Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2017 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 26.274 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
B.Schuimpje schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 14:18:
[...]

Nouja ik kan ze natuurlijk beide bestellen, ze testen en er dan een terugsturen, maar dat vind ik niet zo chique.

Ik kwam ook de sigma 70-200 2.8 tegen, die is ook te koop voor onder de 1000 euro. Een stukje zwaarder, maar wel veelzijdiger misschien.

De 135 1.8 klinkt ook wel goed, maar ik vraag me af hoe graag ik VR wil. Zoals ik al zei is de VR-loze 70-300 nauwelijks bruikbaar zonder tripod...
De Nikon 105mm 2.8 is perfect voor macro en portretfoto's. Focust ook behoorlijk snel en is ook voor macro goed bruikbaar met autofocus. Dat is niet met elke macrolens mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1031655

Universal Creations schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 22:43:
[...]
omdat ik ergens vermoed dat de vraag komt van iemand die niet weet dat het een FX lens is.
[...]
Je vermoeden is incorrect. Het zou tevens fijn zijn dat je zulke aannames expliciet uitspreekt of ze helemaal weglaat en er een vraag voor in de plaats zet. Je openingspost legt het verschil prima uit. Dan mag je volgens mij ook gewoon aannemen dat we hier het verschil weten. :)

Zelf heb ik een D300 en een D810, maar ik ga dus geen lenzen kopen waar ik alleen met de D300 wat aan heb. Een D500 erbij kopen gaat ook niet gebeuren.

En de hoofdreden waarom ik een D810 heb gekocht en geen D610 of D750 is dat ik die laatste twee niet lekker vind vasthouden. Als brildrager had ik eigenlijk liever wel de D750 gehad omdat het eyepoint van de viewfinder met 21mm daar fijner is dan de 17mm van de D810. Tevens was ik gehecht aan de twee knoppen AE-L en AF-ON van de D300, die bij de D610 en D750 voor de helft wegbezuinigd zijn.
Gonadan schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 23:27:
[...]

Mja, da's nogal een aanname. Zit je goed dan heb je gelijk, maar toch. ;)

[...]
Dat zit hij niet :P

[ Voor 84% gewijzigd door Anoniem: 1031655 op 11-02-2018 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1036705

Ik zit met een dilemma: voor landschapsfotografie wil ik graag mijn set lenzen uitbreiden. Op dit moment zit daar niets in onder de 24mm (op FX). Nu vallen zowel de Tamron 15-30 f/2.8 als de Nikon 16-35 f/4 beiden in het budget, waarbij opgemerkt moet worden dat de Tamron in de praktijk eigenlijk een 16-30 is.

De Tamron maakt gehakt van alle ultrawide zooms die nu op de markt zijn en daarin zit precies het dilemma. Ik heb namelijk een mooie set Hitech Firecrest ultra ND en grad filters. 100mm dus.... :/ Één ding weet ik zeker:die set gaat nooit vervangen worden voor de 150mm versie die wél op een 15-30 zou passen. Dat zou ongeveer eenzelfde investering als de lens zelf vergen.

Wat is wijsheid? De ietwat minder presterende 16-35 met filters of de 15-30 zonder filters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 1031655 schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:21:
Je vermoeden is incorrect. Het zou tevens fijn zijn dat je zulke aannames expliciet uitspreekt of ze helemaal weglaat en er een vraag voor in de plaats zet. Je openingspost legt het verschil prima uit. Dan mag je volgens mij ook gewoon aannemen dat we hier het verschil weten. :)
Dan is het in het vervolg handig dat je aangeeft dat ie op een D810 moet passen en niet alleen zeggen dat je 18-35 niet wijd genoeg is.
Dan wordt de vraag aan jou: ga je hem daadwerkelijk veel op FX gebruiken? Zoniet, dan is het behoorlijk zonde om voor een dure FX lens te gaan.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:11
Anoniem: 1036705 schreef op maandag 12 februari 2018 @ 18:26:

Wat is wijsheid? De ietwat minder presterende 16-35 met filters of de 15-30 zonder filters?
Als jij de filters redelijk vaak denkt te gebruiken, de 16-35 natuurlijk. Het gaat om het totaalplaatje. Het is een beetje als de auto zonder achterbank nemen omdat die beter is dan die met achterbank, om vervolgens telkens je kinderen thuis te moeten laten :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Universal Creations schreef op maandag 12 februari 2018 @ 18:47:
[...]

