Sorry, ik bedoelde upgrade, met de update is het nog steeds een PS4 game, maar dan 60fps. Er gaan geruchten dat er ook nog een echte upgrade komt.
Volgens mij is dat nvtErapaz schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:11:
[...]
Sorry, ik bedoelde upgrade, met de update is het nog steeds een PS4 game, maar dan 60fps. Er gaan geruchten dat er ook nog een echte upgrade komt.
Vorige gen (ps3 -> ps4) was een upgrade dmv update niet toepasbaar en heeft men een volledige remaster uitgebracht. Dat is nu wel wat anders want zowel ps4 en 5 zijn x86 architecture, waarbij een upgrade dmv update voldoet, kan me niet voorstellen dat ze hier meer werk aan zullen toewijden.
Santa monica heeft ook een simpelweg een update uitgebracht voor GoW, Insomniac idem voor R&C
Er is nu een 60fps update patch, waarbij je de PS4 game een update geeft zodat deze beter van de PS5 resources gebruik kan maken. Naughty Dog heeft aangegeven dat ze gaan onderzoeken wat er nog meer mogelijk is. Het zou dus kunnen dat ze met een PS5 upgrade komen, die er een PS5 game van maakt en specifieke PS5 features gebruikt die PS4 games op de PS5 niet kunnen gebruiken (bijvoorbeeld RT en SSD optimalisatie). Zou hebben meerdere games PS5 upgrades gekregen, bijvoorbeeld Borderlands en Spiderman.BigF25 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:20:
[...]
Volgens mij is dat nvt
Vorige gen (ps3 -> ps4) was een upgrade dmv update niet toepasbaar en heeft men een volledige remaster uitgebracht. Dat is nu wel wat anders want zowel ps4 en 5 zijn x86 architecture, waarbij een upgrade dmv update voldoet, kan me niet voorstellen dat ze hier meer werk aan zullen toewijden.
Santa monica heeft ook een simpelweg een update uitgebracht voor GoW, Insomniac idem voor R&C
bron: https://www.polygon.com/2...performance-update-60-fpsThe Last of Us Part 2’s PS5 performance patch is free. Meyer called the update “just the first step of working on the PS5.”
“The team has been digging into the PS5 hardware and the possibilities it unlocks since launch last year and we’re excited about what the future holds,” he said.
[ Voor 17% gewijzigd door Erapaz op 31-05-2021 13:46 ]
Jason Schreier heeft ook in een artikel voor Bloomberg aangegeven dat er een TLOU1 remake wordt ontwikkeld voor de PS5, die de hardware dus goed benut.
Leek me dat het dan een kleine stap is om TLOU2 ook up te graden
Leek me dat het dan een kleine stap is om TLOU2 ook up te graden
[ Voor 3% gewijzigd door Brogala op 31-05-2021 14:27 ]
Ik ben ook begonnen aan dit spel. Hij is erg meeslepend. Heb een PS5 en sinds de 60fps patch is hij helemaal super. Ik heb alleen 1 vreemd iets, ik word regelmatig misselijk van dit spel door de manier van bewegen denk ik. Heeft iemand anders hier ook last van? Bij andere games als the witcher III of Red dead redemption II of Valhalla nergens last van.
Onder options -> accessibility -> motion sickness staan een hoop opties om dit te verminderen. Waarschijnlijk helpt het terugschroeven van de camera shake en motion blur wel.Teknix1982 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:13:
Ik ben ook begonnen aan dit spel. Hij is erg meeslepend. Heb een PS5 en sinds de 60fps patch is hij helemaal super. Ik heb alleen 1 vreemd iets, ik word regelmatig misselijk van dit spel door de manier van bewegen denk ik. Heeft iemand anders hier ook last van? Bij andere games als the witcher III of Red dead redemption II of Valhalla nergens last van.
Ook weer opnieuw begonnen nadat ik hem met de release op PS4 al had uitgespeeld. Wat speelt deze game nog steeds lekker, helemaal nu op 60fps. Heb expres gewacht tot de patch en kan er weer echt van genieten, ondanks dat ik het einde toch wel een beetje jammer vond. Maargoed hier vermaak ik me wel f mee tot Ratchet volgend weekend.
Het heeft vooral met de wending in het verhaal te maken dat veel games op hun tere zieltjes getrapt zijn. Heeft niks te maken met een 'extreem' verhaal of onderwerpen die aangesneden worden.Erapaz schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:46:
[...]
TLOU2 is mega goed, een van de beste games ooit. Die controverse komt volgens mij vooral uit Amerika, waar ze een stuk conservatiever zijn. Hier in Nederland is het verhaal niet noemenswaardig extreem.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Die wending is juist essentieel om de boodschap te begrijpen. TLOU2 is een stukje kunst, die je dieper doet nadenken. Hoeft niet perse een blije gebeurtenis te zijn. Ik was behoorlijk gefrustreerd/aangeslagen om sommige momenten. Mooi dat een game dat in je los kan maken.Hulleman schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:30:
[...]
Het heeft vooral met de wending in het verhaal te maken dat veel games op hun tere zieltjes getrapt zijn. Heeft niks te maken met een 'extreem' verhaal of onderwerpen die aangesneden worden.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik reageerde alleen op je opmerking waarom de game door het publiek "gereviewbombed" is. Naughty Dog maakt gedurfde keuzes in deze game en ik vind dat juist gaaf, ook al ben je er niet blij mee. Knap staaltje schrijfwerk daar! Hopelijk komt er snel een deel 3Erapaz schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:45:
[...]
Die wending is juist essentieel om de boodschap te begrijpen. TLOU2 is een stukje kunst, die je dieper doet nadenken. Hoeft niet perse een blije gebeurtenis te zijn. Ik was behoorlijk gefrustreerd/aangeslagen om sommige momenten. Mooi dat een game dat in je los kan maken.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Je blijft maar doorgaan met die superlatieven he?Erapaz schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:45:
[...]
Die wending is juist essentieel om de boodschap te begrijpen. TLOU2 is een stukje kunst, die je dieper doet nadenken. Hoeft niet perse een blije gebeurtenis te zijn. Ik was behoorlijk gefrustreerd/aangeslagen om sommige momenten. Mooi dat een game dat in je los kan maken.
Prima hoor, maar je triggered er wel bepaalde reacties mee, waaronder die van mij. Want een 'kunstwerk' is het natuurlijk niet, verre van. Puur gameplay technisch was er zo goed als niets vernieuwend en het verhaal (persoonlijk) was ontzettend matig en verkracht op alle gebieden alles wat deel 1 zo goed maakte. Alles bij elkaar genomen een middelmatige game met prachtige graphics.
Seizoenskaarthouder Feyenoord - Vak T
Dan heb je duidelijk het verhaal niet begrepen. Het was juist een ultieme verdieping op het verhaal van deel 1. Geen standaard sequel, maar de wereld op zijn kop. Ik heb altijd moeite gehad met het einde van deel 1. In deel 2 weten ze precies dit gevoel van ongemak aan te spreken en er een laag aan toe te voegen.Scrummie schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:01:
[...]
Je blijft maar doorgaan met die superlatieven he?
Prima hoor, maar je triggered er wel bepaalde reacties mee, waaronder die van mij. Want een 'kunstwerk' is het natuurlijk niet, verre van. Puur gameplay technisch was er zo goed als niets vernieuwend en het verhaal (persoonlijk) was ontzettend matig en verkracht op alle gebieden alles wat deel 1 zo goed maakte. Alles bij elkaar genomen een middelmatige game met prachtige graphics.
Maar ja, dit soort games zijn niet voor iedereen weggelegd. Als je meer een oppervlakkige game zoekt prima, dan is dit gewoon niet je ding.
Ik heb in de 30 jaar dat ik game dit nog nooit gezien wat ze hier hebben gedaan. Ik vind het waanzinnig goed geschreven en uitgevoerd. Tuurlijk niet perfect, zeker de gameplay vond ik af en toe best saai. Maar het tergende ongemak waarmee je iemand te lijf gaat op een gegeven moment, spreekt voor het lef van ND om dit in een game te verwerken. Wat dat betreft vind ik het zeker een meesterwerk. Toen ik klaar was zei ik; wauw, top 3 game dit, maar ik speel hem nooit meer!
Het is niet voor iedereen. Ik speel ook geen demon souls omdat ik het gewoon niet leuk vind die uitdaging.
De girlfriend review vind ik ijzersterk.
Hier nog even die review referentie:
MRDude22 in "[PS4] The Last of Us: Part II"
Ben vooral benieuwd als je het verhaal zo 'verkracht' vind wat je van de kijk op het verhaal van die review vindt.
Overigens een heel leuk yt kanaal!
Het is niet voor iedereen. Ik speel ook geen demon souls omdat ik het gewoon niet leuk vind die uitdaging.
Ben vooral benieuwd als je het verhaal zo 'verkracht' vind wat je van de kijk op het verhaal van die review vindt.
Heb laatst eindelijk de platinum gehaald, was eigenlijk wel een hele makkelijke platinum, helemaal als je niet op de hoogste moeilijkheid speelt, heb de trophies daarvoor (op grounded uitspelen en een playthrough met permadeath) dan ook nog niet maar die waren niet nodig voor de platinum.
Wat ziet de game er toch gruwelijk mooi uit op de PS5 en de 60fps patch doet de game veel goed, de motion blur is verminderd dus alles is scherper, het liep al soepel met de goede motion blur imo, maar nu is het nog soepeler en tegelijkertijd scherper.
Fantastische game ook al had ik een beetje moeite om met Abby te spelen na wat ze gedaan heeft.
Wat ziet de game er toch gruwelijk mooi uit op de PS5 en de 60fps patch doet de game veel goed, de motion blur is verminderd dus alles is scherper, het liep al soepel met de goede motion blur imo, maar nu is het nog soepeler en tegelijkertijd scherper.
Fantastische game ook al had ik een beetje moeite om met Abby te spelen na wat ze gedaan heeft.
🎶 Gets a little messy in heaven 🎶
Ik vind het altijd bijzonder om te lezen dat mensen zichzelf op een voetstuk zetten omdat ze ergens (of het een schilderij, een muzieknummers, een film of in dit geval een game is) zogenaamd een diepzinnigere betekenis inzien en als anderen het daar niet mee eens zijn die afdoen als oppervlakkig.Erapaz schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:16:
[...]
Dan heb je duidelijk het verhaal niet begrepen. Het was juist een ultieme verdieping op het verhaal van deel 1. Geen standaard sequel, maar de wereld op zijn kop. Ik heb altijd moeite gehad met het einde van deel 1. In deel 2 weten ze precies dit gevoel van ongemak aan te spreken en er een laag aan toe te voegen.
Maar ja, dit soort games zijn niet voor iedereen weggelegd. Als je meer een oppervlakkige game zoekt prima, dan is dit gewoon niet je ding.
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.
Inderdaad een heel goede review, legt precies de diepere betekenis uit. Zeker een aanrader als het verhaal niet helemaal op je overkomt.Xecuter NL schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:30:
Ik heb in de 30 jaar dat ik game dit nog nooit gezien wat ze hier hebben gedaan. Ik vind het waanzinnig goed geschreven en uitgevoerd. Tuurlijk niet perfect, zeker de gameplay vond ik af en toe best saai. Maar het tergende ongemak waarmee je iemand te lijf gaat op een gegeven moment, spreekt voor het lef van ND om dit in een game te verwerken. Wat dat betreft vind ik het zeker een meesterwerk. Toen ik klaar was zei ik; wauw, top 3 game dit, maar ik speel hem nooit meer!
Ok, jammer dat je dat er in denkt te lezen bij hem.uchiha tijntje schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:27:
[...]
Ik vind het altijd bijzonder om te lezen dat mensen zichzelf op een voetstuk zetten omdat ze ergens (of het een schilderij, een muzieknummers, een film of in dit geval een game is) zogenaamd een diepzinnigere betekenis inzien en als anderen het daar niet mee eens zijn die afdoen als oppervlakkig.
