Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:33
sambalbaj schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:25:
[...]

Dat zou dan gaan om de neef van de eigenaar
Nee die conclusie kun je niet trekken, de identiteit van de dode bijrijder als de aangehouden bestuurder zijn beiden niet bekend gemaakt.

[ Voor 8% gewijzigd door Phusebox op 19-12-2016 22:32 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:47
Phusebox schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:26:
[...]

Nee die conclusie kun je niet trekken, de identiteit van de dode bijrijder als de aangehouden chauffeur zijn beiden niet bekend gemaakt.
Ook niet of de bijrijder is doodgeschoten zoals eerder gesuggereerd is?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:50

swv

Ik denk dat we even het woord chauffeur (als beroep) moeten vergeten en moeten spreken over bestuurder en bijrijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
hoevenpe schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:27:
[...]

Ook niet of de bijrijder is doodgeschoten zoals eerder gesuggereerd is?
Ook dat is bij mijn weten niet officieel bevestigd. Enkel dat er een overleden persoon is aangetroffen op de bijrijdersstoel. Hoe, wat of waarom is niet bekend gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hoevenpe schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:26:
[...]

Dat probeer ik juist helder te krijgen, de Poolse neef van de eigenaar zie ik niet zo snel een aanslag plegen.
Wat ik al eerder zei, de Transportondernemer heeft van 16u geen contact met de chauffeur.
(gerucht gaat dat hij aangifte van diefstal heeft gedaan)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
dr.lowtune schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:24:
[...]

Het is nog niet gezegd dat de aanstichter van dit alles daadwerkelijk uit een bepaalde hoek komt, als de dader blauwe ogen, blond haar en een blanke huidskleur heeft denk ik niet dat extreemrechts hier mee iets gaat winnen.
Helaas werkt het niet zo, bij elke aanslag zal er sneller worden geroepen om 'meer bescherming', breken van connecties met bepaalde landen, etc. maar zal dit nooit er van komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:31

Baggeraar

Wat een gebagger..

http://www.utzurawski.pl/galeria.html#ad-image-1
exact dezelfde truck incl nummerplaat enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
sww89 schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:28:
Ik denk dat we even het woord chauffeur (als beroep) moeten vergeten en moeten spreken over bestuurder en bijrijder.
Dat is inderdaad de verwarring, degene die moest rijden (de oorspronkelijke chauffeur) of de bestuurder op het moment van het incident. Onduidelijk is ook of er een beroepsmatige oorspronkelijke bijrijder was.

[ Voor 9% gewijzigd door sambalbaj op 19-12-2016 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Ben benieuwd hoe de Duitse autoriteiten dit gaan brengen als de achtergrond van de dader inderdaad in de te verwachten richting wijst: het land is een kruitvat en dit kan wel eens het einde betekenen van Merkel.

Hopelijk gaat men open zijn, in deze tijden van sociale media hou je het toch niet lang geheim. Wat kan je echter doen in de gemoederen en beetje te bedaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Vos schreef op maandag 19 december 2016 @ 20:45:
En weer wordt er gelijk 'massaal' AANSLAG geschreeuwd 1 minuut nadat het bekend is. Dat mensen niet eerst even kunnen wachten op een eventuele bevestiging.
Dit hoeft echt niet

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-12-2016 22:37 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-08 15:52
HollowGamer schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:20:
Was eerst het nieuws aan het volgen over wat er gebeurd was in Turkije op RT (via Ziggo), daarna volgde dit bericht. :/

Kan je nu tegenwoordig nergens meer heen zonder gekken die deze dingen doen?
Het (extreem-)rechts zal ook meer opkomen, waardoor kans bestaat dat sommige dingen van de geschiedenis zich herhalen en dingen er kunnen gebeuren waar we allemaal (ik tenminste wel) bang voor zijn. :|
Geen offtopic metadiscussie, die topicwaarschuwing

[ Voor 27% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-12-2016 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:40
hoevenpe schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:34:
Ben benieuwd hoe de Duitse autoriteiten dit gaan brengen als de achtergrond van de dader inderdaad in de te verwachten richting wijst: het land is een kruitvat en dit kan wel eens het einde betekenen van Merkel.

Hopelijk gaat men open zijn, in deze tijden van sociale media hou je het toch niet lang geheim. Wat kan je echter doen in de gemoederen en beetje te bedaren?
De AfD is ook offtopic metadiscussie dus graag ook niet in dit topic, zie de topicwaarschuwing. :)

[ Voor 25% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-12-2016 22:40 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

HollowGamer schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:20:
Was eerst het nieuws aan het volgen over wat er gebeurd was in Turkije op RT (via Ziggo), daarna volgde dit bericht. :/

Kan je nu tegenwoordig nergens meer heen zonder gekken die deze dingen doen?
Het (extreem-)rechts zal ook meer opkomen, waardoor kans bestaat dat sommige dingen van de geschiedenis zich herhalen en dingen er kunnen gebeuren waar we allemaal (ik tenminste wel) bang voor zijn. :|
Geen offtopic metadiscussie, zie topicwaarschuwing

[ Voor 26% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-12-2016 22:41 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Bild live-stream meldt "Täter Arabischen Herkunft"
(verder geen bevestiging nog)

[ Voor 23% gewijzigd door hoevenpe op 19-12-2016 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wat een klote nieuws weer :( Ik schrik er niet eens meer echt van... we beginnen er gewoon aan te wennen geloof ik.
Wel ongelofelijk dat het op een kerstmarkt is :(

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:25
Dit is dus ook offtopic. Lees de topicwaarschuwing nog eens. :)

[ Voor 82% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-12-2016 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 21:11

Edgarz

Tweako-active since1986

Robkazoe schreef op maandag 19 december 2016 @ 23:05:
[...]

Dit is dus ook offtopic. Lees de topicwaarschuwing nog eens. :)
Lees de topicwaarschuwing...

[ Voor 23% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-12-2016 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 12:13
Live stream: http://www.n24.de/n24/Med.../live-tv-syndication.html
Voorzover de perswoordvoerder concreet heeft medegedeeld op het nieuws:
- 9 doden waaronder de bijrijder.
- ongeveer 50 doden.
- mogelijk de bestuurder/dader aangehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
(50 gewonden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrXzombie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:06
Ongelofelijk dat er zoveel slachtoffers zijn gevallen terwijl ze een vrolijke dag voor ogen hadden zo net voor de feestdagen.

Ik hoop dat er snel meer duidelijkheid komt over de oorzaak van dit ongeval en of de bestuurder inderdaad gepakt is.

Diep van binnen ben ik er bang voor dat het inderdaad een aanslag is vanuit een extremistische groepering wat weer vele mensen zal voeden aan beiden kanten. De ene kant zal meer haat creëren en de andere kant ziet steeds meer succes dus daarmee ook vertrouwen voor eigen toekomstige acties.

