Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkb123
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 15:53
voor alle mensen met het px5 wifi/bt probleem.

Ikkwam op google wat items tegen die over de wifi/BT chip gaan Er schijnt een fout te zitten in de USB configuratie. De Wifi/BT module schijnt nl ook een USB connectie te hebben. Wij hebben de GL850 chip welke stoort. We moeten de GL852 chip hebben. Maar solderen van dergelijke kleine chips is voor mijn kolenschoppen niet te doen.

Men heeft het in deze post opgelost door de USB module te rebooten elke keer wanneer het scherm uit slaapstand komt. Dit doen ze met Tasker. De unit moet dan wel geroot zijn.

Alle info op XDA:
[url="https://forum.xda-develop...oth-waking-t3852206/page4"]https://forum.xda-develop...oth-waking-t3852206/page4[/url]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

lampie1979 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 20:14:
[...]

Thanks. Ik zag het nut hier niet van in om dit naar 1 uur te zetten ipv direct. Ik zal de tijdinstelling ook aanpassen van direct naar 1 uur. Canbus is bij mij hetzelfde. Wit stekkertje met module. VAG 2007 heeft ook niet zoveel opties (display in dashboard en stuurwielbediening en dat is het.
Battery drain is normaal bij oude can gateway bij vw. Software upgraden van de gateway of gewoon ding vervangen....( kost niet veel en is ook niet echt moeilijk), je moet wel iemand met vcds hebben...

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proditaki
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-09 12:24
lampie1979 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 20:14:
[...]

Thanks. Ik zag het nut hier niet van in om dit naar 1 uur te zetten ipv direct. Ik zal de tijdinstelling ook aanpassen van direct naar 1 uur. Canbus is bij mij hetzelfde. Wit stekkertje met module. VAG 2007 heeft ook niet zoveel opties (display in dashboard en stuurwielbediening en dat is het.
Dat doe ik voor zodat, wanneer ik bijvoorbeeld even ga tanken onderweg of bij een langere reis bij een stop van een half uurtje oid, de radio niet helemaal opnieuw op hoeft te starten dan.

PSN: proditaki specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 14:21

NoE

Que?

Ik heb via aliExpress zo'n basic 4G LTE USB wifi dongle van Quallcomm. Iemand een idee of ik deze kan upgraden? FW stamt uit 2014. (Btw, kan roaming ook nergens vinden)

We love the smell of innovation in the morning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 22:59
Naar aanleiding van alle informatie op deze forum heb ik een Dasaita autoradio gekocht via aliExpress.. Zowel de bouwkwaliteit als de gebruik van de radio ben ik zeer over te spreken. Aangezien er geen duidelijke beschrijving word meegestuurd plaats ik hier mijn inbouw proces en zaken waar je op moet letten.

Dit betreft dus een radio voor een Suzuki Swift 2005 - 2010 model.

Zie hier de radio op AliExpress

CPU: Rockchip PX5 Octa-Core, 64-Bit Coretex A53, 4GB memory

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jMvK1vb/Radio.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2M43VNr/Radio.png
Dit word er allemaal bij geleverd.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Wv91mnY/Oudesituatie.png
Oude situatie:

Om de huidige radio + frame eruit te krijgen dien je eerst 2 schroeven los te halen (dopje 10). Hierbij is het makkelijk om de kap onder je stuur eraf te halen. Kun je eenvoudig eraf trekken. Aan de andere kant is het open maken van je dashboardkastje genoeg om erbij te kunnen.

Betreft deze 2 schroeven:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hF9RzxS/Aansluiting.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LP7KLp4/Aansluiting-2.jpg

Daarna kun je met een plastic hulptool de gehele frame eruit halen.Vergeet dan niet om je ventilatieroosters over te zetten en de plastic clipjes. Dat laatste heb je nodig om de nieuwe radio vast te klikken.
De GPS module heb ik in de dashboard bakje geplakt zodanig dat die niet in de weg zit en mijn GPS bereik prima is. Microfoon is niet noodzakelijk omdat er aan de voorkant van de radio al een MIC zit en tot zover werkt die uitstekend.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/C5N3tk0/Klipjes.jpg

Daarna opstarten en werd verwelkomt met het Suzuki logo:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jgMQKJB/Opstarten.jpg

Resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kQ8SgQX/Aangesloten.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zJdX1Gq/IMG-20190331-WA0001-LI.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkb123
Hoe gaat het met de wifi verbinding?

[quote]Ottovw schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 09:30:
Naar aanleiding van alle informatie op deze forum heb ik een Dasaita autoradio gekocht via aliExpress.. Zowel de bouwkwaliteit als de gebruik van de radio ben ik zeer over te spreken. Aangezien er geen duidelijke beschrijving word meegestuurd plaats ik hier mijn inbouw proces en zaken waar je op moet letten.

Dit betreft dus een radio voor een Suzuki Swift 2005 - 2010 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:20

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

59john59 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 11:01:
Ik heb de XTRONS TM705L, android 8.1 bevalt uitstekend, heb er wel een 4 kanaalsversterker bij gekocht, want uitgangsvermogen van de xtrons unit is wel wat onder de maat. Werkt prima met originele camera van de auto en echt zeer scherp beeld. Ben zeer tevreden. Bijna alles is goed in te stellen en bij opnieuw opstarten onthoud de unit de radiozenders zoals ingesteld. Enige wat ik niet voor elkaar krijg, is: Hoe kun je de unit de instellingen van de EQualizer laten onthouden? Staan telkens als ik de auto strat weer in basis instelling.
Ik moet uberhaubt nog een model vinden die wel een degelijke output heeft, volgens mij zitten ze allemaal met dezelfde '4x50w' pico versterker aan boord die bar weinig goed is (lijkt meer PMPO dan RMS :P).

Gebruik je de aangepaste equalizer of de standaard versie? Ik heb een pumkin die een eigen EQ heeft die altijd reset, maar de default android versie lijkt het wel prima te doen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 59john59
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-07-2020
ik gebruik de standaard versie van de equalizer die in android 8.1 zit.
Heb wel een aparte eindversterker M-Audio 90.4
Die werkt uitstekend, mooi vol geluid.de eigen versterker van de unit geeft alleen maar het piekvermogen aan van 4x45 watt. de stroomtoevoerdraad is 1,mm2 dik, terwijl als je een eindversterker aansluit, meteen al naar 20mm2 aansluiting vanaf de accu moet. alles werkt erg goed en snel alleen die standaard equalizer, gaat naar de standaard instellingen terug als je de auto opnieuw start. ik zal eens kijken of er een alternatieve eq te downloaden is.

[ Voor 3% gewijzigd door 59john59 op 02-04-2019 11:30 . Reden: tekst wijziging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 22:59
henkb123 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 10:35:
Hoe gaat het met de wifi verbinding?
Zowel WiFi als Bluetooth werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkb123
Nice, denk dat je dan de nieuwere chip hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkb123
Ik heb nog een vraag aan jullie als gebruikers van de PX5 type autoradio.

Ik merk dat de brightness erg hoog is. Ook in de laagste stand best nog wel fel. De helderheid is ook niet op automatisch in te stellen zodat bij zonsondergang de radio automatisch dimt.

Weet iemand een oplossing of app die dat wel doet? Ik heb de app Lux auto brightness Al gekocht maar dat werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonardus66
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
henkb123 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 01:39:
voor alle mensen met het px5 wifi/bt probleem.

Ikkwam op google wat items tegen die over de wifi/BT chip gaan Er schijnt een fout te zitten in de USB configuratie. De Wifi/BT module schijnt nl ook een USB connectie te hebben. Wij hebben de GL850 chip welke stoort. We moeten de GL852 chip hebben. Maar solderen van dergelijke kleine chips is voor mijn kolenschoppen niet te doen.

Men heeft het in deze post opgelost door de USB module te rebooten elke keer wanneer het scherm uit slaapstand komt. Dit doen ze met Tasker. De unit moet dan wel geroot zijn.

