Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:27
Castus schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 08:20:
[...]

Denk eerlijk gezegd wel dat het op te lossen is. alle HDMI poorten van de E6 bijvoorbeeld hebben officieel allemaal HDCP 2.2. ik heb het nog even opgezocht.

Je zou denken dat het hardwarematig allemaal goed zit en dit alleen een 'bugje' is.
Ja, ook mijn idee, maar toch beetje eng aangezien de PS Pro 1 van de redenen van aanschaf nieuwe TV was :)

LG heeft overigens gemeld te werken aan een firmware fix welke binnen een week of 2/3 uit zou moeten komen (bron avforums.com).

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-08 14:56
Puck schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 08:31:
[...]

Ja, ook mijn idee, maar toch beetje eng aangezien de PS Pro 1 van de redenen van aanschaf nieuwe TV was :)

LG heeft overigens gemeld te werken aan een firmware fix welke binnen een week of 2/3 uit zou moeten komen (bron avforums.com).
Nice! is dat de fix voor de HDCP? Of staat er ook iets in over HDR in gamemodus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
Castus schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 08:35:
[...]

Nice! is dat de fix voor de HDCP? Of staat er ook iets in over HDR in gamemodus?
HDCP i.c.m. PS4 Pro alleen, maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:49

rajackar

Blood Minister

Puck schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 08:39:
[...]

HDCP i.c.m. PS4 Pro alleen, maar wie weet.
Realistisch gezien zou ik niet al te veel verwachten. Maar idd wie weet.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Voor wie zich zorgen maakt over input lag.

YouTube: LG OLED 55E6P VS Samsung UN55KS8000 Dark Room Gaming
Vergelijking tussen E6P en Samsung KS8000

Filmpje is eigenlijk bedoeld voor beeld vergelijking in het donker maar heeft ook mooi aan dat er eigenlijk geen zichtbaar verschil is in wanneer het het beeld er staat.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castus
rajackar schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 09:04:
Voor wie zich zorgen maakt over input lag.

YouTube: LG OLED 55E6P VS Samsung UN55KS8000 Dark Room Gaming
Vergelijking tussen E6P en Samsung KS8000

Filmpje is eigenlijk bedoeld voor beeld vergelijking in het donker maar heeft ook mooi aan dat er eigenlijk geen zichtbaar verschil is in wanneer het het beeld er staat.
Ja als game modus aanstaat is het verschil niet erg aanwezig. 1080p/4K op gamemodus is hartstikke prima.

Los van input lag heeft OLED een veel snellere response time met 0.1ms rate tov LCD's/'LED's. dus ook al heeft hij een iets hogere input lag dan de LCD, de snellere response time maakt veel goed.

Ik zit alleen een beetje met de HDR game modus :(. Dat gaat voor mij bepalend zijn om een PS4Pro te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

OLED B6:
1080p @ 60Hz: 54.3 ms
1080p With Interpolation: 62.6 ms
1080p @ 60Hz Outside Game Mode: 62.8 ms
1080p @ 60Hz @ 4:4:4: 62.6 ms
4k @ 60Hz: 54.8 ms
4k @ 60Hz @ 4:4:4: 70.8 ms
4k @ 60Hz + HDR: 38.2 ms
4k @ 60Hz @ 4:4:4 + HDR: 38.2 ms

Ook al heeft ie geen dedicated game modus voor HDR, het lijkt erg mee te vallen. het hoeft natuurlijk geen labeltje te hebben om eigenlijk prim te werken.
Ik heb alle beeld processing enzo uit gezet en dan werkt 4K HDR prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castus
rajackar schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 10:01:
OLED B6:

Ook al heeft ie geen dedicated game modus voor HDR, het lijkt erg mee te vallen. het hoeft natuurlijk geen labeltje te hebben om eigenlijk prim te werken.
één dingetje. ik heb een E6. Die heeft op HDR net andere inputlag.

Zoals eerder al een keer gezegd, ik heb Uncharted 4 op de oude PS4 gedaan met HDR. Ik vond uit eigen ervaring dat niet speelbaar, laat staan op 'twitch'-shooters zoals CoD etc,.

;) ik heb gewoon die HDR gamemodus nodig, anders moet ik HDR uitzetten en dan vind ik de PS4Pro het misschien niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Castus schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 10:08:
[...]

één dingetje. ik heb een E6. Die heeft op HDR net andere inputlag.

Zoals eerder al een keer gezegd, ik heb Uncharted 4 op de oude PS4 gedaan met HDR. Ik vond uit eigen ervaring dat niet speelbaar, laat staan op 'twitch'-shooters zoals CoD etc,.

;) ik heb gewoon die HDR gamemodus nodig, anders moet ik HDR uitzetten en dan vind ik de PS4Pro het misschien niet waard.
Sorry dat had ik even gemist.
Wel bizar dat het duurdere model er minder goed mee om gaat. Eigenlijk moeten ze hier nog wel iets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castus
rajackar schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 10:10:
[...]

Sorry dat had ik even gemist.
Wel bizar dat het duurdere model er minder goed mee om gaat. Eigenlijk moeten ze hier nog wel iets aan doen.
Ja volgens mij heeft hij net een proces meer wat hij uitvoert tijdens HDR. Hierdoor net een hogere inputlag.

Eigenlijk dus heel goed voor films oid etc, maar voor gaming kom je net even verkeerd uit.

Ik kan me niet voorstellen, met al die back-lash en die petitie, dat LG niet met een HDR-gamemodus of in ieder geval iets in die richting komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-10 19:56
De E6 en B6 hebben wel het zelfde paneel maar niet dezelfde SOC, daarom ook andere input lags.

En tja, ik kan mij eigenlijk heel goed voor stellen dat ze die klachten naast zich neer leggen of afdoen met kan niet. En dan gaan roepen hoe geweldig de input lag is bij model 2017.

Niet netjes, maar het zou niet het eerste bedrijf zijn.

Ik verwacht dat ze misschien wel wat worden bij geschaafd, maar dat de nieuwe toestellen nog betere tijden neer zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castus
LOTG schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 10:16:
De E6 en B6 hebben wel het zelfde paneel maar niet dezelfde SOC, daarom ook andere input lags.

En tja, ik kan mij eigenlijk heel goed voor stellen dat ze die klachten naast zich neer leggen of afdoen met kan niet. En dan gaan roepen hoe geweldig de input lag is bij model 2017.

Niet netjes, maar het zou niet het eerste bedrijf zijn.

Ik verwacht dat ze misschien wel wat worden bij geschaafd, maar dat de nieuwe toestellen nog betere tijden neer zetten.
Mwah, er zijn al wel wat reacties geweest van LG aan mensen die de klantenservice hebben gebeld. Ze nemen het wel redelijk hoog op volgens mij. Dat is in ieder geval wel de indruk. Zeker omdat een Samsung en Sony hun TV's wel updaten. Je moet ook niet vergeten dat de klantenbase van LG met de OLED wel behoort tot de videofielen groep die gewoon keiharde knaken neerlegt voor de beste TV. Ik denk eigenlijk dat dit een groep is die je niet wilt verloochenen.