Ik laat mij in ieder geval niet bang maken door wat dan ook. Leven doe je van dag tot dag en wat morgen komt dat komt morgen wel. Geniet en zorg goed voor je naasten, alleen zo kunnen we de wereld een stukje beter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:12

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

kwakzalver schreef op maandag 19 december 2016 @ 23:13:
Live stream: http://www.n24.de/n24/Med.../live-tv-syndication.html
Voorzover de perswoordvoerder concreet heeft medegedeeld op het nieuws:
- 9 doden waaronder de bijrijder.
- ongeveer 50 gewonden.
- mogelijk de bestuurder/dader aangehouden.
Even je bericht aangepast.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Als elke achtergelaten tas of rugzak nu een verdacht item is gaan ze nog wel even bezig zijn :/
@PolizeiBerlin_E 4m4 minutes ago
Please bypass #Breitscheidplatz spaciously. Our colleagues currently block Rankestr. and check a suspicious item.
De pr afdeling van de Berlijnse politie had toch even op cursus mogen gaan bij de collega's in München.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:32

3DDude

I void warranty's

Dus iemand zegt dat hij eruit is gesprongen tijdens het rijden, en is weg gerend, maar ze hebben hem gepakt.
Polish transport company.
De eigenaar van het bedrijf, zegt dat zijn neef reed, er gaan verhalen over blackmail, mensen roepen terrorisme, enz het is nu nog een beetje een paniek situatie; Het beste is even af te wachten totdat er meer informatie bekend is...

Maar het is nu nog een best wazig verhaal... -_-'

Hoe dan ook: verschrikkelijk voor alle betrokkene.

[ Voor 23% gewijzigd door 3DDude op 19-12-2016 23:33 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Het begint er steeds meer op te lijken dat de 'bijrijder' de gedode Poolse neef was:
Polizei: Beifahrer war Pole

Täter soll nicht Tschetschene sondern Pakistaner sein
Nach unbestätigten Informationen der „Welt“ soll der Täter doch kein Tschetschene sein. Die Hinweise verdichten sich, dass der festgenommene LKW-Fahrer Pakistaner ist. Ob es sich bei dem Festgenommenen um den Täter handelt, ist noch nicht gesichert. Er soll wegen kleinerer krimineller Delikte polizeibekannt sein, nicht aber wegen eines terroristischen Hintergrunds. Das berichtet der „Tagesspiegel“ unter Berufung auf Sicherheitskreise. Den Informationen zufolge soll der Festgenommene den Lkw in Polen gestohlen haben. Außerdem soll er mehrere Alias-Personalien nutzen.
Heel opmerkelijk trouwens dat de Duitse politie de nationaliteit van de dode bijrijder wel officieel bekend heeft gemaakt, maar de nationaliteit van de gearresteerde vermoedelijke dader niet...

[ Voor 38% gewijzigd door Mx. Alba op 20-12-2016 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:44
hoevenpe schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:26:
[...]

Dat probeer ik juist helder te krijgen, de Poolse neef van de eigenaar zie ik niet zo snel een aanslag plegen.
Waarom, jij kent deze meneer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Modbreak:Welk deel van ZERO TOLERANCE was niet duidelijk?
Dit bedoelen we dus. We bespreken hier nieuwsfeiten over een aanslag en we gaan niet eindeloos speculeren over achtergrond en motivering hieruit.

[ Voor 53% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-12-2016 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Oeps, liet me gaan, excusez moi

[ Voor 93% gewijzigd door RobinHood op 20-12-2016 00:35 ]

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fsfikke schreef op maandag 19 december 2016 @ 21:30:
Bericht op ARD dat er twee personen in de vrachtwagen zaten. De bijrijder zou om het leven zijn gekomen en de voortvluchtige bestuurder gearresteerd. Nog geen bevestiging ergens anders gezien.
Hopelijk is de bijrijder niet de onschuldige chauffeur wiens wagen werd gestolen/gekaapt.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/16bfpmd.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prosac schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:10:
[...]

ISIS eist alles op wat maar op een aanslag op het Westen lijkt.

[...]

Zal ik nu gaan roeptoeteren over christenterrorisme? of moeten we hier wel de feiten afwachten?
Inderdaad en daardoor maken ze zich juist ongeloofwardiger. Want als ze gelijk gaan kraaien bij iedere aanslag, dat het hun werk was, zelfs bij die mesaanval in Ohio en dergelijke, en ook komt mij in de herinnering die aanslag op de bijeenkomst in Texas die Wilders net verlaten had, dan gaan ze dus ook heel erg amateuristische aanslagen opeisen waarbij weinig schade en/of geen slachtoffers vielen.

En juist dat is ongeloofwaardig. Want als ISIS ergens achter zit, op basis van al hun inmiddels opgebouwde oorlogservaring zowel als professionele training, je gaat echt niet verwachten dat een van hun opgestuurde terroristen een gewoon keukenmes gaat pakken om mensen daarmee om te leggen.

Dan zou je op zn minst een hoogwaardig explosief apparaat of een machinepistol en dergelijke verwachten.

Iemand zei tijd geleden (niet op dit forum trouwens) dat iedere aanslagclaim door ISIS als een soort laatste stuiptrekkingen klinkt van een kapotgeschoten stervende organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NotSoSteady schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:05:
Ik ken dat gebied, lijkt me persoonlijk sterk dat je daar met 60km/u per ongeluk een kerstkraam ramt, zelfs wanneer je dronken bent.
Of de wagen moet zijn gesaboteerd, denk aan James Bond, en de rempedaal die het niet meer doet etc.
Maar goed, ik laat mijn verbeelding de vrije loop. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 08:56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25
De Welt meldt dat het om een Pakistaanse vluchtig gaat die in februari van dit jaar in Duitsland asiel aan heeft gevraagd. Ik hoop nog steeds dat het niet juist is al vermoed ik gezien de Welt er vaak niet naast zit we een bijzonder politiek jaar tegemoet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miki schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 01:22:
De Welt meldt dat het om een Pakistaanse vluchtig gaat die in februari van dit jaar in Duitsland asiel aan heeft gevraagd. Ik hoop nog steeds dat het niet juist is al vermoed ik gezien de Welt er vaak niet naast zit we een bijzonder politiek jaar tegemoet gaan.
Wat bedoel je met een bijzonder politiek jaar? Bedoel je dat Merkel eruit geschopt wordt? Of dat er rechtsradikalen ook in Duitsland opkomen? al verwacht ik dat niet echt aangezien links-liberale kranten zoals der Spiegel, die Welt, das Bild, en de Allgemeine Zeitung een grote aanhang hebben en geregeld de gevaren/idioterie van rechtsgedachtengoed te kijk zetten. Of bedoel je dat het volk het heft in eigen handen neemt en we veel haat richting allochtonen in Duitsland gaan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:59
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 00:41:
[...]

