bedankt voor je suggesties. Niet alles was bij mij opgekomen.
Zelfbouwrouter lijkt me erg interessant, maar zeer tijdrovend (daarbij heb ik ook zeer beperkte kennis/ervaring), maar aangezien het allemaal via wifi loopt, zou een WRT-consumentenrouter mijn keus hebben. Specifiek zocht ik een VPN-router (voor wifi) en de ASUS staat daarvoor hoog aangeschreven.
Ik kwam bij de ASUS uit omdat dat dus een heel betrouwbare en goed presterende router zou zijn. Er is ook heel veel informatie over te vinden. Ook over KPN IPTV specifiek, dus dat is dan een veilige keuze.
TP-link heb ik ook overwogen, maar dat het bedrijf zich in het vasteland van China gevestigd heeft is voor mij een minpunt.
Draytek en Mikrotik heb ik ook overwogen, maar dat is voor mij als leek een beetje onduidelijk. Ik zal me proberen erin te verdiepen. Betreft trouwens glasvezel van KPN en we doen hier verder niets speciaals. VOIP loopt via Gigaset Go-BOX 100, dus mijn voorkeur gaat uit naar simpele router met goede WIFI en instelmogelijkheden.
---
Na googelen vind ik deze: Draytek Vigor 2133FVac
Geschikt voor IPTV
Speciaal voor IPTV-doeleinden bevat de Vigor 2133 serie een ingebouwde IGMP accelerator. Hierdoor worden IPTV streams met de hoogste prioriteit afgehandeld en wordt packetloss voorkomen. Verder zijn functies als IGMP Proxy en IGMP snooping aanwezig voor IPTV over NAT/routing en RTSP_ALG voor VoD services.
Wordt aangeraden bij een bericht van een webwinkel voor routers, onder een nieuwsbericht over vrije routerkeuze KPN. Die proxy zou ontbreken bij de ASUS. Adviesprijs is dan wel weer flink hoger dan de ASUS én geen WRT.
---
bedankt iig, ik ga nadenken
edit: zie dat ie zo duur is omdat ie ook een SFP-module voor FTTH heeft en dat is overkill denk ik. Dan heb je de Vigor 2133 serie (zonder F dus), waar je ook een Vigor 2133ac vindt, zonder 2 FXS-poorten die ik dus niet gebruik (Vigor 2133Vac) en een stuk voordeliger is, namelijk €174,- ipv €225,-
[
Voor 13% gewijzigd door
E461 op 30-03-2020 00:33
]