Je kan uiteraard gelijk hebben dat er niets gaat gebeuren. Misschien is de wens wel de vader van de gedachten in deze ;).

Ik zou wel teleurgesteld zijn en misschien niet terug keren naar LG als dit niet gefixt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Begrijp mij niet verkeerd, als B6 eigenaar zou ik ook niets liever zien dan een HDR gamemode. Echter ben ik door de jaren heen wat wijzer geworden over de werkwijze van bedrijven.

Ik snap de fanboys die met hand en tand hun merk verdedigen dan ook niet. Een bedrijf wil maar 1 ding: winst maken. Ze zijn niet je beste vriend, ook al willen ze graag die indruk wekken.

Dit word dus inderdaad een afweging klanten te vriend houden, of een selling point voor 2017.
Vergeet ook niet dat de potentiele klanten voor volgend jaar niet de mensen zijn die nu achterblijven.

Tegen de tijd dat het gros hun 6 serie TV gaat vervangen zijn wel al weer even verder, en dan word de afweging toch wel weer wie heeft nu de beste TV.

Kijk naar Sony, die hebben vaak zat hun klanten in de steek gelaten. Toch verkoopt de PS4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Ik het helaas eens met je enigszins pessimistische blik LOTG.
Misschien dat ze nog een kleine update maken om wat backlash tegen te gaan maar vergeet niet dat de vocale groep vaak een kleine is en zich roert op media waar de gewone consument niet snel te vinden is.
Zeker als het om technische details gaat waar ze niet direct van zullen snappen wat de impact is.
Maar er zijn gelukkig ook uitzonderingen. Zo kreeg ik jaren na de release opeens een update van mijn Onkyo die Spotify connect toevoegde. Hadden ze niet hoeven doen en toch was ie daar opeens. Ik ben nieuw bij LG dus ik laat me graag positief verrassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Ik ga ook zeker niet mijn B6 opgeven, ben er erg blij mee en tja wat is het alternatief? Een mindere LCD met betere lag tijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Castus schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 10:25:
[...]

Ik zou wel teleurgesteld zijn en misschien niet terug keren naar LG als dit niet gefixt wordt.
Hoezo niet? Het is niet zo dat ze de consument in de steek laten, ze hebben immers niet gespecificeerd dat het toestel bij HDR een lage input lag heeft voor gamen en tevens is de belofte ook niet gemaakt dat ze hier aan (gaan) werken.

Het is natuurlijk onredelijk om iets te verwachten als het nooit de bedoeling was dit naar een product te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castus
rajackar schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 10:40:
Ik het helaas eens met je enigszins pessimistische blik LOTG.
Misschien dat ze nog een kleine update maken om wat backlash tegen te gaan maar vergeet niet dat de vocale groep vaak een kleine is en zich roert op media waar de gewone consument niet snel te vinden is.
Zeker als het om technische details gaat waar ze niet direct van zullen snappen wat de impact is.
Maar er zijn gelukkig ook uitzonderingen. Zo kreeg ik jaren na de release opeens een update van mijn Onkyo die Spotify connect toevoegde. Hadden ze niet hoeven doen en toch was ie daar opeens. Ik ben nieuw bij LG dus ik laat me graag positief verrassen :)
Ik kan alleen praten vanuit m'n eigen kader. Maar ik geloof een beetje dat de doelgroep voor de OLED TV's wel een groep is die juist wel in aanraking komt met deze issues omdat ze vaak het internet een beetje afspeuren voor details/reviews etc, omdat ze het beste scherm willen. (zoals wij hier allemaal ook gedaan hebben volgens mij ;)). De petitie is bijvoorbeeld moeilijk te missen als je al zoekt op die OLED55E6.

Ach nogmaals; Het zou heel goed kunnen dat LG er niets mee doet. Ik hoop gewoon dat het wél zo is dat ze hier wat mee doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castus
Dimens schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 10:53:
[...]

Hoezo niet? Het is niet zo dat ze de consument in de steek laten, ze hebben immers niet gespecificeerd dat het toestel bij HDR een lage input lag heeft voor gamen en tevens is de belofte ook niet gemaakt dat ze hier aan (gaan) werken.

Het is natuurlijk onredelijk om iets te verwachten als het nooit de bedoeling was dit naar een product te brengen.
Klopt wat je zegt. Ze kunnen ook hun eigen beslissing prima maken. We kunnen het product kopen 'as-is' op dat moment, of we kopen het niet.

Probleem is meer dat Sony en Samsung hetzelfde problem hadden qua HDR en dit ook niet adverteerde maanden geleden, maar hier toch wat aan hebben gedaan met een recente firmware update. Het is bekend dat het puur een software matig probleem is en dus opgelost zou kunnen worden zoals Samsung en Sony dat hebben gedaan.

Het valt dus een beetje in de categorie: "you're not wrong, but you're an asshole" richting LG.

Wat ik nu ga vertellen is een beetje muggenziften maar op de LG website staat wel dat de TV HDR10 en Dolby Vision heeft. het zegt ook dat het Game-mode heeft. Nergens staat dat de HDR alleen voor films bestemd is en nergens staat dat game-modus alleen zonder HDR is.

Eerlijk gezegd heb ik wel de LG gekocht voor de toekomst met het idee een PS4pro (of straks een nieuwere console) te kopen. Nu wordt dat in de toekomst dus altijd zonder HDR wat ik wel oprecht jammer vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even een extra puntje voor deze discussie:
HDR / Dolby Vision in de gamemodus is niet alleen belangrijk voor games.

Als je een HTPC hebt en daarbij gebruik maakt van MPC-HT met madVR dan krijg je de beste beeldkwaliteit dan welke mediaplayer ook.

Alles wat je wensen kunt, van remapping van kleuren tussen diverse de standaarden (van Rec601/709 tot PCI-P3 en Rec2020), HDR/Dolby vision ondersteuning, zeer geavanceerde beeld-(up/down)scaling met aparte scaling voor het chroma en het luma kanaal en het gebruik van shaders. Zie: hier.

Maar dit werkt wel het beste op de PC/game ingang of mode van je TV. Dus ook voor een geavanceerde HTPC is een gamemodus met HDR ondersteuning wenselijk, met een aanvaardbare lag ivm lipsync tussen de TV en de HT receiver.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2016 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Castus schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 10:57:
[...]

Ik kan alleen praten vanuit m'n eigen kader. Maar ik geloof een beetje dat de doelgroep voor de OLED TV's wel een groep is die juist wel in aanraking komt met deze issues omdat ze vaak het internet een beetje afspeuren voor details/reviews etc, omdat ze het beste scherm willen. (zoals wij hier allemaal ook gedaan hebben volgens mij ;)). De petitie is bijvoorbeeld moeilijk te missen als je al zoekt op die OLED55E6.

