Vrije router keuze - hulp van je provider obv besluit ACM

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hmw
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-06 08:32

hmw

Denk dat de regels nog niet in werking zijn gezien dit op de site van acm staan.
De Autoriteit Consument & Markt krijgt veel vragen van consumenten over dit onderwerp. Daarom roept de ACM iedereen op te reageren. Reacties zijn welkom tot 15 februari 2018
https://www.acm.nl/nl/pub...erkaansluitpunt-van-start

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:32
hmw schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 16:41:
Denk dat de regels nog niet in werking zijn gezien dit op de site van acm staan.

[...]

https://www.acm.nl/nl/pub...erkaansluitpunt-van-start
En hier staat medio 2018 als start van de beleidsregel:
https://www.rijksoverheid...id-voor-modems-en-routers

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:09
Ik hoop zo dat dit doorgaat, en hiermee mijn provider (online.nl) kan dwingen mijn modem in bridge te laten zetten....

Na de kpn storing van vandaag in het noorder van NL zat ik dus ook zonder internet, en probeer al de gehele avond mijn modem in bridge te krijgen

Voor vandaag heb ik er even helemaal genoeg van en laat het ding maar even routeren #netflixopbed, morgen me maar verder eraan irriteren

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

shure-fan schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 02:06:
Ik hoop zo dat dit doorgaat, en hiermee mijn provider (online.nl) kan dwingen mijn modem in bridge te laten zetten....

Na de kpn storing van vandaag in het noorder van NL zat ik dus ook zonder internet, en probeer al de gehele avond mijn modem in bridge te krijgen

Voor vandaag heb ik er even helemaal genoeg van en laat het ding maar even routeren #netflixopbed, morgen me maar verder eraan irriteren
Online.nl is toch gewoon xDSL met een soortgelijke opzet als de KPN lijnen :?

Kan je makkelijk zelf een modem/router combo voor kopen en aansluiten... Niemand die je tegenhoudt!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:58

Daar is die wetgeving niet voor bedoeld lijkt me, alleen dat je als consument de mogelijkheid krijgt een eigen modem aan te sluiten(wat al gewoon mogelijk)
Wat er aan ISP kant wellicht moet veranderen is dat SIP vrijgegeven moet gaan worden en niet gesloten is, zoals bij KPN het geval is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:42

OgWok

U.N.C.L.E.

En zou je modem in bridge zetten, de storing oplossen? Dat vraag ik me af....

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
OgWok schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 17:40:
[...]

En zou je modem in bridge zetten, de storing oplossen? Dat vraag ik me af....
Ja, dat zou mijn storing wel oplossen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-06 20:40

jurroen

Security en privacy geek

Vervelend, zo'n storing! Het zou om meerdere kabelbreuken gaan, zelfs. Helaas gaat een modem in bridge stand daar niets aan veranderen. Klopt het dat Online gebruik maakt van Zyxel modems? Dan is er nog een kans dat je 'm zelf in bridge kunt zetten, mocht je dat om een andere reden willen. Instellingen die je sowieso nodig zal hebben: https://online.gebruikers.eu/faq.php?cat_id=10

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
jurroen schreef op zondag 18 februari 2018 @ 13:03:
[...]

Vervelend, zo'n storing! Het zou om meerdere kabelbreuken gaan, zelfs. Helaas gaat een modem in bridge stand daar niets aan veranderen. Klopt het dat Online gebruik maakt van Zyxel modems? Dan is er nog een kans dat je 'm zelf in bridge kunt zetten, mocht je dat om een andere reden willen. Instellingen die je sowieso nodig zal hebben: https://online.gebruikers.eu/faq.php?cat_id=10
Jij werkt voor online?

Btw is al opgelost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-06 20:40

jurroen

Security en privacy geek

Nee, ik werk niet voor Online :-) Voor xDSL en FttX maken ze gebruik van KPN. Op CSPreporter (van RoutIT) is regelmatig wat meer technische informatie te vinden in dit soort gevallen: http://cspreporter.nl/storingen/#9159

En het is al opgelost - de storing of het in bridge zetten van het modem?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:41
ArChie schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:03:
Glasvezel provider TriNed doet er moeilijk over. Voor zover mij bekend leveren die een AVM FRITZ!box 7360 ADSL/VDSL modem/router dat als router wordt aangesloten op de NTU en verplicht door de klant gebruikt moet worden. Die 7360 is niet echt meer van deze tijd gezien de aansluitingen en mogelijkheden.
Dat Trined moeilijk doet is een feit. (heb er zelfs ooit een topic over gemaakt). Als je me een DM stuurt kan ik je mogelijk verder helpen met de pppoe login :p

Wou er zelf ooit aan beginnen aangezien we hier niet zo'n NTU hebben, hier zit er zo'n vies genexis modem op de muur. En ik wou mijn Ubiquiti edgerouter (met sfp) als modem/router gebruiken aangezien ik geen gebruik maak van de Voip services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

shure-fan schreef op zondag 18 februari 2018 @ 13:05:
[...]

Jij werkt voor online?

Btw is al opgelost
Altijd leuk te horen hoe het is opgelost; daar kunnen andere Tweakers ook wat aan hebben, toch ......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
OgWok schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 07:37:
[...]

Altijd leuk te horen hoe het is opgelost; daar kunnen andere Tweakers ook wat aan hebben, toch ......
Je hebt helemaal gelijk... Bij deze:

Zowel het zyxell modem als het oudere huawei modem kun je beide in bridge zetten.

Waar ik over struikelde was de mtu setting: deze heb ik met het zyxell modem handmatig op 1500 moeten zetten, waarna het nog een ruim uur ofzo duurde voordat online een wan ip gaf aan de router (pfsense)

Ik struikelde tevens over het feit dat het zolang duurde voordat je een ip krijgt... Heb hier ongeveer een week last van gehad (vooral met troubleshooten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
BurnerT schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 22:06:
Dat Trined moeilijk doet is een feit. (heb er zelfs ooit een topic over gemaakt). Als je me een DM stuurt kan ik je mogelijk verder helpen met de pppoe login :p
Bij het glasvezel initiatief in mijn regio kan er nu naast Trined ook gekozen worden voor Tweak als provider. Tweak lijkt het gebruik van eigen apparatuur niet tegen te werken. Daarnaast leveren ze zo te zien zelf een router van AVM zonder provider specieke aanpassingen in de firmware dat rechtstreeks op de glasvezel wordt aangesloten. Initieel voldoet dat waarschijnlijk ook.

Mocht het om wat voor een reden dan ook toch Trined worden en Trined blijft ondanks de wet toch weigeren mee te werken aan eigen apparatuur, dan maak ik misschien alsnog gebruik van je aanbod. In ieder geval bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:14

Quad

Doof

Klein schopje;
Is er al meer bekend over bij welke providers je een eigen router kan aansluiten ipv de door de provider geleverde router?
Naast Tweak is er nog bar weinig te vinden aan opties namelijk.

