Maar welke (draai)knop werkt dan wel goed met dit systeem? Ik ben nu ook bezig met HomeAssistant en Zigbee, dus daar zou ik ook een schakelaar van kunnen gaan gebruiken, maar ja.. welke?
Je hebt meerdere opties... of je zet een inbouw kaku schakelaar achter je normale dimmer dan kan je handmatig blijven dimmen zoals je gewend bent en toch schakelen via kaku. Of je neemt een awd250 inbouwdimmer en je kan dimmen via Kaku maar dan niet met een normale dimmer. Je hebt wel opbouw schakelaars van kaku die dit wel kunnen.
dutchfox13 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:12:
Hallo, Al enige tijd heb ik het Ics-2000 basisstation waarmee ik de lampen via de app bedien. Nu wil ik graag een draadloze draaiknop / dimknop (awrt-1000) koppelen aan de lamp in de woonkamer zodat deze ook handmatig te bedienen is en niet alleen via de app.
Hoe krijg ik deze gekoppeld zonder dat ik de lamp weer van het plafond moet halen om hem via de ontvanger te koppelen?
Iemand een idee?
Ik ken je setup niet, maar ben zelf erg tevreden met deze. Is wel een inbouwdimmer maar als je die kwijt kan volstaat een "normale" dimbare ledlamp. Op de dimmer past het standaard afdekmateriaal van een aantal bekende merken. Werkt naadloos samen met de ICS-2000 (via Zigbee).
Ik gebruik de ICS 2000 nu een paar jaar. Te veel glitches. Te vaak lampen (altijd via slimme KAKU stekker) die niet reageren. Wanneer met losse KAKU schakelaar uit, niet uit te zetten met de app en andersom. Te vaak vals alarm van deurbel. Ik schaf het hele zootje af, te onbetrouwbaar. Jammer. Had er nogal in geinvesteerd.
Het kan me niet schelen dat ik een lemming ben.... ik -- ga -- niet.
Ad- schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:50:
Ik gebruik de ICS 2000 nu een paar jaar. Te veel glitches. Te vaak lampen (altijd via slimme KAKU stekker) die niet reageren. Wanneer met losse KAKU schakelaar uit, niet uit te zetten met de app en andersom. Te vaak vals alarm van deurbel. Ik schaf het hele zootje af, te onbetrouwbaar. Jammer. Had er nogal in geinvesteerd.
Ik snap je wel, maar ben nog niet op een 'eenvoudig' systeem terecht gekomen wat wél altijd werkt. Dus nu vloek ik soms maar weer een keertje als de lampen weer niet uit of aan willen.. maar het is ergerlijk.
Wat zullen we nu eens verbieden: vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - patatje/frietje oorlog
Ja, het blijft natuurlijk een systeem dat werkt op goed geluk. Het weet niet of het signaal nou echt is aangekomen of niet, en daar kan het ook niet op anticiperen.
Een systeem zoals Zigbee is dan veel beter. Maar ook daar lijkt de ICS2000 tekort te schieten. Met de Hue bridge heb je daar eigenlijk helemaal geen last van. Dat blijft werken, maar is wel een stukje duurder.
433mhz is ook erg gevoelig voor externe factoren en daarbij is het ook nog eens enkelzijdige communicatie (itt zigbee/zwave). Dikke muren, babyfoon's, oude telefoons etc kunnen allemaal als stoorzender werken.
Zelf heb ik nog een substantieel deel van mijn verlichting werken via KAKU inbouwschakelaars/dimmers en nog wat sockets. Eigenlijk werken die altijd op een incident na. Grote verschil is dat ik ze aanstuur via mijn Homey die kennelijk toch wat beter werkt. Ik heb overigens de ICS2000 nog wel draaien als backup.
Heb net een bridge gekocht voor aansturing van mijn Somfy zonnescherm en mijn nieuwe rolgordijnen die worden geleverd met of Smofy of moving blinds motoren.
Deze zouden er ook op moeten werken, verder gebruik ik enkele schakelaars op de lampen die ik via Tuya Smartlife aan Google home gekoppeld heb, dit gaat tot nu to goed, een probleempje wat ik heb , we hebben vier lampen (1 leeslamp) waarvan er maar 3 aan hoeven met het commando lampen aan, ze gaan dan natuurlijk alle 4 aan...dit moet ik nog een keer oplossen, met een andere naamgeving werkt het helaas niet...
Weet iemand hoe ik met de ICS 2000 en de remote AYCT 202 gebruik kan maken van de dimmer knoppen? Als ik de remote toevoeg aan een rule krijgt ik alleen de opties ON/OFF.
Je kunt pogen de spulletjes te verkopen via Tweakers "Vraag & Aanbod" en dan op dit forum even aangeven dat je spulletjes erop staan.