Ach nogmaals; Het zou heel goed kunnen dat LG er niets mee doet. Ik hoop gewoon dat het wél zo is dat ze hier wat mee doen. ;)
Tja, ik snap wat je bedoelt maar ik vraag me af of dat echt zo is. Volgens mij is de grootste groep kopers, ook in het hogere segment, nog altijd niet erg ingevoerd in de materie.
En die petitie staat hier niet op de 1e pagina bij google als ik zoek op de 55B6V en weten allemaal dat de beste verstopplek voor informatie op internet pagina 2 van google search results is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castus
rajackar schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 11:28:
[...]

Tja, ik snap wat je bedoelt maar ik vraag me af of dat echt zo is. Volgens mij is de grootste groep kopers, ook in het hogere segment, nog altijd niet erg ingevoerd in de materie.
En die petitie staat hier niet op de 1e pagina bij google als ik zoek op de 55B6V en weten allemaal dat de beste verstopplek voor informatie op internet pagina 2 van google search results is ;)
Ja ik bedoelde ook niet direct google. Maar als je al op rting.com kijkt staat het zelfs in de review vermeldt om een voorbeeld te noemen. (EDIT: bij de E6 sowieso, voordat we langs elkaar heen praten mbt de B6 :))

[ Voor 5% gewijzigd door Castus op 11-11-2016 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
rajackar schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 10:01:
OLED B6:

Dit zijn niet de laatste metingen van rtings.com. Die staan daaronder.
1080p @ 60Hz 44.4ms
1080p @ 60Hz @ 4:4:4 61.0ms
1080p @ 60Hz @ HDR 58.0ms - 71.0ms
1080p @ 60Hz @ 4:4:4 @ HDR 54.9ms - 70.7ms
4k @ 60Hz 43.2ms
4k @ 60Hz @ 4:4:4 59.8ms
4k @ 60Hz @ HDR 38.2ms - 54.5ms
4k @ 60Hz @ 4:4:4 @ HDR 38.8ms - 54.7ms
Je ziet dat op de B6 er bij HDR geen vaste input lag is, maar deze cycled. Hierdoor zal hij af en toe een frame moeten skippen. Als LG dit probleem al oplost, zou het best kunnen dat de input lag op HDR hoger uit zal vallen, maar wel steady is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Puck schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 11:56:
[...]

Dit zijn niet de laatste metingen van rtings.com. Die staan daaronder.

[...]

Je ziet dat op de B6 er bij HDR geen vaste input lag is, maar deze cycled. Hierdoor zal hij af en toe een frame moeten skippen. Als LG dit probleem al oplost, zou het best kunnen dat de input lag op HDR hoger uit zal vallen, maar wel steady is...
Je hebt helemaal gelijk. Was idd niet het laatste lijstje. Ik hoop wel dat ze dit fixen. Ik heb liever een iets hogere lag stabiel dan laag en variabel.
Ik heb wel het idee dat ik het verschil merk tussen een 1080 en 4k beeld. In deus ex kon ik op 1080p ook hdr aanzetten en had het idee dat het wat sluggish werd. Nu kan dat ook prima zijn dat de standaard PS4 dat eigenlijk niet lekker trekt (denk eigenlijk dat dat het is) maar op de pro loopt het heerlijk op 4k output. Het leuke is dat de pro ook bij 1080p games een 4k signaal naar de tv stuurt en de input lag dus ook bij 1080p games lager zou moten zijn omdat de tv een 4k signaal verwerkt. Straks even testen met Bloodborne / Dark souls 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
Haha ja, heb exact dezelfde ervaring hier. Input lag lijkt echt minder op PS Pro 4k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Puck schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 12:07:
Haha ja, heb exact dezelfde ervaring hier. Input lag lijkt echt minder op PS Pro 4k.
Toch een mooi voordeel bij games die de pro niet direct ondersteunen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
Mocht je trouwens wel HDCP 2.2 willen gebruiken op de PS Pro, je kunt dit in settings weer aanzetten als de PS eenmaal gestart is. Dan werkt het gewoon. Vergeet het dan alleen niet uit te zetten voordat je de PS weer uitzet, anders start hij weer zonder beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Puck schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 12:20:
Mocht je trouwens wel HDCP 2.2 willen gebruiken op de PS Pro, je kunt dit in settings weer aanzetten als de PS eenmaal gestart is. Dan werkt het gewoon. Vergeet het dan alleen niet uit te zetten voordat je de PS weer uitzet, anders start hij weer zonder beeld.
Thanks voor de tip maar dan laat ik het nog even uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:56
Met met de Netflix, kunnen jullie ook eens een HDR/Dolby vision serie testen en de ondertiteling bekijken, bijvoorbeeld Marco Polo.
Deze is erg fel bij mij, heb het gemeld bij Netflix maar daar was het probleem niet bekend.
Dus misschien als we meer klagen dat er aan een oplossing kan worden gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-10 13:05
Fuske schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 12:37:
Met met de Netflix, kunnen jullie ook eens een HDR/Dolby vision serie testen en de ondertiteling bekijken, bijvoorbeeld Marco Polo.
Deze is erg fel bij mij, heb het gemeld bij Netflix maar daar was het probleem niet bekend.
Is dat niet het idee van HDR, om tot het vereiste contrast te komen staat de brightness maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Ik vond het ook wat fel. Misschien oled light iets terug zetten in de instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Malt007 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 12:40:
[...]

Is dat niet het idee van HDR, om tot het vereiste contrast te komen staat de brightness maximaal.
Dat staat hier even buiten. Ondertiteling moet eigenlijk los staan van de rest van het beeld.
Dus dan kan Netflix bij HDR hier de kleur wat minder wit maken om het te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghstly
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06-12-2023
Fuske schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 12:37:
Met welke Netflix speler kijk je? Ik kijk via de LG app en daar zijn de ondertitels gewoon prima te bekijken. Laat ik het zo zeggen; ik heb af en toe fellere lichtbronnen dan de ondertitels zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
Met de webos app (op 55b6v)

TV op HDR modus zoals deze automatisch verspringt bij het opstarten van een Dolby Vision serie.

Mijn oled settings staan op 45 momenteel maar de ondertiteling lijkt gewoon op 100 te gaan ofzo.

[ Voor 28% gewijzigd door Fuske op 11-11-2016 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieBommbarie
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-08 13:09
Fuske schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:26:
Met de webos app (op 55b6v)

TV op HDR modus zoals deze automatisch verspringt bij het opstarten van een Dolby Vision serie.

Mijn oled settings staan op 45 momenteel maar de ondertiteling lijkt gewoon op 100 te gaan ofzo.
Je kan in de accountsettings van netflix de ondertitels aanpassen qua kleur / velheid / etc.
Ik had dit "probleem" ook. nu met iets andere tint ondertitels geen last meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
ArieBommbarie schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:29:
[...]

Je kan in de accountsettings van netflix de ondertitels aanpassen qua kleur / velheid / etc.
Ik had dit "probleem" ook. nu met iets andere tint ondertitels geen last meer
kleur wel , maar felheid? En ik kan dan voor geel kiezen maar niet lichtgrijs oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghstly
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06-12-2023
TIL dat je comic sans kan kiezen. Je kan ook semi-transparant kiezen, misschien bedoeld Arie dat? Dat kan je trouwens via het web instellen op: https://www.netflix.com/SubtitlePreferences

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Even melden hier. Gisteren de 55B6V opgehaald. Wat een top ding.