Inderdaad en daardoor maken ze zich juist ongeloofwardiger. Want als ze gelijk gaan kraaien bij iedere aanslag, dat het hun werk was, zelfs bij die mesaanval in Ohio en dergelijke, en ook komt mij in de herinnering die aanslag op de bijeenkomst in Texas die Wilders net verlaten had, dan gaan ze dus ook heel erg amateuristische aanslagen opeisen waarbij weinig schade en/of geen slachtoffers vielen.

En juist dat is ongeloofwaardig. Want als ISIS ergens achter zit, op basis van al hun inmiddels opgebouwde oorlogservaring zowel als professionele training, je gaat echt niet verwachten dat een van hun opgestuurde terroristen een gewoon keukenmes gaat pakken om mensen daarmee om te leggen.

Dan zou je op zn minst een hoogwaardig explosief apparaat of een machinepistol en dergelijke verwachten.

Iemand zei tijd geleden (niet op dit forum trouwens) dat iedere aanslagclaim door ISIS als een soort laatste stuiptrekkingen klinkt van een kapotgeschoten stervende organisatie.
IS roept mensen juist op om dit soort aanvallen uit te voeren. Ze vereisen namelijk weinig voorbereiding en training.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NotSoSteady schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 01:34:
[...]

IS roept mensen juist op om dit soort aanvallen uit te voeren. Ze vereisen namelijk weinig voorbereiding en training.
Maar dat kan je helaas, werkelijk waar, van elke iedere geweldsincident zeggen dat het in opdracht van de maffie, of al-Q, of eender welke terroristische/criminele organisatie ook (vul maar in) gebeurde. Maar zeggen dat ISIS of de desbetreffende organisatie zelf de aanslag plande/sponsorde/organiseerde vind ik alsnog onjuist.

De dader was mogelijk door hen geïnspireerd maar dat blijft toch totaal anders dan wanneer ze zelf bij betrokken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 01:41:
[...]

Maar dat kan je helaas, werkelijk waar, van elke iedere geweldsincident zeggen dat het in opdracht van de maffie, of al-Q, of eender welke terroristische/criminele organisatie ook (vul maar in) gebeurde. Maar zeggen dat ISIS of de desbetreffende organisatie zelf de aanslag plande/sponsorde/organiseerde vind ik alsnog onjuist.
ISIS heeft volgens het Twitter account van de Iraqi Popular Mobilization Force verklaard verantwoordelijk te zijn voor de aanslag. Bron

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mindcrash schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 03:26:
[...]

ISIS heeft volgens het Twitter account van de Iraqi Popular Mobilization Force verklaard verantwoordelijk te zijn voor de aanslag. Bron
Daar gaat het niet om, ik zeg juist dat aanspraak maken op de aanslag/het opeisen door ISIS niet per se betekent dat ze erbij betrokken waren. Ze schijnen dus ook aanslagen te claimen waarbij de dader volledig zelfstandig/buiten ze om opereerde, maar waarbij ze wel als inspiratiebron diende (de dader claimde achteraf namens hen te hebben gehandeld).

Het is belangrijk om dit onderscheid te maken, want de prangende vraag die je jezelf moet stellen als veiligheidsambtenaar is, in hoeverre zijn ze daadwerkelijk toe in staat om een aanslag in het buitenland te steunen/organiseren/uitvoeren?

Iedere mafketel kan achteraf zeggen dat hij betrokken was bij bijv. 9/11 maar in de werkelijkheid zal dat best meevallen (losstaande van het feit dat niemand dat zou willen doen behalve een gek of een terrorist). Je moet je pas zorgen gaan maken als mensen daartoe in staat zijn en het ook graag willen uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Ben bang dat je ervan uit mag gaan dat het verhaal over die Pakistaanse vluchteling wel eens zou kunnen kloppen. Ze hebben de dader nu al zo'n 8 uur te pakken, en als dat verhaal niet zou kloppen zou dat waarschijnlijk razendsnel ontkracht worden.

We gaan inderdaad zeer onzekere electorale tijden tegemoet in Duitsland. Dit is voor Merkel (heeft die trouwens al wat gezegd?) het zwartste scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:56
Duitse nieuws (Tagesschau) gaat vooralsnog uit van een Vorsatz (geplant actie) uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-02-2021
Rare stemming in de stad vanochtend, niet zozeer geschokt als wel beduusdst.
Rij/ loop daar dagelijks, nu een horror gebied.

Om 13:00 is er een persconferentie, vermoedelijk weten ze dan of het een aanslag was of niet. Velen in berlijn denken van wel natuurlijk gezien de aard van het gebeuren.

Erg vaag die stemming, creepy bijna.

[ Voor 46% gewijzigd door Juke! op 20-12-2016 06:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 03:43:
Het is belangrijk om dit onderscheid te maken, want de prangende vraag die je jezelf moet stellen als veiligheidsambtenaar is, in hoeverre zijn ze daadwerkelijk toe in staat om een aanslag in het buitenland te steunen/organiseren/uitvoeren?
In hoeverre is dat relevant? Dit soort aanslagen laat juist zien dat er bijna geen voorbereiding meer nodig is: je steelt ergens een truck en gaat rijden...

Het probleem is deze vorm eigenlijk niet tegen te verdedigen is, iedereen kan 'dit' zonder hulp van anderen. Het is geïnspireerd door IS, zonder dat er fysieke banden zijn. Het is allemaal onderdeel van asymmetrische psychologische oorlogvoering.

Wat trouwens a-typisch is aan deze aanslag is dat de dader zich niet heeft dood gevochten, op deze manier zijn de beloofde 'maagden' namelijk niet bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Juke! schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 06:45:
Rare stemming in de stad vanochtend, niet zozeer geschokt als wel beduusdst.
Rij/ loop daar dagelijks, nu een horror gebied.

Om 13:00 is er een persconferentie, vermoedelijk weten ze dan of het een aanslag was of niet. Velen in berlijn denken van wel natuurlijk gezien de aard van het gebeuren.

Erg vaag die stemming, creepy bijna.
PolizeiBerlinEinsatz @PolizeiBerlin_E 55m55 minutes ago
Alle polizeilichen Maßnahmen zu dem vermutlich terroristischen Anschlag am #Breitscheidplatz laufen mit Hochdruck und der nötigen Sorgfalt.
hoevenpe schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 06:52:
[...]

op deze manier zijn de beloofde 'maagden' namelijk niet bereikt.
Terwijl algemeen bekend is dat dat het enige motief is voor mensen die dit soort aanslagen plegen :F

[ Voor 16% gewijzigd door fsfikke op 20-12-2016 06:58 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
Ja vermoedelijke, het is nog niet zeker.

Ben eerder benieuwd wat dit voor de rest van de stad betekend. Tot nu toe rijdt alles normal, geen extra veiligheid zichtbaar etc.

[ Voor 62% gewijzigd door Juke! op 20-12-2016 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 06:52:
[...]
Wat trouwens a-typisch is aan deze aanslag is dat de dader zich niet heeft dood gevochten, op deze manier zijn de beloofde 'maagden' namelijk niet bereikt.
Dan ga je ervanuit dat het uit puur religieuze motieven gedaan is en dat de dader als doel had te willen sterven als martelaar.