Lees ook eens (de bijlagen geven nog wat technische details): Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
De 868MHz freq en de daarop gebruikte protocollen zijn veruit het betrouwbaarst. Dus kom je dan bij Z-wave-(-plus) voor smarthome en hopelijk maakt Z-wave-LR ook nog een kans ondanks dat er een nieuwe "Matter" standaard is gelanceerd okt. j.l.. Met Zigbee zijn meer en goedkopere componenten te koop en dat is daarom populairder geworden dan Z-wave (zeker voor lampen).
Zelf heb ik een Lupus-XT2-plus (zie ook review op Tweaker) met wat beperktere Smarthome mogelijkheden (Zigbee) maar zeer betrouwbaar voor hun EIGEN 868MHz dat voor het Alarm deel wordt gebruikt.
Ben nu alleen voor Energiebeheer overgestapt op een Home Assistant installatie, vooral omdat ik hierop mijn SlimmeMeter in de meterkast kan aansluiten met een speciale P1-kabel, Ook mijn Zigbee spullen werken hier prima op. KAKU ondersteunt geen P1 meer op de opvolger van de ICS2000.
Weet iemand hoe ik met de ICS 2000 en de remote AYCT 202 gebruik kan maken van de dimmer knoppen? Als ik de remote toevoeg aan een rule krijgt ik alleen de opties ON/OFF.
Gr
Correct me if I'm wrong: dit is een Start-Line component. Zover ik weet hebben Start Line componenten in principe alleen maar de aan- en uit functies beschikbaar. Door die signalen langer en korter te laten duren kunnen de ontvangers dimmen. Ik denk dus dat deze afstandbediening als je kiest voor dimmen alleen maar een lang aan/uit signaal stuurt naar de ontvanger. En dat de ICS-2000 daarom deze afstandsbediening ziet als eentje die alleen aan en uit kan.
Want: wat gebeurt er als je het koppelt en de dimfunctie gebruikt?
Gr
Helaas, kan niet. Je moet hem direct aan de dimmer zelf koppelen om die knoppen te gebruiken.
Gr
Ik gebruik eenzelfde remote En de ics voor 1 dimmer (meerdere in gebruik)
De remote moet dan wel aan de dimmer gekoppeld worden met de ICS en de remote (dus niet de remote via de ICS). Als je de remote hebt gekoppeld met de dimmer druk je de lamp aan. Druk nu nog een keer op de aan knop en de lamp gaat van zwak naar fel en weer terug. Heb je de gewenste dimstand dan druk je nogmaals op de aan knop van de remote en de dimmer blijft constant.
xFeverr schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:36:
[...]
Ja, het blijft natuurlijk een systeem dat werkt op goed geluk. Het weet niet of het signaal nou echt is aangekomen of niet, en daar kan het ook niet op anticiperen.
Een systeem zoals Zigbee is dan veel beter. Maar ook daar lijkt de ICS2000 tekort te schieten.
De ICS-2000 ondersteunt toch Zigbee? SInds dat mogelijk is heeft mijn ICS-2000 een tweede leven gekregen. De 433MHz (startline) apparaten werken idd niet echt betrouwbaar, maar die heb ik inmiddels allemaal vervangen door Zigbee lampen/tussenstekkers/dimmers (van Ikea, Lidl, Hue enz.) en nu werkt het erg goed.
De ICS-2000 ondersteunt toch Zigbee? SInds dat mogelijk is heeft mijn ICS-2000 een tweede leven gekregen. De 433MHz (startline) apparaten werken idd niet echt betrouwbaar, maar die heb ik inmiddels allemaal vervangen door Zigbee lampen/tussenstekkers/dimmers (van Ikea, Lidl, Hue enz.) en nu werkt het erg goed.
Klopt, maar als je zigbee devices van een ander merk wilt gebruiken wil het ook niet altijd lukken.
Daarom ben ik over aan het schakelen naar HomeAssistant. Veel meer mogelijkheden in alle opzichten.
Mijn opmerking gaat er vooral over de betrouwbaarheid. Dat is met Zigbee een stuk beter, maar het kwam nog steeds te vaak voor dat een actie niet goed uitgevoerd was. Er lijkt geen retry-logica in te zitten ofzo. Het ding weet toch dat een signaal is aangekomen of niet?
Mijn Hue bridge gaat daar beter mee om. Heel soms reageert één van de lampen niet direct met de bewegingssensor bijvoorbeeld. Een halve seconde later springt de lamp alsnog direct aan, maar dan zonder het fade-effect (zachtjes aangaan). Ik weet het niet zeker natuurlijk, maar de Hue bridge lijkt zich te realiseren dat een lamp niet heeft gereageerd.
En met mijn Home Assistant installatie (met Sonoff Zigbee stick) lijkt het ook heel veel betrouwbaarder te werken.
De betrouwbaarheid van ICS2000 signalen kan je gelukkig opvoeren. Dit door in een scene de actie 2-maal of 3-maal te doen. Ik heb eigenlijk geen enkel klacht, het werkt altijd maar ik gebruik 3x. Waarom werkt het trouwens altijd als ik een afstandsbediening gebruik?