Topic is reeds 59 pagina's lang dus terug lezen is beetje veel ;) Maar zijn er instellingen die ik echt moet aanpassen? ;)

Deze settings ga ik nu iig doorvoeren: http://hambler.com/videos/watch?v=iZZK4pVIQ3s

[ Voor 18% gewijzigd door Tylen op 11-11-2016 15:25 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castus
Tylen schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 15:16:
Even melden hier. Gisteren de 55B6V opgehaald. Wat een top ding.

Topic is reeds 59 pagina's lang dus terug lezen is beetje veel ;) Maar zijn er instellingen die ik echt moet aanpassen? ;)
Ik heb een E6, maar veel opties waren volgens mij al goed.

Vergeet niet dat je HDMI Ultra Deep Colour aan moet zetten per HDMI die er gebruik van maakt.

ook gebruik ik vaak ISF expert beeldmodus bij films etc,
bij blu-rays die 24p zijn, vond ik het film effect te extreem. Ik vond het teveel stotteren dus ik had Trumotion op 'gebruiker' gezet en De-blur op 10 en de-judder op 2. dit maakt voor mij het beeld echt beter bij 24p. Zonder dat het te 'soap-opera' wordt met te soepele beelden.

bij HDR beelden kwam ik erachter dat je in de instelling de kleuren (volgens mij heet het zoiets in de opties) op 'wide'(breed volgens mij in de NL versie) moet zetten. Dan gebruikt hij de volle rec20.20 kleuren spectrum.

dat waren de kleine dingen die ik aangepast heb zo uit m'n hoofd voor op de E6, maar volgens mij het is dat allemaal vrijwel hetzelfde voor de B6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
Moeten die ISF opties niet eerst daadwerkelijk ISF gekalibreerd worden om er iets aan te hebben?
Sowieso komt bij de meeste reviews inderdaad naar voren dat de TV maar minimaal gekalibreerd hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Thnx cactus. Ik ga het even nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castus
LOTG schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 15:34:
Moeten die ISF opties niet eerst daadwerkelijk ISF gekalibreerd worden om er iets aan te hebben?
Sowieso komt bij de meeste reviews inderdaad naar voren dat de TV maar minimaal gekalibreerd hoeft te worden.
Nee hoor. ISF is één van de beste standen waarbij het het dichtste komt bij hoe de film bedoeld was :). Die ISF expert is juist wat dicht bij een calibratie komt.

Talloze opties staan uit en het beeld wordt warmer waardoor het dichter bij het echte leven komt. Bij andere TV's komt deze optie het dichtste bij 'bioscoop' modus. In de LG is de 'bioscoop' modus niet zo goed omdat hij de Trumotion aanzet wat juist zorgt voor te soepele beelden waardoor het echt nep lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrek
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-02 12:06
Goedemorgen,

Ook ik ben op zoek naar een nieuwe televisie. Ik kom van een samsung 40inch af van 7jr oud.
De keus is gevallen op een 55inch model van LG.
Echter kan ik mijn keus nog niet maken tussen twee modellen.
De LG OLED55B6 of LG OLED55E6. Het gaat eigenlijk puur om de 3d weergave van de e6. De soundbar gebruik ik niet i.v.m. homecinema thuis. En ik moet nog nadenken of ik de 1000euro meer waard vind
voor 3d weergave, als ik zo lees loopt het hele 3d gebeuren een beetje dood

Nu stream ik bijna alles via NAS, netflix etc.

Mijn vraag of iemand ervaring heeft met 3D content via DLNA/streaming/PLEX naar de TV
Welke formaten worden geslikt door de E6 zonder enige vorm van transcoding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Gisteren met plex zitten spelen maar ik wordt er niet warm van. Blijf hier gewoon kodi gebruiken dat loopt toch veel sneller. Als je winkels afgaat scheelt het overigens maar 300 euro tussen de B6 en E6. Ik zat met precies dezelfde keuze. Ook hier loopt het geluid via home cinema en de soundbar is niet verwijderbaar. Dus voor de B6 gekozen. 3D is legacy wat mij betreft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrek
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-02 12:06
Ik moet dan ook mijn kodi player gaan upgraden i.v.m 4K content :) Maar dat staat ook op stapel.
Zat zelf te denken aan een Q5 van himedia of toch weer een NUC oid.
Het is inderdaad jammer dat de soundbar er niet vanaf kan.

Voor 300euro extra wordt de keuze nog lastiger :P
Ik ben nog niet bij een winkel geweest voor eventuele prijzen en onderhandelingen.
Baseer mij nu puur even op de prijzen in de webwinkels van de diverse aanbieders.

De huidige cashbacks, tot wanneer zijn deze nog geldig?

[ Voor 36% gewijzigd door marrek op 12-11-2016 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puck
Ik vind Plex dan wel weer geweldig, alleen is de officiële Plex App voor WebOS niet zo goed. Ik gebruik sinds dag één dat ik de B6 heb XPlay en kan al mijn Plex content afspelen, inclusief 4K. Kost 7 euro maar meer dan waard. Goedkoper dan een 4K Mediaspeler ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Puck schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 10:14:
Ik vind Plex dan wel weer geweldig, alleen is de officiële Plex App voor WebOS niet zo goed. Ik gebruik sinds dag één dat ik de B6 heb XPlay en kan al mijn Plex content afspelen, inclusief 4K. Kost 7 euro maar meer dan waard. Goedkoper dan een 4K Mediaspeler ;)
Interessant. Daar moet ik ook even naar kijken.
Het irritante aan plex vind ik dat hij werkelijk alles gaat transcoderen bij het afspelen. Van alles geprobeerd maar hij blijft dat doen. Aangezien de back end hetzelfde blijft zal dat met deze app niet anders zijn ben ik bang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puck
rajackar schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 10:22:
[...]

Interessant. Daar moet ik ook even naar kijken.
Het irritante aan plex vind ik dat hij werkelijk alles gaat transcoderen bij het afspelen. Van alles geprobeerd maar hij blijft dat doen. Aangezien de back end hetzelfde blijft zal dat met deze app niet anders zijn ben ik bang.
Dat is precies het nadeel van de officiële Plex app ja. Xplay transcode niks van mijn content. Enige nadeel is dat hij wel moet transcoden als je interne ondertiteling wilt gebruiken (maar dit wordt dan mooi aangegeven van tevoren). Bij externe ondertiteling werkt het zonder transcoding, dus ik download/extract altijd automatisch extra subs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Ah goede tip. Ook eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
Nog een tip: wij Tweakers zijn altijd geneigd alles via LAN aan te sluiten, want stabieler en meestal sneller dan WiFi, maar na wat testjes heb ik voor WiFi 5Gz only gekozen. De LAN is maar 100 Mbit en als je router dichtbij de TV staat haal je makkelijk hogere snelheden via WiFi. Je moet de LAN kabel er dan wel echt uithalen, anders verkiest hij deze alsnog boven WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Puck schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 10:25:
[...]