Alle info op XDA:
[url="https://forum.xda-develop...oth-waking-t3852206/page4"]https://forum.xda-develop...oth-waking-t3852206/page4[/url]
Henk123
Het lukt me niet via de door jou opgegeven adressen de betrefffende pagina,s op XDA te bereiken . Via ander pagina's inmiddels wel meer informatie gekregen over het gebruikt script en Tasker. Wordt voor mij toch wel een beetje te technisch. Zag ook een methode om een Wifi/BT Dongle via de USB aan te sluiten en de ingebouwde module te omzeilen. De Comfast RTL 8723BU zou hiervoor gebruikt worden. Kost bij Ali ca €6,- dus ga ik maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkb123
De wifi dongle werkt ook via USB. De defecte chip is een USB controller dus de dongle zal ook storen even ik bang.

Ik krijg van de leverancier een gl852 chip. Zal proberen deze zelf te vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkb123
https://forum.xda-develop...th-waking-t3852206/page14
Leonardus66 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 22:44:
[...]

Henk123
Het lukt me niet via de door jou opgegeven adressen de betrefffende pagina,s op XDA te bereiken . Via ander pagina's inmiddels wel meer informatie gekregen over het gebruikt script en Tasker. Wordt voor mij toch wel een beetje te technisch. Zag ook een methode om een Wifi/BT Dongle via de USB aan te sluiten en de ingebouwde module te omzeilen. De Comfast RTL 8723BU zou hiervoor gebruikt worden. Kost bij Ali ca €6,- dus ga ik maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ribbel_
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-01-2024
Graag even hulp bij het volgende.

Ik ben van plan om deze unit te kopen

https://www.joyingauto.eu...oradio-with-4gb-32gb.html

SPDIF, DSP, INTEL chip, alles erop en eraan.

Nu heb ik hier een canbus adapter voor nodig, maar er zijn er verschillende te krijgen voor mijn auto.
Elke heeft een verschillende lead naar een ander merk autoradio.

Welke lead moet ik hebben voor een Joying, of maakt dit niet uit en wordt alleen de rest gebruikt?

Alvast dank!

https://wthgaming.eu | Hell Let Loose Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:05
@_ribbel_
In welke auto wil je die Joying proppen? Joying verkoopt ook units met bijbehorende canbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ribbel_
Tis voor een Peugeot 307.

Ik had dit al nagevraagd, maar op een paar modelspecifieke units na zijn ze allemaal universeel.
Als ze de canbus niet hebben, doen ze je een linkje naar Connects2.com.
Daar kun je dan een canbus voor jouw type auto bestellen.

Ze zeggen er alleen niet bij welke je moet hebben, dat mag je dus zelf uitzoeken.
Connects2 verkoopt een aantal verschillende canbus aansluitingen voor een 307, met verschillende leads.
Geen idee dus welke ik moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cotton_eye_joe
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-08 20:16
Kan iemand iets vertellen over de geluidskwaliteit op de rca uitgangen van Joying radios? Zit al lang te twijfelen over zo'n radio en wil nu wel eens de knoop doorhakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkb123
Voor mensen die een steeds wegvallende wifi verbinding hebben:

Ik heb sinds ik de Hal9K rom draai en het vinkje bij Wifi reboot heb aangezet geen last meer van een wegvallende wifi verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakem1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-11-2022
kikkeraap schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 18:40:
Ik ga de radio van mijn Toyota Auris hybride uit 2014 vervangen. Nu is er niet super veel keuze voor een model specifieke radio. Laat staan als je ook een DSP zoekt.
Om er zeker van te zijn dat de radio passend is, heb ik contact gezocht met verschillende verkopers.
Een verkoper geeft aan dat deze past. Ik denk van niet, omdat het op het oog een vierkant model nodig is, bijvoorbeeld deze. De verkoper van de laatste geeft aan dat deze ook past.

Wat is een passend model voor een auris uit 2014. Het liefste zonder DVD (groter scherm) en met DSP (als dat er is).
Ook ik ben van plan mijn touch2 with go te vervangen voor een android Head Unit. Ik heb een auris uit 2014 en de ondersteuning van smartphones en kaartupdates vind ik ronduit bedroevend. Mirrorlink werkt na update PIE opeens niet meer, kaartupdates zijn duur en lopen meer dan een jaar achter.
Het valt mij op hoe weinig mensen hierover klagen. Ik was benieuwd of jij inmiddels de stap hebt gezet en of het bevalt, en of alles functioneert: de achteruitrij camera, android auto etc... Ik heb de volgende Head Unit gevonden: https://nl.aliexpress.com...-4938-8500-c6a56c89a5c6-0
Groet,

mAURItS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmember
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-07-2020
Mensen, ik heb zo'n usb dab+ dongle met plak antenne voor m'n Xtrons aangeschaft maar de ontvangst is echt werkelijk om te huilen, af en toe 1 streepje ontvangt en krijg dan enkel wat lokale zenders al stotterend.

Nu lees ik dat die plakantennes niet heel best zijn, vroeg me af of mensen met andere antennes betere resultaten hebben bereikt. Gezien ze best aan de prijzige kant zijn wil ik wel zeker zijn dat ik een juiste variant vind (actieve)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmember
Topic is al aardig dood merk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Dee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 16:35
Gmember schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:38:
Topic is al aardig dood merk ik
Tja, DAB+ leeft niet heel erg en misschien wel terecht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proditaki
Jan Dee schreef op maandag 15 april 2019 @ 11:06:
[...]

Tja, DAB+ leeft niet heel erg en misschien wel terecht...
Ik luister meestal nog radio via FM. En als de zender (sporadisch) wegvalt schakel ik over naar internet radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:39
Gmember schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 20:43:
Mensen, ik heb zo'n usb dab+ dongle met plak antenne voor m'n Xtrons aangeschaft maar de ontvangst is echt werkelijk om te huilen, af en toe 1 streepje ontvangt en krijg dan enkel wat lokale zenders al stotterend.
Heb je dit op verschillende geografische locaties geprobeerd? Ga er van uit van wel, maar je weet maar nooit.
Nu lees ik dat die plakantennes niet heel best zijn, vroeg me af of mensen met andere antennes betere resultaten hebben bereikt.
Plakantennes kunnen best goed werken met een hoop mitsen en maren. Grootste probleem zijn tegenwoordig ruiten met coatings (zon en/of warmte werend) en ruitverwarming; dan ontkom je eigenlijk niet aan een goede buitenantenne.
Gezien ze best aan de prijzige kant zijn wil ik wel zeker zijn dat ik een juiste variant vind (actieve)
Goede antennes zijn niet goedkoop.

Veilige keus is volgens mij een merk als Calearo. Zie bijvoorbeeld deze winkel en kies het juiste type (enkel DAB+ of met AM/FM en GPS). En geef de winkel een belletje; blijkt het advies niet juist dan kan het product netjes weer retour.

En ga voor dit soort antennes niet op AliExpress shoppen; goede antennes zijn daar vrijwel altijd net zo prijzig.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkb123
Voor een ieder die last had van een wegvallende wifi. Ik heb de Hal9K rom geinstalleerd. daar zit automatisch een mod ingebakken die de USB (waar de wifi module onder valt) lke keer reset wanneer de HU uit slaapstand komt.

Ik heb sinds het vinkje er staat geen wegvallende wifi meer gehad met de HAL9K rom. Ik heb dus de laatste bekende ROM geinstalleerd.

Ga naar
- instellingen
- kies auto
- kies MOD instellingen
- in MOD zet vinkje bij "reset USB apparaten bij het booten of uit stand-by komen"

done!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfredpot
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-09 14:50
Hallo mede tweakers,

ik heb een vraag waar ik niet uit kom, misschien weten jullie het antwoord. Voor een Fiat Ducato (2015) die omgebouwd is tot camper heb ik een Witson PX5 unit met Android 8.0 besteld in China. Ik had er ervaring mee omdat ik voor mijn andere auto (Suzuki Swift uit 2011) ook al een zelfde unit had gekocht en ingebouwd.

