Call van 'Microsoft' mbt malware/virus in je computer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Jbro
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-08 12:17
Ik kreeg vanmorgen een 'vreemd' telefoontje van 'Microsoft'. Het was een engels sprekend heerschap met een sterk indiaas accent; hij vertelde me dat er door zijn afdeling bij Microsoft was geconstateerd dat er in een computer van mij een ernstige vorm van malware/virus was geconstateerd.
Ik vond dat nogal vreemd maar wilde wel het mijne ervan weten. Ik wordt vervolgens doorgezet naar een engineer die me in hetzelfde gebrekkige engels vertelde dat ik achter mijn PC moest plaatsnemen en als de PC was opgestart op de Windows toets en 'R' moest drukken. Om me vervolgens in het Run windows het commando eventvwr te tikken. Als ik op deze pagina onder het kopje Custon Views - Admin Event fouten zie staan dan zou de PC zijn geinfecteerd.
Nou ja daar staan wel vaker zaken als warnings en errors, nietwaar. Vervolgens moest ik de Google Chrome browser starten en gaan naar anydesk.com om daar een programma te downloaden ...... Nou ja iemand van Microsoft die je Google Chrome laat gebruiken en dan vervolgens ook nog een stuk software te laten downloaden van een Duits bedrijf.
Goed punt in het moeizame gesprek om het gesprek af te breken. Maar ik werd weer terug gebeld door dezelfde persoon om het afgebroken gesprek voort te zetten, want een technician van Microsoft zou dan in mijn computer het probleem verhelpen.
Ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik de call niet vertrouwde en geen gebruik wenste te maken van de service .... Op de nummermelder in huis zag ik tweemaal een telefoonnummer staan van de gesprekken; het waren mobielenummers met de landennummer 31 (NL) waarbij opviel dat alleen de laatste twee cijfers verschilden.
Het lijkt erop dat dit een herhaling is van dezelfde truc uit de jaren 2009/2010. Ik las op de site van PC Advisor een artikel 'Microsoft phone scam: don't be a victim' Zie artikel http://www.pcadvisor.co.u...ech-support-call-3378798/
Volgens een oud Chinees spreekwoord telt een gewaarschuwd mens voor twee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:03

Standeman

Prutser 1e klasse

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-09 23:08
Hier is een topic voor ;) : Telefoonscam topic

Het zijn idd scammers, ze willen dat je een tooltje download waarin een virus zit :)

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 13:27
Ja dit zijn de aloude bekende scam trucjes. Zodra je gebeld word gewoon meteen ophangen.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:42
Nou, oude truc, ze zijn er mee begonnen en nooit gestopt.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:22
Er wacht alweer tijden een virtuele machine bij mij op dit telefoontje. Helaas maar 1x mogen ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Senaxx schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:16:
Ja dit zijn de aloude bekende scam trucjes. Zodra je gebeld word gewoon meteen ophangen.
Ik houd dit soort lieden altijd zo lang mogelijk aan het lijntje, als ik daar de tijd voor heb. Ik start meestal even mijn BSD bak op en dan ja ik heb hun tooltje gedownload maar hij wil niet installeren :)

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:21:
[...]

Ik houd dit soort lieden altijd zo lang mogelijk aan het lijntje, als ik daar de tijd voor heb. Ik start meestal even mijn BSD bak op en dan ja ik heb hun tooltje gedownload maar hij wil niet installeren :)
Haha! En hoe reageren ze dan? :+

Leuk stukje om te lezen dit.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 13:27
Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:21:
[...]

Ja ik heb meerdere Youtube filmpjes gezien van mensen die dat ook doen, maar ik ga mijn tijd daar niet aan verspillen, dat mogen anderen doen :+

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 17:55
Senaxx schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:27:
[...]

