Tylen schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:17:
De team shirts van een F1 team (Waarvan ik 100% weet dat het echt wit is) daarnaast weet ik dat de letters van het menu van de KPN box echt wit zijn, het logo van bepaalde tv zenders zijn ook echt wit, een vel papier wat ergens op tafel ligt etc etc.
Ik wil je adviseren om je te verdiepen in kleur, kleurruimte en kleurweergave (YUV/RGB REC.709/2020 etc. etc.). Wit en wit zijn andere dingen, wat je ogen je vertellen wat wit is, is niet altijd echt wit in beeldschermtermen.
Wit in beeldschermterrmen wordt afgesteld op het zgn. CIE d65 punt
in de kleurruimte. Naast een kleurcomponent kan wit een mate van luminantie hebben ('felheid'). 'Fel' wit (verse sneeuw in de volle zon) en 'minder fel wit' (dezelfde verse sneeuw in de schaduw), zijn qua kleur beide (ongeveer) op dat d65 punt maar hebben een andere waarde voor de luminantie.
Zie ook
hier bijvoorbeeld
Ter vergelijking dat witte shirt waar jij het over hebt: Grote kans dat dat voor je ogen wit lijkt, maar dat er een
optische witmaker is gebruikt bij het wassen. Hierdoor is fel wit katoen qua kleur in feite 'blauwwit' (en niet wit conf. d65). En printpapier is er ook in verschillende versies wit, als je ze naast elkaar legt zie je pas dat het eigenlijk grijzig is.
Vandaar ook dat ik zeg dat je per beeldscherm, per kijkruimte moet laten kalibreren. En belangrijker nog: dat je er aan moet wennen, want je ogen zijn (lets face it) eraan gewend dat ze een beetje worden misleid.
[
Voor 20% gewijzigd door
Verwijderd op 14-11-2016 18:33
]