Dick99999 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 19:38:
De betrouwbaarheid van ICS2000 signalen kan je gelukkig opvoeren. Dit door in een scene de actie 2-maal of 3-maal te doen. Ik heb eigenlijk geen enkel klacht, het werkt altijd maar ik gebruik 3x. Waarom werkt het trouwens altijd als ik een afstandsbediening gebruik?
Omdat de afstandsbediening waarschijnlijk dichter bij het apparaat is dan de ICS. Die van mij staat bv in de meterkast, de ab ligt in dezelfde kamer.
Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”
Wat ik leuk vind/vond aan het ICS is dat je met de gewone KAKU-afstandsbedieningen via regels en scenes alles kan bedienen, ook 'dimmen naar x%' en Zigbee-spul. (Zigbee)-ontvangers van andere merken werken daarbij prima.
Helaas werken Zigbee-remotes dan weer niet, we hebben twee van die kleine magnetische Ikea-dimmers die je voor bijna niks extra bij een lamp kreeg en die doen het niet.
En het is echt lastig een overzicht over de regels te behouden als je er veel aanmaakt (dankzij remotes met 4x4+1 kanaal gaat dat hard), op een groter tablet-scherm niet veel beter dan op de telefoon, jammer dat er geen web-interface is.
Ik ben langzaam naar Home Assistant aan het overstappen, kon deze week eindelijk een RFLink-setje bestellen om de oude remotes en stekkers te laten werken, Zigbee werkt al leuk (hoewel ik nog moet puzzelen om de lamp na stroom uit op dezelfde dim-stand te laten aan gaan als eerst, dat werkte op het ICS wel direct/standaard).
Wat erg fijn is, is de mogelijkheid alles te scripten, gewoon lekker vanaf de PC.
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Ik heb de laatste tijd een probleem dat de ics in de energie verbruikshistorie een piek staan in het gasverbruik.
Met als nadeel dat ik dan het normale verbruik niet meer zie. Normaal plusminus 4 m3 en een piek van 3000m3. Dan vat het normale weg.
Is zo'n piekdag te verwijderen?
stekman schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:46:
Ik heb de laatste tijd een probleem dat de ics in de energie verbruikshistorie een piek staan in het gasverbruik.
Met als nadeel dat ik dan het normale verbruik niet meer zie. Normaal plusminus 4 m3 en een piek van 3000m3. Dan vat het normale weg.
Is zo'n piekdag te verwijderen?
Nee helaas niet. Je zal moeten wachten tot de piek weg is.
Hallo, ik heb een situatie waarbij ik 2x een Ikea Tradfri mini schakelaar/dimmer(704.085.95) in combinatie met de ICS-2000, maar niet voor elkaar krijg, terwijl het wel met de Ikea Tradfri sensor(704.299.13) lukt.
Om de situatie een beetje helder te maken, heb ik een draw.io tekeningetje gemaakt met een versimpelde situatie.
De groene en blauwe lijnen werken goed. Dus zowel de Tradfri schakelaar/dimmer kan de 2 Tradfri lampen bedienen als de ICS-2000(Blauwe lijnen). Ook de Tradfri sensor en de ICS-2000 kunnen beide de andere Tradfri lamp bedienen(groene lijnen).
De Tradfri sensor heb ik nooit aan de ICS-2000 gekoppeld. In tegenstelling tot de Tradfri schakelaar/dimmer(zwarte lijn), terwijl deze in de ICS-2000 verder niet te gebruiken is.
Ik heb al geprobeerd de Tradfri schakelaar/dimmer weer te verwijderen uit ICS-2000 en net zoals de Tradfri sensor op te zetten, maar dat is me niet gelukt.
Waarom kan de Tradfri Sensor direct op een Tradfri lamp wel samen met de ICS-2000, zonder de Tradfri sensor op de ICS-2000 aan te melden/connecten, maar kan dit niet met de Tradfri schalaar/dimmer en moet je de Tradfri schakelaar/dimmer wel bij de ICS-2000 aanmelden/connecten?
Ik heb al eens gehoord waarom je niet 2 Zigbee schakelaars/dimmers op de ICS-2000 kan aanmelden. Blijkbaar zet de ICS-2000 dan alles op hetzelfde kanaal en kan je dus geen onderscheid maken tussen de schakelaars.
Of is dit inmiddels ook al opgelost? Want dan kan ik mijn situatie mogelijk wel oplossen door de 2 Tradfri schakelaar/dimmer ook aan te melden bij de ICS-2000(rode gestippelde lijn). Toen ik dat eerder gedaan had, gingen beide Tradfri schakelaars en de ICS-2000 dezelfde lampen aansturen.
Ik heb vorige week de ics2000 ingeruild voor de Lidl zigbee hub. Stekkers en lampen op zigbee erbij gekocht. Werkt echt een stuk sneller en plezieriger, had ik veel eerder moeten doen!
