Gamebuster schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 19:46:
Is de PS:VR een nuttige aankoop of kan ik beter voor een PC VR bril gaan? Ik heb een goede game PC en een PS4 pro. Ik weet dat de PS4's VR bril waarschijnlijk significant minder mooi is, maar het is significant goedkoper en wat "socialer" (woonkamergenoten kunnen meekijken?) en ik geen zin in gerommel heb met configuratie
"significant minder mooi", bedoel je de bril zelf of het scherm?
De bril zelf zit beter en vind ik er beter uitzien. Daarnaast zijn er veel misverstanden over het scherm in de headset zelf, het is een OLED scherm die inderdaad 'maar' 1920x1080 tegenover de Rift/Vive van 2160x1200. Daarnaast heeft het OLED scherm 3 sub-pixels per pixel (R, G en B ) terwijl de Rift/Vive er maar 2 hebben. Het aantal pixels is kleiner dus, maar het aantal sub-pixels is groter. Dit zorgt ervoor dat het screen door effect veel minder is en ook dat het kleine resolutie verschil absoluut niet gaat opvallen.
Wat je natuurlijk echter wel kan merken is het apparaat (PC, PS4 of PS4 Pro) dat het beeld aanstuurt, een hele dikke PC kan natuurlijk gewoon betere AA en andere effecten renderen tov. een normale PS4, maar dit komt absoluut niet door de headset zelf!
Daarnaast zorgt de Pro ervoor dat ook dat verschil er niet echt is voor de huidige VR games!
Kortom, qua kwaliteit van de headset zelf denk ik niet dat het echt uitmaakt!
Wel moet ik bekennen dat sommige mensen problemen ervaren met de Move motion controllers, die zijn nogal afhankelijk van de situatie bij je thuis. Ik had een klein beetje drift af en toe en dacht dat er niets reflecterends was in mijn kamer tot ik met klein zaklampje van de TV af ging schijnen naar de bank en vond ik enkele dingen achter me die spiegelden en daarna was het voor mij opgelost.
De motion controllers van de Vive (die van de Rift heb ik nog niet zo veel over gelezen of geprobeerd) zijn in ieder geval wel een stuk beter.
Laatste overweging is, zoals anderen al opgemerkt hebben, de games. Tot nu toe lijkt het er erg veel op dat PSVR toch wel meer games heeft en gaat krijgen!