Ik zit te zoeken naar een nieuwe glasvezelprovider, maar een eigen router is wel een must.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Quad bij veel ISP's kan het al maar je krijgt er geen ondersteuning op. Lees de topics er maar op na; bijna alle DSL, glas- en kabelproviders hebben lange topics op GoT waar men alles op aansluit, van een Sitecom-router van 2 tientjes tot exotische glas-routers die je van grond af moet installeren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009

Quad

Doof

MAX3400 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 20:48:
@Quad bij veel ISP's kan het al maar je krijgt er geen ondersteuning op. Lees de topics er maar op na; bijna alle DSL, glas- en kabelproviders hebben lange topics op GoT waar men alles op aansluit, van een Sitecom-router van 2 tientjes tot exotische glas-routers die je van grond af moet installeren.
KPN/Telfort zou wel moeten lukken lijkt 't, van Online.nl staat helaas geen info van bekend (wel goedkoopste / aantrekkelijkste aanbieder).
En dan heb je T-Mobile thuis waarbij het waarschijnlijk dmv een glasconverter kan, en dan nog Tweak, that's it zo'n beetje in glasvezelland.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Quad schreef op donderdag 26 april 2018 @ 20:44:

Ik zit te zoeken naar een nieuwe glasvezelprovider, maar een eigen router is wel een must.
Zelfs in de ISDN tijd kon dat al bij Xs4all.
En nu, of liever gezegd, al enige jaren, is dat geen probleem op FttH bij Xs4all.
Zelfs telefonie gegevens (VoIP/SIP credentials) worden verstrekt. :Y

Gebruik zelf een door Xs4all verstrekte FRITZ!Box 5490 die rechtstreeks via de fiber van signaal wordt voorzien. En dat werkt prima. Totaal geen behoefte om zelf een router te gaan kopen, als er een prima apparaat wordt geleverd wat bij de abo prijs is inbegrepen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-06 21:19
Zit er nou nog een beetje beweging in deze kwestie? Na die zogenaamde consultatieronde heb ik er niets meer van gehoord. En het besluit eindapparaten is al van december 2016. Misschien moet iemand er eens een principezaak van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:51

Illusion

(the art of)

De consultatie was open tot 15feb 2018.
Je kan hier zien welke zienswijzen er zijn ingediend (stuk of 38):
https://www.internetconsu...nsluitpunt/reacties/datum

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

valkenier schreef op maandag 11 juni 2018 @ 09:26:
Zit er nou nog een beetje beweging in deze kwestie? Na die zogenaamde consultatieronde heb ik er niets meer van gehoord. En het besluit eindapparaten is al van december 2016. Misschien moet iemand er eens een principezaak van maken.
Die ga je verliezen, aangezien de wet momenteel nog helemaal niet verduidelijkt dat er een vrije routerkeuze is.

Het besluit dat in 2016 genomen was, was niet het feit dat er nu vrije router keuze is, maar dat er een verduidelijking van de wet moet komen. En daar is deze consultatieronde nu voor.

Als je de brief leest die de telecom providers hebben ingestuurd, gaat het ook nog wel een paar jaar duren voordat er een vrije routerkeuze komt. Ze leggen in hun brief haarscherp uit wat de technische en juridische problemen zijn met de voorgenomen wetsverduidelijking.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• valkenier
@Illusion dank voor de link, mijn zoekterm daar leverde niets op. @JackBol ik heb die brief even gelezen. Ze proberen vooral duidelijk te maken dat er hen alles aan gelegen is om de situatie te laten zoals die is, waar dan wat drama-argumenten bij gezocht worden. voorbeeldje:
Het toestaan van vrije keuze van apparatuur brengt juist veiligheidsrisico’s met zich mee als eindgebruikers apparatuur gebruiken die ondeugdelijk is beveiligd of zelf instellingen aanpassen zonder
zich van de gevolgen bewust te zijn. Aanbieders vinden het noodzakelijk – zeker gezien de recente
ontwikkelingen op het gebied van DDoS aanvallen op banken – dat het Ministerie expliciet
stil staat bij de risico’s van deze beleidswijziging.
Dat slaat natuurlijk als een tang op een varken. Slecht beveiligde apparatuur kan ook achter een modem in bridge of een modem in routermode. En een hakkietakkie IP cam ook. Als je dit argument doortrekt willen ze straks nog bepalen wat je überhaupt aan apparaten neerzet in je LAN.

Begrijp me goed: ik snap dat ze enige invloed willen hebben/houden in wat voor apparaten er aan hun netwerk komen. Maar geef mensen wel keuze daarin. Een soort kabelkeur voor modems of modem/routers moet mogelijk zijn. Ik hoef geen consumenten modem/router/wifi device in 1 apparaat, waar ik vervolgens niet mijn gewenste setup mee kan bouwen, omdat het ding geen gasten-netwerk heeft, poorten blokkeert, VLANs niet snapt, etc. Als ik de keuze had ging ik voor een energiezuinig modem-only device. Maar ik heb geen keuze, en dat mag best anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

valkenier schreef op maandag 11 juni 2018 @ 10:36:
@JackBol ik heb die brief even gelezen. Ze proberen vooral duidelijk te maken dat er hen alles aan gelegen is om de situatie te laten zoals die is, waar dan wat drama-argumenten bij gezocht worden. voorbeeldje:
Als je dat argument als 'drama' bestempelt, ben je duidelijk niet op de hoogte van de zorgplicht die van een ISP
verwacht wordt.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
JackBol schreef op maandag 11 juni 2018 @ 11:01:
[...]

Als je dat argument als 'drama' bestempelt, ben je duidelijk niet op de hoogte van de zorgplicht die van een ISP
verwacht wordt.
Ach kom, het gaat hier gewoon om meer keuze voor klanten in het type modem/router. Om daar gelijk een ddos specifiek op banken bij te slepen is een gelegenheids argument. Die banken worden alleen genoemd om het argument meer gewicht te geven.
Het moet ook met die zorgplicht heus wel mogelijk zijn om consumenten meer keuze te geven, dan nu het geval is. Ze duwen je het nu gewoon door de strot. Die experiabox bijv is een onding, niets in te stellen, geen bridge mogelijk. En de huidige ziggo-modems bevatten een welbekende bug, maar meer smaken zijn er niet. Daar mag best wat aan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Tja, Sowieso rare keus van ziggo om ook geen TC7210s meer te leveren.. die draaien afaik op een broadcom soc

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:57
Helaas lees ik weinig nieuws hierover behalve dat het in december bekend zou moeten worden. Laten we het maar hopen dan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:51

glashio

C64 > AMIGA > PC

Bongoarnhem schreef op maandag 17 september 2018 @ 20:15:
Helaas lees ik weinig nieuws hierover behalve dat het in december bekend zou moeten worden. Laten we het maar hopen dan...
nope.avi
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XFu47.gif