Mijn eigen auto is probleemloos, maar de Fiat Ducato geeft een foutcode. De km stand knippert en er blijft een waarschuwingslampje branden. De unit werkt verder prima. Plaats ik de oude radio terug, dan is de foutcode ook weg. Uitlezen en foutcode resetten bij de dealer mocht niet baten.

Ik heb heel google al afgezocht, maar heb de oplossing nog niet gevonden. Het zit hem denk ik in de communicatie met de radio. Alles werkt perfect, alleen de lampjes knipperen. Als iemand een goed idee heeft voor een oplossing hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:35

houthakker

Poehé

alfredpot schreef op maandag 22 april 2019 @ 20:21:
Hallo mede tweakers,

ik heb een vraag waar ik niet uit kom, misschien weten jullie het antwoord. Voor een Fiat Ducato (2015) die omgebouwd is tot camper heb ik een Witson PX5 unit met Android 8.0 besteld in China. Ik had er ervaring mee omdat ik voor mijn andere auto (Suzuki Swift uit 2011) ook al een zelfde unit had gekocht en ingebouwd.

Mijn eigen auto is probleemloos, maar de Fiat Ducato geeft een foutcode. De km stand knippert en er blijft een waarschuwingslampje branden. De unit werkt verder prima. Plaats ik de oude radio terug, dan is de foutcode ook weg. Uitlezen en foutcode resetten bij de dealer mocht niet baten.

Ik heb heel google al afgezocht, maar heb de oplossing nog niet gevonden. Het zit hem denk ik in de communicatie met de radio. Alles werkt perfect, alleen de lampjes knipperen. Als iemand een goed idee heeft voor een oplossing hoor ik het graag!
CAN-bus los koppelen?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proditaki
henkb123 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 21:53:
Voor een ieder die last had van een wegvallende wifi. Ik heb de Hal9K rom geinstalleerd. daar zit automatisch een mod ingebakken die de USB (waar de wifi module onder valt) lke keer reset wanneer de HU uit slaapstand komt.

Ik heb sinds het vinkje er staat geen wegvallende wifi meer gehad met de HAL9K rom. Ik heb dus de laatste bekende ROM geinstalleerd.

Ga naar
- instellingen
- kies auto
- kies MOD instellingen
- in MOD zet vinkje bij "reset USB apparaten bij het booten of uit stand-by komen"

done!
Ik ben sowieso erg te spreken over de HAL9K rom.
Qua performance ga je er zeker op vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-09 12:57
Misschien dat ik HAL9K weer een keer ga proberen. Zaten wat leuke features in, maar de Xtrons stock launcher en de radio- & mp3 player app vond ik toch mooier / rustiger dan bij deze custom rom.

Met stock lukt het me alleen niet goed om dingen in immersive mode te draaien (keyboard werkt dan niet meer) en het kunnen skippen van hele folders in je muziek app is echt een gemis in de stock app.

[ Voor 34% gewijzigd door Raziel op 24-04-2019 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

proditaki schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 13:11:
[...]

Ik ben sowieso erg te spreken over de HAL9K rom.
Qua performance ga je er zeker op vooruit.
Mmm. Ik heb een wondefoo android radio (ford focus) en ook last van wegvallende wifi (en bluetooth). Werkt de Rom ook op deze radio?

inmiddels de pagina op Xda gevonden, ik check het in de settings van de radio. ik heb iig de px5 chipset en android 8.

[ Voor 14% gewijzigd door thejoker80 op 24-04-2019 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:11
In mijn auto is er maar een beperkte ruimte achter de radio doordat het klokkenspel in de weg zit. Ik ben hier al eens mee aan het stoeien geweest. Zelfs zo'n short body radio past niet. Ik moet eigenlijk een 1-din radio met een 2-din scherm hebben. Sony heeft die, alleen het 1-din deel zit bovenop en ik moet dat onderop hebben. Alpine heeft dat. Op een radio van 600 euro. Dat gaan we niet doen.

Nu kwam ik bij onze vriendjes van Alie deze radio tegen: https://nl.aliexpress.com...VD-Radio/32472281048.html.

Dat is wat ik zoek. Heeft er iemand ervaring met dit merk, Liandlee?
Het nadeel is wel dat hij op Android 4.2.2 draait. Ik weet niet of updaten makkelijk gaat?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proditaki
thejoker80 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 08:18:
[...]

Mmm. Ik heb een wondefoo android radio (ford focus) en ook last van wegvallende wifi (en bluetooth). Werkt de Rom ook op deze radio?

inmiddels de pagina op Xda gevonden, ik check het in de settings van de radio. ik heb iig de px5 chipset en android 8.
Het is ook belangrijk dat je kijkt of je een MTCD / MTCE unit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:47
Raziel schreef op woensdag 24 april 2019 @ 08:13:
Misschien dat ik HAL9K weer een keer ga proberen. Zaten wat leuke features in, maar de Xtrons stock launcher en de radio- & mp3 player app vond ik toch mooier / rustiger dan bij deze custom rom.

Met stock lukt het me alleen niet goed om dingen in immersive mode te draaien (keyboard werkt dan niet meer) en het kunnen skippen van hele folders in je muziek app is echt een gemis in de stock app.
Hoe makkelijk is het om een full backup te maken van de ROM die ik nu heb alvorens ik met een custom rom aan de slag ga?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Laatst online: 13-09 21:55
Helaas is afgelopen week mijn Joying DE-JY-UM135N2 (order date 2017-05-17) overleden.
Geluk bij ongeluk dat ik nog net binnen de 2 jaar garantie zit.

Tijdens autorijden / radio luisteren opeens een plop uit de speakers en scherm en backlight knoppen blijven zwart.
Alle kabels en zekeringen gecheckt, maar apparaat blijft 'koud'.
Als ik zo een beetje online teruglees is het vermoedelijk het moederboard, dus maar een RMA ingediend.

Tijdens zoeken naar info kwam ik er wel achter dat http://forum-joyingauto.com/ niet meer actief is.
Iemand een idee of dit al langer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raziel
miel schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:57:
[...]

Hoe makkelijk is het om een full backup te maken van de ROM die ik nu heb alvorens ik met een custom rom aan de slag ga?
Geen idee. Zoveel heb ik er niet opstaan. TomTom, TuneIn en Flitsmeister zijn eigenlijk de enige apps die ik heb toegevoegd. En ik moet eerlijk bekennen dat ik van Hal9K terug naar stock nieteens een factory reset heb gedaan, maar gewoon een dirty flash. Geen problemen ondervonden. Misschien doe ik dat nu ook weer. Factory reset kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FOX54321
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-07-2024
Beste leden/lezers, ik ben van plan een Android autoradio aan te schaffen met navigatie en dergelijke, nu ben ik een complete leek wat aanschaf daarvan of autotechniek inhoud, nooit voor geleerd en de garage lost het meestal op als er iets is :D
Ik ben in het bezit van een Qashqai Connecta 1.2 nieuw geleverd december 2018, en ik wil graag dat er handsfree bellen bij zit, dus dat je op het telefoontje drukt op je stuur en roept, bel piet achternaam, en piet achternaam wordt gebeld, voor de rest moet alles aanwezig zijn op de android autoradio wat er nu ook op zit, dus DAB+ en ook dat er bijvoorbeeld tomtom of andere navigatiesoftware op kan die realtime zijn, alle extra's die er dan bij zitten zijn dan meegenomen.
Via verschillende linken hier op het forum ben ik een beetje wijzer geworden, maar nogmaals, ik zie bij Aliexpress (https://www.aliexpress.co...tId=0&isViewCP=y&jump=afs ) door de bomen het bos niet meer wat dan de juiste Android autoradio moet zijn die echt handsfree bellen ondersteund via het stuurknopje en voicecontroll.
Budget voor aanschaf is max 400 euro, liefst goedkoper, maar als er wat bij moet komen om het spul zo te laten werken dat ik tevree ben, het zij zo :D
Wie heeft er een goed advies wat betreft zo'n aanschaf?
Bedankt alvast voor de moeite,

Mvg John ;)

Mijn Systeem; Samsung UE65JU7500; Onkyo TX-NR646, Xtreamer Prodigy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ben nu de eigenaar van een Xtrons met Android 8 voor mijn Audi TT. Ik wilde iets hebben dat netjes integreert met de rest van de dashboard en niet erbuiten hangt zoals een tablet.
De oude radio (RNS-E) uit 2008 was bagger. Alleen SD kaarten tot 2GB of MP3-CD. Navigatieberekening duurde eeuwenlang. Radio had niet door als signaal wegviel waarbij je zelf opnieuw moet zoeken naar beste frequentie.