"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981
floriszz schreef op zondag 19 maart 2023 @ 22:22:
Hallo, ik heb een situatie waarbij ik 2x een Ikea Tradfri mini schakelaar/dimmer(704.085.95) in combinatie met de ICS-2000, maar niet voor elkaar krijg, terwijl het wel met de Ikea Tradfri sensor(704.299.13) lukt.
Om de situatie een beetje helder te maken, heb ik een draw.io tekeningetje gemaakt met een versimpelde situatie.
De groene en blauwe lijnen werken goed. Dus zowel de Tradfri schakelaar/dimmer kan de 2 Tradfri lampen bedienen als de ICS-2000(Blauwe lijnen). Ook de Tradfri sensor en de ICS-2000 kunnen beide de andere Tradfri lamp bedienen(groene lijnen).
De Tradfri sensor heb ik nooit aan de ICS-2000 gekoppeld. In tegenstelling tot de Tradfri schakelaar/dimmer(zwarte lijn), terwijl deze in de ICS-2000 verder niet te gebruiken is.
Ik heb al geprobeerd de Tradfri schakelaar/dimmer weer te verwijderen uit ICS-2000 en net zoals de Tradfri sensor op te zetten, maar dat is me niet gelukt.
Waarom kan de Tradfri Sensor direct op een Tradfri lamp wel samen met de ICS-2000, zonder de Tradfri sensor op de ICS-2000 aan te melden/connecten, maar kan dit niet met de Tradfri schalaar/dimmer en moet je de Tradfri schakelaar/dimmer wel bij de ICS-2000 aanmelden/connecten?
Ik heb al eens gehoord waarom je niet 2 Zigbee schakelaars/dimmers op de ICS-2000 kan aanmelden. Blijkbaar zet de ICS-2000 dan alles op hetzelfde kanaal en kan je dus geen onderscheid maken tussen de schakelaars.
Of is dit inmiddels ook al opgelost? Want dan kan ik mijn situatie mogelijk wel oplossen door de 2 Tradfri schakelaar/dimmer ook aan te melden bij de ICS-2000(rode gestippelde lijn). Toen ik dat eerder gedaan had, gingen beide Tradfri schakelaars en de ICS-2000 dezelfde lampen aansturen.
Een lamp kan maar in één Zigbee-netwerk tegelijkertijd zitten. Losse Zigbee-schakelaars (afstandsbedieningen) hebben een eigen Zigbee-netwerk waaraan een lamp 'joined'. En je gateway heeft natuurlijk ook een eigen Zigbee netwerk. Je moet een schakelaar aan je gateway linken zodat de schakelaar niet meer zijn eigen netwerk gaat gebruiken, maar het netwerk van je gateway. Op die manier kun je dus alles met alles besturen.
Vandaar dat het bij jou niet werkt nu: je lamp wisselt steeds tussen twee netwerken. Je moet er één netwerk van maken. Maar dan heb je het nadeel dat de ICS-2000 niet goed omgaat met meerdere afstandsbedieningen. Die krijgen allemaal dezelfde 'stuurgroep' aangewezen en daar kun je niks aan doen. Dat doen andere Zigbee-gateways dus veel beter.
@floriszz Het ICS-2000 ondersteunt inderdaad geen (meerdere) IKEA-Zigbee-schakelaars - wij schakelen hier alles via regels en scenes met KaKu-afstandsbedieningen; wat ik jammer vind want ik heb ook 2 van die goedkope kleine dingetjes rondslingeren, die zo mooi aan de koelkast of verwarming biljven hangen.
Voor ons is het echter een mooie oplossing om zowel Zigbee- als 'ouderwetse' KaKu-hardware te verbinden.
Op het moment ben ik bezig om de boel over te zetten op Home Assistant, maar dat is wel een compleet andere tak van sport. De beperkingen van het ICS hebben als voordeel dat je niet met add-ons, services, message brokers en weet ik wat nog meer hoeft te vechten, met als blijkbaar inherent nadeel dat een update er voor kan zorgen dat bepaalde dingen niet meer (goed) werken. Het blijft toch echt een tweakers-systeem (voor tweakers die het leuk vinden er aan te blijven sleutelen), tegenover het ICS-2000 wat in ons geval gewoon werkt, als je het gebruikt als veredelde tijdschakelaar en KaKu-hub.
Home Assistant (en Domoticz en en ...) ondersteunden meer sensoren/schakelaars/actuatoren/... maar vergen ook wat meer doorzettingsvermogen. En op het moment kan ik nog helemaal niks met 433MHz omdat RFLink wel wat ontvangt (als hij aan de loader hangt) maar dat niet aan HA doorgeeft (er verschijnen geen devices), en de rfxtrx-unit die ik 2 weken geleden besteld heb wordt maar niet geleverd. En als dat dan werkt was het best een investering in tijd en geld..