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Van de site van de ACM:

Consultatie over het netwerkaansluitpunt van start

En we kunnen allemaal reageren, dit zal wel een voorloper van het hele verhaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ACM moet maar eens op schieten met een beslissing nemen...

zeker nu ook het netwerk van VodafoneZiggo open gebroken is..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:58
SMSfreakie schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:14:
ACM moet maar eens op schieten met een beslissing nemen...

zeker nu ook het netwerk van VodafoneZiggo open gebroken is..
Dat is het komende jaar nog allesbehalve definitief. Reken er maar op dat VF dit via allerlei procedures gaat aanvechten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Laatst online: 10:50
Poeh, in het meest gunstige geval, is er iets zinnigs te zeggen over wanneer, als dit het geval wordt, we ons eigen modem kunnen gaan aansluiten? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:27
Bongoarnhem schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:12:
Van de site van de ACM:

Consultatie over het netwerkaansluitpunt van start

En we kunnen allemaal reageren, dit zal wel een voorloper van het hele verhaal zijn.
had je wel verder gekeken dan alleen deze link? want ... zie hier de status:
https://www.internetconsu...regel_netwerkaansluitpunt
  • Publicatiedatum : 13-12-2017
  • Einddatum consultatie : 15-02-2018
  • Status : Gesloten
dus dit was oud nieuws .. want je kon dus vorige jaar reageren hier op .. en dat is ook gedaan .. ook door een (beperkt) aantal particulieren.

Ik raad je wel aan de verschillende reacties te lezen:
https://www.internetconsu...werkaansluitpunt/reacties

kan je meteen zien hoe de verschillende partijen aankijken tegen dit vraagstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
In Turkije zelfs krijg je inloggegevens voor je aansluiting. Modem kopen doe je zelf, (tegen een kleine vergoedering, krijg je deze van de ISP zelf).

In iedere geval met Turk Telekom, waar wij abonnee zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/30b1m5l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
duvekot schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 18:45:
[...]

had je wel verder gekeken dan alleen deze link? want ... zie hier de status:
https://www.internetconsu...regel_netwerkaansluitpunt
  • Publicatiedatum : 13-12-2017
  • Einddatum consultatie : 15-02-2018
  • Status : Gesloten
dus dit was oud nieuws .. want je kon dus vorige jaar reageren hier op .. en dat is ook gedaan .. ook door een (beperkt) aantal particulieren.

Ik raad je wel aan de verschillende reacties te lezen:
https://www.internetconsu...werkaansluitpunt/reacties

kan je meteen zien hoe de verschillende partijen aankijken tegen dit vraagstuk.
Wel verder gekeken maar het was iets met begrijpend lezen want ik heb me vergist in de jaartallen .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Requa schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:24:
In Turkije zelfs krijg je inloggegevens voor je aansluiting. Modem kopen doe je zelf, (tegen een kleine vergoedering, krijg je deze van de ISP zelf).

In iedere geval met Turk Telekom, waar wij abonnee zijn.

[Afbeelding]
voor xDSL verbindingen is het ook in NL niet onmogelijk om een ander modem te hangen.... alleen krijg je vaak niet de instellingen voor Telefonie...

voor Kabel is het een dicht getimmerde bedoeling.. modem krijg je van de provider en keuze is er niet...

zou al een vooruitgang zijn om een keuze te krijgen uit verschillende modellen / uitvoeringen....

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requa
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Dat weet ik ook wel, had het meer over het feit waarom de ISP in Nederland zó moeilijk doet, terwijl andere land(en?) dit al jaren hebben. In Nederland moet je moeite doen door zelf het e.e.a. uit te zoeken zonder support. In Turkije krijg je alle ondersteuning inclusief alle gegevens, wij hebben zelf geen VOIP, dus daar kan ik vrij weinig over kwijt. Internet gegevens krijgen wij per post.

Zelfs VDSL2 :D
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nRxBhbt/8426-CB5-E-E073-4-BFE-9-BE7-2-D2252716-BC9.jpg
SMSfreakie schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:38:
[...]

voor xDSL verbindingen is het ook in NL niet onmogelijk om een ander modem te hangen.... alleen krijg je vaak niet de instellingen voor Telefonie...

voor Kabel is het een dicht getimmerde bedoeling.. modem krijg je van de provider en keuze is er niet...

zou al een vooruitgang zijn om een keuze te krijgen uit verschillende modellen / uitvoeringen....

[ Voor 5% gewijzigd door Requa op 04-01-2019 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

SMSfreakie schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:38:
Doe sinds 2000 niet anders inderdaad! :)

zou al een vooruitgang zijn om een keuze te krijgen uit verschillende modellen / uitvoeringen...
Ik vraag me af of je dat eigenlijk wel wilt :
- Gewoon een modem in Bridge mode met eigen apparatuur erachter is eigenlijk wel prima!
- Heel veel op Kabel gerichte modem/router oplossingen zijn er niet echt dus zit je toch al gauw weer met een NTU achtig kastje, zoals bij Glasvezel verbindingen het geval is :)

Het enige wat overblijft is dingen zoals modems met een PUMA chipset vermijden en ervoor zorgen dat je niet aan iets verschrikkelijk als een HorizonBox vastzit...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:42

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
mooi weer een argument vanuit de aanbieders wat overboord gegooid kan worden..

(sowieso.. als mijn ziggo modem bridged is... doettie ook weinig aan veiligheid... :+ gezien die gewoon 1:1 doorgeeft)

404 Signature not found

• nero355

nero355

Kan niet wachten tot ze bij Caiway op deze manier een schop onder hun reet krijgen en verplicht Bridge Mode or gewoon een simpel NTU kastje moeten leveren! }) >:) 8) :*) :+

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
SMSfreakie schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:13:
(sowieso.. als mijn ziggo modem bridged is... doettie ook weinig aan veiligheid... :+ gezien die gewoon 1:1 doorgeeft)
Je bedoelt modemrouter in bridge.
Ze zouden ook gewoon een modem kunnen leveren, net als vroeger.
En nou heb ik (een soort van) één van "vroeger" zonder PUMA die nog steeds werkt.

Het kan dus gewoon, en vraag mij af wat het volgende non-argument wordt :)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-05 07:07

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Iemand nog updates vernomen over de voortgang rondom deze kwestie?

Zou net als velen graag een eigen modem/router willen gaan inzetten op de Ziggo lijn.

Zag deze voorbij komen die wel erg interessant is om t.z.t. neer te zetten:
https://nl.hardware.info/...utm_campaign=hardwareinfo

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 10:58
Robinski schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:12:
[...]

Zou net als velen graag een eigen modem/router willen gaan inzetten op de Ziggo lijn.
Je kunt prima een eigen router aansluiten als je je modem in bridge laat zetten door Ziggo.