De nieuwe is ook een Rockchip PX5. 7 inch, octa core, 4GB RAM, 32GB disk.
Aansluiten was vrij eenvoudig, paar bestaande kabels gaan in de canbus-adapter.

Ervaringen zover:
- Geen bluetooth tethering ondersteuning, alleen via Wifi. Ik heb dit opgelost door op mijn telefoon automatisch hotspot aan te zetten bij het verbinden met de bluetooth.
- Wifi bereik is niet ver, logisch met klein antenne achter. Verbinden met wifi thuis lukt niet, alleen via wifi hotspot op mijn telefoon.
- Geen lichtsensor die brightness automatisch instelt.
- FM radio werkt prima. Veranderen van zender is instant. Enige irritant is dat zendernamen niet constant blijven staan, af en toe laat hij alleen de frequentie zien.
- Ik heb niet zoveel apps nodig. Offline Sygic navigatie, Flitsmeister, Spotify erop gezet.
- A2DP werkt niet lekker in combinatie met mijn telefoon. Vorige/volgende werkt vaak niet en veel hikjes.
- Mediaknoppen op mijn stuur werken prima voor FM radio maar niet in andere apps zoals Spotify.
- Brightness op zijn laagst is veel te fel 's nachts. Dit is nog te dimmen met de app Twilight.
- USB aansluiting of SD-kaart voorop zou mooier zijn geweest.

Ik heb ook gelijk een DAB+ USB dongle erbij genomen maar ik zit met de antenne die ik nergens goed kan wegwerken. Ik heb bijna geen bereik als ik de antenne erachter zet. Ik ga een poging doen om de GPS-kabel aan een splitter te hangen en of daaruit ook een DAB+ signaal kan krijgen.

Geen idee wat ik verder nog ermee kan doen. OBD2 connector of rooten.

[ Voor 42% gewijzigd door Dutchmega op 27-04-2019 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 09:24
_ribbel_ schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 18:08:
Tis voor een Peugeot 307.

Ik had dit al nagevraagd, maar op een paar modelspecifieke units na zijn ze allemaal universeel.
Als ze de canbus niet hebben, doen ze je een linkje naar Connects2.com.
Daar kun je dan een canbus voor jouw type auto bestellen.

Ze zeggen er alleen niet bij welke je moet hebben, dat mag je dus zelf uitzoeken.
Connects2 verkoopt een aantal verschillende canbus aansluitingen voor een 307, met verschillende leads.
Geen idee dus welke ik moet hebben.
Ik heb exact dezelfde vraag maar dan voor een BMW 1 serie. Canbus adapter kan ik wel vinden, maar geen idee welke patchlead ik moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 571Pro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-08 16:10
SadisticPanda schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 16:58:
[...]
r

Als je navigatie kan missen, rcd330g, heb je alles behalve navigatie? Kost minder dan 180 euro en heb je OEM.
Die RCD 330 kun je gelukkig updaten.
Voor de RCD 330 Desay A versie heb ik de vertaling op reddit gezet;
https://www.reddit.com/r/RCD_330/comments/bdtnf6/firmware/

Ook staan de firmware updates er bij + hoe de vertalingen moeten gedaan worden voor de B-E versie. Alleen het is nogal een klusje en daar ben ik nog niet aan toegekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo hallo,

vraagje aan technisch goed onderlegde mensen 😐

ik heb https://s.click.aliexpress.com/e/cjKFxUFO aangeschaft en gepoogd in te bouwen in mijn qashqai uit 2016. Ik loop tegen een aantal vragen aan.

ik heb de syandaaed radio en vanuit de auto twee witte pluggen, een grijze en een USB. Aan de bos van de radio hangen drie witte pluggen, een grijze en een USB. Ik heb dus twee witte pluggen voor een aansluiting waar ze beiden passen. Eentje heet Nissan low en de andere Nissan medium. Iemand een suggestie?

Daarnaast zit er een canbus bij die klik ik op de bos maar moet ik daar verder nog wat mee? stuurbediening deed het nog niet namelijk na de inbouw bij het testen.

tenslotte zitten er drie USB aansluitingen op (eentje dubbel eentje enkel) ik heb er maar eentje vanuit de midden console maakt het nog uit welke ik erin prik?

Tijdens de inbouw begin vd week trok de unit mijn accu (die achteraf al slecht bleek) leeg. Gelukkig in de garantie van de auto en er zit nu een nieuwe in.

Mocht er iemand in de buurt van zwolle wonen en mee kunnen kijken. Koffie en bier beschikbaar 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-09 22:55
Heb sinds kort een Android Autoradio.
Merk is onduidelijk, maar er staat V5629 op
Het is Android 8 met 4GB RAM en een Octacore.
De Canbus module zit in de radio en via een menu kan je kiezen voor welke auto.
Maar wat ik ook probeer geen enkele Canbus instelling lijkt te werken.

Om de Radio aan te krijgen moet is de rode ACC tijdelijk op de Gele draad aansluiten.
Ik heb in de Ford S-max geen ACC (rood) achter de radio of waar dan ook in de buurt ivm canbus
Ik wil dat de radio uitgaat als het contact uitgaat (of aan met contact aan)

Doe ik iets verkeerd ?
Iemand een idee waar ik in mijn S-max 2007 een geschakelde voeding kan vinden ?
Of is alles Canbus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:05
Verwijderd schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 21:20:
hallo hallo,

vraagje aan technisch goed onderlegde mensen 😐

ik heb https://s.click.aliexpress.com/e/cjKFxUFO aangeschaft en gepoogd in te bouwen in mijn qashqai uit 2016. Ik loop tegen een aantal vragen aan.

ik heb de syandaaed radio en vanuit de auto twee witte pluggen, een grijze en een USB. Aan de bos van de radio hangen drie witte pluggen, een grijze en een USB. Ik heb dus twee witte pluggen voor een aansluiting waar ze beiden passen. Eentje heet Nissan low en de andere Nissan medium. Iemand een suggestie?

Daarnaast zit er een canbus bij die klik ik op de bos maar moet ik daar verder nog wat mee? stuurbediening deed het nog niet namelijk na de inbouw bij het testen.

tenslotte zitten er drie USB aansluitingen op (eentje dubbel eentje enkel) ik heb er maar eentje vanuit de midden console maakt het nog uit welke ik erin prik?

Tijdens de inbouw begin vd week trok de unit mijn accu (die achteraf al slecht bleek) leeg. Gelukkig in de garantie van de auto en er zit nu een nieuwe in.

Mocht er iemand in de buurt van zwolle wonen en mee kunnen kijken. Koffie en bier beschikbaar 😉
Wat voor standaard unit zat er in de auto?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnJacobs
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-05-2021
@EdvanAl

In mijn Volkswagen Polo uit 2006 zat ook geen geschakelde plus achter de radio, daar moest ik constant de radio aan en uit zetten. Heel vervelend, dus dat heb ik gemaakt door een draad te leggen van de radio naar de zekeringkast en aangesloten op het contact door middel van dit: https://www.internet-auto...1udghIEAQYBCABEgLwcPD_BwE.

Zoek online naar wat tutorials en dan kun je het zo zelf doen, ik ben zelf ook geen handige heer wat betreft auto's.