Dat is precies het nadeel van de officiële Plex app ja. Xplay transcode niks van mijn content. Enige nadeel is dat hij wel moet transcoden als je interne ondertiteling wilt gebruiken (maar dit wordt dan mooi aangegeven van tevoren). Bij externe ondertiteling werkt het zonder transcoding, dus ik download/extract altijd automatisch extra subs.
Geweldig! Dan ga ik het zeker proberen.
Ik blijf zelf een groot kodi fan maar mijn raspberry pi doet logischerwijs geen 4K. Zelfs 4k streamen via de pi lukt niet omdat ie de data stroom niet aan kan op hoge bitrates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puck
rajackar schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 10:30:
[...]

Geweldig! Dan ga ik het zeker proberen.
Ik blijf zelf een groot kodi fan maar mijn raspberry pi doet logischerwijs geen 4K. Zelfs 4k streamen via de pi lukt niet omdat ie de data stroom niet aan kan op hoge bitrates.
Plus je kunt gewoon die Magic Pointer gebruiken, wat echt wel een hele fijne manier is om te interacteren (dat was voor mij ook een verassing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieBommbarie
Puck schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 10:14:
Bedankt
Ga ik ook testen.
Pakt hij ook blue ray iso bestanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
ArieBommbarie schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 10:31:
[...]

Bedankt
Ga ik ook testen.
Pakt hij ook blue ray iso bestanden?
Nee, dat doet Plex Media Server sowieso niet. Lees hier hun redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Puck schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 10:31:
[...]

Plus je kunt gewoon die Magic Pointer gebruiken, wat echt wel een hele fijne manier is om te interacteren (dat was voor mij ook een verassing).
Leuk! Weer iets om te nerden zo ;)
Bizar trouwens dat er maar een 100mbit aansluiting op zit. Straks misschien ook even op wifi 5 ghz zetten.

Ander vraagje, zien jullie altijd in de YouTube app op je telefoon de tv als optie. Die valt bij mij steevast weg en ik vind dat juist een fijne functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Ja dat 100Mbps kwam ik gisteren ook achter. Dacht eerst dat het aan mijn kabel lag. Maar idd maar 100Mbps nic :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Puck schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 10:31:
[...]

Die app werkt inderdaad prima.
Net weer plex geïnstalleerd maar er staat op mijn server dus meteen weer een transcoder process te stampen.
Geen idee waarom. Dat is mijn grootste irritatie met plex. Tips zijn welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
rajackar schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 12:42:
[...]

Die app werkt inderdaad prima.
Net weer plex geïnstalleerd maar er staat op mijn server dus meteen weer een transcoder process te stampen.
Geen idee waarom. Dat is mijn grootste irritatie met plex. Tips zijn welkom ;)
De tip is dus om XPlay te gebruiken ;) De Plex WebOS app is gewoon heel minimaal en ik gok dat het nog wel even duurt voordat ze alles gefixt hebben (als dat ooit al gebeurd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Puck schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:01:
[...]

De tip is dus om XPlay te gebruiken ;) De Plex WebOS app is gewoon heel minimaal en ik gok dat het nog wel even duurt voordat ze alles gefixt hebben (als dat ooit al gebeurd).
Ja, de Xplay is een stuk beter. Alleen blijft er dus maar een transcode proces lopen op de server. Het kan zijn dat hij zich in een bepaalde film verslikt. Ga even testen. En ook even kijken hoe auto subtitle download werkt ;)
Thanks voor de tip iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
rajackar schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:07:
[...]

Ja, de Xplay is een stuk beter. Alleen blijft er dus maar een transcode proces lopen op de server. Het kan zijn dat hij zich in een bepaalde film verslikt. Ga even testen. En ook even kijken hoe auto subtitle download werkt ;)
Thanks voor de tip iig!
Op de detailpagina van de video kun je subtitles selecteren, als deze rood zijn betekend dit dat hij transcoding nodig heeft. Wissel je naar bijvoorbeeld een externe, of zet je deze uit, dan wordt deze wit en zal hij niet transcoden.

EDIT: Het kan natuurlijk idd zijn dat je net een format heeft die wel transcoding verreist, ik heb dit met al mijn content nog niet gemaakt in ieder geval, maar XPlay geeft het dus duidelijk aan in het rood.

EDIT 2: Voor automatische subtitles binnen Plex Media Server: Sub-Zero

[ Voor 21% gewijzigd door Puck op 12-11-2016 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Puck schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:08:
[...]

Op de detailpagina van de video kun je subtitles selecteren, als deze rood zijn betekend dit dat hij transcoding nodig heeft. Wissel je naar bijvoorbeeld een externe, of zet je deze uit, dan wordt deze wit en zal hij niet transcoden.

EDIT: Het kan natuurlijk idd zijn dat je net een format heeft die wel transcoding verreist, ik heb dit met al mijn content nog niet gemaakt in ieder geval, maar XPlay geeft het dus duidelijk aan in het rood.
Thanks! Het bleek iets anders. Als ik analyze doe bij media wil hij meteen previews gaan bouwen. Dat heb ik uitgezet en nu gedraagt hij zich normaal. Bijna geen CPU load bij het afspelen.
EDIT 2: Voor automatische subtitles binnen Plex Media Server: Sub-Zero
Super! Ook hier weer bedankt. Ik had de opensubtitles plugin aangezet maar die haalt de meest rare onzin binnen. In het beste geval iets dat net niet klopt en in het slechtste geval een compleet andere film.

Om toch nog een klein beetje on topic te gaan, had net een film met erg hoge bitrate en die hapert bij het afspelen. Ik vermoed dat dat wel eens met die 100mbit te maken kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blessure
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-03 20:47
Beste Forumleden,
Ik heb een LG 55E6V.
Ik wil daar een harde schijf aan hangen..
Voor opnamen zie ik geen probleem, alleen kun je nergens anders naar kijken, helaas.
Deze dure tv, heeft maar 1 tuner.
Maar nu mijn vraag, ik durf eigenlijk de pauze knop , niet te gebruiken, i.v.m.inbranden van het scherm.
Hoe lang mag je het beeld op pauze laten staan, zonder risico van inbranden?
De Humax 5200 , die ook aan de tv hangt, heeft een screensaver aan boord.
Bestaan er harde schijven, die dat ook hebben, of zou LG dat in zijn tv moeten opnemen.
Bedankt voor eventuele reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

blessure schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:40:
Beste Forumleden,
Ik heb een LG 55E6V.
Ik wil daar een harde schijf aan hangen..
Voor opnamen zie ik geen probleem, alleen kun je nergens anders naar kijken, helaas.
Deze dure tv, heeft maar 1 tuner.
Maar nu mijn vraag, ik durf eigenlijk de pauze knop , niet te gebruiken, i.v.m.inbranden van het scherm.
Hoe lang mag je het beeld op pauze laten staan, zonder risico van inbranden?
De Humax 5200 , die ook aan de tv hangt, heeft een screensaver aan boord.
Bestaan er harde schijven, die dat ook hebben, of zou LG dat in zijn tv moeten opnemen.
Bedankt voor eventuele reactie.
Inbranden is niet echt een issue met OLED. Er kan kort een retentie zijn nadat een beeld stil heeft gestaan maar daar hoef je je niet echt zorgen over te maken. Bij de apps die de tv zelf gebruikt herkent hij ook stilstaand beeld en springt hij op de screensaver.
Maar zolang je geen uren achter elkaar hetzelfde beeld op hebt staan hoef je je echt geen zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blessure
Bedankt voor de snelle reactie,
Maar hoe kan ik zien, dat de tv op de screensaver springt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