Dan wordt de vraag aan jou: ga je hem daadwerkelijk veel op FX gebruiken? Zoniet, dan is het behoorlijk zonde om voor een dure FX lens te gaan.
De hele set gebruik ik veel te weinig, en daarom heb ik hem uiteindelijk ook niet gekocht. Voor shots waar tijd niet belangrijk is heb ik tevens zo'n mooie panorama statief-kop waar alles draait rond het no-parallax punt, en dan kan ik met bijv. de 70-200 een veel scherper plaatje bij elkaar stitchen dan je met welke groothoeklens dan ook kunt maken.

Tevens denk ik dat ik me toch mateloos ga ergeren aan de omgekeerde zoomrichting van die Sigma

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik schiet gewoon pano's uit de hand. Geen speciale kop nodig ;) Ok, ik schiet ook weleens pano's met een statief en heb zelfs de mogelijkheid om dit zonder parallax te doen, maar dit is toch zelden een echt probleem (enkel bij onderwerpen dichtbij).
Maar begrijpelijke keuze om niet voor de Sigma te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:36
Ik ben op zoek naar een telezoom voor mijn D7200.

De lens die nu meestal op mijn camera zit is de sigma 17-70 f/2.8-4 contemporary. Erg fijne lens, fijn bereik voor veel dingen, maar mis toch wat reach.

Ik probeer een balans te vinden tussen lichtsterkte, gewicht en bereik. Altijd een leuk dilemma.

Mijn focus ligt op reisfotografie, zowel natuur als steden. Daarnaast ook portretten.
Mijn broer gaat bovendien op safari en vond de vorige keer de Nikon 18-105 VR (begrijpelijk) te weinig reach hebben.

Ik heb een aantal objectieven op het oog:

[b]Nikon 70-300 VR F/4.5-5.6G IF-ED VR AF-S./b]
Heb er ooit eentje gehad, maar verkocht omdat de balans met de D3100 destijds niet lekker was (body te licht in verhouding). Wat soft bij 250-300mm, maar wel fijn qua gewicht voor een telezoom.

Sigma AF 100-400 f/5-6.3 DG OS HSM Contemporary
Zowel nieuw als tweedehands de duurste van het lijstje. Nog geen jaar geleden gereleased.
Bereik is natuurlijk enorm. Ook het gewicht (1.16kg) en de groote van de lens lijken mee te vallen!
Nadeel is de lichtsterkte van f/5-6.3 en de prijs. En ik mis dan het stuk van 70 tot 100mm, maar dat is geen groot probleem verwacht ik.
Ben wel erg tevreden met de 17-70 uit de contemporary serie qua 'handling' van de lens, alsmede de bouwkwaliteit en ook de scherpte.

Nikon AF-P DX 70-300 f/4.5-6.3G ED VR
VR is zeker een genot voor handheld. Erg lichtgewicht. Helaas f/6.3

Heb mijn twijfels bij de bouwkwaliteit en weersbestendigheid.
Probleem is daarnaast dat ik de VR niet uit kan zetten. Ik wil ook wel eens foto's van de maan maken op tripod en dan vrees ik dat de VR dat gaat tegenwerken.
De f/4.5-5.6 FX versie kost ruim 750 euro. En zelfde probleem dat ik de VR niet kan uitzetten

70-200mm f/2.8 zijn natuurlijk gaaf, maar vaak erg zwaar en bovendien behoorlijk prijzig. Soms wel betaalbare occasions van te vinden, maar die zijn dan vaak zonder VR, wat niet ideaal is met dat hogere gewicht doordat het f/2.8 glas is. 8)7

Ben benieuwd naar jullie mening en eventuele andere opties die ik over het hoofd heb gezien ;)

Momenteel twijfel ik met name tussen de Sigma 100-400 en de 70-300 AF-S. Die laatste is wel een stuk aantrekkelijker qua prijs (veel nette occasions van te vinden). :)