[Voor 23% gewijzigd door Tarin op 20-03-2023 10:28]
Zou dit dus wel werken, er zijn verder geen andere schakelaars/AB op de Hub aangemeld, alleen een Somfy motor voor een zonnescherm.
Met die AB kan je de Trädfri-dimmer wel direct aansturen (aan/uit en dimmen), maar je kan dat niet via het ICS programmeren.
Tenzij je de verlichting met beide systemen aan wil kunnen sturen heeft het ook niet echt toegevoerde waarde denk ik?
Er zijn gebruikers die op een of andere manier beiden parallel aan de praat hebben gekregen, en/of de Ikea-afstandsbediening met beperkte functionaliteit op het ICS-2000 aangemeld hebben (maar dan kan je er dacht ik geen regels mee aansturen): floriszz in "KlikAanKlikUit ICS-2000 - Ervaringen en discussies"
Het ICS-2000 kan voor zover ik weet erg weinig met (3rd party) Zigbee-remotes.
[Voor 3% gewijzigd door Tarin op 20-03-2023 11:03]
Een lamp kan maar in één Zigbee-netwerk tegelijkertijd zitten. Losse Zigbee-schakelaars (afstandsbedieningen) hebben een eigen Zigbee-netwerk waaraan een lamp 'joined'. En je gateway heeft natuurlijk ook een eigen Zigbee netwerk. Je moet een schakelaar aan je gateway linken zodat de schakelaar niet meer zijn eigen netwerk gaat gebruiken, maar het netwerk van je gateway. Op die manier kun je dus alles met alles besturen.
Vandaar dat het bij jou niet werkt nu: je lamp wisselt steeds tussen twee netwerken. Je moet er één netwerk van maken. Maar dan heb je het nadeel dat de ICS-2000 niet goed omgaat met meerdere afstandsbedieningen. Die krijgen allemaal dezelfde 'stuurgroep' aangewezen en daar kun je niks aan doen. Dat doen andere Zigbee-gateways dus veel beter.
Thanks voor je heldere uitleg. Dat een lamp maar in 1 Zigbee-netwerk tegelijk kan zitten was wel iets met ' klok en klepel' bij mij. Maar nu is dat zeker helder.
Heb je dan ook een verklaring waarom het voor de Ikea Tradfri sensor dan wel werkt? Deze stuurt de Tradfri lamp direct aan, maar deze zelfde lamp kan ook door de ICS-2000 bedient worden, zonder dat daarbij de andere(in de groene lijnen) ook bedient worden.
De enigste regel die we willen programmeren is lampen uit en aan verder geen scenes of dergelijke.
Het dimmen zou een leuke optie zijn via KAKU maar kan dus gewoon met de Trädfri-dimmer wanneer dat nodig mocht zijn.
Helaas. De Ikea Tradfri schakelaar/dimmer zit als een 'dom' ding in je ICS-2000. Je kan er niets mee. Maar als je hem verwijdert dan is de ICS-2000 ook de connectie kwijt met de lampen die je met de ics-2000 en deze remote kon bedienen.
[Voor 10% gewijzigd door floriszz op 20-03-2023 18:40]
Thanks voor je heldere uitleg. Dat een lamp maar in 1 Zigbee-netwerk tegelijk kan zitten was wel iets met ' klok en klepel' bij mij. Maar nu is dat zeker helder.
Heb je dan ook een verklaring waarom het voor de Ikea Tradfri sensor dan wel werkt? Deze stuurt de Tradfri lamp direct aan, maar deze zelfde lamp kan ook door de ICS-2000 bedient worden, zonder dat daarbij de andere(in de groene lijnen) ook bedient worden.
Dat is wel vreemd, want die bewegingssensor is eigenlijk ook gewoon een afstandsbediening. Maar dan met een sensor ipv een knop, maar zet wel zelf de lamp aan en uit. Heb je die toegevoegd als afstandsbediening of als iets anders?
Tarin schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:23:
@floriszz Het ICS-2000 ondersteunt inderdaad geen (meerdere) IKEA-Zigbee-schakelaars - wij schakelen hier alles via regels en scenes met KaKu-afstandsbedieningen; wat ik jammer vind want ik heb ook 2 van die goedkope kleine dingetjes rondslingeren, die zo mooi aan de koelkast of verwarming biljven hangen.
Voor ons is het echter een mooie oplossing om zowel Zigbee- als 'ouderwetse' KaKu-hardware te verbinden.
Op het moment ben ik bezig om de boel over te zetten op Home Assistant, maar dat is wel een compleet andere tak van sport. De beperkingen van het ICS hebben als voordeel dat je niet met add-ons, services, message brokers en weet ik wat nog meer hoeft te vechten, met als blijkbaar inherent nadeel dat een update er voor kan zorgen dat bepaalde dingen niet meer (goed) werken. Het blijft toch echt een tweakers-systeem (voor tweakers die het leuk vinden er aan te blijven sleutelen), tegenover het ICS-2000 wat in ons geval gewoon werkt, als je het gebruikt als veredelde tijdschakelaar en KaKu-hub.