Eerlijk gezegd vind ik dat een mooie optie. Als Ziggo besluit om een nieuwe docsis standaard te implementeren dan krijg ik een nieuw ondersteund modem en hoef geen nieuwe aan te schaffen. En je eigen router blijft gewoon werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 21:40

robertwebbe

Robert Webbe

Ik heb zelf de Ubee UBC1318ZG van Ziggo gekregen en ik ben uitermate tevreden over dit modem. Hij staat in bridge en heb geen enkele belemmering ondervonden. Daarnaast is die ook nog super stabiel en gebruikt hij weinig stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 00:24
Alleen werkt de bridge optie niet als je IPv6 wil houden.

Routerfunctie van de Connectbox die hier staat is ronduit belabberd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-05 07:07

Robinski

A.K.A. RHarmsen

jongetje schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:23:
[...]

Je kunt prima een eigen router aansluiten als je je modem in bridge laat zetten door Ziggo.

Eerlijk gezegd vind ik dat een mooie optie. Als Ziggo besluit om een nieuwe docsis standaard te implementeren dan krijg ik een nieuw ondersteund modem en hoef geen nieuwe aan te schaffen. En je eigen router blijft gewoon werken.
Maar nu heb ik dus twee apparaten staan, terwijl het er ook één kon zijn. Daarbij ga/moet ik voor telefonie nu eerst vanuit het Ziggo modem analoog naar een FritzBox om het naar SIP en DECT om te zetten.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Robinski schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:53:
[...]

Maar nu heb ik dus twee apparaten staan, terwijl het er ook één kon zijn. Daarbij ga/moet ik voor telefonie nu eerst vanuit het Ziggo modem analoog naar een FritzBox om het naar SIP en DECT om te zetten.
Ok dat van die 2 apparaten snap ik. Maar een cheapconnect account is goedkoper dan Ziggo, per jaar en per minuut dus dat zou je al wat besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

En wie belt er tegenwoordig nog via een vaste lijn sinds dat de meeste mobiele abonnementen onbeperkt bellen hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
robertwebbe schreef op maandag 3 juni 2019 @ 23:32:
En wie belt er tegenwoordig nog via een vaste lijn sinds dat de meeste mobiele abonnementen onbeperkt bellen hebben?
Mensen met een nieuwbouwwoning die geen of slecht mobiel bereik in huis hebben. Onze hele wijk heeft inmiddels weer een vaste lijn. In de voor en achtertuin overigens volle bak bereik/4G.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Eddos schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 00:00:
[...]

Mensen met een nieuwbouwwoning die geen of slecht mobiel bereik in huis hebben. Onze hele wijk heeft inmiddels weer een vaste lijn. In de voor en achtertuin overigens volle bak bereik/4G.
De meeste providers hebben tegenwoordig VoWIFI, dan heb je dat probleem ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Idd.. Vaste lijn moet je er mee... Binnen gewoon 2/3G (bij de buitenmuren Gewoon ook 4g) dekking, voldoende om mee te bellen ansigh.. Alleen drained dat de accu als een malle tov vowifi gebruik

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
robertwebbe schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 00:22:
[...]

De meeste providers hebben tegenwoordig VoWIFI, dan heb je dat probleem ook niet meer.
T-Mobile heeft het net pas geactiveerd, en in de tijd daarvoor was ik toch echt niet bereikbaar. :)

[ Voor 0% gewijzigd door Eddos op 04-06-2019 13:40 . Reden: spelvaut ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
Ik..... :$

Hoewel ik zelf het steeds minder gebruik, gebruikt mijn vrouw (zij heeft dan ook een zeer beperkt mobiel abonnementje...) het nog wel regelmatig om haar ouders te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Mensen die een pre-paid SIM hebben?
Mensen die een vaste lijn gebruiken om bereikbaar te zijn voor bedrijven en die telefoontjes niet onderweg willen hebben, die privé en zakelijk gescheiden willen houden?
Er zijn talloze redenen te bedenken.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-06 15:43

Thasaidon

If nothing goes right, go left

en ik ;)

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:35

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Helaas is de mobiele dekking niet overal evengoed. In de uithoek waar ik mag wonen hebben alle providers minimaal bereik. En komt het x keer per dag voor dat je schakelt tussen NL en DE netwerk. Of geen service hebt... Dan is een vaste lijn een uitkomst.

Gebruik zelf veel mobiel bellen via WiFi binnenhuis. Deze optie werkt best goed via KPN. Gebruik de vaste lijn zelf zelden.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
(Oudere) mensen die weinig hebben met mobiele telefoons en altijd bereikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:26

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wij hebben nog steeds vaste lijn, ik ben de enige met een flinke mobiele abo, maar de rest gaat via 16,50 in de maand onbeperkt bellen. Secondair stukje technische zekerheid, mijn internet is verre van betrouwbaar, heb geen enkele vorm van triple/quad opties, dan hou je weinig over om altijd beschikbaar te blijven en het kostentechnisch nog interessant te houden.

Zal er tzt wel uitgaan, als ik ooit in 2029 ofzo glasvezel krijg :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:25

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wat zijn de kenmerkende verschillen tussen de situatie in Nederland en Duitsland waar de "freie Routerwahl" sinds 1 augustus 2016! per wet is vastgelegd?

Ik heb in ieder geval niet vernomen dat de netwerkinfrastructuur in Duitsland door de vrije routerkeuze nadelig is beïnvloed of dat er daaraan gerelateerde veiligheidsincidenten waren. Ook de Internetproviders kunnen er prima mee overweg, notabene ook de kabelboer Unity Media welke onderdeel uitmaakt van Liberty global.

Wat de "Deutsche Telekom" en alle andere duitse providers kunnen moeten KPN telekom en consorten ook kunnen, maar ze willen waarschijnlijk niet.

Ik vind het een zwaktebod van de politiek om de "verantwoording" voor een besluit over de vraag "Waar ligt het netwerkaansluitpunt in NL?" volledig bij de ACM neer te leggen. Ik zie de achterkamergesprekken en het intensieve lobbywerk al voor me.

Nationale definitie van een netwerkaansluitpunt?
En de consument kijkt lijdzaam toe.

