Ja ik ben héél tevreden. Ik heb een lange achtergrond in high-end AV apparatuur en ben tevens professioneel fotograaf. Niet dat dit doorslaggevend gevend moet zijn voor een ander, maar ik kijk dus (mogelijk) kritischer naar beeld dan de gemiddelde consument. Er is alleen een groep die nóg kritischer kijkt en dat zijn de forumridders. Veel van de negatieve opmerkingen kan ik mij voor alsnog niet in vinden. Laat het duidelijk zijn, de OLED TV's zijn zeker nog niet perfect, maar dat is geen enkele TV ooit geweest. Ook een Pioneer KRP Kuro niet, ondanks dat deze TV's inderdaad wel heel goed waren en nog steeds zijn in zekere zin. Op dit moment moet je jezelf afvragen als je een TV wilt kopen en een OLED toestel in budget past, wat is het alternatief? Voor mij is er geen alternatief. Ja je schrikt van een OLED TV als je de hele dag 5% grijs beeld gaat kijken, maar wie gaat dat in hemelsnaam doen? Bovendien schrik je dan van een LCD toestel nóg meer. Ik beoordeel een TV op de kwaliteiten tijdens film en serie kijken van redelijke tot uitmuntende kwaliteit bronmateriaal. Ik zie dan op mijn TV geen afwijkende zaken zoals banding, DSE, kleurvlekken of 'near black' issues. Op een LCD toestel zie ik wél banding, vaak een DSE en natuurlijk uniformity problemen, backlightbleeding, blooming, inconsistente zwartwaardes etc... Ik heb serieus een Samsung 75KS8000 overwogen vanwege de immersie die 75" biedt, maar als je eenmaal naar een goed in geregelde OLED hebt gekeken, dan besef je dat een LCD TV geen schijn van kans maakt. Dat betekent overigens dat niemand blij kan zijn met een LCD TV! Ik beoordeel het slechts vanuit mijn optiek.
Problemen met motion handling?Ja sommige high-end LCD TV's met BFI zijn beter, maar zet Tru-Motion eens op 0/10 en kijk op Youtube naar The World in HDR (filmpje duurt 2:35). Dat loopt erg mooi. Motion is in veel gevallen ook content afhankelijk.
Het grootste probleem met high-end 4K HDR TV's (zowel OLED als LCD) is het gebrek aan goede content. Goede full HD masters zoals bijvoorbeeld Avatar zien er over het algemeen beter uit dan de morderne met filmgrain overgoten content als een Batman Vs. Superman in 4K. Kijk ook hiervoor even naar het genoemde youtube filmpje en je weet weer hoe het ook kan...
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2