Maar is dit niet de uitgelezen plek om de diepere betekenis van dit product te bespreken? Om te discussiëren hierover?
Ik heb namelijk ook sterk het vermoeden dat veel mensen het verhaal van tlou2 louter beschouwen als een simpel revenge plot (niet alleen hier op tweakers trouwens). En daarmee vind ik dat het verhaal wel te oppervlakkig bekeken wordt. Dat maakt de persoon niet meteen oppervlakkig. Denk eerder dat het te maken heeft met verwachtingen. TLOU2 is geen Uncharted 4 met een 13-in-een-dozijn verhaal. Daar vond ik dus geen reet aan
Ik vind het mooi dat het zoveel stof doet opwaaien en dat er zoveel over gediscussieerd wordt. Nog een teken aan de wand dat het een bijzondere game is.
En dat hier bespreken, zou moeten kunnen, zonder meteen tere tenen pijn te doen.
Of vind je dat ik mezelf nu op een voetstuk plaats?
Ik denk dat mensen die enorme fan zijn van een game, laat dat nu TloU zijn of welke game dan ook meer in een verhaal zien dan er feitelijk is. En dat is op zich ook niet erg. Dat is zelfs het mooie eraan. Dat heb ik met Dark Souls gehad. Hele wiki’s afgestruind, filmpjes gekeken met uitleg over verhaal en theorieën.Xecuter NL schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:17:
[...]
Ok, jammer dat je dat er in denkt te lezen bij hem.
Maar is dit niet de uitgelezen plek om de diepere betekenis van dit product te bespreken? Om te discussiëren hierover?
Ik heb namelijk ook sterk het vermoeden dat veel mensen het verhaal van tlou2 louter beschouwen als een simpel revenge plot (niet alleen hier op tweakers trouwens). En daarmee vind ik dat het verhaal wel te oppervlakkig bekeken wordt. Dat maakt de persoon niet meteen oppervlakkig. Denk eerder dat het te maken heeft met verwachtingen. TLOU2 is geen Uncharted 4 met een 13-in-een-dozijn verhaal. Daar vond ik dus geen reet aan
Ik vind het mooi dat het zoveel stof doet opwaaien en dat er zoveel over gediscussieerd wordt. Nog een teken aan de wand dat het een bijzondere game is.
En dat hier bespreken, zou moeten kunnen, zonder meteen tere tenen pijn te doen.
Of vind je dat ik mezelf nu op een voetstuk plaats?
Maar het kan zijn dat iemand het verhaal dus niet zo boeiend vind. En om dan te zeggen dat diegene dat dus niet heeft begrepen… dan zet je je zelf idd op een voetstuk.
Veel mensen vonden TloU 1 het beste verhaal ooit in een game. Ik heb hem ook gespeeld en het komt bij mij niet eens in de top 10. Dus of ik heb het verhaal niet begrepen… of het is gewoon subjectief
[ Voor 4% gewijzigd door uchiha tijntje op 07-06-2021 20:44 ]
Juist, nu vraag ik me af of je bewust reacties uit wil lokken. Dus iemand denkt er niet hetzelfde over, en vervolgens 'heb ik het niet begrepen' en moet ik juist 'oppervlakkige games' zoeken. Jeetje, zelden zo'n arrogantie gezien.Erapaz schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:16:
[...]
Dan heb je duidelijk het verhaal niet begrepen. Het was juist een ultieme verdieping op het verhaal van deel 1. Geen standaard sequel, maar de wereld op zijn kop. Ik heb altijd moeite gehad met het einde van deel 1. In deel 2 weten ze precies dit gevoel van ongemak aan te spreken en er een laag aan toe te voegen.
Succes ermee.
Kan je dan een spel noemen dat een beter geschreven verhaal heeft met zulke gelaagde personages zoals in TLOU 2? TLOU 1 was een prima verhaal, maar wel rechttoe rechtaan en relatief simpel. TLOU 2 heeft, en daar ben ik het wel mee eens, erg veel diepgang en vergt veel emotionele flexibiliteit van de speler.Scrummie schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:04:
[...]
Juist, nu vraag ik me af of je bewust reacties uit wil lokken. Dus iemand denkt er niet hetzelfde over, en vervolgens 'heb ik het niet begrepen' en moet ik juist 'oppervlakkige games' zoeken. Jeetje, zelden zo'n arrogantie gezien.
Succes ermee.
Een paar vragen aan jou dus:
- Hoe was het verhaal van TLOU 1 beter? Kon je je beter identificeren met de personages?
- In welk opzicht 'verkracht' TLOU 2 het verhaal?
- Wat zat er in TLOU 2 niet dat TLOU 1 zo goed maakte?
Je zegt zelf dat TLOU2 een matig verhaal heeft en het verhaal van deel 1 “verkracht”. Dat zeg je alleen maar om reacties uit te lokken. Het is namelijk feitelijk onjuist. Je kunt het niet met het verhaal eens zijn of niet leuk vinden, maar het blijft briljant verteld met veel diepgang. Dat je dat niet ziet is prima, maar dan heb je het inderdaad niet begrepen, geeft verder niet. Maar bekijk de gelinkte video hierboven eens voor een mooie uitleg.Scrummie schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:04:
[...]
Juist, nu vraag ik me af of je bewust reacties uit wil lokken. Dus iemand denkt er niet hetzelfde over, en vervolgens 'heb ik het niet begrepen' en moet ik juist 'oppervlakkige games' zoeken. Jeetje, zelden zo'n arrogantie gezien.
Succes ermee.
Voor het hoe en waarom verwijs ik je naar eerdere posts in deze reeks. Ik heb geen zin om mezelf te herhalen, en vooral niet bij mensen die gewoon doorgaan op hun verheven toontje.
Echt, wat een onzin zeg. Wie ben jij om te bepalen dat het een briljant verteld verhaal is?Erapaz schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:28:
[...]
Je zegt zelf dat TLOU2 een matig verhaal heeft en het verhaal van deel 1 “verkracht”. Dat zeg je alleen maar om reacties uit te lokken. Het is namelijk feitelijk onjuist. Je kunt het niet met het verhaal eens zijn of niet leuk vinden, maar het blijft briljant verteld met veel diepgang. Dat je dat niet ziet is prima, maar dan heb je het inderdaad niet begrepen, geeft verder niet. Maar bekijk de gelinkte video hierboven eens voor een mooie uitleg.
Om vervolgens te zeggen dat iemand het niet begrepen heeft.
Gast, laat iedereen gewoon in zijn waarde en iedereen zijn eigen waarde oordeel bepalen.
Ik heb me ontzettend vermaakt met TLOU2, maar om nu te zeggen dat ik het een briljant verhaal vind? Nee, het hangt van iets teveel ''toevalligheden'' aan elkaar, en daarbij vind ik het thema wraak niet uniek dan wel briljant te noemen. Als jij het wel briljant vind, prima, mooi juist.
Maar goed, dan zal ik het ook wel niet begrepen hebben allemaal

[ Voor 4% gewijzigd door ArnoldSmiley op 09-06-2021 08:11 ]
* Het verhaal van TLOU1 was voor mij beter omdat het plot toch wel verrassend was, en niet in lijn met mijn verwachting. De plotwending van TLOU2 vond ik veeeeeel voorspelbaarder.Lapras schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:55:
[...]
- Hoe was het verhaal van TLOU 1 beter? Kon je je beter identificeren met de personages?
* Ik vind niet dat TLOU2 verkracht is
* Wat er in TLOU2 niet zat wat er in TLOU1 wel zat: Het element 'nieuw'. Het concept was nieuw, de wereld was nieuw. Tel daarbij het verassende verhaal erbij op wat ik in 2 minder aanwezig vond en dat maakt TLOU1 beter als 2 voor mij. Maar goed, dit is natuurlijk inherent aan de entertainment industrie: Terminator 1 vond ik ook 10x beter als Terminator 2
Ga je mond spoelen! Dan heb je T2 duidelijk niet begrepen!!!ArnoldSmiley schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:15:
[...]
Terminator 1 vond ik ook 10x beter als Terminator 2
En dan gaat het hier toch fout: het verhaal gaat niet om wraak, het is een verkenning over hoe vergeving werkt en je wordt als speler uitgedaagd om je empathisch op te stellen. Zeggen dat het verhaal over wraak gaat, is zeggen dat Shawshank Redemption gaat over een ontsnapping uit de gevangenis.ArnoldSmiley schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:10:
[...]
en daarbij vind ik het thema wraak niet uniek dan wel briljant te noemen. Als jij het wel briljant vind, prima, mooi juist.
Als je dat niet ziet, dan ligt het inderdaad wel voor de hand om te zeggen dat je het op zijn minst niet geheel begrepen hebt.
En over dat een deel 1 per definitie beter is dan een vervolg omdat het nieuw is, is een beetje een flauw argument. Alsnog kan je rekening houden met je ingecalculeerde verbazing over het nieuwe en de verhalen met elkaar vergelijken.
Serieus? Hou nou toch eens op met elkaar hier te vertellen dat iemand iets ''fout'' ziet, of niet snapt. Het mooie van onze hobby gaming is toch juist dat een ieder zijn eigen invulling aan een verhaal kan geven? Wat dat betreft vind ik Hidetaka Miyazaki echt een voorbeeld hierin.Lapras schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:09:
[...]
En dan gaat het hier toch fout: het verhaal gaat niet om wraak, het is een verkenning over hoe vergeving werkt en je wordt als speler uitgedaagd om je empathisch op te stellen. Zeggen dat het verhaal over wraak gaat, is zeggen dat Shawshank Redemption gaat over een ontsnapping uit de gevangenis.
Als je dat niet ziet, dan ligt het inderdaad wel voor de hand om te zeggen dat je het op zijn minst niet geheel begrepen hebt.
En over dat een deel 1 per definitie beter is dan een vervolg omdat het nieuw is, is een beetje een flauw argument. Alsnog kan je rekening houden met je ingecalculeerde verbazing over het nieuwe en de verhalen met elkaar vergelijken.
Voor mij gaat het voornamelijk over wraak ja, en niet over vergeving. Dat is mijn interpretatie van het verhaal. Als jij vind dat het voornamelijk om ''verkenning van vergeving'' draait: Mooi man, geeft mij ook nieuwe inzichten.
Voor wat betreft dat deel 1 per defintie beter is als deel 2: Voor mij is dit geen flauw argument. Mijn brein werkt anders als het jouwe en teert juist heel sterk op het aspect nieuw.
Met alle respect, maar ik begrijp geen kloot van dit topic. Je stelt een aantal vragen, waarin ik probeer uit te leggen waarom ik dingen ervaar zodat je je ook in een ander kan verplaatsen. In plaats van dat te doen ga je mij uitleggen waarom mijn argumenten niet voor mijzelf zouden werken.
[ Voor 3% gewijzigd door ArnoldSmiley op 09-06-2021 09:30 ]
Wel grappig dat de persoon die zijn mond vol heeft van 'empathie' zich niet zo in een ander lijkt te kunnen verplaatsen.
Ik had er eigenlijk niet zoveel zin meer in om te reageren maar goed, voelt toch (empathisch he) alsof ik je een antwoord verschuldigd ben.Lapras schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:55:
[...]
Kan je dan een spel noemen dat een beter geschreven verhaal heeft met zulke gelaagde personages zoals in TLOU 2? TLOU 1 was een prima verhaal, maar wel rechttoe rechtaan en relatief simpel. TLOU 2 heeft, en daar ben ik het wel mee eens, erg veel diepgang en vergt veel emotionele flexibiliteit van de speler.