[ Voor 11% gewijzigd door MartijnJacobs op 03-05-2019 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
MartijnJacobs schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 09:10:
@EdvanAl

@MartijnJacobs

In mijn Volkswagen Polo uit 2006 zat ook geen geschakelde plus achter de radio, daar moest ik constant de radio aan en uit zetten. Heel vervelend, dus dat heb ik gemaakt door een draad te leggen van de radio naar de zekeringkast en aangesloten op het contact door middel van dit: https://www.internet-auto...1udghIEAQYBCABEgLwcPD_BwE.

Zoek online naar wat tutorials en dan kun je het zo zelf doen, ik ben zelf ook geen handige heer wat betreft auto's.
Heb 3 geschakelde voeding gevonden.
Weet niet of ik hier vanaf kan tappen met jouw voorbeeld. (Wel ieder zijn eigen zekering met die bybass)

1. Voeding SRS airbag
2. ABS. ESP
3. Electrische voeding, voeding gaspedaal, electronische zekering

Van welke zal ik het aftappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YoGi_Berra schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 08:03:
[...]

Wat voor standaard unit zat er in de auto?
Radio met Bluetooth. Heb het inmiddels ingebouwd en alles behalve stuurbediening werkt. Er zat wel een canbus bij die ik eraan heb gehangen maar hij herkent de knoppen niet. Via instellingen kan hij ze ook niet vinden. Volgens mij kan ik met aanhangen weinig verkeerd doen is maar 1 stekker waar die oppast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
Heb zo'n chinese Android 8 7 inch navi voor mijn S-max
Best een leuk ding.

Nou heb ik in mijn Ford S-max al een GPS aansluiting (Fakra) maar op de radio ziet zo'n goudkleurige aansluiting met schroefdraad.

Ik denk koop deze , echter SMA aansluiting is te groot (valt er in zijn geheel overheen.
Iemand een idee wat ik dan wel nodig heb ?

Gekocht (Fakra kant is goed)

https://www.mijn-voertuig...oor-GSM-GPS-DAB-25cm.html

Foto van achterkant aansluiting radio:

https://www.dropbox.com/s/vkkqqq3ms9povct/IMG_1367.JPG?dl=0

UPDATE:

Het was Fakra naar FME male ipv SMA

[ Voor 3% gewijzigd door EdvanAl op 03-05-2019 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

EdvanAl schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 19:26:
Heb zo'n chinese Android 8 7 inch navi voor mijn S-max
Best een leuk ding.

Nou heb ik in mijn Ford S-max al een GPS aansluiting (Fakra) maar op de radio ziet zo'n goudkleurige aansluiting met schroefdraad.

Ik denk koop deze , echter SMA aansluiting is te groot (valt er in zijn geheel overheen.
Iemand een idee wat ik dan wel nodig heb ?

Gekocht (Fakra kant is goed)

https://www.mijn-voertuig...oor-GSM-GPS-DAB-25cm.html

Foto van achterkant aansluiting radio:

https://www.dropbox.com/s/vkkqqq3ms9povct/IMG_1367.JPG?dl=0

UPDATE:

Het was Fakra naar FME male ipv SMA
welke radio heb je gekocht ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hebben jullie nog tips betref auto scherm dimmen (helderheid) ?

en video uit (schermpjes voor de kids achter ? ) daar enig ervaring mee ?
mooi, ik zag hem bij ali wat goedkoper zat er ook over te twisten

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdvanAl
vso schreef op zondag 5 mei 2019 @ 00:06:
hebben jullie nog tips betref auto scherm dimmen (helderheid) ?

en video uit (schermpjes voor de kids achter ? ) daar enig ervaring mee ?

[...]

mooi, ik zag hem bij ali wat goedkoper zat er ook over te twisten
De helderheid neemt af als je de verlichting van de auto aan zet. Tevens verlichten de buttons.
Ik heb daarbij canbus type op Mondeo(simple) staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

EdvanAl schreef op zondag 5 mei 2019 @ 09:36:
[...]

De helderheid neemt af als je de verlichting van de auto aan zet. Tevens verlichten de buttons.
Ik heb daarbij canbus type op Mondeo(simple) staan
ik heb een c-max uit 2003 oid .. dus ik vrees dat alles net aan zal werken ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
Vandaag mijn joying binnen gekregen: JY-UOS01N4
Samen met de CTSBM009.2 Canbus adapter voor mijn BMW E87 uit 2004 (1-serie)

Alles aangesloten wat vrij eenvoudig ging, maar ik heb direct een probleem en dat is dat ik geen geluid heb?!
Naar mijn idee heb ik netjes alles aangelosten en kan je hierin ook weinig fout doen. Enige wat iets lastiger was, was het vinden van een permanente 12V aansluiting maar die heb ik vanuit het zekeringkastje gebruikt. Scherm gaat netjes aan etc. maar dus geen geluid. Iemand een idee?
Als ik even de oude radio aansluit hoor ik direct wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 14:57
Iemand ervaring met Belsee? Ziet er voor mij interessant uit, want met de fysieke knoppen lijkt het op origineel en ze leveren een bijpassende joystick voor in het midden voor in mijn mazda cx-5.

https://www.belsee.com/be...mazda-cx-5-2012-2013.html

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
Vincent17 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:43:
Vandaag mijn joying binnen gekregen: JY-UOS01N4
Samen met de CTSBM009.2 Canbus adapter voor mijn BMW E87 uit 2004 (1-serie)

Alles aangesloten wat vrij eenvoudig ging, maar ik heb direct een probleem en dat is dat ik geen geluid heb?!
Naar mijn idee heb ik netjes alles aangelosten en kan je hierin ook weinig fout doen. Enige wat iets lastiger was, was het vinden van een permanente 12V aansluiting maar die heb ik vanuit het zekeringkastje gebruikt. Scherm gaat netjes aan etc. maar dus geen geluid. Iemand een idee?
Als ik even de oude radio aansluit hoor ik direct wat.
Probleem gevonden. Verkeerde harness gekozen. Blijkbaar heb ik een versterker in de auto die via fiber wordt aangesproken.
Nu juiste harness besteld. 260 euro 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Laatst online: 13-09 21:55
Pusherman_ schreef op woensdag 24 april 2019 @ 15:50:
Helaas is afgelopen week mijn Joying DE-JY-UM135N2 (order date 2017-05-17) overleden.
Geluk bij ongeluk dat ik nog net binnen de 2 jaar garantie zit.

Tijdens autorijden / radio luisteren opeens een plop uit de speakers en scherm en backlight knoppen blijven zwart.
Alle kabels en zekeringen gecheckt, maar apparaat blijft 'koud'.
Als ik zo een beetje online teruglees is het vermoedelijk het moederboard, dus maar een RMA ingediend.

Tijdens zoeken naar info kwam ik er wel achter dat http://forum-joyingauto.com/ niet meer actief is.
Iemand een idee of dit al langer is?
Ok...
Na wat heen en weer gemail met 'Candy' blijkt dat er een probleem is met de soldering op het mainboard.
Dit is een bekend probleem en ze hebben zelfs video's met hoe je dit kunt fixen:
Thanks for your information.
Checked your video and until core board.
I am afraid your unit is the core board desoldering issue, pls check below video:

YouTube: Joying car stereo has no display but touch screen work solved by so...
YouTube: Test voltage with multimeter solved Joying Android car radio won't t...

Do you have such tools and experience to try?
Hope you can kindly try it.
Any problems just feel free to contact me.

Best regards,
Candy
Nu zijn mijn soldeerskills niet best en ik vind gewoon dat ze dit (binnen garantie nog) vanuit Joying moeten fixen.. zeker omdat het een bekend probleem is.

Krijg ik 2 keuzes van Candy:
  1. If you choose to return and repair. You should pay the two-way shipping fees. (You can choose any cheaper way return to us and pay the shipping fees, after the unit repair we will ship you via DHL and the shipping fees is 40USD)
  2. If you choose a new one, we can offer you a 18% discount.
Dat betekent dus zo'n €55 a €65 verzendkosten (afhankelijk van of hij naar Duitsland of China moet) of 18% korting op een nieuwe... Voor het herstellen van een productiefout binnen de garantieperiode...