[ Voor 30% gewijzigd door Selmer op 12-02-2018 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsja... qua scherpte: Sigma 100-400. Ook nog met weathersealing. 70-300 AF-S is lange niet zo scherp, maar de 17-70 die je nu hebt ook niet. Dus als je daar tevreden over bent, is de AF-S 70-300 een prima betaalbare optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Universal Creations schreef op maandag 12 februari 2018 @ 23:04:
Tsja... qua scherpte: Sigma 100-400. Ook nog met weathersealing. 70-300 AF-S is lange niet zo scherp, maar de 17-70 die je nu hebt ook niet. Dus als je daar tevreden over bent, is de AF-S 70-300 een prima betaalbare optie.
Zeker een stuk betaalbaarder. De 100-400 kost ongeveer het dubbele.

17-70 inderdaad vrij tevreden mee qua scherpte. Moet wel zeggen dat ik een 35 en 50 1.8 van Nikon prima heb binnen die focal range.

Zou (gebrek aan) scherpte van een lens overigens niet vervelender zijn in het tele bereik? Omdat mijn sigma een 17-70 is blijft het onderwerp vrij ver weg.

Hoe verhoudt de 70-300 af-s zich tot de 17-70?

[ Voor 8% gewijzigd door Selmer op 12-02-2018 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Histamine
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-07-2024
Iemand ervaring met de sigma 105mm F2.8 macro lens? ik hoor er goede dingen over maar na het geweldige advies dat ik hier in het verleden heb gekregen wilde ik ook hier nog even informeren :)

Ik heb momenteel een D5300 met de sigma 17-50 F2.8, een setje macro ringen, een goedkope neewer flitser met draadloze trigger en een polarisatie filter op maat 77mm. De 17-50 is een geweldige alrounder maar zo af en toe zou ik ook wel eens wat meer tele willen hebben, tot nu toe kwam ik wel goed weg met croppen als compensatie. Maar ik neem ook graag (macro) foto's van mijn visjes en dergelijke dus eventueel direct de Tele/macro combinatie maken is natuurlijk extra leuk. De sigma 105 f2.8 Macro hangt zo rond de 400 euro dus dat is nog leuk betaalbaar, plus ik kan er met zon cheape ebay adapter mijn huidige polarisatie filter op gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:37

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Histamine schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:40:
Iemand ervaring met de sigma 105mm F2.8 macro lens? ik hoor er goede dingen over maar na het geweldige advies dat ik hier in het verleden heb gekregen wilde ik ook hier nog even informeren :)

Ik heb momenteel een D5300 met de sigma 17-50 F2.8, een setje macro ringen, een goedkope neewer flitser met draadloze trigger en een polarisatie filter op maat 77mm. De 17-50 is een geweldige alrounder maar zo af en toe zou ik ook wel eens wat meer tele willen hebben, tot nu toe kwam ik wel goed weg met croppen als compensatie. Maar ik neem ook graag (macro) foto's van mijn visjes en dergelijke dus eventueel direct de Tele/macro combinatie maken is natuurlijk extra leuk. De sigma 105 f2.8 Macro hangt zo rond de 400 euro dus dat is nog leuk betaalbaar, plus ik kan er met zon cheape ebay adapter mijn huidige polarisatie filter op gebruiken
Yes, heel prima macro lens :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.Schuimpje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-01 21:48
Nomad schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 10:46:
[...]

Yes, heel prima macro lens :)
Heb je er ervaring mee? Ik ben erg benieuwd naar het verschil tussen de Sigma en Nikon's versie, die meer dan twee keer zo duur is. In reviews op internet zijn wisselende verhalen te vinden over beide opbjectieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:37

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

B.Schuimpje schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 15:32:
[...]