Het kunnen ook religieus-politieke motieven zijn, bijvoorbeeld het aanwakkeren van de tweedeling in Europa, een agendapunt van IS ze al een tijd aan werken.
Misschien wil de dader juist niet sterven om zo een platform voor zijn standpunt te behouden.

Het kan zelfs banaler zijn, misschien is z'n familie vermoord door het Duitse leger en wil hij wraak.

[ Voor 14% gewijzigd door anandus op 20-12-2016 07:44 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
anandus schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 07:39:
Het kunnen ook religieus-politieke motieven zijn, bijvoorbeeld het aanwakkeren van de tweedeling in Europa, een agendapunt van IS ze al een tijd aan werken.
Misschien wil de dader juist niet sterven om zo een platform voor zijn standpunt te behouden.
Dat zou kunnen, maar dat zou wijzen op een meer 'bewust' aangestuurd plan en een beleidswijziging binnen het wereldwijde jihadisme. Het enige voorbeeld wat me zo snel te binnen schiet is Mohammed Bouyeri, verder kwamen bijna altijd de daders om.

Voorlopig 'lijkt' het meer het werk van een 'lone wolf' die hooguit geïnspireerd was door IS. Wellicht had hij niet eens een vuurwapen, met een mes kan je ook een truck kapen en de chauffeur doden. Dat zou kunnen verklaren waarom hij levend gepakt is...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 07:46:
[...]

Dat zou kunnen, maar dat zou wijzen op een meer 'bewust' aangestuurd plan en een beleidswijziging binnen het wereldwijde jihadisme. [...]
Euhm.. Het is geen beleidswijziging? Het is beleid. De tweedeling en de vernietiging van de nuance of de 'grijze zone' zoals IS het noemt.
Door aanslagen te plegen in Europa wil IS de haat tegen moslims aanwakkeren, zodat moslims zich niet meer thuis voelen in Europa en naar het enige 'echte' moslimland willen gaan, de Islamitische Staat.
Dit is al heel lang het 'buitenlandbeleid' van IS.
Wat dat betreft zijn partijen zoals Front National en de PVV het 'gereedschap' van IS.
Voorlopig 'lijkt' het meer het werk van een 'lone wolf' die hooguit geïnspireerd was door IS.
Bovenstaande staat in de IS-tijdschriften, trouwens, dus dat kan zijn motief zijn los van dus het religieus-geïnspireerde maagden-martelaarschap. Het hoeft niet 'aangestuurd' te zijn om onderdeel te zijn van dat plan.

En het feit dat hij leeft, misschien ging hij ervanuit dat-ie doodgeschoten zou worden, zoals de dader in Nice, of dat-ie zou sterven door ergens tegenaan te rijden.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
anandus schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 07:39:
[...]
Dan ga je ervanuit dat het uit puur religieuze motieven gedaan is en dat de dader als doel had te willen sterven als martelaar.

Het kan zelfs banaler zijn, misschien is z'n familie vermoord door het Duitse leger en wil hij wraak.
Over dat laatste heb ik dus ernstig mijn twijfels. Wat heeft Duitsland nu gedaan om deze aanslagen "te verdienen"? Je neemt met open armen vluchtelingen op met een islamitische achtergrond op, houdt zich tot nu toe behoorlijk afzijdig uit Arabische conflicten. Dus ik kan me niet goed indenken waarom Duitsland een doelwit zou moeten zijn. Het enige wat ik me kan indenken is zoals je zelf al aangeeft de samenleving splijten, de onderbuik in west Europa is daar hyper gevoelig voor. Ik voorzie ook dat we Amerika achterna gaan, zeker omdat jammergenoeg de huidige politieke orde nog steeds dit soort aanslagen wegzet als op zich zelfstaande incidenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Miki schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 07:57:
[...]

Je neemt met open armen vluchtelingen op met een islamitische achtergrond op, houdt zich tot nu toe behoorlijk afzijdig uit Arabische conflicten.
Eh ze zaten (en zitten) in Irak, Mali, Afghanistan etc dus zo afzijdig zijn ze niet.

Wikipedia: Auslandseinsätze der Bundeswehr – Wikipedia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
[...]

Over dat laatste heb ik dus ernstig mijn twijfels. Wat heeft Duitsland nu gedaan om deze aanslagen "te verdienen"? Je neemt met open armen vluchtelingen op met een islamitische achtergrond op, houdt zich tot nu toe behoorlijk afzijdig uit Arabische conflicten. Dus ik kan me niet goed indenken waarom Duitsland een doelwit zou moeten zijn. Het enige wat ik me kan indenken is zoals je zelf al aangeeft de samenleving splijten, de onderbuik in west Europa is daar hyper gevoelig voor. Ik voorzie ook dat we Amerika achterna gaan, zeker omdat jammergenoeg de huidige politieke orde nog steeds dit soort aanslagen wegzet als op zich zelfstaande incidenten.
Mja kan juist vanwege die opname van vluchtelingen zin als je begrijpt wat ik bedoel:(.
Je moet ook onderscheid maken tussen Duitsland, Bayern en Berlijn, dat zijn drie "landen". Elk heeft zo zijn eigen opvattingen over hoe om te gaan met de vluchtelingencrisis etc.

Goed, net langsgereden, is nog veel "aktie" gaande daar.
42 zwaargewonden als ik het goed hoor, laten we hopen dat die het alle overleven.

Is vaag, Alexanderplatz staat bijna elke dag vol politie, dit is hemelsbreed niet zo ver weg en daar staat bijna nooit politie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Danster schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 08:15:
[...]

Eh ze zaten (en zitten) in Irak, Mali, Afghanistan etc dus zo afzijdig zijn ze niet.

Wikipedia: Auslandseinsätze der Bundeswehr – Wikipedia
De halve wereld heeft er gezeten maar Duitsland heeft geen dominante rol gespeeld in deze conflicten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Laatst online: 21:34
Miki schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 08:29:
[...]

De halve wereld heeft er gezeten maar Duitsland heeft geen dominante rol gespeeld in deze conflicten.
Dat maakt niet uit. Ze hebben er gezeten tel daarbij op dat ze de kop uitsteken in Europa over zo ongeveer alles (ze hebben een behoorlijke vinger in de Europese pap) en het zou zomaar een aanleiding kunnen zijn.

Maar ach aan de andere kant, het zou ook net zo goed een man/vrouw kunnen zijn geweest die het gewoon moeilijk had in zijn leven en zijn heil vind bij IS

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

Tja, een (klein) deel van die vluchtelingen zien een Kerstviering an sich al als provocatie. Wat (voor hun dan) nog eens bevestigd wordt door de al maar toenemende discussie en ophef over hoe onze overheden, omroep en bedrijfsleven krampachtig proberen zich steeds minder met dit feest te associëren. Dit terwijl (volgens mij) een steeds groter wordende groep Nederlanders kerst niet zozeer als iets religieus ziet, maar meer als een gezellig feest met vrienden en familie.