Over je eerste alinea; wederom ben je in staat om jezelf een schouderklopje te geven, want jemig, wat ben jij toch emotioneel flexibel. Want jij hebt het begrepen. Iedereen die het niet begrepen heeft is dus naast niet empathisch ook nog eens emotioneel inflexibel. Ik vond TLOU 1 een véél beter verhaal hebben, ik vind God of War 2018 een beter verhaal hebben (over diepgang gesproken, ook al is het uiteindelijk niet hun eigen lore), ik vind zelfs Red Dead Redemption een beter verhaal hebben.
Vragen;
1. Omdat het geen standaard wraak verhaaltje werd. Het was het verlies van je kind in het eerste uur, het zorgen voor een andermans kind, leven in een apocalyptische wereld, een band krijgen met het nieuwe kind, het nieuwe kind wat andersom ook een band krijgt, en vooral die band, die connectie tussen die twee die eerst onmogelijk lijkt en vervolgens zo natuurlijk (over empathie gesproken).
2. Omdat het dus wél een standaard wraak verhaaltje werd, en het voor mij belangrijkste onderdeel uit deel 1, de relatie tussen Ellie en Joel op brute wijze kapot maakt, er tussen die twee vervolgens de hele game een soort van onuitgesproken conflict is, die zelfs op het eind niet de kans krijgt zich te herstellen maar het eigenlijk alleen maar erger maakt. Tel daarbij de goedkope 'kijk ons het publiek eens shockeren!' momenten (Joel vermoorden, Tommy die twee keer bijna dood gaat waarbij je er pas later achter komt dat hij nog leeft, zo goedkoop, net als Abby die Joel en Tommy per toeval tegenkomt, etc).
3. De relatie tussen twee bijzondere hoofdkarakters, op de beste scene uit de game na; waar je Ellie's verjaardag cadeau geeft.
En uiteindelijk vind ik op zichzelf deel 2 helemaal geen verschrikkelijke game. Ik heb mij met een groot deel van de game opperbest vermaakt. Ik vond het grafisch een pareltje, er waren briljant spannende momenten (kan me zo een stuk herinneren onderin een metro station, met veel rode flares, of wanneer je voor het eerst met de groep te maken krijgt die je met pijl en boog schiet, briljant). Gameplay technisch, al vaker gezegd, niets vernieuwends op de hondjes na, maar dat zat ook al aardig goed in deel 1 dus prima.
Ben ik met je eens. TLOU1 maakte qua verhaal op mij veel meer impact. TLOU2 heb ik echt met veel plezier gespeeld, maar voelde wel wat gerekt. Het verhaal van TLOU2 was op een paar momenten na inderdaad een vrij standaard verhaal. You hurt me, I hurt you plenty. De manier hoe dat dan real-time in beeld gebracht wordt is natuurlijk wel erg knap.ArnoldSmiley schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:15:
* Het verhaal van TLOU1 was voor mij beter omdat het plot toch wel verrassend was, en niet in lijn met mijn verwachting. De plotwending van TLOU2 vond ik veeeeeel voorspelbaarder.
Ff uit mn hoofd wat ik niet aan zag komen en tof vond
spoiler:
- in het begin speel je met Abby en zij is je nemesis
- vroege dood van Joel
- Dina is zwanger (niet spectaculair natuurlijk, maar gaf wel meer lading)
- broer van joel
- je speelt 50% van de tijd met Abby, nadat je haar echt super hard bent gaan haten
- vroege dood van Joel
- Dina is zwanger (niet spectaculair natuurlijk, maar gaf wel meer lading)
- broer van joel
- je speelt 50% van de tijd met Abby, nadat je haar echt super hard bent gaan haten
[ Voor 20% gewijzigd door Hulleman op 09-06-2021 10:09 ]
Ik zeg dat het briljant verteld is, of je het verhaal an sich goed vindt moet je inderdaad zelf bepalen. Dat is nog wel een verschil.ArnoldSmiley schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:10:
[...]
Echt, wat een onzin zeg. Wie ben jij om te bepalen dat het een briljant verteld verhaal is?
Gast, laat iedereen gewoon in zijn waarde en iedereen zijn eigen waarde oordeel bepalen.
Ik heb me ontzettend vermaakt met TLOU2, maar om nu te zeggen dat ik het een briljant verhaal vind? Nee, het hangt van iets teveel ''toevalligheden'' aan elkaar, en daarbij vind ik het thema wraak niet uniek dan wel briljant te noemen. Als jij het wel briljant vind, prima, mooi juist.
@ArnoldSmiley @Scrummie @Hulleman
We worden het niet eens, maar ik laat het nogmaals proberen uit te leggen. Er is een verschil tussen een verhaal (wat er gebeurt en de volgorde waarin dat gebeurt) en het plot (het onderliggende thema). In TLOU 1 is het verhaal dat je Ellie van naar punt A naar B moet brengen omdat ze mogelijk een oplossing biedt voor de staat van de wereld. Het plot is dat Joel leert omgaan met het verdriet en iemand weer emotioneel toelaat. Het plot is duidelijk, niet erg complex en valt ook niet goed te missen. Het is eenvoudig je te identificeren met zowel Joel als Ellie. Gecombineerd met prima gameplay, goede graphics en geweldige voice acting/motion capture maakt dit een geweldig spel.
TLOU 2 had op deze zelfde, relatief simpele wijze door kunnen gaan. Dan krijg je zoiets wat Scrummie al een keer bedacht: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62922108. Dan hadden vele mensen het waarschijnlijk geweldig gevonden, maar was het geen meesterwerk geweest. Sterker nog, dan was het juist in die 'nieuwe lore = altijd beter' val gestapt die eerder genoemd werd.
Gelukkig durft ND veel verder te gaan. Zij maken een game waarin het verhaal draait om het nemen van wraak door een gebeurtenis aan het begin van TLOU 2 (en het einde van TLOU 1) en je aan beide kanten van het verhaal wordt neergezet, maar waarbij het plot de speler uitdaagt om in een achtbaan van empathie/moraliteit/vergeving/hoe-je-het-wilt-noemen te stappen. Als je dat lukt, zie je hoe briljant deze game is. Zo niet, dan blijf je wellicht vastzitten in "jaja, nu weet ik het wel dat wraak slecht is en Abby blijft een naar figuur" Dat mag, maar weet dan dat je niet tot de essentie bent doorgedrongen.
We worden het niet eens, maar ik laat het nogmaals proberen uit te leggen. Er is een verschil tussen een verhaal (wat er gebeurt en de volgorde waarin dat gebeurt) en het plot (het onderliggende thema). In TLOU 1 is het verhaal dat je Ellie van naar punt A naar B moet brengen omdat ze mogelijk een oplossing biedt voor de staat van de wereld. Het plot is dat Joel leert omgaan met het verdriet en iemand weer emotioneel toelaat. Het plot is duidelijk, niet erg complex en valt ook niet goed te missen. Het is eenvoudig je te identificeren met zowel Joel als Ellie. Gecombineerd met prima gameplay, goede graphics en geweldige voice acting/motion capture maakt dit een geweldig spel.
TLOU 2 had op deze zelfde, relatief simpele wijze door kunnen gaan. Dan krijg je zoiets wat Scrummie al een keer bedacht: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62922108. Dan hadden vele mensen het waarschijnlijk geweldig gevonden, maar was het geen meesterwerk geweest. Sterker nog, dan was het juist in die 'nieuwe lore = altijd beter' val gestapt die eerder genoemd werd.
Gelukkig durft ND veel verder te gaan. Zij maken een game waarin het verhaal draait om het nemen van wraak door een gebeurtenis aan het begin van TLOU 2 (en het einde van TLOU 1) en je aan beide kanten van het verhaal wordt neergezet, maar waarbij het plot de speler uitdaagt om in een achtbaan van empathie/moraliteit/vergeving/hoe-je-het-wilt-noemen te stappen. Als je dat lukt, zie je hoe briljant deze game is. Zo niet, dan blijf je wellicht vastzitten in "jaja, nu weet ik het wel dat wraak slecht is en Abby blijft een naar figuur" Dat mag, maar weet dan dat je niet tot de essentie bent doorgedrongen.
Toch wel grappig om te zien hoe dit spel nog steeds verdeeldheid zaait 
Wel jammer dat er nog steeds wordt teruggevallen op verwijten van onbegrip en gebrek aan empatisch vermogen.
Voor mij blijft het de grootste teleurstelling van de PS4 generatie. Ik heb ook niet bijzonder veel vertrouwen in de remake van het origineel, maar wellicht probeer ik die nog wel eens.
Wel jammer dat er nog steeds wordt teruggevallen op verwijten van onbegrip en gebrek aan empatisch vermogen.
Voor mij blijft het de grootste teleurstelling van de PS4 generatie. Ik heb ook niet bijzonder veel vertrouwen in de remake van het origineel, maar wellicht probeer ik die nog wel eens.
Waar zijn wij het niet eens? Ik ben het juist wel eens met je verhaal. Enorm gedurfd wat ND met TLOU2 heeft gedaan en ik vind dat top.Lapras schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:39:
We worden het niet eens
Van TLOU2 had ik ook gewoon meer van hetzelfde verwacht als van deel 1 met een tof verhaal, toffe manier van vertellen, emotionele lading, bakken met sfeer en details. En dat was TLOU2 precies voor mij.
Hier doe je dus exact weer wat hier het hele topic a gebeurd. Dat verheven gedoe over dat iemand niet doordringt tot de essentie van een spel is met andere woorden zeggen dat iemand het niet snapt.Lapras schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:39:
Ik raak daar geirriteerd van. Ik zie het gewoon anders als jij, en nogmaals: Prima toch. Maar kom je alsjeblieft
niet aan dat mensen de essentie niet snappen. Mijn brein werkt anders als het jouwe: Zowel deel 1 en deel 2 heb ik gespeeld zonder wat voor jou de essentie van een game is.
Ik vond TLOU2 top, alleen veel minder als 1. Puur sec op basis van het feit dat ik verhaal veel minder orgineel vond als 1.
Ja, ik wordt daar echt doodsimpel van en heb alweer spijt dat ik in dit topic weer eens een kijkje nam na een half jaar.Scrummie schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:37:
Wel grappig dat de persoon die zijn mond vol heeft van 'empathie' zich niet zo in een ander lijkt te kunnen verplaatsen.
Adieu, ga weer lekker naar de FromSoftware-topics waar verschillende inzichten, ervaringen, meningen beter geaccepteerd lijken te worden

Dit is voor mij, emotioneel gezien, het beste stuk uit het spel. (En het moment aan het einde tussen Joel en Ellie). Juist omdat deze momenten wel teruggrijpen op hetgeen wat deel 1 zo goed maakt. Uiteindelijk was ik nog wel heel blij dat deze stukken erin zaten, want anders had ik de game wel wat minder gevonden denk ik. Voor mij werkte het personage Abby ook gewoon niet goed.Scrummie schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:55:
[...]
3. De relatie tussen twee bijzondere hoofdkarakters, op de beste scene uit de game na; waar je Ellie's verjaardag cadeau geeft.
spoiler:
Alhoewel ze voor mij aan het einde ook niet per se dood moest, want daar hing toch alleen nog maar een heel zielig hoopje mens.
Qua gameplay en spanning zaten er overigens wel echt geniale stukken in:
- Metro gedeelte met Ellie en Dina
- Eerste encounter met Seraphites (en de encounter met Seraphites die we kende van de getoonde gameplay)
- Afdaling hotel met Abby en Lev
PSN ID: dvd-linden | Youtube: dvd-linden
TLOU1: Gelijk de proloog bevat al een gigantisch toeval: Robert wordt vermoord door Joel en Tess, voor zijn dood vertelt hij dat hij de wapens aan de Fireflies heeft gegeven. Tada, opeens staat Marlene achterin de straat. Joel wordt verdronken door een Hunter, uit het niets verschijnt Ellie om hem te redden. Joel hangt op z'n kop, Bill verschijnt binnen een paar min. Bill werd aangetrokken door het geluid, maar toch was hij er erg snel volledig uitgerust. Dit is uit m'n hoofd en na een lange tijd niet te hebben gespeeld.ArnoldSmiley schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:10:
[...]
