Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1
Sorry om te zeggen, maar je hebt de oude van vorig jaar te duur gekocht, terwijl de 55c7 (opvolger van dit jaar) tussen de 1500-1600 kon bestellen.Flatpannel88 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 18:39:
Zonet naar MediaMarkt Middelburg geweest om te kijken naar de LG 55B7, deze staat in de flyer voor €1999,- Tot mijn grote verbazing hebben ze im Middelburg deze tv als lokale weekaanbieding staan voor €1777,- ! Ik heb er meteen 1 meegenomen! Misschien interessant voor mensen die ook op zoek zijn naar een LG OLED.
Even in het prijzen oled topic kijken
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
De 55B7 is niet de oude.Renegade666 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:54:
[...]
Sorry om te zeggen, maar je hebt de oude van vorig jaar te duur gekocht, terwijl de 55c7 (opvolger van dit jaar) tussen de 1500-1600 kon bestellen.
Even in het prijzen oled topic kijken
De 55B6 is de oude.
Prijs had idd rond de 1600 kunnen zitten, als je m leverbaar vind.
Voor 177 extra heeft ie 'm direct al. Niet heel slecht ;-)
Scientia Potentia Est
Stupid me... las 55b6HellStorm666 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:07:
[...]
De 55B7 is niet de oude.
De 55B6 is de oude.
Prijs had idd rond de 1600 kunnen zitten, als je m leverbaar vind.
Voor 177 extra heeft ie 'm direct al. Niet heel slecht ;-)
Maar wat eerder op bed🤣
[ Voor 5% gewijzigd door Renegade666 op 06-12-2017 20:10 ]
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
T is je vergeven 😬Renegade666 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:08:
[...]
Stupid me... las 55b6
Maar wat eerder op bed🤣
Scientia Potentia Est
Alles is hetzelfde alleen het formaat is iets groter. De fabrikant heeft natuurlijk liever dat je een 65 inch koopt
ivm de marge.
Ben het met je eens. Het scherm is 40% groter, maar de prijs is snel 50/60% hoger🤔RoaDHouse schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:44:
Waarom is een 65 inch zo vreselijk veel duurder dan een 55 inch.
Alles is hetzelfde alleen het formaat is iets groter. De fabrikant heeft natuurlijk liever dat je een 65 inch koopt![]()
ivm de marge.
40% ? ... denk het toch niet.Renegade666 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:51:
[...]
Ben het met je eens. Het scherm is 40% groter, maar de prijs is snel 50/60% hoger🤔
Back to school it isRoaDHouse schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:54:
40% ? ... denk het toch niet.
http://www.displaywars.com/55-inch-16x9-vs-65-inch-16x9
Nickname does not reflect reality
Hij is niet 40 % groterBrad Pitt schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:54:
[...]
Back to school it is
http://www.displaywars.com/55-inch-16x9-vs-65-inch-16x9
[ Voor 85% gewijzigd door Brad Pitt op 06-12-2017 21:06 ]
Nickname does not reflect reality
((Nieuw - oud) / oud) x 100%
((1805.34 - 1292.58 ) / 1292.58) x 100% = 39,66%.
Klopt, geen 40%...
Poor man wanna be rich, rich man wanna be king And a king ain't satisfied till he rules everything.
Is het t waard, voor oled 55", om te wachten op Hdmi 2.1? Of is 2.0b meer dan zat? (zal m gebruiken met een receiver, Xbox-One X en HTPC)
Scientia Potentia Est
Verwijderd
Voor 55 inch en 1600 euro zou ik zeker niet wachten. Kost je zeker een jaar voordat je dan de nieuwe modellen leuk geprijst zijn.HellStorm666 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 22:34:
Maar om op mn vraag terug te komen.
Is het t waard, voor oled 55", om te wachten op Hdmi 2.1? Of is 2.0b meer dan zat? (zal m gebruiken met een receiver, Xbox-One X en HTPC)
2.1 heb je toch pas nodig als 8k uit komt. En 4k komt nu net pas een beetje op gang.
Lekker nu kopen en over 3 jaar kijken we wel weer verder.
😁
Ik meen dat de LG oled's 100Hz of meer waren. Aangezien ik er een pc aan heb liggen dacht ik dat het met HDMI2.0 niet mogelijk was om >60Hz te halen (op 'ultra' settings) met HDMI2.1 zou dat volgens mij wel moeten kunnen.road rebel schreef op donderdag 30 november 2017 @ 17:08:
[...]
Voor zover ik weet zijn WOLED panels nog steeds maar 10bit, waarom zouden OLED tv's nu beperkt zijn door HDMI 2.0?
Als jij minimaal 4 jaar met een televisie doet dan zou ik wachten.HellStorm666 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 22:34:
Maar om op mn vraag terug te komen.
Uhm 2.1 heb je nu al nodig. UHD + 120HZ + 4:4:4 + HDR + VRR zie ik je niet doen op hdmi 2.0Verwijderd schreef op woensdag 6 december 2017 @ 23:02:
[...]
Voor 55 inch en 1600 euro zou ik zeker niet wachten. Kost je zeker een jaar voordat je dan de nieuwe modellen leuk geprijst zijn.
2.1 heb je toch pas nodig als 8k uit komt. En 4k komt nu net pas een beetje op gang.
Lekker nu kopen en over 3 jaar kijken we wel weer verder.
😁
Met de huidige doe ik al meer dan 10 jaar.ionn schreef op donderdag 7 december 2017 @ 16:29:
[...]
Als jij minimaal 4 jaar met een televisie doet dan zou ik wachten.
[...]
Uhm 2.1 heb je nu al nodig. UHD + 120HZ + 4:4:4 + HDR + VRR zie ik je niet doen op hdmi 2.0
Ik wacht dus wel ff :-)
Scientia Potentia Est

In de afbeelding zie je een button die 10 seconden in beeld heeft gestaan, meteen daarna staat deze button nog een tijdje in beeld. Is dit image retention, of is dit wellicht een variant van local dimming?
[ Voor 7% gewijzigd door rnark op 07-12-2017 20:38 . Reden: thumb ]
Is image retention.rnark schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:35:
Sinds een tijdje heb ik een Philips 55POS9002, ik heb hem helaas nog niet zoveel gebruikt. Maar steeds als ik hem gebruik dan valt me op dat er na zeer korte tijd steeds image retention optreedt:
[afbeelding]
In de afbeelding zie je een button die 10 seconden in beeld heeft gestaan, meteen daarna staat deze button nog een tijdje in beeld. Is dit image retention, of is dit wellicht een variant van local dimming?
Gaat weer weg na gebruik.
Verder gaat mijn panasonic weer weg. Nu gee last van banding in content. Maar wel last van de gele tint wat mij irriteerd aan de linkerrand..
Ga nog wel even met mijn plasma verder
Het is niet omdat je de hoogste settings kan selecteren dat je er daarom enig voordeel uit haalt. Zo kon je op oudere TV's ook 12bit uitsturen, maar aangezien het om een 8panel ging had je er niets aan.eL_Jay schreef op donderdag 7 december 2017 @ 14:10:
[...]
Ik meen dat de LG oled's 100Hz of meer waren. Aangezien ik er een pc aan heb liggen dacht ik dat het met HDMI2.0 niet mogelijk was om >60Hz te halen (op 'ultra' settings) met HDMI2.1 zou dat volgens mij wel moeten kunnen.
Ik zal het een en ander gemist hebben, maar welke software of bron vraagt er nu een UHD 4k resolutie met HDR inclusief 4:4:4 chromasubasampling aan 120Hz?ionn schreef op donderdag 7 december 2017 @ 16:29:
Uhm 2.1 heb je nu al nodig. UHD + 120HZ + 4:4:4 + HDR + VRR zie ik je niet doen op hdmi 2.0
UHD Bluray is 10bit 4:2:0 @60Hz. En er is geen enkele reden om jouw gameconsole hoger op te drijven dan 10bit, tenzij er plots 12bit OLED panels uitkomen in januari 2018. Er is ook geen enkele externe bron die aangekondigd werd met HDR10+ (het is streaming services only voorlopig). De meerwaarde van HDMI 2.1 op de huidige 55" 4kUHD OLED technologie zie ik beeldtechnisch -nog- niet in.
En PC gamers.... tjah... die gamen toch op een monitor? Veel minder lag en een serieuze gamer zit op 1m van zijn scherm
[ Voor 18% gewijzigd door road rebel op 08-12-2017 15:27 ]
Next gen Consoles (Xbox One X en PS5?). Ook de PC kan er gebruik van maken. Voor de rest maakt het weinig uit.road rebel schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 15:21:
[...]
Het is niet omdat je de hoogste settings kan selecteren dat je er daarom enig voordeel uit haalt. Zo kon je op oudere TV's ook 12bit uitsturen, maar aangezien het om een 8panel ging had je er niets aan.
[...]
Ik zal het een en ander gemist hebben, maar welke software of bron vraagt er nu een UHD 4k resolutie met HDR inclusief 4:4:4 chromasubasampling aan 120Hz?
UHD Bluray is 10bit 4:2:0 @60Hz. En er is geen enkele reden om jouw gameconsole hoger op te drijven dan 10bit, tenzij er plots 12bit OLED panels uitkomen in januari 2018. Er is ook geen enkele externe bron die aangekondigd werd met HDR10+ (het is streaming services only voorlopig). De meerwaarde van HDMI 2.1 op de huidige 55" 4kUHD OLED technologie zie ik beeldtechnisch -nog- niet in.
En PC gamers.... tjah... die gamen toch op een monitor? Veel minder lag en een serieuze gamer zit op 1m van zijn scherm![]()
Over jaar of 3 kijken we wel verder naar hdr10++++ enz.
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Een XBOX One X is geen next gen maar ik begrijp wat je bedoelt.ionn schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:03:
[...]
Next gen Consoles (Xbox One X en PS5?). Ook de PC kan er gebruik van maken. Voor de rest maakt het weinig uit.
PS5 zal hoogstwaarschijnlijk wel verbeteringen op dat vlak bieden; maar wil je daadwerkelijk een meerwaarde "zien" dan zal de TV ook iets meer in huis moeten hebben dat de huidige WOLED technologie. In dat opzicht betekent HDMI 2.1 op de huidige technologie geen verbetering van de beeldkwaliteit. Er wordt gespeculeerd dat de 2018-reeks nog geen gebruik zal maken van de TADF of een 12bit paneel; en dat het ten vroegste op de 2019 reeks komt. Tja, over een kleine maand weten we het (CES2018).
Kijk je beter naar de prijs/kwaliteit; dan zal OLED nog behoorlijk evolueren de komende jaren; vergeet niet dat Sharp aangekondigd heeft om in 2018 te starten met een eigen OLED productielijn; en dat een eerste geprinte OLED scherm onlangs op de markt is verschenen (JOLED).
[ Voor 15% gewijzigd door road rebel op 11-12-2017 09:30 ]
Complete ramp die 9002 om nog maar te zwijgen van het krakkemikkige AmbiLight dat naar alle kanten schijnt in plaats van een diffuse wolk te projecteren achter het scherm. Heb 'm daarom ook omgeruild voor de nieuwste QLED en ik moet zeggen: prachtig beeld zonder banding, stuttering en gele tinten op het wit ... en opnieuw AmbiLight zoals het oorspronkelijk bedoeld is.Renegade666 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 07:41:
[...]