Update: politie doet inval bij AZC waar de verdachte gewoond zou hebben: https://twitter.com/Jeroe...status/811107270750773249

[ Voor 5% gewijzigd door alexbl69 op 20-12-2016 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
alexbl69 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 08:40:
Tja, een (klein) deel van die vluchtelingen zien een Kerstviering an sich al als provocatie.
Denk dat je veel te ver zoekt: dit is onderdeel van een veel langer durende trend van aanslagen, de kerstmarkt is waarschijnlijk uitgekozen vanwege het grote aantal mensen en de symbolische waarde.

Natuurlijk heeft dit in de kern te maken met de westerse inmenging in het midden-oosten, de Irak-oorlog zal de geschiedenis in gaan als de grootste geopolitieke-clusterfuck van de 21e eeuw.

De ellende is dat je eigenlijk niets kunt doen, als deze aanslag echt het werk was van een eenling met een mes, dan is zelfs het grootste inlichtingenapparaat machteloos.

Wat nu vooral interessant is is of deze man hier in het AZC geradicaliseerd is (wie zijn dan de ophitsers, welke krachten in Duitsland moet je dan aanpakken) of dat dit een als 'vluchteling' vermomde terrorist was die met dit specifieke doel hierheen gereisd is (wat is er mis met de controle, registratie, etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:16

Rannasha

Does not compute.

hoevenpe schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 08:52:
[...]

..., de Irak-oorlog zal de geschiedenis in gaan als de grootste geopolitieke-clusterfuck van de 21e eeuw.
offtopic:
Nou, de 21e eeuw is nog vrij jong en de VS heeft Trump als president verkozen. Er is voldoende tijd en potentie voor grotere geopolitieke clusterfucks

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:33
[...]

Denk dat je veel te ver zoekt: dit is onderdeel van een veel langer durende trend van aanslagen, de kerstmarkt is waarschijnlijk uitgekozen vanwege het grote aantal mensen en de symbolische waarde.
Je ziet inderdaad dat men steevast locaties uitzoekt met een grote concentratie mensen op activiteiten die indruisen tegen "hun" cultuur en geloof (wat radicalen beschouwen als hoe het moet). Kerstmarkt, voor hen een PR-aanval op het Westen én het Christendom. Waarbij tegelijk natuurlijk angst aangejaagd dient te worden, voor alles wat maar enigszins vreemd lijkt.
Wat nu vooral interessant is is of deze man hier in het AZC geradicaliseerd is (wie zijn dan de ophitsers, welke krachten in Duitsland moet je dan aanpakken) of dat dit een als 'vluchteling' vermomde terrorist was die met dit specifieke doel hierheen gereisd is (wat is er mis met de controle, registratie, etc.)
Ik vrees dat je dit soort eenlingen er nooit voor de volle 100% uit kunt halen, ook al zijn ze in eigen land voorbereid. Of je moet ook al een gigantische apparaat in die landen hebben én/of een uitstekende samenwerking met de veiligheidsdienst daar, als die goed genoeg is.
Ik denk dat de kans van slagen groter is met het vinden van ophitsers hier, dan dat je daar opgeleide mensen eruit pikt.
Ik zie al weer diverse mensen roepen over grenzen dicht.. maar dat is en blijft een illusie, of we moeten Noord-Koreaanse toestanden aan de grens willen. En zelfs daar glippen mensen door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:21
[...]

Natuurlijk heeft dit in de kern te maken met de westerse inmenging in het midden-oosten, de Irak-oorlog zal de geschiedenis in gaan als de grootste geopolitieke-clusterfuck van de 21e eeuw.

De ellende is dat je eigenlijk niets kunt doen, als deze aanslag echt het werk was van een eenling met een mes, dan is zelfs het grootste inlichtingenapparaat machteloos.
En ik ben bang dat het ook niet zal stoppen. Wat zou bijvoorbeeld Duitsland moeten doen zodat de verantwoordelijken denken:"Ja ok, nu hebben we wat we willen, daar gaan we geen aanslagen meer plegen"? Misschien als het een bepaalde belangenterroristengroepering is, maar als het echt IS is? Dat zijn hondsdolle gasten die in mijn optiek alles vermoorden en slopen. Ook als de hele wereld hun kalifaat is gaan ze door met moorden omdat niet alle inwonenden vroom genoeg zijn naar de dan geldende standaard.

Lekker ook, wij gaan O&N vieren in Duitsland dus vriendin wil nu al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Rannasha schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:18:
[...]

offtopic:
Nou, de 21e eeuw is nog vrij jong en de VS heeft Trump als president verkozen. Er is voldoende tijd en potentie voor grotere geopolitieke clusterfucks
Als dit inderdaad een vluchteling uit Pakistan of Afghanistan is dan heeft Irak er niet direct iets mee te maken. Je komt dan eerder bij de Zia ul Haq uit die islamisme in Pakistan de macht gaf of de Afghaanse PDPA die de bugeroorlog ontketende met hun pogingen Afghanistan te moderniseren door o.a. alle geestelijken uit te moorden.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
Wren schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:25:
[...]

En ik ben bang dat het ook niet zal stoppen. Wat zou bijvoorbeeld Duitsland moeten doen zodat de verantwoordelijken denken:"Ja ok, nu hebben we wat we willen, daar gaan we geen aanslagen meer plegen"? Misschien als het een bepaalde belangenterroristengroepering is, maar als het echt IS is? Dat zijn hondsdolle gasten die in mijn optiek alles vermoorden en slopen. Ook als de hele wereld hun kalifaat is gaan ze door met moorden omdat niet alle inwonenden vroom genoeg zijn naar de dan geldende standaard.

Niet bang laten maken, gewoon O&N gaan vieren.

Je kan dit soort akties niet voorkomen maar je moet je daarom zeker niet opsluiten en nergens meer heen gaan.

Woon en Werk in Berlijn, en iedereen is vanochten gewoon weer naar het werk gegaan. tuurlijk, is topic van de dag maar over het algemeen reageren de Berlijners erg nuchter op dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
Juke! schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:02:
[...]

Niet bang laten maken, gewoon O&N gaan vieren.

Je kan dit soort akties niet voorkomen maar je moet je daarom zeker niet opsluiten en nergens meer heen gaan.

Woon en Werk in Berlijn, en iedereen is vanochten gewoon weer naar het werk gegaan. tuurlijk, is topic van de dag maar over het algemeen reageren de Berlijners erg nuchter op dit.
Zo denk ik er ook over, en als het gebeurt, dan gebeurt het.
De vriendin is helaas wat angstiger aangeleverd hierin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Wren schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:25:
[...]