Home Assistant (en Domoticz en en ...) ondersteunden meer sensoren/schakelaars/actuatoren/... maar vergen ook wat meer doorzettingsvermogen. En op het moment kan ik nog helemaal niks met 433MHz omdat RFLink wel wat ontvangt (als hij aan de loader hangt) maar dat niet aan HA doorgeeft (er verschijnen geen devices), en de rfxtrx-unit die ik 2 weken geleden besteld heb wordt maar niet geleverd. En als dat dan werkt was het best een investering in tijd en geld..
Heel herkenbaar! Heb sinds paar maanden ook een HASS PI draaien. Nu nog alleen voor de MQTT/Frigate. Maar heb ook een Zigbee stick en de hardware voor 443Mhz.
Maar het is allemaal niet echt 'HWP'(House Wife Proof). In tegenstelling tot wat anderen hier beweren, draait bij mij ICS-2000 icm Olisto echt heel stabiel.(heb ong 70 devices, 20 Zigbee). Alleen de (druk) schakelaars zijn slecht, maar die zou je bij een goede Domotica setup niet nodig moeten hebben.
Ik denk dat ik voor de Homey Pro ga. Was ooit 1 van de kickstarters.
Dat is wel vreemd, want die bewegingssensor is eigenlijk ook gewoon een afstandsbediening. Maar dan met een sensor ipv een knop, maar zet wel zelf de lamp aan en uit. Heb je die toegevoegd als afstandsbediening of als iets anders?
Ik heb de Ikea Tradfri sensor niet aan de ICS-2000 gekoppeld. Dat heb ik in m'n schema'tje proberen weer te geven met de groene lijnen.
Ik heb de betreffende Ikea Tradfri lampen eerst aan de ICS-2000 gekoppeld, vervolgens de IKEA Tradfri sensors individueel gekoppeld aan deze Tradfri lampen. Het effect is dat de sensors de lampen rechtstreeks aan en na x minuten zonder beweging weer uit kunnen schakelen op het dim niveau die de lampen als laatste hebben gehad.
Daarnaast kun je de lampen natuurlijk ook gewoon bedienen via de ICS-2000 via allerlei rules/scenes.
Ik heb de Ikea Tradfri sensor niet aan de ICS-2000 gekoppeld. Dat heb ik in m'n schema'tje proberen weer te geven met de groene lijnen.
Ik heb de betreffende Ikea Tradfri lampen eerst aan de ICS-2000 gekoppeld, vervolgens de IKEA Tradfri sensors individueel gekoppeld aan deze Tradfri lampen. Het effect is dat de sensors de lampen rechtstreeks aan en na x minuten zonder beweging weer uit kunnen schakelen op het dim niveau die de lampen als laatste hebben gehad.
Daarnaast kun je de lampen natuurlijk ook gewoon bedienen via de ICS-2000 via allerlei rules/scenes.
Interessant. Ik denk dat hij ergens toch gekoppeld zit aan het Zigbee-netwerk van de ICS, anders moet dit niet kunnen. Maar dat hij verder niet zichtbaar is in de app. Hoe je dat voor elkaar hebt gekregen weet ik niet, dit moet wel echt per ongeluk gebeurd zijn. Bijzondere situatie wel.
Interessant. Ik denk dat hij ergens toch gekoppeld zit aan het Zigbee-netwerk van de ICS, anders moet dit niet kunnen. Maar dat hij verder niet zichtbaar is in de app. Hoe je dat voor elkaar hebt gekregen weet ik niet, dit moet wel echt per ongeluk gebeurd zijn. Bijzondere situatie wel.
Technisch gezien zou dit bij Zigbee ALLEEN kunnen met "NORMAAL (pair) verbinding aan Hub" EN "LOKAAL met Zigbee Light Link (ZLL), ook wel Touch Link genoemd".
Ik heb dit wel gezien bij Zigbee lampen i.c.m. bijv. Zigbee dimmer-switch (een schakelaar), maar niet met een sensor.
De Ikea slimme lampen zijn ZLL. Ikea schakelaars en Sensoren ben ik niet mee bekend.
De beveiligingsexperts zien die "Touch Link" als een probleem.
Phillips is eigenlijk zo begonnen aan Zigbee met Touch Link: een afstandsbediening voor lampen.
Maar toen kwam de "smartphone" en heeft men snel ook een Hub ontwikkeld. Philips heeft sinds 2019 BLuetooth (BT) aan de lampen toegevoegd, dus naast Zigbee (inc. ZLL). Dus kun je ook met je smartphone (met Bluetooth) zonder Hub de "nieuwere" Philips Hue lampjes bedienen.
Linken is dan dus LOKAAL koppelen &
Pairen(Join) is dus aan de Hub koppelen.