Is image retention.
Gaat weer weg na gebruik.
Verder gaat mijn panasonic weer weg. Nu gee last van banding in content. Maar wel last van de gele tint wat mij irriteerd aan de linkerrand..
Ga nog wel even met mijn plasma verder
QLED en Ambilight?? Samsung heeft QLED, maar ambilight anders??luctes schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:40:
[...]
Complete ramp die 9002 om nog maar te zwijgen van het krakkemikkige AmbiLight dat naar alle kanten schijnt in plaats van een diffuse wolk te projecteren achter het scherm. Heb 'm daarom ook omgeruild voor de nieuwste QLED en ik moet zeggen: prachtig beeld zonder banding, stuttering en gele tinten op het wit ... en opnieuw AmbiLight zoals het oorspronkelijk bedoeld is.
En philips heeft geen QLED..
Toch wel ... de laatste nieuwe in de rij beschikbaar sinds november: 55pus8602 en 65pus8602 (zie site Philips).Renegade666 schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:51:
[...]
QLED en Ambilight?? Samsung heeft QLED, maar ambilight anders??
En philips heeft geen QLED..
QLED. Leuke naam voor een va paneel met kijkhoeken van 20 graden. Langzame response times. QLED is echt zoveel beter dan OLED. /sluctes schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:40:
[...]
Complete ramp die 9002 om nog maar te zwijgen van het krakkemikkige AmbiLight dat naar alle kanten schijnt in plaats van een diffuse wolk te projecteren achter het scherm. Heb 'm daarom ook omgeruild voor de nieuwste QLED en ik moet zeggen: prachtig beeld zonder banding, stuttering en gele tinten op het wit ... en opnieuw AmbiLight zoals het oorspronkelijk bedoeld is.
Heb je nog een prijstip? Vind deze tv's nog nergens om ze te kunnen vergelijken...
Ik heb de 9002 omgewisseld wegens het verkeerd geïmplementeerde ambilight en de banding in de heel donkere en heel lichte scènes. Ik heb gekozen voor de QLED vermits ik vooral overdag tv kijk en bij de 9002 te veel last had van invallend licht (is minder helder zelfs met de settings op maximaal). De OLED was dan weer beter in contrast. Als je vooral 's avonds tv kijkt en je hebt een voldoende grote woonkamer, zou ik kiezen voor de 65pus8102 wegens de FALD en direct LED (voor mij de beste prijs/kwaliteit bij de high end LCD toestellen). Oh ja ... ik heb €1330 betaald voor de 55pus8602 maar mocht het niet verder zeggendinandus schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:09:
@luctes fijn te horen dat je prima tevreden bent over je nieuwe 8602. Twijfel zelf tussen deze of de 8102 in 65 inch te halen. Heb nu ook een Fald, nl de 7601 en twijfel over de "mindere " dimming vanwege de andere led opzet van de 8602. Hoe vindt je de HDR weergave op je nieuwe tv, o,a. ten zichte van je oled? Vind zelf het zwart en de HDR op mijn eigen tv vergelijkbaar met wat de 9002 doet, al zijn de kleuren stukken minder.
Heb je nog een prijstip? Vind deze tv's nog nergens om ze te kunnen vergelijken...
En alle andere rotzooi die QLED met zich meebrengtluctes schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:40:
[...]

Fijn dat je tevreden bent met jouw nieuwe tv! Veel plezier ermee
Ik heb nergens last van met mijn 9002. ja er zit een licht balk boven, stoort me niet..StealthyPeanut schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:08:
[...]
En alle andere rotzooi die QLED met zich meebrengt.
Fijn dat je tevreden bent met jouw nieuwe tv! Veel plezier ermee.
gaming prima op 4k met xbox one x. video via mac mini geweldig. mooie kleuren, zwart is mooi zwart.
(ja tv ingesteld met night profiel).
Het is maar waar je op let denk ik.. ieder zn ding
Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.
Bij mijn schoonouders ook tientallen uren tv gekeken; echt een prima tv! Ambilight is inderdaad niet goed, maar dat is bij de huidige modellen opgelost en na melding bij Philips ook op te lossen met een strip. Ik geef niet om ambilight, dus dat maakt mij persoonlijk niet veel uit.Hubert schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:55:
[...]
Ik heb nergens last van met mijn 9002. ja er zit een licht balk boven, stoort me niet..
gaming prima op 4k met xbox one x. video via mac mini geweldig. mooie kleuren, zwart is mooi zwart.
Ook motion was dik in orde!
heb je van die strip oplossing een link toevallig?StealthyPeanut schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:09:
[...]
Bij mijn schoonouders ook tientallen uren tv gekeken; echt een prima tv! Ambilight is inderdaad niet goed, maar dat is bij de huidige modellen opgelost en na melding bij Philips ook op te lossen met een strip. Ik geef niet om ambilight, dus dat maakt mij persoonlijk niet veel uit.
Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.
Dat niet; ik zou even met Philips NL bellen als ik jou wasHubert schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:45:
[...]
heb je van die strip oplossing een link toevallig?
Verdiep je eens in de techniek oled bestaat ook al 15 jaar maar toen op kleine schaal in horloges en telefoons etc. Fabrikanten doen maar 1 ding zei hij kosten drukken en zo goedkoop mogelijk produceren.Bij Oled zijn veel minder onderdelen nodig dan LCD/Led tvs, dus goedkoper te maken.Hulleman schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:47:
[...]
De yields van oleds zijn nog niet zo best. No way dat die relatief nieuwe technologie goedkoper te produceren is dan de LCD techniek van pakweg 15 jaar oud.
En tja, wat is te duur? Een Samsung 55 inch Qled (lcd rommel) voor €1.500 is duur ivm een 55 inch Oled van € 1.500.
Mooi dat je Qled ook even aanhaald, dat is toch de grootste marketing truc die ze hebben zij samsung, deze zal nooit kunnen tippen aan oled.Qled is alleen een extra led toevoegen aan de backlight om een beter kleurenpatroon te simuleren. Hij zei ook Oled tv's voor consumenten zijn t beste wat er op dit moment is wat in verhouding staat met de oude plasma tv's, qua zwartwaarden en kijkhoek.
Vaag was ie niet hoor, dit was een workshop voor ATC displays, en deze meneer ontwikkeld al 20 jaar displays voor de luchtvaart en airtraffic control centers, en die weet wel waar ie t overheeft mbt tot kijkhoeken en licht inval.ionn schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:30:
[...]
Vager had die engineer het niet kunnen vertellen. Want hoeveel uren kijkt men dan gemiddeld per jaar.
Hdtelevizja heeft een oled tv na 2.5 jaar gebruik opnieuw gereviewd. Helderheid, color gamut etc was niet afgenomen. Dus dat valt wel mee.
En heb je daar cijfers voor dat OLEDs goedkoper zijn te produceren. Als het goed is, is dat namelijk niet zo.
Waar heb je die workshop gehad?
Ik vroeg hem natuurlijk naar Oled, voor tv kijken etc was deze techniek nu heel goed, zaten 2 nadelen aan inbranden en de ledhelderheid die afneemt. Daarom is deze techniek niet geschikt voor airtraffic control wegens de vele static content op het scherm.
[ Voor 31% gewijzigd door alki op 13-12-2017 08:28 ]
Een oled scherm op een horloge of telefoon is wel iets anders dan op een schaal van een 55/65” tv. Batterijen bestaan ook al decennia, terwijl het nog maar sinds kort is dat we die dingen redelijk (en betaalbaar) kunnen gebruiken in auto’s. Voordat je een sneer geeft dat ik me in de techniek moet verdiepen moet jij je eigen uitspraken eerst maar eens goed checken.alki schreef op woensdag 13 december 2017 @ 08:24:
[...]
Verdiep je eens in de techniek oled bestaat ook al 15 jaar maar toen op kleine schaal in horloges en telefoons etc. Fabrikanten doen maar 1 ding zei hij kosten drukken en zo goedkoop mogelijk produceren.Bij Oled zijn veel minder onderdelen nodig dan LCD/Led tvs, dus goedkoper te maken.
Mooi dat je Qled ook even aanhaald, dat is toch de grootste marketing truc die ze hebben zij samsung, deze zal nooit kunnen tippen aan oled.Qled is alleen een extra led toevoegen aan de backlight om een beter kleurenpatroon te simuleren. Hij zei ook Oled tv's voor consumenten zijn t beste wat er op dit moment is wat in verhouding staat met de oude plasma tv's, qua zwartwaarden en kijkhoek.
[...]
Vaag was ie niet hoor, dit was een workshop voor ATC displays, en deze meneer ontwikkeld al 20 jaar displays voor de luchtvaart en airtraffic control centers, en die weet wel waar ie t overheeft mbt tot kijkhoeken en licht inval.![]()
Ik vroeg hem natuurlijk naar Oled, voor tv kijken etc was deze techniek nu heel goed, zaten 2 nadelen aan inbranden en de ledhelderheid die afneemt. Daarom is deze techniek niet geschikt voor airtraffic control wegens de vele static content op het scherm.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Ik vel geen oordeel over het al dan niet 'beter' zijn van OLED t.o.v. QLED: ik stel gewoon dat ik, afhankelijk van mijn PERSOONLIJK kijkgedrag beter af ben met een QLED dan met een OLED.Hubert schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:55:
[...]
Ik heb nergens last van met mijn 9002. ja er zit een licht balk boven, stoort me niet..
Vind je het dan normaal dat je een onnozel stuk tape moet plakken op een high end tv-toestel van > €1000 omdat Philips zijn zaakjes niet in orde heeft ? En als je niet om AmbiLight geeft, waarom koop je dan geen LG of Sony OLED ?StealthyPeanut schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:09:
[...]
Bij mijn schoonouders ook tientallen uren tv gekeken; echt een prima tv! Ambilight is inderdaad niet goed, maar dat is bij de huidige modellen opgelost en na melding bij Philips ook op te lossen met een strip. Ik geef niet om ambilight, dus dat maakt mij persoonlijk niet veel uit.
Ik zeg toch: De Ambilight is inderdaad niet goed, maar dat wordt opgelost. Goed of ideaal? Nee. Maar voor iemand die niet om Ambilight geeft, geen probleemluctes schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:34:
[...]
Vind je het dan normaal dat je een onnozel stuk tape moet plakken op een high end tv-toestel van > €1000 omdat Philips zijn zaakjes niet in orde heeft ? En als je niet om AmbiLight geeft, waarom koop je dan geen LG of Sony OLED ?
De Philips POS9002 was voor € 2000 euro te koop; de LG was nog € 2500 en de Sony nog duurder. Daarom dus bij mijn schoonouders gekozen voor de Philips.
Ze hebben allemaal dezelfde panelen en Philips kwam uit de test als beste motion performer.
Zie YouTube voor de handige Harry's... en wat heeft Philips eraan gedaan om dit op te lossen buiten een stuk plakband toevoegen aan de verzending ?Hubert schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:45:
[...]
heb je van die strip oplossing een link toevallig?