blessure schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:52:
Bedankt voor de snelle reactie,
Maar hoe kan ik zien, dat de tv op de screensaver springt?
Dan krijg je zo'n vuurwerk ding in beeld. Valt best op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blessure
Sorry hoor,
Maar nog 1 vraag en dan begrijp ik het voor 100 %.
Na hoeveel tijd, komt dat vuurwerk in beeld en moet ik dat eerst nog activeren , in het menu van de tv?
Ik ben het overigens niet tegen gekomen in het menu, of gaat het automatisch?
Alvast bedankt voor eventuele reactie.
P.S de tv is LG 55E6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

blessure schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 14:03:
Sorry hoor,
Maar nog 1 vraag en dan begrijp ik het voor 100 %.
Na hoeveel tijd, komt dat vuurwerk in beeld en moet ik dat eerst nog activeren , in het menu van de tv?
Ik ben het overigens niet tegen gekomen in het menu, of gaat het automatisch?
Alvast bedankt voor eventuele reactie.
P.S de tv is LG 55E6V
Zet netflix of zo even op pauze een paar minuten ( de app op de tv) en dan weet je wat ik bedoel. Het beeld wordt vervangen door een soort vuurwerkje. Ik kan de instelling zo even niet vinden maar bij mij stond het standaard aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blessure
Maak ik daar uit op, dat het niet werkt, bij het kijken naar een tv programma, als je even de pauze knop indrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

blessure schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 14:34:
Maak ik daar uit op, dat het niet werkt, bij het kijken naar een tv programma, als je even de pauze knop indrukt?
Ik denk dat het wel werkt. Maar probeer het even zou ik zeggen. Ik heb er geen HD aan hangen voor TV pauzeren. En zoals al eerder gezegd, maak je vooral geen zorgen. Inbranden is bij OLED niet een probleem. Het enige dat je soms ziet is retentie, dan blijft het beeld even zichtbaar maar dit verdwijnt vanzelf en is geen reden tot paniek ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blessure
Dank voor alle info.
Ik ga het testen en laat het weten.
Wordt wel volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Weet iemand btw hoe je kunt zien wat voor input signaal de tv krijgt? Soms wil ik wel eens checken wat er precies binnen komt. Op mijn oudere pana plasma zag je dat netjes maar ik kan het op de b6v niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNOK16Bit
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:10
rajackar schreef op zondag 13 november 2016 @ 00:23:
Weet iemand btw hoe je kunt zien wat voor input signaal de tv krijgt? Soms wil ik wel eens checken wat er precies binnen komt. Op mijn oudere pana plasma zag je dat netjes maar ik kan het op de b6v niet vinden.
Knopje info op de remote

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Ok stomme vraag misschien maar welke? Ik heb geen info knop namelijk.
Heb alles geprobeerd maar ik zie nergens 1080p of 2160p oid verschijnen.

[ Voor 5% gewijzigd door rajackar op 13-11-2016 00:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArieBommbarie
rajackar schreef op zondag 13 november 2016 @ 00:45:
[...]

Ok stomme vraag misschien maar welke? Ik heb geen info knop namelijk.
Heb alles geprobeerd maar ik zie nergens 1080p of 2160p oid verschijnen.
De een na onderste rij knopjes zit d'r een met "info"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuwie
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:33
Druk op oke dan krijg je een vlak naar welk kanaal je kijkt, klik daar in met de pointer dan zie een uitgebreide info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Stuwie schreef op zondag 13 november 2016 @ 10:10:
Druk op oke dan krijg je een vlak naar welk kanaal je kijkt, klik daar in met de pointer dan zie een uitgebreide info
Thanks! Zo even proberen.

Hadden jullie deze al gezien btw:

http://4k.com/news/angry-...ts-4k-hdr-oled-tvs-17341/

Persoonlijk kan ik wel leven zonder hdr game mode als ze de laag maar stabiel krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Castus
rajackar schreef op zondag 13 november 2016 @ 10:53:
[...]

Thanks! Zo even proberen.

Hadden jullie deze al gezien btw:

http://4k.com/news/angry-...ts-4k-hdr-oled-tvs-17341/

Persoonlijk kan ik wel leven zonder hdr game mode als ze de laag maar stabiel krijgen.
Zeker! ik heb een week geleden hier ook de petitie geplaatst. Graag nog even tekenen als je dat nog niet gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar

rajackar

Blood Minister

Castus schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:52:
[...]

Zeker! ik heb een week geleden hier ook de petitie geplaatst. Graag nog even tekenen als je dat nog niet gedaan hebt.
Had toen ook al getekend. Al geloof ik niet echt in het nut, je weet maar nooit. Maar wel goed dat een website als 4k.com er aandacht aan besteed iig. Wie weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Castus
rajackar schreef op zondag 13 november 2016 @ 14:32:
[...]

Had toen ook al getekend. Al geloof ik niet echt in het nut, je weet maar nooit. Maar wel goed dat een website als 4k.com er aandacht aan besteed iig. Wie weet.
Klopt! stond zelfs op forbes.com

Ik hoop dat er werk van gemaakt wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisterenavond de nieuwe serie van Planet Earth gekeken. Weet nu weer waarom we bij het uitkomen van de eerste serie besloten hebben om een Plasma te kopen en die te laten kalibreren. Ben er nu nog blij mee; Als de kleuren, het contrast, de helderheid en de scherpte gewoon 'kloppen', dan krijg je echt een gevoel dat je door een raam naar de wereld zit te kijken.

Ik heb het gevoel dat het uitkomen van de (UHD)bluray van Planet Eart II ertoe zal bijdragen dat er een OLED komt die wordt gekalibreerd ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2016 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Ik heb de kalibratie gegevens van Darko erin gezet (in ISF Dark Room) maar toch vind ik het beeld niet wit maar grijzig.

Als ik de "standaard" beeld modes kies dan is wit wel wit. Maar dan zijn gezichten weer een beetje groenig.

Welke instellingen gebruiken jullie? En is daar wit ook echt wit?

* Tylen twijfelt nog om een professionele isf kalibratie te laten uitvoeren.

[ Voor 12% gewijzigd door Tylen op 14-11-2016 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tylen schreef op maandag 14 november 2016 @ 08:54:
Ik heb de kalibratie gegevens van Darko erin gezet (in ISF Dark Room) maar toch vind ik het beeld niet wit maar grijzig.

Als ik de "standaard" beeld modes kies dan is wit wel wit. Maar dan zijn gezichten weer een beetje groenig.

Welke instellingen gebruiken jullie? En is daar wit ook echt wit?