Een ZLL lamp die lokaal via Touch Link bediend wordt geeft wel weer de status door aan de Hub als die daar aan "ge-paired" is.
Ik maak al tijden naar tevredenheid gebruik van de ICS-2000. Nu heb ik voor de verbouwing van de kelderruimte, waar een soort lounge/feestruimte komt, RGB-inbouwspotjes met Zigbee besteld. Ik wilde via de ICS-2000 de spotjes aansturen en zeker ook de mogelijkheid gebruiken van kleurwissel voor feestjes enzo.
Beide heb ik met succes kunnen koppelen aan de ICS-2000 via Andere Merken > Zigbee > Zigbee lamp RGB (kleuren). Echter kennen beide hetzelfde euvel: de geavanceerde functies als kleurwissel en disco werken niet.
Is het nu zo dat deze lampen deze functie niet ondersteunen (ik ging er van uit dat dat altijd wel zo zou zijn bij RGB)? Of ligt dat aan de ICS-2000? Of kan ik ze op een andere manier koppelen om de functies aan het werk te krijgen?
Dank voor jullie hulp!!!
[Voor 9% gewijzigd door Patrick_6369 op 23-03-2023 15:13]
Patrick_6369 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:21:
Ik maak al tijden naar tevredenheid gebruik van de ICS-2000. Nu heb ik voor de verbouwing van de kelderruimte, waar een soort lounge/feestruimte komt, RGB-inbouwspotjes met Zigbee besteld. Ik wilde via de ICS-2000 de spotjes aansturen en zeker ook de mogelijkheid gebruiken van kleurwissel voor feestjes enzo.
Beide heb ik met succes kunnen koppelen aan de ICS-2000 via Andere Merken > Zigbee > Zigbee lamp RGB (kleuren). Echter kennen beide hetzelfde euvel: de geavanceerde functies als kleurwissel en disco werken niet.
Is het nu zo dat deze lampen deze functie niet ondersteunen (ik ging er van uit dat dat altijd wel zo zou zijn bij RGB)? Of ligt dat aan de ICS-2000? Of kan ik ze op een andere manier koppelen om de functies aan het werk te krijgen?
Dank voor jullie hulp!!!
Wij hebben een aantal van die RGB Ikea Tradfri lampen. In de ronde circle kun je wel de kleur kiezen. De rest werkt niet.
Niets. Er is alleen officiële ondersteuning van Zigbee-lampen van externe partijen. Schakelaars vallen niet onder de officiële ondersteuning en zijn daarom niet terug te vinden in de app.
Niets. Er is alleen officiële ondersteuning van Zigbee-lampen van externe partijen. Schakelaars vallen niet onder de officiële ondersteuning en zijn daarom niet terug te vinden in de app.
Het vreemde is dat ik gisteren dit antwoord kreeg van KAKU?
En als ik deze post zie dan zou het ook moeten kunnen : (hij kon dus wel kiezen voor remote)
Kreeg van de week KaKu mail dat er nu ook zigbee inbouw schakelaars zijn van KaKu. Wel prijzig.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Ik zou zeggen: vraag ze dan eens hoe. Ik denk dat ze in de war zijn omdat je ook de IKEA lampen benoemde.
Andere posts wijzen uit dat je het, met een hoop gedoe, voor elkaar kon krijgen op een ICS-2000. Maar dit was meer een gelukje, want het wordt dus niet officieel ondersteund. De methode die gebruikt wordt is door te zeggen dat dit een KlikAanKlikUit Zigbee afstandsbediening is en hopen dat de ICS-2000 er dan ‘in trapt’. Mogelijk werkt dat ook op een Smart Bridge, maar misschien ook niet. Ik weet het zelf niet, want ik heb geen Smart Bridge.
Ik heb wel een ICS gehad en na veel gedoe had ik het ook voor elkaar om 1 van mijn 2 IKEA afstandsbediening werkend te krijgen. De andere wou niet. En in de app kun je er verder ook niks mee. Maar je kunt hem wel touchlinken met je lamp.
Er is nog geen post voorbij gekomen waarop deze ‘hack’ werkt op een Smart Bridge. Dus je zal er zelf mee moeten stoeien.
Ik heb zelf dus ook de vraag gesteld aan Kaku hoe ik het moest koppelen.
Ik heb volgens mij duidelijk gevraagd of ik de dimmer kon koppelen, kan natuurlijk zijn dat ze het gemist hebben.
Ik zou niet weten hoe ik het moet koppelen aan de smartbridge aangezien ik alleen kan kiezen uit de lampen?
Ik heb zelf dus ook de vraag gesteld aan Kaku hoe ik het moest koppelen.
Ik heb volgens mij duidelijk gevraagd of ik de dimmer kon koppelen, kan natuurlijk zijn dat ze het gemist hebben.
