Die problemen met uniformiteit bij donkere beelden verschilt ook erg per content. Wanneer er slechte compressie is gebruikt bij een blu-ray dan zien donkere scènes er echt niet uit. Maar er zijn ook blu-ray films die er gewoon fantastisch uit zien ook in de donkere scènes.PhilipsFan schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:50:
[...]
Hmm, ik ben er nog niet echt uit. Het beeld is zonder meer mooi. Maar tijdens de donkere scenes (of als het beeld even helemaal zwart wordt) zag ik toch non-uniformiteit (delen van het scherm zijn grijs, alsof ik naar een slechte lcd zat te kijken). Aangezien ik altijd in het stikdonker kijk zie ik het ook heel goed. Ik heb de black- en whitelevels ingesteld met zo'n calibratie-dvd. Het black-level heb ik nu weer 1 punt omlaag gezet waardoor het scherm veel zwarter is, maar het zit er wel net om of je dan het tweede zwarte balkje ziet. Ik vind de tv lastig in te stellen, 1 klikje op de brightness-schuif maakt een groot verschil (terwijl het een schaal van 100 is).
Aan de andere kant, op de Panasonic plasma ben ik er nooit zo nauwkeurig mee bezig geweest. Die had een THX-mode waar ik nooit aan getwijfeld heb. Maar dat beeld was ook gewoon goed. Bij de LG heb ik toch het gevoel dat ik moet kiezen tussen detail in het zwart kwijtraken en grijs in het zwart kwijtraken. Dat vind ik eigenlijk niet kunnen bij een toestel van die prijs.
Het is goed dat je de brightness en contrast met die calibratie dvd doet. Wanneer je contrast een punt lager zet dan zal je minder problemen zien, maar dan verlies je schaduw detail. Helaas zou je dan per film/serie moeten gaan bekijken of dit nodig is. Mijn uitgangspunt is om de gecalibreerde instellingen te gebruiken en alleen af te wijken als het niet anders kan.
Omdat OLED diep zwart heeft en helaas niet alle content hiervoor geschikt is zie je sneller problemen in het beeld. Dus naast dat LG nog het eea aan beeldprocessing kan verbeteren mag de content industrie ook vaker gaan masteren op OLED en goede compressie gaan toepassen.