[ Voor 1% gewijzigd door dunklefaser op 11-06-2019 14:49 . Reden: per 1 augustsus, niet per 1 januari - leest blijkbaar niemand ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• St00mwals
nieuws: Duidelijkheid over vrije modemkeuze komt op zijn vroegst in oktober
Op zijn vroegst in oktober komt er meer duidelijkheid over vrije modemkeuze in Nederland. Toezichthouder ACM moet beslissen of een modem tot het netwerk van de gebruiker behoort of niet en wacht daarvoor op uitkomsten van een Berec-werkgroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:25

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@St00mwals In Duitsland zijn ze al weer een stuk verder, de "Bundesnetzagentur" stelt nu ook een meettool voor het bepalen van de "Abweichungen bei Breit­band­ge­schwin­dig­kei­ten im Fest­netz" beschikbaar en is al in consultaties met de telecombedrijven.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St00mwals
KPN lijkt de SIP-gegevens vrij te gaan geven.

https://forum.kpn.com/vas...egevens-453490#post862340
Hier op het forum is dit door een KPN moderator bevestigd dus ga ik er vanuit dat dit "officieel" is. Persoonlijk verwacht ik dat dit nog wel eens redelijk snel werkelijkheid zou kunnen worden en dan denk ik aan de laatste maand van 2019 (kerstcadeautje) of één van de eerste maanden van 2020.

Je kunt natuurlijk vandaag de dag al jouw EdgeRouter 12 gaan inzetten zolang je de EB nog maar even als "veredelde" VoIP ATA bridged op vlan 7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-06 08:21
Ik denk dat ze dit wel moeten om toekomstige oud XS4ALL klanten tevreden te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
dunklefaser schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 22:19:
Wat zijn de kenmerkende verschillen tussen de situatie in Nederland en Duitsland waar de "freie Routerwahl" sinds 1 augustus 2016! per wet is vastgelegd?

Ik vind het een zwaktebod van de politiek om de "verantwoording" voor een besluit over de vraag "Waar ligt het netwerkaansluitpunt in NL?" volledig bij de ACM neer te leggen. Ik zie de achterkamergesprekken en het intensieve lobbywerk al voor me.

Nationale definitie van een netwerkaansluitpunt?
En de consument kijkt lijdzaam toe.
Jarenlang bij KPN gewerkt, er is altijd duidelijk gecommuniceerd dat het ISRA het netwerkaansluitpunt is, de rest is klantdomein. Lijkt me dat daarmee deze zaak duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

HOLY CRAP!!! :o

Kudos voor de Manager meneer of mevrouw die dat besluit erdoor heeft gedrukt! _O_

Was echt mijn enige klacht toen ik nog lekker een KPN aansluiting had :)

/EDIT :
jongetje schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:36:
Als je met sip gegevens aan de slag gaat kun je toch net zo goed bij een VoIP provider telefonie nemen? Kun je zelf instellen en is veel goedkoper dan telefonie bij een internet provider.
En wat nou als het sowieso erbij zit en je het niet uit je abonnement kan verwijderen ?! ;)

Al is het maar om ook op dat nummer bereikbaar te kunnen zijn...

[ Voor 35% gewijzigd door nero355 op 05-01-2020 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Als je met sip gegevens aan de slag gaat kun je toch net zo goed bij een VoIP provider telefonie nemen? Kun je zelf instellen en is veel goedkoper dan telefonie bij een internet provider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
nero355 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:21:
En wat nou als het sowieso erbij zit en je het niet uit je abonnement kan verwijderen ?! ;)

Al is het maar om ook op dat nummer bereikbaar te kunnen zijn...
Bij KPN betaal je 2 euro per maand en bij Ziggo 1 euro per maand voor een vaste lijn plus nog best een hoog start tarief en per minuut. "Het zit erbij" klopt niet, je hebt het erbij genomen en kunt ook een pakket zonder vaste telefonie nemen. Heb ik bij Ziggo gedaan en nu ook weer bij KPN. Je kunt je nummer gewoon wegporteren naar bijv. cheapconnect (in mijn geval) en dan kun je die SIP gegevens in je telefoon of eigen router zetten en ben je gewoon bereikbaar onder je eigen nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

jongetje schreef op maandag 6 januari 2020 @ 08:55:
Bij KPN betaal je 2 euro per maand en bij Ziggo 1 euro per maand voor een vaste lijn plus nog best een hoog start tarief en per minuut. "Het zit erbij" klopt niet, je hebt het erbij genomen en kunt ook een pakket zonder vaste telefonie nemen. Heb ik bij Ziggo gedaan en nu ook weer bij KPN.
Ziggo heb ik altijd vermeden dus geen idee hoe het daar zit, maar bij KPN kon ik destijds geen lager abonnement nemen dan die van € 39 voor alleen Internet en daar zat dan mijn oude nummer bij die ik voorheen via de vaste lijn gebruikte, want dat kon niet meer via VDSL2 gebruikt worden ;)
Je kunt je nummer gewoon wegporteren naar bijv. cheapconnect (in mijn geval) en dan kun je die SIP gegevens in je telefoon of eigen router zetten en ben je gewoon bereikbaar onder je eigen nummer.
Dat kan uiteraard altijd nog :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bongoarnhem
De eerste die overstag gaat:

nieuws: KPN biedt vrije modemkeuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Ik ben benieuwd hoeveel mensen dit daadwerkelijk ook gaan doen, een eigen modem kopen en aansluiten terwijl die van de provider "gratis" is en ondersteuning heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06 17:25
jongetje schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:49:
Ik ben benieuwd hoeveel mensen dit daadwerkelijk ook gaan doen, een eigen modem kopen en aansluiten terwijl die van de provider "gratis" is en ondersteuning heeft.
Genoeg mensen zullen dat doen, zeker tweakers. Belangrijkste verandering nu is dat ze de SIP (telefonie) gegevens vrij geven. De andere zaken konden de technisch onderlegde mensen al wel zelf (met wat zoekwerk op fora voor de VLAN en/of PPTP login).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:15
Was er beleidsmatig nu al bepaald of TV-ontvangers óók onder de regeling vallen? Ik meen dat de discussie met name gevoerd werd over de plaats van het netwerkaansluitpunt: dat is met deze zet wel bevestigd.

Dat ze daar nimmer in z'n totaliteit aan zullen voldoen is een tweede, maar opvallend genoeg is KPN wel geruime tijd geleden gestopt met het toepassen van DRM op NPO1/2/3 via het IPTV-platform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 15:48
Goed nieuws!
Na de teleurstelling dat Ziggo z’n netwerk niet hoeft open te gooien was dit meer dan welkom.

Vraag me af of dit ook wat gaat betekenen voor de markt. Zou het aanbod van modems nu gaan groeien? Ik hoop ‘t wel. Behalve Draytek kan ik zo gauw geen ander merk verzinnen wat modems levert.

Snap ook het grote probleem niet wat providers hiermee hebben. Wat mij betreft blijven ze een modem leveren. Zolang dat maar een puur modem is. Op het moment dat een provider zich gaat bemoeien met het router gedeelte gaat het wat mij betreft mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
ShadowLord schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:05:
[...]

Genoeg mensen zullen dat doen, zeker tweakers. Belangrijkste verandering nu is dat ze de SIP (telefonie) gegevens vrij geven. De andere zaken konden de technisch onderlegde mensen al wel zelf (met wat zoekwerk op fora voor de VLAN en/of PPTP login).
De vraag is waarom je dat dan nog op telefonie zou laten hangen. Er zijn namelijk veel goedkopere manieren om aan VoIP te komen met een vaste lijn via bijv. Cheapconnect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Laatst online: 02-06 17:25
jongetje schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 14:48:
[...]