Wat een lachertje...

Iemand van jullie ook dit issue meegemaakt? is dat solderen een beetje te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een android multimedia systeem voor mijn Ford Focus uit 2009. Ik ben een absolute leek op dit gebied, dus ik heb een aantal vragen, hopelijk kunnen jullie het een en ander verduidelijken voor mij.

De originele Ford radio in mijn auto trok op een of andere manier teveel stroom waardoor ik telkens met een lege accu stond. Nu dus op zoek naar wat nieuws en een nieuwe originele Ford radio kost al gauw 500 euro, dit was mij echt te duur en zo kwam ik terecht bij android multimedia systemen op ebay.de en aliexpress.

Ik heb nu deze op het oog:
https://nl.aliexpress.com...8148356.37.67cb4902zFt1fP

Ik wil het systeem voornamelijk gebruiken voor navigatie via Google Maps (of een andere, betere navigatie, tips?) muziek streamen via Spotify, en eventueel tijdens lange autovakanties de afspeellijsten in Spotify downloaden om data te besparen.

- Hoe werkt 4G op zo'n systeem? Als ik het goed begrijp moet ik daarvoor ook nog een 4G dongel bestellen à 80 euro (verkoper raadt aan de dongel ook bij hun te bestellen, anderen zouden niet passen...) met dual simkaart eenmalige aansluitkosten 30 euro en 5 euro per maand... Alternatief is mijn gsm als hotspot te gebruiken, werkt dit goed? Hoe doen jullie dit?
edit: weet inmiddels dat het veel makkelijker via Android Auto werkt! Hier zou ik nog een losse module voor moeten aanschaffen klopt dat? Nu weet ik dat Google aankomende zomer Android Auto gaat vervangen door Drivingmode. Is deze optie dan nog wel te gebruiken??

- Ik zie verschillende geheugencapaciteiten met aanzienlijke prijsverschillen. Is 2GB werkgeheugen, 16GB intern geheugen, quad core genoeg voor waar ik 'm wil gebruiken? Of toch kiezen voor 4GB, 32GB en octa core?

- Ik las ergens dat de Chinese 2-din radio's een net iets ander formaat hebben als de Europese en dus waarschijnlijk niet goed gaan passen. Klopt dit? En betekent dat dan dat ik beter iets kan kopen op bijvoorbeeld een Duitse site? Of is dit dan toch Chinese makelij?

- Hoe is de kwaliteit van muziek via zo'n systeem? Merk je verschil met originele autoradio's? Of is dit alleen afhankelijk van je speakers?

- Is DSP een echte toevoeging?

Dit zijn mijn belangrijkste vragen op dit moment, hopelijk kunnen jullie mij iets verder helpen in mijn zoektocht :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2019 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:34
Ik draai android auto vanaf mijn Galaxy S10 op discover media (Volkswagen).
Ik gebruik tevens in de auto een bluetooth noise cancelling headset.

Wanneer ik mijn S10 via USB verbind met discover media heb ik geen geluid meer vanaf mijn S10 naar mijn headset.

Hoe is het voor elkaar te krijgen dat ik audio naar mijn headset heb wanneer S10 verbonden is het discover media?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:06
Helaas is het touchscreen van de Pumpkin die ik in de Stilo had overleden, onderste cm reageert niet meer.

Daarom maar deze besteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OIhPbIwck84Hig6MfHfVnZeF/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KE3mDkhtQv9GmkbFiYa2U7B1/full.png

Erisin 7818V. Is trouwens voor in de Eos, maar zal wel in elk VW product werken.

Voordeel, direct Quadlock ipv Din, dus dan heb ik geen verloopkabel voor de Eos nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door SkiFan op 10-05-2019 08:45 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmderks93
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-09 19:31
kikkeraap schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 18:40:
Ik ga de radio van mijn Auris uit 2014 vervangen. Nu is er niet super veel keuze voor een model specifieke radio. Laat staan als je ook een DSP zoekt.
Om er zeker van te zijn dat de radio passend is, heb ik contact gezocht met verschillende verkopers.
Een verkoper geeft aan dat deze past. Ik denk van niet, omdat het op het oog een vierkant model nodig is, bijvoorbeeld deze. De verkoper van de laatste geeft aan dat deze ook past.

Wat is een passend model voor een auris uit 2014. Het liefste zonder DVD (groter scherm) en met DSP (als dat er is).
Die eerste heb ik ook op het oog, echter voor mij Auris uit 2010. Volgens mij klopt de omschrijving niet helemaal en moet dit niet passen in de 2013 - 2014 Auris... Kan ik mijn reactie ook verwijderen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raziel
SkiFan schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:49:
Helaas is het touchscreen van de Pumpkin die ik in de Stilo had overleden, onderste cm reageert niet meer.

Daarom maar deze besteld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Erisin 7818V. Is trouwens voor in de Eos, maar zal wel in elk VW product werken.

Voordeel, direct Quadlock ipv Din, dus dan heb ik geen verloopkabel voor de Eos nodig.
Hij is sowieso heel ondiep. Nice. Ik hou zelf meer van de RNS look, maar dit is wel een mooi ding. Wou dat mijn PB78MTVP zou ondiep was, maakt het inbouwen een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Raziel schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:51:
[...]

Hij is sowieso heel ondiep. Nice. Ik hou zelf meer van de RNS look, maar dit is wel een mooi ding. Wou dat mijn PB78MTVP zou ondiep was, maakt het inbouwen een stuk makkelijker.
Was ook een van de redenen voor mij. Plus dat ie direct quadlock heeft, maakt mn leven een stukje gemakkelijker.

Ik zal wel een foto plaatsen als ie ingebouwd is, en over mn ervaringen berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
Vincent17 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 08:01:
[...]

Probleem gevonden. Verkeerde harness gekozen. Blijkbaar heb ik een versterker in de auto die via fiber wordt aangesproken.
Nu juiste harness besteld. 260 euro 8)7
Nou met de nieuwe harness ook nog steeds geen geluid 8)7
Iemand die mij aub kan helpen.

Als ik de oude radio aansluit heb ik direct geluid. Zelfs als ik de fiber optic kabetljes niet aansluit die zogenaamd de versterker zouden moeten aanspreken.
Ik heb hieronder een kort youtube filmpje hoe ik alles aansluit.
YouTube: Joying

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ribbel_
Ondertussen ook de unit binnen en aangesloten. Aangesloten met een stuurwiel adapter en een universal leader. Alleen doet nu het signaal van mijn achteruitrij sensor niet meer. Ik hoor dus geen pieptonen meer, en sinds mijn vrouw daar blindelings op vertrouwd :z :X .....iemand een idee waar dit aan kan liggen, of is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het signaal kwam binnen op de auto radio en daar omgezet naar piepjes. En de nieuwe radio heeft die functie niet?

Tijdelijk een trekhaak of rubberduck monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
_ribbel_ schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 15:17:
Ondertussen ook de unit binnen en aangesloten. Aangesloten met een stuurwiel adapter en een universal leader. Alleen doet nu het signaal van mijn achteruitrij sensor niet meer. Ik hoor dus geen pieptonen meer, en sinds mijn vrouw daar blindelings op vertrouwd :z :X .....iemand een idee waar dit aan kan liggen, of is dit normaal?
Jep, park distance control stopt vaak met werken. Heb je vaak een specifieke harness voor nodig met een aparte speakerbox waar dan de PDC geluiden vandaan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincent17
Vincent17 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:13:
[...]

Nou met de nieuwe harness ook nog steeds geen geluid 8)7
Iemand die mij aub kan helpen.

Als ik de oude radio aansluit heb ik direct geluid. Zelfs als ik de fiber optic kabetljes niet aansluit die zogenaamd de versterker zouden moeten aanspreken.
Ik heb hieronder een kort youtube filmpje hoe ik alles aansluit.
YouTube: Joying
Vanochtend gelukkig kunnen fixen. Enige draad waarbij ik uiteindelijk zag die niet met iets werd doorverbonden vanuit de ISO connector was een blauwe draad. Deze eens doorverbonden met de AMP-CONT draad vanuit de Joying en VOILA.

