Nu het een beetje bezonken is moet ik zeggen dat ik deel 2 toch wel weer een van de beste spellen vind die ik ooit gespeeld heb, misschien net achter deel 1.
Ik heb net dit topic en elders het gemiep over het verhaal door zitten kijken. Met sommige dingen kan ik het initieel wel enigszins mee eens zijn.
spoiler:Ook ik had wat moeite met de snelle dood van Joel en het spelen van Abby. Ik snapte waarom je haar speelde, maar het duurde me te lang en echt sympathie voor Abby kreeg ik ook niet, wel begrip. En daar was het ND vooral om te doen denk ik. De gezichtsuitdrukkingen en voice acting van Abby zijn ook niet dusdanig dat je daar hele warme gevoelens van krijgt, bewust lijkt me. Ik merkte wel dat ik tijdens het spelen met Abby voortdurend dacht: kom op, wanneer schakelen we weer terug naar Ellie? En het stukje met Ellie en Joel in het museum was prachtig. De humor en het gekibbel tussen die 2 is fantastisch, jammer dat daar nu geen vervolg meer aan gegeven kan worden.
En ik vond het wel jammer dat het uiteindelijk op een ordinaire knokpartij zonder wapens aankwam tussen beide dames. Dat zag je al van mijlenver aankomen. Zucht, zo gaat dat in Hollywood films ook altijd, maakt niet uit hoeveel wapens, superkrachten, legers of whatever 2 partijen hebben gedurende het hele verhaal, op het eind wordt het knokken tussen de 2 hoofdrolspelers. Daar ben ik wel een beetje op uitgekeken en had gehoopt dat het hier wat originelers zou zijn. Voor mij werkte het ook niet helemaal: Wat moet je met een vechtscene tussen 2 personen waarbij je beide begrijpt? Ik heb een paar keer schouderophalend de controller neergelegd en gekeken of het niet door ging zonder dat ik iets deed.
Desalniettemin: bij alle discussies over het verhaal heeft ieder zijn eigen dingetje wat anders had gemoeten lijkt wel. Dat is meer een uiting van het individualisme en het makkelijk online je mening kunnen uiten dan dat het iets zegt over de kwaliteit van het verhaal wat mij betreft. Deel 1 verzette grenzen, de lat lag hoog voor deel 2. Een 'feel good' verhaaltje met Ellie en Joel die weer lekker gezamenlijk en kibbelend optrekken had geen recht aan die status gedaan. Daarom vind ik het juist erg knap wat ND hier gedaan heeft, keuzes maken die bewust geen 'fan service' zijn, maar we hebben het er met zijn allen over en het verhaal blijft je absoluut bij en maakt impact. En ze hadden natuurlijk al hints gegeven met 'part 1 is about love, part 2 about hate'. Ik vind het magistraal gedaan, ook met de trailers en embargo's op delen van de reviews. Het moment dat Joel vermoord wordt moet je voelen zoals Ellie het ervaart, die emotionele betrokkenheid is de essentie van TLOU. Als we al hints hadden gehad dat Joel snel vermoord werd dan was dat hele effect weg. Er zijn weinig andere spellen waar mensen zo gepassioneerd over het verhaal discussiëren, dus dat zegt ook wel iets.
Het universum dat is neergezet is te mooi om verder niets mee te doen. Ik hoop dat er toch nog een vervolg komt. If so, dan zal dat wel tegen het einde van de levensduur van de PS5 zijn. Ik zet mijn geld erop dat Ellie en Abby elkaar weer zullen vinden en uiteindelijk samen een groepering gaan leiden die voor betere tijden moet zorgen.