker surround geluid met alle toeters en bellen?"; nee dus.kretek1305 schreef op zondag 29 januari 2017 @ 20:32:
[...]
Bedankt voor de feedback!
Ik geef mn geld liever uit aan een goede hifi stereo setup.
Overigens hangt de E6 niet aan de muur maar staat deze op een zwevend Pastoe Landscape "tv meubel", ook a-typisch geloof ik want een tv hoort tegenwoordig aan de muur. Ik vind de combinatie van Pastoe Landscape met de E6 er echter bijzonder fraai uitzien qua design (zeker niet "lomp" zoals een paar reacties terug).
Samenvattend: deze excentriekeling vindt het geluid van de E6 soundbar prima, maar zoiets is natuurlijk altijd persoonlijk
Een goede stereo setup met de B6 kan dan toch ook?Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 21:36:
Ik geef mn geld liever uit aan een goede hifi stereo setup.
Verwijderd
Ja, dat kan zeker. Voordeel van de E6 is dan nog wel dat je de stereo set niet hoeft aan te schakelen, gewoon met 1 afstandsbediening en je hebt afdoende geluid via de soundbar. Daarnaast speelde bij mij ook mee in mijn beslissing voor de E6 dat ik het design mooier vond en dat de soundbar eventuele kabels aan de achterkant verbergt.ago schreef op zondag 29 januari 2017 @ 21:41:
[...]
Een goede stereo setup met de B6 kan dan toch ook?
ik mis de subwoofer al als ik de deur uitloop
en atmos en dts:x moet je echt beleven, want wat een verschil.
maar ieder zijn ding natuurlijk
Voor het geluid ben ik beter af denk ik met een deftige (atmos) soundbar.
Design vind ik van de b eigenlijk mooier.
Is er nog de hogere judder van de b versie...
Is die laatste een dealbreker?
Verwijderd
Ben benieuwd naar je ervaringen. madVR stelt nl. best zware eisen aan de systemen, en met elke versie gaan die eisen eer wat omhoog (beter gezegd, naar mate de GPU's beter worden, kan madsi innovatieveren functies inbouwen).Major_ton schreef op zondag 29 januari 2017 @ 15:56:
[...]
Overigens ben ik door medeforummerer G_M_C getriggered om eens met madVR in Kodi te gaan experimenten. Ik heb een krachtige laptop met Ci7 4720HQ en GTX-970m gpu, alleen is de HDMI poort gelimiteerd tot v1.4. Ik heb pas één korte test kunnen doen met de ondertussen befaamde Jurassic World scene en dat zag er hoopvol uit. Morgen ga ik verder, maar het zou mij niks verbazen als ik straks een HTPC'tje in elkaar ga knutselen. Plotseling ben ik ook erg benieuwd geworden naar de nieuwe OPPO UHD-BD speler.
To be continued...
Ben vooral benieuwd of je verschil ziet, nu je een precisie scaler, met deringing etc. kan inzetten voor het chroma kanaal. (dus de conversie van 4:2:0 naar 4:4:4). Ik gebruik jinc 3 taps, met anti-ringing / error difusing optie 2, met opties colored noise en change every frame beide aan.
Het schalen van-naar de display resolutie (image scaling) pak ik telkens een scaler die kan. Sommige zijn zo zwaar dat je stotterend beeld krijgt, dan doe ik een stapje terug. Lanczos werkt het vaakst. Maar voor het schalen naar 4k heb je natuurlijk wel een veel krachtigere gpu nodig dan voor schalen naar 1080p.
Als het goed is kan je als madvr draait, met ctrl+i een statistiekscherm oproepen. Dan kan je zien hoeveel frames er per tijdsinterval worden gedupliceerd/gedropped (het effect wat je zie bij judder). Bij mij staat het soms op 1 frame per heel veel uren uren (oftewel geen judder te zien).
Ik vat het als compliment op dat ik je heb kunnen triggeren
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2017 09:06 ]
Heb zelf de 55E6V sinds begin dit jaar staan en ben ook best tevreden over het geluid. Heb ook een Philips Fidelio set 2.1 (met losse subwoofer) en had die voorheen (bij mijn vorige TV) altijd aan bij muziek gerelateerde programma's. Is nu eigenlijk niet echt meer nodig, alleen het hele laag mis je dan wel een beetje.Bedankt voor de feedback!
Dit topic is bedoeld om te discussiëren over OLED televisies; de techniek, voordelen, nadelen, instellingen, etc.
We hebben sinds kort ook een merkspecifiek topic voor LG: [LG OLED] Ervaringen & Discussie. Hier dus geen posts meer betreffende LG.
Als je op zoek bent naar de laatste aanbiedingen kun je een kijkje nemen in \[Prijs-discussie] OLED Televisies. Als je op zoek bent naar persoonlijk aankoopadvies, kun je een topic starten in Consumentenelektronica Aankoopadvies.