Echt, wat een onzin zeg. Wie ben jij om te bepalen dat het een briljant verteld verhaal is?
Wat ik probeer te zeggen, TLOU1 bevatte ook genoeg contrivances. Ik ken genoeg fantastische verhalen met aardig wat toevalligheden, dit is imo niet per sé negatief. Zoals TLOU1 voor velen ook bewijst.
Verder geldt de logica TLOU2 = wraak ook bij TLOU1. TLOU1: Man verliest menselijkheid, ontmoet kind, vindt door kind menselijkheid weer terug. Hoe vaak is dat al verteld? Als bonus ook nog de klassieke 'trip door heel het land, het liefst post apocalyptisch'. Als je het verhaal extreem simplificeert lezen zelfs de beste verhalen als een groep 3 schrijfopdracht.
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat je het verhaal niet hebt begrepen. Maar naar mijn mening beoordeel je het verhaal van TLOU2 naar een stuk zwaardere maatstaven dan TLOU1. Verder is het des te beter om van mening te verschillen
Is het niet een kwestie van het verhaal niet begrijpen, maar gewoon een kwestie van smaak?
Over smaak zeggen ze altijd: Over smaak valt niet te twisten!
En toch doen we dat hier oeverloos.
Mij sprak deel 1 ook gewoon meer aan (gewoon persoonlijke voorkeur voor het soort verhaal).
Misschien ben ik wel te veel verpest door Hollywood, maar dat specifieke feel good verhaal sprak mij gewoon enorm aan. Ik noem het feel good, omdat vooral de (uiteindelijke) positieve chemie tussen Ellie en Joel een goed gevoel gaf. The Last of Us deel 1 gevoel is misschien wel beter Us Against the World gevoel te noemen.
En dat was in deel 2, voor mijn gevoel, vrijwel helemaal weg. Ik begrijp alle argumentatie dat ND hiermee een gedurfde stap heeft genomen en ik kan dat ergens ook wel waarderen en toch voelt die oude, ietwat versleten, maar verdomd goed zittende jas bij mij ook wel erg lekker en ik heb dan ook het meeste genoten van het stuk van Joel en Ellie in het museum.
En daarmee wil ik geen afbreuk doen aan de ervaringen van anderen, respecteer ik dat zij meer hebben met een andere, nieuwere jas, die eigenlijk ook fantatstisch zit en wat unieker is en op zich nog was het steeds een toffe game, maar ik miste mijn oude versleten jasje net iets te veel.
Over smaak zeggen ze altijd: Over smaak valt niet te twisten!
En toch doen we dat hier oeverloos.
Mij sprak deel 1 ook gewoon meer aan (gewoon persoonlijke voorkeur voor het soort verhaal).
Misschien ben ik wel te veel verpest door Hollywood, maar dat specifieke feel good verhaal sprak mij gewoon enorm aan. Ik noem het feel good, omdat vooral de (uiteindelijke) positieve chemie tussen Ellie en Joel een goed gevoel gaf. The Last of Us deel 1 gevoel is misschien wel beter Us Against the World gevoel te noemen.
En dat was in deel 2, voor mijn gevoel, vrijwel helemaal weg. Ik begrijp alle argumentatie dat ND hiermee een gedurfde stap heeft genomen en ik kan dat ergens ook wel waarderen en toch voelt die oude, ietwat versleten, maar verdomd goed zittende jas bij mij ook wel erg lekker en ik heb dan ook het meeste genoten van het stuk van Joel en Ellie in het museum.
En daarmee wil ik geen afbreuk doen aan de ervaringen van anderen, respecteer ik dat zij meer hebben met een andere, nieuwere jas, die eigenlijk ook fantatstisch zit en wat unieker is en op zich nog was het steeds een toffe game, maar ik miste mijn oude versleten jasje net iets te veel.
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Top reactie dit!Brogala schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 01:24:
[...]
TLOU1: Gelijk de proloog bevat al een gigantisch toeval: Robert wordt vermoord door Joel en Tess, voor zijn dood vertelt hij dat hij de wapens aan de Fireflies heeft gegeven. Tada, opeens staat Marlene achterin de straat. Joel wordt verdronken door een Hunter, uit het niets verschijnt Ellie om hem te redden. Joel hangt op z'n kop, Bill verschijnt binnen een paar min. Bill werd aangetrokken door het geluid, maar toch was hij er erg snel volledig uitgerust. Dit is uit m'n hoofd en na een lange tijd niet te hebben gespeeld.
Wat ik probeer te zeggen, TLOU1 bevatte ook genoeg contrivances. Ik ken genoeg fantastische verhalen met aardig wat toevalligheden, dit is imo niet per sé negatief. Zoals TLOU1 voor velen ook bewijst.
Verder geldt de logica TLOU2 = wraak ook bij TLOU1. TLOU1: Man verliest menselijkheid, ontmoet kind, vindt door kind menselijkheid weer terug. Hoe vaak is dat al verteld? Als bonus ook nog de klassieke 'trip door heel het land, het liefst post apocalyptisch'. Als je het verhaal extreem simplificeert lezen zelfs de beste verhalen als een groep 3 schrijfopdracht.
Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat je het verhaal niet hebt begrepen. Maar naar mijn mening beoordeel je het verhaal van TLOU2 naar een stuk zwaardere maatstaven dan TLOU1. Verder is het des te beter om van mening te verschillen
Wellicht beoordeel ik deel 2 ook zwaarder dan 1. Heeft te maken ook met verwachtingspatroon; Nieuwe IP's ga ik altijd blank in, voor vervolgdelen vind ik dit lastiger.
Maar je hebt gelijk, deel 1 is natuurlijk ook niet heeeeel uniek qua story. Alle bekende elementen uit de game dan wel movie industrie zitten er inderdaad in verwerkt.
Wat mij van me sokken blies, was echt het einde: Ik had niet verwacht dat ze zo'n controversieel einde er aan zouden breien.
Vooral dat laatste inderdaad. Dat is me ook echt bijgebleven. De manier hoe ND het verhaal van een game vertelt vind ik gewoon erg goed. Ook de interactie tussen de personages en de interactie die personages met de wereld hebben. De personages hebben hele gesprekken tijdens het game door, wat heel echt aanvoelt. Net zoals de interactie van de personage op de wereld en acties die jij doet. Het zijn van die kleine dingen die ze dan zeggen, maar het maakt het geheel een mooie ervaring wat je in geen enkele andere game ziet. Dat is bij de uncharted games net zo.ArnoldSmiley schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:05:
Wat mij van me sokken blies, was echt het einde: Ik had niet verwacht dat ze zo'n controversieel einde er aan zouden breien.
@ArnoldSmiley TLOUs einde is inderdaad geniaal, vlak voordat ze aankomen bij Jackson helemaal aan het einde voel je de tensie als Ellie vraagt of hij liegt en Joel zweert van niet. Wat er een paar jaar later tot leidt dat ze zelf naar het ziekenhuis gaat om uit te vinden wat er echt is gebeurd.
Leuk feitje over het einde: het zou eerst een stuk gelukkiger einde zijn met Joel en Ellie die in de zonsopgang verdwijnen naar San Francisco. Het uiteindelijke einde was binnen Naughty Dog aardig controversieel.
https://www.eurogamer.net...or-teases-original-ending
@Tripl3 D Helemaal mee eens. Ik vond TLOU2s verhaal echt top maar
1. TLOU is niet een super origineel verhaal. Voor karakter development dochter in proloog dood laten gaan, menselijkheid verliezen, nieuw kind ontmoeten en zo weer menselijkheid terugvinden. Leven in een post apocalyptische wereld is ook al vaak genoeg verkend. Dat de band tussen Joel en Ellie de game zo bijzonder maakt is zeker waar, maar het verhaal zelf is niet super uniek. De game werd dan ook zo geliefd vanwege hoe brilliant het verhaal was verteld, en dan specifiek de interactie tussen Joel en Ellie. Niet alleen bij de spelers, bij God of Wars storytelling zie je ook een zeer sterke invloed van TLOU.
2.
3.
Ik vind het verder ook niet zo gek dat het verhaal of de game brilliant wordt genoemd. De game heeft in totaal 305 awards, die komen echt niet allemaal omdat de gameplay zo fantastisch is
Godfather I zou ik ook brilliant noemen, dat betekent niet dat iedereen dat moet vinden. Maar ze worden wel gezien als één van de beste films aller tijden.
https://www.gameawards.net/p/stats.html
Leuk feitje over het einde: het zou eerst een stuk gelukkiger einde zijn met Joel en Ellie die in de zonsopgang verdwijnen naar San Francisco. Het uiteindelijke einde was binnen Naughty Dog aardig controversieel.
https://www.eurogamer.net...or-teases-original-ending
@Tripl3 D Helemaal mee eens. Ik vond TLOU2s verhaal echt top maar
spoiler:
ik mistte soms ook de interactie zoals die van Joel en Ellie in deel 1. Zo vond ik het stukje free-roamen met Dina in Seattle aan het begin erg leuk vanwege de interacties met Dina. Abby en Lev/Yara hadden ook zeker goede momenten maar tipten niet aan deel 1s interacties.
Ik wilde hier nog even specifiek op reageren, een gedeelte is al eerder langsgekomen maar:Scrummie schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:55:
[...]
Ik had er eigenlijk niet zoveel zin meer in om te reageren maar goed, voelt toch (empathisch he) alsof ik je een antwoord verschuldigd ben.
Over je eerste alinea; wederom ben je in staat om jezelf een schouderklopje te geven, want jemig, wat ben jij toch emotioneel flexibel. Want jij hebt het begrepen. Iedereen die het niet begrepen heeft is dus naast niet empathisch ook nog eens emotioneel inflexibel. Ik vond TLOU 1 een véél beter verhaal hebben, ik vind God of War 2018 een beter verhaal hebben (over diepgang gesproken, ook al is het uiteindelijk niet hun eigen lore), ik vind zelfs Red Dead Redemption een beter verhaal hebben.
Vragen;
1. Omdat het geen standaard wraak verhaaltje werd. Het was het verlies van je kind in het eerste uur, het zorgen voor een andermans kind, leven in een apocalyptische wereld, een band krijgen met het nieuwe kind, het nieuwe kind wat andersom ook een band krijgt, en vooral die band, die connectie tussen die twee die eerst onmogelijk lijkt en vervolgens zo natuurlijk (over empathie gesproken).
2. Omdat het dus wél een standaard wraak verhaaltje werd, en het voor mij belangrijkste onderdeel uit deel 1, de relatie tussen Ellie en Joel op brute wijze kapot maakt, er tussen die twee vervolgens de hele game een soort van onuitgesproken conflict is, die zelfs op het eind niet de kans krijgt zich te herstellen maar het eigenlijk alleen maar erger maakt. Tel daarbij de goedkope 'kijk ons het publiek eens shockeren!' momenten (Joel vermoorden, Tommy die twee keer bijna dood gaat waarbij je er pas later achter komt dat hij nog leeft, zo goedkoop, net als Abby die Joel en Tommy per toeval tegenkomt, etc).
En uiteindelijk vind ik op zichzelf deel 2 helemaal geen verschrikkelijke game. Ik heb mij met een groot deel van de game opperbest vermaakt. Ik vond het grafisch een pareltje, er waren briljant spannende momenten (kan me zo een stuk herinneren onderin een metro station, met veel rode flares, of wanneer je voor het eerst met de groep te maken krijgt die je met pijl en boog schiet, briljant). Gameplay technisch, al vaker gezegd, niets vernieuwends op de hondjes na, maar dat zat ook al aardig goed in deel 1 dus prima.
1. TLOU is niet een super origineel verhaal. Voor karakter development dochter in proloog dood laten gaan, menselijkheid verliezen, nieuw kind ontmoeten en zo weer menselijkheid terugvinden. Leven in een post apocalyptische wereld is ook al vaak genoeg verkend. Dat de band tussen Joel en Ellie de game zo bijzonder maakt is zeker waar, maar het verhaal zelf is niet super uniek. De game werd dan ook zo geliefd vanwege hoe brilliant het verhaal was verteld, en dan specifiek de interactie tussen Joel en Ellie. Niet alleen bij de spelers, bij God of Wars storytelling zie je ook een zeer sterke invloed van TLOU.
2.
spoiler:
De relatie tussen Ellie en Joel wordt niet op brute wijze kapot gemaakt, de hele game gaat over de relatie tussen Ellie en Joel. Op het einde maakt Ellie juist wel vrede met Joels acties (en leugen) aan het einde van TLOU1, door de gitaar achter te laten en natuurlijk Abby te laten gaan. Verder is Joel vermoorden geen goedkoop shock moment, de hele game draait erom en zijn postume aanwezigheid doordringt het hele spel. Net zoals 10 jarige Sarah die binnen een kwartier sterft, voor 'shock value' maar eigenlijk voor Joel karakter development. Of Ned Stark die wordt onthoofd na boek/seizoen 1: 'shock value' maar het is ook de drijfveer voor alle boeken/seizoenen erna.
De dood van Joel is express so schokerend zodat je je als speler exact voelt zoals Ellie op dat moment. Je voelt je beroven van Joel en gaat volledig mee met Ellies missie. Door dag 1-3 zie je Ellie langzaam zichzelf verliezen en doet ze acties die je als speler zelf evt. niet zal doen.
De dood van Joel is express so schokerend zodat je je als speler exact voelt zoals Ellie op dat moment. Je voelt je beroven van Joel en gaat volledig mee met Ellies missie. Door dag 1-3 zie je Ellie langzaam zichzelf verliezen en doet ze acties die je als speler zelf evt. niet zal doen.
3.
spoiler:
Er zitten verder ook genoeg leuke interacties tussen, maar inderdaad niet zoals TLOU1. Voor mij zitten in TLOU2 dan weer veel toffe dingen die minder in TLOU1 zaten.TLOU1 gaat over de relatie tussen twee personen, TLOU2 gaat over de nasleep van het verliezen van deze relatie.
Ik vind het verder ook niet zo gek dat het verhaal of de game brilliant wordt genoemd. De game heeft in totaal 305 awards, die komen echt niet allemaal omdat de gameplay zo fantastisch is
https://www.gameawards.net/p/stats.html
Ik vond Seattle eigenlijk ook het leukste deel van de game. Jammer dat dat meteen het begin was. Die vrijheid had je daarna niet meer. Ik had het leuker gevonden als de opzet van de game wat meer was zoals Uncharted Lost Legacy.Brogala schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:49:
@Tripl3 D Helemaal mee eens. Ik vond TLOU2s verhaal echt top maarspoiler:ik mistte soms ook de interactie zoals die van Joel en Ellie in deel 1. Zo vond ik het stukje free-roamen met Dina in Seattle aan het begin erg leuk vanwege de interacties met Dina. Abby en Lev/Yara hadden ook zeker goede momenten maar tipten niet aan deel 1s interacties.
Paar dagen geleden deze opgepikt voor mijn PS5. Had weinig verwachtingen gezien de hele heisa rond de game. Ik zit nu net aan chapter "seattle day 3". Wat een ongelofelijke game tot nog toe zeg... waw !!!
De graphics vond ik eerst wat gewoontjes, met die sneeuw in het dorp ... maar wat later wordt het een stuk beter imo.
Hier en daar wat kleine vleugjes wokeness, zoals een regenboogzebrapad bijvoorbeeld
Ook was het spel nog geen 10 minuten bezig en het ging al over "biggot" ofzo... ik hield mijn hart vast maar gelukkig voor de rest niet veel gezien van deze zaken.
Ondertussen begrijp ik nu ook waarom Ellie in het begin van het spel zo raar/droog deed.
Voor de rest is het momenteel echt zo een top action adventure ... zombies... lege gebouwen ... sfeer ... goeie karakters en opbouw, spannende scenes, flashbacks, ...
Wawie !
Hopelijk word ik niet teveel teleurgesteld bij het ondertussen beroemde "2de deel" van het spel...
*edit:
zo, ondertussen uitgespeeld.
De graphics vond ik eerst wat gewoontjes, met die sneeuw in het dorp ... maar wat later wordt het een stuk beter imo.
Hier en daar wat kleine vleugjes wokeness, zoals een regenboogzebrapad bijvoorbeeld
Ook was het spel nog geen 10 minuten bezig en het ging al over "biggot" ofzo... ik hield mijn hart vast maar gelukkig voor de rest niet veel gezien van deze zaken.
Ondertussen begrijp ik nu ook waarom Ellie in het begin van het spel zo raar/droog deed.
Voor de rest is het momenteel echt zo een top action adventure ... zombies... lege gebouwen ... sfeer ... goeie karakters en opbouw, spannende scenes, flashbacks, ...
Wawie !
Hopelijk word ik niet teveel teleurgesteld bij het ondertussen beroemde "2de deel" van het spel...
*edit:
spoiler:
ik blijf altijd medelijden hebben met joel, hij was de perfecte kandidaat om te mislukken in deel 1.
in feite is deel 2 zeer beladen, bombastisch, ... maar wel indrukwekkend kwa opzet en scope.
wat een productie eigenlijk, echt ongelofelijk. hoedje af voor wat men verwezenlijkt heeft.
ben er nog niet zo uit wat ik moet denken van de story, maar ik vond abby ook nooit echt sympathiek, de story van haar kant kon mijn hart niet verwarmen, al was het natuurlijk wel interessant om te begrijpen waarom ze joel zo haatte.
ook de story met lev en yara vond ik niet zo heel aantrekkelijk, kon me niet zo hard boeien en vond ik nogal een grote 'omweg'. ze hadden iets nodig om abby eerst sympathiek te maken, maar dan ook om haar eigen downfall in de hand te werken. ik vond het net iets te langdradig. hallo naughty dog ... ik wou ellie/joel verhaallijn... daarom waren we toch hyped voor 'part 2' na de aankondiging 2016 ? ( YouTube: The Last of Us 2 Crowd Reaction - PSX 2016 )
ellie vond ik dan uiteindelijk ook niet meer sympathiek.
dusja, everybody good, everybody bad, elkaar nonstop de kop in slaan, protagonisten afbreken en neerhalen en uiteindelijk weinig richting kiezen. alles voelt doods aan na afloop, letterlijk en figuurlijk. naughty dog is in hun opzet geslaagd. zowel abby als ellie hebben alles en iedereen kapot gemaakt, incluis zichzelf en hun entourage.
uiteindelijk had ik medelijden met dina, die na afloop het meest sympathieke / lieve karakter blijkt te zijn
ik kon ook niet snappen waarom abby niet gewoon iedereen afknalde in dat theater? ze had zo klaarduidelijk de overhand????
en waarom was ze nu eigenlijk zo gespierd? lijkt me zo random eigenlijk? heb je toch totaal geen boodschap aan? is dat een minority dan misschien, gespierde vrouwen?
tlou1 gaf je zo een fantastisch bittersweet gevoel, dat onthou ik voor altijd
tlou2 is een gapend, zwart, lelijk gat, dat wil ik volgende week vergeten zijn
ze hebben dat goed gedaan, maar uiteindelijk heb je er niet zoveel aan als speler, of het is toch niet wat ik echt wil.
in feite is deel 2 zeer beladen, bombastisch, ... maar wel indrukwekkend kwa opzet en scope.
wat een productie eigenlijk, echt ongelofelijk. hoedje af voor wat men verwezenlijkt heeft.
ben er nog niet zo uit wat ik moet denken van de story, maar ik vond abby ook nooit echt sympathiek, de story van haar kant kon mijn hart niet verwarmen, al was het natuurlijk wel interessant om te begrijpen waarom ze joel zo haatte.
ook de story met lev en yara vond ik niet zo heel aantrekkelijk, kon me niet zo hard boeien en vond ik nogal een grote 'omweg'. ze hadden iets nodig om abby eerst sympathiek te maken, maar dan ook om haar eigen downfall in de hand te werken. ik vond het net iets te langdradig. hallo naughty dog ... ik wou ellie/joel verhaallijn... daarom waren we toch hyped voor 'part 2' na de aankondiging 2016 ? ( YouTube: The Last of Us 2 Crowd Reaction - PSX 2016 )
ellie vond ik dan uiteindelijk ook niet meer sympathiek.
dusja, everybody good, everybody bad, elkaar nonstop de kop in slaan, protagonisten afbreken en neerhalen en uiteindelijk weinig richting kiezen. alles voelt doods aan na afloop, letterlijk en figuurlijk. naughty dog is in hun opzet geslaagd. zowel abby als ellie hebben alles en iedereen kapot gemaakt, incluis zichzelf en hun entourage.
uiteindelijk had ik medelijden met dina, die na afloop het meest sympathieke / lieve karakter blijkt te zijn
ik kon ook niet snappen waarom abby niet gewoon iedereen afknalde in dat theater? ze had zo klaarduidelijk de overhand????
en waarom was ze nu eigenlijk zo gespierd? lijkt me zo random eigenlijk? heb je toch totaal geen boodschap aan? is dat een minority dan misschien, gespierde vrouwen?
ze hebben dat goed gedaan, maar uiteindelijk heb je er niet zoveel aan als speler, of het is toch niet wat ik echt wil.
[ Voor 53% gewijzigd door SideShow op 19-06-2021 00:39 ]
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Vind je? Het in hokjes indelen van mensen en meningen is nu niet bepaald een stap in de goede richting imo.Flagg schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:21:
https://collider.com/last-of-us-2-controversy-explained/
Slaat de spijker op de kop.
Ik vond het spel niet zo denderend na afloop en probeer hieronder een klein en persoonlijk antwoord te formuleren op het artikel
spoiler:
"Joel Never Would Have Made That Mistake"
Vond ik jammer maar het eerste deel van het spel vond ik best goed, en je moet ergens een bommetje laten vallen ook. Voor de rest staat de rest van het spel zo ongeveer helemaal in het teken van Joel. Iedereen maakt vroeg of laat een fout, dusja so be it.
"Only SJWs Praise This Game"
Huh? Ik ben conservatief en lig echt niet wakker van een gay persoon. De prequel van het eerste game werd toch door iedereen goed ontvangen ook? Daar gaat het toch ook over jonge gay personen?
Voor de rest vond ik Abby haar spieren gewoon nogal random en vraag me af wat dat toevoegt aan het verhaal, uitgezonderd dat je met haar wat meer punches kan uitdelen hier en daar. Voor de rest bepaalt dat niet wat ik van de story vind.
"TLoU2 Isn't Canon"
Zoals ik zei, Joel is dood en dat is voor mij niet de reden dat ik game slecht vind. Dat mensen alternatieve verhaallijnen uitvinden, tja dat kan en zal (fanfiction is toch altijd een ding geweest?), maar niet voor mij.
"The Worst Ending of Any Game. Ever."
Tja, ergens wel, maar niet op de simplistische manier dat de auteur in dat artikel aanhaalt.
In feite wil de auteur niet erkennen dat er andere meningen zijn, en die andere meningen behoren dan maar tot "a few shadowy corners of the internet".
In Metro Exodus bvb. gaat de colonel ook dood, zelfs Artyom, ... maar is toch ergens hoopvol en mooi omdat de rest van het team goed terecht is gekomen. Als speler heb je dus zowel positieve gevoelens als negatieve. Hetzelfde gebeurt in Life is Strange. Er gebeurt iets verschrikkelijks, maar ook zoveel mooie dingen, kwetsbare dingen. Dat vind ik gewoon veel leuker en interessanter voor eender welk verhaal, dan de pure ellende waarin TLoU2 je achterlaat. En dat is de reden dat ik het niet goed vind, het is gewoon te duister. Lijkt me een perfecte reden ook.