* Tylen twijfelt nog om een professionele isf kalibratie te laten uitvoeren.
Kalibreren moet je per TV laten doen. Elke TV is anders. Bij het kalibreren wordt de TV overigens ook 'afgestemd' op de ruimte waar die staat, en de lichtcondities van die ruimte. En die omstandigheden variëren ook per geval.

Daarnaast moet jij, net als veel mensen, waarschijnlijk wennen aan de gekalibreerde instellingen. Veel mensen zijn bv. aan 'teveel' rood of groen, of een 'tekort' aan blauw gewend.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2016 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Dat snap ik allemaal wel. Vandaar ook mijn opmerking om een prof langs te laten komen. Maar ik verwacht wel dat wit ook echt wit is en niet een beetje grijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tylen schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:04:
Dat snap ik allemaal wel. Vandaar ook mijn opmerking om een prof langs te laten komen. Maar ik verwacht wel dat wit ook echt wit is en niet een beetje grijzig.
Kijk ook nog even naar mn edit, ik was iets vergeten te vermelden over kalibreren.

'Standaard' wit op de TV, is eigenlijk ook niet helemaal wit, net als 'standaard' zwart is ook niet helemaal zwart is. (in feite is het volgens mij in YUV iets van 16-235 luma. Helemaal zwart=0, helemaal wit=255. Deze TV weergave wordt ook wel 'limited range' of 'TV range' genoemd. ).

Het hangt er dus maar vanaf wat je hebt zitten kijken of je vaststelling dat je niet helemaal wit hebt gezien, feitelijk dus eigenlijk de juiste kleur was. Echt wit als heel verse sneeuw in vol zonlicht is niet vaak in beeld (gisteren op de aflevering Planet Earth 2 toevallig weer wel trouwens).

Het is allemaal nog niet zo makkelijk ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2016 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

De team shirts van een F1 team (Waarvan ik 100% weet dat het echt wit is) daarnaast weet ik dat de letters van het menu van de KPN box echt wit zijn, het logo van bepaalde tv zenders zijn ook echt wit, een vel papier wat ergens op tafel ligt etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kpnsvn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 16:12
ViNOK16Bit schreef op donderdag 10 november 2016 @ 18:44:
[...]

De B6 heeft geloof ik wel een nieuwer paneel dan de EF950.

Het is lastig te zeggen of je Dolby Vision nodig hebt voor de toekomst. HDR staat nog redelijk in de kinderschoenen. UHD blu-ray heeft nog enkel HDR 10.

Ik zou me tegenwoordig niet meer druk maken om PAL en NTSC. Zelf ben ik nog niet tegen een beperking hiermee aangelopen.

3D is mooi op een 4K OLED, maar als je het niet vaak gebruikt voegt het inderdaad weinig toe. Ze ondersteunen inderdaad beide HDMI 2.0a.
Ik gebruik webOS 2.0 alleen voor Netflix en dat werkt snel genoeg.

Over inputlag kan ik weinig zeggen. Ik speel af en toe een spelletje vanaf de pc naar de Shield op de TV, maar geen snelle shooters.
Thanks!

Ik denk dat ik tezijnertijd dan moet kijken voor een aantrekkelijke prijs voor de B6. Wellicht tijdens de BTW dagen van Media Markt of soortgelijke aanbieding van de concurrenten. Blijft een smak geld.

Ik heb nu zelf 3D maar 1 keer voor 30 minuten een film gezien en had er al weer genoeg van, dus als dat er niet meer op zit zal ik er niet om rouwen. Eerst maar eens even de HDR issues voor de ps4 pro aanzien en afwachten wat LG hiermee gaat doen.

AVR-X1700H | 5x B&W M1 | SVS PC12 NSD-DSP | LG OLED 65C8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Tylen schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:17:
De team shirts van een F1 team (Waarvan ik 100% weet dat het echt wit is) daarnaast weet ik dat de letters van het menu van de KPN box echt wit zijn, het logo van bepaalde tv zenders zijn ook echt wit, een vel papier wat ergens op tafel ligt etc etc.
Ik wil je adviseren om je te verdiepen in kleur, kleurruimte en kleurweergave (YUV/RGB REC.709/2020 etc. etc.). Wit en wit zijn andere dingen, wat je ogen je vertellen wat wit is, is niet altijd echt wit in beeldschermtermen.

Wit in beeldschermterrmen wordt afgesteld op het zgn. CIE d65 punt in de kleurruimte. Naast een kleurcomponent kan wit een mate van luminantie hebben ('felheid'). 'Fel' wit (verse sneeuw in de volle zon) en 'minder fel wit' (dezelfde verse sneeuw in de schaduw), zijn qua kleur beide (ongeveer) op dat d65 punt maar hebben een andere waarde voor de luminantie.

Zie ook hier bijvoorbeeld

Ter vergelijking dat witte shirt waar jij het over hebt: Grote kans dat dat voor je ogen wit lijkt, maar dat er een optische witmaker is gebruikt bij het wassen. Hierdoor is fel wit katoen qua kleur in feite 'blauwwit' (en niet wit conf. d65). En printpapier is er ook in verschillende versies wit, als je ze naast elkaar legt zie je pas dat het eigenlijk grijzig is.

Vandaar ook dat ik zeg dat je per beeldscherm, per kijkruimte moet laten kalibreren. En belangrijker nog: dat je er aan moet wennen, want je ogen zijn (lets face it) eraan gewend dat ze een beetje worden misleid.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2016 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmet
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:24
Vandaag op de C6 ook de melding gekregen dat ik kan updaten naar 4.30.65. Iemand problemen ondervonden na het updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
Tylen schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:04:
Lees even het volgende door: Dimens in "OLED televisies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blessure
Timmet schreef op maandag 14 november 2016 @ 17:08:
Vandaag op de C6 ook de melding gekregen dat ik kan updaten naar 4.30.65. Iemand problemen ondervonden na het updaten?
Ook een update gehad voor de 55E6V.
Nog geen problemen ontdekt.
Ook nog geen wijzigingen gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Verwijderd schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:09:
[...]

Ik wil je adviseren om je te verdiepen in kleur, kleurruimte en kleurweergave (YUV/RGB REC.709/2020 etc. etc.). Wit en wit zijn andere dingen, wat je ogen je vertellen wat wit is, is niet altijd echt wit in beeldschermtermen.

Wit in beeldschermterrmen wordt afgesteld op het zgn. CIE d65 punt in de kleurruimte. Naast een kleurcomponent kan wit een mate van luminantie hebben ('felheid'). 'Fel' wit (verse sneeuw in de volle zon) en 'minder fel wit' (dezelfde verse sneeuw in de schaduw), zijn qua kleur beide (ongeveer) op dat d65 punt maar hebben een andere waarde voor de luminantie.

Zie ook hier bijvoorbeeld

Ter vergelijking dat witte shirt waar jij het over hebt: Grote kans dat dat voor je ogen wit lijkt, maar dat er een optische witmaker is gebruikt bij het wassen. Hierdoor is fel wit katoen qua kleur in feite 'blauwwit' (en niet wit conf. d65). En printpapier is er ook in verschillende versies wit, als je ze naast elkaar legt zie je pas dat het eigenlijk grijzig is.