Heb je er ervaring mee? Ik ben erg benieuwd naar het verschil tussen de Sigma en Nikon's versie, die meer dan twee keer zo duur is. In reviews op internet zijn wisselende verhalen te vinden over beide opbjectieven.
Ik heb veel ervaring met het vorige exemplaar van Sigma, degene zonder stabilisatie.
Een macro lens heeft geen complex design, zodoende is nagenoeg elke macro ragscherp. De verschillen zitten hem in de kleinere dingen, zoals bouw, snelheid van autofocus, en dingen als CA, bokeh etc.
Deze site reviewed dingen heel fair wat mij betreft, moeite waard om de review te lezen:
https://www.lenstip.com/i...est=obiektywu&test_ob=318

btw: de lens was ten tijden van hun review een stuk duurder, daarom mopperen ze ook terecht over de te hoge prijs (toen 700 euro, nu zo'n 400, scheelt nogal)

[ Voor 8% gewijzigd door Nomad op 13-02-2018 17:54 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1036705

Abbadon schreef op maandag 12 februari 2018 @ 21:50:
[...]

Als jij de filters redelijk vaak denkt te gebruiken, de 16-35 natuurlijk. Het gaat om het totaalplaatje. Het is een beetje als de auto zonder achterbank nemen omdat die beter is dan die met achterbank, om vervolgens telkens je kinderen thuis te moeten laten :P
_O- Wellicht moet ik me inderdaad eens over het beste vs het juiste dilemma heen zetten.. Heb je ervaring met de 16-35?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:27
Interessant stukje over 2 dx lenzen, nikon 35 1.8 dx en de tokina 11 16, op fx camera's:
https://photographylife.c...n-dx-lenses-on-fx-cameras

Ik heb namelijk zowel een d7100 dx als wel een d750 en mis een niet al te grote ultra wide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Universal Creations schreef op maandag 12 februari 2018 @ 22:23:
Ik schiet gewoon pano's uit de hand. Geen speciale kop nodig ;) Ok, ik schiet ook weleens pano's met een statief en heb zelfs de mogelijkheid om dit zonder parallax te doen, maar dit is toch zelden een echt probleem (enkel bij onderwerpen dichtbij).
Maar begrijpelijke keuze om niet voor de Sigma te gaan.
Ik ben graag lui bij het stitchen. Goed gemaakt met statiefkop = perfecte foto, technisch gezien dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 1031655 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:42:
[...]

Ik ben graag lui bij het stitchen. Goed gemaakt met statiefkop = perfecte foto, technisch gezien dan.
Ik gooi alles in lightroom en klaar ;) Hoezo lui ;) Ok, soms lukt het niet in Lightroom, dan pak ik Autopano Giga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
bartpostma schreef op maandag 12 februari 2018 @ 22:54:
Ik ben op zoek naar een telezoom voor mijn D7200.
...
Ik probeer een balans te vinden tussen lichtsterkte, gewicht en bereik. Altijd een leuk dilemma.
...
70-200mm f/2.8 zijn natuurlijk gaaf, maar vaak erg zwaar en bovendien behoorlijk prijzig. Soms wel betaalbare occasions van te vinden, maar die zijn dan vaak zonder VR, wat niet ideaal is met dat hogere gewicht doordat het f/2.8 glas is.
Ik heb een 70-300 gehad. Prima hanteerbaar en de VR was fijn maar juist richting 250mm en verder werd het beeld met een D80 al vrij zacht. Ik heb er wel een aantal jaar plezier mee gehad. Toen ik overstapte op een D7200 werd het wel snel duidelijk: daar schoot de 70-300 echt tekort. Met wat geduld heb ik voor een redelijke prijs een goede gebruikte Nikon 70-200 2.8 VR aangeschaft, de "VR1" versie. Voor DX is die nog steeds meer dan uitstekend. Qua gewicht en afmetingen is het een vrij lomp ding. In gebruik vind ik het een topper. Lichtsterk, snelle autofocus, effectieve VR en bovenal veeeeeel scherper dan de 70-300. Ik heb er geen moment spijt van gehad.

Wat betreft de balans lichtsterkte, gewicht, bereik: daar is voor ons weinig over te zeggen, daar kun je alleen zelf je eigen afweging maken: wat weegt voor jou het zwaarst (pun intended). Ik ben blij met de 70-200 maar zal hem vanwege gewicht en formaat niet altijd bij me hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Antonius schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 16:53:
[...]