Die hebben op de modellen een kleine strip/kap gemonteerd geloof ik.luctes schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:59:
[...]
Zie YouTube voor de handige Harry's... en wat heeft Philips eraan gedaan om dit op te lossen buiten een stuk plakband toevoegen aan de verzending ?
Mag ik weten voor welke sector of in welke context deze workshop was? Want ik heb het een beetje moeilijk met jouw conclusies ervan.alki schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 18:28:
Vandaag toch wel geschrokken na een display technology workshop van een panasonic engineer. Oled techniek begint na 3 jaar al zn helderheid te verliezen op zn leds. En oleds zijn goedkoper te produceren dan lcd tvs, dus prijzen kunnen nog verder omlaag
1/ Zowel ccfl, led, plasma als oled verliezen helderheid van het eerste uur dat je die aanzet. Dat is nu eenmaal inherent aan een lichtgevend voorwerp. Het wordt ook bepaald voor de levensduur (maw. hoeveel uur totdat de maximale helderheid gehalveerd is). De eerste plasma's gingen een paar duizend uur mee tot halvering, terwijl de laatste generatie plasma 60.000uur levensverwachting hadden. In dat laatste geval betekent het dus dat de TV al lang "obsolete" of defect is voordat het scherm onvoldoende helder is.
Deels wordt de helderheid softwarematig gecorrigeerd (om de x aantal uur worden de kleur en helderheidparameters aan de hand van een verouderingstabel automatisch aangepast, waardoor gebruikers plots een helderder beeld kregen op 2001u ivm 1999u op de teller), maar deels wordt het beeld gewoon donkerder. In den tijde van SDR was dat geen probleem want er was genoeg marge. Met 3D en nu HDR is dat een ander verhaal, want de gevraagde helderheid is zodanig dat de marge veel beperkter is.
Het nadeel van OLED tov. andere technologiën is dat de verschillende kleuren behoorlijk verschillend verouderen. Gelukkig voor LGD is dat niet echt een probleem omdat ze maar een kleur gebruiken en er een kleurfilter op plaatsen.
2/ De prijs wordt enerzijds marketingsgewijs bepaald (iets die "beter" is wordt duurder op de markt gezet), maar ook door de productiekosten. Gezien de gigantische sommen die LGD in OLED investeerde zal dat voorlopig nog tegenvallen. In de toekomst zullen ze met printbare schermen wel de kosten kunnen verlagen, maar behalve een pro OLED scherm voor de medische sector (van Sony) zijn er nog geen geprinte schermen in grote maten, tenminste voor zover ik weet. Maar dan komt weer de vraag: hoe zullen de verschillende kleuren afzonderlijk verouderen.
De benaming QLED is uiteraard marketing, maar dat waren "LED" en "FULLHD" ook. Consumer devices zijn nu eenmaal marketingproducten. De QLED TVs van Samsung (of triluminos van SONY) onderscheiden zich door een nanopartikel laag die fungeert als een kleurenfilter voor een blauwe LEDbron (ipv een witte LEDbron bij traditionele LED LCT TV's).alki schreef op woensdag 13 december 2017 @ 08:24:
[...]
Verdiep je eens in de techniek [...]
Mooi dat je Qled ook even aanhaald, dat is toch de grootste marketing truc die ze hebben zij samsung, deze zal nooit kunnen tippen aan oled. Qled is alleen een extra led toevoegen aan de backlight om een beter kleurenpatroon te simuleren.

In bepaalde opzichten zorgt een dergelijke aanpak dus voor betere eigenschappen dat wat je nu op een WOLED kan vinden: meer helderheid, meer kleur. Hier moet je wel abstractie doen van implementatie van de technologiën in de verschillende merken, en louter naar de technologie kijken.
De next big thing wordt microLED, maar wel in (erg) grote maten.
[ Voor 20% gewijzigd door road rebel op 13-12-2017 10:30 ]
Verwijderd
Wat ik merk is dat mensen/OLED-fans gauw geneigd zijn om problemen met OLED te bagatelliseren. OLED schermen hebben op lange termijn weldegelijk last van inbranding en image retention, hetgeen hun voornaamste probleem is en tevens potentiële kopers afschrikt. Lees het maar eens op reddit, genoeg mensen die al 2+ jaar een OLED tv hebben en zich melden met inbrandingsproblemen.Hulleman schreef op woensdag 13 december 2017 @ 08:35:
[...]
Een oled scherm op een horloge of telefoon is wel iets anders dan op een schaal van een 55/65” tv. Batterijen bestaan ook al decennia, terwijl het nog maar sinds kort is dat we die dingen redelijk (en betaalbaar) kunnen gebruiken in auto’s. Voordat je een sneer geeft dat ik me in de techniek moet verdiepen moet jij je eigen uitspraken eerst maar eens goed checken.
Het enkele feit dat LG hier geen garantie op biedt, terwijl het zeker zou moeten, spreekt boekdelen. Zij weten immers dat de kans op inbranding niet bepaald uitzonderlijk is en op den duur mensen zich waarschijnlijk en masse ermee zullen melden. Winkeliers moeten daarnaast ook kunnen blijven eten, dus zij zullen je de waarheid sowieso niet vertellen. Het komt dus aan op ervaringen van gebruikers die het al langere tijd in bezit hebben. En die vertellen nou juist dat er wél wat te vrezen valt. Dan weet ik genoeg.
De hoofdprijs vragen voor iets wat kennelijk nog een belangrijke verbetering behoeft, is natuurlijk niet evenredig. Als je die marges nog erbij rekent, is het helemaal een gekkenhuis.
Maar als plasma-fan heb je op dit moment geen goed alternatief, ook niet met QLED (mede door prijs-kwaliteit verhouding). Je moet met LCD nog steeds de afweging maken tussen MVA met redelijk zwart of IPS met redelijke kijkhoek... Als je alleen naar prijs kijkt (om het maar een beetje on-topic te trekken) dan is het lastig voor Oled, zeker > 60"
Ik ontken de nadelen van OLED ook niet. Feit blijft dat het beeld superieur is aan alle tv technieken die er tot nu toe zijn. Het is relatief nieuw en bevindt zich wellicht nog aan het einde van de “early adopter fase”, dat is voor de consument gewoon duur.Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:31:
[...]
Wat ik merk is dat mensen/OLED-fans gauw geneigd zijn om problemen met OLED te bagatelliseren. OLED schermen hebben op lange termijn weldegelijk last van inbranding en image retention, hetgeen hun voornaamste probleem is en tevens potentiële kopers afschrikt. Lees het maar eens op reddit, genoeg mensen die al 2+ jaar een OLED tv hebben en zich melden met inbrandingsproblemen.
Het enkele feit dat LG hier geen garantie op biedt, terwijl het zeker zou moeten, spreekt boekdelen. Zij weten immers dat de kans op inbranding niet bepaald uitzonderlijk is en op den duur mensen zich waarschijnlijk en masse ermee zullen melden. Winkeliers moeten daarnaast ook kunnen blijven eten, dus zij zullen je de waarheid sowieso niet vertellen. Het komt dus aan op ervaringen van gebruikers die het al langere tijd in bezit hebben. En die vertellen nou juist dat er wél wat te vrezen valt. Dan weet ik genoeg.
De hoofdprijs vragen voor iets wat kennelijk nog een belangrijke verbetering behoeft, is natuurlijk niet evenredig. Als je die marges nog erbij rekent, is het helemaal een gekkenhuis.
Zelf heb ik een OLED en dan ben je snel biased en wil je je aankoop goedpraten. Maar je doet OLED tekort door alleen te focussen op de nadelen die zich voor kunnen doen. Ga gewoon normaal met die tv om en je hebt echt geen last van inbranden. De afnemende helderheid moet zich uitwijzen, maar zal me worst zijn. Om de 5 a 6 jaar koop ik toch wel weer wat nieuws.
Jij kunt het duur vinden en de risico’s van OLED niet willen lopen, dus kun je een veruit inferieure high end lcd kopen voor hetzelfde of wellicht nog meer geld. Het is een keuze die je maakt.
En wat betreft de garanties... ik heb daar geen ervaring mee en heb eigenlijk ook nog weinig in de media gehoord of gelezen dat je geen garantie krijgt op inbranden of afnemende helderheid.
Ik maak me er allemaal niet zo heel druk om en geniet gewoon van mn tv’tje. Lekker hoor die HDR 4K films, series en games.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
daarom zeg ik ook ieder zijn ding.luctes schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:32:
[...]
Ik vel geen oordeel over het al dan niet 'beter' zijn van OLED t.o.v. QLED: ik stel gewoon dat ik, afhankelijk van mijn PERSOONLIJK kijkgedrag beter af ben met een QLED dan met een OLED.
Verwijderd
Veel plezier met lcd.Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 22:43:
Ik laat de LG oled nog maar ff staan. Het inbranden hebben ze bijna allemaal en geen garantie op.
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Ze branden "bijna allemaal in"? Heerlijke onderbouwingVerwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 22:43:
Ik laat de LG oled nog maar ff staan. Het inbranden hebben ze bijna allemaal en geen garantie op.
Tja, is dat een reden om een paneel met superieure beeldkwaliteit niet te nemen? Elk paneel heeft zijn nadelen en het is net aan welk nadeel jij het meeste waarde hecht.
QLED en LCD-LED branden niet in, maar hebben - tig andere nadelen. Als jij die minder storend vindt moet je vooral voor een ander paneel gaan
[ Voor 5% gewijzigd door StealthyPeanut op 14-12-2017 12:50 ]
Verwijderd
Inbranden kan dus zeker voorkomen maar het is zeker niet zo dat dit gegarandeerd gebeurd.
Arrived anxious, left bored
Heb zelf de 55C7V, gamen en dergelijke is prima te doen, zelfs met static hud elementen. Je moet gewoon goed geïnformeerd zijn wat er wel en niet kan gebeuren met je oled paneel.
Oled is gewoon anders dan LCD, je kan het niet hetzelfde behandelen. Als je zonder zorgen de hele dag je tv wilt laten aanstaan zou ik voor een lcd paneel gaan.
Ik zou zelf niet de hele dag hetzelfde kanaal op hebben staan ivm zender logo's die kunnen inbranden.
Voor de rest heb ik geen issues met een game sessie van 5-6 uur, gewoon erna een film kijken en no burn in issues. Tv doet een compensation cycle na 4 uur als ik hem in standby zet.
Oled is cutting edge en daar moet je de mindset na hebben.
Deze gast snapt het :
YouTube: (2017 OLED Gaming Burn-in) LG B7A + C7 Review -- Avoiding Burn in is...
Niemand verplicht jou toch om een OLED te kopen? Koop gewoon een ander paneel en ga niet alles vervuilen op een kinderachtige manier.Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2017 @ 18:12:
[...]
Youtube staat vol over inbranden!
YouTube: DO NOT BUY LG OLED TV!!! Burn in Issue
YouTube: LG OLED TV vrs Samsung Led TV Burn In Test
YouTube: Top 5 reasons NEVER to buy an LG oled| My issues with LG/Oled!