Verder vandaag netjes afgewerkt en wat mee zitten spelen. Werkt allemaal vrij aardig en ook mijn stuurknoppen instellen was zo gedaan. GPS en google maps, telefoneren etc. allemaal in orde.

Nog een paar puntjes die ik niet zo snel kon fixen:
- Als ik de auto in de achteruit zet, schakelt de joying naar de reverse camera. Die heb ik alleen niet en het scherm wordt dan zwart. Als ik hem weer in een andere versnelling zet, dan gaat het beeld niet meer aan. Kan ik met een setting ervoor zorgen dat hij de reverse camera niet inschakelt?

- Ik kan geen updates of applicaties installeren vanuit de play store. Alles blijft op "Download Pending" staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelJ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 11:42
Vincent17 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 18:58:
[...]

Vanochtend gelukkig kunnen fixen. Enige draad waarbij ik uiteindelijk zag die niet met iets werd doorverbonden vanuit de ISO connector was een blauwe draad. Deze eens doorverbonden met de AMP-CONT draad vanuit de Joying en VOILA.

Verder vandaag netjes afgewerkt en wat mee zitten spelen. Werkt allemaal vrij aardig en ook mijn stuurknoppen instellen was zo gedaan. GPS en google maps, telefoneren etc. allemaal in orde.

Nog een paar puntjes die ik niet zo snel kon fixen:
- Als ik de auto in de achteruit zet, schakelt de joying naar de reverse camera. Die heb ik alleen niet en het scherm wordt dan zwart. Als ik hem weer in een andere versnelling zet, dan gaat het beeld niet meer aan. Kan ik met een setting ervoor zorgen dat hij de reverse camera niet inschakelt?
De auto zet op de reverse draad 12 v zodat de "radio" weet om de achteruit rij camera in te schakelen.
Kan je deze evt vinden dmv schema's van de auto? Dan evt deze draad losknippen.
- Ik kan geen updates of applicaties installeren vanuit de play store. Alles blijft op "Download Pending" staan.
Volgens mij moet er eerst een update van de playstore geinstalleerd worden. Dan werken de downloads wel. Android versie die standaard geleverd wordt is oud. Die van mij was van 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
MichelJ schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 19:58:
[...]

De auto zet op de reverse draad 12 v zodat de "radio" weet om de achteruit rij camera in te schakelen.
Kan je deze evt vinden dmv schema's van de auto? Dan evt deze draad losknippen.

[...]

Volgens mij moet er eerst een update van de playstore geinstalleerd worden. Dan werken de downloads wel. Android versie die standaard geleverd wordt is oud. Die van mij was van 2017.
Ik heb hem via een APK geupdate naar de laatste versie, maar helaas nog steeds update pending.

Weet iemand ook hoe ik de canbus settings moet instellen voor een BMW 1 serie?
Stuurknoppen werken goed, maar hij zou toch ook standaard al meldingen moeten geven als je je deur open doet etc. of heb je daar een extra app voor nodig?
Bij die Canbus setting word ik niet veel wijzer. Staan legio opties die mij niets zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ribbel_
Vincent17 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 18:55:
[...]

Jep, park distance control stopt vaak met werken. Heb je vaak een specifieke harness voor nodig met een aparte speakerbox waar dan de PDC geluiden vandaan komen.
Tnx voor de antwoorden. Wordt dus zsm de reverse camera monteren, dan ziet ze tenminste waar ze tegenaan rijd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-09 07:49
Vincent17 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 18:58:
[...]

Dit had ik ook na het installeren van de nieuwste joying update!
Gewoon even de app killen en alle app data van de playstore verwijderen. Daarna werkte het bij mij weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
TimK1990 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 08:29:
[...]

Dit had ik ook na het installeren van de nieuwste joying update!
Gewoon even de app killen en alle app data van de playstore verwijderen. Daarna werkte het bij mij weer!
Bij mij heeft hij het alleen nog nooit gedaan.
Ik heb via een APK nu versie 14.9.52 van de google play store erop gezet, maar hij wil nog niet.
Waar zit die clear cache of app data setting om die te verwijderen ? Heb overal gekeken maar onder device-apps en dan google play store zie ik geen optie om dit te clearen of kijk ik niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Zo, de knoop doorgehakt.

Dit gaat 'm worden:

https://www.belsee.com/be...mazda-cx-5-2012-2013.html

Maar dan met Android 9.0.
Lijkt op origineel in mijn mazda cx-5 2012. Ze kunnen een passende joystick leveren die de originele vervangt.

2 vraagjes:
Is het zeker dat de parkeersensoren niet meer werken?
Is er een reden om voor Android 8.0 te kiezen en niet voor 9.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkb123
Iemand nog tips over een app die automatisch het scherm dimt bij zononder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Even via deze groep, omdat ik de kans dat ik er iemand gelukkig mee kan maken hier wat groter schat;

Ik heb na het overlijden van de AutoPumpkin dus nog een DAB+ ontvanger voor deze radio over. Als iemand daar interesse voor heeft, PB. Prijs komen we wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndyDenise
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-09-2023
Is er nog iemand die een oplossing heeft voor het volume verschil van de navigatie en de radio app etc. Ik was eigenlijk iets aan het zoeken zodat ik de navigatie app op 1 volume vast kan zetten het verschil in andere apps zoals Spotify dab+ en radio ve4schil maakt niet zo veel uit dan draai ik wel aan de knop. Maar om steeds een beetje redelijk volume op de navigatie te krijgen is niet fijn. Dan moet je steeds weer terug naar de instellingen om dat een beetje te corrigeren. Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
In Igo op mn Erisin kun je kiezen hoe het volume van de Navi tov de andere audio moet zijn.

Dat gezegd hebbende, hij zit erin, en alles werkt. Radiofrequentie op het op schermpje tussen de tellers, stuurbediening, visual PDC, deuren open, alles lijkt goed te werken. En gewoon plug and play, antennes er achterop prikken, gps puk aansluiten, wifi antenne erop schroeven en de quadlock erop prikken. Meer was het niet. De GPS puk heb ik vlak onder het dashboard geplakt, zeg maar tussen de ventilatieroosters, achter de alarmknop. Daar was een opening waar ik van achter zo bij kon.

Hij zit er prachtig in. Past echt perfect. Dashboard is de Eos, Scirocco heeft hetzelfde dashboard en de Golf V ook vrijwel. Ik heb in China nog een USB poort besteld met kabel voor in het knoppenrijtje waar ESP off inzit. Da's ook erg praktisch.

Erisin 7818V ingebouwd

[ Voor 11% gewijzigd door SkiFan op 15-05-2019 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
Iemand een idee bij deze vragen:

- Waze werkt bij mij alleen goed als ik geen destination naar iets opgeef. Dus als ik Waze opstart en niks doe werkt, maar zodra ik zoek naar een destination en ik de route ga rijden crashed hij na enkele seconden. Ik heb het idee dat dit gebeurt zodra de "stem" iets moet gaan zeggen. Mogelijk houdt dit verband met mijn 2e vraag.

-Google maps werkt helemaal goed, alleen de "stem" niet. Deze staat super traag en klinkt als een walk-man waarvan de batterijen bijna leeg zijn. Heb allerlei settings al nagekeken en ook bij language en input is een pich en speed setting maar deze is niet van toepassing op de stem in google maps. Heb ook al geswitched tussen nederlands en engels etc. maar dat maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cotton_eye_joe
Gister deze binnen gekregen:

https://www.joyingauto.eu...-android-8-head-unit.html

Even snel aangesloten en ben best wel bij verrast. Voelt allemaal goed aan en werkt vlug zonder haperingen.

Vanavond even kijken of ik alles aangesloten krijg, heb nu nog geen geluid. Ben benieuwd...