En ik ben bang dat het ook niet zal stoppen. Wat zou bijvoorbeeld Duitsland moeten doen zodat de verantwoordelijken denken:"Ja ok, nu hebben we wat we willen, daar gaan we geen aanslagen meer plegen"?
Daar is het volgende over te vinden:
ISIS makes no secret of its ultimate ambition: A global caliphate secured through a global war. To that end it speaks of "remaining and expanding" its existing hold over much of Iraq and Syria. It aims to replace existing, man-made borders, to overcome what it sees as the Shiite "crescent" that has emerged across the Middle East, to take its war -- Islam's war -- to Europe and America, and ultimately to lead Muslims toward an apocalyptic battle against the "disbelievers."
http://edition.cnn.com/20...sis-syria-iraq-caliphate/

In principe moeten alle ongelovigen sterven of bekeren, dan is IS tevreden.
Gewoon gaan, want deze reactie is precies waar "ze" op uit zijn. Vooralsnog heb je meer kans dat je in het verkeer iets overkomt dan dat je door een terroristische actie iets overkomt. Ik ben afgelopen weekend ook "gewoon" naar de drukke kerstmarkten in Parijs geweest en had een hotel redelijk dicht bij de Bataclan...

Hiermee wil ik deze daad overigens niet bagatelliseren, het is verschrikkelijk dat dit soort dingen gebeuren en dat het telkens vanuit een bepaalde hoek lijkt te komen (al dan niet onder de noemer van een bepaalde geloofsovertuiging). Ik zou ook niet graag in de schoenen van Merkel staan op dit moment, niet alleen omdat er toch in haar stad een aantal van haar landgenoten zijn gestorven, maar ook omdat ze luidkeels "Wir schaffen das" verkondigde, wellicht moet ze daar op terugkomen. Ik ben erg benieuwd naar hoe dit incident voor haar gaat uitpakken.

Is er overigens al bekend of de bijrijder de neef van de eigenaar was? Laten we eerlijk zijn, ook het transportbedrijf is een slachtoffer in deze. De reacties op hun Facebook pagina waren van een :r niveau, het zou best kunnen dat ze hierdoor de deuren moeten sluiten en daarbij ook nog eens (als het de beste man blijkt te zijn) een familielid moeten begraven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:38
dr.lowtune schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:17:
[...]

Is er overigens al bekend of de bijrijder de neef van de eigenaar was? Laten we eerlijk zijn, ook het transportbedrijf is een slachtoffer in deze. De reacties op hun Facebook pagina waren van een :r niveau, het zou best kunnen dat ze hierdoor de deuren moeten sluiten en daarbij ook nog eens (als het de beste man blijkt te zijn) een familielid moeten begraven...
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
hoevenpe schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:34:

Wat dacht je van om dit soort onzin niet te roeptoeteren.
Ongelofelijk hoeveel je in 2 zinnen kan suggereren.

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
dr.lowtune schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:17:
[...]

Daar is het volgende over te vinden:

[...]

http://edition.cnn.com/20...sis-syria-iraq-caliphate/

In principe moeten alle ongelovigen sterven of bekeren, dan is IS tevreden.

[...]
Ja, en getuige de berichtgevingen in het verleden vindt men altijd wel een ongelovige of een gelovige die niet gelovig genoeg is. Er worden immers ook gigantisch veel moslims (ook in het huidige 'kalifaat') afgemaakt omdat ze niet voldoen aan de gestelde religieuze eisen.
Natuurlijk is het nog niet 100% zeker dat de aanslag is gepleegd vanuit een IS hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
Wren schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:16:
[...]

Zo denk ik er ook over, en als het gebeurt, dan gebeurt het.
De vriendin is helaas wat angstiger aangeleverd hierin :)
Kan me het ook wel voorstellen, het brengt alleen niks:(

Op je hoede zijn, ja dat moet je tegenwoordig overal helaas. Gewoon niet gek laten maken.
Hopelijk weet je haar te overtuigen en hebben jullie super O&N in Duitsland:)

@Rest: laten we nu even wachten tot 13:00, dan wordt er meer duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 13:31

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Rannasha schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:18:
[...]

offtopic:
Precies, de gebeurtenissen in 1900-1910 waren nog slechts een voetnoot in de geschiedenis in 1990. Daarna kwam WO-I en dat was weer een dwerg t.o.v. WO-II. Je zou eigenlijk je hart vasthouden voor wat er deze eeuw nog kan en gaat gebeuren.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:54
Juke! schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:27:
[...]
@Rest: laten we nu even wachten tot 13:00, dan wordt er meer duidelijk.
Dader is 23 jarige Pakistaan Naved B die als vluchteling een verblijfsstatus heeft gekregen. Bijrijder was de Pool, neef dus van de eigenaar van het transportbedrijf. Neef is doodgeschoten. Laat weinig meer te raden over lijkt me.

'Verdachte aanslag kerstmarkt Berlijn is 23-jarige Pakistaan' http://nu.nl/terreur-in-e...-23-jarige-pakistaan.html (via @NUnl)

[ Voor 16% gewijzigd door Morrar op 20-12-2016 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
Morrar schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:04:
[...]

Dader is 23 jarige Pakistaan Naved B die als vluchteling een verblijfsstatus heeft gekregen. Bijrijder was de Pool, neef dus van de eigenaar van het transportbedrijf. Neef is doodgeschoten. Laat weinig meer te raden over lijkt me.

'Verdachte aanslag kerstmarkt Berlijn is 23-jarige Pakistaan' http://nu.nl/terreur-in-e...-23-jarige-pakistaan.html (via @NUnl)
Beetje raar om de doodgeschoten neef van de eigenaar 'bijrijder'te noemen ook al is het technisch gezien juist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juke!
Morrar schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:04:
[...]

ja heb ik ook gelezen. Gaat weer ten koste van de echte vluchtelingen helaas:(

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Juke! schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:11:
ja heb ik ook gelezen. Gaat weer ten koste van de echte vluchtelingen helaas:(
Gaat weer ten koste van tientallen onschuldige Duitse burgers helaas:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
dubbel

[ Voor 94% gewijzigd door Iblies op 20-12-2016 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Realistisch gezien zou je een land als Pakistan niet als onveilig moeten beschouwen want daar wonen meer dan 200.000.000 mensen. Het is onbestaanbaar dat binnen die landsgrenzen en/of nabijheid geen relatief veilig leven kan worden opgebouwd.

[ Voor 20% gewijzigd door Iblies op 20-12-2016 11:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:33

Typhone

Who Dares Wins

Juke! schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:43:
[...]

gaat ten koste van onschuldige mensen, klaar.

Gelukkig zijn Duitsers beetje anders als Nederlanders, hele discussie over vluchtelingen wordt hier anders gevoerd als in Nederland.
Die wordt niet gevoerd. Niet in de media en niet op de radio. Extreem eenzijdige berichtgeving. Ik erger me daar al een jaar aan kapot (werk in Dortmund). Alle vormen van kritiek worden geweigerd op de radio. Alleen maar reporters die tussen vluchtelingen zitten en oh en ah roepen. Van alle - ook terechte - kritiek wordt alles doodgezwegen. Collega's van mij verbazen zich er ook om dat wij sommige zaken zo strak durven benoemen in Nederland. Dat is in Duitsland schier onmogelijk met het oog op '39-'45.