Ik heb een 70-300 gehad. Prima hanteerbaar en de VR was fijn maar juist richting 250mm en verder werd het beeld met een D80 al vrij zacht. Ik heb er wel een aantal jaar plezier mee gehad. Toen ik overstapte op een D7200 werd het wel snel duidelijk: daar schoot de 70-300 echt tekort. Met wat geduld heb ik voor een redelijke prijs een goede gebruikte Nikon 70-200 2.8 VR aangeschaft, de "VR1" versie. Voor DX is die nog steeds meer dan uitstekend. Qua gewicht en afmetingen is het een vrij lomp ding. In gebruik vind ik het een topper. Lichtsterk, snelle autofocus, effectieve VR en bovenal veeeeeel scherper dan de 70-300. Ik heb er geen moment spijt van gehad.

Wat betreft de balans lichtsterkte, gewicht, bereik: daar is voor ons weinig over te zeggen, daar kun je alleen zelf je eigen afweging maken: wat weegt voor jou het zwaarst (pun intended). Ik ben blij met de 70-200 maar zal hem vanwege gewicht en formaat niet altijd bij me hebben.
Klopt, boven de 250mm werd het ook op de D3100 al wat zacht als ik het mij goed herinner (is inmiddels alweer ~7 jaar geleden dus weet het niet precies meer).

De 70-200 f/2.8s zijn absoluut mooi, maar ook zeker groot en zwaar zoals je zegt.

Wellicht ga ik eens naar de Nikon 70-200 F/4 kijken 850 gram en 4 stops VR :9~ . Als ik tijd heb maar eens naar een fotozaak om eens wat lenzen te proberen op de D7200. Prijsverschillen zijn namelijk nogal groot. Aan de andere kant ook vrij waardevast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
De eerste 70-200mm is helemaal niet zo zwaar. De nieuwere edities zijn stukken zwaarder!

Voor DX zou ik altijd de 1e versie overwegen. Die knoppen om de focus te locken om de lens zijn zoooo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De eerste met VR? Weegt 1468g, de VR II weegt 1540g (amper 5% meer), de laatste FL versie weegt 1425 wat dus de lichtste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
PageFault schreef op zondag 18 februari 2018 @ 11:07:
De eerste 70-200mm is helemaal niet zo zwaar. De nieuwere edities zijn stukken zwaarder!
Volgens mij ontlopen de drie VR versies van de 70-200 f2.8 elkaar niet veel qua gewicht. De eerste serie is in gebruik en scherpte al top op een DX body. De nieuwste is richting de randen scherper maar dat speelt enkel op FX. Daarom zou voor mij als DX gebruiker alleen leeftijd en daarmee samenhangend levensverwachting en eventueel garantie een reden kunnen zijn om voor een nieuwere te gaan. Die gaat (heeeeel erg ruim) buiten mijn budget, dus ik ben prima tevreden met de VR1.
Voor DX zou ik altijd de 1e versie overwegen. Die knoppen om de focus te locken om de lens zijn zoooo handig.
Eens dus, de focus lock knoppen heb ik overigens nog niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Universal Creations schreef op zondag 18 februari 2018 @ 11:34:
De eerste met VR? Weegt 1468g, de VR II weegt 1540g (amper 5% meer), de laatste FL versie weegt 1425 wat dus de lichtste is.
Zeker als je van het contant betalen bent is die laatste de lichtste...
Drie jaar geleden betaalde ik €1734 voor een nieuwe 70-200 2.8 VR II. Die FL is inclusief cashback enzo nog niet onder 2500 te koop geweest volgens mij?

Het gewicht van de VR II zou natuurlijk ietsje hoger zijn als hij ook die focus knopjes had. De FL heeft tenslotte een andere volgorde van de ringen; dat lijkt me ook niet bijster comfortabel.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 1031655 op 18-02-2018 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-06 22:21
bartpostma schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 19:57:
[...]