De vraag is waarom je dat dan nog op telefonie zou laten hangen. Er zijn namelijk veel goedkopere manieren om aan VoIP te komen met een vaste lijn via bijv. Cheapconnect.
Ook daar zijn genoeg mensen die dat doen.

Maar volgens mij zit telefonie er standaard bij bij KPN en als je dan alleen dat hebt voor opa en oma om je op te kunnen bellen (want mobiele nummers zijn 'eng' en/of 'duur') dan is het jammer om zelf wat moeilijks te gaan regelen.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:39

Snow_King

Konijn is stoer!

jongetje schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 14:48:
[...]

Latency naar het KPN netwerk is vaak wat beter. Het hoeft het internet niet op en blijft binnen het KPN netwerk. Dat wil nog wel eens wat beter lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Maar gaat mijn provider nu mij mijn SIP gegevens geven? Denk het niet.........

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:32
Kasper1985 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:52:

Vraag me af of dit ook wat gaat betekenen voor de markt. Zou het aanbod van modems nu gaan groeien? Ik hoop ‘t wel. Behalve Draytek kan ik zo gauw geen ander merk verzinnen wat modems levert.
TP-Link
Fritzbox
Microtek
ubiquiti
Huawei
Zyxel

etc....

En dan neem ik FttH en koper even door elkaar. Voordeel van FttH is dat je alleen een router nodig hebt. Voor DSL dan ook nog een modem. Dan vallen er een paar bovenstaande af, maar toch.

[ Voor 19% gewijzigd door Barre73 op 25-03-2020 16:29 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
ShadowLord schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:02:
[...]

Ook daar zijn genoeg mensen die dat doen.

Maar volgens mij zit telefonie er standaard bij bij KPN en als je dan alleen dat hebt voor opa en oma om je op te kunnen bellen (want mobiele nummers zijn 'eng' en/of 'duur') dan is het jammer om zelf wat moeilijks te gaan regelen.
De mensen die een eigen modem willen kunnen ook een voip provider configureren..
Daarbij kost een vaster lijn bij KPN 2 euro per maand en bij cheapconnect 9 euro per jaar.
KPN: 14 cent start tarief en 14 cent per minuut
Cheapconnect: €0,0238 naar vast en € 0,0500 naar mobiel zonder starttarief

Snap dan niet als je dan een eigen modem wilt en alles zelf in de hand wilt houden dat je zo graag je telefonie bij KPN houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
ShadowLord schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:05:
[...]

Ik heb er al lang niet meer mee lopen spelen, maar was het dan ook niet zo dat je het vaste nummer in je mobiel kon programmeren }) })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E461
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14-02-2021
jongetje schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:43:
[...]

De mensen die een eigen modem willen kunnen ook een voip provider configureren..
Daarbij kost een vaster lijn bij KPN 2 euro per maand en bij cheapconnect 9 euro per jaar.

Snap dan niet als je dan een eigen modem wilt en alles zelf in de hand wilt houden dat je zo graag je telefonie bij KPN houdt.
De meesten hebben al langere tijd KPN en kregen de lijn zonder extra kosten. Aantal jaar geleden is dat 1,- pm geworden voor nieuwe abo’s en nu 2,- met hussel.

Waarom iemand zou kiezen voor kpn als inkomende lijn is duidelijk: stabiliteit. Heb ook cheapconnect en de verbinding is vaak heel slecht en helaas is er geen alternatief. Voor uitgaand gebruiken veel mensen ook een variant van dellmont of iets dergelijks. (0,5 dollarcent per minuut naar vast)

Wij hebben hier dus wel de KPN als vaste lijn (effectief zonder extra kosten, dus we zouden wel gek zijn om hem te porteren nu we ook de SIP-gegevens eindelijk hebben). Vraag me wel af of ik meerdere apparaten kan aanmelden met die gegevens want anders moet dat via een pi of iets dergelijks. Hoop ook dat de experia het blijft doen als je je ergens aanmeldt met SIP. (maar dit is beetje off topic)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-05 13:13
OgWok schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:45:
Maar gaat mijn provider nu mij mijn SIP gegevens geven? Denk het niet.........
jazeker, via de kpn website kun je nu de sip gegevens van je verbinding opvragen. via kpn.com/eigenmodem kun je alles even nalezen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-06 23:43
jongetje schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:43:
[...]

Daarentegen kan je bij KPN veel meer buitenlandse nummers bellen dan bij CheapConnect. Ik bel veel naar het buitenland en kom regelmatig achter nieuwe bestemmingen die niet via de CheapConnect aansluiting bereikbaar zijn omdat 'ze geen route beschikbaar hebben'. Het betreft hier niet eens premium nummers, gewoon vaste en mobiele nummers. Wat dat betreft loont het dus nog wel om een aansluiting bij een 'normale', 'traditionele' aansluiting als KPN te nemen.
E461 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 18:54:
[...]

De meesten hebben al langere tijd KPN en kregen de lijn zonder extra kosten. Aantal jaar geleden is dat 1,- pm geworden voor nieuwe abo’s en nu 2,- met hussel.

Waarom iemand zou kiezen voor kpn als inkomende lijn is duidelijk: stabiliteit. Heb ook cheapconnect en de verbinding is vaak heel slecht en helaas is er geen alternatief. Voor uitgaand gebruiken veel mensen ook een variant van dellmont of iets dergelijks. (0,5 dollarcent per minuut naar vast)

Wij hebben hier dus wel de KPN als vaste lijn (effectief zonder extra kosten, dus we zouden wel gek zijn om hem te porteren nu we ook de SIP-gegevens eindelijk hebben). Vraag me wel af of ik meerdere apparaten kan aanmelden met die gegevens want anders moet dat via een pi of iets dergelijks. Hoop ook dat de experia het blijft doen als je je ergens aanmeldt met SIP. (maar dit is beetje off topic)
Dellmont heb ik ook gebruikt voor langere tijd. Probleem met Dellmont is dat ze gebruikmaken van sim boxes met lokale mobiele simkaarten op goedkope 2g netwerken. Daardoor krijg ik vaak een melding dat het beltegoed op is of alle lijnen bezet zijn en is de geluidskwaliteit erg laag(want via 2G GSM netwerken).