YouTube: LG OLED65C7P REVIEW UPDATED WHY I RETURNED IT!
Plasmaschermen brandden ook in. Algemeen bekend. Maar toch was plasma het scherm voor dé beeldkwaliteitsliefhebber.
Ik heb bij kijken naar mijn plasma's altijd rekening gehouden met mijn kijkgedrag. Soms een dagje lang BBC op laten staan om hem weer "schoon te laten wassen", zenderlogos vermijden, ondertiteling grijzig afstellen in KODI. Was dat ideaal? Nee totaal niet. Maar door wat kleine aanpassingen kon ik wel genieten van het prachtige beeld dat alleen plasmas konden weergeven
Ditzelfde geldt voor OLED tv's. Hoewel ik echt moet zeggen dat ik een Philips POS9002 in levende lijven aan het testen (laatste 6 weken) en hier wordt echt negens rekening mee gehouden: totaal geen last van inbranding. Zelfs niet van Image Retention. Die de eerste ervaringen zijn erg goed.
[ Voor 12% gewijzigd door StealthyPeanut op 14-12-2017 19:36 ]
Productiekosten OLED vs LCD in 2017:

https://www.oled-info.com...d-depreciation-2017-yield
De YIELDS op 55" OLEDS zijn in 2017 ondertussen tot boven 90% geraakt
http://news.mk.co.kr/newsRead.php?year=2017&no=825836LG Display achieved average production yields of more than 90% in large OLED TVs such as 55 and 65 inches earlier this year with partner companies.
Door de productie-unit in China hopen ze winst te verhogen.

https://www.oled-info.com...its-new-oled-tv-fab-china
Er wordt hier en daar gespeculeerd van een doorontwikkeling in 2018, met een nieuwe generatie (TADF (=Thermally Activated Delayed Fluorescence), top emissive OLED (hogere lichtoutput), ev. 8K op de grootste maat) in 2019.

https://www.oled-info.com...ssion-oled-tv-panels-2019LGD's current OLED TV panels use a bottom-emission architecture, but according to DSCC LGD is aiming to shift their production process to a top-emission design starting in 2019. LG currently has a pilot capacity of about 3,000 monthly top-emission substrates, and plans to start mass production (with over 10,000 monthly substrates) in 2019.
[ Voor 81% gewijzigd door road rebel op 15-12-2017 13:19 ]
Verwijderd
Naar mijn gevoel is dat min of meer de algemene gevoelswaarde van internet. Het is nu eenmaal zo dan mensen die klagen eerder van zich laten horen, dan mensen die tevreden zijn (gedragspsychologisch geheel normaal overigens).Puck schreef op donderdag 14 december 2017 @ 18:31:
Natuurlijk staat YouTube vol met OLEDs die inbranden. De mensen waarbij dit niet voorkomt (zoals bij mij, na 1,5 jaar gebruik) maken namelijk geen video's van dat het NIET inbrandt. Resultaat: alleen maar video's van het kleine deel waar dit wel gebeurd.
Inbranden kan dus zeker voorkomen maar het is zeker niet zo dat dit gegarandeerd gebeurd.
Dat is ook zo op het internet. Dit maakt dat informatie vanuit het internet over het algemeen gesproken een wat negatievere waarde zal hebben dan de werkelijkheid. Dat geldt voor reviews, dit soort youtube filmpjes, maar ook de social media etc.
Winst verhogen? Enkel omdat de kosten door subsidies uit China flink verlaagd worden. Blijft het in Korea dan wordt er pas winst op de productie van een 55" paneel verwacht in 2022road rebel schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 11:28:
Om het discussie over productiekosten en mogelijke evoluties (in prijs en techniek) (@alki @Hulleman en de rest...) :
Productiekosten OLED vs LCD in 2017:
[afbeelding]
https://www.oled-info.com...d-depreciation-2017-yield
De YIELDS op 55" OLEDS zijn in ondertussen tot boven 90" geraakt
[...]
http://news.mk.co.kr/newsRead.php?year=2017&no=825836
Door de productie-unit in China hopen ze winst te verhogen.
[afbeelding]
https://www.oled-info.com...its-new-oled-tv-fab-china
Er wordt hier en daar gespeculeerd van een doorontwikkeling in 2018, met een nieuwe generatie (TADF (=Thermally Activated Delayed Fluorescence), top emissive OLED (hogere lichtoutput), ev. 8K op de grootste maat) in 2019.
[afbeelding]
[...]
https://www.oled-info.com...ssion-oled-tv-panels-2019
[ Voor 11% gewijzigd door apis29 op 15-12-2017 12:45 ]
Ja, de meerwaarde van de fabriek in China blijkt de subsidies te zijn (het is voor het eerst dat ik het zo lees, dankzij deze grafiek, vorige persberichten haalden eerder een lagere productiekost, maar dat is dus niet zo).
Gezien de afzetmarkt en de chinese merken die TVs van LGD's OLED aanbieden is het niet zo gek niet.
[ Voor 11% gewijzigd door road rebel op 15-12-2017 13:18 ]
Verwijderd
Hier nog wel een leuk plaatje om je een voorstelling te kunnen maken:road rebel schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 13:16:
@apis29
Ja, de meerwaarde van de fabriek in China blijkt de subsidies te zijn (het is voor het eerst dat ik het zo lees, dankzij deze grafiek, vorige persberichten haalden eerder een lagere productiekost, maar dat is dus niet zo).
Gezien de afzetmarkt en de chinese merken die TVs van LGD's OLED aanbieden is het niet zo gek niet.

(en waarom die 65" maar niet zakken in prijs

Uit één zo'n P8 glasplaat haal je dus in de huidige fabriek zes 55" panelen tov drie 65 en twee 77" (stond in een ander tabelletje).
https://www.displaysupply...s-push-for-cost-reductionTotal Viewable Display Area / Total Substrate Area
The viewable display utilization of 55” 6-up on Gen 8.5 is 90%, certainly an efficient cut, but for both 65” and 75” on Gen 10.5 the viewable display utilization is 93%. Since almost all of the cost of a flat panel display, especially an OLED display, are incurred across the entire substrate, the cost of the display is directly related to the inverse of this utilization. The cost of 65” on Gen 8.5 in a standard configuration of 3-up is driven substantially higher because the viewable display utilization is only 63%, so the effective cost compared to an efficient Gen 10.5 is (93% / 63%) = 148% of the efficient Gen 10.5 cost.
Met de komst van de nieuwe fabriek die een grotere glasplaat aankan (1.8 keer zo groot als die P8) wordt de productie van de grotere maten efficiënter. Mocht de Chinese fabriek doorgaan dan zal daar de 55" en de verwachte kleinere OLED (vast 48") zeker vandaan gaan komen en de grotere uit de nieuwe 10.5 Gen fabriek in Korea. Of door verschillende maten uit één glasplaat te halen kan je ook een stuk efficiënter werken in de huidige fabriek in Korea.
En naast die doorontwikkeling van de huidige techniek is er ook nog die inkjet print techniek die de kosten kan gaan drukken. Die techniek zou ook voor een hogere helderheid kunnen zorgen omdat er een bepaalde laag weggelaten kan worden die nu nog nodig is. Las alleen in een ander artikel dat deze type panelen eerder in de goedkopere modellen verwacht konden worden dus het zal wel de inferieure van de twee technieken zijn.
[ Voor 57% gewijzigd door apis29 op 16-12-2017 19:48 ]
Your Friendly Neighborhood Moderator
De pixels zitten dan ook niet in het glas heJorgen schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 19:56:
Nee dat is niet waar. Elk formaat komt uit een andere rol. Anders zou een 77" ook geen 4k meer zijn, maar eerder 6k.
https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1474618766 (de substrate is het glas; wel een vaag plaatje overigens maar genoeg voorbeelden te vinden van de opbouw van een paneel)
[ Voor 14% gewijzigd door apis29 op 16-12-2017 20:31 ]
Your Friendly Neighborhood Moderator
Verwijderd
Sorry hoor, maar vind het toch echt omgekeerde wereld om je kijkgedrag aan te passen naar de 'eisen' van de tv. Ik laat de tv soms urenlang op dezelfde zender staan, en laat het zelfs aan als ik urenlang weg ben en niemand thuis is. Niks mis mee.Met een OLED zal ik dat dus niet kunnen doen, dat wordt waarschijnlijk gezien als 'misbruik', wat natuurlijk klinkklare onzin is. Ik word dus verplicht om mezelf telkens af te vragen, "Staat die niet te lang op NPO? Staat die niet te lang op RTL4? Heb ik niet te lang het beginscherm van youtube aan zonder iets te kiezen?" Het is toch te gek voor woorden dat dat allemaal ineens in je hoofd gaat spelen? Jij betaalt als consument duizenden euro's voor de tv, jij zou je kijkgedrag helemaal niet hóéven aan te passen. Het product van de fabrikant is dus simpelweg ondeugdelijk.StealthyPeanut schreef op donderdag 14 december 2017 @ 19:23:
[...]
Niemand verplicht jou toch om een OLED te kopen? Koop gewoon een ander paneel en ga niet alles vervuilen op een kinderachtige manier.
Plasmaschermen brandden ook in. Algemeen bekend. Maar toch was plasma het scherm voor dé beeldkwaliteitsliefhebber.
Ik heb bij kijken naar mijn plasma's altijd rekening gehouden met mijn kijkgedrag. Soms een dagje lang BBC op laten staan om hem weer "schoon te laten wassen", zenderlogos vermijden, ondertiteling grijzig afstellen in KODI. Was dat ideaal? Nee totaal niet. Maar door wat kleine aanpassingen kon ik wel genieten van het prachtige beeld dat alleen plasmas konden weergeven.
Ditzelfde geldt voor OLED tv's. Hoewel ik echt moet zeggen dat ik een Philips POS9002 in levende lijven aan het testen (laatste 6 weken) en hier wordt echt negens rekening mee gehouden: totaal geen last van inbranding. Zelfs niet van Image Retention. Die de eerste ervaringen zijn erg goed.
En mensen die de tv na 6 weken te hebben getest hier komen vertellen dat er niks aan de hand is en anderen overdrijven, hoef ik helemaal niet te horen.Het is enkel interessant om ervaringen te horen van mensen die het al 1-2 jaar in bezit hebben en er niet anders mee zijn omgegaan dan met hun vorige niet-OLED tv. Die links van youtube horen daar helaas bij.
Het is dus niet de boel 'vervuilen op een kinderachtige manier', maar juist de boel op een volwassen manier uiteenzetten, om een zo accuraat mogelijk beeld te verkrijgen.
Feit is dat de handelaar verantwoordelijk blijft voor het leveren van een product conform de handelsovereenkomst. Dat LG geen fabrieksgarantie zou geven op inbranding - wat overigens niet geheel waar is, te citeren "Fabrieksgarantie is uitsluitend van toepassing op materiaal- en fabricagefouten. Derhalve zijn alle overige onvolkomenheden en schades uitgesloten, zoals bijvoorbeeld voortvloeiend uit het gebruik van het consumentenproduct voor professionele doeleinden, verkeerd gebruik, verkeerde instellingen of verkeerde installatie, het niet in acht nemen van de handleiding, alsmede externe factoren en normale slijtage." bron - is verder irrelevant.Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2017 @ 10:31:
[...]