Dorpje wordt weggezet als neonazi's omdat ze tegen een "Fluchtlinglager' zijn waar 1250 mensen komen te zitten. Als je dan met 2890 man in een dorp woont dan snap ik goed dat de verhoudingen heel erg scheef komen te liggen. Daar werd/wordt op de radio echter geen aandacht aan besteed. Dat kreeg ik gelukkig wel mee van collega's die zeer links georiënteerd zijn maar daar wel op tegen waren.

Die ene reactie: 'dit gaat ten koste van alle vluchtelingen' vind ik ook altijd maar een aparte. Ga je dat omdraaien dan is de vraag: hoeveel onschuldige mensen worden nog het slachtoffer van alle haken en ogen die het vluchtelingenbeleid met zich meebrengt? En dan wordt er opeens door veel mensen niet met die argumentatie gestrooid.

Ik krijg het nieuws in 3 landen mee en los van het feit of dat biased is ja of nee valt met name het Duitse 'geschetste' beeld heel erg op. Daar zit de angst om man en paard te benoemen nog heel erg diep en dat is jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iblies
Er zijn tal van religies binnen Pakistan maar dat is niet het issue.

Belangrijker is om je af te vragen in hoeverre het realistisch is om mensen uit dergelijke megalomane landen asiel te gaan verlenen.

Dat ga je niet bolwerken.

Mocht er hulp nodig zijn dan zul je dat anders moeten inrichten en zeker niet meer dan 5000 km verderop ze een dak boven het hoofd gaan geven waarbij vervolgens wordt onderzocht of ze wel recht hebben.

Heel rare symboolpolitiek dat helemaal niet realistisch is.

Het is een systeem dat misbruik uitlokt waardoor excessen als deze aanslag mogelijk worden.
Een mooi voorbeeld van misbruik is bijvoorbeeld Eritrea. Dat land is letterlijk praktisch leeggelopen om in de EU asiel aan te vragen.

Ik vraag me daarbij af of in een straal van 500 km geen kansen zijn,
of er in een straal van 1000 km geen kansen zijn,
of er in een straal van 1500 km geen kansen zijn.
Berlijn-Islamabad is maar liefst 7000 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Waarom niet???

Dat je geen mensen terug stuurt naar Syrië lijkt me logisch, maar Pakistan is echt niet 'onveiliger' dan Marokko, Algerije of Turkije.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juke!
Typhone schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:52:
[...]

Die wordt niet gevoerd. Niet in de media en niet op de radio. Extreem eenzijdige berichtgeving. Ik erger me daar al een jaar aan kapot (werk in Dortmund). Alle vormen van kritiek worden geweigerd op de radio. Alleen maar reporters die tussen vluchtelingen zitten en oh en ah roepen. Van alle - ook terechte - kritiek wordt alles doodgezwegen. Collega's van mij verbazen zich er ook om dat wij sommige zaken zo strak durven benoemen in Nederland. Dat is in Duitsland schier onmogelijk met het oog op '39-'45.

Dorpje wordt weggezet als neonazi's omdat ze tegen een "Fluchtlinglager' zijn waar 1250 mensen komen te zitten. Als je dan met 2890 man in een dorp woont dan snap ik goed dat de verhoudingen heel erg scheef komen te liggen. Daar werd/wordt op de radio echter geen aandacht aan besteed. Dat kreeg ik gelukkig wel mee van collega's die zeer links georiënteerd zijn maar daar wel op tegen waren.

Die ene reactie: 'dit gaat ten koste van alle vluchtelingen' vind ik ook altijd maar een aparte. Ga je dat omdraaien dan is de vraag: hoeveel onschuldige mensen worden nog het slachtoffer van alle haken en ogen die het vluchtelingenbeleid met zich meebrengt? En dan wordt er opeens door veel mensen niet met die argumentatie gestrooid.

Ik krijg het nieuws in 3 landen mee en los van het feit of dat biased is ja of nee valt met name het Duitse 'geschetste' beeld heel erg op. Daar zit de angst om man en paard te benoemen nog heel erg diep en dat is jammer.
hier in Berlijn en omgeving(Oost-Duitsland) is de 2e wereldoorlog nog altijd een topic. Elke dag weer. Elk kind groeit ermee op in de school, wordt ingestampt dat "ze" (de duitser) fout was en is om dat wat gebeurd is toen. Hier heb ik veel diepgaandere discussie gehad en gevolgd over dat topic als ooit in Nederland.

De Duitser vind de Nederlander inderdaad direct maar nog erger: oppervlakkig als maar kan zijn. Echte discussies willen duitsers niet met Nederlanders want is niet mogelijk.

Ook dat voorbeeld van dat dorpje wat je gaf, zulke dingen kan je dagelijks over lezen, op tv docu's/praatprogramma's over zien etc.

dit alles is natuurlijk mijn mening en geen feit alhoewel het zo over kan komen;p

aanvulling: er zijn hier in Oost-Duitsland nog genoeg dorpjes waar je beter niet kan komen als buitenlander..
Dat hele Nazi gebeuren is hier een dagelijks thema waarover gepraat wordt, veel meer als je kan vermoeden.

[ Voor 4% gewijzigd door Juke! op 20-12-2016 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:33

Typhone

Who Dares Wins

Daar zit waarschijnlijk een stuk verschil in benadering nog tussen van DDR en BRD.
Rondom waar ik werk zijn de collega's wat betreft de oorlog vrij open. Worden zelfs grappen over gemaakt waar ik in het begin geen idee van had of ik er om kon lachen ja of nee. Maar hele open discussies op de radio hoor je niet. Altijd een vrouwelijke reporter die 'schrijnende' familieverhalen gaat vertellen (1Live.de).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000

Standeman

Prutser 1e klasse

hoevenpe schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 11:59:
[...]

Waarom niet???

Dat je geen mensen terug stuurt naar Syrië lijkt me logisch, maar Pakistan is echt niet 'onveiliger' dan Marokko, Algerije of Turkije.
En dat baseer je op? Onderbuik? Je glazen bol? Je hebt jaren lang in Pakistan gewoond?

Blijkbaar vind het NL overheid het toch niet zo veilig daar (geen idee wat hun criteria zijn overigens, maar ik ga er voor het gemak van uit dat het degelijk onderbouwd is).

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 20-12-2016 12:09 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:35
[...]

Waarom niet???

Blijkbaar denkt de Nederlandse overheid daar anders over.
IK vermoed dat het feit dat de Taliban (of daaraan gelieerde groeperingen) een groot deel van 't grensgebied tussen Pakistan en Afghanistan controleren/ tot recent controleerden daar wel van invloed op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
Typhone schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:05:
[...]