Ik heb nu dus een belbundel genomen via een duurdere 'traditionele' telefonie aanbieder waarmee ik onbeperkt en met goede kwaliteit naar zowel binnen als buitenlandse nummers kan bellen. Ik heb meerdere toestellen aangesloten via dat imscore met hetzelfde nummer, dat werkt, maar de oproepen komen binnen op het apparaat wat het laatst geregistreerd is bij de SIP server. Ik heb dit opgelost door een fritzbox te laten aanmelden bij de telefonieaanbieder, en alle telefoons bij de fritzbox aan te melden. De fritzbox heeft een SIP server die zowel intern als extern bereikbaar is. Op die manier kan ik ook mobiele telefoons gemakkelijk laten werken op de vaste lijn door middel van de Fritz!fon app, de interne sip cliënt op de Android telefoon of een SIP cliënt uit de App store. Zo kan ik via internet overal ter wereld via de onbeperkte bundel bellen en via het vaste nummer gebeld worden.

[ Voor 54% gewijzigd door timmie1 op 25-03-2020 23:50 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 15:48
Barre73 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 16:16:
[...]

TP-Link
Fritzbox
Microtek
ubiquiti
Huawei
Zyxel

etc....

En dan neem ik FttH en koper even door elkaar. Voordeel van FttH is dat je alleen een router nodig hebt. Voor DSL dan ook nog een modem. Dan vallen er een paar bovenstaande af, maar toch.
Ik had het specifiek over modem dus had zelf daarmee glas al buiten beschouwing gelaten. Als je nog aangewezen bent op dsl is de markt behoorlijk karig. Fabrikanten die in het buitenland wel modems produceren slaan de NL markt over omdat er geen vrije modem keuze is.

Mijn voorkeur zou nog steeds zijn; laat de provider lekker het modem leveren. Kunnen ze dat volledig aanpassen op hun netwerk en veilig houden etc. Zolang je als consument maar een eigen router kan kiezen incl. alle benodigde gegevens inderdaad.

Volgende leuke stap zou zijn eigen decoder keuze bij IPTV maar dat zal nog wel ver weg zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:39

Snow_King

Konijn is stoer!

Kasper1985 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 00:18:
[...]

Ik had het specifiek over modem dus had zelf daarmee glas al buiten beschouwing gelaten. Als je nog aangewezen bent op dsl is de markt behoorlijk karig. Fabrikanten die in het buitenland wel modems produceren slaan de NL markt over omdat er geen vrije modem keuze is.

Mijn voorkeur zou nog steeds zijn; laat de provider lekker het modem leveren. Kunnen ze dat volledig aanpassen op hun netwerk en veilig houden etc. Zolang je als consument maar een eigen router kan kiezen incl. alle benodigde gegevens inderdaad.

Volgende leuke stap zou zijn eigen decoder keuze bij IPTV maar dat zal nog wel ver weg zijn.
In de ADSL2 tijd had je nog wel eens modems die alleen modem waren. Maar bij VDSL2 kom je toch al snel uit bij een modem + router.

Zelf een hele tijd van Cisco een VDSL2+ modem+router gebruikt achter een XS4All verbinding. Die had toch wel degelijk meer opties rondom routing en firewalling dan de FritzBox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

mclegodude schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:45:
[...]

jazeker, via de kpn website kun je nu de sip gegevens van je verbinding opvragen. via kpn.com/eigenmodem kun je alles even nalezen
Krijg even de indruk dat dit nog niet werkt. Inloggen bij KPN zit in een loop en ik kom niet verder. Weet niet of dit met Budget alles in 1 (mijn provider) te maken heeft.
Verder wel allemaal KPN spulletjes, zoals de V10.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:22
OgWok schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:08:
[...]

Krijg even de indruk dat dit nog niet werkt. Inloggen bij KPN zit in een loop en ik kom niet verder. Weet niet of dit met Budget alles in 1 (mijn provider) te maken heeft.
Verder wel allemaal KPN spulletjes, zoals de V10.
Servicetools zijn voor kpn klanten, niet wholesale/whitelabel klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

gjtm schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:28:
[...]

Servicetools zijn voor kpn klanten, niet wholesale/whitelabel klanten.
Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E461
timmie1 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 23:36:
[...]

Daarentegen kan je bij KPN veel meer buitenlandse nummers bellen dan bij CheapConnect. Ik bel veel naar het buitenland en kom regelmatig achter nieuwe bestemmingen die niet via de CheapConnect aansluiting bereikbaar zijn omdat 'ze geen route beschikbaar hebben'. Het betreft hier niet eens premium nummers, gewoon vaste en mobiele nummers. Wat dat betreft loont het dus nog wel om een aansluiting bij een 'normale', 'traditionele' aansluiting als KPN te nemen.

[...]

Dellmont heb ik ook gebruikt voor langere tijd. Probleem met Dellmont is dat ze gebruikmaken van sim boxes met lokale mobiele simkaarten op goedkope 2g netwerken. Daardoor krijg ik vaak een melding dat het beltegoed op is of alle lijnen bezet zijn en is de geluidskwaliteit erg laag(want via 2G GSM netwerken).

Ik heb nu dus een belbundel genomen via een duurdere 'traditionele' telefonie aanbieder waarmee ik onbeperkt en met goede kwaliteit naar zowel binnen als buitenlandse nummers kan bellen. Ik heb meerdere toestellen aangesloten via dat imscore met hetzelfde nummer, dat werkt, maar de oproepen komen binnen op het apparaat wat het laatst geregistreerd is bij de SIP server. Ik heb dit opgelost door een fritzbox te laten aanmelden bij de telefonieaanbieder, en alle telefoons bij de fritzbox aan te melden. De fritzbox heeft een SIP server die zowel intern als extern bereikbaar is. Op die manier kan ik ook mobiele telefoons gemakkelijk laten werken op de vaste lijn door middel van de Fritz!fon app, de interne sip cliënt op de Android telefoon of een SIP cliënt uit de App store. Zo kan ik via internet overal ter wereld via de onbeperkte bundel bellen en via het vaste nummer gebeld worden.
Ha, slim. Dat had ik inmiddels al begrepen van kpn-forum, dat je maar één toestel kan aanmelden (en dat moet vanaf een KPN-netwerk, zodat een online PBX afvalt, dan is de fritzbox optimaal). Ben ook op zoek naar een router en wou eerst een ASUS met merlin nemen, maar fritzbox is misschien ook een idee vanwege het feit dat die zeker zal werken maar die ondersteunen geen dd-wrt e.d.

ASUS ondersteunt voor zover ik begrijp geen IGMP proxy (althans niet de RT-AC68U die ik op het oog had en de rest is mij niet duidelijk), er zijn wel Nederlandse tutorials en scripts te vinden die het toch werkend zouden moeten krijgen, maar die zijn geschreven voor het vrijgeven van alle gegevens (al vraag ik me af of het uitmaakt wat betreft IPTV). Denk dat ik afwacht tot iemand een beetje goeie WRT router betrouwbaar aan de praat krijgt

Doet jouw IPTV het goed? of heb je niet eens KPN? :p

Heb dat trouwens nooit gehad met dellmont! Nederland/Italië vast/mobiel altijd erg stabiel en nooit gemerkt dat dat via simkaarten gaat. Misschien andere landen. We besparen in ieder geval een fortuin door alleen maar uit te bellen met Frynga 🤑

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:51

glashio

C64 > AMIGA > PC

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@glashio Iets zegt mij dat dit het gevolg is van het volledig integreren van XS4ALL: vrije modemkeuze en daarbij voor 5 euro extra per maand technische ondersteuning bij eigen keuze.