Vandaar ook dat ik zeg dat je per beeldscherm, per kijkruimte moet laten kalibreren. En belangrijker nog: dat je er aan moet wennen, want je ogen zijn (lets face it) eraan gewend dat ze een beetje worden misleid.
O ik snap best hoe het allemaal werkt hoor. Kom niet uit een ei.

Maar het is eigenlijk best simpel.

Als de tv op standaard staat kan hij wel goed wit weergegeven. Ik wil gewoon weten welke instelling dat is zodat ik dat op isf (dark room) ook goed kan zetten. En dan kan mijn "kalibratie" (tussen haakjes want natuurlijk niet echt gekalibreerd, er is tenslotte niemand langs geweest om hem op rec2020 of 709 af te stellen) wel goed staan maar ik mis gewoon echt wit.

En als een wit shirt witter gemaakt is met witmakers en vervolgens gefilmd wordt, wilt niet zeggen dat de tv die maar grijzig moet maken. in het echt is hij tenslotte ook spierwit. Een spierwit A4tje naast een iets grijziger A4tje moet ook gewoon spierwit zijn op de tv.

Met andere woorden, als een iets gefilmd wordt was spierwit is moet ook spierwit op de tv getoond worden. Its that simple.

Maar denk dat dit een ellenlange discussie gaat worden. Dus ik houdt er mee op ;)

Ben nog steeds blij met de tv ;) Gisteren daredevil in HDR zitten kijken _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
Volgens mij heeft dit met name met witbalans maken? Ik weet dat ISF standaard Warm2 kiest. Als je deze op "Warm1" / "Cool" zet zal het wit meer blauwig worden (en witter aanvoelen). Ik weet alleen niet welke witbalans "Standard" gebruikt.

[ Voor 48% gewijzigd door Puck op 15-11-2016 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Puck schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 09:27:
Volgens mij heeft dit met name met witbalans maken? Ik weet dat ISF standaard Warm2 kiest. Als je deze op "Warm1" / "Cool" zet zal het wit meer blauwig worden (en witter aanvoelen). Ik weet alleen niet welke witbalans "Standard" gebruikt.
Standaard gebruikt helaas andere instel technieken als de ISF profielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
Ah ja, dat klopt idd. Desalniettemin kun je proberen witbalans koeler in te stellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Puck op 15-11-2016 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Tylen schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 09:11:
[...]
O ik snap best hoe het allemaal werkt hoor. Kom niet uit een ei.

[knip]
Nou..., eigenlijk wel :+

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
Tylen schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 09:11:
Met andere woorden, als een iets gefilmd wordt was spierwit is moet ook spierwit op de tv getoond worden. Its that simple.
Maar als je een spierwit shirt aantrekt en je gaat in een donkere kamer staan waar geen enkele vorm van licht is, is het shirt dan nog wel spierwit? :+

It's not that simple.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Dimens schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:16:
[...]

Maar als je een spierwit shirt aantrekt en je gaat in een donkere kamer staan waar geen enkele vorm van licht is, is het shirt dan nog wel spierwit? :+

It's not that simple.
Haha dat is een goede. Maar die scenes laat de tv wel goed zien ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Tylen op 15-11-2016 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-10 22:43
Je hoort hier en daar wel eens over dat OLED's toch echt halverings tijd hebben en kleur verloop. Nu ben ik nieuwsgierig als er hier op dit forum ook iemand is die de eerste generatie van LG heeft bv de 930V die zou nu voor sommige early adopters iets meer dan 2 jaar kunnen zijn.

Merk je al iets in de kleuren of is het voor deze LG's (door witte leds) puur het geval dat ie langzamer dimmer wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNOK16Bit
joco schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 15:40:
Je hoort hier en daar wel eens over dat OLED's toch echt halverings tijd hebben en kleur verloop. Nu ben ik nieuwsgierig als er hier op dit forum ook iemand is die de eerste generatie van LG heeft bv de 930V die zou nu voor sommige early adopters iets meer dan 2 jaar kunnen zijn.

Merk je al iets in de kleuren of is het voor deze LG's (door witte leds) puur het geval dat ie langzamer dimmer wordt?
Als je na 2 jaar iets zou merken zou dat wel erg zijn. Maar dit zal ook niet het geval zijn. LG claimt zelf een levensduur van 100.000 uur. En als het al de helft zou zijn hoef je je niet erg druk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joco
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-10 22:43
Als je na 2 jaar iets zou merken zou dat wel erg zijn. Maar dit zal ook niet het geval zijn. LG claimt zelf een levensduur van 100.000 uur. En als het al de helft zou zijn hoef je je niet erg druk te maken.
tja.. ik had een 58" samsung plasma in 2010 gekocht, in 2013 had ik al bij witte beelden allemaal rode pixels her en der in het beeld. Toen heb ik onder garantie het scherm helemaal kunnen vervangen

En nu is het weer 3 jaar verder en je raad het misschien al... jawel weer hetzelfde probleem komt naar voren, weer bij bepaalde beelden (meestal reclame). Weer rode pixels als strepen door het beeld heen
Bij gewone programma's heb je nog niet echt veel last, maar ik begon me weer vrij te ergeren aan het beeld.. Dus ik heb de samsung vervangen door een LG 65" B6

Maar daarom dus mijn vraag, zeker met mijn ervaring met de samsung plasma....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNOK16Bit
joco schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:28:
[...]

tja.. ik had een 58" samsung plasma in 2010 gekocht, in 2013 had ik al bij witte beelden allemaal rode pixels her en der in het beeld. Toen heb ik onder garantie het scherm helemaal kunnen vervangen

En nu is het weer 3 jaar verder en je raad het misschien al... jawel weer hetzelfde probleem komt naar voren, weer bij bepaalde beelden (meestal reclame). Weer rode pixels als strepen door het beeld heen
Bij gewone programma's heb je nog niet echt veel last, maar ik begon me weer vrij te ergeren aan het beeld.. Dus ik heb de samsung vervangen door een LG 65" B6

Maar daarom dus mijn vraag, zeker met mijn ervaring met de samsung plasma....
In 2009 kocht ik een 42" plasma van Panasonic en dat beeld is nog steeds goed. Ik kan geen echte achteruitgang waarnemen. Deze doet nu dienst op de slaapkamer. Je hebt dan behoorlijk pech gehad met jouw plasma of het is een problematisch model van Samsung geweest.

[ Voor 12% gewijzigd door ViNOK16Bit op 16-11-2016 07:15 ]

Pagina: 1 ... 30 ... 112 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om te discussiëren over OLED televisies; de techniek, voordelen, nadelen, instellingen, etc.

We hebben sinds kort ook een merkspecifiek topic voor LG: [LG OLED] Ervaringen & Discussie. Hier dus geen posts meer betreffende LG.

Als je op zoek bent naar de laatste aanbiedingen kun je een kijkje nemen in \[Prijs-discussie] OLED Televisies. Als je op zoek bent naar persoonlijk aankoopadvies, kun je een topic starten in Consumentenelektronica Aankoopadvies.