Wellicht ga ik eens naar de Nikon 70-200 F/4 kijken 850 gram en 4 stops VR :9~ . Als ik tijd heb maar eens naar een fotozaak om eens wat lenzen te proberen op de D7200. Prijsverschillen zijn namelijk nogal groot. Aan de andere kant ook vrij waardevast...
Zelf ook gekozen voor de 70-200 F4, geen spijt van gehad. Top lens, niets op aan te merken.
Ligt er wel aan wat voor fotografie je doet. Die F2.8 is wel fijn voor portret werk etc. Zelf schiet ik met name landschappen dus die F4 is meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
MattiB schreef op zondag 18 februari 2018 @ 18:03:
[...]

Zelf ook gekozen voor de 70-200 F4, geen spijt van gehad. Top lens, niets op aan te merken.
Ligt er wel aan wat voor fotografie je doet. Die F2.8 is wel fijn voor portret werk etc. Zelf schiet ik met name landschappen dus die F4 is meer dan genoeg.
Ik geloof je direct! Wat ik aan reviews heb gelezen e.d. is dat ook zeker waar. Echter voor mij toch te veel geld voor een hobby.

Bovendien is de extra reach naar 300mm ook mooi, zeker op DX.
De nieuwe 70-300 AF-P objectieven voor DX zijn 4.5-6.3, niet erg lichtsterk dus. Bovendien dus het probleem dat ik op mijn D7200 de VR niet kan uitzetten in het geval ik mijn statief gebruik. Ook de bouwkwaliteit van die lens is niet geweldig.

Nu zie ik dat er ook een nieuwe 70-300 is voor FX, namelijk de 70-300 AF-P f/4.5-5.6E ED VR.
Deze zou wel goede scherpte moeten hebben, daarnaast veel betere VR dan de oude 70-300 AF-S. En er zitten 'gewoon' schuifjes op de lens met VR en A/M. Prijs ligt nu op €750, hoop dat er misschien eentje voor zo'n 500-600 tweedehands op de markt komt, daar de oude 70-300 AF-S voor zo'n 370 euro als tweedehands over de toonbank gaat. Zie plaatje hieronder voor de nieuwe 70-300 AF-P voor FX

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/kci3yh.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Selmer op 18-02-2018 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Dat is inderdaad enorm veel compacter dan mijn 70-200 2.8 :)
(die ook nog een 1.7x converter nodig heeft om op hetzelfde bereik te komen! )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:27
Ik heb zelf de nikon 70 300 vr afs weg gedaan en een sigma 100-400 opgehaald vorig jaar.

Scherper en meer zoom. Heeft ook een focus limiter.
Geen moment spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
bartpostma schreef op zondag 18 februari 2018 @ 20:11:
[...]

... daar de oude 70-300 AF-S voor zo'n 370 euro als tweedehands over de toonbank gaat. ...
Onzin. Op ebay.de gaan goede exemplaren voor rond de 200-220€ weg (goede graadmeter voor wat op marktplaats mogelijk is). Vrijwel elk weekend meerdere aangeboden, dus weinig geduld nodig om er één op de kop te tikken.
Vanwege de lage prijs is deze lens natuurlijk moeilijk met duidelijk duurdere alternatieven te vergelijken. Een goede 2e hands Sigma 70-200/2.8 OS (nieuw 850€) kost net boven de 500€. De Sigma 100-400 OS ging op nieuwjaarsdag voor 530€ weg, en dat is nog steeds het enige (geveilde)verkochte exemplaar op ebay.de dit jaar. Bij zulke nieuwe lenzen is helaas veel geduld gevraagd op de 2e hands markt.
Zonder stabilisatie zijn een Sigma 70-200/2.8 en 100-300/4 voor 300-350€ te krijgen. Prima lenzen, maar wel zwaar (1,5kg-klasse). De eerste goed voor sport en de 2e voor natuur een absolute bang-for-buck tip. Nikkors zonder stabilisatie zou ik niet nemen. De 80-200/2.8 draaizoom is hooguit een spaartip op FX. De 80-200/2.8 schuifzoom is erg goedkoop geworden, maar heeft geen snelle AF. Beide eveneens in de 1,5kg-klasse.