Nu Ziggo nog... naast dat je daar geen eigen modems kunt kiezen krijg je bij zakelijk PRO ook geen VOIP gegevens van je VOIP abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

E461 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:31:
Ha, slim. Dat had ik inmiddels al begrepen van kpn-forum, dat je maar één toestel kan aanmelden (en dat moet vanaf een KPN-netwerk, zodat een online PBX afvalt, dan is de fritzbox optimaal). Ben ook op zoek naar een router en wou eerst een ASUS met merlin nemen, maar fritzbox is misschien ook een idee vanwege het feit dat die zeker zal werken maar die ondersteunen geen dd-wrt e.d.

ASUS ondersteunt voor zover ik begrijp geen IGMP proxy (althans niet de RT-AC68U die ik op het oog had en de rest is mij niet duidelijk), er zijn wel Nederlandse tutorials en scripts te vinden die het toch werkend zouden moeten krijgen, maar die zijn geschreven voor het vrijgeven van alle gegevens (al vraag ik me af of het uitmaakt wat betreft IPTV). Denk dat ik afwacht tot iemand een beetje goeie WRT router betrouwbaar aan de praat krijgt
Waarom zou je een ASUS onding kopen als er zoveel andere merken zijn om uit te kiezen die het veel beter zullen doen i.c.m. een paar losse accesspoints door het huis heen :?

- DrayTek xDSL Routers
- Ubiquiti/MikroTik Routers (Glasvezel)
- DIY Router op basis van pfSense en dergelijken...
- Switches van TP-Link/Netgear/Ubiquiti/MikroTik/HP
- Daarbij nog een leuk setje accesspoints van TP-Link of Ubiquiti en gaan met die banaan! :)

Echt... serieus... kijk eens wat verder rond! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E461
bedankt voor je suggesties. Niet alles was bij mij opgekomen.

Zelfbouwrouter lijkt me erg interessant, maar zeer tijdrovend (daarbij heb ik ook zeer beperkte kennis/ervaring), maar aangezien het allemaal via wifi loopt, zou een WRT-consumentenrouter mijn keus hebben. Specifiek zocht ik een VPN-router (voor wifi) en de ASUS staat daarvoor hoog aangeschreven.

Ik kwam bij de ASUS uit omdat dat dus een heel betrouwbare en goed presterende router zou zijn. Er is ook heel veel informatie over te vinden. Ook over KPN IPTV specifiek, dus dat is dan een veilige keuze.

TP-link heb ik ook overwogen, maar dat het bedrijf zich in het vasteland van China gevestigd heeft is voor mij een minpunt.

Draytek en Mikrotik heb ik ook overwogen, maar dat is voor mij als leek een beetje onduidelijk. Ik zal me proberen erin te verdiepen. Betreft trouwens glasvezel van KPN en we doen hier verder niets speciaals. VOIP loopt via Gigaset Go-BOX 100, dus mijn voorkeur gaat uit naar simpele router met goede WIFI en instelmogelijkheden.

---
Na googelen vind ik deze: Draytek Vigor 2133FVac
Geschikt voor IPTV
Speciaal voor IPTV-doeleinden bevat de Vigor 2133 serie een ingebouwde IGMP accelerator. Hierdoor worden IPTV streams met de hoogste prioriteit afgehandeld en wordt packetloss voorkomen. Verder zijn functies als IGMP Proxy en IGMP snooping aanwezig voor IPTV over NAT/routing en RTSP_ALG voor VoD services.
Wordt aangeraden bij een bericht van een webwinkel voor routers, onder een nieuwsbericht over vrije routerkeuze KPN. Die proxy zou ontbreken bij de ASUS. Adviesprijs is dan wel weer flink hoger dan de ASUS én geen WRT.
---
bedankt iig, ik ga nadenken d:)b

edit: zie dat ie zo duur is omdat ie ook een SFP-module voor FTTH heeft en dat is overkill denk ik. Dan heb je de Vigor 2133 serie (zonder F dus), waar je ook een Vigor 2133ac vindt, zonder 2 FXS-poorten die ik dus niet gebruik (Vigor 2133Vac) en een stuk voordeliger is, namelijk €174,- ipv €225,-

[ Voor 13% gewijzigd door E461 op 30-03-2020 00:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:36
Even een kick, want @dolopfriet had een mogelijk interessante post geplaatst in:
dolopfriet in "[Ziggo] Ervaringen & Discussie - Deel 10"
...waarbij blijkbaar een geschillencommissie heeft geoordeeld dat Ziggo voor begin juni het mogelijk moet maken om een eigen modem op de coax-aansluiting van Ziggo aan te sluiten.

Ik heb wel wat bedenkingen of het daadwerkelijk gaat gebeuren. Traineren hierin kan door simpelweg niet aan het oordeel te voldoen en te wachten tot de klanten volgende juridische stappen zet.

Daarnaast lijkt het mij dat de geschillencommissie vooral oordeelt of Ziggo zich houdt aan de conceptbeleidslijn van de ACM. Kan mij zo voorstellen dat dit dus een individuele klacht is van een klant, dat Ziggo zich niet aan die ACM-regel houdt, maar kan mij ook voorstellen dat Ziggo op een hoger niveau nog een soort-van-beroep tegen die ACM regel algemeen doet - probeert de regel compleet van tafel te krijgen, of aanpassingen in voordeel van Ziggo in die regel te krijgen.

Positief bericht, maar ik moet nog zien dat we over een maand daadwerkelijk eigen modems kunnen aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^

Thx. :) Link van dolopfriet even gekopieerd hieronder:

BINDEND ADVIES NA TUSSENADVIES Geschillencommissie Telecommunicatiediensten

Als leek zou ik denken dat de argumentering van deze commisse behoorlijk overtuigend is.

Mede gezien de Europese Richtlijn etc. verwacht ik dat Ziggo dit uiteindelijk niet kan winnen. Of de wetgever moet explicieter worden qua aansluitpunt in het voordeel van Ziggo maar dat gaat dan weer tegen de EU richtlijn in.

[ Voor 13% gewijzigd door Help!!!! op 08-05-2021 18:42 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@vanaalten @Help!!!!

Wat zouden jullie dan direct op de Ziggo Coax verbinding aansluiten :?

Voor xDSL zijn er genoeg opties, maar voor Coax ken ik maar één model en die is niet eens in Nederland tekoop geweest : https://nl.hardware.info/...k-ac1900-kabelmodemrouter :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:59
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste