Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bikabob
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-02-2021
In 2 weken last of us 1 en 2 completed, wat een hoogte en dieptepunten.. Bij deel 2 overgegaan op hard mode, dit spel was niet goed voor mijn hart.

En nu heb voel ik een leegte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Mooi he, alleen naughty dog kan dat _/-\o_

Deel 1 had impact, wat zo'n verhalende game met toffe characters was toch wel iets nieuws. Deel 2 moest ik even op me in laten werken nadat ik de game uit had. Wat had ik zitten spelen man. Echt een lange, rauwe, emotionele rollercoaster. Bijna een uitputtingslag wat ook Elly en Abby door moesten. Maar wat een game én toch echt weer van een hoger niveau dan deel 1 op alle vlakken (wat mij betreft dan). En dan komt de leegte... geen enkele andere ontwikkelaar weet neer te zetten wat ND kan.

Ik ben nu al hyped voor hun eerste PS5 project.

[ Voor 16% gewijzigd door Hulleman op 14-01-2021 13:01 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-06 20:25
Tripl3 D schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:05:
[...]

Ik vind de Hard van TLOU alleen totaal niet lijken op de Hard van TLOU2.
Als gezegd, Clickers, maar eigenlijk wel vrijwel alle vijanden, reageren vrijwel altijd als je in de buurt komt in TLOU2 op Hard (behalve stilstaande runners) waar besluipen op Hard in TLOU veel vaker te doen was.
Molotovs doen ook veel minder schade (volledig geupgrade) dan in deel 1. Heb nu diverse keren gehad dat clickers en zelfs runners een molotov overleven. Toch is TLOU 2 op Hard makkelijker uit te spelen, maar dat komt doordat je nu tijdens een groter gevecht ineens een save point hebt.
Bijvoorbeeld:

spoiler:
Als je met Dina bij Jackson bij die supermarkt bent met een aantal clickers en runners. Had de eerste keer alles op 1 na gedood toen ik te grazen werd genomen. Hoefde ik in de herkansing alleen nog maar die uit te schakelen.

Dat was in deeltje 1 vaak een heel stuk lastiger, omdat ik dan vaak door een van de laatste tegenstanders te grazen werd genomen (bijvoorbeeld als je net het hotel uit komt met al die hunters).
Ik heb hem al een tijdje geleden gespeeld dus hoop maar dat ik het me goed herinner maar volgens mij is het zo dat als je langzamer sluipt ze je niet opmerken, dus stick niet helemaal naar voren. Zie bijvoorbeeld rond 04:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:30

Tripl3 D

Brother in Arms

Sluw schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:46:
Ik heb hem al een tijdje geleden gespeeld dus hoop maar dat ik het me goed herinner maar volgens mij is het zo dat als je langzamer sluipt ze je niet opmerken, dus stick niet helemaal naar voren. Zie bijvoorbeeld rond 04:30

[YouTube: The Last of Us 2 - Stealth Kills Gameplay - Brutal Bandit Encounters]
Hmmm, ja, klopt, mensen gaat nog best wel, maar is wel lastiger dan bij deel 1.

Clickers daarentegen is echt compleet een ramp, terwijl daar iig met Ellie een optie in zou moeten zitten, zodat je die ook kan besluipen, want daar zat een soort tutorial bij hoe je dat moest doen. Lukte me alleen de 1e keer en daarna nooit meer. Ook niet op hetzelfde stuk.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:59
bikabob schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:54:
In 2 weken last of us 1 en 2 completed, wat een hoogte en dieptepunten.. Bij deel 2 overgegaan op hard mode, dit spel was niet goed voor mijn hart.

En nu heb voel ik een leegte.
Know what you mean. Ik heb een complete walkthrough video van deel 1 zitten kijken om de leegte op te vullen. 8)7

Heeft mijn mening toch wel wat bijgesteld. Hoe goed ik deel 2 ook vond, het verhaal en de personages uit 1 deden me toch meer. Hoe de relatie tussen Ellie en Joel zich daar ontwikkelde is echt magistraal gedaan. Zo ontzettend jammer dat we daar niet meer verder op kunnen borduren (tenzij je ook gelooft dat deel 2 zich in een ander universum afspeelt zoals ik ergens las). Ik denk veel mensen die relatie wel zullen missen, gezien hoe populair de scene in het museum in deel 2 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bikabob
Stiggy schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:44:
[...]

Know what you mean. Ik heb een complete walkthrough video van deel 1 zitten kijken om de leegte op te vullen. 8)7

Heeft mijn mening toch wel wat bijgesteld. Hoe goed ik deel 2 ook vond, het verhaal en de personages uit 1 deden me toch meer. Hoe de relatie tussen Ellie en Joel zich daar ontwikkelde is echt magistraal gedaan. Zo ontzettend jammer dat we daar niet meer verder op kunnen borduren (tenzij je ook gelooft dat deel 2 zich in een ander universum afspeelt zoals ik ergens las). Ik denk veel mensen die relatie wel zullen missen, gezien hoe populair de scene in het museum in deel 2 is.
Denk dat het verhaal nu juist goed is, een goed verhaal blijft je bij en zet je aan het denken. Het was lui geweest om gewoon hetzelfde te doen als deel 1. Ineens de antagonist te zijn in de andere helft van het spel is wel uniek.

Maar verder vond ik de gameplay ook heel fijn aanvoelen, dan voelen andere games toch ineens "oud". Hoop snel op een multiplayer/60fps patch om het opnieuw te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:59
bikabob schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:15:
[...]
Denk dat het verhaal nu juist goed is, een goed verhaal blijft je bij en zet je aan het denken. Het was lui geweest om gewoon hetzelfde te doen als deel 1. Ineens de antagonist te zijn in de andere helft van het spel is wel uniek.
Helemaal mee eens hoor. Ik vind het hier ook wel goed verwoord.

De hebben voor een game gekozen als hogere kunstvorm, een verhaal waarbij je na moet denken over je eigen gevoelens en niet blijf hangen (in de haat van Ellie om de dood van Joel), maar je ook kunt verplaatsen in het verhaal van de andere kant. Met een duaal einde: want brengt al die 'revenge' je?

Maar ik hield desondanks toch warmere gevoelens over bij deel 1. Moet een game pleasen? Misschien niet, maar het is wel lekker als hij dat wel doet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-06 18:07
Ben nu ook eindelijk eens goed onderweg in TLOU2. Met een jong gezin nooit veel tijd voor een game, maar nu maar even vaste prik van gemaakt om 1 a 2u op de avond met vriendinlief ernaast te gamen :p Dacht dat ik dat niet fijn zou vinden, maar gaat in de lockdown toch wel prima. Vind het toch wel weer gaaf gemaakt allemaal en af en toe echt meeslepend, alleen is het me nu iets te langdradig. Ben sinds gisteren bij Seattle day 3 en merk dat ik wel dat ik meer richting het einde zou willen gaan, tempo had iets hoger gekund.

[ Voor 3% gewijzigd door Southern Sun op 16-01-2021 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derbiss
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17-06 15:54
Southern Sun schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:02:
Ben nu ook eindelijk eens goed onderweg in TLOU2. Met een jong gezin nooit veel tijd voor een game, maar nu maar even vaste prik van gemaakt om 1 a 2u op de avond met vriendinlief ernaast te gamen :p Dacht dat ik dat niet fijn zou vinden, maar gaat in de lockdown toch wel prima. Vind het toch wel weer gaaf gemaakt allemaal en af en toe echt meeslepend, alleen is het me nu iets te langdradig. Ben sinds gisteren bij Seattle day 3 en merk dat ik wel dat ik meer richting het einde zou willen gaan, tempo had iets hoger gekund.
Exactly my thoughts.. superbe spel maar tempo.
Ik denk ook wel dat het aan jouw en mijn 'druk' gezinsleven ligt hoor; vroeger kon je met gemak 4 à 5 uur doorspelen en dan heb je een andere ervaring. Nu is het telkens een stukje hier, stukje daar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
Tripl3 D schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:20:
Clickers daarentegen is echt compleet een ramp, terwijl daar iig met Ellie een optie in zou moeten zitten, zodat je die ook kan besluipen,
Clickers waren in deel 1 een stuk moeilijker dan in deel 2. In deel 1 had je altijd items nodig om clickers in stealth te slopen. Een mes was het makkelijkst, maar die ging na 3x gebruiken (oid) kapot. Anders moest je die dingen met een baksteen te lijf..... :/ Nu heeft Elly een onverwoestbaar mes en zijn ze prima te besluipen. Let wel, alleen van achter, aangezien die dingen echo locatie gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 19-01-2021 08:35 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bikabob
Southern Sun schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:02:
Het was een lang spel idd, maar toen het afgelopen was had het nog wel langer gemogen.

ps; je moet nog even, denk dat je nu misschien op de helft zit :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-06 18:07
bikabob schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:39:
[...]

Het was een lang spel idd, maar toen het afgelopen was had het nog wel langer gemogen.

ps; je moet nog even, denk dat je nu misschien op de helft zit :*)
Daar kwam ik ook achter toen ik een overzicht van de hoofdstukken op zocht ;) Gelukkig vind ik het nu alweer iets interessanter
spoiler:
om de andere kant van het verhaal met Abby te ontdekken
.

*edit: Ok de tweede helft vond ik veel leuker. Interessanter verhaal en vermakelijker
spoiler:
Dat stuk in het ziekenhuis :o wat was die setting gaaf gemaakt.

Nu toch jammer dat het laatste hoofdstuk is aangebroken :+

[ Voor 19% gewijzigd door Southern Sun op 25-01-2021 17:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ITI3GI7.png
https://www.gameawards.net/

Officieel de game met de meeste GOTY awards ooit. Hiervoor stond The Witcher 3 op nummer 1 met 260 awards totaal. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Inmiddels ook uitgespeeld. Prachtige game! Grafisch een 10, details een 10, verhaal en spanning is super gedaan. Met name het verhaal doet Naughty Dog erg goed... bij de meeste games voelt het alsof een paar ontwikkelaars iets gaandeweg bedenken en dat zo maken, hier is het een klasse apart. Ook het leveldesign zit geniaal in elkaar.

De kritiek van destijds is onterecht, maar zal misschien vooral uit andere landen komen. Al hoop ik niet dat er een trend komt dat meer ontwikkelaars een politiek statement willen maken (uit angst om het anders fout te doen, iets wat je ook al bij films/reclames begint te zien waarbij alles geforceerd 'inclusief' moet). Zo af en toe is leuk en prima, maar ik heb ook geen probleem met de standaard stereotypen.

Deel 1 heb ik overigens nooit uitgespeeld. Zat op een gegeven moment ergens vast (een donkere kelder met clickers geloof ik) waar ik niet voorbij kwam. Na 100 pogingen heb ik het spel uit frustratie weggelegd. Twijfel nu wel om die nog eens een kans te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 19:12
Tom schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 14:55:

Deel 1 heb ik overigens nooit uitgespeeld. Zat op een gegeven moment ergens vast (een donkere kelder met clickers geloof ik) waar ik niet voorbij kwam. Na 100 pogingen heb ik het spel uit frustratie weggelegd. Twijfel nu wel om die nog eens een kans te geven.
Zou het zeker nog een kans geven. Deel 1 was zijn tijd imho vooruit. Waar zat je vast, was dat redelijk in het begin waar je bij een aantal lockers in het donker het level begint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Gister inderdaad weer eraan begonnen, eens kijken hoe het gaat.
Waar dat precies was weet ik niet meer. Voor m'n gevoel een beetje halverwege.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-06 20:55

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

rachez schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:58:
[...]

Zou het zeker nog een kans geven. Deel 1 was zijn tijd imho vooruit. Waar zat je vast, was dat redelijk in het begin waar je bij een aantal lockers in het donker het level begint?
Nee dat is denk ik dat stuk waar je zo'n motor moet aanslingeren ofzo, in die kelders. @Tom, als het enige troost biedt, dat is wel een redelijk berucht deel in de game die lastig, stressvol en op het spectrum van de game z'n eng-factor een 10 scoort ;)
Als je daar voorbij bent kom je (naar mijn herinnering) niet meer zo'n stuk tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:46

Vrijdag

De Zwarte

Tom schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:13:
Gister inderdaad weer eraan begonnen, eens kijken hoe het gaat.
Waar dat precies was weet ik niet meer. Voor m'n gevoel een beetje halverwege.
Uit mijn hoofd moet je dan die generator aanslingeren en dan komen er clickers, infected en ook nog een boomer aan.

Misschien helpt dit je een beetje op weg:

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eF3hyvrFG0NN7QCzJeU3h-YVRpE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HsuFmzDotiXNALWlLGnBISrj.jpg?f=fotoalbum_large

Net deze mooie vinyl aan mijn collectie toegevoegd 🤩

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
apNia schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:17:
[...]

Nee dat is denk ik dat stuk waar je zo'n motor moet aanslingeren ofzo, in die kelders.
Ah check, je hebt gelijk, dat was inderdaad een tricky stuk. Met name als je weinig ammo hebt..
Kwam altijd nog een clicker extra. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapras
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-06 12:22

Lapras

Ice beam

rachez schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:10:
[...]

Ah check, je hebt gelijk, dat was inderdaad een tricky stuk. Met name als je weinig ammo hebt..
Kwam altijd nog een clicker extra. ;)
Zelfs op Grounded hoef je maar één clicker af te schieten, geloof ik. Al geef ik toe dat ik ook Youtube heb gebruikt voor dat stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lapras schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:25:
[...]

Zelfs op Grounded hoef je maar één clicker af te schieten, geloof ik. Al geef ik toe dat ik ook Youtube heb gebruikt voor dat stuk.
De eerste keer is redelijk freaky in die kelder, maar het is een beetje lame als je 'm door hebt.
Er is geen kans dat je tegen infected aanloopt daar, totdat je de generator start, of de keycard pakt.
Ik ga altijd eerst voor de keycard, dan spawnen er 3 runners. Gewoon in de control room blijven en dan lopen ze vanzelf door de deur tegen je shotgun aan. Daarna generator starten, dan spawnen er meer runners en een bloater. Gewoon richting de deur rennen, runners neerhalen als je ze tegenkomt en de bloater kan je prima ontwijken. Er zijn daar geen clickers trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

Psssst:

[PS3] The Last of Us - Deel 1

[ Voor 19% gewijzigd door Tripl3 D op 03-03-2021 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1456976

Tom schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 14:55:
Inmiddels ook uitgespeeld. Prachtige game! Grafisch een 10, details een 10, verhaal en spanning is super gedaan. Met name het verhaal doet Naughty Dog erg goed... bij de meeste games voelt het alsof een paar ontwikkelaars iets gaandeweg bedenken en dat zo maken, hier is het een klasse apart. Ook het leveldesign zit geniaal in elkaar.

De kritiek van destijds is onterecht, maar zal misschien vooral uit andere landen komen. Al hoop ik niet dat er een trend komt dat meer ontwikkelaars een politiek statement willen maken (uit angst om het anders fout te doen, iets wat je ook al bij films/reclames begint te zien waarbij alles geforceerd 'inclusief' moet). Zo af en toe is leuk en prima, maar ik heb ook geen probleem met de standaard stereotypen.

Je zegt dat de kritiek (van anderen) van destijds onterecht is alsof het een feit is. Hoe kun je dat beoordelen als je deel 1 nooit hebt uitgespeeld? Ik heb destijds TLOU2 een 1 gegeven op Metacritic en ik sta nog steeds achter dat cijfer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapras

Lapras

Ice beam

Anoniem: 1456976 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:17:
[...]

Je zegt dat de kritiek (van anderen) van destijds onterecht is alsof het een feit is. Hoe kun je dat beoordelen als je deel 1 nooit hebt uitgespeeld? Ik heb destijds TLOU2 een 1 gegeven op Metacritic en ik sta nog steeds achter dat cijfer.
Toch snap ik dat niet. Waarom een 1?

Qua gameplay is het vrijwel identiek aan deel 1, dus dat kan geen 1 zijn. Qua graphics en geluid is het van erg hoog niveau, dus ook dat rechtvaardigt een 1 niet. Wat dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lapras schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:30:
[...]

Toch snap ik dat niet. Waarom een 1?

Qua gameplay is het vrijwel identiek aan deel 1, dus dat kan geen 1 zijn. Qua graphics en geluid is het van erg hoog niveau, dus ook dat rechtvaardigt een 1 niet. Wat dan wel?
Ik zal het heel kort en bondig houden omdat ik niet de hele soap van de flame wars van vorig zomer opnieuw wil oprakelen. Weinig entertainment waarde. Hoog SJW gehalte. Leugenachtige trailers van ND en vervolgens bevestigden IGN/ND en consorten dat je onmogelijk kritiek op het zelfbenoemde meesterwerk mocht hebben omdat je anders bekrompen was. Dat is in het kort wat er gebeurde. Ik vond de entertainmentwaarde van TLOU2 nagenoeg nihil en ik was echt oprecht blij dat ik hem had uitgespeeld omdat ik me kapot ergerde aan de verplichte dubbele boodschappen in het spel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Anoniem: 1456976 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:17:
[...]

Inmiddels heb ik deel één wel uitgespeeld, al zie ik niet helemaal waarom je TLoU2 niet an sich kunt beoordelen. Er valt qua voorgeschiedenis van de personages wat meer op z'n plek maar het is daardoor niet ineens een compleet andere game.

Een 1 geven vind ik erg overtrokken. Dat zou ik een game geven die slecht afgewerkt is, vol bugs zit, een matig verhaal heeft en niet doet wat het beloofd.
Daar is hier geen sprake van. De afwerking, animaties, graphics, lengte van het spel... dat is allemaal van topniveau. Dat mensen de setting en het verhaal, de personages niet aanstaan of de gameplay niet leuk vinden kan, maar dan verwacht ik eerder een 4 of een 5. Ik heb ook genoeg games gekocht waar ik niet over te spreken was terwijl anderen het wel leuk vonden. Die zet ik dan binnen een week op Marktplaats. Maar dat maakt het nog niet dat ik die een zware onvoldoende zou geven, dan moeten er wel heel veel beloftes niet worden waargemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tom schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:17:
[...]

Inmiddels heb ik deel één wel uitgespeeld, al zie ik niet helemaal waarom je TLoU2 niet an sich kunt beoordelen. Er valt qua voorgeschiedenis van de personages wat meer op z'n plek maar het is daardoor niet ineens een compleet andere game.
Omdat er in deel 2 een dusdanig grote plotwending langskomt die het hele verhaal van deel 1 onderuit haalt is het handig om deel 2 niet afzonderlijk te beoordelen.

Ik vind TLOU2 nog steeds de grootste teleurstelling in de 25+ jaar dat ik games speel, dus de 1 is in mijn ogen zeer gerechtvaardigd. Wat anderen daar vinden is niet mijn issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapras

Lapras

Ice beam

Anoniem: 1456976 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:58:
[...]

Ik zal het heel kort en bondig houden omdat ik niet de hele soap van de flame wars van vorig zomer opnieuw wil oprakelen. Weinig entertainment waarde. Hoog SJW gehalte. Leugenachtige trailers van ND en vervolgens bevestigden IGN/ND en consorten dat je onmogelijk kritiek op het zelfbenoemde meesterwerk mocht hebben omdat je anders bekrompen was. Dat is in het kort wat er gebeurde. Ik vond de entertainmentwaarde van TLOU2 nagenoeg nihil en ik was echt oprecht blij dat ik hem had uitgespeeld omdat ik me kapot ergerde aan de verplichte dubbele boodschappen in het spel.
Ik ga er toch een beetje in op. Een paar vragen.

- Wat vermaakte je in deel 1 wel wat je in deel 2 miste?
- Wat bedoel je precies met SJW gehalte?
- In welk opzichte voldeed het spel niet aan je verwachtingen ten opzichte van de trailer?

Oprechte interesse.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dvd-linden
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-01-2023
@Anoniem: 1456976: Op het vlak van het SJW-gehalte ben ik het volledig met je eens hoor. Sterker nog, ik wil het niet eens alleen SJW-gehalte noemen, maar zou het zelfs door willen trekken tot links activistische trekjes die ze er opvallend, maar ook minder onopvallend (als een soort sluikreclame zelfs) in verwerkt hebben. Nou begint de game-industrie daar sowieso wel steeds meer trekjes van te krijgen (alles moet inclusief en divers tegenwoordig, want je zou maar eens een "gekwetste" groep achter je aan kunnen krijgen die zich nogal vocaal uit), maar van een ontwikkelaar uit Californië kan je ook niet echt anders verwachten natuurlijk. Dus op dat vlak ben ik het volledig met je eens en dit viel mij, helaas, tijdens het spelen ook net iets vaker op dan me lief is.

Aan de andere kant, dit is een van de betere entertainmentproducten die ik in mijn leven tegen ben gekomen. Bijna alles is van zo'n hoog niveau. Ik snap bijvoorbeeld ook niet dat mensen de gameplay niet genoeg doorontwikkeld vinden t.o.v. deel 1. Ik vind juist dat ze wel een mooie evolutie hebben doorgemaakt vergeleken met de gameplay uit deel 1, maar het dus ook weer niet, geheel terecht in mijn ogen, teveel veranderd hebben. Het enige kritiekpuntje dat ik zelf heb is dat ik de game wat aan de te lange kant vond. En dat haalt de kracht van het verhaal voor mij vaak een beetje onderuit. Dus ondanks dat ik op een bepaald vlak wel mee wil gaan met je kritiek vind ik een 1 echt wel overtrokken. Nou is het je goed recht om dat cijfer te geven, maar in mijn optiek is dit product op zoveel vlakken dusdanig goed, dat een 1 nooit te rechtvaardigen is.

PSN ID: dvd-linden | Youtube: dvd-linden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-06 17:16

epo

Een shady site, maar mag dit aub waar zijn :

https://www.gamebyte.com/...new-uncharted-collection/

Expansion over Abby + PS5 graphic update overhaul, dat zou echt geweldig zijn. Zo enorm genoten van dit waanzinge spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
YEAH! Echt gaaf, mocht het waar zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brogala
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Dark Sides will add a new chapter dedicated to Abby, and a discovery that will bring to light the truths hidden in her memories of her past, and that will spur her towards her new and future goal.
Ik heb bij die leaks (net zoals jullie) wel sterke twijfels, o.a. over de naam 'Dark Sides' en hoe de DLC wordt beschreven. Maar het zou inderdaad wel heel vet zijn als het waar is. Ik hoop zelf nog op een Tommy DLC O-) Wat ik alleen niet snap is waarom ze niet een 60FPS patch uitbrengen, voordat Factions komt.

@Anoniem: 1456976 Ben het niet met je eens dat TLOU2 met een plotwending het hele verhaal van TLOU1 onderuit haalt. Leugenachtige trailers snap ik wel, maar aan de andere kant vormen de plotwending en het begin een nogal essentieel onderdeel van het verhaal.

Verder snap ik 'hoog SJW gehalte' niet volledig. Dat Ellie gay is wisten we al, net zoals Bill in TLOU1. Verder bevat de game een transgender jongen waarvan de achtergrond meespeelt in het verhaal, dus hij speelt niet voor spek en bonen mee. Ik zie niet in hoe LGBT gepushed wordt of iets speciaals is, een heterosexuele relatie zou ook 'gepushed' worden en wordt zelfs gepushed na het midden. En Lev is uiteindelijk in het verhaal gekomen door zijn achtergrond (en mirrort met zijn zus Ellie in TLOU1).

Druckmann is zijn tijd sowieso vooruit, TLOU1 bevatte ook al een aantal sterke vrouwelijke karakters en natuurlijk één van de (tegenwoordig) bekendste vrouwelijke game protagonisten, die ook nog gay was. Daar is destijds nog aardig wat over geschreven, en Ashley Johnson heeft tijdens de BAFTA awards ook nog wat gezegd over hoe uniek Ellie is in de gaming industrie. Het verbaast mij persoonlijk dan ook niets dat TLOU2 ook inclusief is.

De game is toevallig ook één van de meest toegankelijke spellen ooit gemaakt met extreem uitgebreide accessibility options. Het is toch juist positief dat Neil zich inzet om de industrie inclusief te maken?

YouTube: Ashley Johnson Wins the Award for Performer for The Last of Us | BAF...

https://gomakemeasandwich...ters-done-right-spoilers/

[ Voor 3% gewijzigd door Brogala op 11-03-2021 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrummie
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-06 10:55

Scrummie

Think different

Abby DLC?

Nee, die sla ik over.

Seizoenskaarthouder Feyenoord - Vak T

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lapras

Lapras

Ice beam

dvd-linden schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:12:
@Anoniem: 1456976: Op het vlak van het SJW-gehalte ben ik het volledig met je eens hoor. Sterker nog, ik wil het niet eens alleen SJW-gehalte noemen, maar zou het zelfs door willen trekken tot links activistische trekjes die ze er opvallend, maar ook minder onopvallend (als een soort sluikreclame zelfs) in verwerkt hebben. Nou begint de game-industrie daar sowieso wel steeds meer trekjes van te krijgen (alles moet inclusief en divers tegenwoordig, want je zou maar eens een "gekwetste" groep achter je aan kunnen krijgen die zich nogal vocaal uit), maar van een ontwikkelaar uit Californië kan je ook niet echt anders verwachten natuurlijk. Dus op dat vlak ben ik het volledig met je eens en dit viel mij, helaas, tijdens het spelen ook net iets vaker op dan me lief is.
Nog even doorgaan op wat @Brogala zegt.

Welke linkse, activitische trekjes doel je precies op? Ik zie geen argumenten in TLOU dat een socialistische economie zou prediken. Waarschijnlijk doel je dan ook op prominente rol die vrouwen innemen en die een lesbische relatie inneemt. Overigens zou ik dat niet per se links noemen. Laat staan activistisch. De wereld bestaat nu eenmaal uit mensen die niet heteroseksueel zijn. Vrij veel zelfs. En het lijkt me logisch dat de oude hetero-normen in een post-apocalyptische wereld wat minder belangrijk zijn. Het gaat immers om overleven. Daarbij: in deel 1 was Bill ook al homofiel en Ellie was ook al lesbisch. Daar viel toen niemand over.

Of vind je dat er bij diversiteit er te veel niet-blanke personages in meespelen? Ook dat was in deel 1 ook al zo.

Help me dus een beetje: wat is er zo overdreven divers aan dit spel en waarom zou dat erg zijn? Ik wil het echt graag weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrummie

Scrummie

Think different

Lapras schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:28:
[...]

Welke linkse, activitische trekjes doel je precies op? Ik zie geen argumenten in TLOU dat een socialistische economie zou prediken. Waarschijnlijk doel je dan ook op prominente rol die vrouwen innemen en die een lesbische relatie inneemt. Overigens zou ik dat niet per se links noemen. Laat staan activistisch. De wereld bestaat nu eenmaal uit mensen die niet heteroseksueel zijn. Vrij veel zelfs. En het lijkt me logisch dat de oude hetero-normen in een post-apocalyptische wereld wat minder belangrijk zijn. Het gaat immers om overleven. Daarbij: in deel 1 was Bill ook al homofiel en Ellie was ook al lesbisch. Daar viel toen niemand over.

Of vind je dat er bij diversiteit er te veel niet-blanke personages in meespelen? Ook dat was in deel 1 ook al zo.

Help me dus een beetje: wat is er zo overdreven divers aan dit spel en waarom zou dat erg zijn? Ik wil het echt graag weten.
Het grote verschil met deel 1 is de wijze waarop het aan het licht komt. Het is gewoon zo in deel 1, het is de normaalste zaak van de wereld. Net als in het echte leven dus, het is natuurlijk gebracht, zoals het hoort, alsof het niets speciaals is, zoals het hoort. Juist deze pusherige manier (het moet werkelijk in elke verhaallijn terugkomen) zet je mensen weg als speciaal, waardoor het niet natuurlijk overkomt, het overmatige focus krijgt.

Deel 1 vroeg niet eens om een reactie op het lesbisch/homo aspect. In deel 2 werd het zo gepushed dat je er wel aandacht aan moet geven. Niet iets waar ik een game voor speel. Komt nog bij dat ik het (even uit herinnering, laatste playthrough is alweer even terug) nogal bekrompen vond hoe de groep van Levy uiterst toevallig ook direct een streng gelovige groep was (waar dit soort issues ook vaak spelen natuurlijk, maar echt inclusief dat natuurlijk niet).

Ik herken me verder ook totaal niet in het 'En het lijkt me logisch dat de oude hetero-normen in een post-apocalyptische wereld wat minder belangrijk zijn.'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Scrummie schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:45:
[...]

Het grote verschil met deel 1 is de wijze waarop het aan het licht komt. Het is gewoon zo in deel 1, het is de normaalste zaak van de wereld. Net als in het echte leven dus, het is natuurlijk gebracht, zoals het hoort, alsof het niets speciaals is, zoals het hoort. Juist deze pusherige manier (het moet werkelijk in elke verhaallijn terugkomen) zet je mensen weg als speciaal, waardoor het niet natuurlijk overkomt, het overmatige focus krijgt.

Deel 1 vroeg niet eens om een reactie op het lesbisch/homo aspect. In deel 2 werd het zo gepushed dat je er wel aandacht aan moet geven. Niet iets waar ik een game voor speel. Komt nog bij dat ik het (even uit herinnering, laatste playthrough is alweer even terug) nogal bekrompen vond hoe de groep van Levy uiterst toevallig ook direct een streng gelovige groep was (waar dit soort issues ook vaak spelen natuurlijk, maar echt inclusief dat natuurlijk niet).

Ik herken me verder ook totaal niet in het 'En het lijkt me logisch dat de oude hetero-normen in een post-apocalyptische wereld wat minder belangrijk zijn.'.
TLOU 2 is een stukje kunst en in kunst zit nu eenmaal vaak kritiek op de maatschappij. Dit zijn thema’s die nu belangrijk zijn en niet genoeg besproken kunnen worden. Ik vond het helemaal niet storend, het voelt eerder normaal. De wereld bestaat nu eenmaal niet alleen uit witte hetero’s. Wat mij betreft mogen meer games hier aandacht aan besteden, games spelen een belangrijke rol in de maatschappij en het is goed als deze een accurate afspiegeling van de wereld zijn qua diversiteit. Horizon Zero Dawn doet dat gelukkig ook heel goed (en krijgt ook kritiek dat het teveel SJW zou zijn).

Dus extra props dat TLOU2 dit een hoofdthema maakt, daar zouden andere games een voorbeeld aan kunnen nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scrummie

Scrummie

Think different

Erapaz schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:52:
[...]

TLOU 2 is een stukje kunst en in kunst zit nu eenmaal vaak kritiek op de maatschappij. Dit zijn thema’s die nu belangrijk zijn en niet genoeg besproken kunnen worden. Ik vond het helemaal niet storend, het voelt eerder normaal. De wereld bestaat nu eenmaal niet alleen uit witte hetero’s.
Er is dan ook echt werkelijk niemand die zegt dat de wereld uit witte hetero's bestaat. Dat je dat brengt als argument zegt mij genoeg hoe je er in staat (en maakt verdere discussie volkomen overbodig).
Wat mij betreft mogen meer games hier aandacht aan besteden, games spelen een belangrijke rol in de maatschappij en het is goed als deze een accurate afspiegeling van de wereld zijn qua diversiteit. Horizon Zero Dawn doet dat gelukkig ook heel goed (en krijgt ook kritiek dat het teveel SJW zou zijn).

Dus extra props dat TLOU2 dit een hoofdthema maakt, daar zouden andere games een voorbeeld aan kunnen nemen.
Prima als je dat wil, als het die kant op gaat ben ik gamer af in elk geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erapaz
epo schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:42:
Een shady site, maar mag dit aub waar zijn :

https://www.gamebyte.com/...new-uncharted-collection/

Expansion over Abby + PS5 graphic update overhaul, dat zou echt geweldig zijn. Zo enorm genoten van dit waanzinge spel.
Heel goed nieuws, TLOU2 zorgt echt dat je een band met Abby opbouwt en haar kant van het verhaal laat zien, terwijl het tegelijk de sympathie voor Ellie afbouwt. Ellie is het zielige personage, wat de wraak niet kan loslaten en daarmee haar leven vergooit, waar Abby juist wel dit naast zich neer kan leggen en verder gaat. Wat mij betreft zie ik haar graag terug in TLOU3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
Anoniem: 1456976 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:29:
[...]

Omdat er in deel 2 een dusdanig grote plotwending langskomt die het hele verhaal van deel 1 onderuit haalt is het handig om deel 2 niet afzonderlijk te beoordelen.

Ik vind TLOU2 nog steeds de grootste teleurstelling in de 25+ jaar dat ik games speel, dus de 1 is in mijn ogen zeer gerechtvaardigd. Wat anderen daar vinden is niet mijn issue.
Volgens mij heb je dan het verhaal in TLOU2 niet helemaal begrepen, het is juist een enorme verdieping op het verhaal van deel 1. Je krijgt de andere kant te zien, waarbij Joel en Ellie niet meer de helden zijn en hun acties in een ander daglicht komen te staan. Wat mij betreft qua verhaal briljant want ze hebben gedaan en 1 van de beste sequel verhalen ooit.

Dit is een van de beste filmpjes over de thema’s in TLOU2 die dit haarfijn uitlegt:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
Anoniem: 1456976 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:58:
[...]

Het is juist de bedoeling dat je je oncomfortabel voelt tijdens dit spel. Juist ook over de dubbele boodschappen zo als jij ze noemt. Dat is wat deze game mede zo goed maakt, je voelt je echt anders tijdens en na het spelen en deze gevoelens zijn niet perse positief. Er zijn al genoeg oppervlakkige generieke games zonder boodschap. Het is juist benoemenswaardig dat ND deze game zo heeft durven maken en uitbrengen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lapras

Lapras

Ice beam

Scrummie schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:45:
[...]

Toch snap ik het nog steeds niet. Stel, Abby en Ellie waren jongens/mannen geweest en ze waren heteroseksueel geweest, dat maakt voor het verhaal toch niks uit? Nergens wordt er nadruk gelegd op het feit dat ze vrouw zijn en dat Ellie lesbisch is. Het is geen manier om het verhaal voorwaarts te bewegen of er wordt ook maar even bij stil gestaan. Het is nu eenmaal zo. Ik zie daar de propagandafactor niet in.

Sterker nog, ik denk niet dat jij - en anderen - dan ook maar enige moeite met het verhaal gehad zouden hebben. Of denk je alsnog van wel?
Scrummie schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:03:
[...]
Prima als je dat wil, als het die kant op gaat ben ik gamer af in elk geval.
Terwijl gaming al heel lang politiek is. Was het toevallig dat de Russen de bad guys zijn in Command & Conquer? Dat je nazi's afschiet in Wolvenstein? Dat er ook risico's zitten aan AI zoals in Mass Effect wordt gesteld? Dat we de wereld langzaamaan kapot maken zoals in HZD?

Heeft een van die games ervoor gezorgd dat je gestopt bent met gamen? Zo niet, waarom is het dan zo vervelend dat er diversiteit in voorkeuren nu voorkomt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Ik vind het prima als ontwikkelaars van stereotypen afstappen of heilige huisjes doorbreken, ook al zijn sommige mensen dan geschokt. Bij Rockstar maken ze ook allerhande groepen belachelijk. South Park doet helemaal niks anders. Heerlijk als ze bijvoorbeeld gelovigen belachelijk maken. Al maakt het wel een verschil dat zij dat met humor doen, dat maakt het allemaal wat lichter.

Hoe Naughty Dog het heeft uitgewerkt vind ik heel goed, maar dat komt ook omdat ze de personages heel realistisch neerzetten en emoties goed overbrengen. Bij deel 2 kun je wel opmerken dat het wel wat veel SJW-thema's zijn, alles zit erin en dat is misschien ook niet erg realistisch.

Het probleem van deze hele trend is dat elk bedrijf dat er niet aan mee doet slecht is en automatisch tegen LGBT en andere SJW-thema's. Dan krijg je dat bedrijven erin doorschieten, bang voor kritiek als niet elk klein groepje mensen erkenning krijgt (want dat is het vaak). Alles wordt dus op de weegschaal gelegd, puur uit angst. Dat elk klein groepje tot in het eindeloze erkenning zoekt vind ik zeer vermoeiend, helemaal als ze het misbruiken om anderen in de hoek te duwen.

Ik speel dus met plezier een spel als TLoU waarin (voor sommigen) wat taboe's worden doorbroken, maar speel ook graag games waarin alles lekker stereotype is. Waarin de superheld gewoon gespierd, blank en man is. En ik hoop dat die laatste categorie gewoon blijft bestaan en niet bezwijken onder maatschappelijke druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

Erapaz schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:22:
Heel goed nieuws, TLOU2 zorgt echt dat je een band met Abby opbouwt en haar kant van het verhaal laat zien
Daar ben ik het nou juist niet mee eens en hadden ze wat mij betreft anders aan moeten pakken.

spoiler:
Dat korte stukje met haar vader hadden ze wat mij betreft beter uit moeten werken. Het voelde voor mij wat geforceerd aan dat ze voorheen ook gewoon good guys waren. Het hele Lev en Yara verhaal voelde ook wat meer geforceerd om haar maar meer likeable te maken. Had dat verhaal met haar vader meer uitgespreid zonder dat je wist wie ze was en dan pas als shock effect er achter te komen dat zij Abby is en de dochter van die vermoorde arts is.

Maar ieder zijn meug.

N.B. Ik stoorde me overigens totaal niet aan het zogenaamde SJW-gedeelte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
Tripl3 D schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:08:
[...]

Daar ben ik het nou juist niet mee eens en hadden ze wat mij betreft anders aan moeten pakken.

spoiler:
Dat korte stukje met haar vader hadden ze wat mij betreft beter uit moeten werken. Het voelde voor mij wat geforceerd aan dat ze voorheen ook gewoon good guys waren. Het hele Lev en Yara verhaal voelde ook wat meer geforceerd om haar maar meer likeable te maken. Had dat verhaal met haar vader meer uitgespreid zonder dat je wist wie ze was en dan pas als shock effect er achter te komen dat zij Abby is en de dochter van die vermoorde arts is.

Maar ieder zijn meug.

N.B. Ik stoorde me overigens totaal niet aan het zogenaamde SJW-gedeelte.
Ik denk dat dat inderdaad een heel leuk idee was geweest, dan had je met een jonge Abby kunnen beginnen bijvoorbeeld. Ik ben bang dat dat alleen niet gepast had qua lengte vanwege de hoeveelheid verhaal dat ze wilden vertellen.

spoiler:
Het stuk met Lev is natuurlijk niet alleen om haar likeable te maken, maar een integraal onderdeel van het verhaal. Ze leggen daarmee onder ander uit dat Abby wel haar principes op zij kan zetten en kan kijken naar het individu ipv naar de groep. Het is niet WLFS vs Scars, maar het zijn allemaal mensen met hun eigen problemen en doelen. Elk verhaal heeft 2 kanten en er zijn geen good guys en bad guys en iedereen kan good guy en bad guy zijn. Dat is nou zo mooi aan beide kanten spelen in deze game.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

Erapaz schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:16:
Ik denk dat dat inderdaad een heel leuk idee was geweest, dan had je met een jonge Abby kunnen beginnen bijvoorbeeld. Ik ben bang dat dat alleen niet gepast had qua lengte vanwege de hoeveelheid verhaal dat ze wilden vertellen.
Persoonlijke voorkeur natuurlijk, maar ze hadden wat mij betreft sowieso speeltijd mogen bezuinigen op
spoiler:
Seattle Day 1 van Ellie. Dat is sowieso een gedeelte wat wat mij betreft het spelritme verstoord.
spoiler:
Het stuk met Lev is natuurlijk niet alleen om haar likeable te maken, maar een integraal onderdeel van het verhaal. Ze leggen daarmee onder ander uit dat Abby wel haar principes op zij kan zetten en kan kijken naar het individu ipv naar de groep. Het is niet WLFS vs Scars, maar het zijn allemaal mensen met hun eigen problemen en doelen. Elk verhaal heeft 2 kanten en er zijn geen good guys en bad guys en iedereen kan good guy en bad guy zijn. Dat is nou zo mooi aan beide kanten spelen in deze game.
Dat begrijp ik, maar dat landde bij mij veel minder door het gebrek aan diepgang in de spoiler uit mijn vorige reactie. Maar nogmaals, dat is een persoonlijk iets. Kan me best voorstellen dat het je op deze manier wel aanspreekt. Maar deel 1 werkte wat dat betreft verhaaltechnisch veel beter bij mij en heb ik me dan ook veel meer mee vermaakt dan deze. Al met al krijgt TLOU2 nog best een ruime voldoende (denk aan 7-7,5), waar TLOU 1 bij mij in mijn top 3 beste games ooit (iig qua verhaal) staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
Tripl3 D schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:50:
[...]

Persoonlijke voorkeur natuurlijk, maar ze hadden wat mij betreft sowieso speeltijd mogen bezuinigen op
spoiler:
Seattle Day 1 van Ellie. Dat is sowieso een gedeelte wat wat mij betreft het spelritme verstoord.
Dit vond ik ook tijdverspilling, ze zijn hier in de open world hype getrapt, was niet nodig geweest.
Tripl3 D schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:50:
Dat begrijp ik, maar dat landde bij mij veel minder door het gebrek aan diepgang in de spoiler uit mijn vorige reactie. Maar nogmaals, dat is een persoonlijk iets. Kan me best voorstellen dat het je op deze manier wel aanspreekt. Maar deel 1 werkte wat dat betreft verhaaltechnisch veel beter bij mij en heb ik me dan ook veel meer mee vermaakt dan deze. Al met al krijgt TLOU2 nog best een ruime voldoende (denk aan 7-7,5), waar TLOU 1 bij mij in mijn top 3 beste games ooit (iig qua verhaal) staat.
Het is inderdaad persoonlijk, ik had geen vrede met het einde van deel 1, en het verhaal van deel 2 bevestigde dat en speelde voor mij exact in op mijn gevoelens over deel 1. Dus wat mij betreft is het verhaal van deel 2 nog beter dan dat van deel 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brogala
  • Niet online
Erapaz schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:06:
[...]

Dit vond ik ook tijdverspilling, ze zijn hier in de open world hype getrapt, was niet nodig geweest.

[...]

Het is inderdaad persoonlijk, ik had geen vrede met het einde van deel 1, en het verhaal van deel 2 bevestigde dat en speelde voor mij exact in op mijn gevoelens over deel 1. Dus wat mij betreft is het verhaal van deel 2 nog beter dan dat van deel 1.
Ik vond de semi open wereld in het begin van dag 1 eigenlijk wel heel interessant, beetje een uitgebreide versie van Uncharted 4 en Lost Legacy's open wereld. Leuke kennismaking met Seattle, en interessante dialogen (+ Take on Me :9~ ). Ik vind niet dat ze in de open wereld hype zien getrapt, één van de oorspronkelijke ideeën was om TLOU2 open wereld te maken maar dat hebben ze uiteindelijk niet gedaan omdat het niet pastte bij wat ze probeerde te vertellen. Ze experimenteren inderdaad wel met semi open werelden de laatste drie games.

TLOU2 was verder inderdaad wel erg lang. Ik vond de gameplay heel gaaf en had er daardoor niet veel moeite mee. Maar Naughty Dog devs hebben gigantisch gecrunched om het spel af te krijgen en ik zou het spel niet minder vinden als ze wat dingen geschrapt hadden.Volgens mij was day 1 wel expres zo extreem lang, met Dina's situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
Brogala schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:25:
[...]

Ik vond de semi open wereld in het begin van dag 1 eigenlijk wel heel interessant, beetje een uitgebreide versie van Uncharted 4 en Lost Legacy's open wereld. Leuke kennismaking met Seattle, en interessante dialogen (+ Take on Me :9~ ). Ik vind niet dat ze in de open wereld hype zien getrapt, één van de oorspronkelijke ideeën was om TLOU2 open wereld te maken maar dat hebben ze uiteindelijk niet gedaan omdat het niet pastte bij wat ze probeerde te vertellen. Ze experimenteren inderdaad wel met semi open werelden de laatste drie games.

TLOU2 was verder inderdaad wel erg lang. Ik vond de gameplay heel gaaf en had er daardoor niet veel moeite mee. Maar Naughty Dog devs hebben gigantisch gecrunched om het spel af te krijgen en ik zou het spel niet minder vinden als ze wat dingen geschrapt hadden.Volgens mij was day 1 wel expres zo extreem lang, met Dina's situatie.
Dat open deel staat voor mij wel een replay in de weg. Echt saai om dat nog een keer helemaal te moeten uitkammen, zeker als je op een hogere moeilijkheidsgraad wil spelen is het wel nodig vanwege de supplies.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:02

GG85

.......

Aantal dagen geleden uitgespeeld op de PS5 en man man wat een game.
Ben/was een PC gamer en dacht "hoe mooi kan een PS4 game nu zijn" maar mijn mind is blown, jammer dat er (nog) geen 4k 60 PS5 patch is.

Qua detailniveau, pollish en verhaal is dit (samen met RDR2) een van de beste games ooit voor mij.

spoiler:
Dit is een van de weinige games die je qua verhaal (samen met RDR2) echt bij de strot pakt en je ongemakkelijk laat voelen. Vooral de haat richting Abby in het begin die om slaat in een "wat ben je een ego" richting Joel en een "wat ben je eigenlijk een triest meisje" richting Ellie.
Had eerst helemaal geen zin om met Abby verder te moeten spelen en die muscles waren ook wel wat veel maar man man she has grown on me.

Voor mij echt een dikke 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
Erapaz schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:34:
[...]
Het is juist benoemenswaardig dat ND deze game zo heeft durven maken en uitbrengen.
Als je er neutraal naar kijkt klopt dit argument imo niet.

Hoezo benoemenswaardig als je tegenwoordig 'SJW boodschappen' brengt.
In de media en op social media wordt je afgemaakt als er iets wordt gezegd wat niet hiermee in overeenstemming is.

Dus los van het feit dat het ook prima is om te doen, kom er nou niet mee dat het zo moeilijk en bewonderenswaardig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
rachez schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:45:
[...]

Als je er neutraal naar kijkt klopt dit argument imo niet.

Hoezo benoemenswaardig als je tegenwoordig 'SJW boodschappen' brengt.
In de media en op social media wordt je afgemaakt als er iets wordt gezegd wat niet hiermee in overeenstemming is.

Dus los van het feit dat het ook prima is om te doen, kom er nou niet mee dat het zo moeilijk en bewonderenswaardig is.
De game is al een paar jaar oud hè en nog langer geleden in ontwikkeling geweest. Daarbij hebben ze enorm veel shit over zich heen gekregen bij release, vooral in de US waar ze nog enorm bekrompen zijn. Ze hadden ook de veilige kunnen kiezen en een meer doorsnee verhaal kunnen maken.

Daarnaast vind ik de game juist niet SJW, maar zou deze diversiteit de standaard moeten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Erapaz op 11-03-2021 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
Geen aanval op jou ofzo: klopt dat ze een veiligere route hadden kunnen kiezen. Maar het is imo niet heel dapper om deze boodschap in de huidige tijd te brengen, dat is mijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brogala
  • Niet online
GG85 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:38:
Aantal dagen geleden uitgespeeld op de PS5 en man man wat een game.
Ben/was een PC gamer en dacht "hoe mooi kan een PS4 game nu zijn" maar mijn mind is blown, jammer dat er (nog) geen 4k 60 PS5 patch is.

Qua detailniveau, pollish en verhaal is dit (samen met RDR2) een van de beste games ooit voor mij.

spoiler:
Dit is een van de weinige games die je qua verhaal (samen met RDR2) echt bij de strot pakt en je ongemakkelijk laat voelen. Vooral de haat richting Abby in het begin die om slaat in een "wat ben je een ego" richting Joel en een "wat ben je eigenlijk een triest meisje" richting Ellie.
Had eerst helemaal geen zin om met Abby verder te moeten spelen en die muscles waren ook wel wat veel maar man man she has grown on me.

Voor mij echt een dikke 9.
Ik gamede een paar jaar geleden ook bijna alleen maar op PC. Maar het is inderdaad krankzinnig hoe goed sommige PS4 games eruit zien. Bijvoorbeeld exclusives als TLOU2, God of War en Uncharted. Hopelijk met PS5 krijgen alle komende games ook een 60 FPS modus.

God of War op 60 FPS is ook de moeite waard als je die nog niet hebt gedaan :)

@Erapaz ik snap wat je bedoelt. Ik ben ergens eind 2020 mijn tweede playthrough begonnen en ik vond het de 2e keer nog wel leuk om downtown Seattle weer rond te struinen, had toch een aantal leuke details gemist de eerste keer. Het ging voor mijn gevoel ook heel snel gezien ik bijna alle shortcuts etc. had onthouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dvd-linden
Lapras schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:28:
[...]

Ik zal het proberen uit te leggen, want met die links activistische trekjes doel ik niet zozeer op een socialistische economie prediken, alhoewel de (lichte) propaganda waar ze voor kiezen daar wel mee te maken heeft.

Je neemt aan dat het mij vooral te doen is om de prominente rol die vrouwen innemen in het algemeen en dan wellicht de lesbische relatie die een prominente rol speelt in het bijzonder. Dat is niet eens zozeer waar het mij in zit, alhoewel ik dat wel meer naar linkse ideologie vind neigen. Links is namelijk in de westerse wereld (met de V.S. voorop, maar helaas zien we die uitwassen in andere delen van de westerse wereld ook steeds meer) gekaapt door de identiteitspolitiek. Binnen deze stroming is je afkomst, seksuele voorkeur en/of gender de bepalende eigenschap om je identiteit te bepalen. The Last of Us 2 is hier in mijn ogen een schoolvoorbeeld van: we hebben vrouwen, we hebben aziaten, we hebben donkere mensen, we hebben arabische personages, een joods personage, een transgender, noem het allemaal maar op. Het hele riedeltje wordt afgegaan zodat er geen enkele afkomst, seksuele voorkeur of gender zich tekort gedaan kan voelen. Is dit toeval? Nee, daar geloof ik dus niet in. Dus in mijn optiek zijn dat keuzes die ze opzettelijk gemaakt hebben (activistisch) om hun linkse idealen (iedereen is gelijk, niemand mag achtergesteld worden, vrouwen zijn sterk, transgenders zijn belangrijk) op te dringen aan de speler.

Maar zoals gezegd, dat er (lesbische) vrouwen een prominente rol spelen doet mij niet per se zoveel. Ik heb ook Horizon met heel veel plezier gespeeld en volgens mij is het hoofdpersonage daar ook vrouwelijk. Nooit relevant voor mij geweest en ook nooit een probleem mee gehad. Ik heb the Last of Us 1, Left Behind en the Last of Us 2 gespeeld en ik vond en vind Ellie nog steeds een heel sterk en tof personage. Wat ik wel onnodig vind is dat er een dusdanige nadruk gelegd moet worden op de lesbische relatie. Ja, mensen kunnen homoseksueel zijn, maar ik heb in mijn leven (en dat ligt misschien aan mij hoor) amper games gespeeld waarin een liefdesrelatie zo sterk en expliciet uitgewerkt en benadrukt wordt in een verhaal. De enige games die ik weet waar dit ook zo expliciet in gebeurt zijn volgens mij the Witcher 3 (maar die heb ik nog nooit gespeeld) en Heavy Rain. Maar dat zijn dus maar twee games. Dus als dit nou een veelvoorkomend iets zou zijn in games en we hadden dit al negen keer op een heteroseksuele manier gezien en de tiende keer zou het op een lesbische manier plaatsvinden dan had ik het wel kunnen begrijpen. Dan is het in verhouding. Maar dit is iets waar games over het algemeen heel erg terughoudend in zijn en als het dan een keer groots gebeurd moet het meteen homoseksueel zijn, wat totaal onlogisch is want de kans dat een liefdesrelatie heteroseksueel is, is nog steeds vele malen groter. Wil ik daarmee zeggen dat lesbiennes niet gezien mogen worden in games? Nee, maar het moet wel in verhouding zijn met de realiteit. En daar hebben mensen met linkse idealen nogal eens problemen mee: ze vinden hun wereldbeeld en idealen dusdanig superieur dat ze van mening zijn dat ze die mogen opdringen aan anderen (en die passen zich maar aan). En veel mensen nemen daar dan dus aanstoot aan.

Zoals gezegd is dit iets waar ik verder niet zoveel problemen mee heb. Vind ik het onnodig? Ja. Maar stoor ik me er verder heel erg aan? Nee. Waar ik meer problemen mee had was de climate change en corona propaganda die zich in de game bevindt. Ik heb het niet geteld, maar hoe vaak ik in de game wel niet posters ben tegengekomen met daarop "save the world" of iets van die strekking. En het aantal posters waarop uitgebeeld stond dat je je handen (kapot) moet wassen bij wc's en badkamers. Echt tergend! En ik geloof niet dat dit toeval is. De game is een aantal maanden uitgesteld, komt uit nadat de "pandemie" net een aantal maanden aan de gang is en plotseling zit de game vol met posters waarop staat dat je je handen uitermate goed moet wassen. Posters die volgens mij niet in the Last of Us 1 voor komen. Maar buiten dat dus ook, zoals gezegd, de hoeveelheid aan posters waarop staat dat we de wereld moeten redden. Ik heb in de the Last of Us wereld werkelijk waar nog geen enkele keer de link gemaakt tussen climate change en de cordyceps fungus. Die is er ook niet en daarom vond ik het bizar om dit terug te zien in de game. Nogmaals: geloof ik dat dit er toevallig in is gekomen? Nee, want in mijn optiek heeft dit weer te maken met de linkse idealen die op de burelen van Naughty Dog rondhangen wat vervolgens opvallend en minder opvallend in de game geïmplementeerd mag worden om, zoals gezegd, de morele superioriteit van hun idealen aan anderen op te dringen.

Dus samenvattend: in the Last of Us 2 wordt identiteitspolitiek bedreven, ze benadrukken (onopvallend, maar wel continu) de schuld van de mens m.b.t. climate change en als klap op de vuurpijl wordt er ook nog wat corona propaganda als een soort sluikreclame in verwerkt. Deze drie pijlers zouden door de gemiddelde linkse partij, maar laten we als voorbeeld GroenLinks nemen, omarmd worden. Die zouden dit toejuichen en het hier volledig mee eens zijn. Ik geef toe, corona is niet per se een links ideaal, maar we zien wel in de westerse wereld dat de enige partijen die er tegen in opstand komen rechtse partijen zijn (FvD en de Republikeinen in de V.S. bijvoorbeeld). Dus, vandaar dat ik dit vind neigen naar links, activistische trekjes: het zijn grotendeels linkse idealen die er mijns inziens niet onschuldig in zijn gekomen. Er is over nagedacht en ze worden er in verwerkt om deze idealen aan mensen op te dringen.

Je zou dan nog kunnen zeggen dat het het goed recht is van Naughty Dog om dit in de game te mogen verwerken. Ze hebben linkse idealen en dit is hoe zij de wereld willen zien. Oke, fair enough, dat zou nog moeten kunnen. Het probleem is dat we het vrijwel nooit andersom zien. Ik zie nooit een game/film/serie van dit kaliber (dus ik heb het dan niet over een of andere indie die door hooguit 10.000 man gespeeld wordt) waarbij er twijfels worden gesteld rondom het succesvol kunnen bestaan van een multi-culturele samenleving, waarbij climate change niet gezien wordt als een probleem veroorzaakt door de mens. En dat is het hele probleem: linkse idealen mogen continu via de grootste entertainment producten aan ons opgedrongen worden, maar andersom zie je niet gebeuren. De verhouding is dus zoek, veel mensen kunnen zich niet in deze idealen en wereldbeelden vinden en dan krijg je dus heftige reacties.

Om alsnog positief te eindigen: deze zaken zorgen er niet voor dat ik dit geen goede game vind. Tuurlijk, ik had het liever anders gezien (ik ben het ook niet eens met hoe de meeste mensen over Abby denken), maar deze game is van zo'n hoog niveau op veel vlakken. Ik heb het verder ook met bijzonder veel plezier gespeeld en wat mij betreft behoort het met God of War en Bloodborne tot de beste titels van de PS4. Ik zou deze game dan ook nog steeds met iets van een 9 beoordelen, omdat de linkse idealen nog niet de boventoon voeren en de rest van een bijzonder hoog niveau is. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld 13 Reasons Why waarbij de woke culture in het laatste seizoen dusdanig prominent aanwezig was dat ik mijn cijfer voor de gehele serie een stuk naar beneden heb bijgesteld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lapras

Lapras

Ice beam

dvd-linden schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 23:11:
[...]

Ik zal het proberen uit te leggen, want met die links activistische trekjes doel ik niet zozeer op een socialistische economie prediken, alhoewel de (lichte) propaganda waar ze voor kiezen daar wel mee te maken heeft.

Je neemt aan dat het mij vooral te doen is om de prominente rol die vrouwen innemen in het algemeen en dan wellicht de lesbische relatie die een prominente rol speelt in het bijzonder. Dat is niet eens zozeer waar het mij in zit, alhoewel ik dat wel meer naar linkse ideologie vind neigen. Links is namelijk in de westerse wereld (met de V.S. voorop, maar helaas zien we die uitwassen in andere delen van de westerse wereld ook steeds meer) gekaapt door de identiteitspolitiek. Binnen deze stroming is je afkomst, seksuele voorkeur en/of gender de bepalende eigenschap om je identiteit te bepalen. The Last of Us 2 is hier in mijn ogen een schoolvoorbeeld van: we hebben vrouwen, we hebben aziaten, we hebben donkere mensen, we hebben arabische personages, een joods personage, een transgender, noem het allemaal maar op. Het hele riedeltje wordt afgegaan zodat er geen enkele afkomst, seksuele voorkeur of gender zich tekort gedaan kan voelen. Is dit toeval? Nee, daar geloof ik dus niet in. Dus in mijn optiek zijn dat keuzes die ze opzettelijk gemaakt hebben (activistisch) om hun linkse idealen (iedereen is gelijk, niemand mag achtergesteld worden, vrouwen zijn sterk, transgenders zijn belangrijk) op te dringen aan de speler.

Maar zoals gezegd, dat er (lesbische) vrouwen een prominente rol spelen doet mij niet per se zoveel. Ik heb ook Horizon met heel veel plezier gespeeld en volgens mij is het hoofdpersonage daar ook vrouwelijk. Nooit relevant voor mij geweest en ook nooit een probleem mee gehad. Ik heb the Last of Us 1, Left Behind en the Last of Us 2 gespeeld en ik vond en vind Ellie nog steeds een heel sterk en tof personage. Wat ik wel onnodig vind is dat er een dusdanige nadruk gelegd moet worden op de lesbische relatie. Ja, mensen kunnen homoseksueel zijn, maar ik heb in mijn leven (en dat ligt misschien aan mij hoor) amper games gespeeld waarin een liefdesrelatie zo sterk en expliciet uitgewerkt en benadrukt wordt in een verhaal. De enige games die ik weet waar dit ook zo expliciet in gebeurt zijn volgens mij the Witcher 3 (maar die heb ik nog nooit gespeeld) en Heavy Rain. Maar dat zijn dus maar twee games. Dus als dit nou een veelvoorkomend iets zou zijn in games en we hadden dit al negen keer op een heteroseksuele manier gezien en de tiende keer zou het op een lesbische manier plaatsvinden dan had ik het wel kunnen begrijpen. Dan is het in verhouding. Maar dit is iets waar games over het algemeen heel erg terughoudend in zijn en als het dan een keer groots gebeurd moet het meteen homoseksueel zijn, wat totaal onlogisch is want de kans dat een liefdesrelatie heteroseksueel is, is nog steeds vele malen groter. Wil ik daarmee zeggen dat lesbiennes niet gezien mogen worden in games? Nee, maar het moet wel in verhouding zijn met de realiteit. En daar hebben mensen met linkse idealen nogal eens problemen mee: ze vinden hun wereldbeeld en idealen dusdanig superieur dat ze van mening zijn dat ze die mogen opdringen aan anderen (en die passen zich maar aan). En veel mensen nemen daar dan dus aanstoot aan.

Zoals gezegd is dit iets waar ik verder niet zoveel problemen mee heb. Vind ik het onnodig? Ja. Maar stoor ik me er verder heel erg aan? Nee. Waar ik meer problemen mee had was de climate change en corona propaganda die zich in de game bevindt. Ik heb het niet geteld, maar hoe vaak ik in de game wel niet posters ben tegengekomen met daarop "save the world" of iets van die strekking. En het aantal posters waarop uitgebeeld stond dat je je handen (kapot) moet wassen bij wc's en badkamers. Echt tergend! En ik geloof niet dat dit toeval is. De game is een aantal maanden uitgesteld, komt uit nadat de "pandemie" net een aantal maanden aan de gang is en plotseling zit de game vol met posters waarop staat dat je je handen uitermate goed moet wassen. Posters die volgens mij niet in the Last of Us 1 voor komen. Maar buiten dat dus ook, zoals gezegd, de hoeveelheid aan posters waarop staat dat we de wereld moeten redden. Ik heb in de the Last of Us wereld werkelijk waar nog geen enkele keer de link gemaakt tussen climate change en de cordyceps fungus. Die is er ook niet en daarom vond ik het bizar om dit terug te zien in de game. Nogmaals: geloof ik dat dit er toevallig in is gekomen? Nee, want in mijn optiek heeft dit weer te maken met de linkse idealen die op de burelen van Naughty Dog rondhangen wat vervolgens opvallend en minder opvallend in de game geïmplementeerd mag worden om, zoals gezegd, de morele superioriteit van hun idealen aan anderen op te dringen.

Dus samenvattend: in the Last of Us 2 wordt identiteitspolitiek bedreven, ze benadrukken (onopvallend, maar wel continu) de schuld van de mens m.b.t. climate change en als klap op de vuurpijl wordt er ook nog wat corona propaganda als een soort sluikreclame in verwerkt. Deze drie pijlers zouden door de gemiddelde linkse partij, maar laten we als voorbeeld GroenLinks nemen, omarmd worden. Die zouden dit toejuichen en het hier volledig mee eens zijn. Ik geef toe, corona is niet per se een links ideaal, maar we zien wel in de westerse wereld dat de enige partijen die er tegen in opstand komen rechtse partijen zijn (FvD en de Republikeinen in de V.S. bijvoorbeeld). Dus, vandaar dat ik dit vind neigen naar links, activistische trekjes: het zijn grotendeels linkse idealen die er mijns inziens niet onschuldig in zijn gekomen. Er is over nagedacht en ze worden er in verwerkt om deze idealen aan mensen op te dringen.

Je zou dan nog kunnen zeggen dat het het goed recht is van Naughty Dog om dit in de game te mogen verwerken. Ze hebben linkse idealen en dit is hoe zij de wereld willen zien. Oke, fair enough, dat zou nog moeten kunnen. Het probleem is dat we het vrijwel nooit andersom zien. Ik zie nooit een game/film/serie van dit kaliber (dus ik heb het dan niet over een of andere indie die door hooguit 10.000 man gespeeld wordt) waarbij er twijfels worden gesteld rondom het succesvol kunnen bestaan van een multi-culturele samenleving, waarbij climate change niet gezien wordt als een probleem veroorzaakt door de mens. En dat is het hele probleem: linkse idealen mogen continu via de grootste entertainment producten aan ons opgedrongen worden, maar andersom zie je niet gebeuren. De verhouding is dus zoek, veel mensen kunnen zich niet in deze idealen en wereldbeelden vinden en dan krijg je dus heftige reacties.

Om alsnog positief te eindigen: deze zaken zorgen er niet voor dat ik dit geen goede game vind. Tuurlijk, ik had het liever anders gezien (ik ben het ook niet eens met hoe de meeste mensen over Abby denken), maar deze game is van zo'n hoog niveau op veel vlakken. Ik heb het verder ook met bijzonder veel plezier gespeeld en wat mij betreft behoort het met God of War en Bloodborne tot de beste titels van de PS4. Ik zou deze game dan ook nog steeds met iets van een 9 beoordelen, omdat de linkse idealen nog niet de boventoon voeren en de rest van een bijzonder hoog niveau is. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld 13 Reasons Why waarbij de woke culture in het laatste seizoen dusdanig prominent aanwezig was dat ik mijn cijfer voor de gehele serie een stuk naar beneden heb bijgesteld.
Allereerst hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. De reden dat ik de vragen in mijn eerdere posts stelde was om daadwerkelijk inzicht te krijgen in waar het ongenoegen vandaan komt. Dat heb je uitgebreid toegelicht en dat waardeer ik erg.

Heel kort samengevat zeg je het volgende:
  • Het spel doet aan identiteitpolitiek en wordt qua boodschap vooral gevormd door linkse idealen.
  • De nadruk op de lesbische relatie is scheef, gegeven de verhouding heteroseksuele relaties en homoseksuele relaties in het echte leven.
  • Linkse idealen komen verder terug in de nadruk op klimaatverandering en door in te spelen op de preventiemaatregelen rondom corona.
  • Er zijn geen AAA spellen die de niet-linkse (rechtse?) idealen uitdragen.
Ik ga een poging doen hier puntsgewijs bij stil te staan. Je zal merken dat ik het niet met je eens ben, maar dat geeft niet. Ik hoop dat ik je mijn kant net zo duidelijk kan maken als jij dat voor mij gedaan hebt. Overigens is dit natuurlijk een bredere discussie dan enkel TLOU 2, zoals je ook zegt, maar een aantal zaken komt wel mooi samen in dit spel.

Je haalt identiteitspolitiek aan. Wikipedia stelt onder meer dat identiteitspolitiek het bedrijven van politiek is vanuit de sociale identiteit van een bepaalde groep en de door deze groep gedeelde ervaring van maatschappelijk onrecht. Het gaat hierbij om twee zaken: dat een deel van je identiteit bepaald wordt door de groep waartoe je behoort en dat deze groep maatschappelijk onrecht wordt aangedaan. Wat mij betreft vind ik het nog van belang dat je geen keuze hebt om tot een bepaalde groep te behoren: je huidskleur, land van geboorte en seksuele voorkeur zijn een gegeven. Over religie kan je discussieren of dat een vrije keuze is. Het tweede aspect, maatschappelijk onrecht, is natuurlijk waar het om draait. Ik vermoed dat jij, net als ik, een blanke, heteroseksuele man bent die geboren is in Nederland. Ideaal natuurlijk, de maatschappij is gemaakt voor ons: we worden op geen enkele manier gediscrimineerd en kunnen zonder zorgen over straat lopen.

Die luxe heeft niet iedereen. Homo's, niet-blanke mensen, mensen met een migratieachtergrond worden nog steeds gediscrimineerd. Erger nog, ook in de culturere uitingen komen ze niet terug. Hoeveel spellen ken je met een donker hoofdpersoon (GTA San Andreas was de enige die ik zo snel kan bedenken)? Hoeveel spellen ken je met een vrouw als hoofdpersoon (sinds Tomb Raider steeds wat meer)? Hoeveel spellen ken je met een homoseksueel als hoofdpersoon? En nu dus wel! Het is toch een geweldige vooruitgang dat ND juist nu eens de keuze maakt om af te wijken? In nota bene een van de beste spellen ooit gemaakt.

Het probleem ligt waarschijnlijk dieper. Jij noemt het een links ideaal dat iedereen gelijk is en dat niemand achtergesteld mag worden. Daar ga je de fout in. Ten eerste is dat geen ideaal, zie artikel 1 grondwet, ten tweede is dat niet links of rechts. Ik ben echt benieuwd of je vindt niet iedereen gelijk is.

Het tweede punt haakt daar op in. Jij vindt dat de maatschappij beter was vertegenwoordigd als TLOU 2 een heteroseksuele relatie was geweest. Het goede nieuws voor jou: bijna iedereen in TLOU is heteroseksueel. Alleen Bill (deel 1), Ellie (pas in deel 2) en Dina (biseksueel) zijn dat niet. Alle overige belangrijke personen (Joel, Tommy, Tommy z'n vrouw, Jesse, Abby, Owen) zijn dat voor zover we weten wel. Van Lev is het onbekend. In dat opzicht is TLOU 2 niet onrealistisch, maar sluit het wel aan bij wat je in het echte leven ziet. Sterker nog, ND gaat zo ver en erkent dat lesbiennes het zwaar hebben door Dina een 'loud-mouthed dyke' te laten noemen door Seth.

Daarnaast, ND heeft het amper over het feit dat het een lesbische relatie betreft. Stel, Ellie of Dina was een man geweest, dan was het verhaal verder compleet identiek geweest. Er wordt nergens de superkracht van vier borsten of twee vagina's gepredikt. Het is gewoon een liefde van jonge mensen. Een liefde die niet sterk genoeg blijkt om wraakgevoelens te overwinnen. Want daar draait het spel natuurlijk echt om.

Er zijn overigens tal van spellen waarin een relatie centraal staat. Sterker nog, we zijn sinds Super Mario, Zelda en Prince of Persia al geprogrammeerd dat de man de vrouw moet redden. En als er een relatie in een spel voor kwam, was deze eigenlijk altijd heteroseksueel. Geheel in verhouding met de realiteit dus. Het probleem van enkel heteroseksuele relaties is dat het een deel van de bevolking simpelweg niet aanspreekt. Om dezelfde reden dat jij Brokeback Mountain waarschijnlijk geen goede film vindt, kunnen zij zich niet vinden in de heteroseksuele The Witcher. Opnieuw: het is toch geweldig dat in een van de beste spellen zij nu ook meer herkenningspunten vinden?

Dan je punt over de corona- en klimaatproblematiek. Het was mij eerlijk gezegd niet eens opgevallen. Ik ben wel benieuwd of je onderbouwing hebt of er een relatie is tussen uitstel van het spel en het toevoegen van posters voor handen wassen. Overigens denk ik dat je handen wassen niet is voorbehouden aan links, maar dat terzijde. Als je naar de WC bent geweest, moet je gewoon altijd je handen wassen.

Het verbaast me dat je onschuldige maatregelen die verspreiding van virussen kan tegengaan, zoals je handen wassen, en het streven naar een betere wereld afdoet als propaganda. Overal wordt aangeraden je handen te wassen (ook pre-corona in de VS) en opwarming van de aarde is een probleem. Dat laatste wordt breed wetenschappelijk onderbouwd. Toch denk ik niet dat het ND daarom te doen was. Ook hier lijken ze te hebben gekozen voor realisme. In een wereld die getroffen wordt door gevaarlijke planten, is het niet gek dat mensen die wereld willen redden. En toen wij een veel minder ernstige pandemie troffen, zag je ook overal posters dat je je handen moet wassen. Een ode aan realisme dus, en geen propaganda. Althans, zo zie ik het.

Dan nog het feit dat jouw idealen niet terugkomen in een mainstream game, film of serie. De vraag die je je eerst kan stellen is hoe dat komt. Is dat omdat jouw mening wordt onderdrukt, omdat jouw mening niet politiek correct is of wellicht omdat je er op een aantal punten gewoon naast zit? Dat is geen makkelijke vraag om te beantwoorden, maar wel een om bij stil te staan.

Ik denk dat je overigens ongelijk hebt. Jouw visie, voor zover ik die kan inschatten, komt ruim aan bod in de meeste spellen. Lev moet vluchten vanwege het feit dat er in zijn groep geen plek is voor hem. Dat zou je moeten aanspreken. In GTA 5 zijn er geen elektrische auto's. In Sim City heb je geen co2 rechten (voor zover ik weet). In Final Fantasy 7 Remake gedragen vrouwen zich nog steeds als simpele zielen in dienst van een sterke man. Sterker nog, ik denk dat vrijwel elk spel nog steeds goed past in een maatschappij die draait om blanke, heteroseksuele mannen zonder migratieachtergrond.

De verhouding is dus niet zoek, maar hij WAS zoek. Hij wordt nu langzaamaan verbeterd. TLOU 2 doet daar een goede stap in. En er zijn nog zeer veel stappen te zetten. Dat bewijst jouw post eigenlijk al.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik sprong dit topic binnen, maar ga er maar weer snel eruit. ik ben duizelig geworden door de levensfilosofie lessen hier. wat is er hier allemaal gebeurt? geen pretje meer aan te beleven zo te zien.

[ Voor 12% gewijzigd door Farabi op 15-03-2021 16:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dvd-linden
Farabi schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:16:
ik sprong dit topic binnen, maar ga er maar weer snel eruit. ik ben duizelig geworden door de levensfilosofie lessen hier. wat is er hier allemaal gebeurt? geen pretje meer aan te beleven zo te zien.
Haha, je hebt een punt. Ik zal een reactie richting Lapras wel in een persoonlijk bericht zetten, zodat anderen daar niet al te veel last van hebben.

Aan de andere kant, wees blij dat hij en ik - terwijl we een visie op deze game hebben die echt haaks op elkaar staat - daarover kunnen praten zonder elkaar de kop in te willen slaan. Ik heb hier in dit topic al wat epistels voorbij zien komen die wat feller van toon waren namelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-06 23:57
Erapaz schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:52:
[...]

TLOU 2 is een stukje kunst en in kunst zit nu eenmaal vaak kritiek op de maatschappij. Dit zijn thema’s die nu belangrijk zijn en niet genoeg besproken kunnen worden. Ik vond het helemaal niet storend, het voelt eerder normaal. De wereld bestaat nu eenmaal niet alleen uit witte hetero’s. Wat mij betreft mogen meer games hier aandacht aan besteden, games spelen een belangrijke rol in de maatschappij en het is goed als deze een accurate afspiegeling van de wereld zijn qua diversiteit. Horizon Zero Dawn doet dat gelukkig ook heel goed (en krijgt ook kritiek dat het teveel SJW zou zijn).

Games moeten vooral gewoon games blijven. Als ik s'avonds de PS5 opstart na een dag werken is het laatste waar ik zin in heb moreel gepredik of politieke statement. In Miles Morales vond ik de BLM verwijzing ook echt niet passend bijvoorbeeld.

Leven en laten leven, en niet overal zo'n heisa van maken. Hebben we dit soort ongein ook niet in games nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erapaz
ArnoldSmiley schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:49:
[...]

Games moeten vooral gewoon games blijven. Als ik s'avonds de PS5 opstart na een dag werken is het laatste waar ik zin in heb moreel gepredik of politieke statement. In Miles Morales vond ik de BLM verwijzing ook echt niet passend bijvoorbeeld.

Leven en laten leven, en niet overal zo'n heisa van maken. Hebben we dit soort ongein ook niet in games nodig.
En dat is nou precies wat men bedoelt met “white privilege”. Jij vindt het BLM en SJW, terwijl het juist een meer accurate weergave is van de bevolking. Jij hebt nergens last van, dus wil het liefst in je witte bubbel blijven. De confrontatie maakt je ongemakkelijk, dus vindt je het niet passen en zelfs “ongein”. Zo werkt het echter niet. Hoe voelen mensen van een andere afkomst of geaardheid zich als ze games spelen met alleen maar witte hetero’s?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dvd-linden
Erapaz schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:36:
[...]
Hoe voelen mensen van een andere afkomst of geaardheid zich als ze games spelen met alleen maar witte hetero’s?
Omdat het nagenoeg volledig off-topic is:

Gekwetst zeker? Of nog beter, de Engelse variant ervan: offended. Of zich niet gewaardeerd? En daarom moeten we ons met z'n allen maar in allerlei ingewikkelde bochten wringen om niemand voor zijn hoofd te stoten (zoals in the Last of Us 2 waar iedere minority afgevinkt wordt of de geruchten dat er een keer een vrouwelijke of donkere James Bond moet komen; echt te zot voor woorden). En weet je wat een mooie benaming is om het gedrag van die groepen die "offended" zijn te beschrijven: passieve dominantie. Ze proberen op een slinkse manier, vanuit een zogenaamd minderwaardige positie macht te verkrijgen. Daar moet je dus absoluut niet aan toegeven.

En die zogenaamd gekwetste gevoelens slaan ook gewoon nergens op: ik kan me ook totaal niet identificeren met een vrouwelijke ginger (zoals in Horizon) en toch vond ik het verhaal en de game geweldig. Net alsof je jezelf überhaupt maar moet kunnen identificeren om je gewaardeerd te voelen (en van een game te kunnen genieten). Nu ik erover nadenk is er sowieso geen enkel personage in een game waar ik me ooit aan gespiegeld heb, waar ik tegenop kijk of wat dan ook. Het is en blijft tenslotte fictie.

[ Voor 3% gewijzigd door dvd-linden op 30-03-2021 18:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erapaz
dvd-linden schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:37:
[...]

Omdat het nagenoeg volledig off-topic is:

Gekwetst zeker? Of nog beter, de Engelse variant ervan: offended. Of zich niet gewaardeerd? En daarom moeten we ons met z'n allen maar in allerlei ingewikkelde bochten wringen om niemand voor zijn hoofd te stoten (zoals in the Last of Us 2 waar iedere minority afgevinkt wordt of de geruchten dat er een keer een vrouwelijke of donkere James Bond moet komen; echt te zot voor woorden). En weet je wat een mooie benaming is om het gedrag van die groepen die "offended" zijn te beschrijven: passieve dominantie. Ze proberen op een slinkse manier, vanuit een zogenaamd minderwaardige positie macht te verkrijgen. Daar moet je dus absoluut niet aan toegeven.

En die zogenaamd gekwetste gevoelens slaan ook gewoon nergens op: ik kan me ook totaal niet identificeren met een vrouwelijke ginger (zoals in Horizon) en toch vond ik het verhaal en de game geweldig. Net alsof je jezelf überhaupt maar moet kunnen identificeren om je gewaardeerd te voelen (en van een game te kunnen genieten). Nu ik erover nadenk is er sowieso geen enkel personage in een game waar ik me ooit aan gespiegeld heb, waar ik tegenop kijk of wat dan ook. Het is en blijft tenslotte fictie.
Je kunt nu eenmaal niet verwachten dat er speciaal voor jullie games worden gemaakt die jullie niet herinneren aan al het racisme en de ongelijkheid in de wereld. Het is een kunstvorm en de maker ervan doet wat hij/zijn acht. Zint je dat niet dan kun je iets anders spelen.

Nogmaals, dat jij er geen probleem mee hebt betekent niet dat anderen er geen probleem mee hebben. Zeker niet als je a duizenden jaren onderdrukt wordt. En zelfs als dat niet het geval is, dan nog zijn deze thema’s belangrijk om te behandelen in media en dus ook kunst.

Je kunt nu eenmaal niet verwachten dat games enkel en alleen een afspiegeling zijn van jouw bubbel.

[ Voor 10% gewijzigd door Erapaz op 30-03-2021 19:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dvd-linden
Erapaz schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:01:
[...]

Je kunt nu eenmaal niet verwachten dat er speciaal voor jullie games worden gemaakt die jullie niet herinneren aan al het racisme en de ongelijkheid in de wereld. Het is een kunstvorm en de maker ervan doet wat hij/zijn acht. Zint je dat niet dan kun je iets anders spelen.
Nogmaals gedeeltelijk off-topic:

Maar dat kan je toch ook omdraaien dan? Je kan ook niet verwachten dat er een vrouwelijke of donkere Bond moet komen of dat Hermione uit Harry Potter ineens donker moet zijn, om maar te voldoen aan al die tere zieltjes die daar om schreeuwen. En het is ook helemaal niet nodig, want bijvoorbeeld met Blade en Black Panther heb je al hele toffe donkere personages om maar eens iets te noemen. Dus verzin dan liever hele toffe nieuwe personages dan dat er per se een donkere Spider-man moet komen. En verzin het wel echt uit creativiteit en niet uit de armoede dat een personage bijvoorbeeld donker (of vrouwelijk) moet zijn om enkel en alleen aan die eigenschap te voldoen. Zo vond ik het gedrag van Holdo in Star Wars echt totaal misplaatst.

En het is ook uit verhouding, want je leeft nog steeds in een voornamelijk blanke, heteroseksuele maatschappij en dus is het logisch dat de developers die zich daar bevinden ook dusdanige personages maken. Die verhouding is in verhaal gedreven games juist zoek, die loopt echt niet meer 'on par' met de realiteit in onze maatschappij.

En het niet spelen? Nee, daar begin ik niet aan. Spider-man Miles Morales zal ik vast nog wel eens spelen, omdat alle positieve aspecten van die game zwaarder voor mij wegen dan het negatieve (de totaal misplaatste BLM art die bijvoorbeeld in die game zit).

Maar goed, we zullen het hier toch niet over eens worden denk ik zomaar (wat ook helemaal niet geeft). Wat we wel gemeen hebben is dat we allebei heel erg genoten hebben van the Last of Us 2, hetzij gedeeltelijk op een andere manier.
Erapaz schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:01:
[...]
Nogmaals, dat jij er geen probleem mee hebt betekent niet dat anderen er geen probleem mee hebben. Zeker niet als je a duizenden jaren onderdrukt wordt. En zelfs als dat niet het geval is, dan nog zijn deze thema’s belangrijk om te behandelen in media en dus ook kunst.
Maar dat is juist het ding: is er echt een probleem of wordt er een probleem gecreëerd om op een (slinkse) manier macht te verkrijgen. Kijk bijvoorbeeld maar naar Jerry Afriyie, die interesseert het helemaal niet of er een zwarte piet bestaat of niet. En die voelt zich daar ook totaal niet onderdrukt of gekwetst door. Nee, het enige wat hij wil is macht verkrijgen, proberen draagvlak te creëren binnen de samenleving waardoor zijn racisme verhaal door steeds meer mensen ondersteund/geloofd zal worden waardoor hij vervolgens de macht heeft om herstelbetalingen te kunnen eisen. Dat blijkt ook wel uit het feit dat hij betrokken is bij stichtingen die bezig zijn met herstelbetalingen voor de slavernij.

En nee, ik trap daar niet in. Zulke figuren zijn niet oprecht en integer en hebben geen daadwerkelijk probleem. Ze willen geld! Zo simpel is het. En dat is dan ook het probleem dat ik heb met al die minderheden die maar lopen te schreeuwen dat ze zich gekwetst of onderdrukt voelen. Vaak heeft het niks met een oprecht gevoel te maken, maar enkel met een dominante positie te verwerven. En dat er veel Nederlanders dusdanig naïef zijn om daar in te trappen is al erg genoeg.

En heel dit bovenstaande verhaal betekent niet dat het niet aangepakt moet worden zodra iemand anders behandeld wordt vanwege zijn huidskleur, geaardheid of geslacht. Dat is namelijk belachelijk. Maar het feit dat ik een kleinere kans heb om bij de gemeente Amsterdam aan de bak te komen omdat ik een mannelijke autochtoon ben is dat net zo goed.

[ Voor 32% gewijzigd door dvd-linden op 30-03-2021 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmiley
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-06 23:57
Edit : offtopic

[ Voor 101% gewijzigd door ArnoldSmiley op 30-03-2021 23:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lapras

Lapras

Ice beam

@dvd-linden Je zou me nog antwoorden.

Verder blijf ik het verbazingwekkend vinden dat jullie precies doen waar jullie 'de maatschappij' van beschuldigen. Namelijk het feit dat jullie voorkeuren niet terugkomen in een game. Wat rechtvaardigt jullie gekots dan boven de aanklacht dat minderheden onvoldoende aan bod komen in games?

Het doet denken aan de meme: "The clitoris has 8,000 nerve endings and still isn’t as sensitive as a white man on the Internet."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06 10:58
Wow, dit topic gaat bijna niet meer over The Last of Us :o

Ik heb hem eindelijk uitgespeeld. Ik had het spel al een half jaar in huis maar wilde wachten tot de PS5 er was. Ten opzichte van de PS4 slim is het grafisch dan net wat mooier.

Met kleine kinderen in huis al weinig tijd om te spelen maar voor mijn gevoel kwam er geen eind aan. Ik begon ook met lichte tegenzin aan het deel met Abby, maar dit bleek achteraf toch wel een heel gaaf gedeelte te zijn. Elke keer dat ik dacht dat ik het einde van het spel naderde kwam er nog een deel.
Al met al weer heel veel plezier aan beleefd, er zaten weer schokkende en prachtige stukken in.

En om dan in de huidige discussie te blijven :+ :
Ik had geen last van de bovengenoemde thema’s. Dat Ellie lesbisch was wisten we van Deel 1 al. Het gedeelte van Lev kwam wat geforceerd en woke over en had van mij niet gehoeven, maar maakt de game niet minder leuk.
Als uitgever weet je van te voren dat je heel veel kritiek gaat krijgen op dit thema, maar betere marketing kun je niet krijgen.

Op naar deel 3 *O*

[ Voor 6% gewijzigd door yorroy op 30-03-2021 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
Dina's face model heeft hem ook eindelijk uitgespeeld :P
Wel een leuke playthrough d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erapaz
Er is een probleem, dat probleem is er al duizenden jaren en als autochtone (blanke, neem ik aan) herken je dat niet (genoeg). Het is nu even de tijd onze mond te houden en anderen voor te laten gaan, ja dat schuurt, ja dat is oncomfortabel. Maar we zullen er doorheen moeten om de balans nog enigszins te herstellen. En geklaag over dat spellen te veel BLM zijn helpt daar absoluut niet bij, dat toont juist aan dat die ongelijkheid nog steeds bestaat en dat als het de blanke man even niet zint hij gaat steigeren en gaat roepen dat hij gelijk moet krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erapaz
ArnoldSmiley schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:23:
[...]

Ik heb geen problemen als dit soort onderwerpen in games de revue passeren hoor. Maar in sommige games vind ik het er te dik bovenop liggen. Maar goed, das de hele maatschappij tegenwoordig: Alles en iedereen moet gehoord en gezien worden, en dus gaan we maar lekker dingen forceren. Ik kots daarop ja.

En zeur niet zo man over games met alleen maar witte hetero's:

- Spiderman MM donkere hoofdrolspeler
- Miles uit de AC serie was getint
- Cyberpunk 2077 staat bol van de multiculti
- HZD, de geaardheid van main person

Bovengenoemde games ervaar ik als een natuurlijk verloop, terwijl er bij TLOU II voor mijn gevoel het allemaal erin moest om lekker een statement te maken.

Ieder recht op zijn mening he.
Vervelend hè als je een keer aan de verkeerde kant staat, zo voelen vrouwen/LGBTQ’s/mensen met een andere huidskleur zich al duizenden jaren. En dan probeert iemand dat duidelijk te maken in een computerspelletje en dan is de blanke man opeens op zijn pik getrapt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ovqd1zh.jpg

Heb de grote Abby poster ook eindelijk ingelijst :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Erapaz schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:30:
[...]

Volgens mij heb je dan het verhaal in TLOU2 niet helemaal begrepen, het is juist een enorme verdieping op het verhaal van deel 1. Je krijgt de andere kant te zien, waarbij Joel en Ellie niet meer de helden zijn en hun acties in een ander daglicht komen te staan. Wat mij betreft qua verhaal briljant want ze hebben gedaan en 1 van de beste sequel verhalen ooit.

Dit is een van de beste filmpjes over de thema’s in TLOU2 die dit haarfijn uitlegt:
[YouTube: The Unmistakable Humanity of The Last of Us: Part II]
Niet mijn mening verdraaien naar 'je hebt het niet begrepen'. Je vind het een geweldig spel, dat snap ik. Ik vind het een kutspel. Dan kun je allerlei mooie linkjes en verdiepingen en wat niet meer aandragen, ik voel me als klant bedrogen en voorgelogen door ND en uiteindelijk vond ik het spel niet goed. Jij je mening. Ik mijn mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brogala
  • Niet online
Anoniem: 1456976 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:57:
[...]

Niet mijn mening verdraaien naar 'je hebt het niet begrepen'. Je vind het een geweldig spel, dat snap ik. Ik vind het een kutspel. Dan kun je allerlei mooie linkjes en verdiepingen en wat niet meer aandragen, ik voel me als klant bedrogen en voorgelogen door ND en uiteindelijk vond ik het spel niet goed. Jij je mening. Ik mijn mening.
Nou ja, jij zei dat de plotwending van deel 2 het hele verhaal van deel 1 onderuit haalt. Dat linkje bespreekt o.a. de plotwending en waarom deel 1 niet onderuit wordt gehaald. Er wordt niks verdraaid, jouw statement was alleen zeer discutabel.

Verder vind ik een 1 ook gewoon een heel raar cijfer als je kijkt hoe polished de game is en hoe goed de gameplay is. Zelfs als je het verhaal haat vind ik een 1 niet het juiste cijfer, maar goed. Verder prima dat mensen andere meningen hebben natuurlijk :)

[ Voor 3% gewijzigd door Brogala op 31-03-2021 17:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dvd-linden
Lapras schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:35:
@dvd-linden Je zou me nog antwoorden.

Verder blijf ik het verbazingwekkend vinden dat jullie precies doen waar jullie 'de maatschappij' van beschuldigen. Namelijk het feit dat jullie voorkeuren niet terugkomen in een game. Wat rechtvaardigt jullie gekots dan boven de aanklacht dat minderheden onvoldoende aan bod komen in games?

Het doet denken aan de meme: "The clitoris has 8,000 nerve endings and still isn’t as sensitive as a white man on the Internet."
Klopt, maar ik ben er nog niet aan toegekomen (aangezien dat een iets langer verhaal is waar ik even wat meer tijd voor nodig heb). Hopelijk kan ik daar dit paasweekend nog wat tijd voor vrij maken.

En om in te gaan op je reactie: omdat dat linkse geknuffel van al die minderheden (zwaar) activistisch is en dat reacties oproept. En zoals gezegd, de maatschappij die zij schetsen in hun entertainment komt simpelweg niet overeen met hoe de maatschappij is waar 99% van die studios vandaan komen. Dus ja, als je activistisch gaat zijn krijg je ook activistische reacties. Maar wel goed oorzaak en gevolg uit elkaar houden.

Overigens profileer ik me totaal niet op de voorgrond met mijn "gekots" hoor, maar zodra ik mijn mening over een onderwerp ga geven (zoals bijvoorbeeld over the Last of Us 2) dan ga ik die niet onder stoelen of banken steken. Buiten deze paar reacties heb ik nog nooit ergens geklaagd, gezegd dat ze moeten veranderen of wat dan ook. Ik ben het alleen niet eens met hun keuzes.

Maar nogmaals, om even duidelijk te zijn: ik blijf het een geweldige game vinden en de vele positieve punten ervan wegen voor voor mij veel zwaarder dan de negatieve. Ik zal de game in de toekomst, zodra ik de PS5 heb bemachtigd, ook zeker nog een keer doorspelen.
Erapaz schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:27:
[...]

Er is een probleem, dat probleem is er al duizenden jaren en als autochtone (blanke, neem ik aan) herken je dat niet (genoeg). Het is nu even de tijd onze mond te houden en anderen voor te laten gaan, ja dat schuurt, ja dat is oncomfortabel. Maar we zullen er doorheen moeten om de balans nog enigszins te herstellen. En geklaag over dat spellen te veel BLM zijn helpt daar absoluut niet bij, dat toont juist aan dat die ongelijkheid nog steeds bestaat en dat als het de blanke man even niet zint hij gaat steigeren en gaat roepen dat hij gelijk moet krijgen.
Ik ben het simpelweg niet met je eens. Ik ga me niet volledig weg laten drukken door allerlei minderheidsgroeperingen vanwege hun greep naar macht/geld. Het is al triest genoeg dat ik een kleinere kans heb om bv. bij de politie of, zoals eerder gezegd, de gemeente Amsterdam aan de bak te komen (en zo nog tig overheidsinstanties). En om dat alleen maar te gooien op argumenten als "jij kan dat niet voelen", "jij ervaart dat niet", "jij kan dat niet herkennen" vind ik veel te simpel. Op die manier kan je wel heel gemakkelijk een superieure positie behalen in welk debat dan ook.

Dus ja, ik ben het echt fundamenteel oneens met je en zie bv. een BLM als een zeer negatieve organisatie waar in mijn optiek geen aandacht aan gegeven zou moeten worden. Dus als je daar als developer mee gaat lopen coquetteren vind ik dat een kwalijke zaak inderdaad.

Maar nogmaals: wij kijken hier volledig anders naar en dat is verder prima. Maar eens gaan we het niet worden. En om nog uitsluitsel te geven over je aanname: ik heb zwarte haren, bruine ogen en mijn huidskleur is niet volledig blank. Maar ben wel volledig Nederlands.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:44
Modbreak:Ik kap deze discussie hier wel ff af, voor het uit de hand loopt. Het gaat nu opeens maatschappelijk breed en dat is me wat te offtopic hier.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dvd-linden
@Geronimous: Je hebt helemaal gelijk. Het ging inderdaad teveel offtopic.

Om dan wel ontopic te gaan: ik had na het spelen van de volledige game nog steeds vrij weinig sympathie voor Abby.
spoiler:
Niet dat ze per se dood hoefde van mij aan het einde, maar ondanks dat ze het tweede gedeelte van de game alleen nog maar bezig zijn om de speler sympathie voor Abby te laten kweken is dat bij mij niet gelukt. Daarvoor heeft ze iets teveel dingen op haar kerfstok die ik niet zomaar vergeet. Oke, situaties zijn vaak niet heel zwart/wit en neigen vaker naar grijs, maar sympathie voor haar? Nee, niet bepaald. Ellie blijf ik dan ook zeker een toffer personage vinden waar ik meer sympathie voor heb.

Zijn er meer mensen hier die dit met mij eens zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

dvd-linden schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:57:

Om dan wel ontopic te gaan: ik had na het spelen van de volledige game nog steeds vrij weinig sympathie voor Abby.
spoiler:
Niet dat ze per se dood hoefde van mij aan het einde, maar ondanks dat ze het tweede gedeelte van de game alleen nog maar bezig zijn om de speler sympathie voor Abby te laten kweken is dat bij mij niet gelukt. Daarvoor heeft ze iets teveel dingen op haar kerfstok die ik niet zomaar vergeet. Oke, situaties zijn vaak niet heel zwart/wit en neigen vaker naar grijs, maar sympathie voor haar? Nee, niet bepaald. Ellie blijf ik dan ook zeker een toffer personage vinden waar ik meer sympathie voor heb.

Ja, absoluut mee eens. Voelde mij te geforceerd aan dat ze maar meer likeable moest worden door haar acties. Hadden ze op de een of andere manier toch anders moeten doen. Blijf het maar een moeilijk en stug personage vinden (ook al is dat hoogstwaarschijnlijk door al het gebeuren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapras

Lapras

Ice beam

spoiler:

Nou, het zal je niet verbazen dat ik het niet eens ben, haha. Ik snap wel dat je zegt dat ND erg zijn best doet om haar sympathiek af te schilderen. Dat lukt ook wel goed. Want op haar eerste actie na, doet ze eigenlijk niks fout. Ze is, in tegenstelling tot Ellie, juist de betere persoon in dit spel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Brogala schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 17:26:
[...]

Nou ja, jij zei dat de plotwending van deel 2 het hele verhaal van deel 1 onderuit haalt. Dat linkje bespreekt o.a. de plotwending en waarom deel 1 niet onderuit wordt gehaald. Er wordt niks verdraaid, jouw statement was alleen zeer discutabel.

Verder vind ik een 1 ook gewoon een heel raar cijfer als je kijkt hoe polished de game is en hoe goed de gameplay is. Zelfs als je het verhaal haat vind ik een 1 niet het juiste cijfer, maar goed. Verder prima dat mensen andere meningen hebben natuurlijk :)
Misschien moet je je gebruikersnaam aanpassen naar 'Mijn mening is feit'. Op deze manier ga ik natuurlijk nooit inhoudelijk reageren. Succes met fanboy spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brogala
  • Niet online
Anoniem: 1456976 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:57:
[...]

Misschien moet je je gebruikersnaam aanpassen naar 'Mijn mening is feit'. Op deze manier ga ik natuurlijk nooit inhoudelijk reageren. Succes met fanboy spelen.
Als je in dit topic komt moet je wel bereid zijn om inhoudelijk te discussiëren he ;) Als je alleen maar met ad hominems aankomt kan je beter wegblijven. En dan ook nog bij mij de schuld leggen dat jij niet inhoudelijk kan reageren |:(

M.b.t. Abby
spoiler:
heb ik niet het gevoel dat zij heel sympathiek werd neergezet. Mel noemt haar nog een piece of shit die alleen maar een act opvoert om als een goed persoon over te komen. Verder interesseert het haar ook niks dat Owen al een relatie heeft met Mel.

Inderdaad wel meer sympathiek dan Ellie, maar Abby mirrort dan ook Joel die zijn menselijkheid door Ellie terugvond (en Abby door Lev). Terwijl Ellie die juist verliest in haar day 1-3 en zich dat pas aan het einde realiseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez

Nope, helemaal team Abby hier ;)
Wellicht komt dat doordat ik Abby's handelingen in tegenstelling tot Ellie wel begrijp:
Abby:
spoiler:
  • Zij vermoordt Joel omdat hij haar vader vermoord, terwijl haar vader de mensheid probeert te redden.
  • Daarna probeert ze haar leven op te pakken, met iedereen die ze mag.

Ellie:
spoiler:
  • is boos op Joel, waarom precies? Omdat hij haar niet heeft opgeofferd? Ik kan me niet verplaatsen in haar en haar beweegredenen.
  • Verder ontevreden moeilijk kijkend kind, niet sympathiek overkomend in tegenstelling tot hoe ze was in tlou1.
  • Als Joel dan dood is, wordt het ineens een principe kwestie om Abby te vermoorden. Vaag, snap er niets van.

Uiteraard enigsinds gecharcheerd :9 .

Hoe zien jullie dat: kunnen jullie je wel in Ellies beweegredenen verplaatsen?

[ Voor 4% gewijzigd door rachez op 06-04-2021 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D

Tripl3 D

Brother in Arms

rachez schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:59:
Nope, helemaal team Abby hier ;)
Eigenlijk ben ik voor geen van beiden en omdat ze beiden unlikeable overkomen.

Qua Abby sluit ik me grotendeels aan bij @Brogala en dan met name dit:
Brogala schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:52:
M.b.t. Abby
spoiler:
heb ik niet het gevoel dat zij heel sympathiek werd neergezet. Mel noemt haar nog een piece of shit die alleen maar een act opvoert om als een goed persoon over te komen. Verder interesseert het haar ook niks dat Owen al een relatie heeft met Mel.
En dat zwakt dit dan weer af wat jij noemt:
Abby:

spoiler:
Zij vermoordt Joel omdat hij haar vader vermoord, terwijl haar vader de mensheid probeert te redden.

Daarna probeert ze haar leven op te pakken, met iedereen die ze mag.
Overigens heb ik spoiler tags toegevoegd, want je spoilert hier wel heel belangrijke dingen.
Hoe zien jullie dat: kunnen jullie je wel in Ellies beweegredenen verplaatsen?
Nee, ook niet echt en ben het met 2 van jouw punten over Ellie dan ook eens:

Ellie:

Is boos op Joel, waarom precies? Omdat hij haar niet heeft opgeofferd? Ik kan me niet verplaatsen in haar en haar beweegredenen.
spoiler:
Als Joel dan dood is, wordt het ineens een principe kwestie om Abby te vermoorden. Vaag, snap er niets van.
Ook weer spoiler tags toegevoegd. Hopelijk wil je dit zelf ook doen @rachez

TLDR: Kan door de opbouw van het verhaal voor beiden geen sympathie opbrengen en begrijp daarom al die GOTY's niet.
Game an sich is een topper, maar verhaaltechnisch IMHO een enorme achteruitgang tov TLOU1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rachez
Ik vindt het lastiger goed te communiceren met al die spoiler tags. Is dat echt nog steeds nodig na al die tijd? Oprechte vraag hoor, no worries als mensen dat nog steeds willen.
Tripl3 D schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:53:
[...]

Qua Abby sluit ik me grotendeels aan bij @Brogala en dan met name dit:
[...]

En dat zwakt dit dan weer af wat jij noemt:
spoiler:
Is imho geen reden om iemand unlikable te vinden, zeker in deze omstandigheden en zeker als Owen ook al geen zin meer in de relatie had en dat heeft aangegeven. (moet wel zeggen: geen idee of hij dat echt heeft gedaan, wellicht maak ik dat alleen op uit zijn houding naar Mel toe. Not sure)
Hoe dan ook: vreemd gaan doet Owen, dus dat moet je mijns inziens dan vooral Owen aanrekenen, niet zozeer Abby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 562971

offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door Chaoss op 07-04-2021 23:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robzzzzzzzz
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-03-2022
Omdat ik een gen heb overgeslagen ben ik laat, Maar ik wil als Series X en PS5 bezitter helemaal niks horen over next gen, Optimaliteit halen uit de kracht van de next gen, tot dat iemand deze game overtreft, nog nooit zo onder de indruk geweest van een game, en dat het dan 30FPS is neem ik voor lief, Maar hou op! er is nog niks beters of mooiers uitgekomen dan dit op de next gen consoles. NaughtyDog _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
robzzzzzzzz schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:30:
Maar hou op! er is nog niks beters of mooiers uitgekomen dan dit op de next gen consoles. NaughtyDog _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Amen. Gaat ook nog wel weer duren voor ND's volgende project voordat dit op de PS5 wordt overtroffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robzzzzzzzz
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-03-2022
Hulleman schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:43:
[...]

Amen. Gaat ook nog wel weer duren voor ND's volgende project voordat dit op de PS5 wordt overtroffen.
Ja wat een game joh! had hem eergister na 37 uur uit op hard, en toen begonnen aan de remaster van part 1, Zelfs die staat nog als een huis anno 2021!

Wel heel tof allemaal als je ze beide nog nooit hebt gespeeld, zelfs 1 ben ik meer onder de indruk van dan meeste hedendaagse games.

Kom maar op met deel 3!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Brogala schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:52:
[...]

Als je in dit topic komt moet je wel bereid zijn om inhoudelijk te discussiëren he ;) Als je alleen maar met ad hominems aankomt kan je beter wegblijven. En dan ook nog bij mij de schuld leggen dat jij niet inhoudelijk kan reageren |:(
Who died and made you King of everything? 'Ik moet' ? Ga weg joh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cancellaratje
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-12-2024
Dan toch eindelijk een PS5 patch! Wel net nu ik 'm voor het eerst uitgespeeld heb, haha.

Hoe dan ook, ik vond 'm sowieso al super soepel lopen met 30 fps, nooit echt last van gehad. Is er iemand die in 60 fps al echt duidelijke verschillen heeft gemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
cancellaratje schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:11:
Dan toch eindelijk een PS5 patch! Wel net nu ik 'm voor het eerst uitgespeeld heb, haha.

Hoe dan ook, ik vond 'm sowieso al super soepel lopen met 30 fps, nooit echt last van gehad. Is er iemand die in 60 fps al echt duidelijke verschillen heeft gemerkt?
Ik heb em bij launch op de pro gespeeld. Wordt weer tijd voor een 60fps playthrough _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-06 20:31
Laat de game nu net weer 50-60 kosten. Even wachten dat hij weer rond 25 in de aanbieding komt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
Nog nog een echte PS5 patch met raytracing :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieuwevolger
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Alexknl schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:19:
Laat de game nu net weer 50-60 kosten. Even wachten dat hij weer rond 25 in de aanbieding komt :9
https://blog.playstation....on-sale-kicks-off-may-26/ 26 mei dus. 🤔

Ik ben vandaag ook met een nieuwe walkthrough begonnen op de ps5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwevolger
De haptics uit de dualsense komen ook veel beter naar voren, in vergelijking met de dualsense 4 bij deze game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rachez
Nieuwevolger schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:59:
De haptics uit de dualsense komen ook veel beter naar voren, in vergelijking met de dualsense 4 bij deze game.
Is een playthrough op de PS5 de moeite waard?

Wil nog wel een PS5 halen als de verkrijgbaarheid wat beter is, maar ben eigenlijk wel benieuwd of de PS5 iets nieuws toevoegd in deze game.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieuwevolger
rachez schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 15:09:
[...]

Wil nog wel een PS5 halen als de verkrijgbaarheid wat beter is, maar ben eigenlijk wel benieuwd of de PS5 iets nieuws toevoegd in deze game.
Het is vooral de 60 fps die de game iets smoother laat lijken. Voor de rest speel je vrijwel dezelfde game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06 10:58
rachez schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 15:09:
[...]

Ik heb de game gespeeld op een PS5, maar voordat de 60fps patch kwam.
Ik zie zelf niet heel snel verschil tussen 30 en 60fps, maar sommige mensen vinden 30fps onspeelbaar. Het is dus maar net hoe je het zelf ervaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pexdex
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-03 15:42
Sinds vandaag in de aanbieding bij de Mediamarkt voor 15 euro! Geen idee hoe lang hij te koop blijft voor deze prijs maar ik heb hem snel weten te bestellen. Als je lid bent van de Mediamarkt Club betaal je ook geen verzendkosten. Mooie prijs voor als je hem nog niet gespeeld hebt nu net met die 60fps patch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-06 20:17
Pexdex schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:56:
Sinds vandaag in de aanbieding bij de Mediamarkt voor 15 euro! Geen idee hoe lang hij te koop blijft voor deze prijs maar ik heb hem snel weten te bestellen. Als je lid bent van de Mediamarkt Club betaal je ook geen verzendkosten. Mooie prijs voor als je hem nog niet gespeeld hebt nu net met die 60fps patch!
Ook besteld voor die prijs. Ben benieuwd. Ik beschouw mijzelf als een groot liefhebber van Naughty Dog, met name de Uncharted-games (zowel de originele versies als de remaster-versies) en Last of Us (ook zowel het origineel als de remaster-versie) heb ik de pleuris gespeeld. Het viel (en valt) mij op dat er redelijk wat negativiteit rondom LoU2 heerst. Vorig jaar heb ik de game daarom links laten liggen en ben destijds begonnen met andere games in mijn backlog. Maar ja, juist omdat deze game blijkbaar zoveel controverse met zich meebrengt (terecht of onterecht) is het des te belangrijker zo'n game juist zelf te proberen. Die 15 euro is dan mooi meegenomen (en de patch voor 60 fps) :*) .

"Es hört doch jeder nur, was er versteht."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
Meister Sachs schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:43:
[...]

Ook besteld voor die prijs. Ben benieuwd. Ik beschouw mijzelf als een groot liefhebber van Naughty Dog, met name de Uncharted-games (zowel de originele versies als de remaster-versies) en Last of Us (ook zowel het origineel als de remaster-versie) heb ik de pleuris gespeeld. Het viel (en valt) mij op dat er redelijk wat negativiteit rondom LoU2 heerst. Vorig jaar heb ik de game daarom links laten liggen en ben destijds begonnen met andere games in mijn backlog. Maar ja, juist omdat deze game blijkbaar zoveel controverse met zich meebrengt (terecht of onterecht) is het des te belangrijker zo'n game juist zelf te proberen. Die 15 euro is dan mooi meegenomen (en de patch voor 60 fps) :*) .
TLOU2 is mega goed, een van de beste games ooit. Die controverse komt volgens mij vooral uit Amerika, waar ze een stuk conservatiever zijn. Hier in Nederland is het verhaal niet noemenswaardig extreem. Het zit wel erg goed in elkaar en laat je de emoties van de hoofdpersonen goed voelen. Ik ga zeker nog een keer een replay doen, waarschijnlijk als er een PS5 update komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Erapaz schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:46:
[...]

TLOU2 is mega goed, een van de beste games ooit. Die controverse komt volgens mij vooral uit Amerika, waar ze een stuk conservatiever zijn. Hier in Nederland is het verhaal niet noemenswaardig extreem. Het zit wel erg goed in elkaar en laat je de emoties van de hoofdpersonen goed voelen. Ik ga zeker nog een keer een replay doen, waarschijnlijk als er een PS5 update komt.
De ps5 update is inmiddels al beschikbaar
Pagina: 1 ... 32 ... 34 Laatste

Let op:
Geen spoilers plaatsen!:
Plaats ook je mening, opmerkingen of anderzijds commentaar op wat er uit de gelekte spoilers naar voren komt tussen een spoiler tag. het is een kleine moeite.

Geen discussie over de reviews, trailers, metacritic etc. Dit topic gaat over de game! Als je een mening hebt tijdens of na het spelen van de game, prima! maar let er een beetje op wat je post.