Vond ik jammer maar het eerste deel van het spel vond ik best goed, en je moet ergens een bommetje laten vallen ook. Voor de rest staat de rest van het spel zo ongeveer helemaal in het teken van Joel. Iedereen maakt vroeg of laat een fout, dusja so be it.
"Only SJWs Praise This Game"
Huh? Ik ben conservatief en lig echt niet wakker van een gay persoon. De prequel van het eerste game werd toch door iedereen goed ontvangen ook? Daar gaat het toch ook over jonge gay personen?
Voor de rest vond ik Abby haar spieren gewoon nogal random en vraag me af wat dat toevoegt aan het verhaal, uitgezonderd dat je met haar wat meer punches kan uitdelen hier en daar. Voor de rest bepaalt dat niet wat ik van de story vind.
"TLoU2 Isn't Canon"
Zoals ik zei, Joel is dood en dat is voor mij niet de reden dat ik game slecht vind. Dat mensen alternatieve verhaallijnen uitvinden, tja dat kan en zal (fanfiction is toch altijd een ding geweest?), maar niet voor mij.
"The Worst Ending of Any Game. Ever."
Tja, ergens wel, maar niet op de simplistische manier dat de auteur in dat artikel aanhaalt.
In feite wil de auteur niet erkennen dat er andere meningen zijn, en die andere meningen behoren dan maar tot "a few shadowy corners of the internet".
In Metro Exodus bvb. gaat de colonel ook dood, zelfs Artyom, ... maar is toch ergens hoopvol en mooi omdat de rest van het team goed terecht is gekomen. Als speler heb je dus zowel positieve gevoelens als negatieve. Hetzelfde gebeurt in Life is Strange. Er gebeurt iets verschrikkelijks, maar ook zoveel mooie dingen, kwetsbare dingen. Dat vind ik gewoon veel leuker en interessanter voor eender welk verhaal, dan de pure ellende waarin TLoU2 je achterlaat. En dat is de reden dat ik het niet goed vind, het is gewoon te duister. Lijkt me een perfecte reden ook.
Heb ff wat punten uit je spoiler gehaald die ik boeiend vind. Volgens mij is dat exact wat ND met deze game wilde bereiken. Een enorme trap in de noten van de fans en dat bedoel ik niet negatief. De game is alles wat je niet wilt. Het is bitter en donker, niet van dat Disney gebeuren. Dit is een spel voor mannenSideShow schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:40:
spoiler:ik wou ellie/joel verhaallijn... daarom waren we toch hyped voor 'part 2'
Dat zwarte gat wat jij had, had ik ook. Na bezinking vond ik deel 2 de betere game dan deel 1. Het einde van deel 1 daar gelaten, want dat was echt subliem.
Ondertussen aan een new game+ begonnen op 60fps op de PS5. Lekker hoor
[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 23-06-2021 17:37 ]
Kleine foutjes in TLOU2:
Wait wut?? Abby kan
Wait wut?? Abby kan
spoiler:
doden?
Tommy
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Staying Alive.. Wel een beetje het moto vd gameAnoniem: 562971 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:45:
Valt er hier nog wat te lachen?![]()
[YouTube: The Last of Us 2 Characters Music Video | Stayin Alive - Bee Gees]
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Zojuist voor de 2e keer uitgespeeld. De 1e keer bij release gespeeld en had toen toch wat gemengde gevoelens over wat ik nu eigenlijk van de game vond.
Hier ben ik nu wel van teruggekomen. De hele game is een achtbaan van emoties en dat is echt waanzinnig goed uitgevoerd. Hoe vaak ik met een ongemakkelijk gevoel de controller vast hebt gehad is toch wel geregeld voorgekomen (Gevecht tussen Abby en Ellie in het theater anyone.....)
In de 2e playthrough kreeg ik ook wel een beter beeld van wat ND met het verhaal probeerde te bereiken. Zo vond ik de 1e keer het hele gedeelte met Abby behoorlijk geforceerd overkomen maar dat vond ik nu reuze meevallen.Er zitten natuurlijk wel wat momenten in die wat geforceerd zijn en niet direct hadden gehoeven maar vond het niet storend.
Tevens denk ik dat de afdaling in de wolkenkrabber vol met infected en direct daarna ground zero in het ziekenhuis wat betreft gameplay een van de beste delen in de hele game is. Ondanks dat je niet met Ellie speelt.
Ik denk nu dat het vooral heel gedurfd is geweest van ND om deze richting te kiezen en niet voor een nieuw avontuur met Ellie en Joel te gaan. Iets wat eigenlijk wel iedereen verwacht had. Ze hebben niet de makkelijke en voor de hand liggende route gekozen en dat kan ik eigenlijk wel waarderen.
Het blijft jammer dat het verhaal van Joel en Ellie wel zo'n beetje afgerond lijkt te zijn dus ben benieuwd hoe deel 3 eruit gaat zien
Hier ben ik nu wel van teruggekomen. De hele game is een achtbaan van emoties en dat is echt waanzinnig goed uitgevoerd. Hoe vaak ik met een ongemakkelijk gevoel de controller vast hebt gehad is toch wel geregeld voorgekomen (Gevecht tussen Abby en Ellie in het theater anyone.....)
In de 2e playthrough kreeg ik ook wel een beter beeld van wat ND met het verhaal probeerde te bereiken. Zo vond ik de 1e keer het hele gedeelte met Abby behoorlijk geforceerd overkomen maar dat vond ik nu reuze meevallen.Er zitten natuurlijk wel wat momenten in die wat geforceerd zijn en niet direct hadden gehoeven maar vond het niet storend.
Tevens denk ik dat de afdaling in de wolkenkrabber vol met infected en direct daarna ground zero in het ziekenhuis wat betreft gameplay een van de beste delen in de hele game is. Ondanks dat je niet met Ellie speelt.
Ik denk nu dat het vooral heel gedurfd is geweest van ND om deze richting te kiezen en niet voor een nieuw avontuur met Ellie en Joel te gaan. Iets wat eigenlijk wel iedereen verwacht had. Ze hebben niet de makkelijke en voor de hand liggende route gekozen en dat kan ik eigenlijk wel waarderen.
Het blijft jammer dat het verhaal van Joel en Ellie wel zo'n beetje afgerond lijkt te zijn dus ben benieuwd hoe deel 3 eruit gaat zien
Zojuist uitgespeeld en WOW. Wat een game.
Het verhaal. de personages, de omgevingen, het acteerwerk... Van een zeer hoog niveau!
De poeha, de controverse... Ik snap het niet zo. Het verhaal had voor mij in ieder geval nergens geforceerde punten. Het leek allemaal vrij natuurlijk. En eigenlijk is het verhaal allesbehalve complex, en makkelijk te volgen.
Wat het wél doet is dat het verhaal je aanzet tot nadenken. Regelmatig had ik zoiets van 'NEE' ik wil deze actie niet uitvoeren! Maar als je je dan verplaatst in het karakter dat je speelt... Ik voelde ook echt de ellende die de hoofdpersoon zou voelen.
Ik licht hier even iets uit. Mensen vragen zich af waarom Abby zo gespierd is. Dit wordt gaandeweg het verhaal toch echt wel duidelijk:
Ik heb even dat bericht hierboven gelezen waar alle controverses worden besproken. Ik kan alleen maar zeggen: Get a life people! Waarom moeten mensen toch zo fanatiek zijn over iets, en per se negatieve gal spuwen?
Het verhaal. de personages, de omgevingen, het acteerwerk... Van een zeer hoog niveau!
De poeha, de controverse... Ik snap het niet zo. Het verhaal had voor mij in ieder geval nergens geforceerde punten. Het leek allemaal vrij natuurlijk. En eigenlijk is het verhaal allesbehalve complex, en makkelijk te volgen.
Wat het wél doet is dat het verhaal je aanzet tot nadenken. Regelmatig had ik zoiets van 'NEE' ik wil deze actie niet uitvoeren! Maar als je je dan verplaatst in het karakter dat je speelt... Ik voelde ook echt de ellende die de hoofdpersoon zou voelen.
Ik licht hier even iets uit. Mensen vragen zich af waarom Abby zo gespierd is. Dit wordt gaandeweg het verhaal toch echt wel duidelijk:
spoiler:
.Abby maakt meerdere malen kenbaar dat ze wil blijven trainen. Ze zegt op een gegeven moment ook (tegen Owen?): I hit 185 pounds the other day. Ze wil dus spiermassa kweken. Ook in een scene met Owen wordt duidelijk dat ze (op dat moment) geen verdere romance met hem wil. Want zij wil eerst haar wraak. Dat gaat voor álles. En ze is dus 100% gefocused op het trainen, en wraak nemen op Joel (en Ellie).
Ik heb even dat bericht hierboven gelezen waar alle controverses worden besproken. Ik kan alleen maar zeggen: Get a life people! Waarom moeten mensen toch zo fanatiek zijn over iets, en per se negatieve gal spuwen?
De game uitgespeeld en het is voor mij ook een fantastische ervaring geweest. Ik wist tot vorig jaar niet echt veel van The Last of Us, maar door de aandacht rondom de release van deel 2 heb ik toen eerst deel 1 (remastered) gekocht en gespeeld (en bewust niets gelezen om geen spoilers te zien te krijgen). Onder de indruk van deel 1 meteen de Left Behind DLC erna gespeeld. Hierna alles even een weekje laten bezinken voordat ik me toen aan deel 2 heb gewaagd.
spoiler:
Voor mij is een game nooit perfect en dit geldt voor deze game ook. Ik was echter wel verrast door de manier waarop de game mij liet voelen. Toen ik met Ellie speelde in Seattle dag 1-3 wilde ik zo snel mogelijk Abby vinden om wraak te nemen. Gezien het feit dat je vroeg in de game ook al even met Abby speelt voel je echter wel aan dat het waarschijnlijk niet zo gaat zijn. Toen ik met Abby verder moest spelen (voelde ook echt als moeten toen) wilde ik eigenlijk direct de confrontatie in het theater afronden en klaar zijn. Gaandeweg begon ik echter meer sympathie te voelen voor Abby. De afkeer van de WLF en het redden van Lev en Yara vond ik wel wat plotseling en kon beter uitgewerkt zijn, maar stoorde me niet dusdanig dat ik niet meer in het verhaal zat.
Ik dacht dat het in de scene bij de boerderij ook afgelopen was, maar heb genoten van de Santa Barbara chapter. Toen ik eindelijk (spelend als Ellie) Abby gevonden had wilde ik namelijk helemaal geen wraak meer en ik was blij dat dat ook niet gebeurde. Vond het wel een typisch 'boss endfight' wat niet zo nodig was. Mijns inziens had Ellie ook het inzicht kunnen krijgen dat wraak niets oplost toen ze Abby en Lev hulpeloos aantrof. Het gevecht voegt daar niets aan toe denk ik.
Ook vond ik het wat apart dat je lange chapters speelt in Seattle (om ergens te komen), maar de grote verplaatsingen (naar Seattle en Santa Barbara) worden kort beschreven in het dagboek. Snap dat de game niet nog langer moet worden, maar wat minder Seattle en wat meer rural stukken zou misschien wel mooi zijn geweest. Denk dat dit een bewuste keuze is geweest van de makers en geen groot punt wat mij betreft.
Wat ik zelf wel raar/apart vond: Waarom wordt de boerderij waar Dina en Ellie samen leven (voordat Ellie weer naar Santa Barbara gaat) niet als kwetsbaar gezien? Het wordt gepresenteerd als een veilige plek, maar blijkbaar kan Tommie gewoon zo op bezoek komen. Jackson wordt juist met patrouilles en hoge poorten beschermd, maar voor de boerderij zie ik dat soort maatregelen niet. Terwijl het waarschijnlijk erg kwetsbaar is voor infected of rondtrekkende bendes.