In jouw geval zou ik gewoon een afs 70-300 nemen, die je al had. Of geduldig op een Sigma 100-400 (1,16kg) "koopje" wachten (wat je ook met een 70-300 in de tas nog kunt doen). Alle andere alternatieven ga je niet mee willen slepen, als ik je reacties juist interpreteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bartpostma schreef op zondag 18 februari 2018 @ 20:11:
[...]
de oude 70-300 AF-S voor zo'n 370 euro als tweedehands over de toonbank gaat
[...]
!!! Dat is dik 10% meer dan waar ik hem nieuw voor gekocht heb in 2008!

Maar eh, ik heb even gekeken; maar ze staan er ook al voor <290 op, van handelaren, in nieuwstaat. Maarja, misschien toch maar eens verkopen. Sinds ik de 70-200 heb, heb ik die 70-300 alleen nog een keer gebruikt om even goed helder te hebben waarom ik nou die 70-200 gekocht heb. 200mm + croppen op de 70-200 levert gewoon een beter plaatje dan 300mm op de 70-300.

Ze staan ook voor 400 en zelfs 500 te koop, maar dat gaat natuurlijk niemand er voor geven...
Vanoverdegrens schreef op maandag 19 februari 2018 @ 00:09:
[...]

Onzin. Op ebay.de gaan goede exemplaren voor rond de 200-220€ weg (goede graadmeter voor wat op marktplaats mogelijk is). Vrijwel elk weekend meerdere aangeboden, dus weinig geduld nodig om er één op de kop te tikken.
[...]
https://www.ebay.nl/sch/i...2%29&LH_PrefLoc=3&_sop=13

Ja, maar ook gewoon best nog wel veel voor 290.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 1031655 op 19-02-2018 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@Anoniem: 1031655 Ik weet niet welke 70-200/2.8 VR je hebt, maar zelfs voor de 1e versie betaal je 2e hands vanaf zo'n 700€. Die prijsklasse had @bartpostma geloof ik niet in vizier.

De Nikkors 70-200VR zijn uiteraard heerlijke lenzen om mee te werken en een heel andere klasse dan een 70-300. De enige lens die daar echt mee komt, schijnt de nieuwste Tamron 70-200 G2 (nog niet in m'n vingers gehad) te zijn, maar die is 2e hands rond de 1000€, dus Nikkor versie2 prijsklasse.

@Anoniem: 1031655 Vergeet ebay.nl, da's prut. In Nederland is Marktplaats de beste plek. Beetje geduld en handig bieden/onderhandelen en daarnaast serieus afspraken maken en nakomen is op dit rommelplatform voldoende om echte koopjes te scoren. Ebay.de is een plek met veel aanbod, waarbij de veilingen een goede prijsindicatie geven. (vandaag ging een 70-300 voor 223€ weg https://www.ebay.de/itm/N...8f33fa:g:8FUAAOSwgGFacuai )

[ Voor 35% gewijzigd door Vanoverdegrens op 19-02-2018 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Van de 70-200 heb ik de VR II
Vanoverdegrens schreef op maandag 19 februari 2018 @ 00:24:
@Anoniem: 1031655 Ik weet niet welke 70-200/2.8 VR je hebt, maar zelfs voor de 1e versie betaal je 2e hands vanaf zo'n 700€. Die prijsklasse had @bartpostma geloof ik niet in vizier.

De Nikkors 70-200VR zijn uiteraard heerlijke lenzen om mee te werken en een heel andere klasse dan een 70-300. De enige lens die daar echt mee komt, schijnt de nieuwste Tamron 70-200 G2 (nog niet in m'n vingers gehad) te zijn, maar die is 2e hands rond de 1000€, dus Nikkor versie2 prijsklasse.
@Anoniem: 1031655 Vergeet ebay.nl, da's prut. In Nederland is Marktplaats de beste plek. Beetje geduld en handig bieden/onderhandelen en daarnaast serieus afspraken maken en nakomen is op dit rommelplatform voldoende om echte koopjes te scoren. Ebay.de is een plek met veel aanbod, waarbij de veilingen een goede prijsindicatie geven. (vandaag ging een 70-300 voor 223€ weg https://www.ebay.de/itm/N...8f33fa:g:8FUAAOSwgGFacuai )
[/quote]

Er zijn tegenwoordig ook Duitsers die wél internationale pakketlabels kunnen printen, en dat aanbod is dus ook te vinden via ebay.nl, als je maar netjes aanvinkt "Europese Unie". De prijsindicatie die je daar uit krijgt kun je dan meenemen om eventueel op Marktplaats kijken. Maar de vraagprijzen op Marktplaats zijn meestal totaal idioot en het volume veel kleiner, vandaar de check op eBay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Vanoverdegrens schreef op maandag 19 februari 2018 @ 00:09:
[...]