Scherm is wel heel erg groot moet ik zeggen, 8 inch was ook prima geweest. Heb alleen een afwijkend formaat/vorm uitsparing in het dashboard en het beeldscherm moet het hele gat afdekken, vandaar de keuze voor 9 inch

Iemand enig idee hoe je de verlichting van de knoppen aan de linker kant aan kunt krijgen? Heb wel gevonden hoe je de kleur wijzigt alleen heb ik nog niet zo snel ontdekt hoe/of je in kunt stellen of ze aan of uit moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
@cotton_eye_joe : Bij mijn Eos zat dat gekoppeld via de verlichting. Lampen aan, knoppen aan. Wellicht heb je ook een status draad voor de verlichting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cotton_eye_joe
SkiFan schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:27:
@cotton_eye_joe : Bij mijn Eos zat dat gekoppeld via de verlichting. Lampen aan, knoppen aan. Wellicht heb je ook een status draad voor de verlichting?
Zie het nu in het schema staan, Illumination draad... Daar 12 volt op en de verlichting van de knoppen zouden aan moeten gaan.

Bedankt, ik ga het vanavond proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-09 07:49
Dit is geen status draad. In het geval van de EOS komt deze informatie uit de Canbus. Gebeurd in mijn Eos inderdaad ook.
Afhankelijk van de radio die je had en de informatie die je daar op zag is het zelfs mogelijk om de airco info op het scherm te krijgen.

Net als dat je ziet dat de deuren open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@TimK1990 Snap ik, maar de radio die @cotton_eye_joe heeft lijkt een universele zonder Canbus decoder. Uiteraard is het aan te raden om een Canbus adapter aan te sluiten, maar dan moet ie nog steeds die verlichting status draad op de canbus adapter aansluiten, anders weet de radio niet dat de verlichting aangaat. Precies dit was de reden dat ik de Erisin 7818V heb gekocht, die heeft de canbus adapter gewoon ingebouwd. Was volledig plug and play, en met 275 euro was ie goedkoper dan een universele + canbus adapter, en het ziet er ook nog mooier uit.

Alternatief is om de geschakelde signalen daadwerkelijk overal vandaan te halen. Draadje parallel aan de verlichting, aan de achteruitrijlampen, aan de geschakelde 12V enz. Zo heb ik het bij de Stilo gedaan. Werkt ook, maar je moet dan wel je halve interieur verbouwen. Ik heb zelfs de passagiersstoel eruit moeten halen om de bekabeling van de camera goed onder de dorpel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cotton_eye_joe
@SkiFan

Draadje op de verlichting aangesloten en het werkt als een trein. Moest inderdaad een paar draadjes ergens vandaan plukken maar dat was geen probleem aangezien ik toch het hele interieur eruit had voor het leggen van de rca kabels. Heb ook meteen andere speakers en een versterker ingebouwd. Zal even kijken of ik fotos online kan gooien..

Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/ZgFhbzy
https://ibb.co/ZgFhbzy

[ Voor 8% gewijzigd door cotton_eye_joe op 17-05-2019 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@cotton_eye_joe : Wat voor auto heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cotton_eye_joe
Een chrysler 300

Binnenkort maar even kijken of hier ook iets voor de canbus voor te krijgen is. Zou wel fijn zijn als de knoppen op het stuur weer zouden werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@cotton_eye_joe Ruige bak! Da's overigens wel het voordeel van een VAG; je kunt het zo gek niet bedenken, of het is te krijgen, en nog voor weinig ook. Pookopdruk was versleten, nieuw plastic basisje, pookzak en fraaie pook voor 4 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 21:30
Ik heb nu ook een nieuwe Android computer in m'n auto gemonteerd.
Het gaat om deze: https://www.aliexpress.co...2-mondeo/32860125861.html

Kostte met 210 dollar EU shipping. Ik had hem na twee dagen binnen.

Voordeel van deze is, dat er twee micro sd-kaart slots in zitten zonder klepje.
Het USB-blokje naast de radio rechts heeft een AUX-ingang, en de usb is via een splitter op de radio aangesloten. Deze had ik apart gekocht via Ali (5 euro ofzo).

Er zit een Can bus inbegrepen (die dingen kosten los al best veel), een achteruitrijcamera en zelfs Ford radio removal tools.

De unit bleef eerst de hele tijd aan, maar het bleek dat ik de twee-pins Rood/Oranje stekker niet moet aansluiten als je de Can bus ook gebruikt. Stond niet in de handleiding, maar nu werkt hij perfect: Stuurwielbediening, aan bij contact-aan, uit bij contact-uit.

Ik heb CarWebGuru geinstalleerd en die werkt goed, alleen de fysieke MUSIC knop opent de native Music player en die werkt niet goed (kan geen playlist maken, je moet elke keer zelf een ander nummer kiezen).

Ford C-MAX Octacore Android Computer 4/4

Ford C-Max Android radio 3/4

Ford C-Max Android radio 1/4

DEMO:

[ Voor 3% gewijzigd door Mastermind op 19-05-2019 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raziel
SkiFan schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 23:06:
Ik heb in China nog een USB poort besteld met kabel voor in het knoppenrijtje waar ESP off inzit. Da's ook erg praktisch.
Welke? Ik zag hem zo gauw alleen even met de RNS aansluiting erop. Moet binnenkort mijn console toch openmaken voor een draadloze lader (in deksel asbak), misschien is dat wel leuk om mee te nemen. heb nu toch een usb aansluiting los liggen achter mijn radio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@Raziel https://nl.aliexpress.com/item/32804175657.html

Deze dus.

[ Voor 20% gewijzigd door SkiFan op 20-05-2019 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raziel
Thanks, besteld. Dan maar even wachten met de draadloze lader totdat deze binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmember
Al mensen die hun px5 hebben geüpdatet naar Android 9?
Ik hoor dat met de update de navigatie volume seperaat in te stellen is...... Iets wat ik nog steeds een groot gemis vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Een goede android 1-din radio met vast 1-din scherm, wie weet meer? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

@SkiFan waar heb je die Erisin 7818V. Vandaan? Lijkt me superhandig die ondiepe versie met quadlock er al in :)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Ik overweeg een PX5 unit te kopen. Nu maak ik me een beetje zorgen over de boot tijd. Op zich is het niet zo erg als de muziek pas na 30 sec begint, maar ik zou graag meteen, of in ieder geval wat sneller dan 30 sec, beeld hebben van mijn achteruitrijcamera.

Kan iemand bevestigen dat je al beeld op je unit krijgt, nog voordat deze volledig is opgestart?

[ Voor 24% gewijzigd door Blackouts op 22-05-2019 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichelJ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 11:42
bramv82 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 20:50:
Ik overweeg een PX5 unit te kopen. Nu maak ik me een beetje zorgen over de boot tijd. Op zich is het niet zo erg als de muziek pas na 30 sec begint, maar ik zou graag meteen, of in ieder geval wat sneller dan 30 sec, beeld hebben van mijn achteruitrijcamera.

Kan iemand bevestigen dat je al beeld op je unit krijgt, nog voordat deze volledig is opgestart?
Tijdens het cold booten geeft mijn achteruit camera al beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
@SadisticPanda (Wat een nick.... :-) ) Ik heb de mijne van Aliexpress gehaald. Had je graag een linkje gestuurd, maar veel links werken niet meer.

Hij komt in ieder geval uit deze store:

https://www.aliexpress.co...042311.0.0.3da24c4d233uPP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:15
bramv82 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 20:50:

Vanuit de standby is ie binnen 2 seconden gestart. Nadeel hiervan kan wel het stroomverbruik zijn, daarom zit er bij mij een schakelaar in de constante plus om bij langere stilstand de radio helemaal uit te kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@dennistd Daar heb je nou juist die geschakelde plus voor, zodat ie weet of je auto contact heeft of niet.

Wat voor auto rij je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:15
Een Citroën C1. Er zit alleen een schakelaar tussen de constante plus om bij langer stilstaan van de auto ook het laatste beetje stroom (voor de standby) te onderbreken. Gewoon om zeker te zijn dat de accu dan niet leeg kan raken.
Pagina: 1 ... 27 ... 48 Laatste