Maar al met al een game die me verrast heeft met hoezeer ik me mee liet voeren in het verhaal. Erg genoten dus gevoelsmatig wel een 9 waard voor mij.
Ik dacht dat het in de scene bij de boerderij ook afgelopen was, maar heb genoten van de Santa Barbara chapter. Toen ik eindelijk (spelend als Ellie) Abby gevonden had wilde ik namelijk helemaal geen wraak meer en ik was blij dat dat ook niet gebeurde. Vond het wel een typisch 'boss endfight' wat niet zo nodig was. Mijns inziens had Ellie ook het inzicht kunnen krijgen dat wraak niets oplost toen ze Abby en Lev hulpeloos aantrof. Het gevecht voegt daar niets aan toe denk ik.
Ook vond ik het wat apart dat je lange chapters speelt in Seattle (om ergens te komen), maar de grote verplaatsingen (naar Seattle en Santa Barbara) worden kort beschreven in het dagboek. Snap dat de game niet nog langer moet worden, maar wat minder Seattle en wat meer rural stukken zou misschien wel mooi zijn geweest. Denk dat dit een bewuste keuze is geweest van de makers en geen groot punt wat mij betreft.
Wat ik zelf wel raar/apart vond: Waarom wordt de boerderij waar Dina en Ellie samen leven (voordat Ellie weer naar Santa Barbara gaat) niet als kwetsbaar gezien? Het wordt gepresenteerd als een veilige plek, maar blijkbaar kan Tommie gewoon zo op bezoek komen. Jackson wordt juist met patrouilles en hoge poorten beschermd, maar voor de boerderij zie ik dat soort maatregelen niet. Terwijl het waarschijnlijk erg kwetsbaar is voor infected of rondtrekkende bendes.
Maar al met al een game die me verrast heeft met hoezeer ik me mee liet voeren in het verhaal. Erg genoten dus gevoelsmatig wel een 9 waard voor mij.
Anoniem: 562971
Voor diegene(n) die zich afvragen waar het prachtige nummer vandaan komt dat Ellie speelt op een (gevonden) gitaar.
We're talking away
I don't know what
I'm to say I'll say it anyway
Today's another day to find you
Shying away
I'll be coming for your love, okay?
Take on me (take on me)
Take me on (take on me)
I'll be gone
In a day or two
So needless to say
I'm odds and ends
But I'll be stumbling away
Slowly learning that life is okay
Say after me
It's no better to be safe than sorry
Take on me (take on me)
Take me on (take on me)
I'll be gone
In a day or two
Oh, the things that you say, yeah
Is it life or
Just to play my worries away?
You're all the things I've got to remember
You're shying away
I'll be coming for you anyway
Take on me (take on me)
Take me on (take on me)
I'll be gone
In a day
I'll be gone (take on me, take on me)
In a day (take me on, take on me)
(Take on me, take on me)
(Take me on, take on me)
(Take on me)
We're talking away
I don't know what
I'm to say I'll say it anyway
Today's another day to find you
Shying away
I'll be coming for your love, okay?
Take on me (take on me)
Take me on (take on me)
I'll be gone
In a day or two
So needless to say
I'm odds and ends
But I'll be stumbling away
Slowly learning that life is okay
Say after me
It's no better to be safe than sorry
Take on me (take on me)
Take me on (take on me)
I'll be gone
In a day or two
Oh, the things that you say, yeah
Is it life or
Just to play my worries away?
You're all the things I've got to remember
You're shying away
I'll be coming for you anyway
Take on me (take on me)
Take me on (take on me)
I'll be gone
In a day
I'll be gone (take on me, take on me)
In a day (take me on, take on me)
(Take on me, take on me)
(Take me on, take on me)
(Take on me)
Gisteren ook the last of us 2 uitgespeeld. Had hem best lang laten liggen in het meer free roaming gedeelte, maar eigenlijk vanaf het gedeelte dat Dina achterblijft in de bioscoop gaat het best snel allemaal.Nyarlathotep schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 23:31:
Zojuist uitgespeeld en WOW. Wat een game.
spoiler:.Abby maakt meerdere malen kenbaar dat ze wil blijven trainen. Ze zegt op een gegeven moment ook (tegen Owen?): I hit 185 pounds the other day. Ze wil dus spiermassa kweken. Ook in een scene met Owen wordt duidelijk dat ze (op dat moment) geen verdere romance met hem wil. Want zij wil eerst haar wraak. Dat gaat voor álles. En ze is dus 100% gefocused op het trainen, en wraak nemen op Joel (en Ellie).
Ik had niet verwacht dat deze game nog zo blijft hangen. Het einde is best heftig en inderdaad doordat je zelf speelt komt het toch emotioneler en heftiger over. Ik moest het wel even verwerken allemaal.
Zo eindelijk de game uitgespeeld.
Hele tijd zitten wachten op een nieuwe tv waar ik het grafische (letterlijk) geweld op kon aanschouwen.
Eerst Part 1 nog even gekocht om weer in de sfeer te komen. Wat ziet die game er trouwens fantastisch uit. Part 2 lijkt zelfs een kleine terugslag in detail, terwijl de ruimtes veel groter zijn natuurlijk.
Ik vond het een geweldige game. De controverse snap ik ergens wel, maar ik kan mij er zelf niet druk om maken. Deel 1 greep mij heel erg aan na het einde. Zelfs na een tweede playthrough.
Part 2 doet dit op een iets andere manier en is voornamelijk heel duister.
Een van de eerste keren dat ik toch moeite had met wat dingen die ik moest doen.
Momenteel ben ik de official Last of Us podcast aan het luisteren en dat is erg leuk.
Nu kijk ik uit naar de serie!
Hele tijd zitten wachten op een nieuwe tv waar ik het grafische (letterlijk) geweld op kon aanschouwen.
Eerst Part 1 nog even gekocht om weer in de sfeer te komen. Wat ziet die game er trouwens fantastisch uit. Part 2 lijkt zelfs een kleine terugslag in detail, terwijl de ruimtes veel groter zijn natuurlijk.
Ik vond het een geweldige game. De controverse snap ik ergens wel, maar ik kan mij er zelf niet druk om maken. Deel 1 greep mij heel erg aan na het einde. Zelfs na een tweede playthrough.
Part 2 doet dit op een iets andere manier en is voornamelijk heel duister.
Een van de eerste keren dat ik toch moeite had met wat dingen die ik moest doen.
Momenteel ben ik de official Last of Us podcast aan het luisteren en dat is erg leuk.
Nu kijk ik uit naar de serie!
| PS5 PSN: Hitting-Apex89
Anoniem: 1835258
Zojuist part II uitgespeeld. Een van de weinige keren dat ik met een brok in mijn keel zat tijdens het spelen van een game. Dat kwam eigenlijk pas op het eind.
Masterpiece. Er zijn maar een paar games die iets bijzonders bij mij losmaken. Zelda Ocarina of Time en Red Dead Redemption 2 zijn andere voorbeelden.
Zo, nu even iets luchtigers.
spoiler:
Als je als Ellie na het gevecht met Abby op de verlaten boerderij terugkomt. In mijn laatste speelsessie vanochtend speelde ik vanaf het gedeelte waarin je met Dina en JJ op de boerderij bent, tot het einde waarin Ellie dus de verlaten boerderij aantreft. Het contrast doet pijn en je voelt echt de eenzaamheid en verlorenheid bij Ellie. Prachtige boodschap die je echt laat voelen dat je moet kiezen voor liefde, loslaten, vergeving en (een vreedzame) toekomst. Helaas overwinnen de wraakgevoelens bij Ellie en raakt ze alles kwijt.
Masterpiece. Er zijn maar een paar games die iets bijzonders bij mij losmaken. Zelda Ocarina of Time en Red Dead Redemption 2 zijn andere voorbeelden.
Zo, nu even iets luchtigers.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1835258 op 21-05-2023 13:55 ]
Er komt een PS5 versie aan van deze game, deze werd afgelopen week onthuld met deze trailer
Naast diverse verbeteringen werd er ook nieuwe content onthuld in de vorm van 'Lost Levels'. Nu is wat meer informatie over the lost levels onthuld. Het gaat om drie verschillende gebieden: Sewers (riolen), Jackson Party en Boar Hunt. Alle informatie kun je ook vinden op https://www.playstation.c...of-us-part-ii-remastered/
Naast diverse verbeteringen werd er ook nieuwe content onthuld in de vorm van 'Lost Levels'. Nu is wat meer informatie over the lost levels onthuld. Het gaat om drie verschillende gebieden: Sewers (riolen), Jackson Party en Boar Hunt. Alle informatie kun je ook vinden op https://www.playstation.c...of-us-part-ii-remastered/
Every Game has A Story, Only One is A Legend.
Mensen gehoopt hadden op nog een Multiplayer mode, moet ik helaas teleurstellen, Naugthy Dog heeft het project geannuleerd
https://www.naughtydog.co..._on_the_last_of_us_online
Het klinkt misschien als een mooie PR spin, maar ik vind het wel de juiste keuze om weer op SP games te richten in plaats van zoals Bungie een live service game dev te worden.Linksquest schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:14:
Mensen gehoopt hadden op nog een Multiplayer mode, moet ik helaas teleurstellen, Naugthy Dog heeft het project geannuleerd![]()
Het is jammer dat de game niet uitkomt, maar het was een groter verlies geweest als Naughty Dog geen nieuwe SP games meer ging maken.
Jammer, ik ben niet zo van de multiplayer maar had het wel willen proberen. Was heel tof geweest als je in een deel van een cruiseschip kon spelen, te zien in een van hun artwork. Blij inderdaad dat ze kiezen voor SP.
Als ze tussendoor een remaster doen van een van de Jak & Daxters dan zijn we wel weer zoet totdat ze met een nieuw IP komen
Als ze tussendoor een remaster doen van een van de Jak & Daxters dan zijn we wel weer zoet totdat ze met een nieuw IP komen
Ik heb die van deel 1 op de PS3 en PS4 helemaal grijs gespeeld, vind het wel jammer.
Ik ben echt blij dat ND kiest waar ze goed in zijn; single player games met hoog detail en goed verhaal. Wel eens interview met makers gezien rond lancering van TLoU2 en het kost gewoon erg veel tijd en talent om goede multiplayer op te zetten. Dat kan je dan beter door apart team/bedrijf laten doen.
Nu volle kracht vooruit met nieuwe game of The Last of Us 3.
Nu volle kracht vooruit met nieuwe game of The Last of Us 3.
Jammer ik vond de uncharted multiplayer echt lekker spelen een paar jaar geleden en had gehoopt ze zoiets gingen maken voor Tlou
Wat mij betreft positief nieuws, maar ik keek dan ook helemaal niet uit naar de multiplayer aangezien ik hoofdzakelijk fan ben van lineaire single player games.
Dit bedrijf heeft te lang zitten teren op TLOU en uncharted. De harde kritiek mag ook wel eens een keer komen..
Beide prima reeksen lijkt me, toch ook niet uitgemolken zoals Ubisoft bv doet met assassin's Creed/far cry?Farabi schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:28:
Dit bedrijf heeft te lang zitten teren op TLOU en uncharted. De harde kritiek mag ook wel eens een keer komen..
dat betwijfelt niemand. Maar qua uitmelken? zit tegen het randje aan. ondertussen minimaal 5 uncharted spellen en 5 TLOU spellen uitgebracht (met remakes en remasters).Chelseamarre123 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:00:
[...]
Beide prima reeksen lijkt me, toch ook niet uitgemolken zoals Ubisoft bv doet met assassin's Creed/far cry?