Vanwege de lage prijs is deze lens natuurlijk moeilijk met duidelijk duurdere alternatieven te vergelijken. Een goede 2e hands Sigma 70-200/2.8 OS (nieuw 850€) kost net boven de 500€. De Sigma 100-400 OS ging op nieuwjaarsdag voor 530€ weg, en dat is nog steeds het enige (geveilde)verkochte exemplaar op ebay.de dit jaar. Bij zulke nieuwe lenzen is helaas veel geduld gevraagd op de 2e hands markt.
Zonder stabilisatie zijn een Sigma 70-200/2.8 en 100-300/4 voor 300-350€ te krijgen. Prima lenzen, maar wel zwaar (1,5kg-klasse). De eerste goed voor sport en de 2e voor natuur een absolute bang-for-buck tip. Nikkors zonder stabilisatie zou ik niet nemen. De 80-200/2.8 draaizoom is hooguit een spaartip op FX. De 80-200/2.8 schuifzoom is erg goedkoop geworden, maar heeft geen snelle AF. Beide eveneens in de 1,5kg-klasse.

In jouw geval zou ik gewoon een afs 70-300 nemen, die je al had. Of geduldig op een Sigma 100-400 (1,16kg) "koopje" wachten (wat je ook met een 70-300 in de tas nog kunt doen). Alle andere alternatieven ga je niet mee willen slepen, als ik je reacties juist interpreteer.
Die prijzen die ik noemde zijn van occasions bij camerawinkels, vandaar dat ze een stuk hoger liggen. Misschien toch maar eBay e.d. ook bekijken want het verschil is veel groter dan ik had verwacht ! Bedankt voor de tip.
Anoniem: 1031655 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 00:36:
Van de 70-200 heb ik de VR II

[...]

[/quote]

Er zijn tegenwoordig ook Duitsers die wél internationale pakketlabels kunnen printen, en dat aanbod is dus ook te vinden via ebay.nl, als je maar netjes aanvinkt "Europese Unie". De prijsindicatie die je daar uit krijgt kun je dan meenemen om eventueel op Marktplaats kijken. Maar de vraagprijzen op Marktplaats zijn meestal totaal idioot en het volume veel kleiner, vandaar de check op eBay.
Idem. bedankt voor de tip. Ga zeker eens op eBay kijken!

Klopt inderdaad dat ik niet in die hogere prijsklasse aan het shoppen ben. Voor die eBay prijzen van een 70-300 AF-S VR neem ik die mindere scherpte absoluut voor lief. Het prijsverschil is gewoon te groot om het voor mij ‘waard te zijn’

Ik was/ben altijd een beetje sceptisch over tweedehands van particulieren :S

[ Voor 30% gewijzigd door Selmer op 19-02-2018 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
bartpostma schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:31:

Ik was/ben altijd een beetje sceptisch over tweedehands van particulieren :S
Ikzelf heb één keer een echte probleemlens in de vingers gekregen, en die was nieuw uit een winkel. Dus geen automatisch omruilrecht! Na 2x opsturen naar de service nog steeds niet optimaal, maar geen kans te ruilen.
Van particulier altijd goede spullen gekocht. Eén keer bij ophalen (vond de lens met ~600€ te duur om op te sturen) de lens niet gekocht, wegens duidelijk slechtere toestand dan op de foto's van de advertentie. Accepteerde de verkoper zonder morren.

Goed de advertentie lezen, beoordelingen van de verkoper checken, foto's goed bekijken, en zo een beeld vormen of de verkoper serieus is en zuinig op z'n spullen. Als het niet te ver weg is, bij voorkeur afhalen, want dan kun je nog testen. Voor een 70-300 is opsturen geen probleem, want de prijs niet echt hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-06 22:49
Goed bezig UC! :)
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.