ArieBommbarie schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 21:59:
@Shocked : ik was nog niet in de Franse fora gedoken van Hdfever; zal dat vanavond ook eens doen.
Het verbaasde mij al dat alleen hij dit had qua onscherpte. Andere reviews en ervaringen spreken hier niet over.
Zet jij jouw beeldinstellingen nu steeds verschillend als je van bron wisselt? of is dit per bron instelbaar .
Hoe is bij jou de judder bij streamen vanaf netwerk of andere bronnen? ik lees verschillende ervaringen op avforums . Ook geven ze bij Rting aan dat hij niet geheel schokvrij is bij 24p 60i/60p .
Ik zit mega te dubben tussen deze OLEDs en de 55XD9305 echter mijn vriendin wil echt de OLED. (heerlijk gevoel was dat toen zij heel even mee was een BCC in: met 1 blik op de OLED was haar reactie " ik weet niet waar jij naar kijkt maar die moet het worden..." )
Voor €2,5k+ moet het toch een perfecte tv zijn die bij ons komt te hangen. Lastig lastig!
Hier nog wat over de 55E6 oled:
Per bron (UPC of Bluray) heb ik verschillende instellingen. Zoals al uitgelegd, is de kwaliteit van Ziggo niet altijd ok en geeft compressie-fouten. Compressie-fouten zijn de schuld van de aanbieder en zitten in het signaal. De vraag is wat de processor ermee doet. LG doet dat goed, Sony doet dat wat beter.
Het is dus niet zo dat op bijvoorbeeld een Sony deze fouten niet te zien zijn: ze zijn alleen wat beter verdoezeld.
Ik heb specifiek nog eens gekeken naar deze foutjes. De Panasonic 42gt60 plasma geeft deze ook weer, maar wat verfijnder en niet zo grof als de 55E6 oled. Bij de plasma is het meer "troep en noise" in het zwart en bij de Oled wat grovere stukken die iets meer opvallen. In beide gevallen zijn de fouten wel (!) aanwezig en te zien.
Ik wil eraan toevoegen dat je niet bij elke aflevering / tv avond dit ziet, maar bij live-uitzendingen met slechte camera's, zie je het af en toe zoals bij een interview in de avondetappe. De avondetappe-uitzending zelf was wel ok.
Judder:
Ja, dat hangt ook weer van de compressie / bron af. Bij het EK, Formule 1 is het prima. Meeste films ook.
Ik kijk wel met Trumotion aan (4/7), ik heb liever wat SOE dan Judder, aan wat SOE wen je echt en dat valt na een paar weken niet meer op. Ik zie het niet meer en kijk gewoon dom een film tegenwoordig.
Hier heb ik mijn mening eens beschreven:
https://gathering.tweaker...message/46901663#46901663
Ik heb zojuist (de tv's staan nog naast elkaar), gekeken naar motion en ik blijf erbij dat motion ok is op de oled.
Sony 55x9305C:
Ja, dat is een goede tv. Ik heb hem alleen in de M gezien en dat was goed. Beweging zag er goed uit.
De 55" vond ik beter dan de 65": de 65" had echt vlekkerig wit en redelijke wat DSE. De 55" zag er veeeel zuiverder uit. Dat terzijde.
Als ik heel voorzichtig een vergelijking maak, dan is hier een lijstje:
Sony 55x9305C
- meer helderheid
- iets betere motion, maar ook niet perfect
- minder egaal wit, uniformiteit slechter dan de oled
- minder goed zwart (logisch, 0,05 cd/m2 met local dimming)
- vrij krappe kijkhoek
- prima kleuren
- wat DSE heb ik gezien
Oled 55E6
- wat minder helder ( maar veel beter dan een plasma, en echt ruim voldoende in de praktijk)
- iets slechtere motion, maar niet dramatisch slecht hoor.
- egaal wit, betere uniformiteit
- 100% zwart
- erg goede kijkhoek
- veel meer diepte in het beeld: inner-contrast is veel beter
- ook prima kleuren, beter door zwart=zwart
- ik heb geen DSE of banding, bij panning shots (voetbal ofzo) is alles zuiver
Ik denk dat je een Oled moet kopen omdat je echt vaak films kijkt en zwart=zwart kan waarderen. Ook de kijkhoek vind ik een belangrijk punt: in mijn geval heb ik de banken tegenover elkaar staan en kijk je een beetje schuin, waar je ook zit. De oled is echt perfect voor deze situatie, geen bleke koppen meer omdat je wat schuin zit.
Kijk je hoofdzakelijk sport, normaal tv en soms een film, dan ben je denk ik beter af met de Sony. Ook als de kijkhoek niet belangrijk is en je samen goed recht voor de tv kan zitten.
In een winkel pik je een oled er zo uit. Met name de kijkhoek en inner-contrast valt meteen op.
Thuis en niet naast elkaar, kan je denk ik ook prima leven met de Sony. Ik zou trouwens ook prima tevreden zijn met deze Sony en was overigens mijn 2e op het lijstje. Het is dat een zeer goede deal kon maken voor de oled, anders had ik de Sony genomen.
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120