De MP van deel 1 (“Factions”) is briljant en speel ik nog steeds dagelijks.
Dat deze nieuwe MP gecanceld zou worden, komt niet als een verrassing. De vraag is waarom ze nog zo lang gewacht hebben met deze mededeling.
Niemand van de fans van de OG Factions zat te wachten op een grote, seasonal, “Live Service” MP. Een kleinschalige opvolging van de OG Factions met nieuwe maps, wapens en de-bugging is alles wat we wilden. Maar nee, dat is geen optie meer, tegenwoordig. Het moet vooral heel erg groot zijn, met seizoenen en Live Service shit.
Enorm zonde. De OG Factions is één van de beste MP-shooters ooit en de meeste mensen - inclusief zij die ieder jaar weer de nieuwe CoD kopen - hebben daar geen flauw benul van.
Eeuwig, eeuwig zonde.
Dat deze nieuwe MP gecanceld zou worden, komt niet als een verrassing. De vraag is waarom ze nog zo lang gewacht hebben met deze mededeling.
Niemand van de fans van de OG Factions zat te wachten op een grote, seasonal, “Live Service” MP. Een kleinschalige opvolging van de OG Factions met nieuwe maps, wapens en de-bugging is alles wat we wilden. Maar nee, dat is geen optie meer, tegenwoordig. Het moet vooral heel erg groot zijn, met seizoenen en Live Service shit.
Enorm zonde. De OG Factions is één van de beste MP-shooters ooit en de meeste mensen - inclusief zij die ieder jaar weer de nieuwe CoD kopen - hebben daar geen flauw benul van.
Eeuwig, eeuwig zonde.
Zeker jammer. Feit dat het al zo lang duurde, gaf mij geen goed gevoel.
Ik denk dat er mooie game had kunnen liggen in deze wereld met deze gameplay. Vond de MP van part 1 leuk om te spelen. Het is wel een redelijk niche denk ik.
Ik denk dat er mooie game had kunnen liggen in deze wereld met deze gameplay. Vond de MP van part 1 leuk om te spelen. Het is wel een redelijk niche denk ik.
| PS5 PSN: Hitting-Apex89
Naughty Dog laat weten dat de nieuwe No Return-modus in het aankomende The Last of Us: Part 2 Remastered "stressvol" is. Het bedrijf deelde een korte nieuwe video van de nieuwe modus - hieronder te bekijken - en senior character designer Del Walker deelde de trailer vervolgens en meldde het volgende: "Ik denk niet dat jullie klaar zijn voor hoe stressvol deze survivalmodus is. We raden bangeriken af het te spelen."
[Twitter: https://x.com/TheCartelDel/status/1742750557364961362?s=20]
[Twitter: https://x.com/TheCartelDel/status/1742750557364961362?s=20]
@The Outlaw misschien een leuk idee om dit topic een beetje aan te passen met de remastererd informatie erbij, want het topic is verder prima en zonde om eventueel een nieuwe te moeten starten. Ik wil je er wel eventueel bij helpen als mede auteur.
LET OP, kan spoilers bevatten voor mensen die de game nog niet gespeeld heeft.
Ik ben best wel hyped voor vrijdag ook al heb ik de game 3 keer uitgespeeld inmiddels
Ik denk dat ik een van de weinige ben die dit deel wel als een meesterwerk heeft ervaren lol.
Ik denk dat ik een van de weinige ben die dit deel wel als een meesterwerk heeft ervaren lol.
Ik ook. Ik wacht op vrijdag voor mijn derde play through. Om met Mart Smeets te spreken: The Last of Us I/II is game, de rest is spelletje.s0kkie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:16:
Ik ben best wel hyped voor vrijdag ook al heb ik de game 3 keer uitgespeeld inmiddels![]()
Nee hoor, ik vind deel 2 ook beter dan deel 1. Ik ben erg benieuwd naar de documentaire van de ontwikkeling over deel 2 op YT. Released ook vrijdag.s0kkie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:16:
Ik ben best wel hyped voor vrijdag ook al heb ik de game 3 keer uitgespeeld inmiddels![]()
Heb de trailer al gezien. Daar zit ook een fragment in dat iemand zoiets zegt als: 'what if we killed Joe right away, right in the beginning?' Collega's reageren daar op dat dat geniaal is, maar dat fans daar echt niet blij mee gaan zijn.
Meesterzet wat mij betreft.
Edit: ah, ik zie dat @Linksquest die trailer hier al geplaatst heef
[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 15-01-2024 13:07 ]
Anoniem: 1839042
Eens met die meesterzet: deel 2 met een langer levende Joel had het alleen maar meer van hetzelfde van deel 1 gemaakt. Door de vroege dood van Joel is m.i. de story telling en eigenlijk de hele game alleen maar interessanter geworden.Hulleman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:06:
[...]
Nee hoor, ik vind deel 2 ook beter dan deel 1. Ik ben erg benieuwd naar de documentaire van de ontwikkeling over deel 2 op YT. Released ook vrijdag.
Heb de trailer al gezien. Daar zit ook een fragment in dat iemand zoiets zegt als: 'what if we killed Joe right away, right in the beginning?' Collega's reageren daar op dat dat geniaal is, maar dat fans daar echt niet blij mee gaan zijn.
Meesterzet wat mij betreft.
Edit: ah, ik zie dat @Linksquest die trailer hier al geplaatst heef
Ik vond deel 2 ook nóg beter dan deel 1.
Eerste game waarbij ik de credits heb afgekeken. Wist echt even niet wat ik moest doen toen ik klaar was.
Sindsdien de game ook niet meer opgestart, maar denk dat ik zowel deel 1 als 2 maar weer eens ga spelen nadat ik klaar ben met Baldurs Gate. Kijk er naar uit!
Eerste game waarbij ik de credits heb afgekeken. Wist echt even niet wat ik moest doen toen ik klaar was.
Sindsdien de game ook niet meer opgestart, maar denk dat ik zowel deel 1 als 2 maar weer eens ga spelen nadat ik klaar ben met Baldurs Gate. Kijk er naar uit!
Is die datum ondertussen bekend gemaakt? In de trailer staat namelijk nog TBA.Hulleman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:06:
[...]
Nee hoor, ik vind deel 2 ook beter dan deel 1. Ik ben erg benieuwd naar de documentaire van de ontwikkeling over deel 2 op YT. Released ook vrijdag.
Ik kijk er ook naar uit in ieder geval.
Wat gaat er vrijdag gebeuren dan, een remastered versie van TLOU2 voor de ps5 met extra content?s0kkie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:16:
Yesssssrachez schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:50:
[...]
Wat gaat er vrijdag gebeuren dan, een remastered versie van TLOU2 voor de ps5 met extra content?
Ah jammer, voor mij dan ook 300+ ofzo om een PS5 te kopen. Niet voor mij dan helaas.s0kkie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:55:
[...]
Yesssss10 euro upgrade als je de PS4 versie al bezit.
[ Voor 3% gewijzigd door rachez op 15-01-2024 20:06 ]
Ik heb ergens gelezen dat de release van die docu gelijk is met tlou part 2 remastered. Weet zo even niet meer waar.Raem schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:42:
[...]
Is die datum ondertussen bekend gemaakt? In de trailer staat namelijk nog TBA.
Ik kijk er ook naar uit in ieder geval.
Is mij die €10 ook wel waard. Heb de disc nog liggens0kkie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:55:
[...]
Yesssss10 euro upgrade als je de PS4 versie al bezit.
Documentaire zou eerst geannuleerd zijn en word nu toch gemaakt, echter is daar zo ver mij bekend is nog geen datum van bekend.Hulleman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:48:
[...]
Ik heb ergens gelezen dat de release van die docu gelijk is met tlou part 2 remastered. Weet zo even niet meer waar.
https://www.xgn.nl/nieuws...ntaire-grounded-2-gemaakt
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik lees her en der ook dat er geen datum bekend is. Ik heb denk ik op YT gehoord dat de release as vrijdag is. Maar dat lijkt nergens bevestigd te worden. Zal ik wel verkeerd begrepen hebbenLinksquest schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:14:
[...]
Documentaire zou eerst geannuleerd zijn en word nu toch gemaakt, echter is daar zo ver mij bekend is nog geen datum van bekend.
https://www.xgn.nl/nieuws...ntaire-grounded-2-gemaakt
[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 16-01-2024 10:36 ]
Ik kijk er in ieder geval wel naar uit, houd wel van zulke documentaires.
Nog een nieuwe video online verschenen
Volgens DF is er weinig geremasterd. De 4K 40fps mode is een stuk stabieler dan bij de release van part 1. Eigenlijk is dit ook geen remaster, maar meer een Director's Cut zoals bij Ghost of Tsushima het geval was. Remaster is echt te veel eer voor deze uitgave.
[ Voor 23% gewijzigd door Hulleman op 17-01-2024 08:47 ]
Maakt me niet uit hoe ze het noemen en die 10 euro meer dan waard. Ik zou er zelfs de volle prijs voor betalen.
Als je de game nog nooit gespeeld hebt absoluut. Als je de game al gespeeld hebt, dan kun je wat mij betreft niet met droge ogen aangeven dat dit de volle mep waard is. Hoe goed ik die game ook vind. De upgrade voor € 10 voor de PS4 versie, is nog te overzien voor de content die je er bij krijgt.Zapato schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:24:
Maakt me niet uit hoe ze het noemen en die 10 euro meer dan waard. Ik zou er zelfs de volle prijs voor betalen.
[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 17-01-2024 09:47 ]
Yep, helaas. Gewacht met een replay op de PS5 versie, blijkt deze nagenoeg gelijk aan de PS4 pro patch versie op de PS5. Wel jammer dat een first party developer zo uit sync loopt met de console releases en dat we na 2 jaar nog steeds niet kunnen zien wat ND nou echt op de PS5 kan.Hulleman schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:46:
Volgens DF is er weinig geremasterd. De 4K 40fps mode is een stuk stabieler dan bij de release van part 1. Eigenlijk is dit ook geen remaster, maar meer een Director's Cut zoals bij Ghost of Tsushima het geval was. Remaster is echt te veel eer voor deze uitgave.
[YouTube: The Last of Us Part 2 Remastered PS5 - DF Tech Review - A Worthy Upgrade?]
Dit valt echt enorm tegen, is geld echt niet waard als je spel al op PS4 gespeeld hebt. Ik zet spel op mijn verlanglijstje als het ooit in de uitverkoop komt.Hulleman schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 08:46:
[YouTube: The Last of Us Part 2 Remastered PS5 - DF Tech Review - A Worthy Upgrade?]
Zeer positieve review op The Guardian: https://www.theguardian.c...packing-of-modern-classic
Ik heb hem al geïnstalleerd en vanavond start derde playthrough.
Ik heb hem al geïnstalleerd en vanavond start derde playthrough.
10 Euro en dan nog op een sale wachtenwheeler schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:40:
[...]
Dit valt echt enorm tegen, is geld echt niet waard als je spel al op PS4 gespeeld hebt. Ik zet spel op mijn verlanglijstje als het ooit in de uitverkoop komt.

Let op:
Geen spoilers plaatsen!:
Plaats ook je mening, opmerkingen of anderzijds commentaar op wat er uit de gelekte spoilers naar voren komt tussen een spoiler tag. het is een kleine moeite.
Geen discussie over de reviews, trailers, metacritic etc. Dit topic gaat over de game! Als je een mening hebt tijdens of na het spelen van de game, prima! maar let er een beetje op wat je post.
Geen spoilers plaatsen!:
Plaats ook je mening, opmerkingen of anderzijds commentaar op wat er uit de gelekte spoilers naar voren komt tussen een spoiler tag. het is een kleine moeite.
Geen discussie over de reviews, trailers, metacritic etc. Dit topic gaat over de game! Als je een mening hebt tijdens of na het spelen van de game, prima! maar let er een beetje op wat je post.