Daar zit waarschijnlijk een stuk verschil in benadering nog tussen van DDR en BRD.
Rondom waar ik werk zijn de collega's wat betreft de oorlog vrij open. Worden zelfs grappen over gemaakt waar ik in het begin geen idee van had of ik er om kon lachen ja of nee. Maar hele open discussies op de radio hoor je niet. Altijd een vrouwelijke reporter die 'schrijnende' familieverhalen gaat vertellen (1Live.de).
Oh lachen kunnen ze zeker over de hele kwestie, zo zuur zijn de duitsers nu ook weer niet;p.
Maar ja, je hebt gelijk, het verschil tussen oost en west is nog altijd enorm, op elk vlak(banen, geld, leven, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
rik86 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:06:
[...]

Blijkbaar denkt de Nederlandse overheid daar anders over.
IK vermoed dat het feit dat de Taliban (of daaraan gelieerde groeperingen) een groot deel van 't grensgebied tussen Pakistan en Afghanistan controleren/ tot recent controleerden daar wel van invloed op is.
Dan nog blijft het vreemd. Zoals hierboven ook al is gemeld: Pakistan is een enorm groot land. Het feit dat de terroristen huishouden in een specifiek grensgebied aldaar hoeft toch niet te betekenen dat het hele land onveilig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
[...]

Waarom niet???

van die opmerking is vrij weinig waar. Pakistan vangt veel Afghaanse vluchtelingen op en is verder de bakermat van de taliban, heeft een gestoord grensconflict met India, een claim op kashmir, etc etc. Pakistan is in mijn ogen een behoorlijk onveilig land.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Waarom niet???

Dit zijn zo'n beetje de criteria. De NL overheid zal daar niet veel van afwijken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Standeman schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:06:
[...]

En dat baseer je op? Onderbuik? Je glazen bol? Je hebt jaren lang in Pakistan gewoond?

Blijkbaar vind het NL overheid het toch niet zo veilig daar (geen idee wat hun criteria zijn overigens, maar ik ga er voor het gemak van uit dat het degelijk onderbouwd is).
Als je de halve wereld wilt uitnodigen moet je ook niet gek opkijken als je opeens het draagvlak voor je beleid verliest. Voor echte gezinnen uit Syrië is denk ik genoeg begrip en empathie, juist deze mensen zijn nu de dupe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Modbreak:We gaan nu te ver off topic over of bepaalde landen al dan niet onveilig zijn.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000

Standeman

Prutser 1e klasse

*knip* Sorry maar ZT is ZT.

En verder eens met Albanter :)

Nu alleen mijn nickname nog correct spellen. ;)

[ Voor 95% gewijzigd door Mx. Alba op 20-12-2016 12:20 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WALUIGI96
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-09 08:44
Terug naar het onderwerp:
Merkel heeft inmiddels een persconferentie gehouden:
http://nos.nl/artikel/214...-echt-vluchteling-is.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
WALUIGI96 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:21:
Helaas nog weinig nieuws anders dan de gebruikelijke woorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
WALUIGI96 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:21:
knip

[ Voor 23% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-12-2016 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

RemcoDelft schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:34:
[...]

"Merkel: weerzinwekkend als dader echt vluchteling is"

Het lijkt er dus op dat ze het vooral erg vindt voor die arme vluchtelingen, en niet voor de slachtoffers van haar beleid.
Quote uit context. Suggestieve post. Ik laat hem staan als voorbeeld van wat niet de bedoeling is in een ZT-topic, ter leering ende vermaeck.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juke!
*knip* Don't feed the trolls...

Ontopic; ben benieuwd of er om 13:00 nog wat naar buiten komt qua nieuws.

[ Voor 81% gewijzigd door Mx. Alba op 20-12-2016 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Laatst online: 21:34
Mx. Alba schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:41:
[...]

Quote uit context. Suggestieve post. Ik laat hem staan als voorbeeld van wat niet de bedoeling is in een ZT-topic, ter leering ende vermaeck.
Hoewel ik het met je eens ben wordt dit door een grote groep mensen wel zo opgevat en daar wordt door de politiek NIKS aan/mee gedaan.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Mx. Alba schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:41:
[...]

Bizar wel om dat als headline te gebruiken.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Nu.nl zegt nu dat ze de verkeerde persoon hebben opgepakt... Verdachte zou nog vrij rondlopen.

[ Voor 69% gewijzigd door Phusebox op 20-12-2016 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Phusebox schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 13:15:
Nu.nl zegt nu dat ze de verkeerde persoon hebben opgepakt... Verdachte zou nog vrij rondlopen.
Dan breekt de paniek pas echt uit als dit waar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
hoevenpe schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 13:17:
[...]

Lijkt er daadwerkelijk op dat ze de verkeerde persoon hebben. Grote kans dat de echte verdacht al lang ergens anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
Ok kerstmarkten in Berlijn vandaag verzocht dicht te blijven.
Was net op Alex en daar geven ze inderdaad gehoor eraan, in Spandau en Charlottenburg zijn ze ook al dicht/gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
hoevenpe schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 13:17:
[...]

waar haalt nu.nl dat vandaan?

Ik hoor en lees alleen dat hij het ontkend(wat nog niks zegt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Phusebox schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 13:19:
[...]

Lijkt er daadwerkelijk op dat ze de verkeerde persoon hebben. Grote kans dat de echte verdacht al lang ergens anders is.
Dan zou ik toch de komende weken kerstmarkten en andere grote festiviteiten even overslaan, grote kans dat hij snel opnieuw wil toeslaan. Een nieuwe truck is zo gestolen helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Phusebox schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 13:19:
[...]

Lijkt er daadwerkelijk op dat ze de verkeerde persoon hebben.
waar baseer je dit op

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:15
Komt van nu.nl

"We hebben de verkeerde en daarmee ook een nieuwe situatie", zegt de politie. "De ware dader loopt nog vrij rond en is bewapend en kan nieuwe schade aanrichten."
Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hou het op nieuwsfeiten om dit topic leesbaar te houden voor iedereen die informatie zoekt of wil reageren met eigen informatie. Dat betekent dus concreet dat dit niet echt een discussietopic is. Natuurlijk ben je vrij om in te gaan op nieuwsfeiten. Vervolgens de discussie door te trekken naar oorzaken van terreur of vluchtelingen willen we hier dus absoluut niet zien.

Telefoonnummer in Berlijn mocht iemand vermoeden dat er een bekende betrokken zou kunnen zijn geraakt bij het voorval:
+49 (0)3046644664

ZT = Zero tolerance en dat menen we ook. Denk dus een beetje na voordat je reageert en kom niet aanzetten met rants, offtopic maatschappelijke problemen en laat metadiscussies zoals reageren op anderen die niet correct reageren voor wat het is. Staat er iets je niet aan? Maak dan een topicreport of reageer in Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Terugkoppelingstopic

Over achtergronden kan de discussie hier verder: [ZT] Terreur in Europa - Achtergronden
Voor de migratieproblematiek moet je hier zijn: Migratie van vluchtelingen naar Europa - Deel 3