Het enkele feit dat LG hier geen garantie op biedt, terwijl het zeker zou moeten, spreekt boekdelen. Zij weten immers dat de kans op inbranding niet bepaald uitzonderlijk is en op den duur mensen zich waarschijnlijk en masse ermee zullen melden. Winkeliers moeten daarnaast ook kunnen blijven eten, dus zij zullen je de waarheid sowieso niet vertellen.
De handelaar zal ten minste de eerste 2 jaar na aankoop de bewijslast dragen om aan te tonen dat de afwijking door toedoen van de consument is ontstaan. bron Indien de handelaar hier niet toe in staat is, dient de handelaar de kosten voor herstel of vervang van de afwijking te dragen (Artikel 7:21 lid 2 BW).
Indien de handelaar niet de waarheid vertelt en daarmee een onjuiste verwachting bij de koper schept, kan de handelaar hier ook verantwoordelijk voor gehouden worden. Zelfs indien de handelaar wel kan aandragen dat de afwijking door toedoen van de consument is ontstaan.
Als je hier al durft te stellen dat daar niets mis mee is, dan ben je per definitie al niet serieus te nemen in je oordeel. Hier is alles mis mee.Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:53:
[...]
Ik laat de tv soms urenlang op dezelfde zender staan, en laat het zelfs aan als ik urenlang weg ben en niemand thuis is. Niks mis mee. Met een OLED zal ik dat dus niet kunnen doen, dat wordt waarschijnlijk gezien als 'misbruik', wat natuurlijk klinkklare onzin is.
Een normaal persoon laat een televisie niet zomaar aan staan als deze niet thuis is. Daar is geen enkele goede reden voor. Dit valt dus wel degelijk onder misbruik van het toestel als ook misbruik van energiegebruik dat totaal onnodig is - terwijl wij daar als mensen enorm voorzichtig mee moeten zijn.
Hier kan dan ook met zeer veel zekerheid gesteld worden dat jij een abnormale gebruiker bent en zeker geen OLED-televisie moet kopen. Je eigen abnormale gebruik zorgt voor de eis van een techniek waarbij dergelijke afwijkingen door dit abnormale gebruik niet ontstaan.
Verwijderd
Jij bepaalt niet of ik een normale of een abnormale tv gebruiker ben. Dat jij kennelijk oogkleppen op hebt en het voor lief neemt je kijkgedrag drastisch aan te passen om maar niet onder het gauw overdreven kopje 'misbruik' te vallen, moet jij weten. Ik betaal duizenden euro's voor een tv, en als het mij als consument zint om die voortdurend aan te laten, of ik nou thuis ben of niet, dan moet die daar gewoon tegen kunnen. Zo simpel is dat. Dat die dat niet kan, wil dus zeggen dat het zich nogal in kinderschoenen bevindt.Dimens schreef op zondag 17 december 2017 @ 14:09:
[...]
Feit is dat de handelaar verantwoordelijk blijft voor het leveren van een product conform de handelsovereenkomst. Dat LG geen fabrieksgarantie zou geven op inbranding - wat overigens niet geheel waar is, te citeren "Fabrieksgarantie is uitsluitend van toepassing op materiaal- en fabricagefouten. Derhalve zijn alle overige onvolkomenheden en schades uitgesloten, zoals bijvoorbeeld voortvloeiend uit het gebruik van het consumentenproduct voor professionele doeleinden, verkeerd gebruik, verkeerde instellingen of verkeerde installatie, het niet in acht nemen van de handleiding, alsmede externe factoren en normale slijtage." bron - is verder irrelevant.
De handelaar zal ten minste de eerste 2 jaar na aankoop de bewijslast dragen om aan te tonen dat de afwijking door toedoen van de consument is ontstaan. bron Indien de handelaar hier niet toe in staat is, dient de handelaar de kosten voor herstel of vervang van de afwijking te dragen (Artikel 7:21 lid 2 BW).
Indien de handelaar niet de waarheid vertelt en daarmee een onjuiste verwachting bij de koper schept, kan de handelaar hier ook verantwoordelijk voor gehouden worden. Zelfs indien de handelaar wel kan aandragen dat de afwijking door toedoen van de consument is ontstaan.
[...]
Als je hier al durft te stellen dat daar niets mis mee is, dan ben je per definitie al niet serieus te nemen in je oordeel. Hier is alles mis mee.
Een normaal persoon laat een televisie niet zomaar aan staan als deze niet thuis is. Daar is geen enkele goede reden voor. Dit valt dus wel degelijk onder misbruik van het toestel als ook misbruik van energiegebruik dat totaal onnodig is - terwijl wij daar als mensen enorm voorzichtig mee moeten zijn.
Hier kan dan ook met zeer veel zekerheid gesteld worden dat jij een abnormale gebruiker bent en zeker geen OLED-televisie moet kopen. Je eigen abnormale gebruik zorgt voor de eis van een techniek waarbij dergelijke afwijkingen door dit abnormale gebruik niet ontstaan.
En de handelaar de schuld geven of verantwoordelijk houden na 2 jaar is niet rechtvaardig. Hij kan er immers niks aan doen dat LG tv's blijkbaar na 2 jaar inbrandingsproblemen vertonen. Het is de schuld van de maker van de tv, LG dus. En die dekken zichzelf nou juist sluw in door dat van garantie uit te sluiten. Dat jij dat uit goede hoop betwijfelt, is niet relevant, heb al tig verhalen gelezen over keiharde afwijzingen van LG op het moment dat mensen zich met inbrandingsproblemen melden. Dát is leidend.
Doe je oogkleppen af, zou ik zeggen, dan zie je het ook in.
Bij het conformiteitsbeginsel (daarover heb je het hier) wordt gekeken naar wat een consument bij normaal gebruik van een product mag verwachten (artikel 17 lid 2 BW7 spreekt letterlijk over "normaal gebruik"). Ik denk dat een rechter er niet snel in mee zal gaan als je beweert dat het normaal gebruik is als je een tv dagenlang 24/7 op één zender laat staan. De gemiddelde consument doet dat immers niet.Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 14:21:
[...]
Jij bepaalt niet of ik een normale of een abnormale tv gebruiker ben. Dat jij kennelijk oogkleppen op hebt en het voor lief neemt je kijkgedrag drastisch aan te passen om maar niet onder het gauw overdreven kopje 'misbruik' te vallen, moet jij weten. Ik betaal duizenden euro's voor een tv, en als het mij als consument zint om die voortdurend aan te laten, of ik nou thuis ben of niet, dan moet die daar gewoon tegen kunnen. Zo simpel is dat. Dat die dat niet kan, wil dus zeggen dat het zich nogal in kinderschoenen bevindt.
Wil je hiermee wegkomen, dan zal je van de winkelier de uitdrukkelijke verzekering moeten krijgen dat dergelijk gebruik geen probleem is.
[ Voor 7% gewijzigd door prijk op 17-12-2017 14:56 ]
Heb mijn B6 sinds September 2016. Ik kijk TV, films en game via PS4 Pro zoals ik ook op mijn LCD deed. Niks aan het handje. Enige waar ik op let is dat bij PS4 input deze niet lang op een statisch beeld blijft staan (hoofdmenu e.d.) omdat hier de screensaver niet bij start. Is geen storende handeling ofzo.Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 11:53:
[...]
En mensen die de tv na 6 weken te hebben getest hier komen vertellen dat er niks aan de hand is en anderen overdrijven, hoef ik helemaal niet te horen.Het is enkel interessant om ervaringen te horen van mensen die het al 1-2 jaar in bezit hebben en er niet anders mee zijn omgegaan dan met hun vorige niet-OLED tv. Die links van youtube horen daar helaas bij.
TV staat s'avonds en in het weekend eigenlijk altijd aan.
[ Voor 4% gewijzigd door Puck op 17-12-2017 14:57 ]
Arrived anxious, left bored
Verwijderd
Ja ok, maar nu neem je 24/7 als uitgangspunt. Als ik om 17.00 thuiskom en de tv tot 22.00 op bijv RTL4 laat staan en dat bijna dagelijks doe, kun je dus volgens ervaringen al snel tegen problemen aanlopen, zoals inbranding van het zenderlogo. Bij een LCD scherm is dat een non-issue, maar volgens de LG OLED afdeling ben je de tv aan het misbruiken. De consument moet dus verandering teweeg brengen, in plaats van dat het product gewoon goed is en ertegen kan. Wat ik al zei, omgekeerde wereld.prijk schreef op zondag 17 december 2017 @ 14:53:
[...]
Bij het conformiteitsbeginsel (daarover heb je het hier) wordt gekeken naar wat een consument bij normaal gebruik van een product mag verwachten (artikel 17 lid 2 BW7 spreekt letterlijk over "normaal gebruik"). Ik denk dat een rechter er niet snel in mee zal gaan als je beweert dat het normaal gebruik is als je een tv dagenlang 24/7 op één zender laat staan. De gemiddelde consument doet dat immers niet.
Wil je hiermee wegkomen, dan zal je van de winkelier de uitdrukkelijke verzekering moeten krijgen dat dergelijk gebruik geen probleem is.
Bovendien speelt LG slim in op het feit dat er niet te achterhalen valt op welke manier met de tv is omgegaan, door elk inbrandingsprobleem bij voorbaat als misbruik te bestempelen en van garantie uit te sluiten. De consument zal z'n onschuld immers nooit kunnen bewijzen. Dat het eigenlijk een mankement is van de OLED-technologie, blijft op die manier verhuld. Er is voor OLED kortom gewoon nog veel werk aan de winkel.
Dit gezegd hebbende, BBC HD 1 en 2 laten op dit moment (via Ziggo) helemaal geen logo zien tijdens de reguliere uitzending (niet reclame). Dat ziet er op zich best wel een beetje vreemd uit maar ook wel heel erg prettig, zo'n "schoon" TV-zender beeld
Testing, one, two ...
Zou je dan willen stellen dat het normaal is dat men de televisie aan laat staan terwijl niemand thuis is? Ik ken werkelijk niemand die dat doet en ben zeer benieuwd of hier andere mensen zijn die dat doen. Ik vind het ook onverantwoord gebruik van energie.Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 14:21:
[...]
Jij bepaalt niet of ik een normale of een abnormale tv gebruiker ben.
Wanneer dat niet het geval is, kan dit dus niet gezien worden als normaal gebruik en daarmee ook niet als iets waar een fabrikant rekening mee gaat houden. Die houdt daar rekening mee bij het produceren van producten waarbij dergelijk gebruik wel normaal is - zoals advertentiepalen met panelen waar veel statisch content op wordt weergegeven.
Vreemde en onjuiste conclusie. Ik ben zeer goed op de hoogte van de techniek en voor- en nadelen. Eerder in dit topic ook al over geschreven:Dat jij kennelijk oogkleppen op hebt en het voor lief neemt je kijkgedrag drastisch aan te passen om maar niet onder het gauw overdreven kopje 'misbruik' te vallen, moet jij weten.
Dimens in "OLED televisies"
Overigens wil het ook niet zo zijn dat ik mijn kijkgedrag aanpas. Ik liet en laat mijn televisie niet aan staan als ik er niet actief gebruik van maak.
Dan heb ik zeer vervelend nieuws voor je; jouw Sony XE9005 LCD-televisie is hier ook niet op gebouwd. Het is immers niet normaal om een televisie bedoelt voor de consumentenmarkt continue aan te hebben staan omdat verwacht wordt dat normale consumenten dit niet doen.Ik betaal duizenden euro's voor een tv, en als het mij als consument zint om die voortdurend aan te laten, of ik nou thuis ben of niet, dan moet die daar gewoon tegen kunnen. Zo simpel is dat. Dat die dat niet kan, wil dus zeggen dat het zich nogal in kinderschoenen bevindt.
Ga er maar niet vanuit dat Sony zal bepalen dat een televisie na een jaar gebruik met 8760 gebruiksuren en oververhittingsproblemen te repareren onder garantie.
Artikel 7:21 lid 1 BW geldt niet alleen voor consumenten. De handelaar kan weer vervang of herstel eisen bij de groothandel of ander waar het toestel dan ook is ingekocht.En de handelaar de schuld geven of verantwoordelijk houden na 2 jaar is niet rechtvaardig. Hij kan er immers niks aan doen dat LG tv's blijkbaar na 2 jaar inbrandingsproblemen vertonen. Het is de schuld van de maker van de tv, LG dus.
Wettelijk gezien niet mogelijk en tevens niet van toepassing, nogmaals te citeren "Fabrieksgarantie is uitsluitend van toepassing op materiaal- en fabricagefouten. Derhalve zijn alle overige onvolkomenheden en schades uitgesloten, zoals bijvoorbeeld voortvloeiend uit het gebruik van het consumentenproduct voor professionele doeleinden, verkeerd gebruik, verkeerde instellingen of verkeerde installatie, het niet in acht nemen van de handleiding, alsmede externe factoren en normale slijtage." bronEn die dekken zichzelf nou juist sluw in door dat van garantie uit te sluiten.
Nogmaals: de handelaar is en blijft verantwoordelijk voor het leveren van een product conform de handelsovereenkomst. Tenzij LG de handelaar is, heeft LG in principe geen verplichtingen richting de consument.Dat jij dat uit goede hoop betwijfelt, is niet relevant, heb al tig verhalen gelezen over keiharde afwijzingen van LG op het moment dat mensen zich met inbrandingsproblemen melden. Dát is leidend.
Dat consumenten zich wel melden bij LG en daar geen recht weten te halen, maakt nog niet dat de zaken feitelijk zo zijn als jij het voordoet.
Dan moet je ook geen OLED-televisie aanschaffen. Je koopt een product op basis van de eigenschappen die bij jouw gebruik passen, en een OLED-televisie doet dat dan niet. Dat kun je de techniek weinig kwalijk nemen.Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:09:
[...]
Als ik om 17.00 thuiskom en de tv tot 22.00 op bijv RTL4 laat staan en dat bijna dagelijks doe, kun je dus volgens ervaringen al snel tegen problemen aanlopen, zoals inbranding van het zenderlogo.
De handelaar zal bij een LG OLED-televisie nog altijd de eerste twee jaar na aankoop schuld moeten bewijzen en is het niet de consument die onschuld moet bewijzen.Bovendien speelt LG slim in op het feit dat er niet te achterhalen valt op welke manier met de tv is omgegaan, door elk inbrandingsprobleem bij voorbaat als misbruik te bestempelen en van garantie uit te sluiten. De consument zal z'n onschuld immers nooit kunnen bewijzen.
Ik zou eerder zeggen, lees je even goed in. Als je uitspraken over garantie en recht doet, is het wel verstandig hier voldoende verstand van te hebben.Doe je oogkleppen af, zou ik zeggen, dan zie je het ook in.
En wat die oogkleppen betreft; mocht het probleem daadwerkelijk zo groot zijn als jij het hier voordoet, zouden er vermoedelijk wel veel meer slachtoffers van permanente retentie zich in dit topic hebben gemeld. Maar daarentegen blijkt dat er een heleboel tevreden consumenten zijn die er nauwelijks tot geen last van hebben.
Dan mag het wel zo zijn dat sommigen het probleem bagatelliseren, je kunt ook overdrijven.
Verwijderd
Je kan alles wel leuk uiteen gaan zetten en blijven hameren op je aanname dat het niet normaal is om tv aan te laten als je van huis bent, maar bespaar jezelf de moeite. Je overtuigt me toch niet. Even hypothetisch gesteld, als iemand huisdieren in huis heeft en de tv voor de 'gezelligheid' aan laat, zodat de huisdieren zich niet helemaal alleen voelen, dan zou jij dus zeggen dat diegene abnormaal met de tv omgaat. Dan vind ik jou eerder abnormaal. En dan heb je het natuurlijk ook nog over de energieconsumptie. Ik neem aan dat je dus ook vegetarisch bent en alleen maar zonnepanelen hebt? Nee? Een beetje een dooddoener dus.Dimens schreef op zondag 17 december 2017 @ 16:39:
[...]
Zou je dan willen stellen dat het normaal is dat men de televisie aan laat staan terwijl niemand thuis is? Ik ken werkelijk niemand die dat doet en ben zeer benieuwd of hier andere mensen zijn die dat doen. Ik vind het ook onverantwoord gebruik van energie.
Wanneer dat niet het geval is, kan dit dus niet gezien worden als normaal gebruik en daarmee ook niet als iets waar een fabrikant rekening mee gaat houden. Die houdt daar rekening mee bij het produceren van producten waarbij dergelijk gebruik wel normaal is - zoals advertentiepalen met panelen waar veel statisch content op wordt weergegeven.
[...]
Vreemde en onjuiste conclusie. Ik ben zeer goed op de hoogte van de techniek en voor- en nadelen. Eerder in dit topic ook al over geschreven:
Dimens in "OLED televisies"
Overigens wil het ook niet zo zijn dat ik mijn kijkgedrag aanpas. Ik liet en laat mijn televisie niet aan staan als ik er niet actief gebruik van maak.
[...]
Dan heb ik zeer vervelend nieuws voor je; jouw Sony XE9005 LCD-televisie is hier ook niet op gebouwd. Het is immers niet normaal om een televisie bedoelt voor de consumentenmarkt continue aan te hebben staan omdat verwacht wordt dat normale consumenten dit niet doen.
Ga er maar niet vanuit dat Sony zal bepalen dat een televisie na een jaar gebruik met 8760 gebruiksuren en oververhittingsproblemen te repareren onder garantie.
[...]
Artikel 7:21 lid 1 BW geldt niet alleen voor consumenten. De handelaar kan weer vervang of herstel eisen bij de groothandel of ander waar het toestel dan ook is ingekocht.
[...]
Wettelijk gezien niet mogelijk en tevens niet van toepassing, nogmaals te citeren "Fabrieksgarantie is uitsluitend van toepassing op materiaal- en fabricagefouten. Derhalve zijn alle overige onvolkomenheden en schades uitgesloten, zoals bijvoorbeeld voortvloeiend uit het gebruik van het consumentenproduct voor professionele doeleinden, verkeerd gebruik, verkeerde instellingen of verkeerde installatie, het niet in acht nemen van de handleiding, alsmede externe factoren en normale slijtage." bron
[...]
Nogmaals: de handelaar is en blijft verantwoordelijk voor het leveren van een product conform de handelsovereenkomst. Tenzij LG de handelaar is, heeft LG in principe geen verplichtingen richting de consument.
Dat consumenten zich wel melden bij LG en daar geen recht weten te halen, maakt nog niet dat de zaken feitelijk zo zijn als jij het voordoet.
[...]
Dan moet je ook geen OLED-televisie aanschaffen. Je koopt een product op basis van de eigenschappen die bij jouw gebruik passen, en een OLED-televisie doet dat dan niet. Dat kun je de techniek weinig kwalijk nemen.
[...]
De handelaar zal bij een LG OLED-televisie nog altijd de eerste twee jaar na aankoop schuld moeten bewijzen en is het niet de consument die onschuld moet bewijzen.
[...]
Ik zou eerder zeggen, lees je even goed in. Als je uitspraken over garantie en recht doet, is het wel verstandig hier voldoende verstand van te hebben.
En wat die oogkleppen betreft; mocht het probleem daadwerkelijk zo groot zijn als jij het hier voordoet, zouden er vermoedelijk wel veel meer slachtoffers van permanente retentie zich in dit topic hebben gemeld. Maar daarentegen blijkt dat er een heleboel tevreden consumenten zijn die er nauwelijks tot geen last van hebben.
Dan mag het wel zo zijn dat sommigen het probleem bagatelliseren, je kunt ook overdrijven.
Jij bepaalt trouwens ook niet op basis van m'n kijkgedrag of OLED iets voor mij is of niet. Jij hebt het voorlopig wel druk met het babysitten van je TV, dat is één ding wat duidelijk is.
Vasthouden aan onjuiste standpunten heb je alleen jezelf mee.Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 17:20:
[...]
Je kan alles wel leuk uiteen gaan zetten en blijven hameren op je aanname dat het niet normaal is om tv aan te laten als je van huis bent, maar bespaar jezelf de moeite. Je overtuigt me toch niet.
Hoeveel mensen ben jij mee bekend die dit doen? Als dit slechts een kleine selectie is, valt dit dus niet onder normaal gebruik.Even hypothetisch gesteld, als iemand huisdieren in huis heeft en de tv voor de 'gezelligheid' aan laat, zodat de huisdieren zich niet helemaal alleen voelen, dan zou jij dus zeggen dat diegene abnormaal met de tv omgaat.
En aangezien ik nog nooit gehoord heb van iemand die de televisie aan laat staan voor de gezelligheid van een huisdier, zou ik inderdaad stellen dat het geen normaal gebruik is. Mogelijk heb ik dat wel mis en is dit iets wat ieder huisdierhoudend persoon doet, waardoor het wel als normaal gezien kan worden.
Maar ook dan is er nog een reden en is het niet zomaar iets, wat in jouw geval vooral heel erg lijkt op "omdat het kan" - wat natuurlijk geen legitiem argument is.
Terwijl ik het over gebruik heb, maak jij hier een persoonlijke aanval. Belachelijk!Dan vind ik jou eerder abnormaal.
Vreemde manier van redeneren wanneer je enkel in staat bent om in uitersten te denken.En dan heb je het natuurlijk ook nog over de energieconsumptie. Ik neem aan dat je dus ook vegetarisch bent en alleen maar zonnepanelen hebt? Nee? Een beetje een dooddoener dus.
Het is natuurlijk ook mogelijk om enkel het vlees te kopen dat je ook echt daadwerkelijk consumeert en niet meer vlees koop dan je consumeert, om de rest weg te gooien, en dit ook willens en wetens met voorbedachte raden te doen. Dat is onverantwoordelijk. Zo ook een televisie zonder reden aan te laten staan als je niet thuis bent - waar nog altijd geen duidelijke reden voor is gegeven.
Ondertussen heb je zelf toch ook al duidelijk te kennen gegeven dat een OLED-televisie niet tot jouw gebruik toebehoort? Vreemde houding die je dan aanneemt op het moment dat ik dit bevestig.Jij bepaalt trouwens ook niet op basis van m'n kijkgedrag of OLED iets voor mij is of niet.
Helemaal een vreemde houding wanneer je al enkele berichten in dit topic te kennen geeft dat een OLED-televisie ook voor anderen niet goed zou zijn. En blijkbaar ook persoonlijk aangevallen moeten worden als ze jouw mening - want het is ook slecht jouw mening - niet delen.
Dat zou ik hypocriet noemen.
Ach, nog geen maand geleden was je van plan een OLED-televisie te kopen. Zo moeilijk is dat niet te vinden:Jij hebt het voorlopig wel druk met het babysitten van je TV, dat is één ding wat duidelijk is.
Net komen kijken in de wereld van televisies, kort geleden nog hele andere plannen en na de aankoop van iets anders dan een OLED-televisie hier de positie van een allesweter lijkt aan te nemen. Terwijl het voor mij toch wel overduidelijk is dat je over onvoldoende informatie beschikt om die positie te kunnen aannemen.Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:08:
Toch maar weer op zoek naar 65 inch oled..het liefst c7..
Ondertussen lijkt het meer op afgunst van iemand die zijn aankoop probeert goed te praten.
Verwijderd
Haha, afgunst? Laat me niet lachen, ik heb inderdaad een xe9005 gekocht( fijn dat je door m'n posts bent gaan spitten), én ben daarnaast ook op zoek naar een OLED. Of ga je nu ook zeggen dat twee tv's aan hebben staan in verschillende kamers ook onder misbruik valt? Dus ik mag geen bedenkingen hebben bij OLED na allerlei negatieve verhalen erover te lezen? De mensen die dat op het net gooien zuigen het allemaal stuk voor stuk uit hun duim? Onwaarschijnlijk.Dimens schreef op zondag 17 december 2017 @ 18:36:
Jammer dat een normale discussie niet mogelijk is..
[...]
Vasthouden aan onjuiste standpunten heb je alleen jezelf mee.
[...]
Hoeveel mensen ben jij mee bekend die dit doen? Als dit slechts een kleine selectie is, valt dit dus niet onder normaal gebruik.
En aangezien ik nog nooit gehoord heb van iemand die de televisie aan laat staan voor de gezelligheid van een huisdier, zou ik inderdaad stellen dat het geen normaal gebruik is. Mogelijk heb ik dat wel mis en is dit iets wat ieder huisdierhoudend persoon doet, waardoor het wel als normaal gezien kan worden.
Maar ook dan is er nog een reden en is het niet zomaar iets, wat in jouw geval vooral heel erg lijkt op "omdat het kan" - wat natuurlijk geen legitiem argument is.
[...]
Terwijl ik het over gebruik heb, maak jij hier een persoonlijke aanval. Belachelijk!
[...]
Vreemde manier van redeneren wanneer je enkel in staat bent om in uitersten te denken.
Het is natuurlijk ook mogelijk om enkel het vlees te kopen dat je ook echt daadwerkelijk consumeert en niet meer vlees koop dan je consumeert, om de rest weg te gooien, en dit ook willens en wetens met voorbedachte raden te doen. Dat is onverantwoordelijk. Zo ook een televisie zonder reden aan te laten staan als je niet thuis bent - waar nog altijd geen duidelijke reden voor is gegeven.
[...]
Ondertussen heb je zelf toch ook al duidelijk te kennen gegeven dat een OLED-televisie niet tot jouw gebruik toebehoort? Vreemde houding die je dan aanneemt op het moment dat ik dit bevestig.
Helemaal een vreemde houding wanneer je al enkele berichten in dit topic te kennen geeft dat een OLED-televisie ook voor anderen niet goed zou zijn. En blijkbaar ook persoonlijk aangevallen moeten worden als ze jouw mening - want het is ook slecht jouw mening - niet delen.
Dat zou ik hypocriet noemen.
[...]
Ach, nog geen maand geleden was je van plan een OLED-televisie te kopen. Zo moeilijk is dat niet te vinden:
[...]
Net komen kijken in de wereld van televisies, kort geleden nog hele andere plannen en na de aankoop van iets anders dan een OLED-televisie hier de positie van een allesweter lijkt aan te nemen. Terwijl het voor mij toch wel overduidelijk is dat je over onvoldoende informatie beschikt om die positie te kunnen aannemen.
Ondertussen lijkt het meer op afgunst van iemand die zijn aankoop probeert goed te praten.
"Een normaal persoon laat een televisie niet zomaar aan staan als deze niet thuis is. Daar is geen enkele goede reden voor."
Je bestempelde dus niet het voortdurende gebruik als 'abnormaal', maar de persoon die dat doet. Dat moet je natuurlijk vervolgens niet gaan verdraaien als iemand je daarop van repliek dient.
De kern van het verhaal is en blijft nog steeds dat OLED op gebied van inbranding een belangrijke verbetering behoeft. 1 negatief verhaal erover is al 1 te veel. Ik heb het idee dat je je niet helemaal in de gebruikerservaringen op kanalen als youtube en reddit hebt ingelezen, je zou je mening gauw bijstellen als je dat wel doet.
Hoe dan ook, we worden het niet eens met elkaar. Ik heb recht op mijn bedenkingen, en jij op je verweer. Volgens jou overdrijf ik, maar volgens mij houd jij je roze bril gewoon onnodig veel op.
Tijd zal het dus leren wie er in de kern gelijk had.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2017 19:48 ]
Wel op het moment dat jij beiden aan hebt staan maar niet naar beide televisies gekeken wordt. En om het even duidelijk te maken; dan heb ik het niet over misbruik in de vorm van hetgeen voor permanente retentie zorgt maar misbruik van energie.Verwijderd schreef op zondag 17 december 2017 @ 19:24:
[...]
Haha, afgunst? Laat me niet lachen, ik heb inderdaad een xe9005 gekocht( fijn dat je door m'n posts bent gaan spitten), én ben daarnaast ook op zoek naar een OLED. Of ga je nu ook zeggen dat twee tv's aan hebben staan in verschillende kamers ook onder misbruik valt?
Waarom zou je een televisie aan laten staan als je er niet naar kijkt? Al helemaal als je zelfs niet eens thuis bent? Ik sta nog steeds perplex dat iemand zo onverantwoordelijk met energie om gaat. Er blijkt vooralsnog ook geen duidelijke reden voor te zijn.
Die hypothetische situatie met huisdieren had ik mij nog wel in kunnen vinden. Al begrijp ik dan niet waarom je geen radio zou afspelen in plaats van een televisie. De meeste huisdieren hebben een veel snellere verwerking van visie waardoor veel televisies met Black Frame Insertion - wat een beetje televisie tegenwoordig wel heeft - kan worden gezien als flikkerend beeld wat mij niet zo fijn lijkt voor dieren. Als zij er überhaupt al naar kijken.
Kan ook een hoop energiekosten schelen.
Ook dat is niet wat ik zeg en wat niemand hier zegt. Zou ondertussen duidelijk moeten zijn.De mensen die dat op het net gooien zuigen het allemaal stuk voor stuk uit hun duim? Onwaarschijnlijk.
Maar te stellen dat die ervaringen leidend zijn, en dan vooral de ervaringen van anderen hier die er geen last van hebben totaal te negeren, is onjuist. Waarom kan de ene ervaring leidend zijn maar de tegenovergestelde ervaring niet? Zeker als je verhaal met betrekking tot garantie ook nog eens onjuist is waardoor de leidende ervaring nog te betwisten valt ook.
Feit blijft namelijk dat je bij het conformiteitsbeginsel in eerste instantie niets met LG te maken hebt. Wat LG concludeert, kan en mag dan ook niet leidend zijn.
Dit betreft nog altijd gebruik. Hier had net zo goed iets in de trant van "Het zomaar aan laten staan van de televisie zonder thuis te zijn, is niet normaal". De inhoud verandert niets en betreft nog steeds het gebruik. Heel iets anders dan "Dan vind ik jou eerder abnormaal" - wat gewoon een persoonlijke aanval is."Een normaal persoon laat een televisie niet zomaar aan staan als deze niet thuis is. Daar is geen enkele goede reden voor."
Je bestempelde dus niet het voortdurende gebruik als 'abnormaal', maar de persoon die dat doet.
Het aandragen van argumenten dat het aan laten staan van de televisie zonder dat hier naar gekeken wordt of dat iemand überhaupt thuis zou zijn gezien kan worden als normaal gebruik, blijkt eveneens nog altijd uit te blijven. Waar blijven die? Blijkbaar doet de gemiddelde gebruiker dit en is het totaal aan mij voorbij gegaan. Dat zou ik vreemd vinden, gezien de vele jaren ervaring die ik met televisies van alle soorten en maten bij ook mensen van alle soorten en maten heb.
Vooralsnog blijf ik er bij dat het abnormaal gebruik is en iemand met dergelijk abnormaal gebruik, er zeker niet verstandig aan doet om een apparaat aan te schaffen wat onder dit abnormale gebruik leidt. En dan vooral niet het apparaat de schuld hiervan geven.
Een Mini koop je ook niet om een boot te traileren, om vervolgens de Mini de schuld te geven omdat deze hier niet toe in staat is.
Die mening wordt niet aangepast aan de hand van wat Youtube-reacties of Reddit-reacties die specifiek gericht zijn op mensen met inbrandingsproblemen. Dit kunnen er wel tig zijn, het is niets op de verkoop van enkele miljoenen OLED-televisies over de hele wereld.De kern van het verhaal is en blijft nog steeds dat OLED op gebied van inbranding een belangrijke verbetering behoeft. 1 negatief verhaal erover is al 1 te veel. Ik heb het idee dat je je niet helemaal in de gebruikerservaringen op kanalen als youtube en reddit hebt ingelezen, je zou je mening gauw bijstellen als je dat wel doet.
Het zegt ook niets over het gebruik van deze personen of over de kwaliteit van de panelen in het geheel. Non-conformiteit komt overal voor en daar hebben wij hier in de EU - en zeker Nederland - gelukkig goede regelingen voor die verder gaan dan wat de fabrikant je beweert.
Met diezelfde instelling die je nu hebt, valt ook te stellen dat iedere LCD-televisie enorm veel last heeft van backlight uniformiteitsproblemen omdat toestellen waarbij dit veel voorkomt ook worden verkocht. Dat is echter niet zo en kwaliteitsverschillen komen voor.
Mijn kennis en ervaring met betrekking tot televisies gaat verder dan in de afgelopen weken wat fora lezen en Youtube-video's kijken.
De tijd heeft al geleerd dat men zich hier niet massaal is komen melden met problemen over permanente retentie. OLED is immers niet van gister.maar volgens mij houd jij je roze bril gewoon onnodig veel op.
Tijd zal het dus leren wie er in de kern gelijk had.
Deze discussie is plasma permanent image retention all over again. Jaren geleden al met velen gevoerd die zelf helemaal geen ervaring hadden met de techniek maar bij hoog en laag wisten te beweren dat het een enorm groot probleem zou zijn. Het internet stond er immers vol mee.
Nu, jaren later, zie ik nog altijd niets van die zogenaamd enorm grote problemen en heb er in eigen ervaring niet eens last van gehad. Het valt uiteindelijk allemaal heel erg mee. Hetzelfde geldt voor OLED-televisies.
Daar is geen roze bril bij te bekennen.
there's no tweak without the tweaker
Paneel komt van LG, echter is de processing van Sony wel anders dan de LG. Ik heb alleen de C7 thuis en geen A1 gehad. De A1 vind ik qua looks heel mooi, al hangt de C7 er aan de muur ook snaarstrak bij. Het OS van de LG vind ik lekker en intuitief werken.virtualJac schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:37:
Mensen hier die zowel de LG 65C7 en Sony 65A1 naast elkaar of beide thuis hebben gehad? Op basis van reviews kan ik eigenlijk nog geen keuze maken. Vind de Sony meer premium ogen, maar van LG lijkt me de software/besturingssyteem weer beter. TV wordt uitsluitend gebruikt voor films en series via mijn Dune en Netflix en misschien in de toekomst nog eens een PS4 pro. Als er qua beeldkwaliteit en processing geen verschil zit, overweeg ik toch voor de LG te gaan.
Van horen zeggen is de processing van de Sony beter, maar mij is het die €800 meeprijs voor een A1 (55” welliswaar) niet waard.
Verwijderd
Hebben jullie je tv opgehangen aan een beugel en aan welke beugel dan?
Sony zelf zet op hun site een beugel van 50 euro.
Terwijl op een andere site ik een beugel krijg van 300 euro.
Het gaat om de.
https://www.muurbeugel.nl...eugel-55-90-inch-tv/p9068
En de
https://www.sony.nl/elect...-wl450-wall-mount-bracket
[ Voor 95% gewijzigd door S1NN3D op 20-12-2017 10:02 ]
Het zijn 2 verschillende producten met verschillende mogelijkheden en capaciteiten.Verwijderd schreef op maandag 18 december 2017 @ 16:20:
Beste sony 65A1 gebruikers.
Hebben jullie je tv opgehamgen aan een beugel en aan welke beugel dan
Sonybzelf zet op hun site een beugel van 50 euro.
Het gaat om de.
En de
Iets wat meer op de standaard Sony beugel lijkt is dit: https://www.muurbeugel.nl...el-37-65-inch-zwart/p2861
€ 300 voor een beugel die niet eens uitgetrokken en gekanteld kan worden?Verwijderd schreef op maandag 18 december 2017 @ 16:20:
Beste sony 65A1 gebruikers.
Hebben jullie je tv opgehamgen aan een beugel en aan welke beugel dan
Sonybzelf zet op hun site een beugel van 50 euro.
Het gaat om de.
En de

Een beugel om alleen te hangen, dus zonder uittrekbaar, kantelbaar, draaibaar etc heb je wel voor € 50- € 100. Een die dat allemaal wel kan zal eerder naar de € 200 - € 300 neigen. Zelf heb ik een oneforall sv6650 die tot 84 inch kan. Keertje bij ibood opgepikt voor € 80, terwijl ie overal waar ik keek dik € 200 was. Bevalt mij echt prima als je een beugel zoekt die kan kantelen, draaien en uittrekken.
[ Voor 109% gewijzigd door S1NN3D op 20-12-2017 10:02 ]
[ Voor 89% gewijzigd door S1NN3D op 20-12-2017 10:03 ]
[ Voor 93% gewijzigd door S1NN3D op 20-12-2017 10:03 ]
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Het prijsverschil is momenteel een stuk kleiner. Scheelt soms maar €100-200. Daarom ben ik ook zo benieuwd of de processing echt zoveel beter is.Hulleman schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:19:
[...]
Paneel komt van LG, echter is de processing van Sony wel anders dan de LG. Ik heb alleen de C7 thuis en geen A1 gehad. De A1 vind ik qua looks heel mooi, al hangt de C7 er aan de muur ook snaarstrak bij. Het OS van de LG vind ik lekker en intuitief werken.
Van horen zeggen is de processing van de Sony beter, maar mij is het die €800 meeprijs voor een A1 (55” welliswaar) niet waard.
there's no tweak without the tweaker
Ik zou zeggen, ga naar een winkel waar je lekker kan spelen met de LG en de Sony. Dan kun je het zien en ervaren.virtualJac schreef op woensdag 20 december 2017 @ 08:18:
[...]
Het prijsverschil is momenteel een stuk kleiner. Scheelt soms maar €100-200. Daarom ben ik ook zo benieuwd of de processing echt zoveel beter is.
[ Voor 77% gewijzigd door S1NN3D op 20-12-2017 11:04 ]
1/ Volgend jaar meer "wallpaper" modellen bij LG(zoals we ook ge laatste maanden gezien hebben bij andere merken), maar dat wisten we al. Alleen zou er ook een 55" wallpaper versie komen, en LG's versie van de "music surface" zoals in de A1.
2/ Door aanpassingen aan het productieproces kunnen we een prijsdaling van de 65" verwachten in 2018 denk ik...CES 2018: LG TVs
ETNews also reported on LG’s plans for 2018. The Korean company is expected to introduce its first ’Crystal Sound OLED’ TV. This is the audio / speaker technology first introduced in the Sony A1 OLED where the OLED panel is used as a speaker membrane. The report says that LG has refined the technology with the “ability to detect where viewers are located and sending sound towards corresponding direction”.
LG will reportedly expands its line-up of OLED TVs and increase its push for ‘wallpaper OLED’ by introducing a smaller form factor. Today, the smallest wallpaper OLED measures 65 inches in diagonal. At its most recent quarterly earnings call, LG Display said that it expects to sell far more wallpaper and crystal sound OLED panels next year.
Finally, ETNews claims to know that LG will exhibit a rollable TV, presumably based on OLED technology. The report stresses that LG and Samsung may decide to keep some of the prototype TVs behind closed doors to avoid exposing them to competitors. https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1512630933
LG Display to focus on 65-, 77-inch OLED panels in 2018, says report
Chen Po-chen, Taipei; Steve Shen, DIGITIMES [Wednesday 20 December 2017]
LG Display is expected to shift the focus of its OLED TV panel production to 65- and 77-inch models in 2018 compared to the previous focus of 55- and 65-inch models, according to a Korea-based etnews report.
In the third quarter of 2017, production of 55-inch OLED TV panels accounted for 65% of LG Display's total OLED TV panels, while the ratio of 65-inch models and above reached 35%. However, the company ramped up the ratio of 65-inch and other large-size OLED TV panels to over 50% in November, surpassing those for 55-inch models.
LG Display has also been ramping up the production of 77-inch OLED TV panels from its 8G (E3) fab.
LG Display's adjustment of its production lines is to cope with increasing competition in the large-size panel segment, coming mainly from Samsung Electronics and China-based panel makers, said the report. https://www.digitimes.com/news/a20171220PD208.html
[ Voor 31% gewijzigd door road rebel op 20-12-2017 16:25 ]
Jammer, toen ik smaller form factor las, hoopte ik eigenlijk op een maatje kleiner dan 55". Gewoon OLED écht in de mainstream krijgen, met ook 43 en 49" modellen. Als een 65" exemplaar flink duurder is dan een 55" exemplaar, dan zal het de andere kant ook wel zo werken, niet?road rebel schreef op woensdag 20 december 2017 @ 16:21:
Volgend jaar meer "wallpaper" modellen bij LG(zoals we ook ge laatste maanden gezien hebben bij andere merken), maar dat wisten we al. Alleen zou er ook een 55" wallpaper versie komen, en LG's versie van de "music surface" zoals in de A1.
[...]
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
In 2017 bestaat er eigenlijk zo goed als geen "premium" kleine tvs meer (range 43" - 49" ), en het is algemeen aanvaard dat je min 55" moet kiezen om meerwaarde te halen uit 4k UHD. Persoonlijk zie ik het nog niet zo snel gebeuren, maar ik ben geen OLED analist noch een LGD-representative dus ik kan volledig mis zijn.
Verwijderd
Ik heb beiden bekeken, uiteindelijk voor de a1 gegaan, de 65". Heb deze nu even hangen en is ook qua motion wat mij betreft echt geweldig. Ik vind het zelf net wat fraaier dan de lg, maar dat zal per persoon wellicht een eigen beoordeling behoeven. Vind de a1 qua bediening i.i.g. ook echt prima in elkaar zitten. Geluid uit de tv zelf is echt enorm goed, beste wat ik uit een tv heb horen komen. (hoewel ik een home cinema set gebruik dus niet essentieel.) Ik heb er €50 meerprijs voor betaald tov lg, dus dat valt wel mee.Hulleman schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:19:
[...]
Paneel komt van LG, echter is de processing van Sony wel anders dan de LG. Ik heb alleen de C7 thuis en geen A1 gehad. De A1 vind ik qua looks heel mooi, al hangt de C7 er aan de muur ook snaarstrak bij. Het OS van de LG vind ik lekker en intuitief werken.
Nee, dit werkt niet zo. Kijk maar naar andere (Sony) tv's. Amper verschil tussen de 49 inch en 55 inch versie, en een groot verschil met de 65.Jeroenneman schreef op woensdag 20 december 2017 @ 16:24:
[...]
Jammer, toen ik smaller form factor las, hoopte ik eigenlijk op een maatje kleiner dan 55". Gewoon OLED écht in de mainstream krijgen, met ook 43 en 49" modellen. Als een 65" exemplaar flink duurder is dan een 55" exemplaar, dan zal het de andere kant ook wel zo werken, niet?
Ik sprak hier een winkel over en die meldde dat de 55 inch populairder en nu de meest gangbare maat is, waardoor deze ook meer gemaakt wordt en soms daardoor zelfs goedkoper is dan de 49 inch kwa inkoop, of iig ongeveer op hetzelfde niveau zit.
Veel plezier ermee! Prachtig ding die A1.Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2017 @ 22:45:
[...]
Ik heb beiden bekeken, uiteindelijk voor de a1 gegaan, de 65". Heb deze nu even hangen en is ook qua motion wat mij betreft echt geweldig. Ik vind het zelf net wat fraaier dan de lg, maar dat zal per persoon wellicht een eigen beoordeling behoeven. Vind de a1 qua bediening i.i.g. ook echt prima in elkaar zitten. Geluid uit de tv zelf is echt enorm goed, beste wat ik uit een tv heb horen komen. (hoewel ik een home cinema set gebruik dus niet essentieel.) Ik heb er €50 meerprijs voor betaald tov lg, dus dat valt wel mee.
Dit topic is bedoeld om te discussiëren over OLED televisies; de techniek, voordelen, nadelen, instellingen, etc.
We hebben sinds kort ook een merkspecifiek topic voor LG: [LG OLED] Ervaringen & Discussie. Hier dus geen posts meer betreffende LG.
Als je op zoek bent naar de laatste aanbiedingen kun je een kijkje nemen in \[Prijs-discussie] OLED Televisies. Als je op zoek bent naar persoonlijk aankoopadvies, kun je een topic starten in Consumentenelektronica Aankoopadvies.