Ja ik heb meerdere Youtube filmpjes gezien van mensen die dat ook doen, maar ik ga mijn tijd daar niet aan verspillen, dat mogen anderen doen :+
Dit zie bijv:

YouTube: Lewis's Tech

Of mensen die spammers gaan terug mailen etc.:

YouTube: Mashable

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Arjan A
  • Laatst online: 13-09 00:42

Arjan A

Cenosillicafoob

Senaxx schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:16:
Of je doet zolang mogelijk alsof je meewerkt. In die tijd kunnen ze geen anderen helpen.
Heb ze zo ooit 43 minuten aan de lijn kunnen houden, 3x doorverbonden, clumsy gedrag van mezelf faken etc. Die lui waren zacht gezegd niet blij toen ze erachter kwamen >:)

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik werd laatst ook gebeld door Microsoft. Toen heb ik gezegd dat ze nu bellen met een restaurant/afhaal en waar ik de tandoori mocht afleveren en wat het adres was en hoe pittig hij zijn eten wilde. Die man was stil tijdens al mijn vragen en uiteindelijk werd de telefoon erop gegooid. Nooit meer wat van gehoord. Ik ben echt klaar met dit gezeur.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 13-09 18:34
Of gewoon zeggen: "Windows? Ik draai Linux"
Toen werd ook de verbinding verbroken :)

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05:32
Ik had er eens één aan de lijn en die vroeg
"what do you see on your screen'.
mijn antwoord:
"my fingerprints, wait, I'll clean them first'.
toen duurde het gesprek niet veel langer meer :-)

Homo sapiens non urinat in ventum

Verwijderd

Frijns.Net schreef op donderdag 24 november 2016 @ 13:05:
Of gewoon zeggen: "Windows? Ik draai Linux"
Toen werd ook de verbinding verbroken :)
Neeee, houd je van de domme en zeg gewoon dat je de dingen waarop ze je willen laten klikken niet kan vinden. :D

Ik ben nu twee keer door zo'n partij gebeld, beide keren mijn BSD machine gebruikt. Wel online gaan, zodat ik naar de website kon gaan waar ik heen moest e.d. om zaken te installeren. En ze dachten dat ze me hadden. Ze snapten er niets van en waren vriendelijk en 'behulpzaam', tot het kwartje viel en ze vroegen welke versie van windows ik gebruikte. Toen waren ze boos :P

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2016 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:32
Ik heb ze hier ook al diverse keren gehad ....
en op me werk .. maar leuk als ze dan bellen , ik heb op uw pc een virus gevonden ...

waarop ik dan gelijk antwoord .. PC ik heb helemaal geen pc ....
gelijk neergelegd

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
celshof schreef op donderdag 24 november 2016 @ 11:19:
Er wacht alweer tijden een virtuele machine bij mij op dit telefoontje. Helaas maar 1x mogen ontvangen.
Ik nam elke keer het gesprek over bij de buren :)
Laatst kreeg ik zelf zo'n telefoontje, de beste man hing zelf op toen bleek dat "Windows + R" niet werkte (ik gebruik GNU/Linux).

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aboekwijt
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-05-2019
Nieuwe sport; De scammers zo lang mogelijk aan de lijn houden en pisneidig maken. Zojuist een nieuw record van 40 minuten.
Ik gebruik hiervoor een virtual PC met windows 7. Niks er op, behalve Chrome.

Bij het telefoontje zeg ik dat mijn PC uit staat en start de VPC op. Ik doe braaf wat ze zeggen, kijk eerst naar zinloze meldingen in het logboek en installeer een meekijktooltje. Dan komt er een totalcontrol tool, waarna een gewone gebruiker aan de heidenen is overgeleverd.

Er is dus niet een virus geïmporteerd. Best slim om antivirusmeldingen te voorkomen.

Toen kwam de truc: Ik had een nieuwe licentie nodig voor slechts 15 euro. Daar was het voor mij voldoende. Ik zei neehoor en flitste via WIN-E, naar Mein comuter en eigenschappen, waar keurig een legitiem logo staat en "geactiveerd" Toen was er kort overleg aan de Albanese kant en werd er opgehangen.

Ik heb nog wel even een msg gestuurd via het controltool "It took you 40 minutes to find out"
Daarna de VPN afsluiten en de wijzigingen terugdraaien.
Pagina: 1