Ik zou niet weten hoe ik het moet koppelen aan de smartbridge aangezien ik alleen kan kiezen uit de lampen?
Het woord ‘dimmer’ is wellicht ook verwarrend. Het is een afstandsbediening. De dimmer zit in de lamp verwerkt. En Zigbee inbouwdimmers zijn dus weer wel ondersteund, want dat zijn eigenlijk gewoon uitgeklede Zigbee-lampen.
Dus ja, als je meer duidelijkheid wil geven, heb het dan vooral over een afstandsbediening. Een afstandsbediening waarmee je het dimniveau kan instellen.
Trust/KaKu heeft had wel een zigbee-afstandsbediening, maar wij gebruiken de ouderwetse 433MHz-afstandsbedieningen (en wandschakelaars) om via regels ingestelde dimstanden en scenes aan te sturen, met zigbee-afstandsbedieningen is op een of andere manier minder mogelijk.
Dus het wordt of een andere schakelaar/dimmer(afstandsbediening) of een Ikea Dirigera hub?
Ik wil liever geen exta hub we hebben al de KAKU en de Cozytouch, om er dan nog een derde bij te plaatsen dan ga ik liever voor een werkende schakelaar/dimmer(afstandsbediening).
Het ligt er een beetje aan wat je precies wil bereiken.
Wat je kunt doen is via een (paar) regel(s) en evt. scenes verschillende vaste dim-standen voor je Trädfri-driver aan knoppen van bijvoorbeeld deze afstandsbediening koppelen. Dat hebben wij in de woonkamer gedaan. In de keuken hebben we zo'n ding, dan heb je 4 knoppen die je bijvoorbeeld voor dimmen op 30% / dimmen op 70% / dimmen op 100% / uit kunt gebruiken, De ervaring leert dat in de keuken een knop aan de wand fijner werkt dan een rondslingerende afstandsbediening.
Aktief dimmen (dus een beetje feller, een beetje minder fel) werkt alleen via de schuifjes in de app - maar dat heb ik in Home Assistant ook nog niet mooi aan de praat gekregen, alleen in stapjes van 10% en niet 'zolang je de knop gedrukt houdt wordt hij feller'.
Trust heeft wel een draadloze dimmer maar die kan alleen direct een (433MHz-)dimmer aansturen, vergelijkbaar met je Trädfri-afstandsbedieninkje die je direct aan de driver zou kunnen knopen.
Als je de lampjes alleen gewoon met een knop wil aan- en uitdoen werkt je huidige dimmer/schakelaar prima. Als je het via de Smart Bridge wil laten lopen voor timers of om (ook) je telefoon te kunnen gebruiken, kan je de truuk van @floriszz proberen: floriszz in "KlikAanKlikUit ICS-2000 - Ervaringen en discussies"
dan kan je met een beetje mazzel ook de afstandsbediening gebruiken, maar dat verkeer loopt dan buiten de Smart Bridge om.
Thanks @floriszz . Ik had dezelfde vraag ook gesteld aan de KaKu helpdesk. Die zeggen dat de lampen deze functie niet ondersteunen.
Ik ga deze week langs bij een vriend met een Homey, benieuwd wat ik dan allemaal kan instellen.
@Patrick_6369 Ik heb de disco- en loop-functies een keer uit kunnen proberen met een setje tuinverlichting van Osram, maar ik zie er eerlijk gezegd het nut niet zo van in, het is vooral een drukke boel.
Als je een dynamisch lichtspel wil kan je misschien een mooie scene bij elkaar klikken?
We willen hem gebruiken via Google home en dimmen zou leuk zijn via app.
Omdat KaKu officieel geen andere merken remotes koppelt kan je hem alleen toevoegen onder KlikAanKlikUit/Trust | Premium Line en dan helemaal onderin Zigbee remote control.
Via Google home en de app dimmen kan al als je de Trädfri-driver met de Smart Bridge koppelt - ik neem aan dat je de koppeling met Google Home al aan de praat hebt?
Als je het stappenplan van hierboven doorloopt zou je aan het einde nog je afstandsbediening direct met de driver moeten kunnen koppelen, dan heb je je 3 aanstuurmogelijkheden.
[Voor 14% gewijzigd door Tarin op 26-03-2023 21:08]
De kaku is al verbonden met Goole Home dat werkt, ik kan nog steeds de dimmer/schakelaar niet koppelen helaas.
Niet via KlikAanKlikUit en ook niet via de Trust optie.
Ik houd het kleine knopje op de achterzijde ingedrukt maar na ongeveer 1 minuut zegt hij dat hij niet verbonden is helaas.
Na tig andere combi's proberen lukt het als de aan knop ingedrukt houd das is mooi!
Ik zie hem nu in Kaku staan, Kaku account opnieuw gesynchroniseerd met Google Home maar Google Home ziet hem helaas niet??
Gaat nog niet helemaal goed....
[Voor 28% gewijzigd door Activate op 26-03-2023 23:21]
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details